Keskustelua hybridiautoista

Diesel-henkilöautoja myytiin joulukuussa suomessa 1098kpl ja täyssähköautoja 1053kpl. Ei ihan mennyt ohi.

Nuo ovat rekisteröintimäärät, ei myyntimäärät. Vuoden vikoilla viikoilla on aina paljon rekisteröintejä, tänävuonna se eu:n co2 poltiikka on ollut suurin paine.
 
Nuo ovat rekisteröintimäärät, ei myyntimäärät. Vuoden vikoilla viikoilla on aina paljon rekisteröintejä, tänävuonna se eu:n co2 poltiikka on ollut suurin paine.
Jep. Mutta yleensä kyllä auton rekisteröinti ja kaupat on samana päivänä (rahat tilillä, voidaan laittaa kilpiin).

Sähköautoja kannatti myydä vielä joulukuussa niin paljon kuin varastosta löytyi. Diesel tai bensa taas ei mitään väliä, vaikka laitettiin kilpiin 1.1.21. Saa nähdä tuleeko taas hyviä tarjouksia tämän vuoden joulukuussa. Ja Volkkarihan sai ainakin myytyä id.3 varastoja tyhjiksi. Samoin Tesloja tuotiinkin Kiinasta lisää joulukuussa.
 
Jep. Mutta yleensä kyllä auton rekisteröinti ja kaupat on samana päivänä (rahat tilillä, voidaan laittaa kilpiin).
Joo, yleensä, mutta vuoden vaihteessa tilanne ei välttämättä ole näin, silloin kun se on nimenomaan vuoden vaihde joka määrää.

Nythan niitä sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna niin paljon kuin mahdollsita sen päästökertoimen takia - siis myös maahantuojien varastoista myymättömiä autoja on varmasti valmistajan myötävaikutuksella laitettu kilpiin.

Aiemmin vastaavia tilanteita ovat olleet esim jonkun päästönormin viimeinen päivä (hyvänä esimerskkinä muutama vuosi sitten rekisteröitiin hirveä kasa Hiaceja vuoden lopussa)

Myös firmojen tilinpäätösostot pitää saada ehdottomasti ennen vuodenvaihdetta rekisteriin firman nimellä. Siksi ei ole kovin harvinaista että pakettiauton omistaja historiassa 1. omistaja on ollut autoliike (eikä rahoitusyhtiö) ja haltija joku firma, sekä rekkauspäivä 31.12.
 
Joo, yleensä, mutta vuoden vaihteessa tilanne ei välttämättä ole näin, silloin kun se on nimenomaan vuoden vaihde joka määrää.

Nythan niitä sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna niin paljon kuin mahdollsita sen päästökertoimen takia - siis myös maahantuojien varastoista myymättömiä autoja on varmasti valmistajan myötävaikutuksella laitettu kilpiin.

Aiemmin vastaavia tilanteita ovat olleet esim jonkun päästönormin viimeinen päivä (hyvänä esimerskkinä muutama vuosi sitten rekisteröitiin hirveä kasa Hiaceja vuoden lopussa)

Myös firmojen tilinpäätösostot pitää saada ehdottomasti ennen vuodenvaihdetta rekisteriin firman nimellä. Siksi ei ole kovin harvinaista että pakettiauton omistaja historiassa 1. omistaja on ollut autoliike (eikä rahoitusyhtiö) ja haltija joku firma, sekä rekkauspäivä 31.12.
Teslakin myi varastossa olevia nopean toimituksen autoja alennettuun hintaan. Teslallahan oli oma myyntitavoite ja aivan tosi lähelle sitä päästiinkin (koronasta huolimatta).

Sähköauton kohdallahan 2000€ hankintatuen saa vain uuteen rekisteröimättömään autoon. Kaikki koeajoautot taas on rekisteröity jo aiemmin, niin ainakin itse epäilen.

Tesla laittoi myös koeajoautot myyntiin joulukuussa. Ainakin tulos siinä paranee, jos mahdollisimman monesta autosta on saatu rahat.
 
Eipä noita varastoissa lojuvia valmiiksi joulukuussa rekisteröityjä sähköautoja paljoa näytä olevan tarjolla. Eniten myytyjä malleja, kuten Model 3:sta näyttäisi olevan 6 kpl Teslalla, ID.3:sta 1 kpl Volkswagenilla, ja Volvo XC40:stä muutamia nettiauton mukaan. Niitähän pitäisi olla satoja, jos niitä vaan rekisteriin on lyöty eikä saatu myytyä.
 
Eipä noita varastoissa lojuvia valmiiksi joulukuussa rekisteröityjä sähköautoja paljoa näytä olevan tarjolla. Eniten myytyjä malleja, kuten Model 3:sta näyttäisi olevan 6 kpl Teslalla, ID.3:sta 1 kpl Volkswagenilla, ja Volvo XC40:stä muutamia nettiauton mukaan. Niitähän pitäisi olla satoja, jos niitä vaan rekisteriin on lyöty eikä saatu myytyä.

ID.3 näkyy K-Caaralla myynnissä nettiautossa parinkin sivun verran (tarkistin vielä nyt, oli niitä pari päivää sitten myös). Toki eihän noita ajamattomia varastoautoja näytä olevan kuin 5-7 kpl, mutta sen lisäksi on vielä koeajoautoja muutama kymmen kappaletta.
 
Eipä noita varastoissa lojuvia valmiiksi joulukuussa rekisteröityjä sähköautoja paljoa näytä olevan tarjolla. Eniten myytyjä malleja, kuten Model 3:sta näyttäisi olevan 6 kpl Teslalla, ID.3:sta 1 kpl Volkswagenilla, ja Volvo XC40:stä muutamia nettiauton mukaan. Niitähän pitäisi olla satoja, jos niitä vaan rekisteriin on lyöty eikä saatu myytyä.
VW:llä tosiaan yksi auto (id.3) varastossa ja yksi tulossa nopean toimituksen varastoon. Linkki:

Teslalla tosiaan 6 kpl, mutta tuskin niitäkään on vielä rekisteröity. Muutenhan ne pitäisi myydä käytettynä, eikä sähköautotukea saisi.

Täällä oleva XC40 P8 oli ainakin joulukuun koe kilvillä.
 
Teslakin myi varastossa olevia nopean toimituksen autoja alennettuun hintaan. Teslallahan oli oma myyntitavoite ja aivan tosi lähelle sitä päästiinkin (koronasta huolimatta).

Sähköauton kohdallahan 2000€ hankintatuen saa vain uuteen rekisteröimättömään autoon. Kaikki koeajoautot taas on rekisteröity jo aiemmin, niin ainakin itse epäilen.

Tesla laittoi myös koeajoautot myyntiin joulukuussa. Ainakin tulos siinä paranee, jos mahdollisimman monesta autosta on saatu rahat.
Tesla myy aina kvartaalin lopussa koeautot ja ottaa uudet tilalle.
 
Tiuhaan kun neljä kertaa vuodessa. Mutta toisaalta "pakkohan" ne on siksikin myydä pois, kun esim Model 3:sta on tullut päivitetty 2021 versio.
Juuri tuon takia, että on aina uusin malli esillä kun ei ole perinteistä päivitystä.
 
Tiuhaan kun neljä kertaa vuodessa. Mutta toisaalta "pakkohan" ne on siksikin myydä pois, kun esim Model 3:sta on tullut päivitetty 2021 versio.
Eipä ne juuri tuon pidempään ole perinteisilläkään autovalmistajilla ne koeajoautot. Osa koeajoautoista menee tietysti huollon sijaisautoiksi, mutta kyllä niistä iso osa myydään ihan normaalisti.
 
. Esim. nyt pitäisin mielellään tuon meidän diesel-farkun ns. kakkosautona, jos sillä olisi "kannattavaa" ajaa vaikka vain 5-10 tuhatta km. Muutosta toivoessa!
Muutoskatsasta pakuksi. Takapenkit pois, liikennevakuutus tipahti 110euroon ja käyttövoimavero jotain 300e
 
Eipä ne juuri tuon pidempään ole perinteisilläkään autovalmistajilla ne koeajoautot. Osa koeajoautoista menee tietysti huollon sijaisautoiksi, mutta kyllä niistä iso osa myydään ihan normaalisti.
Juu. Ainakin Seat Mii ja Skoda Citigo esittelyautot myytiin nopeasti pois ja tilalle ei tullut enää mitään esittelyautoa. Toki ei niitä pystynyt enää tilaamaankaan ja Citigon valmistus loppui. Lisäksi täällä ei ollut vw e-up esittelyautoa ollenkaan.

Alennusta toki saa koska esittelykäytössä, 2020 mallia ja sähköautotuki jää saamatta.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :P.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.
Ap1 tai hw3.0 pitää olla että toimii merkit.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.


En ole tietoinen että muilla olisi moista offset asetusta. Nopea googlettelukaan ei löytänyt mitään. Taitaa olla joko vain varoitus että nyt mennään liian lujaa tai sitten nopeus asetetaan siihen rajoitukseen. Itse voi sitten kaiketi säätää pari pykälää lisää nopeutta aina kun rajoitus vaihtuu
 
En ole tietoinen että muilla olisi moista offset asetusta. Nopea googlettelukaan ei löytänyt mitään. Taitaa olla joko vain varoitus että nyt mennään liian lujaa tai sitten nopeus asetetaan siihen rajoitukseen. Itse voi sitten kaiketi säätää pari pykälää lisää nopeutta aina kun rajoitus vaihtuu

Jotenkin muistelen että Volvolla voisi olla, mutta pikainen googlaus ei tuottanut tukea väitteelle...
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Audilla on etronissa kuulemma oppiva vakkari. Eli kun pari kertaa vaihdat rajoitusta ylemmäs, niin se alkaa ite asettamaan siihen automaattisesti.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.
Ei saa id.3 autossakaan. Toivottavasti tulisi myöhemmin päivityksenä joku valinta. Helpointa valita vaikka 90km/h (87) tai vaikkapa seurata jotain toista autoa maks etäisyydellä.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.

Itellä myös tuotu S tosin liikkeen kautta.

Mut veroa ei mene paljon mitään. Muutama tonni.

Meidäs S tuli ruotsista.

AP1 lukee hyvin merkit.

Plus 3 yleensä vakkarissa jolloin 100 vauhdissa virhe about 0.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.

Toyotalla ainakin liikennemerkkien tunnistus antaa vain varoituksen jos nopeutesi ylittää vakkariin asetetun tai ajetun arvon. Tuon varoitusherkkyyden voi säätää niin että varoitus tulee joko, 5, 10, 15 tai 20km/h ylityksestä. Voi myös säätää tuleeko varoitus visuaalisesti vai äänimerkillä, vaiko molemmilla. Itse olen säätänyt tuon 10km/h, ei turhan herkästi huutele normiajossa mutta varoittaa jos sattuu 100km/h -> 80km/h vaikka huomaamatta tippumaan rajoitus. Ihan näppärä ominaisuus ja ehkä muutamalta sakoltakin pelastanut.

Toki jos edellä ajava ajaa fiksusti niin voi tuolla adaptiivisella seurata sitten perässä koskematta jarruun/kaasuun, mutta toki valppaana siinäkin pitää olla.

Vielä en itseasiassa tarkkaan edes tiedä millä tavalla tuo on toteutettu tulevassa sähköpösössä, mutta toivottavasti ei ainakaan huonommin. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Sitä automaattista nopeuden kytkentää ei kannata pitää päällä, sillä motarilla ajaessa mennessäsi tavallisen (80) tien sillan ali, systeemi pläjäyttää 80 sinulle (eli jarrut pohjaan hetkeksi). Tai sitten jonkin karttavirheen takia ajaessasi 30 alueella se jossain risteyksessä lyö 50 päälle.
Itse käytän vain huomautusta nopeuskyltistä.
 
Sitä automaattista nopeuden kytkentää ei kannata pitää päällä, sillä motarilla ajaessa mennessäsi tavallisen (80) tien sillan ali, systeemi pläjäyttää 80 sinulle (eli jarrut pohjaan hetkeksi). Tai sitten jonkin karttavirheen takia ajaessasi 30 alueella se jossain risteyksessä lyö 50 päälle.
Itse käytän vain huomautusta nopeuskyltistä.
Missä autossa vakkarin nopeuden muutos iskee jarrut pohjaan?
 
Missä autossa vakkarin nopeuden muutos iskee jarrut pohjaan?
No ei varmaan pohjaan mutta aika voimakkaasti ainakin vaggineet jarruttaa jos vaikka 20 pykälää kerralla tiputtaa. Saati sitten jos vielä enemmän tulee tiputusta.
 
No ei varmaan pohjaan mutta aika voimakkaasti ainakin vaggineet jarruttaa jos vaikka 20 pykälää kerralla tiputtaa. Saati sitten jos vielä enemmän tulee tiputusta.
Jarruttaa kyllä, mutta ei mielestäni voimakkaasti.
Travel assistin pitäisi käsittääkseni seurata karttaa ja nopeuksia ennakoivasti, eli voiko siinä edes käydä "oho, ajettiin sillan ali" -virheitä?
 
Sitä automaattista nopeuden kytkentää ei kannata pitää päällä, sillä motarilla ajaessa mennessäsi tavallisen (80) tien sillan ali, systeemi pläjäyttää 80 sinulle (eli jarrut pohjaan hetkeksi). Tai sitten jonkin karttavirheen takia ajaessasi 30 alueella se jossain risteyksessä lyö 50 päälle.
Itse käytän vain huomautusta nopeuskyltistä.

Ei ole kyllä vielä tullut vastaan että sillan ali ajaessa lyö sillan nopeusrajoituksen aktiiviseksi. Mikä vehje/alue sellaista tekee? Karttavirheetkin yleensä lyö kyllä alaspäin, mutta jos rajoitus nousee ylös nopeuteen jota ei siinä tiellä aikaisemmin ollut niin täytyy itse vahvistaa oikealla viiksellä tai painamalla nopeusrajoituskylttiä ruudusta. Esim. tietyö alueella se saattaa lyödä ylöspäin jos on pitkä väli ilman nopeuskylttiä ja se muistaa/tietää että siinä on korkeampi rajoitus
 
Jotenkin muistelen että Volvolla voisi olla, mutta pikainen googlaus ei tuottanut tukea väitteelle...

Ei ole, eikä osaa säädellä nopeutta edes rajoituksen mukaan. Itse muistelisin, että Mercedes olisi hallinnut rajoitus + X nopeudensäädön, mutta google ei vahvistanut muistikuvia.

Ja eipä tuo uuden Octavian järjestelmä ainakaan kehuja saanut, vaikka tuon osaakin:

Mukautuva vakionopeudensäädin osaa nyt myös tunnistaa liikennemerkit ja säädellä auton nopeutta itsekseen rajoitusten mukaan. Tämä järjestelmä on ajatuksena hieno, mutta valitettavasti käytännössä täysi susi. Auto osaa lukea merkit oikein, mutta se poimii karttatiedoista vääriä rajoituksia ja sekoilee välillä holtittomasti.

Esimerkiksi Länsiväylällä 80 kilometrin rajoitusalueella Škoda päättääkin yhtäkkiä, että nyt ollaan moottoritiellä, ja kiihdyttää itsekseen 120 kilometrin nopeuteen. Turunväylällä vauhti pomppii 60–100 kilometrin välillä ilman näkyvää syytä, ja kertaalleen auto hidasti maantienopeudesta 50 kilometriin tunnissa, kun gps yskäisi ja auto luuli olevansa Tapiolan keskustassa. Kaarre edessä, varoittaa auto, ja painaa jarrua. Suoralla tiellä!

Oikut toistuvat säännöllisesti tietyissä kohdissa ja sattumanvaraisesti muualla. Sateen sekoittamia antureita ei voi syyttää, sillä järjestelmä tilttailee yhtä lailla kirkkaalla säällä. Kootut selitykset kannattaa valmistella poliisille jo etukäteen, kun auto alkaa kiihdyttää ulosajorampissa 120 kilometriin tunnissa.

”En se minä ollut, vaan auto”.

 
Tässä juuri hiljattain oli Facebookin puolella joku, jonka ID3 lähti mukautuvan vakkarin kanssa kirjoittamaan puolelta toiselle pyytämättä ja yllättäen. Takavetoisella ehkä hieman mielenkiintoinen tilanne.
 
Tässä juuri hiljattain oli Facebookin puolella joku, jonka ID3 lähti mukautuvan vakkarin kanssa kirjoittamaan puolelta toiselle pyytämättä ja yllättäen. Takavetoisella ehkä hieman mielenkiintoinen tilanne.
Tuossa oli siitä nopeuden nostosta 80 -> 120km/h(?). En sitä alkuperäistä kirjoitusta enää mistään löytänyt.

Screenshot_2021-01-13-11-47-15-60.jpg

Ajonvakautus kyllä pudottaa vakkarin pois päältä, jos auto lähtee luisuun. Niin ainakin normaali tapauksessa aina käy.
 
ID3 lähti mukautuvan vakkarin kanssa kirjoittamaan puolelta toiselle pyytämättä ja yllättäen.
Luin tuota juttua eteenpäin ja ilmeisesti ei ollut vakkari, vaan "travel assist". Ja tuota ei siinä mun autossa edes ollutkaan.

Edit:
Tuossa vielä vähän juttuun liittyvää.

"Vihjasin huoltohenkilöstölle, että VW kieltäisi ID.3:n myymisen yli 80-vuotiaille. Ajaisin edelleen turvallisella neliveto-Subarulla perinteisen mukautuvan vakionopeussäätimen avustuksella ongelmitta, kuten olin ajanut vuosikaudet."


Kieltämättä siitä id.3:sta löytyy paljon kaikkea säädettävää (hyvä juttu) ja vaatii vähän perehtymistä auto parkissa. Toki nuo kaikki kohdat käytiin myyjän kanssa läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse juuri tuosta jm82 linkittämästä asiasta. Alkuperäinen postaus taitaa olla poistettu, mutta tosiaan oli kyse tuosta travel assistista.
 
Ei kai täsä nyt sitten ollut kyse tästä Tesla-tapauksesta? (varmaankin kyse eri tapauksesta, mutta tuli vain mieleen että jos olisi sekaantunut muistikuvissa)

Eri tapaus tosiaan.


Sen itse huomasin että alamäessä id.3 jarruttaa tehokkaasti Regenillä (vakkari päällä). Koska tuossa tilanteessa numerot näyttää, että akkua ladataan. Mutta tosi huomaamatta ja vakaasti meni.

Edit:
Siihen juttuun liittyvä kommentti.

"Ajan takaa sitä että jos mennään travel assist:lla luikkaalla se saattaa johtaa varsin äkkinäisiin ajausliikkeisiin auton toimesta, sen lisäksi että auto säätelee nopeuttakin. Vaaran paikka, ei pitäisi käyttää liian huonolla kelillä."
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on ID.3 1st Max.
En tiedä löikö jarrut pohjaan, mutta voimakkaasti hidasti. Vauhtia oli 120+ lain sallima, joten se kyllä tuntui.
Nyt uuden käyttisversion aikaan en ole vielä motarille ehtinyt.
 
En ole tietoinen että muilla olisi moista offset asetusta. Nopea googlettelukaan ei löytänyt mitään. Taitaa olla joko vain varoitus että nyt mennään liian lujaa tai sitten nopeus asetetaan siihen rajoitukseen. Itse voi sitten kaiketi säätää pari pykälää lisää nopeutta aina kun rajoitus vaihtuu
Mun mielestä PSA:n pakun tunnistava vakkari toimii niin että sen halutun vakkarinopeuden kullakin rajoituksella voi asettaa itse. Tai ainakin siihen käsitykseen jäin kun ohjekirjaa luin, mitenkään kovin syvällisesti en siihen tututstunut, kun ei ole kuin se perusvakkari.
 
Ei ole kyllä vielä tullut vastaan että sillan ali ajaessa lyö sillan nopeusrajoituksen aktiiviseksi.

Toistepäin kyllä. Ainakin mun Model 3 iskee vakkariin nopeudeksi 80km/h Kirkkonummen sillalla, koska alla oleva moottoritie antaa sen vauhdiksi. Eli ei tunnista sillalla olevan 40km/h tai 50km/h nopeusrajoitus (riippuen paikasta). Tekee tämän joka kerta.

Koska tuossa kohdassa yleensä vakkarin laitan päälle, niin jouduin ainakin itse ottamaan pois sen speed limit + offset tunnistuksen. Vakkarilla siis mennään vain ihan käsipelillä kuten kaikissa vanhemmissakin autoissa.

Mitä tulee tunnistukseen noin yleisesti, niin ainakin taajama-alue alkaa ja loppuu tuottaa harmaita hiuksia, ei huomaa karttatiedoista tarpeeksi nopeasti ettei suojatien yli ajella 80km/h. On näissä jonkin verran vielä parannettavaa. Tämä ei ollut pelkkä Teslan ongelma, id3:lla vakkari halusi painella 120km/h Länsiväylällä. Se olisi toki kenties järkevää, mutta nuo veronkorottajien lisäpotit olisi vähän tympinyt.
 
Toistepäin kyllä. Ainakin mun Model 3 iskee vakkariin nopeudeksi 80km/h Kirkkonummen sillalla, koska alla oleva moottoritie antaa sen vauhdiksi. Eli ei tunnista sillalla olevan 40km/h tai 50km/h nopeusrajoitus (riippuen paikasta). Tekee tämän joka kerta.

Koska tuossa kohdassa yleensä vakkarin laitan päälle, niin jouduin ainakin itse ottamaan pois sen speed limit + offset tunnistuksen. Vakkarilla siis mennään vain ihan käsipelillä kuten kaikissa vanhemmissakin autoissa.

Mitä tulee tunnistukseen noin yleisesti, niin ainakin taajama-alue alkaa ja loppuu tuottaa harmaita hiuksia, ei huomaa karttatiedoista tarpeeksi nopeasti ettei suojatien yli ajella 80km/h. On näissä jonkin verran vielä parannettavaa. Tämä ei ollut pelkkä Teslan ongelma, id3:lla vakkari halusi painella 120km/h Länsiväylällä. Se olisi toki kenties järkevää, mutta nuo veronkorottajien lisäpotit olisi vähän tympinyt.
Teslan hw3 osaa lukea ne nopeusmerkit. Ei se ymmärrä taajamerkin päälle mitään.
 
Teslan hw3 osaa lukea ne nopeusmerkit. Ei se ymmärrä taajamerkin päälle mitään.

Niinpä, toimii jenkeissä - ei muualla. Tuo on kuitenkin monessa paikassa Suomessa se ainoa tapa jolla nopeusrajoituksen muuttuminen on merkitty, ja aivan laillinen ratkaisu.
 
Nopeusmerkit toimii mutta taajamamerkkiä ei ymmärrä. Eli silloin käyttää tietokannassa olevaa rajoitusta.

Osaako volkkari, volvo jne. nuo taajamamerkit?

Toyota osaa taajamamerkit. Kuunasennon ollessa oikea se jopa näkyy mittaristossa taajamamerkkinä, eikä nopeusrajoituspallona. Oisko silloin kun vakkari ei ole päällä lainkaan ja näytössä on muutama pikseli enemmän siinä kohtaa käytettävissä.
 
Toyota osaa taajamamerkit. Kuunasennon ollessa oikea se jopa näkyy mittaristossa taajamamerkkinä, eikä nopeusrajoituspallona. Oisko silloin kun vakkari ei ole päällä lainkaan ja näytössä on muutama pikseli enemmän siinä kohtaa käytettävissä.

Näin olen havainnut minäkin tuon toimivan, se taajamamerkki ei vissiin mahdu samaan kohtaan muiden informaatioiden kanssa, mutta ilman vakkaria ajaessa se taajamamerkki näkyy kun tilaa on enemmän. Hyvin se tuntuu tunnistavan nuo merkit ja vielä pimeässä ja huonommassa ajokelissäkin.
 
Nopeusmerkit toimii mutta taajamamerkkiä ei ymmärrä. Eli silloin käyttää tietokannassa olevaa rajoitusta.

Osaako volkkari, volvo jne. nuo taajamamerkit?

Volvo osaa ainakin taajama päättyy -merkin ja sen muutokset rajoitukseen. Täytyykin seurata miten taajamamerkki vaikuttaa, hassua jos se ei sitä osaisi.
 
Kyllä Suomessakin pitäisi nopeusmerkit toimia.

Aika valikoidusti kyllä toimii. Tiedä sitten millä perusteella merkit jätetään huomioimatta vaikka hw3 ne näkeekin. Toinen ärsyttävä ominaisuus näissä on se että nopeus kytketään merkin kohdalla vaikka optimaalisin oli hidastaa jo ajoissa jotta nopeus on about rajoituksen verran merkin kohdalla. Suomessa tykätään laittaa pöntöt 15m merkin jälkeen ja siinä ei automaatti kerkeä laskea nopeutta.
 
Onkos kellään käytännön kokemusta todellisesta sähköauton kylmäkäynnistyksestä alle -30c asteessa? Ts. käynnistyksestä ilman piuhaa, pidemmän seisokin jälkeen.

Oisko toissa vuonna ja pari kertaa aiemminkin jokin mökkireissu sattunut rapsakampiin pakkasiin, ja niissä tuli vahdittua ihan polttomoottorivehkeelläkin akun riittävyyttä ja polttoainetasoa, että Webasto varmasti pelastaa. Eräällä kertaa about -35c olosuhteissa useampikin diesel tarvitsi jo apuvirtaa pidemmän seisottelun jälkeen.

Miten tällainen tilanne hoituu sähköautolla? Jäätyykö se akku todella, eli onko perusvaruste mökkireissulle jatkojohto pakollista suko -latausta varten vai mitä? Jatkossahan latausmahdollisuudet varmaan paranevat mökeilläkin, mutta tämä vienee hetken.
 
Aika valikoidusti kyllä toimii. Tiedä sitten millä perusteella merkit jätetään huomioimatta vaikka hw3 ne näkeekin. Toinen ärsyttävä ominaisuus näissä on se että nopeus kytketään merkin kohdalla vaikka optimaalisin oli hidastaa jo ajoissa jotta nopeus on about rajoituksen verran merkin kohdalla. Suomessa tykätään laittaa pöntöt 15m merkin jälkeen ja siinä ei automaatti kerkeä laskea nopeutta.

Mitä itse olen testannut omilla reiteillä niin ehtii kyllä hidastamaan. Olettaen että ei mennä mitään 20kmh yli rajoituksen. Välillä tosiaan jää kyltti huomaamatta, ehkä 90% se lukee. Aikalailla samat paikat jää lukematta että kai siinä joku looginen epäloogisuus on. Lukuunottamatta poikkeuksia tietenkin milloin kyltti on esim. täysin lumen peitossa milloin ei sitä itsekään pysty lukemaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 511 015
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
Haju

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom