Keskustelua hybridiautoista

Onkos kellään käytännön kokemusta todellisesta sähköauton kylmäkäynnistyksestä alle -30c asteessa? Ts. käynnistyksestä ilman piuhaa, pidemmän seisokin jälkeen.

Oisko toissa vuonna ja pari kertaa aiemminkin jokin mökkireissu sattunut rapsakampiin pakkasiin, ja niissä tuli vahdittua ihan polttomoottorivehkeelläkin akun riittävyyttä ja polttoainetasoa, että Webasto varmasti pelastaa. Eräällä kertaa about -35c olosuhteissa useampikin diesel tarvitsi jo apuvirtaa pidemmän seisottelun jälkeen.

Miten tällainen tilanne hoituu sähköautolla? Jäätyykö se akku todella, eli onko perusvaruste mökkireissulle jatkojohto pakollista suko -latausta varten vai mitä? Jatkossahan latausmahdollisuudet varmaan paranevat mökeilläkin, mutta tämä vienee hetken.
Eilen illalla model 3 kylmäkäynnistys ilman piuhaa tai esilämmityksiä -33c. Tosin auto näytti itse pitävän akun noin -22c lämpötilassa ja tuohan syö sitten varausta pelkkä seisottaminenkin. Täytyy aamulla tutkia lisää kun näyttää olevan lähempänä -35c. Hyvin lähti käyntiin aivan normaalisti, tosin tehoa oli aika niukasti tarjolla ja 0-100kmh otti aikaa lähemmäs 20sec :beye: lämmintä ilmaa puski 0,5km ajon jälkeen.
 
Jos akku on päässy noin kylmäksi niin tripletti ei sano siinä kelissä mitään. Sitte vaan nuotio akun alle ja lämmittämään.
1610573808736.png
Sama tilanne on VAG:n plugareissa. Jos akku on alle -27°C, niin auto ei käynnity edes bensalle ennen kuin akku lämpenee. Mutta ei kyllä jännitä yhtään täällä Etelä-Suomessa, kun tuollaiset pakkaset ovat sen verran harvassa. Viimeksi vuonna 2003 on mennyt -30°C raja rikki ja tuo ei vielä tarkoita että akku ehtisi jäähtyä sinne asti, varsinkin kun akun käyttö ja lataus tuottaa hukkalämpöä. Dieseli hyytyi työpaikan pihaan oliko 2013 tai 2014 -20°C jälkeen.
 
Jos akku on päässy noin kylmäksi niin tripletti ei sano siinä kelissä mitään. Sitte vaan nuotio akun alle ja lämmittämään.
1610573808736.png
Tuolla facebookin ryhmän puolella joku ajeli eilen e-up! :illa -36:ssa, eikä akun lämpö ollut vielä laskenut alle tuon -27:n. Eli jos joka päivä ajaa ja lataa niin pakkasta pitänee olla vielä enemmän ennenkuin akku pääsee jäähtymään alle -27.
 
Tuolla facebookin ryhmän puolella joku ajeli eilen e-up! :illa -36:ssa, eikä akun lämpö ollut vielä laskenut alle tuon -27:n. Eli jos joka päivä ajaa ja lataa niin pakkasta pitänee olla vielä enemmän ennenkuin akku pääsee jäähtymään alle -27.

Kovalla pakkasella jos pidät auton sähkötolpassa niin ei se akku koskaan pääse jäätymään. Niin kauan kuin virtaa akussa on sitä kyetään lämmittämään.

Jos jätät auton viikoksi tai pariksi yli 30 asteen pakkaseen on sulla tyhjä ja jäätynyt akku.
 
Kovalla pakkasella jos pidät auton sähkötolpassa niin ei se akku koskaan pääse jäätymään. Niin kauan kuin virtaa akussa on sitä kyetään lämmittämään.

Jos jätät auton viikoksi tai pariksi yli 30 asteen pakkaseen on sulla tyhjä ja jäätynyt akku.
E-up:issa ei ole akun lämmitintä. Eli siitä tulee se ongelma, jos on oikein kylmää.

Nuo tripletit siis lataa vain akkua (josta syntyy vähän lämpöä). Mutta esim id.3 lataa akkua ja lämmittää sitä samalla. Ja 8A suko laturi voi olla vähän liian pieni? Kai se silläkin lataantuu, mutta kestää kauan.

Edit:
Ja Tripletin vaikkapa täysi, mutta -30C akku ei vielä pitäisi rikkoa mitään. Mutta ei sillä kyllä ajamaankaan pysty.
 
Onkos kellään käytännön kokemusta todellisesta sähköauton kylmäkäynnistyksestä alle -30c asteessa? Ts. käynnistyksestä ilman piuhaa, pidemmän seisokin jälkeen.

Oisko toissa vuonna ja pari kertaa aiemminkin jokin mökkireissu sattunut rapsakampiin pakkasiin, ja niissä tuli vahdittua ihan polttomoottorivehkeelläkin akun riittävyyttä ja polttoainetasoa, että Webasto varmasti pelastaa. Eräällä kertaa about -35c olosuhteissa useampikin diesel tarvitsi jo apuvirtaa pidemmän seisottelun jälkeen.

Miten tällainen tilanne hoituu sähköautolla? Jäätyykö se akku todella, eli onko perusvaruste mökkireissulle jatkojohto pakollista suko -latausta varten vai mitä? Jatkossahan latausmahdollisuudet varmaan paranevat mökeilläkin, mutta tämä vienee hetken.
Tästä on vuosia aikaa niin voi olla että (todennäköisesti) muistan yksityiskohtia väärin, mutta pääpiirteet ainakin osuu kohdalleen.

Lähdettiin talvella pariksi viikoksi etelään ja Tesla (en muista oliko silloin S vai X) oli ulkona kenttäparkissa. Juuri ennen matkan alkua alkoi pakkanen kiristymään ja oli koko matkan ajan siinä -30 tienoilla. Ohjekirjassa sanottiin että autoa ei saa jättää vuorokautta pidemmäksi aikaa ilman piuhaa -30 asteen pakkaseen ja ainakin osan ajasta (mielestäni valtaosan, mutta voin tosiaan muistaa väärin) mentiin sen alla.

Pysäköidessä akku oli mielestäni noin puolessa välissä ja varaustaso laski uhkaavasti koko matkan ajan kunnes viimeisinä päivinä autoon ei enää saanut yhteyttä. Jälkiviisaana se päivittäinen auton herättely ei varmaan auttanut asiaa.

Hämärä muistikuva että olisi pitänyt takaluukun kautta kömpiä sisään kun pääsimme takaisin. Jonkun mallista vakavampaa varoitusta auto heitti ruutuun kun sen pisti käyntiin, sisällöstä ei mitään käryä, ja muistelisin että tavanomaisen 0 km range sijaan akku oli vain harmaana. Ensimmäiset ajokilometrit auto valitteli kuolemaansa mutta ennen kotipihaa (~7 km) se oli löytännnyt muutaman kilometrin "lukittua kantamaa". Eli kantama oli 0 mutta auto tiesi että jos akku olisi lämmin niin siellä olisi jonkin verran vielä annettavaa.

Sellainen tunne jäi että ei olisi paljon pidempään tarvinnut reissussa olla ennen kuin olisi ollut agregaatille tarvetta.
 
Jos tulee sähkökatko kesken sähköauton latauksen niin miten järjestelmät toimivat sähkökatkon jälkeen? Jatkaako auto latausta siitä mihin jäi vai pitääkö latausjohto kytkeä uudestaan?
 
Mersun EQC kävi reilun vuorokauden koeajossa tuossa lähipiirissä. En hirveän paljoa kerinnyt olla tuossa mukana, mutta auto tuli käytännössä täyteen ladattuna liikkeeltä ja range näytti -18 C pakkasessa 230 km. Mittarin mukaan n. 20km pääasiassa maantieajoa oli sulattanut rangen 150 km tuntumaan.

Ei aiheuttanut potentiaalisessa ostajassa luottamuksen kasvua tai ostoinnokkuutta. Kuulemma liian kallis auto pelkkään nurkkaralliin.
 
Mersun EQC kävi reilun vuorokauden koeajossa tuossa lähipiirissä. En hirveän paljoa kerinnyt olla tuossa mukana, mutta auto tuli käytännössä täyteen ladattuna liikkeeltä ja range näytti -18 C pakkasessa 230 km. Mittarin mukaan n. 20km pääasiassa maantieajoa oli sulattanut rangen 150 km tuntumaan.

Ei aiheuttanut potentiaalisessa ostajassa luottamuksen kasvua tai ostoinnokkuutta. Kuulemma liian kallis auto pelkkään nurkkaralliin.
Tuolla ajaa talvella just ja just 300km matkaa jos lämpimästä lähtee. Juttelin eläkeläispariskunnan kans ku satuin samalle laturille Joulun alla, olivat menossa tunturiin. Yllätys oli ollu kova ku speksien 400km ei toteudu. Muutoinkin liike oli huonosti sähköautoilusta neuvonnut, no siinä sit ohjeistin ja vinkkailin. Mukava oli auttaa, toivon mukaan leville pääsivät.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Onkos kellään käytännön kokemusta todellisesta sähköauton kylmäkäynnistyksestä alle -30c asteessa? Ts. käynnistyksestä ilman piuhaa, pidemmän seisokin jälkeen.

Oisko toissa vuonna ja pari kertaa aiemminkin jokin mökkireissu sattunut rapsakampiin pakkasiin, ja niissä tuli vahdittua ihan polttomoottorivehkeelläkin akun riittävyyttä ja polttoainetasoa, että Webasto varmasti pelastaa. Eräällä kertaa about -35c olosuhteissa useampikin diesel tarvitsi jo apuvirtaa pidemmän seisottelun jälkeen.

Miten tällainen tilanne hoituu sähköautolla? Jäätyykö se akku todella, eli onko perusvaruste mökkireissulle jatkojohto pakollista suko -latausta varten vai mitä? Jatkossahan latausmahdollisuudet varmaan paranevat mökeilläkin, mutta tämä vienee hetken.


Tänään oli -36, kylmänä lähdin ajaa ku olin unohtanu ajastuksen . Ei ongelmaa.

Tesla Model S

Virta tosin maistui alkuun kuten käppyrästä näkyy (noin 87% oli akkua ku liikkeelle lähdettiin lasten kans) :D
IMG_3164.jpg



Regen on viel kolean akun takia semi veke, näkyy keltaiset tuolla tehomittarin alaosassa
 
Viimeksi muokattu:
Jos tulee sähkökatko kesken sähköauton latauksen niin miten järjestelmät toimivat sähkökatkon jälkeen? Jatkaako auto latausta siitä mihin jäi vai pitääkö latausjohto kytkeä uudestaan?
Ainakin Tesla jatkaa.

Mikä on hyvä koska asun korvessa paskan verkon alueella jossa katkokset etenkin talvella yleisiä.
 
Eilen illalla model 3 kylmäkäynnistys ilman piuhaa tai esilämmityksiä -33c. Tosin auto näytti itse pitävän akun noin -22c lämpötilassa ja tuohan syö sitten varausta pelkkä seisottaminenkin. Täytyy aamulla tutkia lisää kun näyttää olevan lähempänä -35c. Hyvin lähti käyntiin aivan normaalisti, tosin tehoa oli aika niukasti tarjolla ja 0-100kmh otti aikaa lähemmäs 20sec :beye: lämmintä ilmaa puski 0,5km ajon jälkeen.
Uutta yritystä tänään. Ulkona -35c ja auto tuon illan testiajon jälkeen taivasalla. Tällä kertaa akun lämpötila oli -27c ja auto oli täysin unessa. Eilen illalla nestekierto oli päällä mutta varsinaista lämmitystä ei, liekkö auto ajaa jonkun lämmityssyklin kun kennojen lämpötila laskee jonkin rajan alle. Kaikki pelas kuten kesäkelissäkin. Tapana on sisälle kumartaessa jo painaa jarrulla auto "käyntiin" ja penkkiin istuessa vaihde silmään ja liikkeelle. Heti startista alkaen meno pehmeää kuten tapana on, auto ei itke ja ulise kylmyydestä. Varaustaso ei merkittävästi laskenu yön aikana, luultavasti pysyi siis lepotilassa koko ajan.

Tällä kertaa patterilta sai lähdössä ulos ~35kW josta vielä lämmitys haukkaa osan eli suorituskyky oli mallia rättisitikka :happy: 8min/6km ajon jälkeen kennojen lämpötila -18c ja kabiini +5c. Jätin lämmityksen päälle kauppareissun ajaks ja vartin päästä autoon palatessa lämpötila +26c, penkin lisäks myös muut pinnat pikku hiljaa sopivat ja paluussa pipo ja hanskat pois. Perillä akku -8c ja moottorille asti riitti jo 80kW :nb:

Energiaahan tossa kuluu ja tommosessa nurkka-ajossa saa helposti meneen ilman esilämmityksiä 40kWh/100km, mutta sellasta se on näin kylmässä. Ja toisaalta about sama energiamäärä se sähkölaskulle tulee esilämmityksenkin kera. Mutta jos näissäkin keleissä pääsee 5e/100km kustannuksella niin ei kyllä paha. Ei se webasto ja/tai parin tunnin roikkalämmitys + tyhjäkäyntilämmitys ilmaista ole sekään. Eipä oo kyllä tullu vastaan yhtä hyvää, helppoa ja vaivatonta talviautoa. Kunhan vain range piisaa, näin kylmässä alkaa 200km olla tiukilla. Mut eiköhän tää auton kiusaaminen piisaa ja pidetään jatkossa roikassa :happy:
 
Ainakin Tesla jatkaa.

Mikä on hyvä koska asun korvessa paskan verkon alueella jossa katkokset etenkin talvella yleisiä.

Luulisin että useimmat jatkavat latausta. Poikkeuksena varmaan julkiset latauspisteet, joissa lataus pitää aloittaa tagilla tai sovelluksella.
 
Ei siinä latauksessa mitään niin maagista ole että siinä pitäisi sadetansseja vedellä ja pistokkeita hieroa oikeassa järjestyksessä kiinni jotta auto suostuisi latautumaan. Eli tripletti lataantuu myös vaikka sähköjä katkoisi miten. Itse latureissa voi tosiaan olla sitten jotain omia erikoisuuksia, mutta nämä eivät ole autosta luonnollisesti kiinni.
 
Pitää paikkansa, eli asian voi muotoilla että näissä vikavirtasuojissa/muussa ajastus/älyelektroniikassa mitä tuo ac ”laturi” sisältää voi olla jotain omia juttujaan.
 
Englannin kielestä löytyvä EVSE eli Electric Vehicle Supply Equipment on ehkä oikeampi termi. Suomeksi se voisi kääntyä sähköauton syöttölaitteeksi. Latauslaite termi tosin on aika syvälle piintynyt jo.
 
Eipä oo kyllä tullu vastaan yhtä hyvää, helppoa ja vaivatonta talviautoa. Kunhan vain range piisaa, näin kylmässä alkaa 200km olla tiukilla. Mut eiköhän tää auton kiusaaminen piisaa ja pidetään jatkossa roikassa :happy:

Ilmeisesti olet pohjoisessa ;) Odota vaan kun pääset tutustumaan jäätyviin ikkunoihin joiden vuoksi ovet eivät aukea (olettaen että olet ensin hakannut kahvat auki) natisevaan kattoikkunaan ja jäätyvään latausporttiin :x3:
 
Uutta yritystä tänään. Ulkona -35c ja auto tuon illan testiajon jälkeen taivasalla. Tällä kertaa akun lämpötila oli -27c ja auto oli täysin unessa. Eilen illalla nestekierto oli päällä mutta varsinaista lämmitystä ei, liekkö auto ajaa jonkun lämmityssyklin kun kennojen lämpötila laskee jonkin rajan alle. Kaikki pelas kuten kesäkelissäkin. Tapana on sisälle kumartaessa jo painaa jarrulla auto "käyntiin" ja penkkiin istuessa vaihde silmään ja liikkeelle. Heti startista alkaen meno pehmeää kuten tapana on, auto ei itke ja ulise kylmyydestä. Varaustaso ei merkittävästi laskenu yön aikana, luultavasti pysyi siis lepotilassa koko ajan.

Tällä kertaa patterilta sai lähdössä ulos ~35kW josta vielä lämmitys haukkaa osan eli suorituskyky oli mallia rättisitikka :happy: 8min/6km ajon jälkeen kennojen lämpötila -18c ja kabiini +5c. Jätin lämmityksen päälle kauppareissun ajaks ja vartin päästä autoon palatessa lämpötila +26c, penkin lisäks myös muut pinnat pikku hiljaa sopivat ja paluussa pipo ja hanskat pois. Perillä akku -8c ja moottorille asti riitti jo 80kW :nb:

Energiaahan tossa kuluu ja tommosessa nurkka-ajossa saa helposti meneen ilman esilämmityksiä 40kWh/100km, mutta sellasta se on näin kylmässä. Ja toisaalta about sama energiamäärä se sähkölaskulle tulee esilämmityksenkin kera. Mutta jos näissäkin keleissä pääsee 5e/100km kustannuksella niin ei kyllä paha. Ei se webasto ja/tai parin tunnin roikkalämmitys + tyhjäkäyntilämmitys ilmaista ole sekään. Eipä oo kyllä tullu vastaan yhtä hyvää, helppoa ja vaivatonta talviautoa. Kunhan vain range piisaa, näin kylmässä alkaa 200km olla tiukilla. Mut eiköhän tää auton kiusaaminen piisaa ja pidetään jatkossa roikassa :happy:
Noilla spekseillä olisin jäätynyt ku torakka välille ja mulla itsellä oli vielä hetki sitten vain 2tonnin auto, joka toimi aivan luotettavasti kelliä ku kelillä :rolleyes: Puhumattakaan siiitä, että sähkikset olisi siinä normitavantallaajan tavoiteltavissa hintaluokissa 5-15k € ilman, että akkupakka on ongelmajätettä. Jotenkin tämä nykyhetken politiikka ja visiot ovat tolkuttoman utopistisia maakunnasta käsin katsottuna.
 
Sähkiksissä voi näköjään mennä lunta liittimeen ja matkanteko/lataus stoppaa siihen. T facen sähköryhmät. Luulisi voivan lämmittää niitä jotenkin .
 
Ilmeisesti olet pohjoisessa ;) Odota vaan kun pääset tutustumaan jäätyviin ikkunoihin joiden vuoksi ovet eivät aukea (olettaen että olet ensin hakannut kahvat auki) natisevaan kattoikkunaan ja jäätyvään latausporttiin :x3:
Oon vaan käymässä, asun etelässä ja nää on kyllä tuttuja. Ehdottomasti karmittomat ikkunat on paskaa, tosin nekin aukeaa noin 15sek kun liuvuttaa esim luottokorttia lasin ja tiivisteen välistä. Karmilliset ikkunat toki tekisivät tästä paremman. Kahvavalitusta en ymmärrä, oon saanu nykiä ja hakata kaikkien mun autojen kahvoja joskus. Tässä yks pieni kopautus leveään päähän ja bäng, jää on poissa. Jäätyneet tiivisteet sulatan ja nitinät loppuu. Latausporttiin kopautus ja nostaa alareunasta ylös. Ei se sitä mekanismin moottoria tarvi. Näiden takia ei oo jääny matka tekemättä, ei oo myöhästytty töistä ja autokin on pysyny ladattuna.

Jäätyvä vesi ja loska on omalla tavallaan yhtä äärimmäistä talviautoilua kuin kova pakkanenkin ja vaatii omaa oppimista ja kikkailua. On vaatinu tähän mennes enemmän tai vähemmän kaikilla autoilla. Molemmissa suurin apu on hyvällä esilämmityksellä ja ongelmia tuleekin ku joutuu lähtemään nyt eikä tunnin päästä. Kovan pakkasen osalta tää nykyinen ei vaadi mitään siinä missä polttiksella jää helposti matka tekemättä, tai ainakin sitä joutuu hyvän aikaa esilämmittään. Tämän arvostan korkeemmalle kuin kaks kertaa talvessa natisevan katon tiivisteen. Puolet talviautoilun hankaluudesta tulee myös siitä kuinka hankalaa siitä itselleen tekee, minkä verran keskittyy kiroamaan parkkipaikalla ja valittamaan kahvihuoneessa (internetissä) vai keskittyykö enemmän ongelmien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn


Noilla spekseillä olisin jäätynyt ku torakka välille ja mulla itsellä oli vielä hetki sitten vain 2tonnin auto, joka toimi aivan luotettavasti kelliä ku kelillä :rolleyes: Puhumattakaan siiitä, että sähkikset olisi siinä normitavantallaajan tavoiteltavissa hintaluokissa 5-15k € ilman, että akkupakka on ongelmajätettä. Jotenkin tämä nykyhetken politiikka ja visiot ovat tolkuttoman utopistisia maakunnasta käsin katsottuna.
Tästä en ymmärtäny oikeen mitään? Totean että ok.
 
Viimeksi muokattu:
Asun pohjoisessa , karmittomat ikkunat pelaa meidän S mallissa hyvin kun: pesi tiivisteet hyvin rasvanpoisto aineella ja kuivaus auton sisämatoille > kosteus ei enää tiivisty lasien ja tiivisteen väliin. Lapset meillä kantaa lunta autoon kengissä.
Sain karmittomilla laseilla varustetulta mersukuskilta neuvoa.

Hyvin täällä pärjää ja pahamaineiset kahvat ei kertaakaan ole ollu murhe :)

Niin ja meidän F10 bemarissa jääty diesel tankin luukku sopivalla kelillä, kyllä senkin sai auki.

nykypäivän neitimiehet vaan on heti hätää kärsii jos lunta tai jäätä tulee.
 
Nyt kun on kovia pakkasia niin olisi mielenkiintoista lukea hyviä ja huonoja kokemuksia sähköautoilusta. Ei mitään "kaveri kertoi"-juttuja vaan omakohtaisia kokemuksia kun täällä kerran on sähköautojen omistajia.
Rohkeasti vaan.
 
Oon vaan käymässä, asun etelässä ja nää on kyllä tuttuja. Ehdottomasti karmittomat ikkunat on paskaa, tosin nekin aukeaa noin 15sek kun liuvuttaa esim luottokorttia lasin ja tiivisteen välistä. Karmilliset ikkunat toki tekisivät tästä paremman. Kahvavalitusta en ymmärrä, oon saanu nykiä ja hakata kaikkien mun autojen kahvoja joskus. Tässä yks pieni kopautus leveään päähän ja bäng, jää on poissa. Jäätyneet tiivisteet sulatan ja nitinät loppuu. Latausporttiin kopautus ja nostaa alareunasta ylös. Ei se sitä mekanismin moottoria tarvi. Näiden takia ei oo jääny matka tekemättä, ei oo myöhästytty töistä ja autokin on pysyny ladattuna.

Jäätyvä vesi ja loska on omalla tavallaan yhtä äärimmäistä talviautoilua kuin kova pakkanenkin ja vaatii omaa oppimista ja kikkailua. On vaatinu tähän mennes enemmän tai vähemmän kaikilla autoilla. Molemmissa suurin apu on hyvällä esilämmityksellä ja ongelmia tuleekin ku joutuu lähtemään nyt eikä tunnin päästä. Kovan pakkasen osalta tää nykyinen ei vaadi mitään siinä missä polttiksella jää helposti matka tekemättä, tai ainakin sitä joutuu hyvän aikaa esilämmittään. Tämän arvostan korkeemmalle kuin kaks kertaa talvessa natisevan katon tiivisteen. Puolet talviautoilun hankaluudesta tulee myös siitä kuinka hankalaa siitä itselleen tekee, minkä verran keskittyy kiroamaan parkkipaikalla ja valittamaan kahvihuoneessa (internetissä) vai keskittyykö enemmän ongelmien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn



Tästä en ymmärtäny oikeen mitään? Totean että ok.
Pointti: paljon pitää kehitystä kehitystä tapahtua, että pohjoisessa sähköautot ovat realistinen vaihtoehto normaalille autoilijalle. Oman vanhan käyttöauton otin esimerkiksi tuohon, että saadaan referenssiä minkälaisilla kulkineilla maakunnissa kuljetaan säännöllisesti ja ne on pakko olla luotettavassa kunnossa. Nuo kylmäajosimulaatiot eivät herättäneet pätkän vertaa luottamusta ko. Tekniikkaan nykytasolla(ts. Auton on pelattava luotettasti vaikka taivaalta sataisi mummoja).
 
Mitäs muiden tripletti autot on nyt näyttänyt rangeksi? Eurajoen suunnalla on pakkasta sen 25-27 välillä ja range 100km :lol: onneksi vaimolle ei tule ajoa kuin 30km tänään..
 
Nyt kun on kovia pakkasia niin olisi mielenkiintoista lukea hyviä ja huonoja kokemuksia sähköautoilusta. Ei mitään "kaveri kertoi"-juttuja vaan omakohtaisia kokemuksia kun täällä kerran on sähköautojen omistajia.
Rohkeasti vaan.

Seat Mii näissä reilun 20 asteen pakkasissa: Range täydellä akulla n. 110 kilometriä. Lähtee käyntiin nätisti, sisällä on lämminä ja ikkunat ei mene huuruun kahdella aikuisella ja lapsella. Esilämmitys toimii. Akusta ei tosin kovilla pakkasilla saa kaikkia tehoja irti, eli ne viisi lisätehopykälää ovat tyhjiä vaikka varausta on 80%. Toisinsanoen: ei niin mitään eroa normiautoiluun.
 
Ainoa käytännön ongelma, jonka Miissä huomattiin talvella oli pissapoikien nopea jäätyminen lähes nollassa. Toki osasyynä varmasti oli säiliön seossuhde, joka ei ollut ehtinyt vaihtua tarpeeksi talviversioon, mutta polttomoottoriautoissa ei ollut mitään ongelmaa hukkalämmön ansiosta. Ts. lämmitettävät pesusuuttimet yms. lämmitetty järjestelmä ei olisi haitaksi sähköautossa. Mutta seossuhde nyt siis ainakin kannattaa pitää tarpeeksi järeänä ( :facepalm: )

e: Facebookissa tuli vastaan ohje ESP:n poistamiseksi. Virrat päälle - hätävilkut päälle - 5x kaasupoljin pumppaus - auto käyntiin ja hätävilkut pois. Kovaa ajoa. Seuraavalla käynnistyksellä palautuu normaaliksi.
 
Pointti: paljon pitää kehitystä kehitystä tapahtua, että pohjoisessa sähköautot ovat realistinen vaihtoehto normaalille autoilijalle. Oman vanhan käyttöauton otin esimerkiksi tuohon, että saadaan referenssiä minkälaisilla kulkineilla maakunnissa kuljetaan säännöllisesti ja ne on pakko olla luotettavassa kunnossa. Nuo kylmäajosimulaatiot eivät herättäneet pätkän vertaa luottamusta ko. Tekniikkaan nykytasolla(ts. Auton on pelattava luotettasti vaikka taivaalta sataisi mummoja).
Minkälaisesta kehityksestä puhut? Mitä tarkoitat tuolla luottamuksen puutteella koskien tekniikkaa?
 
Minkälaisesta kehityksestä puhut? Mitä tarkoitat tuolla luottamuksen puutteella koskien tekniikkaa?
En minä ainakaan tee mitään autolla joka ei toimi -30 asteen pakkasessa. Auto seisoo pihalla yleensä viikonlopun ja mitään lataus mahdollisuutta tms. ei ole. Dieseli on lähtenyt aina käyntiin ja on mukavan lämmin webastoa kun hetken käyttää ennenkuin lähtee. Mutta jos VAG konsernillakin on joku pakkasraja jonka jälkeen auto ei inahdakkaan niin koko laite on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Toki jos sitten olisi mahdollisuus pitää autoa tallissa tms. lämpimässä jne. mutta minulla ei ole, joten sähköautoon voi siirtyä vasta kun voi olla varma että auto toimii ja rangea on ainakin 500km yli 30 asteen pakkasessa. Muuten pakko mennä dieselillä.
 
Kyseessä on ID.3 1st Max.
En tiedä löikö jarrut pohjaan, mutta voimakkaasti hidasti. Vauhtia oli 120+ lain sallima, joten se kyllä tuntui.
Nyt uuden käyttisversion aikaan en ole vielä motarille ehtinyt.
Teidän VW id.3 lähtikin ilmeisesti myyntiin ja uusi Subaru tulee tilalle (jos oli teidän auto). Facen puolelta huomasin. Omankin id.3:n myin suoralla kaupalla autoliikkeelle, mutta syynä oli, että en tarvitsekaan nyt hetkeen autoa koronan takia (+romutuspalkkio). Nytkin vanha pikku Citikka on ollut pois liikennekäytöstä ja pyörällä kauppaan.

Saa nähdä onko sellaisia auton käyttäjiä, jotka vaihtaakin sähköstä pois? Esim nämä kovat pakkaset syö akkua aika paljon. Jollekin voi tulla jopa yllätyksenä?
 
Minkälaisesta kehityksestä puhut? Mitä tarkoitat tuolla luottamuksen puutteella koskien tekniikkaa?
Akkutekniikkaan rangea, kylmän vaikutusta akun toimintakykyyn. Melko tiukalla markinaalilla ollaan, jos range droppaa 50% ja sitten matkan aikana tapahtuvat lämpötilavaihtelut(voi laskea sen 10-astetta lisää lyhyellä matkalla). Taustalla on myös se nykyinen poliittinen päätös liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä.
 
En minä ainakaan tee mitään autolla joka ei toimi -30 asteen pakkasessa. Auto seisoo pihalla yleensä viikonlopun ja mitään lataus mahdollisuutta tms. ei ole. Dieseli on lähtenyt aina käyntiin ja on mukavan lämmin webastoa kun hetken käyttää ennenkuin lähtee. Mutta jos VAG konsernillakin on joku pakkasraja jonka jälkeen auto ei inahdakkaan niin koko laite on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Toki jos sitten olisi mahdollisuus pitää autoa tallissa tms. lämpimässä jne. mutta minulla ei ole, joten sähköautoon voi siirtyä vasta kun voi olla varma että auto toimii ja rangea on ainakin 500km yli 30 asteen pakkasessa. Muuten pakko mennä dieselillä.
Kyllä vw id.3 ja id.4 on akun lämmittimellä. Vag tripletissä ei ole akun lämmitintä.

Id.3 on toki softan puolesta vähän kesken, kun langattomat päivitykset ei vielä toimi.
 
Tästä on vuosia aikaa niin voi olla että (todennäköisesti) muistan yksityiskohtia väärin, mutta pääpiirteet ainakin osuu kohdalleen.

Lähdettiin talvella pariksi viikoksi etelään ja Tesla (en muista oliko silloin S vai X) oli ulkona kenttäparkissa. Juuri ennen matkan alkua alkoi pakkanen kiristymään ja oli koko matkan ajan siinä -30 tienoilla. Ohjekirjassa sanottiin että autoa ei saa jättää vuorokautta pidemmäksi aikaa ilman piuhaa -30 asteen pakkaseen ja ainakin osan ajasta (mielestäni valtaosan, mutta voin tosiaan muistaa väärin) mentiin sen alla.

Pysäköidessä akku oli mielestäni noin puolessa välissä ja varaustaso laski uhkaavasti koko matkan ajan kunnes viimeisinä päivinä autoon ei enää saanut yhteyttä. Jälkiviisaana se päivittäinen auton herättely ei varmaan auttanut asiaa.

Hämärä muistikuva että olisi pitänyt takaluukun kautta kömpiä sisään kun pääsimme takaisin. Jonkun mallista vakavampaa varoitusta auto heitti ruutuun kun sen pisti käyntiin, sisällöstä ei mitään käryä, ja muistelisin että tavanomaisen 0 km range sijaan akku oli vain harmaana. Ensimmäiset ajokilometrit auto valitteli kuolemaansa mutta ennen kotipihaa (~7 km) se oli löytännnyt muutaman kilometrin "lukittua kantamaa". Eli kantama oli 0 mutta auto tiesi että jos akku olisi lämmin niin siellä olisi jonkin verran vielä annettavaa.

Sellainen tunne jäi että ei olisi paljon pidempään tarvinnut reissussa olla ennen kuin olisi ollut agregaatille tarvetta.
Korjataan tarinaa aavistuksen verran kun kysyin huvikseni kanssamatkustajalta, jonka muisti on perinteisesti ollut merkittävästi omaa parempi.

Oltiin vain 10 päivää matkalla. Akusta ei ollut loppujen lopuksi hävinnyt kuin ~20%, loput ~30% olivat lukossa. Autoon saatiin vielä Arlandassa yhteys apilla ja varaus näytti silloin 30% mutta kun päästiin Suomeen niin se koko 30% oli näennäisesti lukossa.

Edit: tuohon @Nomber huoleen täytyy vielä sen verran vastata että kolmen sähkiksen ja kahdeksan talven kokemuksella, vaikka valmistajat varoittelevat -30 asteen rajasta niin ei autot todellisuudessa ole siitä moksiskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkiksissä voi näköjään mennä lunta liittimeen ja matkanteko/lataus stoppaa siihen. T facen sähköryhmät. Luulisi voivan lämmittää niitä jotenkin .

Kun lämmitystä ei ole, niin varusteeksi tarvii ohuen pensselin ja puu/muovitikun. Ja imurätin sitten siihen vaiheeseen kun ne lumet ja jäät sulavat. Riittävä valo kaikilla lie nykyään kännykässä, ettei lamppua erikseen tarvi.
 
Mitäs muiden tripletti autot on nyt näyttänyt rangeksi? Eurajoen suunnalla on pakkasta sen 25-27 välillä ja range 100km :lol: onneksi vaimolle ei tule ajoa kuin 30km tänään..
-25 aamulla pakkasta ja vaimo lähti lämpöisestä tallista miillä töihin. Ajomatkaa motaria pitkin 25km ja perillä näyttäisi olevan 96km rangea jäljellä. Työpaikalla saa tolpasta sähköä ja esilämmitettyä taas ennen kuin pitää kotiinpäin ajella niin ei ongelmaa ja riittäisihän range muutenkin tuolle matkalle ihan hyvin ilman lataustakin.
 
Meillä on ulkona pakkasessa, katoksessa kylläkin. ( Talli täynnä kaikkea muuta härveliä)
 
En minä ainakaan tee mitään autolla joka ei toimi -30 asteen pakkasessa. Auto seisoo pihalla yleensä viikonlopun ja mitään lataus mahdollisuutta tms. ei ole. Dieseli on lähtenyt aina käyntiin ja on mukavan lämmin webastoa kun hetken käyttää ennenkuin lähtee. Mutta jos VAG konsernillakin on joku pakkasraja jonka jälkeen auto ei inahdakkaan niin koko laite on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Toki jos sitten olisi mahdollisuus pitää autoa tallissa tms. lämpimässä jne. mutta minulla ei ole, joten sähköautoon voi siirtyä vasta kun voi olla varma että auto toimii ja rangea on ainakin 500km yli 30 asteen pakkasessa. Muuten pakko mennä dieselillä.
Noilla spekseillä taidat kuulua suomenkin mittapuulla siihen harvinaiseen joukkoon jolle sähköauto ei sovellu seuraavaan kymmeneen vuoteen, jos välttämättä ikinä :smile: eikä siinä mitään, biodieseliä tankkiin jos ympäristöseikat kiinnostaa.

Nykyisistä sähköautoista löytyy jo useita malleja jotka toimivat hyvin yli -30c pakkasessa ilman latausmahdollisuuttakin. Range luonnollisesti jopa puolittuu ja tuollainen 500km@-30c vaatisi 150-200kWh akun joita ei ole lähivuosina näköpiirissä. Jokainen valinnee sen mallin omien tarpeidensa mukaan kuten tähänkin asti. Maailman muuttuessa muutosvastarintaisille tämä voi tarkoittaa mielipahaa ja/tai kustannusten kasvua. Joillekin taas päinvastoin. Uuden teknologian tapauksessa on myös selvää että menee vuosikymmeniä jotta pienetkin nichetarpeet voidaan täyttää.
 
En minä ainakaan tee mitään autolla joka ei toimi -30 asteen pakkasessa. Auto seisoo pihalla yleensä viikonlopun ja mitään lataus mahdollisuutta tms. ei ole. Dieseli on lähtenyt aina käyntiin ja on mukavan lämmin webastoa kun hetken käyttää ennenkuin lähtee. Mutta jos VAG konsernillakin on joku pakkasraja jonka jälkeen auto ei inahdakkaan niin koko laite on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Toki jos sitten olisi mahdollisuus pitää autoa tallissa tms. lämpimässä jne. mutta minulla ei ole, joten sähköautoon voi siirtyä vasta kun voi olla varma että auto toimii ja rangea on ainakin 500km yli 30 asteen pakkasessa. Muuten pakko mennä dieselillä.
Ok no jos tuo oli sun panos aiheeseen että et voi ladata ja et voi pitää lämpimässä niin kiitos siitä ja palataan sit joskus? :D
 
Mun BMW 330e f30 kokemuksia -22 pakkasessa.
Esilämmitys ei jostain syystä lähtenyt päälle, mutta auto käynnistyi (ICE) kuin kesällä. Lämpeni nopeammin kuin ex E90 320da webastolla. Sähköä se käyttää auttavasti lämmittämiseen ja etenemiseen minkä voi, että varmasti kulutusta leikkaa vaikka kone käy kokoajan.
Jos ajaa vaikka kauppaan ja laittaa lataukseen, on akku jo sen verran lämmin että pääsee sähköllä lähtemään.
 
Mun BMW 330e f30 kokemuksia -22 pakkasessa.
Esilämmitys ei jostain syystä lähtenyt päälle, mutta auto käynnistyi (ICE) kuin kesällä. Lämpeni nopeammin kuin ex E90 320da webastolla. Sähköä se käyttää auttavasti lämmittämiseen ja etenemiseen minkä voi, että varmasti kulutusta leikkaa vaikka kone käy kokoajan.
Jos ajaa vaikka kauppaan ja laittaa lataukseen, on akku jo sen verran lämmin että pääsee sähköllä lähtemään.

Itseasiassa tänään vastaavissa pakkasissa ihan samaa 330e g20 kanssa, esilämmitys ei lähtenyt sovelluksen kautta eikä ajastaminen käsinkään onnistunut, valitteli että ei virtaa vaikka akku täynnä eli näköjään näillä hujakkeilla pakkasraja tälle pelkkään sähkökäyttöön.

Käynnistyksessä tosiaan suoraan polttis päälle. Vähän lämmettyä niin tosiaan akulla ajo normisti ja käynnistyminen sähkökäyttöön onnistui.
 
Ok no jos tuo oli sun panos aiheeseen että et voi ladata ja et voi pitää lämpimässä niin kiitos siitä ja palataan sit joskus? :D
Niin vastasin kysymykseen että mitenkä muka autojen pitää kehittyä. Eli pitää kehittyä niin että voi ajaa kovilla pakkasilla pitämättä latauksessa.
 
Lisää testiä tällä kertaa esilämmityksen osalta. Ulkona tavanomaisempi, joskus jopa etelässä tavattava -22c. Kyseessä ohjaamon lämpötila siitä kun lämmityksen käynnisti äpistä. Auto ei ollut roikassa joten toimii niin mökillä kuin kauppakeskuksenkin pihalla.

+0c 3min
+15c 5min
+20c 6,5min
+25c 9min

Plussaa myös penkinlämmittimen etäkäytöstä. Vaikka tuo lämmön johtuminen penkin pintaan on varsin hidasta ennenkuin penkkiin istuu, niin valmiiksi kuumat vastukset nopeuttaa hommaa mukavasti jos tulee tuollainen muutaman minuutin äkkilähtö.
 
Mitäs muiden tripletti autot on nyt näyttänyt rangeksi? Eurajoen suunnalla on pakkasta sen 25-27 välillä ja range 100km :lol: onneksi vaimolle ei tule ajoa kuin 30km tänään..

Rouvan auto näytti luokkaa 60km ja akkua 60%, n. -24° tais olla aamulla. Oli laturissa kiinni, mutta pääsulakkeet paloi yöllä, mukava huomata näin aamulla viiden aikaan kun pitäisi kaikki olla lähtökunnossa. Mutta riitti kuitenkin työmatka-ajoihin.

Ilmeisesti tuohon volkkarin latausasemaan saa virranhaistelijat kiinni, voisi kokeilla niillä rajoittaa se kuorma 25A/vaihe..
 
Rouvan auto näytti luokkaa 60km ja akkua 60%, n. -24° tais olla aamulla. Oli laturissa kiinni, mutta pääsulakkeet paloi yöllä, mukava huomata näin aamulla viiden aikaan kun pitäisi kaikki olla lähtökunnossa. Mutta riitti kuitenkin työmatka-ajoihin.

Ilmeisesti tuohon volkkarin latausasemaan saa virranhaistelijat kiinni, voisi kokeilla niillä rajoittaa se kuorma 25A/vaihe..
Joo, kovemmilla pakkasillahan tuota tehoa täytyy alkaa jakaa järkevästi ettei nalli napsahda. Useinhan tilanne on se että yön aikana akku saataisiin ladattua ja mökki ja vedet lämmitettyä, mutta ne yritetään vaan toteuttaa liikaa päällekäin.
 
Teidän VW id.3 lähtikin ilmeisesti myyntiin ja uusi Subaru tulee tilalle (jos oli teidän auto). Facen puolelta huomasin. Omankin id.3:n myin suoralla kaupalla autoliikkeelle, mutta syynä oli, että en tarvitsekaan nyt hetkeen autoa koronan takia (+romutuspalkkio). Nytkin vanha pikku Citikka on ollut pois liikennekäytöstä ja pyörällä kauppaan.

Saa nähdä onko sellaisia auton käyttäjiä, jotka vaihtaakin sähköstä pois? Esim nämä kovat pakkaset syö akkua aika paljon. Jollekin voi tulla jopa yllätyksenä?
Ei ollut minun.
Kyllä tässä nyt täytyy katsoa saako VW sen kuntoon vai ei.
 
Ei ollut minun.
Kyllä tässä nyt täytyy katsoa saako VW sen kuntoon vai ei.
Juu. Tämä aika iäkäs autoilija moitti myös kaista-avustinta. Senhän pitää laittaa joka käynnistyksessä pois päältä, jos ei siitä tykkää. Id.3 1st max versio tosiaan, jossa on vielä "autopilotti" ilmeisesti. Omassa id.3:ssa ei ollut apuja, kun oli edullisin Life malli.

Lainaus facesta:

"Ajattelin kertoa, miten välttää tarpeeton rahanmeno uuden ajan sähköauton ostossa. Päätin näet luopua 47.000 € maksaneesta ID.3 Maxista. Sain siitä vaihdossa 41.000 € uuteen Subaru Outbackiin. ID.3:lla ajoin 4 kuukautta eli kuukaudessa rahaa meni 1.500 euroa.

Mikä olisi ollut parempi vaihtoehto? Tietenkin olisi pitänyt vuokrata ID.3 kuukaudeksi tai peräti 4 kuukaudeksi, jolloin kokeilu oli tullut maksamaan 1 kk:n 800 eurosta 4 kk:n 3.200 €.
Nyt maksoin 6.000 € neljän kuukauden kokeilusta.
Tilaa Volkswagen ID.3 ovellesi ja käytä sitä niin pitkään kuin haluat. - Europcar Kausiauto "
 
Tämäkin lainaus facesta.

"Reilu 3kk ja 12000 km sähköautoilua takana. Alkuun olin innoissani ja tyytyväinen, vaikka autovalintani, VW ID3 (varmaan jo surullisenkuuluisa, ainakin VW Sähköautot-ryhmässä) onkin esittänyt huonoimpia puoliaan.
Tällä hetkellä olen vahvasti sillä kannalla että suuri yleisö on oikeassa. Sähköauto soveltuu vain sellaiseen ajoon jossa lähtö- ja kohdepaikassa on laturi.
Latausajat ja ajomatkat eivät ole lähelläkään mainosmateriaalia, VW:n 100 kW lataus on vitsi. Moni muistuttaa että "lataan väärin" mutta jos ajatellaan sähköautojen myymistä massoille, niin sieltä alkaa tulla äkkiä palautetta, jos 100kW lataus onkin todellisuudessa 30-40 kW ja myyjän lupaama "kahvitauolla lisää matkaa satoja kilometrejä" ei toteudu.
Ajoin edellisenä viikonloppuna Kuopiosta Leville ja takaisin. Matka-aika lyhintä reittiä mitä sähkärillä voi ajaa, kesti reilu 11 tuntia. Polttiksella olisin ajanut saman välin noin kahdeksaan tuntiin. Nyt istuin laturilla toista tuntia kerrallaan. Etenkin Rovaniemeltä Ouluun on niin pitkä matka että sitä ei olisi selvinnyt ilman täyteen latausta, ja matkalla ei ole nopeita latureita (eikä ainakaan toimivia).
Kempeleen 250 kW HPC:llakin meni toista tuntia että sai akkuun virtaa sen verran että pääsi Matin ja Liisan asemalle (220 km) lataamaan viimeisen reilun 60 kilometrin sähköt. Siinä sentään selvisin vartissa. Kempeleestä Kuopioonhan on 280 km eli ID:n pitäisi selvitä siitä heittämällä. Vaan ei selviä. Perille päästyäni auto latasi itseään KAKSI PÄIVÄÄ Sukosta täyteen (49 tuntia ja rapiat). Ja pakkasta oli vain viitisentoista astetta.
Tällainen matkan teko ei ole minun makuuni. Mieluumin antaisin sen polttomoottorin hyristä ja viedä perille.
No, mennään siihen parempaan puoleen; Sähköauto on ajoltaan vaivattomin mitä minulla on ollut. Äänetön, tasainen, nykimätön kyyti. Kulkee kuin ajatus. "Tankki" aina täynnä kun kotoa lähtee. Lämmin. Alle viisi minuuttia liikkeelle lähdöstä sisällä autossa on lämmin vaikka onkin 22 astetta pakkasta. Eikä tarvi pohtia että starttaako (ei enää, kun viimeisin päivitys on ajettu autoon. Sitä ennen auto jätti ruutuun 12 voltin akun tyhjennyttyä).
Tähän polttomoottoriautoiluun tuli karu palautuminen, kun vein oman autoni huoltoon oveen tulleen lommon oikaisua varten. Tilalle sain VW T-Crossin karvalakkimallin litraisella bensakoneella ja dsg-laatikolla. Voimattomuuden tunne on tosiasia. Auto ei ollut lämmin vielä puolen tunnin taajama-ajon jälkeen. Takaikkunat pysyvät kuurassa vaikka lämmitys pukkaa täysillä lämpöä hyttiin (tai haaleaa, ei lämmintä). Ja miten kauhean tökkivän oloista automaattivaihteiston toiminta on. DSG on toki tunnettu kulmikkuudestaan mutta silti...
Lapsia kouluun vietäessä takapenkin totuuden torvi sen sanoi; "iskä, tykkään enemmän sähköautoista kuin bensa-autoista. Sähköauto ei haise"
Niin, mitä tällä halusin sanoa? Ei niin hyvää ettei jonkin verran pahaakin. Oma ID3-yksilöni taitaa olla latauspuolella vielä buginen, koska DC-virtaa ei vaan saa luvatun/speksatun nopeasti missään olosuhteissa ja muutenkin yleinen virrankulutus tuntuu olevan korkeampi kuin muissa vastaavissa autoissa.
Sähköautolaseja ei vielä näillä kokemuksilla saa minun päähäni. Paljon pitää muuttua ennen kuin saavutan kaipaamani tyytyväisyyden tason.
Pistetään vielä matkan varrelta yksi kuva tähän liitteeksi "

Onko se sitten niin hankala vaan copy-pasteta Teslaa, joka on se paras. Lienee näin..?
---
Itse harkitsen comboa 1.sähköauto jolla kaikki mitä pystyy, 2. diesel mese pitkille matkoille 3. seisonnassa bensa-toyota vara-autona esim. pakkasille ja pitkään matkaan.. noh katellaan.. Harmi etten kaikilta osin tuosta ID.3 tykännyt - toivottavasti Skoda esittelee oman "E-octaviansa" pian.
 
Onko se sitten niin hankala vaan copy-pasteta Teslaa, joka on se paras. Lienee näin..?

Lukien Model 3 ryhmää, ei se sähköautoautuus aina sielläkään tunnu olevan. Unohdetaan ne Teslamaiset ominaisuudet viime päiviltä (käteen jäävät kahvanpalaset, ovet jäässä, katot nitisee, ..), niin siellä on hyvin paljon samoja ongelmia sähköautoiluun liittyen. Latauksen hyötysuhde pakkasilla 30% (70% menee lämmöksi, alkaa olemaan bensavehkeen tasoa hyötysuhde) kun käytetään 16A letkua, joten lataus on todella hidasta, range jää 150km paikkeille toisilla (eikä 440km) etc.

Tuo hidas lataus on muuten ärsyttävä ongelma pakkasilla, ei tulla lähtemään aamulla "täydellä tankilla". Nyt on 67% akkua ja 95% tavoite, ennuste on "24+ hours", eli ei mitään hajua. Klo 13 iskin laturiin, silloin oli vielä 50%, joten viidessä tunnissa 17%. Lähinnä taitaa harakoita lämmitellä tällä hetkellä 3kW teholla. 11kW laturi toki helpottaisi tätä ongelmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 573
Viestejä
4 511 866
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom