Upealla, SAKSALAISELLA BMW-konsernin jumaltuotteella tuon ECO-moodin moninaisia asetuksia voi omistaja ihan itse kontrolloida "ECO INDIVIDUAL" -moodissa, jossa voi itse valita lukuisia eri vaihtoehtoja jotka on joko ECO tai NORMAL-moodissa. Yksi monista valinnoista kaikkien ohjaustuntumien, vaihteiston toiminnan ja kaasunvasteiden lisäksi on puhalluksen nopeus / lämpötila / AC-laitteen ecoilu ON/OFF. Systeemi näyttää valintojesi jälkeen arvioidun "kulutustappion" prosentteina suhteessa auton omaan ECO -moodiin. BMW:ssä ECO -moodi vaikuttaa (olosuhteista riippuen) myös mm. ajovalojen kirkkauteen (!!) ja muihin sellaisiin asioihin, joista Toyotamiehet olisivat kovin ihmeissään.
Kaikki tämä kuljettajan ihan itse valittavissa. Kertonee kohderyhmien eroista ("Toyota tuularit" vs. "BMW öykkärit") jotain
Joo, onhan se yleisesti mukava juttu, jos halutessaan voi kontrolloida ja muokata kaikenlaista. Toyota hybrid vs. BMW hybrid kulutusta vertaillessa se on kuitenkin laiha lohtu. Auriksella voi ajaa talvella ihan normitilassa löyly päällä ja silti se kuluttaa vähemmän bensiiniä kuin mikään BMW:n henkilöauto, vaikka bemarikuski pelaisi mitä individuaalipelejään. Siitä on bemarikuski ihmeissään.
Oletin tuossa, ettei käytetä ulkopuolista sähköenergiaa. Muuten pitäisi ottaa Toyotalta joku ladattava Prius tai Rav4 PHEV ja bemarilta vastaavan korkuinen vehje. Silloinkin Toyota veisi vähemmän, vaikka BMW-jumalautosta painelisi mitä nappuloita tai roikkuisi puoliksi sivuikkunasta huudellen prosenttilukemia tuulareille.
Mä nyt oletin, että kulutuksesta oli puhe, koska eihän AC-ecoiluissa ja valojen himmentämisessä juuri muuta pointtia ole kuin kulutuksen minimointi. Mukavampi se on ajaa normitilassa, jolloin lämmitys/jäähdytys toimii kuristamattomana.
Auriksen ECO-tilassa voi säätää käsin puhallusnopeutta ja pitää muut automaatilla. Voi myös pitää kaikki automaatilla, mutta säätää automaattisen puhallusnopeuden profiilia low, med tai high. Suuntauksen alas/keskelle/tuulilasille tai noiden yhdistelmän voi asettaa käsin ja loput automaattisäädöllä. Jos pakkasella löyly tai lämpiämisnopeus ei riitä, voi painaa yhtä nappia, eli ECO-off, jonka jälkeen lämmöstä ei ole pulaa. Helppoa kyllä, mutta ei näe montako prosenttia kulutus lisääntyy. Ei myöskään ole hienolta kalskahtavia Individual-tekstejä, joista tulisi tärkeä olo.
Eipä siinä, hieno auto se seiskahybridi on, mutta sen vahvuudet ovat aivan muualla kuin pienessä kulutuksessa ilman ulkopuolista sähköä. No on se kulutuskin varmasti maantiellä alhainen ainakin suhteessa massaan, koska auto on pitkä, matala ja virtaviivainen.