Oman (rajallisen) kokemuksen perusteella Model 3 käyttöliittymä on kyllä sulava jo nykyään ja muistuttaa käyttökokemukselta ja sulavuudelta ipadia.
Enää sille pitäisi keksiä käyttöä. Tässä kun taas kumpaakin autoa pääsiäisenä joutunut ajelemaan, niin totesin seuraavia toimintoja käyttäneeni:
* Puhelin
* Äänenvoimakkuus
* Vakionopeudensäädin
* Ilmastointi
* Penkinlämmittimet
* Pyyhkimet
(* Ratinlämmitin Evoquessa, mun Model 3:ssa ei sitä ole ainakaan vielä)
Otetaan puhelin esimerkkinä. Jos haluan Model 3:ssa soittaa vaimolleni, joudun menemään siihen hassun näköiseen symboliin jonka merkitystä en ymmärrä, etsin sieltä "Call" ja sen jälkeen "Recent" ja sen jälkeen valitsen vaimoni. Aika pitkään siis saan katsella ruutua ja tökkiä sitä. Evoquessa painan ratista puhelinnappia, se menee automaattisesti recent listaan ja ratin painikkeilla voin valita oikean vastaanottajan (tai painaa ruudusta jos niin huvittaa). Niin, Evoquen touchscreen on aika surkea (joskin toimii hanskoilla), mutta toisaalta ei mun tarvinnut siihen koskea - eikä oikeastaan irroittaa katsetta edestäni sillä valittu kohta näkyy kyllä siinä edessä olevassa inforuudussakin).
Äänenvoimakkuus onnistuu kummallakin ratista ja Evoquessa on myös säädin sille. Model 3:ssa pääsee varmaan ruudustakin, mutta en muista koskaan käyttäneeni sitä kautta.
Vakionopeudensäädin onnistuu kummastakin viiksestä, tosin erona ettei Model 3:ssa voi valita edellistä nopeutta joka oli säädetty (ns. reset).
Ilmastointi, löytyy omat rullat jotka tuntee kun säätää Evoquessa, Model 3:ssa pitää hakata taas näyttöä että saa sitäkään muutettua. Penkinlämmittimet on kanssa sama juttu, Evoquessa riittää että painan samaa säädintä keskeltä niin säätyy penkinlämmitys (ja valo vaihtuu niin näen mikä asetus). Model 3:ssa joudun hakkaamaan taas sitä ruutua ja katsomaan mikä moodi on päällä ja vaihtuiko lämpö tai menikö pois päältä koska en tunne sitä.
Pyyhkimet. Evoquessa voin säätää pyyhkimen manuaaliset nopeudet, kertapyyhkäisyt, pesut etc ja automatiikan herkkyyden viiksestä. Model 3:ssa voin vain kertapyyhkäisyn tehdä samalla kun katson ruutua. Muuten joudun menemään menusta valitsemaan pyyhinasetukset, sen jälkeen painamaan nappia että saan ne päälle ja sen jälkeen pääsen vasta valitsemaan vauhdin tai automatiikan. Automatiikan herkkyyttä ei tosin voi säätää, eikä se ymmärrä sateesta tai lumesta mitään.
Ratinlämmittimelle löytyy myös Evoquesta vasemman pikkurillin alta näppärä painike, käsittääkseni Model 3:ssa sekin tulee olemaan jostain ruudulta etsittävänä objektina.
Eli joo, Evoquen aivan surkea touchscreen on toki huonompi kuin Model 3:n, mutta kaikkien toimintojen käyttäminen on helpompaa. Ainoa missä Model 3 voittaisi Evoquen olisi navi, koska tuona aikana Land Rover ei osannut tehdä edes ensimmäisen Nokian saappaan veroista navigaattoria. Mutta kun sitä käytän pari kertaa vuodessa niin ei ole maailman suurin ongelma itselleni.
Minusta Model 3:n käytettävyys on heikkoa, eikä se pelastu vaikka se käyttöliittymä olisi kuinka nopea (vaikka ei se mun mielestä ole nopeampi kuin esim. Volvon). Se käyttöliittymä on ensinnäkin sekava, koska moniin asetuksiin joita tarvitsee pitää mennä erilaisten polkujen kautta ja toisekseen, niihin osuminen liikenteessä on hankalaa ja poistaa katseen tiestä.
Itseasiassa, en varmaan Model 3:ssakaan edes huomaisi vaikka kosketusnäyttö ei toimisi, jos perusasiat olisivat nappien takana.