Keskustelua hybridiautoista

Olenko ymmärtänyt oikein eli, että RAV4:ssa kabiinin sähköllä toimiva lämmitys on toteutettu pelkällä ILP:llä ja vastuksia ei ole?
Ja ILP:n lämmitys toimii tiettyyn rajaan asti (n. -10c ulkoilman lämpötila ? ) ja sitten polttomoottori hyppää kehiin?

Onko RAV4:ssa ajoakun lämmitystä?

Pelkkä ilppi on. -5°C jälkeen alkaa tulla viileää sähköajossa. Ihan himpun vajaa -12°C se raja on milloin lämmitys päällä ei pelkkää sähköajoa pääse. Esilämmitys lähtee päälle vielä -16 asteessa, mutta eihän se ihan hirveitä lämmitä.

Ajoakun lämmitys on, mutta eipä se lämmitä kuin latauksessa. Helpottaa toki sähköajoa kylmällä.
 
Lämmitys on RAV4 plugarissa aika paska. -10 asteeseen olen pärjännyt täällä etelässä nyt sen 2 1/2 vuotta mainiosti, kun pidän lämmön muutoinkin 19 asteessa. Kesällä 21, jos yleensäkään tarvii lämmitystä, eikä huurru lasit. Puhallus pitää asettaa siihen asentoon, jossa puhaltaa myös tuulilasille. Automaatti asento on huono kostealla kelillä. Erillinen tuulilasin lämmitys käynnistää kompurakuivatuksen ja käynnistää moottorin, niin sitä en käytä ollenkaan.
 
Ok, kuulostaa siltä, että Toyotan Tokion konttorilla tarttis nyt suunnitella Nordic-malli, jossa on kylmimpiä ilmoja varten ILP:lle kaverina vastukset.
 
Ehkä se lämpiää hyvinkin, jos antaa moottorin käydä enemmänkin, eikä vain tähtää bensan polttamisen ehkäisyyn. Ainakin edelliset tavalliset hybridit oli erinomaisen hyvin lämpiäviä. Tämä plugari on siis meillä jo 5:s T konsernin hybridi ja muistelisin näin käyneen matkan varrella lämpöjen kanssa. Tuon WLTP:n saavuttaminen on kyllä meidän ilmastossa hieman työläämpää, mutta siis onnistuu kyllä sopivalla ajoprofiililla. Ja omassa taloudessa se sopii juurikin aika hyvin. Ei kannata yrittää tavoitella taivaita ja työntää vain kaasua pohjaan enempiä piittaamatta realiteeteista. Keväästä syksyyn taas sitten kaikki ikävät reunaehdot unohtuu, kun palataan ihmsten lämpöihin ja saa jättää sen kittaantuneen piponkin pois. Ottaa plugarin, jos se sopii ittelle. Helpompi sitten ainakin olla tyytyväinen, kuin jatkuvasti vittuuntunut.
 
Ei ainakaan corolla hybrid mikään erityisen lämmin auto ole
Ja useimmat muut ovat vielä kylmempiä.

Et kai vaan ajele ECO-tilassa talvella? Silloin ei tule täyttä löylyä. Loppuarvostelussa mainittiin jo edeltäjän, eli Auris 1,8 hybridin pärjänneen hienosti lämmityslaitekokeessa. Oma kokemukseni vahvistaa tuon, eli nopea ja lämmin on.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230326-213632.png
    Screenshot_20230326-213632.png
    1,4 MB · Luettu: 102
  • Screenshot_20230326-213707.png
    Screenshot_20230326-213707.png
    936 KB · Luettu: 102
Ja useimmat muut ovat vielä kylmempiä.

Et kai vaan ajele ECO-tilassa talvella? Silloin ei tule täyttä löylyä. Loppuarvostelussa mainittiin jo edeltäjän, eli Auris 1,8 hybridin pärjänneen hienosti lämmityslaitekokeessa. Oma kokemukseni vahvistaa tuon, eli nopea ja lämmin on.
En ajele corollalla missään tilassa, mutta kaverin puheista ja perskohtaisesta kyytikokemuksesta jäi tuollainen käsitys. Kyllä siellä nyt pärjäsi, mutta ei se nyt varsinaisesti lämmin ollut.

En tiedä oliko eco käytössä, mutta miksi se vaikuttaisi lämmitykseen? Jäähdytyksessä syy on selvä, mutta eihän sen moottorin hukkalämmöntuotto mihinkään romahda millään napinpainalluksella.
 
Ja useimmat muut ovat vielä kylmempiä.

Et kai vaan ajele ECO-tilassa talvella? Silloin ei tule täyttä löylyä. Loppuarvostelussa mainittiin jo edeltäjän, eli Auris 1,8 hybridin pärjänneen hienosti lämmityslaitekokeessa. Oma kokemukseni vahvistaa tuon, eli nopea ja lämmin on.
Tämän vuoden talvivertailussa Corolla Cross pärjäsi selvästi huonommin. Tuossa 2020 testatussa 2-litraisessa on lämmönvaihdin (joka ottaa lämpöä talteen pakokaasuista) ja omien kokemusten mukaan se on oikein lämmin auto. 1,8 Corollassa on PTC-vastukset ja se saattaa olla kylmempi.
 
En ajele corollalla missään tilassa, mutta kaverin puheista ja perskohtaisesta kyytikokemuksesta jäi tuollainen käsitys. Kyllä siellä nyt pärjäsi, mutta ei se nyt varsinaisesti lämmin ollut.

En tiedä oliko eco käytössä, mutta miksi se vaikuttaisi lämmitykseen? Jäähdytyksessä syy on selvä, mutta eihän sen moottorin hukkalämmöntuotto mihinkään romahda millään napinpainalluksella.
Ok. Eipä tuosta sitten tiedä onko ollut ECO-on tai kaveri lukenut ohjeita tai miten tykkää ajella tahi mitä priorisoi.

Mulla Auris on selvästi viileä, jos ajan ECO-on. Suuttimista ei tule heti lämmintä, eli ilmeisesti kanavien vastukset eivät ole päällä. Pidemmänkään ajon jälkeen toteutunut lämpötila ei vastaa asetettua lämpötilaa, kuten ECO-off:lla. Moottori käy ECO:lla matalammilla kierroksilla, jolloin hukkalämpöä tulee hitaammin ja vähemmän. Myös puhallusnopeus on pienempi. Pakosarjan lämmöntalteenotosta ja jäähdytysneste-/lämmityslaitekierron säätelystä en osaa sanoa miten eroaa ECO on vs. off.

ECO-off Auris hybrid on todella nopea ja lämmin verrattuna muihin polttiksiin millä ajellut.

Liitteessä on käyttöohjeen höpinät aiheesta (on Auriksen ohje, mutta sama teksti Corolla hybridissä).
 

Liitteet

  • Screenshot_20230326-233623.png
    Screenshot_20230326-233623.png
    2,5 MB · Luettu: 67
Yaris oli kans hyvin lämmin auto. Täytyy sanoa että tekis aina mieli läimäyttää kun näkee ihmisten pitävän jotain eco-tilaa päällä, sama kuin nämä jotka sammuttelee ilmastointia että säästää 0,00001l/100km bensaa. :facepalm:
 
Ok. Eipä tuosta sitten tiedä onko ollut ECO-on tai kaveri lukenut ohjeita tai miten tykkää ajella tahi mitä priorisoi.

Mulla Auris on selvästi viileä, jos ajan ECO-on. Suuttimista ei tule heti lämmintä, eli ilmeisesti kanavien vastukset eivät ole päällä. Pidemmänkään ajon jälkeen toteutunut lämpötila ei vastaa asetettua lämpötilaa, kuten ECO-off:lla. Moottori käy ECO:lla matalammilla kierroksilla, jolloin hukkalämpöä tulee hitaammin ja vähemmän. Myös puhallusnopeus on pienempi. Pakosarjan lämmöntalteenotosta ja jäähdytysneste-/lämmityslaitekierron säätelystä en osaa sanoa miten eroaa ECO on vs. off.

ECO-off Auris hybrid on todella nopea ja lämmin verrattuna muihin polttiksiin millä ajellut.

Liitteessä on käyttöohjeen höpinät aiheesta (on Auriksen ohje, mutta sama teksti Corolla hybridissä).

Upealla, SAKSALAISELLA BMW-konsernin jumaltuotteella tuon ECO-moodin moninaisia asetuksia voi omistaja ihan itse kontrolloida "ECO INDIVIDUAL" -moodissa, jossa voi itse valita lukuisia eri vaihtoehtoja jotka on joko ECO tai NORMAL-moodissa. Yksi monista valinnoista kaikkien ohjaustuntumien, vaihteiston toiminnan ja kaasunvasteiden lisäksi on puhalluksen nopeus / lämpötila / AC-laitteen ecoilu ON/OFF. Systeemi näyttää valintojesi jälkeen arvioidun "kulutustappion" prosentteina suhteessa auton omaan ECO -moodiin. BMW:ssä ECO -moodi vaikuttaa (olosuhteista riippuen) myös mm. ajovalojen kirkkauteen (!!) ja muihin sellaisiin asioihin, joista Toyotamiehet olisivat kovin ihmeissään.

Kaikki tämä kuljettajan ihan itse valittavissa. Kertonee kohderyhmien eroista ("Toyota tuularit" vs. "BMW öykkärit") jotain :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Yaris oli kans hyvin lämmin auto. Täytyy sanoa että tekis aina mieli läimäyttää kun näkee ihmisten pitävän jotain eco-tilaa päällä, sama kuin nämä jotka sammuttelee ilmastointia että säästää 0,00001l/100km bensaa. :facepalm:
No kyllähän se ilmastointi kuluttaa sellaisen 0,5-1,5l/100km, mutta ei mua naposestele hikoilla noin pienen säästön takia.
 
Kaikki tämä kuljettajan ihan itse valittavissa. Kertonee kohderyhmien eroista ("Toyota tuularit" vs. "BMW öykkärit") jotain :hmm:

Tätä kun lukee, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä, et miksi paska VAG ja näemmä BMW ovat ymmärtäneet tällaiset asiat perusjutuiksi. Toki VAG ei valojen kirkkautta himmennä, mutta individualissa voi säätää ohjausta, ilmastointia, kaasuvastetta ja mitä kaikkea ekoilun tai tehokkuuden nimissä vapaasti. Nää muut hybridit (poislukien Grandland) vaikuttaa jotenkin vammaisilta, mm. Outlanderin "mä huijaan ulkomittarii et saan sähköllä kulkee" -tason tempuilla.
 
No kyllähän se ilmastointi kuluttaa sellaisen 0,5-1,5l/100km, mutta ei mua naposestele hikoilla noin pienen säästön takia.

Toyotan hybridissä esimerkiksi ei varmasti kuluta.

Perus 90-luvun autossa tuo voi vielä pitää paikkansa ja sen selvästi tunsi kun ilmastoinnin kompura lähti päälle, mutta uusissa tuskin kulutus lisääntyy enää 0,5l enempää...
 
Toyotan hybridissä esimerkiksi ei varmasti kuluta.

Perus 90-luvun autossa tuo voi vielä pitää paikkansa ja sen selvästi tunsi kun ilmastoinnin kompura lähti päälle, mutta uusissa tuskin kulutus lisääntyy enää 0,5l enempää...
No johtuu tietysti autosta ja ajoprofiilista, mutta kyllä se aika merkittävä kulutuslisä on.

Voitte vapaasti testata ajamalla tankillisen käyttämättä ilmastointia. :cool:
 
Tätä kun lukee, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä, et miksi paska VAG ja näemmä BMW ovat ymmärtäneet tällaiset asiat perusjutuiksi. Toki VAG ei valojen kirkkautta himmennä, mutta individualissa voi säätää ohjausta, ilmastointia, kaasuvastetta ja mitä kaikkea ekoilun tai tehokkuuden nimissä vapaasti. Nää muut hybridit (poislukien Grandland) vaikuttaa jotenkin vammaisilta, mm. Outlanderin "mä huijaan ulkomittarii et saan sähköllä kulkee" -tason tempuilla.

