Keskustelua hybridiautoista

Näyttää siltä, että etupenkit on siirretty suunnilleen niin eteen kuin menee. Kuvassahan kuskin penkkiä ei edes näy, vaikka B-pilari näkyy lähes kokonaan.

Totta. Lienee kuitenkin aika hyvin jalkatilaa vaikka etupenkki olisikin säädetty normaalisti eli selkänoja olisi B-pilarin paikkeilla. Jonkin verran toki myös kiinni siitä, mahtuuko kenkä etupenkin alle. Esim. ID.3:ssa ei meinaa mahtua.

Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto :tdown:

Kontti 530 litraa ja edessä pieni frunkki. Itse tulisin noilla tiloilla toimeen, mutta jokaisella tietysti on omat tarpeensa.
 
Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto :tdown:
Pikkuauto.. toi on 10cm pidempi kuin vaikkapa VW Touran. Akseliväli n. 21cm pidempi.
Vetomassa muuten nelivetoisessa 1600kg, eria asia sitten kuinka pitkälle tolla mitään vetää..

Edelleen kaipaisin pidempää rangea...
 
Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto :tdown:
Katoitko yhtään noita auton mittoja? Esim. akseliväli on pidempi kuin Audi Q7:ssa tai E-mersussa.

Pituutta 2mm enemmän kuin farmari-golffissa. Eli ei nyt tietysti mikään valtava auto, mutta kuitenkin 29cm enemmän kuin hatchback-golf VII:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä että tämän talouden ensimmäinen auto on Passat GTE vuosimallia 2016. Ihan kattavasti on varusteltukin kun on mm. panoraamakattoa, dynaudio popit, peruutuskamera, digimittari, tutkat eteen-taakse, navi... kaikki nykyajan hienoudet. Ainoan miinuksen annan valkoisesta väristä.
 
Hyvännäköinen kelpo auto tuo Ioniq 5 - jos vaan tilat riittää. Kyllä ite hintaeron Skodaan maksaisin Ioniqin puolella jo esim. 3 sekkaa nopeammasta kiihtyvyydestä (en tosin muista, mikä kiihtyvyys oli Enyaq). Lisäksi Hyndai on yleensä kehuttu pienestä kulutuksesta - saa nähdä miten tämän kanssa.

---


Onpahan muikean kokoinen (25kw/h) akku C-sarjalaisessa. Riittäisi oikein hyvin jo arkiajoihin. Kasvanut vielä, pikkuauto kun on ollut ja on varmaan edelleen?
 
Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto :tdown:
Kontti on 531 l/1600 l. Lisäksi edessä on takavetoisessa 57 l.

Vastaavia "pikkuautoja" on muitakin, esim. Skodan pikkupiku Kodiaq. Se on 6 cm pidempi, 1 cm kapeampi, 7 cm korkeampi sekä akseliväliltään 21 cm lyhyempi kuin Ioniq 5.

Ymmärrän kyllä hyvin, että muotoilu, 20" ei kovin matalaprofiilirenkaat sekä 3000 mm akseliväli hämäävät silmää. :)

Edit: Tarkistin vielä rengaskoon ja se on tosiaan pari milliä korkeampi kyljiltään kuin esim. yleinen 205/55R16. Rengaskoko on huikea 255/45R20! Pyörän halkaisija on peräti 737,5 mm, mikä on täsmälleen saman verran kuin upouudessa BMW X5 xDrive40i:ssä. Jos on joskus katsellut luonnossa tuollaista, niin tietää, että X5:n pyörät eivät ole pienimmästä päästä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210223-215504.png
    Screenshot_20210223-215504.png
    1,1 MB · Luettu: 32
Viimeksi muokattu:
Muutama lisähuomio. Takapenkille oli aseteltu tuollainen pöytä, mutta onkohan tämä vain markkinointimateriaalia vai jokin fiksusti käyttöönotettava piiloon menevä lisävaruste. 230v pistorasiasta pitäisi olla mahdollista syöttää "kodinkoneita".

Screenshot_20210223-182416_Chrome.jpg

Etupenkit kääntyivät kuten lentokoneiden Businessluokassa.
Screenshot_20210223-182852_Chrome.jpg


1614104541919.png


Aika Niche käyttötarkoitus, mutta kävisi rajoitteineen kodiksi digitaaliselle nomadille esim. euroopan kiertelyyn. Tässä yhtälössä toki unohdetaan vessa ja suihku, oletetaan että vessassa käydään huoltiksella ja suihkussa kuntosalikortilla.

Ehkä realistisempi skenaario on viikonlopun roadtrip autossa yöpyen tai reissutyöläisen satunaiset yöpymiset, joita kyllä harrastetaan myös vanhoilla polttisfarkuilla patja kontissa.

Saakohan tuohon kattokuormaa?

Hyundai’s IONIQ 5 EV can go 300 miles and power your microwave Tuossa oli vähän lisäinfoa. 3.6 kw takapenkkien alta virtojen ollessa päällä ja paikallaan latausportilta.

Lisäksi lisävarusteena 210W (huipputeho) aurinkopanelikatto.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisestä kuvasta arvioisin, että etupenkit on säädetty melko pitkäjalkaiselle sopivaksi ja kun tuosta kuvittelee etupenkin selkänojat pystympään niin taakse jää aika ruhtinaallinen jalkatila. Takapenkit toki varmaan ovat takimmaisessa asennossa ja käytössä oleva tavaratila ilmoitettua pienempi.
 
Tässä mm. lataushybridivalikoimaa kartoittaessa tulin lukeneeksi erinäisiä Seat Leonin koeajoja, kun hinta ja ominaisuudet tuntuu olevan jokseenkin kohdallaan. Alla Helsingin Sanomien kokemukset.


Yksi toimittajan esittämä huomio jäi vähän askarruttamaan:

"TESTIVIIKOLLA oli kirpeimmillään 25 astetta pakkasta ja Leonia lumen alta kaivaessa tuli mietittyä seuraavaa.

Lataushybridin akun saa täyteen ja samalla ohjaamokin lämpenee kätevästi sähkötolpasta, mutta entäpä moottori?

Leonin hybridimalliin ei ole saatavilla polttoainetoimista lisälämmitintä, ja harvassa lataushybridissä muutenkaan on lohkolämmitystä.

Moottori joutuu siis aina törähtämään käyntiin kylmänä, vaikka kuskilla onkin lämpimät oltavat. Pelkällä sähköllä ajaessa kone altistuu keulalla ajoviimalle pakkasessa jopa tunninkin ajan, kunnes sähkö loppuu ja bensamoottori starttaa lennosta kylmiltään käyntiin. Tehneekö hyvää koneelle?"


Onkohan tästä täällä jollain enemmän tietoa, eli onko tosiaan noi lohkolämmittimet lataushybrideihin harvinaisia? Ja toimittajan viimeinenkin huomio on sellainen, josta en ole kuullut paljon puhuttavan. Itse nyt pääkaupunkiseudulla asuvana en talvella ihan päivittäin kohtaa noita 25 asteen pakkasia, mutta kuitenkin.
 
Onkohan tästä täällä jollain enemmän tietoa, eli onko tosiaan noi lohkolämmittimet lataushybrideihin harvinaisia? Ja toimittajan viimeinenkin huomio on sellainen, josta en ole kuullut paljon puhuttavan. Itse nyt pääkaupunkiseudulla asuvana en talvella ihan päivittäin kohtaa noita 25 asteen pakkasia, mutta kuitenkin.


Ei se nyky auton moottori tarvi mitään esilämmitystä ja oikeastaan sitä ei edes suositella. En ole Seatilla ajanut mutta olen melko varma että siinäkin saa kyllä moottorin käyntiin ihan koska vain haluaa, eli ei ole pakko ajaa ensin sitä akkua tyhjäksi ja sen jälkeen rääkästä sitä moottoria käyntiin motarin rampilla, vaan sen voi kyllä käynnistellä etukäteen jos ei meinaa sähköllä ajella koko matkaa.
 
Harvoinhan noissa tosiaan on lohkolämmittimiä ja kahden piuhan kanssa pelaaminen olisikin aika hankalaa monessa tapauksessa. Jos TM:ää on uskominen niin juuri millään nykyplugarilla ei onnistu pelkkä sähköajo yli 10 asteen pakkasella eli homma toimii niin että polttis hörähtää heti lähdössä käyntiin ja muutamien kilometrien jälkeen on ehkä mahdollista mennä sähköllä.
 
Noi TM:n havainnot olikin osittain tuttuja, toi HS:n versio oli ennemminkin tuollainen pintaraapaisu.

Eipä ole taloutemme nykyisessäkään autossa lohkolämmitintä, mutta tuosta en ole ennen kuullut, ettei sitä edes suositeltaisi enää.
 
Volkkarin GTE-mallistossakaan edes webasto ei lämmitä muuta, kuin sisätilaa, eikä (polttomoottorilla) ajon aikana sisätilaa lämmitetä moottorin hukkalämmöllä. Ainoastaan sähköllä.
 
Harvoinhan noissa tosiaan on lohkolämmittimiä ja kahden piuhan kanssa pelaaminen olisikin aika hankalaa monessa tapauksessa. Jos TM:ää on uskominen niin juuri millään nykyplugarilla ei onnistu pelkkä sähköajo yli 10 asteen pakkasella eli homma toimii niin että polttis hörähtää heti lähdössä käyntiin ja muutamien kilometrien jälkeen on ehkä mahdollista mennä sähköllä.

Mulla on kyllä ihan erilaiset kokemukset kuin TM:llä..

Noi TM:n havainnot olikin osittain tuttuja, toi HS:n versio oli ennemminkin tuollainen pintaraapaisu.

Eipä ole taloutemme nykyisessäkään autossa lohkolämmitintä, mutta tuosta en ole ennen kuullut, ettei sitä edes suositeltaisi enää.

Sille moottorin lämmittämiselle ei vain ole mitään tarvetta ja olisi tyhmää tuhlata siihen energiaa. Toinen syy miksi sitä ei suositella, on se että nyky moottorin moottorinohjaus saattaa mennä sekaisin siitä. Auto mittaa lämpötilaa useista eri paikoista ja säätää moottorinohjausta tarpeen mukaan, mutta se on usein kuitenkin sen verran tyhmä, että se ei ymmärrä sitä että joku on asentanut autoon lämmittimen mikä aiheuttaa ristiriidan sen mittaamissa lämpötiloissa ja auto tulkitsee sen sitten viaksi.
 
Jostain testissä mukana olleesta tai vastaavalla tekniikalla olevasta autosta? Miten kylmällä sähköajo on onnistunut ja onko vaatinut jotain kikkailua?

En tiedä mitä autoja siinä testissä on ollut, mutta ainakin oma BMW F30 330e menee pelkällä sähköllä vaikka yli 20 asteen pakkasessa jos akuissa vaan on lämpöä. Kylmillä akuilla se vain ei anna lukita sähköajoa ja akuista otettava teho on rajoitettu niin kauan että ne lämpeää, mutta tarpeeksi rauhallisesti kun ajelee, niin menee kyllä pelkällä sähköllä. Työkaverilla on Passat GTE ja samanlaiset kokemukset siitä.

Akut noissa pysyy kyllä yllättävän pitkään lämpöisenä ja jos autolla ajaa joka päivä, niin ei ole mitään ongelmaa ajaa pelkällä sähköllä. Parin päivän seisonta 10-20 asteen pakkasessa on ainut tilanne jossa auto on minulla käynnistänyt bensamoottorin heti, mutta parin kilometrin jälkeen mentiin taas sähköllä.

Mutta on noissa eroja. Toisella kaverilla on Audi A3 hybridi minkä pitäisi olla perus hybridi tekniikan puolesta samaa kamaa kuin Volkkari, mutta se ei kovilla pakkasilla tahdo mennä sähköllä metriäkään.
 
TM:n testissä autoja oli taidettu seisottaa n. 20 asteen pakkasessa sen verran kauan että akut olivat jäähtyneet. Minullakin on juuri bemarista ja vagista se kuva, että moni on kyllä onnistunut ajamaan pelkällä sähköllä hieman kylmemmässäkin.
Bemareita tuossa testissä edusti X1.
 
Ei se nyky auton moottori tarvi mitään esilämmitystä ja oikeastaan sitä ei edes suositella. En ole Seatilla ajanut mutta olen melko varma että siinäkin saa kyllä moottorin käyntiin ihan koska vain haluaa, eli ei ole pakko ajaa ensin sitä akkua tyhjäksi ja sen jälkeen rääkästä sitä moottoria käyntiin motarin rampilla, vaan sen voi kyllä käynnistellä etukäteen jos ei meinaa sähköllä ajella koko matkaa.

Ei se perusmekaniikka ole mihinkään muuttunut, kylmänä jähmeä öljy ei kierrä koneessa, kuten sen pitäisi ja voitelu on puutteellinen, jolloin moottori kuluu.
Se ehtiikö kone hajota auton suunniteltuna käyttöaikana ja kiinnostaako se auton ostajaa ovatkin eri asioita.

Tuo esilämmityksen poisto liittyy ainoastaan päästöihin ja siihen että lämmitys sotkee auton moottorinohjauksen, jolloin jälleen päästöt nousevat.
 
Ei se perusmekaniikka ole mihinkään muuttunut, kylmänä jähmeä öljy ei kierrä koneessa, kuten sen pitäisi ja voitelu on puutteellinen, jolloin moottori kuluu.
Se ehtiikö kone hajota auton suunniteltuna käyttöaikana ja kiinnostaako se auton ostajaa ovatkin eri asioita.
Laihemmat öljyt ja mekaanisten pumppujen korvaaminen sähköisillä niin koneessa on varmasti riittävä voitelu ja öljynpaine kun se täräytetään käyntiin kylmänä. Eiköhän näitä asioita ole mietitty vähän pidemmälle kun se ei ole enää päälle liimattu start/stop systeemi.
 
Sille moottorin lämmittämiselle ei vain ole mitään tarvetta ja olisi tyhmää tuhlata siihen energiaa. Toinen syy miksi sitä ei suositella, on se että nyky moottorin moottorinohjaus saattaa mennä sekaisin siitä. Auto mittaa lämpötilaa useista eri paikoista ja säätää moottorinohjausta tarpeen mukaan, mutta se on usein kuitenkin sen verran tyhmä, että se ei ymmärrä sitä että joku on asentanut autoon lämmittimen mikä aiheuttaa ristiriidan sen mittaamissa lämpötiloissa ja auto tulkitsee sen sitten viaksi.

Totta helvetissä sille on tarvetta kulumisen ja päästöjen kannalta. Jos automatiikka ei osaa hanskata lämmintä moottoria, niin silloin on vakavia puutteita auton suunnittelussa.
 
En tiedä mitä autoja siinä testissä on ollut, mutta ainakin oma BMW F30 330e menee pelkällä sähköllä vaikka yli 20 asteen pakkasessa jos akuissa vaan on lämpöä. Kylmillä akuilla se vain ei anna lukita sähköajoa ja akuista otettava teho on rajoitettu niin kauan että ne lämpeää, mutta tarpeeksi rauhallisesti kun ajelee, niin menee kyllä pelkällä sähköllä. Työkaverilla on Passat GTE ja samanlaiset kokemukset siitä.
Oma GTE ei kyllä paljon yli 10 asteen pakkasilla tahdo sähköllä kulkea, jos ei ole muutaman tunnin sisään ladattu. Yön yli seisseenä hörähtää kone heti käyntiin.
 
Jos automatiikka ei osaa hanskata lämmintä moottoria, niin silloin on vakavia puutteita auton suunnittelussa.
Maksaa rahaa suunnitella moottorinohjaus sen ympärille että joku propellipää asentaa autoon varusteita joita ei saa tehtaalta. Nykyään on liian hienoa tekniikkaa ja kaikessa yritetään säästää.
 
Totta helvetissä sille on tarvetta kulumisen ja päästöjen kannalta. Jos automatiikka ei osaa hanskata lämmintä moottoria, niin silloin on vakavia puutteita auton suunnittelussa.

Ei.. Sille ei ole mitään tarvetta kulumisen ja/tai päästöjen kannalta. Jos olisi, niin kyllä niissä silloin käytettäisiin vanhanaikaisia lämmittimiä. Jotta esilämmittämisestä voisi edes kuvitella olevan jotain hyötyä kulumisen ja päästöjen kannalta, pitäisi lämmittää auton öljyjä ja katalysaattoreita. Joissain autoissa käytetään säteilylämmittimiä joilla lämmitetään öljypohjaa, mutta eivät ole kovin suosittuja, koska auto ei niillä "tunnu" lämpimältä..


Ei se perusmekaniikka ole mihinkään muuttunut, kylmänä jähmeä öljy ei kierrä koneessa, kuten sen pitäisi ja voitelu on puutteellinen, jolloin moottori kuluu.
Se ehtiikö kone hajota auton suunniteltuna käyttöaikana ja kiinnostaako se auton ostajaa ovatkin eri asioita.

Tuo esilämmityksen poisto liittyy ainoastaan päästöihin ja siihen että lämmitys sotkee auton moottorinohjauksen, jolloin jälleen päästöt nousevat.

Niin.. Voisi sanoa että auton moottori kuluu aina kun se on käynnissä. Mutta onko sillä kulumisella mitään merkitystä auton tai moottorin elinikään, onkin sitten ihan eri asia ja saavutetaanko sillä esilämmityksellä jotain merkittävää hyötyä, jos jo ilman esilämmitystä kuluminen on niin vähäistä että sillä ei ole merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:
Oma GTE ei kyllä paljon yli 10 asteen pakkasilla tahdo sähköllä kulkea, jos ei ole muutaman tunnin sisään ladattu. Yön yli seisseenä hörähtää kone heti käyntiin.

Mikä ikäinen Passatti? Tuo työkaverin oma taitaa olla -18 vuotinen, facelift joka tapauksessa ja se kyllä on mennyt sähköllä ihan mukisematta. Se toisen kaverin A3, minkä pitäisi olla samaa tekniikkaa, on -15 vuotinen ja se ei kyllä tykkää pakkasesta.
 
Mikä ikäinen Passatti? Tuo työkaverin oma taitaa olla -18 vuotinen, facelift joka tapauksessa ja se kyllä on mennyt sähköllä ihan mukisematta. Se toisen kaverin A3, minkä pitäisi olla samaa tekniikkaa, on -15 vuotinen ja se ei kyllä tykkää pakkasesta.
2017 Golf.
 
t. Pelkällä sähköllä ajaessa kone altistuu keulalla ajoviimalle pakkasessa jopa tunninkin ajan, kunnes sähkö loppuu ja bensamoottori starttaa lennosta kylmiltään käyntiin. Tehneekö hyvää koneelle?"[/I]

Heh. Jos auto on ulkona ollut ja kokonaan jäähtynyt, niin ei se ajoviima jäähdytä sitä asteen tuhannesosaa enempää enää.
 
Ensi viikolla alkaa Volkkarin 2.1 ohjelmistoversion asennukset suomessa. Siitä lähteekin sitten taas ID.3 ja ID.4 toimitukset uudestaan käyntiin 2kk tauon jälkeen.
 
Eikö tuo moottorin lämmitys(polttoainelämmittimillä) ole uusissa autoissa aika aika olematonta. Vähän mutulla sanoisin että Volvo, Bemari, WV-konsernin tuotteet ja Mersu eivät lämmitä kuin ohjaamoa. Moottori käynnistyy aina kylmänä. Tähän oli se joku päästöjuttu.

Eli pätee myös näihin lataushybrideihin jotka, ainakin oman Volvon tapauksessa, pyöräyttää koneen käyntiin suurjännitegeneraattorilla. Ei tuossa erillistä starttimoottoria edes ole. Tietääkseni. En juuri noista ymmärrä.
 
Eikö tuo moottorin lämmitys(polttoainelämmittimillä) ole uusissa autoissa aika aika olematonta. Vähän mutulla sanoisin että Volvo, Bemari, WV-konsernin tuotteet ja Mersu eivät lämmitä kuin ohjaamoa. Moottori käynnistyy aina kylmänä. Tähän oli se joku päästöjuttu.

Eli pätee myös näihin lataushybrideihin jotka, ainakin oman Volvon tapauksessa, pyöräyttää koneen käyntiin suurjännitegeneraattorilla. Ei tuossa erillistä starttimoottoria edes ole. Tietääkseni. En juuri noista ymmärrä.
Kyllä se polttoainelämmitin lämmittää ihan sitä jäähdytysvettä, joten kyllä se moottori siinä lämpiää. Ja niihin päästöihin vaikuttaa oleellisesti se, että lämpimää moottoria käynnistetään. Ei kabiinin lämpö päästöihin vaikuta mitenkään.
 
Kyllä se polttoainelämmitin lämmittää ihan sitä jäähdytysvettä, joten kyllä se moottori siinä lämpiää. Ja niihin päästöihin vaikuttaa oleellisesti se, että lämpimää moottoria käynnistetään. Ei kabiinin lämpö päästöihin vaikuta mitenkään.
Päästösyillä nyt ei moottorin lämmitystä polttoainelämmittimellä voi mitenkään perustella, tuottaa aivan helvetisti päästöjä auton omaan moottoriin verrattuna.
 
Kyllä se polttoainelämmitin lämmittää ihan sitä jäähdytysvettä, joten kyllä se moottori siinä lämpiää. Ja niihin päästöihin vaikuttaa oleellisesti se, että lämpimää moottoria käynnistetään. Ei kabiinin lämpö päästöihin vaikuta mitenkään.
No ei se kyllä lämmitä sitä moottoria. Se lämmittää läpi puhallettavan ilman jolla ohjaamo lämmitetään.
 
Jos nyt pilkkua hellästi niin lämmittävät jäähdytysnestettä, mutta kierto on katkaistu venttiilillä vain pa lämmitin - auton lämmityslaite väliseksi eli ohitetaan moottori ja sinne jäävä reservi jäähdytinnesteessä.

Saa muutettua venttiilin toiminnan useimmiten ohjelmointityökalulla esim Audi ja MB ja pienellä modaamisella fyysisesti kuten BMW jolloin lämpenee kuten "vanhaan hyvään aikaan." Eikä edes tule ongelmia, koska koko moottori lämpenee tasaisesti, eikä pistemäisesti jostain tietyltä kohtaa.
 
Päästösyillä nyt ei moottorin lämmitystä polttoainelämmittimellä voi mitenkään perustella, tuottaa aivan helvetisti päästöjä auton omaan moottoriin verrattuna.

Polttoainelämmittimiä on ainakin mainostettu, että ovat vähäpäästöisempiä, koska palaminen on paljon puhtaampaa, kylmään moottoriin verrattuna.
 
Jaaha, että ovat pilanneet tehdaslämmittimet tuollai. Turha lisävaruste siis nykyään. Kannattaa raksia pois ja jälkiasentaa webasto/eberi, näin lämpee myös se moottori.
 
Jaaha, että ovat pilanneet tehdaslämmittimet tuollai. Turha lisävaruste siis nykyään. Kannattaa raksia pois ja jälkiasentaa webasto/eberi, näin lämpee myös se moottori.
No en tiedä missä autossa noin menee, mutta ainakin itse ajamillani merkeillä on aina lämmennyt pata. Tietää siitä, että jäähdytin nesteen mittari on yön seisonnan ja esilämmityksen jälkeen koholla.

Joissain automerkeissä saattaa olla ohjelmallisesti priorisoitu kajuutta ja vasta myöhemmin moottori. Tämä ollut usein joku 5-10min ohjaus, jotta ikkunat alkaa sulaa. En ole vielä törmännyt autoon, jossa aina vain kajuuttaa lämmitettäisiin (toki en ole kaikkia autoja ajanutkaan).

Tottakai se polttoainelämmitin lämmittää jäähdytinnesteen, mutta samalla kierrättää sitä lohkossa. Tällöin koko lohko saadaan esilämmitettyä ja öljy lämpenee myös nopeammin startissa.
Öljypohjaan kiinnitettävät säteilylämmittimet (myös öljykeittimeksi jossain kutsuttu) lämmiävät hyvin tehottomasti ja vain pistemäisesti pientä aluetta. Lämmön leviäminen on todella heikkoa. Letkulämmittimet voittavat tässä jos siellä vain on vesikierto mukana.
Lisäksi nuo säteilijät on teholtaan jotain 200-400W väliltä, webastot ja eberit n. 5kW luokkaa...

Tuntuu käsittämättömältä, jos joku väittää ettei nykymoottorit välitä kylmäkäynnistyksen rasituksista. Mä en ole vielä sellaiseen öljyyn törmännyt joka ei kylmässä jäykisty, enkä sellaiseen polttomoottoriin, joka ei voitelusta välitä.

Tässä esim. uusimman polven 0w20 litkuja (spoiler: aika jäykkää tavaraa -30 asteessa)



No ei se kyllä lämmitä sitä moottoria. Se lämmittää läpi puhallettavan ilman jolla ohjaamo lämmitetään.
Kerrotko vielä, miten sinun mukaasi lämpö siirretään polttoaineesta sisään puhallettavaan ilmaan?
 
Viimeksi muokattu:
EX BMW F10 2014 520D xdrive

Tehdas lisälämppäri lämittää vain ohjaamon. Nesteen kierto moottorille on estetty venttiillä johon vastuksen kolvaamalla sai toimimaan järkevästi et alusta asti koko nestekierto käytössä. Muutoin -30 kelissä vain koppi lämpes mut mosa ei ehtinyt lämmetä yhtään.

Mitattu testattu ja bmw foorumeilla monen toteamana havaittu juttu.

Syy-> keskieuroopan talvissa ei ole niin väliksi jos painopiste on vaan ohjaamon lämmityksellä.
 
Koskaan kuullut sellaisesta jutusta kuin "ilmawebasto?" Keskustelu pyörii nyt normaaleissa polttomoottoreissa, mutta kaveri pisti koehenkisesti Webaston sähköautoon, tavoitteena vähentää lämmitykseen kuluvaa energiaa // lisätä kantamaa kylmällä.

 
Itselläni on ollut vahva käsitys, ettei webasto lämmittäisi GTE-malleissa moottoria. Nopea googletus kertoo tämän olevan yleinen luulo, mutta jokaisessa hakutuloksessa tämä väite myös kuitenkin kumottiin. Oliskohan kellään tästä jotain mustaa valkoisella?
 
Jaaha, että ovat pilanneet tehdaslämmittimet tuollai. Turha lisävaruste siis nykyään. Kannattaa raksia pois ja jälkiasentaa webasto/eberi, näin lämpee myös se moottori.
2021 mallivuoden T8-Volvossa ei ole edes vaihtoehtona koko lisälämmitintä, Webasto tulee myyjän mukaan automaattisesti autoon mukaan. Eikä mitään esilämmitystä kuulemma tarvita, vaikka hybridissä vielä kylmä korkeaviritteinen polttomoottori käynnistetään vasta kun tehoa vaaditaan. Tuosta kannattavuudesta olen eri mieltä, oletan että Volvo kestää kasassa sen 3-4 vuotta minun käytössä säälimättä ja mahdolliset ongelmat ilmenevät auton seuraavalla omistajalla.
 
No en tiedä missä autossa noin menee, mutta ainakin itse ajamillani merkeillä on aina lämmennyt pata. Tietää siitä, että jäähdytin nesteen mittari on yön seisonnan ja esilämmityksen jälkeen koholla.

Joissain automerkeissä saattaa olla ohjelmallisesti priorisoitu kajuutta ja vasta myöhemmin moottori. Tämä ollut usein joku 5-10min ohjaus, jotta ikkunat alkaa sulaa. En ole vielä törmännyt autoon, jossa aina vain kajuuttaa lämmitettäisiin (toki en ole kaikkia autoja ajanutkaan).

Tottakai se polttoainelämmitin lämmittää jäähdytinnesteen, mutta samalla kierrättää sitä lohkossa. Tällöin koko lohko saadaan esilämmitettyä ja öljy lämpenee myös nopeammin startissa.
Öljypohjaan kiinnitettävät säteilylämmittimet (myös öljykeittimeksi jossain kutsuttu) lämmiävät hyvin tehottomasti ja vain pistemäisesti pientä aluetta. Lämmön leviäminen on todella heikkoa. Letkulämmittimet voittavat tässä jos siellä vain on vesikierto mukana.
Lisäksi nuo säteilijät on teholtaan jotain 200-400W väliltä, webastot ja eberit n. 5kW luokkaa...

Tuntuu käsittämättömältä, jos joku väittää ettei nykymoottorit välitä kylmäkäynnistyksen rasituksista. Mä en ole vielä sellaiseen öljyyn törmännyt joka ei kylmässä jäykisty, enkä sellaiseen polttomoottoriin, joka ei voitelusta välitä.

Tässä esim. uusimman polven 0w20 litkuja (spoiler: aika jäykkää tavaraa -30 asteessa)




Kerrotko vielä, miten sinun mukaasi lämpö siirretään polttoaineesta sisään puhallettavaan ilmaan?



Oletko tehnyt jotain tutkimusta siitä että kuinka paljon se 20min webaston huudattaminen nostaa öljyn lämpötilaa vaikka -20 asteen pakkasessa? Entä miten paljon paremmin voitelu pelasi ja oliko jotain merkittävää eroa moottorin kulumiseen? Vai mistä keksit näitä sun tarinoita?
 
Koskaan kuullut sellaisesta jutusta kuin "ilmawebasto?" Keskustelu pyörii nyt normaaleissa polttomoottoreissa, mutta kaveri pisti koehenkisesti Webaston sähköautoon, tavoitteena vähentää lämmitykseen kuluvaa energiaa // lisätä kantamaa kylmällä.


Veneissä, pakettiautojen tavaratiloissa tai matkailuautoissa kyllä, henkilöautoissa en ole omalla kokemuskella vielä törmännyt. Tämä ei toki tarkoita, etteikö niitä voisi olla. Täysin käsittämätön vehje henkilöautoon kylmissä olosuhteissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom