Keskustelua hybridiautoista

Kuitenkin se Android OS mikä autossa pyörii on vähän kuten puhelin. Eli helposti voi olla taso tyyliin Android 6 mutta silti saa jotain aina asennettua jos vaan play store pyörii.
 
Kuitenkin se Android OS mikä autossa pyörii on vähän kuten puhelin. Eli helposti voi olla taso tyyliin Android 6 mutta silti saa jotain aina asennettua jos vaan play store pyörii.
Sitten tuleekin yhdysvalloille 2024 joku jännä tyyppi presidentiksi ja käskee oman maan firmoja lopettamaan yhteistyön eurooppalaisten autonvalmistajien kanssa, ellei saa rakentaa golf kenttää jonnekkin. Siinä sitten ollaan 4 vuotta ilman softaa :p

Tulee mieleen hehkulamppuhuijaukset uudella tyylillä, kun softaa rajoittamalla tehdään tuotteista käyttökelvottomia.
 
Nyt on tehty käytännön koe siitä, että mikä on meidän perheelle oikeasti realistinen tapa ajaa pitkää matkaa about niin nopeasti kuin se nyt meiltä onnistuu ilman hyvinvoinnin uhraamista. Verrokkilukemia sähköautoille simuloin better routeplannerilla.

Ajoin torstaina 1150km anoppilaan kun melkein vuoden koronaeristäytyiminen kotona alkoi puuduttaa. Eristäydytään sitten anoppilan vierashuoneeseen + partsille. Ajo-aika 11h 29min ja tauko-aikaa 1h 8min - yhteensä 12h 37min. Karvan yli tunti taukoilua tuolla reissulla on kahdelle aikuisellekin ainakin meidän mielestämme todella vähän. Nyt oli puolipakko baanata, että ehdittiin Ranskan "ulkonaliikkumiskieltoa" pakoon. Ja eipä siellä korona-infested huoltiksilla haluakaan vietää yhtään minimiä enempää aikaa.

A Better Route plannerilla ~samalle reitille (osa autoista reitittyy vähän eri reiteille latureiden ja kulutusprofiilien takia) 100% akulla lähtiessä:
VW Golf 2.0 TDI 4motion "reaalimaailman testattu"12h 37min
2018-2020 Tesla Model 3 LR AWD12h 25min
VW ID.3 Pro S 77kWh12h 27min
Polestar 212h 52min
Porsche Taycan 4S 93kWh13h 10min
Audi etron 5513h 40min
VW ID.3 Pro 58kWh14h 10min
Tesla 2012-2018 Model S 8514h 30min
Hyundai Kona 2019 64kWh14h 48min
Jaguar iPace 201915h 17min
Nissan Leaf e+ 64kWh16h 40min

Noiden sähköautolukemien saavuttaminen todellisessa tilanteessa olisi varmaankin aika vaikeaa - Jos olisi mikä tahansa lomakausi päällä, niin jossain kohtaa pääsee jonottamaan laturille, jakamaan supercharger pömpeliä jonkun kanssa tai laturi piiputtaa, jolloin tulee tappiominuutteja. Riippuen kelistä jotkut autot voivat myös rapid-gatettaa tai cold-gatettaa latausta.

Ionityillä hyviin latausvauhteihin kykenevät autot alkavat lähestyä uusia Tesloja pitkien vetojen keskinopeuksissa, mutta latauspömpeleitä on vähemmän, ne ovat epävarmempia kuin superit ja toistaiseksi harvemmassa. Iso-akkuinen ID.3 on aika paljon nopeampi kuin pieniakkuinen, koska sen latausnopeudet ovat selvästi paremmat kun akkua ei tarvitse ladata yhtä korkeaan SOC:iin + muutenkin nopeus on parempi.

Teslalla superchargereille saa uppoamaan n. 50e yhden suunnan matkaan. ID.3 Prolla n. 90-100e ionityille + muille pikalatureille. Dieseliä paloi n. 90e:llä, joten sikahintaiseksi haukutut ionitytkin maksavat vain saman verran.

--
Minulle tämä oli hyvä henkilökohtainen testi sähköautojen kelvollisuudesta - Monet mallit eivät kelpaa, mutta osa alkaa olla sellaisia, että riittäisi. Kunhan vaan saisi sen latauksen järjestymään vuokratallissa, joka ei ole omassa taloyhtiössä...
Toisessa ketjussa mainitsinkin, mutta joukko sähköautoilijoita veti leikkimielisen kisan Tampereelta Utsjoelle. Mitähän matkaa tulee - reilusti toista tonnia kuitenkin. Mukana oli Model 3 LR, Taycan, Jaguarin i-Pace, Kia e-Niro ja isoakkuinen Id.3. Yllättävän hauska oli reaaliaikaisesti kartalta seurata etenemistä.
Miksi tämä erityisesti kiinnosti oli se, että Niro pärjäsi ainakin alkuun hyvin (itse kun nykyään moisella ajelen :). Ja kun aamulla tarkistin, niin pärjäsi loppuun asti hyvin, eli voitti koko kisan! Avainsana oli siis Kian energiatehokkuus, kun nuo isompiakkuiset ja nopeammin lataavat eivät juuri päässeet tuota lataustehoa ulosmittaamaan. Eli tuossa ajossa ei ainkaan voinut ihan sokeasti luottaa ABRP:n arvioihin.
Kisasta voi lukea lisää sähköautot.nyt -facebook-ryhmästä
 
Vähän huonosti vielä siellä yhteenvetoa. Kiinnostaisi ajettu matka jokaiselta ja keskikulutus/nopeus.
 

Cars leaving the factory with missing fasteners is an uncommon issue in modern automotive manufacturing, as there are tools and procedures to prevent such issues. Most factories use nutrunners in conjunction with programmable logic controllers, or PLCs, that prevent a car from being released to the next station on the assembly line until all nuts are accounted for. Tesla makes use of some automation, but Model 3 production was also expanded at a hasty pace and came to involve a lot of manual processes, so it is not hard to see how something like this may have happened
 
Toisessa ketjussa mainitsinkin, mutta joukko sähköautoilijoita veti leikkimielisen kisan Tampereelta Utsjoelle. Mitähän matkaa tulee - reilusti toista tonnia kuitenkin. Mukana oli Model 3 LR, Taycan, Jaguarin i-Pace, Kia e-Niro ja isoakkuinen Id.3. Yllättävän hauska oli reaaliaikaisesti kartalta seurata etenemistä.
Miksi tämä erityisesti kiinnosti oli se, että Niro pärjäsi ainakin alkuun hyvin (itse kun nykyään moisella ajelen :). Ja kun aamulla tarkistin, niin pärjäsi loppuun asti hyvin, eli voitti koko kisan! Avainsana oli siis Kian energiatehokkuus, kun nuo isompiakkuiset ja nopeammin lataavat eivät juuri päässeet tuota lataustehoa ulosmittaamaan. Eli tuossa ajossa ei ainkaan voinut ihan sokeasti luottaa ABRP:n arvioihin.
Kisasta voi lukea lisää sähköautot.nyt -facebook-ryhmästä
Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.
 
Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.
No eikö ne nopeat lataajat saaneet sitten kaulaa revittyä jo etelän puolella? Pohjoisessa jos kaikilla latausten suhteen sama tilanne.
 
Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.

Tosin siellä myös polttomoottoriautot ovat halvempia. Veikkaan että se Suomessa ajaminen on tärkeämpää kuitenkin?
 
Tästä taisi olla juttua muutama kk takaperin jo kun yksi tyyppi näitä postaili Twitteriin.
 
20 vuotta sitten kun olin kesätöissä metallitehtaalla, oli käytössä niinkin hitech-ratkaisu ruuvien tuotteeseen menon varmistamiseksi kuin: muovipussi. Aiempaa linjalta tuli kiinnikkeet pussissa, ja pussin tyhjennyttyä kiinnikeet olivat paikoillaan.
 
Kuitenkin se Android OS mikä autossa pyörii on vähän kuten puhelin. Eli helposti voi olla taso tyyliin Android 6 mutta silti saa jotain aina asennettua jos vaan play store pyörii.
Toisaalta, kuinka moni tarvitsee autossaan kovinkaan paljoa softaa?

Musajutut + navi.. se on siinä. Hätätilassa menee puhelimella, etenkin musat.

Matkustajat voi käyttää omia laitteitansa.. tuskin muutenkaan takapenkiltä haluaa tihrustaa etunäytöltä mitään selkä vinossa.
 
Onneksi, jos Suomessa ostaa auton niin sillä yleensä pääasiassa ajetaan Suomessa eikä Keski/Etekä-Euroopassa.
Toisaalta jos ostaa auton yhtään useampaa vuotta silmällä pitäen, niin tilanne kyllä tulee muuttumaan ihan Suomessakin.

Hyundaikin on tuomassa 800V arkkitehtuuria jonka suurin hyöty kuluttajan näkökulmasta on nimenomaan pikalatauksen nopeuttaminen (toki myös auton kaapelointien ohentaminen).
 
Toisaalta jos ostaa auton yhtään useampaa vuotta silmällä pitäen, niin tilanne kyllä tulee muuttumaan ihan Suomessakin.

Hyundaikin on tuomassa 800V arkkitehtuuria jonka suurin hyöty kuluttajan näkökulmasta on nimenomaan pikalatauksen nopeuttaminen (toki myös auton kaapelointien ohentaminen).
Nythän ainakin Ionityt tukevat tätä mutta mitenkäs joku normaali 50kw - 150kw laturi?
 
Toisaalta, kuinka moni tarvitsee autossaan kovinkaan paljoa softaa?

Musajutut + navi.. se on siinä. Hätätilassa menee puhelimella, etenkin musat.

Matkustajat voi käyttää omia laitteitansa.. tuskin muutenkaan takapenkiltä haluaa tihrustaa etunäytöltä mitään selkä vinossa.
Android Auto hoitaa kaiken, mitä tarvitsen kun ajan, navit, podcastit ja spotify lähinnä. Mutta siinä on teknisesti estetty kaikenlaisen kuvan jakaminen, joten valmistajan softassa olisi kiva jos olisi jotain siihen kun autossa jotain odottaa. Youtube tms. Mulla oli asuntoautossa 10" täbi navina jne, koska mahtu helposti ja se oli ihan ässä.
 
Toisaalta jos ostaa auton yhtään useampaa vuotta silmällä pitäen, niin tilanne kyllä tulee muuttumaan ihan Suomessakin.

Hyundaikin on tuomassa 800V arkkitehtuuria jonka suurin hyöty kuluttajan näkökulmasta on nimenomaan pikalatauksen nopeuttaminen (toki myös auton kaapelointien ohentaminen).
Siis itse lähinnä tarkoitin sitä, että Suomessa sillä talvikulutuksella ja auton suunnittelulla kylmiin olosuhteisiin on suurempi merkitys kuin sillä teoreettisella latauskyvyllä optimiolosuhteissa kuten tuokin testi osoitti. Korealaiset ovat tässä aina pärjänneet hyvin. Se talven kulutus kun voi olla moninkertainen kesään verrattuna ellei sitä ole mietitty yhtään. Kesällä Suomessa kun ei hirveitä nopeuksia ajeta pohjoisessa ja kulutus pysyy maltillisena melkein autolla kuin autolla. En näkisi siis suurta ongelmaa Suomen kesäajelussa nykyisilläkään autoilla vaikka niillä ongelmia voisi ollakin Keski-Eurooppaan moottoriteillä.

En siis Suomessa miettisi miten autolla pärjää Euroopan isoilla teillä vaan sitä miten sillä pärjää Suomessa ja etenkin talvella.

Edit: laitetaan nyt vielä varmuudeksi, että tottahan toki tuo Kian jaa Hyundain tuoma 800V lataus on vain hyvä juttu, jos se talvikulutuskin on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis itse lähinnä tarkoitin sitä, että Suomessa sillä talvikulutuksella ja auton suunnittelulla kylmiin olosuhteisiin on suurempi merkitys kuin sillä teoreettisella latauskyvyllä optimiolosuhteissa kuten tuokin testi osoitti. Korealaiset ovat tässä aina pärjänneet hyvin. Se talven kulutus kun voi olla moninkertainen kesään verrattuna ellei sitä ole mietitty yhtään. Kesällä Suomessa kun ei hirveitä nopeuksia ajeta pohjoisessa ja kulutus pysyy maltillisena melkein autolla kuin autolla. En näkisi siis suurta ongelmaa Suomen kesäajelussa nykyisilläkään autoilla vaikka niillä ongelmia voisi ollakin Keski-Eurooppaan moottoriteillä.

En siis Suomessa miettisi miten autolla pärjää Euroopan isoilla teillä vaan sitä miten sillä pärjää Suomessa ja etenkin talvella.

Edit: laitetaan nyt vielä varmuudeksi, että tottahan toki tuo Kian jaa Hyundain tuoma 800V lataus on vain hyvä juttu, jos se talvikulutuskin on kunnossa.
Tuskin Hyundai voimalinjan hyötysuhteita ainakaan ehdoin tahdoin lähtee huonontamaan. Tietty jos otsapinta-ala kasvaa, niin motarikulutus nousee, mutta se on sitten eri asia. Isommat autot ovat isompia, eivätkä vertailukelpoisia pikkuautojen kanssa muutenkaan.

Itse odotan mielenkiinnolla Hyundain seuraavaa alustaa. Jos se korjaa Ioniqin hidaslatauksen ja tarjolle tulee 4wd malli, niin se on todella kiinnostava vaihtoehto, kunhan saan oman kotilatauksen kuntoon. Sitä ennen ei tietty mikään sähköauto toimi kovin kaksisesti itselleni.
 
Tuskin Hyundai voimalinjan hyötysuhteita ainakaan ehdoin tahdoin lähtee huonontamaan. Tietty jos otsapinta-ala kasvaa, niin motarikulutus nousee, mutta se on sitten eri asia. Isommat autot ovat isompia, eivätkä vertailukelpoisia pikkuautojen kanssa muutenkaan.

Itse odotan mielenkiinnolla Hyundain seuraavaa alustaa. Jos se korjaa Ioniqin hidaslatauksen ja tarjolle tulee 4wd malli, niin se on todella kiinnostava vaihtoehto, kunhan saan oman kotilatauksen kuntoon. Sitä ennen ei tietty mikään sähköauto toimi kovin kaksisesti itselleni.
En itsekään usko, että tähän mennessä hyvin toimivaa konseptia lähdetään huonontamaan ainakaan tarkoituksella, mutta eihän näistä ikinä tiedä kuten esimerkiksi kävi tuon Ioniqin latauksen kanssa uudemmassa mallissa. Mutta kyllä itselläkin nuo korealaisten uudet mallit ovat odotuslistan kärkipäässä: Ioniq 5 ja Kia CV sekä niiden lisäksi Mach-e, Enyaq ja mahdollisesti i4.
 
En itsekään usko, että tähän mennessä hyvin toimivaa konseptia lähdetään huonontamaan ainakaan tarkoituksella, mutta eihän näistä ikinä tiedä kuten esimerkiksi kävi tuon Ioniqin latauksen kanssa uudemmassa mallissa. Mutta kyllä itselläkin nuo korealaisten uudet mallit ovat odotuslistan kärkipäässä: Ioniq 5 ja Kia CV sekä niiden lisäksi Mach-e, Enyaq ja mahdollisesti i4.
Ioniq 38:n charge-curve on kait aikalailla sama kuin pikkuakkuisen Konan? Se on vaan yksinkertaisesti Hyundain uudella kemialla liian pieni akku ottamaan 75kW latausta sisään.

Alkuperäistä ioniqiä taas ei koskaan valmistettu koskaan kovin paljon, joten ehkä se alkuperäinen akku ei vaan sopinut massavalmistettavaksi?
 
Tesla on nostanut SC hintaa Suomessa 0,37€/kWh.
Aikaisemmin noin 4kk se oli 0,30€/kWh.

Alkaa hinta olla sama kuin bensalla.
 
Tesla on nostanut SC hintaa Suomessa 0,37€/kWh.
Aikaisemmin noin 4kk se oli 0,30€/kWh.

Alkaa hinta olla sama kuin bensalla.
Halvemmalla hinnalla on voitu saada houkuteltua ostajia Teslailemaan. Ei toki ongelma, jos pääosin kotilataukset riittää.
 
Kuinka paljon perseeseen pitää kairata, että alkaa haittaamaan? :hmm: :redface:
Tesla vieläkin mainostaa 10 600€ kulusäästöllä, joka ei tietenkään pidä paikkansa, kun sähkön hintaa nostettiin. Ehkä voisivat poistaa tuon houkuttimen?

Screenshot_2021-02-07-11-58-03-93_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
 
Tesla vieläkin mainostaa 10 600€ kulusäästöllä, joka ei tietenkään pidä paikkansa, kun sähkön hintaa nostettiin. Ehkä voisivat poistaa tuon houkuttimen?

Screenshot_2021-02-07-11-58-03-93_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
Tässä lainaus fabosta.
Tuo hinta ei ole laskettu SC:n mukaan.

"Siinä laskelmassa olevalla säästöllä ei ole koskaan ollut mitään tekemistä superien kanssa kuten Tesla kertoo, vaan säästöt lasketaan sähkön keskiarvohinnan mukaan. "Vertailussa on käytetty oletuksena polttoainetehokkuutta 11,9 kilometriä per litra polttoainekäyttöisen auton osalta. Lisäksi vertailussa on käytetty oletuksena kansallista keskimääräistä sähkön hintaa 0,16 € per kilowattitunti ja premium-polttoaineen hintaa 1,56 € per litra seuraavan viiden vuoden ajalta.""
 
Tesla vieläkin mainostaa 10 600€ kulusäästöllä, joka ei tietenkään pidä paikkansa, kun sähkön hintaa nostettiin. Ehkä voisivat poistaa tuon houkuttimen?

Screenshot_2021-02-07-11-58-03-93_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
Siis mitä v****a: onko noita myyty oletetuilla rahallisilla säästöillä? Siitä vaan laittamaan Muskille laskua, kun kulut ylittyy...
 
Siis mitä v****a: onko noita myyty oletetuilla rahallisilla säästöillä? Siitä vaan laittamaan Muskille laskua, kun kulut ylittyy...
Mainosta tuo on kuinka paljon säästät esim. seuraavan 5v aikana mutta tilanne on eri jos ajat enemmän kuin laskennallisesti tuossa.

Polttoainesäästöt
Sähköautojen lataaminen on halvempaa kuin polttoainekäyttöisten autojen tankkaaminen. Henkilö ajaa keskimäärin 20.000 kilometriä vuodessa ja kuluttaa noin 2.600 € polttoaineeseen vuosittain. Kun tätä verrataan Model 3 -auton sähkökustannuksiin, sama ajettu kilometrimäärä maksaa 5 kertaa vähemmän. Auton omistajuus kestää keskimäärin viisi vuotta, minä aikana kuljettaja säästää noin 10.600 € polttoainekuluissa.

Vertailussa on käytetty oletuksena polttoainetehokkuutta 11,9 kilometriä per litra polttoainekäyttöisen auton osalta. Lisäksi vertailussa on käytetty oletuksena kansallista keskimääräistä sähkön hintaa 0,16 € per kilowattitunti ja premium-polttoaineen hintaa 1,56 € per litra seuraavan viiden vuoden ajalta.
 
Vaikka hintojen nousu on ikävä asia, niin mielestäni nopeat laturit, verkon laajentaminen ja kapasiteetin kasvatus on tässä vaiheessa paljon tärkeämpää kuin pennin venyttäminen lataushintojen kanssa.

Jos hintojen nosto mahdollistaa latausverkon kannattavan toiminnan ja nuo edellä mainitut kehityssuunnat, niin hintojen nosto on ihan ok. Pääosa latauksista kuitenkin tapahtuu kotona kun taas matka-ajossa olisi tärkeää, että nopeita latureita on saatavilla useassa paikassa ja silloin kun niitä tarvii.

Mieluummin siis tässä vaiheessa maksaisin 40-50c/kWh nopeasta ja kattavasta latausverkosta kuin kituuttaisin hitailla ja harvassa olevilla halvoilla latureilla kun pitkää matkaa ajetaan.
 
Kuinka paljon perseeseen pitää kairata, että alkaa haittaamaan? :hmm: :redface:

Asia ei tavallaan liity pelkästään yhteen sähköautomerkkiin!? Tietenkin tässä on kyseessä yhden valmistajan tuote ja palvelu, mutta mutta...

Kun aloitin sähköautoilun, niin kaikki pikalaturit olivat ilmaisia, mitä Suomi päällään kantoi. Nykyisin tilanne on toinen. Aikojen saatossa moni asia tulee vielä muuttumaan, kun sähköautoilu oletuksena yleistyy. Kuherruskuukausi päättyy.

Yleisesti ottaen moni tuote on tuotu markkinoille taktiikalla, jossa alussa kaikki on kovin upeaa ja mahtavaa, puoli-ilmaista sekä ”liian hyvää ollakseen totta. Eli alkuun tuote markkinoidaan ja toiminnot toteutetaan katteen kustannuksella hyvin eri tavalla, mitä jatkon on suunniteltu olevan tuotteen elinkaaren pidetessä. Tuote on kuitenkin tullut tutuksi ja sillä on jo käyttäjäkunta. Jolloin on aika alkaa pikku hiljaa asia kerrallaan siirtyä siihen pitkässä juoksussa toteutettavaan malliin tuotteen osalta. Joka mm. parantaa katetta, muttei välttämättä tunnu kuluttajasta niin mukavalta asioiden muuttuessa huonompaan suuntaan.

Pitää kuitenkin muistaa, että jos pääsääntöisesti ollaan kotilatauksen varassa (kuten itsellä on), niin nykyisen hintamuutoksen vaikutukset eivät ole kovin dramaattiset. Mutta eikös Tesloihinkin saa edelleen maksuttoman SC:n, jos niin haluaa ja kokee tarpeelliseksi? Omissa ajoissa en maksaisi ilmaisesta SC mahdollisuudesta kovinkaan paljoa ylimääräistä, kun harvoin tulee risteiltyä maata päästä päähän. Tuskin tulisin jäämään plussan puolelle ilmaisellakaan SC-latauksella.
 
Alkaa kyllä sähköautokuume hieman laskemaan kun miettii noiden pikalatauksien hintoja. En oikein keksi syytä vaihtaa plugaria vielä pois, arkiajot silä saman hintaista kuin täyssähköllä ja matkallakin hinta alkaa olla aika samoissa ja kuitenkin nopea tankata ym.
 
Alkaa kyllä sähköautokuume hieman laskemaan kun miettii noiden pikalatauksien hintoja. En oikein keksi syytä vaihtaa plugaria vielä pois, arkiajot silä saman hintaista kuin täyssähköllä ja matkallakin hinta alkaa olla aika samoissa ja kuitenkin nopea tankata ym.

Itselle täyssähkö on edullisin. Edellinen auto oli hybridi, joka vei kuiteista laskettuna bensiiniä 4,5l/100km täyden vuoden janalta laskettuna. Ja sähköautoilu on tullut vielä moninkertaisesti edullisemmaksi kulutuksen osalta.

Mutta pääsääntöinen ajosuorite ja auton käytön tarpeet ratkaisee tietenkin tapauskohtaisesti paljon.
 
Kyllä varmasti suurinosa laskee sähköauton nimenomaan kotilataus-vehkeeksi. Jos sitä ei pysty tekemään, niin edullisuus haihtuu sen sileän tien.
Itsekin lasken sen siten ja kokoajan harkinnassa, että onko tässä jo oikeasti "vara" ostaa täyssähkö.. Itse en laske pääomakuluja kustannukseksi, koska niitä kustannuksia tulisi omassa käytössä joka autossa (jos vaikka päätyisikin esim. hybridiin tms. niin saman verran karkeasti oletan hinnan laskevan esim. GLC:ssä ja Tesla Model Y:ssä...).
Model Y olis sen 85 000e kaikilla herkuilla ja kiihtyvyys jo sen 4-sekkaa, joten sitä voitaisiin verrata oikeisiin tehoautoihin (esim. sitten GLC-43 amg jne...). Ei se periaatteessa ole kallis, vaikka onkin..
 
Kyllä varmasti suurinosa laskee sähköauton nimenomaan kotilataus-vehkeeksi. Jos sitä ei pysty tekemään, niin edullisuus haihtuu sen sileän tien.
Itsekin lasken sen siten ja kokoajan harkinnassa, että onko tässä jo oikeasti "vara" ostaa täyssähkö.. Itse en laske pääomakuluja kustannukseksi, koska niitä kustannuksia tulisi omassa käytössä joka autossa (jos vaikka päätyisikin esim. hybridiin tms. niin saman verran karkeasti oletan hinnan laskevan esim. GLC:ssä ja Tesla Model Y:ssä...).

Juurikin näin! Edullisuus ja käytön mukavuus alkaa helposti kadota, jos ei ole kotilataus mahdollisuutta.

Toisaalta, jos esim Renault Zoe tms voisi tulla autona kysymykseen, jossa 22kwh:n sisäinen laturi yhdistettynä kohtuu hyvän kokoiseen akkuun, niin asiointilatauksilla (osa edelleen ilmaisia) voisi päästä ihan hyvään käyttökokemukseen ilman kotilatauksen mahdollisuutta!? Kehä I sisäpuolella on Plugsharen mukaan noin 50 ilmaista asiointilataus pistettä. Tuossa lienee mukana myös muutama maksullinen virheellisten merkintöjen takia.

Ja pääomakuluista sen verran, että lasken ne osana käyttökuluja, joilla on merkitys. Model 3 tai käytetty S olisi mahdollista ostaa, mutten koe mielekkääksi laittaa niin paljon rahaa kiinni autoon. Se on totta, että kaikissa autoissa on pääomakustannuksia, oli autot sitten uusia tai käytettyjä. Mutta mikäli käytetty auto ei ole poissuljettu, niin niissä pääomakustannusten osuus on tietenkin huomattavasti maltillisempi osa kuluja uusiin autoihin verrattuna. Etenkin sähköautoissa, joissa kehitys on vielä vuosia huimaa ja linjojen päästä tippuu koko ajan aina parempia autoja pienemmillä kustannuksilla.
 
Kovin moni ajaa arjessaan paljon kun kotilataus ~80% saakka ja todennäköisesti työmaalla paluumatkalle täydennystä ei riitä vaan jatkuvasti pitää mennä pikalatausasemalle. :hmm:
 
Vaikka hintojen nousu on ikävä asia, niin mielestäni nopeat laturit, verkon laajentaminen ja kapasiteetin kasvatus on tässä vaiheessa paljon tärkeämpää kuin pennin venyttäminen lataushintojen kanssa.

Jos hintojen nosto mahdollistaa latausverkon kannattavan toiminnan ja nuo edellä mainitut kehityssuunnat, niin hintojen nosto on ihan ok. Pääosa latauksista kuitenkin tapahtuu kotona kun taas matka-ajossa olisi tärkeää, että nopeita latureita on saatavilla useassa paikassa ja silloin kun niitä tarvii.

Mieluummin siis tässä vaiheessa maksaisin 40-50c/kWh nopeasta ja kattavasta latausverkosta kuin kituuttaisin hitailla ja harvassa olevilla halvoilla latureilla kun pitkää matkaa ajetaan.
Ai nyt se on näin ku Tesla sen tekee, mutta kun Ionity laskuttaa 79c/min tjsp niin se on riistoa! Tämä siis kuultu Suurelta Tesla fanijoukolta(tm).

Onhan tuo ollu ihan selvää jo pitkään, että noi toimii hyväntekeväisyydellä noi suurteholaturit.
 
Teslan SC hinnoittelulla on myös se mielenkiintoinen vaikutus että Teslakuskien kannattaa usein mieluummin ladata muiden toimijoiden latureilla kuin Teslan.

Muiden merkeillä ei taas ole mahdollisuus Teslan latureida käyttää ja näin ollen vapaan laturin löytyminen on aikaisempaa hankalampaa.

Tämän takia itselle muiden merkkien kiinnostavuus väheni merkittävästi. Ikävintä sähkärillä on etsiä vapaata ja toimivaa laturia pidemmillä reissuilla perheen kanssa.
 
Katselin tuossa vähän latureiden hintoja omalla paikkakunnalla.

Fortum nostanut kWh hinnan 0,12€ sinne 0,30€. Shellin appilla saa toki minuuttihinnalla ja tällöin hinta on 0,27€/kWh. Ei paljoa siis säästä.

Näyttäisi että tässä vuoden sisällä hinnat ovat nousseet joka puolella aika paljon. K-lataus ottanut käyttöön 1€ aloitusmaksun jos ei ole asiakas.

Tämä kyllä vaikeuttaa aika paljon sitä että jos on vain julkisten varassa niin sähköautoa ei kannata juuri hankkia ellei tuota hintojen nostoa saada kuriin johon en usko.
 
K-lataus myös vieroittaa hybridiautojen latailijat kivasti pois minuuttitaksoillaan. Tulee kevyillä amppeerimäärillä kivasti hintaa "kokeiluille"
 
Tämä kyllä vaikeuttaa aika paljon sitä että jos on vain julkisten varassa niin sähköautoa ei kannata juuri hankkia ellei tuota hintojen nostoa saada kuriin johon en usko.

Ei kai sitä kuriin pitäisi laittaakaan, eihän bensallakaan ole maksimihintaa. Kyllä markkinat huolehtivat siitä että vain järkevä liiketoiminta jää jäljelle - mutta se voi olla yllättävän kallistakin edes nollatuottoon pääseminen. Ei ole tarpeeksi autoja tällä hetkellä jotka lataisivat.
 
Ei kai sitä kuriin pitäisi laittaakaan, eihän bensallakaan ole maksimihintaa. Kyllä markkinat huolehtivat siitä että vain järkevä liiketoiminta jää jäljelle - mutta se voi olla yllättävän kallistakin edes nollatuottoon pääseminen. Ei ole tarpeeksi autoja tällä hetkellä jotka lataisivat.
Näinhän se on, että kun ei lataajia laitteet seisoo tyhjänä mutta kulut on samat.
 
K-lataus myös vieroittaa hybridiautojen latailijat kivasti pois minuuttitaksoillaan. Tulee kevyillä amppeerimäärillä kivasti hintaa "kokeiluille"

AC-lataus 2snt/min aika samoissa bensan kanssa, jos autossa on 1x16A lataus. Näin talvella kun polttomoottorin hukkalämmölle on käyttöä bensan kannattavuus paranee suhteessa sähköön.

Jos pitäisi pärjätä täyssähköllä ilman kotilatausta niin K-lataus ois oma ykkösvaihtoehto siihen.
 
Ei kai sitä kuriin pitäisi laittaakaan, eihän bensallakaan ole maksimihintaa. Kyllä markkinat huolehtivat siitä että vain järkevä liiketoiminta jää jäljelle - mutta se voi olla yllättävän kallistakin edes nollatuottoon pääseminen. Ei ole tarpeeksi autoja tällä hetkellä jotka lataisivat.
Jos 50kW pikalaturi pääsisi keskimäärin 10kW tehoon, eli 20% käyttöasteeseen, niin vuodessa sen läpi menisi 87600kWh energiaa.

1 MWh maksaa toimitusmaksuineen ja veroineen n. 100€, jolloin yhden pikalaturin läpi virtaa luokkaa 8760€ edestä sähköä.

Jos bensapumpulla käy vaikka 48 autoa päivässä ja jokainen tankkaa 35 litraa 1.3€ sisäänostohinnaltaan olevaa litkua, niin se on 800 000€:llä litkua per pömpeli...

Lienee aika selvää, että kiinteiden kulujen kattamiseksi pitää sähköllä olla aika paljon isompi kate, jotta ne saadaan katettua.

Sähkön tankkaajalle saa varmaan todennäköisemmin myytyä hyvällä katteella kahvia, mutta 10-20€/pv (5000€/v) kahvin myyntiä ei businesta vielä pelasta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
AC-lataus 2snt/min aika samoissa bensan kanssa, jos autossa on 1x16A lataus. Näin talvella kun polttomoottorin hukkalämmölle on käyttöä bensan kannattavuus paranee suhteessa sähköön.

Jos pitäisi pärjätä täyssähköllä ilman kotilatausta niin K-lataus ois oma ykkösvaihtoehto siihen.
Motonetilla vielä 10c lataus niin olisi hiukan halvempaa.

Mutta aikalailla jos latausnousee yli 15c niin sähkö on siinä ja siinä miten kannattaa. Jos noustaan sinne 23c niin kaasu alkaa tulemaan halvemmaksi.

Tämä siis omilla käyttökustannuksilla. En tähän toki laskenut auton rahoituskuluja jne.

Enemmän kiinnostaa se, että mitä se käyttö maksaa.
 
Viimeksi muokattu:


Kattelin autogefuhlin revikan Suzukista. Kelpo auto varmasti. Tuossa kommentointiin, että aika hidas lataus (3,3kw) plug-in hybridissä.
Mutta taas toisaalta, ei kukaan hybridiä käsittääkseni osta että pääsee "maksullisilla latureilla latailemaan", vaan ennemminkin että kotona voi ladata. Tällöin kai ei väliä ole tuolla nopeudella käytännössä ollenkaan, näin äkkiseltään mietittynä.
Eli yön yli lataa hitaastikin, niin kerkeää ja koska range muutenkin 50-70km, niin ei oleteta sähköllä muutenkaan matkaa ajettavan (=ei tarvetta nopealla lataukselle, joten hidas lataus on oiva säästökohde?).
--
Näin tänään mielestäni Skorda Octavia RS Iv. Oli kyllä hyvännäköinen perusauto.
 
Mutta taas toisaalta, ei kukaan hybridiä käsittääkseni osta että pääsee "maksullisilla latureilla latailemaan", vaan ennemminkin että kotona voi ladata.

Kotilatauksissa ei ole mitään väliä mutta jos haluaa hyödyntää kaupassakäyntiajan asiointilatausmahdollisuuden niin siihen vaikuttaa paljonkin. Näin siis kustannusmielessä.

Ja ekoloogisuusmielessä kaikki lataukset ovat tietysti plussaa riippumatta hinnasta.

Suzuki ja Toyota kiinnostaisivat mutta ne ovat vähän hinnakkaita verrattuna muuhun tarjontaan. Omassa tapauksessa tuo latauksen hitaus ei käytännössä vaikuta kovin paljon mutta ei se plussaa ole.
 
Kotilatauksissa ei ole mitään väliä mutta jos haluaa hyödyntää kaupassakäyntiajan asiointilatausmahdollisuuden niin siihen vaikuttaa paljonkin. Näin siis kustannusmielessä.

Ja ekoloogisuusmielessä kaikki lataukset ovat tietysti plussaa riippumatta hinnasta.

Niin, tosin asiointilatauksen hinta on nousemassa jo ns. "kohtuu kallis" todennäköisesti tulevaisuudessa, joten en usko että vaikuttaa kauppoihin. Eiköhän nuo motonet yms. asiakasetulataukset lopu 5v päästä vähintään, kun "kaikilla" on tarve latailla.
 
Eiköhän nuo motonet yms. asiakasetulataukset lopu 5v päästä vähintään, kun "kaikilla" on tarve latailla.
Kun kaikki tarvitsee latausta ja tällä saa houkuteltua paljon maksukukyisiä autoilijoita oman liikkeen pihaan niin päätetäänkin poistaa latausmahdollisuus? Ei tämä varsinaisesti käy järkeen.
 
Niin, tosin asiointilatauksen hinta on nousemassa jo ns. "kohtuu kallis" todennäköisesti tulevaisuudessa, joten en usko että vaikuttaa kauppoihin. Eiköhän nuo motonet yms. asiakasetulataukset lopu 5v päästä vähintään, kun "kaikilla" on tarve latailla.

Joo, saa nähdä. Meilläpäin Olarin Prismaan tuli juuri 14 kpl ilmaisia 14KW latureita aiemman kahden sijaan. Juttelin myymälänhoitajan kanssa ja hän sanoi että ilmaisen latauksen tarjoaminen sopii hyvin heidän ja asiakaskunnan profiiliin mutta tilanne voi muuttua muutaman vuoden kuluttua kun noita alkaa löytyä joka paikasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kommentointiin, että aika hidas lataus (3,3kw) plug-in hybridissä.
Tuohan on se ihan normaali nopeus plugareissa (1x16A tai vähän alle). Ihan poikkeuksia ne laitteet joissa olisi nopeampi - onko joissain uusissa Mersuissa. IMO ihan turha nopeampaa (ja kalliimpaa) laittaa alle 15kWh akkukapasiteetin laitteisiin.
 
K-lataus myös vieroittaa hybridiautojen latailijat kivasti pois minuuttitaksoillaan. Tulee kevyillä amppeerimäärillä kivasti hintaa "kokeiluille"
Kyllä siinä mieli on maassa 40.000€ lataushybridilläni tulin ostamaan 120€ ostokset citymarketista ja tunnin latauksesta joutui maksamaan (tarkistaa taskulaskimella 0.02*60) 1.2€! Melkosta riistoa, kun reilu hinta (tarkistaa laskimella: 0.20c/kWh*3.7kW) olisi ollut 0.8€! Kyllä minä nyt mieleni pahoitin kun puoli euroa hukkasin!

Olen minäkin kwh-hinnoitelun kannalta, mutta jotain suhteellisuuden tajua.
 
Tuohan on se ihan normaali nopeus plugareissa (1x16A tai vähän alle). Ihan poikkeuksia ne laitteet joissa olisi nopeampi - onko joissain uusissa Mersuissa. IMO ihan turha nopeampaa (ja kalliimpaa) laittaa alle 15kWh akkukapasiteetin laitteisiin.

Suzukissa on 18.1kWh akkukapasiteetti. Ja monissa muissakin uudemmissa plugareissa se alkaa olla sitä tasoa että suuremmasta tehosta on oikeasti hyötyä.

Useimmilla ihmisillä ruokakaupassa käynti on merkittävin aktiviteetti, joka tulisi huomioida latausnopeuden ja akkukapasiteetin osalta. Monilla on vielä se tilanne että plugarin akku käytetään suurin piirtein tyhjäksi ennen kauppaan menoa. 3,6kW laturilla 15kWh:n akku alkaa olla kohtuu täynnä kolmen tunnin jälkeen.

Tietysti kaikilla tämä ei päde (esim meillä) mutta kannattaa miettiä omasta näkökulmasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom