- Liittynyt
- 10.11.2018
- Viestejä
- 1 843
Miten se akkujen lämmitys pikalatausta varten käytännössä tapahtuu?
Käytetäänkö siinä hyväksi vain akun sisäistä resistanssia, vai johdetaanko sinne jäähdytysnestettä pitkin lämpöä jostain.. lämpöpumpulla?
Periaatteessahan siellä voisi olla akustossa jäähdytysnesteeseen upotettuna tehokkaat sähkövastuksetkin jotka aktivoitaisiin pikalatausasemalla ja ekan minuutin aikana lämmitettäisiin akut, ja sitten vaan virtaa sisään isolla pöhinällä?
Ainakin kolmosessa akun lämmitys tapahtuu moottoreilla. Moottorille tai moottoreille lähetetään jotain aaltoa mikä ei tuota liikettä, vaan kaikki menee lämmöksi. Teho on ~3.5kW per moottori. Uudemmissa kolmosissa myös ilppiä vissiin voi käyttää. Sama neste siis kiertää koko voimalinjan kautta.
S/X malleissa on muistaakseni dedikoitu akunlämmitysvastus. En ole varma käytetäänkö niissä myös moottoreita.
Jos navi on asetettu menemään Superille tai muulle tuetulle pikalaturille niin se alkaa lämmittämään hieman ennen saapumista, olettaen että on yli 0% akkua jäljellä kohteessa.
Jos ei ole laittanut naviin niin sitten se alkaa lämmittämään vasta kun laittaa laturin kiinni. Tämän se tekee siis kaikilla DC latureilla jos akku on liian kylmä. Joskus myös AC laturilla jos akku on aivan jäässä.
Muistaakseni vastaavanlainen esilämmitys piti olla ainakin EQC:ssä, mutta Bjornin mukaan ei ole tullut. En ole sen enempää asiaa kaivellut