Keskustelua hybridiautoista

Tuolla motivoidaan parempaan kiertoon latauslaitteilla. Puhdas kilowatti pohjainen laskutus johtaa auton roikottamista latauksessa turhaan.
Juu sen ymmärrän mutta onko siitä vielä ongelmaa kun ei ole autojakaan? Toki hyvä opettaa nyt jo mutta mieluummin rauhassa ostoksilla kuin juoksemassa läpi.
 
Onhan tuo vielä varsin edullista, varsinkin jos verrokiksi ottaa edes hivenen sporttisen fossiilin.
Jos ei otakaan kuin vajaa 200hp 2.0 TDI koneen, niin keskikulutus on jossain 5-5.5l/100km. Toki tähän sitten vero päälle mutta jos laskee vain kulutuksella niin ei sähkö kaukana ole. Tällä hetkellä kaasu olis halvempaa kuin sähkö jos kWh pysyy max 15-16c kohdalla. Heti kun tuon yli mennään niin kaasu tulee halvemmaksi. Toki vain kulutuksen osalta. Pääomakulut ja muut huollot sitten erikseen.

Jos lasketaan kaasu seuraavasti, 4kg/100km ja maakaasu maksaa 1,28€/kg eli 5,12€/100km.
 
Viimeksi muokattu:
Juu sen ymmärrän mutta onko siitä vielä ongelmaa kun ei ole autojakaan? Toki hyvä opettaa nyt jo mutta mieluummin rauhassa ostoksilla kuin juoksemassa läpi.

Voihan sen katkaista etänä aplikaatiota käyttäen (jonka takia en oikein ymmärräkään että mitä hyötyä siitä oikeasti on)
 
Johto kiinni auotossa ja laturi yhtäkkiä vain lopettaa lataamisen vikatilan takia voisi myös johtaa parkkisakkoon?

Noissa tapauksissa kai jää useimmiten punainen valo palamaan ainakin AC-pömpeleihin. Muistaakseni ainakin Helsingin parkkipirkoilla oli sellainen linja että voidaan sakottaa jos vihreä valo palaa eli auto ei lataa, mutta sinisellä (lataus) ja punaisella (vika) ei. Sitä nyt en sinänsä toivo, että AC-latauspisteitä valvottaisiin kovin tarkasti, mutta pikalatureilla autoja ei tarvitsisi turhaan seisottaa.
 
Näin hintaihmettelyn jatkoksi, veikkaisin hinnan olevan asemilla melko pian samalla tavalla jatkuvasti vaihtelevaa kuin polttoaineissakin.
Esimerkiksi tällä hetkellä taitaa tukussa sähkön hinta olla korkeimmillaan pitkään aikaan.
 
Kiitos oikaisemisesta!
Vaikka sähkölataaminen on murusia hankitusta omaisuudesta/hyödykkeiden hinnasta, ei se silti tarkoita sitä että kannattaa maksaa kovia hintoja. En tiedä mistä kenkäsi puristaa - oletko todella sitä mieltä että ns. "varakkaat itkee latauksen hinnasta" tjms..
Käytin nyt ehkä vähän liian kärjistävää tyyliä - näin käy kun käyttää liikaa aikaa internetissä keskustellessa. Pointtini lähinnä oli, että minusta 1.2€/tunti ei ole kokonaisuutena niin kova hinta, että sen takia kannataisi pelihousunsa polttaa. Monessa paikassa saa pelkästä pysäköinnistäkin maksaa enemmän. Mielestäni kaupallisen latauksen hintoihin kiinnitetään suhteettoman paljon huomioita, vaikka sähköautoilussa kaikki muu maksaa enemmän. Esim. jos jostain pitäisi pitää enemmän meteliä, niin taloyhtiöihin myytävien latausjärjestelmien ylikalliista järjestelmistä...
Tuosta esim. ihan reaalimaailman K-latauksen hybridiautoon pamahtaneita lataushintoja:

Mieluummin maksaisin reilua kWh hinnoittelua kyllä juu. Ja olen edelleen samaa mieltä että K-lataus ei hinnoittelullaan ole hyvä kuin oikeille sähköautoille mitkä imuroi sen sähkön nopeasti kitusiinsa. Esim. Teslalla minuuttitaksa olisi ihan kiva.
Melkoisen ahkerasti olet jaksanut k-latailla plugaria. Tässä on ladattu ilmeisesti muutenkin kuin ostoksilla? Koen silti vaikeuksia asettua asemaasi - otetaan vaikka Joulukuu, 0.91€/3.1kWh = 29c/kWh. Samaa hintaluokkaa on minullekkin välillä täyssähköllä pikalataus. Tammikuun latauksia voisin minäkin pitää kalliina (0.68€) - jos kohtuuhinta olisi joulukuulle ollut vaikka 0.30€, k-lataus on "riistänyt" 0.38€. Kaupallisen latauksen järjestämisessä tuo menee varmaan jo transaktiokuluihin. Vähintään saman verran riistoa on varmaan paistopisteen patongissakin...
 
Näin hintaihmettelyn jatkoksi, veikkaisin hinnan olevan asemilla melko pian samalla tavalla jatkuvasti vaihtelevaa kuin polttoaineissakin.
Esimerkiksi tällä hetkellä taitaa tukussa sähkön hinta olla korkeimmillaan pitkään aikaan.

Itse en usko että spot-hinnan vaihtelua kannattaisi ottaa hinnoitteluun vaikuttavaksi tekijäksi. Oikeasti kalliit tunnit ovat niin harvassa, että lataajien aiheuttamat tappiot ovat mitättömät. Normaalioloissa sähkön hinta taas on aika pieni kuluerä verrattuna itse laturin hintaan ja sen ylläpidon aiheuttamiin kustannuksiin. Kate siis on kunnossa, mutta käyttöastetta pitäisi saada paremmaksi. Dynaaminen hinnoittelu on tietysti yksi vaihtoehto tuon saavuttamiseen, mutta toisaalta monimutkaisempi hintamalli voi olla myös käyttäjiä karkottava tekijä.
 
Todennäköiseti kaikki julkisia latausasemia tarjoavat omaavat pitkät kiinteät sopparit sähköyhtiöiden kanssa, en usko että siellä spottien kanssa pelaa kukaan.
 
Itse en usko että spot-hinnan vaihtelua kannattaisi ottaa hinnoitteluun vaikuttavaksi tekijäksi. Oikeasti kalliit tunnit ovat niin harvassa, että lataajien aiheuttamat tappiot ovat mitättömät. Normaalioloissa sähkön hinta taas on aika pieni kuluerä verrattuna itse laturin hintaan ja sen ylläpidon aiheuttamiin kustannuksiin. Kate siis on kunnossa, mutta käyttöastetta pitäisi saada paremmaksi. Dynaaminen hinnoittelu on tietysti yksi vaihtoehto tuon saavuttamiseen, mutta toisaalta monimutkaisempi hintamalli voi olla myös käyttäjiä karkottava tekijä.
Ihan tunnin (tai tulevaan vartin) tarkkuudella en tietenkään tarkoittanut. Sähkö on kylmimpinä kuukausina halvimmillaankin kalliimpaa kuin kesän kalleimmat hetket. Miksi kulua ei siis siirtäisi ostajalle? Samaa tehdään polttoaineilla ja sillä kotisähkölläkin.

Sitä paitsi, todellisella hinnalla ei myöskään tarvitse olla korrelaatiota myyntihinnan kanssa. Talvella sähköautotkin kuluttaa enemmän, miksi siitä ei haluais ottaa vaikka ylimääräistä senttiä puhdasta katetta? Jos touhu on senttipeliä muutenkin, nimenomaan silloin niillä pienillä korotuksilla on väliä.
 
Ihan tunnin (tai tulevaan vartin) tarkkuudella en tietenkään tarkoittanut. Sähkö on kylmimpinä kuukausina halvimmillaankin kalliimpaa kuin kesän kalleimmat hetket. Miksi kulua ei siis siirtäisi ostajalle? Samaa tehdään polttoaineilla ja sillä kotisähkölläkin.

Sitä paitsi, todellisella hinnalla ei myöskään tarvitse olla korrelaatiota myyntihinnan kanssa. Talvella sähköautotkin kuluttaa enemmän, miksi siitä ei haluais ottaa vaikka ylimääräistä senttiä puhdasta katetta? Jos touhu on senttipeliä muutenkin, nimenomaan silloin niillä pienillä korotuksilla on väliä.

Tuossa todettiin jo aiemmin, että ensinnäkään operaattorit eivät välttämättä osta sähköä spot-hinnalla eli sen vaihtelu ei välttämättä vaikuta katteeseen. Toisekseen tuo vuodenaika ei vaikuta ihan niin suoraviivaisesti spot-hintaan kun väität eli päiväkeskiarvo voi olla kesälläkin yli 10snt/kWh. Toki talvella keskimäärin on muutaman sentin kalliimpaa, mutta mitä hyötyä lataushinnan vaihtelusta olisi? Käytännössä asiakkaat ovat kuitenkin valmiit maksamaan saman hinnan kesällä sekä talvella eli miksi tinkiä katteesta kesällä ja tehdä hintahimmeli, jonka vaihteluväli olisi luokkaa +-3snt? Itse ainakin keksisin monta juttua, joihin latausoperaattorin kannattaisi keskittyä ennen tuota.
 
Tuossa todettiin jo aiemmin, että ensinnäkään operaattorit eivät välttämättä osta sähköä spot-hinnalla eli sen vaihtelu ei välttämättä vaikuta katteeseen. Toisekseen tuo vuodenaika ei vaikuta ihan niin suoraviivaisesti spot-hintaan kun väität eli päiväkeskiarvo voi olla kesälläkin yli 10snt/kWh. Toki talvella keskimäärin on muutaman sentin kalliimpaa, mutta mitä hyötyä lataushinnan vaihtelusta olisi? Käytännössä asiakkaat ovat kuitenkin valmiit maksamaan saman hinnan kesällä sekä talvella eli miksi tinkiä katteesta kesällä ja tehdä hintahimmeli, jonka vaihteluväli olisi luokkaa +-3snt? Itse ainakin keksisin monta juttua, joihin latausoperaattorin kannattaisi keskittyä ennen tuota.
Sähkön hinta täällä määräytyy sen mukaan sataako Norjassa ja onko pohjolassa kova pakkanen. Jatkossa tuulivoima (ja mahdollisesti valmistuva ydinvoimakapasiteetti) tasaa vaihtelua.
Sinänsä hienoa, että pointti meni ohi tarttuessa karrikoituihin yksityiskohtiin. Toki niin me taidetaan kaikki täällä tehdä.

Mitäkö hyötyä lataushinnan vaihtelusta on? Lisää rahaa myyjälle?

Uskon hinnan vaihteluiden olevan (kenties hitaammalla syklillä) yhtä tavallisia kuin polttoaineiden hintojen vaihtelut asemilla. Nyt niistä jaksetaan vielä keskustella ja kummastella foorumeilla. Polttoaineiden hintojen vaihtelu ei liity ostohintaan, vaan tuotto koetetaan maksimoida pumpullakin. Kuluttajat ovat tähän tottuneet. Uskon myös, että vastaava tulee toteutumaan kaapeliasemilla.
Hintojen vaihtelun toteuminen tai toteutumattomuus ei mielestäni liity siihen, onko latausverkolle tehtävä jotain muutakin.


Ollaan tästä selvästi eri mieltä. Koska kyseessä ovat spekulaatiot tulevasta, palataan aiheeseen vaikka viiden vuoden päästä, jotta ei jumituta jankkaamiseen.

PS. Spekuloisin myös, että muutaman vuoden päästä tarjolla on kuukausihintaisia "paketteja", voidaan palata siihenkin samalla kertaa.
 
Sähkön hinta täällä määräytyy sen mukaan sataako Norjassa ja onko pohjolassa kova pakkanen. Jatkossa tuulivoima (ja mahdollisesti valmistuva ydinvoimakapasiteetti) tasaa vaihtelua.
Sinänsä hienoa, että pointti meni ohi tarttuessa karrikoituihin yksityiskohtiin. Toki niin me taidetaan kaikki täällä tehdä.

Sähkön hintaa Suomessa määrää pitkälti myös siirtoyhteyksien kapasiteetti, sama homma on Ruotsissa jossa on välillä todella isot hintaerot pohjois- ja etläosien välillä.

Kasvava tuulivoimatuotanto Suomessa ja OL3:n valmistuminen vaimentaa eroja Suomen ja Nordpoolin välillä.
 
Sähkön hinta täällä määräytyy sen mukaan sataako Norjassa ja onko pohjolassa kova pakkanen. Jatkossa tuulivoima (ja mahdollisesti valmistuva ydinvoimakapasiteetti) tasaa vaihtelua.
Sinänsä hienoa, että pointti meni ohi tarttuessa karrikoituihin yksityiskohtiin. Toki niin me taidetaan kaikki täällä tehdä.

Mitäkö hyötyä lataushinnan vaihtelusta on? Lisää rahaa myyjälle?

Uskon hinnan vaihteluiden olevan (kenties hitaammalla syklillä) yhtä tavallisia kuin polttoaineiden hintojen vaihtelut asemilla. Nyt niistä jaksetaan vielä keskustella ja kummastella foorumeilla. Polttoaineiden hintojen vaihtelu ei liity ostohintaan, vaan tuotto koetetaan maksimoida pumpullakin. Kuluttajat ovat tähän tottuneet. Uskon myös, että vastaava tulee toteutumaan kaapeliasemilla.
Hintojen vaihtelun toteuminen tai toteutumattomuus ei mielestäni liity siihen, onko latausverkolle tehtävä jotain muutakin.


Ollaan tästä selvästi eri mieltä. Koska kyseessä ovat spekulaatiot tulevasta, palataan aiheeseen vaikka viiden vuoden päästä, jotta ei jumituta jankkaamiseen.

PS. Spekuloisin myös, että muutaman vuoden päästä tarjolla on kuukausihintaisia "paketteja", voidaan palata siihenkin samalla kertaa.

Yritetään minunkn puolesta välttää jankkaamista ja liiallista yksityiskohtiin tarttumista. Itsellänikään ajatus ei ole ihan kirkkaana sen suhteen, puhutaanko esim. pikalatauksesta vai hidaslatauksesta. Hidaslataus ehkä on bisneksenä jossain määrin polttoaineen myyntiin vertautuva ja siinä sähkön ostohinnalla on operaattorille merkittävämpi vaikutus. Pikalataus taas on enemmän laitteen vuokraamista. Molemmissa tapauksissa tuotteet tai palvelut kuitenkin eroavat toisistaan paljon verrattuna bensiiniin asemalla A ja B ja hinnatkin voivat näin vaihdella paljon. Esim. jos ajaisin Lappiin ja yöpyisin välillä vaikka Oulussa niin olisin valmis maksamaan kohtalaisen paljon siitä että akun saa hotellissa type2:lla täyteen. Bensiinissä vaihteluväli koko maassa taitaa olla alle 20%.

En siis ole missään kohti ollut sitä mieltä, että hinta ei saisi vaihdella vaan päinvastoin se voi vaihdella paljon enemmän kuin spot-hinta. Näkisin vaan että vaihtelu perustuisi enemmän esim. laturin sijaintiin, tehoon ja kysyntään. Tuosta olen täysin samaa mieltä että paketteja tulee varmaankin tarjolle ja muutenkin markkina on huomattavan moninainen bensan myyntiin verrattuna.
 
Tämä on kyllä kivan näköinen auto - Taycan Audi-logolla ja toivottavasti siedettävämmällä hintalapulla.
On varsin hyvän näköinen ulkoa ja sisältä.

Semmoinen "erikoisuus" tässä on, että Audi on ainakin tämän auton osalta siirtynyt fyysisiin painikkeisiin mm. ilmastointipainikkeissa ja myös rattinapit ovat pysyneet fyysisinä. Viime aikoinahan Audin lippulaivoissa on ilmastoinnin ovat painikkeet olleet näytössä. Oikean suuntaista kehitystä tältä osin, toivottavasti myös muissa tulevissa autoissa olisi sama suuntaus.
 
Semmoinen "erikoisuus" tässä on, että Audi on ainakin tämän auton osalta siirtynyt fyysisiin painikkeisiin mm. ilmastointipainikkeissa ja myös rattinapit ovat pysyneet fyysisinä. Viime aikoinahan Audin lippulaivoissa on ilmastoinnin ovat painikkeet olleet näytössä. Oikean suuntaista kehitystä tältä osin, toivottavasti myös muissa tulevissa autoissa olisi sama suuntaus.
Samaa katselin, ovenkahvojakaan ei ole alettu keksimään uudelleen ja näytöt on integroitu mielestäni onnistuneesti sisustukseen. En ole ymmärtänyt millä tapaa se on olevinaan hienoa kun muuten hyvän näköisen designin päälle isketään suoraan hyllystä löytyvä halpa paneeli tai kaksi, kuten esimerkiksi BMW:n i4 konseptissa, jonka ratkaisu näyttää lähinnä huonolta räpellykseltä. :beye:
 
No ei minusta, sähköauton suurin etu pitäisi olla ylivoimaisen halpa polttoaine mutta ei tuo kaukana ole modernista diisselistä.

Ei ainakaan minulla polttoaineen edullisuus ollut merkitsevä tekijä ollenkaan. Aiemmat autot olleet isolla tehokkaalla bensakoneella.

Aika kypsää hommaa vaan esim näillä keleillä seisoa bensapumpulla tankkaamassa, sormet jäätyy kiinni kahvaan.. :) Ja vielä kun bensalla tapana olla loppu just kun olisi kiire lähteä johonkin.
 
Uuden Audi A6:n ulkokahvoissa on muuten jotkut mikrokytkimet eikä suoraa yhteyttä salpaan. Otti pienen hetken kahvan aukivedosta, että naksahtaa auki.
 
Toi on kieltämättä ihan hyvä kontrasti, että automallin ollessa jollain tapaa futuristisin Audin tuotantomalli miesmuistiin (peräti koskaan?), on säätimien osalta onneksi mentykin ajassa taaksepäin. Erittäin odottamaton ja tervetullut yllätys.
 
Ei ainakaan minulla polttoaineen edullisuus ollut merkitsevä tekijä ollenkaan. Aiemmat autot olleet isolla tehokkaalla bensakoneella.

Aika kypsää hommaa vaan esim näillä keleillä seisoa bensapumpulla tankkaamassa, sormet jäätyy kiinni kahvaan.. :) Ja vielä kun bensalla tapana olla loppu just kun olisi kiire lähteä johonkin.

Mitä ihmettä? Tankkaamassa pitää käydä keskimäärin kerran viikossa-kahdessa normipulliaisella, kestää sen 3min.

Ja voisin kuvitella että sähköautoilijatkin tuntee sellaisen työkalun kuin hanskat?

Bensan loppuminen juuri kun on kiire on ongelma vain niille jotka eivät tykkää katsella bensamittaria ja eivät reagoi varoitusvaloihin.

Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?
 
Taksi-teslassa varmaan akkua riittää tuollaisessa tilanteessa? Ainahan se riski on olemassa, että auto ei toimi syystä x "hätätilanteessa".
 
Taksi-teslassa varmaan akkua riittää tuollaisessa tilanteessa? Ainahan se riski on olemassa, että auto ei toimi syystä x "hätätilanteessa".

Jos akku on loppu niin en usko että Teslakaan sitä sähköä kehittää ilmasta vaikka kurssikehityksestä voisi jo tällaisen päätelmän tehdä. En viitsisi millään alkaa arpomaan että pääseekö autolla lääkäriin asti vai hyytyykö meno kesken matkaa.
 
Jos akku on loppu niin en usko että Teslakaan sitä sähköä kehittää ilmasta vaikka kurssikehityksestä voisi jo tällaisen päätelmän tehdä. En viitsisi millään alkaa arpomaan että pääseekö autolla lääkäriin asti vai hyytyykö meno kesken matkaa.
No se akkunsa loppuun ajanut taksi varmaan järjestää sinulle seuraavan sitten. Tai sitten pyydät diesel-mersssun jo tilatessa. Kyllä elämästä saa perhanan hankalaa, kun keksimällä keksii ongelmia, jotka toteutuu ei koskaan.
 
No se akkunsa loppuun ajanut taksi varmaan järjestää sinulle seuraavan sitten. Tai sitten pyydät diesel-mersssun jo tilatessa. Kyllä elämästä saa perhanan hankalaa, kun keksimällä keksii ongelmia, jotka toteutuu ei koskaan.

Nyt kannattaa lukea keskustelu uudestaan ja miettiä samaten vastaus uusiksi. Jos vastaus on "taksi" niin sitten on ihan sama vaikka kulkuvälineenä olisi normaalisti hevosrattaat.
 
Mitä ihmettä? Tankkaamassa pitää käydä keskimäärin kerran viikossa-kahdessa normipulliaisella, kestää sen 3min.

Ja voisin kuvitella että sähköautoilijatkin tuntee sellaisen työkalun kuin hanskat?

Bensan loppuminen juuri kun on kiire on ongelma vain niille jotka eivät tykkää katsella bensamittaria ja eivät reagoi varoitusvaloihin.

Paljon pahempi ongelma on se että tulet akku tyhjänä pihaan, laitat johdot kiinni ja menet kotiin jossa huomaat että 3v tenavalla nousee kuume ja valittaa kipeää korvaa, lääkäriin pitäisi päästä nopeasti mutta autossa akku on tyhjä. Lyötkö tenavalle buranaa kouraan ja ilmoitat että iskä lähtee viemään lääkäriin heti kahden tunnin päästä kun akussa on tarpeeksi virtaa?

Menee turhaksi väännöksi, joka ei ollut tämän ketjun tarkoitus. Mutta avataas nyt vielä.

Tankkaamisen ärsyttävyys on siinä että siellä "pitää käydä", kuten sanoitkin. Sähköautoa sitä vastoin ei "pidä käydä" lataamassa, vaan se latautuu itsestään joko kotona tai kauppareissun yhteydessä sillä välillä kun tehdään jotain muuta hyödyllistä.

En tiedä miten sillä tyhjätankkisella bensa-autollakaan sairaalaan pääsee, edes kahden tunnin odottelun jälkeen? Varmaan sitten se tässä suhteessa on jotenkin sähköautoa parempi.
 
Menee turhaksi väännöksi, joka ei ollut tämän ketjun tarkoitus. Mutta avataas nyt vielä.

Tankkaamisen ärsyttävyys on siinä että siellä "pitää käydä", kuten sanoitkin. Sähköautoa sitä vastoin ei "pidä käydä" lataamassa, vaan se latautuu itsestään joko kotona tai kauppareissun yhteydessä sillä välillä kun tehdään jotain muuta hyödyllistä.

En tiedä miten sillä tyhjätankkisella bensa-autollakaan sairaalaan pääsee, edes kahden tunnin odottelun jälkeen? Varmaan sitten se tässä suhteessa on jotenkin sähköautoa parempi.

Tankkaamassa voi käydä samaten kauppareissun yhteydessä, 3min ja sulla on viikon-kahden ajot ns. taskussa. Koska tankkaaminen vie niin vähän aikaa niin sitä ei tarvitse suunnitella etukäteen ja siten tilanteet jossa tankki on tyhjä ei pitäisi tulla.

Sähköautolla näitä "tankki tyhjä" tilanteita tulee paljon helpommin ja tässä se pointti onkin.
 
Sähköautolla näitä "tankki tyhjä" tilanteita tulee paljon helpommin ja tässä se pointti onkin.

Näin molemmat autot, eli polttiksen ja sähkön omistajana, sanon et kyllä ihan yhtä "tankki tyhjä" tilanteita tulee kummallakin samalla tavalla esiin, jos itse haluaa niin tehdä ja näin ollen elämänsä vaikeuttaa. Kun hakemalla hakee, niin kyllä voi olla sähköautolla ajo hankalaa, mutta en ymmärrä miten tämä liittyy mihinkään jos on siunaantunut normaalilla järjenjuoksulla. Nyt menee teoriointi kyllä sellaiselle tasolle, että ehkä se sähköauto kannattaa jättää sinne muiden ostettavaksi, kun tuntuu niin kovat ennakkoluulot ja ongelmat olevan jo nyt käsillä.
 
Nyt kannattaa lukea keskustelu uudestaan ja miettiä samaten vastaus uusiksi. Jos vastaus on "taksi" niin sitten on ihan sama vaikka kulkuvälineenä olisi normaalisti hevosrattaat.
Normaalisti sulla on auto töpselissä kotona ja akussa on aina tarpeeksi jäljellä. Tää sun skenaario on samaa tasoa kuin polttiksesta tulee kampiakseli kurkkaamaan yllättäen ja pyytämättä.
 
Näin molemmat autot, eli polttiksen ja sähkön omistajana, sanon et kyllä ihan yhtä "tankki tyhjä" tilanteita tulee kummallakin samalla tavalla esiin, jos itse haluaa niin tehdä ja näin ollen elämänsä vaikeuttaa. Kun hakemalla hakee, niin kyllä voi olla sähköautolla ajo hankalaa, mutta en ymmärrä miten tämä liittyy mihinkään jos on siunaantunut normaalilla järjenjuoksulla. Nyt menee teoriointi kyllä sellaiselle tasolle, että ehkä se sähköauto kannattaa jättää sinne muiden ostettavaksi, kun tuntuu niin kovat ennakkoluulot ja ongelmat olevan jo nyt käsillä.

Mitäs jos sinäkin lukisit mistä keskustelu lähti niin ei sitten tarvitse puhua puuta heinää?

Itse olen plugarikuski ja täyssähkö tulee taloon tod.näk. 1-2v sisään, jos yrität saada tästä jotain ideologista kiistaa niin sitten kannattaa harkita tietokoneajokortin ajoa tai uusia laseja.

On kuitenkin täysin itselstään selvää että sähköautolla saa "helpommin" tilanteen jossa sähköä ei ole tai liian vähän vrt. fossiilit ja toisaalta fossiileilla tilanteen korjaaminen on nopeampaa kuin sähköllä sattuneista syistä. Myös fossiileilla saa itsensä vaikeaan tilanteeseen jos ei ajattele mitään, kyllähän niitä "ostan bensaa 20e kerrallaan" tyyppejä näkee automaateilla paljon ja silloin varmasti tulee helpommin tilanteita että bensa ei riitä.

Katsokaa nyt mistä keskustelu lähti niin ei tarvitse jauhaa tuubaa.
 
Normaalisti sulla on auto töpselissä kotona ja akussa on aina tarpeeksi jäljellä. Tää sun skenaario on samaa tasoa kuin polttiksesta tulee kampiakseli kurkkaamaan yllättäen ja pyytämättä.

No ei todellakaan ole, vertauksesi on täysin idioottimainen. Äkkinäiset vikatilanteet on täysin eri asia kuin energian loppuminen joka ei tapahdu yllättäen.
 
Joop. Auto latautuu joka yö 80% tasoon, eli aamulla akussa on ~300km latinkia. Normipäivänä ajellaan ehkä 50-100km, nykyään vähemmänkin kun etätyöt jne. Eli vielä on se 200km hätävaraa illalla jos joku odottamaton meno tulee.

Kerran viikossa tankattu bensa-auto on varmasti ison osan viikkoa pienemmällä rangella.
 
Nyt etäaikana tankkausväli dieselillä on venynyt jokatoiseen kuukauteen, niin eiköhän sitä sähkölläkin tule pärjäämään ongelmitta.
 
toisaalta fossiileilla tilanteen korjaaminen on nopeampaa kuin sähköllä sattuneista syistä.

Miten niin? Tyhjätankkinen bensa-auto seisoo siinä niin kauan että käy esimerkiksi fillarilla hakemassa huoltoasemalta bensaa. Sähköautossa laitetaan töpseli seinään ja mennään sisälle kahville odottamaan. :)
 
No ei todellakaan ole, vertauksesi on täysin idioottimainen. Äkkinäiset vikatilanteet on täysin eri asia kuin energian loppuminen joka ei tapahdu yllättäen.
Akku on latauksessa järjestäen 30-80 % välillä, jos kyseessä ei ole joku poikkeuksellinen maksimimatkan ajo. Aikalailla kampiakselin kurkkaamisen luokkaa se todennäköisyys sille on, että juuri sillä kertaa samalla sekunnilla kotiintulon kanssa tulee hätätilanne. Idioottimaista skenaarioida tällaisia tilanteita "ongelmana". Varsinkin kun nämä kerran 10 vuoteen on kuitenkin pirssillä ratkaistavissa (oikeastihan se akku todennäköisesti kuitenkin lääkärille/pikalaturille asti jaksaa hyvinkin vähällä kotilatauksella/odotusajalla.
 
Miten niin? Tyhjätankkinen bensa-auto seisoo siinä niin kauan että käy esimerkiksi fillarilla hakemassa huoltoasemalta bensaa. Sähköautossa laitetaan töpseli seinään ja mennään sisälle kahville odottamaan. :)

Tämä haara keskustelusta lienee täysin turha mutta jos nyt halutaan lähteä viisastelemaan niin ellei asu täysin korvessa niin sen kanisterillisen bensaa ja sitä kautta 200km rangea saa varmasti nopeammin taksin kautta kuin kotilaturista lataamalla.
 
Akku on latauksessa järjestäen 30-80 % välillä, jos kyseessä ei ole joku poikkeuksellinen maksimimatkan ajo. Aikalailla kampiakselin kurkkaamisen luokkaa se todennäköisyys sille on, että juuri sillä kertaa samalla sekunnilla kotiintulon kanssa tulee hätätilanne. Idioottimaista skenaarioida tällaisia tilanteita "ongelmana". Varsinkin kun nämä kerran 10 vuoteen on kuitenkin pirssillä ratkaistavissa (oikeastihan se akku todennäköisesti kuitenkin lääkärille/pikalaturille asti jaksaa hyvinkin vähällä kotilatauksella/odotusajalla.

Kuten sanoin niin mitäs jos kävisit lukemassa mistä keskustelu lähti niin ei tarvitse huudella tyhjyyksiä täällä.
 
Tämä haara keskustelusta lienee täysin turha mutta jos nyt halutaan lähteä viisastelemaan niin ellei asu täysin korvessa niin sen kanisterillisen bensaa ja sitä kautta 200km rangea saa varmasti nopeammin taksin kautta kuin kotilaturista lataamalla.

Nyt kannattaa lukea keskustelu uudestaan ja miettiä samaten vastaus uusiksi. Jos vastaus on "taksi" niin sitten on ihan sama vaikka kulkuvälineenä olisi normaalisti hevosrattaat.
 
Nyt kannattaa lukea keskustelu uudestaan ja miettiä samaten vastaus uusiksi. Jos vastaus on "taksi" niin sitten on ihan sama vaikka kulkuvälineenä olisi normaalisti hevosrattaat.

Kuten sanoin, tämä keskusteluhaara on tässä kohtaa turha, vastasin vain sinun väitteeseesi. Kyllä, taksilla saa nopeammin bensaa autoon kun kotilaturilla sähköä ja kyllä, taksilla pääsee sekä bensa- että sähköautoilijat hätätapauksessa.

Ei muuta kuitenkaan mitenkään pointtia ja ymmärrän hyvin että täällä sähköautolijat mielummin heiluttelevat käsiä kun puhuvat aiheesta.
 
Miten niin? Tyhjätankkinen bensa-auto seisoo siinä niin kauan että käy esimerkiksi fillarilla hakemassa huoltoasemalta bensaa. Sähköautossa laitetaan töpseli seinään ja mennään sisälle kahville odottamaan. :)
Tässä varmaan oletetaan että asutaan paikassa jossa sulla on aina lataus käytettävissä,kuitenkin suomessa tuo on aika pienellä osalla käyttäjistä mahdollista.Jos asuu taas ok talossa niin aika monella on bensaa varakannussa jemmassa ja taas lähdetään paljon nopeammin liikkeelle.
 
Ei muuta kuitenkaan mitenkään pointtia ja ymmärrän hyvin että täällä sähköautolijat mielummin heiluttelevat käsiä kun puhuvat aiheesta.

No niin, sinulla se pointti on siis että "sähköauto jättää tielle" ja jos joku yrittää väittää vastaan niin silloin ei puhuta enää aiheesta.

Eiköhän tässä nyt asenteet tulleet selväksi.
 
Kummankaan "tankkaaminen" ei nyt oikeasti mikään ongelma ole. Edellyttäen että kotoa löytyy laturi, niin sähkö on päivittäisajossa huomattavasti mukavampi. Jos töistä ja kaupan parkkikselta löytyy laturi niin välttämättä ei sitä kotilaturiakaan tarvitse. Reissussa sitten riippuu vielä reitistä ja ketä siinä ajaa. Joillekin on mukava parin-kolmen tunnin välein pysähtyä, samalla saa ladattua kun jaloittelee, tai mitä sitten tekeekin. Toiset ajaa 10h putkeen ja sitä ei nyt vielä sähköllä voi tehdä.

Kovat déjà vu vibat tulee taas tästä aiheesta

Ei muuta kuitenkaan mitenkään pointtia ja ymmärrän hyvin että täällä sähköautolijat mielummin heiluttelevat käsiä kun puhuvat aiheesta.

Ei siinä mitään jos sulla on 200km terveysasemalle, sitten sähköauto ei varmaan ole vielä sun juttu jos sinne pitää päästä hetkenä minä hyvänsä, vaikka heti reissun jälkeen. Mutta en käsitä mitä keskustelemista tästä aiheesta edes on, kaikilla on omat kriteerit ja olosuhteet. Aktivoiduit kommentista jossa @Zuikkis toteaa sähköauton lataamisen olevan hänelle mielekkäämpää kuin polttoaineen tankkaaminen. Sen olisi voinut jättää siihen. Ketään ei näillä puheilla ole vaihtamassa auton käyttövoimaa suuntaan eikä toiseen, eikä tässä ole universaalia oikeaa vastausta.
 
No niin, sinulla se pointti on siis että "sähköauto jättää tielle" ja jos joku yrittää väittää vastaan niin silloin ei puhuta enää aiheesta.

Eiköhän tässä nyt asenteet tulleet selväksi.

No ei todellakaan ollut mutta ei ole ensimmäinen kerta kun et halua lukea mistä puhutaan.

Jätetään tähän.
 
Ei siinä mitään jos sulla on 200km terveysasemalle, sitten sähköauto ei varmaan ole vielä sun juttu jos sinne pitää päästä hetkenä minä hyvänsä, vaikka heti reissun jälkeen. Mutta en käsitä mitä keskustelemista tästä aiheesta edes on, kaikilla on omat kriteerit ja olosuhteet. Aktivoiduit kommentista jossa @Zuikkis toteaa sähköauton lataamisen olevan hänelle mielekkäämpää kuin polttoaineen tankkaaminen. Sen olisi voinut jättää siihen. Ketään ei näillä puheilla ole vaihtamassa auton käyttövoimaa suuntaan eikä toiseen, eikä tässä ole universaalia oikeaa vastausta.

Mä en oikeasti jaksa tätä, jo kolmas sähköautoilija joka ei osaa tai ei jaksa lukea mistä kysymys. Sinulla meni about joka kohta pieleen eli on täysin turha jatkaa tätä.
 
Mä en oikeasti jaksa tätä, jo kolmas sähköautoilija joka ei osaa tai ei jaksa lukea mistä kysymys. Sinulla meni about joka kohta pieleen eli on täysin turha jatkaa tätä.
Sun argumenttis tankkaamiskriisien lisääntyneestä eteentulemisesta on väkisin väännettyä keksittyä paskaa ja me ollaan eri mieltä. Et kykene eroavaa mielipidettä hyväksymään vaan jankkaat vaan että lukekaa... Siitä tässä on kysymys. Ei ole mitään tankkausongelmaa, kun se tankki on siinä kotiseinässä aina odottamassa.

e: Vai hämääkö tässä sua se, että sillä sun plugarilla täytyy suunnitella matkoja sähkön käyttämiseksi? Tosin luulis plugaria joutuvan kytkemään jopa täyssähköä enemmän seinään, että olisit tottunut "aina töpselissä" ajatukseen. Tosin, että meilläkään ei tarvitse olla töpselissä joka kerta, kun range riittää hyvin (vaikka siihen juuri ennen suunniteltua latausta tulevaan sairastapaukseen).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 012
Viestejä
4 655 064
Jäsenet
76 327
Uusin jäsen
ubuntupappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom