Keskustelua hybridiautoista

Ei kai takuu mistään harjapesusta oikeasti raukea, vai? Ei sillä, että harjapesua käyttäisin Teslan tai minkään muun auton kanssa, mutta ihan noin takuun ehtona kuulostaa todella oudolta.

Käyttöauto, sitä käytetään päivittäin, sen pitää olla ongelmaton ja helppo käyttää ja pitää puhtaana. Tesla ei ole mitään näistä...
 
Manuaalissa lukee näin:

”CAUTION: If washing in an automatic car wash, use touchless car washes only. These car washes have no parts (brushes, etc.) that touch the surfaces of Model 3. Some touchless car washes use caustic solutions that, over time, can cause discoloration of decorative exterior trim. Avoid exposure to soaps and chemicals above pH 13. If unsure, check the product label or ask the staff at the car wash. Damage caused by improper washing is not covered by the warranty.”
Uskomatonta että valmistaja on tietoinen ongelmasta eikä asialle tehdä mitään. Sen sijaan lisätään käyttöehtoihin uusia disclaimereita sitä mukaa kun ongelmakohtia paljastuu. Niin tyypillistä amerikkalaista kapitalismia. En ikinä ostaisi sellaista autoa joka ei ole ”konepesun kestävä”.
 
Uskomatonta että valmistaja on tietoinen ongelmasta eikä asialle tehdä mitään. En ikinä ostaisi sellaista autoa joka ei ole ”konepesun kestävä”.

En tiedä onko minusta kuoriutunut nyt isompikin Tesla-fanipoika, mutta ei tuo minun ostopäätökseen käytännössä vaikuta. Pärjään kyllä ilman harjapesua.

Ovenkahvat muuten toimi mielestäni tosi hyvin koeajossa, eihän siinä tarvitse kuin painaa siitä leveämmästä kohdasta sisään niin kahva tulee käteen ja oven saa auki. Jos sillä saadaan lisää rangea kun ovenkahvat eivät ole luomassa turhaa ilmanvastusta, niin sopii minulle mainiosti.
 
Noista Teslan maaliongelmista jotkut ovat syyttäneet kalifornian ympäristölainsäädäntöä, joka kuulemma estää parhaiden automaalien ja lakkojen käytäämisen. Sekään ei toki selitä sitä, että maalin kanssa säästellään ja sitä ei ruiskuteta kaikkialle. Berliiniin on huhuttu tulevan uudenlaisen maalauspajan ja uusia värejäkin on vissiin luvassa.
 
Pointti juuri käyttöautossa, aja pesuun ja 2min päästä puhdasta.

Tarviiko käyttöautoa nyt niin hirveästi pestä? Likaiseksi se kuitenkin tulee.

Jos sillä saadaan lisää rangea kun ovenkahvat eivät ole luomassa turhaa ilmanvastusta, niin sopii minulle mainiosti.

Se tuskin on tuonut yhtään lisää rangea verrattuna esim. ID4:n toteutukseen, tai Taycanin. Ihan turha jippo vain erikoisuuden tavoittelemiseksi.
 
Omaa elämääni se rajoittaisi turhan paljon. Kun ei ole kiinnostusta pestä autoa käsin tai maksaa 40-80e käsinpesusta.

Paikallisessa autopesulassa käsinpesu 15,- ei paljoa kiinnosta itse pestä tai viedä automaattipesuun. Mutta sulla on kalliimmat autopesulat.

Motonetin pesusysteemi on kanssa hyvä jos haluaa itse pestä, 7,- - 10,- tulee yleensä pesun hinnaksi. Toimiva systeemi eikä tarvitse aineita yms. hankkia.
 
Noista Teslan maaliongelmista jotkut ovat syyttäneet kalifornian ympäristölainsäädäntöä, joka kuulemma estää parhaiden automaalien ja lakkojen käytäämisen. Sekään ei toki selitä sitä, että maalin kanssa säästellään ja sitä ei ruiskuteta kaikkialle. Berliiniin on huhuttu tulevan uudenlaisen maalauspajan ja uusia värejäkin on vissiin luvassa.
Samat ekologiset jutut on voimassa EU:ssa. En odota suuria muutoksia kuin uusia värejä. Ja eniten se koskee M3 ja MY helmoja.
 
Samat ekologiset jutut on voimassa EU:ssa. En odota suuria muutoksia kuin uusia värejä. Ja eniten se koskee M3 ja MY helmoja.
EU:lla on kyllä ihan oma lainsäädäntö, eikä todellakaan Kalifornian lainsäädäntöä.
 
En tiedä onko minusta kuoriutunut nyt isompikin Tesla-fanipoika, mutta ei tuo minun ostopäätökseen käytännössä vaikuta. Pärjään kyllä ilman harjapesua.

Ovenkahvat muuten toimi mielestäni tosi hyvin koeajossa, eihän siinä tarvitse kuin painaa siitä leveämmästä kohdasta sisään niin kahva tulee käteen ja oven saa auki. Jos sillä saadaan lisää rangea kun ovenkahvat eivät ole luomassa turhaa ilmanvastusta, niin sopii minulle mainiosti.

Joko olet Teslan tilannut?
 
Joko olet Teslan tilannut?

En vielä, kun ei ole erityistä kiirettä auton saamisen kanssa. Vahvasti näyttää, että Tesla tulee hommattua, mutta vielä pitäisi saada mahdollisimman hyvä auto mahdollisimman halvalla. Olen jopa alkanut miettiä Saksan tuonteja, kun siellä uusi SR+ maksaa jotain 35000€ paikallisten hankintatukien kanssa, niin niitähän alkaa kohta siellä liikkumaan vähän käytettynä aika hyviin hintoihin.
 
En vielä, kun ei ole erityistä kiirettä auton saamisen kanssa. Vahvasti näyttää, että Tesla tulee hommattua, mutta vielä pitäisi saada mahdollisimman hyvä auto mahdollisimman halvalla. Olen jopa alkanut miettiä Saksan tuonteja, kun siellä uusi SR+ maksaa jotain 35000€ paikallisten hankintatukien kanssa, niin niitähän alkaa kohta siellä liikkumaan vähän käytettynä aika hyviin hintoihin.

Saakohan Teslassa muutettua kilometri määrää, eli saakohan niitäkin ”ruuvattua”?
Saksassa se on maantapa ja saksan tuonneissa ei koskaan voi luottaa auton matkamittariin.
Se ei tietysti haittaa, kunhan se näkyy hinnassa ja ymmärtää sen autoa hankkiessa.
 
Ei kyllä nämä "valovuosia muita edellä" jutut ihan täsmää kun näitä kattelee, en sano että muillakaan nuo kovin kummoisia olisi mutta yhtä laginen paska tuo kuin muillakin.
Autojen (joidenkin) infotainment systeemit on kun jotain 2010 luvun ekoja älypuhelimia.

Erona että virtaa ja cpu tehoja aivan järkyttävästi enemmän + suurempi koko ja jäähdytys.

No kai se joku säästö komponenteissa + purkkakoodi.
 
Uusissa Model S malleissa on Ryzenit ja pitäisi pyörittää mm. Cyberpunkkia. Varmaan tulee jossain vaiheessa kolmosiinkin. Oman (rajallisen) kokemuksen perusteella Model 3 käyttöliittymä on kyllä sulava jo nykyään ja muistuttaa käyttökokemukselta ja sulavuudelta ipadia.
 
En usko, että ovat päivittämässä 3:n MCU:ta tuohon uuteen MCU3:n. Liian kallista paketti jos auton hinta on tarkoitus pitää alhaalla. Toki voivat rahalla tarjota optiona.

Perus käytettävyys on smoothia mutta ne lisäapit lakittaa todella paljon. Lisäksi Intel Atom on oikeasti jo jäänne.
 
Viimeksi muokattu:
Oman (rajallisen) kokemuksen perusteella Model 3 käyttöliittymä on kyllä sulava jo nykyään ja muistuttaa käyttökokemukselta ja sulavuudelta ipadia.

Enää sille pitäisi keksiä käyttöä. Tässä kun taas kumpaakin autoa pääsiäisenä joutunut ajelemaan, niin totesin seuraavia toimintoja käyttäneeni:

* Puhelin
* Äänenvoimakkuus
* Vakionopeudensäädin
* Ilmastointi
* Penkinlämmittimet
* Pyyhkimet
(* Ratinlämmitin Evoquessa, mun Model 3:ssa ei sitä ole ainakaan vielä)

Otetaan puhelin esimerkkinä. Jos haluan Model 3:ssa soittaa vaimolleni, joudun menemään siihen hassun näköiseen symboliin jonka merkitystä en ymmärrä, etsin sieltä "Call" ja sen jälkeen "Recent" ja sen jälkeen valitsen vaimoni. Aika pitkään siis saan katsella ruutua ja tökkiä sitä. Evoquessa painan ratista puhelinnappia, se menee automaattisesti recent listaan ja ratin painikkeilla voin valita oikean vastaanottajan (tai painaa ruudusta jos niin huvittaa). Niin, Evoquen touchscreen on aika surkea (joskin toimii hanskoilla), mutta toisaalta ei mun tarvinnut siihen koskea - eikä oikeastaan irroittaa katsetta edestäni sillä valittu kohta näkyy kyllä siinä edessä olevassa inforuudussakin).

Äänenvoimakkuus onnistuu kummallakin ratista ja Evoquessa on myös säädin sille. Model 3:ssa pääsee varmaan ruudustakin, mutta en muista koskaan käyttäneeni sitä kautta.

Vakionopeudensäädin onnistuu kummastakin viiksestä, tosin erona ettei Model 3:ssa voi valita edellistä nopeutta joka oli säädetty (ns. reset).

Ilmastointi, löytyy omat rullat jotka tuntee kun säätää Evoquessa, Model 3:ssa pitää hakata taas näyttöä että saa sitäkään muutettua. Penkinlämmittimet on kanssa sama juttu, Evoquessa riittää että painan samaa säädintä keskeltä niin säätyy penkinlämmitys (ja valo vaihtuu niin näen mikä asetus). Model 3:ssa joudun hakkaamaan taas sitä ruutua ja katsomaan mikä moodi on päällä ja vaihtuiko lämpö tai menikö pois päältä koska en tunne sitä.

Pyyhkimet. Evoquessa voin säätää pyyhkimen manuaaliset nopeudet, kertapyyhkäisyt, pesut etc ja automatiikan herkkyyden viiksestä. Model 3:ssa voin vain kertapyyhkäisyn tehdä samalla kun katson ruutua. Muuten joudun menemään menusta valitsemaan pyyhinasetukset, sen jälkeen painamaan nappia että saan ne päälle ja sen jälkeen pääsen vasta valitsemaan vauhdin tai automatiikan. Automatiikan herkkyyttä ei tosin voi säätää, eikä se ymmärrä sateesta tai lumesta mitään.

Ratinlämmittimelle löytyy myös Evoquesta vasemman pikkurillin alta näppärä painike, käsittääkseni Model 3:ssa sekin tulee olemaan jostain ruudulta etsittävänä objektina.

Eli joo, Evoquen aivan surkea touchscreen on toki huonompi kuin Model 3:n, mutta kaikkien toimintojen käyttäminen on helpompaa. Ainoa missä Model 3 voittaisi Evoquen olisi navi, koska tuona aikana Land Rover ei osannut tehdä edes ensimmäisen Nokian saappaan veroista navigaattoria. Mutta kun sitä käytän pari kertaa vuodessa niin ei ole maailman suurin ongelma itselleni.

Minusta Model 3:n käytettävyys on heikkoa, eikä se pelastu vaikka se käyttöliittymä olisi kuinka nopea (vaikka ei se mun mielestä ole nopeampi kuin esim. Volvon). Se käyttöliittymä on ensinnäkin sekava, koska moniin asetuksiin joita tarvitsee pitää mennä erilaisten polkujen kautta ja toisekseen, niihin osuminen liikenteessä on hankalaa ja poistaa katseen tiestä.

Itseasiassa, en varmaan Model 3:ssakaan edes huomaisi vaikka kosketusnäyttö ei toimisi, jos perusasiat olisivat nappien takana.
 
Ratinlämmitys on samassa paikkaa kun AC:n/puhaltimen säädöt.
Teslan navi on ok mutta siellä tulisi olla kaikki latauspisteet eikä vain Teslan omia, nykyisellään se on aika heikko esitys koska ei tue POIta tai edes waypointteja.
 
Tai laskemaan. Hallitus tulee haluamaan autoilusta samat rahat kuin ennenkin, joten sähköautot joutuvat kyllä verolle enemmin tai myöhemmin. Olkoot se sitten vaikka 2k€/vuosi käyttövoimaveroa.
Tuskinpa vain. Poliittisesti on niin paljon helpompaa syyttää ilkeitä saastuttajia kuin uuden puhtaamman tekniikan käyttöönottajia, että jos ja kun sähköä aletaan rankaisemaan, niin ”tasapuolisuuden nimissä” kaikki rangaistukset tulee osumaan myös polttiksiin ja todennäköisesti varmuuden vuoksi isommalla kertoimella, kun ”puhtaaseen siirtymistä täytyy edelleen edistää”.
 
Nimenomaan, eli kahden painalluksena takana per operaatio (ja sen jälkeen vielä swipe pois jos haluaa nähdä esim. navin kokonaan).
Toki on olemassa äänikomennot, ehkä ne voivat helpoittaa jonkin verran asiaa. Saisi kuitenkin olla joku ns. herätesanoma.
 
Tuskinpa vain. Poliittisesti on niin paljon helpompaa syyttää ilkeitä saastuttajia kuin uuden puhtaamman tekniikan käyttöönottajia, että jos ja kun sähköä aletaan rankaisemaan, niin ”tasapuolisuuden nimissä” kaikki rangaistukset tulee osumaan myös polttiksiin ja todennäköisesti varmuuden vuoksi isommalla kertoimella, kun ”puhtaaseen siirtymistä täytyy edelleen edistää”.

Käyttövoimaverolla on tarkoitus korvata polttoaineveron puutetta. Siitä samasta syystä dieselit maksavat korkeampaa käyttövoimaveroa kuin bensat, koska diesel on kevyemmin verotettua. Eli vaikka käyttövoimavero kummassakin nousisi, niin se olisi voimakkaampaa sähköautolle. Kyllä se "ympäristö" unohtuu kun joku muu sidosryhmä tarvitsee rahaa (vaikkapa SAK).
 
Tuskinpa vain. Poliittisesti on niin paljon helpompaa syyttää ilkeitä saastuttajia kuin uuden puhtaamman tekniikan käyttöönottajia, että jos ja kun sähköä aletaan rankaisemaan, niin ”tasapuolisuuden nimissä” kaikki rangaistukset tulee osumaan myös polttiksiin ja todennäköisesti varmuuden vuoksi isommalla kertoimella, kun ”puhtaaseen siirtymistä täytyy edelleen edistää”.
Selvästikään et tunne autoinhoisen politiikan ajattelua.

Kyllä argumentit on jo valmiina, siihen, miksi myös sähköllä yksityisautoilu on väärin, aivan liian halpaa, ympäristörikos ja sitä pitää rangaistusverottaa niin että tesla-sukat pyörii jaloissa.


Joku kiva hatusta vedetty ei mihinkään perustuva laskelma ja sähköautojakin pitää verottaa parilla tonnilla vuodessa niiden viemästä tilasta, 150€ parkkipaikoista, 150€ julkisten hidastamisesta, 400€ valtion tieinvestoinneista, toisella 400€ kaupunkien tieinvestoinneista, 150€ liikenneonnettomuuksista. Melusta ja hiukkaspäästöistäkin osa jää (esim. renkaiden osalta) joten eiköhän niistäkin voida satanen vielä pistää. Ja muutamalla satasella sitten kobolttikaivosten kauhuista, Datteln 4:stä, Venäjältä tuotavan sähkön ihmisoikeusrikkomuksista, ja jostain muusta yhtähatusta revitystä syystä tai masinoitavasta ympäristökriisistä joka keksitään sitten kun tarve vaatii (lue: kun sähköautot ovat halvempia kuin polttikset ilman veroetuja ja/tai valtiolle tarvitaan lisää verotuloja).
 
Viimeksi muokattu:
Ratinlämmitys on samassa paikkaa kun AC:n/puhaltimen säädöt.
Teslan navi on ok mutta siellä tulisi olla kaikki latauspisteet eikä vain Teslan omia, nykyisellään se on aika heikko esitys koska ei tue POIta tai edes waypointteja.

Tämä on kyllä iso puute minkä Elon lupasi aikoja sitten mutta ei ole näkynyt vielä.. kaiken maailman "I feel lucky" ja muuta sontaa kyllä tullut mutta waypointit puuttuu.
 
Tämä on kyllä iso puute minkä Elon lupasi aikoja sitten mutta ei ole näkynyt vielä.. kaiken maailman "I feel lucky" ja muuta sontaa kyllä tullut mutta waypointit puuttuu.
On siellä jotain 3rd party paikkoja mutta paljon puuttuu. Lupasi se kuukausi sitten sen FSD napin. Ei ole paljoa näkynyt. Paljon luvataan mutta perusasioita ja parannuksia ei saada ulos.
 
Autojen (joidenkin) infotainment systeemit on kun jotain 2010 luvun ekoja älypuhelimia.

Erona että virtaa ja cpu tehoja aivan järkyttävästi enemmän + suurempi koko ja jäähdytys.

No kai se joku säästö komponenteissa + purkkakoodi.

Olen myös ihmetellyt miten erot käynnistyksessä ja sulavuudessa on niin suuria. Mielestäni 2016 Ioniq starttaa median/navin Huomattavasti nopeammin kuin esim. 2018-2021 Fordit tai PSA:n tuotteet. Oisko tossa Hyundain navissa käytetty jotain erillistä Tomtomin sirua niin buuttiaikakin lähempänä erillisnavin tasoa.

Nyt alla olevassa 2021 Ford Pumassa ottaa 10 sekunttia Ford logon häviämiseen ja radion käynnistykseen. 40 sekunttia, että navigaationapista tapahtuu yhtään mitään ja siirrytään navigaatiosivulle. Tästä vielä lataillaan 10-15s niin karttanäkymän kadut latautuvat. Pösöissä en muista meneekö aivan näin kauan, mutta niissäkin tulee ilmoitus Navigaatiomoduulin latautumisesta joka ottaa oman aikansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokoajan tulee uutta ja tuo EV hyvä esimerkki, tehoa löytyy. Kulutus ehkä hiukan korkea mutta sitten taas VW saanut senkin haltuun vaikka tehoja ei olekaan. Tehot on kivat mutta Teslallakin se kulutus nousee kun tallaa painaa ja eikä se sitten olekaan enää niin vähävirtainen. Matka-ajossa aikalailla kaikki on kulutuksessa jo lähellä toisiaan.

Edit. Huhua ei valmistajan varmistamaa tietoa. Pressautossa oli PilotSport EVt alla.

Ioniq:ssa 5 ja miksei silloin myös EV6:ssa esiasennusrenkaina 20 tuumaiset Pilot Sport EV:t. Tässä otetaan varmastikkin vierintävastuksessa takkiin, kun verrataan edellisen sukupolven 15-16 tuumaisiin vanteisiin ja ecorenkaisiin.

Mitkä lie renkaat ID4 18-19 tuumaiset tai Model 3 tyyppihyväksytään ensiasennusrenkaina?


Tuossa langassa on paljon analyysiä renkaista ja Rangesta.

 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan tuommonen uudempi Toyota Auris Hybrid 1.8 kuluttaa polttoainetta pelkästään matka-ajossa?
 
Paljonkohan tuommonen uudempi Toyota Auris Hybrid 1.8 kuluttaa polttoainetta pelkästään matka-ajossa?
Riippuu paljon nopeudesta ja rengastuksesta. Minulla tuo -16 vuoden farkku vie matka-ajossa yleensä 4-5 l/100km. Perjantaina kuivalla tiellä 16" talvirenkailla n. 200 km matka pääosin 100km/h rajoituksella vie auton mukaan 4,4 l/100km. Kesällä 17" kesärenkailla 120 rajoituksella menee sitten yli 5l/100km. Jos ajelee 80 alueella sukkasillaan maaseutureittejä, niin pääsee alle 4l kulutukseen.
 
Riippuu paljon nopeudesta ja rengastuksesta. Minulla tuo -16 vuoden farkku vie matka-ajossa yleensä 4-5 l/100km. Perjantaina kuivalla tiellä 16" talvirenkailla n. 200 km matka pääosin 100km/h rajoituksella vie auton mukaan 4,4 l/100km. Kesällä 17" kesärenkailla 120 rajoituksella menee sitten yli 5l/100km. Jos ajelee 80 alueella sukkasillaan maaseutureittejä, niin pääsee alle 4l kulutukseen.
Kiitos tiedosta. Työmatkakulkinetta mietin, matkaa olisi 90km suuntaansa, kumpikohan käyttökuluiltaan edullisempi, diesel vai bensahybridi? Ainakin verojen osalta säästyy jo 400€ vuodessa hybridin eduksi. Ajoja tulisi noin 35-40 tuhatta vuoteen.
 
VAG:n eTSI-moottorit vie vähemmän maantieajossa kuin Toyotat, jos ajo on pääosin maantietä. Kaupunkiajossa Toyota vie sitten vähemmän. Tässä yhden testaajan tuloksia, joka testaa paljon autojen kulutuksia. Mukana myös Octavia diesel:

Untitled-1.jpg
 
Kiitos tiedosta. Työmatkakulkinetta mietin, matkaa olisi 90km suuntaansa, kumpikohan käyttökuluiltaan edullisempi, diesel vai bensahybridi? Ainakin verojen osalta säästyy jo 400€ vuodessa hybridin eduksi. Ajoja tulisi noin 35-40 tuhatta vuoteen.
Itse en ottaisi Aurista pääasialliseen matka-ajoon, jos pitäisi ajaa yli 30tkm vuoteen, sillä hiljaisempiakin vaihtoehtoja on tarjolla. Noissa rengasmelu nousee häiritsevälle tasolle yli 80km/h nopeuksissa. Tällä hetkellä omat ajot ovat luokkaa 10tkm vuodessa ja pääosin kaupunkipyöritystä sekä muutama pidempi matka kuukaudessa, jolloin tuota maantieajoa tulee. Parhaitenhan tuon saa selville, jos käy koeajolla kuulostelemassa.

VAG-kulkineet menee tosiaan tilanteesta riippuen vähemmällä, mutta omalla kohdalla DSG ja TSI eivät oikein kiinnostaneet.
 
Itse en ottaisi Aurista pääasialliseen matka-ajoon, jos pitäisi ajaa yli 30tkm vuoteen, sillä hiljaisempiakin vaihtoehtoja on tarjolla. Noissa rengasmelu nousee häiritsevälle tasolle yli 80km/h nopeuksissa. Tällä hetkellä omat ajot ovat luokkaa 10tkm vuodessa ja pääosin kaupunkipyöritystä sekä muutama pidempi matka kuukaudessa, jolloin tuota maantieajoa tulee. Parhaitenhan tuon saa selville, jos käy koeajolla kuulostelemassa.

VAG-kulkineet menee tosiaan tilanteesta riippuen vähemmällä, mutta omalla kohdalla DSG ja TSI eivät oikein kiinnostaneet.
Itselle Toyota oli ainoa vaihtoehto, koska toi Toyotan HSD-voimansiirto on lähes pommin varma peli. Kitkarenkailla oma Auris on ihan kohtuu hiljainen, mutta vertailu kohtana oli 2005 Honda Accord. <100km/h nopeuksilla menee todella pienellä kulutuksella. 100-110km/h on vielä ihan ok, mutta +120km/h nopeuksilla alkaa käydä melkoinen pyörre tankissa.
 
VAG:n eTSI-moottorit vie vähemmän maantieajossa kuin Toyotat, jos ajo on pääosin maantietä. Kaupunkiajossa Toyota vie sitten vähemmän. Tässä yhden testaajan tuloksia, joka testaa paljon autojen kulutuksia. Mukana myös Octavia diesel:

Untitled-1.jpg
Jo on aikoihin eletty että 500cc pienempi moottori vie vähemmän :facepalm:
 
Nyt uusia malleja tulee tälle vuodelle useilta valmistajilta. Ihmetystä herättää Volvon hidas vauhti. Myynnissä oleva XC40 Recharge ei vakuuta. On toisaalta samaa kuin lajissaan bensavolvot - siis erittäin suurikuluksisia. Tämä sähköauto myöskin verrattuna markkinoilla oleviin kilpailijoihin. Onko Polestarin kehitelmät jo parempaa sukupolvea? Nyt Kian ja Hyundain markkinoille tulevat, varmaan pikkuhiljaa myös VW konsernin sähköautot ovat markkina- ja tekniikkajohtajia kuluvan vuoden aikana, ainakin siltä vaikuttaa.
 
