- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 507
Tämä on tietysti optimitilanne, että suurimmat ajot tulee sähköllä. Laskelma olisi hieman erilainen, jos ottaa pohjaksi vaikka mun diesel-auton vuotuiset 3-40 tkm motarilla. Äkkiseltään laskin, että 10 kWh plugareilla saattais just ja just päästä samoihin kuluihin kuin dieselillä. Aivan max. 30% olis sähköllä. Tämä sillä oletuksella, että bensaturbon kulutus olisi se mitä vastaavalle koneelle muuten on ilmoitettu, motarillahan se on helposti litra-pari vielä enemmän.Lataushybridin hyötyjä ja sopivuutta itselle voi laskea kertomalla ajopäivät keskimääräisellä akulla ajetulla matkalla ja vertaamalla sitä vuoden kokonaiskilometreihin. Esim. akkuajoa on 300 päivää * 35 km, eli vuodessa yli 10.000 km pelkällä sähköllä. Jos vuoden kokonaisajot on 15.000 km, niin jäljelle jäävä 5000 km ajetaan bensalla suunnilleen samalla kulutuksella kuin bensaversio kuluttaisi. Mielestäni 10.000 km/vuosi sähköllä leikkaa paljon sekä päästöistä että polttoainekuluista.
e: Ja em. esimerkillä en sitten yritä todistella mitään muuta kuin, että mun dieselin ajoprofiiliin tuo ei käy. Diesel ei taas sovi nurkkapyöritykseen ja siinä ei ole koukkua. Romubensassa on koukku... Siitähän se ajatus sitten lähti ja ostohousut on valmiina, vain sopiva auto puuttuu.