Lisään oman lusikkani soppaan omasta ratkaisustani; tilasin jo viime vuoden loppupuolella rohkeasti model 3:sen, SR+. Toimituksen
pitäisi olla Helmikuussa.
Tulee korvaamaan kahden dieselauton taloudessa toisen, joka kuluttaa noin 8-10l/100, ja josta maksetaan pelkkää veroa 1000€/vuosi, ja joka alkaa olla iän ja kilometrien puolesta paalikamaa.
Kyseiseen autoon on tullut arviolta noin 20-25tkm/vuosi. 80% ajoista on työmatkaa, noin 100km päivässä, ja sen lisäksi aika paljon kylillä pyörimistä, lasten harrastukset jne.
Olen tuon laskenut auki siten model 3:sen kaikki kustannukset ovat vain hiukan enemmän kuin tuon nykyisen rynnäkkövaunun kaikki kustannukset, mutta esimerkiksi huomattavasti vähemmän kuin jonkun siedettävän työsuhdeauton ottaminen tähän väliin, sen yhteydessä verovähennysten menettäminen jne. Lisäksi tuo saa autotallista vapautuvan lämpimän paikan ja edellytykset 3-vaihe lataamiselle on olemassa.
Laskelmathan toki pitävät paikkansa ainoastaan nykytilanteessa kun sähköautoilusta ei tarvitse maksaa mitään ylimääräistä,
vielä. Aika näyttää minkälainen ruoska alkaa heilumaan kun valtio huomaa lypsylehmän tuoton hupenevan.
Ainoa mikä mietityttää on Teslan mooseksen aikaiset ajovalot. Talouteen jäävässä saksalaisessa premiumissa on keulalla sellaiset tykit ja dynaamiset kaukovalot että niiden generoima päivänvalo saattaa 90% muista tielläliikkujista häpeään tuikkuineen, ja niihin tottuneena teslan ajovalot eivät herätä mitään intohimoja.
Noissahan on nyt alkanut uusissa tulemaan jo jonkinnäköistä projektorivalaisinta mikä on jo huomattava parannus entiseen. Pitää katsoa olisiko jo tuohon omaan tulevaan malliin ehtineet, jos ei niin täytyy harkita lykkäämistä. Täällä maalla kun ajellaan mörön perseen pimeydessä melko iso osa vuodesta.
Odotin innolla ID.3:sen saapumista markkinoille, ja sen saavuttua totesin että haluamillani varusteilla se kustantaisi noin 45000€, ja siinä on huomattavasti heikommat takuut kuin teslalla, joten päädyin teslaan.
Wolkkarilla oli muistaakseni yleinen takuu 2 vuotta + 1 lisävuosi rahasta tms.? Lisäksi ainoastaan akustolla oli pidempi 160tkm(?) takuu.
ID.3:sen plussaa on matriisiajovalot jotka sisältyvät jo aika moneen nyt julki tulleeseen varustelutasoon.
Onko tilanne muuten muuttunut yhtään, en ole hetkeen aktiivisesti seurannut tilannetta: tarjoaako muut sähköautonvalmistajat autoilleen akuston
JA voimalinjan takuun? Lisäksi onko tesla ainoa joka
EI vaadi jotain kallista säännöllistä huoltoa marmoritiskillä takuun säilymiseksi?
Tämä ei ole mikään provo, eikä tarkoitus ole parjata muita merkkejä, eikä ylistää teslaa. Tarkoitus ei ole myöskään vittuilla polttomoottoriautoille eikä paskoilla valoilla ajaville. Talouteen jää yksi dieselauto.
Jään odottamaan paskaa niskaani.