Kiitos tiedosta. Työmatkakulkinetta mietin, matkaa olisi 90km suuntaansa, kumpikohan käyttökuluiltaan edullisempi, diesel vai bensahybridi? Ainakin verojen osalta säästyy jo 400€ vuodessa hybridin eduksi. Ajoja tulisi noin 35-40 tuhatta vuoteen.

Eikö tuollaiselle matkalle kannata harkita hybridiä jossa on suuri akku tai jopa sähköautoa?
21kwh/100km sähkö (1092€/v) vs 5l/100km bensa (3200€/v) säästää n. 175€ kuukaudessa. Sillä lyhentää aika paljon kallimpaa autoa. Tietysti jos ei pääse kotona tai töissä lataamaan, niin sitten varmaan diesel on se halvin. Ja veikkaan ettei tuo 5 litraa sataselle ole realismia kovissa nopeuksissa..
 
Olikos se nyt tuulilasissa kun sanoivat että volvoon oli kesken koeajon tullut joku softapäivitys jolla kulutus oli aika rajusti pudonnut.. Taitaa softassa olla vielä hieromista Volvolla.

Jo on aikoihin eletty että 500cc pienempi moottori vie vähemmän :facepalm:

Eipä nuo kuutiotilavuudet ole suoraan verrannollisia atkinson ja ottomoottorin välillä.
 
Uudehkot VAGit 1-1.5l bensaturboilla on kyllä todella taloudellisia bensoiksi mild hybridillä tai ilman. Ja ne on varsin taloudellisia myös siellä autobahnalla eli kotimarkkinoilla. Fordit ja Ranskalaiset bensaturbot ei pääse samoihin lukemiin, italialaiset sitten täysin oma lukunsa.

Tämä oli ajettu suoraan autoliikkeestä vuokraamon pihaan, eli kulutukset sisäänajovaiheesta. 50-100 alueita iltapäivälenkki. En yrittänyt ajaa mitenkään erityisen taloudellisesti, valoista tuli välillä testattua täyskaasukiihdytystä.

Sataseen ei kiihdy kummoisesti, mutta baanalle riitti vääntöä yllättävän hyvin.
20210405_133227.jpg

300 kilometrin bahnapätkä. Keskinopeus ei sikäli kummoiselta näytä, koska matkalle osuu rajoitettua alueita ja pidempi 60 tietyöpätkää. Rajoittamattomalla alueella kuitenkin 140-160 ja suorilla muutamaan otteeseen huiput toki. Compass 1.4t Italian turbolla vei tällä pätkällä 15 l/100km.

Edit. Myös noi ajotietokoneen lukemat pitää näissä hyvin paikkansa. Tankkasin täyteen ennen starttia ja lentokentällä tankkiin meni 24.4l. Laskettu kulutus 7.9 l/100km
20210405_140638.jpg


Suomessa ollut muutaman kuukauden minileasing autona Polo samaisella koneella ja sillä meni sekalaisessa ajossa 5.4l/100 km.

20210405_135629.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu paljon nopeudesta ja rengastuksesta. Minulla tuo -16 vuoden farkku vie matka-ajossa yleensä 4-5 l/100km. Perjantaina kuivalla tiellä 16" talvirenkailla n. 200 km matka pääosin 100km/h rajoituksella vie auton mukaan 4,4 l/100km. Kesällä 17" kesärenkailla 120 rajoituksella menee sitten yli 5l/100km. Jos ajelee 80 alueella sukkasillaan maaseutureittejä, niin pääsee alle 4l kulutukseen.

Otin 12kk ajan omasta farkku-Auriksesta kulutuksen ylös tankkausten perusteella ja keskiarvoksi tuli 5,7l. Kesällä pääsi alle 5l, mutta pakkanen nostaa selvästi kulutusta. Etenkin jos ajaa lyhyitä 10 minuutin siirtymiä, niin harvoin ajotietokone näyttää alle 7l kulutusta pakkasella.

Maantieajoa oli tuossa selvästi yli puolet ja renkaat on 17", eli se on vähän kulutusta nostava.
 
VAG:n eTSI-moottorit vie vähemmän maantieajossa kuin Toyotat, jos ajo on pääosin maantietä. Kaupunkiajossa Toyota vie sitten vähemmän. Tässä yhden testaajan tuloksia, joka testaa paljon autojen kulutuksia. Mukana myös Octavia diesel:

Untitled-1.jpg
Sen tiedän, että vuonna 2018 Mersun 1,3 l A-sarjalainen sylinterinlepuutuksella meni tasanopeuskulutuksissa Toyotan 1,8 l hybridien edelle, mutta Volkkareista kaipaisin enemmän todisteita. Mersunkin tapauksessa hiuksen hieno ero oli virtaviivaisemman korin (CLA) ansiota, eikä voimalinjan etevyyttä.

Linkkaamallasi videolla humppa soi, ja sitten kuvattiin ajotietokoneen enemmän tai vähemmän valehtelevaa lukemaa. Lukemat olivat samoja kuin taulukossasi, joten ne eivät edusta todellista kulutusta. Edes saman merkin sisällä ei voi verrata kulutuksia ajotietokoneen perusteella. Esim. Auris TS hybrid 2016 näyttää 52 tkm:n matkalta 4,7 l, mutta tankkauksista laskettu on 4,98 l. Yaris hybrid 2017 näyttää 96 tkm:n matkalta samat 4,7 l, mutta tankkauksista laskettu on selvästi Aurista parempi 4,65 l.

Ajotietokoneen virheen lisäksi on vielä se, että Corollasta ei ollut mukana taloudellisin versio, eli 1,8, vaan noin 0,5 l/100 km syöpömpi 2,0.

Ohessa TM 20B/2020, jossa 1,8 Corolla ja sylinterinlepuutuksellinen ja rullaustoiminnolla varustettu 1,5 TSI Golf. Golfin kone on muuten sama kuin 1,5 eTSI, mutta manuaalivaihteiston takia mikrohybridi puuttuu. Corolla vei maantiellä 0,2 l vähemmän, 4,2 vs. 4,4.

Löytyisikö jotain oikeasti mitattuja kulutuslukemia eTSI vs. 1,8 hybrid?
 

Liitteet

  • Screenshot_20210405-172104.png
    Screenshot_20210405-172104.png
    404,3 KB · Luettu: 35
Otin 12kk ajan omasta farkku-Auriksesta kulutuksen ylös tankkausten perusteella ja keskiarvoksi tuli 5,7l. Kesällä pääsi alle 5l, mutta pakkanen nostaa selvästi kulutusta. Etenkin jos ajaa lyhyitä 10 minuutin siirtymiä, niin harvoin ajotietokone näyttää alle 7l kulutusta pakkasella.

Maantieajoa oli tuossa selvästi yli puolet ja renkaat on 17", eli se on vähän kulutusta nostava.
Mulla oli -14 farkku hybrid Auris 3v ja rapiat 60tkm ajoin. Tankkauksista laskettu karvan vajaa 5.7l/100km.
Aikalailla kesät n.5l/100km ja talvet 6l/100.
Lapinreissu täydellä autolla kesällä tais aina mennä 5.2l/100km.
 
Vielä vuonna 2030 Suomessa polttomoottoriautot rökittävät sähköautot luvuin 2 200 000 – 600 000: ”Suomalaiset kärsivät latausahdistuksesta”

Ihan heti ei päästä polttiksista.
 


Ihan heti ei päästä polttiksista.

Toisaalta, ennusteet ovat vain ennusteita. Viidessä vuodessa ehtii tapahtua aika paljon pelkästään asenneilmapiirissä, mutta vielä enemmän teknologiassa ja politiikassa.

Lisäksi, vaikka suhteet olisivatkin vielä noin suuret, niin liikennesuoritteiden suhde olisi jotain 35/65, koska uusilla (sähköautoilla) ajetaan enemmän kuin vanhoilla autoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom