Uutta yritystä tänään. Ulkona -35c ja auto tuon illan testiajon jälkeen taivasalla. Tällä kertaa akun lämpötila oli -27c ja auto oli täysin unessa. Eilen illalla nestekierto oli päällä mutta varsinaista lämmitystä ei, liekkö auto ajaa jonkun lämmityssyklin kun kennojen lämpötila laskee jonkin rajan alle. Kaikki pelas kuten kesäkelissäkin. Tapana on sisälle kumartaessa jo painaa jarrulla auto "käyntiin" ja penkkiin istuessa vaihde silmään ja liikkeelle. Heti startista alkaen meno pehmeää kuten tapana on, auto ei itke ja ulise kylmyydestä. Varaustaso ei merkittävästi laskenu yön aikana, luultavasti pysyi siis lepotilassa koko ajan.
Tällä kertaa patterilta sai lähdössä ulos ~35kW josta vielä lämmitys haukkaa osan eli suorituskyky oli mallia rättisitikka
8min/6km ajon jälkeen kennojen lämpötila -18c ja kabiini +5c. Jätin lämmityksen päälle kauppareissun ajaks ja vartin päästä autoon palatessa lämpötila +26c, penkin lisäks myös muut pinnat pikku hiljaa sopivat ja paluussa pipo ja hanskat pois. Perillä akku -8c ja moottorille asti riitti jo 80kW
Energiaahan tossa kuluu ja tommosessa nurkka-ajossa saa helposti meneen ilman esilämmityksiä 40kWh/100km, mutta sellasta se on näin kylmässä. Ja toisaalta about sama energiamäärä se sähkölaskulle tulee esilämmityksenkin kera. Mutta jos näissäkin keleissä pääsee 5e/100km kustannuksella niin ei kyllä paha. Ei se webasto ja/tai parin tunnin roikkalämmitys + tyhjäkäyntilämmitys ilmaista ole sekään. Eipä oo kyllä tullu vastaan yhtä hyvää, helppoa ja vaivatonta talviautoa. Kunhan vain range piisaa, näin kylmässä alkaa 200km olla tiukilla. Mut eiköhän tää auton kiusaaminen piisaa ja pidetään jatkossa roikassa