- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 569
MHEV saat kerättyä energiaa talteen vapaalla vedätyksessä ja vastaavasti tuotettua polttomoottoria välillä max ~10 kw teholla. Sellaisessa ei tietääkseni aktiivisesti ladata polttiksella akkuun päin polttomoottorin kuormapisteen optimoimiseksi, joka on itselataavalle peruskauraa. Itselle itselataava (kutsutaan myös mm. full hybridiksi) tarkoittaa vähäkulutuksista bensa automaattia. MHEV lähinnä päästökikkailua, jonka hyöty liikennevirrassa on rajallinen.Eikö itselataava ja MHEV ole sama asia eri nimellä?
Itselataavissa on yleensä ~30 kw sähkökone ja taajamassa sillä pääsee hyvät pätkät sähköllä. Polttomoottori voi käydä optimiväännöllä (ks. calculated engine load), kun sähkömoottorilla ladataan/puretaan akkua automaattisesti liikennetilanteen mukaan. Alla ~ 10 minuutin ajosykli jo lämpimällä moottorilla, josta yli puolet sähköllä.
Moottoritiellä ajossa toteutuksissa on valmistajakohtaisia eroja ja olen ymmärtänyt Korealaisten sekä Renaultin hanskaavan ne Toyotaa paremmin. Sitten kun mennään PHEV toteutuksiin, niin monet niistä ei tunnu hanskaavan kuormantasausta vaikka akkukapasiteettia olisi itselataaviin verrattuna 10x> määrä.
Tuossa Dacian tapauksessa otti silmään hinta suhteessa kuljetuskapasiteettiin ja oletettavasti mukava ja vähäkulutuksinen automaattivaihteisto. Perinteisestihän tuollaiset tila-autot on ollut dieseleitä ja 7 paikkaisen PHEV:n hintaan saisi laittaa vähintään 20k lisää euroja.