:smuscle:

Toki tässä saksalaisessa on omat INDIVIDUAALI-moodit jokaiselle ajotilalle; Ecoilulle ja Sporttailuille, kuin myös Conforttoiluille (+ Adaptive joka unohtui). Joita säätää mielinmäärin ja jonka asetukset eivät vaikkapa pyyhkiydy yli toista Individuaalia konfiguroidessa.

Väittäisin että VAG (sis Audi), BMW ja (ehkä) M-B parthaita hybridejä jos mukaan lukee myös kuljettajan moninaiset mahdollisuudet ihan itse asioihin vaikuttamiseen :hmm:
 
No johtuu tietysti autosta ja ajoprofiilista, mutta kyllä se aika merkittävä kulutuslisä on.

Voitte vapaasti testata ajamalla tankillisen käyttämättä ilmastointia. :cool:
Yarasi Hybridistä ilmeisesti puhe.
Mistä tuo johtuu, miten tuossa se ilmastointi toimii, käykö silloin aina polttis, -> taajama ajossa kulutus pomppaa ?

Voi olla tavisperhepolttiksen käyttäjälle aikamoinen yllätys, tai siis asia joka autonluovuktsessa syytä kertoa jos lukusi pitää paikkansa.
 
No johtuu tietysti autosta ja ajoprofiilista, mutta kyllä se aika merkittävä kulutuslisä on.

Voitte vapaasti testata ajamalla tankillisen käyttämättä ilmastointia. :cool:

@pulatunnus

Toyotan hybridi pyörittää ilmastointia vain sähköllä ja itseasiassa siellä konehuoneessa ei ole mitään apulaiteitta hihnan perässä. Sähköllä saadaan paljon tehokkaammin ja tarkemmin ohjattua apulaitteita jolloin hyötysuhde paranee entisestään.

Kesällä tein useasti niin että jätin koirat autoon ja auton "käyntiin" ja noin 30min pysyi ilmastointi päällä pelkällä akkuvirralla, kunnes moottori lähti käyntiin ja latasi akkua.

Mutta vanhemmissa polttomoottori autoissa tuon ilmastoinnin lisä voi olla sellainen minkä huomaa...
 
Meen tässä koeajamaan 2020+ Volvo XC40 ja 330e plugaria, onko näissä sen suhteen jotain merkittäviä "ylläreitä"? Auto tarkoitus säilyttää hallissa joka ei mene pakkaselle. Muutenkin otetaan ehdotuksia autojen suhteen. Täyssähköä ei oikein voi vielä ostaa kun latausnopeudet 1.8kw.
Tarkastaisin tuossa kohtaa kyllä oman ajoprofiilin. Ei täyssähkö tarvitse niinkään herkästi suurempaa lataustehoa kuin esim plugari. Täyssähkö pärjää kumulatiivisella latauksella huomattavan hyvin. Arkipäivien viikkotunnit vain ylös että mitä auto viettää latauspiuhassa, niin pääsee kärryille. Omassa plugarissa on 14,5 kWh netto saatavissa akusta ulos ja pikkuisen nyppii, ettei lataukseen saa kuin 6,6 kW teholla, mutta yhdestä vaiheesta. Eli taloon pitäisi ottaa jo 3 x 50 A pääsulakkeet, jotta yhdestä vaiheesta pystyisi vetämään 30 A teholla virtaa autoon. Meillä pyörisi viikot helposti läpi täyssähköllä 1,8 kW laturilla. Plugarissa olisi hyvä, jos saisi 1/2 tunnissa täyteen, eli autossa joku 30 kW laturi olisi passeli siihen. Mulla on siis Accelev 6 kW matkalaturi, joka ottaa 2:sta vaiheesta 13A + 13 A ja yhdistää muuntajalla sen 24 A yksivaiheiseksi, eli 400/250 V muuntaja. Vertaillaan sitten naapurin kanssa, joka lataa 1,8 kW matkalaturilla omaansa. Vähän myös miettinyt noita 22 kW latausasemia, että minkälainen todellinen tarve niille on. Meillä ainakin pitäisi nykyinen liittymä korottaa ja maksaa ensin 3000 € ja sitten jotain 850 € perusmaksua vuodessa enemmän. No en maksa. 1-vaiheinen laturi autossa on kyllä aikamoinen riesa täällä Suomessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
@pulatunnus

Toyotan hybridi pyörittää ilmastointia vain sähköllä ja itseasiassa siellä konehuoneessa ei ole mitään apulaiteitta hihnan perässä. Sähköllä saadaan paljon tehokkaammin ja tarkemmin ohjattua apulaitteita jolloin hyötysuhde paranee entisestään.

Kesällä tein useasti niin että jätin koirat autoon ja auton "käyntiin" ja noin 30min pysyi ilmastointi päällä pelkällä akkuvirralla, kunnes moottori lähti käyntiin ja latasi akkua.

Mutta vanhemmissa polttomoottori autoissa tuon ilmastoinnin lisä voi olla sellainen minkä huomaa...

Mä tarkoitin ilmastointilaitetta noin yleisesti, perustuen ihan vaan sen vaatimaan energiaan.

Tietysti sähköisen ilmastoinnin etu on se että sitä voidaan ajaa osateholla kun jäähdytyksen tarve on pieni, perinteinen auton ilmastointi toimii aina täysillä ja sitä liian kylmää ilmaa vaan jälkilämmitetään lämmityslaitteella.

Eli eihän se sähköinen ilmastointi lisää kulutusta silloin kun jäähdytystä ei tarvitse.
 
Omassa plugarissa on 14,5 kWh netto saatavissa akusta ulos ja pikkuisen nyppii, ettei lataukseen saa kuin 6,6 kW teholla, mutta yhdestä vaiheesta. Eli taloon pitäisi ottaa jo 3 x 50 A pääsulakkeet, jotta yhdestä vaiheesta pystyisi vetämään 30 A teholla virtaa autoon.
Oletko harkinnut laturia, joka ns. osaa yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi? Eli laturi ottaa 2x16A ja tarjoaa autolle 1x32A?

Edit. Olis vissiin pitänyt lukea viesti loppuun
 
Mä tarkoitin ilmastointilaitetta noin yleisesti, perustuen ihan vaan sen vaatimaan energiaan.

Tietysti sähköisen ilmastoinnin etu on se että sitä voidaan ajaa osateholla kun jäähdytyksen tarve on pieni, perinteinen auton ilmastointi toimii aina täysillä ja sitä liian kylmää ilmaa vaan jälkilämmitetään lämmityslaitteella.

Eli eihän se sähköinen ilmastointi lisää kulutusta silloin kun jäähdytystä ei tarvitse.

Myös perinteinen ilmastointi uusissa polttomoottori autoissa osaa olla säätyvä jolloin se ei tuota kaikkea tehoa kun sitä ei tarvita...

Vanhat täysillä toimivat on/off tyyppiset ilmastoinnit oli todella syöppöjä varsinkin hitaassa ajossa.
 
@pulatunnus

Toyotan hybridi pyörittää ilmastointia vain sähköllä ja
Ok, kiitos. Ei tainnut olla Yariksesta puhe.

Mä tarkoitin ilmastointilaitetta noin yleisesti, perustuen ihan vaan sen vaatimaan energiaan.
Mutta noin yleisesti polttisten kohdalla puhutaan enemmän deseistä maantieajossa , ei kuitenkaan litrasta ja siitä ylöspäin. (/100km

Parkissa per tunti , mutta en nyt yllätty jos kokonais kulutus mahtuu tuohon haarukkaan, eli ilmastoinnin osuus pienempi.

No jos taajama ajoa jossa ei kilomertejä kierry, niin saa ison km suhteen, mutta silloin ehkä väärä mittari.

No tärkeintä toki se että hybridi tai Yaris ei ole syöppö ilmastoinnissa.
 
Ok, kiitos. Ei tainnut olla Yariksesta puhe.


Mutta noin yleisesti polttisten kohdalla puhutaan enemmän deseistä maantieajossa , ei kuitenkaan litrasta ja siitä ylöspäin. (/100km

Parkissa per tunti (no kokonaiskulutus voi tuohon sopia), tai no jos taajama ajoa jossa ei kilomertejä kierry, niin saa ison km suhteen, mutta silloin ehkä väärä mittari.
No maantieajossa helteellä se heiluu siellä puolenlitran tuntumassa, hitaassa kaupunkiajossa 1,5l. Puhtaasti parkkiksella jäöhdyttelyä ei tietenkään voi kilometreinä mitata.

Noi autojen ilmastointilaitteet ovat yllättävän tehokkaita laitteita, ja liikkuva kasvihuone myös vaatii yllättävän paljon jäähdytystehoa, ja jos sen tehon lähde on polttoaine sitä on pakko polttaa enemmän jotta se toivottu jäähdytys saadaan toteutumaan.
 
Oletko harkinnut laturia, joka ns. osaa yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi? Eli laturi ottaa 2x16A ja tarjoaa autolle 1x32A?

Edit. Olis vissiin pitänyt lukea viesti loppuun
Varmaan huomasit jo, että mulla on jo sellainen. Accelev on joko 6 kW tai 8 kW malli ja otin 6 kW, kun auton laturi on 6,6 kW tehoinen. Talo on 350 neliötä ja sähköllä lämpiää. Liittymä 3 x 25 A ja mennään nyt sillä siten, että on täystehoinen ilman, että tarvittaisiin vielä vuorottelukytkentöjä.
Tulipahan nyt vain mainittua tuosta, kun monet suunnittelee, että täytyy laittaa 22 kW laturi, jos sähköautoa meinaa laittaa. Siitä saa repiä 3 x 32 A seinästä kyllä, mutta talo ei toimi, jos ei vähintään 3 x 50 A liittymä.
 
No maantieajossa helteellä se heiluu siellä puolenlitran tuntumassa, hitaassa kaupunkiajossa 1,5l. Puhtaasti parkkiksella jäöhdyttelyä ei tietenkään voi kilometreinä mitata.
Puhutko nyt mistä autosta.
Ketjussa kerrottu että Toytota hybridi toimii sähköllä, toki se näkyy bensankulutuksessa, mutta ilmeisesti ei mitenkään poikkeavasti.

Polttisten osalta noin yleisesti puhutaa desilitroista, ketjussa muut postaillee että joku vanha voi listätä puoli litraa.

Jos se joku auto vie tunnissa muutaman desin enemmän, niin jos ajalee viidessä tunnissa satakilometriaä, niin kai siitä lisää tulee 1,5l/100km.

En tässä väitettäisi kiistä, vaan nyt kiinnostaa ihan sivistyksen kannalta että mistä puhutaan. ja varsinkin jos joku hybridi vie noin paljon.


Edit:
Olisko tässä ollut vain kärjistävästä heitosta kyse jossa valittu ylärajalta varmuusmarkinaalilla ja tilanne vähän lähti lapasesta kun pelästyin että hybridi Yaris/Toyota nykäsee noin paljon jäähdytyksessä. Jos ei kyse mistään oikeasti autosta, niin en siihen kaipaa lähteitä :-)
 
Viimeksi muokattu:
No maantieajossa helteellä se heiluu siellä puolenlitran tuntumassa, hitaassa kaupunkiajossa 1,5l. Puhtaasti parkkiksella jäöhdyttelyä ei tietenkään voi kilometreinä mitata.

Noi autojen ilmastointilaitteet ovat yllättävän tehokkaita laitteita, ja liikkuva kasvihuone myös vaatii yllättävän paljon jäähdytystehoa, ja jos sen tehon lähde on polttoaine sitä on pakko polttaa enemmän jotta se toivottu jäähdytys saadaan toteutumaan.

Se pitää nyt huomioida millainen se ilmastoinnin kompura on, jos siellä on muuttavatehoinen kompura niin edes hitaassa ajossa se ei vie litroja polttoainetta. Perinteinen on/off tyylinen mikä toimii aina 100% teholla vie varmasti tuon 1-2l/100km hitaassa ajossa.
 
Vähän myös miettinyt noita 22 kW latausasemia, että minkälainen todellinen tarve niille on. Meillä ainakin pitäisi nykyinen liittymä korottaa ja maksaa ensin 3000 € ja sitten jotain 850 € perusmaksua vuodessa enemmän. No en maksa.
Eihän noille ole mitään tarvetta eikä usein mahdollisuutta käyttää täydellä teholla. Toki tuollaisen voi ihan hyvin hankkia ja luultavasti kuormanhallinnalla saa hieman enemmän tehoa kuin 11kW asemasta, eikä hinnassakaan ole juuri eroa, jos 11kW asema vaatisi uuden kaapelin vetämistä keskukselta.
 
Puhutko nyt mistä autosta.
Ketjussa kerrottu että Toytota hybridi toimii sähköllä, toki se näkyy bensankulutuksessa, mutta ilmeisesti ei mitenkään poikkeavasti.

Polttisten osalta noin yleisesti puhutaa desilitroista, ketjussa muut postaillee että joku vanha voi listätä puoli litraa.

Jos se joku auto vie tunnissa muutaman desin enemmän, niin jos ajalee viidessä tunnissa satakilometriaä, niin kai siitä lisää tulee 1,5l/100km.

En tässä väitettäisi kiistä, vaan nyt kiinnostaa ihan sivistyksen kannalta että mistä puhutaan. ja varsinkin jos joku hybridi vie noin paljon.
No tässä on lähipiiristä Yaris hybrid 2017:n tankkauksien (6 911,2 l) kuukausikeskiarvot uudesta 150 tkm asti.

Ehkä tuosta vähän näkyy, että heinä-elokuun helteillä on mennyt desi tai pari enemmän kuin huhti-kesäkuussa tai syyskuussa. Lämpötilaerojen ei juuri pitäisi vaikuttaa ilmanvastuksen kautta kulutukseen, sillä keskinopeudet ovat lähempänä 25 kuin 30 km/h (lähes pelkästään PKS-ajoa).

Ajoprofiili edesauttaa pientä kulutusta. Kuski taas ei ole taitavimmasta päästä ennakoinniltaan tai kaasunkäytöltään. Talvella hän pitää tavallista suurempaa lämpötilapyyntiä (24-26 C!), jolloin polttis pärähtää käyntiin vähän väliä. Kesällä ilmastoinnilta pyydetään 19 C, mikä sekin saa polttiksen käynnistymään tarpeettoman taajaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230327-102225.png
    Screenshot_20230327-102225.png
    159,6 KB · Luettu: 74
Viimeksi muokattu:
Upealla, SAKSALAISELLA BMW-konsernin jumaltuotteella tuon ECO-moodin moninaisia asetuksia voi omistaja ihan itse kontrolloida "ECO INDIVIDUAL" -moodissa, jossa voi itse valita lukuisia eri vaihtoehtoja jotka on joko ECO tai NORMAL-moodissa. Yksi monista valinnoista kaikkien ohjaustuntumien, vaihteiston toiminnan ja kaasunvasteiden lisäksi on puhalluksen nopeus / lämpötila / AC-laitteen ecoilu ON/OFF. Systeemi näyttää valintojesi jälkeen arvioidun "kulutustappion" prosentteina suhteessa auton omaan ECO -moodiin. BMW:ssä ECO -moodi vaikuttaa (olosuhteista riippuen) myös mm. ajovalojen kirkkauteen (!!) ja muihin sellaisiin asioihin, joista Toyotamiehet olisivat kovin ihmeissään.

Kaikki tämä kuljettajan ihan itse valittavissa. Kertonee kohderyhmien eroista ("Toyota tuularit" vs. "BMW öykkärit") jotain :hmm:
Joo, onhan se yleisesti mukava juttu, jos halutessaan voi kontrolloida ja muokata kaikenlaista. Toyota hybrid vs. BMW hybrid kulutusta vertaillessa se on kuitenkin laiha lohtu. Auriksella voi ajaa talvella ihan normitilassa löyly päällä ja silti se kuluttaa vähemmän bensiiniä kuin mikään BMW:n henkilöauto, vaikka bemarikuski pelaisi mitä individuaalipelejään. Siitä on bemarikuski ihmeissään.

Oletin tuossa, ettei käytetä ulkopuolista sähköenergiaa. Muuten pitäisi ottaa Toyotalta joku ladattava Prius tai Rav4 PHEV ja bemarilta vastaavan korkuinen vehje. Silloinkin Toyota veisi vähemmän, vaikka BMW-jumalautosta painelisi mitä nappuloita tai roikkuisi puoliksi sivuikkunasta huudellen prosenttilukemia tuulareille.

Mä nyt oletin, että kulutuksesta oli puhe, koska eihän AC-ecoiluissa ja valojen himmentämisessä juuri muuta pointtia ole kuin kulutuksen minimointi. Mukavampi se on ajaa normitilassa, jolloin lämmitys/jäähdytys toimii kuristamattomana.

Auriksen ECO-tilassa voi säätää käsin puhallusnopeutta ja pitää muut automaatilla. Voi myös pitää kaikki automaatilla, mutta säätää automaattisen puhallusnopeuden profiilia low, med tai high. Suuntauksen alas/keskelle/tuulilasille tai noiden yhdistelmän voi asettaa käsin ja loput automaattisäädöllä. Jos pakkasella löyly tai lämpiämisnopeus ei riitä, voi painaa yhtä nappia, eli ECO-off, jonka jälkeen lämmöstä ei ole pulaa. Helppoa kyllä, mutta ei näe montako prosenttia kulutus lisääntyy. Ei myöskään ole hienolta kalskahtavia Individual-tekstejä, joista tulisi tärkeä olo.


Eipä siinä, hieno auto se seiskahybridi on, mutta sen vahvuudet ovat aivan muualla kuin pienessä kulutuksessa ilman ulkopuolista sähköä. No on se kulutuskin varmasti maantiellä alhainen ainakin suhteessa massaan, koska auto on pitkä, matala ja virtaviivainen.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä se lämpiää hyvinkin, jos antaa moottorin käydä enemmänkin, eikä vain tähtää bensan polttamisen ehkäisyyn. Ainakin edelliset tavalliset hybridit oli erinomaisen hyvin lämpiäviä. Tämä plugari on siis meillä jo 5:s T konsernin hybridi ja muistelisin näin käyneen matkan varrella lämpöjen kanssa. Tuon WLTP:n saavuttaminen on kyllä meidän ilmastossa hieman työläämpää, mutta siis onnistuu kyllä sopivalla ajoprofiililla. Ja omassa taloudessa se sopii juurikin aika hyvin. Ei kannata yrittää tavoitella taivaita ja työntää vain kaasua pohjaan enempiä piittaamatta realiteeteista. Keväästä syksyyn taas sitten kaikki ikävät reunaehdot unohtuu, kun palataan ihmsten lämpöihin ja saa jättää sen kittaantuneen piponkin pois. Ottaa plugarin, jos se sopii ittelle. Helpompi sitten ainakin olla tyytyväinen, kuin jatkuvasti vittuuntunut.

Kyllä kyllä, mutta toisaalta sähkövastuksien lisääminen ILP:n kaveriksi ei kummoisia kustantaisi.

Toimintalogiikka voisi olla esim. sellainen, että ILP toimii sekä esilämmityksessä että ajossa sisätilojen lämmittimenä ulkolämpötilan ollessa > -5c. Ja vastukset, kun ulkolämötila on < -5c.

Yksinkertaista eikä tarvisi polttomoottoria vaivata turhan päiten vain sen takia, että ILP:stä loppuu hönkä.

Itsekin köröttelen siis plugarilla. Tosin nykyisin kilpailevan Nippon-tallin tuotteella n. 15v T&L-konsernin tuotteiden omistamisen jälkeen. Oma ajoprofiili sisältää paljon lyhyitä siirtymiä täydellä tai lähes täydelllä akulla kylmästä autokatoksesta käsin. Arkiajoista mennään 95% kilometreistä sähköllä näin talvella(kin). Kyllä itseä pännisi paljonkin, jos polttis pelkän kabiinin lämmityksen vuoksi käynnistyisi sähköajorangen sisällä tapahtuvissa ajoissa.
 
Eipä siinä, hieno auto se seiskahybridi on, mutta sen vahvuudet ovat aivan muualla kuin pienessä kulutuksessa ilman ulkopuolista sähköä. No on se kulutuskin varmasti maantiellä alhainen ainakin suhteessa massaan, koska auto on pitkä, matala ja virtaviivainen.

Samat ominaisuudet ovat ihan hinnat alkaen 2-sarjan hybrideissäkin :)

Minä puolestani oletin, että tässä keskusteltiin kaikenlaisista tavoista sekä kuljettajan itsensä valinnanvarana olevista mahdollisuuksista vaikuttaa ajoneuvonsa kulutukseen, omaan hiilijalanjälkeen. Upeissa BMW-hybrideissä ei tarvitse väkertää pois ECO-moodeista, jottei polttis käynnistyisi, lasit huurustuisi, perse kylmenisi, pipo / lapaset olisi päällä. Kun kaikkea pystyy itse säätämään. Itse pidän kaiken muun ECO-moodissa paitsi auton tuuletuksen / lämmityksen / viilennyksen, koska mukavuudesta en tahdo tinkiä. Enkä toisaalta esimerkiksi liikenneturvallisuudesta (lasit vetää huuruun tms.).
 
Kyllä kyllä, mutta toisaalta sähkövastuksien lisääminen ILP:n kaveriksi ei kummoisia kustantaisi.

Toimintalogiikka voisi olla esim. sellainen, että ILP toimii sekä esilämmityksessä että ajossa sisätilojen lämmittimenä ulkolämpötilan ollessa > -5c. Ja vastukset, kun ulkolämötila on < -5c.

Yksinkertaista eikä tarvisi polttomoottoria vaivata turhan päiten vain sen takia, että ILP:stä loppuu hönkä.

Itsekin köröttelen siis plugarilla. Tosin nykyisin kilpailevan Nippon-tallin tuotteella n. 15v T&L-konsernin tuotteiden omistamisen jälkeen. Oma ajoprofiili sisältää paljon lyhyitä siirtymiä täydellä tai lähes täydelllä akulla kylmästä autokatoksesta käsin. Arkiajoista mennään 95% kilometreistä sähköllä näin talvella(kin). Kyllä itseä pännisi paljonkin, jos polttis pelkän kabiinin lämmityksen vuoksi käynnistyisi sähköajorangen sisällä tapahtuvissa ajoissa.

Sanotaanko näin, että "webaston" vielä ymmärrän - varsinkin kun sen hyöty olisi vielä varmasti lämpöinen moottori. Mutta sitä en voi käsittää, että joidenkin automerkkien plugarihybridit on suunniteltu siten, että polttomoottoria tyhjäkäyttämällä pidetään matkustamo lämpöisenä kun tarkoitus olisi ajaa sähköllä. Tai jos haluaa ajaa puhtaasti sähköllä niin ei muuta kuin villamyssy, toppatakki ja rukkaset käteen ja ohjaamon lämmitys pois, ei kiesus =D

Mikä ehmetin logiikka? :x3:
 
Sanotaanko näin, että "webaston" vielä ymmärrän - varsinkin kun sen hyöty olisi vielä varmasti lämpöinen moottori. Mutta sitä en voi käsittää, että joidenkin automerkkien plugarihybridit on suunniteltu siten, että polttomoottoria tyhjäkäyttämällä pidetään matkustamo lämpöisenä kun tarkoitus olisi ajaa sähköllä. Tai jos haluaa ajaa puhtaasti sähköllä niin ei muuta kuin villamyssy, toppatakki ja rukkaset käteen ja ohjaamon lämmitys pois, ei kiesus =D

Mikä ehmetin logiikka? :x3:

RAV4:sen osalta tuotetta ei ole mielestäni mietitty ihan loppuun asti Suomen oloihin. Autohan on muuten plugarina oikein oiva kapistus. Pienellä lisäyksellä siitä vain saisi paremman 'ääriolosuhteisiin' kuten Suomen talviin.
 
Onhan näissä tosiaan aika paljon eroja. Itsellä 30k ajettuna ja keskikulutus 2.9/100km omassa ladattavassa Ceedissä. Sähkörange on wltpnä joku 60km ja talvella tietty vähemmän. Toisaalta kun kyseessä on farkku niin 100+ km lenkki meni tänään pikkupakkasessa tuohon samaan (2.5 taisi olla ennen loppu kaupunkipyörityksiä eri pysähtymisten ja palveluiden takia, jotka vähän lisäsivät kulutusta). Pelkällä sähköllä sillä ei kylmällä pääse kun vaatii polttista lämmittämiseen, mutta toisaalta joku pidempi Saimaan reissukin menee about viidellä/100km. 4.3 on sellainen peruskulutus pidemmällä matkalla kun lähtee akku täytenä, mutta viitonen varmaan lähempänä tyhjänä. 5,5 alkaa olla se mitä sitten kesän motarinopeuksilla menee sateisena päivänä, että nopeuden nosto nostaa tuossakin kulutusta kohtuullisesti.

Peräkärryn kanssa vie 100km+ matkalla varmaan 5-6 vaikka lähtisi akku täytenä, joten jos tehoa vaatii isomman peräkärryn vetämiseen niin tehoa alkaa vähän uupua pidemmällä matkalla.

Autolla lähdetään yleensä 0-5 asteisesta tallista talvella, joka varmasti vaikuttaa kulutukseen.
Oletko katsonut auton alle löytyykö putkesta lämmönvaihdin kuten Ioniqeissa/Niroissa? Itse pohtinut pitäisikö päivittää Ioniq Hybridistä X Ceed PHEV:iin. Oli digimittaristolla ihan mukava ohjaamo ja voimalinjaltaan tuttu ja turvallinen.

Vähän toki korkeampi eli vie matkassa Ioniqia enemmän bensaa, mutta vakio työmatkalla seinästä ladattuna se olisi kompensoitu. Omalla työmatkalle 20+ kilometriä suuntaan en näkisi kyllä ongelmana talvikaudella jos moottori käy kämpimäksi alkuun, kun kesällä mennään 0:lla ja pidempää matkaa vitoseen. Ei siinä se litra pari sataselle talvella "sähköllä" kyllä tunnu verrattuna moneen kilpailijaan omilla ajoprofiileilla. Nykyinen itselataava vie samalla matkalla talvella ilman esilämmitystä sen 4.5-5.

Toki nurkka-ajossa voisi alkaa ärsyttämään. Korealaisista nyt 23 Niro PHEV tuli EX varustetasoltaan ylöspäin 5.5 kw vastus kuten sähkömallissa.

Nämä on näitä, joku toinen valitsisi MX-30 R-EV 85 kilsan rangella vaikka matkassa kuluttaisikin 10 l/100km. Profiilista ja mieltymyksistä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan huomasit jo, että mulla on jo sellainen. Accelev on joko 6 kW tai 8 kW malli ja otin 6 kW, kun auton laturi on 6,6 kW tehoinen. Talo on 350 neliötä ja sähköllä lämpiää. Liittymä 3 x 25 A ja mennään nyt sillä siten, että on täystehoinen ilman, että tarvittaisiin vielä vuorottelukytkentöjä.
Tulipahan nyt vain mainittua tuosta, kun monet suunnittelee, että täytyy laittaa 22 kW laturi, jos sähköautoa meinaa laittaa. Siitä saa repiä 3 x 32 A seinästä kyllä, mutta talo ei toimi, jos ei vähintään 3 x 50 A liittymä.

Et sinä sinne 3x50A liittymää tarvi, vaan korkeintaan korotus 3x35A ja 7,4/22kW laturi johon saa kuormanhallinnan virtamuuntajat. Kuormanhallinnan kanssa tuo 3x25A:kin riittää kohtuudella kun voi huoletta repiä yhdestä vaiheesta sen 3,7kW

Kunnon kuormanhallinta ja vielä kolmivaiheisella laturilla on 100% future proof ratkaisu, eli jos ei ole aikomus muuttaa ja tietää että seuraava auto on ladattava niin kannattaa harkita panostusta.

Tai sitten köyhän miehen ratkaisuna tuollainen halpa Innohome Charlie laturi jolla saa tehon pudotuksen ulkoisella ohjaussignaalilla.
 
Et sinä sinne 3x50A liittymää tarvi, vaan korkeintaan korotus 3x35A ja 7,4/22kW laturi johon saa kuormanhallinnan virtamuuntajat. Kuormanhallinnan kanssa tuo 3x25A:kin riittää kohtuudella kun voi huoletta repiä yhdestä vaiheesta sen 3,7kW

Kunnon kuormanhallinta ja vielä kolmivaiheisella laturilla on 100% future proof ratkaisu, eli jos ei ole aikomus muuttaa ja tietää että seuraava auto on ladattava niin kannattaa harkita panostusta.

Tai sitten köyhän miehen ratkaisuna tuollainen halpa Innohome Charlie laturi jolla saa tehon pudotuksen ulkoisella ohjaussignaalilla.
Mullahan on tuossa laturissa kuormavahti mukana. Se haistelee jännitteen alenemia ja kun huomaa poikkeaman, niin alentaa lataustehoa. Ei siinä tarvii mitään ulkoista ohjaussignaalia. 3-vaiheisella auton sisäisellä laturilla ei tarvita mitään järjestelyjä, jos täyssähkö tulisi taloon. 3 x 6 A lataus riittää mainiosti arkiajoihin, jos ei työkseen aja.
 
Mullahan on tuossa laturissa kuormavahti mukana. Se haistelee jännitteen alenemia ja kun huomaa poikkeaman, niin alentaa lataustehoa. Ei siinä tarvii mitään ulkoista ohjaussignaalia.

Suhtautuisin pienellä varauksella jännitteenalenemaan perustuvaan kuormanhallintaan, jossa laturi arvaa aleneman perusteella, että kuormitusta on ja pienentää lataustehoa. Todennäköisesti toimii yleensä ihan ok, mutta kannattaa tiedostaa riskit, ettei jouluaattona tarvitse pääsulakkeita vaihtaa tai soitella sähkölaitosta katujakokaapin sulakkeita vaihtamaan.

3-vaiheisella auton sisäisellä laturilla ei tarvita mitään järjestelyjä, jos täyssähkö tulisi taloon. 3 x 6 A lataus riittää mainiosti arkiajoihin, jos ei työkseen aja.

Juuri näin, toki tuo riippuu aika voimakkaasti päivän ajosuoritteesta ja auton kulutuksesta. Matematiikkaahan tuo on. Esim. 100km päivä autolla joka kuluttaa 20kWh/100km -> lataustarve 20kWh.
Lataus yön yli 12h aikana -> keskiteho 1,67kW riittää saamaan päivän ajosuoritteet. Kolmivaiheisena tuo ei ota kuin muutaman hassun ampeerin per vaihe.
 
Mutta noin yleisesti polttisten kohdalla puhutaan enemmän deseistä maantieajossa , ei kuitenkaan litrasta ja siitä ylöspäin. (/100km
V70 mk2 oli aika tarkkaan tuo litra helteellä. Kemitornio motarin ajoin cruisella molempiin suuntiin ja toiseen suuntaan 7.5 ja toiseen suuntan 8.5l alueella kulutus
 
Mielenkiintoisesti hinnoiteltu uusi 7-paikkainen itselataava hybridi. Olen käsittänyt että tämä Renaultin Cliosta ja Arkanasta löytyvät voimalinja pääsee jo lähelle Toyotan/Korealaisten hyötysuhteita ja sähköavustettu automaatti on tehoihin nähden responsiivinen. Teknisten tietojenkin mukaan kulutus bensaturboon nähden alhaisempi kaikilla ajosykleillä, myös moottoritiellä.


 
Mielenkiintoisesti hinnoiteltu uusi 7-paikkainen itselataava hybridi. Olen käsittänyt että tämä Renaultin Cliosta ja Arkanasta löytyvät voimalinja pääsee jo lähelle Toyotan/Korealaisten hyötysuhteita ja sähköavustettu automaatti on tehoihin nähden responsiivinen. Teknisten tietojenkin mukaan kulutus bensaturboon nähden alhaisempi kaikilla ajosykleillä, myös moottoritiellä.


Jos olisi ladattava hybridi voisi olla kiinnostava, itselataava kuluttaa kuitenkin hieman liikaa vaikka vähän bensaa säästääkin verrattuna normimoottoriin tai MHEV:iin.
 
Jos olisi ladattava hybridi voisi olla kiinnostava, itselataava kuluttaa kuitenkin hieman liikaa vaikka vähän bensaa säästääkin verrattuna normimoottoriin tai MHEV:iin.
Eikö itselataava ja MHEV ole sama asia eri nimellä?
 
Täysi verokikkailu noissa plugareissahan on motiivina valmistajilla. Normikulutus saadaan jonnekin litraan tai alle, mutta totuus on pahimmillaan 10-kertainen.
Tällaisen kommentin ymmärsi vielä silloin kun tehtiin 20-25km sähkörangella olevia plugareita. Nykyisin kun sähkörange alkaa olla siellä 100km tuntumassa niin ei voi kyllä puhua verokikkailusta, sen verotuskulutuksen kun saisi jo sillä 25km sähkörangellakin.
 
Tällaisen kommentin ymmärsi vielä silloin kun tehtiin 20-25km sähkörangella olevia plugareita. Nykyisin kun sähkörange alkaa olla siellä 100km tuntumassa niin ei voi kyllä puhua verokikkailusta, sen verotuskulutuksen kun saisi jo sillä 25km sähkörangellakin.

Jep. Omassa kotterossa todellinen sähköajorange näin talvella on n. 30-35 kilometriä lämpöstöinti päällä, joka riittää omassa ajoprofiilissa helposti pienempään polttonesteen kulutukseen kuin mitä WLPT-arvo on.

Kesällä realistinen range lienee n. 40-50 km, kun ei tarvi tuhlata ajoakusta virtaa lämmitykseen.

Toki tilanne olisi ihan toinen, jos päivittäin tulisi paahdettua motaria kymmeniä tai satoja kilometrejä. Mutta sitten autovalintakin olisi joku muu kuin plugari.
 
Jep. Omassa kotterossa todellinen sähköajorange näin talvella on n. 30-35 kilometriä lämpöstöinti päällä, joka riittää omassa ajoprofiilissa helposti pienempään polttonesteen kulutukseen kuin mitä WLPT-arvo on.

Kesällä realistinen range lienee n. 40-50 km, kun ei tarvi tuhlata ajoakusta virtaa lämmitykseen.

Toki tilanne olisi ihan toinen, jos päivittäin tulisi paahdettua motaria kymmeniä tai satoja kilometrejä. Mutta sitten autovalintakin olisi joku muu kuin plugari.
Samaa luokkaa myös omassa koslassa. Viimeisimpien 8500km aikana keskikulutus on ollut 2,4 l/100km. Valmistajan ilmoittama "verotuslukema" on 2,3 l/100km, mutta tässä on kuitenkin ollut talvi että ehkä tuo kymmenyksen poikkeama on ihan hyväksyttävä.
 
Plugareiden wltp kulutuskeskusteluissa tosi usein nousee esille argumentti "mitäs sitten kun akku loppuu" ja unohdetaan kokonaan kysymys "mitäs jos kaikki ajot hoituukin sähköllä".

Moni tuntuu myös kuvittelevan 1,5l/100km keskikulutusväitteen tarkoittavan sitä, että jos sähköllä pääsee 40km niin loput 60km pitäisi päästä 1,5 litralla polttoainetta.

Työsuhdeautoilijat ovat varmaan laiskoja lataajia, mutta eiköhän jokainen itse plugarin hankkiva koita sitä latausominaisuutta parhaansa mukaan käyttää. Itseäni ainakin alkoi lähinnä ärsyttämään taajamamatkoilla polttomoottorin käynnistyminen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom