Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sitten tuleekin yhdysvalloille 2024 joku jännä tyyppi presidentiksi ja käskee oman maan firmoja lopettamaan yhteistyön eurooppalaisten autonvalmistajien kanssa, ellei saa rakentaa golf kenttää jonnekkin. Siinä sitten ollaan 4 vuotta ilman softaaKuitenkin se Android OS mikä autossa pyörii on vähän kuten puhelin. Eli helposti voi olla taso tyyliin Android 6 mutta silti saa jotain aina asennettua jos vaan play store pyörii.
Toisessa ketjussa mainitsinkin, mutta joukko sähköautoilijoita veti leikkimielisen kisan Tampereelta Utsjoelle. Mitähän matkaa tulee - reilusti toista tonnia kuitenkin. Mukana oli Model 3 LR, Taycan, Jaguarin i-Pace, Kia e-Niro ja isoakkuinen Id.3. Yllättävän hauska oli reaaliaikaisesti kartalta seurata etenemistä.Nyt on tehty käytännön koe siitä, että mikä on meidän perheelle oikeasti realistinen tapa ajaa pitkää matkaa about niin nopeasti kuin se nyt meiltä onnistuu ilman hyvinvoinnin uhraamista. Verrokkilukemia sähköautoille simuloin better routeplannerilla.
Ajoin torstaina 1150km anoppilaan kun melkein vuoden koronaeristäytyiminen kotona alkoi puuduttaa. Eristäydytään sitten anoppilan vierashuoneeseen + partsille. Ajo-aika 11h 29min ja tauko-aikaa 1h 8min - yhteensä 12h 37min. Karvan yli tunti taukoilua tuolla reissulla on kahdelle aikuisellekin ainakin meidän mielestämme todella vähän. Nyt oli puolipakko baanata, että ehdittiin Ranskan "ulkonaliikkumiskieltoa" pakoon. Ja eipä siellä korona-infested huoltiksilla haluakaan vietää yhtään minimiä enempää aikaa.
A Better Route plannerilla ~samalle reitille (osa autoista reitittyy vähän eri reiteille latureiden ja kulutusprofiilien takia) 100% akulla lähtiessä:
VW Golf 2.0 TDI 4motion "reaalimaailman testattu" 12h 37min 2018-2020 Tesla Model 3 LR AWD 12h 25min VW ID.3 Pro S 77kWh 12h 27min Polestar 2 12h 52min Porsche Taycan 4S 93kWh 13h 10min Audi etron 55 13h 40min VW ID.3 Pro 58kWh 14h 10min Tesla 2012-2018 Model S 85 14h 30min Hyundai Kona 2019 64kWh 14h 48min Jaguar iPace 2019 15h 17min Nissan Leaf e+ 64kWh 16h 40min
Noiden sähköautolukemien saavuttaminen todellisessa tilanteessa olisi varmaankin aika vaikeaa - Jos olisi mikä tahansa lomakausi päällä, niin jossain kohtaa pääsee jonottamaan laturille, jakamaan supercharger pömpeliä jonkun kanssa tai laturi piiputtaa, jolloin tulee tappiominuutteja. Riippuen kelistä jotkut autot voivat myös rapid-gatettaa tai cold-gatettaa latausta.
Ionityillä hyviin latausvauhteihin kykenevät autot alkavat lähestyä uusia Tesloja pitkien vetojen keskinopeuksissa, mutta latauspömpeleitä on vähemmän, ne ovat epävarmempia kuin superit ja toistaiseksi harvemmassa. Iso-akkuinen ID.3 on aika paljon nopeampi kuin pieniakkuinen, koska sen latausnopeudet ovat selvästi paremmat kun akkua ei tarvitse ladata yhtä korkeaan SOC:iin + muutenkin nopeus on parempi.
Teslalla superchargereille saa uppoamaan n. 50e yhden suunnan matkaan. ID.3 Prolla n. 90-100e ionityille + muille pikalatureille. Dieseliä paloi n. 90e:llä, joten sikahintaiseksi haukutut ionitytkin maksavat vain saman verran.
--
Minulle tämä oli hyvä henkilökohtainen testi sähköautojen kelvollisuudesta - Monet mallit eivät kelpaa, mutta osa alkaa olla sellaisia, että riittäisi. Kunhan vaan saisi sen latauksen järjestymään vuokratallissa, joka ei ole omassa taloyhtiössä...
Cars leaving the factory with missing fasteners is an uncommon issue in modern automotive manufacturing, as there are tools and procedures to prevent such issues. Most factories use nutrunners in conjunction with programmable logic controllers, or PLCs, that prevent a car from being released to the next station on the assembly line until all nuts are accounted for. Tesla makes use of some automation, but Model 3 production was also expanded at a hasty pace and came to involve a lot of manual processes, so it is not hard to see how something like this may have happened
Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.Toisessa ketjussa mainitsinkin, mutta joukko sähköautoilijoita veti leikkimielisen kisan Tampereelta Utsjoelle. Mitähän matkaa tulee - reilusti toista tonnia kuitenkin. Mukana oli Model 3 LR, Taycan, Jaguarin i-Pace, Kia e-Niro ja isoakkuinen Id.3. Yllättävän hauska oli reaaliaikaisesti kartalta seurata etenemistä.
Miksi tämä erityisesti kiinnosti oli se, että Niro pärjäsi ainakin alkuun hyvin (itse kun nykyään moisella ajelen . Ja kun aamulla tarkistin, niin pärjäsi loppuun asti hyvin, eli voitti koko kisan! Avainsana oli siis Kian energiatehokkuus, kun nuo isompiakkuiset ja nopeammin lataavat eivät juuri päässeet tuota lataustehoa ulosmittaamaan. Eli tuossa ajossa ei ainkaan voinut ihan sokeasti luottaa ABRP:n arvioihin.
Kisasta voi lukea lisää sähköautot.nyt -facebook-ryhmästä
No eikö ne nopeat lataajat saaneet sitten kaulaa revittyä jo etelän puolella? Pohjoisessa jos kaikilla latausten suhteen sama tilanne.Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.
Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.
Onneksi, jos Suomessa ostaa auton niin sillä yleensä pääasiassa ajetaan Suomessa eikä Keski/Etekä-Euroopassa.Suomessa ei ole nopeita latureita, etenkään pohjoisessa. Kia ja hyundia ovat kaika hitaita euroopan motareilla pitkissä vedoissa.
Tästä taisi olla juttua muutama kk takaperin jo kun yksi tyyppi näitä postaili Twitteriin.Hammering Panels And Installing Missing Suspension Bolts: Tesla's Repair Guidelines Are Insight Into Its Manufacturing Problems
We’ve heard it endlessly, and it’s still true: Making cars is hard. One of the ways this message is delivered to the masses is through the reports of manufacturing glitches, sometimes as recalls. For smaller issues, reminders may come in the form of Technical Service Bulletins, documents that...jalopnik.com
20 vuotta sitten kun olin kesätöissä metallitehtaalla, oli käytössä niinkin hitech-ratkaisu ruuvien tuotteeseen menon varmistamiseksi kuin: muovipussi. Aiempaa linjalta tuli kiinnikkeet pussissa, ja pussin tyhjennyttyä kiinnikeet olivat paikoillaan.Hammering Panels And Installing Missing Suspension Bolts: Tesla's Repair Guidelines Are Insight Into Its Manufacturing Problems
We’ve heard it endlessly, and it’s still true: Making cars is hard. One of the ways this message is delivered to the masses is through the reports of manufacturing glitches, sometimes as recalls. For smaller issues, reminders may come in the form of Technical Service Bulletins, documents that...jalopnik.com
Toisaalta, kuinka moni tarvitsee autossaan kovinkaan paljoa softaa?Kuitenkin se Android OS mikä autossa pyörii on vähän kuten puhelin. Eli helposti voi olla taso tyyliin Android 6 mutta silti saa jotain aina asennettua jos vaan play store pyörii.
Toisaalta jos ostaa auton yhtään useampaa vuotta silmällä pitäen, niin tilanne kyllä tulee muuttumaan ihan Suomessakin.Onneksi, jos Suomessa ostaa auton niin sillä yleensä pääasiassa ajetaan Suomessa eikä Keski/Etekä-Euroopassa.
Nythän ainakin Ionityt tukevat tätä mutta mitenkäs joku normaali 50kw - 150kw laturi?Toisaalta jos ostaa auton yhtään useampaa vuotta silmällä pitäen, niin tilanne kyllä tulee muuttumaan ihan Suomessakin.
Hyundaikin on tuomassa 800V arkkitehtuuria jonka suurin hyöty kuluttajan näkökulmasta on nimenomaan pikalatauksen nopeuttaminen (toki myös auton kaapelointien ohentaminen).
Android Auto hoitaa kaiken, mitä tarvitsen kun ajan, navit, podcastit ja spotify lähinnä. Mutta siinä on teknisesti estetty kaikenlaisen kuvan jakaminen, joten valmistajan softassa olisi kiva jos olisi jotain siihen kun autossa jotain odottaa. Youtube tms. Mulla oli asuntoautossa 10" täbi navina jne, koska mahtu helposti ja se oli ihan ässä.Toisaalta, kuinka moni tarvitsee autossaan kovinkaan paljoa softaa?
Musajutut + navi.. se on siinä. Hätätilassa menee puhelimella, etenkin musat.
Matkustajat voi käyttää omia laitteitansa.. tuskin muutenkaan takapenkiltä haluaa tihrustaa etunäytöltä mitään selkä vinossa.
Siis itse lähinnä tarkoitin sitä, että Suomessa sillä talvikulutuksella ja auton suunnittelulla kylmiin olosuhteisiin on suurempi merkitys kuin sillä teoreettisella latauskyvyllä optimiolosuhteissa kuten tuokin testi osoitti. Korealaiset ovat tässä aina pärjänneet hyvin. Se talven kulutus kun voi olla moninkertainen kesään verrattuna ellei sitä ole mietitty yhtään. Kesällä Suomessa kun ei hirveitä nopeuksia ajeta pohjoisessa ja kulutus pysyy maltillisena melkein autolla kuin autolla. En näkisi siis suurta ongelmaa Suomen kesäajelussa nykyisilläkään autoilla vaikka niillä ongelmia voisi ollakin Keski-Eurooppaan moottoriteillä.Toisaalta jos ostaa auton yhtään useampaa vuotta silmällä pitäen, niin tilanne kyllä tulee muuttumaan ihan Suomessakin.
Hyundaikin on tuomassa 800V arkkitehtuuria jonka suurin hyöty kuluttajan näkökulmasta on nimenomaan pikalatauksen nopeuttaminen (toki myös auton kaapelointien ohentaminen).
Tuskin Hyundai voimalinjan hyötysuhteita ainakaan ehdoin tahdoin lähtee huonontamaan. Tietty jos otsapinta-ala kasvaa, niin motarikulutus nousee, mutta se on sitten eri asia. Isommat autot ovat isompia, eivätkä vertailukelpoisia pikkuautojen kanssa muutenkaan.Siis itse lähinnä tarkoitin sitä, että Suomessa sillä talvikulutuksella ja auton suunnittelulla kylmiin olosuhteisiin on suurempi merkitys kuin sillä teoreettisella latauskyvyllä optimiolosuhteissa kuten tuokin testi osoitti. Korealaiset ovat tässä aina pärjänneet hyvin. Se talven kulutus kun voi olla moninkertainen kesään verrattuna ellei sitä ole mietitty yhtään. Kesällä Suomessa kun ei hirveitä nopeuksia ajeta pohjoisessa ja kulutus pysyy maltillisena melkein autolla kuin autolla. En näkisi siis suurta ongelmaa Suomen kesäajelussa nykyisilläkään autoilla vaikka niillä ongelmia voisi ollakin Keski-Eurooppaan moottoriteillä.
En siis Suomessa miettisi miten autolla pärjää Euroopan isoilla teillä vaan sitä miten sillä pärjää Suomessa ja etenkin talvella.
Edit: laitetaan nyt vielä varmuudeksi, että tottahan toki tuo Kian jaa Hyundain tuoma 800V lataus on vain hyvä juttu, jos se talvikulutuskin on kunnossa.
En itsekään usko, että tähän mennessä hyvin toimivaa konseptia lähdetään huonontamaan ainakaan tarkoituksella, mutta eihän näistä ikinä tiedä kuten esimerkiksi kävi tuon Ioniqin latauksen kanssa uudemmassa mallissa. Mutta kyllä itselläkin nuo korealaisten uudet mallit ovat odotuslistan kärkipäässä: Ioniq 5 ja Kia CV sekä niiden lisäksi Mach-e, Enyaq ja mahdollisesti i4.Tuskin Hyundai voimalinjan hyötysuhteita ainakaan ehdoin tahdoin lähtee huonontamaan. Tietty jos otsapinta-ala kasvaa, niin motarikulutus nousee, mutta se on sitten eri asia. Isommat autot ovat isompia, eivätkä vertailukelpoisia pikkuautojen kanssa muutenkaan.
Itse odotan mielenkiinnolla Hyundain seuraavaa alustaa. Jos se korjaa Ioniqin hidaslatauksen ja tarjolle tulee 4wd malli, niin se on todella kiinnostava vaihtoehto, kunhan saan oman kotilatauksen kuntoon. Sitä ennen ei tietty mikään sähköauto toimi kovin kaksisesti itselleni.
Ioniq 38:n charge-curve on kait aikalailla sama kuin pikkuakkuisen Konan? Se on vaan yksinkertaisesti Hyundain uudella kemialla liian pieni akku ottamaan 75kW latausta sisään.En itsekään usko, että tähän mennessä hyvin toimivaa konseptia lähdetään huonontamaan ainakaan tarkoituksella, mutta eihän näistä ikinä tiedä kuten esimerkiksi kävi tuon Ioniqin latauksen kanssa uudemmassa mallissa. Mutta kyllä itselläkin nuo korealaisten uudet mallit ovat odotuslistan kärkipäässä: Ioniq 5 ja Kia CV sekä niiden lisäksi Mach-e, Enyaq ja mahdollisesti i4.
Halvemmalla hinnalla on voitu saada houkuteltua ostajia Teslailemaan. Ei toki ongelma, jos pääosin kotilataukset riittää.Tesla on nostanut SC hintaa Suomessa 0,37€/kWh.
Aikaisemmin noin 4kk se oli 0,30€/kWh.
Alkaa hinta olla sama kuin bensalla.
Kuinka paljon perseeseen pitää kairata, että alkaa haittaamaan?Halvemmalla hinnalla on voitu saada houkuteltua ostajia Teslailemaan. Ei toki ongelma, jos pääosin kotilataukset riittää.
Tässä lainaus fabosta.
Mainosta tuo on kuinka paljon säästät esim. seuraavan 5v aikana mutta tilanne on eri jos ajat enemmän kuin laskennallisesti tuossa.Siis mitä v****a: onko noita myyty oletetuilla rahallisilla säästöillä? Siitä vaan laittamaan Muskille laskua, kun kulut ylittyy...
Polttoainesäästöt
Sähköautojen lataaminen on halvempaa kuin polttoainekäyttöisten autojen tankkaaminen. Henkilö ajaa keskimäärin 20.000 kilometriä vuodessa ja kuluttaa noin 2.600 € polttoaineeseen vuosittain. Kun tätä verrataan Model 3 -auton sähkökustannuksiin, sama ajettu kilometrimäärä maksaa 5 kertaa vähemmän. Auton omistajuus kestää keskimäärin viisi vuotta, minä aikana kuljettaja säästää noin 10.600 € polttoainekuluissa.
Vertailussa on käytetty oletuksena polttoainetehokkuutta 11,9 kilometriä per litra polttoainekäyttöisen auton osalta. Lisäksi vertailussa on käytetty oletuksena kansallista keskimääräistä sähkön hintaa 0,16 € per kilowattitunti ja premium-polttoaineen hintaa 1,56 € per litra seuraavan viiden vuoden ajalta.
Kuinka paljon perseeseen pitää kairata, että alkaa haittaamaan?
Alkaa kyllä sähköautokuume hieman laskemaan kun miettii noiden pikalatauksien hintoja. En oikein keksi syytä vaihtaa plugaria vielä pois, arkiajot silä saman hintaista kuin täyssähköllä ja matkallakin hinta alkaa olla aika samoissa ja kuitenkin nopea tankata ym.
Kyllä varmasti suurinosa laskee sähköauton nimenomaan kotilataus-vehkeeksi. Jos sitä ei pysty tekemään, niin edullisuus haihtuu sen sileän tien.
Itsekin lasken sen siten ja kokoajan harkinnassa, että onko tässä jo oikeasti "vara" ostaa täyssähkö.. Itse en laske pääomakuluja kustannukseksi, koska niitä kustannuksia tulisi omassa käytössä joka autossa (jos vaikka päätyisikin esim. hybridiin tms. niin saman verran karkeasti oletan hinnan laskevan esim. GLC:ssä ja Tesla Model Y:ssä...).
Ai nyt se on näin ku Tesla sen tekee, mutta kun Ionity laskuttaa 79c/min tjsp niin se on riistoa! Tämä siis kuultu Suurelta Tesla fanijoukolta(tm).Vaikka hintojen nousu on ikävä asia, niin mielestäni nopeat laturit, verkon laajentaminen ja kapasiteetin kasvatus on tässä vaiheessa paljon tärkeämpää kuin pennin venyttäminen lataushintojen kanssa.
Jos hintojen nosto mahdollistaa latausverkon kannattavan toiminnan ja nuo edellä mainitut kehityssuunnat, niin hintojen nosto on ihan ok. Pääosa latauksista kuitenkin tapahtuu kotona kun taas matka-ajossa olisi tärkeää, että nopeita latureita on saatavilla useassa paikassa ja silloin kun niitä tarvii.
Mieluummin siis tässä vaiheessa maksaisin 40-50c/kWh nopeasta ja kattavasta latausverkosta kuin kituuttaisin hitailla ja harvassa olevilla halvoilla latureilla kun pitkää matkaa ajetaan.
Tämä kyllä vaikeuttaa aika paljon sitä että jos on vain julkisten varassa niin sähköautoa ei kannata juuri hankkia ellei tuota hintojen nostoa saada kuriin johon en usko.
Näinhän se on, että kun ei lataajia laitteet seisoo tyhjänä mutta kulut on samat.Ei kai sitä kuriin pitäisi laittaakaan, eihän bensallakaan ole maksimihintaa. Kyllä markkinat huolehtivat siitä että vain järkevä liiketoiminta jää jäljelle - mutta se voi olla yllättävän kallistakin edes nollatuottoon pääseminen. Ei ole tarpeeksi autoja tällä hetkellä jotka lataisivat.
K-lataus myös vieroittaa hybridiautojen latailijat kivasti pois minuuttitaksoillaan. Tulee kevyillä amppeerimäärillä kivasti hintaa "kokeiluille"
Jos 50kW pikalaturi pääsisi keskimäärin 10kW tehoon, eli 20% käyttöasteeseen, niin vuodessa sen läpi menisi 87600kWh energiaa.Ei kai sitä kuriin pitäisi laittaakaan, eihän bensallakaan ole maksimihintaa. Kyllä markkinat huolehtivat siitä että vain järkevä liiketoiminta jää jäljelle - mutta se voi olla yllättävän kallistakin edes nollatuottoon pääseminen. Ei ole tarpeeksi autoja tällä hetkellä jotka lataisivat.
Motonetilla vielä 10c lataus niin olisi hiukan halvempaa.AC-lataus 2snt/min aika samoissa bensan kanssa, jos autossa on 1x16A lataus. Näin talvella kun polttomoottorin hukkalämmölle on käyttöä bensan kannattavuus paranee suhteessa sähköön.
Jos pitäisi pärjätä täyssähköllä ilman kotilatausta niin K-lataus ois oma ykkösvaihtoehto siihen.
Mutta taas toisaalta, ei kukaan hybridiä käsittääkseni osta että pääsee "maksullisilla latureilla latailemaan", vaan ennemminkin että kotona voi ladata.
Kotilatauksissa ei ole mitään väliä mutta jos haluaa hyödyntää kaupassakäyntiajan asiointilatausmahdollisuuden niin siihen vaikuttaa paljonkin. Näin siis kustannusmielessä.
Ja ekoloogisuusmielessä kaikki lataukset ovat tietysti plussaa riippumatta hinnasta.
Kun kaikki tarvitsee latausta ja tällä saa houkuteltua paljon maksukukyisiä autoilijoita oman liikkeen pihaan niin päätetäänkin poistaa latausmahdollisuus? Ei tämä varsinaisesti käy järkeen.Eiköhän nuo motonet yms. asiakasetulataukset lopu 5v päästä vähintään, kun "kaikilla" on tarve latailla.
Niin, tosin asiointilatauksen hinta on nousemassa jo ns. "kohtuu kallis" todennäköisesti tulevaisuudessa, joten en usko että vaikuttaa kauppoihin. Eiköhän nuo motonet yms. asiakasetulataukset lopu 5v päästä vähintään, kun "kaikilla" on tarve latailla.
Tuohan on se ihan normaali nopeus plugareissa (1x16A tai vähän alle). Ihan poikkeuksia ne laitteet joissa olisi nopeampi - onko joissain uusissa Mersuissa. IMO ihan turha nopeampaa (ja kalliimpaa) laittaa alle 15kWh akkukapasiteetin laitteisiin.Tuossa kommentointiin, että aika hidas lataus (3,3kw) plug-in hybridissä.
Kyllä siinä mieli on maassa 40.000€ lataushybridilläni tulin ostamaan 120€ ostokset citymarketista ja tunnin latauksesta joutui maksamaan (tarkistaa taskulaskimella 0.02*60) 1.2€! Melkosta riistoa, kun reilu hinta (tarkistaa laskimella: 0.20c/kWh*3.7kW) olisi ollut 0.8€! Kyllä minä nyt mieleni pahoitin kun puoli euroa hukkasin!K-lataus myös vieroittaa hybridiautojen latailijat kivasti pois minuuttitaksoillaan. Tulee kevyillä amppeerimäärillä kivasti hintaa "kokeiluille"
Tuohan on se ihan normaali nopeus plugareissa (1x16A tai vähän alle). Ihan poikkeuksia ne laitteet joissa olisi nopeampi - onko joissain uusissa Mersuissa. IMO ihan turha nopeampaa (ja kalliimpaa) laittaa alle 15kWh akkukapasiteetin laitteisiin.