2021 Teslan lämpöpumppu hyödyntää akun ylimääräistä lämpöä kabiinin lämmitykseen "octovalven" kautta. Jos akussa ei ole lämpöä mitä hyödyntää tai akkua pitää päinvastoin lämmittää erikseen, niin energiaa auton lämpöjen ylläpitämiseen menee paljon enemmän.
Jos taas lähtee superchargerilta 45 asteisen 500kg akkupaketin kanssa, niin sillä lämpömäärällä ylläpitää kabiinin lämpöjä hyvän aikaa ja se lämpöpumppu saa inputtina nauttia akun lämmittämästä jäähdytinnesteestä sen sijaan, että se joutuu vaivalla pumppaamaan -25C ulkoilmasta lämpöä kabiiniin.
--
Björnin rangetestissä testi lähtee liikkeelle superchargerilta suorastaan kuumalla akulla. Jos lähdet lapin tunturimökin pihasta -25C yön jälkeen, niin akku ei ole 45C kuten Björnin testissä, vaan pikeminkin pakkasella.
Jos auto on 8A yksivaihelaturissa shukotöpselissä, mikä on aika monelle vuokramökkiläiselle ainoa tarjolla oleva lataustöpseli, niin akkua ei saa mitenkään pidettyä noin kuumana. Tai jos auto seisoo kokonaan lataamatta yön yli.
edit:
niin, ja Björnhän testasi juuri tuon 2021 Performance Teslan, jossa on Panasonicin isompi akku. Sen lämmöt nimenomaan romahtavat kylmällä kelillä ja tehonanto romahtaa myös. Tehot putoavat ikävän alas kun SOC laskee alle 25%:n. Tuo 2021 LR tesla LG:n akulla sietää kylmää paljon paremmin, joten sen kanssa mitään isoja ongelmia ei ole ainakaan jos saa akun pidettyä +10C lämmöissä tai lämpimämpänä.
Tää kuulostaa kyllä erittäin huonolta että autossa kylmällä on ehkä tehoja tai sitten ei. Vai puhutaanko tässä minkä tason romahduksesta?