Keskustelua hybridiautoista

Tekstimuodossa ei ole mitään mainintaa solid state -akuista, mikä on aika ihmeellistä, koska tuotantokelpoinen ss-akku olisi luultavasti valtava läpimurto ilmoitetuilla spekseillä.

Ihan pikkuisen olisin skeptinen kiinalaisvalmistajan kykyihin tuottaa tällaisia läpimurtoja, kun tähän asti on lähinnä kopioitu muita.

Fsd:ssäkin sensoreita ja laskentayksiköitä kertaluokkaa isompi haaste on softapino.
Tässä se akku uutinen.

Edellinen uutinen oli vain autosta.
 
Onhan tuo hurja uutinen jos nio tekee ssb ennen japania, teslaa, mersua jne, jotka ovat panostaneet valtavasti tuohon tekniikkaan. Japanin valtio tukenut ssb ja vetytekniikkaa miljardeilla mutta niin vain nio kyykyttää em toimijoita. Loistavaa jos/kun näin on tapahtunut. Länsimaat saavat nyt kopioida kiinan teknologiaa. Nyt vain odottamaan miten uutinen realisoituu.
 
Tässä se akku uutinen.

Edellinen uutinen oli vain autosta.
Onhan tuo hurja uutinen jos nio tekee ssb ennen japania, teslaa, mersua jne, jotka ovat panostaneet valtavasti tuohon tekniikkaan. Japanin valtio tukenut ssb ja vetytekniikkaa miljardeilla mutta niin vain nio kyykyttää em toimijoita. Loistavaa jos/kun näin on tapahtunut. Länsimaat saavat nyt kopioida kiinan teknologiaa. Nyt vain odottamaan miten uutinen realisoituu.
Toki CATLin tuottama akku on uskottavampi, mutta tuokaan firma ei ole tietääkseni noin vallankumouksellista aikataulua julkisesti esitellyt. Kaikki muut tähtäävät noin vuoteen 2025.
 
Toki CATLin tuottama akku on uskottavampi, mutta tuokaan firma ei ole tietääkseni noin vallankumouksellista aikataulua julkisesti esitellyt. Kaikki muut tähtäävät noin vuoteen 2025.

On toki myös mahdollista että solid-state malli on limited edition lopulta, ns. premium-versio. Saadaan markkinoille hype-mallina, vaikka se ei olisi se kaikkein myydyin malli. Sen lisäksi Kiinan valtio saattaa tukea tällaista jopa tappiollista touhua, koska Kiina haluaa olla teknologinen edelläkävijä. CATL tekee niitä minkä kykenee ja ehkä oppii samalla lisää.
 
Toki CATLin tuottama akku on uskottavampi, mutta tuokaan firma ei ole tietääkseni noin vallankumouksellista aikataulua julkisesti esitellyt. Kaikki muut tähtäävät noin vuoteen 2025.
Mitenhän lie NIO/CATL ocat ratkaisseet tuon Li-metalli -kennojen laajentumisen ja supistumisen latauksen ja purkauksen aikana? Ainakin keraamiset separaattorit tykkäävät huonoa tuosta, varsinkin jos ladataan kennoa kylmänä.

Käsittääkseni tuo tilavuusjumppa ottaa vastaan muillakin kuten QuantumScape, Toyota (lotto, mutta on varmaan Li-metalli kiinteällä tai geelimäisellä elektrolyytillä) ja Solid Power. Siksi heidän aikataulut ovat oikean käyttöönoton kannalta siellä 2025 - 2026 akselilla. Materiaalitekniikan pitää vielä ainakin separaattorin/elektrolyytin osalta kehittyä, että se kestää syklejä ja varsinkin pikalatausta. Li-metalli -akut pukkaavat siis niin saakelisti dendriittiä, että aikaisemmin niitä ei ole edes yritetty ladata vaikka niillä on saavutettavissa ylivoimainen energiatiehys. Kiinteä elektrolyytti/separaattori estää dendriittien kasvun. Kaupan "nappiparistot" ovat Li-metalli -tyyppisiä.

QuantumScapelle esimerkiksi "long-cycle life" tarkoittaa n. 800 sykliä (80% kapasiteettiä jäljellä). Panasonicin nyt jo vanhahtava 18650 NCA -kennoista tehty akusto jaksoi tämän väikkärin testeissä optimioloissa syvälläkin purkauksella ~2000 ekvivalettisykliä samaan 80%-kapasiteetti -rajaan:
1610275387514.png


Mutta mielenkiinnolla seuraillaan miten Li-ion SSB kehitys etenee, ainakaan kunnianhimoa ei Kiinalaisilta puutu :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän tuossa se juttu on tuo solid state. Toyotan piti saada oma ulos 2025. Nio alkaa puskemaan jo ens vuonna. Teslalla mennään vielä normaalilla Li ionilla.
Oletan etta Solid staten kWh ei olw ainakaan paljoa halvempi kuin nestemmaisen lyytin niin oletan noiden NIO olevan merkittavasti kalliimpia mutta koska kiinassa on monen lahes pakko ostaa sahkoauto ja rangesta ollaan valmiita maksamaan koska lataaminen on niin paljon hankalampaa. Mutta jos solid staten hinta on vain kolmasosa nestemmaisesta niin aika pahasti tulee naiden nykysahkisten hinnat alas.

Edit: mulle on siis kova juttu tuo etta auto ehdaan 150 kwh akuilla kun tunutuvat olevan liian kalliita 60kwh akuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy myöntää että minun on, ja on ollut vaikea ymmärtää ämpärimuovikeskustelun aihetta ja syytä yleisesti, ja ID.3:n yhteydessä.

Kovat muovit autoissa, yleisesti ottaen, huomaa niistä pinnoista joihin joutuu koskettamaan. Eli ovissa joihin laittaa tavaroita tai nojaa kädellään ajaessaan, hansikaslokero ja vastaavat. Voi sen toki myös huomata akustiikassa, "lämmössä", heijastuksina. Muutenhan kyseessä on lähinnä se miltä autossa tuntuu olla sisällä, kyllä ihmiset ovat valmiita auton väristäkin maksamaan vaikka ei sitäkään ajaessa huomaa.

id3:n sisustassa itseäni eniten kyllä häiritsi se ruma näyttö joka tuntui irralliselta ja siinä oli ne napit kuin 80-luvun Bang&Olufsen telkkarista siinä alla. Samoin se ratin edessä oleva ruutu on nätimmin toteutettu kun se olisi ollut upotettuna (kuten Enyaqissa). Enyaq seuraa muutenkin enemmän Golfin sisustaa, kun taas jostain syystä id3:ssa on lähdetty muuttamaan tuota halvemmaksi. Sitä ihmettelen.
 
jostain syystä id3:ssa on lähdetty muuttamaan tuota halvemmaksi. Sitä ihmettelen.
Halvempi ratkaisu tosiaan, mutta ei niin näyttävä. Id3 mittaristo liikkuu ratin mukana ja "vaihdekeppi" on näppärästi mittariston oikeassa reunassa kiinni (bmw i3 tyyliin). Jotenkin perinteinen vaihdekeppi tuntuu "hankalammalta" jostain syystä. Tesla ajamata, ja model 3 ja y on ilman koko ratin mittaristoa. Ehkä sitten Volkkari kopioinut osittain (pienempi mittaristo).
 
Ämpärimuovi on samanlainen slogan kuin kiinanpaska tai sammakonsyöjät. Sitä hoetaan kun joku on keksinyt käyttää. Nykyautoissa vaan käytetään muovia koska se käytännöllistä. Eikä ole korvaani kuulunut mitään kitinää, autohan on todella hiljainen.
 
Itsekään en ihan ymmärrä sitä että vielä nykyaikana monessa autossa ratin kohdalla olevan mittariston tai näytön korkeutta ei voi säätää. Ihmisiä on kuitenkin niin monen kokoisia ja mallisia että ajoasentoa ei pitäisi joutua säätämään sen ehdoilla että näkisi auton hallintalaitteistosta kaiken tarvittavan, vaan ennemmin niin että kuljettaja valitsisi ensin parhaat säädöt istuimen, poljinten ja ohjauspyörän suhteen ja sen jälkeen voisi säätää kaiken muun oleellisen tähän asentoon ja näihin säätöihin sopiviksi.

Tekniikan Maailman uusi menossa oleva talvi testi tulee kyllä varmaan olemaan mielenkiintoinen kun vertailussa on nyt nimenomaan sähköautoja ja lataushybridejä. Harmi että monia kiinnostavia malleja uupuu testattavista erilaista syistä.
 
onko kukaan käynyt koeajamassa Renault Capturia? Halvin plugin hybridi, mutta mitä tuossa vertasin, niin aika paljon pienempi akku mitä Seat Leonissa, joskin lupaillaan samanlaisia matkoja akkuajoa. Hintaero on pieni ja jos jm-arvo menee kuten ranskalaisilla on tapana, niin Leon on kuitenkin omalla rahalla ostavalle halvempi ratkaisu. Tuossa hintaluokassa on kolme autoa, Captur, Ionic ja Leon. Leonin puolesta puhuu auton tilat, teholukemat, akun kapasiteetti, varustelu, mm. sähköistä takaluukkua ei muihin saa.
 
Ämpärimuovi on samanlainen slogan kuin kiinanpaska tai sammakonsyöjät. Sitä hoetaan kun joku on keksinyt käyttää. Nykyautoissa vaan käytetään muovia koska se käytännöllistä. Eikä ole korvaani kuulunut mitään kitinää, autohan on todella hiljainen.
Laatuun täytyy tottua (tm). Muoviahan ne paremmatkin ovat, mutta pinta on päällystetty. ID.3 ansaitsee kritiikkinsä, koska muissa saman hintaluokan vehkeissä laatu on parempi. Jos id.3 halpismallissa olisi eri muovit kuin kalliimmassa, niin homma ok. Mutta näyttää jatkuvan sama laatuongelma läpi malliston, myös ID.4 on hieman kyseenalainen. Esim. kovat muovit takaovissa. Tuo kova muovi alkaa natisemaan helpommin ja käytössäni ollut koeajo id.3 jo natisi. 20 k€ bensajapsiin tai perusgolfiin tottuneelle tuo voi vaikuttaa hiljaiselta.
 
onko kukaan käynyt koeajamassa Renault Capturia? Halvin plugin hybridi, mutta mitä tuossa vertasin, niin aika paljon pienempi akku mitä Seat Leonissa, joskin lupaillaan samanlaisia matkoja akkuajoa. Hintaero on pieni ja jos jm-arvo menee kuten ranskalaisilla on tapana, niin Leon on kuitenkin omalla rahalla ostavalle halvempi ratkaisu. Tuossa hintaluokassa on kolme autoa, Captur, Ionic ja Leon. Leonin puolesta puhuu auton tilat, teholukemat, akun kapasiteetti, varustelu, mm. sähköistä takaluukkua ei muihin saa.
Captur ei ollut vielä saatavilla, mutta nyt niitä näyttää olevan jo koeajettavissa. Renault Zoe vaikutti kyllä kitkoilla oikein mukavalta, mutta aktiivista vakkaria ei taida siihen saada.

Se että on Ranskis, niin Captur taitaisi valitettavasti pudota laskuista pois. En siis oikein näe samanlaista haluttavuutta, kuin vaikka Tripletillä tai id3. Miksi kukaan haluaisi ostaa Capturia? :) Ihan ok:lta vaikutti Skoda Octavia ladattava ja uskoisin, että Seat olisi myös aika samankaltainen. Pitäisi päästä aika pienellä sähkönkulutuksella, jos ajaa aika maltillisesti.

Uusi Zoe ja uusi Clio on hyviä, että uskoisin silti Capturinkin olevan hyvä. Eli kannattaisi silti koeajaa.
 
Capturissa taitaa olla varusteet valmiina siinä missä Seatilla joutuu maksaa extraa? Eli hintaero pomppaa. Ja varusteltuna ollaankin sitten eri verrokkien luokassa.
 
Onhan tuo hurja uutinen jos nio tekee ssb ennen japania, teslaa, mersua jne, jotka ovat panostaneet valtavasti tuohon tekniikkaan. Japanin valtio tukenut ssb ja vetytekniikkaa miljardeilla mutta niin vain nio kyykyttää em toimijoita. Loistavaa jos/kun näin on tapahtunut. Länsimaat saavat nyt kopioida kiinan teknologiaa. Nyt vain odottamaan miten uutinen realisoituu.
Mersulta saa jo Citaroa solid-state-akulla, että ei ne kiinalaiset nyt suinkaan niin paljoa kehityksessä edellä ole.
 
Capturissa taitaa olla varusteet valmiina siinä missä Seatilla joutuu maksaa extraa? Eli hintaero pomppaa. Ja varusteltuna ollaankin sitten eri verrokkien luokassa.

En kyllä pikaisella selauksella löytänyt kovin merkittäviä eroja varustelussa Rellun eduksi, mitä siinä mahtaisi olla? Minkäkokoinen tavaratila siinä muuten on?
 
En kyllä pikaisella selauksella löytänyt kovin merkittäviä eroja varustelussa Rellun eduksi, mitä siinä mahtaisi olla? Minkäkokoinen tavaratila siinä muuten on?
Seatin sivut on niin paskat, että en kännykällä saanut varustelistoja esiin. Tuosta takaluukun avauksesta yms. ”saa” vaan ajattelin, että varmasti ovat maksullisia lisäfeatureita. Äkkiä niistä sitten kertyy laskua tuon nykyisen 3-4 k€ hintaeron päälle.
 
En kyllä pikaisella selauksella löytänyt kovin merkittäviä eroja varustelussa Rellun eduksi, mitä siinä mahtaisi olla? Minkäkokoinen tavaratila siinä muuten on?
Tuossa on Capturin takakontin tilavuudet. Akku syö ainakin vähän tavaratilaa.

Screenshot_2021-01-10-18-20-48-32_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Seatin sivut on niin paskat, että en kännykällä saanut varustelistoja esiin. Tuosta takaluukun avauksesta yms. ”saa” vaan ajattelin, että varmasti ovat maksullisia lisäfeatureita. Äkkiä niistä sitten kertyy laskua tuon nykyisen 3-4 k€ hintaeron päälle.
Tosiaan näyttäisi olevan ihan ok varusteet, koska phev mallia ei saa halvimmalla Style varustelulla, vaan tuo keskimmäinen on halvin vaihtoehto.

Seat Leon farkku:
Screenshot_2021-01-10-18-30-31-39_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


No sitten ei ole muuta vikaa kuin polttomoottorin kuuluminen pakettiin :D
Totta joo :) En ole päässyt ajamaan, mutta uskoisin, että Octavia Phev on aika sama.
 
Mielestäni toi Leon on aikalailla no-brainer -valinta, jos noin 30ke uutta plug-in hybridiä on ostamassa.
Kyllä omastakin mielestä tuo noin 2500 hintaero kannattaa maksaa. Relluun verrattuna enemmän tehoa.

Seat leon phev 32 362€
Renault Captur phev 29 390€ + aktiivinen vakionopeudensäädin 412€ = 29 802€
Hintaero 2560€.

"uusi malli näyttäisi perineen muutaman tuhannen euron hankintaedun Octaviaan ja Golfiin nähden"

Farkku kevythybridi:

Ajettuna on Leon, Golf, Octavia ja A3. Audi A3 oli rengasmelultaan yllättävästi pieni pettymyt. Ajettavuus oli silti ihan hyvä. Mutta A3 taitaakin olla vielä halpis luokkaa, eli täytyisi ostaa A4, jos haluaisi parempaa hiljaisuuttaa. Äänekkäistä Volvo XC40 hybridi kesärenkailla, oli minusta kanssa äänekäs. Liian isot matalaprofiiliset renkaat sen pienen meluisuuden ilmeisesti tekee.
 
Laatuun täytyy tottua (tm). Muoviahan ne paremmatkin ovat, mutta pinta on päällystetty. ID.3 ansaitsee kritiikkinsä, koska muissa saman hintaluokan vehkeissä laatu on parempi. Jos id.3 halpismallissa olisi eri muovit kuin kalliimmassa, niin homma ok. Mutta näyttää jatkuvan sama laatuongelma läpi malliston, myös ID.4 on hieman kyseenalainen. Esim. kovat muovit takaovissa. Tuo kova muovi alkaa natisemaan helpommin ja käytössäni ollut koeajo id.3 jo natisi. 20 k€ bensajapsiin tai perusgolfiin tottuneelle tuo voi vaikuttaa hiljaiselta.

Itselle melkein sama minkälaista muovia autossa on, ei vaikuta yhtään mitään, laitan monta muuta ominaisuutta tuon edelle. Premium kojelauta ei paljon lämmitä jos auto on muuten susi.

Pahiten mielestäni natisevat 10-15 vuotta vanhat mersut - en osaa sanoa miksi, liekö pehmeä muovi kovettunut. Eräässä Borassa oli niin kiiltävää muovia että se heijasti silmiin kun aurinko tuli sopivassa kulmassa, se oli jo turvallisuusriski. Oliko sitten ennen paremmin kun oli metallia, jalopuuta tai vinyyliä?
 
Pahiten mielestäni natisevat 10-15 vuotta vanhat mersut - en osaa sanoa miksi, liekö pehmeä muovi kovettunut. Eräässä Borassa oli niin kiiltävää muovia että se heijasti silmiin kun aurinko tuli sopivassa kulmassa, se oli jo turvallisuusriski. Oliko sitten ennen paremmin kun oli metallia, jalopuuta tai vinyyliä?
Yleensä sellainen häikäisevän kiiltävä muovi on seurausta siitä kojelaudan kiillotuksesta silikonilla, jota erityisesti käytettyjen jopparit harrastaa. Seurauksena tuulilasiin heijastuva jokelauta.

Vanhemmissa autoissa lähti kojelauta melko usein heti tuulilasin jälkeen alaspäin, tai ainakin se "lippa" oli huomattavasti lyhyempi, jolloin vastaava heijastusongelmakin oli erilainen.

Sellaisen ämpärimuovikojelaudankin laatuvaikutelmaa saa yllättävän paljon muokattua sillä pintakuvioinnilla. Se perinteinen keinonahkakuvio on paljon halvemman oloista kuin esim pientä säännöllistä nypyä oleva.

E: Itseasiasssa "ämpärimuovilla" ei kojelaudassa tarkoiteta pehmeää ja kestävää ämpärimuovia, vaan sellaista kovaa kops-kops muovia :)
 
Tuossa on id.3 life mallin sisusta. Tuostakin huomaa, että kiiltävää mustaa muovia on käytetty jonkun verran.

IMG_20201217_132246.jpg

Vertailun vuoksi ihan hieno e-2008 sisusta.
_z8a8650-mvraIEV2WBQwJhhRaUEg4w.jpg

Volkkarin mittaristosta ja "vaihdekepistä" tulee mieleen vahvasti bmw i3. Bemarin kojettauluhan on jonkinlaista pahvia, siis tuo kauempi harmaa osa.
dc21009d5ff28337238fc399b2507d01.jpg
 
Juu, kovaa ohutta (halpaa) muovia ainakin minä "ämpärillä" tarkoitan. ID.3:n tapauksessa siis kojelaudassa on jonkunmoinen pehmuste, mutta mm. ovet ja niiden ympäristö on kovaa halpaa muovia. Koeajoauto natisi jostain pelkääjänpuolen etuoven tuntumasta, liekö b-pilarin muovit olleet syyllisiä. Uutena "featurena" muovien rintamalla on tietysti nämä kiiltävät palat, joita on ainakin ID.3:n ovenkahvoissa. Näyttää rumalta jo uutena ja pienen kulutuksen jälkeen tulevat olemaan ihan kamalassa kunnossa. Useimmat autot alkavat valitettavasti jossain kohtaa natisemaan :( Varmaan sarjassamme niitä ääniä, joihin toiset ei reagoi mitenkään ja toiset (kuten minut) ajaa hulluuden partaalle.

e: Itse olen tottunut ajamaan "luu ulkona", niin tuo ID.3:n kova ja kaareva reuna ei senkään puolesta tuntunut kivalta.
 
Tosiaan ainakin Tesla Model 3 mustat kiiltävät muovit naarmuuntui herkästi. Ja kyllä muissakin naarmuuntuu käytössä aika helposti, luulisin. Ilmeisesti uusimmassa Model 3:ssa nuo kiiltävät osat on korvattu jollain muulla. Kuvaa en nyt tähän hätään mistään löytänyt. Ehkä taas joskus kiiltävä musta menee pois muodista :) Vaikkapa matta olisi minusta parempi?
 
Tosiaan ainakin Tesla Model 3 mustat kiiltävät muovit naarmuuntui herkästi. Ja kyllä muissakin naarmuuntuu käytössä aika helposti, luulisin. Ilmeisesti uusimmassa Model 3:ssa nuo kiiltävät osat on korvattu jollain muulla. Kuvaa en nyt tähän hätään mistään löytänyt. Ehkä taas joskus kiiltävä musta menee pois muodista :) Vaikkapa matta olisi minusta parempi?

Joo, Model 3:ssa noita kiiltäviä osia ei ole enää 2021 mallissa. Sitä ennenhän ne on korvattu teipillä monessa autossa (itse en ole vielä jaksanut - mutta varmaan pitäisi). Samalla tavalla vaan id3:n kanssa sitten jos niistä ei tykkää. Toivoisi noiden menevän pois muodista, mutta onhan niitä todella monessa autossa, jopa uusimmassa S-mersussa on. Nättejä puhtaina, mutta ..
 
Tosiaan ainakin Tesla Model 3 mustat kiiltävät muovit naarmuuntui herkästi. Ja kyllä muissakin naarmuuntuu käytössä aika helposti, luulisin. Ilmeisesti uusimmassa Model 3:ssa nuo kiiltävät osat on korvattu jollain muulla. Kuvaa en nyt tähän hätään mistään löytänyt. Ehkä taas joskus kiiltävä musta menee pois muodista :) Vaikkapa matta olisi minusta parempi?

Tesla-Mdoel-3-new-2021-center-console.jpg
 
Kävin koeajamassa ID.3. Ovissa olleet "pianoblack-muovit" oli itseä ainoat häiritsevät. Juu, kyllä on kovaa "halpaa muovia " ovissa jne. mutta ainakin missä omia käsiä pidän niin ei haitannut. Ymmärrän kyllä että muita myös häiritsee muut kovat muovit, kun esim. nykyisessäkin on monilta osin paljon pehmeämpää muovia. Ns. laadun putteen takia ei jäisi kyllä kauppaan.
Softa oli kuulemma vielä päivittämättä, joku herjahan siinä näytöllä oli joka oli vähän hassua esittelyautolle.
Plussaa keskikonsolista, se oli fiksusti suunniteltu ja hyvät tilat puhelimelle jne.
Jostain syystä omassa ajoasennossa osuu just noi A-pilarit näkökenttään (enemmän kuin nykyisessä), joskin niitä on kyllä kevennelty sellaisella "kulmaikkunalla". Heikentää kuitenkin näkökenttää - johtuneeko lyhyestä keulasta vai mistä?
Takapenkillä istutaan turhan pystyssä omaan makuun, mutta muuten jalkatilaa mukavasti ja tasainen lattia on kyllä kiva. Pienempi päätila, kuin Golffissa (istuin peräkkäin), mutta kuitenkin riittävä.
Peräkontti taittuu kivasti ja vissiin sitä pohjan korkeuttakin saa säädettyä (en testannut) - ilman pohjan säätöä on melkoinen korotus. Johdoille olisi kyllä olla joku hyvä paikka, kuten Skoda Enyaq.
Peräkontti on omaan tarpseen liian pieni. En ainakaan löytänyt mitään sulkunappia kontille peräkontista, liekkö ollu avaimissa? Kyllähän kontin tulee avautua automaattisesti napista ja sulkeutua myös, ja peräkontissakin saisi moinen nappi olla.
Muista varustepuutteista mainittakoon "sadetunnistimen puute pyyhkijöille", joskin lienee todennäköisempää etten saanut sitä kytkettyä ja siinä on sellainen.
Ajoltaan muuten hyvä ja ketterä, takavedolla kun olen muutenkin ajellut niin miellyttää. Luokkaa perushiljainen, mutta odotin enemmän E-mersun jäljiltä. Mielestäni nyky E-meseni on suunnilleen yht-hiljainen, vaikka omaa moottorin.
Haptiset kosketusnäppäimet tms. hipaisunäppäimet olivat itselleni positiivinen yllätys ennakkoluuloista johtuen - ne ei olisi ongelma itselle. Sen sijaan siihen nopeusnäyttöön ottaisin mielelläni jotakin muutakin informaatiota (esim. radiokanavat tms..), kuin vain nopeuden ja aktiivisen vakkarin (en löytänyt +-1km/h nappeja, mutta on ne siinä varmasti). Ja siihen keskimedianäyttöön kaipaisin kunnon "home" buttonia Ipadin tapaan tai edes jotakin tapaa mennä suoraan "kotivalikkoon". Muutenkin range saisi mielestäni näkyä useammassa kohtaa ja kulutus myös.
Kulutus oli joku 22.7 wh/100km tällä kelillä mikä ulkona on (joku 4 astetta pakkasta, näkyi 2600 km/h ajalta olevan joku 19,7 wh/100km). Liikennemerkkien tunnistin oli ok ominaisuus.
Volswagen -etäsoftaa en testannut/kerennyt testata, jonka olisi pakko olla kätevä..
Itse jos saisin päättää, niin lataus pistokkeen paikka olisi kuskin puolella vasemmallea edessä. Tai sitten jopa kaksi paikkaa, mistä ladata?

EDIT: Lisätäänvielä yks miinus. Automaattinen nopeuden tunnistus laskee nopeuden täysin siihen, mitä nopeus on.. ELi jos tulee vaikka 80/km alue ja oot ajellu aikasemmin 100 alueella 105km/vakkarissa, niin laskeen nopeuden 80km/h. Periaateessa todella rasittava ominaisuus ja tätä vissiin ei saa säädettyä, tai ainakin myyjä niin arveli. Sen sijaan Teslassa vissiinki saa säädettyä tämän niin, että on esim. +5 km/h mitä nopeuskyltissä. Ite ajelen 100 km/h alueella 106km/h vakkarissa (3km/h virhe + 3km/h polisiihyvä), niin ärsyttäis kyllä tuokin ja "hukkaan menee ominaisuu".


Ihan hyvä auto, hyvännäköinen. Kiva oli myös ajaa. Tehoja en saanut testattua, kun niin juukelin liukasta oli muutenkin.

Kyllä tuota varmaan voi suositella, jos opettelee käyttämään.. 10v-15v päästä voisin ostaa tämmöisen kakkosautoksi, mutta ykkösauton pitää olla kyllä isompi.. Käydään koeajamassa VW ID.4 ja Skoda Enyaq ja Tesla Model Y kun joskus saapuu..

EDTI: Se täytyy vielä sanoa, että jos vaihtoehtona olisi Nissan Leaf vs ID.3, niin helppo ID.3. ID.3 vienee nähdäkseni Leaffin ostajat veks, ennen kuin Nissan Arya saapuu...

41990e tais tarjota hinnaksi (en tingannut), aika paska hinta minusta. En maksaisi, koska liian pieni auto kuitenkin omaan käyttöön... Tai maksaisin, jos saisin korottomalla lainalla 10v maksuajalla! Joku 35k olis jees hinta, 42k hiukka liikaa ehkä ?
Itse vertaan kärjistetysti: A6/E-mersu/BMW 5 sarja käytettynä kaikilla tarvittavilla varusteilla 30k vs 41k.


Positiivinen kokemus silti ja tämä oli vasta eka sähköauto itselle..
 
Viimeksi muokattu:
Volkkarin ja Teslan välillä pienin mahdollinen ero 2020 Suomessa :)

1. VW 993 kpl
2. Tesla 992 kpl
3. Hyundai 491 kpl
4. Seat 276 kpl

FB_IMG_1610372998908.jpg
 
Mistähän nuo luvut on tullut? Trafin tilastotietokanta antaa eri lukuja rekisteröidyille automäärille. Suodattimena on sähköautot, sen takia Toyotalla viiva

E: Trafin kannassa on henkilöautot, ylempänä vissiin myös pakettiautot? Eli 8 crafteria on myös rekisteröity?
 

Liitteet

  • lukuja.PNG
    lukuja.PNG
    3,7 KB · Luettu: 17
Viimeksi muokattu:
Jep. Pakettiautot myös. Itse kopioin nuo Facebookista. Toivottavasti on oikein laskettu.

ID.3 500
e-up! 329
e-Golf 158
e-Crafter 6
 
Diesel-henkilöautoja myytiin joulukuussa suomessa 1098kpl ja täyssähköautoja 1053kpl. Ei ihan mennyt ohi.
 
Kysyin uudesta UP:sta tarjousta, vähän reilu 26ke olisi kaikilla varusteilla ja talvirenkailla. Siitä sitten se valtion sähköautotuki pois ja romutuspalkkio. Ihanan kallista kun vertaa mii:n vuoden takaiseen hintaan
 
Kysyin uudesta UP:sta tarjousta, vähän reilu 26ke olisi kaikilla varusteilla ja talvirenkailla. Siitä sitten se valtion sähköautotuki pois ja romutuspalkkio. Ihanan kallista kun vertaa mii:n vuoden takaiseen hintaan
Joskus syksyllä tehtiin kaupat peruuntuneesta Mii+:sta. En nyt varmaksi tiedä koska auto tulee ja talvirenkaat täytyy ostaa erikseen. Kaikki varusteet ja sähköautotuki 18 600€. Tuo Seatinkin hinta on noussut (kuten myös e-up:in), niin ei tuo ostohinta nyt onneksi kovin paha ole. Ja Mii:hän oli halpa viimeksi joulukuussa 2019 :)
 
Ihan hyvä suoritus etenkin, kun huomioi todennäköiset erot autojen keskihinnassa. 2021 täyssähköt menevät varmasti jo kirkkaasti ohi.

Täyssähköjä pakkorekisteröitiin joulukuussa jos kaupat halusi tehdä. Ei voinut siirtää tammikuulle.

Sähkiksiä rekattiin 4,4% 2020 myynneistä henkilöautoissa.
 
Täyssähköjä pakkorekisteröitiin joulukuussa jos kaupat halusi tehdä. Ei voinut siirtää tammikuulle.

Sähkiksiä rekattiin 4,4% 2020 myynneistä henkilöautoissa.

No joo, ei varmaan koko vuoden osalta vielä, kun tarjonta ei riitä, mutta kutkuttavan lähellä ollaan.

Henkilöautojen mallisarjojen ensirekisteröinnit 2014-2020

Henkilöautojen ensirekisteröinnit muuttujina Alue, Mallisarja, Käyttövoima ja Vuosi
201820192020
MANNER-SUOMI
Henkilöautot yhteensä
Diesel28 93621 86314 134
Sähkö7761 8974 245

Diesel romahduksessa, sähköautot räjähdysmäisessä nousussa.

E: nopea rävellys Excelissä
ennuste.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joskus syksyllä tehtiin kaupat peruuntuneesta Mii+:sta. En nyt varmaksi tiedä koska auto tulee ja talvirenkaat täytyy ostaa erikseen. Kaikki varusteet ja sähköautotuki 18 600€. Tuo Seatinkin hinta on noussut (kuten myös e-up:in), niin ei tuo ostohinta nyt onneksi kovin paha ole. Ja Mii:hän oli halpa viimeksi joulukuussa 2019 :)

Joo ei kyllä tuo e-up kauheana kiinnosta tuolla hinnalla. Melkein samaan rahaan saa omaankin käyttöön järkevämpiä. Vähän harmittaa että en 2019 joulukuussa tilannut tuota miitä, lähellä kyllä oli.
 
Diesel-koneet on kyllä hyviä, mutta se käyttövoimavero ahdistaa kun "niinkin paljon pomppaa" käyttökulut. Mieluummin maksaisin polttoaineen hinnassa ns. ajojen mukaan.. Tulisi diesel järkivalinnaksi jo matalammillakin kilometreillä (siis lähinnä tapauksissa, missä tietty kone tiedetään erityisen luotettavaksi...). Esim. nyt pitäisin mielellään tuon meidän diesel-farkun ns. kakkosautona, jos sillä olisi "kannattavaa" ajaa vaikka vain 5-10 tuhatta km. Muutosta toivoessa!
Lisäksi kaupungistuminen lyhentää vuosittaisia ajomatkoja isossa kuvassa, sekä markkinoille on varsinkin vuoden 2014 jälkeen tullut taloudellisia bensakoineita (historiasta jos katsoo, niin suunnilleen 2014 alkaen alkaa nuukat bensakoneetkin pääsevän 5-7l luokaan, kun ennen ne oli "aina vähintään 8l/100km).
---
Toi Fordin Kuga AWD hybrid on hyvä lisä kyllä mallistoihin (vaikka tuleekin myöhään). Ei noita AWD-hybridejä taida oikein olla liikaa (RAV 4, Outlander PHEV + tuleva Kuga, premium mersujat GLE yms. ja jotain muuta mitä en muista...).
 
Diesel-koneet on kyllä hyviä, mutta se käyttövoimavero ahdistaa kun "niinkin paljon pomppaa" käyttökulut. Mieluummin maksaisin polttoaineen hinnassa ns. ajojen mukaan.. Tulisi diesel järkivalinnaksi jo matalammillakin kilometreillä (siis lähinnä tapauksissa, missä tietty kone tiedetään erityisen luotettavaksi...). Esim. nyt pitäisin mielellään tuon meidän diesel-farkun ns. kakkosautona, jos sillä olisi "kannattavaa" ajaa vaikka vain 5-10 tuhatta km. Muutosta toivoessa!
Lisäksi kaupungistuminen lyhentää vuosittaisia ajomatkoja isossa kuvassa, sekä markkinoille on varsinkin vuoden 2014 jälkeen tullut taloudellisia bensakoineita (historiasta jos katsoo, niin suunnilleen 2014 alkaen alkaa nuukat bensakoneetkin pääsevän 5-7l luokaan, kun ennen ne oli "aina vähintään 8l/100km).
---
Toi Fordin Kuga AWD hybrid on hyvä lisä kyllä mallistoihin (vaikka tuleekin myöhään). Ei noita AWD-hybridejä taida oikein olla liikaa (RAV 4, Outlander PHEV + tuleva Kuga, premium mersujat GLE yms. ja jotain muuta mitä en muista...).
Diesel farkun saisi muutoskatsastettua pakettiautoksi, mutta ei varmaan käy, jos tarvitsee enemmän kuin 2 penkkiä. Itse romutin viimeisimmän dieselin ja sain 2000 romutuspalkkiota. Saattaa tulla vain 5tkm vuodessa ajoa, kun etäisyydet on niin lyhyitä.

Halvimmat ajot tulisi käytetyllä bensalla, mutta kun autokuume iskee, niin täytyy sitten jotain hankkia. Viime vuonna 2xSeat Mii, Skoda Citigo, vw id.3. Nuo oli sentään helppo myydä, että sen puoleen fiksuja kauppoja.

Uutta Outlanderia kävinkin katsomassa, mutta en päässyt silloin koeajolle (pelkkä auton esittely vaan). Tuo Ford Kuga vaikuttaa mielenkiintoiselta ja sen ehkä voisikin joskus koeajaa. Rav 4 vaikutti mukavalta autolta.

Suzukilla on neliveto hybridejä, vissiin kaikki muut paitsi Jimny.
Suzukilla on ilmeisesti myös uudelleen nimettyjä Toyotan autoja. Kait Corolla ja Rav4.
 
2021 markkinoille tulevia automallien lista:


Suorastaan vaikea löytää listalta malleja jotka eivät ole sähköistettyjä. Jos ei täyssähkö tai plugariversio, niin vähintään hybridimalli löytyy.
Suomessa ehkä vielä korostuu, koska esim ladattavilla autoilla on matala verotus. Jutussa oli että diesel sopii kyllä esim 100tkm vuodessa ajavalle, eli tosi paljon ajavalle halpaa ajoa.


"Vertailussa lataushybridin kulu on kaikkein alhaisin, kun toteutuneeksi kulutukseksi arvioidaan puolet vastaavan perusbensamallin todellisesta kulutuksesta.

”Laskelman perusteella diesel on kallis. Bensiini sopii vähän ajavalle. Ladattava hybridi, kaasu ja sähkö, diesel sopivat paljon ajavalle. Näistä sähkö on hinnaltaan nyt muiden rinnalla. Se ei enää ole kallis riskivalinta. Paikan on ottanut diesel”, TE summaa käyttövoimien vertailutilannetta jutussaan."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 549
Viestejä
4 511 123
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom