Keskustelua hybridiautoista

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Suzukissa on 18.1KWh akkukapasiteetti. Ja monissa muissakin uudemmissa plugareissa se alkaa olla sitä tasoa että suuremmasta tehosta on oikeasti hyötyä.
Ok. Mutta äkkiä siitä tulee joku tonni pari taas lisää hintaan. Ei tuo varmaan ole vielä sellainen myyntivaltti, että kannattaisi. Plugareissa ajatus on kuitenkin, että niitä ladataan pääasiassa kotona ja ehkä työpaikalla.
Useimmilla ihmisillä ruokakaupassa käynti on merkittävin aktiviteetti, joka tulisi huomioida latausnopeuden ja akkukapasiteetin osalta. Monilla on vielä se tilanne että plugarin akku käytetään suurin piirtein tyhjäksi ennen kauppaan menoa. 3,6KW laturilla 15KWh:n akku alkaa olla kohtuu täynnä kolmen tunnin jälkeen.
Väittäisin, että aika harvassa on tapaukset, joissa edes 20km rangella ei pääsisi kauppaan ja takaisin kotiin.

Vähän veikkaan, että nämä nykyiset Prismojen parkkihallien hidaslaturit on vain hassu välivaihe, joka tulee pikkuhiljaa katoamaan kun huomataan, että niiden ylläpito tuleekin aika kalliiksi ja niiden vaikutus asiakkaiden houkuttelussa on lähes merkityksetön.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Väittäisin, että aika harvassa on tapaukset, joissa edes 20km rangella ei pääsisi kauppaan ja takaisin kotiin.
Oletan että yleisin toimintatapa on käydä kaupassa kotimatkalla. Mutta kuten sanoin aikaisemmin niin sitä pitää katsoa vähän henkilökohtaisesta näkökulmasta että minkälainen käyttöprofiili on.

Ja se ei ole pelkästään saatavuuskysymys vaan myös kustannus-, jälleenmyyntiarvo- ja mukavuuskysymys. Itse olen esim aika huono lataamaan schuko pistokkeesta verrattuna type-2 pistokkeeseen, saati sitten CCS:ään.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Ja se ei ole pelkästään saatavuuskysymys vaan myös kustannus-, jälleenmyyntiarvo- ja mukavuuskysymys. Itse olen esim aika huono lataamaan schuko pistokkeesta verrattuna type-2 pistokkeeseen, saati sitten CCS:ään.
No itse olen plugaria tässä 1,5 vuoden aikana alle 10 kertaa ladannut julkisessa pisteessä. Ei tulisi mieleenkään jonkun kauppareissun ajaksi alkaa räpeltämään piuhaa autoon kiinni sen muutaman hassun kilometrin takia mitä siinä ajassa ehtii ladata.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
No itse olen plugaria tässä 1,5 vuoden aikana alle 10 kertaa ladannut julkisessa pisteessä. Ei tulisi mieleenkään jonkun kauppareissun ajaksi alkaa räpeltämään piuhaa autoon kiinni sen muutaman hassun kilometrin takia mitä siinä ajassa ehtii ladata.
Siksipä kannattaa miettiä omasta käyttötarpeesta.

Mä oon 4 vuoden aikana ladannut julkisesta pisteestä ainakin 100 kertaa vaikka suurimmassa osassa kertoja olisinkin voinut ladata kotona. Tosin mulla onkin 7,1kW laturi.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
67
Muutaman viikon kokemuksella plugarin latauksesta:.
Kotitolpasta en ole vielä ladannut kertaakaan(virallinen lataustolppa tulee ~2 kk. kuluessa)
Jälkikasvun harrastuksen vuoksi tulee kuitenkin notkuttua 3-4 krt / vk ilmaisen latauspisteen lähellä(n. 200m). Matkaa latauspisteelle kotoa tulee ~16 km.
Käytännössä tuolla ilmaisella latauksella 2 tunnin harjoitusten aikana kerkee lataamaan akut täyteen. Bensan kulutus on nyt ollut ~3 l. paikkeilla näillä pakkakeleillä, mukana muutama pidempi ~100 km. lenkki 100% latauksesta --> akut tyhjäksi. Vanhaan Rion verrattuna kulutus on n. puolittunut...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
Muutaman viikon kokemuksella plugarin latauksesta:.
Kotitolpasta en ole vielä ladannut kertaakaan(virallinen lataustolppa tulee ~2 kk. kuluessa)
Jälkikasvun harrastuksen vuoksi tulee kuitenkin notkuttua 3-4 krt / vk ilmaisen latauspisteen lähellä(n. 200m). Matkaa latauspisteelle kotoa tulee ~16 km.
Käytännössä tuolla ilmaisella latauksella 2 tunnin harjoitusten aikana kerkee lataamaan akut täyteen. Bensan kulutus on nyt ollut ~3 l. paikkeilla näillä pakkakeleillä, mukana muutama pidempi ~100 km. lenkki 100% latauksesta --> akut tyhjäksi. Vanhaan Rion verrattuna kulutus on n. puolittunut...
Viet auton siis johonkin Ikean tai kauppakeskuksen ilmaiselle laturille, ja lähdet siitä sitten itse johonkin ihan muualle kuin kyseiseen liikkeeseen asioimaan?
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
67
Viet auton siis johonkin Ikean tai kauppakeskuksen ilmaiselle laturille, ja lähdet siitä sitten itse johonkin ihan muualle kuin kyseiseen liikkeeseen asioimaan?
kauppakeskuksen parkkipaikalla löytyy pisteet. Onko moraalisesti varastettua sähköä? ehkä mutta eipä ole kylttejä joissa varattu vain liikkeissä asioiville. Saa tulla sakottamaan jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Mulla on lataukset tällä hetkellä keskittyvät harrastusten lähellä sijaitsevaan Lidliin, josta tulee sitten samalla käytyä ostamassa kauppalistan tavaroita ja lounaalla käymiseen. Valitsen yleensä lounaspaikan sen mukaan että löytyykö sieltä laturia jos akussa on tilaa.

Vaikka tosiaan kotoa 3x25A latauslaite löytyykin. Sitä tulee käytettyä jos muuten ei akussa riittävästi virtaa ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 783
Kyllä varmasti suurinosa laskee sähköauton nimenomaan kotilataus-vehkeeksi. Jos sitä ei pysty tekemään, niin edullisuus haihtuu sen sileän tien.
Itsekin lasken sen siten ja kokoajan harkinnassa, että onko tässä jo oikeasti "vara" ostaa täyssähkö.. Itse en laske pääomakuluja kustannukseksi, koska niitä kustannuksia tulisi omassa käytössä joka autossa (jos vaikka päätyisikin esim. hybridiin tms. niin saman verran karkeasti oletan hinnan laskevan esim. GLC:ssä ja Tesla Model Y:ssä...).
Model Y olis sen 85 000e kaikilla herkuilla ja kiihtyvyys jo sen 4-sekkaa, joten sitä voitaisiin verrata oikeisiin tehoautoihin (esim. sitten GLC-43 amg jne...). Ei se periaatteessa ole kallis, vaikka onkin..
Tjaa a.

No enpä kyllä itse ainakaan pelkkää kiihtyvyyttä katsoisi autoa valitessa. Siis sillä mielellä että "jaa tässä autossa A on 4sec, pakko löytyä vastaava autosta B, muuten ei tätä voi ostaa!"

Aika harvoin tarvii lämä tiskissä lähteä 100km/h vauhtiin, joten se ei ole mikään pääkriteeti itselle. Jos jotain 6-7 sec 0-100 löytyy, niin ohituskiihtyvyys on yleensä silloin ihan riittävä.

Viet auton siis johonkin Ikean tai kauppakeskuksen ilmaiselle laturille, ja lähdet siitä sitten itse johonkin ihan muualle kuin kyseiseen liikkeeseen asioimaan?
Entä sitten? Jos niin voi tehdä niin miksei.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
kauppakeskuksen parkkipaikalla löytyy pisteet. Onko moraalisesti varastettua sähköä? ehkä mutta eipä ole kylttejä joissa varattu vain liikkeissä asioiville. Saa tulla sakottamaan jos siltä tuntuu.
Entä sitten? Jos niin voi tehdä niin miksei.
Eihän se tosiaan kiellettyä ole, korkeintaan moraalisesti väärin, kuten jo todettu. Odotan vain kun seuraavaksi vaihdetaan sähköautoon, ja tullaan avautumaan miten plugarikuski laittaa autonsa "turhaan" lataukseen, ja lähtee ihan toisaalle harrastustensa pariin. ;)
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Se että lapselta voi viedä tikkarin ei tarkoita että niin saa tehdä tai että se on moraalisesti oikein.

Itsekin olen joskus syyllistynyt lataamaan ilman palveluiden käyttämistä mutta yritän sitä välttää ja mieluummin näkisin että latauspisteet olisi maksullisia kuin ilmaisia. Näin käyttö menisi tarpeen mukaan eikä taloudellisen hyötyyn / hukkaan.

On ikävää jos latauspistettä varataan vaan sen takia että näin voidaan tehdä tai sitten ajellaan ympäri kaupunkia etsimässä ilmaisia ämpäreitä.. (jota siis itsekin teen - en ole muita parempi mutta tunnistan ongelman)
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Kyllä varmasti suurinosa laskee sähköauton nimenomaan kotilataus-vehkeeksi. Jos sitä ei pysty tekemään, niin edullisuus haihtuu sen sileän tien.
Itsekin lasken sen siten ja kokoajan harkinnassa, että onko tässä jo oikeasti "vara" ostaa täyssähkö.. Itse en laske pääomakuluja kustannukseksi, koska niitä kustannuksia tulisi omassa käytössä joka autossa (jos vaikka päätyisikin esim. hybridiin tms. niin saman verran karkeasti oletan hinnan laskevan esim. GLC:ssä ja Tesla Model Y:ssä...).
Model Y olis sen 85 000e kaikilla herkuilla ja kiihtyvyys jo sen 4-sekkaa, joten sitä voitaisiin verrata oikeisiin tehoautoihin (esim. sitten GLC-43 amg jne...). Ei se periaatteessa ole kallis, vaikka onkin..
Se on kerran sen 4sec sen jälkeen arvot tippuu.

Model y kaikilla herkuilla 85k ja kun laatua verrataan niin Dacia on sopiva verrokki. Dacioita saat 8kpl teslan hinnalla eli joka päivä voisit ajaa eri daciaa
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Se että lapselta voi viedä tikkarin ei tarkoita että niin saa tehdä tai että se on moraalisesti oikein.
OT: huono vertaus, tuo on varkaus ja se löytyy ihan rikoslaista. Kaupan asiakkailleen tarkoittaman ilmaisen latauksen käyttö asioimatta liikkeessä on paljon harmaammalla alueella.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
OT: huono vertaus, tuo on varkaus ja se löytyy ihan rikoslaista. Kaupan asiakkailleen tarkoittaman ilmaisen latauksen käyttö asioimatta liikkeessä on paljon harmaammalla alueella.
Tarkoituksella kärjistin tuodakseni eron "voimisen" ja "saamisen" välillä.

Mutta tuohon verrannollisia asioitahan löytyy vaikka kuinka paljon: Kahvilan vessassa käynti ilman palveluita, Kaupan esittelytuotteiden rohmuaminen ostamatta mitään, tuotteen tilaaminen ja palauttaminen käytön jälkeen, ylimääräisten tuotteiden tilaaminen ilmaisen toimituksen takia, etc.,etc.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kun kaikki tarvitsee latausta ja tällä saa houkuteltua paljon maksukukyisiä autoilijoita oman liikkeen pihaan niin päätetäänkin poistaa latausmahdollisuus? Ei tämä varsinaisesti käy järkeen.
Kun lukee noita tarinoita missä ihmiset istuu lataamassa Lidlin pihalla ja näppäilemässä kännykkää, niin ei se nyt hirveän maksukykyiseltä kuulosta. Samaa olen nähnyt verkkokauppa.comissa, porukka istuu autossa latailemassa kun menen sisään hakemaan jotain ja ovat vielä siellä istumassa kun palaan takaisinkin. Eivät he ainakaan ostoksille tulleet.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Tarkoituksella kärjistin tuodakseni eron "voimisen" ja "saamisen" välillä.

Mutta tuohon verrannollisia asioitahan löytyy vaikka kuinka paljon: Kahvilan vessassa käynti ilman palveluita, Kaupan esittelytuotteiden rohmuaminen ostamatta mitään, tuotteen tilaaminen ja palauttaminen käytön jälkeen, ylimääräisten tuotteiden tilaaminen ilmaisen toimituksen takia, etc.,etc.
Ja sitten kun se alkaa haitata tarjoajan bisnestä joko vähentyneenä asiakasvirtana tai kasvaneina kuluina, tarjoaja puuttuu siihen parhaaksi katsomallaan tavalla, kahvila avaa vessan erikseen, esittelytuotteita jakaa ihminen ja palautettavista tuotteista aletaan velotamaan palautuskulut lain antamissa rajoissa. Ei näihin mitään yleistä paheksuntaa tai moraalipoliisia tarvita
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Ja sitten kun se alkaa haitata tarjoajan bisnestä joko vähentyneenä asiakasvirtana tai kasvaneina kuluina, tarjoaja puuttuu siihen parhaaksi katsomallaan tavalla, kahvila avaa vessan erikseen, esittelytuotteita jakaa ihminen ja palautettavista tuotteista aletaan velotamaan palautuskulut lain antamissa rajoissa. Ei näihin mitään yleistä paheksuntaa tai moraalipoliisia tarvita
Sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi ja niin on minullakin. En arvosta mustavalkoista omanedun tavoittelua vaan liberaalia toimintaympäristöä, jossa arvostetaan ihmisten positiivista toimintaa ja pyritään välttämään turhaa holhoamista. Ikävä kyllä aina löytyy joitakin, jotka katsovat oikeudekseen kusea muiden muroihin mutta jos asenneilmapiiri on sen vastaista, vähentää se todennäköisyyttä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Kun lukee noita tarinoita missä ihmiset istuu lataamassa Lidlin pihalla ja näppäilemässä kännykkää, niin ei se nyt hirveän maksukykyiseltä kuulosta. Samaa olen nähnyt verkkokauppa.comissa, porukka istuu autossa latailemassa kun menen sisään hakemaan jotain ja ovat vielä siellä istumassa kun palaan takaisinkin. Eivät he ainakaan ostoksille tulleet.
Eih vttu tuo jos mikä on junttia :zoom:

Siis tämäkö on nyt sitä mullistavaa sähköautoilua. Istutaan verkkokaupan kellarissa tuntitolkulla näppäilemässä itseään, jotta pääsee siihen vuoraluukun parkkipaikalle.

Ihmettelinkin miksi netflix pitää olla autossa, mutta näköjään tuossa se vastaus onkin
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Eih vttu tuo jos mikä on junttia :zoom:

Siis tämäkö on nyt sitä mullistavaa sähköautoilua. Istutaan verkkokaupan kellarissa tuntitolkulla näppäilemässä itseään, jotta pääsee siihen vuoraluukun parkkipaikalle.

Ihmettelinkin miksi netflix pitää olla autossa, mutta näköjään tuossa se vastaus onkin
Tähän totean et jotain menny pieleen jos sähköautoon rahat ja asutaan vuokraluukussa... Oisko prioriteetit nurin niskoin noissa tapauksissa :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Itseltä meni kyllä ihan ohi miten asumismuodon valinta liittyy auton voimalinjan valintaan?
Kumpikaan ei käsittääkseni kerro valtavasti varallisuudesta tai sen käyttön perusteluista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 425
Laskin huvikseni Teslan pääomakulut, jos vuonna 2014 olisi sellaisen Model S:n ostanut, niin eipä siinä paljoa sähkön hinta taitaisi tuntua. Vuodessa sellaiset 7-8000e pelkkiä pääomakuluja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 783
Eih vttu tuo jos mikä on junttia :zoom:

Siis tämäkö on nyt sitä mullistavaa sähköautoilua. Istutaan verkkokaupan kellarissa tuntitolkulla näppäilemässä itseään, jotta pääsee siihen vuoraluukun parkkipaikalle.

Ihmettelinkin miksi netflix pitää olla autossa, mutta näköjään tuossa se vastaus onkin
LOL
Joo nyt mäkin hokasin miksi autossa pitää olla appsit ja jopa videopelit, kun ei siellä kotona kerkeä pelaamaan isolta ruudulta.. pitää istua autossa lataamassa :)
Ei näihin mitään yleistä paheksuntaa tai moraalipoliisia tarvita
Jep samaa mieltä.

Täälläkin eräs kauppakeskus piti ilmaista ensimmäisen tunnin pysäköintiä vuosikaudet. No tuli aika paljon käytettyä kyseistä ilmaista etua, kunnes lopettivat. No siirryin sitten toiseen kauppakeskukseen.
Vissiin joku kävijä kato ollut kauppakeskuksessa, ainakin liikkeitä hävinnyt, nykyään taas eka tunti ilmainen, oliko jossain vaiheessa jopa kaksi ilmaista tuntia.

Samalla myös kaupunki ehkä kolminkertaistanut kadunvarsipysäköinnin maksut keskustassa ja samalla ihmettelee kun ihmiset käyvät automarketeissa ja kauppakeskuksissa.

Nooh vähän offtopic jo :)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
IMO ihan turha nopeampaa (ja kalliimpaa) laittaa alle 15kWh akkukapasiteetin laitteisiin.
Tuo on ihan siitä kiinni, paljonko tehokkaampi laturi maksaaa. Itse luulen että maksaisi vain satasia ja pitäisin hintansa väärtinä. Plugarien testisykliä voisi hyvin muuttaa sellaiseksi, että siihen sisältyy 30min-1h lataustauko niin valmistajilla olisi motivaatiota tehdä tuolle jotain. Nythän 7kW löytyy 2-vaiheisena mesen lisäksi vagin isommista malleista ja 1-vaiheisena muutamilta muilta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Kyllä siinä mieli on maassa 40.000€ lataushybridilläni tulin ostamaan 120€ ostokset citymarketista ja tunnin latauksesta joutui maksamaan (tarkistaa taskulaskimella 0.02*60) 1.2€! Melkosta riistoa, kun reilu hinta (tarkistaa laskimella: 0.20c/kWh*3.7kW) olisi ollut 0.8€! Kyllä minä nyt mieleni pahoitin kun puoli euroa hukkasin!

Olen minäkin kwh-hinnoitelun kannalta, mutta jotain suhteellisuuden tajua.
Kiitos oikaisemisesta!
Vaikka sähkölataaminen on murusia hankitusta omaisuudesta/hyödykkeiden hinnasta, ei se silti tarkoita sitä että kannattaa maksaa kovia hintoja. En tiedä mistä kenkäsi puristaa - oletko todella sitä mieltä että ns. "varakkaat itkee latauksen hinnasta" tjms..

Ensinnäkin lataushybridi ei enää nykyään tarkoita, että pitää laittaa neljäsosaa asunnon hinnasta autoon kiinni. Eli puhutaan nyt jo nykypäivänä ihan esim. 16000e-26000e hankintahinnasta ja vähänkäytetyistä 100000km ajetuista autoista esimerkiksi.

Todellisuus voi olla toista kuin mitä sinä @eurokeitai tänne kirjoittelet.

Tuosta esim. ihan reaalimaailman K-latauksen hybridiautoon pamahtaneita lataushintoja:

lataukset_20 – kopio (2).jpg


Mieluummin maksaisin reilua kWh hinnoittelua kyllä juu. Ja olen edelleen samaa mieltä että K-lataus ei hinnoittelullaan ole hyvä kuin oikeille sähköautoille mitkä imuroi sen sähkön nopeasti kitusiinsa. Esim. Teslalla minuuttitaksa olisi ihan kiva.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
116
Kiitos oikaisemisesta!
Vaikka sähkölataaminen on murusia hankitusta omaisuudesta/hyödykkeiden hinnasta, ei se silti tarkoita sitä että kannattaa maksaa kovia hintoja. En tiedä mistä kenkäsi puristaa - oletko todella sitä mieltä että ns. "varakkaat itkee latauksen hinnasta" tjms..

Ensinnäkin lataushybridi ei enää nykyään tarkoita, että pitää laittaa neljäsosaa asunnon hinnasta autoon kiinni. Eli puhutaan nyt jo nykypäivänä ihan esim. 16000e-26000e hankintahinnasta ja vähänkäytetyistä 100000km ajetuista autoista esimerkiksi.

Todellisuus voi olla toista kuin mitä sinä @eurokeitai tänne kirjoittelet.

Tuosta esim. ihan reaalimaailman K-latauksen hybridiautoon pamahtaneita lataushintoja:



Mieluummin maksaisin reilua kWh hinnoittelua kyllä juu. Ja olen edelleen samaa mieltä että K-lataus ei hinnoittelullaan ole hyvä kuin oikeille sähköautoille mitkä imuroi sen sähkön nopeasti kitusiinsa. Esim. Teslalla minuuttitaksa olisi ihan kiva.
Eikö Kesko tarjoa vain vaihtojännitettä? Eli Teslakin lataa vain 11,5kW tehoilla (paits 3 SR+ 7,7kW)
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
116
AC:n kanssa SR+ lataa kyllä 11kW myös, kuten kaikki uudet Teslat (jossain vanhemmissa on ollut 22kW, mutta enää ei löydy)
Ok, Teslan oma sivusto vain listasi onboard chargerin kooksi SR+:lle tuon. Ja joo, vanhoja S:iä on ainakin maailmalla, missä tuplalaturit kyydissä.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
K-latauksessa on sekä 11kW AC-lataus että 50 kW DC-lataus ja molemmat ovat minuuttihinnotteisia. DC-lataus on suunnilleen tuplasti AC:ta kalliimpaa, olettaen että saa täydelä teholla sisään virtaa. AC-lataus taas on tosi hyvän hintainen tuolla hinnoittelulla, kunhan auto vaan pystyy hyödyntämään täyden tehon.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
116
K-latauksessa on sekä 11kW AC-lataus että 50 kW DC-lataus ja molemmat ovat minuuttihinnotteisia. Varsinkin tuo DC-lataus käy kalliiksi, ellei auto ota täyttä tehoa sisään. AC-lataus taas on tosi hyvän hintainen, kunhan auto vaan pystyy hyödyntämään täyden tehon.
Kiitos tiedosta. Osaatko sanoa onko se 50kW per latauspaikka taattu, vai onko siellä joku jaettu kapasiteetti, ja käyttäjää kustaan kovempaa silmään, jos sattuu täydelle kentälle?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
DC latauksen sudenkuoppa on akun lämpötila näillä keleillä, joka voi iskeä aika pahasti lataustehoon. AC latauksissa hinnoittelun ongelma on sitten se laturin teho.

50kW on yleensä dedikoitu mutta suuremmat tehot voi olla jaettu. K-latauksella on myös joskus ollut toimipaikkakohtainen rajoitus 30kW DC latureissa mutta tietääkseni niistä on päästy eroon.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Kiitos tiedosta. Osaatko sanoa onko se 50kW per latauspaikka taattu, vai onko siellä joku jaettu kapasiteetti, ja käyttäjää kustaan kovempaa silmään, jos sattuu täydelle kentälle?
En tiedä kyllä. PK-seudulla noita näyttää olevan 4xAC ja 4xDC per marketti, ja käyttöaste usein aina max 2/8 käytössä, jolloin tuskin loppuu kapasiteetti kesken. Voi olla ettei täyttä tehoa irtoa, jos sattuisi olemaan 3-4 autoa DC-latauksessa, mutta se on vain arvelu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 980
Töissäkin noussut Fortumin hinnat 15c -> 25c.
Omalla ajoilla nyt menee disukkaa 3500€ sis. vero ja sähköllä menisi 10000kwh joka sitten on 2500€ plus vero. Pieneksi jää erot julkisella. Jos miettii että ajaisi paljon ympäri Suomea ja aina ei voisi hitaalla ladata niin siitäkin tulee extraa. Paljon kyllä mietityttää miten se sähkö tulee enää paljoa halvemmaksi jos on julkisten varassa. Kotilatauksella toki säästöä tulee jos pysytään alle 10c mutta rangea pitäisi saada paljon enemmän jos nyt pääsee esim. 350km M3:lla. Omat ajot enemmän motaria kuin kaupunkia.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ok, Teslan oma sivusto vain listasi onboard chargerin kooksi SR+:lle tuon. Ja joo, vanhoja S:iä on ainakin maailmalla, missä tuplalaturit kyydissä.
Katsoit väärän maan tietoja, jenkeissä tämä on totta, yhdestä vaiheesta 32A. Suomessa kolmesta vaiheesta saa sen 11kW.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Laskeskelin viime reissun sähkökuluja kun se on päivän aihe:

Tuli ajettua 522km ja sähköä kului 28,65€ edestä. Oikeasti hieman vähemmän, sillä akku ei ollut tyhjä kotiin saapuessa, mutta yksinkertaisuuden vuoksi lasken että kaikki sähkö kului mitä ladattiin. Sisältää sähkön mikä oli kotona ladattu ennen lähtöä. Eli seassa on kotisähköä, Superchargeria sekä Fortumin julkisesta laturista ladattua sähköä.

100km hinnaksi tulee siis 28,65/5,22 = 5,4885 Pyöristetään 5,5€

Vertailun vuoksi entisen vakkariaseman nyky polttoainehinnoilla 95E10 1,544€/L ja dieseli 1,434€/L saisi bensiiniä kulua 3,562L/100km tai dieseliä 3,835L/100km
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 240
Tämänpäiväisestä reissusta hieman dataa. Jokaista etappia en huomannut taltioida.







Tuossa on aamupalan jälkeisen matkan tietoja. Enimmäkseen maantietä ja 100km/h kehätietä. Ehkä kymmenisen kilometriä 60km/h aluetta ja nimellisesti kaupunkiajoa, suunnilleen pari kilometriä. Lämpötila oli siinä -8C paikkeilla. Auto näyttää lämpimämpää kun savuttiin kohteeseen, mutta ilmatieteen laitoksesta voi tarkistaa Vantaan lämpötilat siinä klo 11 aikoihin, sen mukaan -7,9C

Keskinopeus 75km/h











Saman välimatkan viimeiset 50km meni hieman pienemmällä kulutuksella, siihen 50km matkaan mahtuu suurin osa tuosta 60km/h ajosta






Päivän viimeisellä etapilla alkoi lämpötilat alkoi laskemaan -10C -> -14C. Kulutus oli 204wh/km. Keskinopeus 80km/h




Taas viimeiset 50km tällä etapilla menee pienemmällä kulutuksella, koska ne viimeiset kilometrit ovat taajamaa.


Jos verrataan tuohon norjalaisten testiin niin sellasessa 5-10 asteen pakkasessa pääsee aikalailla heidän tulokseen. Tosin heillä oli LR eikä Performance, mutta sähkökiuas kuitenkin molemmissa, ei ilppiä.




Laskeskelin kuluja kun tuolla toisessa ketjussa siitä keskusteltiin:

Tuli ajettua 522km ja sähköä kului 28,65€ edestä. Oikeasti hieman vähemmän, sillä akku ei ollut tyhjä kotiin saapuessa, mutta yksinkertaisuuden vuoksi lasken että kaikki sähkö kului mitä ladattiin. Sisältää sähkön mikä oli kotona ladattu ennen lähtöä. Eli seassa on kotisähköä, Superchargeria sekä Fortumin julkisesta laturista ladattua sähköä.

100km hinnaksi tulee siis 28,65/5,22 = 5,4885 Pyöristetään 5,5€

Vertailun vuoksi entisen vakkariaseman nyky polttoainehinnoilla 95E10 1,544€/L ja dieseli 1,434€/L saisi bensiiniä kulua 3,562L/100km tai dieseliä 3,835L/100km
Miten tuo ladatun sähkön määrä jakautuu koti/fortum/sc välillä? Äkkiseltään kun tuota ei voi kovin edullisena pitää vrt fossiilikoneet
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 980
Virralla aika mielenkiintoinen setti. AC lataus 16c/kWh, ensimmäinen tunti ilmainen sitten 2,4€ per tunti. 11kw latauksella ollaan äkkiä hinnoissa 30c/kWh.

Pikalatauksessa 24c/kWh ja 45min ilmaiseksi mutta sen jälkeen 25c/min+kWh.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Eih vttu tuo jos mikä on junttia :zoom:

Siis tämäkö on nyt sitä mullistavaa sähköautoilua. Istutaan verkkokaupan kellarissa tuntitolkulla näppäilemässä itseään, jotta pääsee siihen vuoraluukun parkkipaikalle.

Ihmettelinkin miksi netflix pitää olla autossa, mutta näköjään tuossa se vastaus onkin
Tämä viestiketju poikkeaa profiililtaan muista. Chattaillaan työpäivän aikana IO-Techin sähköautokanava täyteen samalla kun istutaan Lidlin parkissa ilmaisessa latauksessa....:sclap:
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Virralla aika mielenkiintoinen setti. AC lataus 16c/kWh, ensimmäinen tunti ilmainen sitten 2,4€ per tunti. 11kw latauksella ollaan äkkiä hinnoissa 30c/kWh.

Pikalatauksessa 24c/kWh ja 45min ilmaiseksi mutta sen jälkeen 25c/min+kWh.
Tuolla motivoidaan parempaan kiertoon latauslaitteilla. Puhdas kilowatti pohjainen laskutus johtaa auton roikottamista latauksessa turhaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 980
Tuolla motivoidaan parempaan kiertoon latauslaitteilla. Puhdas kilowatti pohjainen laskutus johtaa auton roikottamista latauksessa turhaan.
Juu sen ymmärrän mutta onko siitä vielä ongelmaa kun ei ole autojakaan? Toki hyvä opettaa nyt jo mutta mieluummin rauhassa ostoksilla kuin juoksemassa läpi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 980
Onhan tuo vielä varsin edullista, varsinkin jos verrokiksi ottaa edes hivenen sporttisen fossiilin.
Jos ei otakaan kuin vajaa 200hp 2.0 TDI koneen, niin keskikulutus on jossain 5-5.5l/100km. Toki tähän sitten vero päälle mutta jos laskee vain kulutuksella niin ei sähkö kaukana ole. Tällä hetkellä kaasu olis halvempaa kuin sähkö jos kWh pysyy max 15-16c kohdalla. Heti kun tuon yli mennään niin kaasu tulee halvemmaksi. Toki vain kulutuksen osalta. Pääomakulut ja muut huollot sitten erikseen.

Jos lasketaan kaasu seuraavasti, 4kg/100km ja maakaasu maksaa 1,28€/kg eli 5,12€/100km.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Juu sen ymmärrän mutta onko siitä vielä ongelmaa kun ei ole autojakaan? Toki hyvä opettaa nyt jo mutta mieluummin rauhassa ostoksilla kuin juoksemassa läpi.
Voihan sen katkaista etänä aplikaatiota käyttäen (jonka takia en oikein ymmärräkään että mitä hyötyä siitä oikeasti on)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Johto kiinni auotossa ja laturi yhtäkkiä vain lopettaa lataamisen vikatilan takia voisi myös johtaa parkkisakkoon?
Noissa tapauksissa kai jää useimmiten punainen valo palamaan ainakin AC-pömpeleihin. Muistaakseni ainakin Helsingin parkkipirkoilla oli sellainen linja että voidaan sakottaa jos vihreä valo palaa eli auto ei lataa, mutta sinisellä (lataus) ja punaisella (vika) ei. Sitä nyt en sinänsä toivo, että AC-latauspisteitä valvottaisiin kovin tarkasti, mutta pikalatureilla autoja ei tarvitsisi turhaan seisottaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Näin hintaihmettelyn jatkoksi, veikkaisin hinnan olevan asemilla melko pian samalla tavalla jatkuvasti vaihtelevaa kuin polttoaineissakin.
Esimerkiksi tällä hetkellä taitaa tukussa sähkön hinta olla korkeimmillaan pitkään aikaan.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
568
Kiitos oikaisemisesta!
Vaikka sähkölataaminen on murusia hankitusta omaisuudesta/hyödykkeiden hinnasta, ei se silti tarkoita sitä että kannattaa maksaa kovia hintoja. En tiedä mistä kenkäsi puristaa - oletko todella sitä mieltä että ns. "varakkaat itkee latauksen hinnasta" tjms..
Käytin nyt ehkä vähän liian kärjistävää tyyliä - näin käy kun käyttää liikaa aikaa internetissä keskustellessa. Pointtini lähinnä oli, että minusta 1.2€/tunti ei ole kokonaisuutena niin kova hinta, että sen takia kannataisi pelihousunsa polttaa. Monessa paikassa saa pelkästä pysäköinnistäkin maksaa enemmän. Mielestäni kaupallisen latauksen hintoihin kiinnitetään suhteettoman paljon huomioita, vaikka sähköautoilussa kaikki muu maksaa enemmän. Esim. jos jostain pitäisi pitää enemmän meteliä, niin taloyhtiöihin myytävien latausjärjestelmien ylikalliista järjestelmistä...
Tuosta esim. ihan reaalimaailman K-latauksen hybridiautoon pamahtaneita lataushintoja:

Mieluummin maksaisin reilua kWh hinnoittelua kyllä juu. Ja olen edelleen samaa mieltä että K-lataus ei hinnoittelullaan ole hyvä kuin oikeille sähköautoille mitkä imuroi sen sähkön nopeasti kitusiinsa. Esim. Teslalla minuuttitaksa olisi ihan kiva.
Melkoisen ahkerasti olet jaksanut k-latailla plugaria. Tässä on ladattu ilmeisesti muutenkin kuin ostoksilla? Koen silti vaikeuksia asettua asemaasi - otetaan vaikka Joulukuu, 0.91€/3.1kWh = 29c/kWh. Samaa hintaluokkaa on minullekkin välillä täyssähköllä pikalataus. Tammikuun latauksia voisin minäkin pitää kalliina (0.68€) - jos kohtuuhinta olisi joulukuulle ollut vaikka 0.30€, k-lataus on "riistänyt" 0.38€. Kaupallisen latauksen järjestämisessä tuo menee varmaan jo transaktiokuluihin. Vähintään saman verran riistoa on varmaan paistopisteen patongissakin...
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Näin hintaihmettelyn jatkoksi, veikkaisin hinnan olevan asemilla melko pian samalla tavalla jatkuvasti vaihtelevaa kuin polttoaineissakin.
Esimerkiksi tällä hetkellä taitaa tukussa sähkön hinta olla korkeimmillaan pitkään aikaan.
Itse en usko että spot-hinnan vaihtelua kannattaisi ottaa hinnoitteluun vaikuttavaksi tekijäksi. Oikeasti kalliit tunnit ovat niin harvassa, että lataajien aiheuttamat tappiot ovat mitättömät. Normaalioloissa sähkön hinta taas on aika pieni kuluerä verrattuna itse laturin hintaan ja sen ylläpidon aiheuttamiin kustannuksiin. Kate siis on kunnossa, mutta käyttöastetta pitäisi saada paremmaksi. Dynaaminen hinnoittelu on tietysti yksi vaihtoehto tuon saavuttamiseen, mutta toisaalta monimutkaisempi hintamalli voi olla myös käyttäjiä karkottava tekijä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 968
Viestejä
4 215 762
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom