Keskustelua hybridiautoista

Pitää vähän täsmentää noista ”lämmittämistä”.
Nykyäänhän sanotaan noista kaikista , että ”lohkolämmitin tuli otettua. Monet niistä on kuitenkin vain öljypohjaan, tai lähelle kiinnitettyjä öljyn notkistajia, eikä ne lämmitä yhtään mitään muuta. Sitten on joitain malleja, jotka kiinnitetään jäähdytyskierron letkuun ja ne lämmittää hieman sitä öljyä vieläkin epäsuoremmin. Tehon ollessa 500 W tietämillä, on melkein sama, onko edes koko lämmitintä kytketty, jos puhutaan auton sisustojen lämmitystä. Entiseen aikaan oli tilanne ehkä toinen, kun öljyt oli, mitä oli. Nykyiset 0W-16 öljyt ei tartte mitään lohkolämmittimiä ja ne hyrähtää vaivatta pyörimään. Webastolla saadaan jo 5 000 W tehoa jäähdytysnesteeseen ja se riittää jo lämmittämään kabiiniakin. Plugarin kannalta ongelmaksi tulee myös se muutaman 100 kg painavan akun lämmittäminen, kun lähdetään -25 asteen pakkasesta ajoon. Mullahan on aina valmiiksi koko auto, akkuineen vähintään sen +15 astetta lämmössä, eikä tarvita ratin, penkin eikä lasin lämmitystä enää erikseen. Taitaa se akun lämmityskin olla tarpeeton. Jos siis tallista lähtee -10 tai lämpimämmästä, niin akun sähkön saa ajaa kokonaan ilman, että polttis käynnistyy ollenkaan. Lämpöpyynti on vain syytä pitää kabiinissa +19 asteessa, eikä huuruja tarvitse kasilta yrittää poistaa. Viileää on mutta pärjää hyvin. Jos ulkona seisottaa, niin melko karmeaa on jäinen ratti ja kylmät nahkapenkit lähteä ja vielä lasit huurtuu. Alkaa kyllä tuossa kohtaa lämmittimiä ettiä väkisin lisää. Sen lisäksi tässä RAV4 plugarissa on hävitetty kokonaan entisen hybridin lämmityskyvyt polttista käyttämällä. Saa ajella melkoisen pätkän ennenkun alkaa lämpöä saamaan kabiiniin asti. Akun lämmittäminen saattaa olla siinäkin taustalla hidasteena. Eli nesteet kierrätetään sinne jäiseen akkuun ensin ja kabiiniin sitten riittää kun riittää. Ja ajoviimat taitaa olla melkoisen tehokkaita jäähdyttimiä tässä autossa joka paikassa. No edelleen mennään iloisin mielin kohti kesän lämpöjä.
 
Kysymys liittyen isompien hybrien kulutuslukemiin. Tuollainen Lexus RX450h kiinnostaisi jonkin verran, mutta kulutus hieman arveluttaa. Spritmonitor ilmoittaa keskiarvoksi noin 8,7 l/100km, joka tuntuu aika kovalta lukemalta vaikkakin kyseessä on iso auto. Nykyinen pienempi käyttis hybridi menee kesällä luokkaa 4-5 l/100km. Onko kellään käytännön kokemusta mitä tuollainen vie perus taajama-ajossa ja maantiellä 80-100 km/h nopeuksissa kesällä ja talvella?

Tässä on nyt oman hybridin otanta kovilla pakkasilla ja kun käytetty AWD- ajotilaa, niin moottori käytössä.
Duunimatka n 20km sivu, joten sen kyllä pääsee edes takaisin täysin sähköllä pakkasillakin.
Tankki 45 l ja kesällä pelkkää duuni- ja asiointiajoa pääsee n 1400-1500 km ajopv.jpg

Autona V60 D6 Twin Engine
 
Viimeksi muokattu:
No laitetaan RAV4 plugarin viikko verrokiksi. Tänään ei ehtinyt välissä lataamaan kunnolla, kun piti uudestaan lähteä. Tässä on jo motariajoakin kehä III Meilahti pätkä eestaas, joten kulutus nousi jo 1,0 L/100 km lukemaan. Aika tavallinen viikkoajo muutoin tuo. Joinakin päivinä nopea laturi kerkiää mukaan vain paremmin ja pääsee pelkällä sähköllä.
EEA65547-BF2A-46A6-BA46-65D7F5121D36.png
53D2BC26-79A3-4861-88CB-38207206DBF9.png
 
Se on perushybridi, ei ladattava. Hyödyt on kaupunkiliikenteen polttoainesäästö, kuten kaikki hybridit.
 
IMG_AC0ACBCB2BE0-1.jpeg

Volvo XC90 T8 on melko janoinen vaikka suurin osa kaupunkipyörittelystä onkin sähköllä.
Tuo 9,3l on oletettavasti vain tuolta bensalla ajetulta matkalta? Eikö se ole aika normaali silloin auton ja moottorin koko huomioiden?
 
Odottelin hieman toiveikkaasti tuota uutta S-max hybridiä, mutta koska akkukapasiteetti on vain 1,1 kWh, niin eipä tarvitse haaveilla. Mitä tuolla pääsee, 10 km optimiolosuhteissa?

Perhevankkurilla taloudellisemmin: Ford S-Max Hybrid kilpailemaan dieseliä vastaan
Melkolailla samankokoinen on RAV4 tavallisen hybridin akku myös. Sillä pääsee oikein tasaisella jopa 2 km puhtaasti sähköllä. Mutta sen jujuhan ei olekaan pelkästään siinä, vaan sähköllä päästään avittamaan polttista, jottei se siirtyisi huonolle teho/vääntöalueelle niin helposti. Jenkeissä on käytössä vastaavalla 2,5 L Atkinson koneella oleva bensaversio ja se kuluttaa sen 2,0 L/100 km enemmän, kuin vastaavan tehoinen hybridi. Ei pitäisi oikeestaan edes laskea sitä, että miten paljon tavallisella hybridillä saa ajettua sähköllä, vaan sitä, että minkä määrän saa vältettyä bensaa palamasta huonosti, tai turhaan. Eli S-maxillakin saat hybridillä bensankulutuksen putoamaan parilla litralla ja yleensä hybridit kulutukseltaan saadaan vastaamaan lähes dieselin lukuja. Tuosta 1,1 kWh akusta pitää muistaa, ettei se pääse koskaan tyhjäksi oikeasti, vaan pohjalle jää aina vielä runsaasti pelivaraa, jotta moottorin saa käynnistettyä. Ei näissä enää mitään starttiroottoreita ole sahaamassa nykyään. RAV4 plugarissakin 134 kW tehoinen sähkö pyöräyttää moottorin pyörimään, ilman että pystyt sitä edes ajossa huomaamaan muusta kuin sammuvasta vihreästä valosta.
 
Viimeksi muokattu:
Omaa kokemusta nyt parinkuukauden osalta Kia Ceed plugarista.
-5 tai suuremmilla pakkasilla kulutus oli ~4,5l paikkeilla. Siitä pienemmillä pakkasilla ja muutamilla lämpöasteilla, kulutus putosi ~3 l. Mukaan tuli jo muutama ihan 0 l reissu.
n. 300 km edestakaisella matkalla kulutus oli pienessä pakkaskelissä taas sen 4,5l, lähdettäessä sähkölataus täynnä.
 
Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli

Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto

Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.

Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:

FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk

SeatMii 2020 Electric

Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk

Erotus sähköauton hyödyksi: 2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk

Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.

Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?

Nyt vuosi kulunut Seatilla ja aika laittaa todelliset kulut:
Kilometrejä kertynyt 25600 ja kulutus 19.6kw/h, maksettuja pikalatauksia n. 10 kpl ja ilmaisia ehkä 30kpl.

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,11c kwh): 551€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 563€
Verokulut vuodessa: 141€
yht: 1265€ = jaettuna 12kk= 105€/kk

Laskelma heitti alakanttiin 21€ (2€/kk), sähkön hinta oli laskettua matalampi 14c/kwh -> 11c/kwh ja vakuutus 63€ kalliimpi, vanhasta Focuksesta meni suutin myynnin jälkeen, johon paloi uudella omistajalla vuoden laskettu remppabudjetti 300€ yhdellä kertaa.

Edit: vero korjattu 188->141€

Lyhyesti: Mii on taajamassa talvella ja varsinkin kesällä yliveto, auto on aina lämmin ja ajaminen helppoa, pidemmät matkat vaatii vähän suunnittelua tai toisen auton, -27 aamupakkasessa range näytti akku täynnä esilämmitettynä 115km ja kesällä 200-250km, kotona auto latautuu autolämpötolpan pistorasiasta johon vaihdettu ajastin joka mahdollistaa jatkuvan käytön, näin helppoa autoilu ei ole vielä ollut ja arkiajossa kaikki polttikset jää valoihin kun Mii kirittää jo 20metrin päässä.

Mii.jpg

Mii2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat todelliset kulut laskea, niin aina pitää arvioida pääomakulut. Toki Mii on jo sen verran halpa auto uutena, että eipä siinä varmaan tonnitolkulla vuodessa hinta laske, voi olla että ei juuri ollenkaan, kun tuon hintaisia sähköautoja on aika vähän tarjolla.
 
Jos haluat todelliset kulut laskea, niin aina pitää arvioida pääomakulut. Toki Mii on jo sen verran halpa auto uutena, että eipä siinä varmaan tonnitolkulla vuodessa hinta laske, voi olla että ei juuri ollenkaan, kun tuon hintaisia sähköautoja on aika vähän tarjolla.
Tuossa lainauksessahan sen olin laskenut, sitä vaan on turha vielä enempää arvioida, tai nettiauton mukaan samanverran ajetun saa ostettua 1050€ kalliimmalla kuin itse ostin uutena, eli arvo noussut 1050€ joten auton kulut 258€ vuodessa (21,5€/kk) :rofl:
 
Nyt vuosi kulunut Seatilla ja aika laittaa todelliset kulut:
Kilometrejä kertynyt 25600 ja kulutus 19.6kw/h, maksettuja pikalatauksia n. 10 kpl ja ilmaisia ehkä 30kpl.

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,11c kwh): 551€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 563€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1312€ = jaettuna 12kk= 109€/kk

Laskelma heitti alakanttiin 68€ (6€/kk), sähkön hinta oli laskettua matalampi 14c/kwh -> 11c/kwh ja vakuutus 63€ kalliimpi, vanhasta Focuksesta meni suutin myynnin jälkeen, johon paloi uudella omistajalla vuoden laskettu remppabudjetti 300€ yhdellä kertaa.

Lyhyesti: Mii on taajamassa talvella ja varsinkin kesällä yliveto, auto on aina lämmin ja ajaminen helppoa, pidemmät matkat vaatii vähän suunnittelua tai toisen auton, -27 aamupakkasessa range näytti akku täynnä esilämmitettynä 115km ja kesällä 200-250km, kotona auto latautuu autolämpötolpan pistorasiasta johon vaihdettu ajastin joka mahdollistaa jatkuvan käytön, näin helppoa autoilu ei ole vielä ollut ja arkiajossa kaikki polttikset jää valoihin kun Mii kirittää jo 20metrin päässä.

Mii.jpg

Mii2.jpg
Onko kulutus auton ilmoittama, vai ladatun sähkön määrä?

Miksi verokulut vuodessa on 188 €? Niiden pitäisi olla 140,89 € (53,29 € + 0,015 € * 365 * 16).
 
Onko kulutus auton ilmoittama, vai ladatun sähkön määrä?

Miksi verokulut vuodessa on 188 €? Niiden pitäisi olla 140,89 € (53,29 € + 0,015 € * 365 * 16).

Auton ilmoittama, en jaksanut laskea lataushäviötä kuten en myöskään ilmaisia julkisia latauksia tai pikalatauksia, heitot on kuitenkin vain muutamia kymppejä, luultavasti kotiinpäin Lidlin ilmaisen pikalatauksen vuoksi.

Vero korjattu, olin luultavasti laskenut bensa-miin veron mukaan vuosi sitten..
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähköautolla pääsee eteenpäin 100 km/h niin pääseekö sillä myös taaksepäin 100 km/h? Eihän peruutuksessa tapahdu muuta kuin että moottori pyörii toiseen suuntaan? Vai onko laitettu jotain rajoitteita?
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Kahden minuutin esittely ->

Tuossa olisi esituotanto Ioniq 5 rinnakkain Veloster N: rinnalla. Onhan tuo nätti möhköksi ja esim videollakin vilahtanut Kona electric tai tuo Veloster näyttää rinnalla vanhanaikaisilta.
 
Ioniq 5 itsestä taas näyttää suunnilleen yhtä kiinnostavalta kun vuosittainen golfin facelift. Vähän enemmän uutta kaipaisi. Ne sivulle kääntyvät istuimet ja kaapparinovet ilman keskipilaria konseptissa olisi ollut jo vaihtelua. Toivottavasti piakkoin saadaan teslalta cyberhatch tai vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähköautolla pääsee eteenpäin 100 km/h niin pääseekö sillä myös taaksepäin 100 km/h? Eihän peruutuksessa tapahdu muuta kuin että moottori pyörii toiseen suuntaan? Vai onko laitettu jotain rajoitteita?

Lienee rajoitettu softalla about kaikissa. Hauskana (?) yksityiskohtana esim. Amperassa voi kuulemma laittaa vauhdissa pakin päälle ja säädellä hidastuvuutta kaasupolkimella, mutta en ole viitsinyt kokeilla omallani :)
 
Tuossa lainauksessahan sen olin laskenut, sitä vaan on turha vielä enempää arvioida, tai nettiauton mukaan samanverran ajetun saa ostettua 1050€ kalliimmalla kuin itse ostin uutena, eli arvo noussut 1050€ joten auton kulut 258€ vuodessa (21,5€/kk) :rofl:
No jos laskit itse että auto menettää reilut 10 000€ arvoa viidessä vuodessa niin se on yli 2000€ vuodessa.

Lisäksi 10€ vuodessa eli ilmeisesti pelkkä katsastuskulu kerran ei ole oikein realistinen arvio.Eikös tuossa ole 30k huoltoväli kuten up:ssa joten käytännössä määräaikaishuolto kerran vuodessa, plus sitten jos 5v ja 150k ajelee niin pari jarrutemppaa +jotain pikkukorjauksia ja/tai alustan osia siellä loppupuolella, niin äkkiä niihinkin se 300€ vuodessa menee keskimäärin.
 
No jos laskit itse että auto menettää reilut 10 000€ arvoa viidessä vuodessa niin se on yli 2000€ vuodessa.

Lisäksi 10€ vuodessa eli ilmeisesti pelkkä katsastuskulu kerran ei ole oikein realistinen arvio.Eikös tuossa ole 30k huoltoväli kuten up:ssa joten käytännössä määräaikaishuolto kerran vuodessa, plus sitten jos 5v ja 150k ajelee niin pari jarrutemppaa +jotain pikkukorjauksia ja/tai alustan osia siellä loppupuolella, niin äkkiä niihinkin se 300€ vuodessa menee keskimäärin.

Katsotaan vuoden päästä kun auto on huollettu, saatan huoltaa auton itse, raitisilmasuodattimen ja pyyhkimien vaihto ei ole kummonen homma ja jälleenmyyjä ei osannut sanoa ensihuollon hintaa, netissä puhuttiin että olis 100€ luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen aamulla alle uudenkarhea ID.4 1st ja tykkäsin kyllä. Huoltoväli 2v/rajattomat kilsat :D

Eniten silti hymyilytti kuinka teho on heti käytössä ja siksi auto ei arkiajoon tunnu ollenkaan alitehoiselta, kun lähdöt ovat rivakat. Alustassa ehkä pientä pintakovuutta, mutta pitää tutkia onko tuossa jotain asetuksia. Muutoin hiljainen, tilava ja oikein mukava auto kaupunkiin ja lyhyeen matkaan. Oikeastaan kaikki ajo sellaista, johon kolme Ionityä riittävät menopaluuseen.
 
Nyt vuosi kulunut Seatilla ja aika laittaa todelliset kulut:
Kilometrejä kertynyt 25600 ja kulutus 19.6kw/h, maksettuja pikalatauksia n. 10 kpl ja ilmaisia ehkä 30kpl.

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,11c kwh): 551€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 563€
Verokulut vuodessa: 141€
yht: 1265€ = jaettuna 12kk= 105€/kk

Vuosi e-up:lla, VW:n palvelusta saatavan excelin mukaan näyttää 24015km olevan takana ja kuukausikohtaiset kulutukset 11,4 - 20,7 (kWh/100km), joten kulutuksen tuplaantuminen talvella on tosiasia. Koko vuoden keskiarvoksi kuukausikohtaiset keskiarvot tulee 15,2 kWh/100km, kun taas laskemalla kulutussarakkeet yhteen ja jakamalla kilometrimäärällä saadaan alta hieman alta 15.. Mukavan epätarkkaa :) . Odotellaan vielä pari kuukauttaa niin saa täyden vuoden kulutuksen täsmättyä latausaseman kwh-laskurista, niin näkee vähän osvittaa latauksen hyötysuhteestakin.
 
ID.4 ens viikolla koeajoon.. Toivottavasti kerkeäisi sulaa edes vähän asfalttia, että saisi kokeiltua tehojakin.
Erityisesti koko kiinnostaa (lastenistuimet telakalla, verrokkina tulee olemaan E-mese farkkuna). Ja takaboxi. Rangeksi riittää talvella 300km, joka ilmeisesti saattaa tehdä tiukkaa...
 
ID.4 ens viikolla koeajoon.. Toivottavasti kerkeäisi sulaa edes vähän asfalttia, että saisi kokeiltua tehojakin.
Erityisesti koko kiinnostaa (lastenistuimet telakalla, verrokkina tulee olemaan E-mese farkkuna). Ja takaboxi. Rangeksi riittää talvella 300km, joka ilmeisesti saattaa tehdä tiukkaa...

Itseänikin kiinnostaa tuo lastenistuimien mahtuminen, onko vielä selkä menosuuntaan? Uusi suositushan on, että ainakin nelivuotiaaksi selkä menosuuntaan.
 
ID.4 ens viikolla koeajoon.. Toivottavasti kerkeäisi sulaa edes vähän asfalttia, että saisi kokeiltua tehojakin.
Erityisesti koko kiinnostaa (lastenistuimet telakalla, verrokkina tulee olemaan E-mese farkkuna). Ja takaboxi. Rangeksi riittää talvella 300km, joka ilmeisesti saattaa tehdä tiukkaa...

Jos saat testattua jotenkin leveyden takapenkillä eli jos on kaksi turvaistuinta niin millainen tila jää keskipaikalle?
 
Itseänikin kiinnostaa tuo lastenistuimien mahtuminen, onko vielä selkä menosuuntaan? Uusi suositushan on, että ainakin nelivuotiaaksi selkä menosuuntaan.
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.
 
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.

extended-rear-facing-graco-extend2fit.jpg


Toivottavast kuva näkyy, mutta vaatiihan tuo 4v istuin valtavan auton jollaiseen suomalaisella ei edes kuuluisi olla varaa. Omassa 3-sarjan bemarissa 5kk vauvan turvakaukalokin on jo ison oloinen.
 
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.

Meillä ollut käytössä Britax Max-Way, joka menee 25-kiloiseen asti. Vaihdettiin tosin kasvot menosuuntaan olevaan istuimeen hieman ennen kuin lapsi täytti 4 vuotta ja painoa oli ehkä 17kg. Britaxin kaukalo telakalla vei enemmän tilaa eli en mahtunut Octavian etupenkille mukavasti sen kanssa, mutta tuon Max-Wayn edessä on ihan hyvä istua...siinä toki on hieman säätövaraa sen kanssa, paljonko jalkatilaa jättää lapselle eli se eteen jäävä tila ei ole mikään absoluuttinen totuus.
 
extended-rear-facing-graco-extend2fit.jpg


Toivottavast kuva näkyy, mutta vaatiihan tuo 4v istuin valtavan auton jollaiseen suomalaisella ei edes kuuluisi olla varaa. Omassa 3-sarjan bemarissa 5kk vauvan turvakaukalokin on jo ison oloinen.
Jäi vähän epäselväksi, onko kuvan tarkoitus todella olla esimerkki istuimesta, johon 4-vuotias mahtuu, vai osoittaa, ettei selkä menosuuntaan voi istua vaikka olisi miten iso istuin, kun jalat eivät mahdu olemaan.
 
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.
Suositushan selkä menosuuntaan on lähes kouluikään asti ja meilläkin 5v poika vielä ihan hyvillään istui Max-Wayssä joten aika tapauskohtaista kyllä.
 
Onkos kellään menossa autoprojektia, missä vanha auto muutetaan täyssähköiseksi? Tullut toisinaan vähän lueskeltua vastaavia ja alkanut asia enemmänkin kiinnostaa, et muuntaisi -72 mantan (mistä puuttuu tekniikka) n. 150-200km rangelle riittäväksi sähköpeliksi.

Se mitä katsellut, niin pelkkään moottoriin/voimalinjaan 7-9k ja akustoon 14k? Ja päälle vielä maksullinen heppu tekemään luvalliset muutokset, että saisi vielä rekisteriinkin auton. Mut toistaiseksi olisi jopa toteutettavissa.
 
Onkos kellään menossa autoprojektia, missä vanha auto muutetaan täyssähköiseksi? Tullut toisinaan vähän lueskeltua vastaavia ja alkanut asia enemmänkin kiinnostaa, et muuntaisi -72 mantan (mistä puuttuu tekniikka) n. 150-200km rangelle riittäväksi sähköpeliksi.

Se mitä katsellut, niin pelkkään moottoriin/voimalinjaan 7-9k ja akustoon 14k? Ja päälle vielä maksullinen heppu tekemään luvalliset muutokset, että saisi vielä rekisteriinkin auton. Mut toistaiseksi olisi jopa toteutettavissa.

Wheelers & Dealersissa oli mielenkiintoinen jakso aiheesta, kannattaa tsekata

 
Jäi vähän epäselväksi, onko kuvan tarkoitus todella olla esimerkki istuimesta, johon 4-vuotias mahtuu, vai osoittaa, ettei selkä menosuuntaan voi istua vaikka olisi miten iso istuin, kun jalat eivät mahdu olemaan.

Ehkä se että lapsi kasvaa melko nopeasti niin isoksi että jalat eivät mahdu oikein mihinkään selkä menosuuntaan mennessä. Toki jos penkissä ja autossa on Superb tyyliset takajalkatilat niin se auttaa. Tyypillisessä lapsiperheen autossa ei ole tuollaisia tiloja.
 
Ehkä se että lapsi kasvaa melko nopeasti niin isoksi että jalat eivät mahdu oikein mihinkään selkä menosuuntaan mennessä. Toki jos penkissä ja autossa on Superb tyyliset takajalkatilat niin se auttaa. Tyypillisessä lapsiperheen autossa ei ole tuollaisia tiloja.

Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä. Kuvan lapsi lienee yli 4v tai pitkä ikäisekseen.
Metrinen lapsi mahtuu kyllä selkä menosuuntaan useimpiin C-segmentin autoihin siten että etupenkille mahtuu keskikokoinen aikuinen. Se että lapsen jalat jäävät koukkuun ei välttämättä haittaa niin paljon kuin äkkiseltään voisi luulla. Sorry omalta osaltani OT:stä. Tarkennetaan sen verran, että omat kokemukset Amperasta, joka on hybridi eli nyt ollaan taas ketjun aiheessa :)
 
Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä. Kuvan lapsi lienee yli 4v tai pitkä ikäisekseen.
Metrinen lapsi mahtuu kyllä selkä menosuuntaan useimpiin C-segmentin autoihin siten että etupenkille mahtuu keskikokoinen aikuinen. Se että lapsen jalat jäävät koukkuun ei välttämättä haittaa niin paljon kuin äkkiseltään voisi luulla. Sorry omalta osaltani OT:stä. Tarkennetaan sen verran, että omat kokemukset Amperasta, joka on hybridi eli nyt ollaan taas ketjun aiheessa :)
Kumpikin meidän kersoista venyi yli metrin mittaiseksi ennen kuin täyttivät kolme. Kovasti itketytti pidemmillä matkoilla jalkojen puutuminen, joten kumpikin käännettiin naama menosuuntaan n. 2,5-vuotiaana. Auton tila ei tullut vastaan, vaan istuinta ei yksinkertaisesti saanut kauemmas takapenkistä.
 
Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä.

Telakka on melkein pakollinen, jolloin siinä on (ainakin Maxi-Cosilla on) telakalla oma jalkansa jalkatilaan. Ei siinä siis tyhjän päällä koskaan olla.
 
Telakka on melkein pakollinen, jolloin siinä on (ainakin Maxi-Cosilla on) telakalla oma jalkansa jalkatilaan. Ei siinä siis tyhjän päällä koskaan olla.

Tukijalka on tuollaisessa toki aika välttämätön. Britaxissa se on itse istuimessa eli tyhjän päällä se ei toki ole, mutta en uskaltaisi asentaa kovin eteen. Asennusohjeissa ei varsinaisesti ole sanottu, miten eteen istuimen saa asentaa, mutta eihän sitä voi ihan huulille jättää roikkumaan (eikä se ehkä ole mahdollistakaan edes Superbin tiloilla). Jollain telakkaratkaisulla jalkatilaa voi ehkä saada paremminkin.

Kumpikin meidän kersoista venyi yli metrin mittaiseksi ennen kuin täyttivät kolme. Kovasti itketytti pidemmillä matkoilla jalkojen puutuminen, joten kumpikin käännettiin naama menosuuntaan n. 2,5-vuotiaana. Auton tila ei tullut vastaan, vaan istuinta ei yksinkertaisesti saanut kauemmas takapenkistä.

Mikä istuin oli käytössä?
 

Meilläkin on isovanhempien käytössä vähän vanhempi Cybex Sirona ja se piti tilan loppuessa kääntää kasvot menosuuntaan hieman aikaisemmin. Max-Way on tilavampi, mutta siinäkin on huonot puolensa.
 
Ei kun tässä on ollut koko ajan kyse PCR-testimenetelmästä viruksien löytämiseksi, ja sen toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Mullis tosiaan kuoli juuri sopivasta aivan vähän ennen kuin tämä "pandemia" puhkesi :)
Kiitoksia mielipiteestäsi.

Meitä on tosiaan täällä paljon erilaisia ihmisiä lukemassa näitä viestejä, ja mielipiteitä on siksi hyvin monenlaisia. Asia kiinnostaa monia varsinkin nyt, kun alkaa pikkuhiljaa löytyä niitä oikeita argumentteja ja faktoja. Ja tietysti aikaa on taas kulunut.

Siitä olen toki yhtä mieltä, että esitetyt asiat olisi hyvä perustua aina johonkin lähteisiin, kuin pelkkään omaan mielipiteeseen.

Tässä kyseisessä kommentissani nämä kriteerit kyllä täyttyvät, koska näemme itse omilla silmillämme, ja kuulemme omilla korvillamme, että kuinka muun muassa itse PCR-testin kehittäjä (hän jos kuka tietää mistä puhuu), sekä myös USA:n kansallisen allergia ja infektiotauti-instituutin johtaja (50 vuoden kokemus erilaisista alan tehtävistä pääkallopaikoilla), totetavat asiasta juuri näin, että PCR-testi ei toimi korkeilla syklimäärillä. Todetaan myös, että sitä ei siis ylipäätään pitäisi käyttää kliinisiin tutkimuksiin.

En siis esitä tässä mitään omia mielipiteitäni, vaan toistan näiden asiansa varmasti osaavien herrojen sanomisia, jotka jokainen voi vielä itse käydä toteamassa, kun vähän viitsii kaivella ja ottaa ne suomut pois silmiltä. Lisäksi olen koonnut tuohon kommenttiin muitakin asiaa tukevi ja avaavia tekijöitä.

Eli peräänkuulutan edelleen, että toivottavasti jossain vaiheessa löydämme keskuuteemme sellaisen oikeasti ja varmennetusti toimivan testin, jotta saamme todella tietää, että missä me menemme tämän "pandemian" kanssa. Sen verran omasta mielipiteestäni (perustuen em. asioihin), että olemassa olevien tietojen perusteella olen tällä hetkellä vakaasti sitä mieltä, että kyseesä ei ole normaalia kausi-influenssaa pahemmasta kyse, ja empä yllättyisi yhtään, että jossain vaiheessa kausi-influenssa nimi korvataan sanalla Korona :)
Itseänikin kiinnostaa tuo lastenistuimien mahtuminen, onko vielä selkä menosuuntaan? Uusi suositushan on, että ainakin nelivuotiaaksi selkä menosuuntaan.
Jos saat testattua jotenkin leveyden takapenkillä eli jos on kaksi turvaistuinta niin millainen tila jää keskipaikalle?
Millainen istuin 4v on selkä menosuuntaan? Ei kai THL Mika Salminen kumppaneineen ole tätä miettineet..
Haluan nähdä miten ja millainen istuin 3-4v lapselle on markkinoilla minkä saa selkä menosuuntaan.
extended-rear-facing-graco-extend2fit.jpg


Toivottavast kuva näkyy, mutta vaatiihan tuo 4v istuin valtavan auton jollaiseen suomalaisella ei edes kuuluisi olla varaa. Omassa 3-sarjan bemarissa 5kk vauvan turvakaukalokin on jo ison oloinen.
Meillä ollut käytössä Britax Max-Way, joka menee 25-kiloiseen asti. Vaihdettiin tosin kasvot menosuuntaan olevaan istuimeen hieman ennen kuin lapsi täytti 4 vuotta ja painoa oli ehkä 17kg. Britaxin kaukalo telakalla vei enemmän tilaa eli en mahtunut Octavian etupenkille mukavasti sen kanssa, mutta tuon Max-Wayn edessä on ihan hyvä istua...siinä toki on hieman säätövaraa sen kanssa, paljonko jalkatilaa jättää lapselle eli se eteen jäävä tila ei ole mikään absoluuttinen totuus.
Jäi vähän epäselväksi, onko kuvan tarkoitus todella olla esimerkki istuimesta, johon 4-vuotias mahtuu, vai osoittaa, ettei selkä menosuuntaan voi istua vaikka olisi miten iso istuin, kun jalat eivät mahdu olemaan.
Suositushan selkä menosuuntaan on lähes kouluikään asti ja meilläkin 5v poika vielä ihan hyvillään istui Max-Wayssä joten aika tapauskohtaista kyllä.
Ehkä se että lapsi kasvaa melko nopeasti niin isoksi että jalat eivät mahdu oikein mihinkään selkä menosuuntaan mennessä. Toki jos penkissä ja autossa on Superb tyyliset takajalkatilat niin se auttaa. Tyypillisessä lapsiperheen autossa ei ole tuollaisia tiloja.
Ei noita isojakaan takajalkatiloja voi määräänsä enempää hyödyntää ainakaan ihan helpolla, kun sen istuimen pitäisi varmaan olla enimmäkseen penkin päällä eikä tyhjän päällä. Kuvan lapsi lienee yli 4v tai pitkä ikäisekseen.
Metrinen lapsi mahtuu kyllä selkä menosuuntaan useimpiin C-segmentin autoihin siten että etupenkille mahtuu keskikokoinen aikuinen. Se että lapsen jalat jäävät koukkuun ei välttämättä haittaa niin paljon kuin äkkiseltään voisi luulla. Sorry omalta osaltani OT:stä. Tarkennetaan sen verran, että omat kokemukset Amperasta, joka on hybridi eli nyt ollaan taas ketjun aiheessa :)
Kumpikin meidän kersoista venyi yli metrin mittaiseksi ennen kuin täyttivät kolme. Kovasti itketytti pidemmillä matkoilla jalkojen puutuminen, joten kumpikin käännettiin naama menosuuntaan n. 2,5-vuotiaana. Auton tila ei tullut vastaan, vaan istuinta ei yksinkertaisesti saanut kauemmas takapenkistä.
Telakka on melkein pakollinen, jolloin siinä on (ainakin Maxi-Cosilla on) telakalla oma jalkansa jalkatilaan. Ei siinä siis tyhjän päällä koskaan olla.
Tukijalka on tuollaisessa toki aika välttämätön. Britaxissa se on itse istuimessa eli tyhjän päällä se ei toki ole, mutta en uskaltaisi asentaa kovin eteen. Asennusohjeissa ei varsinaisesti ole sanottu, miten eteen istuimen saa asentaa, mutta eihän sitä voi ihan huulille jättää roikkumaan (eikä se ehkä ole mahdollistakaan edes Superbin tiloilla). Jollain telakkaratkaisulla jalkatilaa voi ehkä saada paremminkin.

Mikä istuin oli käytössä?
Meilläkin on isovanhempien käytössä vähän vanhempi Cybex Sirona ja se piti tilan loppuessa kääntää kasvot menosuuntaan hieman aikaisemmin. Max-Way on tilavampi, mutta siinäkin on huonot puolensa.
Kun aiheesta näyttäis löytyvän enemmänkin jutun juurta, niin sille voisi melkeinpä perustaa ihan oman ketjunsa.
 
Pohdiskelin tässä millaisen mielestäni pikalatausverkon ja akkuteknologian tulisi olla, jotta pääsisi jouhevasti paikasta toiseen. Minusta olisi hyvä, jos viiden minuutin latauksella saisi 100 km lisää todellista ajomatkaa kelillä kuin kelillä eli puolen tunnin (itse lataus 15 min + muu sähläys 15 min) pysähdys 300 km välein. Minulle on tulossa ID4 ja se ei taida pystyä ihan tuohon, mutta hyvissä olosuhteissa se voisi päästä lähelle, jos latausverkko olisi parempi. Sitä varten pitäisi isojen teiden varsilla olla 50 km välein vähintään 125 kW latureita. Valitettavasti suurin osa latureista ei ole kuin 50 kW ja niitäkin on liian harvassa ja liian vähän yhdessä paikassa eikä voi olla varma ettei joudu jonottamaan. Tästä huolimatta innostus ensimmäistä täyssähköautoa kohtaan on suuri ja odotukset korkealla kunhan vain saisi auton alle. Oma ajo on kuitenkin pääasiassa lyhyttä ajoa eikä 300 km pidempiä rupeamia tule montaa kertaa vuodessa. Mutta olisi kuitenkin mukava ajella ne stressaamatta latauksista ja ylipitkistä pysähdyksistä turhan tiheästi.
 
Pohdiskelin tässä millaisen mielestäni pikalatausverkon ja akkuteknologian tulisi olla, jotta pääsisi jouhevasti paikasta toiseen. Minusta olisi hyvä, jos viiden minuutin latauksella saisi 100 km lisää todellista ajomatkaa kelillä kuin kelillä eli puolen tunnin (itse lataus 15 min + muu sähläys 15 min) pysähdys 300 km välein. Minulle on tulossa ID4 ja se ei taida pystyä ihan tuohon, mutta hyvissä olosuhteissa se voisi päästä lähelle, jos latausverkko olisi parempi. Sitä varten pitäisi isojen teiden varsilla olla 50 km välein vähintään 125 kW latureita. Valitettavasti suurin osa latureista ei ole kuin 50 kW ja niitäkin on liian harvassa ja liian vähän yhdessä paikassa eikä voi olla varma ettei joudu jonottamaan. Tästä huolimatta innostus ensimmäistä täyssähköautoa kohtaan on suuri ja odotukset korkealla kunhan vain saisi auton alle. Oma ajo on kuitenkin pääasiassa lyhyttä ajoa eikä 300 km pidempiä rupeamia tule montaa kertaa vuodessa. Mutta olisi kuitenkin mukava ajella ne stressaamatta latauksista ja ylipitkistä pysähdyksistä turhan tiheästi.
ID.3 kuluttaa n. 20 kWh/100 km pikkupakkasilla (-8 C Björnin testissä 90 km/h nopeudella). ID.4 oletettavasti enemmän. Tuolla kulutuksella 100 km lisää 5 minuutissa vaatisi 240 kW lataustehoa. Parhaat ja kalleimmat mallit lataavat muutaman minuutin tuolla tahdilla, mutta ei taida yksikään myynnissä oleva automalli saada 60 kW ladattua tuollaisella keskiteholla.
 
Sähköautossa vaan on käyttäjälleen enemmän muuttujia kuin se laturi ja auton kyky vastaanottaa, ihan sama ajaa kylmällä akulla 350KWh laturiin on se sitten e-208 tai Taycan, lataustehot ei lähentele aseman maksimia kuitenkaan.

Hieman oppimiskäyrää tulee ensimmäisen sähköautonsa omistajille ja toki ajoneuvojen ohjelmointikin akun lämmönhallinnan suhteen kehittyy vielä.
 
Tiedän, ettei olla tänä päivänä vielä tuossa 5 min / 100 km tasossa, mutta se olisi mielestäni sellainen hyvä taso, johon päästyä täyssähköautolla ajamisessa ei tarvitsisi suunnitella ylimääräisiä taukoja latauksen takia, vaan lataus tapahtuisi niiden taukojen aikana, jotka joka tapauksessa tulee pidettyä. Siihen päästään kyllä vielä ja varmaan ohikin, pitää vain odottaa muutama vuosi.
 
Miten se akkujen lämmitys pikalatausta varten käytännössä tapahtuu?

Käytetäänkö siinä hyväksi vain akun sisäistä resistanssia, vai johdetaanko sinne jäähdytysnestettä pitkin lämpöä jostain.. lämpöpumpulla?

Periaatteessahan siellä voisi olla akustossa jäähdytysnesteeseen upotettuna tehokkaat sähkövastuksetkin jotka aktivoitaisiin pikalatausasemalla ja ekan minuutin aikana lämmitettäisiin akut, ja sitten vaan virtaa sisään isolla pöhinällä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 056
Viestejä
4 656 519
Jäsenet
76 334
Uusin jäsen
HowitzR

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom