Keskustelua hybridiautoista

En minä ainakaan tee mitään autolla joka ei toimi -30 asteen pakkasessa. Auto seisoo pihalla yleensä viikonlopun ja mitään lataus mahdollisuutta tms. ei ole. Dieseli on lähtenyt aina käyntiin ja on mukavan lämmin webastoa kun hetken käyttää ennenkuin lähtee. Mutta jos VAG konsernillakin on joku pakkasraja jonka jälkeen auto ei inahdakkaan niin koko laite on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Toki jos sitten olisi mahdollisuus pitää autoa tallissa tms. lämpimässä jne. mutta minulla ei ole, joten sähköautoon voi siirtyä vasta kun voi olla varma että auto toimii ja rangea on ainakin 500km yli 30 asteen pakkasessa. Muuten pakko mennä dieselillä.
Ok no jos tuo oli sun panos aiheeseen että et voi ladata ja et voi pitää lämpimässä niin kiitos siitä ja palataan sit joskus? :D
 
Mun BMW 330e f30 kokemuksia -22 pakkasessa.
Esilämmitys ei jostain syystä lähtenyt päälle, mutta auto käynnistyi (ICE) kuin kesällä. Lämpeni nopeammin kuin ex E90 320da webastolla. Sähköä se käyttää auttavasti lämmittämiseen ja etenemiseen minkä voi, että varmasti kulutusta leikkaa vaikka kone käy kokoajan.
Jos ajaa vaikka kauppaan ja laittaa lataukseen, on akku jo sen verran lämmin että pääsee sähköllä lähtemään.
 
Mun BMW 330e f30 kokemuksia -22 pakkasessa.
Esilämmitys ei jostain syystä lähtenyt päälle, mutta auto käynnistyi (ICE) kuin kesällä. Lämpeni nopeammin kuin ex E90 320da webastolla. Sähköä se käyttää auttavasti lämmittämiseen ja etenemiseen minkä voi, että varmasti kulutusta leikkaa vaikka kone käy kokoajan.
Jos ajaa vaikka kauppaan ja laittaa lataukseen, on akku jo sen verran lämmin että pääsee sähköllä lähtemään.

Itseasiassa tänään vastaavissa pakkasissa ihan samaa 330e g20 kanssa, esilämmitys ei lähtenyt sovelluksen kautta eikä ajastaminen käsinkään onnistunut, valitteli että ei virtaa vaikka akku täynnä eli näköjään näillä hujakkeilla pakkasraja tälle pelkkään sähkökäyttöön.

Käynnistyksessä tosiaan suoraan polttis päälle. Vähän lämmettyä niin tosiaan akulla ajo normisti ja käynnistyminen sähkökäyttöön onnistui.
 
Ok no jos tuo oli sun panos aiheeseen että et voi ladata ja et voi pitää lämpimässä niin kiitos siitä ja palataan sit joskus? :D
Niin vastasin kysymykseen että mitenkä muka autojen pitää kehittyä. Eli pitää kehittyä niin että voi ajaa kovilla pakkasilla pitämättä latauksessa.
 
Lisää testiä tällä kertaa esilämmityksen osalta. Ulkona tavanomaisempi, joskus jopa etelässä tavattava -22c. Kyseessä ohjaamon lämpötila siitä kun lämmityksen käynnisti äpistä. Auto ei ollut roikassa joten toimii niin mökillä kuin kauppakeskuksenkin pihalla.

+0c 3min
+15c 5min
+20c 6,5min
+25c 9min

Plussaa myös penkinlämmittimen etäkäytöstä. Vaikka tuo lämmön johtuminen penkin pintaan on varsin hidasta ennenkuin penkkiin istuu, niin valmiiksi kuumat vastukset nopeuttaa hommaa mukavasti jos tulee tuollainen muutaman minuutin äkkilähtö.
 
Mitäs muiden tripletti autot on nyt näyttänyt rangeksi? Eurajoen suunnalla on pakkasta sen 25-27 välillä ja range 100km :lol: onneksi vaimolle ei tule ajoa kuin 30km tänään..

Rouvan auto näytti luokkaa 60km ja akkua 60%, n. -24° tais olla aamulla. Oli laturissa kiinni, mutta pääsulakkeet paloi yöllä, mukava huomata näin aamulla viiden aikaan kun pitäisi kaikki olla lähtökunnossa. Mutta riitti kuitenkin työmatka-ajoihin.

Ilmeisesti tuohon volkkarin latausasemaan saa virranhaistelijat kiinni, voisi kokeilla niillä rajoittaa se kuorma 25A/vaihe..
 
Rouvan auto näytti luokkaa 60km ja akkua 60%, n. -24° tais olla aamulla. Oli laturissa kiinni, mutta pääsulakkeet paloi yöllä, mukava huomata näin aamulla viiden aikaan kun pitäisi kaikki olla lähtökunnossa. Mutta riitti kuitenkin työmatka-ajoihin.

Ilmeisesti tuohon volkkarin latausasemaan saa virranhaistelijat kiinni, voisi kokeilla niillä rajoittaa se kuorma 25A/vaihe..
Joo, kovemmilla pakkasillahan tuota tehoa täytyy alkaa jakaa järkevästi ettei nalli napsahda. Useinhan tilanne on se että yön aikana akku saataisiin ladattua ja mökki ja vedet lämmitettyä, mutta ne yritetään vaan toteuttaa liikaa päällekäin.
 
Teidän VW id.3 lähtikin ilmeisesti myyntiin ja uusi Subaru tulee tilalle (jos oli teidän auto). Facen puolelta huomasin. Omankin id.3:n myin suoralla kaupalla autoliikkeelle, mutta syynä oli, että en tarvitsekaan nyt hetkeen autoa koronan takia (+romutuspalkkio). Nytkin vanha pikku Citikka on ollut pois liikennekäytöstä ja pyörällä kauppaan.

Saa nähdä onko sellaisia auton käyttäjiä, jotka vaihtaakin sähköstä pois? Esim nämä kovat pakkaset syö akkua aika paljon. Jollekin voi tulla jopa yllätyksenä?
Ei ollut minun.
Kyllä tässä nyt täytyy katsoa saako VW sen kuntoon vai ei.
 
Ei ollut minun.
Kyllä tässä nyt täytyy katsoa saako VW sen kuntoon vai ei.
Juu. Tämä aika iäkäs autoilija moitti myös kaista-avustinta. Senhän pitää laittaa joka käynnistyksessä pois päältä, jos ei siitä tykkää. Id.3 1st max versio tosiaan, jossa on vielä "autopilotti" ilmeisesti. Omassa id.3:ssa ei ollut apuja, kun oli edullisin Life malli.

Lainaus facesta:

"Ajattelin kertoa, miten välttää tarpeeton rahanmeno uuden ajan sähköauton ostossa. Päätin näet luopua 47.000 € maksaneesta ID.3 Maxista. Sain siitä vaihdossa 41.000 € uuteen Subaru Outbackiin. ID.3:lla ajoin 4 kuukautta eli kuukaudessa rahaa meni 1.500 euroa.

Mikä olisi ollut parempi vaihtoehto? Tietenkin olisi pitänyt vuokrata ID.3 kuukaudeksi tai peräti 4 kuukaudeksi, jolloin kokeilu oli tullut maksamaan 1 kk:n 800 eurosta 4 kk:n 3.200 €.
Nyt maksoin 6.000 € neljän kuukauden kokeilusta.
Tilaa Volkswagen ID.3 ovellesi ja käytä sitä niin pitkään kuin haluat. - Europcar Kausiauto "
 
Tämäkin lainaus facesta.

"Reilu 3kk ja 12000 km sähköautoilua takana. Alkuun olin innoissani ja tyytyväinen, vaikka autovalintani, VW ID3 (varmaan jo surullisenkuuluisa, ainakin VW Sähköautot-ryhmässä) onkin esittänyt huonoimpia puoliaan.
Tällä hetkellä olen vahvasti sillä kannalla että suuri yleisö on oikeassa. Sähköauto soveltuu vain sellaiseen ajoon jossa lähtö- ja kohdepaikassa on laturi.
Latausajat ja ajomatkat eivät ole lähelläkään mainosmateriaalia, VW:n 100 kW lataus on vitsi. Moni muistuttaa että "lataan väärin" mutta jos ajatellaan sähköautojen myymistä massoille, niin sieltä alkaa tulla äkkiä palautetta, jos 100kW lataus onkin todellisuudessa 30-40 kW ja myyjän lupaama "kahvitauolla lisää matkaa satoja kilometrejä" ei toteudu.
Ajoin edellisenä viikonloppuna Kuopiosta Leville ja takaisin. Matka-aika lyhintä reittiä mitä sähkärillä voi ajaa, kesti reilu 11 tuntia. Polttiksella olisin ajanut saman välin noin kahdeksaan tuntiin. Nyt istuin laturilla toista tuntia kerrallaan. Etenkin Rovaniemeltä Ouluun on niin pitkä matka että sitä ei olisi selvinnyt ilman täyteen latausta, ja matkalla ei ole nopeita latureita (eikä ainakaan toimivia).
Kempeleen 250 kW HPC:llakin meni toista tuntia että sai akkuun virtaa sen verran että pääsi Matin ja Liisan asemalle (220 km) lataamaan viimeisen reilun 60 kilometrin sähköt. Siinä sentään selvisin vartissa. Kempeleestä Kuopioonhan on 280 km eli ID:n pitäisi selvitä siitä heittämällä. Vaan ei selviä. Perille päästyäni auto latasi itseään KAKSI PÄIVÄÄ Sukosta täyteen (49 tuntia ja rapiat). Ja pakkasta oli vain viitisentoista astetta.
Tällainen matkan teko ei ole minun makuuni. Mieluumin antaisin sen polttomoottorin hyristä ja viedä perille.
No, mennään siihen parempaan puoleen; Sähköauto on ajoltaan vaivattomin mitä minulla on ollut. Äänetön, tasainen, nykimätön kyyti. Kulkee kuin ajatus. "Tankki" aina täynnä kun kotoa lähtee. Lämmin. Alle viisi minuuttia liikkeelle lähdöstä sisällä autossa on lämmin vaikka onkin 22 astetta pakkasta. Eikä tarvi pohtia että starttaako (ei enää, kun viimeisin päivitys on ajettu autoon. Sitä ennen auto jätti ruutuun 12 voltin akun tyhjennyttyä).
Tähän polttomoottoriautoiluun tuli karu palautuminen, kun vein oman autoni huoltoon oveen tulleen lommon oikaisua varten. Tilalle sain VW T-Crossin karvalakkimallin litraisella bensakoneella ja dsg-laatikolla. Voimattomuuden tunne on tosiasia. Auto ei ollut lämmin vielä puolen tunnin taajama-ajon jälkeen. Takaikkunat pysyvät kuurassa vaikka lämmitys pukkaa täysillä lämpöä hyttiin (tai haaleaa, ei lämmintä). Ja miten kauhean tökkivän oloista automaattivaihteiston toiminta on. DSG on toki tunnettu kulmikkuudestaan mutta silti...
Lapsia kouluun vietäessä takapenkin totuuden torvi sen sanoi; "iskä, tykkään enemmän sähköautoista kuin bensa-autoista. Sähköauto ei haise"
Niin, mitä tällä halusin sanoa? Ei niin hyvää ettei jonkin verran pahaakin. Oma ID3-yksilöni taitaa olla latauspuolella vielä buginen, koska DC-virtaa ei vaan saa luvatun/speksatun nopeasti missään olosuhteissa ja muutenkin yleinen virrankulutus tuntuu olevan korkeampi kuin muissa vastaavissa autoissa.
Sähköautolaseja ei vielä näillä kokemuksilla saa minun päähäni. Paljon pitää muuttua ennen kuin saavutan kaipaamani tyytyväisyyden tason.
Pistetään vielä matkan varrelta yksi kuva tähän liitteeksi "

Onko se sitten niin hankala vaan copy-pasteta Teslaa, joka on se paras. Lienee näin..?
---
Itse harkitsen comboa 1.sähköauto jolla kaikki mitä pystyy, 2. diesel mese pitkille matkoille 3. seisonnassa bensa-toyota vara-autona esim. pakkasille ja pitkään matkaan.. noh katellaan.. Harmi etten kaikilta osin tuosta ID.3 tykännyt - toivottavasti Skoda esittelee oman "E-octaviansa" pian.
 
Onko se sitten niin hankala vaan copy-pasteta Teslaa, joka on se paras. Lienee näin..?

Lukien Model 3 ryhmää, ei se sähköautoautuus aina sielläkään tunnu olevan. Unohdetaan ne Teslamaiset ominaisuudet viime päiviltä (käteen jäävät kahvanpalaset, ovet jäässä, katot nitisee, ..), niin siellä on hyvin paljon samoja ongelmia sähköautoiluun liittyen. Latauksen hyötysuhde pakkasilla 30% (70% menee lämmöksi, alkaa olemaan bensavehkeen tasoa hyötysuhde) kun käytetään 16A letkua, joten lataus on todella hidasta, range jää 150km paikkeille toisilla (eikä 440km) etc.

Tuo hidas lataus on muuten ärsyttävä ongelma pakkasilla, ei tulla lähtemään aamulla "täydellä tankilla". Nyt on 67% akkua ja 95% tavoite, ennuste on "24+ hours", eli ei mitään hajua. Klo 13 iskin laturiin, silloin oli vielä 50%, joten viidessä tunnissa 17%. Lähinnä taitaa harakoita lämmitellä tällä hetkellä 3kW teholla. 11kW laturi toki helpottaisi tätä ongelmaa.
 
Lukien Model 3 ryhmää, ei se sähköautoautuus aina sielläkään tunnu olevan. Unohdetaan ne Teslamaiset ominaisuudet viime päiviltä (käteen jäävät kahvanpalaset, ovet jäässä, katot nitisee, ..), niin siellä on hyvin paljon samoja ongelmia sähköautoiluun liittyen. Latauksen hyötysuhde pakkasilla 30% (70% menee lämmöksi, alkaa olemaan bensavehkeen tasoa hyötysuhde) kun käytetään 16A letkua, joten lataus on todella hidasta, range jää 150km paikkeille toisilla (eikä 440km) etc.

Tuo hidas lataus on muuten ärsyttävä ongelma pakkasilla, ei tulla lähtemään aamulla "täydellä tankilla". Nyt on 67% akkua ja 95% tavoite, ennuste on "24+ hours", eli ei mitään hajua. Klo 13 iskin laturiin, silloin oli vielä 50%, joten viidessä tunnissa 17%. Lähinnä taitaa harakoita lämmitellä tällä hetkellä 3kW teholla. 11kW laturi toki helpottaisi tätä ongelmaa.
Onko siellä tullut kokemuksia niistä uusista Kiinan Model3:sta jossa on LFP akut? Olisi mielenkiintoista tietää miten ne toimii, kun kuulemma Tesla on 10v kaikkia edellä!
 
Juu. Tämä aika iäkäs autoilija moitti myös kaista-avustinta. Senhän pitää laittaa joka käynnistyksessä pois päältä, jos ei siitä tykkää. Id.3 1st max versio tosiaan, jossa on vielä "autopilotti" ilmeisesti. Omassa id.3:ssa ei ollut apuja, kun oli edullisin Life malli.

Voi olla huono toteutus vahdissa, mutta ettei vain olisi vanhuksella vilkun käyttö jäänyt ruuhkavuosiin... ;)
 
Lainaus facesta:

"Ajattelin kertoa, miten välttää tarpeeton rahanmeno uuden ajan sähköauton ostossa. Päätin näet luopua 47.000 € maksaneesta ID.3 Maxista. Sain siitä vaihdossa 41.000 € uuteen Subaru Outbackiin. ID.3:lla ajoin 4 kuukautta eli kuukaudessa rahaa meni 1.500 euroa.
Aika huonon diilin on papparainen tehnyt tai sitten on suutuspäissään ajettu Id3 subaruliikkeeseen ja outbackilla kotiin myyjän naureskellessa matkalla pankkiin.
 
Noilla spekseillä taidat kuulua suomenkin mittapuulla siihen harvinaiseen joukkoon jolle sähköauto ei sovellu seuraavaan kymmeneen vuoteen, jos välttämättä ikinä :smile: eikä siinä mitään, biodieseliä tankkiin jos ympäristöseikat kiinnostaa.

Nykyisistä sähköautoista löytyy jo useita malleja jotka toimivat hyvin yli -30c pakkasessa ilman latausmahdollisuuttakin. Range luonnollisesti jopa puolittuu ja tuollainen 500km@-30c vaatisi 150-200kWh akun joita ei ole lähivuosina näköpiirissä. Jokainen valinnee sen mallin omien tarpeidensa mukaan kuten tähänkin asti. Maailman muuttuessa muutosvastarintaisille tämä voi tarkoittaa mielipahaa ja/tai kustannusten kasvua. Joillekin taas päinvastoin. Uuden teknologian tapauksessa on myös selvää että menee vuosikymmeniä jotta pienetkin nichetarpeet voidaan täyttää.
Ei kyse ole muutosvastarinnasta, vaan nykyinen teknologia ei vain taivu kaikkien tarpeeseen. Poliitikot ajavat alas perinteisen bensa/diesel-teknologian välittämättä faktoista: hybridiautojen päästöt ovat kaikkea muuta, kuin ne rekisteriotteessa päästöt näkyy matka-ajossa(bensaa kuluu helposti litroja enemmän, mitä luvattu). Sähköautojen rajoituksista on ollut enemmän puhetta. En ymmärrä miten diesel on sellainen mörkö, ettei sitä voi käyttää? 10litraa/100km kuluttava bensahybridi ei ole ympäristoteko ja vastaavasti 4-5litraa dieseliä kuluttava auto on, ainakin minun laskuopilla. Täysin ymmärrettävää, että diesel/bensa tulee poistumaan käytöstä, mutta kyllä teknologia pitää olla siihen kypsää, eikä ole pakko ajaa käärmettä piippuun.
 
Ei kyse ole muutosvastarinnasta, vaan nykyinen teknologia ei vain taivu kaikkien tarpeeseen. Poliitikot ajavat alas perinteisen bensa/diesel-teknologian välittämättä faktoista: hybridiautojen päästöt ovat kaikkea muuta, kuin ne rekisteriotteessa päästöt näkyy matka-ajossa(bensaa kuluu helposti litroja enemmän, mitä luvattu). Sähköautojen rajoituksista on ollut enemmän puhetta. En ymmärrä miten diesel on sellainen mörkö, ettei sitä voi käyttää? 10litraa/100km kuluttava bensahybridi ei ole ympäristoteko ja vastaavasti 4-5litraa dieseliä kuluttava auto on, ainakin minun laskuopilla. Täysin ymmärrettävää, että diesel/bensa tulee poistumaan käytöstä, mutta kyllä teknologia pitää olla siihen kypsää, eikä ole pakko ajaa käärmettä piippuun.
Screenshot_20210115-190918.jpg


Siinä diesel ja bensa-hybridin kulutukset. Dieselillä ajoin paljon enemmän matkaa ja todella nätisti. Ota tuo ensi kerralla sun laskuoppiin kun tuntuu että vedät ihan hiasta tilastot joka tap.
 
Voi olla huono toteutus vahdissa, mutta ettei vain olisi vanhuksella vilkun käyttö jäänyt ruuhkavuosiin... ;)
Totta. Seat Miin kaistavahti pistää vastaan, jos ei ole vilkkua muistanut. Vw id.3 sitten osaa varoittaa myös näytöllä ja jollain äänimerkillä. Törmäysvaroittimet ja muut hienoudet.
Aika huonon diilin on papparainen tehnyt tai sitten on suutuspäissään ajettu Id3 subaruliikkeeseen ja outbackilla kotiin myyjän naureskellessa matkalla pankkiin.
Ehkä katsottu että halvin Max malli on 44 900€. Siihen nähden 41 000€ olisi aika ok, mutta kyllä siitä uudesta Subarustakin olisi pitänyt saada alennusta :)
 
Sitten suosittelen sinulle silmälaseja tai jotain luetun ymmärtämis kurssia. No menee jo niin paljon ohi aiheen että lopetetaan tämä tähän.
Jep en kyllä nähnyt vieläkään.
Voisin kans siirtyä takaisin dieseliin. Jos ne lentäis. Kun kerran tuossa kysyttiin miten niiden muka pitäisi kehittyä. :D
 
Screenshot_20210115-190918.jpg


Siinä diesel ja bensa-hybridin kulutukset. Dieselillä ajoin paljon enemmän matkaa ja todella nätisti. Ota tuo ensi kerralla sun laskuoppiin kun tuntuu että vedät ihan hiasta tilastot joka tap.
hihasta? Rav4 on kyseessä ja pitkää matkaa suurinta sallittua. Laitas vielä keskinopeus, niin saadaan hieman parempaa kuvaa minkälaista ajoa on.
 
Jep en kyllä nähnyt vieläkään.
Voisin kans siirtyä takaisin dieseliin. Jos ne lentäis. Kun kerran tuossa kysyttiin miten niiden muka pitäisi kehittyä. :D
Käyttäjä Anal Digital kirjoitti "Minkälaisesta kehityksestä puhut?" Mielestäni varsin selkeä kysymys. Ja tuossa edellinen kirjoittaja oli sanonut että sähköautojen pitää vielä kehittyä paljon jotta olisivat käytännöllisiä.

No meillä on selvästi varsin erilainen käsitys siitä mitä mikin tarkoittaa ja mikä on kysymyslause jne.
 
hihasta? Rav4 on kyseessä ja pitkää matkaa suurinta sallittua. Laitas vielä keskinopeus, niin saadaan hieman parempaa kuvaa minkälaista ajoa on.
Lisätään vielä, että toisella kaverilla farkku corolla hybridi ja se kuulemma vie sen 5l/100km, mutta mittaukset ovat ajotietokoneen omat lupaukset, sekä ajotyyli on n. 70-80km/h.
 
Itselläni on menossa ensimmäinen talvi Skoda Superb hybridillä. Ajot poikkeaa normaalista covid kotikonttorikomennuksen takia oleellisesti aiemmasta, joten vertailu diesel autoiluun ei ole tällä hetkellä validia.

Tämmöisiä kokemuksia nyt kun Oulun seudullakin on ollut useamman päivän alle -20 astetta pakkasta ja muutenkin ollut ihan kunnon talvi tähän mennessä: Polttoaineen kulutus n. 7000 km 3,3 l/100km ajotietokoneesta katsottuna, ei tarkistusmittausta. Keskinopeus noin 50 km/h. Auto on aina sukolatauksessa, kun ei ole ajossa.

Talviominaisuuksista: Minulla auto on pihalla. Ei lämmintä tallia tai edes katosta. Kattoikkuna on natissut koko talven. Latauspistokkeen lukitus jäätyy nolla-astekeleissä kiinni niin että lukitus ei vapauta pistoketta. Sitä pitää useamman kerran heilutella ja samalla napsutella avaimesta ovia auki ja kiinni, että saa latauskaapelin irroitettua. Polttoainetankin luukussa sama ongelma. Solenoidi ei pakkasella avaa luukkua vaan sitä pitää paukutella nyrkillä ja samaan aikaan avustajan pitää olla sisällä autossa painelemassa avausnappia. Talvitestaus näiltä osin on jäänyt kyllä tekemättä.

Pakkaskokemuksia -20 -28 celssiusta: Polttomoottori lähtee käyntii heti startissa vaikka akku olisi 100%. Esilämmitys tehdään talvipaketilla varustetulla autolla webastolla, jolloin kabiinin on lämmin ajoon lähdossä. Moottori käy pakotettunna niin kauan, että moottorin lämpötila on jotakin 60 celssiusta, jonka jälkeen sähköajo on mahdollista. Jos pelkkä sähköajo on mahdollista (pienemmät pakkaset) niin sähkön kulutus on lähemmäs 30 kW/100 km ja ajomatka sähköllä jää alle 30 kilometriin. Tämä päivän ajoista esimerkkikulutus, kun polttomoottori lähti heti startissa käyntiin: bensiiniä 7,1 l/100km ja sähköä 19 kW/100km. Pelkällä sähköajolla lämmitys ei riitä sisätiloissa vaan ilmastointisuuttimista tulee hailakkaa ilmaa +21c astetuksella ja sisätilat kylmenevät. Polttomoottorikäytöllä lämpö on riittänyt kaikissa tilanteissa.

Muuten ihan ok auto. Jousitus on aiemmin mersuun tottuneelle lulla, kun kyseessä Laurent+klement varustetaso.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs muiden tripletti autot on nyt näyttänyt rangeksi? Eurajoen suunnalla on pakkasta sen 25-27 välillä ja range 100km :lol: onneksi vaimolle ei tule ajoa kuin 30km tänään..
Niukkaa rangea näyttää Mii. Siuntion Pickalasta lähtiessä rangea oli jäljellä melko tyhjällä akulla tasan 30 km. Ujompaa olisi tuossa kohtaa alkanut hermostuttamaan, koska edessä oli hieman yli 30 km:n matka. Auto oli kuitenkin lämmin, joten päätin uskaltaa ajaa lataamatta Espooseen. Ulkona oli rapsakka -21 C.

Voimat tuntuivat pikkunopeuksillakin vain normaalin pikkuauton vahvuisilta, ja tehomittarin mukaan käytettävissä olikin vain 40 % maksimitehosta. Lumella sentään jauhoi tyhjää alle neljänkympin nopeuksilla. Näkyvyys oli hyvä alkulämmön ansiosta. Pudotin ensimmäisen kilometrin jälkeen eco+:lle, jolloin lämmitys meni säästöliekille. Tämä ei kuitenkaan pätkääkään haitannut vanhaa talvipyöräilijää, joka ajoi koirankusetusvaatteissa.

Näkyvyys pysyi hyvänä koko 32 km matkan ajan ja range pieneni 30 km -> 23 km. Keskikulutus oli 13,1 kWh/100 km, mikä on noin 30-40 % suurempi kuin kesällä.

Tämän "talviurheilun" jälkeen latasin akun 11 % -> 80 %, jolloin range näytti 218 km. Täydelle akulle se tarkoittaisi noin 270 km. Kesällä on parhaimmillaan näyttänyt 390 km, mikä jää näillä pakkasilla vain haaveeksi.

Älkää sitten luulko normaalisti pukeutuneen autoilijan ajavan noilla kulutuksilla. ;)


Edit. Jäin miettimään miksi kulutus oli noin paljon suurempi kuin kesällä, koska eihän esim. ilman tiheys kasva kuin 1,2 kg -> 1,4 kg. Noh, Testbedin mukaan siihen aikaan oli sivuvastainen 4-5 m/s, mikä jo selittääkin 13,1:n kulutuksen.

IMG_20210115_101806.jpg
 

Liitteet

  • IMG_20210115_102514.jpg
    IMG_20210115_102514.jpg
    3,9 MB · Luettu: 48
  • IMG_20210115_105741.jpg
    IMG_20210115_105741.jpg
    3,3 MB · Luettu: 47
  • IMG_20210115_143124.jpg
    IMG_20210115_143124.jpg
    3,5 MB · Luettu: 46
Viimeksi muokattu:
No eiköhän ole kaikissa. Vähän kylmä olisi muuten talvella ajella ja miten esilämmittäisit ilman vastuksia.

Olen antanut itseni ymmärtää että monessa plugarissa ICE hörähtää käyntiin pyytämättä myös EV moodissa kun on kunnon pakkaset, jäi mietityttämään tämä.

Pitää varmaan käydä tutkimassa Prius Plugarin manuaalia ja katsoa mitä se sanoo.
 
VAG konsernin plugareissa ICE hörähtää käyntiin pyytämättä heti -10 asteen tai kylmemmissä pakkasissa. Taitaa olla polttomoottorin suojelemisesta kyse ja ajoakuston suojasta enemmän kuin kabiinin lämmittämisestä. 5kW sähkövastus riittää kyllä pakkasillakin lämmittämään kabiinin. Sähköakussa ei ole lämmittimiä pelkästään jäähdytys. Ja sitä akkua autolla lataamalla saadaan pikkuhiljaa akku lämpenemään joka sitten paitsi pitää akun ehjänä, myös mahdollistaa sähkömoottorin vaatimat korkeat jännitteet pakkkasilla.

VAG sähköautojen akustoissa sitten on erikseen lämmitys ja jäähdytystoiminnot.
 
Käyttäjä Anal Digital kirjoitti "Minkälaisesta kehityksestä puhut?" Mielestäni varsin selkeä kysymys. Ja tuossa edellinen kirjoittaja oli sanonut että sähköautojen pitää vielä kehittyä paljon jotta olisivat käytännöllisiä.

No meillä on selvästi varsin erilainen käsitys siitä mitä mikin tarkoittaa ja mikä on kysymyslause jne.
No jopas. Ok.
 
Kyllähän se kuluttaa noissa keleissä, -12 keskilämpötilalla (-17 oli huiput) range olisi ollut tuosta laskettuna 365 km 100% -> 0%
2019 Model 3 LR:n akku on 78 kWh brutto, 73.5 kWh netto. Kulutuseksi tulisi 201 Wh/km, joka on mun mielestä tuossa lämpötilassa oikein hyvä lukema.

Jos uudemmat mallit ILP:llä menee 5-10% pienemmällä, niin ero kesäkulutukseen olisi enää 10% luokkaa.

Juu, mielenkiinnolla odotan kunhan saavat testiin noita ilpillä terästettyjä kolmosia.
Tesla-Björniltä löytyy testejä.

Itseäkin lähinnä nauratti nämä 1500 - 1700 € talvirengaspaketti-"tarjoukset"
Sehän on jo hyvä hinta? Teslan talvirengaspaketit on 2000-4000 € koosta riippuen. Jos ostaa laadukkaat renkaat ja vanteet, niin ei niitä rengasliikkeestäkään sen halvemmalla saa. Ja edelleen suorastaan halpaa verrattuna kollegan Range Rover Sportin talvirengaspakettiin, 8000 €.
 
Niukkaa rangea näyttää Mii. Siuntion Pickalasta lähtiessä rangea oli jäljellä melko tyhjällä akulla tasan 30 km. Ujompaa olisi tuossa kohtaa alkanut hermostuttamaan, koska edessä oli hieman yli 30 km:n matka. Auto oli kuitenkin lämmin, joten päätin uskaltaa ajaa lataamatta Espooseen. Ulkona oli rapsakka -21 C.

Voimat tuntuivat pikkunopeuksillakin vain normaalin pikkuauton vahvuisilta, ja tehomittarin mukaan käytettävissä olikin vain 40 % maksimitehosta. Lumella sentään jauhoi tyhjää alle neljänkympin nopeuksilla. Näkyvyys oli hyvä alkulämmön ansiosta. Pudotin ensimmäisen kilometrin jälkeen eco+:lle, jolloin lämmitys meni säästöliekille. Tämä ei kuitenkaan pätkääkään haitannut vanhaa talvipyöräilijää, joka ajoi koirankusetusvaatteissa.

Näkyvyys pysyi hyvänä koko 32 km matkan ajan ja range pieneni 30 km -> 23 km. Keskikulutus oli 13,1 kWh/100 km, mikä on noin 30-40 % suurempi kuin kesällä.

Tämän "talviurheilun" jälkeen latasin akun 11 % -> 80 %, jolloin range näytti 218 km. Täydelle akulle se tarkoittaisi noin 270 km. Kesällä on parhaimmillaan näyttänyt 390 km, mikä jää näillä pakkasilla vain haaveeksi.

Älkää sitten luulko normaalisti pukeutuneen autoilijan ajavan noilla kulutuksilla. ;)


Edit. Jäin miettimään miksi kulutus oli noin paljon suurempi kuin kesällä, koska eihän esim. ilman tiheys kasva kuin 1,2 kg -> 1,4 kg. Noh, Testbedin mukaan siihen aikaan oli sivuvastainen 4-5 m/s, mikä jo selittääkin 13,1:n kulutuksen.

IMG_20210115_101806.jpg
Miksi lähteä edes 30km reissuun lähes tyhjällä akulla? Ei lataus mahdollisuutta tuolla? Tallista sait lähdettyä kun auto oli lämmin?
 
ilmeisesti kiassa esim ei ole ja lämpiää vain ja ainoastaan polttiksen avulla?

Juu ja useimmista Volvoista puuttuu myös, mutta niissä on webasto. Ravissa ei myöskään ole eli siinä on pelkkä ilppi (ja polttomoottori) lämmitykseen, mutta se ei ilmeisesti toimi pakkasilla.
 
VAG konsernin plugareissa ICE hörähtää käyntiin pyytämättä heti -10 asteen tai kylmemmissä pakkasissa. Taitaa olla polttomoottorin suojelemisesta kyse ja ajoakuston suojasta enemmän kuin kabiinin lämmittämisestä. 5kW sähkövastus riittää kyllä pakkasillakin lämmittämään kabiinin. Sähköakussa ei ole lämmittimiä pelkästään jäähdytys. Ja sitä akkua autolla lataamalla saadaan pikkuhiljaa akku lämpenemään joka sitten paitsi pitää akun ehjänä, myös mahdollistaa sähkömoottorin vaatimat korkeat jännitteet pakkkasilla.

VAG sähköautojen akustoissa sitten on erikseen lämmitys ja jäähdytystoiminnot.

Poikkeuksena ilmeisesti Seat Leon PHEV, jos muiden kokemuksia uskominen. Optimaalinen toiminta, jos jotain lyhyitä kauppareissuja voisi tehdä kovallakin pakkasella ilman polttomoottorin kiusausta:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46983.msg728437#msg728437 sanoi:
Lähtenyt nyt eilen ja tänään aina sähköllä jos lataus ajastettu lähelle lähtöaikaa. Tänään kaksi lähtöä suoraan latauksesta -22 kelissä ja sähköllä käynnistyi ja myös kaikki matkat ajettu kun ollut alle 25km matkoja.
 
Poikkeuksena ilmeisesti Seat Leon PHEV, jos muiden kokemuksia uskominen. Optimaalinen toiminta, jos jotain lyhyitä kauppareissuja voisi tehdä kovallakin pakkasella ilman polttomoottorin kiusausta:
1610784700097.png


Kyllä siinä ihan samat säännöt pätee. Ilmeisesti tolpasta lataaminen nostaa senverran akun lämpötilaa että järjestelmä antaa käynnistyä pelkällä sähköllä. Eli alle -10 akkulämpö näköjään eikä ulkoilman lämpötila.
 
Konalla eilen ajot:

Vaimo ajoi 7km edestakaisin kahdesti ennen puoltapäivää -22c keleissä. Kulutusmittari näytti rapeat 35kWh/100km! Auto ehti joka välissä jäähtymään, mutta silti...

Puolenpäivän jälkeen 450km ajomatka Alkumatka motarilla -18c 100km/h vauhdilla 23kWh/100km, loppupäässä kun suurin osa matkasta oli 80km/h aluetta ja sää laihtui -12c, kulutus laski lopulta 20kWh/100km keskiarvoon koko matkalta. Tämä oli jo huomattavasti kohtuullisempaa kulutusta.
 
Konalla eilen ajot:

Vaimo ajoi 7km edestakaisin kahdesti ennen puoltapäivää -22c keleissä. Kulutusmittari näytti rapeat 35kWh/100km! Auto ehti joka välissä jäähtymään, mutta silti...

Puolenpäivän jälkeen 450km ajomatka Alkumatka motarilla -18c 100km/h vauhdilla 23kWh/100km, loppupäässä kun suurin osa matkasta oli 80km/h aluetta ja sää laihtui -12c, kulutus laski lopulta 20kWh/100km keskiarvoon koko matkalta. Tämä oli jo huomattavasti kohtuullisempaa kulutusta.

Miten sujui lataus/lataukset tuolla 450km matkalla?
 
Miten sujui lataus/lataukset tuolla 450km matkalla?
Ensimmäinen lataus n.200km kohdalla, puoli tuntia kahvi/vessatauolla. Sisään meni vain 20kWh koska akku oli kylmä, mutta ei jääty odottelemaan. Toinen lataus 350km kohdalla, noin 45min, 45kWh, eli jokseenkin niin nopeasti kuin Kona lataa. Käytiin hakemassa takeway ateria ja syötiin autossa. Puolet ajasta (20kWh) olisi riittänyt perille pääsyyn, mutta ladattiin se aika mitä ruuan syömiseen meni. Kesällä sama matka meni kevyesti yhdellä lataus/ruokatauolla.

Perheen kanssa matkatessa tuollainen 2h ajo ja tauko on aika passeli, ja tauotkin on helposti puoli tuntia vaikka yrittäisi olla kiireinen...
 
Sen mita olen itse kellotellut niin 15 minuutissa ei ehdi kaymaan vessassa, ostaa sampylaa ja juoda sen kanssa kahvia. Luulin ennen kellotuksiani etta se on 10 minuutin homma mutta jos 20 minuutissa meinaa selvita niin siina ei saa aikalla.
 
Kyllähän sitä nyt (melko kirjaimellisesti) juosten kusten 5 minuutissa sen kusi- ja kahvitauon pitää, mutta kyllä pitää olla ihan järjetön hinku sinne ratin taakse että sen noin kiirehtii.. Tosin jos noin kova kiire ja kahvinhimo on niin yleensähän se on pahvikahvi ja hörppii sen sitten ajossa.

Se mitä mä en oikein tajua on tuo kun jotkut vauhkoavat noiden hybridien kovista toteutuneista kulutuksista joissain tilanteissa. Verrataanko niitä johonkin peruspolttiksen alamäkikulutukseen, vai mikä piru niissä on taustalla. Eihän paskinkaan hybriditoteutus tyhjälläkään akulla sen enempää vie kuin pelkällä polttiksella varustetut, vaikkei se kulutusetu välttämättä mikään ihmeellinen olekaan.
 
Noin -5 asteen pakkasessa kävin Skoda Octavia phev mallin koeajolla. Vähän keveämmällä kaasujalalla olisi mennyt pelkästään sähköllä. 14km lenkki ja bensankulutus kumminkin aika maltillinen 2.2l/100km.

IMG20210104133642.jpg

Toivottavasti tulisi myös ladattavalle hybridille sama 2000€ sähköautotuki :) Mutta tuskinpa. Korkeampi bensan hintakaan ei niin haittaisi, jos pääosin pääsisi ajamaan pelkästään sähköllä.
 
Se mitä mä en oikein tajua on tuo kun jotkut vauhkoavat noiden hybridien kovista toteutuneista kulutuksista joissain tilanteissa. Verrataanko niitä johonkin peruspolttiksen alamäkikulutukseen, vai mikä piru niissä on taustalla. Eihän paskinkaan hybriditoteutus tyhjälläkään akulla sen enempää vie kuin pelkällä polttiksella varustetut, vaikkei se kulutusetu välttämättä mikään ihmeellinen olekaan.
Jonkun verran saastehömpötykset kyllä nostaa uusien polttomoottoreiden todellista kulutusta. 2-30 vuotta vanhat 1.6 ja 1.9 dieselit voi olla todella pihejä kun ei tarvitse välittää tuon taivaallistä hiukkasista tai typen oksideista :D
 
Jonkun verran saastehömpötykset kyllä nostaa uusien polttomoottoreiden todellista kulutusta. 2-30 vuotta vanhat 1.6 ja 1.9 dieselit voi olla todella pihejä kun ei tarvitse välittää tuon taivaallistä hiukkasista tai typen oksideista :D
Niin, no onhan siinä tietysti toikin, mutta kyllähän ne hybridilaitteet nuo vanhemmatkin laitteet pieksevät vaikka päästörajoitukset estävätkin pelkästään optimaalisen talouden hakemisen nykyään.
 
Lukien Model 3 ryhmää, ei se sähköautoautuus aina sielläkään tunnu olevan. Unohdetaan ne Teslamaiset ominaisuudet viime päiviltä (käteen jäävät kahvanpalaset, ovet jäässä, katot nitisee, ..), niin siellä on hyvin paljon samoja ongelmia sähköautoiluun liittyen. Latauksen hyötysuhde pakkasilla 30% (70% menee lämmöksi, alkaa olemaan bensavehkeen tasoa hyötysuhde) kun käytetään 16A letkua, joten lataus on todella hidasta, range jää 150km paikkeille toisilla (eikä 440km) etc.

Tuo hidas lataus on muuten ärsyttävä ongelma pakkasilla, ei tulla lähtemään aamulla "täydellä tankilla". Nyt on 67% akkua ja 95% tavoite, ennuste on "24+ hours", eli ei mitään hajua. Klo 13 iskin laturiin, silloin oli vielä 50%, joten viidessä tunnissa 17%. Lähinnä taitaa harakoita lämmitellä tällä hetkellä 3kW teholla. 11kW laturi toki helpottaisi tätä ongelmaa.
Talven vaikutukset pitäis ehottomasti tuoda niin Teslan kuin myös muidenkin valmistajien paremmin esiin autoa ostaessa. Se kun ei rajoitu pelkästään kutistuvaan rangeen, joka sentään on maallikonkin suhteellisen helppo käsittää ja laskea. Esimerkiks juuri tuo hidaslataamisen hidastuminen. Tarpeeksi kovalla pakkasella mökkireissulainen ei välttämättä saa matkalaturilla virtaa ollenkaan akkuun kun lämmitysteho ei riitä. Vähintään hyötysuhde laskee tai romahtaa, ja tämäkin on vähän kiusallista jos autoa markkinoidessa lasketaan käyttökulujen säästöjä. No joo, nousee ne polttoainekulutkin mutta eivät lähellekkään samassa suhteessa. Kuten sanoit niin 11kW ratkaisee nämä ongelmat, mutta kaikilla sitä ei ole saatavilla edes okt:ssa.

Pikalatausnopeudetkin pitävät kutinsa optimiolosuhteissa. Jos auto ei pysty lämmittämään akkua ennen laturille saapumista, niin latausaika äkkiä tuplaantuu. Jos auto on samalla myyty wltp rangea mainostaen niin talvinen hiihtolomareissu perheen kesken on äkkiä jotain muuta kuin rauhoittavaa laatuaikaa kuten tuosta id3:n fb tarinasta saa lukea. Ilman aiempaa kokemusta vaatii aikalailla harrastuneisuutta ja insinööriluonnetta jotta ymmärtää kaikkien näiden muuttujien yhteisvaikutukset ja osaa sen perusteella valita riittävän hyvän sähköauton näillä sähköautospekseillä mitaten.

Eikä kaikkea "tarvittavaa" dataa ole edes saatavilla vaikka kysyisi. Nyt 1,5v takana ja aktiivisesti kaikenlaisia foorumeita lukevana pienenä yllärinä tuli edellinen pidempi siirtymä kovassa pakkasessa, kun hukkalämpö ei riittänyt pitämään akkua kuin noin +10c lämpöisenä. Ei kuulosta pahalta, sillä ulkona oli kuitenkin -25c ja vastatuulta. Matalilla varaustasoilla (alle 10%) tuo +10c riitti kuitenkin siihen että osa jäljellä olevasta energiasta alkoi "lukittumaan", tarkoittaen että se olisi kyllä käytettävissä mikäli akku lämpenisi. Laskemani 50km bufferi (auton näyttämä, todellisen kulutuksen mukaan reilu puolet) alkoi loppua kohden romahtamaan alhaisen varaustason ja kylmyyden yhteisvaikutuksesta. Perillä oli enää 10km mittarissa. Tällä kertaa perille päästiin, pienemmällä bufferille ois ehkä jääny välille. Enkä usko että tuollaista ois osannu yksikään automyyjä kertoa vaikka ois kysyny pakkasen vaikutuksista. Vastaus ois varmaan ollu että joo laskeehan se range kun pitää ohjaamoa lämmittää.

Loppupeleissä ei tässä ole sen ihmeellisemmästä asiasta kyse kuin että talviautoilu vaatii omat kikkailunsa niin sähköautoilla kuin polttiksillakin. Polttiskikkailut vaan on saatu äidinmaidosta, niin kauheita ylläreitä ei enää pääse syntymään. Ja on yleisesti hyväksytty fakta että polttomoottori ei välttämättä käynnisty liian kylmässä, sähköautolla näin käydessä se on vielä enemmän harmistusta aiheuttava piirre.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, no onhan siinä tietysti toikin, mutta kyllähän ne hybridilaitteet nuo vanhemmatkin laitteet pieksevät vaikka päästörajoitukset estävätkin pelkästään optimaalisen talouden hakemisen nykyään.
Kaupunki/taajamapyörityksessä selkeästi, mutta maantiellä ei.
 
Kaupunki/taajamapyörityksessä selkeästi, mutta maantiellä ei.
Joo, kun siitä hybridivoimalinjasta ei ole maantiellä oikein hyötyä, niin kulutuseroa ei juuri ole, mutta ei ne sen enempääkään kuluta - ellei sitten oteta vastaavaa tehoversiota huomioon, jolloin hybridi voittaa taas aika selkeästi.
 
Kyllähän sitä nyt (melko kirjaimellisesti) juosten kusten 5 minuutissa sen kusi- ja kahvitauon pitää, mutta kyllä pitää olla ihan järjetön hinku sinne ratin taakse että sen noin kiirehtii.. Tosin jos noin kova kiire ja kahvinhimo on niin yleensähän se on pahvikahvi ja hörppii sen sitten ajossa.

Se mitä mä en oikein tajua on tuo kun jotkut vauhkoavat noiden hybridien kovista toteutuneista kulutuksista joissain tilanteissa. Verrataanko niitä johonkin peruspolttiksen alamäkikulutukseen, vai mikä piru niissä on taustalla. Eihän paskinkaan hybriditoteutus tyhjälläkään akulla sen enempää vie kuin pelkällä polttiksella varustetut, vaikkei se kulutusetu välttämättä mikään ihmeellinen olekaan.
Noh voisi hieman auttaa, jos asioita katsoisi oman kuplan ulkopuolelta: kaikkialla ei ole ole edes kahviloita, missä käydä kahvilla/latauksella, tai ainakaan ne eivät ole auki 24/7.

Kertokaas, mitä se polttomoottori tekee hybridissä kun akku on tyhjä? Eikö hybridin akut paina ollenkaan? Pitkää pätkä ajaessa ei välttämättä tule edes tilanteita, jossa sitä jarruenergiaa saadaan talteen.
 
Kertokaas, mitä se polttomoottori tekee hybridissä kun akku on tyhjä? Eikö hybridin akut paina ollenkaan? Pitkää pätkä ajaessa ei välttämättä tule edes tilanteita, jossa sitä jarruenergiaa saadaan talteen.

Plugarin akkujen lisäpaino ei juurikaan vaikuta tasaisessa matka-ajossa kulutuksen osalta, paino vaikuttaa suhteellisesti eniten kiihdyksissä hitaissa nopeuksissa. Pahinta on pumppaava matka-ajo ilman jarrutuksia, siinä varmaan eroja tulee jonkun verran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 942
Viestejä
4 647 554
Jäsenet
76 350
Uusin jäsen
MoppeFi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom