Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
Eikö taannoin ollut otsikoissa golf gte keissi-> kun akun lämpötila laski -27C niin akku ei antanut virtaa ulos lainkaan, estäen auton liikkumisen sähköllä, eikä myöskään antanut käynnistää polttista?

Onkohan tuo voitelun puute oikea ongelma, eli katoaako voitelu oikeasti pinnoilta, kun kone seisoo jonkin aikaa? Ettei olisi Esson-baarista tämäkin asia kuultu.
- Jos kastan metallin moottoriöljypurkissa, niin ei se öljy siitä mihinkään katoa itsekseen.
- Jos voitelun puute koneen käynnistyessä olisi oikea ongelma, niin kuinka kauan kestää, että asia korjautuu käynnistyksen jälkeen? Kuinka monta kierrosta kone pyörähtää ennen kuin pinnat on voideltu tyhjäkäynnillä tai kiihdytyksessä? Jos se on aikariippuvainen, niin yhden vauhdissa tulevan käynnistuksen aikana kone ehtii kiertää ehkä 3-4 kertaa useammin, kuin käynnistäessä tyhjäkäynnille. Jos voitelu aloitus on sidoksissa kierroslukuun, niin eroa ei ole.
- Toisaalta plugarilla jää paljon mooottorin käynnistyksiä toteutumatta, kun ajaa useimmat päivittäiset ajot sähköllä. Ahkerasti ladatun plugarin moottoria on pyöritetty vain kolmasosa matkamittarin lukemasta ja käynnistyksiä on suhteessa vieläkin vähemmän, sillä moottori pyörii vain pitkillä matkoilla.

Minun on hankala kuvitella, että plugarin kylmäkäynnistykset ajossa olisivat oikea ongelma, jos tapoihin ei kuulu päivittäin polkea moottoria käyntiin motarin rampilla.
Hybridiajossa kun sähkö ja bensa vuorottelee, tulee paljon kylmäkäynnistyksiä ja ne tapahtuvat rikkaalla seoksella.

Jos moottoria ei ajeta kuumaksi, kuten hybriajossa harvoin tapahtuu, ei bensa häviä öljyn seasta.

Bensa on hyvä liuotin ja pesee kyllä öljykalvon pois venttiilikoneistosta ja näin paljaat metallipinnat altistuvat kondenssivedelle ja ennenpitkää ruostuvat.

t: Countryman phev nokat ruosteessa, syöpymillä ja naarmuilla 3v/33tkm kohdalla ja vaihtokunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Eikö taannoin ollut otsikoissa golf gte keissi-> kun akun lämpötila laski -27C niin akku ei antanut virtaa ulos lainkaan, estäen auton liikkumisen sähköllä, eikä myöskään antanut käynnistää polttista?



Hybridiajossa kun sähkö ja bensa vuorottelee, tulee paljon kylmäkäynnistyksiä ja ne tapahtuvat rikkaalla seoksella.

Jos moottoria ei ajeta kuumaksi, kuten hybriajossa harvoin tapahtuu, ei bensa häviä öljyn seasta.

Bensa on hyvä liuotin ja pesee kyllä öljykalvon pois venttiilikoneistosta ja näin paljaat metallipinnat altistuvat kondenssivedelle ja ennenpitkää ruostuvat.

t: Countryman phev nokat ruosteessa, syöpymillä ja naarmuilla 3v/33tkm kohdalla ja vaihtokunnossa.
Volkkarin plugarit (muutkaan VAG:t?) ei tosiaan käynnisty, jos akku pääsee laskemaan -27 °C. Se ei toki heti tapahdu ja lataaminen sekä käyttö tuottaa lämpöä. Ne ei ehkä ole parhaita valintoja ainoaksi autoksi lapissa tammi-helmikuussa. Etelässä tuskin törmää ongelmiin. Pääkaupunkiseudulla on ollut -30 °C pakkasta viimeksi 20 vuotta sitten.

Nokkien ruostuminen hybridissä on käsittääkseni ollut ainoastaan bemarin koneen ongelma.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Mulla ollut melkoista pohdintaa kun miettinyt tuollaista noin 2v vanhaa Seat Leon plugaria koska jotenkin se yhdistelmä miellyttäisi ja yhtä kun kysäisin niin diesel Hyundaikin kelpaisi vaihdossa. Kilometrejä tulee se 35tkm vuosi ja ajot sellaisia että plugarista olisi oikeasti hyötyä. Sähkövehkeitä ei tuohon noin 30k€ hintaan löydy oikein mitään järkevää. Lähinnä joku Hyundai Kona 64kwh akulla voisi olla mahdollinen...

Tänään kun ajoin vaimon pikku i20 Hyundailla aloin miettiä että entäs jos laitan 25k€ ja ostan uuden kevythybridi 120hp i20 mallin tai jonkun vastaavan (Fiesta, Rio, jne jne). Tuntui äkkiseltään hullulta mutta miksi ei.....no karsea ajaa tiellä verrattuna isompiin mutta jos kuluja ajattelee niin väkisinkin pohtii ajatusta (100hp automaatti 4.7l 30tkm ajalta). Koukunkin saa ja kyllä sillä mun jarrutonta kärryä vetää tai polkupyörää kuskaa....

Vähän outoa pohdintaa mutta jotenkin " pervolla" tavalla kiinnostava ajatus. :hmm:
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Yariksella yhdistettynä kaupunkiajoa ja motaria pakkasella näytti about 4L/100km. Kesällä sitten vähemmän.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217
Mulla ollut melkoista pohdintaa kun miettinyt tuollaista noin 2v vanhaa Seat Leon plugaria koska jotenkin se yhdistelmä miellyttäisi ja yhtä kun kysäisin niin diesel Hyundaikin kelpaisi vaihdossa. Kilometrejä tulee se 35tkm vuosi ja ajot sellaisia että plugarista olisi oikeasti hyötyä. Sähkövehkeitä ei tuohon noin 30k€ hintaan löydy oikein mitään järkevää. Lähinnä joku Hyundai Kona 64kwh akulla voisi olla mahdollinen...

Tänään kun ajoin vaimon pikku i20 Hyundailla aloin miettiä että entäs jos laitan 25k€ ja ostan uuden kevythybridi 120hp i20 mallin tai jonkun vastaavan (Fiesta, Rio, jne jne). Tuntui äkkiseltään hullulta mutta miksi ei.....no karsea ajaa tiellä verrattuna isompiin mutta jos kuluja ajattelee niin väkisinkin pohtii ajatusta (100hp automaatti 4.7l 30tkm ajalta). Koukunkin saa ja kyllä sillä mun jarrutonta kärryä vetää tai polkupyörää kuskaa....

Vähän outoa pohdintaa mutta jotenkin " pervolla" tavalla kiinnostava ajatus. :hmm:
vm21 phev leoni itsellä. Nyt vkonloppuna tuli ajettua Kuopio-Joensuu-Kuopio, vakkari 88kmh ja akku täynnä lähtiessä ja tullessa. Menomatkalle ajotietokone näytti 3.6l/100km ja takasinpäin 4.0l/100km. Mukavan oloinen auto kaikinpuolin.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
Ihan mukavaa jos pitäisi paikkansa niin ei vain ole.
Q5e raja noin -14 sitä kylmemmässä käyttää polttista väkisin. Ja seisonnan pituudesta riippuen myös lämpöisemmässä käyttää polttomoottoria. Esim 2 pv pakkasta ja lähtee liikkeelle niin käynnistyy vaikka 8 asteen pakkasessa. Tämä siis kun auto ulkona. 2021 syksyllä käyttöönotettu (vm 2022).
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Ihan mukavaa jos pitäisi paikkansa niin ei vain ole.
Q5e raja noin -14 sitä kylmemmässä käyttää polttista väkisin. Ja seisonnan pituudesta riippuen myös lämpöisemmässä käyttää polttomoottoria. Esim 2 pv pakkasta ja lähtee liikkeelle niin käynnistyy vaikka 8 asteen pakkasessa. Tämä siis kun auto ulkona.
Vuosimallia - 21 Cupra ei näin tee. Vissiin Audilla eri softa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Onkohan tuo voitelun puute oikea ongelma, eli katoaako voitelu oikeasti pinnoilta, kun kone seisoo jonkin aikaa? Ettei olisi Esson-baarista tämäkin asia kuultu.
- Jos kastan metallin moottoriöljypurkissa, niin ei se öljy siitä mihinkään katoa itsekseen.
- Jos voitelun puute koneen käynnistyessä olisi oikea ongelma, niin kuinka kauan kestää, että asia korjautuu käynnistyksen jälkeen? Kuinka monta kierrosta kone pyörähtää ennen kuin pinnat on voideltu tyhjäkäynnillä tai kiihdytyksessä? Jos se on aikariippuvainen, niin yhden vauhdissa tulevan käynnistuksen aikana kone ehtii kiertää ehkä 3-4 kertaa useammin, kuin käynnistäessä tyhjäkäynnille. Jos voitelu aloitus on sidoksissa kierroslukuun, niin eroa ei ole.
- Toisaalta plugarilla jää paljon mooottorin käynnistyksiä toteutumatta, kun ajaa useimmat päivittäiset ajot sähköllä. Ahkerasti ladatun plugarin moottoria on pyöritetty vain kolmasosa matkamittarin lukemasta ja käynnistyksiä on suhteessa vieläkin vähemmän, sillä moottori pyörii vain pitkillä matkoilla.

Minun on hankala kuvitella, että plugarin kylmäkäynnistykset ajossa olisivat oikea ongelma, jos tapoihin ei kuulu päivittäin polkea moottoria käyntiin motarin rampilla.
Kyllähän se laakeripintojen suojeleminen perustuu siihen että sinne pakotetaan öljyä paineella, se vanha öljy kyllä likistetään sieltä pois kun moottorista aletaan ottaa merkittävämmin tehoa ja mäntä painaalaakwripintoja vasten voimalla.

Nykyautohan käynnistyksessä vilauttaa öljynpainevaloa lähinnä vaan testimielessä, itse valo on tietokoneen ohjaama. Vanhemmissa autoissa jossa öp valoa ohjasi pelkkä paineanturi kuka tahansa voi todeta kauanko pakkaskäynnistyksessä kestää että öljynpaine nousee sille anturin edellyttämälle 0,2-0,5bar tasolle. Tuo anturi on lisäksi yleensä siinä öljypumpun kupeessa, viive olisi paljon pidempi jos anturi olisi kierron toisessa ääripäässä.

Mulla on 60+ vuotias kuorkki, jossa öljynpaine mittari lukee kannen takapäästä, eli jokseenkin voitelujärjestelmän vastapäästä. Auto käy jotain 3 sec ennen kuin mittari edes värähtää, jonka jälkeen se kiipeää n. 5 sec aikana sinne 3,5bar kieppeille. Ja tuo siis kesällä lämpimässä, pakkasessa en ole ikinä tuota käynnistänyt. Tietenkään vanha kuorma-auton moottori ei ole täsmälleen sama asia, mutta ei tuo painevoitelun perusidea ole moottorissa mihinkään muuttunut, se vain piilotetaan käyttäjältä.

Hybridiajossa kun sähkö ja bensa vuorottelee, tulee paljon kylmäkäynnistyksiä ja ne tapahtuvat rikkaalla seoksella.

Jos moottoria ei ajeta kuumaksi, kuten hybriajossa harvoin tapahtuu, ei bensa häviä öljyn seasta.

Bensa on hyvä liuotin ja pesee kyllä öljykalvon pois venttiilikoneistosta ja näin paljaat metallipinnat altistuvat kondenssivedelle ja ennenpitkää ruostuvat.
Ei suorasuihkutus moottorit edellytä vastaavaa rikasta seosta kylmäkäynnissä kuin vanhemmat joissa sitä imusarjan ja kanavien seinämille pisaroituvaa bensaa piti kompensoida.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 469
Jos oikein nörtteillään niin edellyttää, mutta se rikkaampi seos ammutaan siihen tulpan läheisyyteen ja muu sylinteri on täynnä laihempaa polttoainesumua, ruiskutuksia voidaan tehdä ainakin dieslelpuolella jo mitä, viis-kuus per imutahti.

Viisaammat korjatkoon.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Vuosimallia - 21 Cupra ei näin tee. Vissiin Audilla eri softa.
Varmaankin akuston lämpöjen kanssa säätöä. Polttiksen ja kytkimen välissä olevan sähkömoottorin jäähdytysjärjestelmä kulkee moottorin vierestä joten polttiksella varmaankin aletaan akkuja lämmittämään.
Muutenhan tuo sähköpuolen jäähdytyskierto on oma suljettu piirinsä. Pari kertaa joutui pajalla käyttämään kun 10 000 km ajon jälkeen heitti sähköjärjestelmän jäähdytyshäiriön päälle ja pudotti tehoja sähkömoottorilta. Pitivät paineistettuna yön yli niin lopulta löytyi venttiili josta sumutti nestettä ulos mutta oli kuulemma aika hankala löytää kun minkäänlaisia valuma/neste jälkiä ei löytynyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Jos oikein nörtteillään niin edellyttää, mutta se rikkaampi seos ammutaan siihen tulpan läheisyyteen ja muu sylinteri on täynnä laihempaa polttoainesumua, ruiskutuksia voidaan tehdä ainakin dieslelpuolella jo mitä, viis-kuus per imutahti.

Viisaammat korjatkoon.
Siis ei se bensa syty jos se ei ole suunnilleen stoikassa. Jos bensa annostellaan kaasarilla tms, kauas palotilasta joka tapauksessa, niin iso osa siitä bensasta tiivistyy kylmille pinnoille, kun se matkustaa kohti palotilaa, jonka takia sitä bensaa pitää syöttää enemmän.

Suorasuihkutuskoneessahan ne yrittää saada sen stoikan seoksen vain sinne palotilan keskelle, joka sitten polttaa myös sen laidoilla olevan laihemman seoksen.

Varmaan varsinaisen käynnistymisen aikana ainakin normi bensa-autossa joudutaan koko sylinteri täyttämään melko rikkaalla seoksella, mutta en tiedä onko tuo hybridissä tarpeen, jos moottoria voidaan käynnistyksessä pyörittää valmiiksi normaaleilla käyntikierroksilla. Perinteinen starttihan harvoin yli 400rpm jaksaa moottoria pyörittää. Joka tapauksessa tuo ei koske kuin muutamaa kymmentä työtahtia.

Diesel moottorin seostahan ei varsinaisesti rikasteta kylmänä, epätäydellinen palaminen tai jäykät öljyt vaativat tietysti enemmän voimaa ja syöttöä, mutta kylmänä se diesel käy aina laihalla. Kun käynti on tasaantunut ja aletaan päästöjä himmailemaan seos rikastuu kun ilmaa aletaan rajoittamaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Näistä nykyisistä dieseleistä päästöhimmeleineen ei selkoa ota, egr:n toiminta ainakin vaatii jotkut kaasuläppäsysteemit, mutta perinteisesti dieselissä ei imuilman määrää rajoiteta mitenkään, vaan se käy aina laihalla. Seoksen säätely hoituu yksinkertaisesti syöttöä säätelemällä. Ja esim. kun jotain (vanhaa) dieseliä käynnistää pakkosyöttö päällä, niin putken päästä havainnoituna se seos on aika rikas, mutta laihenee kyllä heti kunhan kone käynnistyy.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
No tuo on valitettava tosiasia, mutta poislukien tämänkin foorumin jäsenet, niin suurin osa ei välitä autolla mitenkään mistään vaan ajaa just kuin itse haluaa. Valtaosa myös vetää autonsa harjapesun läpi pari kertaa vuodessa ja se onkin ainoa ulkopuolinen huomio mitä sekin saa. Sisätilat on imuroitu ehkä vaihtoautokaupassa tms. Valtaosalle ihmisistä se auto on vain esine.
Ja tässä on se juurisyy, miksi keskivertoinen plugari tulee olemaan käytettyjen kaupassa joskus 10v ikäisenä ja 200tkm ajettuna melkoinen pommi :x3:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Ja tässä on se juurisyy, miksi keskivertoinen plugari tulee olemaan käytettyjen kaupassa joskus 10v ikäisenä ja 200tkm ajettuna melkoinen pommi :x3:
Eiköhän se ole sama käytetyissä ihan käyttövoimasta riippumatta. Eikä ton 10v ja 200tkm pitäisi olla autolle vielä mitään, jos on vaan huollettu ajallaan. Poislukien tietysti merkki- ja malliviat, joita löytyy aika varmasti kaikista autoista.
Eikä se auto pesemällä kullaksi muutu, käytetyn auton arvoon ei vaikuta mitenkään onko pesty koneessa vai hinkattu chinchillalla.

Meidän hybridissä on nyt 8v ja 200tkm taulussa. Toimii ihan niin kuin pitääkin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 210
Sinänsä mikä tahansa yksilö voi olla pommi, mutta jos huolto-ohjelmaa on noudatettu niin en nyt sen riskimmäksi autoa määrittelisi.

Toki jälleenmyyntivaiheessa voi olla akuston takia hinta enemmän kysymysmerkki, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Polttiksissakin on ollut näitä ongelmallisia toteutuksia jotka eivät aikaa ole kestäneet, mutta eipä niitäkään hankinta-aikana ole voinut tietää.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Eiköhän se ole sama käytetyissä ihan käyttövoimasta riippumatta. Eikä ton 10v ja 200tkm pitäisi olla autolle vielä mitään, jos on vaan huollettu ajallaan. Poislukien tietysti merkki- ja malliviat, joita löytyy aika varmasti kaikista autoista.
Eikä se auto pesemällä kullaksi muutu, käytetyn auton arvoon ei vaikuta mitenkään onko pesty koneessa vai hinkattu chinchillalla.

Meidän hybridissä on nyt 8v ja 200tkm taulussa. Toimii ihan niin kuin pitääkin.
Siis mähän lainasin tota postausta, jossa todettiin miten paljon pätkäkäynnistymisiä, kylmällä koneella ajamista ja vastaavaa, selkeästi normaalia polttomoottorin toimintaa (startataan kotipihassa, sammutetaan perillä) tämä plugarihybrideillä "nollat taulussa" ajaminen saa aikaan. Väitän ettei kukaan "nollat taulussa" plugarillaan ajava tyyppi jätä painamatta reilusti kaasua vaikkapa ohitus / kiihdytys / whatever tilanteessa vain, koska ulkona on pakkasta ja polttis ei ole vielä käynnistynyt kertaakaan.

Normaalilla polttomoottoriautolla normaalissa liikenteessä tulee pari-kolme hassua "kylmällä tai vajaalämpöisellä" moottorilla kiihdytystä, plugareilla ajomatkasta riippuen jopa kymmeniä. Per yksi matka. Millekään polttomoottorille ei varmasti tee hyvää pätkäajo, eli että polttista käynnisteltäisiin ja sammuteltaisiin 1-2-3 ... 5km välein vaikkapa 50km työmatkan verran ihan siis kehätie liikenteessä, ei "start stop" automatiikalla taajamissa. Ja plugaritekniikka tekee juuri noin, jokainen ajomatka, sammuttelee konetta start - stop -lisäksi auton liikkuessa.

Pelkkä tietyn nopeuden hetkellinen ylitys voi kytkeä polttiksen päälle, sen ei siis tarvitse olla mikään "ohitustilanne". Esimerkiksi bemareissa polttis kytkeytyy aina päälle (akustosta riippuen) joko 90km/h nopeuden ylittyessä tai ... oliko 100 -nopeuden. Vaikka siis ko. nopeus ylitettäisiin pumppaavassa kehätie -liikenteessä vain 5sec ajaksi. Sitten kone taas sammuu kun pumppaava liikenne hidastuu 87km/h. Ja sitten taas käynnistyy, ja sammuu, ja käynnistyy, ja sammuu, ja käynnistyy. Ja "nollat taulussa" ajava kuski ei tee asialle mitään, ja näitä kuskeja on varmaan 95% arjen liikenteestä.

Tuollainen ei vain voi tehdä ainakaan hyvää polttomoottorille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Siis eikö noissa plugareissa(kin) nimenomaan softa pyrkii pitämän koneen lämpimänä eli se käy kylmällä useammin kuin normaalisti? Vai voiko nykyään sähköajon "pakottaa" aina käyttöön, sama kuinka kylmää pihalla?

Ainakin Toyotan/Lexuksen hybrideissä moottorit ovat kylmällä lähes koko ajan käynnissä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 210
Täytyy sanoa, etten ihan allekirjoita tuota päälle/pois/päälle toimintaa. Kyllähän niissä plugareissa on asia otettu huomioon tavalla tai toisella, käyttää se sitten polttomoottoria lämmitykseen ja/tai ei.

Osassa täyssähköisesti mentäessä saattaa joskus viikkojen jälkeen käynnistellä moottoria. Osa pakottaa polttoainekäytön päälle jos on sitä mieltä että bensa alkaa mennä vanhaksi. Suurin osa käyttää polttomoottoria pakotetusti jos ilma on liian kylmä ja varmasti lähes kaikki ovat optimoineet polttomoottorin toiminnan juuri ottaen huomioon sen että se käynnistyy vähän väliä. Lisäksi moottori käy kyllä vähän pidemmissä pätkissä käytännössä. Tai sitten on pidempiä pätkiä käyttämättä, mutta kyllähän ne lämpöjä seurailevat aika aktiivisesti, sekä ympäristön että moottorin/nesteiden lämpötilaa. Vaikea kuvitella että se olisi moottorille merkittävästi sen raskaampaa toimintaa kuin normi polttomoottorin käyttö.

Tämä ei toki tarkoita etteikö joissakin toteutuksista ongelmia voisi olla, mutta.onhan näitä nyt jo jonkin aikaa ollut käytettävänä ja käyttökokemuksia on.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Siis eikö noissa plugareissa(kin) nimenomaan softa pyrkii pitämän koneen lämpimänä eli se käy kylmällä useammin kuin normaalisti? Vai voiko nykyään sähköajon "pakottaa" aina käyttöön, sama kuinka kylmää pihalla?

Ainakin Toyotan/Lexuksen hybrideissä moottorit ovat kylmällä lähes koko ajan käynnissä.
Rellun plugarit ainakin käyttää bensakonetta tosi säästellen kun kabiinin lämmitys hoituu ensisijaisesti sähköllä. 5-10 asteen pakkasella tekee yleensä lyhyen muutaman minuutin lämmityskäytön sen verran että jotain nousee lämpömittarin pohjalle ja sitten loppumatka mennään sähköllä jos akkua vaan riittää. Tai jos täydellä akulla ajaa vaikka 50-60 km, niin bensakone käy harvakseltaan silloin tällöin saavuttamatta normaalia käyntilämpötilaa. Sitten jos pakkasta on 15 astetta tai enemmän kuten tänä aamuna, silloin kone käy täysin lämpimäksi asti.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
646
-19c oli tänään aamulla ulkolämpötila ajoon lähtiessä.

Ei käynnistynyt polttis Outlanderissa.

EV-nappula pohjaan ja ajot sähköllä, jos vain akussa on virtaskaa. Ainoa järkevä toteutustapa tämä, missä käyttäjä päättää asian omilla toimillaan IMO.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Siis mähän lainasin tota postausta, jossa todettiin miten paljon pätkäkäynnistymisiä, kylmällä koneella ajamista ja vastaavaa, selkeästi normaalia polttomoottorin toimintaa (startataan kotipihassa, sammutetaan perillä) tämä plugarihybrideillä "nollat taulussa" ajaminen saa aikaan. Väitän ettei kukaan "nollat taulussa" plugarillaan ajava tyyppi jätä painamatta reilusti kaasua vaikkapa ohitus / kiihdytys / whatever tilanteessa vain, koska ulkona on pakkasta ja polttis ei ole vielä käynnistynyt kertaakaan.

Normaalilla polttomoottoriautolla normaalissa liikenteessä tulee pari-kolme hassua "kylmällä tai vajaalämpöisellä" moottorilla kiihdytystä, plugareilla ajomatkasta riippuen jopa kymmeniä. Per yksi matka. Millekään polttomoottorille ei varmasti tee hyvää pätkäajo, eli että polttista käynnisteltäisiin ja sammuteltaisiin 1-2-3 ... 5km välein vaikkapa 50km työmatkan verran ihan siis kehätie liikenteessä, ei "start stop" automatiikalla taajamissa. Ja plugaritekniikka tekee juuri noin, jokainen ajomatka, sammuttelee konetta start - stop -lisäksi auton liikkuessa.

Pelkkä tietyn nopeuden hetkellinen ylitys voi kytkeä polttiksen päälle, sen ei siis tarvitse olla mikään "ohitustilanne". Esimerkiksi bemareissa polttis kytkeytyy aina päälle (akustosta riippuen) joko 90km/h nopeuden ylittyessä tai ... oliko 100 -nopeuden. Vaikka siis ko. nopeus ylitettäisiin pumppaavassa kehätie -liikenteessä vain 5sec ajaksi. Sitten kone taas sammuu kun pumppaava liikenne hidastuu 87km/h. Ja sitten taas käynnistyy, ja sammuu, ja käynnistyy, ja sammuu, ja käynnistyy. Ja "nollat taulussa" ajava kuski ei tee asialle mitään, ja näitä kuskeja on varmaan 95% arjen liikenteestä.

Tuollainen ei vain voi tehdä ainakaan hyvää polttomoottorille.
Juu, ei. Mutta on monia muitakin tekijöitä mitkä ei tee hyvää polttomoottorille. Oma hybridi ainakin alkuun käyttää tyhjäkäynnillä tovin, kun kylmänä käynnistää. Jos siis polttomoottoria tarvitaan jostain syystä x. Eikä hybridin polttista tarvitse yleensä käyttää "punarajalla". En olisi siis huolissaan polttiksen kestävyydestä hybrideissä. Kun kuitenkin valtaosa kilometreistä moottori ei edes pyöri.
Mulla on tossa kakkosautona ihan tavis bensakippo, joka ei päivittäisessä käytössä ole lämmennyt normaalilämpöön viiteen vuoteen. Ja sekin toimii ihan hyvin. Toki aina välillä tulee pidempi siivu ajettua.
Voi tosin olla, että sitten kun on 400 tkm mittarissa, ni kone on aika loppu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Juu, ei. Mutta on monia muitakin tekijöitä mitkä ei tee hyvää polttomoottorille. Oma hybridi ainakin alkuun käyttää tyhjäkäynnillä tovin, kun kylmänä käynnistää. Jos siis polttomoottoria tarvitaan jostain syystä x. Eikä hybridin polttista tarvitse yleensä käyttää "punarajalla". En olisi siis huolissaan polttiksen kestävyydestä hybrideissä. Kun kuitenkin valtaosa kilometreistä moottori ei edes pyöri.
Mulla on tossa kakkosautona ihan tavis bensakippo, joka ei päivittäisessä käytössä ole lämmennyt normaalilämpöön viiteen vuoteen. Ja sekin toimii ihan hyvin. Toki aina välillä tulee pidempi siivu ajettua.
Voi tosin olla, että sitten kun on 400 tkm mittarissa, ni kone on aika loppu...
Joillain merkeillä se voi olla loppu nopeammin…

t: 3v/33tkm nokat ja seuraajat vaihtoon kun olivat ruosteessa ja syöpyneet…
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Joillain merkeillä se voi olla loppu nopeammin…

t: 3v/33tkm nokat ja seuraajat vaihtoon kun olivat ruosteessa ja syöpyneet…
Tuon minä laskisin malli- tai merkkiviaksi. Jokuhan siinä suunnittelussa on pieleen mennyt, jos noin pienillä kilometreillä noin käy.

Mutta toisaalta omassa moottoripyörässä on myös nokissa pientä koloa "pitting". Kone kiertää 14000 kierrosta minuutissa, eikä pikku koloista mitään haittaa ole ollut. Oletan, että nekin kolot on ollut siinä jo muutaman vuoden. Ainakin yli kolme vuotta, koska silloin niitä viimeksi ihmettelin. Joskus nekin on enemmän kosmeettisia haittoja ja jos niitä ei näe, niin ajelee tyytyväisenä ajoneuvon paaliin saakka.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Tuon minä laskisin malli- tai merkkiviaksi. Jokuhan siinä suunnittelussa on pieleen mennyt, jos noin pienillä kilometreillä noin käy.

Mutta toisaalta omassa moottoripyörässä on myös nokissa pientä koloa "pitting". Kone kiertää 14000 kierrosta minuutissa, eikä pikku koloista mitään haittaa ole ollut. Oletan, että nekin kolot on ollut siinä jo muutaman vuoden. Ainakin yli kolme vuotta, koska silloin niitä viimeksi ihmettelin. Joskus nekin on enemmän kosmeettisia haittoja ja jos niitä ei näe, niin ajelee tyytyväisenä ajoneuvon paaliin saakka.
Niin, siis kilometrithän ei ole tässä ongelma. Erilaisella käytöllä tuollakin motilla olisi ajettu varmaan sen 200tkm ilman häikkää.

Lisäksi tyyppivian määrittelemiseen tarvittaisiin aika paljon enemmän tapauksia kuin tämä yksi, joka omistajan sinällään ymmärrettävästä nettiaktiivisuudesta johtuen on tasaiseen tahtiin esillä useilla foorumeilla. Ja kyllä, olen lukenut myös ko. tapauksen yhteydessä tuoreeltaan esitetyt anekdootit hieman vastaavista tapauksista. En pidä tätä mitenkään päin tyyppiviaksi osoitettuna. Ko. koneella on myyty hybridejä vuodesta 2016 alkaen usean eri mallin voimin (ainakin BMW 225xe, X1 ja X2 sekä Mini Countryman).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Niin, siis kilometrithän ei ole tässä ongelma. Erilaisella käytöllä tuollakin motilla olisi ajettu varmaan sen 200tkm ilman häikkää.

Lisäksi tyyppivian määrittelemiseen tarvittaisiin aika paljon enemmän tapauksia kuin tämä yksi, joka omistajan sinällään ymmärrettävästä nettiaktiivisuudesta johtuen on tasaiseen tahtiin esillä useilla foorumeilla. Ja kyllä, olen lukenut myös ko. tapauksen yhteydessä tuoreeltaan esitetyt anekdootit hieman vastaavista tapauksista. En pidä tätä mitenkään päin tyyppiviaksi osoitettuna. Ko. koneella on myyty hybridejä vuodesta 2016 alkaen usean eri mallin voimin (ainakin BMW 225xe, X1 ja X2 sekä Mini Countryman).
Olihan tuosta bmw:n hybridikoneen ruostumisesta useita juttuja jokunen vuosi sitten. Ruostuminen ilmeni jos konetta ei käytetty kuin pätkittäin (tjms). Muista koneista ei vastaavia ole tullut vastaan. Oletan että se on korjattu päivityksellä, joka käyttää konetta enemmän, kun mitään ei ole kuulunut sittemmin.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Olihan tuosta bmw:n hybridikoneen ruostumisesta useita juttuja jokunen vuosi sitten. Ruostuminen ilmeni jos konetta ei käytetty kuin pätkittäin (tjms). Muista koneista ei vastaavia ole tullut vastaan. Oletan että se on korjattu päivityksellä, joka käyttää konetta enemmän, kun mitään ei ole kuulunut sittemmin.
Listaa ne "useat". Tiedän kaksi muuta havainnekuvilla terästettyä tapausta Suomesta, joista kumpikaan ei ole omalla nimellään julkisesti kertonut asiasta. Ja joku yksittäinen täysin anonyymi foorumiheitto lisäksi. Tuo Teemun tapaus on selviö ja kiistämätön, mutta säännönmukaisuutta sillä ei saa rakennettua.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Pelkkä tietyn nopeuden hetkellinen ylitys voi kytkeä polttiksen päälle, sen ei siis tarvitse olla mikään "ohitustilanne". Esimerkiksi bemareissa polttis kytkeytyy aina päälle (akustosta riippuen) joko 90km/h nopeuden ylittyessä tai ... oliko 100 -nopeuden. Vaikka siis ko. nopeus ylitettäisiin pumppaavassa kehätie -liikenteessä vain 5sec ajaksi. Sitten kone taas sammuu kun pumppaava liikenne hidastuu 87km/h. Ja sitten taas käynnistyy, ja sammuu, ja käynnistyy, ja sammuu, ja käynnistyy. Ja "nollat taulussa" ajava kuski ei tee asialle mitään, ja näitä kuskeja on varmaan 95% arjen liikenteestä.
En tiedä, onko isommissa bemareissa matalampi nopeuskynnys, mutta 225xe menee Max eDrive -tilassa pelkällä sähköllä 125 km/h asti ennen polttiksen käynnistämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Listaa ne "useat". Tiedän kaksi muuta havainnekuvilla terästettyä tapausta Suomesta, joista kumpikaan ei ole omalla nimellään julkisesti kertonut asiasta. Ja joku yksittäinen täysin anonyymi foorumiheitto lisäksi. Tuo Teemun tapaus on selviö ja kiistämätön, mutta säännönmukaisuutta sillä ei saa rakennettua.
Enpä muista yksityskohtia usemman vuoden takaa. Tosin jos itse muistat neljä ruostumistapausta Suomesta bemarin koneelle, eikä yhtään muille, niin minä olen jo siitä vakuuttunut että ks. koneessa oli ongelma. Tosin se on kai korjattu, kun uudempia tapauksia ei ole tullut vastaan.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Enpä muista yksityskohtia usemman vuoden takaa. Tosin jos itse muistat neljä ruostumistapausta Suomesta bemarin koneelle, eikä yhtään muille, niin minä olen jo siitä vakuuttunut että ks. koneessa oli ongelma. Tosin se on kai korjattu, kun uudempia tapauksia ei ole tullut vastaan.
Kyseessä ON ongelma, niille about neljälle tapaukselle. Mutta kun se ei tee asiasta tyyppivikaa.

Edit: Selvittääkseni omaa kiinnostustani, tutkin ko. moottorin kokemuksia ennen perheeseen tulleen ekan hybridin hankkimista pieteetillä. Samoin kuin tärkeimpien vaihtoehtojen. Esim. Passatin mekatroniikkaongelmaa voisi jo oikeasti kutsua tyyppiviaksi, mutta tätä ei oikein.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Kyseessä ON ongelma, niille about neljälle tapaukselle. Mutta kun se ei tee asiasta tyyppivikaa.
Jos neljä tapausta on foorumeilla tullut esille, niin aika monta muutakin lienee olemassa. Harva ihminen näihin nettikeskusteluihin osallistuu.

Toiseksi, jos aiheena on koneiden kestävyys pidemmällä aikavälillä, niin ei tuo nyt hyvää lupaa, että tietynlaisella käytöllä vika tulee nopeasti. Vähemmän epäsuotuisalla käytöllä vika voikin ilmetä sitten esim. 200tkm ajettuna. Siinä vaiheessa takuu on päättynyt ja laskun maksaa epäonninen auton toinen tai kolmas omistaja. 200tkm ajettuja 225xe tai Countryman ei juuri nyt löydy Nettiautosta kuin yksi kappale yhteensä eli suurempien kilometrien kestosta ei liene vielä paljoa kokemusperäistä tietoa. Ei noita varmaan ole kaikkia takaisinvedetty softapäivitykseen, jolla vahingollista koneen käyttöä estetään.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Jos neljä tapausta on foorumeilla tullut esille, niin aika monta muutakin lienee olemassa. Harva ihminen näihin nettikeskusteluihin osallistuu.

Toiseksi, jos aiheena on koneiden kestävyys pidemmällä aikavälillä, niin ei tuo nyt hyvää lupaa, että tietynlaisella käytöllä vika tulee nopeasti. Vähemmän epäsuotuisalla käytöllä vika voikin ilmetä sitten esim. 200tkm ajettuna. Siinä vaiheessa takuu on päättynyt ja laskun maksaa epäonninen auton toinen tai kolmas omistaja. 200tkm ajettuja 225xe tai Countryman ei juuri nyt löydy Nettiautosta kuin yksi kappale yhteensä eli suurempien kilometrien kestosta ei liene vielä paljoa kokemusperäistä tietoa. Ei noita varmaan ole kaikkia takaisinvedetty softapäivitykseen, jolla vahingollista koneen käyttöä estetään.
Mutta kun se "aika monta muuta" ei vielä sekään tee asiasta tyyppivikaa. Tässä ketjussa joku huudahtaa volkkarien mekatroniikasta ja käsiä nousee useita. Tästä yhdestä oikeasti vahvistetusta Mini-tapauksesta on puolestaan tässä ketjussa mainittu ainakin 20 kertaa, eikä muita käsiä ole noussut.

Sitten siirrytään ihan toiseen keskusteluun, jos aletaan hakea autoja jotka olisi 200tkm ajettuna turvallisia ostoksia. Sanoisin melkein, että lataushybrideissä ne kaikki on erään T-konsernin tuotteita. Monella muullakin varmaan ajaa ihan ok, mutta on syytä olla varautunut siihen, että jotain kallistakin voi kosahtaa. Puhtaasti luotettavuusmielessä uskoisin Toyotan jälkeen eniten melkeinpä korealaisiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
-19c oli tänään aamulla ulkolämpötila ajoon lähtiessä.

Ei käynnistynyt polttis Outlanderissa.

EV-nappula pohjaan ja ajot sähköllä, jos vain akussa on virtaskaa. Ainoa järkevä toteutustapa tämä, missä käyttäjä päättää asian omilla toimillaan IMO.
Kugassa käynnistyy moottori vaikka lämpötila olisi jopa hieman plussan puolella jos lähtee ilman esilämmitystä ajamaan. Silloin se ajaa sen täysin lämpimäksi ennen kuin se sammuu, vaikka akku olisi ihan täynnä, tuohon ei kuski edes pysty vaikuttamaan mikä on vähän hölmöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Kugassa käynnistyy moottori vaikka lämpötila olisi jopa hieman plussan puolella jos lähtee ilman esilämmitystä ajamaan. Silloin se ajaa sen täysin lämpimäksi ennen kuin se sammuu, vaikka akku olisi ihan täynnä, tuohon ei kuski edes pysty vaikuttamaan mikä on vähän hölmöä.
Ainakin se ajaa polttiksen kuumaksi. Countryman käynnistyy myös plussakeleillä ja parin minuutin päästä sammuu.

Tuossa lämpötilassa akku on vielä liian kylmä ja ei anna painaa kaasua juurikaan kunpolttis käynnistyilee kun tarvitsee liikennevaloista lähteä liikkeelle.

Taisi olla jossain +5C yläpuolella kun auto ei enää ilmoita liian kylmästä akusta ja tehonrajoituksista.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Mutta kun se "aika monta muuta" ei vielä sekään tee asiasta tyyppivikaa. Tässä ketjussa joku huudahtaa volkkarien mekatroniikasta ja käsiä nousee useita. Tästä yhdestä oikeasti vahvistetusta Mini-tapauksesta on puolestaan tässä ketjussa mainittu ainakin 20 kertaa, eikä muita käsiä ole noussut.

Sitten siirrytään ihan toiseen keskusteluun, jos aletaan hakea autoja jotka olisi 200tkm ajettuna turvallisia ostoksia. Sanoisin melkein, että lataushybrideissä ne kaikki on erään T-konsernin tuotteita. Monella muullakin varmaan ajaa ihan ok, mutta on syytä olla varautunut siihen, että jotain kallistakin voi kosahtaa. Puhtaasti luotettavuusmielessä uskoisin Toyotan jälkeen eniten melkeinpä korealaisiin.
Voi olla, että se mekatroniikka-vika on yleisempi, mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljon yleisempi kuin äkkiseltään voisi päätellä. Nimittäin noita DSG-vaihteistoja on varmaan monikymmenkertainen määrä liikenteessä kuin tuota bemarin konetta plugin-hybridinä. Siispä jokaista ruostuvaa nokka-akselia kohtaan täytyy löytyä kymmeniä tapauksia mekatroniikka-ongelmia. Ei siinä, varmaan löytyykin, mutta ei se ero esiintyvyydessä ole niin iso.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Mistähän voisi todennäköisimmin johtua, kun V60 T6 lataus on muutaman kerran tapahtunut puolella teholla julkisista latauspisteistä? Eli lataa 11kW laturista vain 1,7kW teholla? Käynyt mielestäni jo kolmen eri toimijan pisteellä. Jollain latauskerralla samasta laturista tullut enemmän tehoa, nyt yksi tietty antaa jo kolmannen kerran peräkkäin vain puolet ulos.

Ei kai tuommoinen 3 asteen pakkanen rajoita latausta niin paljoa? Jää tosiaan aika tarkkaan siihen 1,7kW, eli 8A virroille. Entinen GTE passat ainakin latasi täydellä 3,6kW teholla ympäri vuoden.
 
Viimeksi muokattu:

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
En tiedä, onko isommissa bemareissa matalampi nopeuskynnys, mutta 225xe menee Max eDrive -tilassa pelkällä sähköllä 125 km/h asti ennen polttiksen käynnistämistä.
Avainsana "MAX eDrive" eli taikanappi jota kuskin pitää itse painaa. Toinen avainsana oli "nollat taulussa ajelevat ihmiset". Iso osa BMW:n omistajista ei varmaan ole alun ihmettelyn jälkeen ikinä painanut sitä "MAX eDrive" -nappia vaan hoitaa kaikki arjen autoilunsa perustilassa "Comfort", jolloin automatiikka tekee juuri sitä mitä sanoin, sammuttelee käynnistelee sammuttelee käynnistelee moottoria ihan vaikka vain kun nopeus seilaa 90 molemmin puolin. Ja aika tosi iso meikäläisestä maantiestöstä on juurikin 80 -rajoituksella.

Ei meikän jutut mitään faktaa ole, mutta jos 100tkm kilometrin aikana tulee vaikkapa 5-10-20 kertainen määrä moottorin käynnistelyitä-sammutteluita kuin "ei hybridiautolle", iso osa niistä vieläpä kylmällä / viileällä moottorilla kiihdytyksiä niin ei se polttomoottori yksinkertaisesti voi kestää samalla tavalla kuin "perinteinen polttomoottori". Faktaa on mm. se, että vaikka polttomoottori olisi kuinka lämmin tahansa, sinne ruiskutetaan käynnistettäessä normaalia "stoikiometristä seosta" enemmän polttoainetta. Siis jokaikinen moottorin käynnistyskerta. Oma kokemus: Hankin plugarin enkä "osannut ajaa sillä oikein" -> työmatkani koostuu Länsiväylä, Kehä 2 -tyyppisistä 80-teistä. Ihmettelin kun työmatkallani plugarin ECU saattoi käynnistellä-sammuttaa polttista 10-20 kertaa tasaisessa "maantieajossa", vaikka ajoakussa oli reippaasti virtaa. Vasta asioita tutkimalla sekä netistä penkomalla ymmärsin mm. mainitsemani bemarin "nopeusrajan" jonka jälkeen polttis käynnistyy aina.

Varmasti täällä, tässä säikeessä, on valveutuneita hybridi / sähköautoilijoita jotka mm. optimoi akuston käyttöä ajotavallaan sekä erilaisilla "sähköajon pakotusnapeilla" / ajotiloilla (niin kuin itsekin aloin tekemään), mutta väitän että suurin osa plugareiden kuskeista ei sitä todellakaan ole, eivät ajattele liikenteessä yhtikäs mitään (vrt. "takavalot pimeällä" -jengi tai "päivävalot aina automatiikalla" -ihmiset).

Eli väitän, että riski käytetyn plugarin toimivuuden kanssa siellä 150-200tkm ja +10v tienoilla on paljon, paljon suurempi kuin käytetyn "normaalin polttomoottoriauton" kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 210
Bmw ei siis reagoi lämpötilaan moottorin käytössään vai? Omassa Kiassa vakiotilassa (eco eli sähkötilassa) yleisimmin moottoria käytetään vain kabiinin lämmitykseen. Itse moottorin vetoon sitä ei käytetä kuin kiihdytyksissä (mittaristossa power puolelle sinisten viivojen ohi) ja kun mennään about 107 km ja ylämäkeen (lähinnä siis mitään tiukkaa rajaa ei ole, vaan sähkömoottoria käytetään kunnes auto haistelee tehon riittämättömyyden ja kytkee polttiksen vetämään ja sähkön vain avustamaan).

Automaatilla tilassa (jota reissuilla yleensä kannattaa käyttää tai tulee käytettyä) polttomoottori kytketään yleensä jossain 80+ nopeuksissa ja välillä kytketään pelkkää sähköä päälle. Varsinkin jos matkalla on hidastumista niin niissä kytketään tietty sähkö päälle ja jos nopeus on tämän jälkeen tasaista hitaalla kiihdytyksellä niin mennään aika pitkäkin matka pelkällä sähköllä. Hybriditila on sitten vielä erikseen jossa noilla nopeuksilla käytetään käytännössä vain polttista. Saisi olla kyllä vielä tuohon optio että älä käytä akustoa muuta kuin energian keräämiseen.

Sanoisin, että kullakin autovalmistajalla ja mallilla on vähän erilaiset tavat kytkeä polttista päälle. Varmaan riippuu myös aika paljon missä ja minkä verran sitä akustoa on ja onko sille minkälaista lämmön hallintaa.
Omassa Kiassahan akusto on takakontin pohjan alla (saa näkyviin nostamalla ko. pohjan ylös), joten lämpötila varmaan seuraa jonkin verran takakontin lämpöjä.

Vaikea itseni taas nähdä että silloin tällöin käytettävä kädenlämpöinen moottori olisi jollain tavalla isomman kulutuksen alla kuin moottori joka on jatkuvasti siellä ylälämmöissä ja käynnissä. Varsinkin kun autovalmistaja aika täysin pystyy määrittelemään ne käyttötavat ja skenaariot joilla heidän moottoriaan käytetään.

Tietty sinänsä tämän voi itselleni selittää myös niin, että aktiivisempi polttomoottorin käyttäminen olisi sille terveellisempää juuri talvella (eli esim. kabiinin lämmittäminen polttiksella olisi näin ajateltuna järkevämpää), mutta enpä nyt tiedä. Uskoisin moottorien olevan tässä suht samalla viivalla kuitenkin (ja ongelma tulevat sitten muuta kautta) on se valmistajan valinta sitten mikä vain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Voi olla, että se mekatroniikka-vika on yleisempi, mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljon yleisempi kuin äkkiseltään voisi päätellä. Nimittäin noita DSG-vaihteistoja on varmaan monikymmenkertainen määrä liikenteessä kuin tuota bemarin konetta plugin-hybridinä. Siispä jokaista ruostuvaa nokka-akselia kohtaan täytyy löytyä kymmeniä tapauksia mekatroniikka-ongelmia. Ei siinä, varmaan löytyykin, mutta ei se ero esiintyvyydessä ole niin iso.
Mistä tilastosi on peräisin? Jos Nettiautosta katsoo, niin Passat GTE:tä on myynnissä 51 kpl, kun taas jo pelkästään tuota edellisen mallin 225xe:tä on 109 kpl. Nythän kyse ei siis ole kaikista Passateista millä tahansa DSG:llä, vaan hybridiketjussa keskustelusta ja kokemuksista nimenomaan GTE:n mekatroniikan luotettavuudesta.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Mistä tilastosi on peräisin? Jos Nettiautosta katsoo, niin Passat GTE:tä on myynnissä 51 kpl, kun taas jo pelkästään tuota edellisen mallin 225xe:tä on 109 kpl. Nythän kyse ei siis ole kaikista Passateista millä tahansa DSG:llä, vaan hybridiketjussa keskustelusta ja kokemuksista nimenomaan GTE:n mekatroniikan luotettavuudesta.
Voin olla väärässä, mutta tietääkseni mekatroniikka-ongelmia on DSG-vaihteistoissa yleisesti, ei vain GTE Passatissa, ja kun automalleja ja -yksilöitä on paljon, niin niistä ongelmista myös paljon kirjoitellaan. Liiketoimintaa on syntynyt ihan DSG:n mekatroniikan korjauksen ympärille, koska kysyntää on. Onko GTE Passatissa siis aivan eri DSG-askit kuin niissä muissa VAG-konsernin automalleissa? Jos ja kun samoista laatikoista on kyse, niin ei kai ole mielekästä puhua vain GTE Passatista ja niiden lukumäärästä.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Voin olla väärässä, mutta tietääkseni mekatroniikka-ongelmia on DSG-vaihteistoissa yleisesti, ei vain GTE Passatissa, ja kun automalleja ja -yksilöitä on paljon, niin niistä ongelmista myös paljon kirjoitellaan. Liiketoimintaa on syntynyt ihan DSG:n mekatroniikan korjauksen ympärille, koska kysyntää on. Onko GTE Passatissa siis aivan eri DSG-askit kuin niissä muissa VAG-konsernin automalleissa? Jos ja kun samoista laatikoista on kyse, niin ei kai ole mielekästä puhua vain GTE Passatista ja niiden lukumäärästä.
Kyllä GTE:ssä on ihan oma hybridikäyttöön suunniteltu variaatio DQ400-askista (DQ400e). Ja näppituntuma on, että nimenomaan tässä askissa mekatroniikkavikojen esiintyminen on erityisen tavallista. Tilastoja ei toki ole, mutta tässäkin ketjussa taisi olla joku, joka oli seurannut GTE-myynti-ilmoituksia vain hakusanarajauksella mekatroniikkaan, ja niitä avoimesti kirjattuja korjaustapauksia oli tullut tasaisin väliajoin vastaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 409
Ei kai tuommoinen 3 asteen pakkanen rajoita latausta niin paljoa? Jää tosiaan aika tarkkaan siihen 1,7kW, eli 8A virroille. Entinen GTE passat ainakin latasi täydellä 3,6kW teholla ympäri vuoden.
Olisko kaapeli tullut tiensa paahan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Mistähän voisi todennäköisimmin johtua, kun V60 T6 lataus on muutaman kerran tapahtunut puolella teholla julkisista latauspisteistä? Eli lataa 11kW laturista vain 1,7kW teholla? Käynyt mielestäni jo kolmen eri toimijan pisteellä. Jollain latauskerralla samasta laturista tullut enemmän tehoa, nyt yksi tietty antaa jo kolmannen kerran peräkkäin vain puolet ulos.

Ei kai tuommoinen 3 asteen pakkanen rajoita latausta niin paljoa? Jää tosiaan aika tarkkaan siihen 1,7kW, eli 8A virroille. Entinen GTE passat ainakin latasi täydellä 3,6kW teholla ympäri vuoden.
Mites yli +5C lämpötilassa? Minin latausaika ainakin tuplaantuu pakkasella kun akku on liian kylmä antamaan/ottamaan vastaa virtaa alle +5C lämpötiloissa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Puolivälissä latausta teho nousi noin 2,5kW tienoille, eli kai tuo on vain herkempi kylmälle kuin volkkari.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
8
Mistä tilastosi on peräisin? Jos Nettiautosta katsoo, niin Passat GTE:tä on myynnissä 51 kpl, kun taas jo pelkästään tuota edellisen mallin 225xe:tä on 109 kpl. Nythän kyse ei siis ole kaikista Passateista millä tahansa DSG:llä, vaan hybridiketjussa keskustelusta ja kokemuksista nimenomaan GTE:n mekatroniikan luotettavuudesta.
Kyllä mulle tulee sen 400 hybridi Passattia? Ja sama DSG on kait Octavia, Superb, Leon, Tiguan jne. . pheveissä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Puolivälissä latausta teho nousi noin 2,5kW tienoille, eli kai tuo on vain herkempi kylmälle kuin volkkari.
Taitaa olla ihan Volvon ominaisuus että akku ei ota latausta kun on kylmää. Tai sitten se riippuu kuun asennosta...

Omalla pihalla tilanne on tämä:

1678366092349.png


Eilen samaan aikaan veti täydet 16A / 3.5kw

Joten mene ja tiedä mikä tuossa oikein on.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 530
Ainakin se ajaa polttiksen kuumaksi. Countryman käynnistyy myös plussakeleillä ja parin minuutin päästä sammuu.

Tuossa lämpötilassa akku on vielä liian kylmä ja ei anna painaa kaasua juurikaan kunpolttis käynnistyilee kun tarvitsee liikennevaloista lähteä liikkeelle.

Taisi olla jossain +5C yläpuolella kun auto ei enää ilmoita liian kylmästä akusta ja tehonrajoituksista.
Näissä on kyllä isoja eroja tuon suhteen. Mersun hybridissä pakkasraja on siellä ulkolämpötilan ollessa -10 .. -12 asteen tietämillä, akun lämpötila ratkaisee. Tätä lämpimämmällä kelillä se ajelee EL-moodissa kiltisti pelkällä sähköllä, eikä ajele polttomoottoria turhaan lämpimäksi. Tämä on erityisen kätevää kun tiedät että akut riittää koko matkaksi niin se on ihan turhaa lämmittää sitä polttomoottoria jos tietää ettei sitä tule tarvitsemaan. Polttomoottorin käynnistyksen välttelyssä auttaa myös tuossa ajomoodissa kaasupolkimessa tuntuva vastus siinä kohdassa jossa polttomoottori käynnistyisi. Voi siis huoletta painaa polkimen siihen asti kunnes vastus tuntuu, eikä tarvitse pelätä polttomoottorin käynnistymistä turhaan. Kylmällä akulla toki teho on jotain muuta kuin lämpimällä, mutta onhan tuolla pärjännyt. Muissa ajomoodeissa tuota vastuskohtaa ei ole.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Kia Optima PHEV Plug-in hybridin (-2018) Eberin / Eeperin / Eeberin / Eberspächer käytöstä.

Tämä varmaan useimmille ainakin kokeilun kautta selvinnyt, mutta kysyin aiemmin Wihurilta tätä, niin sieltä tuli apuja oikeisiin Eberin säätöihin moottori ja kabiinin lämmitystä varten, kun ei ollut aiempaa kokemusta bensahybridien Eberin käytöstä.

Tässäpä tämä:


"Yleisimmin Optimoissa kytketään lämmittimen vesikierto sarjaan moottorin kanssa. Vesikierron lämpötilan noustua 35 asteeseen kytkee lämmitin sisäpuhaltimen päälle, paneeliin asetettujen asetusten mukaisesti.

Nämä asetukset olisi hyvä laittaa esilämmityskäyttöä varten, kun autossa on vielä virta päällä:
  1. Lämpö molemmilta puolilta HI asentoon
  2. Huurteen poisto päälle
  3. Puhallus nopeus 3-4:lle. Puhallinta ei kuitenkaan pidä jättää maksimipuhallusnopeudelle (8:lle), koska tällöin otetaan liian nopeasti ja lämpöä vesikierrosta. Pienemmällä puhallusnopeudella vesikierron lämpötila nopeutuu ja kuumemmasta nesteestä saadaan tällöin purettua enemmän ja paremmalla hyötysuhteella lämpöä puhaltimen kennon kautta sisätiloihin."

Eberin apissa on ihan kätevä auton sisälämpötilan seurana. Kun kytkee lämmityksen päälle, niin näyttää sisätilojen lämpötilan. Siitä voi vilkuilla miten lähtee sisusta lämpenemään. Kun alkaa sisälämpötila nousta, niin tällöinhan moottori on lämmitetty siihen 35 asteeseen. Tuo apin käyttö maksaa 29,95 / vuosi ja kesällä sillä voi tuulettaa. Mielellään maksaa tuon hinnan, kun käyttömukavuus lisääntyy huomattavasti.
 

Liitteet

Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Kia Optima PHEV Plug-in hybridin (-2018) sähköajosta & polttomoottorin käytöstä lämmitykseen - käytännön nuukailu / talvitestiä :happy:

Ajetettava matka: 8-12 km

Esivalmistelut: Eberin lämmitystä varten, kannattaa auto sammuttaa. Jalka pois jarrupolkimelta. Sen jälkeen pari napautusta virtanapistaja, asettaa lämpötilanupit High, huurteenpoisto päälle ja puhallus 3/8 tai 4/8. Sammuta auto. Näin se ei starttaa tyhjää polttista hetkeksi, kun säädät lämpötilat Eberille lämmitystä varten.

Auto lataukseen.


Iltapäivällä

Lämpötila: -2'C. Eberillä noin 30 min esilämmitys.

Auto latauksessa töissä, näytti rangeksi 58 km.

Pari kertaa virtanappia, näppää lämpötila/puhallin OFF:lle, ECO-tila on käytössä (mikä oletuksena aina päällä, kun auton käynnistää) ja starttaa pirssi.

Sisätilat lämpimät. Lasit pysyi auki, sisällä riitti penkin ja ratin lämmitys. 8 km matka kulutus 0,00 l / 100 km. Eberin kulutus noin 0,3 l. Vähemmällä esilämmityksellä olis selvinnyt kyllä.


Auto ilman latausta yöllä.


Aamulla

Lämpötila -13'C - 14'C välillä. Eberillä noin 35 min esilämmitys

(unohin laittaa aiemmi päälle :tongue:. Apissa myös kätevä ajastus, jolloin voi laittaa auton Ma-Pe haluttuun aikaan päälle, mutta ollu tapana näpätä aina aamulla.)

Sisätilat ja nahkapenkit jokseenki vilposet :happy: Ois saanu olla eberi pitempään päällä. Nopiaa lämpes penkit penkinlämmittäjillä. Sivulaseja alko pikkusen vetämään huuruun n. 10 min ajon jälkeen, etulasi pysyi koko matkan ajan auki.

Päiväkodilla pysähdys, maantietä nopeudella 80 km/h muutama kilsa ja kaupunkiajoa töihin. Yhteismatka 12 km ja kulutus 0,00 / 100 km. Eberin kulutus noin 0,4 l. Rangea jäi jäljelle 32 km. Auto taas lataukseen.


Teknisesti: kyllä Kia Optima PHEV:lla pystyy ajamaan pelkällä sähköllä, vaikka pakkastakin on -14. Sitä en tiedä, mikä tuossa kylmemmille keleille on raja, että polttista käytetään automaattisesti. En ole perehtynyt, joku tietävä voi vastata.

Vai onko sellaista rajaa, jos pitää lämmityksen/puhaltimen Offilla? :D Menee kyllä jo masokistin hommiksi tuomonen :rofl2:


Käytännössä: onhan se paljon kivempaa, että sivulasit ei huurru ja puhallin hohkaa vähän lämpöä naamariin :cool:

Minusta tarkenee ihan hyvin vaikka lämmöt +15,5 asennossa ja kabiinin lämmitys on tällöin ottanut jonku 1-3 l / 100 km riippuen pakkasista ja esilämmitykseen käytetystä ajasta. Lyhyelle työmatkalle kulutus ei ole kuin muutama desi ja kustannus joku 0,25 - 0,75 € / lämmitys.

Toki kovilla pakkasilla -25-30, sisälämpötilapyynnin ollessa +20, niin polttis käy melkein koko ajan ja tällöin kulutus ollut mulla max 10,5 l /100 km = 2,5 € lyhyellä työmatkalla.


Vinkki: esilämmityksellä kannattaa lämmittää sisätilatkin mahdollisimman lämpöseksi, ainakin kovilla pakkasilla, koska 1 tunti Eberin käyttöä vie vain noin 0,65 l = 1,30 €. Usein riittää 20-45 min esilämmitys.

(Vertailun vuoksi. Jos on Plugarissa erillinen sitätilanlämmitin 2kW? + säteilylämmitin 0,5 kW?, niin 2,5 kW yhteisteholla tunteroinen maksaa 0,15 eur / kWh sähkönhinnalla = 0,38 €.

Kovemmalla pakkasella pitänee olla pari tuntia päällä = 0,72 €). Ei nuissa mahdoton hintaero ole toisiinsa nähden. Toki pörssisähkön yötunneilla voi päästä välistä halvemmalla. Keskihinta ollut vajaa 0,10 € / kWH + siirto tammi- ja helmikuussa).

Eberin/Webaston etu mielestäni se, että jos yhtäkkiä pitääkin lähteä johonkin, niin pakkasella jo 15-20 min saa ainakin koneen lämpöseksi ja 30 min kuluessa sisätiloillekin lämpöä.


Ei hybridi Optiman talvilämmitykseen ja käyttöön mene lopulta edes hirveästi euroja. Tai niin ainakin tuntuu Diisselin jäljiltä, kun kiisseliveroihin meni pelkästään jo saman verran päivässä, mitä kovassa pakkaspäivässä Optiman työajoihin sisältäen lämmityksen :D Siihen vielä riisselit päälle...

Tammikuussa on ollut myös kovia pakkasia useampi päivä. Keskikulutus mahto olla bout 4l/100 km, eli 1000 km kun ajaa, niin bensaan kaikkinensa noin 80 €, kun ahkerasti lataa. Ei minusta paha.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
646
Varmasti hyvä ohjeistus ko. automalliin / eeperiin, mutta kuulostaa hieman konstikkaalta verrattuna järkevämpään toteutustapaan, jossa:

1) auto on varustettu sähkölämmittimellä, jonka voi napsaista sovelluksesta päälle, jos ajoakussa on virtaa
2) autossa on nappula, josta painamalla auto liikkuu sähköllä, jos ajoakussa on virtaa

Lopputuloksena on tilanne, jossa esilämmityksen, ajamisen aikana tapahtuvan lämmityksen ja auton liikkumisen tarvitsema energia on otettu vain ja ainoastaan ajoakusta ja kulutus = x kWh / 100 km + 0 l / 100 km.

Toki ongelmakohtiakin on ja yksi on se iso JOS eli ajoakussa on oltava virtaa. Esilämmitys tosin ainakin itsellä tapahtuu poikkeuksetta niin, että auto on samaan aikaan laturissa kiinni ja esilämmityksen vaatima energia korvataan laturista ajoakkuun tulevalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 653
Voin sanoa että ei mennyt parempaan suuntaan kun tuli ohjelmistopäivitys V60 T8 tuossa helmikuun vuosihuollossa. Rouva nyt ajellut töihin monissa eri lämmöissä 8km matkan. -3 ja kylmempää niin jokainen matka mennyt lähes kokonaan polttomoottorilla. Keskikulutus noilta reissuilta semmoista 12l /100km.

Vähän hukkuu koko hybridin idea kun et edes pure-moodissa voi ajella sähköllä jossain -3 asteen pakkasessa. Onneksi pääsee eroon tuosta kesäkuuhun mennessä.

edit. En siis ymmärrä tuota Volvon insinöörien juttua. Jos auto lähtee piuhasta niin miksei sillä sähköllä voi ajaa??! Ja meillä vielä kun rouva saa töissäkin auton piuhaan. Miksi ei voi laittaa nappia että älä nyt vittu käynnistä sitä supertehokasta polttomoottoria? Ymmärrän kyllä että sen jos käynnistää niin parempi ajaa kuumaksi jne. mutta ei stna. Tuo 98 nyt ihan ilmaista ole.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 762
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom