Tulevat id.3 halvimmat mallit arvio hinta 31 900€. -2000€ sähköautotuki. On vasta arvio, mutta uskoisin että hinta pysyy samana.Itseasiassa joo, oliko varmuutta siitä että kyseistä ajoneuvoa saa tuolla hinnalla myös Suomesta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tulevat id.3 halvimmat mallit arvio hinta 31 900€. -2000€ sähköautotuki. On vasta arvio, mutta uskoisin että hinta pysyy samana.Itseasiassa joo, oliko varmuutta siitä että kyseistä ajoneuvoa saa tuolla hinnalla myös Suomesta?
Itseasiassa joo, oliko varmuutta siitä että kyseistä ajoneuvoa saa tuolla hinnalla myös Suomesta?
Noin kriittisesti kun katsot myös kolmosta niin sen negatiivisten asioiden lista on varmasti yhtä kattava verrattuna positiivisiin.Muutama tkm tuli ajettua 2019 mallilla. Sisältää yhden ~1300km roundtrip reissun. Disclaimerina olin pari kk aikaisemmin hakenut Model 3 performancen ja ajelin e-Golfilla syystä että joku ajoi parkkiksella perseeseen ja oma auto oli korjauksessa.
Omat miinukset oli
- Range tietenkin. Käytännössä 150km nollakelissä.
- Latausnopeus. AC:kin vain 7.2kW max
- Etuvetoisuus, pito lähti helposti
- Ainakin se yksilö oli "kylmä" eli jostain pääsi vetoa läpi tai lämppärin teho ei ollut tarpeeksi suuri
- Käynnistysnappi
- Hidas
- Tuntui kuin kaasupolkimessa olisi ollut keinotekoinen viive.
- Manuaalinen latausluukku, se jäi auki muutaman kerran. Ja täytyi säätää niiden suojien kanssa.
- Navi oli aika kehno, käytin suosiolla puhelinta
- Tavara ja takamatkustamotila on pieni. Täytyi ottaa takamatkustamoon jotain tavaroita kun ajeltiin työkalujen kanssa. Samat roippeet mahtui helposti kolmosen takaluukkuun
- Tiedonanti on heikkoa. Esim. akun tilaa ei saa prosentteina vaan pitää laskea niistä ihmeen palkeista. Polttisväki ei varmaan osaa sellaisia odottaakaan mutta Teslan jälkeen kovin alkeellista
- Muut puuttuvat ominaisuudet kuten dashcam, sentry, AP, kunnon popit yms.
Plussat
+ Adaptiiviseen vakkariin sai reilusti etäisyyttä
Jos tarvitsee kaupunkiralliin kulkinetta niin varmasti soveltuu hyvin jos sellaisen haluaa. 50/50 että lähtisinkö e-Golfilla vai polttiksella reissuun. Ehkä jos vaihtoehtoina on e-Golf tai karvalakki normi golf niin ehkä ottaisin e-Golfin silti. Sähköllä on mukavampi ajaa.
No tietysti se paino täytyy saada hilattua ylös, mutta mikä menee ylös tulee myös alas. Toisin kuin pelkällä polttiksella sen potentiaalienergian saa tarvittaessa talteen. Tietysti jos lasketaan kulutus vain johonkin vuoren huipulle ajamisesta, niin saadaanhan se silloin epäedulliseksi hybridille.
Polttomoottorin yksi suurimpia ongelmiahan on siinä että sen hyötysuhde laskee osakuormalla.
Noin kriittisesti kun katsot myös kolmosta niin sen negatiivisten asioiden lista on varmasti yhtä kattava verrattuna positiivisiin.
Varmaan sen takia kun se on jo käsitelty tuolla Tesla-ketjussa.Mites tämä ei ole vielä täällä?
Mie luulin, että se on pelkästään Muskinin opetuslasten selkääntaputtelu-kerhoVarmaan sen takia kun se on jo käsitelty tuolla Tesla-ketjussa.
ettei alle 600 WLTP rangella olevaa sähköautoa kannata käytännössä ostaa jos haluaa ajella pidempiä siirtymiä kovassa pakkasessa ilman ylimääräistä säätämistä, miettimistä, lämmityslaitteen sammuttamista ja 40km/h ajamista 80km/h alueella.
Taitaa joutua odottamaan 2025 paikkeille Solid state akkujen myyntiin tulemista jos 600 WLTP on vaatimus.Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?
Ei tosiaan nappaa nuo puolentoista tunnin välein toistuvat pitkät ruokatunnit, lämpötilan laskeminen ja neljääkymmpiä ajaminen.
Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?
TM on kuihtuva lehti myöhäiskeski-ikäisille, jotka eivät ymmärrä mitään tekniikasta. Tuolla läpyskällä on harvoin mitään ajantasaista annettavaa sähköautokeskustelulle, joten liki ainoat instanssit sen esiintymisestä ovat ne, kun teknisesti jälkijättöinen, sähköautoihin kielteisesti suhtautuva ihminen postaa (kuudetta kertaa) jonkin diissel-miehille suunnatun klikkijutun.Mites tämä ei ole vielä täällä?
Taitaa turkikset tulla udestaan muotiin, kun sähköautot yleistyyTekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
![]()
- Muut puuttuvat ominaisuudet kuten dashcam, sentry, AP, kunnon popit yms.
TM juttu oli ”hauska” mutta mitään faktaa siitä ei oikein saa. Toki nyt esson baarissa väki voi öhöttää että ei niillä talvella pysty ajaa.
TM on kuihtuva lehti myöhäiskeski-ikäisille, jotka eivät ymmärrä mitään tekniikasta. Tuolla läpyskällä on harvoin mitään ajantasaista annettavaa sähköautokeskustelulle, joten liki ainoat instanssit sen esiintymisestä ovat ne, kun teknisesti jälkijättöinen, sähköautoihin kielteisesti suhtautuva ihminen postaa (kuudetta kertaa) jonkin diissel-miehille suunnatun klikkijutun.
Taitaa ottaa Tesla-leirissä koville kun kaikki eivät ylistä kultin tuotteita?
Teknaria 90-luvulta lukeneena varsin relevantti julkaisu vieläkin ja kertaakaan ei ole tullut mieleen että olisivat sähköautovastaisia, päinvastoin.
Ainakin Mustang Mach-e.Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?
Tosin niin puuttuu Model 3:stakin kunnon popit. Surkeasti suunniteltu sisusta äänentoiston kannalta ja kehnot poppisvehkeet.
Toisaalta TM:n juttu kuvastaa erittäin hyvin sen ettei sähköautoilu ole vain positiivista. Tuossakin oli viiden kohdan lista joita pitää aina muistaa tehdessään matkaa, jotka voi kaikki unohtaa nykyisillä polttisautoilla. On siinä valtava ero, saako ajella pikkureittejä jos huvittaa ja pitääkö mennä ABC:n kautta eikä jonkun kivan pikkukahvilan jotta auto ei jättäisi tielle, reitit pitää suunnitella jollain kolmannella softalla eikä vain ajamalla, Teslan navia ei voi käyttää koska tarvitsee tuon kolmannen softan suunnitteluun, etc etc
Kyllähän tuo ihan suoraan sanoen perseestä matkantekoon on, ei siihen kaipaa mitään lisäongelmia. Seuraavaksiko agregaattorikin lisälöpöineen takaluukkuun on aivan perustoimenpide ja toimittaja ei vain osaa?
Tuntuu ettei osa sähköautoilijakiihkoilijoista ymmärrä ettei kaikille se sähköautoilu ole se pääasia, vaan että sillä vehkeellä pääsisi perille.
Ei vaan nuo on perusasioita toistaiseksi sähköautolla liikumisessa.
Korostuu vielä pohjoisessa jossa vähänkään nopeammat laturit harvassa.
Kyllä:
- Sähköautoilu vaatii suunnittelua enempi kuin bensa/diesel
- Latausjohdot on ehdoton olla mukana
Ei se sähkäri sovi jos haluaa ajella ilman että tarvii uhrata ajatustakaan virran riittävyydelle.
Sillo pitää pysyä muissa käyttövoimissa.
Foorumilla ja lehdissä kiukuttelu ei auta asiaa.
Ei nuo rajoitteet poistu vielä vuosiin, laturia tulee lisää mutta aikaa menee ennen kuin on tarpeeksi tiheässä lapissakin huolettomaan ajeluun.
Oman perheen käytössä sähköauto ei ole ollu ongelma.:
Kaikki arki liikkuminen sujuu ilman mietintää. (päivän ajot 60-100km välissä)
Ne muutamat reissut pohjoiseen tai etelään kesällä ei aiheuta päänvaivaa kun laturit on tiedossa.
Minua ei harmita että kesällä 400km jälkeen joudun viimeistään lataamaan jotta pääsen perille. (1-2 kertaa matkasta riippuen)
Talvella myös voin elää sen kanssa että 300km jälkeen joudun lataamaan reissussa.
Tuo sopii meille.
Oma suositus sähköautoa harkitseville täällä Kuusamossa on ollut:
- Jos 95% ajoista on alle 300km ja jaksaa lopuissa pidemmissä reissussa ladata 1-2 kertaa välillä niin kyllä, voit ehkä ostaa sähköauton.
- Jos mitään muttia tuohon niin olen sanonut että älä osta.
Tämä olisikin hyvä. Sekä siksi että kuluttajat tietäisivät talven vaikutuksen ajoon, mutta myös siksi, että kun talvikulutus näkyy selvästi, niin sen parantamisesta tulee valmistajille tärkeää.Itse olen sitä mieltä että:
-pitäisi olla talvi ajolle oma testaus tapa.
Winter wltp
Ois etenkin perus väellä vähä paremmin sit käsitystä.
Onko täällä kenelläkään kokemusta 2017> Volkswagen e-Golfista 100kW mallista? Uskaltaako sellaista laittaa käytettynä n. 25t€? Onko noissa isompia tyyppivikoja ollut?
Autokauppiaat viel uuden edessä, ei osata kertoa tarpeeksi kelin jne vaikutuksesta.Tämä olisikin hyvä. Sekä siksi että kuluttajat tietäisivät talven vaikutuksen ajoon, mutta myös siksi, että kun talvikulutus näkyy selvästi, niin sen parantamisesta tulee valmistajille tärkeää.
Mulla on pre-facelift 2015, eli pienempi akku ja vähemmän tehoa kuin tuossa 2017 mallissa. Ihan tyytyväisenä olen ajellut kolmatta vuotta, nyt mittarissa about 100tkm. Huoleton peli on ollut ja uskaltaisin kyllä ostaa tuon facelift mallin ihan koska vaan. Akun kulumisessa en ole huomannut mitään muutosta tänä aikana. Suurin osa volkkarin tyyppivioista on jo eliminoitu sillä, ettei ole TSI moottoria eikä DSG vaihteistoa
Teslakuskit tietysti vain tuhahtelee ja katsoo nenän vartta pitkin, mutta puhutaankin ihan eri hintaluokan autoista. Hinnan suhteen saa kyllä olla tarkkana, ettei maksa liikaa etenkin nyt kun uusia malleja puskee markkinoille.
Mitään lapin reissuja ei golfilla kannata suunnitella mutta sen varmaan jo tiesitkin. Käypä kulkine etelä-suomen kaupunkien välisiin siirtymiin ja kaupungin sisällä pyörimiseen.
Foorumilla ja lehdissä kiukuttelu ei auta asiaa.
Ei nuo rajoitteet poistu vielä vuosiin, laturia tulee lisää mutta aikaa menee ennen kuin on tarpeeksi tiheässä lapissakin huolettomaan ajeluun.
Näinhän se menee, meilläkin kaksi autoa pihassa niin helposti voisi toisen auton vaihtaa sähkikseen ja Dieselin pitää sitten pitkän matkan autona, sillä hakkaa kaikki teslat ym. ajomukavuudessa ja etenemiskyvyssä säässä kuin säässä.
Talvikulutustesteissä kylmyys olisi helppo testata laittamalla auto -20°C pakkaseen ja rullaamalla testi siellä. Mutta miten testata myös kasvava vierintävastus? Kumilamellit teloihin? Jousitappeja? Siitä äkkiä joku noheva insinööri kehittämään standarditesti ja välineet siihen.Autokauppiaat viel uuden edessä, ei osata kertoa tarpeeksi kelin jne vaikutuksesta.
Esim kaasujalka vaikuttaa sikana, rouva vetää rajoitusten mukaan kuten itekki mut silti vähemmän kuluttaa, iso syys se et lähtee valoista ja rampeist rauhallisesti.
Oma 46 koon kenkä on vissiin liiaan raskas![]()
Tänne kerätty tietoja miten standard m3 menee talvella.Tämä olisikin hyvä. Sekä siksi että kuluttajat tietäisivät talven vaikutuksen ajoon, mutta myös siksi, että kun talvikulutus näkyy selvästi, niin sen parantamisesta tulee valmistajille tärkeää.
Sähköautoilu on toimivaa mainstreamia silloin kun kenelle tahansa uskaltaa sitä suositella, kaupparatsusta naapurin mummoon.
Jo pelkästään julkinen lataus sisältää oppimiskynnyksen ja jokaiseen laturiin tarvitsee tutustua alkaen siitä kenen palveluntarjoajan verkkoon laturi kuuluu. Vai voisitteko kuvitella, että jokaisella bensa-asemalla on ketjun oma mobiiliappi tai rfid tagi, jolla pumpun saa käynnistettyä? Ja joskus näistäkin vaihtoehdoista vain toinen sattuu sillä hetkellä toimimaan. Ja lisäksi pumput olisivat keskenään erilaisia jopa saman asemaketjun sisällä. Joissain pumpuissa pitäisi painaa nappia ennen tunnistautumista, joissain tunnistautumisen jälkeen ja joissain ei ole nappeja ollenkaan.
Koko homma olisi pitänyt miettiä alusta asti niin, että laturilla on maksupääte johon vilautetaan sitä hiton pankkikorttia ja that's it. Tai kuten Teslan superchargerit, eli piuha kiinni autoon ja auto tunnistautuu itse laturille ja laskutus tapahtuu auton omistajan tililtä.
Nyt koko julkinen lataus on insinöörien suunnittelema insinöörien käytettäväksi. Terveisin sähköautoileva insinööri![]()
Tänne kerätty tietoja miten standard m3 menee talvella.
![]()
Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP
All details and specs of the Tesla Model 3 Standard Range Plus LFP (2020-2021). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.ev-database.org
Edit. Ainakin performancen kanssa oma kohtainen kokemus että tuolla oleva highway cold pitää paikkansa.
![]()
Tesla Model 3 Performance
All details and specs of the Tesla Model 3 Performance (2020-2022). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.ev-database.org
Toiseksi käytetyt hybridit +200tkm ajetut ovat lähempänä ongelmajätettä(hinta on halvempi, kuin vastaava polttomoottori ja lojuvat siten kaupoissa).
Latausoperaattorit ovat tehneet yksinkertaisesta asiasta vaikean. Käyttöliittymät, maksaminen, latauspisteiden ergonomia. Tulee jotenkin mieleen Nokian Ovi Store Symbian-aikakaudella.Sähköautoilu on toimivaa mainstreamia silloin kun kenelle tahansa uskaltaa sitä suositella, kaupparatsusta naapurin mummoon.
Jo pelkästään julkinen lataus sisältää oppimiskynnyksen ja jokaiseen laturiin tarvitsee tutustua alkaen siitä kenen palveluntarjoajan verkkoon laturi kuuluu. Vai voisitteko kuvitella, että jokaisella bensa-asemalla on ketjun oma mobiiliappi tai rfid tagi, jolla pumpun saa käynnistettyä? Ja joskus näistäkin vaihtoehdoista vain toinen sattuu sillä hetkellä toimimaan. Ja lisäksi pumput olisivat keskenään erilaisia jopa saman asemaketjun sisällä. Joissain pumpuissa pitäisi painaa nappia ennen tunnistautumista, joissain tunnistautumisen jälkeen ja joissain ei ole nappeja ollenkaan.
Koko homma olisi pitänyt miettiä alusta asti niin, että laturilla on maksupääte johon vilautetaan sitä hiton pankkikorttia ja that's it. Tai kuten Teslan superchargerit, eli piuha kiinni autoon ja auto tunnistautuu itse laturille ja laskutus tapahtuu auton omistajan tililtä.
Nyt koko julkinen lataus on insinöörien suunnittelema insinöörien käytettäväksi. Terveisin sähköautoileva insinööri![]()
viikonloppuna tuli sitten vaihdettua vanha Kia Rio 2018 --> 2020 plugari Ceed varmariin. Tilaa tuli huomattavasti lisää, ja omaan ajoon ~50 km sähköllä / lataus sopii hyvin. Pääsääntöisesti ~4-5 krt viikossa tulee ajettua ~40 km, molemmissa päissä latausmahdollisuus.
TOYOTA Auris, RovaniemiEsimerkkejä tästä? Vertasin omaa Amperaa Astraan ja 200tkm ajettuna Ampera on sen n. 10ke ja Astran saa selvästi halvemmalla.
Taitaa olla niin päin, että insinöörien suunnittelema Plug&Charge on vasta tulossa, koska kaupalliset päättäjät ovat sotkeutuneet asiaan...Nyt koko julkinen lataus on insinöörien suunnittelema insinöörien käytettäväksi. Terveisin sähköautoileva insinööri![]()
Onko 20,- käsityksesi halvemmasta hinnasta autokaupoissa? Kalliimmassahan on 1.5 hevosta enemmän per erotus euroissa. Itse koen hintaeron nimittäin lähinnä pyöristysvirheeksi. Ja kun ilmoitukset ovat jätetty viikon sisällä toisistaan joulukuun alkupuolella niin en heti ensimmäiseksi olisi väittämässä että toinen "lojuu kaupassa" kun taas toinen ei.
En tiedä onko muitakin.Ei tosiaan nappaa nuo puolentoista tunnin välein toistuvat pitkät ruokatunnit, lämpötilan laskeminen ja neljääkymmpiä ajaminen.
Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?
Tesla S plaid, 840+km, 140 990€En tiedä onko muitakin.
-Model 3 Long Range, 580 km WLTP, 59 990 €
-Ford Mustang Mach-e RWD ext. range, 610 km WLTP, 58 374,88 €
-Model S Performance, 639 km WLTP, 102 990 €
-Model S Long Range Plus, 652 km WLTP, 86 990 €
@chrisekh
Onko 20,- käsityksesi halvemmasta hinnasta autokaupoissa? Kalliimmassahan on 1.5 hevosta enemmän per erotus euroissa. Itse koen hintaeron nimittäin lähinnä pyöristysvirheeksi. Ja kun ilmoitukset ovat jätetty viikon sisällä toisistaan joulukuun alkupuolella niin en heti ensimmäiseksi olisi väittämässä että toinen "lojuu kaupassa" kun taas toinen ei.
Politiikalla tuettua touhua. Sähkö ja hybridien lisääntyminen pitäisi tapahtua luonnollisesti, eikä poliittisella ohjauksella. Kuluttajien pitäisi itse saada tehdä päätös siirtyä siihen. Nythän lyödään raippaa polttomoottoreilla ajaville ihan kunnolla(samat verot niskaan, mitä muillekki, niin saataisiin teknologioiden voimasuhteet selväksi). Epäreiluksi tilanteen tekee, ettei kaikilla ole mahdollisuutta ajaa esim. Sähköautolla(range ei riitä, vähän tehokkaita latauspaikkoja, tekniikan rajoitukset, talven vaikutukset, hinta) kaikki eivät asu latauspisteiden lähettyvillä.Vahan silla uhkuin sita 2025 kun nuo laskit alkaa vinkumaan.
Kun ei se saisi sitten maksaa kuin 40ke. Haistelin vaan etta tamakin 600 wplt kysely on ajautumassa taas samaksi vankyyksi siita kuinka sahkoautot eiva ole viela valmiita ja aivan liian kalliita protoja. Josko siita keskustelusta paasisi vuonna 2025 eroon jos saavat solid state akuilla tehtya 600wlpt autoja 40ke hintaan.
Jos verotuksella ei saa ohjata, miten autojen päästöjä olisi ikinä saatu vähennettyä? Mistä ne uudet EURO-standardit, vähemmän kuluttavat ja päästävät autot olisivat tulleet? Pitäisikö yhteiskunnallisella tasolla pitää ihan omana asiana, jos väestö ajaa katalysaattorittomalla V8:lla tai käyttää vaikka lyijybensaa?Politiikalla tuettua touhua. Sähkö ja hybridien lisääntyminen pitäisi tapahtua luonnollisesti, eikä poliittisella ohjauksella. Kuluttajien pitäisi itse saada tehdä päätös siirtyä siihen. Nythän lyödään raippaa polttomoottoreilla ajaville ihan kunnolla(samat verot niskaan, mitä muillekki, niin saataisiin teknologioiden voimasuhteet selväksi). Epäreiluksi tilanteen tekee, ettei kaikilla ole mahdollisuutta ajaa esim. Sähköautolla(range ei riitä, vähän tehokkaita latauspaikkoja, tekniikan rajoitukset, talven vaikutukset, hinta) kaikki eivät asu latauspisteiden lähettyvillä.