Keskustelua hybridiautoista

Onko vielä olemassa sähköautoja, johon saisi kolme lasten istuinta kiinni taakse?

Vaihtoehtoisesti sitten hybdridejä.

Edit. Pohjustetaan vielä asiaa sen verran, että päivittäinen työmatka olisi noin 35km suunta.
Onko tuollaisia hybridejä, jolla pystyisi tuon lähemmäs 100km ajelemaan sähköllä.
Tyyriis, mutta näppärä ratkaisu on 3 lapsen istuin joka mahtuu autoon kuin autoon: Child Car Seats - 4 Child Car Seat, 3 Child Car Seat & Accessories
 
”Työ osoitti, että riskialttiita kohteita on paljon ja haavoittuvuuksia tulee koko ajan lisää. Suurin vastuu asiasta huolehtimisesta on tietenkin ajoneuvovalmistajilla, mutta on toimintamalleja, joilla käyttäjä voi omalta osaltaan tilannetta helpottaa. Tärkeintä on tiedostaa, että ajoneuvot ovat nykyään lähes täysin tietokoneita ja ne ovat alttiita kyberhyökkäyksille.”

 
Eiköhän tuossa helpota se että moottoria kuormitetaan vakiokierrosluvulla ja täyskuormalla, voidaan unohtaa kokonaan epäoptimaaliset osakuormat. Samaten koneesta saadaan yksinkertainen ainakin teoriassa kun voidaan unohtaa muuttuvat imusarjat, muuttuvat nokka-akselit jne. Ja moottorihan ei tarvise olla mikään 1,6l vaan joku pikkumosa jossa tuottoa se verran että pystyy matka-ajossa pitämään energiataseen plussalla... tuolla kerran on (iso?) akku bufferina.

Ei kuitenkaan liene mikään perus down-size moottori... että olisi ihan on-off -moottori?
 
Volvon sähköistyminen... Katsotaan. Ruotsikin on iso harvaan asuttu maa ja kuten meillä Suomessakin, niin heillä myös mökkeily kulttuuri ja samalla tavalla Sven joutuu vetämään venettä pitkiä matkoja.
 
Pari viikkoa sitten kyselin muutamalta norjalaiselta Norjan sähköautotilanteesta, ja tällä hetkellä heidän kertoman mukaan yksi isoimmista ongelmista on se, että sähköautojen suosion takia erityisesti yhteisinä pyhäaikoina laturille jonottelu on lisääntynyt huomattavasti. Kaikkien etuuksien ansiosta sähköautokanta on lisääntynyt huomattavasti eikä latausasemien määrä ole pysynyt perässä, joten varsinkin tollasina aikoina, jolloin kaikki lähtevät samana perjantai-iltapäivänä mökille, saa ilmeisesti ihan tosissaan varautua pitkiin odotuksiin.

Sekin siis on väliaikainen ongelma, mutta joka tapauksessa sellainen, joka muutaman vuoden aiheuttaa harmaita hiuksia. Ja sen ihmeemmin Suomen tulevaisuudesta mitenkään varmuudella tietämättöminä vähän ennakoivat, että sama odottaa meitä täälläkin, ellei sitten tuota kehitystä onnistuta järkeillä vähän eri taktiikalla.

Ei tällaisen tarvitse kenenkään autohankintoihin välttämättä vaikuttaa, mutta ihan kiinnostavaa on nähdä, miten täällä käy. Ja onhan se hyvä, että tällaisia skenaarioita on vähintään takaraivossa valmiina siltä varalta, jos vastaavaa tapahtuu täälläkin. Ehkä sitten vituttaa edes vähän vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Latausasemia tulee kyllä kokoajan ja edelleenkin se ajattelumallin muutos; ellet aja +300km matkaa, et edes joudu latailemaan pikalaturilla.

Pääasiassa auto "tankataan" kotona. Tai työpaikalla. Ja niitä latureita tosiaan on tulossa jo nyt; Kesko, McDonald's, Lidl, IONITY, Teslalla useita asemia...
 
Volvon sähköistyminen... Katsotaan. Ruotsikin on iso harvaan asuttu maa ja kuten meillä Suomessakin, niin heillä myös mökkeily kulttuuri ja samalla tavalla Sven joutuu vetämään venettä pitkiä matkoja.

Tälle vuotta tulee ihan käsittämätön määrä uusia latureita pohjoiseen Ruotsin osalta.
 
Volvo tekee päätökset koko maailman myyntiä ajatellen ja siksi se on vielä olemassa ja kehittymässä nykyisessä omistuksessa.

Toisin kuin Saab, joka ei onnistunut kehittymään paria mallisarjaa pidemmälle, laajemmalle ostajajoukolle. Ruotsia varten ei kannata autotehdasta pyörittää.
 
Tälle vuotta tulee ihan käsittämätön määrä uusia latureita pohjoiseen Ruotsin osalta.
1614690220797.png


Onhan tuossa pienehkö ero Suomen lappiin verrattuna.
 
Latausasemia tulee kyllä kokoajan ja edelleenkin se ajattelumallin muutos; ellet aja +300km matkaa, et edes joudu latailemaan pikalaturilla.

Pääasiassa auto "tankataan" kotona. Tai työpaikalla. Ja niitä latureita tosiaan on tulossa jo nyt; Kesko, McDonald's, Lidl, IONITY, Teslalla useita asemia...
Joo ihan totta, että normaalina arkena toi ei muodostune ongelmaksi. Pitkät mökkimatkat voi olla vähän eri asia, mutta jospa Suomessa latausasemien määrä kasvaa vähän paremmassa suhteessa autoihin kuin Norjassa.
 
Volvo tekee päätökset koko maailman myyntiä ajatellen ja siksi se on vielä olemassa ja kehittymässä nykyisessä omistuksessa.

Toisin kuin Saab, joka ei onnistunut kehittymään paria mallisarjaa pidemmälle, laajemmalle ostajajoukolle. Ruotsia varten ei kannata autotehdasta pyörittää.

GM saneli ehdot, että Saabin pitää tehdä huonompia autoja, eli käytännössä lyödä oma merkki opelin keulaan. Saab ei suostunut ja GM ajoi merkin ahtaalle ja lopulta konkkaan.

1614690220797.png


Onhan tuossa pienehkö ero Suomen lappiin verrattuna.

On länsinaapuri ehkä hiukan Suomea edellä...
 
2. Vety kaasuna suuressa paineessa vaatii todella vahvan (eli painavan) tankin. Suuri paine laittaa lisäksi ylimääräisiä turvallisuusvaatimuksia.
Tankki on kallis ja painava, ja potentiaalisesti vaarallinen.

Edellisen Mirain 2 tankkia painoivat täytettynä yhteensä n. 85kg, ei minusta ihan hirveästi vs. akkujen paino.
 
Nii just näin. Että paljonko se vetytankin paino ja koko vs akun vastaavat.

Pelkkää vetytankkia sähköauton akkuun on turha verrata. Vertailuun pitää vetyautosta ottaa myös sen ajoakku ja itse polttokenno oheisroinineen.

Mirai on ulkomitoiltaan edustusluokan auto, mutta tavaratilat ovat pienemmät kuin Yariksessa. Painoa sillä on enemmän kuin Tesla Model 3 LR:llä.
 
Pelkkää vetytankkia sähköauton akkuun on turha verrata. Vertailuun pitää vetyautosta ottaa myös sen ajoakku ja itse polttokenno oheisroinineen.

Mirai on ulkomitoiltaan edustusluokan auto, mutta tavaratilat ovat pienemmät kuin Yariksessa. Painoa sillä on enemmän kuin Tesla Model 3 LR:llä.

Mun mielestä merkittävin ongelma vedyssä on sen järjetön syttymisherkkyys. Eli ei riitä että autossa on 800barin paineen kestävä tankki, se tankki pitää suojella niin että se ei missään, pahimmasssakaan kolaritilanteessa saa vaurioitua. Jos vetysäiliö laitettaisiin tavalliseen autoon vaan polttoainetankin tilalle, niin ihan oikeankin elämän kolarit olisivat hollywood kolareita.
 
Pelkkää vetytankkia sähköauton akkuun on turha verrata. Vertailuun pitää vetyautosta ottaa myös sen ajoakku ja itse polttokenno oheisroinineen.

Mirai on ulkomitoiltaan edustusluokan auto, mutta tavaratilat ovat pienemmät kuin Yariksessa. Painoa sillä on enemmän kuin Tesla Model 3 LR:llä.

Nyt puhuttiin pelkästä vetytankin painosta, ei se nyt niin painava ole kuitenkaan.

Jos katsotaan koko ketjua niin painot jotakuinkin tankit 85kg (vanha Mirai) + polttokenno 56kg + FC boost converter 29kg + akku 44kg eli yhteensä about 215kg.

Vrt. Model 3 LR 480kg akut.

Lisäksi kannattaa huomioida että polttokennoteknologia kehittyy selvästi nopeammin kuin akkupuoli eli jatkossa ero tod.näk. kasvaa.

EDIT: kaikki nuo painot on vanhasta Miraista, uudessa paino on tippunut, ilmeisesti polttokennon paino on tippunut puoleen eli melkein 30kg vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ole suoraan polttokennot tai vetytankit jotka tekee Miraista painavan. Se on pyöreiden tankkien ja niiden turvarakenteiden viemä tila, jota kompensoidakseen autosta pitää tehdä fyysisesti isompi ettei sisätilat kärsi liikaa. Tämä on se se perussyy miksi Mirai on ulkomitoiltaan isompi mutta sisätiloiltaan pienempi kuin Tesla M3. Se vain välilliseti johtaa siihen että Vetyautot tuppaa olemaan painavampia.
 
Veden ongelmat kertauksena:

- universumin pienin molekyyli, läpäisee kaiken. Vähänkään pidempään säilöminen vaatii nesteytyksen > -250 astetta = vie energiaa pitää nesteenä.

-vetykenno kuluu käytössä > mirain kenno esim 8000km vaihtoväli

- tarvitaan yhä akku > pieni akku > paljon purku kertoja > lyhyt käyttö ikä. Vetyauto on sähköauto jossa on pieni akku ja polttokenno ;)

paljon muutakin vedyssä on kivoja piirteitä jotka vedyn kannattajat unohtaa.

Taisi tulla naputteluvirhe polttokennon kestolle, jos kerta tojo lupaa sille 100 000 mailia takuuta.

Vety menee tosiaan läpi tiivisteistä helpommin kuin moni muu kaasu. Onko tuosta mitään speksejä että kauan vety pysyy Mirain tankissa?

Googlettelin nopeasti vedyn varastoinnin vuodoista tankeista ja siellä mainittiin jotain että vetytankkien vuoto voi olla tyypillisesti jotain 10^-3 .... 10^-2 mbar*l/s

Miten tämä matematiikka menee?

Eli esim Toyota Mirain tankki ~100 litraa ja 700 bar paineessa
-> 70 000 000 mbar*l

pessimistisellä vuotonopeudella 10^-2 mbar*l/s kestäisi 70 000 000 mbar*l / 0,01 = 7 miljardia sekuntia laskea kaikki paine pois tankista, eli yli 200 vuotta.
 
vertailu.png


TM julkaisi täyssähköjen vertailun.

edit. tuossa vielä mallit
      • Honda E
      • Mazda MX-30
      • Peugeot e-2008
      • Porsche Taycan 4S
      • Volkswagen ID.3
      • Volvo XC40 Recharge
 
Onko tuo toimintamatka maantieajoa?
"Ensimmäisen toimintamatkakokeen ajoimme välillä Rovaniemi–Saariselkä. Ulkolämpötila oli keskimäärin –11 °C. "
"Toisen toimintamatkakokeen teimme Saariselältä käsin –13 °C:n lämpötilassa. Poikkeuksena viimevuotiseen reittiin suuntasimme autojen nokat nyt kohti etelää tunturin ylittämisen välttämiseksi ja siten valtaosaa Suomen maanteitä paremmin muistuttavaksi. "
 
ID3 ei tuossa testissä vakuuttanut toiminnallisuudeltaan kylmässä. Volvo sen sijaan yllättävän hyvä!
 
Vielä toimintamatka ilman esilämmitystä -11 asteen lämpötilassa.

toimintamatka.png

Kaikin puolin hämmentävää, miten Mazda ja Honda päätti lähteä tarjoamaan noin surkeita rangeja. Nuohan olisivat olleet heikohkoja tuloksia jo 2018.
Ei kaikkien autojen tarvitse 400+ matkoja tavoitella, mutta silti. Eivät nämä mitään budjettiluokan autoja ole.
 
Kaikin puolin hämmentävää, miten Mazda ja Honda päätti lähteä tarjoamaan noin surkeita rangeja. Nuohan olisivat olleet heikohkoja tuloksia jo 2018.
Ei kaikkien autojen tarvitse 400+ matkoja tavoitella, mutta silti. Eivät nämä mitään budjettiluokan autoja ole.

Mazdaa ja hondaa varmaan yritetään ensisijaisesti myydä erilaisuudella ja suunnittelussa on painotettu muita asioita kuin sähkötekniikkaa. Mahdollisesti ne on myös tehty ainoastaan alentamaan malliston keskimääräisiä päästöjä, eikä niitä varsinaisesti odoteta edes myytävän isoja määriä.
 
Juu jutun alussa oli " Vaikka uutuuksia on esitelty pitkin vuotta, otimme vertailuun käytännössä kaikki viime vuonna esitellyt uutuudet, jotka vain ehtivät mukaan. Toki sillä rajoitteella, että otimme vain yhden version kustakin perusrakenteesta, mikäli sitä käytetään useammassa mallissa"
 
Mikä on TM:n selitys, ettei Tesla ole mukana testissä?

TM 5/2019:
”Talvitestissä mitattiin myös autojen toimintamatkaa ajamalla akut täyteenlatauksen jälkeen tyhjäksi. Keskimäärin 11 asteen pakkasessa Hyundai ja Kia pääsivät toiseksi pisimmälle, 333 kilometriin, Teslan jatkaessa vertailun suurimmalla akullaan 391 kilometriin.”

Teslassa 100kWh, korealaisissa 64kWh akkupaketit
 
No niin. Nyt näyyttäisi talvenselkä katkenneen. Tuo RAV4 plug in kulutus kääntyi laskuun. Eli tuo nyt kuukauden jämähtänyt sähkönkulutus 21,4 kWh/100 km muuttui eilen lukemaan 21,3 kWh/100 km. Bensakulutus ei sensijaan kerro niin hyvin todellista kulutusta, kun se jaetaan kaikkien kilometrien kesken. Se on koko ajalta 2,4 L/100 km. Kilometrejä siis n 13 000 km nyt takana. Jos joku haaveilee tällaista plugaria käyttävänsä siten, että ajelee 0 litraa bensalla myös talvet läpeensä nämä nurkka-ajot, niin RAV4 plugarilla siihen vaaditaan muutama reunaehto jo.
Mulla on lämpöpyynti +19 astetta ja lähdetään aina lämpimästä tallista. Alin lämpö on -10 astetta, jolloin pääsee max 60 km puhtaasti sähköllä ja saa olla jo oikeasti tarkkaa ajoa. Kulutus sähköllä sinänsä keväisellä kelillä on hämmästyttävän pieni. Syksyllä sitä tarkemminkin mittailinkin ja kaikki lataukset meni 18-20 kWh/100 km väliin omalla ajolla. RAV4 näyttää jostain syystä tuon kumulatiivisen mittarinsa samalla lukemalla, kuin seinästä tulevan latauslaitteen mittarikin. Eli ladattu sähkö on myös reaalikulutuslukema. Latausta saa menemään autoon aina tyhjästä täyteen niin lähellä 14,5 kWh, ettei enää jaksa ihan pienimpiä desimaaleja erotellakaan. Jos muistaa aina nollata tripin lähtiessä, niin melkoisen helppoa on tarkastaa kulutuskin tyhjäksi ajossakin. Pätkäajot saa selville APPista GPS kilometreinä ja sähkön voi lukea 1/1000 osa tarkkuudella latauslaitteesta. Seka-ajot on liian haastavaa eritellä jo. Tyhjällä akulla ajelu tuottaa kulutusta n 5,5-6,0 L/100 km lukemiin meidän ajoprofiililla. Ja verrokkina vein 27 000 km ajetun tavallisen hybrid RAV4 MY19 lukemalla 5,3 L/100 km vaihdossa. Tällä plugarilla tulee vain bensakilometrejä liian pätkissä, ettei pysty tuon tarkempaan haarukkaan vetämään. Range näyttämät on taas alkanut kipuamassa lähemmäs tuota 90 km lukemaa, kun lämpötila on 5-10 astetta plussan puolella, mutta ne on vain lupauksia ja vähän on tullut mietittyä, etteikö tämä auto opi mistään sitä todellista. Tosin voi näyttää 79 ja pääsee 81. Ja joskus yhtäkkiä 60 km ainoastaan.
No tämmöistä tämä täällä. Ja 18,1 kWh akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä toimintamatka ilman esilämmitystä -11 asteen lämpötilassa.

toimintamatka.png


edit. Eli akku ajettiin täydestä niin tyhjäksi että auto pysähtyy.
Vähän tarpeettomia tällaiset "akku tyhjäksi mittanauhan kanssa" -testit. Range ei kerro auton käyttökelpoisuudesta oikein mitään. Range voi olla vaikka 1000 km, mutta se ei paljoa lämmitä jos sen jälkeen autolla menee puoli vuorokautta ladata pari sataa kilometriä lisämatkaa. Testi ei ota myöskään huomioon sitä, että 100-0 % ajelun jälkeen käytännön range seuraavalle etapille onkin korkeintaan 80 % luokkaa, sillä 100 %:iin lataaminen kestää ikuisuuden.

Björnin 1000 km ajoaikatesti kertoo paljon enemmän siitä, miten mukavasti matka etenee. Eniten ei vaikuta akun koko, vaan kulutus ja latausnopeus. Tuollaisissa testeissä on toki paljon muuttujia, mutta jos joukko autotoimittajia lähtee samaan aikaan liikkeelle samaa reittiä, niin tulos olisi suurinpiirtein vertailukelpoinen ainakin testattujen autojen välillä.
 
Tarkoitus mennä kokeilemaan viikonloppuna V60 T8 hybridiä. Pystyykö näillä ajamaan kovassakin pakkasessa pelkällä sähköllä, jos ohjaamon lämmittää webastolla ennakkoon vai pitääkö polttiksen olla aina päällä ajossa jos webasto päällä? Ymmärtääkseni pelkällä sähköllä ei juuri lämpöä pakkasella riitä.

Webastoa käyttäessä latautuuko myös pienempi akku plugarin kautta? Jos ylipäätänsä haluaa ajaa Pure tilassa niin lähteekö polttis päälle muuta kuin polkaisemalla?

Toisena vaihtoehtona on 330e ja tästä kiinnostaisi vastaavat kokemukset.
 
Sähköllä kyllä riittää lämmöt myös sisälle ja webastohan ei lämmitä kuin kabiinia. Ymmärtääkseni kulkee pakkasellakin sen minkä akussa riittää virta.
 
Volvo osaa käyttää webastoa erikseen, XC90 ainakin välillä napsauttaa sen päälle jos auto on kylmä ja mennään sähköllä. Kovemmilla pakkasilla kylmällä akulla, vaikka -15 kelissä, polttiksen mukaantulo ei vaadi polkaisua, vaan varovaisempikin polkimen käyttö riittää siihen.
 
Porschelta tulossa ensivuonna Taycan Cross Turismo, markkinalanseeraus Suomessa ensi kesänä. Saatavana neljänä eri versiona, joissa kaikissa sama on 93,4 kWh akku ja neliveto vakiona.

Taycan Cross Turismo, teho 380 hv (280 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 389–456 km, hinta alkaen 101 086 €
Taycan 4S Cross Turismo, teho 490 hv (360 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 388–452 km, hinta alkaen 120 440 €
Taycan Turbo Cross Turismo, teho 625 hv (460 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 395–452 km, hinta alkaen 165 769 €
Taycan Turbo S Cross Turismo, teho 625 hv (460 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 388–419 km, hinta alkaen 201 173 €

Yksivaihteinen vaihteisto etuakselilla, 2-vaihteinen vaihteisto taka-akselilla

Moottori

Teho (kW): 280 kW
Teho (PS): 380 PS
Teho (HP) (ainoastaan NAR): 375 hp
Overboost teho käytettäessä Launch Controlia (kW): 350 kW
Overboost teho käytettäessä Launch Controlia (PS): 476 PS
Overboost teho käytettäessä Launch Controlia (HP) (ainoastaan NAR): 469 hp
Maksimi vääntö Launch Controlilla: 500 Nm

Polttoainetalous ja päästöt NEDC
CO2 päästöt: 0 g/km
Yhdistetty sähkönkulutus :28,1 kWh/100 km
Sähkönkulutus kWh/100km: 28,1 kWh/100 km

Polttoainetalous ja päästöt WLTP
Sähkönkulutus: hidas (Ajoneuvokohtainen): 19,0 kWh/100 km
Sähkönkulutus: keskinopea (Ajoneuvokohtainen): 18,3 kWh/100 km
Sähkönkulutus: nopea (Ajoneuvokohtainen): 18,9 kWh/100 km
Sähkönkulutus: moottoritienopeus (Ajoneuvokohtainen): 24,0 kWh/100 km
Sähkönkulutus: yhdistetty kulutus (vehicle specific): 22,4 kWh/100 km
Sähkönkulutus: hidas (Mallisto): 21,9 - 19,1 kWh/100 km
Sähkönkulutus: keskinopea (Mallisto): 21,4 - 18,4 kWh/100 km
Sähkönkulutus: nopea (Mallisto): 22,4 - 18,9 kWh/100 km
Sähkönkulutus: moottoritienopeus (Mallisto): 28,4 - 24,0 kWh/100 km
Sähkönkulutus: yhdistetty (Mallisto): 26,4 - 22,4 kWh/100 km
Sähkönkulutus: kaupunkiajo (WLTP) (Ajoneuvokohtainen): 18,7 kWh/100 km
Sähkönkulutus: kaupunkiajo (WLTP): 21,6 - 18,7 kWh/100 km
Yhdistetty CO2-päästö (Ajoneuvokohtainen): 0 g/km
Yhdistetty CO2-päästö (Mallisto): 0 - 0 g/km

Toimintamatka
Yhdistetty toimintamatka (WLTP) - ajoneuvokohtainen: 456 km
Yhdistetty toimintamatka (WLTP): 389 - 456 km
Toimintamatka kaupungissa (WLTP): 542 km
Toimintamatka kaupungissa (WLTP) - ajoneuvokohtainen: 463 - 541 km
Toimintamatka pitkällä matkalla: 360 km

Lataaminen
Akun bruttokapasiteetti: 93,4 kWh
Akun nettokapasiteetti: 83,7 kWh
Maximi latausteho tasavirralla (DC): 270 kW
Latausaika vaihtovirralla (AC) 9.6kW (0 - 100%): 10,5 h
Latausaika vaihtovirralla (AC) 11kW (0 - 100%): 9,0 h
Latausaika vaihtovirralla (AC) 22kW (0 - 100%): 5,0 h
Latausaika tasavirralla (DC) 9.6kW 0 - 100 km (WLTP): 28,5 min
Latausaika tasavirralla (DC) 50kW (5 - 80%): 93,0 min
Latausaika tasavirralla (DC) maksimi latausteholla (5 - 80%): 22,5 min

Kori
Pituus: 4974 mm
Leveys: 1967 mm
Leveys (ilman peilien taittoa): 2144 mm
Korkeus: 1409 mm
Akseliväli: 2904 mm
Raideväli edessä: 1718 mm
Raideväli takana: 1698 mm
Omamassa (DIN): 2245 kg
Omamassa (EG): 2320 kg
Sallittu kokonaismassa: 2885 kg
Maksimikuorma: 640 kg
TBD: 75 kg

Ominaisuudet
Tavaratilan tilavuus, edessä: 84 l
Tavaratilan tilavuus: 430 l
Tavaratilan tilavuus (penkit kaadettuna): 1196 l

Suorituskyky
Huippunopeus: 220 km/h
Kiihtyvyys 0 - 60 mph Launch Control -toiminnolla: 4,8 s
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h Launch Control -toiminnolla: 5,1 s
Kiihtyvyys 0 - 160 km/h Launch Control -toiminnolla: 10,1 s
Kiihtyvyys 0 - 200 km/h Launch Control -toiminnolla: 15,6 s
Kiihtyvyys (80-120km/h) (50-75 mph): 2,6 s

Porsche-Taycan-Cross-Turismo-2021-sivusta-Kuva-Porsche.jpeg


 
Viimeksi muokattu:
Vähän tarpeettomia tällaiset "akku tyhjäksi mittanauhan kanssa" -testit. Range ei kerro auton käyttökelpoisuudesta oikein mitään.
On se kyllä saatana kun ensin sanotaan että miksi ei tehdä sellaista akku tyhjäksi testiä ja sitten se on perseestä kun tehdään sellainen. Se on vain yksi testi ja sitä myöden tiedon murunen muiden seassa. Tsekkaa ne testit mitkä sopii sun elämään.
Ite kaipaan just tällaisia absoluuttisia testejä.
 
On se kyllä saatana kun ensin sanotaan että miksi ei tehdä sellaista akku tyhjäksi testiä ja sitten se on perseestä kun tehdään sellainen. Se on vain yksi testi ja sitä myöden tiedon murunen muiden seassa. Tsekkaa ne testit mitkä sopii sun elämään.
Ite kaipaan just tällaisia absoluuttisia testejä.
Ihan niin kuin olisin kirjoittanut "vähän tarpeettomia", enkä "perseestä". Mielenkiintoinen statsi, mutta toivoisin vähän käytännöllisempiäkin lukuja.
 
Vähän jää Porche Cross Turismo tuleen makaamaan kun vertaa Teslan S tuleviin. En kumpaakaan ole ostamassa mutta nuo nyt jollain tapaa ovat samaa hintaluokkaa ja minusta 1000+ Hp on paljon kutkuttavampi asia kuin se että toisella saa parempia rata-aikoja tai että korin saumat istuvat parammin.

Edit: Rata-aika vertailu oli huono. Ovat näköjään hieroneet sitäkin Teslalla kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän jää Porche Cross Turismo tuleen makaamaan kun vertaa Teslan S tuleviin. En kumpaakaan ole ostamassa mutta nuo nyt jollain tapaa ovat samaa hintaluokkaa ja minusta 1000+ Hp on paljon kutkuttavampi asia kuin se että toisella saa parempia rata-aikoja tai että korin saumat istuvat parammin.

Kuulut varmaan siihen ryhmään ihmisiä joita Porsche ei varsinaisesti edes halua asiakkaiksi.

Hevosvoimilla ei ole enään mitään käytännön merkitystä tuossa vaiheessa kun niitä on 400+ kaikissa, ne jaksaa kiinnostaa ainoastaan peräkylien jonneja.
 
Eipä kyllä muakaan hevosvoimat tossa hintaluokassa noilla lukemilla luultavasti kiinnostaisi vähääkään, vaan päätökseen varmaan vaikuttaisi enemmän auton viimeistelyjälki, ajotuntuma, ulkonäkö, käytettävyys ja joku selittämätön fiilis.

Tietty vaikea sitä näin teoriassa on ihan varma olla, kun en lähelläkään 100 000 euron autoja ole.
 
Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että näissä kalliissa autoissa on enemmän kyse exclusiivivuudesta, laadusta, fiiliksestä ja siitä että omistaa jotain spesiaalia jota ei tule kaduilla koko ajan vastaan. Teslan S:n ostamalla auto ei erotu mitenkään positiivisella tavalla vanhoista rivitesloista, joita on kadut täynnä etsimässä Lidlin ilmaisia latauspaikkoja.
 
Ihmiset jotka maksavat sen satkun autosta odottavat siltä huippulaatua/luxusta myös sisätilojen ja viimeistelyn osalta, Tesla on pahasti alakynnessä tässä suhteessa. Ei auta että 0-100 lukemasta on höylätty pari kymppää pois, auton pitää tuntua laadukkaalta joka suhteessa.
 
Menee kyllä offtopiciksi mutta ei se että ratsastaa historialla ja arvostuksella tee Porschesta sen enempää autoa kuin esim Tesla, Xc90 t8 jne jne
 
Tarkoitus mennä kokeilemaan viikonloppuna V60 T8 hybridiä. Pystyykö näillä ajamaan kovassakin pakkasessa pelkällä sähköllä, jos ohjaamon lämmittää webastolla ennakkoon vai pitääkö polttiksen olla aina päällä ajossa jos webasto päällä? Ymmärtääkseni pelkällä sähköllä ei juuri lämpöä pakkasella riitä.

Webastoa käyttäessä latautuuko myös pienempi akku plugarin kautta? Jos ylipäätänsä haluaa ajaa Pure tilassa niin lähteekö polttis päälle muuta kuin polkaisemalla?

Toisena vaihtoehtona on 330e ja tästä kiinnostaisi vastaavat kokemukset.
Kaikki lämmitys Volvossa käyttää webastoa tai moottorin lämpöä. Eli kesälläkin jos on sanotaan vaikka 10 lämmintä ja ajat sähköllä niin webasto käynnistyy. Sen saa kyllä asetuksista pois päältä jos tykkää kylmässä kabiinissa istua.

Kovassakin pakkasessa pystyy ajamaan sähköllä mutta moottori kyllä kyllä käynnistyy, käyttää itsensä lämpimäksi ja sit sammuu. Pätee myös pure-tilassa.

12v akku lataa aina kun auto on piuhassa kiinni.
 
Menee kyllä offtopiciksi mutta ei se että ratsastaa historialla ja arvostuksella tee Porschesta sen enempää autoa kuin esim Tesla, Xc90 t8 jne jne
En ainakaan itse nähnyt, että joku olisi näin vihjannut. Toki historialla saa olla merkitystä yritystä arvioitaessa, mutta aina yksittäinen uusi automalli arvioidaan sen mallin ansioiden ja heikkouksien perusteella.

Porsche on erittäin tunnettu autoista, jotka lukeutuvat maailman kärkeen ajettavuudellaan, ja etenkin näitä uusia malleja tunnutaan ihan kiirehtien kehua viimeistelyjäljestä/laatuvaikutelmasta.

Sähköautoista kun on puhe, menee Tesla ilmeisesti rangessa Porschen edelle, mutta muilta osin on paha sanoa. Voihan totta kai olla, että näillä uusilla S-malleilla moni näistä edellä mainituista ominaisuuksista on ottanut ison harppauksen eteen päin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom