- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 521
Todennäköiseti kaikki julkisia latausasemia tarjoavat omaavat pitkät kiinteät sopparit sähköyhtiöiden kanssa, en usko että siellä spottien kanssa pelaa kukaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Todennäköiseti kaikki julkisia latausasemia tarjoavat omaavat pitkät kiinteät sopparit sähköyhtiöiden kanssa, en usko että siellä spottien kanssa pelaa kukaan.
Ihan tunnin (tai tulevaan vartin) tarkkuudella en tietenkään tarkoittanut. Sähkö on kylmimpinä kuukausina halvimmillaankin kalliimpaa kuin kesän kalleimmat hetket. Miksi kulua ei siis siirtäisi ostajalle? Samaa tehdään polttoaineilla ja sillä kotisähkölläkin.Itse en usko että spot-hinnan vaihtelua kannattaisi ottaa hinnoitteluun vaikuttavaksi tekijäksi. Oikeasti kalliit tunnit ovat niin harvassa, että lataajien aiheuttamat tappiot ovat mitättömät. Normaalioloissa sähkön hinta taas on aika pieni kuluerä verrattuna itse laturin hintaan ja sen ylläpidon aiheuttamiin kustannuksiin. Kate siis on kunnossa, mutta käyttöastetta pitäisi saada paremmaksi. Dynaaminen hinnoittelu on tietysti yksi vaihtoehto tuon saavuttamiseen, mutta toisaalta monimutkaisempi hintamalli voi olla myös käyttäjiä karkottava tekijä.
Ihan tunnin (tai tulevaan vartin) tarkkuudella en tietenkään tarkoittanut. Sähkö on kylmimpinä kuukausina halvimmillaankin kalliimpaa kuin kesän kalleimmat hetket. Miksi kulua ei siis siirtäisi ostajalle? Samaa tehdään polttoaineilla ja sillä kotisähkölläkin.
Sitä paitsi, todellisella hinnalla ei myöskään tarvitse olla korrelaatiota myyntihinnan kanssa. Talvella sähköautotkin kuluttaa enemmän, miksi siitä ei haluais ottaa vaikka ylimääräistä senttiä puhdasta katetta? Jos touhu on senttipeliä muutenkin, nimenomaan silloin niillä pienillä korotuksilla on väliä.
Sähkön hinta täällä määräytyy sen mukaan sataako Norjassa ja onko pohjolassa kova pakkanen. Jatkossa tuulivoima (ja mahdollisesti valmistuva ydinvoimakapasiteetti) tasaa vaihtelua.Tuossa todettiin jo aiemmin, että ensinnäkään operaattorit eivät välttämättä osta sähköä spot-hinnalla eli sen vaihtelu ei välttämättä vaikuta katteeseen. Toisekseen tuo vuodenaika ei vaikuta ihan niin suoraviivaisesti spot-hintaan kun väität eli päiväkeskiarvo voi olla kesälläkin yli 10snt/kWh. Toki talvella keskimäärin on muutaman sentin kalliimpaa, mutta mitä hyötyä lataushinnan vaihtelusta olisi? Käytännössä asiakkaat ovat kuitenkin valmiit maksamaan saman hinnan kesällä sekä talvella eli miksi tinkiä katteesta kesällä ja tehdä hintahimmeli, jonka vaihteluväli olisi luokkaa +-3snt? Itse ainakin keksisin monta juttua, joihin latausoperaattorin kannattaisi keskittyä ennen tuota.
Jos kiinnostaa, niin Audi E-tron GT:n julkaisua voi seurata livenä klo 20:00 alkaen täältä.
E-Tron GT:n esittely Autogefuhlin toimesta:
Sähkön hinta täällä määräytyy sen mukaan sataako Norjassa ja onko pohjolassa kova pakkanen. Jatkossa tuulivoima (ja mahdollisesti valmistuva ydinvoimakapasiteetti) tasaa vaihtelua.
Sinänsä hienoa, että pointti meni ohi tarttuessa karrikoituihin yksityiskohtiin. Toki niin me taidetaan kaikki täällä tehdä.
Sähkön hinta täällä määräytyy sen mukaan sataako Norjassa ja onko pohjolassa kova pakkanen. Jatkossa tuulivoima (ja mahdollisesti valmistuva ydinvoimakapasiteetti) tasaa vaihtelua.
Sinänsä hienoa, että pointti meni ohi tarttuessa karrikoituihin yksityiskohtiin. Toki niin me taidetaan kaikki täällä tehdä.
Mitäkö hyötyä lataushinnan vaihtelusta on? Lisää rahaa myyjälle?
Uskon hinnan vaihteluiden olevan (kenties hitaammalla syklillä) yhtä tavallisia kuin polttoaineiden hintojen vaihtelut asemilla. Nyt niistä jaksetaan vielä keskustella ja kummastella foorumeilla. Polttoaineiden hintojen vaihtelu ei liity ostohintaan, vaan tuotto koetetaan maksimoida pumpullakin. Kuluttajat ovat tähän tottuneet. Uskon myös, että vastaava tulee toteutumaan kaapeliasemilla.
Hintojen vaihtelun toteuminen tai toteutumattomuus ei mielestäni liity siihen, onko latausverkolle tehtävä jotain muutakin.
Ollaan tästä selvästi eri mieltä. Koska kyseessä ovat spekulaatiot tulevasta, palataan aiheeseen vaikka viiden vuoden päästä, jotta ei jumituta jankkaamiseen.
PS. Spekuloisin myös, että muutaman vuoden päästä tarjolla on kuukausihintaisia "paketteja", voidaan palata siihenkin samalla kertaa.
On varsin hyvän näköinen ulkoa ja sisältä.Tämä on kyllä kivan näköinen auto - Taycan Audi-logolla ja toivottavasti siedettävämmällä hintalapulla.
Samaa katselin, ovenkahvojakaan ei ole alettu keksimään uudelleen ja näytöt on integroitu mielestäni onnistuneesti sisustukseen. En ole ymmärtänyt millä tapaa se on olevinaan hienoa kun muuten hyvän näköisen designin päälle isketään suoraan hyllystä löytyvä halpa paneeli tai kaksi, kuten esimerkiksi BMW:n i4 konseptissa, jonka ratkaisu näyttää lähinnä huonolta räpellykseltä.Semmoinen "erikoisuus" tässä on, että Audi on ainakin tämän auton osalta siirtynyt fyysisiin painikkeisiin mm. ilmastointipainikkeissa ja myös rattinapit ovat pysyneet fyysisinä. Viime aikoinahan Audin lippulaivoissa on ilmastoinnin ovat painikkeet olleet näytössä. Oikean suuntaista kehitystä tältä osin, toivottavasti myös muissa tulevissa autoissa olisi sama suuntaus.
No ei minusta, sähköauton suurin etu pitäisi olla ylivoimaisen halpa polttoaine mutta ei tuo kaukana ole modernista diisselistä.
Ei ainakaan minulla polttoaineen edullisuus ollut merkitsevä tekijä ollenkaan. Aiemmat autot olleet isolla tehokkaalla bensakoneella.
Aika kypsää hommaa vaan esim näillä keleillä seisoa bensapumpulla tankkaamassa, sormet jäätyy kiinni kahvaan.. Ja vielä kun bensalla tapana olla loppu just kun olisi kiire lähteä johonkin.
Taksi-teslassa varmaan akkua riittää tuollaisessa tilanteessa? Ainahan se riski on olemassa, että auto ei toimi syystä x "hätätilanteessa".
No se akkunsa loppuun ajanut taksi varmaan järjestää sinulle seuraavan sitten. Tai sitten pyydät diesel-mersssun jo tilatessa. Kyllä elämästä saa perhanan hankalaa, kun keksimällä keksii ongelmia, jotka toteutuu ei koskaan.Jos akku on loppu niin en usko että Teslakaan sitä sähköä kehittää ilmasta vaikka kurssikehityksestä voisi jo tällaisen päätelmän tehdä. En viitsisi millään alkaa arpomaan että pääseekö autolla lääkäriin asti vai hyytyykö meno kesken matkaa.
No se akkunsa loppuun ajanut taksi varmaan järjestää sinulle seuraavan sitten. Tai sitten pyydät diesel-mersssun jo tilatessa. Kyllä elämästä saa perhanan hankalaa, kun keksimällä keksii ongelmia, jotka toteutuu ei koskaan.
Mitä ihmettä? Tankkaamassa pitää käydä keskimäärin kerran viikossa-kahdessa normipulliaisella, kestää sen 3min.
Ja voisin kuvitella että sähköautoilijatkin tuntee sellaisen työkalun kuin hanskat?
Bensan loppuminen juuri kun on kiire on ongelma vain niille jotka eivät tykkää katsella bensamittaria ja eivät reagoi varoitusvaloihin.
Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?
Menee turhaksi väännöksi, joka ei ollut tämän ketjun tarkoitus. Mutta avataas nyt vielä.
Tankkaamisen ärsyttävyys on siinä että siellä "pitää käydä", kuten sanoitkin. Sähköautoa sitä vastoin ei "pidä käydä" lataamassa, vaan se latautuu itsestään joko kotona tai kauppareissun yhteydessä sillä välillä kun tehdään jotain muuta hyödyllistä.
En tiedä miten sillä tyhjätankkisella bensa-autollakaan sairaalaan pääsee, edes kahden tunnin odottelun jälkeen? Varmaan sitten se tässä suhteessa on jotenkin sähköautoa parempi.
Sähköautolla näitä "tankki tyhjä" tilanteita tulee paljon helpommin ja tässä se pointti onkin.
Normaalisti sulla on auto töpselissä kotona ja akussa on aina tarpeeksi jäljellä. Tää sun skenaario on samaa tasoa kuin polttiksesta tulee kampiakseli kurkkaamaan yllättäen ja pyytämättä.Nyt kannattaa lukea keskustelu uudestaan ja miettiä samaten vastaus uusiksi. Jos vastaus on "taksi" niin sitten on ihan sama vaikka kulkuvälineenä olisi normaalisti hevosrattaat.
Näin molemmat autot, eli polttiksen ja sähkön omistajana, sanon et kyllä ihan yhtä "tankki tyhjä" tilanteita tulee kummallakin samalla tavalla esiin, jos itse haluaa niin tehdä ja näin ollen elämänsä vaikeuttaa. Kun hakemalla hakee, niin kyllä voi olla sähköautolla ajo hankalaa, mutta en ymmärrä miten tämä liittyy mihinkään jos on siunaantunut normaalilla järjenjuoksulla. Nyt menee teoriointi kyllä sellaiselle tasolle, että ehkä se sähköauto kannattaa jättää sinne muiden ostettavaksi, kun tuntuu niin kovat ennakkoluulot ja ongelmat olevan jo nyt käsillä.
Normaalisti sulla on auto töpselissä kotona ja akussa on aina tarpeeksi jäljellä. Tää sun skenaario on samaa tasoa kuin polttiksesta tulee kampiakseli kurkkaamaan yllättäen ja pyytämättä.
toisaalta fossiileilla tilanteen korjaaminen on nopeampaa kuin sähköllä sattuneista syistä.
Akku on latauksessa järjestäen 30-80 % välillä, jos kyseessä ei ole joku poikkeuksellinen maksimimatkan ajo. Aikalailla kampiakselin kurkkaamisen luokkaa se todennäköisyys sille on, että juuri sillä kertaa samalla sekunnilla kotiintulon kanssa tulee hätätilanne. Idioottimaista skenaarioida tällaisia tilanteita "ongelmana". Varsinkin kun nämä kerran 10 vuoteen on kuitenkin pirssillä ratkaistavissa (oikeastihan se akku todennäköisesti kuitenkin lääkärille/pikalaturille asti jaksaa hyvinkin vähällä kotilatauksella/odotusajalla.No ei todellakaan ole, vertauksesi on täysin idioottimainen. Äkkinäiset vikatilanteet on täysin eri asia kuin energian loppuminen joka ei tapahdu yllättäen.
Miten niin? Tyhjätankkinen bensa-auto seisoo siinä niin kauan että käy esimerkiksi fillarilla hakemassa huoltoasemalta bensaa. Sähköautossa laitetaan töpseli seinään ja mennään sisälle kahville odottamaan.
Akku on latauksessa järjestäen 30-80 % välillä, jos kyseessä ei ole joku poikkeuksellinen maksimimatkan ajo. Aikalailla kampiakselin kurkkaamisen luokkaa se todennäköisyys sille on, että juuri sillä kertaa samalla sekunnilla kotiintulon kanssa tulee hätätilanne. Idioottimaista skenaarioida tällaisia tilanteita "ongelmana". Varsinkin kun nämä kerran 10 vuoteen on kuitenkin pirssillä ratkaistavissa (oikeastihan se akku todennäköisesti kuitenkin lääkärille/pikalaturille asti jaksaa hyvinkin vähällä kotilatauksella/odotusajalla.
Tämä haara keskustelusta lienee täysin turha mutta jos nyt halutaan lähteä viisastelemaan niin ellei asu täysin korvessa niin sen kanisterillisen bensaa ja sitä kautta 200km rangea saa varmasti nopeammin taksin kautta kuin kotilaturista lataamalla.
Nyt kannattaa lukea keskustelu uudestaan ja miettiä samaten vastaus uusiksi. Jos vastaus on "taksi" niin sitten on ihan sama vaikka kulkuvälineenä olisi normaalisti hevosrattaat.
Tässä varmaan oletetaan että asutaan paikassa jossa sulla on aina lataus käytettävissä,kuitenkin suomessa tuo on aika pienellä osalla käyttäjistä mahdollista.Jos asuu taas ok talossa niin aika monella on bensaa varakannussa jemmassa ja taas lähdetään paljon nopeammin liikkeelle.Miten niin? Tyhjätankkinen bensa-auto seisoo siinä niin kauan että käy esimerkiksi fillarilla hakemassa huoltoasemalta bensaa. Sähköautossa laitetaan töpseli seinään ja mennään sisälle kahville odottamaan.
Ei muuta kuitenkaan mitenkään pointtia ja ymmärrän hyvin että täällä sähköautolijat mielummin heiluttelevat käsiä kun puhuvat aiheesta.
Ei muuta kuitenkaan mitenkään pointtia ja ymmärrän hyvin että täällä sähköautolijat mielummin heiluttelevat käsiä kun puhuvat aiheesta.
No niin, sinulla se pointti on siis että "sähköauto jättää tielle" ja jos joku yrittää väittää vastaan niin silloin ei puhuta enää aiheesta.
Eiköhän tässä nyt asenteet tulleet selväksi.
Ei siinä mitään jos sulla on 200km terveysasemalle, sitten sähköauto ei varmaan ole vielä sun juttu jos sinne pitää päästä hetkenä minä hyvänsä, vaikka heti reissun jälkeen. Mutta en käsitä mitä keskustelemista tästä aiheesta edes on, kaikilla on omat kriteerit ja olosuhteet. Aktivoiduit kommentista jossa @Zuikkis toteaa sähköauton lataamisen olevan hänelle mielekkäämpää kuin polttoaineen tankkaaminen. Sen olisi voinut jättää siihen. Ketään ei näillä puheilla ole vaihtamassa auton käyttövoimaa suuntaan eikä toiseen, eikä tässä ole universaalia oikeaa vastausta.
Sun argumenttis tankkaamiskriisien lisääntyneestä eteentulemisesta on väkisin väännettyä keksittyä paskaa ja me ollaan eri mieltä. Et kykene eroavaa mielipidettä hyväksymään vaan jankkaat vaan että lukekaa... Siitä tässä on kysymys. Ei ole mitään tankkausongelmaa, kun se tankki on siinä kotiseinässä aina odottamassa.Mä en oikeasti jaksa tätä, jo kolmas sähköautoilija joka ei osaa tai ei jaksa lukea mistä kysymys. Sinulla meni about joka kohta pieleen eli on täysin turha jatkaa tätä.
Normaalisti sulla on auto töpselissä kotona ja akussa on aina tarpeeksi jäljellä. Tää sun skenaario on samaa tasoa kuin polttiksesta tulee kampiakseli kurkkaamaan yllättäen ja pyytämättä.
Astuit vanhaan miinaan näiden sähkövouhottajien kanssa. Ne viettää mielummin viikon Guantanamobayssa vesikidutuksessa, kun tankkaa kerran viikossa auton 5min!Mä en oikeasti jaksa tätä, jo kolmas sähköautoilija joka ei osaa tai ei jaksa lukea mistä kysymys. Sinulla meni about joka kohta pieleen eli on täysin turha jatkaa tätä.
Astuit vanhaan miinaan näiden sähkövouhottajien kanssa. Ne viettää mielummin viikon Guantanamobayssa vesikidutuksessa, kun tankkaa kerran viikossa auton 5min!
Tämä. 99.99999999% ei jätä höyryjä tankkiin jotta just ja just pääsee bensikselle jos on hyvä myötätuuli.Ja normaalisti tankissa on vähintään puolitankkia. Tarvitseeko sitä nyt aina odottaa loppuun asti? Ja vaikka se lapsi olisikin kipeä, niin se pari minuuttia voi tankata silti, sen sijaan tunnit eivät osu.
Sen sijaan lataukseen laittaminen ja pois ottaminen se vasta ärsyttävää onkin. Ensin sisään autoon, painetaan nappia että saa latauskaapelin irti ja sitten ottamaan se irti. Tai vaihtoehtoisesti hanskat pois, jäätävillä näpeillä etsit kännykkää taskusta, avaat sen, avaat Tesla appin, odotat pari minuuttia ja voit painaa avaa lukitus ja sen jälkeen vetää se. Ei se tankkaaminen kovin vaikealta kyllä kuulosta, vähemmän hommaa kuin latauskaapelissa - ihmisten laiskuudella tosin ei taida olla rajaa.
Sun argumenttis tankkaamiskriisien lisääntyneestä eteentulemisesta on väkisin väännettyä keksittyä paskaa ja me ollaan eri mieltä. Et kykene eroavaa mielipidettä hyväksymään vaan jankkaat vaan että lukekaa... Siitä tässä on kysymys. Ei ole mitään tankkausongelmaa, kun se tankki on siinä kotiseinässä aina odottamassa.
e: Vai hämääkö tässä sua se, että sillä sun plugarilla täytyy suunnitella matkoja sähkön käyttämiseksi? Tosin luulis plugaria joutuvan kytkemään jopa täyssähköä enemmän seinään, että olisit tottunut "aina töpselissä" ajatukseen. Tosin, että meilläkään ei tarvitse olla töpselissä joka kerta, kun range riittää hyvin (vaikka siihen juuri ennen suunniteltua latausta tulevaan sairastapaukseen).
Enhän minä edes tuota faktaa kiistänyt. Mita helvettiä sä sekoilet. Kysyin vain, että ihan oikeastiko pidät tuota kovinkin relevanttina ja todennäköisenä ongelmana.Ei, tässä on kysymys siitä että et osaa lukea, katso mistä keskustelu alkoi. Sun tankki kotiseinässä ei auta jos tulee äkkilähtö ja akku on tyhjä, fakta. Voit heilutella käsiäsi ihan niin paljon kuin haluat mutta tämä fakta ei muuksi muutu.
Onhan se joo ärsyttävää kerran kuukaudessa käydä tankkaamassa. Vähän ku kerran pari viikossa viedä roskat roska-astiaan.. oispa joku imuluukku mikä imasis ne automaattisesti mukaan, ihan mahoton homma muuten.Menee turhaksi väännöksi, joka ei ollut tämän ketjun tarkoitus. Mutta avataas nyt vielä.
Tankkaamisen ärsyttävyys on siinä että siellä "pitää käydä", kuten sanoitkin. Sähköautoa sitä vastoin ei "pidä käydä" lataamassa, vaan se latautuu itsestään joko kotona tai kauppareissun yhteydessä sillä välillä kun tehdään jotain muuta hyödyllistä.
En tiedä miten sillä tyhjätankkisella bensa-autollakaan sairaalaan pääsee, edes kahden tunnin odottelun jälkeen? Varmaan sitten se tässä suhteessa on jotenkin sähköautoa parempi.