Minulla on mielenkiintoisia havaintoja omasta näkökulmasta liittyen autoiluun ml. hevosvoimat/muuta ominaisuudet.
Elikkäs kun on ajellut esim +400hp autolla aikansa, niin ei nekään hepat enää kauheasti tunnu. Etenkään kesäkelillä, kun pitoa on ihan tolkuttomasti ja auton ominaisuuksien ollessa erinomaiset, tuntuu ajo lähinnä tottumisen jälkeen tavalliselta. Talvella ja miksei märällä kylmällä asfaltilla tuo +400 hp alkaa tuoda pientä yllätyksellisyyttä mukaan, mutta toisaalta huonon pidon vallitessa myös huomattavasti pienemmillä tehoilla saa saman hauskan elämyksen helposti aikaan. Josta voin päätellä, että tavallaan kuivalla +400 hp ei riitä ja toisaalta vähemmälläkin saa yhtä hauskan ajokokemuksen liukkaalla.
No joo takaisin tähän hetkeen kun ajan jokseenkin tylsällä sähkökulkineella, jolla lähinnä pääsen paikasta toiseen edullisesti. Auto ei tarjoa muuta ajonautintoa, kuin sähköisen voimalinjan, hiljaisuuden ja sähköllä liikkumisen vaivattoman helppouden. Tavallaan aika tylsää. Olen viime vuosina haaveillut, että kun aikanaan tulee tarjolle joku järkevä urheilullinen sähköinen avoauto, niin siihen voisin iskeä kiinni
Mutta mitä olen ollut huomaavinani lukiessani tätä foorumia, niin monet speksaavat sähköautoja kuten vaikkapa rautaa rakentaessaan tietokonettaan. Eli kaiken pitää olla parhainta 10%, mitä on tarjolla. Eli funtsaillaan todella paljon teoreettisella tasolla, jolta puuttuu kokonaan käytännön näkökulmat ja todellisuus. Sitten helposti todetaan, että sähköautoilu ei onnistu vielä, kun pitäisi olla sitä ja tätä. Vaikka todellisuudessa paljon vähemmälläkin pärjää moni. Jos siis olen ymmärtänyt/tulkinnut oikein, niin nuo speksaajat tekevät sähköauton ostosta itselleen hankalan, sillä tähtäämällä lähes parhaaseen hinnat karkaavat täysin ulos normi kansalaisen ulottuvilta. No joo tämä nyt oli vain tälläistä pohdiskelua. Suosittelen kuitenkin ottamaan ennakkoluulottomuutta mukaan sähköautoilua suunnitellessa, jolloin tämän ”harrastuksen” voi aloittaa vähän aiemmin.
Ja vielä sellainen tuli mieleen, että autoilusta olen viimeiset 10v ajatellut niin, että kaikkein tärkeintä on että autossa on joku itselle tärkeä juju. Olkoon sitten sähköinen voimalinja, valtava teho, avoauto, maasto-ominaisuudet, energiatehokkuus taikka jos paalua on niin vaikka nuo kaikki edellä mainitut yhdessä. Ominaisuuksista puhuttaessa itse kullekin sopiva kombinaatio on kyseiselle käyttäjälle paras ja painotuksia kannattaa miettiä järjen kanssa, eikä välttämättä tähdätä siihen parhaaseen 10% suoriutujiin.