Keskustelua hybridiautoista

Se mitä tässä "sähkömiehet" ehkä yrittivät sanoa, jos sähköautoa ladataan kerran päivässä ja polttomoottoriautoa kerran viikossa (tai harvemmin), kummassakohan todennäköisesti on yllättävällä hetkellä enemmän rangea?

Aika teoreettinen tuo mahdollisuus että sähköauton kantama olisi 0km juuri samalla hetkellä kun akuutti liikkeellelähtötarve tulee. Ihan yhtä teoreettinen kuin se tyhjällä tankilla oleva polttomoottoriauto.

Jos päivittäiset ajot on luokkaa <100km niin todennäköisesti akkukapaa on lähes aina tarpeeksi kun yöllä ladataan.

Mutta kun tuleekin se pidempi työkeikka, ladataan matkalla ehkä 30min/25kwh julkisella että päästään kotiin luottaen että kotona odottaa laturi ja sitten tuleekin äkkilähtö niin sitä kapaa ei saa nopeasti mitenkään, ellei asu jonkun Ionityn tai SC:n naapurissa. Fossiileissa lataus on niin nopeaa että se 3min stoppi on helposti sovitettavissa aina kun varoitusvalo syttyy ja jos tuleekin äkkilähtö niin se tankkausasema on suurimmalla osalla lähellä ja tankkaus ei vie aikaa.

Jos sähköllä haluaa pitää turvamarginaalia äkkilähtöihin niin sitten joudutaan istumaan pidempään siellä julkisella laturilla, kuinka moni tekee tätä?

Tässä oli koko pointti.
 
Jos päivittäiset ajot on luokkaa <100km niin todennäköisesti akkukapaa on lähes aina tarpeeksi kun yöllä ladataan.

Mutta kun tuleekin se pidempi työkeikka, ladataan matkalla ehkä 30min/25kwh julkisella että päästään kotiin luottaen että kotona odottaa laturi ja sitten tuleekin äkkilähtö niin sitä kapaa ei saa nopeasti mitenkään, ellei asu jonkun Ionityn tai SC:n naapurissa. Fossiileissa lataus on niin nopeaa että se 3min stoppi on helposti sovitettavissa aina kun varoitusvalo syttyy ja jos tuleekin äkkilähtö niin se tankkausasema on suurimmalla osalla lähellä ja tankkaus ei vie aikaa.

Jos sähköllä haluaa pitää turvamarginaalia äkkilähtöihin niin sitten joudutaan istumaan pidempään siellä julkisella laturilla, kuinka moni tekee tätä?

Tässä oli koko pointti.

Olisit ehkä voinut kertoa pointin alunperinkin, niin ei olisi sitten tarvinut valittaa kun muut eivät ymmärrä mitä tarkoitat.

Mitäs jos se lapsi sairastuu sillä välin kun isä on siellä 500km työkeikalla? Olisiko vähän todennäköisempi kauhuskenaario?

Minulla kyllä menee lähes aina nuo "julkiset" lataukset pitkäksi. Tuo siksi kun harvemmin sitä laturilla ollaan pelkästään latauksen vuoksi, jos nyt tosiaan vaikka työmatkasta puhutaan niin ihan joku lounasruokailu vie kyllä niin paljon aikaa että auto ehtii möllöttämään täytenä töpselissä..
 
Jos päivittäiset ajot on luokkaa <100km niin todennäköisesti akkukapaa on lähes aina tarpeeksi kun yöllä ladataan.

Mutta kun tuleekin se pidempi työkeikka, ladataan matkalla ehkä 30min/25kwh julkisella että päästään kotiin luottaen että kotona odottaa laturi ja sitten tuleekin äkkilähtö niin sitä kapaa ei saa nopeasti mitenkään, ellei asu jonkun Ionityn tai SC:n naapurissa. Fossiileissa lataus on niin nopeaa että se 3min stoppi on helposti sovitettavissa aina kun varoitusvalo syttyy ja jos tuleekin äkkilähtö niin se tankkausasema on suurimmalla osalla lähellä ja tankkaus ei vie aikaa.

Jos sähköllä haluaa pitää turvamarginaalia äkkilähtöihin niin sitten joudutaan istumaan pidempään siellä julkisella laturilla, kuinka moni tekee tätä?

Tässä oli koko pointti.
Eli siis JOS on pidempi työkeikka JA tahallaan lataat nippanappa kotimatkan verran JA lapsi sairastuu tasan sillä sekunnilla kun tuut ovesta sisään, niin joo, olen samaa mieltä. Akkuauto ei ole käytettävissä. Mutta kuten kirjoitin, todennäköisyys sille että kaikki kolme tärppää yhtä aikaa on samaa luokkaa sen kanssa, että polttomoottoriauto hajoaa lääkäriin lähtiessä. Ja jos näin perseelleen menee, niin taksilla sitten (tai takseilla, jos tosiaan kaikki menee päin persettä).

(Tuollainen pakottava rangen ylittävä "aikarajallinen" matka on kyllä ihan hyvä skenaario, sähköautoilla ajelu vaatii latauksen ennakoimista ja myöhästymisen välttämiseksi lataustapahtumaan on pakkko pistää reilusti marginaalia.)
 
Olisit ehkä voinut kertoa pointin alunperinkin, niin ei olisi sitten tarvinut valittaa kun muut eivät ymmärrä mitä tarkoitat.

Mitäs jos se lapsi sairastuu sillä välin kun isä on siellä 500km työkeikalla? Olisiko vähän todennäköisempi kauhuskenaario?

Minulla kyllä menee lähes aina nuo "julkiset" lataukset pitkäksi. Tuo siksi kun harvemmin sitä laturilla ollaan pelkästään latauksen vuoksi, jos nyt tosiaan vaikka työmatkasta puhutaan niin ihan joku lounasruokailu vie kyllä niin paljon aikaa että auto ehtii möllöttämään täytenä töpselissä..

No tätä kerroin koko ajan, en uskonut että tämä olisi niin vaikea konsepti ymmärtää, kaikki höpisivät jostain "mutku on latauksessa joka yö" tms.

Jos lapsi sairastuu sillä välillä kun isä on pois niin ei liene hirveästi väliä onko isä fossiililla, sähköllä vai polkupyörällä?

Tuo pitkä lounas on hyvä jos jäljellä on sen verran vähän matkaa että marginaalia jää reippaasti, kuinka moni malttaa mennä puoleksi tunniksi kahville vain sen takia että akussa on turvavaraa? Ei varmaan kovin moni.

Mutta nyt kun tajusit pointin niin lienemme asiasta samaa mieltä eikä tätä varmaan kannata jatkaa.

Kun itselle tulee sähkis sitten joskus niin kakkosautona pysyy joku pieni bensakinneri just in case koska en oikein usko että jaksan latailla autoa julkisilla "ylimääräistä"
 
Edit: Haha, luulin sähköautoketjuksi. Jatkakaa :rofl:

On lystiä, kyllä ihminen on viisas! :lol::lol::coffee:

Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei viimeisen 5,5 vuoden aikana ole tullut sähköauton kanssa niin hankalaa tilannetta, ettei oltaisi selvitty. On sitä täälläkin tullut monenlaista ”hälytysajoa” pyytämättä ja yllättäen.

Meillä tosin sairaalaan on matkaa vain noin 5km. Useampi pikalaturi 2 km säteellä jne. Ja toinen auto on polttis, joka tosin jää silloinkin pihaan kun pitää lähteä tyhjällä akulla. Käyn mieluummin ottamassa pikalaturilla riittävästi sähköä, jotta asiat hoituu. Pois lukien henkeä pelastavat tilanteet ;)

Mutta toden totta, yhden käden sormin voin laskea tilanteet, joissa on täytynyt lähteä heti reissuun, kun oon juuri kotiin päässyt ja akku on tyhjä. Siis noin kerran vuoteen... ja silloinkin olen ponnistanut pikalaturille.

Mutta laitetaan loppuun vastuuvapauslauseke, sekä loukkaantumisen/väärinymmärtämisen/mielenpahoittamisen toivottavasti estävä loru tms: Edellä mainitut asiat ovat totta. Mutta pätee vain meidän perheen elämässä, eikä niitä voi verrata suoraan kenenkään muun elämään. Kaikki autot ovat autoja, ja yhtä hyviä taikka huonoja riippuen siitä kuka niitä arvostelee. Monet liikkumismuodot esim. sähköautoilu ei sovi kaikille. Moni menee myös julkisilla, joka ei sovi pääsääntöisesti minulle. Ja poikkeus vahvistaa säännön, kuten em.
 
Kannattaa muistaa että sähköauton range ei ole satoja kilometrejä.
Itellä on Seat Mii ja sillä on se max 150km nyt pakkasella.
Rouva ajaa työajoa 120km ja se painaa satasta motarilla.
Kerran soitti, että kyllä pääsen kotiin, mutta lämmöt on pois.

On sähköautoilu kaukana vielä sellaisesta rennosta huolettomasta ajelusta.

Tämä on enemmän sellaista Pelle Peloton hommaa.
Aina vahit rangea jos et ole normi reitillä.
Onko liian kylmä ja range hupenee että pysyy kabini lämpimänä.

Itse nautin sähköautoilusta, mutta olenkin sellainen joka tekee kaiken hankalimman kautta.
Mutta täyssähköllä en lähde kauas talvella.

Joku sanoi että on mukavaa ajella 2-3 tuntia ja jalotella aina reissussa.
Talvella se on 2 tuntia ja lataus.
Ja on paras rukoilla että se ainoa pikalaturi ei ole miehitetty siellä apsin kulmalla. Kävi minulle näin kun ajoin auton Vantaalta kotiin.
Matka kesti sen 9 tuntia.
Tuplat mitä oon sen dieselillä ajanut.
 
Se meinas unohtua, että täällä landella saattaa mennä sähköt moneksi tunniksi esim yöllä milloin se auto pitäs ladata.
 
Onhan ja teslalla alkaa lähennellä tuhatta kilometriä. joo, kovalla pakkasella vähemmän niin jos vaikka 50% ni on se silti melkoinen matka.
Jos on varaa ostella autoja, niin en varmaan ostaisi teslaa.

Suomalaisen auton keskihinta on 3600 €.
Se on vielä aika kaukana teslan alimmista hinnoista.
Erotuksella ostaa vaikka paljon varaosia ja bensaa.
 
Kannattaa muistaa että sähköauton range ei ole satoja kilometrejä.
Itellä on Seat Mii ja sillä on se max 150km nyt pakkasella.
Rouva ajaa työajoa 120km ja se painaa satasta motarilla.
Kerran soitti, että kyllä pääsen kotiin, mutta lämmöt on pois.

On sähköautoilu kaukana vielä sellaisesta rennosta huolettomasta ajelusta.

Tämä on enemmän sellaista Pelle Peloton hommaa.
Aina vahit rangea jos et ole normi reitillä.
Onko liian kylmä ja range hupenee että pysyy kabini lämpimänä.

Itse nautin sähköautoilusta, mutta olenkin sellainen joka tekee kaiken hankalimman kautta.
Mutta täyssähköllä en lähde kauas talvella.

Joku sanoi että on mukavaa ajella 2-3 tuntia ja jalotella aina reissussa.
Talvella se on 2 tuntia ja lataus.
Ja on paras rukoilla että se ainoa pikalaturi ei ole miehitetty siellä apsin kulmalla. Kävi minulle näin kun ajoin auton Vantaalta kotiin.
Matka kesti sen 9 tuntia.
Tuplat mitä oon sen dieselillä ajanut.

Muuten hyviä pointteja, mutta rangea ei kyllä voi yleistää että se on vain 150km sähköautolla. Kuitenkin suuri osa ketä sähköautoilee, ajaa autoilla joilla pääsee vähintään tuplat tuosta
 
Onhan ja teslalla alkaa lähennellä tuhatta kilometriä. joo, kovalla pakkasella vähemmän niin jos vaikka 50% ni on se silti melkoinen matka.
WLTP range on aivan eri kuin toteutunut kesä/talvirange.

Model S wltp 652km, toteutunut keskiarvo 540km.
 
Jos on varaa ostella autoja, niin en varmaan ostaisi teslaa.

Suomalaisen auton keskihinta on 3600 €.
Se on vielä aika kaukana teslan alimmista hinnoista.
Erotuksella ostaa vaikka paljon varaosia ja bensaa.
Uusilla sähköautoilla ei ole mitään tekemistä suomalaisen auton keskihinnan kanssa.
 
WLTP range on aivan eri kuin toteutunut kesä/talvirange.

Model S wltp 652km, toteutunut keskiarvo 540km.

Tuota uutta julkaistua model s faceliftiä meinasin mille arvio rangesta on 837km, eihän se tietenkään siihen lähellekään pääse mutta on satoja kilometrejä kaikissa tilanteissa. (vastasin siihen että sähköauton range ei kuulemma ole satoja kilometrejä)
 
Muuten hyviä pointteja, mutta rangea ei kyllä voi yleistää että se on vain 150km sähköautolla. Kuitenkin suuri osa ketä sähköautoilee, ajaa autoilla joilla pääsee vähintään tuplat tuosta
Se on talvella tuo.
Seat Mii on kansan sähköauto.
Se ei ole mikään Tesla, koska se maksaa monta kertaa vähemmän.
Täällä päin missä asun saa ostettua talon ja tontin teslan hinnalla.
Kaikilla suomalaisilla ei ole laittaa talon hintaa perheen ainoaan autoon.
 
Tuota uutta julkaistua model s faceliftiä meinasin mille arvio rangesta on 837km, eihän se tietenkään siihen lähellekään pääse mutta on satoja kilometrejä kaikissa tilanteissa. (vastasin siihen että sähköauton range ei kuulemma ole satoja kilometrejä)
Todellisuudessa keskiarvo voisi olla 650-700 kohdalla. Ei tarvitse toki lataa joka yö jos ei halua mutta Teslan kulutus paikallaan on suuri vrt muihin.
 
Muuten hyviä pointteja, mutta rangea ei kyllä voi yleistää että se on vain 150km sähköautolla. Kuitenkin suuri osa ketä sähköautoilee, ajaa autoilla joilla pääsee vähintään tuplat tuosta

Ottaen huomioon että Teslan eniten myyty malli pääsee talvikelissä 220-290km niin voi varmaan todeta että suurin osa ei pääse vähintään 300km.
 
Aika harvalla sähköautolla taitaa päästä talvisin >300km.


Tuon testin mukaan yli 300km pääsi:
Model S 470km
Model 3 404km
Model X 420km
e-Niro 360km
e-Soul 352km
Kona 405km
I-pace 334km
EQC 307km
e-tron 55 341km
Zoe 316km

Oletettavasti nuo on pisimmän rangen malleja jos ei ole erikseen mainittu
 
Se on talvella tuo.
Seat Mii on kansan sähköauto.
Se ei ole mikään Tesla, koska se maksaa monta kertaa vähemmän.
Täällä päin missä asun saa ostettua talon ja tontin teslan hinnalla.
Kaikilla suomalaisilla ei ole laittaa talon hintaa perheen ainoaan autoon.
No sitten ei varmaan kannata vielä lähteä tähän sähköilyyn mukaan jos matkat on pitkiä ja budjetti pieni. Dieselillä pääsee pitkät matkat vielä vuosia huomattavasti varmemmin ja ostamalla jonkun vanhan avensis dieselin niin varmaan aika paljon halvemmallakin.
 
Tuon testin mukaan yli 300km pääsi:

Tuon testin kohdalla ei hirveän kylmä tainnut olla. 185kWh/100km on merkattu Model 3:lle talvikulutukseksi, eli keskilämpötila on ollut aika lämmin. Näköjään testin kertomuksessa sanotaan että kylmin kohta oli -6C, mutta lähtiessä oli +3C.
 
Ei ainakaan minulla polttoaineen edullisuus ollut merkitsevä tekijä ollenkaan. Aiemmat autot olleet isolla tehokkaalla bensakoneella.

Aika kypsää hommaa vaan esim näillä keleillä seisoa bensapumpulla tankkaamassa, sormet jäätyy kiinni kahvaan.. :) Ja vielä kun bensalla tapana olla loppu just kun olisi kiire lähteä johonkin.

Jos nämä on kriteerit, niin voin luvata että sähkärit tulee omalla yhden talven kokemuksella vituttamaan sinua aivan saatanasti. Lataamisen kanssa menee ihan jäätävän paljon kauemmin pelehtiessä, kuin sen 60 kilon polttoainekuorman nostamisessa, jolla sitten ajaa sen 800-1000 kilometriä kaikissa oloissa, kun vaan auto lähtee käyntiin.
 
Nyt etäaikana tankkausväli dieselillä on venynyt jokatoiseen kuukauteen, niin eiköhän sitä sähkölläkin tule pärjäämään ongelmitta.
Oma Tesla tyhjenee itsestään pihassa, ellei pidä roikassa (jossa tehoa sen verran, että pystyy latamaan eikä vaan lämmittämään vähän akkua). Vastaasti diesel-Bemari pysyy sen pari kolme kuukautta ikiroudassa jos niikseen tulee.

Eli millä hyvänsä mittarilla sähkäri on äärettömästi työläämpi käytössä. Toki oma kokemus vain amerikkalaisesta, mutta enpä usko että korelaiset tai muut yhtään sen helpompia on.

Eikä edes mennä siihen pelleilyyn mikä ton Teslan 12v järjestelmät on.
 
Oma Tesla tyhjenee itsestään pihassa, ellei pidä roikassa (jossa tehoa sen verran, että pystyy latamaan eikä vaan lämmittämään vähän akkua). Vastaasti diesel-Bemari pysyy sen pari kolme kuukautta ikiroudassa jos niikseen tulee.

Eli millä hyvänsä mittarilla sähkäri on äärettömästi työläämpi käytössä. Toki oma kokemus vain amerikkalaisesta, mutta enpä usko että korelaiset tai muut yhtään sen helpompia on.

Eikä edes mennä siihen pelleilyyn mikä ton Teslan 12v järjestelmät on.
Porschella ei mene kuin prosentti per kuukausi jos sitäkään. Teslalla automatiikka huoltaa akkua ja järjestelmää mikä syö akkua. Jos siis ei ole mitään latausta ja Tesla ei suosittele että auto edes seisoisi ilman johtoa yli 24h tai jos on kylmä ulkona.
 
Tuon testin kohdalla ei hirveän kylmä tainnut olla. 185kWh/100km on merkattu Model 3:lle talvikulutukseksi, eli keskilämpötila on ollut aika lämmin. Näköjään testin kertomuksessa sanotaan että kylmin kohta oli -6C, mutta lähtiessä oli +3C.

Olettaen etta tarkoitit 18.5kwh/100km kuten erillisartikkelissa mainitaan, noilla luvuilla ulos saatu energia olisi 74740wh. Eli jotta 300 km vielä täyttyy, saa kulutus nousta lukemaan 249wh/km
 
Olettaen etta tarkoitit 18.5kwh/100km kuten erillisartikkelissa mainitaan, noilla luvuilla ulos saatu energia olisi 74740wh. Eli jotta 300 km vielä täyttyy, saa kulutus nousta lukemaan 249wh/km

LR-mallilla, kyllä. SR+ mallille riittää jo 200 ja peli on selvä. Ja se lienee kuitenkin se yleisempi malli lopulta.
 
LR-mallilla, kyllä. SR+ mallille riittää jo 200 ja peli on selvä. Ja se lienee kuitenkin se yleisempi malli lopulta.

Itsellä ollut toisenlainen kuva, että pidemmän kantaman mallit olisivat suositumpia.

Vähän huonosti löytyy asian tiimoilta dataa, zapmapin artikkelin mukaan britanniassa olisi ollut jako 35% SR+, 33% P ja 32% LR. Eli pidemmän rangen mallit tuolla otannalla olisivat reilu enemmistö. En tiedä mistä voisi kaivella enemmän dataa.

The Model 3’s trim split is pretty equal, showing demand for all variants. Of the 15,876 cars sold, 5,593 were the entry-level Standard Range + specification (35%), 5,266 were the top of the range Performance model (33%) and the remainder were the Long Range Model 3.


E: Hieman ehkä kehno mittari mutta nettiautossa olevista 51kpl Model 3:sta on 38kpl LR tai P malleja
 
Itsellä ollut toisenlainen kuva, että pidemmän kantaman mallit olisivat suositumpia.

SR-mallit saavat etuja, niin voisi kuvitella Suomessa varsinkin SR-mallin olevan lopulta se yleisempi. Tosin en tiedä kertooko Tesla tilastoja. Ja varsinkin jos puhuttiin jostain perinteisemmästä hintaluokasta, niin 60k€ lähtöhinnalla ei ehkä olla siellä. Ei toki 50k€:lläkään, mutta edes pikkaisen lähempänä, voi ostaa sen dieselin kakkosautoksi ;)
 
SR-mallit saavat etuja, niin voisi kuvitella Suomessa varsinkin SR-mallin olevan lopulta se yleisempi. Tosin en tiedä kertooko Tesla tilastoja. Ja varsinkin jos puhuttiin jostain perinteisemmästä hintaluokasta, niin 60k€ lähtöhinnalla ei ehkä olla siellä. Ei toki 50k€:lläkään, mutta edes pikkaisen lähempänä, voi ostaa sen dieselin kakkosautoksi ;)

Jos otetaan joku 3k€ auton keskihinta niin ei sillä paljoa uusia autoja ostella :D SR:ää voi mennä autoetuina kyllä jonkun verran

Joo jos olisi johonkin Ferrariin varaa niin ehkä sellaisen voisi kakkosautoksi hankkia mutta ei tässä enää mitään diisseli nuhapumppuja jaksaisi katsella :p
 
Jos lapsi sairastuu sillä välillä kun isä on pois niin ei liene hirveästi väliä onko isä fossiililla, sähköllä vai polkupyörällä?

Mutta jos et tuohon todennäköiseen riskiin varaudu mitenkään, miksi pitäisi varautua siihen epätodennäköisyyteen että lapsi sairastuu juuri sillä sekunnilla kun kurvaat viimeisellä kilowattitunnilla pihaan?

Ja kuten itse sanoitkin, ratkaisu molempiin ongelmiin on se kakkosauto, joka vähänkin isommalta perheeltä löytyy.

Yhtä lailla sitä voi sähköauton kaivaa tallista siinä vaiheessa kun se diisseli ei jaksa lähteä käyntiin..

Omalta osaltani nämä pohdiskelut tietenkin aivan teoreettisia. Perheen ykkös-, kakkos-, kolmos- ja nelosautot on sähköisiä. Vasta vitonen ja kutvonen bensalla, ja sitten vielä diisseli Scania bussi. Aina on jossain sähköautossa virtaa vaikka yhden ajaisi kuivaksi..
 
Porschella ei mene kuin prosentti per kuukausi jos sitäkään. Teslalla automatiikka huoltaa akkua ja järjestelmää mikä syö akkua. Jos siis ei ole mitään latausta ja Tesla ei suosittele että auto edes seisoisi ilman johtoa yli 24h tai jos on kylmä ulkona.

Mulla on Model S yleensä vain yösähköllä latingissa. Päivän aikana varaus ei laske käytännössä yhtään, mutta silti näkyy että yöllä ladannut pari kWh. Eli se kai ymmärtää nuo huoltotoimet tehdä yöllä kun töpselisähköä on tarjolla.

Jos hirveästi kuluttaa vuorokaudessa, kannattaa tutkia onko 12V akku kunnossa.. sitähän ladataan ajoakusta, ja sopivasti hajonnut akku ei ikinä täyty. Jossain vaiheessa alkaa keittämään akkua, mätä kananmuna haisee kun rikkihappo kiehuu.
 
34k€ oli se uuden auton keskihinta, jopa käytettyjen oli joku 7k€. En tiedä mistä tuo 3k€ heitto on tullut eräältä keskustelijalta.

Autoliitolta tullut tuo 3600€ heitto. Uusien autojen arvo vaihtelee TM:n 25k€n ja hesarin 31k€n välillä.

"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa."




 
  • Tykkää
Reactions: eba
Jenkeissä Edmunds testaillut valmistajien EPA-toimintamatkojen paikkansapitävyyttä. Oli tullut siihen tulokseen, että valmistajat ilmoittavat EPA-rangen alakanttiin, välillä rajustikin. Tesla ainoana yläkanttiin.

Tästä aiheutuu mm. että Porschella on yksi pienimpiä ilmoitettuja EPA-toimintamatkoja, mutta todellinen range onkin ollut testissä kaikkein pisin. En tiedä onko tuo Porschen tapa ilmoittaa noin alakanttiinkaan kovin hyvä tapa, saavat vain turhia haukkuja huonosta rangesta tahoilta, jotka eivät tiedä asiasta paremmin ja katsovat vain EPA-lukuja.

epa.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jenkeissä Edmunds testaillut valmistajien EPA-toimintamatkojen paikkansapitävyyttä. Oli tullut siihen tulokseen, että valmistajat ilmoittavat EPA-rangen alakanttiin, välillä rajustikin. Tesla ainoana yläkanttiin.

Hmm jännästi nuo mitatut kWh/100mi -arvot on Teslalla hyvinkin lähellä ilmoitettua, mutta sitten range heittää kuitenkin noin paljon. Eli siis kyse olisi siitä että akussa on kapasiteettia reilusti vähemmän kuin luvataan, jos kerran kulutus per km toteutuu mutta silti jää range pieneksi.

Mietin onko mittaustavalla vaikutusta:

"Edmunds begins with full battery charge and drives an electric vehicle on a mix of city and highway roads (approximately 60% city, 40% highway) until the battery is almost entirely empty. (We target 10 miles of remaining range for safety.) The miles traveled and the indicated remaining range are added together for the Edmunds total tested range figure. "

Eli ajetaan siihen asti että auton oman mittarin mukaan on rangea 10 mailia jäljellä.. Minusta olisi ihan testimielessä kannattanut ajaa niin pitkään kun auto suostuu liikkumaan? Siinähän voi olla merkittäviä valmistajakohtaisia eroja että kuinka "varovainen" tuo auton oma mittari on, eli onko siellä varausta vielä kuinka paljon vaikka mittari näyttää rangeksi jo 0km..

Teslassakin vaikka normaalisti suositellaan vain 80% varausta, suositus on että edes muutaman kuukauden välein lataisi mahdollisimman laajan syklin (0-100%) että auton elektroniikka saa mitattua minkä verran kilowattitunteja sinne akkuun oikeasti mahtuu, ja kalibroi nuo mittariston range-laskurit sen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Eli ajetaan siihen asti että auton oman mittarin mukaan on rangea 10 mailia jäljellä.. Minusta olisi ihan testimielessä kannattanut ajaa niin pitkään kun auto suostuu liikkumaan? Siinähän voi olla merkittäviä valmistajakohtaisia eroja että kuinka "varovainen" tuo auton oma mittari on, eli onko siellä varausta vielä kuinka paljon vaikka mittari näyttää rangeksi jo 0km..
Kuinkas pitkälle itse uskaltaisit lähteä jos auton mittari näyttää 10 mailia jäljellä? :joy:
 
Onhan se vähän hassua, että kun nyt kerta nähty vaivaa testin tekemiseksi, niin miksei sitten samalla ajettu myös ihan tyhjäksi saakka. Olisi saatu ne "piilomailitkin" selville.
 
Onhan se vähän hassua, että kun nyt kerta nähty vaivaa testin tekemiseksi, niin miksei sitten samalla ajettu myös ihan tyhjäksi saakka. Olisi saatu ne "piilomailitkin" selville.
Carwow on tehnyt näitä testejä. YouTubessa pari viime vuoden testiä.

Wltp rangessa pitää huomioida että ilp tai lämmitystä ei oteta mukaan ja niitä ei testata eli ne ovat off.

Lisäksi M3 2021 LR mallissa akku on softalukittu 74,5kwh.
 
No jos tekisin kuvatun kaltaista tutkimusta niin ihan just niin pitkälle että auto hyytyy testiradan varteen.
Niin pitkälle, kuin on tarpeen saavuttaakseen lähin latausasema?
Pointti oli siinä että kuluttajalle se on hyödytöntä vaikka auto kulkee vielä 50 mailia sen jälkeen sen jälkeen kun range näyttää nollaa. Kukaan ei lottoa arkiajoja niin että ajetaan mittari nollassa koska "onhan siellä vielä hyvin virtaa". Siksi sitä ei voi käyttää autojen todellisen rangen väliseen vertailuun.
Se onko mittari miten hyvin kalibroitu ja varovainen tai ei, on valmistajan ongelma. Auton täytyy liikkua mittarin lupaaman matkan.
 
Hmm jännästi nuo mitatut kWh/100mi -arvot on Teslalla hyvinkin lähellä ilmoitettua, mutta sitten range heittää kuitenkin noin paljon. Eli siis kyse olisi siitä että akussa on kapasiteettia reilusti vähemmän kuin luvataan, jos kerran kulutus per km toteutuu mutta silti jää range pieneksi.

Se johtuu Teslan käyttämistä laskutavoista, eli tuo EPA-range on laskennallinen jossa otetaan todellinen kilometrimäärä testissä ja vähennetään siitä 30%. Mutta tuota vähennystä ja muuta voikin muokata tekemällä tiettyjä lisätestejä. Esim. Model Y Perf kohdalla se EPA range olisi 292 mailia, mutta Teslan laskentakikkailulla he saavat mainostaa sen olevan 315 mailia.

Nuo ovat siis aivan sallittuja kikkailuja, mutta Tesla osaa / haluaa käyttää niitä enemmän kuin muut valmistajat. En tiedä Taycanin tarinaa täysin, sitähän arvosteltiin paperilla kyllä erittäin heikoksi rangen kohdalta, mutta kaikki testit joissa sillä on oikeasti ajettu näyttää että homma toimisi. Toki en tiedä onko sillä oikeasti Porschen ostajakunnassa väliä, Tesla forumeilla toki (Electrekin kommentit on ainakin aina huvittavia).
 
Tästä kyllä puuttuu jotain. Testisykli olisi hyvä tietenkin tietää, mutta jos lasketaan akusta saatua energiaa:

Model S akusta saatiin 32.6kwh/100mi * (318mi/100) = 103.668kWh

Taycan 4S akusta saatiin (32.3kWh/100mi) * (323mi/100) = 104.329kWh

Miten he saivat 95kWh ja 93.4kWh nimelliskapasiteetin akuista 103kWh ja 104kWh ulos?

Käytettävissä oleva kapasiteetti pitäisi olla suunnilleen 90kWh ja 83.7kWh

Teslabjorn sai 92.8kWh ja 86.9kWh vastaavasti, jotka ovat kohtuu lähellä oikeita lukuja
 
Tästä kyllä puuttuu jotain. Testisykli olisi hyvä tietenkin tietää, mutta jos lasketaan akusta saatua energiaa:

Model S akusta saatiin 32.6kwh/100mi * (318mi/100) = 103.668kWh

Taycan 4S akusta saatiin (32.3kWh/100mi) * (323mi/100) = 104.329kWh

Miten he saivat 95kWh ja 93.4kWh nimelliskapasiteetin akuista 103kWh ja 104kWh ulos?

Käytettävissä oleva kapasiteetti pitäisi olla suunnilleen 90kWh ja 83.7kWh

Teslabjorn sai 92.8kWh ja 86.9kWh vastaavasti, jotka ovat kohtuu lähellä oikeita lukuja
Regen?

"Edmunds drives on specific road routes that cover both highway and city driving around the greater Los Angeles area. We aim for a mix of 60% city driving and 40% highway, assuming that most electric vehicle owners will likely spend more time in stop-and-go traffic than they will on the open highway. Since no electric vehicle has exactly the same range, the route length is adapted to suit each vehicle."

"Model S drivers have reported recapturing as much as 32% of their total energy use while driving up and then back downhill. This would effectively increase a 100 mile car’s range to 132 miles, for example."

 
"Since no electric vehicle has exactly the same range, the route length is adapted to suit each vehicle."

Ei nyt oikein Edmundsin testailut vakuuta, eihän se nyt voi eri reittiä ajaa joka autolla jos meinaa saada vertailukelpoisia tuloksia?

Ajaisi jotain lyhyehköä lenkkiä niin monta kierrosta että ei ole enää tilastollista merkitystä mihin kohtaan reittiä auto hyytyy.
 
Montako päivää täällä väännetään samaa soopaa? Voisitteko privana hoitaa inttämisen?
 
Onko kellään kokemuksia diesel plugareista? Millaisiin lukemiin kulutuksen osalta on päästy ja onko pitkällä matkalla kulutus samanlaista kuin ilman ”sähköä” vastineella?
 
Kohta 60000km:n matkalta on kokemusta Volvon V60 D6 -dieselplugarista. Keskikulutus tankkauksista mitattuna on tällä hetkellä 3,41l/100km. Suurin osa tuosta ajomäärästä on tullut päivittäisisitä työmatkoista (50km suuntaansa motaria ja maantietä), jossa molemmissa päissä latausmahdollisuus. Pitkällä matkalla ilman sähköä kulutus on vaihdellut 5-7l välillä riippuen kelistä, ajonopeudesta jne. Kärry perässä sitten tietysti menee vielä enemmän.
 

Tuon testin mukaan yli 300km pääsi:
Model S 470km
Model 3 404km
Model X 420km
e-Niro 360km
e-Soul 352km
Kona 405km
I-pace 334km
EQC 307km
e-tron 55 341km
Zoe 316km

Oletettavasti nuo on pisimmän rangen malleja jos ei ole erikseen mainittu
Tuon testin kohdalla ei hirveän kylmä tainnut olla. 185kWh/100km on merkattu Model 3:lle talvikulutukseksi, eli keskilämpötila on ollut aika lämmin. Näköjään testin kertomuksessa sanotaan että kylmin kohta oli -6C, mutta lähtiessä oli +3C.

Moni unohtaa noita Norjan talvitestejä lukiessaan että Norja on sulan valtameren rannalla oleva maa, vaikka onkin pohjoisessa siellä ei yleensä ole kovin kylmää (vaikka kostea ilma tuntuukin raa'alta). Tuossakin testissä vallinnut -6°C on mielestäni vielä ns. pikkupakkanen, näin suomalaisesta näkökannasta. Vaikka varsinkin eteläisen suomen "kunnon" pakkaset harvassa ovatkin, niin kyllähän se eteläsuomessakin se oikea pakkanen ja tarkoittaa kaksinumeroista lukua.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom