Keskustelua hybridiautoista

Lukien Model 3 ryhmää, ei se sähköautoautuus aina sielläkään tunnu olevan. Unohdetaan ne Teslamaiset ominaisuudet viime päiviltä (käteen jäävät kahvanpalaset, ovet jäässä, katot nitisee, ..), niin siellä on hyvin paljon samoja ongelmia sähköautoiluun liittyen. Latauksen hyötysuhde pakkasilla 30% (70% menee lämmöksi, alkaa olemaan bensavehkeen tasoa hyötysuhde) kun käytetään 16A letkua, joten lataus on todella hidasta, range jää 150km paikkeille toisilla (eikä 440km) etc.

Tuo hidas lataus on muuten ärsyttävä ongelma pakkasilla, ei tulla lähtemään aamulla "täydellä tankilla". Nyt on 67% akkua ja 95% tavoite, ennuste on "24+ hours", eli ei mitään hajua. Klo 13 iskin laturiin, silloin oli vielä 50%, joten viidessä tunnissa 17%. Lähinnä taitaa harakoita lämmitellä tällä hetkellä 3kW teholla. 11kW laturi toki helpottaisi tätä ongelmaa.
Onko siellä tullut kokemuksia niistä uusista Kiinan Model3:sta jossa on LFP akut? Olisi mielenkiintoista tietää miten ne toimii, kun kuulemma Tesla on 10v kaikkia edellä!
 
Juu. Tämä aika iäkäs autoilija moitti myös kaista-avustinta. Senhän pitää laittaa joka käynnistyksessä pois päältä, jos ei siitä tykkää. Id.3 1st max versio tosiaan, jossa on vielä "autopilotti" ilmeisesti. Omassa id.3:ssa ei ollut apuja, kun oli edullisin Life malli.

Voi olla huono toteutus vahdissa, mutta ettei vain olisi vanhuksella vilkun käyttö jäänyt ruuhkavuosiin... ;)
 
Lainaus facesta:

"Ajattelin kertoa, miten välttää tarpeeton rahanmeno uuden ajan sähköauton ostossa. Päätin näet luopua 47.000 € maksaneesta ID.3 Maxista. Sain siitä vaihdossa 41.000 € uuteen Subaru Outbackiin. ID.3:lla ajoin 4 kuukautta eli kuukaudessa rahaa meni 1.500 euroa.
Aika huonon diilin on papparainen tehnyt tai sitten on suutuspäissään ajettu Id3 subaruliikkeeseen ja outbackilla kotiin myyjän naureskellessa matkalla pankkiin.
 
Noilla spekseillä taidat kuulua suomenkin mittapuulla siihen harvinaiseen joukkoon jolle sähköauto ei sovellu seuraavaan kymmeneen vuoteen, jos välttämättä ikinä :smile: eikä siinä mitään, biodieseliä tankkiin jos ympäristöseikat kiinnostaa.

Nykyisistä sähköautoista löytyy jo useita malleja jotka toimivat hyvin yli -30c pakkasessa ilman latausmahdollisuuttakin. Range luonnollisesti jopa puolittuu ja tuollainen 500km@-30c vaatisi 150-200kWh akun joita ei ole lähivuosina näköpiirissä. Jokainen valinnee sen mallin omien tarpeidensa mukaan kuten tähänkin asti. Maailman muuttuessa muutosvastarintaisille tämä voi tarkoittaa mielipahaa ja/tai kustannusten kasvua. Joillekin taas päinvastoin. Uuden teknologian tapauksessa on myös selvää että menee vuosikymmeniä jotta pienetkin nichetarpeet voidaan täyttää.
Ei kyse ole muutosvastarinnasta, vaan nykyinen teknologia ei vain taivu kaikkien tarpeeseen. Poliitikot ajavat alas perinteisen bensa/diesel-teknologian välittämättä faktoista: hybridiautojen päästöt ovat kaikkea muuta, kuin ne rekisteriotteessa päästöt näkyy matka-ajossa(bensaa kuluu helposti litroja enemmän, mitä luvattu). Sähköautojen rajoituksista on ollut enemmän puhetta. En ymmärrä miten diesel on sellainen mörkö, ettei sitä voi käyttää? 10litraa/100km kuluttava bensahybridi ei ole ympäristoteko ja vastaavasti 4-5litraa dieseliä kuluttava auto on, ainakin minun laskuopilla. Täysin ymmärrettävää, että diesel/bensa tulee poistumaan käytöstä, mutta kyllä teknologia pitää olla siihen kypsää, eikä ole pakko ajaa käärmettä piippuun.
 
Ei kyse ole muutosvastarinnasta, vaan nykyinen teknologia ei vain taivu kaikkien tarpeeseen. Poliitikot ajavat alas perinteisen bensa/diesel-teknologian välittämättä faktoista: hybridiautojen päästöt ovat kaikkea muuta, kuin ne rekisteriotteessa päästöt näkyy matka-ajossa(bensaa kuluu helposti litroja enemmän, mitä luvattu). Sähköautojen rajoituksista on ollut enemmän puhetta. En ymmärrä miten diesel on sellainen mörkö, ettei sitä voi käyttää? 10litraa/100km kuluttava bensahybridi ei ole ympäristoteko ja vastaavasti 4-5litraa dieseliä kuluttava auto on, ainakin minun laskuopilla. Täysin ymmärrettävää, että diesel/bensa tulee poistumaan käytöstä, mutta kyllä teknologia pitää olla siihen kypsää, eikä ole pakko ajaa käärmettä piippuun.
Screenshot_20210115-190918.jpg


Siinä diesel ja bensa-hybridin kulutukset. Dieselillä ajoin paljon enemmän matkaa ja todella nätisti. Ota tuo ensi kerralla sun laskuoppiin kun tuntuu että vedät ihan hiasta tilastot joka tap.
 
Voi olla huono toteutus vahdissa, mutta ettei vain olisi vanhuksella vilkun käyttö jäänyt ruuhkavuosiin... ;)
Totta. Seat Miin kaistavahti pistää vastaan, jos ei ole vilkkua muistanut. Vw id.3 sitten osaa varoittaa myös näytöllä ja jollain äänimerkillä. Törmäysvaroittimet ja muut hienoudet.
Aika huonon diilin on papparainen tehnyt tai sitten on suutuspäissään ajettu Id3 subaruliikkeeseen ja outbackilla kotiin myyjän naureskellessa matkalla pankkiin.
Ehkä katsottu että halvin Max malli on 44 900€. Siihen nähden 41 000€ olisi aika ok, mutta kyllä siitä uudesta Subarustakin olisi pitänyt saada alennusta :)
 
Sitten suosittelen sinulle silmälaseja tai jotain luetun ymmärtämis kurssia. No menee jo niin paljon ohi aiheen että lopetetaan tämä tähän.
Jep en kyllä nähnyt vieläkään.
Voisin kans siirtyä takaisin dieseliin. Jos ne lentäis. Kun kerran tuossa kysyttiin miten niiden muka pitäisi kehittyä. :D
 
Screenshot_20210115-190918.jpg


Siinä diesel ja bensa-hybridin kulutukset. Dieselillä ajoin paljon enemmän matkaa ja todella nätisti. Ota tuo ensi kerralla sun laskuoppiin kun tuntuu että vedät ihan hiasta tilastot joka tap.
hihasta? Rav4 on kyseessä ja pitkää matkaa suurinta sallittua. Laitas vielä keskinopeus, niin saadaan hieman parempaa kuvaa minkälaista ajoa on.
 
Jep en kyllä nähnyt vieläkään.
Voisin kans siirtyä takaisin dieseliin. Jos ne lentäis. Kun kerran tuossa kysyttiin miten niiden muka pitäisi kehittyä. :D
Käyttäjä Anal Digital kirjoitti "Minkälaisesta kehityksestä puhut?" Mielestäni varsin selkeä kysymys. Ja tuossa edellinen kirjoittaja oli sanonut että sähköautojen pitää vielä kehittyä paljon jotta olisivat käytännöllisiä.

No meillä on selvästi varsin erilainen käsitys siitä mitä mikin tarkoittaa ja mikä on kysymyslause jne.
 
hihasta? Rav4 on kyseessä ja pitkää matkaa suurinta sallittua. Laitas vielä keskinopeus, niin saadaan hieman parempaa kuvaa minkälaista ajoa on.
Lisätään vielä, että toisella kaverilla farkku corolla hybridi ja se kuulemma vie sen 5l/100km, mutta mittaukset ovat ajotietokoneen omat lupaukset, sekä ajotyyli on n. 70-80km/h.
 
Itselläni on menossa ensimmäinen talvi Skoda Superb hybridillä. Ajot poikkeaa normaalista covid kotikonttorikomennuksen takia oleellisesti aiemmasta, joten vertailu diesel autoiluun ei ole tällä hetkellä validia.

Tämmöisiä kokemuksia nyt kun Oulun seudullakin on ollut useamman päivän alle -20 astetta pakkasta ja muutenkin ollut ihan kunnon talvi tähän mennessä: Polttoaineen kulutus n. 7000 km 3,3 l/100km ajotietokoneesta katsottuna, ei tarkistusmittausta. Keskinopeus noin 50 km/h. Auto on aina sukolatauksessa, kun ei ole ajossa.

Talviominaisuuksista: Minulla auto on pihalla. Ei lämmintä tallia tai edes katosta. Kattoikkuna on natissut koko talven. Latauspistokkeen lukitus jäätyy nolla-astekeleissä kiinni niin että lukitus ei vapauta pistoketta. Sitä pitää useamman kerran heilutella ja samalla napsutella avaimesta ovia auki ja kiinni, että saa latauskaapelin irroitettua. Polttoainetankin luukussa sama ongelma. Solenoidi ei pakkasella avaa luukkua vaan sitä pitää paukutella nyrkillä ja samaan aikaan avustajan pitää olla sisällä autossa painelemassa avausnappia. Talvitestaus näiltä osin on jäänyt kyllä tekemättä.

Pakkaskokemuksia -20 -28 celssiusta: Polttomoottori lähtee käyntii heti startissa vaikka akku olisi 100%. Esilämmitys tehdään talvipaketilla varustetulla autolla webastolla, jolloin kabiinin on lämmin ajoon lähdossä. Moottori käy pakotettunna niin kauan, että moottorin lämpötila on jotakin 60 celssiusta, jonka jälkeen sähköajo on mahdollista. Jos pelkkä sähköajo on mahdollista (pienemmät pakkaset) niin sähkön kulutus on lähemmäs 30 kW/100 km ja ajomatka sähköllä jää alle 30 kilometriin. Tämä päivän ajoista esimerkkikulutus, kun polttomoottori lähti heti startissa käyntiin: bensiiniä 7,1 l/100km ja sähköä 19 kW/100km. Pelkällä sähköajolla lämmitys ei riitä sisätiloissa vaan ilmastointisuuttimista tulee hailakkaa ilmaa +21c astetuksella ja sisätilat kylmenevät. Polttomoottorikäytöllä lämpö on riittänyt kaikissa tilanteissa.

Muuten ihan ok auto. Jousitus on aiemmin mersuun tottuneelle lulla, kun kyseessä Laurent+klement varustetaso.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs muiden tripletti autot on nyt näyttänyt rangeksi? Eurajoen suunnalla on pakkasta sen 25-27 välillä ja range 100km :lol: onneksi vaimolle ei tule ajoa kuin 30km tänään..
Niukkaa rangea näyttää Mii. Siuntion Pickalasta lähtiessä rangea oli jäljellä melko tyhjällä akulla tasan 30 km. Ujompaa olisi tuossa kohtaa alkanut hermostuttamaan, koska edessä oli hieman yli 30 km:n matka. Auto oli kuitenkin lämmin, joten päätin uskaltaa ajaa lataamatta Espooseen. Ulkona oli rapsakka -21 C.

Voimat tuntuivat pikkunopeuksillakin vain normaalin pikkuauton vahvuisilta, ja tehomittarin mukaan käytettävissä olikin vain 40 % maksimitehosta. Lumella sentään jauhoi tyhjää alle neljänkympin nopeuksilla. Näkyvyys oli hyvä alkulämmön ansiosta. Pudotin ensimmäisen kilometrin jälkeen eco+:lle, jolloin lämmitys meni säästöliekille. Tämä ei kuitenkaan pätkääkään haitannut vanhaa talvipyöräilijää, joka ajoi koirankusetusvaatteissa.

Näkyvyys pysyi hyvänä koko 32 km matkan ajan ja range pieneni 30 km -> 23 km. Keskikulutus oli 13,1 kWh/100 km, mikä on noin 30-40 % suurempi kuin kesällä.

Tämän "talviurheilun" jälkeen latasin akun 11 % -> 80 %, jolloin range näytti 218 km. Täydelle akulle se tarkoittaisi noin 270 km. Kesällä on parhaimmillaan näyttänyt 390 km, mikä jää näillä pakkasilla vain haaveeksi.

Älkää sitten luulko normaalisti pukeutuneen autoilijan ajavan noilla kulutuksilla. ;)


Edit. Jäin miettimään miksi kulutus oli noin paljon suurempi kuin kesällä, koska eihän esim. ilman tiheys kasva kuin 1,2 kg -> 1,4 kg. Noh, Testbedin mukaan siihen aikaan oli sivuvastainen 4-5 m/s, mikä jo selittääkin 13,1:n kulutuksen.

IMG_20210115_101806.jpg
 

Liitteet

  • IMG_20210115_102514.jpg
    IMG_20210115_102514.jpg
    3,9 MB · Luettu: 46
  • IMG_20210115_105741.jpg
    IMG_20210115_105741.jpg
    3,3 MB · Luettu: 45
  • IMG_20210115_143124.jpg
    IMG_20210115_143124.jpg
    3,5 MB · Luettu: 44
Viimeksi muokattu:
No eiköhän ole kaikissa. Vähän kylmä olisi muuten talvella ajella ja miten esilämmittäisit ilman vastuksia.

Olen antanut itseni ymmärtää että monessa plugarissa ICE hörähtää käyntiin pyytämättä myös EV moodissa kun on kunnon pakkaset, jäi mietityttämään tämä.

Pitää varmaan käydä tutkimassa Prius Plugarin manuaalia ja katsoa mitä se sanoo.
 
VAG konsernin plugareissa ICE hörähtää käyntiin pyytämättä heti -10 asteen tai kylmemmissä pakkasissa. Taitaa olla polttomoottorin suojelemisesta kyse ja ajoakuston suojasta enemmän kuin kabiinin lämmittämisestä. 5kW sähkövastus riittää kyllä pakkasillakin lämmittämään kabiinin. Sähköakussa ei ole lämmittimiä pelkästään jäähdytys. Ja sitä akkua autolla lataamalla saadaan pikkuhiljaa akku lämpenemään joka sitten paitsi pitää akun ehjänä, myös mahdollistaa sähkömoottorin vaatimat korkeat jännitteet pakkkasilla.

VAG sähköautojen akustoissa sitten on erikseen lämmitys ja jäähdytystoiminnot.
 
Käyttäjä Anal Digital kirjoitti "Minkälaisesta kehityksestä puhut?" Mielestäni varsin selkeä kysymys. Ja tuossa edellinen kirjoittaja oli sanonut että sähköautojen pitää vielä kehittyä paljon jotta olisivat käytännöllisiä.

No meillä on selvästi varsin erilainen käsitys siitä mitä mikin tarkoittaa ja mikä on kysymyslause jne.
No jopas. Ok.
 
Kyllähän se kuluttaa noissa keleissä, -12 keskilämpötilalla (-17 oli huiput) range olisi ollut tuosta laskettuna 365 km 100% -> 0%
2019 Model 3 LR:n akku on 78 kWh brutto, 73.5 kWh netto. Kulutuseksi tulisi 201 Wh/km, joka on mun mielestä tuossa lämpötilassa oikein hyvä lukema.

Jos uudemmat mallit ILP:llä menee 5-10% pienemmällä, niin ero kesäkulutukseen olisi enää 10% luokkaa.

Juu, mielenkiinnolla odotan kunhan saavat testiin noita ilpillä terästettyjä kolmosia.
Tesla-Björniltä löytyy testejä.

Itseäkin lähinnä nauratti nämä 1500 - 1700 € talvirengaspaketti-"tarjoukset"
Sehän on jo hyvä hinta? Teslan talvirengaspaketit on 2000-4000 € koosta riippuen. Jos ostaa laadukkaat renkaat ja vanteet, niin ei niitä rengasliikkeestäkään sen halvemmalla saa. Ja edelleen suorastaan halpaa verrattuna kollegan Range Rover Sportin talvirengaspakettiin, 8000 €.
 
Niukkaa rangea näyttää Mii. Siuntion Pickalasta lähtiessä rangea oli jäljellä melko tyhjällä akulla tasan 30 km. Ujompaa olisi tuossa kohtaa alkanut hermostuttamaan, koska edessä oli hieman yli 30 km:n matka. Auto oli kuitenkin lämmin, joten päätin uskaltaa ajaa lataamatta Espooseen. Ulkona oli rapsakka -21 C.

Voimat tuntuivat pikkunopeuksillakin vain normaalin pikkuauton vahvuisilta, ja tehomittarin mukaan käytettävissä olikin vain 40 % maksimitehosta. Lumella sentään jauhoi tyhjää alle neljänkympin nopeuksilla. Näkyvyys oli hyvä alkulämmön ansiosta. Pudotin ensimmäisen kilometrin jälkeen eco+:lle, jolloin lämmitys meni säästöliekille. Tämä ei kuitenkaan pätkääkään haitannut vanhaa talvipyöräilijää, joka ajoi koirankusetusvaatteissa.

Näkyvyys pysyi hyvänä koko 32 km matkan ajan ja range pieneni 30 km -> 23 km. Keskikulutus oli 13,1 kWh/100 km, mikä on noin 30-40 % suurempi kuin kesällä.

Tämän "talviurheilun" jälkeen latasin akun 11 % -> 80 %, jolloin range näytti 218 km. Täydelle akulle se tarkoittaisi noin 270 km. Kesällä on parhaimmillaan näyttänyt 390 km, mikä jää näillä pakkasilla vain haaveeksi.

Älkää sitten luulko normaalisti pukeutuneen autoilijan ajavan noilla kulutuksilla. ;)


Edit. Jäin miettimään miksi kulutus oli noin paljon suurempi kuin kesällä, koska eihän esim. ilman tiheys kasva kuin 1,2 kg -> 1,4 kg. Noh, Testbedin mukaan siihen aikaan oli sivuvastainen 4-5 m/s, mikä jo selittääkin 13,1:n kulutuksen.

IMG_20210115_101806.jpg
Miksi lähteä edes 30km reissuun lähes tyhjällä akulla? Ei lataus mahdollisuutta tuolla? Tallista sait lähdettyä kun auto oli lämmin?
 
ilmeisesti kiassa esim ei ole ja lämpiää vain ja ainoastaan polttiksen avulla?

Juu ja useimmista Volvoista puuttuu myös, mutta niissä on webasto. Ravissa ei myöskään ole eli siinä on pelkkä ilppi (ja polttomoottori) lämmitykseen, mutta se ei ilmeisesti toimi pakkasilla.
 
VAG konsernin plugareissa ICE hörähtää käyntiin pyytämättä heti -10 asteen tai kylmemmissä pakkasissa. Taitaa olla polttomoottorin suojelemisesta kyse ja ajoakuston suojasta enemmän kuin kabiinin lämmittämisestä. 5kW sähkövastus riittää kyllä pakkasillakin lämmittämään kabiinin. Sähköakussa ei ole lämmittimiä pelkästään jäähdytys. Ja sitä akkua autolla lataamalla saadaan pikkuhiljaa akku lämpenemään joka sitten paitsi pitää akun ehjänä, myös mahdollistaa sähkömoottorin vaatimat korkeat jännitteet pakkkasilla.

VAG sähköautojen akustoissa sitten on erikseen lämmitys ja jäähdytystoiminnot.

Poikkeuksena ilmeisesti Seat Leon PHEV, jos muiden kokemuksia uskominen. Optimaalinen toiminta, jos jotain lyhyitä kauppareissuja voisi tehdä kovallakin pakkasella ilman polttomoottorin kiusausta:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46983.msg728437#msg728437 sanoi:
Lähtenyt nyt eilen ja tänään aina sähköllä jos lataus ajastettu lähelle lähtöaikaa. Tänään kaksi lähtöä suoraan latauksesta -22 kelissä ja sähköllä käynnistyi ja myös kaikki matkat ajettu kun ollut alle 25km matkoja.
 
Poikkeuksena ilmeisesti Seat Leon PHEV, jos muiden kokemuksia uskominen. Optimaalinen toiminta, jos jotain lyhyitä kauppareissuja voisi tehdä kovallakin pakkasella ilman polttomoottorin kiusausta:
1610784700097.png


Kyllä siinä ihan samat säännöt pätee. Ilmeisesti tolpasta lataaminen nostaa senverran akun lämpötilaa että järjestelmä antaa käynnistyä pelkällä sähköllä. Eli alle -10 akkulämpö näköjään eikä ulkoilman lämpötila.
 
Konalla eilen ajot:

Vaimo ajoi 7km edestakaisin kahdesti ennen puoltapäivää -22c keleissä. Kulutusmittari näytti rapeat 35kWh/100km! Auto ehti joka välissä jäähtymään, mutta silti...

Puolenpäivän jälkeen 450km ajomatka Alkumatka motarilla -18c 100km/h vauhdilla 23kWh/100km, loppupäässä kun suurin osa matkasta oli 80km/h aluetta ja sää laihtui -12c, kulutus laski lopulta 20kWh/100km keskiarvoon koko matkalta. Tämä oli jo huomattavasti kohtuullisempaa kulutusta.
 
Konalla eilen ajot:

Vaimo ajoi 7km edestakaisin kahdesti ennen puoltapäivää -22c keleissä. Kulutusmittari näytti rapeat 35kWh/100km! Auto ehti joka välissä jäähtymään, mutta silti...

Puolenpäivän jälkeen 450km ajomatka Alkumatka motarilla -18c 100km/h vauhdilla 23kWh/100km, loppupäässä kun suurin osa matkasta oli 80km/h aluetta ja sää laihtui -12c, kulutus laski lopulta 20kWh/100km keskiarvoon koko matkalta. Tämä oli jo huomattavasti kohtuullisempaa kulutusta.

Miten sujui lataus/lataukset tuolla 450km matkalla?
 
Miten sujui lataus/lataukset tuolla 450km matkalla?
Ensimmäinen lataus n.200km kohdalla, puoli tuntia kahvi/vessatauolla. Sisään meni vain 20kWh koska akku oli kylmä, mutta ei jääty odottelemaan. Toinen lataus 350km kohdalla, noin 45min, 45kWh, eli jokseenkin niin nopeasti kuin Kona lataa. Käytiin hakemassa takeway ateria ja syötiin autossa. Puolet ajasta (20kWh) olisi riittänyt perille pääsyyn, mutta ladattiin se aika mitä ruuan syömiseen meni. Kesällä sama matka meni kevyesti yhdellä lataus/ruokatauolla.

Perheen kanssa matkatessa tuollainen 2h ajo ja tauko on aika passeli, ja tauotkin on helposti puoli tuntia vaikka yrittäisi olla kiireinen...
 
Sen mita olen itse kellotellut niin 15 minuutissa ei ehdi kaymaan vessassa, ostaa sampylaa ja juoda sen kanssa kahvia. Luulin ennen kellotuksiani etta se on 10 minuutin homma mutta jos 20 minuutissa meinaa selvita niin siina ei saa aikalla.
 
Kyllähän sitä nyt (melko kirjaimellisesti) juosten kusten 5 minuutissa sen kusi- ja kahvitauon pitää, mutta kyllä pitää olla ihan järjetön hinku sinne ratin taakse että sen noin kiirehtii.. Tosin jos noin kova kiire ja kahvinhimo on niin yleensähän se on pahvikahvi ja hörppii sen sitten ajossa.

Se mitä mä en oikein tajua on tuo kun jotkut vauhkoavat noiden hybridien kovista toteutuneista kulutuksista joissain tilanteissa. Verrataanko niitä johonkin peruspolttiksen alamäkikulutukseen, vai mikä piru niissä on taustalla. Eihän paskinkaan hybriditoteutus tyhjälläkään akulla sen enempää vie kuin pelkällä polttiksella varustetut, vaikkei se kulutusetu välttämättä mikään ihmeellinen olekaan.
 
Noin -5 asteen pakkasessa kävin Skoda Octavia phev mallin koeajolla. Vähän keveämmällä kaasujalalla olisi mennyt pelkästään sähköllä. 14km lenkki ja bensankulutus kumminkin aika maltillinen 2.2l/100km.

IMG20210104133642.jpg

Toivottavasti tulisi myös ladattavalle hybridille sama 2000€ sähköautotuki :) Mutta tuskinpa. Korkeampi bensan hintakaan ei niin haittaisi, jos pääosin pääsisi ajamaan pelkästään sähköllä.
 
Se mitä mä en oikein tajua on tuo kun jotkut vauhkoavat noiden hybridien kovista toteutuneista kulutuksista joissain tilanteissa. Verrataanko niitä johonkin peruspolttiksen alamäkikulutukseen, vai mikä piru niissä on taustalla. Eihän paskinkaan hybriditoteutus tyhjälläkään akulla sen enempää vie kuin pelkällä polttiksella varustetut, vaikkei se kulutusetu välttämättä mikään ihmeellinen olekaan.
Jonkun verran saastehömpötykset kyllä nostaa uusien polttomoottoreiden todellista kulutusta. 2-30 vuotta vanhat 1.6 ja 1.9 dieselit voi olla todella pihejä kun ei tarvitse välittää tuon taivaallistä hiukkasista tai typen oksideista :D
 
Jonkun verran saastehömpötykset kyllä nostaa uusien polttomoottoreiden todellista kulutusta. 2-30 vuotta vanhat 1.6 ja 1.9 dieselit voi olla todella pihejä kun ei tarvitse välittää tuon taivaallistä hiukkasista tai typen oksideista :D
Niin, no onhan siinä tietysti toikin, mutta kyllähän ne hybridilaitteet nuo vanhemmatkin laitteet pieksevät vaikka päästörajoitukset estävätkin pelkästään optimaalisen talouden hakemisen nykyään.
 
Lukien Model 3 ryhmää, ei se sähköautoautuus aina sielläkään tunnu olevan. Unohdetaan ne Teslamaiset ominaisuudet viime päiviltä (käteen jäävät kahvanpalaset, ovet jäässä, katot nitisee, ..), niin siellä on hyvin paljon samoja ongelmia sähköautoiluun liittyen. Latauksen hyötysuhde pakkasilla 30% (70% menee lämmöksi, alkaa olemaan bensavehkeen tasoa hyötysuhde) kun käytetään 16A letkua, joten lataus on todella hidasta, range jää 150km paikkeille toisilla (eikä 440km) etc.

Tuo hidas lataus on muuten ärsyttävä ongelma pakkasilla, ei tulla lähtemään aamulla "täydellä tankilla". Nyt on 67% akkua ja 95% tavoite, ennuste on "24+ hours", eli ei mitään hajua. Klo 13 iskin laturiin, silloin oli vielä 50%, joten viidessä tunnissa 17%. Lähinnä taitaa harakoita lämmitellä tällä hetkellä 3kW teholla. 11kW laturi toki helpottaisi tätä ongelmaa.
Talven vaikutukset pitäis ehottomasti tuoda niin Teslan kuin myös muidenkin valmistajien paremmin esiin autoa ostaessa. Se kun ei rajoitu pelkästään kutistuvaan rangeen, joka sentään on maallikonkin suhteellisen helppo käsittää ja laskea. Esimerkiks juuri tuo hidaslataamisen hidastuminen. Tarpeeksi kovalla pakkasella mökkireissulainen ei välttämättä saa matkalaturilla virtaa ollenkaan akkuun kun lämmitysteho ei riitä. Vähintään hyötysuhde laskee tai romahtaa, ja tämäkin on vähän kiusallista jos autoa markkinoidessa lasketaan käyttökulujen säästöjä. No joo, nousee ne polttoainekulutkin mutta eivät lähellekkään samassa suhteessa. Kuten sanoit niin 11kW ratkaisee nämä ongelmat, mutta kaikilla sitä ei ole saatavilla edes okt:ssa.

Pikalatausnopeudetkin pitävät kutinsa optimiolosuhteissa. Jos auto ei pysty lämmittämään akkua ennen laturille saapumista, niin latausaika äkkiä tuplaantuu. Jos auto on samalla myyty wltp rangea mainostaen niin talvinen hiihtolomareissu perheen kesken on äkkiä jotain muuta kuin rauhoittavaa laatuaikaa kuten tuosta id3:n fb tarinasta saa lukea. Ilman aiempaa kokemusta vaatii aikalailla harrastuneisuutta ja insinööriluonnetta jotta ymmärtää kaikkien näiden muuttujien yhteisvaikutukset ja osaa sen perusteella valita riittävän hyvän sähköauton näillä sähköautospekseillä mitaten.

Eikä kaikkea "tarvittavaa" dataa ole edes saatavilla vaikka kysyisi. Nyt 1,5v takana ja aktiivisesti kaikenlaisia foorumeita lukevana pienenä yllärinä tuli edellinen pidempi siirtymä kovassa pakkasessa, kun hukkalämpö ei riittänyt pitämään akkua kuin noin +10c lämpöisenä. Ei kuulosta pahalta, sillä ulkona oli kuitenkin -25c ja vastatuulta. Matalilla varaustasoilla (alle 10%) tuo +10c riitti kuitenkin siihen että osa jäljellä olevasta energiasta alkoi "lukittumaan", tarkoittaen että se olisi kyllä käytettävissä mikäli akku lämpenisi. Laskemani 50km bufferi (auton näyttämä, todellisen kulutuksen mukaan reilu puolet) alkoi loppua kohden romahtamaan alhaisen varaustason ja kylmyyden yhteisvaikutuksesta. Perillä oli enää 10km mittarissa. Tällä kertaa perille päästiin, pienemmällä bufferille ois ehkä jääny välille. Enkä usko että tuollaista ois osannu yksikään automyyjä kertoa vaikka ois kysyny pakkasen vaikutuksista. Vastaus ois varmaan ollu että joo laskeehan se range kun pitää ohjaamoa lämmittää.

Loppupeleissä ei tässä ole sen ihmeellisemmästä asiasta kyse kuin että talviautoilu vaatii omat kikkailunsa niin sähköautoilla kuin polttiksillakin. Polttiskikkailut vaan on saatu äidinmaidosta, niin kauheita ylläreitä ei enää pääse syntymään. Ja on yleisesti hyväksytty fakta että polttomoottori ei välttämättä käynnisty liian kylmässä, sähköautolla näin käydessä se on vielä enemmän harmistusta aiheuttava piirre.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, no onhan siinä tietysti toikin, mutta kyllähän ne hybridilaitteet nuo vanhemmatkin laitteet pieksevät vaikka päästörajoitukset estävätkin pelkästään optimaalisen talouden hakemisen nykyään.
Kaupunki/taajamapyörityksessä selkeästi, mutta maantiellä ei.
 
Kaupunki/taajamapyörityksessä selkeästi, mutta maantiellä ei.
Joo, kun siitä hybridivoimalinjasta ei ole maantiellä oikein hyötyä, niin kulutuseroa ei juuri ole, mutta ei ne sen enempääkään kuluta - ellei sitten oteta vastaavaa tehoversiota huomioon, jolloin hybridi voittaa taas aika selkeästi.
 
Kyllähän sitä nyt (melko kirjaimellisesti) juosten kusten 5 minuutissa sen kusi- ja kahvitauon pitää, mutta kyllä pitää olla ihan järjetön hinku sinne ratin taakse että sen noin kiirehtii.. Tosin jos noin kova kiire ja kahvinhimo on niin yleensähän se on pahvikahvi ja hörppii sen sitten ajossa.

Se mitä mä en oikein tajua on tuo kun jotkut vauhkoavat noiden hybridien kovista toteutuneista kulutuksista joissain tilanteissa. Verrataanko niitä johonkin peruspolttiksen alamäkikulutukseen, vai mikä piru niissä on taustalla. Eihän paskinkaan hybriditoteutus tyhjälläkään akulla sen enempää vie kuin pelkällä polttiksella varustetut, vaikkei se kulutusetu välttämättä mikään ihmeellinen olekaan.
Noh voisi hieman auttaa, jos asioita katsoisi oman kuplan ulkopuolelta: kaikkialla ei ole ole edes kahviloita, missä käydä kahvilla/latauksella, tai ainakaan ne eivät ole auki 24/7.

Kertokaas, mitä se polttomoottori tekee hybridissä kun akku on tyhjä? Eikö hybridin akut paina ollenkaan? Pitkää pätkä ajaessa ei välttämättä tule edes tilanteita, jossa sitä jarruenergiaa saadaan talteen.
 
Kertokaas, mitä se polttomoottori tekee hybridissä kun akku on tyhjä? Eikö hybridin akut paina ollenkaan? Pitkää pätkä ajaessa ei välttämättä tule edes tilanteita, jossa sitä jarruenergiaa saadaan talteen.

Plugarin akkujen lisäpaino ei juurikaan vaikuta tasaisessa matka-ajossa kulutuksen osalta, paino vaikuttaa suhteellisesti eniten kiihdyksissä hitaissa nopeuksissa. Pahinta on pumppaava matka-ajo ilman jarrutuksia, siinä varmaan eroja tulee jonkun verran.
 
Kertokaas, mitä se polttomoottori tekee hybridissä kun akku on tyhjä? Eikö hybridin akut paina ollenkaan? Pitkää pätkä ajaessa ei välttämättä tule edes tilanteita, jossa sitä jarruenergiaa saadaan talteen.
Maantieajossa se auton massa ei juurikaan vaikuta kulutukseen, josta seuraa ettei siitä hybridijärjestelmästä ole sen suurempaa haittaa kuin hyötyäkään. Lähinnä jotain kuormituksen optimointeja voidaan tehdä. Toisaalta, se hybridivoimalinja mahdollistaa sen polttispuolenkin suunnittelun taloudellisemmaksi tai ylipäätään joustavammaksi, kuin pelkällä polttomoottorilla. Kyllähän esim toyotan hybridit yleisesti menevät maantielläkin pienemmällä kuin vastaava pelkällä perus polttiksella kulkeva malli.
 
Kertokaas, mitä se polttomoottori tekee hybridissä kun akku on tyhjä? Eikö hybridin akut paina ollenkaan? Pitkää pätkä ajaessa ei välttämättä tule edes tilanteita, jossa sitä jarruenergiaa saadaan talteen.
aika tasaista saa maasto olla että kokoajan tarttee olla veto päällä, noihan generoi sähköä heti kun päästää kaasusta. Lisäksi jos maasto tosiaan on niin tasaista niin akkujen tuoma lisämassa ei vaikuta juuri mitenkään kulutukseen.
Jokatapauksessa plugari vie jokaisessa tilanteessa vähemmän kuin vastaava pelkällä polttiksella oleva.
 
Jokatapauksessa plugari vie jokaisessa tilanteessa vähemmän kuin vastaava pelkällä polttiksella oleva.

En tekisi tällaista yleistystä...toki tuon termin "vastaava" voi ymmärtää monella tavalla. Jos bensaplugaria vastaava polttis voi olla diesel niin polttis voi helpostikin kuluttaa vähemmän.
 
En tekisi tällaista yleistystä...toki tuon termin "vastaava" voi ymmärtää monella tavalla. Jos bensaplugaria vastaava polttis voi olla diesel niin polttis voi helpostikin kuluttaa vähemmän.
No omien kokemuksien mukaan on näin. bmw 330e kuluttaa omassa käytössä aina vähemmän kuin edellinen 320d.
 
En tekisi tällaista yleistystä...toki tuon termin "vastaava" voi ymmärtää monella tavalla. Jos bensaplugaria vastaava polttis voi olla diesel niin polttis voi helpostikin kuluttaa vähemmän.
Kaipa vastaavalla tarkoitettiin vastaavaa ohituskiihtyvyytta tarjoavaa samaa polttoainetta kayttavaa
 
Edelleen ei vastausta kuulunut mitä polttomoottori tekee, kun akku on tyhjä. Vastaus: toimii agregaattina ja tuottaa vetoa pyörille, kunnes akusto on täynnä(tai varaukseen, jolloin järjestelmä sallii sen osallistua vauhdin ylläpitämiseen). Ihme kiertelyä asian kanssa.

Paino lisää kulutusta.( Ylämäkeen eritoten)

Generointi ei minusta ole kitkatonta :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen ei vastausta kuulunut mitä polttomoottori tekee, kun akku on tyhjä. Vastaus: toimii agregaattina ja tuottaa vetoa pyörille, kunnes akusto on täynnä.
Ei akkua titenkään polttomoottorilla ladata täyteen, ellet erikseen paina sitä (joistain autoista löytyvää) nappula joka niin tekee.

Tilapäisesti sähköä voidaan generoida akkuun jos polttomoottori kävisi muuten liian huonolla hyötysuhteella.
 
Ei akkua titenkään polttomoottorilla ladata täyteen, ellet erikseen paina sitä (joistain autoista löytyvää) nappula joka niin tekee.

Tilapäisesti sähköä voidaan generoida akkuun jos polttomoottori kävisi muuten liian huonolla hyötysuhteella.
Juu korjasin hetki sitten. Muotoilin hieman paremmin.
 
Kaipa vastaavalla tarkoitettiin vastaavaa ohituskiihtyvyytta tarjoavaa samaa polttoainetta kayttavaa

Plugarien ohituskiihtyvyys ei välttämättä ole mitenkään ihmeellinen (toki hyvin riittävä käytännössä kaikilla) vaikka 0-100km/h taittuisi reippaaasti. Esim. uusi MB A250e kiihtyy nollasta sataan alle 7 sekunnissa, mutta ohituskiihtyvyys 80-120km/h oli muistaakseni sekunnin hitaampi kuin Corollalla, vaikka Corollan 0-100m/h arvo on yli 8 sekuntia.

No omien kokemuksien mukaan on näin. bmw 330e kuluttaa omassa käytössä aina vähemmän kuin edellinen 320d.

Vaikka 330e:tä ei lataisi?
 
Plugarien ohituskiihtyvyys ei välttämättä ole mitenkään ihmeellinen (toki hyvin riittävä käytännössä kaikilla) vaikka 0-100km/h taittuisi reippaaasti. Esim. uusi MB A250e kiihtyy nollasta sataan alle 7 sekunnissa, mutta ohituskiihtyvyys 80-120km/h oli muistaakseni sekunnin hitaampi kuin Corollalla, vaikka Corollan 0-100m/h arvo on yli 8 sekuntia.
Minkälaisiin aikoihin esim. ym. plugarit kiihtyvät 80-120km/h välin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom