Keskustelua hybridiautoista

Moni unohtaa noita Norjan talvitestejä lukiessaan että Norja on sulan valtameren rannalla oleva maa, vaikka onkin pohjoisessa siellä ei yleensä ole kovin kylmää (vaikka kostea ilma tuntuukin raa'alta). Tuossakin testissä vallinnut -6°C on mielestäni vielä ns. pikkupakkanen, näin suomalaisesta näkökannasta. Vaikka varsinkin eteläisen suomen "kunnon" pakkaset harvassa ovatkin, niin kyllähän se eteläsuomessakin se oikea pakkanen ja tarkoittaa kaksinumeroista lukua.
Etelärannikolla -6 on jo kova luku. Katselin tuossa juuri 5 vuoden tilastoja kuukausien keskilämpötiloista loka-huhtikuun minimi 5.1, -0.1, -0,8, -8.4,-4.3, -3.9, 2.9. Tammi-helmikuussa yksittäiset vuodet dominoi, mediaani olisi molemmissa melkein +5 lämpimämpi, esim. nykyinen kk näyttää keskiarvoa -9.7 eli siitä tullee uusi ennätys tuon -4.3 tilalle.

e: Tokihan nuo satunnaiset kovat pakkaset tarkoittavat sitä, että täytyy olla töpselissä paljon useammin, mutta sen verran yksittäisistä päivistä puhutaan, että ei taida olla katastrofi (kunhan tiedostaa kulutuksen olevan kovaa ko. päivinä). Omilla kämpillä näköjään kerran viiteen vuoteen saa suurinpiirtein kärsiä kunnon talvesta -10 keskilämpötiloilla.
 
Norjassa on erot ovat isoja kun noustaan merenpinnan tasolta satoja metrejä ylöspäin ja kiivetään jotain laaksoja ylöspäin vuorille, missä jengillä on hiihtomajoja ja mökkejä.

Toisaalta meren rannalla on harvoin kovia pakkasia.
 
2016vm Passat GTE 130tkm ajettu, uhka vai mahdollisuus? mitä tuollasen hankinnassa pitäisi huomioida? 2017 ilmeisesti facelift tullut, onkohan siinä mitään uutta miksi kannattaisi FL lisä maksaa
 
2016vm Passat GTE 130tkm ajettu, uhka vai mahdollisuus? mitä tuollasen hankinnassa pitäisi huomioida? 2017 ilmeisesti facelift tullut, onkohan siinä mitään uutta miksi kannattaisi FL lisä maksaa
Plugarin akku menee nopeasti huonoksi. Oliko muistaaksen käyttäjä @elmo joka kirjoitteli että hänen autonsa akun kunto kului nopeasti takuun rajoille (70%?) mutta ei saanut kuitenkaan laitettua sitä valmistajan piikkiin.
 
2016vm Passat GTE 130tkm ajettu, uhka vai mahdollisuus? mitä tuollasen hankinnassa pitäisi huomioida? 2017 ilmeisesti facelift tullut, onkohan siinä mitään uutta miksi kannattaisi FL lisä maksaa
Ei tuossa välissä oikein mitään uutta ole tullut. Voiko edes faceliftiksi sanoa.

Isoin tyyppivika noissa taitaa olla mekatroniikan ongelmat, joista pahimillaan tulee iso lasku. Ei kaiketi kauhean yleisiä, mutta joitain tapauksia esim. vagarenalta löytyy. Mitä enemmän kilsoja, niin tietysti aina suurempi riski. Oma vm. '16 nyt reilu 90tkm ajettu ja tuossa reilu 100tkm kohdalla ajattelin laittaa kiertoon.

Akkutakuu on 8 vuotta / 180tkm että sen laskisin niin, että riittää omalle käyttöajalle ja mielellään vähän ylikin.
 
Plugarin akku menee nopeasti huonoksi. Oliko muistaaksen käyttäjä @elmo joka kirjoitteli että hänen autonsa akun kunto kului nopeasti takuun rajoille (70%?) mutta ei saanut kuitenkaan laitettua sitä valmistajan piikkiin.

näkeekö tuota akun kuntoa prosentteina jostain valikosta? vai pitääkö selvityttää marmorilla?
 
Plugarin akku menee nopeasti huonoksi. Oliko muistaaksen käyttäjä @elmo joka kirjoitteli että hänen autonsa akun kunto kului nopeasti takuun rajoille (70%?) mutta ei saanut kuitenkaan laitettua sitä valmistajan piikkiin.
En tiedä mistä tällainen tieto, mutta jos vaikka lukee vagarenan GTE-ketjua, niin ei siellä juuri löydy tästä valitusta. Tuossa Passatin akussa on kuitenkin aika hyvä bufferit molemmissa päissä (eli läheskään koko akun kapasiteetti ei ole käytössä), niin se kestää kyllä hyvin jatkuvia lataus-purku -syklejä.
 
Plugarin akku menee nopeasti huonoksi. Oliko muistaaksen käyttäjä @elmo joka kirjoitteli että hänen autonsa akun kunto kului nopeasti takuun rajoille (70%?) mutta ei saanut kuitenkaan laitettua sitä valmistajan piikkiin.


En ollut minä. Mulla on premium aasialainen mikä pitää talvella pitää kahden johdon päässä :p. Mutta akussa ei ole mitään vikaa 3v 100tkm niin ylitin vielä tehtaan speksit. Nyt 4v 125tkm mittarissa. Kesällä voisi kokeilla kellotella tai sitten ei...

Antti alieni taisi olla se mitä haet. Muistan siitä jotain lukeneeni ja tuo tuli vastaan nopealla haulla:
 
Kovia ovat nuo puljut noita plugareita nyt myymään kun kävin renkaita potkimassa, 2014 diisselivolvo ei tuntunut kovassa huudossa olevan. Passatit järestään Ruotsin tuonteja, eihän siinä olihan nuossa varusteitakin suhteellisen kivasti. Mietityttää vaa tuo akun kunto ja onko range sitä mitä luvataan. Se noin 30-40km riittäisi tuohon keskustajurnuttamiseen hyvinkin.
 
2016vm Passat GTE 130tkm ajettu, uhka vai mahdollisuus? mitä tuollasen hankinnassa pitäisi huomioida? 2017 ilmeisesti facelift tullut, onkohan siinä mitään uutta miksi kannattaisi FL lisä maksaa

Oon ajellu vm.2017 kohta vuoden. Vaihteiston mekatroniikka hajos viime kesänä, mutta se ehjättiin volkkarin piikkiin. Muuten ei ole mitään vikoja ollut. Tsekkaa vain, että huoltohistoria on täydellinen jos tulee jotain. Kaikin puolin mukava ja hieno peli on tämä :thumbsup:
 
Oon ajellu vm.2017 kohta vuoden. Vaihteiston mekatroniikka hajos viime kesänä, mutta se ehjättiin volkkarin piikkiin. Muuten ei ole mitään vikoja ollut. Tsekkaa vain, että huoltohistoria on täydellinen jos tulee jotain. Kaikin puolin mukava ja hieno peli on tämä :thumbsup:

mitenkä tuo megatroniikka oirehti? huomaako koeajolla?
 
mitenkä tuo megatroniikka oirehti? huomaako koeajolla?
No ehkä tuota voi koeajolla jotenkin päätellä, jos se vaihteisto tuntuu vähän pykältävän. Ainakin rempan jälkeen toimi vaihteisto niin sulavasti, että hyvä jos edes huomaa vaihteiden vaihtoa. Mutta juu eipä sitä oikein kummemmin voi päätellä. Yks päivä tuli vain vikailmoitus autoon. Ei se toki tielle jättänyt, mutta viikko meni korjauksessa ja karvan vajaa 5000€ oli lasku.
 
Perus vw ongelmia tainnu noissa olla. Huoltohistoria tulee olla kunnossa niin valmistaja tulee sit vastaan jos dsg hajoilee. Softat sekoilee välillä. Esim jos parkkitutkat päällä ja näkyvissä ruudulla, ei anna vaihtaa hybridin ja sähkön välillä. Hybridi puolen ongelmia ollut latausluukun mekaaniset ongelmat (liian heppoinen rakenne), muuten hyvin vähän olen nähnyt porukan valittavan.

Itsellä latausluukku toiminut ongelmitta. Itseasiassa kävi niin että bensatankin luukku jäätyi ja sen takia tuli hieman kuumottava tilanne mittarilla. Latausluukku ei vielä kertaakaan.
 
Aika vähän noissa sähköautojen range-keskusteluissa mietitään sitä, että välillä joutuu käymään jossain ja tulemaan takaisin. Ilman latausta perillä. Esimerkiksi jotkut luontokohteet. Tai vaikka pienemmät laskettelukeskukset, mihin päiväreissuja voi tehdä. Niissä voi joku latauspiste olla, mutta isolla todennäköisyydellä siinä joku hybridi on kiinni tuikattuna. Ja kaukana asutuskeskusista latureita ylipäätään on harvakseltaan. Eli lähin laturi voi hyvinkin olla ihan reilusti sivuun omalta reitiltä

Talven kylmillä jos on vielä luminen keli, niin aika monella sähköautolla se etäisyys mihin uskaltaa lähteä käymään, on yllättävänkin pieni. Joku 120 - 130 km alkaa olemaan tekemätön paikka tai riskirajoilla ainakin Leafille, Niro/Kona/Ioniqille (39 kwh), Teslan Model 3:lle (SR), e-Golfille, Audi e-Tronille (50), e-2008:lle, Mii/E-Up:lle... Toki jossain lähistöllä voi laturi löytyä, mutta se on oikeasti jo tympeää, jos tuollaisen reilun 100 km ajon takia, pitää käydä vartavasten jossain matkan päässä lataustauolla.

Tuo ylempi skenaario tuli mieleen, kun ajelimme vähän erikoisemmalta makkaranpaistoreissulta kotiin. Matkaa suuntaansa kansallispuistoon oli varmaan se 130 km (eli ei oikeasti mitenkään kummoinen matka). Akussa oli lähtiessä vajaa 90 % varausta ja vaikkei nyt ihan stressiä tullut, niin paluumatkalla tuli laskettua kaikkia "worst case scenarioita" kulutuksen suhteen, että voisiko tässä käydä ns. ohraisesti. Yllättävän paljon kulutusta lisää pelkästään se, että joutuu aina kylmällä autolla lähtemään uudelleen liikkeelle. Ja loppupätkän pikkutiet olivat vielä sellaisen pienen lumipeitteen alla, joten ajovastustakin oli enemmän.

Eipä se sitten ihan viimeisille wattitunneille mennyt, mutta saipahan lisää henkistä vahvistusta sille, että oli oikea päätös kuitenkin valita isoakkuinen (mutta kalliimpi...) versio sähköautosta. Ja tulipa oikeasti vähän pysähdyttyä miettimään myös sitä, että tämän omankin auton "lähes 500 km" kantama kutistuu ylläolevissa talvisissa "pistokäynneissä" reilusti alle 200 kilometriin suuntaansa.

Tuollaiset nyt ovat aika spesiaaleja tilanteita, että ajetaan kohtuu matka, ei pysähdytä matkalla, eikä perillä ole latausta. Mutta tarkemmin kun miettii, niin kyllä tuollaisia meidänkin perheessä on viime vuosina jonkun verran harrastettu. Ja tullaan varmaan harrastamaan edelleen. Monet luontokohteet ja luonnonnähtävyydet ovat vielä ikävästi syrjässä pääteiltä, jolloin pikalatureita ei välttämättä ihan matkan varrelle edes osu. Ja tuossa kuitenkin tulee määränpäässä se vessa/jalottelu/ruokatauko matkalle, niin mahdolliset latausstopit olisivat tavallaan turhia, ylimääräisiä stoppeja.
 
Täällä kun on ollut paljon puhetta, että ladataan auto kaupassa käydessä niin eikö tää kauppa touhu mene siihen että netistä ostetaan ja haetaan automaatista? Ei niitä akkuja kukaan ehdi edes ladata kun kaupassa ei mene kovin kauaa.
 
Täällä kun on ollut paljon puhetta, että ladataan auto kaupassa käydessä niin eikö tää kauppa touhu mene siihen että netistä ostetaan ja haetaan automaatista? Ei niitä akkuja kukaan ehdi edes ladata kun kaupassa ei mene kovin kauaa.

Jos ei tarvitse kaupassa käydä niin eihän sitten täydy korvata sitä kauppareissulla käytettyä energiaakaan
 
"Haetaan automaatista" taisi olla se pointti. Prismoissa ainakin saa tyyliin varastosta noutaa tilaamansa tuotteet paketissa. Erikseen sitten joidenkin tarjoamat lähetykset, jolloin kotoa ei tarvitse poistua.
 
Eipä se sitten ihan viimeisille wattitunneille mennyt, mutta saipahan lisää henkistä vahvistusta sille, että oli oikea päätös kuitenkin valita isoakkuinen (mutta kalliimpi...) versio sähköautosta.

Tuossahan on vielä se mikä esimerkiksi lehtijutuissa usein unohtuu. Ainakin toisinaan moralisoidaan sitä kuinka sähköautoissa on "liian iso" akku mikä syö luonnonvaroja enemmän kuin pluginin pikkuakku. Että kun useimmiten päivän ajelut on alle 50km niin miksi pitäisi olla akku millä pääsee 500km?

No, vitsi on siinä että samoilla ajoilla 50km akku kuluu loppuun (10* ?) nopeammin kuin 500km akku. Pikkuakku on jatkuvasti kykyjensä äärirajoilla niin kapasiteetin kuin tehonkin puolesta. Isosta akusta saa otettua paljon tehoa ja sitä pystyy pikalataamaan nopeammin, ja silti se on akulle pienempi rasitus.

Vaikka ostovaiheessa iso akku on kalliimpi niin saattaa se pitkällä tähtäimellä tulla halvemmaksi.
 
No, vitsi on siinä että samoilla ajoilla 50km akku kuluu loppuun (10* ?) nopeammin kuin 500km akku. Pikkuakku on jatkuvasti kykyjensä äärirajoilla niin kapasiteetin kuin tehonkin puolesta. Isosta akusta saa otettua paljon tehoa ja sitä pystyy pikalataamaan nopeammin, ja silti se on akulle pienempi rasitus.

Selitätkö sitten samalla miksi lataushybridien akut kestävät enemmän syklejä kuin täyssähköisten akut.
 
No, vitsi on siinä että samoilla ajoilla 50km akku kuluu loppuun (10* ?) nopeammin kuin 500km akku. Pikkuakku on jatkuvasti kykyjensä äärirajoilla niin kapasiteetin kuin tehonkin puolesta. Isosta akusta saa otettua paljon tehoa ja sitä pystyy pikalataamaan nopeammin, ja silti se on akulle pienempi rasitus.
Onko tälle väitteelle jotain pohjaa? Noin prosentuaalisesti tuntuu plugareista tippuvan range samaa tahtia kuin sähköistä. Ja siitä plugarin akusta ei tarvitse kiskoa täysillä tehoja, kun voidaan herättää polttis apuun.
 
Onko tälle väitteelle jotain pohjaa? Noin prosentuaalisesti tuntuu plugareista tippuvan range samaa tahtia kuin sähköistä. Ja siitä plugarin akusta ei tarvitse kiskoa täysillä tehoja, kun voidaan herättää polttis apuun.

No onko tuolle sinunkaan väitteelle jotain pohjaa? :)

Ihan akkuteknisessä mielessä itse tuota ajattelen. 2000kg köntin liikuttamiseen tarvitaan teho X. Jos nyt ajatellaan vaikka 10kWh ja 100kWh akkuja, 10kWh akusta otetaan joka tilanteessa kymmenkertainen teho. Myös ihan pintakaasulla körötellessä jolloin polttis ei ole apuna.

Edit: Siis kymmenkertainen teho yhtä akkukennoa kohden, koska isossa akussa on enemmän kennoja rinnakkain.. Täsmennysnysväys. :)
 
Viimeksi muokattu:
En lähtisi tekemään yleistyksiä akkujen kestosta täyssähkö vs. plugari. Molemmissa on niitä, joissa kestää hyvin ja molemmissa niitä, joissa on ongelmia.
Joka tapauksessa lähes poikkeuksetta plugareissa on kuitenkin pienempi osa akun kapasiteetista käytössä eli sykli "tyhjästä täyteen" on käytännössä vaikka 15%-85% kun taas täyssähköllä se voi olla 5%-95% ja tuo selittää suurimmaksi osaksi sen, miksi plugarin akku kestää enemmän syklejä.

Suuri purkuteho suhteessa kapasiteettiin ei käytännössä tunnu vaikuttavan negatiivisesti akun elinikään, vaikka periaatteessa ehkä pitäisi. Esimerkkejä tuosta voisivat olla vaikka Ampera tai i3 ja kummassakin akut kai kestävät ihan hyvin.
 
Onko tuossa sub 30k ja passat tyylisissä autoissa muita vaihtoehtoja olemassa? Kia optima taitaa olla mut jotenki ei autona säväytä.
 
Eli jotain melko uutta farkkua 30 000 euron molemmin puolin, jonka pitäisi säväyttää? En tiedä noista ajettavuudeltaan/autoina muutenkaan mitään, mutta toi Peugeot 508 on ihan onnistuneen näköinen kumpaisenakin korimallina. Ehkä Passatiin/Superbiin/Octaviaan nähden vähän pienempi, mutta varmaan ainakin muutaman katseen kääntää enemmän kuin Optima tai luetellut VAGit.
 
Haetko nyt siis hybridi/plug-in farkkua tästä ketjusta vai farkkua ylipäänsä? Focus 1.5 ecoboostilla Vignale varusteilla (järkivalinta) tai 2.0 ecoboost ST (Ken Block kilpuri). Litrainenkin oli mielestäni yllättävän jämäkkä ajettava manuaalilla.
 
Hybridiä tietennii, hybridiketjuhan tämä on. Leonia katsonut kanssa, ei ole vaa ollut sopivaa koeajettavaa täällä itä suomessa
 
Eiku joo mullakin meni vähän budjetti sekaisin. Tavallista konetta 508:n osalta varmaan alkaa saada tossa hintaluokassa, mutta plugarit taitaa olla aika uusia, ja pikaisesti vilkuillen niiden hinnat hyppää jo seuraavaan kymppitonniin. Ihan siisti auto silti.
 
Hybridiä tietennii, hybridiketjuhan tämä on. Leonia katsonut kanssa, ei ole vaa ollut sopivaa koeajettavaa täällä itä suomessa

Sika säkissä ei toki välttämättä nappaa. Jos alle 30k€ Passatit ovat vielä sillä pienemmällä akulla (vaihtui kai 2018-2019) niin ero rangessa Leonin hyväksi voi olla ihan huomattava. Tietysti ajoprofiilista kiinni, miten paljon hyödyttää.
 
Outlander liian iso? Minulla oli semmoinen 1.5v ja ihan tyytyväinen olin. Siinähän on ainakin hienoin mahdollinen voimalinja, ei ole hajoavaa vaihdelaatikkoa.. :) Ja pienin muutoksin toimii täyssähköauton tavoin, jos tarpeeksi lyhyttä matkaa sahaa.
 
Outlander liian iso? Minulla oli semmoinen 1.5v ja ihan tyytyväinen olin. Siinähän on ainakin hienoin mahdollinen voimalinja, ei ole hajoavaa vaihdelaatikkoa.. :) Ja pienin muutoksin toimii täyssähköauton tavoin, jos tarpeeksi lyhyttä matkaa sahaa.
Työkaveri haukkui Outlanderin alimpaan helvettiin. Sillä oli vissiin ollut aika paljon ongelmia ja maahantuojan kanssa tappelu ei johtanut mihinkään. Omaan piikkiin meni iso summa. Eli jos huono yksilö sattuu kohdalle, niin varaudu tappelemaan... Näin kommentoi mulle.
 
Outlander liian iso? Minulla oli semmoinen 1.5v ja ihan tyytyväinen olin. Siinähän on ainakin hienoin mahdollinen voimalinja, ei ole hajoavaa vaihdelaatikkoa.. :) Ja pienin muutoksin toimii täyssähköauton tavoin, jos tarpeeksi lyhyttä matkaa sahaa.

Outlander vaikuttaa olevan aika huonossa maineessa akun kestävyyden suhteen. Väitetään jopa, että Outlanderin akut hapertuvat nopeammin, kuin minkään muun markkinoilla olevan plugarin.
Ehdin jo vähän innostua, kun kuulin, että Mitsulta tulee tänä keväänä uusi Eclipse Cross PHEV, mutta innostus lässähti kun luin, että se käyttää suoraan Outlanderista peräisin olevaa voimalinjaa. :( Jos akkurange on jo parin vuoden ajon jälkeen tippunut 20%, niin eipä se kauheasti naurata. Tiedä sitten, mikä tässä asiassa on totuus, luotettavia tilastoja on hankala/mahdoton löytää.
 
Outlander vaikuttaa olevan aika huonossa maineessa akun kestävyyden suhteen. Väitetään jopa, että Outlanderin akut hapertuvat nopeammin, kuin minkään muun markkinoilla olevan plugarin.
Ehdin jo vähän innostua, kun kuulin, että Mitsulta tulee tänä keväänä uusi Eclipse Cross PHEV, mutta innostus lässähti kun luin, että se käyttää suoraan Outlanderista peräisin olevaa voimalinjaa. :( Jos akkurange on jo parin vuoden ajon jälkeen tippunut 20%, niin eipä se kauheasti naurata. Tiedä sitten, mikä tässä asiassa on totuus, luotettavia tilastoja on hankala/mahdoton löytää.

Hmm, ei nyt ihan omia kokemuksia vastaa, mutta onhan näitä varmasti monenlaisia yksilöitä.

Siinähän on 8v / 160tkm akkutakuu kyllä. Jos kapasiteetti tippuu alle 70% niin saa uuden akun. Eli sinänsä jos parissa vuodessa tippuu 20% niin hyvältä vaikuttaa että ehtii takuuaikana vielä hakemaan uuden akun. :)
 
Tekniikan Maailman paras, talvihybridi oli Skoda Octavia 1.4 tsi PHEV, 2. X1 25e bmw phev ja 3. toyota rav 4 phev.
Jos jotain kiinnostaa.
Vaikeapa octaviaa on haukkua - tylsä mutta toimiva. Tilaa ja hinta-laatua.
 
Hmm, ei nyt ihan omia kokemuksia vastaa, mutta onhan näitä varmasti monenlaisia yksilöitä.

Siinähän on 8v / 160tkm akkutakuu kyllä. Jos kapasiteetti tippuu alle 70% niin saa uuden akun. Eli sinänsä jos parissa vuodessa tippuu 20% niin hyvältä vaikuttaa että ehtii takuuaikana vielä hakemaan uuden akun. :)

No voihan sitä noinkin katsoa. Toisaalta, jos oikein huono tuuri olisi, niin akun kunto vakautuisi vuosiksi juuri siihen takuurajan yläpuolelle. Jos auton sähkörange olisi uutena (kesäkelissä) vaikka 60-80 km, niin tällaista ei tarvitsisi juuri pohtia, mutta 40-45 km on sen verran vähän (suhteessa päivittäiseen ajomäärääni), että yhdestäkään kilometristä ei tekisi mieli luopua ennen aikojaan.
 
On varmaan ollut täällä jo aiemminkin, mutta ei pikaisella silmäyksellä tullut vastaan. Milläs hybridillä on isoin akku (tai pääsee sähköllä pisimmälle)? Yllätyin, kun B-sarjan mainoksen pukkasi eteen, jossa puhuttiin about 70 km matkasta ja muistaakseni jostain 15 kWh akusta.
 
On varmaan ollut täällä jo aiemminkin, mutta ei pikaisella silmäyksellä tullut vastaan. Milläs hybridillä on isoin akku (tai pääsee sähköllä pisimmälle)? Yllätyin, kun B-sarjan mainoksen pukkasi eteen, jossa puhuttiin about 70 km matkasta ja muistaakseni jostain 15 kWh akusta.
GLE 31,2kWh

 
No voihan sitä noinkin katsoa. Toisaalta, jos oikein huono tuuri olisi, niin akun kunto vakautuisi vuosiksi juuri siihen takuurajan yläpuolelle. Jos auton sähkörange olisi uutena (kesäkelissä) vaikka 60-80 km, niin tällaista ei tarvitsisi juuri pohtia, mutta 40-45 km on sen verran vähän (suhteessa päivittäiseen ajomäärääni), että yhdestäkään kilometristä ei tekisi mieli luopua ennen aikojaan.

Joo, mitsufoorumilla on ollut tuosta tarinoita kuinka 158tkm ajetun auton 68% kapasiteetti onkin huollossa vielä saatu "elvytettyä" yli 70%, eli ei takuuseen! Ja sitten kuukautta myöhemmin taas tippuu alle 70%, ja takuu ei enää voimassa kun kilsat täynnä.

Uudemmissa vuosimalleissa on akun ohjausyksikön BMU:n alkuparametrit jotenkin pielessä ja se näennäisesti tiputtaa rangea tosi nopeasti uutuuttaan. Todellinen kapasiteetti ei kuitenkaan muutu miksikään, BMU vaan kalibroituu karuun todellisuuteen..
 
Akku ei sinänsä haperru sen nopeammin kuin kilpailijoillakaan vaan akkukontrollerin algoritmi on sellainen että se pudottaa käsitystään akun kunnosta nopeammin kuin akun todellinen tila edellyttäisi. 8v/160tkm akkukapasiteettitakuun puitteissa noita on sitten jopa vaihdettu kun BMU käsitys akun kunnosta laskee alle 70%. Jos takuu on ohi voi BMU:n myös kotikonstein resetoida.

Olen eri mieltä tästä. Kyllä se akku hapertuu oikeasti. Ennen akkuvaihtoa huolto tekee kyllä syväpurkaus/lataussyklin joka kalibroi BMU:n ja yleensä palauttaa muutamia prosentteja kapasiteettia. Ei akkua vaihdeta turhaan, kyllä se on oikeasti alle 70% jos vaihtoon menee.

BMU:n saa resetoitua mutta se palautuu uutta akkua vastaaviin parametreihin, eli kuvittelee akun kapasiteetin olevan 38Ah vaikka todellisuus olisi muuta. Resetin jälkeen range kyllä kasvaa, mutta akkua käytetään tyhjemmäksi kuin aiemmin. Eli kun vakiona normaalisti akkua käytetään ehkä 30% - 90% varauksella niin BMU resetin jälkeen voi olla esim 5%-90%.. Edit: Tuo on ihan selvästi nähtävissä jos kennokohtaisia jännitteitä tarkkailee PHEV Watchdog-ohjelmalla.
 
BMU paskuudesta on kyllä käyttäjäryhmissä aika hyvä konsensus. Totta kai akku iän ja käytön myötä kuluu, mutta tuskinpa sen enempää kuin muissakaan. Mitsun BMU sen sijaan on käytännössä liian pessimistinen alkaen suunnilleen 1. käyttöpäivästä.

Onko 70% käytettävissä olevaa kapaa sitten jollekin 7v/150tkm ajetulle yksilölle liian vähän vai ihan ok, se on makuasia. Omassa on kapa tuossa takuurajoilla nyt ja range on ihan jees edelleen. Tällä hetkellä toivon että BMU pudottelisi arviotaan mahdollisimman nopeasti niin saisin takuun puitteissa vielä uuden :D

Suoranaiset akuston vikaantumiset vaikuttaa olevan todella harvinaisia varsinkin täällä viileissä oloissamme. Mitään Leafin tyylistä rapidgate -ongelmaa ei ole.

Kannattaa lueskella tuota mitsufoorumia myös, siellä ehkä hiukan valveutuneempia harrastajia kuin facessa.

Pelkällä BMU-prosentilla se ei takuuseen mene. Huolto ajaa akun tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen ja käytetty energia mitataan. Se nyt on ihan lahjomaton tapa katsoa minkä verran akkuun oikeasti mahtuu. Mikään "BMU pessimistisyys" ei tähän voi vaikuttaa mitenkään.
 
Pelkällä BMU-prosentilla se ei takuuseen mene. Huolto ajaa akun tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen ja käytetty energia mitataan. Se nyt on ihan lahjomaton tapa katsoa minkä verran akkuun oikeasti mahtuu. Mikään "BMU pessimistisyys" ei tähän voi vaikuttaa mitenkään.
On se silti huijaamista kun testi ajetaan heti BMU:n nollaamisen jälkeen eikä kuljettaja pysty toistamaan tuloksia sen jälkeen kun BMU on asettunut. Lukeeko takuuehdoissa 70% akun kokonaiskapasiteetista vai 70% käytettävissä olevasta kapasiteetista?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 490
Viestejä
4 509 136
Jäsenet
74 406
Uusin jäsen
Ripulitornado

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom