Keskustelua hybridiautoista

On varmaan ollut täällä jo aiemminkin, mutta ei pikaisella silmäyksellä tullut vastaan. Milläs hybridillä on isoin akku (tai pääsee sähköllä pisimmälle)? Yllätyin, kun B-sarjan mainoksen pukkasi eteen, jossa puhuttiin about 70 km matkasta ja muistaakseni jostain 15 kWh akusta.
GLE 31,2kWh

 
No voihan sitä noinkin katsoa. Toisaalta, jos oikein huono tuuri olisi, niin akun kunto vakautuisi vuosiksi juuri siihen takuurajan yläpuolelle. Jos auton sähkörange olisi uutena (kesäkelissä) vaikka 60-80 km, niin tällaista ei tarvitsisi juuri pohtia, mutta 40-45 km on sen verran vähän (suhteessa päivittäiseen ajomäärääni), että yhdestäkään kilometristä ei tekisi mieli luopua ennen aikojaan.

Joo, mitsufoorumilla on ollut tuosta tarinoita kuinka 158tkm ajetun auton 68% kapasiteetti onkin huollossa vielä saatu "elvytettyä" yli 70%, eli ei takuuseen! Ja sitten kuukautta myöhemmin taas tippuu alle 70%, ja takuu ei enää voimassa kun kilsat täynnä.

Uudemmissa vuosimalleissa on akun ohjausyksikön BMU:n alkuparametrit jotenkin pielessä ja se näennäisesti tiputtaa rangea tosi nopeasti uutuuttaan. Todellinen kapasiteetti ei kuitenkaan muutu miksikään, BMU vaan kalibroituu karuun todellisuuteen..
 
Akku ei sinänsä haperru sen nopeammin kuin kilpailijoillakaan vaan akkukontrollerin algoritmi on sellainen että se pudottaa käsitystään akun kunnosta nopeammin kuin akun todellinen tila edellyttäisi. 8v/160tkm akkukapasiteettitakuun puitteissa noita on sitten jopa vaihdettu kun BMU käsitys akun kunnosta laskee alle 70%. Jos takuu on ohi voi BMU:n myös kotikonstein resetoida.

Olen eri mieltä tästä. Kyllä se akku hapertuu oikeasti. Ennen akkuvaihtoa huolto tekee kyllä syväpurkaus/lataussyklin joka kalibroi BMU:n ja yleensä palauttaa muutamia prosentteja kapasiteettia. Ei akkua vaihdeta turhaan, kyllä se on oikeasti alle 70% jos vaihtoon menee.

BMU:n saa resetoitua mutta se palautuu uutta akkua vastaaviin parametreihin, eli kuvittelee akun kapasiteetin olevan 38Ah vaikka todellisuus olisi muuta. Resetin jälkeen range kyllä kasvaa, mutta akkua käytetään tyhjemmäksi kuin aiemmin. Eli kun vakiona normaalisti akkua käytetään ehkä 30% - 90% varauksella niin BMU resetin jälkeen voi olla esim 5%-90%.. Edit: Tuo on ihan selvästi nähtävissä jos kennokohtaisia jännitteitä tarkkailee PHEV Watchdog-ohjelmalla.
 
BMU paskuudesta on kyllä käyttäjäryhmissä aika hyvä konsensus. Totta kai akku iän ja käytön myötä kuluu, mutta tuskinpa sen enempää kuin muissakaan. Mitsun BMU sen sijaan on käytännössä liian pessimistinen alkaen suunnilleen 1. käyttöpäivästä.

Onko 70% käytettävissä olevaa kapaa sitten jollekin 7v/150tkm ajetulle yksilölle liian vähän vai ihan ok, se on makuasia. Omassa on kapa tuossa takuurajoilla nyt ja range on ihan jees edelleen. Tällä hetkellä toivon että BMU pudottelisi arviotaan mahdollisimman nopeasti niin saisin takuun puitteissa vielä uuden :D

Suoranaiset akuston vikaantumiset vaikuttaa olevan todella harvinaisia varsinkin täällä viileissä oloissamme. Mitään Leafin tyylistä rapidgate -ongelmaa ei ole.

Kannattaa lueskella tuota mitsufoorumia myös, siellä ehkä hiukan valveutuneempia harrastajia kuin facessa.

Pelkällä BMU-prosentilla se ei takuuseen mene. Huolto ajaa akun tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen ja käytetty energia mitataan. Se nyt on ihan lahjomaton tapa katsoa minkä verran akkuun oikeasti mahtuu. Mikään "BMU pessimistisyys" ei tähän voi vaikuttaa mitenkään.
 
Pelkällä BMU-prosentilla se ei takuuseen mene. Huolto ajaa akun tyhjäksi ja sitten ladataan täyteen ja käytetty energia mitataan. Se nyt on ihan lahjomaton tapa katsoa minkä verran akkuun oikeasti mahtuu. Mikään "BMU pessimistisyys" ei tähän voi vaikuttaa mitenkään.
On se silti huijaamista kun testi ajetaan heti BMU:n nollaamisen jälkeen eikä kuljettaja pysty toistamaan tuloksia sen jälkeen kun BMU on asettunut. Lukeeko takuuehdoissa 70% akun kokonaiskapasiteetista vai 70% käytettävissä olevasta kapasiteetista?
 
Pystykös noista Outlandereista tarkastaan, että onko edellinen omistaja resetoinut sen BMUn?
 
Itsellä oli -14 mallinen 180k ajettu Outlanderi, johon tuli 5 000e remontti korkeajännitepuolelle. Jotain kaapelia pitkin oli päässyt vettä akkupaketin sisälle, aiheutti vikakoodin ja heitti auton matelutilaan. Vikakoodi oli jotain maadoitukseen viittaavaa. Mitenkään tuota ei olisi itse pystynyt estämään tai ennakoimaan. Auto oli paikallisella Deltalla lähemmäs kaksi kuukautta. Tuota ennen tuli vaihdettua autoon ilmastoinnin lauhdutin, ja määräaikaishuoltokin tuli tehtyä. Meni siis vuoden aikana ihan kiitettävästi rahaa tuollaiseen alle 14k euron autoon...
 
Onko Outlander siis ns. sarjahybridi eli polttis ei yhteydessä vetäviin pyöriin vaan aina sähkömoottori hoitaa pyörityksen?
 
Tiedän kyllä foorumit eikä Suomen mitsufoorumilla kovin paljon tästä asiasta ole loppujen lopuksi puhuttu saati että se edustaisi mitään korkeimman tietämyksen lähdettä. Jos oikeasti haluaa asiaan perehtyä niin vähintäänkin Watchdog users- ja Battery/BMU issue -ryhmiin kannattaa hakeutua.

Jos samaa (väärää) tietoa löytää monesta lähteestä, ei se tee siitä silti oikeaa. Tämä on tämä somen perusongelma, "samanmieliset" hakeutuu samoihin ryhmiin jankkaamaan omaa jargoniaan ja luulevat olevansa oikeassa koska "kaikki muutkin" ovat samaa mieltä. :)

Kun olet noita seurannut, kannattaa katsella PHEV Watchdogin ilmoittamia kennojännitteitä.

Omassa 90tkm ajetussa vm2014 autossani akun Watchdogin ilmoittama SOH oli 86%, ilmoitettu ja todellinen range kesäkelissä lähelle 50km. Kun akun oli ajanut "tyhjäksi" ja hetken päästä katsoi Watchdogilla kennojännitteitä, ne olivat 3.8V luokkaa. Eli joo onhan siellä kapasiteettia jäljellä kun Li-Ion akun voisi ajaa jopa 3.0V tasoon. Eli pitänee paikkansa että BMU on ylivarovainen ja pitää ehkä turhankin suurta turvabufferia alapäässä. Mutta silti autolla pääsi sen liki 50km, uutena varmasti päässyt enemmänkin samoilla jännitteillä. Varmasti ajelisi 70-80km jos hyväkuntoisen akun saisi ajettua tyhjäksi (3.0V:hen).

BMU resetin jälkeen monet raportoivat että auto nyt toimii "oikein" kun jännitteen saa ajettua 3.6V:hen tai allekin, ja range kasvaa uuden auton veroiseksi. Mutta siis ei se uutena käytä akkua noin tyhjäksi!

Uuden akun kapasiteetti on 38Ah josta todellisuudessa saa käyttöön noin 70% eli noin 26Ah. Jos vanhan akun todellinen kapasiteetti on esim 30Ah ja BMU nollataan, BMU luulee akun olevan 38Ah. Myös Watchdog näyttää 38Ah kapasiteetiksi. Nyt BMU sallii akusta otettavan "uuden akun" 26Ah kapasiteetin, jolloin alabufferi onkin enää 30Ah-26Ah = 4Ah..

BMU huomaa virheensä pikkuhiljaa, joka lataussyklillä Watchdogin näyttämää kapasiteettia korjataan hiukan. Mutta BMU-reset-uskovaisilla onkin tapana resetoida BMU uudelleen muutaman kuukauden välein, koska "BMU taas näyttää väärin vaikka akku vielä on ihan hyvässä kunnossa"..
 
takuuseen vaihdetut ovat lähes kaikki kapasiteettitakuun alaisia (160tkm/8v) joissa BMU arvioima kapa on laskenut <70%.

Ennen takuuvaihtoa BMU kalibroidaan DBCAM-menetelmällä. Siinä akku ajetaan ihan tyhjäksi (sinne 3.0V asti) käyttämällä ilmastointia ja lämmityslaitetta keinokuormana. Sen jälkeen akku ladataan hitaasti täyteen ja mitataan paljonko Ah:ta sinne mahtuu, ja tämä arvo ohjelmoidaan BMU:hun. Jos tämäkin arvo on alle 70% niin akku menee vaihtoon.

Melko koominen ajatus että Mitsu huvikseen vaihtelisi ehjiä akkuja..
 
BMU käytännössä aina aliarvioi akuston kapasiteetin jos ei lähdetä mitään kotiresettejä tekemään.

Tuo on siis ihan totta. BMU rajaa käytettävän jännitealueen noin 3.8V - 4.1V välille, joka on todellakin naurettavan pieni.

Mutta se pätee myös uudella akulla. BMU ei "huononna" rangea kiusallaan, vaan kyllä se akku vaan mätänee just sen verran mitä ilmoitettu range hiipuu. On tietysti hyvä että harrastajat keksineet keinon millä kapasiteetista saa isomman osan käyttöön, mutta se on ymmärrettävä että tuo tehdään akun alabufferin kustannuksella.

Ovelampi autovalmistaja olisi tehnyt niin että jännitealue uutena olisi 3.8-4.1 ja sitten akun vanhetessa alarajaa lasketaan että saadaan range säilymään.
 
Paljonko 330E G20 BMW pitäisi päästä sähköllä näillä keleillä -20c? Omalla pääsee sen 1km ehkä. Onkohan jotain vikaa?
 
Tuli hinnat tuolle Audille:

e-tron GT 60 Quattro, eli hinnat alkaen malli, ja 105 899,27€.
RS e-tron GT vaihtaa omistajaa alkaen 149 901,44€.

Eli ei ainakaan Suomen hinnoilla ole välttämättä tarvetta jättää Taycania ostamatta.
 
Paljonko 330E G20 BMW pitäisi päästä sähköllä näillä keleillä -20c? Omalla pääsee sen 1km ehkä. Onkohan jotain vikaa?
Liittynee alhaiseen ulkolämpötilaan.
Mitä se näyttää akun varaustilaksi tuon yhden kilometrin jälkeen?
Polttomoottori käynnistyy monessa plugin hybridissä melko helposti kovalla pakkasella jos kabiiniin halutaan kunnolla lämpöä.
Voi olla myös auton "älyä" käyttää moottoria lämpöiseksi vaikka akussa olisi virtaa. Tai sitten akut ovat myös - 20 lämpötilassa ja virtaa ei voi ottaa ulos.
 
Itsellä oli -14 mallinen 180k ajettu Outlanderi, johon tuli 5 000e remontti korkeajännitepuolelle. Jotain kaapelia pitkin oli päässyt vettä akkupaketin sisälle, aiheutti vikakoodin ja heitti auton matelutilaan. Vikakoodi oli jotain maadoitukseen viittaavaa. Mitenkään tuota ei olisi itse pystynyt estämään tai ennakoimaan. Auto oli paikallisella Deltalla lähemmäs kaksi kuukautta. Tuota ennen tuli vaihdettua autoon ilmastoinnin lauhdutin, ja määräaikaishuoltokin tuli tehtyä. Meni siis vuoden aikana ihan kiitettävästi rahaa tuollaiseen alle 14k euron autoon...
Jaa maavuotovirrasta/alhaisesta eristysvastuksesta antoi vikakoodia? Voisi kuvitella, että jos sen akun ottaisi auki ja laittaisi pariksi viikoksi kuivumaan johonkin lämpimään, niin tokenisi? Ja jotain tiivistystä sinne, mistä se kosteus tulee. Merkkihuoltoon kun menee viemään mitään vähänkään monimutkaisempaa vikaa, niin kyllä se tahtoo arvokkaaksi tulla se korjaaminen.
 
Merkkihuoltoon kun menee viemään mitään vähänkään monimutkaisempaa vikaa, niin kyllä se tahtoo arvokkaaksi tulla se korjaaminen
Offtopic, mutta tämä pitää kyllä valitettavasti paikkaansa.
Yritin korjauttaa volkkarin webastoa merkkihuollossa, väittivät ettei autossa ole webastoa vaan valmistajan oma lisälämmitin. Osia ei kuulema pysty erikseen vaihtamaan vaan pitää uusia koko lämmitin (n.2000€), siinä on kaikenlisäksi niin "hieno" ohjausjärjestelmä ettei sitä voi edes korjata muualla. Tämä lämmitin (webasto thermo top) maksoi uutena varusteluettelossa 990€?
Ajoin webastoja korjaavalle pajalle ja kiertovesipumppu vaihdettiin alle 350€ kustannuksilla, onneksi on internet.
 
Offtopic, mutta tämä pitää kyllä valitettavasti paikkaansa.
Yritin korjauttaa volkkarin webastoa merkkihuollossa, väittivät ettei autossa ole webastoa vaan valmistajan oma lisälämmitin. Osia ei kuulema pysty erikseen vaihtamaan vaan pitää uusia koko lämmitin (n.2000€), siinä on kaikenlisäksi niin "hieno" ohjausjärjestelmä ettei sitä voi edes korjata muualla. Tämä lämmitin (webasto thermo top) maksoi uutena varusteluettelossa 990€?
Ajoin webastoja korjaavalle pajalle ja kiertovesipumppu vaihdettiin alle 350€ kustannuksilla, onneksi on internet.
Offtopic. Ei ollut vw merkkihuolto, vaan eräs muu merkkihuolto (ford). Sieltä sanottiin heti suoraan, että heiltä ei kannata Webastoa ostaa, liian kallis. Ja sanottiin sitten toisen Webastoon erikoistuneen firman nimi, jossa ilmeisesti olisi paremmat hinnat.
 
Hyundai Ioniq plugari - kun tuota pakkasta on 15 ja enemmän, ei juuri akkuvirtaa enää mene. Moottori pyörii lämmityksen takia ja myös lataa akkua samalla. Näin ainakin kun auto on kylmässä tolppapaikassa lähtiessä.
 
Jaa maavuotovirrasta/alhaisesta eristysvastuksesta antoi vikakoodia? Voisi kuvitella, että jos sen akun ottaisi auki ja laittaisi pariksi viikoksi kuivumaan johonkin lämpimään, niin tokenisi? Ja jotain tiivistystä sinne, mistä se kosteus tulee. Merkkihuoltoon kun menee viemään mitään vähänkään monimutkaisempaa vikaa, niin kyllä se tahtoo arvokkaaksi tulla se korjaaminen.
Maavuodosta taisi se vikakoodi olla. Kuvaamallasi tavalla pääpiirteittäin tehtiinkin, mutta osa kaapeleista oli "hapertunut", ja jouduttiin uusimaan, näillä hintaa monta tonnia. Ehkä jos olisi ollut tietoa, mistä löytää vaikka purkuautojen osia.. sitten kun olisi vielä löytänyt pajan, joka suostuu tekemään näitä korkeajännite puolen juttuja. Ehkä jokusen vuoden päästä näitäkin osia saa Motonetista, ja Penan korjaamolta löytyy osaamista.
 
Itsellä oli -14 mallinen 180k ajettu Outlanderi, johon tuli 5 000e remontti korkeajännitepuolelle. Jotain kaapelia pitkin oli päässyt vettä akkupaketin sisälle, aiheutti vikakoodin ja heitti auton matelutilaan. Vikakoodi oli jotain maadoitukseen viittaavaa. Mitenkään tuota ei olisi itse pystynyt estämään tai ennakoimaan. Auto oli paikallisella Deltalla lähemmäs kaksi kuukautta. Tuota ennen tuli vaihdettua autoon ilmastoinnin lauhdutin, ja määräaikaishuoltokin tuli tehtyä. Meni siis vuoden aikana ihan kiitettävästi rahaa tuollaiseen alle 14k euron autoon...

Näitä sattuu. Yhdellä oli rispaantunut päävirtakaapelin kuori ja oli myös yli kuukauden pajalla ihmeteltävänä kun vikakoodit olivat olleet outoja. Oli mennyt nippa nappa voimassa olleen akkutakuun piikkiin.

Muutama muukin tämäntyylinen tapaus on itsellä tiedossa mutta pitää huomioida että näitä autoja on Suomessa paljon, varsinkin käytettynä tuotuja.

En tiedä uskaltaako sähkövehkeitä vielä omistaa jos ei ole takuun alainen, tuntuu että niissä on enemmän ja vaikeampia vikoja kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa malleissa. Itsellä nyt -19 Outlander PHEV.
 
Olet varmaankin oikeassa, ettei Norjassa ainakaan historian valossa ole kärsitty kovista talvista. Golf-virta puskee sinne / ja meille pohjolaan lämmintä. Keskilämpötilojen valossa maiden pääkaupungeilla Helsingillä ja Oslolla ei tosin ole kummoisia eroja. Itämeri saa jääpeitteen nykyään harvoin ja osaltaan tasaa tätä eroa. Pohjois-Norjassa ero on suurempi Pohjois-Suomeen verrattuna, mutta ilmastonmuutoksen myötä meilläkin nautitaan nykyään harvemmin erityisen kylmistä talvista, tänä vuonna Lapissa onkin ollut usein lämpimämpää kuin eteläisessä Suomessa.

Poikkeuksena voidaan pitää niitä talvia, jolloin tuulet tuovat erityisen kylmää ilmaa Venäjältä. Silloin ne kaksinumeroiset lukemat voivat jatkua pidemmän aikaa.

katso liitettä 547253

katso liitettä 547255
 
En tiedä uskaltaako sähkövehkeitä vielä omistaa jos ei ole takuun alainen, tuntuu että niissä on enemmän ja vaikeampia vikoja kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa malleissa. Itsellä nyt -19 Outlander PHEV.
Vaikuttaa kyllä vielä tässä vaiheessa Suomen liikkeiden osaamisen olevan aika pohjamudissa. En sanoisi, että niissä olisi enempää vikoja ja oma tuntuma on toisenlainen, mutta voimalinjaan liittyvät viat on sellaisia, että auto seisoo pajalla viikkoja tai kuukausia kun ei ole osaavia tekijöitä.
 
Savon Sanomissa varsin asiallinen kirjoitus sähköautoista, ei edes minkään merkin tai mallin mainos.
 

Liitteet

  • Sähköauto SS.jpg
    Sähköauto SS.jpg
    111,3 KB · Luettu: 214
^ Nähdäkseni hieman yliarvioi massan vaikutusta kulutukseen, mutta hyvin asiallinen kirjoitus.
 
Savon Sanomissa varsin asiallinen kirjoitus sähköautoista, ei edes minkään merkin tai mallin mainos.
Jees muuten mut 70% lisää kesäkulutukseen kuulostaa kyl hurjalta ku oma kultus seuranta näyttää ilman ilppiä olevassa teslassani olevan noin 20-30% 20-30 asteen pakkasilla.
 
Olenpa tässä pohdiskellut että mitä nuo plugarit tekee jos polttoaine loppuu?

Voiko tyhjän tankin kanssa ajella pelkällä sähköllä loputtomiin?
 
Olenpa tässä pohdiskellut että mitä nuo plugarit tekee jos polttoaine loppuu?

Voiko tyhjän tankin kanssa ajella pelkällä sähköllä loputtomiin?

No ei loputtomiin tietenkään. :)

Ainakin Outlander kokeilee kertaalleen konetta käyntiin ja luovuttaa, sen jälkeen menee pelkällä sähköllä. Vikavalot taulussa kylläkin. Näitä on jotkut tehneet, kytkin bensapumpun johtoon tms..

Outlanderin kyllä saa helposti kulkemaan pelkällä sähköllä muutenkin. En nyt jaksa mainostaa kun varmaan jossain foorumin ehdoissa kiellettykin.. :rolleyes:
 
Savon Sanomissa varsin asiallinen kirjoitus sähköautoista, ei edes minkään merkin tai mallin mainos.

Melkonen sähköautofanaatikon paatoshan tuo oli täynnä virheitä. Polttomoottorinkin hyötysuhde voisi heti olla bensalla 50%, ja kaikki tekniikat yhdessä kaasumoottorilla 70%. Sähköinssin ei pitäis puhua autoista kun ei niistä oikeastaan mitään tiedä.
 
Melkonen sähköautofanaatikon paatoshan tuo oli täynnä virheitä. Polttomoottorinkin hyötysuhde voisi heti olla bensalla 50%, ja kaikki tekniikat yhdessä kaasumoottorilla 70%. Sähköinssin ei pitäis puhua autoista kun ei niistä oikeastaan mitään tiedä.

Monessa lähteessä puhutaan 20-25% hyötysuhteesta bensiiniautossa.

Jos mielestäsi heti voisi hyötysuhde olla bensiinilläkin 50%, niin mistä kiikastaa ettei ole? Vai olisiko polttisfanaatikon horinoita;)
 
Kerropas lisää noista tekniikoista? Jostain syystä henkilöautojen moottoreissa ei tuollaisia hyötysuhteita ole nähty vaikka valmistajat ovat upottaneet miljarditolkulla rahaa tuotekehitykseen aikojen saatossa...

Onhan näkyny tutkimusprojekteissa ja seminaareissa jos seuraa alaa ees yhtään. Formula 1:stenkin moottorien hyötysuhde on 50%, mutta tuskin seuraatte formuloitakaa...Hyundaikin ilmotti seuraavan ioniqin hybridimallin omaavan 50% hyötysuhteen pelkällä bnsalla.
 
Monessa lähteessä puhutaan 20-25% hyötysuhteesta bensiiniautossa.

Jos mielestäsi heti voisi hyötysuhde olla bensiinilläkin 50%, niin mistä kiikastaa ettei ole? Vai olisiko polttisfanaatikon horinoita;)

Höhhöh, ihan horinoita noi monet lähteet. Kiikastaisko siitä vaikka että ei ole ollu pätkääkään tarvetta moisille. Onhan tuo nyt mustaa huumoria kun Priuskin ollu sen jokusen 30 vuotta 40% hyötysuhteella ja Dieselit tyyliin 80 vuotta 40% hyötysuhteella, niin jotkut ne vaa jaksaa jankuttaa noita 1970-luvun kirjallisuudesta peräsin olevia arvoja.
 
No ei loputtomiin tietenkään. :)

Ainakin Outlander kokeilee kertaalleen konetta käyntiin ja luovuttaa, sen jälkeen menee pelkällä sähköllä. Vikavalot taulussa kylläkin. Näitä on jotkut tehneet, kytkin bensapumpun johtoon tms..

Outlanderin kyllä saa helposti kulkemaan pelkällä sähköllä muutenkin. En nyt jaksa mainostaa kun varmaan jossain foorumin ehdoissa kiellettykin.. :rolleyes:

Meinasin pikemminkin noita "tavallisia" ei sarjahybridi rakenteisia, jotka ovat paljon lähempänä täyssähköautoa.

Ja loputtomiin tarkoitin siinämielessä että jos sinne lataa vaan sähköä, ei tankkaa.

Onhan näkyny tutkimusprojekteissa ja seminaareissa jos seuraa alaa ees yhtään. Formula 1:stenkin moottorien hyötysuhde on 50%, mutta tuskin seuraatte formuloitakaa...Hyundaikin ilmotti seuraavan ioniqin hybridimallin omaavan 50% hyötysuhteen pelkällä bnsalla.

F1 autojen energiatehokkuus on todella korkea, mutta tällä hetkellä valitus on se että voimantuottoyksikkö on liian kallis jopa F1 autoon. F1 autossa kun otetaan sen jarrutusenergian lisäksi talteen pakokaasun liike-energia ja sen lämpöenergia.

Bensiinimoottorisen henkilöauton hyötysuhde on helposti vain 5%, vaikka itse bensiinimoottorin hyötysuhde laboratioriossa voitaisiinkin puristaa sinne melkein 50% luokkaan. Sarjahybridin ideahan perustuu siihen että polttomoottoria käytetään hyvällä hyötysuhteella ja ladataan energia akkuun, jolla saadaan aikaan tilanne jolloin kokonaishyötysuhde voimansiirtohäviöineen on parempi kuin perinteisellä polttis+vaihteisto+perä rakenteella.
 
Jos mielestäsi heti voisi hyötysuhde olla bensiinilläkin 50%, niin mistä kiikastaa ettei ole? Vai olisiko polttisfanaatikon horinoita;)
Ehkä sen takia ettei kaikki halua ajaa Toyotan hybridillä. Nuo alkaa jo hipoa 50% termistä hyötysuhdella, yhtä hyvä tai parempi kuin diesel.
 
Meinasin pikemminkin noita "tavallisia" ei sarjahybridi rakenteisia, jotka ovat paljon lähempänä täyssähköautoa.

Ja loputtomiin tarkoitin siinämielessä että jos sinne lataa vaan sähköä, ei tankkaa.



F1 autojen energiatehokkuus on todella korkea, mutta tällä hetkellä valitus on se että voimantuottoyksikkö on liian kallis jopa F1 autoon. F1 autossa kun otetaan sen jarrutusenergian lisäksi talteen pakokaasun liike-energia ja sen lämpöenergia.

Bensiinimoottorisen henkilöauton hyötysuhde on helposti vain 5%, vaikka itse bensiinimoottorin hyötysuhde laboratioriossa voitaisiinkin puristaa sinne melkein 50% luokkaan. Sarjahybridin ideahan perustuu siihen että polttomoottoria käytetään hyvällä hyötysuhteella ja ladataan energia akkuun, jolla saadaan aikaan tilanne jolloin kokonaishyötysuhde voimansiirtohäviöineen on parempi kuin perinteisellä polttis+vaihteisto+perä rakenteella.

Jos sähköautonkin koko elinkaaren energiatehokkuus otetaan huomioon myöskin niin sekin laskee huonommaksi kuin bensa-autossa. Sun 5% ei omaa mitään lähdettä tai perustelua vaan vetäsit sen hatusta. Muuten selostuksestasi on vaikea löytää pointtia että mitä ajat takaa. Tiedän nuo kaikki asiat ja se on tämän asian ydin.
 
Ehkä sen takia ettei kaikki halua ajaa Toyotan hybridillä. Nuo alkaa jo hipoa 50% termistä hyötysuhdella, yhtä hyvä tai parempi kuin diesel.

Toyotahan tulee jatkamaan ja tarjoamaan 50% hyötysuhteen kilpailjan Hyundain tulevaa hybridiä vastaan. Onpa niitten tavallinen bensakonekkin jo sen 40% ilman energiankierrätyksiä.
 
Höhhöh, ihan horinoita noi monet lähteet. Kiikastaisko siitä vaikka että ei ole ollu pätkääkään tarvetta moisille. Onhan tuo nyt mustaa huumoria kun Priuskin ollu sen jokusen 30 vuotta 40% hyötysuhteella ja Dieselit tyyliin 80 vuotta 40% hyötysuhteella, niin jotkut ne vaa jaksaa jankuttaa noita 1970-luvun kirjallisuudesta peräsin olevia arvoja.

Priuksen 40% hyötysuhde koskee uusimpia malleja ja niissäkin puhutaan termisestä hyötysuhteesta, ei kokonaishyötysuhteesta. Paljonkos se formula1 moottori maksaa ja saisiko sen henkilöautoon? Jotain rajaa nyt näihin juttuihin..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 950
Viestejä
4 653 324
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
Svartzonker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom