Keskustelua hybridiautoista

Eikö itselataava ja MHEV ole sama asia eri nimellä?
MHEV saat kerättyä energiaa talteen vapaalla vedätyksessä ja vastaavasti tuotettua polttomoottoria välillä max ~10 kw teholla. Sellaisessa ei tietääkseni aktiivisesti ladata polttiksella akkuun päin polttomoottorin kuormapisteen optimoimiseksi, joka on itselataavalle peruskauraa. Itselle itselataava (kutsutaan myös mm. full hybridiksi) tarkoittaa vähäkulutuksista bensa automaattia. MHEV lähinnä päästökikkailua, jonka hyöty liikennevirrassa on rajallinen.

Itselataavissa on yleensä ~30 kw sähkökone ja taajamassa sillä pääsee hyvät pätkät sähköllä. Polttomoottori voi käydä optimiväännöllä (ks. calculated engine load), kun sähkömoottorilla ladataan/puretaan akkua automaattisesti liikennetilanteen mukaan. Alla ~ 10 minuutin ajosykli jo lämpimällä moottorilla, josta yli puolet sähköllä.

Screenshot_20230329_171026.jpg

Moottoritiellä ajossa toteutuksissa on valmistajakohtaisia eroja ja olen ymmärtänyt Korealaisten sekä Renaultin hanskaavan ne Toyotaa paremmin. Sitten kun mennään PHEV toteutuksiin, niin monet niistä ei tunnu hanskaavan kuormantasausta vaikka akkukapasiteettia olisi itselataaviin verrattuna 10x> määrä.

Tuossa Dacian tapauksessa otti silmään hinta suhteessa kuljetuskapasiteettiin ja oletettavasti mukava ja vähäkulutuksinen automaattivaihteisto. Perinteisestihän tuollaiset tila-autot on ollut dieseleitä ja 7 paikkaisen PHEV:n hintaan saisi laittaa vähintään 20k lisää euroja.
 
Jos kaikki ajot hoituu akulla niin eikö olisi järkevin suoraan siirtyä sähköautoon?

En ainakaan itse hyödy mitään siitä, että teen 40km siirtymiä akulla ja sen jälkeen rupea arpomaan milloin mikäkin laturi on vapaana, millä äpillä, millä hinnalla ja onko se käytössä vai mahdollisesti rikki. Itselläni kaikki päivän ajat menee plugarilla talvisinkin, mutta Hesat, Tampereet, Jyväskylät ja muut on vaan niin paljon vaivattomampaa vetää bensalla. Siinä ei tarvitse uhrata sekuntiakaan siihen, mitä ja missä latauksessa on. Ja on taloudessa myös sähköautokin ollut jo neljän vuoden ajan, mutta jostain syystä yli 200km matkoille valikoituu bensa.
 
En ainakaan itse hyödy mitään siitä, että teen 40km siirtymiä akulla ja sen jälkeen rupea arpomaan milloin mikäkin laturi on vapaana, millä äpillä, millä hinnalla ja onko se käytössä vai mahdollisesti rikki. Itselläni kaikki päivän ajat menee plugarilla talvisinkin, mutta Hesat, Tampereet, Jyväskylät ja muut on vaan niin paljon vaivattomampaa vetää bensalla. Siinä ei tarvitse uhrata sekuntiakaan siihen, mitä ja missä latauksessa on. Ja on taloudessa myös sähköautokin ollut jo neljän vuoden ajan, mutta jostain syystä yli 200km matkoille valikoituu bensa.

Mutta pointti oli että KAIKKI AJOT on sähköllä. Mitä eroa silloin on onko plugari vai sähkö? Turha roikottaa polttomoottoria verkonpainona silloin.
 
Mutta pointti oli että KAIKKI AJOT on sähköllä. Mitä eroa silloin on onko plugari vai sähkö? Turha roikottaa polttomoottoria verkonpainona silloin.

Se on totta jos nyt ihan kaikki ajot, eli sen 40km säteellä kotoa sen tekee. Mä kyllä veikkaan et meillä plugaristeilla on tää kaikki ajot = arkiajot. Olet kyllä muuten oikeassa ja olisi pitänyt hieman tarkemmin lukaista tuo.
 
Mutta pointti oli että KAIKKI AJOT on sähköllä. Mitä eroa silloin on onko plugari vai sähkö? Turha roikottaa polttomoottoria verkonpainona silloin.
:)
Joskus sitä lukee rivienvälistä väärin.

Jos miettii vastausta kysymykseen, siis siihen että jos kaikki ajot mihin autolla varautunut tietää sujuvan sähköllä, niin näinä aikoina kai oikeaksi syyksi jää se ettei ole löytynyt hyllystä sopivaa täyssähköä (ainakaan sopivalla rahalla).

Tyypillinen syy taitaa olla se että ei tiedä pärjäävänsä pelkällä sähköllä, ja sähköllä pärjääminen on ollut iloinen yllätys, mutta huomisesta ei varmuutta.
 
Pelkällä sähköllä lähiajot olisivat jees, että siinä mielessä tuo Kian plugari ei ole ihan optimaalinen. Toisaalta pitää reissata tiluksille ja takaisin eikä ehdi välttämättä lataamaan siellä (kun tulee oltua siellä metsässä) ja toisaalta perheessä tulee silloin tällöin myös työajoja jossa ei pääse lataamaan. Siinä mielessä kiva, että auto kulkee lataamattakin suht pienellä kulutuksella. Kesäkeleillä toisaalta ei potki myöskään polttista juurikaan käyntiin.

Vielä kun taloudessa mennään kaikki tarvittavat ajot sillä yhdellä autolla, niin vaikka sähköauto olisi muuten jees niin latauksen kanssa pelkästään menisi kohtuulliseksi säädöksi vielä toistaiseksi. Ja tietty se, että sopivaa autoa sopivalla budjetilla ei siinä kohtaa kun edellinen auto lahosi käsiin ollut saatavilla (ei sillä että olisi vieläkään tosin).
 
Jos asuisin 50% lähempänä keskustaa niin meillä menis Mitsu 6kk vuodesta sähköautona koska töissä pystyy lataamaan. 20% lähemopänä riittäis kaikki nollakelit. Loput 6kk on semmosia että on kesälomaa/kokousreissua joululomaa yms ja päivämatkat on 200-600km välillä.
 
Lähialue sähköllä ja muut matkat sitten bensalla. En halua kytätä sitä sähkön hintaa, latausnopeuksia ja suunnitella kahvitaukoja kun pitäisi mennä pk-seutua kauemmas. Jos ei tätä ymmärrä niin ei sitten ymmärrä, turhaa sitä enempää selitellä.
 
Suhtautuisin pienellä varauksella jännitteenalenemaan perustuvaan kuormanhallintaan, jossa laturi arvaa aleneman perusteella, että kuormitusta on ja pienentää lataustehoa. Todennäköisesti toimii yleensä ihan ok, mutta kannattaa tiedostaa riskit, ettei jouluaattona tarvitse pääsulakkeita vaihtaa tai soitella sähkölaitosta katujakokaapin sulakkeita vaihtamaan.

No vaikka se sähkönkulutus jouluna romahtaakin, niin ei se nyt niin paljoa jännitettä nosta että laturi luulisi että nyt pitää ladata vähintään 110% teholla.

Käytännössä tietysti tuo jännitealenema on epävarma tapa mitata virtaa, ja jos se liittymä on oikeasti hilkula tuo ei ole riittävä metodi.

Juuri näin, toki tuo riippuu aika voimakkaasti päivän ajosuoritteesta ja auton kulutuksesta. Matematiikkaahan tuo on. Esim. 100km päivä autolla joka kuluttaa 20kWh/100km -> lataustarve 20kWh.
Lataus yön yli 12h aikana -> keskiteho 1,67kW riittää saamaan päivän ajosuoritteet. Kolmivaiheisena tuo ei ota kuin muutaman hassun ampeerin per vaihe.
Ei taida käytännössä kolmivaihelaturit alle 18A latausvirran osata komentaa. Auto voi tietysti ittaa vähemmänkin, mutta standardihan määrittelee pienimmäksi latausvirran 6A,
 
No vaikka se sähkönkulutus jouluna romahtaakin, niin ei se nyt niin paljoa jännitettä nosta että laturi luulisi että nyt pitää ladata vähintään 110% teholla.
Tai sitten se lopettaa lataamisen kun jännite rivitalossa/kadulla/mokillä laskee, vaikka mitään tarvetta ei olisi.

Ei mitään hajua miten fiksu se on, jäänyt vain sellainen mielikuva että jännite sinänsä voi heilua vaikka yhdessä liittymässä mitää kuormavaihtelua olisi. Jossain ukrainassa ei ehkä omista sulakkeista kyse, vaan vähän isommasta.
 
Jos kaikki ajot hoituu akulla niin eikö olisi järkevin suoraan siirtyä sähköautoon?

Kenties. Siis, jos täyssähkön saisi käyttöön täsmälleen samoilla tai paremmilla ominaisuuksilla JA samoilla tai pienemmillä elinkaarikustannuksilla.

Turhahan sitä polttomoottoria ynnä muuta sitten olisi tarpeettomana painolastina ja ylimääräisinä huoltokohteina mukana raahata. Tosin jäisi plugariin verrattuna yksi negatiivinen piirrekin jäljelle eli riippuvuus yhdestä käyttövoimasta.

Mutta teoreettistahan tämä pohdinta on. Aika harva, tai pikemminkin tuskin kukaan, plugarilla ajava oikeasti ajaa 100% kilometreistään sähköllä.

Arkiajot sähköllä ahkerasti kotona/töissä/asioidessa ladaten ja pitemmät siivut suosiolla bensalla akun tyhjentymisen jälkeen. Ajoprofiiliin sopiessa ihan soiva konsepti, jossa polttonesteen kulutus jää perin pieneksi.
 
Kenties. Siis, jos täyssähkön saisi käyttöön täsmälleen samoilla tai paremmilla ominaisuuksilla JA samoilla tai pienemmillä elinkaarikustannuksilla.

Turhahan sitä polttomoottoria ynnä muuta sitten olisi tarpeettomana painolastina ja ylimääräisinä huoltokohteina mukana raahata. Tosin jäisi plugariin verrattuna yksi negatiivinen piirrekin jäljelle eli riippuvuus yhdestä käyttövoimasta.

Mutta teoreettistahan tämä pohdinta on. Aika harva, tai pikemminkin tuskin kukaan, plugarilla ajava oikeasti ajaa 100% kilometreistään sähköllä.

Arkiajot sähköllä ahkerasti kotona/töissä/asioidessa ladaten ja pitemmät siivut suosiolla bensalla akun tyhjentymisen jälkeen. Ajoprofiiliin sopiessa ihan soiva konsepti, jossa polttonesteen kulutus jää perin pieneksi.

Juu. Jos pitkät siirtymät ovat harvinaisia (tyyliin alle 10% ajoista), en siltikään plugaria enää ostaisi. Kyllä sen matkan voi sähköautollakin jo nyky-Suomessa tehdä. Joo ehkä kestää hieman kauemmin jos joutuu lataamaan matkalla mutta niin pienestä asiasta on isossa kuvassa kuva niin ihan sama.
 
Juu. Jos pitkät siirtymät ovat harvinaisia (tyyliin alle 10% ajoista), en siltikään plugaria enää ostaisi. Kyllä sen matkan voi sähköautollakin jo nyky-Suomessa tehdä. Joo ehkä kestää hieman kauemmin jos joutuu lataamaan matkalla mutta niin pienestä asiasta on isossa kuvassa kuva niin ihan sama.
Yksilöllistä.
10% ajokerroista, niin aletaan autolla töissäkäyvän duunarin kohdalla 2-4 kertaa kuussa, eli kertaviikkoon mökki reissu.
Osalle voinyt löytyä sopiva täyssähkö ja sillä varmaan ajeleekin.
Mutta markkina parivuotta ollut sellainen että ei harvemminkaan polttista tarvitsevat ole edes harkinneet nyky tarjonnasta sähkistä. hyvä niin sillä sitten riittää heille jotka tarvitsevat sähkistä.

Kahdenauton taloudet , niin he voivat optimoida paremmin.
 
Juu. Jos pitkät siirtymät ovat harvinaisia (tyyliin alle 10% ajoista), en siltikään plugaria enää ostaisi. Kyllä sen matkan voi sähköautollakin jo nyky-Suomessa tehdä. Joo ehkä kestää hieman kauemmin jos joutuu lataamaan matkalla mutta niin pienestä asiasta on isossa kuvassa kuva niin ihan sama.
Plugari toimii tässä hyvänä porttihuumeena. Ei ole ollenkaan tavatonta että se pelkkä sähkö epäilyttää alkuun ja päätyy vaikkapa plugariin. Plugarilla ajellessa tottuu sähköajon mukavuuteen, ja pikku hiljaa alkaa ärsyttämään jos polttomoottori käynistyy liian nopeassa kiihdytyksessä tai kun on enää 2km perille. Kuin huomaamatta sitä alkaa tehdä laskelmia pärjäisikö sitä pelkällä sähköautolla, ja se voi hyvinkin olla se seuraava.
 
Onhan tuossa maailmanparantamisenkin (ja henkilökohtaisen kustannuksen) puolia. Eli vaikka sähkikset ovat se mihin pääsääntöisesti mennään, niin yhdellä 60kw akustolla varustetulla sähkiksellä saadaan kuitenkin se n. 3-6 plugaria liikenteeseen jotka korvaavat sitten polttomoottoreita. Toki vaatii sen, että plugarilla mennään pienemmällä kulutuksella kuin pelkällä polttiksella ennen, mutta tämä on tällä hetkellä aika oletettavaa.

Sinänsä tosiaan plugareissa usein harmittaa se, että polttis käynnistyy. Toisaalta siihen voi suhtautua myös niin, että polttoaineen käyttöä vähennetään eikä niinkään kokonaan poisteta. Tietty tietyllä ajoprofiililla tämäkin on toki joissakin tapauksissa mahdollista.

Itseni kohdalla kun nykyään mentiin 7-8l/100km kulutuksesta 2,9l/100 kulutukseen, niin vaikka tuohon päälle tulee sähköstä kuluja niin onhan tuo todella merkittävä säästö pidemmän päälle vaikka tietty kustannuksia rahoituksesta tuleekin. Yhdellä autolla kun mennään, niin kilometrejä tulee kuitenkin se n. 18k vuotta kohti vaikka autoa käytetään työmatkoihin vain rajatusti (normaaliarkena ei ollenkaan, mutta muita lähiajoja ja sitten pidempiä työreissuja tulee tasaisen epäsäännöllisesti). Toisaalta kun on vain yksi auto, niin kuluja säästyy sitten muualta. Lisäksi vaikka lähiajossa polttis käynnistyykin näillä keleillä niin seuraahan tuo kulutus aika vastaavia suhdelukuja polttikseen nähden kun eipä senkään kulutus ole kovin pientä jos auto on kylmä. Ja onhan tuo sähkölinja tuossa kohtaa aika ylivoimainen ajamisen kannalta.

Hybridit saisivat mennä kyllä kokonaan tuohon sähkölinjaan kun se ennemmin häiritsee kuin polttiksen käynnistys. Niin kauan kun akustoa on jäljellä niin ajo on mukavaa ja leppoisaa. Sitten kun akusto loppuu niin kaupunkiajo muuttuu vähän ärstyttäväksi kun moottorista otetaan se lisäteho alhaisillakin nopeuksilla. Omassa plugarissa tehoja on selkeästi vähemmän kuin esim. oli Renaultin plugarissa jota testasin samalla. Tyhjällä akulla ajaminen ei ole yhtä mukavaa, mutta toisaalta muut seikat sitten puolsivat omaa valintaa. Toki kun uusia malleja tulee, niin oletettavasti tämäkin paranee koko ajan.

Nykyään kun autoja katselee, niin 40/20/40 kaatuvat takapenkit (iso suksiluukku ajaa suunnilleen saman asian toki) ovat iso plussa. On tuo kattotelineen virittely sen verran ärsyttävää, että toki sitä tekee kun pidemmälle reissaa mutta lähiajossa kun sukset yms. saa näppärästi neljällä henkilölläkin mukaan niin on aika iso käytännön etu. Toki sillä saa pitkää tavaraa vaikka rautakaupasta jos sellaiseen on enemmän taipumuksia (mutta usein ko. tilanteissa on mahdollisuus myös vähentää matkustajia siksi ajaksi, joten etu ei niin iso).
 
Yksilöllistä.
10% ajokerroista, niin aletaan autolla töissäkäyvän duunarin kohdalla 2-4 kertaa kuussa, eli kertaviikkoon mökki reissu.

Veikkaan että aika harva käy joka viikko niin kaukana olevalla mökillä, että hyvää sähkistä tarvitsisi mainittavasti ladata matkalla. Jos mökillä ei ole mahdollista ladata niin sitten myönnän, että voi hyvinkin olla ongelma.
 
Veikkaan että aika harva käy joka viikko niin kaukana olevalla mökillä, että hyvää sähkistä tarvitsisi mainittavasti ladata matkalla. Jos mökillä ei ole mahdollista ladata niin sitten myönnän, että voi hyvinkin olla ongelma.
Vaikka latureilla roikkumista sietäisi, niin iso tekiä on myös tarjonta. Markkinoilla täyssähkiksiä ei ole ollut kaikkiin tarpeisiin, ei edes tänäpäivänä hyllyssä. saati sitten yhtä monipuoliseen hintahaarukkaan.

Jotta ei mene keksimiseen miten voisi tai voisi olla, joku kaivaa kohta esiin peräkärryn asuntovaunu, jonkun serkun kaiman mökin jossain hevonkuusessa, missä on pitänyt käydä viimeiset 10v mäkäräistensyötävänä.

Niin pitkään kun tuotanto ei vastaa kysyntää, niin ihan hyvä että kaikki jotka jotenkin teknisesti pärjäisivät jollain sähkiksellä ei ole sitä jonottamassa.

Lataushybridi on ihan hyvä valinta monelle, ei kuole siinä vaiheessa kun polttoaine maksaa 6€/l ja tässä vaiheessa ihan kohtuuhintainen vs joku jättiakku. johon verrattuna polttismoottorin raahaminen ei olekkaan niin tyhmää (mistä juttu lähti liikkeelle)
 
No meillä menee nuo sähköllä ajamiset näin. Ja siis 2 1/2- vuoden ajamiset saa säätettyä oikeestaan kaikki kulmakunnan pörräilyt pois bensan laskuista. Sähköistä vain osa tulee ilmaiseksi.
Miltä tuon BMW n ajoprofiili näyttää ?

IMG_2768.png
 
Onko kellään kokemusta B mersun lataushybridistä? Tuollaista saisi Saksasta alle 30k€ hintaan ja rupes kiinnostamaan..
Sähkörange suhkoht hyvä, latausteho hyvä hybridiksi..
 
Tällaisen kommentin ymmärsi vielä silloin kun tehtiin 20-25km sähkörangella olevia plugareita. Nykyisin kun sähkörange alkaa olla siellä 100km tuntumassa niin ei voi kyllä puhua verokikkailusta, sen verotuskulutuksen kun saisi jo sillä 25km sähkörangellakin.

Jep, WLTP 36km on pelkkä vitsi kun käytännössä menee optimaalisissa olosuhteissa 25km ja ei optimaalisissa 7km.

Onhan tuossa maailmanparantamisenkin (ja henkilökohtaisen kustannuksen) puolia. Eli vaikka sähkikset ovat se mihin pääsääntöisesti mennään, niin yhdellä 60kw akustolla varustetulla sähkiksellä saadaan kuitenkin se n. 3-6 plugaria liikenteeseen jotka korvaavat sitten polttomoottoreita. Toki vaatii sen, että plugarilla mennään pienemmällä kulutuksella kuin pelkällä polttiksella ennen, mutta tämä on tällä hetkellä aika oletettavaa.

Sinänsä tosiaan plugareissa usein harmittaa se, että polttis käynnistyy. Toisaalta siihen voi suhtautua myös niin, että polttoaineen käyttöä vähennetään eikä niinkään kokonaan poisteta. Tietty tietyllä ajoprofiililla tämäkin on toki joissakin tapauksissa mahdollista.

Itseni kohdalla kun nykyään mentiin 7-8l/100km kulutuksesta 2,9l/100 kulutukseen, niin vaikka tuohon päälle tulee sähköstä kuluja niin onhan tuo todella merkittävä säästö pidemmän päälle vaikka tietty kustannuksia rahoituksesta tuleekin. Yhdellä autolla kun mennään, niin kilometrejä tulee kuitenkin se n. 18k vuotta kohti vaikka autoa käytetään työmatkoihin vain rajatusti (normaaliarkena ei ollenkaan, mutta muita lähiajoja ja sitten pidempiä työreissuja tulee tasaisen epäsäännöllisesti). Toisaalta kun on vain yksi auto, niin kuluja säästyy sitten muualta. Lisäksi vaikka lähiajossa polttis käynnistyykin näillä keleillä niin seuraahan tuo kulutus aika vastaavia suhdelukuja polttikseen nähden kun eipä senkään kulutus ole kovin pientä jos auto on kylmä. Ja onhan tuo sähkölinja tuossa kohtaa aika ylivoimainen ajamisen kannalta.

Hybridit saisivat mennä kyllä kokonaan tuohon sähkölinjaan kun se ennemmin häiritsee kuin polttiksen käynnistys. Niin kauan kun akustoa on jäljellä niin ajo on mukavaa ja leppoisaa. Sitten kun akusto loppuu niin kaupunkiajo muuttuu vähän ärstyttäväksi kun moottorista otetaan se lisäteho alhaisillakin nopeuksilla. Omassa plugarissa tehoja on selkeästi vähemmän kuin esim. oli Renaultin plugarissa jota testasin samalla. Tyhjällä akulla ajaminen ei ole yhtä mukavaa, mutta toisaalta muut seikat sitten puolsivat omaa valintaa. Toki kun uusia malleja tulee, niin oletettavasti tämäkin paranee koko ajan.

Nykyään kun autoja katselee, niin 40/20/40 kaatuvat takapenkit (iso suksiluukku ajaa suunnilleen saman asian toki) ovat iso plussa. On tuo kattotelineen virittely sen verran ärsyttävää, että toki sitä tekee kun pidemmälle reissaa mutta lähiajossa kun sukset yms. saa näppärästi neljällä henkilölläkin mukaan niin on aika iso käytännön etu. Toki sillä saa pitkää tavaraa vaikka rautakaupasta jos sellaiseen on enemmän taipumuksia (mutta usein ko. tilanteissa on mahdollisuus myös vähentää matkustajia siksi ajaksi, joten etu ei niin iso).

Plugareissa eniten harmittaa se, että niin harvan polttis on toteutettu hybridille optimoidulla Atkinson-kierrolla, jolloin akun loppuminen nostaa kulutuksen turhan korkeaksi (Tuulilasi kuga atkinson 5,7l/100km ja Grandland ei atkinson 10,7l/100km). Minissä ei-atkinson ja 1,5v/15tkm ajon kulutus 7,2l/100km kun vastaavassa ajossa 2005 primeralla pääsi 8,5l/100km.

Kuga grandland phev kulutus.jpg
 
Lähialue sähköllä ja muut matkat sitten bensalla. En halua kytätä sitä sähkön hintaa, latausnopeuksia ja suunnitella kahvitaukoja kun pitäisi mennä pk-seutua kauemmas. Jos ei tätä ymmärrä niin ei sitten ymmärrä, turhaa sitä enempää selitellä.
Tämäpä se itsellekin selkein syy on hybridin käyttöön. 10-20 kW akku riittää yllättävän paljoon arkiajoon nurkissa - johon taas bensalla ei ole järkeä edes lyödä konetta käyntiin. Moottori ei ennättäisi edes lämmitä noihin ajoihin. Nyt ei tarvitse murehtia sen pätkäajon tuomasta bensamosan kulumisesta, kun voi pelkällä akustolla ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, WLTP 36km on pelkkä vitsi kun käytännössä menee optimaalisissa olosuhteissa 25km ja ei optimaalisissa 7km.

Plugareissa eniten harmittaa se, että niin harvan polttis on toteutettu hybridille optimoidulla Atkinson-kierrolla, jolloin akun loppuminen nostaa kulutuksen turhan korkeaksi (Tuulilasi kuga atkinson 5,7l/100km ja Grandland ei atkinson 10,7l/100km). Minissä ei-atkinson ja 1,5v/15tkm ajon kulutus 7,2l/100km kun vastaavassa ajossa 2005 primeralla pääsi 8,5l/100km.
Tuossa kyllä mättää jokin.
Omaa Grandlandia en saa mitenkään kuluttamaan noin paljoa.
Toki hyvin harvoin sillä pitkiä siirtymiä tulee niin, että akku on ihan finaalissa.
Mutta muutaman kerran ja tuolloinkin ainakin ajotietokone valehtelee noin seiskaa kulutukseksi.
 
Tuossa kyllä mättää jokin.
Omaa Grandlandia en saa mitenkään kuluttamaan noin paljoa.
Toki hyvin harvoin sillä pitkiä siirtymiä tulee niin, että akku on ihan finaalissa.
Mutta muutaman kerran ja tuolloinkin ainakin ajotietokone valehtelee noin seiskaa kulutukseksi.

Kuullostaa kyllä rajulta omaankin korvaan. Itsellä alla 3008 Pökötti, joka lienee ~sama auto, ja pari viikkoa sitten käväisin Pohojammaalta Tampereen suunnalla yht n. 570 km ja puhelinappi kertoo kulutukseksi 5,9 l/100km. Viime viikolla hieman lyhyempi 240 km matka ja tällöin jäi 4,8 litraan per 100km. Toki akku täynnä lähtiessä, mutta näin talvikeleissä kun taivasalta lähtee niin johonkin n. 40 km jää range, kesällä sitten ~50% pidemmälle.

Ainut kerta jolloin olen nänhyt yli 10l/100km kulutuslukemia on motarilla kun laitoin kokeilumielessä päälle akun latauksen, tällöin ajotietokone näytti päälle 11l/100km
 
Plugareissa eniten harmittaa se, että niin harvan polttis on toteutettu hybridille optimoidulla Atkinson-kierrolla, jolloin akun loppuminen nostaa kulutuksen turhan korkeaksi (Tuulilasi kuga atkinson 5,7l/100km ja Grandland ei atkinson 10,7l/100km). Minissä ei-atkinson ja 1,5v/15tkm ajon kulutus 7,2l/100km kun vastaavassa ajossa 2005 primeralla pääsi 8,5l/100km.
Sekin auttaisi kun hybrideissa ei olisi niin alyttaman tehokkaita moottoreita. Joku 25 kw moottori riittaisi kaikkialla muualla paitsi Saksassa.

Videolla mies asentaa autoonsa 17 hp Dieselin ja silla paastaan jo 90 km/h nopeuksiin. Myos polttoaine talous on hyvin kohdillaan.


25 kw moottorilla saisi jo 120km/h matkavauhdin ja hybridi teknologialla saisi auton kiihtymaan normaalisti.
 
Sekin auttaisi kun hybrideissa ei olisi niin alyttaman tehokkaita moottoreita. Joku 25 kw moottori riittaisi kaikkialla muualla paitsi Saksassa.

Videolla mies asentaa autoonsa 17 hp Dieselin ja silla paastaan jo 90 km/h nopeuksiin. Myos polttoaine talous on hyvin kohdillaan.


25 kw moottorilla saisi jo 120km/h matkavauhdin ja hybridi teknologialla saisi auton kiihtymaan normaalisti.

Siis puhutko nyt polttiksesta, kokonasi tehosta vai sähkiksestä.
Sarjahybridejä on ollut markkinoilla, jos jotain tasamaa työmatka-ajoa niin pienellä pärjäisi, se sitten missä mene kantaman pidentämisen ja hybridin raja. Jos vankkurien vetoa mäkisillä kantatie osuuksilla, niin ehkä vähän enemmän, jopa niin että sepolttis ottaa suoraa roolia. sektoria missä sitä isompaa korkea hybridia myydään, loput sitten siltä väliltä.
 
Siis puhutko nyt polttiksesta, kokonasi tehosta vai sähkiksestä.
Puhun siita etta plugin hybrideissa on tarpeeseen nahden liian isot moottorit. Jo 25kw moottoriteholla paasee kusematta lappiin samaa vauhtia kuin 100kw moottorilla mutta ilman venetta perassa. Jos on tarve vetaa asuntovaunua niin silloin tarve nousee 45 kw paikkeille.
 
Puhun siita etta plugin hybrideissa on tarpeeseen nahden liian isot moottorit. Jo 25kw moottoriteholla paasee kusematta lappiin samaa vauhtia kuin 100kw moottorilla mutta ilman venetta perassa. Jos on tarve vetaa asuntovaunua niin silloin tarve nousee 45 kw paikkeille.
No jaa, pitää kyllä tulla aikamoinen lama että ihmiset alkaisi ostamaan 25kw moottori tehoilla varustettuja hybridejä, varsinkin jos noita pohjoisen keikkoja.

Se toki totta että esim Dusterilla pääsee

Edit. vilasin
Niin Dustereissakin 60-100kW
 
Viimeksi muokattu:
No jaa, pitää kyllä tulla aikamoinen lama että ihmiset alkaisi ostamaan 25ke moottori tehoilla varustettuja hybridejä, varsinkin jos noita pohjoisen keikkoja.
Jos matka-aika on sama jo polttoaineen kulutus on vahemman niin mika on ongelma? Lapin matkalla keskiteho jaa alle 25 kw. Hybridi toimisi tuossa tapauksena sellaisena joka mahdollistaa kiihtyvyydet 0 - 100 alle 10 sekunnin joka ei onnistu pelkalla 25 kw moottorilla.
 
Jos matka-aika on sama jo polttoaineen kulutus on vahemman niin mika on ongelma? Lapin matkalla keskiteho jaa alle 25 kw. Hybridi toimisi tuossa tapauksena sellaisena joka mahdollistaa kiihtyvyydet 0 - 100 alle 10 sekunnin joka ei onnistu pelkalla 25 kw moottorilla.
Voi sinne mennä vaikka piristetyllä mopoautolla.
Sähkömoottori ominaisuuksiltaan antaa vähän anteeksi, mutta 25kw, on 25kw. Onhan se hienoa lähteä liittymästä ylämäkeen, toivottavasta on aukeaa ja hyvä näkyvyys.
Smartissakin pienin taisi olla liki 40Kilowattinen. samoin siinä perinteisessä warressa, nuo sentäs kevyitä.

Voin kuvitella Volvo liikkeessä asiakkaan ilmettaä Xc 40 myyjä, vedätkö kärry, aha et, tässä olisi tälläinen 25Kw versio. ai isomi kori, meillä samalla voimalinjalla tälläinen XC90. Asiaks mutisee jotain vanhasta 120Kw polttiksesta , vähän nuhasena, juu, mutta tämä on plugin.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkömoottori ominaisuuksiltaan antaa vähän anteeksi, mutta 25kw, on 25kw. Onhan se hienoa lähteä liittymästä ylämäkeen, toivottavasta on aukeaa ja hyvä näkyvyys.

No kun hybridi auttaa tuossa juuri sen verran että sulla 225kw käytössä kiihdytyksiin. Lonkka arvio on se että akuista voi sen 20 sekuntia ottaa 10C eli 20kwh akuista saa ulos 200kw.

Jos energian kulutus minkaan normaalin karryn kanssa on 30kw/h niin silloin se hybridin 20kwh akku tukee ensimmaiset 4 tuntia sita hommaa. Sen jalkeen joko latausta tai sitten nopeus tippuu 70kmh.
 
No kun hybridi auttaa tuossa juuri sen verran että sulla 225kw käytössä kiihdytyksiin. Lonkka arvio on se että akuista voi sen 20 sekuntia ottaa 10C eli 20kwh akuista saa ulos 200kw.
Sitten pitää olla se 225kW moottori teho.

Hybridi tekniikkaa käytetty paljon myös piikkitehojen lisäämiseen, siis oikeasti ja markkinoinnissa.
 
Jaa tasta se vaarinkasitys on johtunut. Eli tarkoitan etta hybrideissa on liian tehoka polttomoottori. Eli 25 Kw polttomoottori on tarpeeksi tehokas. Sahkomoottori sitten vaikka mita vaan ylitse 100kw - 200kw riippuen akuista.



Joo, sori taisin kysyä täsemnnystä aiemmin vähän epäselvästi.
Siis puhutko nyt polttiksesta, kokonasi tehosta vai sähkiksestä.
Sarjahybridejä on ollut markkinoilla, jos jotain tasamaa työmatka-ajoa niin pienellä pärjäisi, se sitten missä mene kantaman pidentämisen ja hybridin raja. Jos vankkurien vetoa mäkisillä kantatie osuuksilla, niin ehkä vähän enemmän, jopa niin että sepolttis ottaa suoraa roolia. sektoria missä sitä isompaa korkea hybridia myydään, loput sitten siltä väliltä.
Jos vähän nostat sitä tehoa, siis sillä lokiikalla että sähkiksillä talvella se 20Kwh voi olla vähän tiukka / 100km, niin hybridissä voisi lähteä sillä että polttiksella voi ajaa , eli tehoa pitäisi olla sen verran että koppi lämpimänä yltää sen 50km rankemman keskikulutuksen tyydyttään.

Sarjahybridijä on ollut, ja kantaman pidennyksellä sähkiksiä, sillä ei kai väliä kumpana nimitetään jos verokohtelua ei mietitä.

Tuohon tehoon en muutenkaan hirttäytyisi , vaan kyse on siitä mikä on taloudellisen(*, tila, paino , kustannus. Yleisintä taitaa olla se että polttiksessa on tehoja, ja se otetaan apuun, tai jos ajetaan polttis puolella niin sähköotetaan apuun. Ei ehkä vähiten sen takia että hybrid pohjaa polttiksiin.

Jos eruoopanmarkkinoilla on kuolevaa markkinaa, niin kysyntä täytyy syntyä muualla.


(*
Energia taloudellisuuteen, ja tehoon, max teho mikä riittää vaativaan tarpeeseen, se energia tehokkain voi olla jotain muuta, kunhan nyt sen verran iso että tavallisen matkajan tyydyttää kunnolla.


Edit2
Jos nyt tila, optimi vaatii, niin alimittainenkin voisi toimia, riippuen akuston kantamasta, ja jos polttiksella voi latailla parkissa.(joku päästö suoje, ettei joku jätä autotalliin), niin ei tarvi aina olla tolpallakaan vapaata, tai perillä tolppaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa tasta se vaarinkasitys on johtunut. Eli tarkoitan etta hybrideissa on liian tehoka polttomoottori. Eli 25 Kw polttomoottori on tarpeeksi tehokas. Sahkomoottori sitten vaikka mita vaan ylitse 100kw - 200kw riippuen akuista.
Onhan BMW tehnyt noita REx versioita pienellä akulla. 200 km + 100 km rangea, eli 9 L bensasäiliöllä saa 100 km lisää. Ei tuolla nyt ihan kusematta pääse lappiin vielä.

 
Onhan BMW tehnyt noita REx versioita pienellä akulla. 200 km + 100 km rangea, eli 9 L bensasäiliöllä saa 100 km lisää. Ei tuolla nyt ihan kusematta pääse lappiin vielä.
Joku muu voisi tehdä sellaisen missä on polttomoottori hyvällä hyötysuhteella kuten Atkins kierrolla ja normaalilla tankilla. En ole erityisen varma tarvitaanko mitään Atkins kiertoja jos Kubotan teollisuus moottorilla päästään 4 litraan / 100km.
 
Joku muu voisi tehdä sellaisen missä on polttomoottori hyvällä hyötysuhteella kuten Atkins kierrolla ja normaalilla tankilla. En ole erityisen varma tarvitaanko mitään Atkins kiertoja jos Kubotan teollisuus moottorilla päästään 4 litraan / 100km.
Jos jotain sarjahybridia kehitellaan, niin yksikkönä kai litraa per kilowattitunti. ja sähköteho optimissa yli 10Kw, (* järkevällä hyösuhteella tehoa kuitenkin 30kW tai enemmän.


(*mitä isompi se optimi niin sitä parempi. Paino ja tilavuushuomioiden (maksaa kuljettaminen) pienestä tehosta ei hyötyä. Ja hinta. Ääripäänä kilpalijan sitten kyytiin heittevä generaattori. (joo hyllyllä olevat sähkikset ei tuo latausta ajontaikana), jos joku miettiiä sähkistä peräkärrygeneraattorilla.
 
Tämäpä se itsellekin selkein syy on hybridin käyttöön. 10-20 kW akku riittää yllättävän paljoon arkiajoon nurkissa - johon taas bensalla ei ole järkeä edes lyödä konetta käyntiin. Moottori ei ennättäisi edes lämmitä noihin ajoihin. Nyt ei tarvitse murehtia sen pätkäajon tuomasta bensamosan kulumisesta, kun voi pelkällä akustolla ajaa.

Ensimmäistä "MIKSET SITTE OSTA SÄHKISTÄ" -kommenttia odotellessa :x3:

-Vaivattomuus
-Käytön helppous
-Ajatella, jotkut YHÄ ASUU RT/kerrostalo/ym. AsOy -tyyppisissä ratkaisuissa, joissa täyssähköisen ajoneuvon järkevä lataaminen = sula mahdottomuus
-Ajatella, joitakuita ei kiinnosta istua edes 20-30 minuuttia jossain julkisella latauspisteellä sähköautoonsa viikon (tiedossa olevia) ajoja lataillen ja sitten kun ne ylittyy -> istua lisää / arpoa sopivaa latauspaikkaa / tms.
-Mitään, edes yhtä reissua vuodessa, ei tarvii millään tavalla miettiä-pähkäillä-suunnitella
-Millään, edes yhdellä reissulla vuodessa, ei tarvitse istua minkäänlaisissa latausjonoissa
-Vaikka sattuisi 30 asteen pakkaset niin range on liki sen mitä kesällä, ehkä 30km vähemmän
-Ei tarvitse tehdä niin minkäänlaista ajonopeuden tai matkustamon lämpötilan kanssa "harrastamista"
-Jos/kun plugarilla pääsee jopa 90% arkiajoista sähköllä ja polttoaineen kulutukseksi muodostuu jotain 2-3 litran väliltä niin ei rehellisesti kiinnosta vaikka bensa maksaisi 3e/litra
 
Viimeksi muokattu:
Hyvaa syy olla ostamatta sahkista on se jos tulee alle 20 tkm vuodessa. Kun niista autoista on olevinaan pulaa niin saastetaan niille jotka oikeasti viihtyvat tienpaalla.
 
Plugari toimii tässä hyvänä porttihuumeena. Ei ole ollenkaan tavatonta että se pelkkä sähkö epäilyttää alkuun ja päätyy vaikkapa plugariin. Plugarilla ajellessa tottuu sähköajon mukavuuteen, ja pikku hiljaa alkaa ärsyttämään jos polttomoottori käynistyy liian nopeassa kiihdytyksessä tai kun on enää 2km perille. Kuin huomaamatta sitä alkaa tehdä laskelmia pärjäisikö sitä pelkällä sähköautolla, ja se voi hyvinkin olla se seuraava.
Voi olla. Itseäni tosin ei tuo bensakoneen käynnistyminen kiihdytyksissä haittaa yhtään kun ainakin Rellun plugareissa polttomoottori käy vain sen verran kuin on tarvetta. Heti kun tavoitenopeus on saavutettu ja kaasua höllää, bensakone sammuu. Itse koen jopa nautinnollisena sen että kiihdytyksessä kuuluu "voiman" ääni. Ja jos akkua riittää, niin aika harvoin on tilanteita, ettei tuo 67-heppaisen sähkömoottorin voima riittäisi kiihdytyksessäkin.

Se mikä plugarissa harmittaa eniten, on se jos menee kohteeseen, jonne mennessä akku tyhjenee, eikä autoa syystä tai toisesta saa lataukseen, vaan takaisin joutuu tulemaan pelkästään bensalla.

Itsellänihän oli jo Hyundai Kona EV tilauksessa, mutta peruin sen kun toimitusaika siirtyi aina vain eteenpäin ja kun satuin löytämään samanvärisen ja melkein samoilla varusteilla olevan plugarin autosta, joka itsellä oli bensamallina niin ostinkin sen. Ainakin ensimmäisen 5 000 km ajon ja 1,6 litraa satasella keskikulutuksen kanssa voi olla ihan tyytäväinen ja lompakko kiitti kun väliraha oli vain 7 500 EUR 24 000 euron sijasta. Ainoa pieni harmitus on että olisi jo silloin 2020 pitänyt ostaa suoraan tuo plugari. Noh, siinä tuli maksettua noin 4 000 EUR extraa, sen verran enemmän tuli maksettavaa kun osti ensin bensamallin ja vasta kaksi vuotta myöhemmin plugarin.
 
Tuossa kyllä mättää jokin.
Omaa Grandlandia en saa mitenkään kuluttamaan noin paljoa.
Toki hyvin harvoin sillä pitkiä siirtymiä tulee niin, että akku on ihan finaalissa.
Mutta muutaman kerran ja tuolloinkin ainakin ajotietokone valehtelee noin seiskaa kulutukseksi.
Tänään ajettu n. 150km pätkä: Kokonaan 100-rajoitusta moottoritiellä, 103-109km/h mittarissa, pysähtymättä kertaakaan ja adaptiivinen vakkari päällä. Lähtiessä akun range oli 6km.
Auton arvioima kulutus kuvassa. Eli 6.0l ja 1,6kWh/100km.
Aika kaukana ollaan tuosta aiemmasta väitteestä Grandlandin maantiekulutukseksi akku tyhjänä.
 

Liitteet

  • Grandin jano.jpg
    Grandin jano.jpg
    13 KB · Luettu: 103
Onkos KLE jo kertaalleen vaihdettu?

Onko muuten ihan oikein tuo "MINI:hen"? :hmm:

Mikä on KLE? Aika kankea käännös…

Meinasin vielä kokeilla puhdistaa kontaktipinnat johdosta ja auton latauspistokkeesta.

Eipä silti, tulee ladattua vain uimalassa&ruokakaupassa niin eipö tuo käyttöä muuten haitanne.
 
Mikä on KLE? Aika kankea käännös…

Meinasin vielä kokeilla puhdistaa kontaktipinnat johdosta ja auton latauspistokkeesta.

Eipä silti, tulee ladattua vain uimalassa&ruokakaupassa niin eipö tuo käyttöä muuten haitanne.
KLE on se latausyksikkö joka vissiin aika herkästi kärähtää Minissä ja Bemarissa. Itsellä melkein 3k maksoi korjaus töineen mutta meni onneksi vakuutuksen piikkiin.
Oireili siis noin ettei millään laturilla suostunut ottamaan virtaa vastaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom