Kesällä tän jutun mukaan:Oliko inffoa koska Ioniq tarjolla?
/img-s3.ilcdn.fi/4e511039c8dc309bf0401dcb9f5cb33955490fdcfc2843f26ad5c57472a8b763.jpg)
Uusi supernopeasti ladattava Hyundai Ioniq 5 täyssähköauto julkistettiin – jo kesällä Suomessa!
Hyundai on esitellyt ensimmäisen Ioniq -sähköauton omana itsenäisenä brändinään.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kesällä tän jutun mukaan:Oliko inffoa koska Ioniq tarjolla?
Tässä hyvin tiivistyy polttomoottorien ongelmat vaikka nuo em. kohdat onkin vain pintaraapaisu siitä tekniikan monimutkaisuudesta.Kaikki riippuu niin siitä miten autosta on pidetty huolta.
Kunnon öljyt, kunnon akku, hehkut ja moottori kunnossa, oikea polttoaine ja polttoainejärjestelmä huollettu niin kyllä Diesel kuin Diesel lähtee käyntiin.
Sitten on näitä mummon puntoja missä toimii yksi hehku, akku alkuperäinen 10v vanha, öljyt vaihdettu 2v sitten kun eihän sillä kilometrejä tule, polttoainesuodatin joskus 5v sitten ja tankissa kesälaatua niin mitäpä luulet miten käy.
Mielenkiintoinen yksityiskohta videosta 300 cm wheelbase, joka on 10 cm Huyndai Palisade möhkälemaasturia suurempi. Tämä yhdistettynä sähköisen voimansiirron vapauttamaan tilaan lattiatasosta, niin sisätilat voivat olla kohdallaan.
Erikoista miten noin pitkä wheelbase on saatu näyttämään hot hatchin kokoiselta autolta. Varmaan tuo lyhyt keulan ja perän ylitys hämää rendereissä ja pitäisi nähdä auto livenä. Wheelbasen perusteella koon pitäisi vastata isoa edustusautoa.Mielenkiintoinen yksityiskohta videosta 300 cm wheelbase, joka on 10 cm Huyndai Palisade möhkälemaasturia suurempi. Tämä yhdistettynä sähköisen voimansiirron vapauttamaan tilaan lattiatasosta, niin sisätilat voivat olla kohdallaan.
Juurikaan tekniikkaa ei avattu. Toivottavasti varusteena saa myös matriisikaukovalot, kun kerran käyttäjälähtöisyys ollut suunnittelun keskiössä. Mielestäni esim. uudesta Kia sorentossa tai Hyundai Tucsonista ei löydy vaikka kilpailevissa VAGeissa tai Fordeissa saa.
Erikoista miten noin pitkä wheelbase on saatu näyttämään hot hatchin kokoiselta autolta. Varmaan tuo lyhyt keulan ja perän ylitys hämää rendereissä ja pitäisi nähdä auto livenä. Wheelbasen perusteella koon pitäisi vastata isoa edustusautoa.
Näyttää siltä, että etupenkit on siirretty suunnilleen niin eteen kuin menee. Kuvassahan kuskin penkkiä ei edes näy, vaikka B-pilari näkyy lähes kokonaan.20" vannekoko varmaan saa myös auton näyttämään todellista pienemmältä. Tässä sisäkuvassa ainakin näyttää olevan edustusautoon sopivat takatilat:
![]()
Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto20" vannekoko varmaan saa myös auton näyttämään todellista pienemmältä. Tässä sisäkuvassa ainakin näyttää olevan edustusautoon sopivat takatilat:
![]()
Näyttää siltä, että etupenkit on siirretty suunnilleen niin eteen kuin menee. Kuvassahan kuskin penkkiä ei edes näy, vaikka B-pilari näkyy lähes kokonaan.
Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto![]()
Pikkuauto.. toi on 10cm pidempi kuin vaikkapa VW Touran. Akseliväli n. 21cm pidempi.Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto![]()
Katoitko yhtään noita auton mittoja? Esim. akseliväli on pidempi kuin Audi Q7:ssa tai E-mersussa.Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto![]()
Kontti on 531 l/1600 l. Lisäksi edessä on takavetoisessa 57 l.Ei se paljon lämmitä jos kontti on jotain Golfin kokoluokkaa. Eihän tuossa ole edes taaempia takasivuikkunoita. Pikkuauto joka yrittää olla jotain muuta kuin pikkuauto![]()
Kuskin puolella keskipilari ja toisella puolella ei?
Olen nähnyt tuollaisia sisustuskuvia joskus aikaisemminkin - molemmilla puolilla on varmastikin samat B-pilarit, mutta se on vaan jätetty renderöinnistä pois...Kuskin puolella keskipilari ja toisella puolella ei?
Kuskin puolella keskipilari ja toisella puolella ei?
Katso kohdasta 6:30 alkaen.Onko kuvia Ioniqin kontista? Muuten näyttää varsin hyvältä mutta tuo puuttuu vielä
Onkohan tästä täällä jollain enemmän tietoa, eli onko tosiaan noi lohkolämmittimet lataushybrideihin harvinaisia? Ja toimittajan viimeinenkin huomio on sellainen, josta en ole kuullut paljon puhuttavan. Itse nyt pääkaupunkiseudulla asuvana en talvella ihan päivittäin kohtaa noita 25 asteen pakkasia, mutta kuitenkin.
Harvoinhan noissa tosiaan on lohkolämmittimiä ja kahden piuhan kanssa pelaaminen olisikin aika hankalaa monessa tapauksessa. Jos TM:ää on uskominen niin juuri millään nykyplugarilla ei onnistu pelkkä sähköajo yli 10 asteen pakkasella eli homma toimii niin että polttis hörähtää heti lähdössä käyntiin ja muutamien kilometrien jälkeen on ehkä mahdollista mennä sähköllä.
Noi TM:n havainnot olikin osittain tuttuja, toi HS:n versio oli ennemminkin tuollainen pintaraapaisu.
Eipä ole taloutemme nykyisessäkään autossa lohkolämmitintä, mutta tuosta en ole ennen kuullut, ettei sitä edes suositeltaisi enää.
Mulla on kyllä ihan erilaiset kokemukset kuin TM:llä..
Jostain testissä mukana olleesta tai vastaavalla tekniikalla olevasta autosta? Miten kylmällä sähköajo on onnistunut ja onko vaatinut jotain kikkailua?
Ei se nyky auton moottori tarvi mitään esilämmitystä ja oikeastaan sitä ei edes suositella. En ole Seatilla ajanut mutta olen melko varma että siinäkin saa kyllä moottorin käyntiin ihan koska vain haluaa, eli ei ole pakko ajaa ensin sitä akkua tyhjäksi ja sen jälkeen rääkästä sitä moottoria käyntiin motarin rampilla, vaan sen voi kyllä käynnistellä etukäteen jos ei meinaa sähköllä ajella koko matkaa.
Laihemmat öljyt ja mekaanisten pumppujen korvaaminen sähköisillä niin koneessa on varmasti riittävä voitelu ja öljynpaine kun se täräytetään käyntiin kylmänä. Eiköhän näitä asioita ole mietitty vähän pidemmälle kun se ei ole enää päälle liimattu start/stop systeemi.Ei se perusmekaniikka ole mihinkään muuttunut, kylmänä jähmeä öljy ei kierrä koneessa, kuten sen pitäisi ja voitelu on puutteellinen, jolloin moottori kuluu.
Se ehtiikö kone hajota auton suunniteltuna käyttöaikana ja kiinnostaako se auton ostajaa ovatkin eri asioita.
Sille moottorin lämmittämiselle ei vain ole mitään tarvetta ja olisi tyhmää tuhlata siihen energiaa. Toinen syy miksi sitä ei suositella, on se että nyky moottorin moottorinohjaus saattaa mennä sekaisin siitä. Auto mittaa lämpötilaa useista eri paikoista ja säätää moottorinohjausta tarpeen mukaan, mutta se on usein kuitenkin sen verran tyhmä, että se ei ymmärrä sitä että joku on asentanut autoon lämmittimen mikä aiheuttaa ristiriidan sen mittaamissa lämpötiloissa ja auto tulkitsee sen sitten viaksi.
Oma GTE ei kyllä paljon yli 10 asteen pakkasilla tahdo sähköllä kulkea, jos ei ole muutaman tunnin sisään ladattu. Yön yli seisseenä hörähtää kone heti käyntiin.En tiedä mitä autoja siinä testissä on ollut, mutta ainakin oma BMW F30 330e menee pelkällä sähköllä vaikka yli 20 asteen pakkasessa jos akuissa vaan on lämpöä. Kylmillä akuilla se vain ei anna lukita sähköajoa ja akuista otettava teho on rajoitettu niin kauan että ne lämpeää, mutta tarpeeksi rauhallisesti kun ajelee, niin menee kyllä pelkällä sähköllä. Työkaverilla on Passat GTE ja samanlaiset kokemukset siitä.
Maksaa rahaa suunnitella moottorinohjaus sen ympärille että joku propellipää asentaa autoon varusteita joita ei saa tehtaalta. Nykyään on liian hienoa tekniikkaa ja kaikessa yritetään säästää.Jos automatiikka ei osaa hanskata lämmintä moottoria, niin silloin on vakavia puutteita auton suunnittelussa.
Totta helvetissä sille on tarvetta kulumisen ja päästöjen kannalta. Jos automatiikka ei osaa hanskata lämmintä moottoria, niin silloin on vakavia puutteita auton suunnittelussa.
Ei se perusmekaniikka ole mihinkään muuttunut, kylmänä jähmeä öljy ei kierrä koneessa, kuten sen pitäisi ja voitelu on puutteellinen, jolloin moottori kuluu.
Se ehtiikö kone hajota auton suunniteltuna käyttöaikana ja kiinnostaako se auton ostajaa ovatkin eri asioita.
Tuo esilämmityksen poisto liittyy ainoastaan päästöihin ja siihen että lämmitys sotkee auton moottorinohjauksen, jolloin jälleen päästöt nousevat.
Oma GTE ei kyllä paljon yli 10 asteen pakkasilla tahdo sähköllä kulkea, jos ei ole muutaman tunnin sisään ladattu. Yön yli seisseenä hörähtää kone heti käyntiin.
2017 Golf.Mikä ikäinen Passatti? Tuo työkaverin oma taitaa olla -18 vuotinen, facelift joka tapauksessa ja se kyllä on mennyt sähköllä ihan mukisematta. Se toisen kaverin A3, minkä pitäisi olla samaa tekniikkaa, on -15 vuotinen ja se ei kyllä tykkää pakkasesta.
t. Pelkällä sähköllä ajaessa kone altistuu keulalla ajoviimalle pakkasessa jopa tunninkin ajan, kunnes sähkö loppuu ja bensamoottori starttaa lennosta kylmiltään käyntiin. Tehneekö hyvää koneelle?"[/I]
Kyllä se polttoainelämmitin lämmittää ihan sitä jäähdytysvettä, joten kyllä se moottori siinä lämpiää. Ja niihin päästöihin vaikuttaa oleellisesti se, että lämpimää moottoria käynnistetään. Ei kabiinin lämpö päästöihin vaikuta mitenkään.Eikö tuo moottorin lämmitys(polttoainelämmittimillä) ole uusissa autoissa aika aika olematonta. Vähän mutulla sanoisin että Volvo, Bemari, WV-konsernin tuotteet ja Mersu eivät lämmitä kuin ohjaamoa. Moottori käynnistyy aina kylmänä. Tähän oli se joku päästöjuttu.
Eli pätee myös näihin lataushybrideihin jotka, ainakin oman Volvon tapauksessa, pyöräyttää koneen käyntiin suurjännitegeneraattorilla. Ei tuossa erillistä starttimoottoria edes ole. Tietääkseni. En juuri noista ymmärrä.
Päästösyillä nyt ei moottorin lämmitystä polttoainelämmittimellä voi mitenkään perustella, tuottaa aivan helvetisti päästöjä auton omaan moottoriin verrattuna.Kyllä se polttoainelämmitin lämmittää ihan sitä jäähdytysvettä, joten kyllä se moottori siinä lämpiää. Ja niihin päästöihin vaikuttaa oleellisesti se, että lämpimää moottoria käynnistetään. Ei kabiinin lämpö päästöihin vaikuta mitenkään.
No ei se kyllä lämmitä sitä moottoria. Se lämmittää läpi puhallettavan ilman jolla ohjaamo lämmitetään.Kyllä se polttoainelämmitin lämmittää ihan sitä jäähdytysvettä, joten kyllä se moottori siinä lämpiää. Ja niihin päästöihin vaikuttaa oleellisesti se, että lämpimää moottoria käynnistetään. Ei kabiinin lämpö päästöihin vaikuta mitenkään.