Keskustelua hybridiautoista

Kysyin uudesta UP:sta tarjousta, vähän reilu 26ke olisi kaikilla varusteilla ja talvirenkailla. Siitä sitten se valtion sähköautotuki pois ja romutuspalkkio. Ihanan kallista kun vertaa mii:n vuoden takaiseen hintaan
Joskus syksyllä tehtiin kaupat peruuntuneesta Mii+:sta. En nyt varmaksi tiedä koska auto tulee ja talvirenkaat täytyy ostaa erikseen. Kaikki varusteet ja sähköautotuki 18 600€. Tuo Seatinkin hinta on noussut (kuten myös e-up:in), niin ei tuo ostohinta nyt onneksi kovin paha ole. Ja Mii:hän oli halpa viimeksi joulukuussa 2019 :)
 
Ihan hyvä suoritus etenkin, kun huomioi todennäköiset erot autojen keskihinnassa. 2021 täyssähköt menevät varmasti jo kirkkaasti ohi.

Täyssähköjä pakkorekisteröitiin joulukuussa jos kaupat halusi tehdä. Ei voinut siirtää tammikuulle.

Sähkiksiä rekattiin 4,4% 2020 myynneistä henkilöautoissa.
 
Täyssähköjä pakkorekisteröitiin joulukuussa jos kaupat halusi tehdä. Ei voinut siirtää tammikuulle.

Sähkiksiä rekattiin 4,4% 2020 myynneistä henkilöautoissa.

No joo, ei varmaan koko vuoden osalta vielä, kun tarjonta ei riitä, mutta kutkuttavan lähellä ollaan.

Henkilöautojen mallisarjojen ensirekisteröinnit 2014-2020

Henkilöautojen ensirekisteröinnit muuttujina Alue, Mallisarja, Käyttövoima ja Vuosi
201820192020
MANNER-SUOMI
Henkilöautot yhteensä
Diesel28 93621 86314 134
Sähkö7761 8974 245

Diesel romahduksessa, sähköautot räjähdysmäisessä nousussa.

E: nopea rävellys Excelissä
ennuste.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joskus syksyllä tehtiin kaupat peruuntuneesta Mii+:sta. En nyt varmaksi tiedä koska auto tulee ja talvirenkaat täytyy ostaa erikseen. Kaikki varusteet ja sähköautotuki 18 600€. Tuo Seatinkin hinta on noussut (kuten myös e-up:in), niin ei tuo ostohinta nyt onneksi kovin paha ole. Ja Mii:hän oli halpa viimeksi joulukuussa 2019 :)

Joo ei kyllä tuo e-up kauheana kiinnosta tuolla hinnalla. Melkein samaan rahaan saa omaankin käyttöön järkevämpiä. Vähän harmittaa että en 2019 joulukuussa tilannut tuota miitä, lähellä kyllä oli.
 
Diesel-koneet on kyllä hyviä, mutta se käyttövoimavero ahdistaa kun "niinkin paljon pomppaa" käyttökulut. Mieluummin maksaisin polttoaineen hinnassa ns. ajojen mukaan.. Tulisi diesel järkivalinnaksi jo matalammillakin kilometreillä (siis lähinnä tapauksissa, missä tietty kone tiedetään erityisen luotettavaksi...). Esim. nyt pitäisin mielellään tuon meidän diesel-farkun ns. kakkosautona, jos sillä olisi "kannattavaa" ajaa vaikka vain 5-10 tuhatta km. Muutosta toivoessa!
Lisäksi kaupungistuminen lyhentää vuosittaisia ajomatkoja isossa kuvassa, sekä markkinoille on varsinkin vuoden 2014 jälkeen tullut taloudellisia bensakoineita (historiasta jos katsoo, niin suunnilleen 2014 alkaen alkaa nuukat bensakoneetkin pääsevän 5-7l luokaan, kun ennen ne oli "aina vähintään 8l/100km).
---
Toi Fordin Kuga AWD hybrid on hyvä lisä kyllä mallistoihin (vaikka tuleekin myöhään). Ei noita AWD-hybridejä taida oikein olla liikaa (RAV 4, Outlander PHEV + tuleva Kuga, premium mersujat GLE yms. ja jotain muuta mitä en muista...).
 
Diesel-koneet on kyllä hyviä, mutta se käyttövoimavero ahdistaa kun "niinkin paljon pomppaa" käyttökulut. Mieluummin maksaisin polttoaineen hinnassa ns. ajojen mukaan.. Tulisi diesel järkivalinnaksi jo matalammillakin kilometreillä (siis lähinnä tapauksissa, missä tietty kone tiedetään erityisen luotettavaksi...). Esim. nyt pitäisin mielellään tuon meidän diesel-farkun ns. kakkosautona, jos sillä olisi "kannattavaa" ajaa vaikka vain 5-10 tuhatta km. Muutosta toivoessa!
Lisäksi kaupungistuminen lyhentää vuosittaisia ajomatkoja isossa kuvassa, sekä markkinoille on varsinkin vuoden 2014 jälkeen tullut taloudellisia bensakoineita (historiasta jos katsoo, niin suunnilleen 2014 alkaen alkaa nuukat bensakoneetkin pääsevän 5-7l luokaan, kun ennen ne oli "aina vähintään 8l/100km).
---
Toi Fordin Kuga AWD hybrid on hyvä lisä kyllä mallistoihin (vaikka tuleekin myöhään). Ei noita AWD-hybridejä taida oikein olla liikaa (RAV 4, Outlander PHEV + tuleva Kuga, premium mersujat GLE yms. ja jotain muuta mitä en muista...).
Diesel farkun saisi muutoskatsastettua pakettiautoksi, mutta ei varmaan käy, jos tarvitsee enemmän kuin 2 penkkiä. Itse romutin viimeisimmän dieselin ja sain 2000 romutuspalkkiota. Saattaa tulla vain 5tkm vuodessa ajoa, kun etäisyydet on niin lyhyitä.

Halvimmat ajot tulisi käytetyllä bensalla, mutta kun autokuume iskee, niin täytyy sitten jotain hankkia. Viime vuonna 2xSeat Mii, Skoda Citigo, vw id.3. Nuo oli sentään helppo myydä, että sen puoleen fiksuja kauppoja.

Uutta Outlanderia kävinkin katsomassa, mutta en päässyt silloin koeajolle (pelkkä auton esittely vaan). Tuo Ford Kuga vaikuttaa mielenkiintoiselta ja sen ehkä voisikin joskus koeajaa. Rav 4 vaikutti mukavalta autolta.

Suzukilla on neliveto hybridejä, vissiin kaikki muut paitsi Jimny.
Suzukilla on ilmeisesti myös uudelleen nimettyjä Toyotan autoja. Kait Corolla ja Rav4.
 
2021 markkinoille tulevia automallien lista:


Suorastaan vaikea löytää listalta malleja jotka eivät ole sähköistettyjä. Jos ei täyssähkö tai plugariversio, niin vähintään hybridimalli löytyy.
Suomessa ehkä vielä korostuu, koska esim ladattavilla autoilla on matala verotus. Jutussa oli että diesel sopii kyllä esim 100tkm vuodessa ajavalle, eli tosi paljon ajavalle halpaa ajoa.


"Vertailussa lataushybridin kulu on kaikkein alhaisin, kun toteutuneeksi kulutukseksi arvioidaan puolet vastaavan perusbensamallin todellisesta kulutuksesta.

”Laskelman perusteella diesel on kallis. Bensiini sopii vähän ajavalle. Ladattava hybridi, kaasu ja sähkö, diesel sopivat paljon ajavalle. Näistä sähkö on hinnaltaan nyt muiden rinnalla. Se ei enää ole kallis riskivalinta. Paikan on ottanut diesel”, TE summaa käyttövoimien vertailutilannetta jutussaan."
 
Diesel-henkilöautoja myytiin joulukuussa suomessa 1098kpl ja täyssähköautoja 1053kpl. Ei ihan mennyt ohi.

Nuo ovat rekisteröintimäärät, ei myyntimäärät. Vuoden vikoilla viikoilla on aina paljon rekisteröintejä, tänävuonna se eu:n co2 poltiikka on ollut suurin paine.
 
Nuo ovat rekisteröintimäärät, ei myyntimäärät. Vuoden vikoilla viikoilla on aina paljon rekisteröintejä, tänävuonna se eu:n co2 poltiikka on ollut suurin paine.
Jep. Mutta yleensä kyllä auton rekisteröinti ja kaupat on samana päivänä (rahat tilillä, voidaan laittaa kilpiin).

Sähköautoja kannatti myydä vielä joulukuussa niin paljon kuin varastosta löytyi. Diesel tai bensa taas ei mitään väliä, vaikka laitettiin kilpiin 1.1.21. Saa nähdä tuleeko taas hyviä tarjouksia tämän vuoden joulukuussa. Ja Volkkarihan sai ainakin myytyä id.3 varastoja tyhjiksi. Samoin Tesloja tuotiinkin Kiinasta lisää joulukuussa.
 
Jep. Mutta yleensä kyllä auton rekisteröinti ja kaupat on samana päivänä (rahat tilillä, voidaan laittaa kilpiin).
Joo, yleensä, mutta vuoden vaihteessa tilanne ei välttämättä ole näin, silloin kun se on nimenomaan vuoden vaihde joka määrää.

Nythan niitä sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna niin paljon kuin mahdollsita sen päästökertoimen takia - siis myös maahantuojien varastoista myymättömiä autoja on varmasti valmistajan myötävaikutuksella laitettu kilpiin.

Aiemmin vastaavia tilanteita ovat olleet esim jonkun päästönormin viimeinen päivä (hyvänä esimerskkinä muutama vuosi sitten rekisteröitiin hirveä kasa Hiaceja vuoden lopussa)

Myös firmojen tilinpäätösostot pitää saada ehdottomasti ennen vuodenvaihdetta rekisteriin firman nimellä. Siksi ei ole kovin harvinaista että pakettiauton omistaja historiassa 1. omistaja on ollut autoliike (eikä rahoitusyhtiö) ja haltija joku firma, sekä rekkauspäivä 31.12.
 
Joo, yleensä, mutta vuoden vaihteessa tilanne ei välttämättä ole näin, silloin kun se on nimenomaan vuoden vaihde joka määrää.

Nythan niitä sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna niin paljon kuin mahdollsita sen päästökertoimen takia - siis myös maahantuojien varastoista myymättömiä autoja on varmasti valmistajan myötävaikutuksella laitettu kilpiin.

Aiemmin vastaavia tilanteita ovat olleet esim jonkun päästönormin viimeinen päivä (hyvänä esimerskkinä muutama vuosi sitten rekisteröitiin hirveä kasa Hiaceja vuoden lopussa)

Myös firmojen tilinpäätösostot pitää saada ehdottomasti ennen vuodenvaihdetta rekisteriin firman nimellä. Siksi ei ole kovin harvinaista että pakettiauton omistaja historiassa 1. omistaja on ollut autoliike (eikä rahoitusyhtiö) ja haltija joku firma, sekä rekkauspäivä 31.12.
Teslakin myi varastossa olevia nopean toimituksen autoja alennettuun hintaan. Teslallahan oli oma myyntitavoite ja aivan tosi lähelle sitä päästiinkin (koronasta huolimatta).

Sähköauton kohdallahan 2000€ hankintatuen saa vain uuteen rekisteröimättömään autoon. Kaikki koeajoautot taas on rekisteröity jo aiemmin, niin ainakin itse epäilen.

Tesla laittoi myös koeajoautot myyntiin joulukuussa. Ainakin tulos siinä paranee, jos mahdollisimman monesta autosta on saatu rahat.
 
Eipä noita varastoissa lojuvia valmiiksi joulukuussa rekisteröityjä sähköautoja paljoa näytä olevan tarjolla. Eniten myytyjä malleja, kuten Model 3:sta näyttäisi olevan 6 kpl Teslalla, ID.3:sta 1 kpl Volkswagenilla, ja Volvo XC40:stä muutamia nettiauton mukaan. Niitähän pitäisi olla satoja, jos niitä vaan rekisteriin on lyöty eikä saatu myytyä.
 
Eipä noita varastoissa lojuvia valmiiksi joulukuussa rekisteröityjä sähköautoja paljoa näytä olevan tarjolla. Eniten myytyjä malleja, kuten Model 3:sta näyttäisi olevan 6 kpl Teslalla, ID.3:sta 1 kpl Volkswagenilla, ja Volvo XC40:stä muutamia nettiauton mukaan. Niitähän pitäisi olla satoja, jos niitä vaan rekisteriin on lyöty eikä saatu myytyä.

ID.3 näkyy K-Caaralla myynnissä nettiautossa parinkin sivun verran (tarkistin vielä nyt, oli niitä pari päivää sitten myös). Toki eihän noita ajamattomia varastoautoja näytä olevan kuin 5-7 kpl, mutta sen lisäksi on vielä koeajoautoja muutama kymmen kappaletta.
 
Eipä noita varastoissa lojuvia valmiiksi joulukuussa rekisteröityjä sähköautoja paljoa näytä olevan tarjolla. Eniten myytyjä malleja, kuten Model 3:sta näyttäisi olevan 6 kpl Teslalla, ID.3:sta 1 kpl Volkswagenilla, ja Volvo XC40:stä muutamia nettiauton mukaan. Niitähän pitäisi olla satoja, jos niitä vaan rekisteriin on lyöty eikä saatu myytyä.
VW:llä tosiaan yksi auto (id.3) varastossa ja yksi tulossa nopean toimituksen varastoon. Linkki:

Teslalla tosiaan 6 kpl, mutta tuskin niitäkään on vielä rekisteröity. Muutenhan ne pitäisi myydä käytettynä, eikä sähköautotukea saisi.

Täällä oleva XC40 P8 oli ainakin joulukuun koe kilvillä.
 
Teslakin myi varastossa olevia nopean toimituksen autoja alennettuun hintaan. Teslallahan oli oma myyntitavoite ja aivan tosi lähelle sitä päästiinkin (koronasta huolimatta).

Sähköauton kohdallahan 2000€ hankintatuen saa vain uuteen rekisteröimättömään autoon. Kaikki koeajoautot taas on rekisteröity jo aiemmin, niin ainakin itse epäilen.

Tesla laittoi myös koeajoautot myyntiin joulukuussa. Ainakin tulos siinä paranee, jos mahdollisimman monesta autosta on saatu rahat.
Tesla myy aina kvartaalin lopussa koeautot ja ottaa uudet tilalle.
 
Tiuhaan kun neljä kertaa vuodessa. Mutta toisaalta "pakkohan" ne on siksikin myydä pois, kun esim Model 3:sta on tullut päivitetty 2021 versio.
Juuri tuon takia, että on aina uusin malli esillä kun ei ole perinteistä päivitystä.
 
Tiuhaan kun neljä kertaa vuodessa. Mutta toisaalta "pakkohan" ne on siksikin myydä pois, kun esim Model 3:sta on tullut päivitetty 2021 versio.
Eipä ne juuri tuon pidempään ole perinteisilläkään autovalmistajilla ne koeajoautot. Osa koeajoautoista menee tietysti huollon sijaisautoiksi, mutta kyllä niistä iso osa myydään ihan normaalisti.
 
. Esim. nyt pitäisin mielellään tuon meidän diesel-farkun ns. kakkosautona, jos sillä olisi "kannattavaa" ajaa vaikka vain 5-10 tuhatta km. Muutosta toivoessa!
Muutoskatsasta pakuksi. Takapenkit pois, liikennevakuutus tipahti 110euroon ja käyttövoimavero jotain 300e
 
Eipä ne juuri tuon pidempään ole perinteisilläkään autovalmistajilla ne koeajoautot. Osa koeajoautoista menee tietysti huollon sijaisautoiksi, mutta kyllä niistä iso osa myydään ihan normaalisti.
Juu. Ainakin Seat Mii ja Skoda Citigo esittelyautot myytiin nopeasti pois ja tilalle ei tullut enää mitään esittelyautoa. Toki ei niitä pystynyt enää tilaamaankaan ja Citigon valmistus loppui. Lisäksi täällä ei ollut vw e-up esittelyautoa ollenkaan.

Alennusta toki saa koska esittelykäytössä, 2020 mallia ja sähköautotuki jää saamatta.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :P.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.
Ap1 tai hw3.0 pitää olla että toimii merkit.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.


En ole tietoinen että muilla olisi moista offset asetusta. Nopea googlettelukaan ei löytänyt mitään. Taitaa olla joko vain varoitus että nyt mennään liian lujaa tai sitten nopeus asetetaan siihen rajoitukseen. Itse voi sitten kaiketi säätää pari pykälää lisää nopeutta aina kun rajoitus vaihtuu
 
En ole tietoinen että muilla olisi moista offset asetusta. Nopea googlettelukaan ei löytänyt mitään. Taitaa olla joko vain varoitus että nyt mennään liian lujaa tai sitten nopeus asetetaan siihen rajoitukseen. Itse voi sitten kaiketi säätää pari pykälää lisää nopeutta aina kun rajoitus vaihtuu

Jotenkin muistelen että Volvolla voisi olla, mutta pikainen googlaus ei tuottanut tukea väitteelle...
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Audilla on etronissa kuulemma oppiva vakkari. Eli kun pari kertaa vaihdat rajoitusta ylemmäs, niin se alkaa ite asettamaan siihen automaattisesti.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.
Ei saa id.3 autossakaan. Toivottavasti tulisi myöhemmin päivityksenä joku valinta. Helpointa valita vaikka 90km/h (87) tai vaikkapa seurata jotain toista autoa maks etäisyydellä.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.

Itellä myös tuotu S tosin liikkeen kautta.

Mut veroa ei mene paljon mitään. Muutama tonni.

Meidäs S tuli ruotsista.

AP1 lukee hyvin merkit.

Plus 3 yleensä vakkarissa jolloin 100 vauhdissa virhe about 0.
 
Onko muilla tietoa, miten muut merkit ovat toteuttaneet tuon "liikennemerkkien tunnistuksen" ja nopeuden säädön. Eli saako asetettua vakkarin siten, että poimii nopeuden 80km/h mut asettaa sen esim. 85 km/h.
Nimittäin on kyllä erittäin rasittava ominaisuus, jos ei saa asetettua sitä esim. +5 km/h, kuten vaikka Teslassa saa. Muuten maantiet täynnä näitä 77 km/h ajavia :p.

Model S käytettynä polttelis ehkä eniten jopa.. 30-35 000e alkaa olla hinta ja ilmeisesti ei paljon veroa maksella tuodessa Suomeen.

Toyotalla ainakin liikennemerkkien tunnistus antaa vain varoituksen jos nopeutesi ylittää vakkariin asetetun tai ajetun arvon. Tuon varoitusherkkyyden voi säätää niin että varoitus tulee joko, 5, 10, 15 tai 20km/h ylityksestä. Voi myös säätää tuleeko varoitus visuaalisesti vai äänimerkillä, vaiko molemmilla. Itse olen säätänyt tuon 10km/h, ei turhan herkästi huutele normiajossa mutta varoittaa jos sattuu 100km/h -> 80km/h vaikka huomaamatta tippumaan rajoitus. Ihan näppärä ominaisuus ja ehkä muutamalta sakoltakin pelastanut.

Toki jos edellä ajava ajaa fiksusti niin voi tuolla adaptiivisella seurata sitten perässä koskematta jarruun/kaasuun, mutta toki valppaana siinäkin pitää olla.

Vielä en itseasiassa tarkkaan edes tiedä millä tavalla tuo on toteutettu tulevassa sähköpösössä, mutta toivottavasti ei ainakaan huonommin. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Sitä automaattista nopeuden kytkentää ei kannata pitää päällä, sillä motarilla ajaessa mennessäsi tavallisen (80) tien sillan ali, systeemi pläjäyttää 80 sinulle (eli jarrut pohjaan hetkeksi). Tai sitten jonkin karttavirheen takia ajaessasi 30 alueella se jossain risteyksessä lyö 50 päälle.
Itse käytän vain huomautusta nopeuskyltistä.
 
Sitä automaattista nopeuden kytkentää ei kannata pitää päällä, sillä motarilla ajaessa mennessäsi tavallisen (80) tien sillan ali, systeemi pläjäyttää 80 sinulle (eli jarrut pohjaan hetkeksi). Tai sitten jonkin karttavirheen takia ajaessasi 30 alueella se jossain risteyksessä lyö 50 päälle.
Itse käytän vain huomautusta nopeuskyltistä.
Missä autossa vakkarin nopeuden muutos iskee jarrut pohjaan?
 
Missä autossa vakkarin nopeuden muutos iskee jarrut pohjaan?
No ei varmaan pohjaan mutta aika voimakkaasti ainakin vaggineet jarruttaa jos vaikka 20 pykälää kerralla tiputtaa. Saati sitten jos vielä enemmän tulee tiputusta.
 
No ei varmaan pohjaan mutta aika voimakkaasti ainakin vaggineet jarruttaa jos vaikka 20 pykälää kerralla tiputtaa. Saati sitten jos vielä enemmän tulee tiputusta.
Jarruttaa kyllä, mutta ei mielestäni voimakkaasti.
Travel assistin pitäisi käsittääkseni seurata karttaa ja nopeuksia ennakoivasti, eli voiko siinä edes käydä "oho, ajettiin sillan ali" -virheitä?
 
Sitä automaattista nopeuden kytkentää ei kannata pitää päällä, sillä motarilla ajaessa mennessäsi tavallisen (80) tien sillan ali, systeemi pläjäyttää 80 sinulle (eli jarrut pohjaan hetkeksi). Tai sitten jonkin karttavirheen takia ajaessasi 30 alueella se jossain risteyksessä lyö 50 päälle.
Itse käytän vain huomautusta nopeuskyltistä.

Ei ole kyllä vielä tullut vastaan että sillan ali ajaessa lyö sillan nopeusrajoituksen aktiiviseksi. Mikä vehje/alue sellaista tekee? Karttavirheetkin yleensä lyö kyllä alaspäin, mutta jos rajoitus nousee ylös nopeuteen jota ei siinä tiellä aikaisemmin ollut niin täytyy itse vahvistaa oikealla viiksellä tai painamalla nopeusrajoituskylttiä ruudusta. Esim. tietyö alueella se saattaa lyödä ylöspäin jos on pitkä väli ilman nopeuskylttiä ja se muistaa/tietää että siinä on korkeampi rajoitus
 
Jotenkin muistelen että Volvolla voisi olla, mutta pikainen googlaus ei tuottanut tukea väitteelle...

Ei ole, eikä osaa säädellä nopeutta edes rajoituksen mukaan. Itse muistelisin, että Mercedes olisi hallinnut rajoitus + X nopeudensäädön, mutta google ei vahvistanut muistikuvia.

Ja eipä tuo uuden Octavian järjestelmä ainakaan kehuja saanut, vaikka tuon osaakin:

Mukautuva vakionopeudensäädin osaa nyt myös tunnistaa liikennemerkit ja säädellä auton nopeutta itsekseen rajoitusten mukaan. Tämä järjestelmä on ajatuksena hieno, mutta valitettavasti käytännössä täysi susi. Auto osaa lukea merkit oikein, mutta se poimii karttatiedoista vääriä rajoituksia ja sekoilee välillä holtittomasti.

Esimerkiksi Länsiväylällä 80 kilometrin rajoitusalueella Škoda päättääkin yhtäkkiä, että nyt ollaan moottoritiellä, ja kiihdyttää itsekseen 120 kilometrin nopeuteen. Turunväylällä vauhti pomppii 60–100 kilometrin välillä ilman näkyvää syytä, ja kertaalleen auto hidasti maantienopeudesta 50 kilometriin tunnissa, kun gps yskäisi ja auto luuli olevansa Tapiolan keskustassa. Kaarre edessä, varoittaa auto, ja painaa jarrua. Suoralla tiellä!

Oikut toistuvat säännöllisesti tietyissä kohdissa ja sattumanvaraisesti muualla. Sateen sekoittamia antureita ei voi syyttää, sillä järjestelmä tilttailee yhtä lailla kirkkaalla säällä. Kootut selitykset kannattaa valmistella poliisille jo etukäteen, kun auto alkaa kiihdyttää ulosajorampissa 120 kilometriin tunnissa.

”En se minä ollut, vaan auto”.

 
Tässä juuri hiljattain oli Facebookin puolella joku, jonka ID3 lähti mukautuvan vakkarin kanssa kirjoittamaan puolelta toiselle pyytämättä ja yllättäen. Takavetoisella ehkä hieman mielenkiintoinen tilanne.
 
Tässä juuri hiljattain oli Facebookin puolella joku, jonka ID3 lähti mukautuvan vakkarin kanssa kirjoittamaan puolelta toiselle pyytämättä ja yllättäen. Takavetoisella ehkä hieman mielenkiintoinen tilanne.
Tuossa oli siitä nopeuden nostosta 80 -> 120km/h(?). En sitä alkuperäistä kirjoitusta enää mistään löytänyt.

Screenshot_2021-01-13-11-47-15-60.jpg

Ajonvakautus kyllä pudottaa vakkarin pois päältä, jos auto lähtee luisuun. Niin ainakin normaali tapauksessa aina käy.
 
ID3 lähti mukautuvan vakkarin kanssa kirjoittamaan puolelta toiselle pyytämättä ja yllättäen.
Luin tuota juttua eteenpäin ja ilmeisesti ei ollut vakkari, vaan "travel assist". Ja tuota ei siinä mun autossa edes ollutkaan.

Edit:
Tuossa vielä vähän juttuun liittyvää.

"Vihjasin huoltohenkilöstölle, että VW kieltäisi ID.3:n myymisen yli 80-vuotiaille. Ajaisin edelleen turvallisella neliveto-Subarulla perinteisen mukautuvan vakionopeussäätimen avustuksella ongelmitta, kuten olin ajanut vuosikaudet."


Kieltämättä siitä id.3:sta löytyy paljon kaikkea säädettävää (hyvä juttu) ja vaatii vähän perehtymistä auto parkissa. Toki nuo kaikki kohdat käytiin myyjän kanssa läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse juuri tuosta jm82 linkittämästä asiasta. Alkuperäinen postaus taitaa olla poistettu, mutta tosiaan oli kyse tuosta travel assistista.
 
Ei kai täsä nyt sitten ollut kyse tästä Tesla-tapauksesta? (varmaankin kyse eri tapauksesta, mutta tuli vain mieleen että jos olisi sekaantunut muistikuvissa)

Eri tapaus tosiaan.


Sen itse huomasin että alamäessä id.3 jarruttaa tehokkaasti Regenillä (vakkari päällä). Koska tuossa tilanteessa numerot näyttää, että akkua ladataan. Mutta tosi huomaamatta ja vakaasti meni.

Edit:
Siihen juttuun liittyvä kommentti.

"Ajan takaa sitä että jos mennään travel assist:lla luikkaalla se saattaa johtaa varsin äkkinäisiin ajausliikkeisiin auton toimesta, sen lisäksi että auto säätelee nopeuttakin. Vaaran paikka, ei pitäisi käyttää liian huonolla kelillä."
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on ID.3 1st Max.
En tiedä löikö jarrut pohjaan, mutta voimakkaasti hidasti. Vauhtia oli 120+ lain sallima, joten se kyllä tuntui.
Nyt uuden käyttisversion aikaan en ole vielä motarille ehtinyt.
 
En ole tietoinen että muilla olisi moista offset asetusta. Nopea googlettelukaan ei löytänyt mitään. Taitaa olla joko vain varoitus että nyt mennään liian lujaa tai sitten nopeus asetetaan siihen rajoitukseen. Itse voi sitten kaiketi säätää pari pykälää lisää nopeutta aina kun rajoitus vaihtuu
Mun mielestä PSA:n pakun tunnistava vakkari toimii niin että sen halutun vakkarinopeuden kullakin rajoituksella voi asettaa itse. Tai ainakin siihen käsitykseen jäin kun ohjekirjaa luin, mitenkään kovin syvällisesti en siihen tututstunut, kun ei ole kuin se perusvakkari.
 
Ei ole kyllä vielä tullut vastaan että sillan ali ajaessa lyö sillan nopeusrajoituksen aktiiviseksi.

Toistepäin kyllä. Ainakin mun Model 3 iskee vakkariin nopeudeksi 80km/h Kirkkonummen sillalla, koska alla oleva moottoritie antaa sen vauhdiksi. Eli ei tunnista sillalla olevan 40km/h tai 50km/h nopeusrajoitus (riippuen paikasta). Tekee tämän joka kerta.

Koska tuossa kohdassa yleensä vakkarin laitan päälle, niin jouduin ainakin itse ottamaan pois sen speed limit + offset tunnistuksen. Vakkarilla siis mennään vain ihan käsipelillä kuten kaikissa vanhemmissakin autoissa.

Mitä tulee tunnistukseen noin yleisesti, niin ainakin taajama-alue alkaa ja loppuu tuottaa harmaita hiuksia, ei huomaa karttatiedoista tarpeeksi nopeasti ettei suojatien yli ajella 80km/h. On näissä jonkin verran vielä parannettavaa. Tämä ei ollut pelkkä Teslan ongelma, id3:lla vakkari halusi painella 120km/h Länsiväylällä. Se olisi toki kenties järkevää, mutta nuo veronkorottajien lisäpotit olisi vähän tympinyt.
 
Toistepäin kyllä. Ainakin mun Model 3 iskee vakkariin nopeudeksi 80km/h Kirkkonummen sillalla, koska alla oleva moottoritie antaa sen vauhdiksi. Eli ei tunnista sillalla olevan 40km/h tai 50km/h nopeusrajoitus (riippuen paikasta). Tekee tämän joka kerta.

Koska tuossa kohdassa yleensä vakkarin laitan päälle, niin jouduin ainakin itse ottamaan pois sen speed limit + offset tunnistuksen. Vakkarilla siis mennään vain ihan käsipelillä kuten kaikissa vanhemmissakin autoissa.

Mitä tulee tunnistukseen noin yleisesti, niin ainakin taajama-alue alkaa ja loppuu tuottaa harmaita hiuksia, ei huomaa karttatiedoista tarpeeksi nopeasti ettei suojatien yli ajella 80km/h. On näissä jonkin verran vielä parannettavaa. Tämä ei ollut pelkkä Teslan ongelma, id3:lla vakkari halusi painella 120km/h Länsiväylällä. Se olisi toki kenties järkevää, mutta nuo veronkorottajien lisäpotit olisi vähän tympinyt.
Teslan hw3 osaa lukea ne nopeusmerkit. Ei se ymmärrä taajamerkin päälle mitään.
 
Teslan hw3 osaa lukea ne nopeusmerkit. Ei se ymmärrä taajamerkin päälle mitään.

Niinpä, toimii jenkeissä - ei muualla. Tuo on kuitenkin monessa paikassa Suomessa se ainoa tapa jolla nopeusrajoituksen muuttuminen on merkitty, ja aivan laillinen ratkaisu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 953
Viestejä
4 648 132
Jäsenet
76 356
Uusin jäsen
jowile

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom