Mukautuva vakionopeudensäädin osaa nyt myös tunnistaa liikennemerkit ja säädellä auton nopeutta itsekseen rajoitusten mukaan. Tämä järjestelmä on ajatuksena hieno, mutta valitettavasti käytännössä täysi susi. Auto osaa lukea merkit oikein, mutta se poimii karttatiedoista vääriä rajoituksia ja sekoilee välillä holtittomasti.
Esimerkiksi Länsiväylällä 80 kilometrin rajoitusalueella Škoda päättääkin yhtäkkiä, että nyt ollaan moottoritiellä, ja kiihdyttää itsekseen 120 kilometrin nopeuteen. Turunväylällä vauhti pomppii 60–100 kilometrin välillä ilman näkyvää syytä, ja kertaalleen auto hidasti maantienopeudesta 50 kilometriin tunnissa, kun gps yskäisi ja auto luuli olevansa Tapiolan keskustassa. Kaarre edessä, varoittaa auto, ja painaa jarrua. Suoralla tiellä!
Oikut toistuvat säännöllisesti tietyissä kohdissa ja sattumanvaraisesti muualla. Sateen sekoittamia antureita ei voi syyttää, sillä järjestelmä tilttailee yhtä lailla kirkkaalla säällä. Kootut selitykset kannattaa valmistella poliisille jo etukäteen, kun auto alkaa kiihdyttää ulosajorampissa 120 kilometriin tunnissa.
”En se minä ollut, vaan auto”.
Tilava ja käytännöllinen Octavia muuttuu jatkuvasti ylellisemmäksi ja teknisemmäksi.
www.hs.fi