Täysin utopiaa ajatella, että auto kestäisi 15 vuotta ja 300 000 kilometriä. Kun laskennallisesti henkilöautolle lasketaan taloudellinen 10 vuoden ja 150 000 kilometrin käyttöikä.
Laskennallisesta en tiedä ja muista, mutta otan huvikseen esimerkiksi tuttuja tai sukua:
Autot: E200 w124 --> 920 000km ja sitten luopuminen
E220 S211 --> 411 tuhatta mittarissa ja lisää tulee 30-40 tuhatta vuodessa.
E220 S211 --> 530 000km 30 tuhatta lisää vuodessa...
W203 C-mersu, 650 000km ---> ja myyntiin
Toyota 1.6 T22 ----> 347 000km ja lisää tulee noin 5-10 tuhatta vuodessa
W212 E --> 240 000km ja lisää tulee noin 40 tuhatta vuodessa
Että niin, kyllä lähipiirissä ja tutuilla nuo autot on varsin vaivatta sen ainakin 15v kestäneet. Pitempäänkin.
Kyllä itse ajaisin mielellään sen 700 000km autolla täyteen, jos vaan toimii. Mersut ainakin toimineet ihan hyvin lähipiirissä ja ajoltaan ovat todella hyviä.
Jos ostaisin sähköauton uutena tai käytettynä, ostaisin sen sellaisilla varusteilla joilla voisin ajaa seuraavat 700 000km - jos se vaan toimisi. Nyt niiden kanssa jännittää, että toimiiko - siinä missä dieseliä ei ole kuin ajaa, ja välillä käy jonkun laturin tms. "pikkuvian" (550e) korjaamassa - toki normihuollot ja öljynvaihdot yms. toki ainakun rikki menee.
Itse saisin kilsat keskittämällä 40 000km paikkeille, siksi haluaisin ostaa esim. Model Y tai X, mutta ei vaan rohkeus riitä akkujen kanssa vielä, koska oma pitoaika olisi helpostikin se 15v jos vaan tekniikka kestää (en näkisi mitään syytä vaihtaa esim. Model Y:tä pois, jos muuten se toimii - siinä on tilaa ja tehoa ja koukku).