- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 549
Tämä nyt ei liity sähköautoihin mitenkään, mutta en kyllä ymmärrä miksi nimenomaan autovalmistajan pitäisi ottaa se vastuu. Mulle riittää, että vakuutusyhtiö ottaa sen vastuun. Sitten kun vakuutusmaksu on siedettävä, niin se indikoi minusta ihan hyvin sitä, että AP:llä uskaltaa olla kyydissä. Luotan siihen, että vakuutusyhtiö osaa arvioida minua paremmin sen, että onnettomuuksia ei tule tapahtumaan kovinkaan paljon.Niin kauan ku valmistaja ei ota vastuuta seurauksista. Niin Teslalla ei ole yhtään itsestään ajavaa autoa. Toisinkuin Waymolla...
Toisaalta ennenkuin vakuutusyhtiöt eivät suostu kantamaan siedettävällä vakuutusmaksulla riskiä, niin tilanne on aika selvä - pilottiin ei voi luottaa.
Lakia voisi tämän suhteen minusta muuttaa niin, että vakuutusyhtiölle annettaisiin MAHDOLLISUUS (ei siis velvollisuutta) tarjota vakuutusta, jossa se kantaa vastuun kuskin puolesta silloin kun autopilotti on päällä. Sen jälkeen vaan odotetaan, että koska vakuutusyhtiöt kokevat autopilottien olevan tarpeeksi hyviä ja oikea autonomisen ajon aika voi alkaa. Eikä tarvitse miettiä mitään hankalia vastuukysymyksiä jne, koska silloin vakuutusyhtiö on itse vapaaehtoisesti päättänyt kantaa vastuun.
Ja toki se vakuutusmaksu sitten määräytyy sen mukaan, että kuinka turvallisena vakuutusyhtiöt minkäkin autovalmistajan / mallin jne. näkevät, aivan kuten nytkin eri autoilla on eri suuruiset vakuutusmaksut.