Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta. En tiedä kenen mieltä lämmittää vertailla miten kukin käy tauoilla automatkoilla, mutta siihen voisi sitten sopia oma keskustelu. Voisi olla vaikka ihan yleinen keskustelu, jotta myös dieselautoilla ajavat saavat kertoa, koska pysähtyvät pissille. Eli ehkä parempi nimi olisi "Autolla pitkän matkan ajaminen".
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
860
Niin ja OT, minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan mutta se sähkökoohotus mikä paistaa erinäisistä sosiaalisen median platformeista, se on melkein entiseen jenkkien presidenttiin verrattavissa olevaa jumaltarua jonka pienimpiäkin "kompastuskiviä" pyritään vähättelemään mitä ihmeellisimmillä uskomuksilla, kuten "ei kukaan hullu halua autossa istua yli 300km", "ihan normaalia meille pysähtyä tunnin välein" tai "kyllähän nyt kaikki viettää kauppareissulla / kauppakeskuksessa vähintään 2-3h".
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
860
Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta. En tiedä kenen mieltä lämmittää vertailla miten kukin käy tauoilla automatkoilla, mutta siihen voisi sitten sopia oma keskustelu. Voisi olla vaikka ihan yleinen keskustelu, jotta myös dieselautoilla ajavat saavat kertoa, koska pysähtyvät pissille. Eli ehkä parempi nimi olisi "Autolla pitkän matkan ajaminen".
Ottaako ensimmäisellä koohottajalla koville kun yllä vertailtiin nimenomaan sähköautojen kanssa elämisen ARJEN KOKEMUKSIA / näkemyksiä / mielipiteitä. Teknisiä asioita, tekniikan kehittymistä, akkupakettien teoreettisia kapasiteetteja ja muita vertailuja on autolehdet (kotimaa, Ruotsi, Eurooppa, jenkkilä) ja Youtube puolillaan ja erilaisia halpuutteluita maahantuojien nettisivut ja muut mainosbannerit. Sen sijaan joskus pitkienkin etäisyyksien värittämään kotimaamme arkeen sopivia käyttäjien kokemuksia / niistä keskustelua ei ihan helpolla löydäkään.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Q: Onko aikuisella ihmisellä oikeasti tarvetta käydä vessassa / pysähdellä 130-180km ajomatkojen jälkeen, vai tulkitsenko näitä paria screenshottia jotenkin väärin? Vai eikö kersat jaksa räpeltää tablettejaan kuin tunnin läpeensä?

Olen ajanut varmaan saman reitin, 2012 hankin auton Kuusamosta ja hotelli oli Rukalla. Meillä meni kotiin pk-seudulle paljon vähemmän kuin 10h 15min, tankillisella ajoi sen ~600km ja ainoat stopit olivat tankkaus stoppeja (2kpl). Samoin kun lähdimme hankkimaan toista autoa Kuhmosta niin 30km pk-seudun länsipuolelta startatessa ensimmäinen stoppi oli Kuopiossa. Tämä siis syksyllä 2018.

Vai onko nämä nyt sitä sähköauto-FB-ryhmän tyylistä jargonia, että "eihän nyt kukaan jaksa istua autossa yli 2h!". Itse jaksoin, jo skidinä kun porukoilla oli mökki Ylläksellä. Ajeltiin isukin kanssa Espoosta sinnekin dieselpassatilla reiluun 10 tuntiin.
Ei ollut tarve koska lähtökohtaisesti itseäni ei paljon nappaa mitä muut tekee tai ajattelee ainokaisellaan. Laitoin oikeaa statistiikkaa tuosta miten kulutus nousee kun auto, akku ja lämpötila on kylmä. Samalla vain totesin että meidän perheen kohdalla aika tauoilla ei mene latureilla latauksen odotteluun vaan kaikkeen muuhun säätöön. Tämänkin näkee tuosta oikeasta statistiikasta. Se miten joku muu saman matkan taittaa, kiinnostaa minua yhtä paljon kuin se miten nopeasti Turku vajoaa mereen.

Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta. En tiedä kenen mieltä lämmittää vertailla miten kukin käy tauoilla automatkoilla, mutta siihen voisi sitten sopia oma keskustelu. Voisi olla vaikka ihan yleinen keskustelu, jotta myös dieselautoilla ajavat saavat kertoa, koska pysähtyvät pissille. Eli ehkä parempi nimi olisi "Autolla pitkän matkan ajaminen".
Aamen. Täällä on 20% hyvää keskustelua eri sähköautoista ja sähköautoiluun liittyvistä ilmiöistä ja loput 80% jauhetaan samoja turhia asioita viikosta toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Miten tripletti vie käytettävyydessään kaupungissa? Kääntösäde on melkein identtinen ja kumpikin ovat sen verran kapeita, ettei Suomessa niin ahtaita katuja olekaan että se muodostuisi eduksi.
Tripletissä näkyvyys joka suuntaan helvetisti parempi (tiukat kaistanvaihdot jne.) ja onhan tuo nyt ihan saamarin paljon pienempi vehje. Tällä viikolla juuri pysäköin id.3:n viereen. Kadunvarsipysäköinnissä ilman ruutuja selvästi lyhyempi ulkomitta antaa ylivertaisen edun kiitos pysäköintitaidottomat muut kuskit, yleensä siellä on jossain aina normiautolle just liian lyhyt väli. Tripletin voi melkein pistää poikittain ruutuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 177
Volkkarin auto (id.3) jäänee käsiin, kun muuta tarjontaa tulee. Sen verran iso handicap nuo käyttöliittymäperseilyt ja sisustan kuralaatu ovat. Muovit natisi, kun kävin koeajolla. Ei hyvä.
Itse taas veikkaan, että vannoutuneet volkkarimiehet ostaa id3:sta riippumatta mistään.

Ehkä myynti ei yllä ihan maksimiin noiden hipaisunappien takia, mutta varmaan riittää silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Itse taas veikkaan, että vannoutuneet volkkarimiehet ostaa id3:sta riippumatta mistään.

Ehkä myynti ei yllä ihan maksimiin noiden hipaisunappien takia, mutta varmaan riittää silti.
Vannoitunut volkkarimies ei mene Skodalle toteamaan, että perinteiset rattinapit toimii paremmin? Voi olla näille ensimmäisille malleille aika kylmää kyytiä jälleenmyyntihinnoissa, jos ja toivottavasti kun korjaavat pahimmat perseilyt pois faceliftissä. Kustannustekijä sen ei pitäis olla, kun vanhemmissa golfeissa on jo toimivat osat.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 351
Varasin koeajon Volswagen ID.3 -mallille alkuviikkoon, kyllä kiinnostelee sen verran kuitenkin..
Jos lastenistuin telakoineen sopii, voi sitä jopa harkita ykkösautoksi tai ainakin autoksi, jolla ajetaan eniten kilometrejä taloudessa.
Itse olen kiinnostunut tuosta 45kw mallista, mikä tulee myöhemmin myyntiin - muuten kyllä kiinnostaa se Skoda Enyaq mutta 30k vs 50k on iso ero.
Nissan Leaf on liian paska (=ei edes ratin säätöä + rapid charging gate), E-UP liian lelu/pieni, Skoda Enyaq vielä liian kallis, Teslat liian kalliita.. niin eipä sitä oikein muuta jää, kuin ID3 (ja E-Golf, jonka range ei riitä).

150km pitäisi päästä talvellakin (noh ei ihan pakko, mikäli vielä varalta pidetään diesel pihassa) Muuten arkiajot yleensäkin on luokkaa -->harrastukset --> kauppa --> kotiin eli 50km riittää...
Valitettavasti niitä +350km matkojakin toki on useita vuodessa, eli pitäneekö sitten dieselin kohdalla kikkailla että pitää poissa ajoneuvokäytöstä jne.. se kun tuo diesel-ajoneuvovero on vähän turhan kova (muistaakseni 780e..), vaikka ei ajaisi metriäkään. Toinen vaihtoehto olisi yrittää vuokrata sitä....-liekkö yksityinen vuokraaminen miten helppoa.

EDIT: Heh, yritin varata Teslalta koeajoa.
Luulin että se sivusto antaa jossain vaiheessa kalenterin, mutta ei se antanutkaan. Äsken joku englanniksi soitteli koeajoaikaa :D. Noh skipataan vielä toistaiseksi.. joutuisi kuitenkin 130km ajamaan päästäkseen koeajamaan. Täytynee silti käydä ajamassa joskus..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Jos ei ole asennevammaa merkeissä, niin käys vilkaisemassa e-2008. Heti saatavissa. Sitikalta on myös tulossa e-c4, mutta ei vielä Suomessa. Hinnat yms. jo näkyy.

e: Käyttömukavuudessa siis nämä on mun mielestä ”perinteisinä” heittämällä volkkaria edellä. Sisustan laatu on osin makuasia, mutta ämpärimuoviakin on paljon vähemmän. Ja takakaiuttimet vakiona :rofl2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 177
Vannoitunut volkkarimies ei mene Skodalle toteamaan, että perinteiset rattinapit toimii paremmin? Voi olla näille ensimmäisille malleille aika kylmää kyytiä jälleenmyyntihinnoissa, jos ja toivottavasti kun korjaavat pahimmat perseilyt pois faceliftissä. Kustannustekijä sen ei pitäis olla, kun vanhemmissa golfeissa on jo toimivat osat.
Skodalla ei ole myynnissä kilpailevaa mallia.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Välillä vähän latausinfrasta. Onko kenelläkään tietoa miten tiuhaan tulee/suunnitellaan uusia nopeita latausasemia jyväskylän/kuopion pohjoispuolelle? Esim viitasaaren abc usein taukopaikkana mutta latureita ei näy..
Oulusta rukalle ja ylläkselle matkatessa myös aika hiljaista nopeiden latureiden osalta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 175
Välillä vähän latausinfrasta. Onko kenelläkään tietoa miten tiuhaan tulee/suunnitellaan uusia nopeita latausasemia jyväskylän/kuopion pohjoispuolelle? Esim viitasaaren abc usein taukopaikkana mutta latureita ei näy..
Oulusta rukalle ja ylläkselle matkatessa myös aika hiljaista nopeiden latureiden osalta.
Tänä vuonna Pudasjärvelle 50kw tai nopeampi tulossa. (ABC uudistuu) , myös Kuusamon cm ja prisma saa keväällä laturit (lienee 50kw)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 746
Jos ei ole asennevammaa merkeissä, niin käys vilkaisemassa e-2008. Heti saatavissa. Sitikalta on myös tulossa e-c4, mutta ei vielä Suomessa. Hinnat yms. jo näkyy.
e-208 ja e-2008 saa ylimääräisen 2000€ alennuksen tällä hetkellä. Toisaalta niin saa varmaan id.3 malliin myös, kunhan kysyy tarjousta. Tuon e-2008 mallin olen koeajanutkin ja ihan toimivalta ja riittävän isolta vaikutti. Myös tuo e-2008 oli minusta hiljainen ajaa. Ja tykkäsin e-2008 autosta ehkä enemmän kuin xc40 hybridistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 148
Tuo 50kw alkaa olla jo liian pieni ja hidas. Saisi kyllä suoraan laittaa 150+.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
ID.3 omistajana sanon kyllä että ne rattinapit, no ei hyvät, mutta ei ne pahatkaan ole kun tottuu, paitsi siihen että alas on eteenpäin ja ylös taaksepäin, kun kelaa biisejä tai podcasteja. Enemmän ärsyttää että ei ole valoja lämmitys/volume palkissa näytön alla. Ämpärimuovi on muuten uutta materiaalia, jonka pitäisi vaimentaa ääntä, siis hiljaisuus (ja varmaan edullisuuskin) ollut suunnittelumielessä ajatus. Softa on mitä on, mutta sitä voi parantaa, kuten Teslakin tekee. Ajettavuudellaan on kyllä huippua ja adaptiivinen cruise, joka ottaa huomioon myös risteykset, käännökset, mutkat ja liikenneympyrät, eli hiljentää niihin automaattisesti on mun mieleen. Voi onnistua ajella A - B niin että "kaasua" kerran näpäyttää kun lähtee liikkelle ja perillä jarrua kun pysähtyy parkkiin. Ainiin ja android auton jos ottaa käyttöön niin rattinäytön navissa näkyykin sitten google mapsin ohjeet jos navikointi siitä päällä. Ärsyttävästi android auto ei vielä puhu suomea.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 201
Tuo 50kw alkaa olla jo liian pieni ja hidas. Saisi kyllä suoraan laittaa 150+.
Totta, tosin 50kW palvelee aika hyvin, jos tarvitaan hieman täydennystä Oulusta Kuusamoon/Rukalle mentäessä ja varsinkin Kuusamoon mennessä akku voi olla niin täysi tuossa kohtaa ettei HPC:stä ole paljon hyötyä. Paras olisi kun olisi HPC:t sekä Pudasjärvellä että Taivalkoskella. Pudasjärvi sikäli parempi noista kahdesta, että auttaa myös välillä Kajaani-Rovaniemi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 642
Eikö Mäkkärit ole saamassa ihan joka toimipaikan yhteyteen pikalatausasemat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Ämpärimuovi on muuten uutta materiaalia, jonka pitäisi vaimentaa ääntä, siis hiljaisuus (ja varmaan edullisuuskin) ollut suunnittelumielessä ajatus.
Ei ehkä pidä uskoa ihan kaikkea mitä se myyjä päästää suustaan :rofl2: Nappitekstin nappasin quotesta pois, mutta sekin kuulosti ihan samalta mitä myyjä minulle nolona selitteli. Melkein sanasta sanaan. Sattumaako:think:
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 687
EDIT: Heh, yritin varata Teslalta koeajoa.
Luulin että se sivusto antaa jossain vaiheessa kalenterin, mutta ei se antanutkaan. Äsken joku englanniksi soitteli koeajoaikaa :D. Noh skipataan vielä toistaiseksi.. joutuisi kuitenkin 130km ajamaan päästäkseen koeajamaan. Täytynee silti käydä ajamassa joskus..
Itse kävin siellä Teslan toimipisteessä kun oltiin työreissulla, kysyttiin pahuuttaan pääseekö koeajamaan niin päästiin samoin tein. Harmittavasti oli vain Performance malleja koeajettavissa. Siitä tuli kallis koeajo
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tripletissä näkyvyys joka suuntaan helvetisti parempi (tiukat kaistanvaihdot jne.) ja onhan tuo nyt ihan saamarin paljon pienempi vehje. Tällä viikolla juuri pysäköin id.3:n viereen. Kadunvarsipysäköinnissä ilman ruutuja selvästi lyhyempi ulkomitta antaa ylivertaisen edun kiitos pysäköintitaidottomat muut kuskit, yleensä siellä on jossain aina normiautolle just liian lyhyt väli. Tripletin voi melkein pistää poikittain ruutuun.
Varmasti pitää paikkansa Roomassa tai Milanossa, mutta Suomessa ei sellaista tilannetta oikein liikenteessä ole että tuosta koosta olisi hyötyä. Parkkipaikoissakin ainoa asia mistä olen ikinä nähnyt hyötyä kadunvarressa on maasturi, pääsee lumikinosten päälle ja pois. En ikinä kokenut id3:ssa tai muussakaan autossa etteikö pään kääntämisellä olisi nähnyt kaistaa vaihtaessa. Puhutaan siis aika marginaalisesta edusta, mutta toki on ihmisiä joille koon hahmottaminen on ylivoimaista. Vaikka itse en kyllä edes kakkosautoksi miettisi jos hintaero on vain 10k€. Ne 15k€ Miit ymmärrän, mutta kaikki siitä ylöspäin alkaa olemaan jo mielestäni sellaisesta aika ryöstöä.

Ehkä myynti ei yllä ihan maksimiin noiden hipaisunappien takia, mutta varmaan riittää silti.
Eiköhän id3 ja id4 viedä aika pitkälti käsistä jonkin aikaa, en usko että myynti tulee olemaan ongelma. Varsinkaan edullisempien mallien kohdalta, hyvin vähän todellista kilpailua on. id3/id4 sisätilat ovat nimittäin tilavat ja toimivat. Sen lisäksi erittäin toimiva alusta ja ohjaus, niin miksi ei myisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Varmasti pitää paikkansa Roomassa tai Milanossa, mutta Suomessa ei sellaista tilannetta oikein liikenteessä ole että tuosta koosta olisi hyötyä. Parkkipaikoissakin ainoa asia mistä olen ikinä nähnyt hyötyä kadunvarressa on maasturi, pääsee lumikinosten päälle ja pois. En ikinä kokenut id3:ssa tai muussakaan autossa etteikö pään kääntämisellä olisi nähnyt kaistaa vaihtaessa. Puhutaan siis aika marginaalisesta edusta, mutta toki on ihmisiä joille koon hahmottaminen on ylivoimaista. Vaikka itse en kyllä edes kakkosautoksi miettisi jos hintaero on vain 10k€. Ne 15k€ Miit ymmärrän, mutta kaikki siitä ylöspäin alkaa olemaan jo mielestäni sellaisesta aika ryöstöä.
Ihanko tosissaan nyt alat vänkäämään, että pienestä laatikon muotoisesta joka suuntaa suuntaan reilusti avoimesta erityisesti kaupunkikäyttöön suunnitellusta autosta ei ole kaupungissa liikkumishyötyä isompaan yleisautoon nähden? :asif:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 746
Ajettavuudellaan on kyllä huippua ja adaptiivinen cruise, joka ottaa huomioon myös risteykset, käännökset, mutkat ja liikenneympyrät, eli hiljentää niihin automaattisesti on mun mieleen. Voi onnistua ajella A - B niin että "kaasua" kerran näpäyttää kun lähtee liikkelle ja perillä jarrua kun pysähtyy parkkiin. Ainiin ja android auton jos ottaa käyttöön niin rattinäytön navissa näkyykin sitten google mapsin ohjeet jos navikointi siitä päällä. Ärsyttävästi android auto ei vielä puhu suomea.
Ajettavuutta kanssa kehuisin id.3:ssa, niin kesärenkailla koeajoautossa ja sitten kitkoillakin. Tuo adaptiivinen vakkari ei olekaan ollut edellisissä autoissa. Aika hyvin tosiaan kartasta tunnistaa hitaammat paikat ja ympyrätkin. Myyjä kyllä esitteli ja sanoi että automaattinen hidastelu kannattaa ottaa pois päältä. Minusta se silti toimii ihan hyvin.

Ratin nappuloita en ole juurikaan painellut, paitsi laittanut vakkarin päälle. En ole siis sitä bukia itse huomannutkaan vielä (nappulat toimii väärin päin).

Erilaisia säätöjä on aika paljon. Kun vertaa vaikka triplettiin, missä ei voi säätää yhtään mitään.

Eiköhän id3 ja id4 viedä aika pitkälti käsistä jonkin aikaa, en usko että myynti tulee olemaan ongelma. Varsinkaan edullisempien mallien kohdalta, hyvin vähän todellista kilpailua on. id3/id4 sisätilat ovat nimittäin tilavat ja toimivat. Sen lisäksi erittäin toimiva alusta ja ohjaus, niin miksi ei myisi.
Kun katsoo id.3 nopean toimituksen autoja, niin eipä niitä ole juuri ollenkaan saatavilla heti.

Vaikka itse en kyllä edes kakkosautoksi miettisi jos hintaero on vain 10k€. Ne 15k€ Miit ymmärrän, mutta kaikki siitä ylöspäin alkaa olemaan jo mielestäni sellaisesta aika ryöstöä.
Kyllä facebookin puolella porukka myy noita Mii:tä pois ja isompaa ja "vähän" kalliimpaa tilalle. Ja id.3 on yksi hyvä vaihtoehto. Useinkaan ei kyllä kerrota mikä sähkis on ostettu Mii:tä korvaamaan.

Id.3 ei ole käsijarrua ja ajoon lähtö on yksinkeirtaista. Mii siltäosin vanha.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Kun katsoo id.3 nopean toimituksen autoja, niin eipä niitä ole juuri ollenkaan saatavilla heti.
Ei liene ihme, kun pakkomyivät kaikki pois vuoden vaihteessa isolla alella, kun muuten eivät menneet.

Kyllä facebookin puolella porukka myy noita Mii:tä pois ja isompaa ja "vähän" kalliimpaa tilalle. Ja id.3 on yksi hyvä vaihtoehto. Useinkaan ei kyllä kerrota mikä sähkis on ostettu Mii:tä korvaamaan.

Id.3 ei ole käsijarrua ja ajoon lähtö on yksinkeirtaista. Mii siltäosin vanha.
Suurin syy näyttää kyllä olevan omat rahat takaisin 20-30 tkm jälkeen. Hyvä diili oli. Osa jonossa olleista on ostanut isomman, kun ei ole triplettiä jaksanut odottaa. Ja kyllä siinä id.3 myös se parkkijarru on...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 259
Suurin syy näyttää kyllä olevan omat rahat takaisin 20-30 tkm jälkeen. Hyvä diili oli. Osa jonossa olleista on ostanut isomman, kun ei ole triplettiä jaksanut odottaa. Ja kyllä siinä id.3 myös se parkkijarru on...
Itsekin saisin varmaan noin tonnin voittoa myymällä oman 10kk sitten ostetun Miin. En vain oikein näe siinä mitään järkeä, koska samaan rahaan ei tällä hetkellä saa minusta mitään lähellekään yhtä hyvää kakkosauton rooliin. Tuohan on juuri ideaalinen kakkosauto, jos pitää hyvin hintansa niin auton kulut pysyvät pienenä. Isompaan ja kalliimpaan jos täytyisi vaihtaa niin sitten voisi ollakin kannattavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 746
Nettiautossa on kyllä 36kpl jos haluaa heti
Meni muuten omakin auto myyntiin, kun koronan takia ajot on olleet nyt nollissa. Linkki:

Muuten nuo nettiauton autot näyttää olevan useimmat ekoja 1st malleja Pro ja Max. Esittelyautoja. Oma auto tosiaan olemattoman vähän ajettu, mutta tykkäsin silti. Tietysti se vähän kiinnostaa, että koska saavat myytyä hyvän id.3:n pois :)

Itsekin saisin varmaan noin tonnin voittoa myymällä oman 10kk sitten ostetun Miin. En vain oikein näe siinä mitään järkeä, koska samaan rahaan ei tällä hetkellä saa minusta mitään lähellekään yhtä hyvää kakkosauton rooliin. Tuohan on juuri ideaalinen kakkosauto, jos pitää hyvin hintansa niin auton kulut pysyvät pienenä. Isompaan ja kalliimpaan jos täytyisi vaihtaa niin sitten voisi ollakin kannattavaa.
Yksi syy id.3:n myyntiin laittamiseen sekin, että taas jossain vaiheessa mulle pitäisi tulla Seat Mii. Ja toivottavasti Seatiin saisi käytettyä vielä toisen ja kolmannen auton romutukset. Seatti on kyllä aika helppo myydä pois, koska ei uusiakaan vielä edes saa tilattua. Hyvät automaatti autot tahtoo nekin maksaa jonkun verran, ja tuollaisella Mii:lläkin ajelisi omat ajot.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Ei ehkä pidä uskoa ihan kaikkea mitä se myyjä päästää suustaan :rofl2: Nappitekstin nappasin quotesta pois, mutta sekin kuulosti ihan samalta mitä myyjä minulle nolona selitteli. Melkein sanasta sanaan. Sattumaako:think:
Sattumaa, koska mun autokaupat meni näin: Selkä vihutteli, joten piti tunnin välein kävellä, kun ajelin turusta takaisin hesaan. No yhden pysähdyksen tein e-upilla autokauppaan, aattelin että voihan sit kattoa sitä id.3:sta venytellessä. Myyjä sanoi: Anna teen tarjouksen. No tee vaan, mutta ostin tän edellisen vasta 9kk sitten, joten ei tule kauppoja. No tarjosi monta tonnia enemmän vaihdossa kuin olin maksanut uutena, niin "pakko" se oli vaihtaa, eipä ollut muita myyntipuheita. kk eräni nousi 20€ toki jäi vähän jäännösarvoa, mutta puheiden mukaan pitäisi päästä pätkän loputtua vaihtamaan uuteen samanlaiseen ilman käsirahaa. Ajamatta ostin. Istuin 5 min, joka oli enemmän kuin tehdessäni e-up ostopäätökseen. :D Tuo muovijuttu on napattu battery lifen youtubesta, hän kun oli id.4 saksan koeajopäivänä istunut syömässä volkkarin jonkun johtajan kanssa ja siellä tullut puheeksi.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 134
Tekikö joku jo ketjun "Sähköautolla matkan taittaminen"? Itse mielelläni seuraisin keskustelua sähköautojen tekniikasta ja vastaavasta, mutta se miten porukka käy pissillä, ei juuri kiinnosta.
Täältä kuule löytyy muutamakin erilainen versio, aiheesta ja lähes aiheesta:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 746
Varasin koeajon Volswagen ID.3 -mallille alkuviikkoon, kyllä kiinnostelee sen verran kuitenkin..
Jos lastenistuin telakoineen sopii, voi sitä jopa harkita ykkösautoksi tai ainakin autoksi, jolla ajetaan eniten kilometrejä taloudessa.
Itse olen kiinnostunut tuosta 45kw mallista, mikä tulee myöhemmin myyntiin - muuten kyllä kiinnostaa se Skoda Enyaq mutta 30k vs 50k on iso ero.
Nissan Leaf on liian paska (=ei edes ratin säätöä + rapid charging gate), E-UP liian lelu/pieni, Skoda Enyaq vielä liian kallis, Teslat liian kalliita.. niin eipä sitä oikein muuta jää, kuin ID3 (ja E-Golf, jonka range ei riitä).

150km pitäisi päästä talvellakin (noh ei ihan pakko, mikäli vielä varalta pidetään diesel pihassa) Muuten arkiajot yleensäkin on luokkaa -->harrastukset --> kauppa --> kotiin eli 50km riittää...
Valitettavasti niitä +350km matkojakin toki on useita vuodessa, eli pitäneekö sitten dieselin kohdalla kikkailla että pitää poissa ajoneuvokäytöstä jne.. se kun tuo diesel-ajoneuvovero on vähän turhan kova (muistaakseni 780e..), vaikka ei ajaisi metriäkään. Toinen vaihtoehto olisi yrittää vuokrata sitä....-liekkö yksityinen vuokraaminen miten helppoa.

EDIT: Heh, yritin varata Teslalta koeajoa.
Luulin että se sivusto antaa jossain vaiheessa kalenterin, mutta ei se antanutkaan. Äsken joku englanniksi soitteli koeajoaikaa :D. Noh skipataan vielä toistaiseksi.. joutuisi kuitenkin 130km ajamaan päästäkseen koeajamaan. Täytynee silti käydä ajamassa joskus..
Harmi kun Tesla ei järjestä yleisiä koeajoja ympäri Suomen. Mutta jos haluaisi vähän tehokkaamman koeajaa, niin Volvo xc40 P8. Tuo id.3 on kyllä myös hyvä ajaa. Varmaan se takavetoisuuskin jotain merkkaa. Volvon alusta on varmaan pehmeämpi, tai sitten suurempi teho on syynä. Mutta Volkkari on sen verran hyvä ajaa, että voisi olla tehokkaampikin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
555
Ford Kugastakin näemmä tullut HEV ja PHEV etu- ja nelivetoisina. Voimalinjassa otettu Toyotamainen lähestymistapa eli 2.5 litrainen atkinsonvapari.

Hiljattain uutta S-Maxia ajaneena Fordin eduksi laskisin mukautuvat LED-ajovalot, jotka kyllä ruksisin lisävarustelistalta. Toimivat Autobahnalla todella hyvin useamman sadan kilometrin siirtymällä pimeään aikaan. Aika näyttävästi myös keila "kääntyi" oikean kautta täydelle asennolle ettei jäänyt varustelu huomaamatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 969
Tuo muovijuttu on napattu battery lifen youtubesta, hän kun oli id.4 saksan koeajopäivänä istunut syömässä volkkarin jonkun johtajan kanssa ja siellä tullut puheeksi.
Ihan täyttä paskaa se juttu silti on. ID.3 on kasa natisevaa ohutta kovaa ämpärimuovia ja sen ominaisuudet ei merkittävästi ”suunnittelulla” muutu. ID.4 kuskin ovessa eri muovit kuin takaovessa, liekö höpinä liiittynyt tähän. Tai sitten johtajalla mennyt palikat sekaisin, kun joku selittänyt sille materiaalien ympäristöystävällisyyteen tähtäämisestä samassa lauseessa sähköautojen lähtökohtaisen hiljaisemman toiminnan kanssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 148
NIO julkaisi tänään, että Q4/2022 heiltä tulee kaikki autot ulos 150kwh solid state akuilla.

Toyotan setti pitäisi tulla vasta 2025 markkinoille ja protyyppiä tänä vuonna.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 758
NIO julkaisi tänään, että Q4/2022 heiltä tulee kaikki autot ulos 150kwh solid state akuilla.
Kiinassa on autojen latausinfa minulle lahes taysin selvittamaton koska en nae missaan muita kuin Teslan omia asemia ja tyomaiden parkkipaikoilla on latausasemia. Toisaalta en ole parkkihalleja paljoa kierrellyt joten niissa on voinut tapahtua joku lapimurto viimeaikoina. Eli Kiinassa on tarkeaa suuret akkukapasiteetit koska se lataus aivan oma vaivansa koska harva pystyy kadun varressa lataamaan ja ei ole julkisia latasupaikkoja. Tama kaikki perustuu siihen mita naen Pekingissa sen suuremmin ottamatta asiasta selvaa. Pekingissa on vaan monen pakko ostaa sahko auto koska auto "tarvitaan" kun tulee lapsia ja Peking myontaa tosi hintsusti muiden autojen kilpia arpajaisissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 746
Ihan täyttä paskaa se juttu silti on. ID.3 on kasa natisevaa ohutta kovaa ämpärimuovia ja sen ominaisuudet ei merkittävästi ”suunnittelulla” muutu. ID.4 kuskin ovessa eri muovit kuin takaovessa, liekö höpinä liiittynyt tähän. Tai sitten johtajalla mennyt palikat sekaisin, kun joku selittänyt sille materiaalien ympäristöystävällisyyteen tähtäämisestä samassa lauseessa sähköautojen lähtökohtaisen hiljaisemman toiminnan kanssa.
Mutta kun takavetoisia sähkiksiä ei vielä ole kovin montaa. Id3 olisi myös tehokkaampi ja isommalla akulla kuin Peugeot e-2008. Sitä en osaa sanoa laskisiko Pösön tai Citikan arvo vähän nopeammin kuin Volkkarin? Ulkonäöltäänhän tuo Pösökin näyttää ihan fiksulta. Hyvä että on kilpailua ja vaihtoehtoja. Itse en toki ole tutustunut e-2008 hallintalaitteisiin kovin paljoa, että vertailu ei ole ihan tasapuolista. Id3 ehdin vähän tutustua, kun auto oli parkissa. Muistaakseni e-2008 piti käynnistää ja sammuttaa napista, kun id3 ei käynnistysnappia tarvitse ollenkaan. Molemmat autot oli hiljaisia, eikä nitinöitä (tietenkään) kuulunut. Pösö oli vielä aivan uusi koeajoauto, että pääsin heti ekana ajamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 746
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 148
Kiinassa on autojen latausinfa minulle lahes taysin selvittamaton koska en nae missaan muita kuin Teslan omia asemia ja tyomaiden parkkipaikoilla on latausasemia. Toisaalta en ole parkkihalleja paljoa kierrellyt joten niissa on voinut tapahtua joku lapimurto viimeaikoina. Eli Kiinassa on tarkeaa suuret akkukapasiteetit koska se lataus aivan oma vaivansa koska harva pystyy kadun varressa lataamaan ja ei ole julkisia latasupaikkoja. Tama kaikki perustuu siihen mita naen Pekingissa sen suuremmin ottamatta asiasta selvaa. Pekingissa on vaan monen pakko ostaa sahko auto koska auto "tarvitaan" kun tulee lapsia ja Peking myontaa tosi hintsusti muiden autojen kilpia arpajaisissa.
Enemmän tuossa se juttu on tuo solid state. Toyotan piti saada oma ulos 2025. Nio alkaa puskemaan jo ens vuonna. Teslalla mennään vielä normaalilla Li ionilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 577
NIO julkaisi tänään, että Q4/2022 heiltä tulee kaikki autot ulos 150kwh solid state akuilla.
Aika vakuuttava kyllä ainakin paperilla toi Nion julkaisema Nio ET7, siis noiden solid state akkujen lisäksi. Ulkonäkö ulkoa ja sisältä hieno, ja varsin vakuuttavat tekniset ominaisuudet autonomista ajamista myöden. Lisätietoa 20min videomuodossa ja tekstimuodossa. Videolla käydään ominaisuuksia yms. yksitellen läpi.

Ei tosin ilmeisesti vielä mitään tietoa onko muualle tulossa kuin kiinaan. Mutta joka tapauksessa hyvää kehitystä Niolla.



 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 148
Aika vakuuttava kyllä ainakin paperilla toi Nion julkaisema Nio ET7, siis noiden solid state akkujen lisäksi. Ulkonäkö ulkoa ja sisältä hieno, ja varsin vakuuttavat tekniset ominaisuudet autonomista ajamista myöden. Lisätietoa 20min videomuodossa ja tekstimuodossa. Videolla käydään ominaisuuksia yms. yksitellen läpi.

Ei tosin ilmeisesti vielä mitään tietoa onko muualle tulossa kuin kiinaan. Mutta joka tapauksessa hyvää kehitystä Niolla.



Kompastuu liikaa Teslan kopiointiin automaattisen ajamisen osalta. Lidar toki plussassa mutta tässä hyvä video miksi myös edessä pitäisi olla sivuille kamerat.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 357
Täytyy myöntää että minun on, ja on ollut vaikea ymmärtää ämpärimuovikeskustelun aihetta ja syytä yleisesti, ja ID.3:n yhteydessä. Omassa elämässä, arvostuksissa, painotuksissa ja valinnoissa erilaisten sellaisten pintojen hiplaus, koputtelu, tunnustelu, yms. joita ei varsinaisesti ole tarvetta kosketella kuin ehkä mahdollisesti pölyjen pyyhkimisen tms. yhteydessä tai takia, ei kuulu niihin tärkeimpiin kriteereihin ajoneuvoa valitessa. Omaan korvaani ainakin ID.3 oli miellyttävä ja hiljainen koeajossa, en havainnut mitään ylimääräisiä nitinöitä tai muita häiriöääniä. Mielestäni sisustusmateriaalien ja ratkaisujen todellisen laadun näkee parhaiten käytännössä kun tarkastelee ikääntyneempiä ja enemmän ajettuja autoja kuin uusia. Se on joka tapauksessa käynyt selväksi että VAG-konsernin uudessa sukupolvessa on tällä hetkellä ainakin vielä paljon ratkaisemattomia ohjelmistollisia bugeja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 155
Kompastuu liikaa Teslan kopiointiin automaattisen ajamisen osalta. Lidar toki plussassa mutta tässä hyvä video miksi myös edessä pitäisi olla sivuille kamerat.

Noinkohan tuo on oikean elämän ongelma. Liikennejärjestelyt on tehty ihmisiä varten jotka eivät katso sivulle auton keulasta, vaan paljon taaempaa. Toki lisäkamerat voisi estää onnettomuuksia tilanteissa, joissa ihmiskuskikin kolaroisi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 333
Enemmän tollanen muovisuus häiritsee vaikka jossain uudessa Audi A3:ssa, jonka pitäisi olla ikään kuin premiumia, mutta on ilmeisesti ottanut siinä suhteessa uuden sukupolven myötä takapakkia. ID.3:ssa ihmiset on todennäköisesti valmiimpia joihinkin kompromisseihin, koska saavat täyssähköauton totuttua halvempaan hintaan. Jossain tavallisessa polttomoottoriautossa kuluttajat (ainakin tarkkasilmäiset) ovat ehkä jo vähän tiukempia vaatimaan eri luokille sopivaa vähimmäislaatua.

Ja näköjään kaikkien silmissä se ID.3 ei edes ole häiritsevässä määrin muovinen, jos lainkaan. Ei se ostopäätös siinä kohtaa niin ihme ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 148
Noinkohan tuo on oikean elämän ongelma. Liikennejärjestelyt on tehty ihmisiä varten jotka eivät katso sivulle auton keulasta, vaan paljon taaempaa. Toki lisäkamerat voisi estää onnettomuuksia tilanteissa, joissa ihmiskuskikin kolaroisi.
Ihminen voi liikuttaa päätään ja kurottautua. Esim. jos puska estää näkyvyyden, voit liikkua penkistä eteenpäin, että näet tuleeko sieltä joku vai ei, ilman, että työnnät auton nokan puoliväliin tietä.
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 303
Aika vakuuttava kyllä ainakin paperilla toi Nion julkaisema Nio ET7, siis noiden solid state akkujen lisäksi. Ulkonäkö ulkoa ja sisältä hieno, ja varsin vakuuttavat tekniset ominaisuudet autonomista ajamista myöden. Lisätietoa 20min videomuodossa ja tekstimuodossa. Videolla käydään ominaisuuksia yms. yksitellen läpi.

Ei tosin ilmeisesti vielä mitään tietoa onko muualle tulossa kuin kiinaan. Mutta joka tapauksessa hyvää kehitystä Niolla.



Tekstimuodossa ei ole mitään mainintaa solid state -akuista, mikä on aika ihmeellistä, koska tuotantokelpoinen ss-akku olisi luultavasti valtava läpimurto ilmoitetuilla spekseillä.

Ihan pikkuisen olisin skeptinen kiinalaisvalmistajan kykyihin tuottaa tällaisia läpimurtoja, kun tähän asti on lähinnä kopioitu muita.

Fsd:ssäkin sensoreita ja laskentayksiköitä kertaluokkaa isompi haaste on softapino.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 307
Viestejä
4 279 307
Jäsenet
71 650
Uusin jäsen
Alni

Hinta.fi

Ylös Bottom