- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 519
Se mitä tässä "sähkömiehet" ehkä yrittivät sanoa, jos sähköautoa ladataan kerran päivässä ja polttomoottoriautoa kerran viikossa (tai harvemmin), kummassakohan todennäköisesti on yllättävällä hetkellä enemmän rangea?
Aika teoreettinen tuo mahdollisuus että sähköauton kantama olisi 0km juuri samalla hetkellä kun akuutti liikkeellelähtötarve tulee. Ihan yhtä teoreettinen kuin se tyhjällä tankilla oleva polttomoottoriauto.
Jos päivittäiset ajot on luokkaa <100km niin todennäköisesti akkukapaa on lähes aina tarpeeksi kun yöllä ladataan.
Mutta kun tuleekin se pidempi työkeikka, ladataan matkalla ehkä 30min/25kwh julkisella että päästään kotiin luottaen että kotona odottaa laturi ja sitten tuleekin äkkilähtö niin sitä kapaa ei saa nopeasti mitenkään, ellei asu jonkun Ionityn tai SC:n naapurissa. Fossiileissa lataus on niin nopeaa että se 3min stoppi on helposti sovitettavissa aina kun varoitusvalo syttyy ja jos tuleekin äkkilähtö niin se tankkausasema on suurimmalla osalla lähellä ja tankkaus ei vie aikaa.
Jos sähköllä haluaa pitää turvamarginaalia äkkilähtöihin niin sitten joudutaan istumaan pidempään siellä julkisella laturilla, kuinka moni tekee tätä?
Tässä oli koko pointti.