Keskustelua hybridiautoista

Muutama tkm tuli ajettua 2019 mallilla. Sisältää yhden ~1300km roundtrip reissun. Disclaimerina olin pari kk aikaisemmin hakenut Model 3 performancen ja ajelin e-Golfilla syystä että joku ajoi parkkiksella perseeseen ja oma auto oli korjauksessa.

Omat miinukset oli
- Range tietenkin. Käytännössä 150km nollakelissä.
- Latausnopeus. AC:kin vain 7.2kW max
- Etuvetoisuus, pito lähti helposti
- Ainakin se yksilö oli "kylmä" eli jostain pääsi vetoa läpi tai lämppärin teho ei ollut tarpeeksi suuri
- Käynnistysnappi
- Hidas
- Tuntui kuin kaasupolkimessa olisi ollut keinotekoinen viive.
- Manuaalinen latausluukku, se jäi auki muutaman kerran. Ja täytyi säätää niiden suojien kanssa.
- Navi oli aika kehno, käytin suosiolla puhelinta
- Tavara ja takamatkustamotila on pieni. Täytyi ottaa takamatkustamoon jotain tavaroita kun ajeltiin työkalujen kanssa. Samat roippeet mahtui helposti kolmosen takaluukkuun
- Tiedonanti on heikkoa. Esim. akun tilaa ei saa prosentteina vaan pitää laskea niistä ihmeen palkeista. Polttisväki ei varmaan osaa sellaisia odottaakaan mutta Teslan jälkeen kovin alkeellista
- Muut puuttuvat ominaisuudet kuten dashcam, sentry, AP, kunnon popit yms.



Plussat
+ Adaptiiviseen vakkariin sai reilusti etäisyyttä


Jos tarvitsee kaupunkiralliin kulkinetta niin varmasti soveltuu hyvin jos sellaisen haluaa. 50/50 että lähtisinkö e-Golfilla vai polttiksella reissuun. Ehkä jos vaihtoehtoina on e-Golf tai karvalakki normi golf niin ehkä ottaisin e-Golfin silti. Sähköllä on mukavampi ajaa.
Noin kriittisesti kun katsot myös kolmosta niin sen negatiivisten asioiden lista on varmasti yhtä kattava verrattuna positiivisiin.
 
No tietysti se paino täytyy saada hilattua ylös, mutta mikä menee ylös tulee myös alas. Toisin kuin pelkällä polttiksella sen potentiaalienergian saa tarvittaessa talteen. Tietysti jos lasketaan kulutus vain johonkin vuoren huipulle ajamisesta, niin saadaanhan se silloin epäedulliseksi hybridille.

Polttomoottorin yksi suurimpia ongelmiahan on siinä että sen hyötysuhde laskee osakuormalla.

VAG plugarilla ajellessa olen välillä huvikseni seuraillut hetkellistä kulutusta, siitä kun näkee mihin suuntaan energiaa kulkee ja mitä kumpikin voimanlähde tekee. Selvästi yrittää optimoida polttiksen hyötysuhdetta ja vaihtelevassa ajossa onnistuu ihan kohtuullisesti.

Kaupunkiajo on se selkein keissi, mutta hyötyä tulee myös mäkisessä maastossa tai hitaammilla mutkateillä missä välillä jarrutellaan ja ajetaan paljon osakaasulla. Tällöin joko nostetaan polttomottorin kuormaa ja siten hyötysuhdetta generoimalla sähköä tai ajetaan pelkällä sähköllä.

Havaintojeni mukaan vanhemmalla bensa-autolla itäisen Suomen mäkiset seututiet tuppasivat nostamaan keskikulutusta, tällä plugarille ne ovat laskeneet sitä.
 
ettei alle 600 WLTP rangella olevaa sähköautoa kannata käytännössä ostaa jos haluaa ajella pidempiä siirtymiä kovassa pakkasessa ilman ylimääräistä säätämistä, miettimistä, lämmityslaitteen sammuttamista ja 40km/h ajamista 80km/h alueella.

Ei tosiaan nappaa nuo puolentoista tunnin välein toistuvat pitkät ruokatunnit, lämpötilan laskeminen ja neljääkymmpiä ajaminen.

Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?
 
Toi TM juttu on hyvin tehty kieliposkella oleva juttu. Autona heillä on Model 3 Standard range ja WLTP sille on 400+km.

Tuossa selkeästi haluttu tuoda esiin se, että valmistajan antamiin lukemiin ei vaan kannata luottaa sokeasti vaan kokeilla ja katsoa riittääkö kantama itselleen.

Kannattaa lukaista ne kaikki tekstit läpi, ne kyllä perseilee mutta ihan tarkoituksella tuoden näitä epäkohtia esiin kun tavan tallaaja sähkön ostaa.
 
TM juttu oli ”hauska” mutta mitään faktaa siitä ei oikein saa. Toki nyt esson baarissa väki voi öhöttää että ei niillä talvella pysty ajaa.

Testaajat toki klikkausten perässä jätti lataamatta ja värkkäs menee et saadaan ”jännitystä”

9CD1B08F-FA8B-442F-87E4-6AAAC16394EA.jpeg


Sopii hyvin tuon jutun liitteeksi.
 
Ei tosiaan nappaa nuo puolentoista tunnin välein toistuvat pitkät ruokatunnit, lämpötilan laskeminen ja neljääkymmpiä ajaminen.

Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?

Just tänään oli teslakerhossa matkaraportti. Model X long range plus > wltp jotain 570km

400+ km näin talvella ajaa ilman et tarvii ajaa alinopeutta.

Pyhätunturi - Oulu onnistuu ilman latauksia , 11% oli Oulussa viel akussa jäljellä. Nopeudet rajoitusten mukaan eli ei madeltu.
 
Mites tämä ei ole vielä täällä?
Taitaa turkikset tulla udestaan muotiin, kun sähköautot yleistyy :rofl2:
TM on kuihtuva lehti myöhäiskeski-ikäisille, jotka eivät ymmärrä mitään tekniikasta. Tuolla läpyskällä on harvoin mitään ajantasaista annettavaa sähköautokeskustelulle, joten liki ainoat instanssit sen esiintymisestä ovat ne, kun teknisesti jälkijättöinen, sähköautoihin kielteisesti suhtautuva ihminen postaa (kuudetta kertaa) jonkin diissel-miehille suunnatun klikkijutun.
 
Harmi sinänsä, 70- ja 80-luvullahan TM oli lähes kekkoseen verrattava instituutio, heti jumalasta seuraava (jos sellaisiin uskoo). Ainakin tuo nykyinen niiden webbijulkaisu on iltalehtitasolla, toivottavasti ei ole yhtä pilalla painettu lehti. Toisaalta tuon perusteella ei tee enää edes mieli vilkaista edes sitä painettua lehteä.
 
- Muut puuttuvat ominaisuudet kuten dashcam, sentry, AP, kunnon popit yms.

Tosin niin puuttuu Model 3:stakin kunnon popit. Surkeasti suunniteltu sisusta äänentoiston kannalta ja kehnot poppisvehkeet.

TM juttu oli ”hauska” mutta mitään faktaa siitä ei oikein saa. Toki nyt esson baarissa väki voi öhöttää että ei niillä talvella pysty ajaa.

Toisaalta TM:n juttu kuvastaa erittäin hyvin sen ettei sähköautoilu ole vain positiivista. Tuossakin oli viiden kohdan lista joita pitää aina muistaa tehdessään matkaa, jotka voi kaikki unohtaa nykyisillä polttisautoilla. On siinä valtava ero, saako ajella pikkureittejä jos huvittaa ja pitääkö mennä ABC:n kautta eikä jonkun kivan pikkukahvilan jotta auto ei jättäisi tielle, reitit pitää suunnitella jollain kolmannella softalla eikä vain ajamalla, Teslan navia ei voi käyttää koska tarvitsee tuon kolmannen softan suunnitteluun, etc etc

Kyllähän tuo ihan suoraan sanoen perseestä matkantekoon on, ei siihen kaipaa mitään lisäongelmia. Seuraavaksiko agregaattorikin lisälöpöineen takaluukkuun on aivan perustoimenpide ja toimittaja ei vain osaa?

Tuntuu ettei osa sähköautoilijakiihkoilijoista ymmärrä ettei kaikille se sähköautoilu ole se pääasia, vaan että sillä vehkeellä pääsisi perille.
 
TM on kuihtuva lehti myöhäiskeski-ikäisille, jotka eivät ymmärrä mitään tekniikasta. Tuolla läpyskällä on harvoin mitään ajantasaista annettavaa sähköautokeskustelulle, joten liki ainoat instanssit sen esiintymisestä ovat ne, kun teknisesti jälkijättöinen, sähköautoihin kielteisesti suhtautuva ihminen postaa (kuudetta kertaa) jonkin diissel-miehille suunnatun klikkijutun.

Taitaa ottaa Tesla-leirissä koville kun kaikki eivät ylistä kultin tuotteita?

Teknaria 90-luvulta lukeneena varsin relevantti julkaisu vieläkin ja kertaakaan ei ole tullut mieleen että olisivat sähköautovastaisia, päinvastoin.
 
Taitaa ottaa Tesla-leirissä koville kun kaikki eivät ylistä kultin tuotteita?

Teknaria 90-luvulta lukeneena varsin relevantti julkaisu vieläkin ja kertaakaan ei ole tullut mieleen että olisivat sähköautovastaisia, päinvastoin.

Eläkkeellä olevan sukulaismiehen lehteä välillä vilkaissut ja kaikissa itselleni tutuissa aihepiireissä jutut ovat vanhoja ja suunnattu oletuslukijalle, joka on enemmänkin se Pihtiputaan vaari.

Nettiversio iltapäivälehtimäinen klikkitehdas, mikä ei paranna muun julkaisun vähäistä uskottavuutta.

Sähköautoissa alan verkkojulkaisut ovat paitsi ajan hermolla myös syväluotaavampia. Ei ole papan Teknarille oikein tilausta siellä Gaussin käyrän edistyksellisessä päässä.
 
Saas nähdä. Eka hybridi tilattu (X3 30e M-Sport). Pitäisi tulla huhtikuussa. Ajot pk-seudulla (jos ja kun koronahommelit loppuu) työpaikoille (mulla 18km/suunta ja vaimolla 28km). Vaimolla maksuttomia latauspisteitä työpaikalla (vaan onko kuinka usein vapaina?). Ok-talossa asutaan ja 11Kw latauslaite tilattuna (eiköhän tänne sähkärikin jossai välissä kotiudu).

Rangen puolesta mun pitäis kesällä ainakin päästä helposti töihin ja takas. Vaimon työmatka ei taida edes parhaassa tapauksessa onnistua. No, jos joku 35-40km pääsee sähköllä, niin hyvä.

Eipä tollaisen X3:n tapauksessa meidän ajoprofiililla oikein mikään muu kone edes tulisi kysymykseen. Pääosa ajoista Kehä III sisäpuolella ja alle 10 matkaa vuodessa tollaisia max 200km/suunta. Vuodessa ihan max. 20tkm. Luultavasti lähempänä 15tkm.
 
Tosin niin puuttuu Model 3:stakin kunnon popit. Surkeasti suunniteltu sisusta äänentoiston kannalta ja kehnot poppisvehkeet.



Toisaalta TM:n juttu kuvastaa erittäin hyvin sen ettei sähköautoilu ole vain positiivista. Tuossakin oli viiden kohdan lista joita pitää aina muistaa tehdessään matkaa, jotka voi kaikki unohtaa nykyisillä polttisautoilla. On siinä valtava ero, saako ajella pikkureittejä jos huvittaa ja pitääkö mennä ABC:n kautta eikä jonkun kivan pikkukahvilan jotta auto ei jättäisi tielle, reitit pitää suunnitella jollain kolmannella softalla eikä vain ajamalla, Teslan navia ei voi käyttää koska tarvitsee tuon kolmannen softan suunnitteluun, etc etc

Kyllähän tuo ihan suoraan sanoen perseestä matkantekoon on, ei siihen kaipaa mitään lisäongelmia. Seuraavaksiko agregaattorikin lisälöpöineen takaluukkuun on aivan perustoimenpide ja toimittaja ei vain osaa?

Tuntuu ettei osa sähköautoilijakiihkoilijoista ymmärrä ettei kaikille se sähköautoilu ole se pääasia, vaan että sillä vehkeellä pääsisi perille.


Ei vaan nuo on perusasioita toistaiseksi sähköautolla liikumisessa.

Korostuu vielä pohjoisessa jossa vähänkään nopeammat laturit harvassa.

Kyllä:
- Sähköautoilu vaatii suunnittelua enempi kuin bensa/diesel
- Latausjohdot on ehdoton olla mukana


Ei se sähkäri sovi jos haluaa ajella ilman että tarvii uhrata ajatustakaan virran riittävyydelle.
Sillo pitää pysyä muissa käyttövoimissa.

Foorumilla ja lehdissä kiukuttelu ei auta asiaa.
Ei nuo rajoitteet poistu vielä vuosiin, laturia tulee lisää mutta aikaa menee ennen kuin on tarpeeksi tiheässä lapissakin huolettomaan ajeluun.


Oman perheen käytössä sähköauto ei ole ollu ongelma.:
Kaikki arki liikkuminen sujuu ilman mietintää. (päivän ajot 60-100km välissä)
Ne muutamat reissut pohjoiseen tai etelään kesällä ei aiheuta päänvaivaa kun laturit on tiedossa.
Minua ei harmita että kesällä 400km jälkeen joudun viimeistään lataamaan jotta pääsen perille. (1-2 kertaa matkasta riippuen)
Talvella myös voin elää sen kanssa että 300km jälkeen joudun lataamaan reissussa.
Tuo sopii meille.

Oma suositus sähköautoa harkitseville täällä Kuusamossa on ollut:
- Jos 95% ajoista on alle 300km ja jaksaa lopuissa pidemmissä reissussa ladata 1-2 kertaa välillä niin kyllä, voit ehkä ostaa sähköauton.
- Jos mitään muttia tuohon niin olen sanonut että älä osta.
 
Ei vaan nuo on perusasioita toistaiseksi sähköautolla liikumisessa.

Korostuu vielä pohjoisessa jossa vähänkään nopeammat laturit harvassa.

Kyllä:
- Sähköautoilu vaatii suunnittelua enempi kuin bensa/diesel
- Latausjohdot on ehdoton olla mukana


Ei se sähkäri sovi jos haluaa ajella ilman että tarvii uhrata ajatustakaan virran riittävyydelle.
Sillo pitää pysyä muissa käyttövoimissa.

Foorumilla ja lehdissä kiukuttelu ei auta asiaa.
Ei nuo rajoitteet poistu vielä vuosiin, laturia tulee lisää mutta aikaa menee ennen kuin on tarpeeksi tiheässä lapissakin huolettomaan ajeluun.


Oman perheen käytössä sähköauto ei ole ollu ongelma.:
Kaikki arki liikkuminen sujuu ilman mietintää. (päivän ajot 60-100km välissä)
Ne muutamat reissut pohjoiseen tai etelään kesällä ei aiheuta päänvaivaa kun laturit on tiedossa.
Minua ei harmita että kesällä 400km jälkeen joudun viimeistään lataamaan jotta pääsen perille. (1-2 kertaa matkasta riippuen)
Talvella myös voin elää sen kanssa että 300km jälkeen joudun lataamaan reissussa.
Tuo sopii meille.

Oma suositus sähköautoa harkitseville täällä Kuusamossa on ollut:
- Jos 95% ajoista on alle 300km ja jaksaa lopuissa pidemmissä reissussa ladata 1-2 kertaa välillä niin kyllä, voit ehkä ostaa sähköauton.
- Jos mitään muttia tuohon niin olen sanonut että älä osta.

Näinhän se menee, meilläkin kaksi autoa pihassa niin helposti voisi toisen auton vaihtaa sähkikseen ja Dieselin pitää sitten pitkän matkan autona, sillä hakkaa kaikki teslat ym. ajomukavuudessa ja etenemiskyvyssä säässä kuin säässä.
 
Itse olen sitä mieltä että:

-pitäisi olla talvi ajolle oma testaus tapa.
Winter wltp

Ois etenkin perus väellä vähä paremmin sit käsitystä.
Tämä olisikin hyvä. Sekä siksi että kuluttajat tietäisivät talven vaikutuksen ajoon, mutta myös siksi, että kun talvikulutus näkyy selvästi, niin sen parantamisesta tulee valmistajille tärkeää.
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta 2017> Volkswagen e-Golfista 100kW mallista? Uskaltaako sellaista laittaa käytettynä n. 25t€? Onko noissa isompia tyyppivikoja ollut?

Mulla on pre-facelift 2015, eli pienempi akku ja vähemmän tehoa kuin tuossa 2017 mallissa. Ihan tyytyväisenä olen ajellut kolmatta vuotta, nyt mittarissa about 100tkm. Huoleton peli on ollut ja uskaltaisin kyllä ostaa tuon facelift mallin ihan koska vaan. Akun kulumisessa en ole huomannut mitään muutosta tänä aikana. Suurin osa volkkarin tyyppivioista on jo eliminoitu sillä, ettei ole TSI moottoria eikä DSG vaihteistoa ;)

Teslakuskit tietysti vain tuhahtelee ja katsoo nenän vartta pitkin, mutta puhutaankin ihan eri hintaluokan autoista. Hinnan suhteen saa kyllä olla tarkkana, ettei maksa liikaa etenkin nyt kun uusia malleja puskee markkinoille.

Mitään lapin reissuja ei golfilla kannata suunnitella mutta sen varmaan jo tiesitkin. Käypä kulkine etelä-suomen kaupunkien välisiin siirtymiin ja kaupungin sisällä pyörimiseen.
 
Tämä olisikin hyvä. Sekä siksi että kuluttajat tietäisivät talven vaikutuksen ajoon, mutta myös siksi, että kun talvikulutus näkyy selvästi, niin sen parantamisesta tulee valmistajille tärkeää.
Autokauppiaat viel uuden edessä, ei osata kertoa tarpeeksi kelin jne vaikutuksesta.

Esim kaasujalka vaikuttaa sikana, rouva vetää rajoitusten mukaan kuten itekki mut silti vähemmän kuluttaa, iso syys se et lähtee valoista ja rampeist rauhallisesti.

Oma 46 koon kenkä on vissiin liiaan raskas :D
 
Mulla on pre-facelift 2015, eli pienempi akku ja vähemmän tehoa kuin tuossa 2017 mallissa. Ihan tyytyväisenä olen ajellut kolmatta vuotta, nyt mittarissa about 100tkm. Huoleton peli on ollut ja uskaltaisin kyllä ostaa tuon facelift mallin ihan koska vaan. Akun kulumisessa en ole huomannut mitään muutosta tänä aikana. Suurin osa volkkarin tyyppivioista on jo eliminoitu sillä, ettei ole TSI moottoria eikä DSG vaihteistoa ;)

Teslakuskit tietysti vain tuhahtelee ja katsoo nenän vartta pitkin, mutta puhutaankin ihan eri hintaluokan autoista. Hinnan suhteen saa kyllä olla tarkkana, ettei maksa liikaa etenkin nyt kun uusia malleja puskee markkinoille.

Mitään lapin reissuja ei golfilla kannata suunnitella mutta sen varmaan jo tiesitkin. Käypä kulkine etelä-suomen kaupunkien välisiin siirtymiin ja kaupungin sisällä pyörimiseen.

En tuhahtele , kakkos autoksi menis meilläkin E-golf täysin.

Ylipäätään en ole fanaattinen autojen kans.

Jokainen ajaa sillä mikä itelle sopii.
 
Auton valinnasta vähän. Eipä ollut ainakaan itselle kiinnostavia (budjetti ja vaatimukset huomioiden) sähkäreitä tarjolla. Model 3:sta kävin kahdesti koejamassa ja ei vain napannut yhtään. Kulkeehan se kivasti ja sähköinen voimalinja on vain niin mahtavaa. Muuten vain Model 3 on todella tylsä ja ei aiheuttanut mitää ostohimoja. Aejttavuus ei vakuuttanut ja olihan toi aika meluisakin. Sisältä minimalismi voi jollekin iskeä, mutta ei mulle. Volkkarit ja Skodat ei vain nappaa, ja kaikki Korealaiset sun muut voi unohtaa. Volvo XC40 P8 kerkes loppumetreillä vielä mukaan, mutta ei sitten kuitenkaan napannut. Bemun iX3 meni vähän kalliiksi ja on vain takaveto.

Hybrideistä kävin verrokiksi koeajamassa Leon PHEV:n (eka hybridi ikinä, jolla ajoin). Sitten Laakkoselle ja 330Xe Touring koejaoon. Ihan ok, mutta ei mitenkään erikoinen. Vaimo bongas X3:n ja selllainen alle. Hyvältähän se tuntui ja korkeammalla istuessa näkee todella hyvin. Auto oli hiljainen, omaan makuun tyylikäs ja kulkuakin vähintäänkin riittävästi. Pari päivää mietintää, toinen koeajo ja varusteiden speksaus ja nimet papruihin. Auto on Black Friday -liisari (ALD:n kautta 36kk/45tkm). Hinta erittäin kilpailukykyinen, autolle tuli hintaa n. 72te ja kk-maksu 679e/kk (otin nyt alkuun myös vakuutukset 67e/kk, tohon saa oman vakuutuksen ottaa. Pitää katsella tarjouksia, kun auto saapuu). Perusmalli X-line ois ollut 552e/kk, mutta M-sport ja lisävarusteet pompautti hintaa (sähköinen koukku, comfort access, peruutuskamera, lämpöratti, akustiikkalasit).

Sähkärin oisin ottanut duunin kautta vapaana autoetuna, tätä hybridiä ei kannattanut. Omana tulee halvemmaksi ja saa kilsatkin (1000-2000tkm/vuosi) laskutettua.
 
Foorumilla ja lehdissä kiukuttelu ei auta asiaa.
Ei nuo rajoitteet poistu vielä vuosiin, laturia tulee lisää mutta aikaa menee ennen kuin on tarpeeksi tiheässä lapissakin huolettomaan ajeluun.

"Kiukuttelu" ei käy, mutta jatkuva vaahtoaminen kuinka maailman mahtavin keksintö sähköautoilu on sen sijaan on upea asia jota pitää jatkaa? Pitäydytään nyt edes samoissa saappaissa, kyllä noiden hehkutusten päälle pitää yhtälailla muistaa sitten sanoa ettei homma toimi vielä. Eikä ehkä muutamiin vuosiin, vaikka kohta ei saa edes ostaa vaihtoehtoa (mutta tämä nyt on politiikassa aina sama juttu, päätetään asioita joista ei ymmärretä mitään - eihän tosin nykyiset päättäjät pidä yksityisautoilua tai työntekoa edes järkevänä).

Näinhän se menee, meilläkin kaksi autoa pihassa niin helposti voisi toisen auton vaihtaa sähkikseen ja Dieselin pitää sitten pitkän matkan autona, sillä hakkaa kaikki teslat ym. ajomukavuudessa ja etenemiskyvyssä säässä kuin säässä.

Tämä on ollut itsellänikin, Evoque säilynyt kakkosautona. Tosin vaimo ei suostu Teslaa ajaa näillä keleillä, eli dieseliin tulee enemmän kaupunkikilsoja kuin Teslaan. No .. ei kai se nyt niin haittaa.
 
Autokauppiaat viel uuden edessä, ei osata kertoa tarpeeksi kelin jne vaikutuksesta.

Esim kaasujalka vaikuttaa sikana, rouva vetää rajoitusten mukaan kuten itekki mut silti vähemmän kuluttaa, iso syys se et lähtee valoista ja rampeist rauhallisesti.

Oma 46 koon kenkä on vissiin liiaan raskas :D
Talvikulutustesteissä kylmyys olisi helppo testata laittamalla auto -20°C pakkaseen ja rullaamalla testi siellä. Mutta miten testata myös kasvava vierintävastus? Kumilamellit teloihin? Jousitappeja? Siitä äkkiä joku noheva insinööri kehittämään standarditesti ja välineet siihen.
 
Poliitikkojen tulisi tajuta myös ettei kaikilla ole varaa uuteen hybridiin ja sähköautoon. Toiseksi käytetyt hybridit +200tkm ajetut ovat lähempänä ongelmajätettä(hinta on halvempi, kuin vastaava polttomoottori ja lojuvat siten kaupoissa). Nythän maksumieheksi joutuvat polttomoottorilla ajavat autoilijat, jotka lähtökohtaisesti ovat huonommassa asemassa, tai ovat reaaliteettien takia pakotettuja ajamaan polttiksilla. Ollaan siis hätiköity turhaan ilmastokiimassa, vaikka teknologia ja markkinat eivät tarjoa tasapuolisia vaihtoehtoja kaikille autoilijoille. Ei siinä: maaseutua näillä ratkaisuilla saadaan tyhjennettyä kiihtyvällä tahdilla. Pukataan kaikki kaupunkiin ja maaseutu susireservaatiksi. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä olisikin hyvä. Sekä siksi että kuluttajat tietäisivät talven vaikutuksen ajoon, mutta myös siksi, että kun talvikulutus näkyy selvästi, niin sen parantamisesta tulee valmistajille tärkeää.
Tänne kerätty tietoja miten standard m3 menee talvella.

Edit. Ainakin performancen kanssa oma kohtainen kokemus että tuolla oleva highway cold pitää paikkansa.
 
Sähköautoilu on toimivaa mainstreamia silloin kun kenelle tahansa uskaltaa sitä suositella, kaupparatsusta naapurin mummoon.

Jo pelkästään julkinen lataus sisältää oppimiskynnyksen ja jokaiseen laturiin tarvitsee tutustua alkaen siitä kenen palveluntarjoajan verkkoon laturi kuuluu. Vai voisitteko kuvitella, että jokaisella bensa-asemalla on ketjun oma mobiiliappi tai rfid tagi, jolla pumpun saa käynnistettyä? Ja joskus näistäkin vaihtoehdoista vain toinen sattuu sillä hetkellä toimimaan. Ja lisäksi pumput olisivat keskenään erilaisia jopa saman asemaketjun sisällä. Joissain pumpuissa pitäisi painaa nappia ennen tunnistautumista, joissain tunnistautumisen jälkeen ja joissain ei ole nappeja ollenkaan.

Koko homma olisi pitänyt miettiä alusta asti niin, että laturilla on maksupääte johon vilautetaan sitä hiton pankkikorttia ja that's it. Tai kuten Teslan superchargerit, eli piuha kiinni autoon ja auto tunnistautuu itse laturille ja laskutus tapahtuu auton omistajan tililtä.

Nyt koko julkinen lataus on insinöörien suunnittelema insinöörien käytettäväksi. Terveisin sähköautoileva insinööri :)
 
Sähköautoilu on toimivaa mainstreamia silloin kun kenelle tahansa uskaltaa sitä suositella, kaupparatsusta naapurin mummoon.

Jo pelkästään julkinen lataus sisältää oppimiskynnyksen ja jokaiseen laturiin tarvitsee tutustua alkaen siitä kenen palveluntarjoajan verkkoon laturi kuuluu. Vai voisitteko kuvitella, että jokaisella bensa-asemalla on ketjun oma mobiiliappi tai rfid tagi, jolla pumpun saa käynnistettyä? Ja joskus näistäkin vaihtoehdoista vain toinen sattuu sillä hetkellä toimimaan. Ja lisäksi pumput olisivat keskenään erilaisia jopa saman asemaketjun sisällä. Joissain pumpuissa pitäisi painaa nappia ennen tunnistautumista, joissain tunnistautumisen jälkeen ja joissain ei ole nappeja ollenkaan.

Koko homma olisi pitänyt miettiä alusta asti niin, että laturilla on maksupääte johon vilautetaan sitä hiton pankkikorttia ja that's it. Tai kuten Teslan superchargerit, eli piuha kiinni autoon ja auto tunnistautuu itse laturille ja laskutus tapahtuu auton omistajan tililtä.

Nyt koko julkinen lataus on insinöörien suunnittelema insinöörien käytettäväksi. Terveisin sähköautoileva insinööri :)

Juu, ois edes yksi lirppa millä pelais kaikki. Nyt on 4 lirpaketta renkaassa. Ja osa toimii kun huvittaa. Fortum ja K-lataus ne varmat toimijat ollu.

No kaipa tähän joku yhteinen juttu tulee.
 
Tänne kerätty tietoja miten standard m3 menee talvella.

Edit. Ainakin performancen kanssa oma kohtainen kokemus että tuolla oleva highway cold pitää paikkansa.

Omaa kokemusta tukee myös tuo lista, aika hyvin saa suuntaa.

Autokauppiaiden kannatais tuota hyödyntää.
 
Toiseksi käytetyt hybridit +200tkm ajetut ovat lähempänä ongelmajätettä(hinta on halvempi, kuin vastaava polttomoottori ja lojuvat siten kaupoissa).

Esimerkkejä tästä? Vertasin omaa Amperaa Astraan ja 200tkm ajettuna Ampera on sen n. 10ke ja Astran saa selvästi halvemmalla.
 
Sähköautoilu on toimivaa mainstreamia silloin kun kenelle tahansa uskaltaa sitä suositella, kaupparatsusta naapurin mummoon.

Jo pelkästään julkinen lataus sisältää oppimiskynnyksen ja jokaiseen laturiin tarvitsee tutustua alkaen siitä kenen palveluntarjoajan verkkoon laturi kuuluu. Vai voisitteko kuvitella, että jokaisella bensa-asemalla on ketjun oma mobiiliappi tai rfid tagi, jolla pumpun saa käynnistettyä? Ja joskus näistäkin vaihtoehdoista vain toinen sattuu sillä hetkellä toimimaan. Ja lisäksi pumput olisivat keskenään erilaisia jopa saman asemaketjun sisällä. Joissain pumpuissa pitäisi painaa nappia ennen tunnistautumista, joissain tunnistautumisen jälkeen ja joissain ei ole nappeja ollenkaan.

Koko homma olisi pitänyt miettiä alusta asti niin, että laturilla on maksupääte johon vilautetaan sitä hiton pankkikorttia ja that's it. Tai kuten Teslan superchargerit, eli piuha kiinni autoon ja auto tunnistautuu itse laturille ja laskutus tapahtuu auton omistajan tililtä.

Nyt koko julkinen lataus on insinöörien suunnittelema insinöörien käytettäväksi. Terveisin sähköautoileva insinööri :)
Latausoperaattorit ovat tehneet yksinkertaisesta asiasta vaikean. Käyttöliittymät, maksaminen, latauspisteiden ergonomia. Tulee jotenkin mieleen Nokian Ovi Store Symbian-aikakaudella.
 
viikonloppuna tuli sitten vaihdettua vanha Kia Rio 2018 --> 2020 plugari Ceed varmariin. Tilaa tuli huomattavasti lisää, ja omaan ajoon ~50 km sähköllä / lataus sopii hyvin. Pääsääntöisesti ~4-5 krt viikossa tulee ajettua ~40 km, molemmissa päissä latausmahdollisuus.
 
viikonloppuna tuli sitten vaihdettua vanha Kia Rio 2018 --> 2020 plugari Ceed varmariin. Tilaa tuli huomattavasti lisää, ja omaan ajoon ~50 km sähköllä / lataus sopii hyvin. Pääsääntöisesti ~4-5 krt viikossa tulee ajettua ~40 km, molemmissa päissä latausmahdollisuus.

Tuo on meilläkin vaihtoehtona perheen toiseksi autoksi. Oliko auto lämmin viikonlopun pakkasilla? Osaatko vielä sanoa kulutuksesta mitään?
 
@mela Pääseekö Ceed farmarilla täyssähköllä nurkkapyöritystä myös talvikeleillä? Ioniq/Niro/Optima käsittääkseni ajaa sisälämmityksen takia aina moottorin lämpimäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko 20,- käsityksesi halvemmasta hinnasta autokaupoissa? Kalliimmassahan on 1.5 hevosta enemmän per erotus euroissa. Itse koen hintaeron nimittäin lähinnä pyöristysvirheeksi. Ja kun ilmoitukset ovat jätetty viikon sisällä toisistaan joulukuun alkupuolella niin en heti ensimmäiseksi olisi väittämässä että toinen "lojuu kaupassa" kun taas toinen ei.
 
Ei tosiaan nappaa nuo puolentoista tunnin välein toistuvat pitkät ruokatunnit, lämpötilan laskeminen ja neljääkymmpiä ajaminen.

Mitä sautoja tuossa 600 WLTP-luokassa on, esimerkkejä?
En tiedä onko muitakin.
-Model 3 Long Range, 580 km WLTP, 59 990 €
-Ford Mustang Mach-e RWD ext. range, 610 km WLTP, 58 374,88 €
-Model S Performance, 639 km WLTP, 102 990 €
-Model S Long Range Plus, 652 km WLTP, 86 990 €


@chrisekh
 

Liitteet

  • Screenshot_20210118-111906.png
    Screenshot_20210118-111906.png
    233,1 KB · Luettu: 26
  • Screenshot_20210118-111922.png
    Screenshot_20210118-111922.png
    235,3 KB · Luettu: 34
  • Screenshot_20210118-114333.png
    Screenshot_20210118-114333.png
    269,9 KB · Luettu: 30
Vahan silla uhkuin sita 2025 kun nuo laskit alkaa vinkumaan.

Kun ei se saisi sitten maksaa kuin 40ke. Haistelin vaan etta tamakin 600 wplt kysely on ajautumassa taas samaksi vankyyksi siita kuinka sahkoautot eiva ole viela valmiita ja aivan liian kalliita protoja. Josko siita keskustelusta paasisi vuonna 2025 eroon jos saavat solid state akuilla tehtya 600wlpt autoja 40ke hintaan.
 
Onko 20,- käsityksesi halvemmasta hinnasta autokaupoissa? Kalliimmassahan on 1.5 hevosta enemmän per erotus euroissa. Itse koen hintaeron nimittäin lähinnä pyöristysvirheeksi. Ja kun ilmoitukset ovat jätetty viikon sisällä toisistaan joulukuun alkupuolella niin en heti ensimmäiseksi olisi väittämässä että toinen "lojuu kaupassa" kun taas toinen ei.
Vs.

41kpl Toyon hybridiä myynnissä vm 09-11. Omasta mielestä ei ei kauhea menekki ole :rolleyes: Olihan siellä jopa yksi 69tkm ajettu. Sehän olisi loistava "löytö". Paljonkohan noissa on akuissa on vetoa enään jäljellä? Perus auton akuissa mainostavat keskimääräisen akun iän nykyisin 3-5vuotta(laadukkaimmissa toki pitempi ikä) Paljos uusi akkupakka maksaa ja saako nuihin vanhoihin edes niitä?
 
Vahan silla uhkuin sita 2025 kun nuo laskit alkaa vinkumaan.

Kun ei se saisi sitten maksaa kuin 40ke. Haistelin vaan etta tamakin 600 wplt kysely on ajautumassa taas samaksi vankyyksi siita kuinka sahkoautot eiva ole viela valmiita ja aivan liian kalliita protoja. Josko siita keskustelusta paasisi vuonna 2025 eroon jos saavat solid state akuilla tehtya 600wlpt autoja 40ke hintaan.
Politiikalla tuettua touhua. Sähkö ja hybridien lisääntyminen pitäisi tapahtua luonnollisesti, eikä poliittisella ohjauksella. Kuluttajien pitäisi itse saada tehdä päätös siirtyä siihen. Nythän lyödään raippaa polttomoottoreilla ajaville ihan kunnolla(samat verot niskaan, mitä muillekki, niin saataisiin teknologioiden voimasuhteet selväksi). Epäreiluksi tilanteen tekee, ettei kaikilla ole mahdollisuutta ajaa esim. Sähköautolla(range ei riitä, vähän tehokkaita latauspaikkoja, tekniikan rajoitukset, talven vaikutukset, hinta) kaikki eivät asu latauspisteiden lähettyvillä.
 
Hiukan kaipailisin sellaista sahkoaitoilijoiden selkaantaputtelu ketjua jossa ei saisi puhua muista kuin sahkoautoista. Jaisi paljon tuota kusematta lappiin ja politiika juttua pois ja voisi keskittya sahkoautojen eroihin ja ominaisuuksiin. Kaipa facessa sellaisiakin olisi mutta ei jaksa vaivautua.
 
Politiikalla tuettua touhua. Sähkö ja hybridien lisääntyminen pitäisi tapahtua luonnollisesti, eikä poliittisella ohjauksella. Kuluttajien pitäisi itse saada tehdä päätös siirtyä siihen. Nythän lyödään raippaa polttomoottoreilla ajaville ihan kunnolla(samat verot niskaan, mitä muillekki, niin saataisiin teknologioiden voimasuhteet selväksi). Epäreiluksi tilanteen tekee, ettei kaikilla ole mahdollisuutta ajaa esim. Sähköautolla(range ei riitä, vähän tehokkaita latauspaikkoja, tekniikan rajoitukset, talven vaikutukset, hinta) kaikki eivät asu latauspisteiden lähettyvillä.
Jos verotuksella ei saa ohjata, miten autojen päästöjä olisi ikinä saatu vähennettyä? Mistä ne uudet EURO-standardit, vähemmän kuluttavat ja päästävät autot olisivat tulleet? Pitäisikö yhteiskunnallisella tasolla pitää ihan omana asiana, jos väestö ajaa katalysaattorittomalla V8:lla tai käyttää vaikka lyijybensaa?

Ei markkinataloudella ole moraalia tai edes kykyä tarkastella pitkäaikaisvaikutuksia. Tämän voi käydä toteamassa esimerkiksi Kiinan suurkaupungeissa. Poliittinen päätöksenteko on ainoa tosiasiallinen tapa ohjata markkinoita ympäristöystävällisempään suuntaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 909
Viestejä
4 646 698
Jäsenet
76 343
Uusin jäsen
jujapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom