Keskustelua hybridiautoista

Jos haluat todelliset kulut laskea, niin aina pitää arvioida pääomakulut. Toki Mii on jo sen verran halpa auto uutena, että eipä siinä varmaan tonnitolkulla vuodessa hinta laske, voi olla että ei juuri ollenkaan, kun tuon hintaisia sähköautoja on aika vähän tarjolla.
 
Jos haluat todelliset kulut laskea, niin aina pitää arvioida pääomakulut. Toki Mii on jo sen verran halpa auto uutena, että eipä siinä varmaan tonnitolkulla vuodessa hinta laske, voi olla että ei juuri ollenkaan, kun tuon hintaisia sähköautoja on aika vähän tarjolla.
Tuossa lainauksessahan sen olin laskenut, sitä vaan on turha vielä enempää arvioida, tai nettiauton mukaan samanverran ajetun saa ostettua 1050€ kalliimmalla kuin itse ostin uutena, eli arvo noussut 1050€ joten auton kulut 258€ vuodessa (21,5€/kk) :rofl:
 
Nyt vuosi kulunut Seatilla ja aika laittaa todelliset kulut:
Kilometrejä kertynyt 25600 ja kulutus 19.6kw/h, maksettuja pikalatauksia n. 10 kpl ja ilmaisia ehkä 30kpl.

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,11c kwh): 551€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 563€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1312€ = jaettuna 12kk= 109€/kk

Laskelma heitti alakanttiin 68€ (6€/kk), sähkön hinta oli laskettua matalampi 14c/kwh -> 11c/kwh ja vakuutus 63€ kalliimpi, vanhasta Focuksesta meni suutin myynnin jälkeen, johon paloi uudella omistajalla vuoden laskettu remppabudjetti 300€ yhdellä kertaa.

Lyhyesti: Mii on taajamassa talvella ja varsinkin kesällä yliveto, auto on aina lämmin ja ajaminen helppoa, pidemmät matkat vaatii vähän suunnittelua tai toisen auton, -27 aamupakkasessa range näytti akku täynnä esilämmitettynä 115km ja kesällä 200-250km, kotona auto latautuu autolämpötolpan pistorasiasta johon vaihdettu ajastin joka mahdollistaa jatkuvan käytön, näin helppoa autoilu ei ole vielä ollut ja arkiajossa kaikki polttikset jää valoihin kun Mii kirittää jo 20metrin päässä.

Mii.jpg

Mii2.jpg
Onko kulutus auton ilmoittama, vai ladatun sähkön määrä?

Miksi verokulut vuodessa on 188 €? Niiden pitäisi olla 140,89 € (53,29 € + 0,015 € * 365 * 16).
 
Onko kulutus auton ilmoittama, vai ladatun sähkön määrä?

Miksi verokulut vuodessa on 188 €? Niiden pitäisi olla 140,89 € (53,29 € + 0,015 € * 365 * 16).

Auton ilmoittama, en jaksanut laskea lataushäviötä kuten en myöskään ilmaisia julkisia latauksia tai pikalatauksia, heitot on kuitenkin vain muutamia kymppejä, luultavasti kotiinpäin Lidlin ilmaisen pikalatauksen vuoksi.

Vero korjattu, olin luultavasti laskenut bensa-miin veron mukaan vuosi sitten..
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähköautolla pääsee eteenpäin 100 km/h niin pääseekö sillä myös taaksepäin 100 km/h? Eihän peruutuksessa tapahdu muuta kuin että moottori pyörii toiseen suuntaan? Vai onko laitettu jotain rajoitteita?
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Kahden minuutin esittely ->

Tuossa olisi esituotanto Ioniq 5 rinnakkain Veloster N: rinnalla. Onhan tuo nätti möhköksi ja esim videollakin vilahtanut Kona electric tai tuo Veloster näyttää rinnalla vanhanaikaisilta.
 
Ioniq 5 itsestä taas näyttää suunnilleen yhtä kiinnostavalta kun vuosittainen golfin facelift. Vähän enemmän uutta kaipaisi. Ne sivulle kääntyvät istuimet ja kaapparinovet ilman keskipilaria konseptissa olisi ollut jo vaihtelua. Toivottavasti piakkoin saadaan teslalta cyberhatch tai vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähköautolla pääsee eteenpäin 100 km/h niin pääseekö sillä myös taaksepäin 100 km/h? Eihän peruutuksessa tapahdu muuta kuin että moottori pyörii toiseen suuntaan? Vai onko laitettu jotain rajoitteita?

Lienee rajoitettu softalla about kaikissa. Hauskana (?) yksityiskohtana esim. Amperassa voi kuulemma laittaa vauhdissa pakin päälle ja säädellä hidastuvuutta kaasupolkimella, mutta en ole viitsinyt kokeilla omallani :)
 
Tuossa lainauksessahan sen olin laskenut, sitä vaan on turha vielä enempää arvioida, tai nettiauton mukaan samanverran ajetun saa ostettua 1050€ kalliimmalla kuin itse ostin uutena, eli arvo noussut 1050€ joten auton kulut 258€ vuodessa (21,5€/kk) :rofl:
No jos laskit itse että auto menettää reilut 10 000€ arvoa viidessä vuodessa niin se on yli 2000€ vuodessa.

Lisäksi 10€ vuodessa eli ilmeisesti pelkkä katsastuskulu kerran ei ole oikein realistinen arvio.Eikös tuossa ole 30k huoltoväli kuten up:ssa joten käytännössä määräaikaishuolto kerran vuodessa, plus sitten jos 5v ja 150k ajelee niin pari jarrutemppaa +jotain pikkukorjauksia ja/tai alustan osia siellä loppupuolella, niin äkkiä niihinkin se 300€ vuodessa menee keskimäärin.
 
No jos laskit itse että auto menettää reilut 10 000€ arvoa viidessä vuodessa niin se on yli 2000€ vuodessa.

Lisäksi 10€ vuodessa eli ilmeisesti pelkkä katsastuskulu kerran ei ole oikein realistinen arvio.Eikös tuossa ole 30k huoltoväli kuten up:ssa joten käytännössä määräaikaishuolto kerran vuodessa, plus sitten jos 5v ja 150k ajelee niin pari jarrutemppaa +jotain pikkukorjauksia ja/tai alustan osia siellä loppupuolella, niin äkkiä niihinkin se 300€ vuodessa menee keskimäärin.

Katsotaan vuoden päästä kun auto on huollettu, saatan huoltaa auton itse, raitisilmasuodattimen ja pyyhkimien vaihto ei ole kummonen homma ja jälleenmyyjä ei osannut sanoa ensihuollon hintaa, netissä puhuttiin että olis 100€ luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen aamulla alle uudenkarhea ID.4 1st ja tykkäsin kyllä. Huoltoväli 2v/rajattomat kilsat :D

Eniten silti hymyilytti kuinka teho on heti käytössä ja siksi auto ei arkiajoon tunnu ollenkaan alitehoiselta, kun lähdöt ovat rivakat. Alustassa ehkä pientä pintakovuutta, mutta pitää tutkia onko tuossa jotain asetuksia. Muutoin hiljainen, tilava ja oikein mukava auto kaupunkiin ja lyhyeen matkaan. Oikeastaan kaikki ajo sellaista, johon kolme Ionityä riittävät menopaluuseen.
 
Nyt vuosi kulunut Seatilla ja aika laittaa todelliset kulut:
Kilometrejä kertynyt 25600 ja kulutus 19.6kw/h, maksettuja pikalatauksia n. 10 kpl ja ilmaisia ehkä 30kpl.

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,11c kwh): 551€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 563€
Verokulut vuodessa: 141€
yht: 1265€ = jaettuna 12kk= 105€/kk

Vuosi e-up:lla, VW:n palvelusta saatavan excelin mukaan näyttää 24015km olevan takana ja kuukausikohtaiset kulutukset 11,4 - 20,7 (kWh/100km), joten kulutuksen tuplaantuminen talvella on tosiasia. Koko vuoden keskiarvoksi kuukausikohtaiset keskiarvot tulee 15,2 kWh/100km, kun taas laskemalla kulutussarakkeet yhteen ja jakamalla kilometrimäärällä saadaan alta hieman alta 15.. Mukavan epätarkkaa :) . Odotellaan vielä pari kuukauttaa niin saa täyden vuoden kulutuksen täsmättyä latausaseman kwh-laskurista, niin näkee vähän osvittaa latauksen hyötysuhteestakin.
 
ID.4 ens viikolla koeajoon.. Toivottavasti kerkeäisi sulaa edes vähän asfalttia, että saisi kokeiltua tehojakin.
Erityisesti koko kiinnostaa (lastenistuimet telakalla, verrokkina tulee olemaan E-mese farkkuna). Ja takaboxi. Rangeksi riittää talvella 300km, joka ilmeisesti saattaa tehdä tiukkaa...
 
ID.4 ens viikolla koeajoon.. Toivottavasti kerkeäisi sulaa edes vähän asfalttia, että saisi kokeiltua tehojakin.
Erityisesti koko kiinnostaa (lastenistuimet telakalla, verrokkina tulee olemaan E-mese farkkuna). Ja takaboxi. Rangeksi riittää talvella 300km, joka ilmeisesti saattaa tehdä tiukkaa...

Itseänikin kiinnostaa tuo lastenistuimien mahtuminen, onko vielä selkä menosuuntaan? Uusi suositushan on, että ainakin nelivuotiaaksi selkä menosuuntaan.
 
ID.4 ens viikolla koeajoon.. Toivottavasti kerkeäisi sulaa edes vähän asfalttia, että saisi kokeiltua tehojakin.
Erityisesti koko kiinnostaa (lastenistuimet telakalla, verrokkina tulee olemaan E-mese farkkuna). Ja takaboxi. Rangeksi riittää talvella 300km, joka ilmeisesti saattaa tehdä tiukkaa...

Jos saat testattua jotenkin leveyden takapenkillä eli jos on kaksi turvaistuinta niin millainen tila jää keskipaikalle?
 
Itseänikin kiinnostaa tuo lastenistuimien mahtuminen, onko vielä selkä menosuuntaan? Uusi suositushan on, että ainakin nelivuotiaaksi selkä menosuuntaan.
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.
 
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.

extended-rear-facing-graco-extend2fit.jpg


Toivottavast kuva näkyy, mutta vaatiihan tuo 4v istuin valtavan auton jollaiseen suomalaisella ei edes kuuluisi olla varaa. Omassa 3-sarjan bemarissa 5kk vauvan turvakaukalokin on jo ison oloinen.
 
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.

Meillä ollut käytössä Britax Max-Way, joka menee 25-kiloiseen asti. Vaihdettiin tosin kasvot menosuuntaan olevaan istuimeen hieman ennen kuin lapsi täytti 4 vuotta ja painoa oli ehkä 17kg. Britaxin kaukalo telakalla vei enemmän tilaa eli en mahtunut Octavian etupenkille mukavasti sen kanssa, mutta tuon Max-Wayn edessä on ihan hyvä istua...siinä toki on hieman säätövaraa sen kanssa, paljonko jalkatilaa jättää lapselle eli se eteen jäävä tila ei ole mikään absoluuttinen totuus.
 
extended-rear-facing-graco-extend2fit.jpg


Toivottavast kuva näkyy, mutta vaatiihan tuo 4v istuin valtavan auton jollaiseen suomalaisella ei edes kuuluisi olla varaa. Omassa 3-sarjan bemarissa 5kk vauvan turvakaukalokin on jo ison oloinen.
Jäi vähän epäselväksi, onko kuvan tarkoitus todella olla esimerkki istuimesta, johon 4-vuotias mahtuu, vai osoittaa, ettei selkä menosuuntaan voi istua vaikka olisi miten iso istuin, kun jalat eivät mahdu olemaan.
 
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.
Suositushan selkä menosuuntaan on lähes kouluikään asti ja meilläkin 5v poika vielä ihan hyvillään istui Max-Wayssä joten aika tapauskohtaista kyllä.
 
Onkos kellään menossa autoprojektia, missä vanha auto muutetaan täyssähköiseksi? Tullut toisinaan vähän lueskeltua vastaavia ja alkanut asia enemmänkin kiinnostaa, et muuntaisi -72 mantan (mistä puuttuu tekniikka) n. 150-200km rangelle riittäväksi sähköpeliksi.

Se mitä katsellut, niin pelkkään moottoriin/voimalinjaan 7-9k ja akustoon 14k? Ja päälle vielä maksullinen heppu tekemään luvalliset muutokset, että saisi vielä rekisteriinkin auton. Mut toistaiseksi olisi jopa toteutettavissa.
 
Onkos kellään menossa autoprojektia, missä vanha auto muutetaan täyssähköiseksi? Tullut toisinaan vähän lueskeltua vastaavia ja alkanut asia enemmänkin kiinnostaa, et muuntaisi -72 mantan (mistä puuttuu tekniikka) n. 150-200km rangelle riittäväksi sähköpeliksi.

Se mitä katsellut, niin pelkkään moottoriin/voimalinjaan 7-9k ja akustoon 14k? Ja päälle vielä maksullinen heppu tekemään luvalliset muutokset, että saisi vielä rekisteriinkin auton. Mut toistaiseksi olisi jopa toteutettavissa.

Wheelers & Dealersissa oli mielenkiintoinen jakso aiheesta, kannattaa tsekata

 
Jäi vähän epäselväksi, onko kuvan tarkoitus todella olla esimerkki istuimesta, johon 4-vuotias mahtuu, vai osoittaa, ettei selkä menosuuntaan voi istua vaikka olisi miten iso istuin, kun jalat eivät mahdu olemaan.

Ehkä se että lapsi kasvaa melko nopeasti niin isoksi että jalat eivät mahdu oikein mihinkään selkä menosuuntaan mennessä. Toki jos penkissä ja autossa on Superb tyyliset takajalkatilat niin se auttaa. Tyypillisessä lapsiperheen autossa ei ole tuollaisia tiloja.
 
Ehkä se että lapsi kasvaa melko nopeasti niin isoksi että jalat eivät mahdu oikein mihinkään selkä menosuuntaan mennessä. Toki jos penkissä ja autossa on Superb tyyliset takajalkatilat niin se auttaa. Tyypillisessä lapsiperheen autossa ei ole tuollaisia tiloja.

Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä. Kuvan lapsi lienee yli 4v tai pitkä ikäisekseen.
Metrinen lapsi mahtuu kyllä selkä menosuuntaan useimpiin C-segmentin autoihin siten että etupenkille mahtuu keskikokoinen aikuinen. Se että lapsen jalat jäävät koukkuun ei välttämättä haittaa niin paljon kuin äkkiseltään voisi luulla. Sorry omalta osaltani OT:stä. Tarkennetaan sen verran, että omat kokemukset Amperasta, joka on hybridi eli nyt ollaan taas ketjun aiheessa :)
 
Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä. Kuvan lapsi lienee yli 4v tai pitkä ikäisekseen.
Metrinen lapsi mahtuu kyllä selkä menosuuntaan useimpiin C-segmentin autoihin siten että etupenkille mahtuu keskikokoinen aikuinen. Se että lapsen jalat jäävät koukkuun ei välttämättä haittaa niin paljon kuin äkkiseltään voisi luulla. Sorry omalta osaltani OT:stä. Tarkennetaan sen verran, että omat kokemukset Amperasta, joka on hybridi eli nyt ollaan taas ketjun aiheessa :)
Kumpikin meidän kersoista venyi yli metrin mittaiseksi ennen kuin täyttivät kolme. Kovasti itketytti pidemmillä matkoilla jalkojen puutuminen, joten kumpikin käännettiin naama menosuuntaan n. 2,5-vuotiaana. Auton tila ei tullut vastaan, vaan istuinta ei yksinkertaisesti saanut kauemmas takapenkistä.
 
Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä.

Telakka on melkein pakollinen, jolloin siinä on (ainakin Maxi-Cosilla on) telakalla oma jalkansa jalkatilaan. Ei siinä siis tyhjän päällä koskaan olla.
 
Telakka on melkein pakollinen, jolloin siinä on (ainakin Maxi-Cosilla on) telakalla oma jalkansa jalkatilaan. Ei siinä siis tyhjän päällä koskaan olla.

Tukijalka on tuollaisessa toki aika välttämätön. Britaxissa se on itse istuimessa eli tyhjän päällä se ei toki ole, mutta en uskaltaisi asentaa kovin eteen. Asennusohjeissa ei varsinaisesti ole sanottu, miten eteen istuimen saa asentaa, mutta eihän sitä voi ihan huulille jättää roikkumaan (eikä se ehkä ole mahdollistakaan edes Superbin tiloilla). Jollain telakkaratkaisulla jalkatilaa voi ehkä saada paremminkin.

Kumpikin meidän kersoista venyi yli metrin mittaiseksi ennen kuin täyttivät kolme. Kovasti itketytti pidemmillä matkoilla jalkojen puutuminen, joten kumpikin käännettiin naama menosuuntaan n. 2,5-vuotiaana. Auton tila ei tullut vastaan, vaan istuinta ei yksinkertaisesti saanut kauemmas takapenkistä.

Mikä istuin oli käytössä?
 

Meilläkin on isovanhempien käytössä vähän vanhempi Cybex Sirona ja se piti tilan loppuessa kääntää kasvot menosuuntaan hieman aikaisemmin. Max-Way on tilavampi, mutta siinäkin on huonot puolensa.
 
Ei kun tässä on ollut koko ajan kyse PCR-testimenetelmästä viruksien löytämiseksi, ja sen toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Mullis tosiaan kuoli juuri sopivasta aivan vähän ennen kuin tämä "pandemia" puhkesi :)
Kiitoksia mielipiteestäsi.

Meitä on tosiaan täällä paljon erilaisia ihmisiä lukemassa näitä viestejä, ja mielipiteitä on siksi hyvin monenlaisia. Asia kiinnostaa monia varsinkin nyt, kun alkaa pikkuhiljaa löytyä niitä oikeita argumentteja ja faktoja. Ja tietysti aikaa on taas kulunut.

Siitä olen toki yhtä mieltä, että esitetyt asiat olisi hyvä perustua aina johonkin lähteisiin, kuin pelkkään omaan mielipiteeseen.

Tässä kyseisessä kommentissani nämä kriteerit kyllä täyttyvät, koska näemme itse omilla silmillämme, ja kuulemme omilla korvillamme, että kuinka muun muassa itse PCR-testin kehittäjä (hän jos kuka tietää mistä puhuu), sekä myös USA:n kansallisen allergia ja infektiotauti-instituutin johtaja (50 vuoden kokemus erilaisista alan tehtävistä pääkallopaikoilla), totetavat asiasta juuri näin, että PCR-testi ei toimi korkeilla syklimäärillä. Todetaan myös, että sitä ei siis ylipäätään pitäisi käyttää kliinisiin tutkimuksiin.

En siis esitä tässä mitään omia mielipiteitäni, vaan toistan näiden asiansa varmasti osaavien herrojen sanomisia, jotka jokainen voi vielä itse käydä toteamassa, kun vähän viitsii kaivella ja ottaa ne suomut pois silmiltä. Lisäksi olen koonnut tuohon kommenttiin muitakin asiaa tukevi ja avaavia tekijöitä.

Eli peräänkuulutan edelleen, että toivottavasti jossain vaiheessa löydämme keskuuteemme sellaisen oikeasti ja varmennetusti toimivan testin, jotta saamme todella tietää, että missä me menemme tämän "pandemian" kanssa. Sen verran omasta mielipiteestäni (perustuen em. asioihin), että olemassa olevien tietojen perusteella olen tällä hetkellä vakaasti sitä mieltä, että kyseesä ei ole normaalia kausi-influenssaa pahemmasta kyse, ja empä yllättyisi yhtään, että jossain vaiheessa kausi-influenssa nimi korvataan sanalla Korona :)
Itseänikin kiinnostaa tuo lastenistuimien mahtuminen, onko vielä selkä menosuuntaan? Uusi suositushan on, että ainakin nelivuotiaaksi selkä menosuuntaan.
Jos saat testattua jotenkin leveyden takapenkillä eli jos on kaksi turvaistuinta niin millainen tila jää keskipaikalle?
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.
extended-rear-facing-graco-extend2fit.jpg


Toivottavast kuva näkyy, mutta vaatiihan tuo 4v istuin valtavan auton jollaiseen suomalaisella ei edes kuuluisi olla varaa. Omassa 3-sarjan bemarissa 5kk vauvan turvakaukalokin on jo ison oloinen.
Meillä ollut käytössä Britax Max-Way, joka menee 25-kiloiseen asti. Vaihdettiin tosin kasvot menosuuntaan olevaan istuimeen hieman ennen kuin lapsi täytti 4 vuotta ja painoa oli ehkä 17kg. Britaxin kaukalo telakalla vei enemmän tilaa eli en mahtunut Octavian etupenkille mukavasti sen kanssa, mutta tuon Max-Wayn edessä on ihan hyvä istua...siinä toki on hieman säätövaraa sen kanssa, paljonko jalkatilaa jättää lapselle eli se eteen jäävä tila ei ole mikään absoluuttinen totuus.
Jäi vähän epäselväksi, onko kuvan tarkoitus todella olla esimerkki istuimesta, johon 4-vuotias mahtuu, vai osoittaa, ettei selkä menosuuntaan voi istua vaikka olisi miten iso istuin, kun jalat eivät mahdu olemaan.
Suositushan selkä menosuuntaan on lähes kouluikään asti ja meilläkin 5v poika vielä ihan hyvillään istui Max-Wayssä joten aika tapauskohtaista kyllä.
Ehkä se että lapsi kasvaa melko nopeasti niin isoksi että jalat eivät mahdu oikein mihinkään selkä menosuuntaan mennessä. Toki jos penkissä ja autossa on Superb tyyliset takajalkatilat niin se auttaa. Tyypillisessä lapsiperheen autossa ei ole tuollaisia tiloja.
Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä. Kuvan lapsi lienee yli 4v tai pitkä ikäisekseen.
Metrinen lapsi mahtuu kyllä selkä menosuuntaan useimpiin C-segmentin autoihin siten että etupenkille mahtuu keskikokoinen aikuinen. Se että lapsen jalat jäävät koukkuun ei välttämättä haittaa niin paljon kuin äkkiseltään voisi luulla. Sorry omalta osaltani OT:stä. Tarkennetaan sen verran, että omat kokemukset Amperasta, joka on hybridi eli nyt ollaan taas ketjun aiheessa :)
Kumpikin meidän kersoista venyi yli metrin mittaiseksi ennen kuin täyttivät kolme. Kovasti itketytti pidemmillä matkoilla jalkojen puutuminen, joten kumpikin käännettiin naama menosuuntaan n. 2,5-vuotiaana. Auton tila ei tullut vastaan, vaan istuinta ei yksinkertaisesti saanut kauemmas takapenkistä.
Telakka on melkein pakollinen, jolloin siinä on (ainakin Maxi-Cosilla on) telakalla oma jalkansa jalkatilaan. Ei siinä siis tyhjän päällä koskaan olla.
Tukijalka on tuollaisessa toki aika välttämätön. Britaxissa se on itse istuimessa eli tyhjän päällä se ei toki ole, mutta en uskaltaisi asentaa kovin eteen. Asennusohjeissa ei varsinaisesti ole sanottu, miten eteen istuimen saa asentaa, mutta eihän sitä voi ihan huulille jättää roikkumaan (eikä se ehkä ole mahdollistakaan edes Superbin tiloilla). Jollain telakkaratkaisulla jalkatilaa voi ehkä saada paremminkin.

Mikä istuin oli käytössä?
Meilläkin on isovanhempien käytössä vähän vanhempi Cybex Sirona ja se piti tilan loppuessa kääntää kasvot menosuuntaan hieman aikaisemmin. Max-Way on tilavampi, mutta siinäkin on huonot puolensa.
Kun aiheesta näyttäis löytyvän enemmänkin jutun juurta, niin sille voisi melkeinpä perustaa ihan oman ketjunsa.
 
Pohdiskelin tässä millaisen mielestäni pikalatausverkon ja akkuteknologian tulisi olla, jotta pääsisi jouhevasti paikasta toiseen. Minusta olisi hyvä, jos viiden minuutin latauksella saisi 100 km lisää todellista ajomatkaa kelillä kuin kelillä eli puolen tunnin (itse lataus 15 min + muu sähläys 15 min) pysähdys 300 km välein. Minulle on tulossa ID4 ja se ei taida pystyä ihan tuohon, mutta hyvissä olosuhteissa se voisi päästä lähelle, jos latausverkko olisi parempi. Sitä varten pitäisi isojen teiden varsilla olla 50 km välein vähintään 125 kW latureita. Valitettavasti suurin osa latureista ei ole kuin 50 kW ja niitäkin on liian harvassa ja liian vähän yhdessä paikassa eikä voi olla varma ettei joudu jonottamaan. Tästä huolimatta innostus ensimmäistä täyssähköautoa kohtaan on suuri ja odotukset korkealla kunhan vain saisi auton alle. Oma ajo on kuitenkin pääasiassa lyhyttä ajoa eikä 300 km pidempiä rupeamia tule montaa kertaa vuodessa. Mutta olisi kuitenkin mukava ajella ne stressaamatta latauksista ja ylipitkistä pysähdyksistä turhan tiheästi.
 
Pohdiskelin tässä millaisen mielestäni pikalatausverkon ja akkuteknologian tulisi olla, jotta pääsisi jouhevasti paikasta toiseen. Minusta olisi hyvä, jos viiden minuutin latauksella saisi 100 km lisää todellista ajomatkaa kelillä kuin kelillä eli puolen tunnin (itse lataus 15 min + muu sähläys 15 min) pysähdys 300 km välein. Minulle on tulossa ID4 ja se ei taida pystyä ihan tuohon, mutta hyvissä olosuhteissa se voisi päästä lähelle, jos latausverkko olisi parempi. Sitä varten pitäisi isojen teiden varsilla olla 50 km välein vähintään 125 kW latureita. Valitettavasti suurin osa latureista ei ole kuin 50 kW ja niitäkin on liian harvassa ja liian vähän yhdessä paikassa eikä voi olla varma ettei joudu jonottamaan. Tästä huolimatta innostus ensimmäistä täyssähköautoa kohtaan on suuri ja odotukset korkealla kunhan vain saisi auton alle. Oma ajo on kuitenkin pääasiassa lyhyttä ajoa eikä 300 km pidempiä rupeamia tule montaa kertaa vuodessa. Mutta olisi kuitenkin mukava ajella ne stressaamatta latauksista ja ylipitkistä pysähdyksistä turhan tiheästi.
ID.3 kuluttaa n. 20 kWh/100 km pikkupakkasilla (-8 C Björnin testissä 90 km/h nopeudella). ID.4 oletettavasti enemmän. Tuolla kulutuksella 100 km lisää 5 minuutissa vaatisi 240 kW lataustehoa. Parhaat ja kalleimmat mallit lataavat muutaman minuutin tuolla tahdilla, mutta ei taida yksikään myynnissä oleva automalli saada 60 kW ladattua tuollaisella keskiteholla.
 
Sähköautossa vaan on käyttäjälleen enemmän muuttujia kuin se laturi ja auton kyky vastaanottaa, ihan sama ajaa kylmällä akulla 350KWh laturiin on se sitten e-208 tai Taycan, lataustehot ei lähentele aseman maksimia kuitenkaan.

Hieman oppimiskäyrää tulee ensimmäisen sähköautonsa omistajille ja toki ajoneuvojen ohjelmointikin akun lämmönhallinnan suhteen kehittyy vielä.
 
Tiedän, ettei olla tänä päivänä vielä tuossa 5 min / 100 km tasossa, mutta se olisi mielestäni sellainen hyvä taso, johon päästyä täyssähköautolla ajamisessa ei tarvitsisi suunnitella ylimääräisiä taukoja latauksen takia, vaan lataus tapahtuisi niiden taukojen aikana, jotka joka tapauksessa tulee pidettyä. Siihen päästään kyllä vielä ja varmaan ohikin, pitää vain odottaa muutama vuosi.
 
Miten se akkujen lämmitys pikalatausta varten käytännössä tapahtuu?

Käytetäänkö siinä hyväksi vain akun sisäistä resistanssia, vai johdetaanko sinne jäähdytysnestettä pitkin lämpöä jostain.. lämpöpumpulla?

Periaatteessahan siellä voisi olla akustossa jäähdytysnesteeseen upotettuna tehokkaat sähkövastuksetkin jotka aktivoitaisiin pikalatausasemalla ja ekan minuutin aikana lämmitettäisiin akut, ja sitten vaan virtaa sisään isolla pöhinällä?
 
Miten se akkujen lämmitys pikalatausta varten käytännössä tapahtuu?

Käytetäänkö siinä hyväksi vain akun sisäistä resistanssia, vai johdetaanko sinne jäähdytysnestettä pitkin lämpöä jostain.. lämpöpumpulla?

Periaatteessahan siellä voisi olla akustossa jäähdytysnesteeseen upotettuna tehokkaat sähkövastuksetkin jotka aktivoitaisiin pikalatausasemalla ja ekan minuutin aikana lämmitettäisiin akut, ja sitten vaan virtaa sisään isolla pöhinällä?

Ainakin kolmosessa akun lämmitys tapahtuu moottoreilla. Moottorille tai moottoreille lähetetään jotain aaltoa mikä ei tuota liikettä, vaan kaikki menee lämmöksi. Teho on ~3.5kW per moottori. Uudemmissa kolmosissa myös ilppiä vissiin voi käyttää. Sama neste siis kiertää koko voimalinjan kautta.

S/X malleissa on muistaakseni dedikoitu akunlämmitysvastus. En ole varma käytetäänkö niissä myös moottoreita.



Jos navi on asetettu menemään Superille tai muulle tuetulle pikalaturille niin se alkaa lämmittämään hieman ennen saapumista, olettaen että on yli 0% akkua jäljellä kohteessa.

Jos ei ole laittanut naviin niin sitten se alkaa lämmittämään vasta kun laittaa laturin kiinni. Tämän se tekee siis kaikilla DC latureilla jos akku on liian kylmä. Joskus myös AC laturilla jos akku on aivan jäässä.

Muistaakseni vastaavanlainen esilämmitys piti olla ainakin EQC:ssä, mutta Bjornin mukaan ei ole tullut. En ole sen enempää asiaa kaivellut
 
Pohdiskelin tässä millaisen mielestäni pikalatausverkon ja akkuteknologian tulisi olla, jotta pääsisi jouhevasti paikasta toiseen. Minusta olisi hyvä, jos viiden minuutin latauksella saisi 100 km lisää todellista ajomatkaa kelillä kuin kelillä eli puolen tunnin (itse lataus 15 min + muu sähläys 15 min) pysähdys 300 km välein. Minulle on tulossa ID4 ja se ei taida pystyä ihan tuohon, mutta hyvissä olosuhteissa se voisi päästä lähelle, jos latausverkko olisi parempi. Sitä varten pitäisi isojen teiden varsilla olla 50 km välein vähintään 125 kW latureita. Valitettavasti suurin osa latureista ei ole kuin 50 kW ja niitäkin on liian harvassa ja liian vähän yhdessä paikassa eikä voi olla varma ettei joudu jonottamaan. Tästä huolimatta innostus ensimmäistä täyssähköautoa kohtaan on suuri ja odotukset korkealla kunhan vain saisi auton alle. Oma ajo on kuitenkin pääasiassa lyhyttä ajoa eikä 300 km pidempiä rupeamia tule montaa kertaa vuodessa. Mutta olisi kuitenkin mukava ajella ne stressaamatta latauksista ja ylipitkistä pysähdyksistä turhan tiheästi.
Paljonko olet valmis maksamaan tuosta suurteholataamisesta? "Kaikki" itkee Ionityn hinnoista jo nyt ja olen melko varma, että nyky hinnoilla tuota ei voi saada kannattavaksi. Tietenkään mitään faktaa ei ole, kun en ole sielä töissä tai millään muullakaan lataus operaattorilla.

Tollasen yhden +100kW laturin asentaminen maksaa kumminkin sen +100ke, että siihen saa jokusen kilowatin myydä ennen kun tuollanen on maksettu. Sähkö, ylläpito ja huolto siihen päälle.
 
ID.3 kuluttaa n. 20 kWh/100 km pikkupakkasilla (-8 C Björnin testissä 90 km/h nopeudella). ID.4 oletettavasti enemmän. Tuolla kulutuksella 100 km lisää 5 minuutissa vaatisi 240 kW lataustehoa. Parhaat ja kalleimmat mallit lataavat muutaman minuutin tuolla tahdilla, mutta ei taida yksikään myynnissä oleva automalli saada 60 kW ladattua tuollaisella keskiteholla.
Porsche Taycan taitaa päästä lähimmäs - Se pystyy lataamaan sopivassa tilanteessa 2-57% SOC välin n. 220kW keskiteholla.

55% 93kW akustosta on n. 51kWh, ja sen saa ladattua siis 14 minuutissa.
 
Eihän tuo pikalatausnopeus kuitenkin hirveän korkealla käytännön arvostuksessa ole, valitsemalla toisentyyppisen akuston, tuota pikalatausta voitaisiin nopeuttaa huomattavasti nykyisestä.
 
Millaisella? Isolla kondensaattorilla?
Siis esim perus litium-titanaatti akun latausteho on 10C, ja jos niite pusketaan samaan tapaan kuin näitä nykyisiä, niin jonkun 100kW teslan voisi ladata jollain 2MW teholla, mutta ei tuo ole kuitenkaan kokonaisuuden kannalta järkevää, koska ei se nopea lataus ole niin kummoisessa roolissa.
 
Paljonko olet valmis maksamaan tuosta suurteholataamisesta? "Kaikki" itkee Ionityn hinnoista jo nyt ja olen melko varma, että nyky hinnoilla tuota ei voi saada kannattavaksi. Tietenkään mitään faktaa ei ole, kun en ole sielä töissä tai millään muullakaan lataus operaattorilla.

Tollasen yhden +100kW laturin asentaminen maksaa kumminkin sen +100ke, että siihen saa jokusen kilowatin myydä ennen kun tuollanen on maksettu. Sähkö, ylläpito ja huolto siihen päälle.
Jos olen ymmärtänyt oikein, Ionity maksaa 0,95€/min. ID4 akusta lataa puolessa tunnissa 60% eli noin 46 kWh. Silloin hinnaksi (ilman lataushäviöitä) tulee noin 0,6 € / kWh. Tämä on viisinkertainen kotilataukseen verrattuna ja minusta ihan kohtuullista, koska tässä ei makseta pelkästään sähköstä vaan ennen kaikkea ajansäästöstä. Pikalataus saa (ja oikeastaan pitääkin) olla kalliimpaa kuin kotilataus, jotta laturilla ovat vain ne, jotka sitä oikeasti tarvitsevat juuri sillä hetkellä matkanteon jatkamiseksi. Näin ainakin niin kauan kunnes pikalatureita alkaa olla tarpeeksi. Harmi vain ettei Ionityn latureita osu minun reiteille ollenkaan muuta kuin korkeintaan sellaisiin paikkoihin, joissa ei ole tarvetta pysähtyä.
 
Siis esim perus litium-titanaatti akun latausteho on 10C, ja jos niite pusketaan samaan tapaan kuin näitä nykyisiä, niin jonkun 100kW teslan voisi ladata jollain 2MW teholla, mutta ei tuo ole kuitenkaan kokonaisuuden kannalta järkevää, koska ei se nopea lataus ole niin kummoisessa roolissa.
Mutta sitten tulee se toinen raja aika vaikeaksi, koska litium-titanaatin energiatiheys on 50-80Wh/kg, eli 100kWh akku painaisi karkeasti 5x nykyisen NCA-akun verran.(220Wh/kg)

Nykyiset NCA ja NMC-akut on siis parhaita saatavilla olevia kompromisseja, ja näihin ei ole ihan hetkeen tulossa mitään mullistavaa, massavalmistusvalmista ratkaisua.

*edit: mainitaan nyt että Tesla toki on lähtenyt myös tuomaan noita halvempia, paskempia rautafosfaattiakkuja autoihin, mutta ne on käytännössä kaikessa paitsi hinnassa huonompia kuin nikkeli-pohjaiset akkukemiat tässä sovelluksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olen ymmärtänyt oikein, Ionity maksaa 0,95€/min. ID4 akusta lataa puolessa tunnissa 60% eli noin 46 kWh. Silloin hinnaksi (ilman lataushäviöitä) tulee noin 0,6 € / kWh. Tämä on viisinkertainen kotilataukseen verrattuna ja minusta ihan kohtuullista, koska tässä ei makseta pelkästään sähköstä vaan ennen kaikkea ajansäästöstä. Pikalataus saa (ja oikeastaan pitääkin) olla kalliimpaa kuin kotilataus, jotta laturilla ovat vain ne, jotka sitä oikeasti tarvitsevat juuri sillä hetkellä matkanteon jatkamiseksi. Näin ainakin niin kauan kunnes pikalatureita alkaa olla tarpeeksi. Harmi vain ettei Ionityn latureita osu minun reiteille ollenkaan muuta kuin korkeintaan sellaisiin paikkoihin, joissa ei ole tarvetta pysähtyä.
Ionityn 95snt on ns. julkinen hinta, ja sen maksaa käyttännössä vain Tesla/Jaguar/Volvo ja vastaavat. Ionity on Fordin ja VAG (VW, Audi, Porsche):n hanke, ja MB ja BMW on myös (ainakin) mukana siinä. Ja siellä hinta on muistaakseni 33snt/min.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom