Kävin koeajamassa ID.3. Ovissa olleet "pianoblack-muovit" oli itseä ainoat häiritsevät. Juu, kyllä on kovaa "halpaa muovia " ovissa jne. mutta ainakin missä omia käsiä pidän niin ei haitannut. Ymmärrän kyllä että muita myös häiritsee muut kovat muovit, kun esim. nykyisessäkin on monilta osin paljon pehmeämpää muovia. Ns. laadun putteen takia ei jäisi kyllä kauppaan.
Softa oli kuulemma vielä päivittämättä, joku herjahan siinä näytöllä oli joka oli vähän hassua esittelyautolle.
Plussaa keskikonsolista, se oli fiksusti suunniteltu ja hyvät tilat puhelimelle jne.
Jostain syystä omassa ajoasennossa osuu just noi A-pilarit näkökenttään (enemmän kuin nykyisessä), joskin niitä on kyllä kevennelty sellaisella "kulmaikkunalla". Heikentää kuitenkin näkökenttää - johtuneeko lyhyestä keulasta vai mistä?
Takapenkillä istutaan turhan pystyssä omaan makuun, mutta muuten jalkatilaa mukavasti ja tasainen lattia on kyllä kiva. Pienempi päätila, kuin Golffissa (istuin peräkkäin), mutta kuitenkin riittävä.
Peräkontti taittuu kivasti ja vissiin sitä pohjan korkeuttakin saa säädettyä (en testannut) - ilman pohjan säätöä on melkoinen korotus. Johdoille olisi kyllä olla joku hyvä paikka, kuten Skoda Enyaq.
Peräkontti on omaan tarpseen liian pieni. En ainakaan löytänyt mitään sulkunappia kontille peräkontista, liekkö ollu avaimissa? Kyllähän kontin tulee avautua automaattisesti napista ja sulkeutua myös, ja peräkontissakin saisi moinen nappi olla.
Muista varustepuutteista mainittakoon "sadetunnistimen puute pyyhkijöille", joskin lienee todennäköisempää etten saanut sitä kytkettyä ja siinä on sellainen.
Ajoltaan muuten hyvä ja ketterä, takavedolla kun olen muutenkin ajellut niin miellyttää. Luokkaa perushiljainen, mutta odotin enemmän E-mersun jäljiltä. Mielestäni nyky E-meseni on suunnilleen yht-hiljainen, vaikka omaa moottorin.
Haptiset kosketusnäppäimet tms. hipaisunäppäimet olivat itselleni positiivinen yllätys ennakkoluuloista johtuen - ne ei olisi ongelma itselle. Sen sijaan siihen nopeusnäyttöön ottaisin mielelläni jotakin muutakin informaatiota (esim. radiokanavat tms..), kuin vain nopeuden ja aktiivisen vakkarin (en löytänyt +-1km/h nappeja, mutta on ne siinä varmasti). Ja siihen keskimedianäyttöön kaipaisin kunnon "home" buttonia Ipadin tapaan tai edes jotakin tapaa mennä suoraan "kotivalikkoon". Muutenkin range saisi mielestäni näkyä useammassa kohtaa ja kulutus myös.
Kulutus oli joku 22.7 wh/100km tällä kelillä mikä ulkona on (joku 4 astetta pakkasta, näkyi 2600 km/h ajalta olevan joku 19,7 wh/100km). Liikennemerkkien tunnistin oli ok ominaisuus.
Volswagen -etäsoftaa en testannut/kerennyt testata, jonka olisi pakko olla kätevä..
Itse jos saisin päättää, niin lataus pistokkeen paikka olisi kuskin puolella vasemmallea edessä. Tai sitten jopa kaksi paikkaa, mistä ladata?
EDIT: Lisätäänvielä yks miinus. Automaattinen nopeuden tunnistus laskee nopeuden täysin siihen, mitä nopeus on.. ELi jos tulee vaikka 80/km alue ja oot ajellu aikasemmin 100 alueella 105km/vakkarissa, niin laskeen nopeuden 80km/h. Periaateessa todella rasittava ominaisuus ja tätä vissiin ei saa säädettyä, tai ainakin myyjä niin arveli. Sen sijaan Teslassa vissiinki saa säädettyä tämän niin, että on esim. +5 km/h mitä nopeuskyltissä. Ite ajelen 100 km/h alueella 106km/h vakkarissa (3km/h virhe + 3km/h polisiihyvä), niin ärsyttäis kyllä tuokin ja "hukkaan menee ominaisuu".
Ihan hyvä auto, hyvännäköinen. Kiva oli myös ajaa. Tehoja en saanut testattua, kun niin juukelin liukasta oli muutenkin.
Kyllä tuota varmaan voi suositella, jos opettelee käyttämään.. 10v-15v päästä voisin ostaa tämmöisen kakkosautoksi, mutta ykkösauton pitää olla kyllä isompi.. Käydään koeajamassa VW ID.4 ja Skoda Enyaq ja Tesla Model Y kun joskus saapuu..
EDTI: Se täytyy vielä sanoa, että jos vaihtoehtona olisi Nissan Leaf vs ID.3, niin helppo ID.3. ID.3 vienee nähdäkseni Leaffin ostajat veks, ennen kuin Nissan Arya saapuu...
41990e tais tarjota hinnaksi (en tingannut), aika paska hinta minusta. En maksaisi, koska liian pieni auto kuitenkin omaan käyttöön... Tai maksaisin, jos saisin korottomalla lainalla 10v maksuajalla! Joku 35k olis jees hinta, 42k hiukka liikaa ehkä ?
Itse vertaan kärjistetysti: A6/E-mersu/BMW 5 sarja käytettynä kaikilla tarvittavilla varusteilla 30k vs 41k.
Positiivinen kokemus silti ja tämä oli vasta eka sähköauto itselle..