Keskustelua hybridiautoista

Tulee ja toki siihen vaikuttaa myös valmistaja miten haluavat antaa vapautta.
Ihan hirveästi sillä valmistajalla ei ole asiaan sanomista.

Tesla todennäköisesti tulee vielä vääntämään asiasta, mutta ei ole mitään erityistä syytä miksei sekin joutuis taipumaan niin kuin autovalmistajat tähänkin asti.

On tavallaan meidän eurooppalaisten etu että tesla tulee jenkeistä, jossa on vahva "oikeus korjata" lainsäädäntö. Se tietotaito valuu sieltä sitten muuallekin maailmaan.
 
On tavallaan meidän eurooppalaisten etu että tesla tulee jenkeistä, jossa on vahva "oikeus korjata" lainsäädäntö. Se tietotaito valuu sieltä sitten muuallekin maailmaan.
Eikös se tullut vasta ihan hiljattain parin vuoden sisällä? Esimerkiksi sen johdosta Apple pakotettiin avaamaan laitteidensa korjausta itsenäisille kolmansille osapuolille. Oman käsitykseni mukaan eurooppalaiset valmistajat eivät ole koskaan olleet läheskään yhtä tiukkoja.
Näkisin että ei se tietotaito valu sieltä välttämättä yhtään mihinkään, meillä on sen verran pienempi talous ja vähemmän väestöä että täällä ei yksinkertaisesti ole riittävästi kysyntää yhteen asiaan erikoistuneille asiantuntijaliikkeille ymv. Jenkeissäkään ei niitä välttämättä ole yhden käden sormia isompaa lukumäärää per 300+ miljoonaa väestöä.
 
Eikös se tullut vasta ihan hiljattain parin vuoden sisällä? Esimerkiksi sen johdosta Apple pakotettiin avaamaan laitteidensa korjausta itsenäisille kolmansille osapuolille. Oman käsitykseni mukaan eurooppalaiset valmistajat eivät ole koskaan olleet läheskään yhtä tiukkoja.
Näkisin että ei se tietotaito valu sieltä välttämättä yhtään mihinkään, meillä on sen verran pienempi talous ja vähemmän väestöä että täällä ei yksinkertaisesti ole riittävästi kysyntää yhteen asiaan erikoistuneille asiantuntijaliikkeille ymv. Jenkeissäkään ei niitä välttämättä ole yhden käden sormia isompaa lukumäärää per 300+ miljoonaa väestöä.
No eihän siellä mikään laki ole oikeasti voimassa ennen kuin se punnerretaan oikeudessa, ja firmalle määrätään uhkasakko, siihen astihan se on vain firman etu kieltäytyä toimimaan lain mukaan, kun se huolto pysyy monopolitoimintana.

Tässä jokin aika sitten väänsivät tuosta ihan samasta 'oikeus korjata'-laista traktori- yms maatalouskoneiden valmistajien kanssa, yhtälailla nekin joutuivat taipumaan ja maajussit saavat korjata traktorinsa itse.

Itse laki on ollut voimassa kauan, autovalmistajat väänsivät tuosta joskus muistaakseni 90-luvulla.

Ajankohtaiseksihan se on tullut lähinnä vasta kun tietotekniikka on mahdollistanut korjaamisen estämisen teknisesti.
 
Eikös se tullut vasta ihan hiljattain parin vuoden sisällä? Esimerkiksi sen johdosta Apple pakotettiin avaamaan laitteidensa korjausta itsenäisille kolmansille osapuolille. Oman käsitykseni mukaan eurooppalaiset valmistajat eivät ole koskaan olleet läheskään yhtä tiukkoja.
Näkisin että ei se tietotaito valu sieltä välttämättä yhtään mihinkään, meillä on sen verran pienempi talous ja vähemmän väestöä että täällä ei yksinkertaisesti ole riittävästi kysyntää yhteen asiaan erikoistuneille asiantuntijaliikkeille ymv. Jenkeissäkään ei niitä välttämättä ole yhden käden sormia isompaa lukumäärää per 300+ miljoonaa väestöä.
Suomessa et voi valmistajaa vetää oikeuteen ja saada korvauksia jos kuluttajalautakunta ei tätä tee. Muualla se sentään jotenkin onnistuu. Siksi esim. Saksassa tavantallaaja sai korvauksia VW gatesta.
 
Offtopick. Jos jotain toivoisi EU niin maaraisi autoihin pakollisen takuun 15V/300.000km ja tama lahinna etta se olisi minusta erittain ekoloogista etta kulutustuotteet taytyisi suunnitella kestamaan kulutusta. Tahan kuuluisi minusta sellainen ruostesuojaus kuten alustan galvanointi joka oikeisti estaisi autoja matanemasta.
 
Onhan näitä täällä useampaan kertaan kauhisteltu, mutta eihän nuo hinnat ole yhtään sen ihmeellisempiä kuin polttomoottoriauton vastaava moottoririkko, ihan saman kokoinen summa siellä on virallisessa takuulaskussa kuin noissa akkujen vaihdoissakin. Suurin ero on se että polttikselle annetaan se 2,5 vuotta takuuta, tuolla akulle yleensä vähintään sen 8 vuotta.

Niitä edullisempia itsenäisiä "nyrkkipajoja" noiden korjaamiseen ei pahemmin vielä ole, kun ei niille ole mitään kysyntää, kun käytännössä kaikissa markkinoilla olevissa plugareissa ja täyssähköautoissa on vielä akkutakuuta päällä. Jotain toyotan hybrideitä on ollut jo niin pitkään markkinoilla että merkkiorganisaation ulkopuolisia akunvaihtoja on tehty, eikä se hintataso niissä kuolemaksi ole, tosin ei se akkukaan ole niissä kovin iso.




Tuo pätee mihin tahansa ilmalämpöpumppuun, kaikkien ilppien hyöty kunnon pakkasella on about nolla. Sen sijaan kun on sellainen normaali tarve lisälämmölle, eli korkeintaan pikkupakkanen, nuo ilpit ovat ihan päteviä laitteita.

Ei tuo 2k€ pahalta vaikuta verrattuna näihin akkuremppoihin:


Kyllä niitä on jo jokunen esim. tämä Latauspistoke Toyota Priukseen tai uusi hybridiakku, Nissan Leaf akkuvaihto, isot litiumakut järjestelmiin ja tulee varmasti lisää, kun autokanta lisääntyy ja ikääntyy.

Hyvä vaan jos yleistyvät, että tulee hinnat alas.
 
Onhan näitä täällä useampaan kertaan kauhisteltu, mutta eihän nuo hinnat ole yhtään sen ihmeellisempiä kuin polttomoottoriauton vastaava moottoririkko, ihan saman kokoinen summa siellä on virallisessa takuulaskussa kuin noissa akkujen vaihdoissakin. Suurin ero on se että polttikselle annetaan se 2,5 vuotta takuuta, tuolla akulle yleensä vähintään sen 8 vuotta.

Joo. Tuota luokkaa ne taisi olla esim TFSI pommien konerempat marmorilla.

Kaverin Volvo diiselistä levisi automaatti ja merkkiliike antoi loota+vaihtotyö arvion jonnekkin vajaan kymppitonnin luokkaan, mutta jokin peräkylän korjaamo väänsi sinne käytetyn tomaatin töineen muutamalla tonnilla.

Jää nähtäväksi mihin käytettyjen esim. kolariautojen akkupakettien hinnat tulee asettumaan.
 
Ei tuo 2k€ pahalta vaikuta verrattuna näihin akkuremppoihin:


Mikä tuo hintalappu olisi ollut marmorilla? Jos moottorin rakenne on sellainen että venttiilit ja männät osuu, ja jako on mennyt sekaisin, ei sitä parilla tonnilla marmorilla kuntoon laiteta, siellä on listalla pian jo sen pari tonnia maksava kansi, ja jos vähän pahemmin osunut, niin männät jne... eli moottorin vaihto, on valmistajalla edullisempi korjaus.

Tuohan oli käynyt remontoimassa sen autonsa nyrkkipajalla, oli sitten jotenkin kuvitellut että maahantuoja/tehdas maksaa laskun tjsp. Jos tuota uutista yhtään kriittisemmin lukee, niin melko erikoinen tapaus kokonaisuutena.. Se että huollot menneet pitkäksi ei sinänsä ole erikoista, mutta tuo että takuunalaista autoa ei vie sinne merkkiliikkeeseen korjattavaksi, vaan korjauttaa sen itse, ja sitten vaatii korjauksesta rahaa.. Eihän tuota nyt tietämättä voi väittää että olisi koitettu pikku temppua, mutta voi nyt ainakin kysysä että miksi noin on toimittu?
 
Minkälaista erikoisosaamista tarvitsee, että voi vaihtaa tuollaisen hybridin tai sähköauton akun. Voiko esim kolariautosta ottaa akuston ja vaihtaa sen jossain peruskorjaamolla, ei taida onnistua? Ihan mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan nuo hinnat kehittyy, jos sähköauton kysyntä on käytettynä, takuun ulkopuolella nolla niin aika rajut pääomakulut tulee johonkin Teslaan, jos uutena ostaa ja 8v päästä arvo on minimaalinen akkutakuun loppumisen vuoksi. Nyt on varmaan hankala sanoa, koska varsinkin täyssähköautoja on niin vähän markkinoilla, käytettynä siis.

Voihan myös olla, että sähköautojen tulo mullistaa koko markkinan ja yksityisleasing yleistyy voimakkaasti omistamisen sijasta. Sitten auto voisi olla liisattuna useamman vuoden ja sen jälkeen palautua vaikka valmistajalle asti. Mutta jos sähköauton arvo käytettynä, takuun loppumisen jälkeen lähestyy nollaa, niin sitten se kyllä näkyy myös leasing kuluissa, jotka ovat varmaan aika järkyttävät per kuukausi. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan asiat menee.
 
En yhtän ihmettelisi, jos kolariautojen akkupakettien myynti kielletään. Vähän niinku kolariautojen turvatyynyjen myynti. Mistä sitä tietää, onko kennot ottanu damagea töötissä, kuten vaikka anodin ja katodin välinen eriste joka estää oikosulun tms. Ei nuista koskaan tiiä, vaikka se epätodennäköistä onkin.
 
Minkälaista erikoisosaamista tarvitsee, että voi vaihtaa tuollaisen hybridin tai sähköauton akun. Voiko esim kolariautosta ottaa akuston ja vaihtaa sen jossain peruskorjaamolla, ei taida onnistua? Ihan mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan nuo hinnat kehittyy, jos sähköauton kysyntä on käytettynä, takuun ulkopuolella nolla niin aika rajut pääomakulut tulee johonkin Teslaan, jos uutena ostaa ja 8v päästä arvo on minimaalinen akkutakuun loppumisen vuoksi. Nyt on varmaan hankala sanoa, koska varsinkin täyssähköautoja on niin vähän markkinoilla, käytettynä siis.

Voihan myös olla, että sähköautojen tulo mullistaa koko markkinan ja yksityisleasing yleistyy voimakkaasti omistamisen sijasta. Sitten auto voisi olla liisattuna useamman vuoden ja sen jälkeen palautua vaikka valmistajalle asti. Mutta jos sähköauton arvo käytettynä, takuun loppumisen jälkeen lähestyy nollaa, niin sitten se kyllä näkyy myös leasing kuluissa, jotka ovat varmaan aika järkyttävät per kuukausi. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan asiat menee.
Asiakastyötä tekevällä korjaamon mekaanikolla tulisi ymmärtääkseni olla Sähkötyöturvallisuus SFS6002 suoritettuna hyväksytysti. Ja sitten vielä auton valmistajalta työohjeet.

Hassua kyllä yksityinen rassaaja saa nykylain mukaan käpälöidä sähköauton suurjännitekytkentöjä kunhan on "asiaan riittävän perehtynyt"


En yhtän ihmettelisi, jos kolariautojen akkupakettien myynti kielletään. Vähän niinku kolariautojen turvatyynyjen myynti. Mistä sitä tietää, onko kennot ottanu damagea töötissä, kuten vaikka anodin ja katodin välinen eriste joka estää oikosulun tms. Ei nuista koskaan tiiä, vaikka se epätodennäköistä onkin.

Tätä nyt olisi liki mahdoton valvoa, eikä ole kyllä ollut mitään vaikeuksia ostaa kolariautosta laukeamattomia turvalaitteitakaan. En ole myyntikiellosta kuullutkaan.
 
Akkujen kierrätysfirmat varmasti tulevat maksamaan käytetyistä akkupaketeista jotain. Tai sähkön kotivarastoijat, jos akkuja alkaa saada halvalla.

Nyt jo tietää että jos perustaa firman mikä vaihtaa akkupaketteja, niin se tulee menestymään tulevaisuudessa.
 
Minkälaista erikoisosaamista tarvitsee, että voi vaihtaa tuollaisen hybridin tai sähköauton akun. Voiko esim kolariautosta ottaa akuston ja vaihtaa sen jossain peruskorjaamolla, ei taida onnistua?

Tuo on erikoistumisalue, vähän niin kuin nykyiselläänkin autosähköt (sanat juuri tuossa järjestyksessä).

Ei nytkään simppelit perusnyrkkipajat pahemmin autosähköjä tee, ihan niiden monimutkaisuuden ja erikoistyökalujen takia. Toisaalta, ei noissa sähköautoissa mitään sen mullistavampia ratkaisuja ole kuin muissakaan autoissa, laki edellyttää muutamaa ylimääräistä paperia, ja korjaamolle tolpat joiden väliin viritetään naru jossa varotetaan sähköautosta..

Ja siis nuo lain edellyttämät paperit ovat samaa tasoa kuin esim ilmastointihuolto. Ne vaativat hieman ylimääräistä vaivaa, mutta ei ne nyt siinä muun liiketoiminnan ohessa loppujenlopuksi sen kummempia ole kuin mikään muukaan byrokratia.
 
Innostuin lueskelemaan hieman täyssähköautoista, josko jo olisi aika moinen hankkia. Näyttäisi siltä, että Tesla Model 3 on toistaiseksi normituloiselle ainoa järkevä vaihtoehto, yksinkertaisesti latausinfran takia joka on muilla huomattavasti heikompi.

Volkkarin ID3/ID4 voisi mennä autona ihan ok, vaikka taitaakin olla Teslaa melkoisesti perässä mm. softassa. Mutta järkyttävän paljon huonommat latausmahdollisuudet Suomessa tiputtavat ne pois pelistä. Näyttäisi myös, että VW tai kukaan muukaan ei ole edes rakentamassa Suomeen kunnollista yleistä nopeaa latausinfraa, joten vaihtoehdoksi jää vain Tesla Superchargereineen joita näyttää tulevan tänäkin vuonna runsaasti lisää.

Olenkohan siis missannut jotain, vai miksi kukaan ostaisi vielä muuta kuin Teslaa sähköautoksi, jos tarkoitus on tehdä muutakin kuin lyhyitä kauppareissuja?
 
1. Tarviiko juuri sinun(kin) ajella jatkuvasti yli 300km/sivu matkoja autollasi, että ylipäätään joudut jatkuvasti tutustumaan pikalatausasemiin?

Koska jos, kuten tilastot kertovat, näin ei enemmistöllä ole, tulet arjessasi hoitamaan ajosi ihan sillä kotilatauksella. Et "käymällä tankilla" kuten tähän saakka polttomoottori autolla.
 
Näyttäisi siltä, että Tesla Model 3 on toistaiseksi normituloiselle ainoa järkevä vaihtoehto, yksinkertaisesti latausinfran takia joka on muilla huomattavasti heikompi.

Suomessa ei ole mitään käytännön eroa. Joudut joka tapauksessa käyttämään samoja latausasemia jokaisen valmistajan autolla. Teslalla on vain pari hassua superchargeria Suomessa.
 
Kyllä se on niin että nykyiset sähköautot on vielä aika lasten kengissä ja jos kakka osuu tuulettimeen tulee kallis lasku.

10v päästä varmaan alkaa helpottamaan kun saadaan kolmansia osapuolia akku puolelle ja tekniikkaa eteenpäin niin hinnat laskee, mutta ennen sitä itse ainakin luotan perinteiseen polttomoottoriin, sen osaa korjata vaikka unissaan.
 
Näyttäisi myös, että VW tai kukaan muukaan ei ole edes rakentamassa Suomeen kunnollista yleistä nopeaa latausinfraa, joten vaihtoehdoksi jää vain Tesla Superchargereineen joita näyttää tulevan tänäkin vuonna runsaasti lisää.

Tähän vielä, Suomessa K-lataus ja kaikki muut Ionityn asemat taitavat vieläpä suosia VW:tä halvemmilla hinnoillaan kuin Teslan käyttäjiä ja noita pikalatauasemia on enemmän kuin Teslan superchargereita (nopeasti K-latauksen sivuilta katsottuna). Eli tätä ei kannata miettiä etuna kumpi kannattaa ottaa.
 
Suomessa ei ole mitään käytännön eroa. Joudut joka tapauksessa käyttämään samoja latausasemia jokaisen valmistajan autolla. Teslalla on vain pari hassua superchargeria Suomessa.

Teslalla näyttäisi olevan 9 Superchargeria nyt ja 9 lisää tulossa tänä vuonna ja niillä alkaa olla Suomi jo kohtalaisesti katettu. Laskeskelin että jo SR+ Model3:lla pääsisi oikeastaan mihin vain Suomessa tuon verkoston avulla.

Esim. Ionity asemia on Suomessa tällä hetkellä kolme eikä ole mitään tietoa, milloin niitä tulee lisää.

Tähän vielä, Suomessa K-lataus ja kaikki muut Ionityn asemat taitavat vieläpä suosia VW:tä halvemmilla hinnoillaan kuin Teslan käyttäjiä ja noita pikalatauasemia on enemmän kuin Teslan superchargereita (nopeasti K-latauksen sivuilta katsottuna). Eli tätä ei kannata miettiä etuna kumpi kannattaa ottaa.

Mitä olen noista lukenut, niin aika heikosti taitaa K-lataukset jne toistaiseksi toimia ja lisäksi vaativat säätöä useiden mobiiliappsien, rfid tagien jne kanssa. Teslan SC:ssä ilmeisesti ei tarvitse kuin ajaa ruutuun ja pistää laturi autoon kiinni. Noita Superchargereita näyttää myös olevan useampi per latauspiste kun taas K-Lataus jne pisteissä on yksi tai kaksi laturia joten jonottamaan voi joutua niiden kanssa.

1. Tarviiko juuri sinun(kin) ajella jatkuvasti yli 300km/sivu matkoja autollasi, että ylipäätään joudut jatkuvasti tutustumaan pikalatausasemiin?

Koska jos, kuten tilastot kertovat, näin ei enemmistöllä ole, tulet arjessasi hoitamaan ajosi ihan sillä kotilatauksella. Et "käymällä tankilla" kuten tähän saakka polttomoottori autolla.

Ei jatkuvasti, mutta kyllä tarve on käydä mökillä ja työkeikoillakin ehkä sitten kun korona loppuu. Mitä noita latausverkostoja katsoin, Teslalla tuo ei näyttäisi olevan ongelma mutta muilla merkeillä toistaiseksi ei tulisi onnistumaan kovin hyvin.
 
Teslalla näyttäisi olevan 9 Superchargeria nyt ja 9 lisää tulossa tänä vuonna ja niillä alkaa olla Suomi jo kohtalaisesti katettu. Laskeskelin että jo SR+ Model3:lla pääsisi oikeastaan mihin vain Suomessa tuon verkoston avulla.
Esim. Ionity asemia on Suomessa tällä hetkellä kolme eikä ole mitään tietoa, milloin niitä tulee lisää.

Eivät ne 9 tulevaa ole luvattu tälle vuodelle, vaan ne ovat suunnitelmissa. Osa on ollut jo vuosia. Eli tuohon ei kannata luottaa. Itse 9 asemaa ei kyllä SR+:lla riitä, pelkästään Lapissa on 0. PK-seutu <-> Lappeenranta akseli, 0. Tai oikeastaan koko itäinen Suomi on 0. Eli kyllä niitä on todella vähäsen, joudut luottamaan muiden latureihin.

41 K-Latauksen >=50kW asemaa näyttäisi olevan Suomessa PK-seudun ulkopuolella. Eli kyllä tuo aika kattavalta suhteessa näyttää? Noista kaikista saanee VW:n asiakkaana alennusta. Ennen kuin sanot että Superchargerista saa n kW, niin todellisuudesa ei kovinkaan paljon nopeammin SR+:lle saa - lataus hidastuu todella nopeasti.

Kaikki K-latauksen omat asemat toimivat kyllä K-latauksen omalla RFID:llä. Sitä paitsi, kuten sanottua, joudut noihin RFID leikkeihin Teslan kanssa kuitenkin (itselläni on kolme erilaista ainoastaan, Helen, K-Lataus ja Fortum, osalla on Tesloissaan paljon enemmän).

Koska joudut joka tapauksessa käyttämään kaikkia palveluntarjoajia, niin etu on aika minimaalinen Teslalle Suomessa.
 
Täysin utopiaa ajatella, että auto kestäisi 15 vuotta ja 300 000 kilometriä. Kun laskennallisesti henkilöautolle lasketaan taloudellinen 10 vuoden ja 150 000 kilometrin käyttöikä.
Laskennallisesta en tiedä ja muista, mutta otan huvikseen esimerkiksi tuttuja tai sukua:
Autot: E200 w124 --> 920 000km ja sitten luopuminen
E220 S211 --> 411 tuhatta mittarissa ja lisää tulee 30-40 tuhatta vuodessa.
E220 S211 --> 530 000km 30 tuhatta lisää vuodessa...
W203 C-mersu, 650 000km ---> ja myyntiin
Toyota 1.6 T22 ----> 347 000km ja lisää tulee noin 5-10 tuhatta vuodessa
W212 E --> 240 000km ja lisää tulee noin 40 tuhatta vuodessa

Että niin, kyllä lähipiirissä ja tutuilla nuo autot on varsin vaivatta sen ainakin 15v kestäneet. Pitempäänkin.
Kyllä itse ajaisin mielellään sen 700 000km autolla täyteen, jos vaan toimii. Mersut ainakin toimineet ihan hyvin lähipiirissä ja ajoltaan ovat todella hyviä.

Jos ostaisin sähköauton uutena tai käytettynä, ostaisin sen sellaisilla varusteilla joilla voisin ajaa seuraavat 700 000km - jos se vaan toimisi. Nyt niiden kanssa jännittää, että toimiiko - siinä missä dieseliä ei ole kuin ajaa, ja välillä käy jonkun laturin tms. "pikkuvian" (550e) korjaamassa - toki normihuollot ja öljynvaihdot yms. toki ainakun rikki menee.

Itse saisin kilsat keskittämällä 40 000km paikkeille, siksi haluaisin ostaa esim. Model Y tai X, mutta ei vaan rohkeus riitä akkujen kanssa vielä, koska oma pitoaika olisi helpostikin se 15v jos vaan tekniikka kestää (en näkisi mitään syytä vaihtaa esim. Model Y:tä pois, jos muuten se toimii - siinä on tilaa ja tehoa ja koukku).
 
Eivät ne 9 tulevaa ole luvattu tälle vuodelle, vaan ne ovat suunnitelmissa. Osa on ollut jo vuosia. Eli tuohon ei kannata luottaa. Itse 9 asemaa ei kyllä SR+:lla riitä, pelkästään Lapissa on 0. PK-seutu <-> Lappeenranta akseli, 0. Tai oikeastaan koko itäinen Suomi on 0. Eli kyllä niitä on todella vähäsen, joudut luottamaan muiden latureihin.

En tiedä kuinka sitovia nuo targetit ovat, mutta kaikki 9 tulevaa on aikataulutettu tälle vuodelle Q2-Q4: Supercharger | Tesla Suomi ..ja näyttäisi olevan tulossa myös Lappiin ja Lappeenrantaan. PK-seutu <-> Lappeenranta välillä näyttäisi myös jo nyt olevan Supercharger Pyhtäällä eli n. puolessavälissä matkaa.
 
Täysin utopiaa ajatella, että auto kestäisi 15 vuotta ja 300 000 kilometriä. Kun laskennallisesti henkilöautolle lasketaan taloudellinen 10 vuoden ja 150 000 kilometrin käyttöikä.
Sanoisin etta suurin osa autoista menee sen 15 vuotta ja 300 000 kilometriä niin etta moottoriin ja voimansiirtoon ei tehda mitaan muuta kuin huoltoja. Ei tammoisesta varmaan mitaan tilastoja ole. Puhun nyt yli 30ke autoista, Samalla tavoin se EU takuu voisi riippua auton ostohinnasta. Alle 30ke autossa takuu voi olla paremmin soveltuva kaupunkin auton mitoitukseen,
 
Laskennallisesta en tiedä ja muista, mutta otan huvikseen esimerkiksi tuttuja tai sukua:

Kyllähän ne autot voi kestää sen, mutta valmistajat laskevat autolle elinkaareksi sen 150tkm/10 vuotta.

Sanoisin etta suurin osa autoista menee sen 15 vuotta ja 300 000 kilometriä niin etta moottoriin ja voimansiirtoon ei tehda mitaan muuta kuin huoltoja. Ei tammoisesta varmaan mitaan tilastoja ole. Puhun nyt yli 30ke autoista, Samalla tavoin se EU takuu voisi riippua auton ostohinnasta. Alle 30ke autossa takuu voi olla paremmin soveltuva kaupunkin auton mitoitukseen,

Kauhean montaa vetoniveltä jotka olisivat kestäteet yli 200 000 kilometriä en ole nähnyt. Se on myös muistettava, että sähköautoissa on huomattavasti enemmän vääntöä joka rasittaa vetoniveliä ihan erilailla. Lisäksi tälläinen ostohinnan mukainen lakisääteinen takuu on täyttä utopiaa edelleen.
 
Se on myös muistettava, että sähköautoissa on huomattavasti enemmän vääntöä joka rasittaa vetoniveliä ihan erilailla.

Ei kai nyt itse renkaille? Etsin tässä vain kahta esimerkkiä, otin Audi S3 Sedanin (213kW) ja Model 3 SR+ (210kW). S3 Sedanissa (2016) on 380Nm peak torque, Model 3:lle on annettu 380/420Nm riippuen lähteestä ja varmaan vuosimallista. Oletan siis 420Nm vaikka nyt Model 3:lle. Model 3:n final ratio on 9.00 kun taas S3 Sedanissa on 3,991 ykkös ja kakkosvaihteelle. S3 Sedanissa on sen lisäksi ykkösvaihteella 3,357:1 välityssuhde ykkösellä ja 2.087:1 kakkosella.

Jos ajatellaan pyörille välittyvää maksimivääntöä, niin S3 Sedanilla se on 3,357*3,991*380 = 5091Nm, kun taas Model 3:lla se on 9*420 = 3780Nm. Eli kyllä S3:n renkaat enemmän saisivat tuntea sen nahoissaan kuin Model 3:n. Kakkosvaihteella toki S3:n maksimivääntö tippuu alemmaksi, mutta lähdössä sen voima on huomattavasti suurempi. Mikä sitten vetoniveliä eniten rasittaa, itse veikkaisin paikaltaan lähtöä (joka on aika julma kuitenkin noilla launch controlleilla). Molemmat autot saavuttavat 0-100km/h suunnilleen samassa ajassa, joten ovat siinäkin mielessä hyvin vertailukelpoisia.
 
Ei kai nyt itse renkaille? Etsin tässä vain kahta esimerkkiä, otin Audi S3 Sedanin (213kW) ja Model 3 SR+ (210kW). S3 Sedanissa (2016) on 380Nm peak torque, Model 3:lle on annettu 380/420Nm riippuen lähteestä ja varmaan vuosimallista. Oletan siis 420Nm vaikka nyt Model 3:lle. Model 3:n final ratio on 9.00 kun taas S3 Sedanissa on 3,991 ykkös ja kakkosvaihteelle. S3 Sedanissa on sen lisäksi ykkösvaihteella 3,357:1 välityssuhde ykkösellä ja 2.087:1 kakkosella.

Jos ajatellaan pyörille välittyvää maksimivääntöä, niin S3 Sedanilla se on 3,357*3,991*380 = 5091Nm, kun taas Model 3:lla se on 9*420 = 3780Nm. Eli kyllä S3:n renkaat enemmän saisivat tuntea sen nahoissaan kuin Model 3:n. Kakkosvaihteella toki S3:n maksimivääntö tippuu alemmaksi, mutta lähdössä sen voima on huomattavasti suurempi. Mikä sitten vetoniveliä eniten rasittaa, itse veikkaisin paikaltaan lähtöä (joka on aika julma kuitenkin noilla launch controlleilla). Molemmat autot saavuttavat 0-100km/h suunnilleen samassa ajassa, joten ovat siinäkin mielessä hyvin vertailukelpoisia.

Suurimman rasituksen vetareille aiheutta se, että sähköautossa se maksimivääntö on käytettävissä välittömästi toisin kuin polttomoottoriautossa. Osin tästä syystä Tesloissa on mennyt vetoniveliä.
 
En tiedä kuinka sitovia nuo targetit ovat, mutta kaikki 9 tulevaa on aikataulutettu tälle vuodelle Q2-Q4: Supercharger | Tesla Suomi ..ja näyttäisi olevan tulossa myös Lappiin ja Lappeenrantaan. PK-seutu <-> Lappeenranta välillä näyttäisi myös jo nyt olevan Supercharger Pyhtäällä eli n. puolessavälissä matkaa.
Nämä saisi olla sellaisia isompia plantaaseja kuten 10+ latauspaikkoja. Nykyiset mitä ne on jotain 4-8 ovat ihan turhia.
 
Kyllä ne latausasemat kasvaa sitä mukaa kun käyttöaste nousee. Ei paljoa kannata tehdä +20 letkun kenttiä kun ehkä vuosikymmenen päästä keskeisimmillä paikoilla saattaa ruuhkahuiput tavoitella käyttöestetta 80%<
 
Onko Tesloja tosiaan niin paljon liikenteessä että noissa joutuu useinkin odottamaan vuoroaan?
Ainakin saanut lukea tätä kun on ne matkustuspiikit kuten lomat, talvilomat jne. Niin latausasemat ovat täynnä. Mutta vaikea sanoa tuoko SC oikeasti kohta mitään etua jos sen hinta nousee vielä. Taitaa nyt olla 38c per kwh ja muuallakin halvempaa.
 
Onko Tesloja tosiaan niin paljon liikenteessä että noissa joutuu useinkin odottamaan vuoroaan?

Ei ole edes kaikkia sähköautoja niin paljoa. Ainakin omissa ajoissa kerran olen joutunut laittamaan AC lataukseen hetkeksi kun I-pace oli DC puolella kiinni. Tämä siis paikassa jossa vain 1kpl Fortum 50kW latureita.

Mielestäni tyhmää sanoa että 4-8 laturin asemat on täysin turhia, varsinkin seudulla missä väestöntiheyskin on erittäin pieni.
 
Ei ole tarvinnu ku kerran odotella 56 tuhanne kilsan aikana. Ja se kerta oli Kajaanissa ku K- latauksen pöntöistä vain toine pelas ja joulu lähesty,. Odotin 15min.

SuPerilla nolla odotusta viimekesän ajoilla. Mut juhalapyhinä on pohjoisin asema ollu kovilla.

Eli lisää tarvitaan.

Ja superit on ainakin omaan autoon parhautta nopeuden puolesta , vikan softan kans tää 85D 256000 ajettuna lataa 60% asti nopeammin ku K-lataus jossa maksimi on se 50kw. Mut 60-100% sit sama kumpi on. 70% kohdalla on 40kw noin teho.

Mut 50kw asemat muuten jees ku kaupassa lasten kans aikaa menee kuite se tovi ja syödessä.
 
Innostuin lueskelemaan hieman täyssähköautoista, josko jo olisi aika moinen hankkia. Näyttäisi siltä, että Tesla Model 3 on toistaiseksi normituloiselle ainoa järkevä vaihtoehto, yksinkertaisesti latausinfran takia joka on muilla huomattavasti heikompi.

Volkkarin ID3/ID4 voisi mennä autona ihan ok, vaikka taitaakin olla Teslaa melkoisesti perässä mm. softassa. Mutta järkyttävän paljon huonommat latausmahdollisuudet Suomessa tiputtavat ne pois pelistä. Näyttäisi myös, että VW tai kukaan muukaan ei ole edes rakentamassa Suomeen kunnollista yleistä nopeaa latausinfraa, joten vaihtoehdoksi jää vain Tesla Superchargereineen joita näyttää tulevan tänäkin vuonna runsaasti lisää.

Olenkohan siis missannut jotain, vai miksi kukaan ostaisi vielä muuta kuin Teslaa sähköautoksi, jos tarkoitus on tehdä muutakin kuin lyhyitä kauppareissuja?

Kotilatausmahdollisuuden omaaville ei ole mitään ongelmaa. Auto kerkeää latautumaan ihan hyvin yön aikana, eikä todellakaan puhuta mistään kauppareissuista, jos pääsee yli 200km yhdellä latauksella. Kuinka usein keskivertoihmiset muka tekevät pitkiä matkoja, jos tuo on joku ongelma? Hyundai lupaa 18min latausta Ioniq5:n, joten sen jälkeen ei Teslaa ole mikään pakko ostaa, jos nopea lataus on kriteeri.
 
Hyundai lupaa 18min latausta Ioniq5:n, joten sen jälkeen ei Teslaa ole mikään pakko ostaa, jos nopea lataus on kriteeri.

Kriteeri ei ole teoreettinen latausnopeus, vaan nopean latausverkoston kattavuus. Näyttää vaan olevan paljon huonommin nopeita latureita saatavilla muille merkeille kuin Teslalle ja ovat hankalasti käytettäviä, kun pitää säätää useiden eri toimittajien tunnistautumisten kanssa jne. Paljon helpommalta tuntuu sähköautoilu Teslalla, kun on dedikoidut nopeat laturit joille ei tarvitse erikseen tunnistautua.

Jos itse ostan 50k€ hintaluokan auton, niin kyllä sillä pitää pystyä pitkiäkin matkoja tekemään ilman liikaa säätämistä.
 
Kriteeri ei ole teoreettinen latausnopeus, vaan nopean latausverkoston kattavuus. Näyttää vaan olevan paljon huonommin nopeita latureita saatavilla muille merkeille kuin Teslalle ja ovat hankalasti käytettäviä, kun pitää säätää useiden eri toimittajien tunnistautumisten kanssa jne. Paljon helpommalta tuntuu sähköautoilu Teslalla, kun on dedikoidut nopeat laturit joille ei tarvitse erikseen tunnistautua.

Jos itse ostan 50k€ hintaluokan auton, niin kyllä sillä pitää pystyä pitkiäkin matkoja tekemään ilman liikaa säätämistä.

Muiden kuin Teslojen HPC-verkosto näyttää varmaan aika toisenlaiselta jo tämän vuoden lopussa. Pelkästään Virta on luvannut kymmeniä uusia suurteholatureita tälle vuodelle. Se on tosin huono homma, että näyttää tulevan aika paljon pieniä parin laturin lokaatioita ja valtion tukipolitiikka myös ilmeisesti suosii niitä.
 
Siinä tapauksessa unohda sähkö tässä vaiheessa. Kyllä se on joka tapauksessa säätämistä tankkaamiseen verrattuna.

Mitä erityistä säätämistä siinä on, jos reitin varrella on Supercharger?

Muiden kuin Teslojen HPC-verkosto näyttää varmaan aika toisenlaiselta jo tämän vuoden lopussa. Pelkästään Virta on luvannut kymmeniä uusia suurteholatureita tälle vuodelle. Se on tosin huono homma, että näyttää tulevan aika paljon pieniä parin laturin lokaatioita ja valtion tukipolitiikka myös ilmeisesti suosii niitä.

Nuo parin laturin lokaatiot ei paljon lämmitä. Koska lataus kestää, niitä latureita pitäisi olla enemmän per latauspiste.

Missä Virta on muuten luvannut näitä uusia latureita, onko jossain karttaa mihin niitä on tulossa? Esim. Ionity ei näytä olevan rakentamassa yhtään uutta latauspistettä tällä hetkellä Suomeen.
 
Missä Virta on muuten luvannut näitä uusia latureita, onko jossain karttaa mihin niitä on tulossa? Esim. Ionity ei näytä olevan rakentamassa yhtään uutta latauspistettä tällä hetkellä Suomeen.

Ei ole muuta tietoa kuin tämä maksumuurin takana oleva juttu, jota en ole lukenut: Sähköauton suurteholataus tulee nyt vauhdilla pääteille: ”Meidänkin verkostoon niitä on tulossa tänä vuonna kymmeniä”

Sähköautomiesten haastattalussa K-Lataus myös lupaili jonkinlaista avausta HPC-puolelle.
 
Tulipa testattua ettei ainakaan 2016 Ioniq HEV:ssa ole 12V haamuvirtoja seisonnassa. Ovet oli lukossa, sähköpeilit "aina auki" asennossa, valot 0:ssa. Auto seisoi 2.5 kk lämpimässä tallissa ja lähti käyntiin ihan normaalisti. Sikäli ei mikään suoritus, mutta 12V akun kuoleminen ennenaikaisesti taitaa olla Ioniqin ainoita tyyppivikoja johon foorumeilla ja facebookissa törmännyt. Tähänkin kyllä liike sanoi vaihtaneensa 12v akun 2v 90k ikäisenä.

Facebookin mukaan kyllä myös jäähdytysetusäleikön automaattinen avausmekanismi voi jäätyä loskan ja pakkasen yhteisvaikutuksesta rampauttaen auton totaalisesti.
 
Lätkä pitää aina olla jokaiseen se oma. Muutamalla pärjää mutta jos lähdet reissuun ja et halua maksaa roaming hintaa niin kannattaa ne kaikki hankkia.

Kun menee lataamaan katsoo minkä firman se on ja sen lätkällä lataus.
 
Taitavat olla vielä harvassa Penan Paja Oy:t, jotka sähköjen kanssa puuhastelevat.

Sähköautoja on nykyisellään kuitenkin aika vähän. Lisäks suurin osa niistä on uusia.

Nuo asiat kun "korjautuvat" eli sähköautokanta lisääntyy ja niiden keski-ikä vanhenee niin alkaa varmaan noita akkuihinkin koskevia nyrkkipajoja löytyä.
 
Lätkä pitää aina olla jokaiseen se oma. Muutamalla pärjää mutta jos lähdet reissuun ja et halua maksaa roaming hintaa niin kannattaa ne kaikki hankkia.

Kun menee lataamaan katsoo minkä firman se on ja sen lätkällä lataus.

Tunnukset ja sovelluksen tarvitsee, lätkää ei niinkään
 
Akkutakuusta sen verta, että tähän Toyotan RAV4 plugariin sain nyt aluksi omaan käyttöön kohtuullisen takuun, jos nykyistä ajoprofiilia saa jatkettua tulevaisuudessakin . Talvi rajoittaa käytettävyyttä melkoisesti puhtaan sähköajon suhteen, mutta hyvä alku omalla kohdalla kyllä, kunhan pakkaset pysyisi max -10 luokassa. Nyt on taas alkanut pääsemään melko hyvin tuohon 1,0 L/100 km lukemaan ja tulossa on siis vasta ensimmäinen kokemus kesäajosta. Toyotalla siis on se akkutakuu 10 v / 350 000 km. Laitetaan vielä nuo kulutuksetkin tänne, niin näkee vähän lukemia. Ensimmäinen kk oli 3,2 L ja seuraavaa pisintä on 2,8 L/100 km lyhyemmät on 1,1 L ja 1,4 L/100 km. Tämän kuun 0,7 L/100 km on jo alle WLTP lukujen. Ja autohan kiihtyy pelkällä sähkölläkin alle 10 s 0-100, niin pystyy ihan mainiosti ajelemaan täysin sähkölläkin, jos vain ilmat sallii.
22246967-E31D-48E9-BEE4-E972EFEB4746.png
 

Liitteet

  • 43089B5C-64FA-47A0-97B3-B1BEC52738C9.png
    43089B5C-64FA-47A0-97B3-B1BEC52738C9.png
    511,4 KB · Luettu: 9
Viimeksi muokattu:
Laitetaan vielä nuo kulutuksetkin tänne, niin näkee vähän lukemia. Ensimmäinen kk oli 3,2 L ja seuraavaa pisintä on 2,8 L/100 km lyhyemmät on 1,1 L ja 1,4 L/100 km. Tämän kuun 0,7 L/100 km on jo alle WLTP lukujen.
Nämä eivät vaan kerro juuri mitään ilman tietoa kilometrimäärästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom