Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta. En tiedä kenen mieltä lämmittää vertailla miten kukin käy tauoilla automatkoilla, mutta siihen voisi sitten sopia oma keskustelu. Voisi olla vaikka ihan yleinen keskustelu, jotta myös dieselautoilla ajavat saavat kertoa, koska pysähtyvät pissille. Eli ehkä parempi nimi olisi "Autolla pitkän matkan ajaminen".
Q: Onko aikuisella ihmisellä oikeasti tarvetta käydä vessassa / pysähdellä 130-180km ajomatkojen jälkeen, vai tulkitsenko näitä paria screenshottia jotenkin väärin? Vai eikö kersat jaksa räpeltää tablettejaan kuin tunnin läpeensä?
Olen ajanut varmaan saman reitin, 2012 hankin auton Kuusamosta ja hotelli oli Rukalla. Meillä meni kotiin pk-seudulle paljon vähemmän kuin 10h 15min, tankillisella ajoi sen ~600km ja ainoat stopit olivat tankkaus stoppeja (2kpl). Samoin kun lähdimme hankkimaan toista autoa Kuhmosta niin 30km pk-seudun länsipuolelta startatessa ensimmäinen stoppi oli Kuopiossa. Tämä siis syksyllä 2018.
Vai onko nämä nyt sitä sähköauto-FB-ryhmän tyylistä jargonia, että "eihän nyt kukaan jaksa istua autossa yli 2h!". Itse jaksoin, jo skidinä kun porukoilla oli mökki Ylläksellä. Ajeltiin isukin kanssa Espoosta sinnekin dieselpassatilla reiluun 10 tuntiin.
Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta. En tiedä kenen mieltä lämmittää vertailla miten kukin käy tauoilla automatkoilla, mutta siihen voisi sitten sopia oma keskustelu. Voisi olla vaikka ihan yleinen keskustelu, jotta myös dieselautoilla ajavat saavat kertoa, koska pysähtyvät pissille. Eli ehkä parempi nimi olisi "Autolla pitkän matkan ajaminen".
Tripletissä näkyvyys joka suuntaan helvetisti parempi (tiukat kaistanvaihdot jne.) ja onhan tuo nyt ihan saamarin paljon pienempi vehje. Tällä viikolla juuri pysäköin id.3:n viereen. Kadunvarsipysäköinnissä ilman ruutuja selvästi lyhyempi ulkomitta antaa ylivertaisen edun kiitos pysäköintitaidottomat muut kuskit, yleensä siellä on jossain aina normiautolle just liian lyhyt väli. Tripletin voi melkein pistää poikittain ruutuun.Miten tripletti vie käytettävyydessään kaupungissa? Kääntösäde on melkein identtinen ja kumpikin ovat sen verran kapeita, ettei Suomessa niin ahtaita katuja olekaan että se muodostuisi eduksi.
Itse taas veikkaan, että vannoutuneet volkkarimiehet ostaa id3:sta riippumatta mistään.Volkkarin auto (id.3) jäänee käsiin, kun muuta tarjontaa tulee. Sen verran iso handicap nuo käyttöliittymäperseilyt ja sisustan kuralaatu ovat. Muovit natisi, kun kävin koeajolla. Ei hyvä.
Vannoitunut volkkarimies ei mene Skodalle toteamaan, että perinteiset rattinapit toimii paremmin? Voi olla näille ensimmäisille malleille aika kylmää kyytiä jälleenmyyntihinnoissa, jos ja toivottavasti kun korjaavat pahimmat perseilyt pois faceliftissä. Kustannustekijä sen ei pitäis olla, kun vanhemmissa golfeissa on jo toimivat osat.Itse taas veikkaan, että vannoutuneet volkkarimiehet ostaa id3:sta riippumatta mistään.
Ehkä myynti ei yllä ihan maksimiin noiden hipaisunappien takia, mutta varmaan riittää silti.
Skodalla ei ole myynnissä kilpailevaa mallia.Vannoitunut volkkarimies ei mene Skodalle toteamaan, että perinteiset rattinapit toimii paremmin? Voi olla näille ensimmäisille malleille aika kylmää kyytiä jälleenmyyntihinnoissa, jos ja toivottavasti kun korjaavat pahimmat perseilyt pois faceliftissä. Kustannustekijä sen ei pitäis olla, kun vanhemmissa golfeissa on jo toimivat osat.
Tänä vuonna Pudasjärvelle 50kw tai nopeampi tulossa. (ABC uudistuu) , myös Kuusamon cm ja prisma saa keväällä laturit (lienee 50kw)Välillä vähän latausinfrasta. Onko kenelläkään tietoa miten tiuhaan tulee/suunnitellaan uusia nopeita latausasemia jyväskylän/kuopion pohjoispuolelle? Esim viitasaaren abc usein taukopaikkana mutta latureita ei näy..
Oulusta rukalle ja ylläkselle matkatessa myös aika hiljaista nopeiden latureiden osalta.
e-208 ja e-2008 saa ylimääräisen 2000€ alennuksen tällä hetkellä. Toisaalta niin saa varmaan id.3 malliin myös, kunhan kysyy tarjousta. Tuon e-2008 mallin olen koeajanutkin ja ihan toimivalta ja riittävän isolta vaikutti. Myös tuo e-2008 oli minusta hiljainen ajaa. Ja tykkäsin e-2008 autosta ehkä enemmän kuin xc40 hybridistä.Jos ei ole asennevammaa merkeissä, niin käys vilkaisemassa e-2008. Heti saatavissa. Sitikalta on myös tulossa e-c4, mutta ei vielä Suomessa. Hinnat yms. jo näkyy.
Tuo 50kw alkaa olla jo liian pieni ja hidas. Saisi kyllä suoraan laittaa 150+.
Tänä vuonna Pudasjärvelle 50kw tai nopeampi tulossa. (ABC uudistuu) , myös Kuusamon cm ja prisma saa keväällä laturit (lienee 50kw)
Ei ehkä pidä uskoa ihan kaikkea mitä se myyjä päästää suustaan Nappitekstin nappasin quotesta pois, mutta sekin kuulosti ihan samalta mitä myyjä minulle nolona selitteli. Melkein sanasta sanaan. SattumaakoÄmpärimuovi on muuten uutta materiaalia, jonka pitäisi vaimentaa ääntä, siis hiljaisuus (ja varmaan edullisuuskin) ollut suunnittelumielessä ajatus.
EDIT: Heh, yritin varata Teslalta koeajoa.
Luulin että se sivusto antaa jossain vaiheessa kalenterin, mutta ei se antanutkaan. Äsken joku englanniksi soitteli koeajoaikaa . Noh skipataan vielä toistaiseksi.. joutuisi kuitenkin 130km ajamaan päästäkseen koeajamaan. Täytynee silti käydä ajamassa joskus..
Tripletissä näkyvyys joka suuntaan helvetisti parempi (tiukat kaistanvaihdot jne.) ja onhan tuo nyt ihan saamarin paljon pienempi vehje. Tällä viikolla juuri pysäköin id.3:n viereen. Kadunvarsipysäköinnissä ilman ruutuja selvästi lyhyempi ulkomitta antaa ylivertaisen edun kiitos pysäköintitaidottomat muut kuskit, yleensä siellä on jossain aina normiautolle just liian lyhyt väli. Tripletin voi melkein pistää poikittain ruutuun.
Ehkä myynti ei yllä ihan maksimiin noiden hipaisunappien takia, mutta varmaan riittää silti.
Ihanko tosissaan nyt alat vänkäämään, että pienestä laatikon muotoisesta joka suuntaa suuntaan reilusti avoimesta erityisesti kaupunkikäyttöön suunnitellusta autosta ei ole kaupungissa liikkumishyötyä isompaan yleisautoon nähden?Varmasti pitää paikkansa Roomassa tai Milanossa, mutta Suomessa ei sellaista tilannetta oikein liikenteessä ole että tuosta koosta olisi hyötyä. Parkkipaikoissakin ainoa asia mistä olen ikinä nähnyt hyötyä kadunvarressa on maasturi, pääsee lumikinosten päälle ja pois. En ikinä kokenut id3:ssa tai muussakaan autossa etteikö pään kääntämisellä olisi nähnyt kaistaa vaihtaessa. Puhutaan siis aika marginaalisesta edusta, mutta toki on ihmisiä joille koon hahmottaminen on ylivoimaista. Vaikka itse en kyllä edes kakkosautoksi miettisi jos hintaero on vain 10k€. Ne 15k€ Miit ymmärrän, mutta kaikki siitä ylöspäin alkaa olemaan jo mielestäni sellaisesta aika ryöstöä.
Ajettavuutta kanssa kehuisin id.3:ssa, niin kesärenkailla koeajoautossa ja sitten kitkoillakin. Tuo adaptiivinen vakkari ei olekaan ollut edellisissä autoissa. Aika hyvin tosiaan kartasta tunnistaa hitaammat paikat ja ympyrätkin. Myyjä kyllä esitteli ja sanoi että automaattinen hidastelu kannattaa ottaa pois päältä. Minusta se silti toimii ihan hyvin.Ajettavuudellaan on kyllä huippua ja adaptiivinen cruise, joka ottaa huomioon myös risteykset, käännökset, mutkat ja liikenneympyrät, eli hiljentää niihin automaattisesti on mun mieleen. Voi onnistua ajella A - B niin että "kaasua" kerran näpäyttää kun lähtee liikkelle ja perillä jarrua kun pysähtyy parkkiin. Ainiin ja android auton jos ottaa käyttöön niin rattinäytön navissa näkyykin sitten google mapsin ohjeet jos navikointi siitä päällä. Ärsyttävästi android auto ei vielä puhu suomea.
Kun katsoo id.3 nopean toimituksen autoja, niin eipä niitä ole juuri ollenkaan saatavilla heti.Eiköhän id3 ja id4 viedä aika pitkälti käsistä jonkin aikaa, en usko että myynti tulee olemaan ongelma. Varsinkaan edullisempien mallien kohdalta, hyvin vähän todellista kilpailua on. id3/id4 sisätilat ovat nimittäin tilavat ja toimivat. Sen lisäksi erittäin toimiva alusta ja ohjaus, niin miksi ei myisi.
Kyllä facebookin puolella porukka myy noita Mii:tä pois ja isompaa ja "vähän" kalliimpaa tilalle. Ja id.3 on yksi hyvä vaihtoehto. Useinkaan ei kyllä kerrota mikä sähkis on ostettu Mii:tä korvaamaan.Vaikka itse en kyllä edes kakkosautoksi miettisi jos hintaero on vain 10k€. Ne 15k€ Miit ymmärrän, mutta kaikki siitä ylöspäin alkaa olemaan jo mielestäni sellaisesta aika ryöstöä.
Kun katsoo id.3 nopean toimituksen autoja, niin eipä niitä ole juuri ollenkaan saatavilla heti.
Ei liene ihme, kun pakkomyivät kaikki pois vuoden vaihteessa isolla alella, kun muuten eivät menneet.Kun katsoo id.3 nopean toimituksen autoja, niin eipä niitä ole juuri ollenkaan saatavilla heti.
Suurin syy näyttää kyllä olevan omat rahat takaisin 20-30 tkm jälkeen. Hyvä diili oli. Osa jonossa olleista on ostanut isomman, kun ei ole triplettiä jaksanut odottaa. Ja kyllä siinä id.3 myös se parkkijarru on...Kyllä facebookin puolella porukka myy noita Mii:tä pois ja isompaa ja "vähän" kalliimpaa tilalle. Ja id.3 on yksi hyvä vaihtoehto. Useinkaan ei kyllä kerrota mikä sähkis on ostettu Mii:tä korvaamaan.
Id.3 ei ole käsijarrua ja ajoon lähtö on yksinkeirtaista. Mii siltäosin vanha.
Itsekin saisin varmaan noin tonnin voittoa myymällä oman 10kk sitten ostetun Miin. En vain oikein näe siinä mitään järkeä, koska samaan rahaan ei tällä hetkellä saa minusta mitään lähellekään yhtä hyvää kakkosauton rooliin. Tuohan on juuri ideaalinen kakkosauto, jos pitää hyvin hintansa niin auton kulut pysyvät pienenä. Isompaan ja kalliimpaan jos täytyisi vaihtaa niin sitten voisi ollakin kannattavaa.Suurin syy näyttää kyllä olevan omat rahat takaisin 20-30 tkm jälkeen. Hyvä diili oli. Osa jonossa olleista on ostanut isomman, kun ei ole triplettiä jaksanut odottaa. Ja kyllä siinä id.3 myös se parkkijarru on...
Meni muuten omakin auto myyntiin, kun koronan takia ajot on olleet nyt nollissa. Linkki:Nettiautossa on kyllä 36kpl jos haluaa heti
Yksi syy id.3:n myyntiin laittamiseen sekin, että taas jossain vaiheessa mulle pitäisi tulla Seat Mii. Ja toivottavasti Seatiin saisi käytettyä vielä toisen ja kolmannen auton romutukset. Seatti on kyllä aika helppo myydä pois, koska ei uusiakaan vielä edes saa tilattua. Hyvät automaatti autot tahtoo nekin maksaa jonkun verran, ja tuollaisella Mii:lläkin ajelisi omat ajot.Itsekin saisin varmaan noin tonnin voittoa myymällä oman 10kk sitten ostetun Miin. En vain oikein näe siinä mitään järkeä, koska samaan rahaan ei tällä hetkellä saa minusta mitään lähellekään yhtä hyvää kakkosauton rooliin. Tuohan on juuri ideaalinen kakkosauto, jos pitää hyvin hintansa niin auton kulut pysyvät pienenä. Isompaan ja kalliimpaan jos täytyisi vaihtaa niin sitten voisi ollakin kannattavaa.
Sattumaa, koska mun autokaupat meni näin: Selkä vihutteli, joten piti tunnin välein kävellä, kun ajelin turusta takaisin hesaan. No yhden pysähdyksen tein e-upilla autokauppaan, aattelin että voihan sit kattoa sitä id.3:sta venytellessä. Myyjä sanoi: Anna teen tarjouksen. No tee vaan, mutta ostin tän edellisen vasta 9kk sitten, joten ei tule kauppoja. No tarjosi monta tonnia enemmän vaihdossa kuin olin maksanut uutena, niin "pakko" se oli vaihtaa, eipä ollut muita myyntipuheita. kk eräni nousi 20€ toki jäi vähän jäännösarvoa, mutta puheiden mukaan pitäisi päästä pätkän loputtua vaihtamaan uuteen samanlaiseen ilman käsirahaa. Ajamatta ostin. Istuin 5 min, joka oli enemmän kuin tehdessäni e-up ostopäätökseen. Tuo muovijuttu on napattu battery lifen youtubesta, hän kun oli id.4 saksan koeajopäivänä istunut syömässä volkkarin jonkun johtajan kanssa ja siellä tullut puheeksi.Ei ehkä pidä uskoa ihan kaikkea mitä se myyjä päästää suustaan Nappitekstin nappasin quotesta pois, mutta sekin kuulosti ihan samalta mitä myyjä minulle nolona selitteli. Melkein sanasta sanaan. Sattumaako
Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta.
Harmi kun Tesla ei järjestä yleisiä koeajoja ympäri Suomen. Mutta jos haluaisi vähän tehokkaamman koeajaa, niin Volvo xc40 P8. Tuo id.3 on kyllä myös hyvä ajaa. Varmaan se takavetoisuuskin jotain merkkaa. Volvon alusta on varmaan pehmeämpi, tai sitten suurempi teho on syynä. Mutta Volkkari on sen verran hyvä ajaa, että voisi olla tehokkaampikin.Varasin koeajon Volswagen ID.3 -mallille alkuviikkoon, kyllä kiinnostelee sen verran kuitenkin..
Jos lastenistuin telakoineen sopii, voi sitä jopa harkita ykkösautoksi tai ainakin autoksi, jolla ajetaan eniten kilometrejä taloudessa.
Itse olen kiinnostunut tuosta 45kw mallista, mikä tulee myöhemmin myyntiin - muuten kyllä kiinnostaa se Skoda Enyaq mutta 30k vs 50k on iso ero.
Nissan Leaf on liian paska (=ei edes ratin säätöä + rapid charging gate), E-UP liian lelu/pieni, Skoda Enyaq vielä liian kallis, Teslat liian kalliita.. niin eipä sitä oikein muuta jää, kuin ID3 (ja E-Golf, jonka range ei riitä).
150km pitäisi päästä talvellakin (noh ei ihan pakko, mikäli vielä varalta pidetään diesel pihassa) Muuten arkiajot yleensäkin on luokkaa -->harrastukset --> kauppa --> kotiin eli 50km riittää...
Valitettavasti niitä +350km matkojakin toki on useita vuodessa, eli pitäneekö sitten dieselin kohdalla kikkailla että pitää poissa ajoneuvokäytöstä jne.. se kun tuo diesel-ajoneuvovero on vähän turhan kova (muistaakseni 780e..), vaikka ei ajaisi metriäkään. Toinen vaihtoehto olisi yrittää vuokrata sitä....-liekkö yksityinen vuokraaminen miten helppoa.
EDIT: Heh, yritin varata Teslalta koeajoa.
Luulin että se sivusto antaa jossain vaiheessa kalenterin, mutta ei se antanutkaan. Äsken joku englanniksi soitteli koeajoaikaa . Noh skipataan vielä toistaiseksi.. joutuisi kuitenkin 130km ajamaan päästäkseen koeajamaan. Täytynee silti käydä ajamassa joskus..
Ihan täyttä paskaa se juttu silti on. ID.3 on kasa natisevaa ohutta kovaa ämpärimuovia ja sen ominaisuudet ei merkittävästi ”suunnittelulla” muutu. ID.4 kuskin ovessa eri muovit kuin takaovessa, liekö höpinä liiittynyt tähän. Tai sitten johtajalla mennyt palikat sekaisin, kun joku selittänyt sille materiaalien ympäristöystävällisyyteen tähtäämisestä samassa lauseessa sähköautojen lähtökohtaisen hiljaisemman toiminnan kanssa.Tuo muovijuttu on napattu battery lifen youtubesta, hän kun oli id.4 saksan koeajopäivänä istunut syömässä volkkarin jonkun johtajan kanssa ja siellä tullut puheeksi.
Ford Kugastakin näemmä tullut HEV ja PHEV etu- ja nelivetoisina. Voimalinjassa otettu Toyotamainen lähestymistapa eli 2.5 litrainen atkinsonvapari.
Siis nelivetoinen PHEV? Löytyykö jostain tarkempia tietoja siitä?
Kiinassa on autojen latausinfa minulle lahes taysin selvittamaton koska en nae missaan muita kuin Teslan omia asemia ja tyomaiden parkkipaikoilla on latausasemia. Toisaalta en ole parkkihalleja paljoa kierrellyt joten niissa on voinut tapahtua joku lapimurto viimeaikoina. Eli Kiinassa on tarkeaa suuret akkukapasiteetit koska se lataus aivan oma vaivansa koska harva pystyy kadun varressa lataamaan ja ei ole julkisia latasupaikkoja. Tama kaikki perustuu siihen mita naen Pekingissa sen suuremmin ottamatta asiasta selvaa. Pekingissa on vaan monen pakko ostaa sahko auto koska auto "tarvitaan" kun tulee lapsia ja Peking myontaa tosi hintsusti muiden autojen kilpia arpajaisissa.NIO julkaisi tänään, että Q4/2022 heiltä tulee kaikki autot ulos 150kwh solid state akuilla.
Ford Kuga hinnastoa kanssa selasin. Tosiaan PHEV malli on valitettavasti etuveto vaan.Hinnastossa oli eritelty HEV AWD ja FWD sekä PHEV ilman mainintaa. Olisiko se plugari säästö/tilasyistä etuveto.
Mutta kun takavetoisia sähkiksiä ei vielä ole kovin montaa. Id3 olisi myös tehokkaampi ja isommalla akulla kuin Peugeot e-2008. Sitä en osaa sanoa laskisiko Pösön tai Citikan arvo vähän nopeammin kuin Volkkarin? Ulkonäöltäänhän tuo Pösökin näyttää ihan fiksulta. Hyvä että on kilpailua ja vaihtoehtoja. Itse en toki ole tutustunut e-2008 hallintalaitteisiin kovin paljoa, että vertailu ei ole ihan tasapuolista. Id3 ehdin vähän tutustua, kun auto oli parkissa. Muistaakseni e-2008 piti käynnistää ja sammuttaa napista, kun id3 ei käynnistysnappia tarvitse ollenkaan. Molemmat autot oli hiljaisia, eikä nitinöitä (tietenkään) kuulunut. Pösö oli vielä aivan uusi koeajoauto, että pääsin heti ekana ajamaan.Ihan täyttä paskaa se juttu silti on. ID.3 on kasa natisevaa ohutta kovaa ämpärimuovia ja sen ominaisuudet ei merkittävästi ”suunnittelulla” muutu. ID.4 kuskin ovessa eri muovit kuin takaovessa, liekö höpinä liiittynyt tähän. Tai sitten johtajalla mennyt palikat sekaisin, kun joku selittänyt sille materiaalien ympäristöystävällisyyteen tähtäämisestä samassa lauseessa sähköautojen lähtökohtaisen hiljaisemman toiminnan kanssa.
Fordia joutuu vielä hetken odottamaan.Oletteko katsoneet Ford Mustang Mach-E:tä?
Täysin uusi Ford Mustang Mach-E | Ford FI
Vaikuttaa ainakin paperilla mielenkiitoiselta. 600 km rangea, 50 keur hintaa, 750 kg vetokoukku ja sulava ulkonäkö.
Onko kokemuksia?
Enemmän tuossa se juttu on tuo solid state. Toyotan piti saada oma ulos 2025. Nio alkaa puskemaan jo ens vuonna. Teslalla mennään vielä normaalilla Li ionilla.Kiinassa on autojen latausinfa minulle lahes taysin selvittamaton koska en nae missaan muita kuin Teslan omia asemia ja tyomaiden parkkipaikoilla on latausasemia. Toisaalta en ole parkkihalleja paljoa kierrellyt joten niissa on voinut tapahtua joku lapimurto viimeaikoina. Eli Kiinassa on tarkeaa suuret akkukapasiteetit koska se lataus aivan oma vaivansa koska harva pystyy kadun varressa lataamaan ja ei ole julkisia latasupaikkoja. Tama kaikki perustuu siihen mita naen Pekingissa sen suuremmin ottamatta asiasta selvaa. Pekingissa on vaan monen pakko ostaa sahko auto koska auto "tarvitaan" kun tulee lapsia ja Peking myontaa tosi hintsusti muiden autojen kilpia arpajaisissa.
Aika vakuuttava kyllä ainakin paperilla toi Nion julkaisema Nio ET7, siis noiden solid state akkujen lisäksi. Ulkonäkö ulkoa ja sisältä hieno, ja varsin vakuuttavat tekniset ominaisuudet autonomista ajamista myöden. Lisätietoa 20min videomuodossa ja tekstimuodossa. Videolla käydään ominaisuuksia yms. yksitellen läpi.NIO julkaisi tänään, että Q4/2022 heiltä tulee kaikki autot ulos 150kwh solid state akuilla.
Kompastuu liikaa Teslan kopiointiin automaattisen ajamisen osalta. Lidar toki plussassa mutta tässä hyvä video miksi myös edessä pitäisi olla sivuille kamerat.Aika vakuuttava kyllä ainakin paperilla toi Nion julkaisema Nio ET7, siis noiden solid state akkujen lisäksi. Ulkonäkö ulkoa ja sisältä hieno, ja varsin vakuuttavat tekniset ominaisuudet autonomista ajamista myöden. Lisätietoa 20min videomuodossa ja tekstimuodossa. Videolla käydään ominaisuuksia yms. yksitellen läpi.
Ei tosin ilmeisesti vielä mitään tietoa onko muualle tulossa kuin kiinaan. Mutta joka tapauksessa hyvää kehitystä Niolla.
Kompastuu liikaa Teslan kopiointiin automaattisen ajamisen osalta. Lidar toki plussassa mutta tässä hyvä video miksi myös edessä pitäisi olla sivuille kamerat.
Ihminen voi liikuttaa päätään ja kurottautua. Esim. jos puska estää näkyvyyden, voit liikkua penkistä eteenpäin, että näet tuleeko sieltä joku vai ei, ilman, että työnnät auton nokan puoliväliin tietä.Noinkohan tuo on oikean elämän ongelma. Liikennejärjestelyt on tehty ihmisiä varten jotka eivät katso sivulle auton keulasta, vaan paljon taaempaa. Toki lisäkamerat voisi estää onnettomuuksia tilanteissa, joissa ihmiskuskikin kolaroisi.
Tekstimuodossa ei ole mitään mainintaa solid state -akuista, mikä on aika ihmeellistä, koska tuotantokelpoinen ss-akku olisi luultavasti valtava läpimurto ilmoitetuilla spekseillä.Aika vakuuttava kyllä ainakin paperilla toi Nion julkaisema Nio ET7, siis noiden solid state akkujen lisäksi. Ulkonäkö ulkoa ja sisältä hieno, ja varsin vakuuttavat tekniset ominaisuudet autonomista ajamista myöden. Lisätietoa 20min videomuodossa ja tekstimuodossa. Videolla käydään ominaisuuksia yms. yksitellen läpi.
Ei tosin ilmeisesti vielä mitään tietoa onko muualle tulossa kuin kiinaan. Mutta joka tapauksessa hyvää kehitystä Niolla.
Jep. Sen takia tekstiin laitoinkin omaan tekstiin täsmennyssanat "ainakin paperilla".Ihan pikkuisen olisin skeptinen kiinalaisvalmistajan kykyihin tuottaa tällaisia läpimurtoja, kun tähän asti on lähinnä kopioitu muita.