Keskustelua hybridiautoista

2021 Teslan lämpöpumppu hyödyntää akun ylimääräistä lämpöä kabiinin lämmitykseen "octovalven" kautta. Jos akussa ei ole lämpöä mitä hyödyntää tai akkua pitää päinvastoin lämmittää erikseen, niin energiaa auton lämpöjen ylläpitämiseen menee paljon enemmän.

Jos taas lähtee superchargerilta 45 asteisen 500kg akkupaketin kanssa, niin sillä lämpömäärällä ylläpitää kabiinin lämpöjä hyvän aikaa ja se lämpöpumppu saa inputtina nauttia akun lämmittämästä jäähdytinnesteestä sen sijaan, että se joutuu vaivalla pumppaamaan -25C ulkoilmasta lämpöä kabiiniin.

--
Björnin rangetestissä testi lähtee liikkeelle superchargerilta suorastaan kuumalla akulla. Jos lähdet lapin tunturimökin pihasta -25C yön jälkeen, niin akku ei ole 45C kuten Björnin testissä, vaan pikeminkin pakkasella.

Jos auto on 8A yksivaihelaturissa shukotöpselissä, mikä on aika monelle vuokramökkiläiselle ainoa tarjolla oleva lataustöpseli, niin akkua ei saa mitenkään pidettyä noin kuumana. Tai jos auto seisoo kokonaan lataamatta yön yli.

edit:
niin, ja Björnhän testasi juuri tuon 2021 Performance Teslan, jossa on Panasonicin isompi akku. Sen lämmöt nimenomaan romahtavat kylmällä kelillä ja tehonanto romahtaa myös. Tehot putoavat ikävän alas kun SOC laskee alle 25%:n. Tuo 2021 LR tesla LG:n akulla sietää kylmää paljon paremmin, joten sen kanssa mitään isoja ongelmia ei ole ainakaan jos saa akun pidettyä +10C lämmöissä tai lämpimämpänä.

Tää kuulostaa kyllä erittäin huonolta että autossa kylmällä on ehkä tehoja tai sitten ei. Vai puhutaanko tässä minkä tason romahduksesta?
 
Tää kuulostaa kyllä erittäin huonolta että autossa kylmällä on ehkä tehoja tai sitten ei. Vai puhutaanko tässä minkä tason romahduksesta?
Lopulta mitä lähemmäs mennään tyhjää akkua niin autosta vaan katoaa tehot ja tulee aivan etana. Lopulta limp mode ja hinurilla kotiin. Ongelmana on että akkua ei lämmitetä tarpeeksi eli softalla mahdollista korjata mutta tiedä sitten koska tulee.

Videosta saat enemmän irti tehoista.


Edit. Näyttäisi teho tippuvan sinne 56kw kun LG akku antaa vielä reippaasti. Videon lopussa taulukko.

Jopa 50% kohdalla LG antaa enemmän iloa kuin Panasonic.

Edit2. Akku kyllä näyttäisi olevan 15c tuossa Panasonicissa ja silti kärsii.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa oli että regen limit on korkeampi kuin powerlimit.. eli tuo ei ole kyllä akusta itsestään tai sen lämpötilasta johtuva ongelma vaan softassa on jotain sekaisin.
 
Onko tuo vain Teslajuttu vai kaikkien sähkisten ongelma? Kyllä näkisin itse että maksimitehot pitää olla siihen asti että akku on tyhjä. Nojoo loppuun ehkä joku limp ettei nyt keskelle tietä jää.
 
Onko tuo vain Teslajuttu vai kaikkien sähkisten ongelma? Kyllä näkisin itse että maksimitehot pitää olla siihen asti että akku on tyhjä. Nojoo loppuun ehkä joku limp ettei nyt keskelle tietä jää.
Teslan juttu ainakin tämä. Muita ei varmaan ole noin syynättykään.
 
Onko tuo vain Teslajuttu vai kaikkien sähkisten ongelma? Kyllä näkisin itse että maksimitehot pitää olla siihen asti että akku on tyhjä. Nojoo loppuun ehkä joku limp ettei nyt keskelle tietä jää.
Taitaa olla nyt vain Model 3 ja tietyllä akkuvalmistajalla. Piti olla parempi akku, mutta ehkä ei kumminkaan?

Kyllä muissakin sähkiksissä näkyy mittaristossa maks teho ja maks regen. Ja jos akku on aivan täynnä, niin regen ei tietenkään toimi. Tai jos akku on kovin kylmä, niin silloinkaan ei ota kovin paljon virtaa vastaan (regen toimii pienemmällä teholla).
 
Tuossa oli että regen limit on korkeampi kuin powerlimit.. eli tuo ei ole kyllä akusta itsestään tai sen lämpötilasta johtuva ongelma vaan softassa on jotain sekaisin.
Ongelmia on pari:
Ensinnäkin, scan my tesla näyttää tehorajoituksen alakanttiin käyttämällä jotain väärää skaalauskerrointa tjsp. Kun siellä lukee 40kW, niin todellinen rajoitus on luokkaa 60kW tjsp.

Toinen ja se oikea ongelma on, että se tehoraja on silti tosi alhainen kun akku on kylmä ja 0-40% varausasteella. Siihen taas autaa se, että ohjelmoidaan pakkasella auto pitämään akku lämpimämpänä.

Tuon uuden perf-mallin akkuhan on about 80kWh entisen 72kWh:n sijaan, että on se jollain mittareilla parempi.
 
Lopulta mitä lähemmäs mennään tyhjää akkua niin autosta vaan katoaa tehot ja tulee aivan etana. Lopulta limp mode ja hinurilla kotiin. Ongelmana on että akkua ei lämmitetä tarpeeksi eli softalla mahdollista korjata mutta tiedä sitten koska tulee.

Videosta saat enemmän irti tehoista.


Edit. Näyttäisi teho tippuvan sinne 56kw kun LG akku antaa vielä reippaasti. Videon lopussa taulukko.

Jopa 50% kohdalla LG antaa enemmän iloa kuin Panasonic.

Edit2. Akku kyllä näyttäisi olevan 15c tuossa Panasonicissa ja silti kärsii.

Ei muuten kauheasti vakuuta tuo AP:n toimintakaan tuossa, kun ihan olemattoman ohut loskakerros saa sen lopettamaan toimintansa. Tuota ei välttämättä edes softalla korjata kuten akun lämmityksen.

Ylipäätään huono paikka tutkalle (eikö M3:saa Teslassa ole tutkaa lasin takana, vai onko mutta ei silti suostu pitämään AP:tä päällä?), mutta jos on vielä noin herkkä niin ei lupaa hyvää talviajoon vakkarilla saati millekään autonomiahaaveille.
 
Ei muuten kauheasti vakuuta tuo AP:n toimintakaan tuossa, kun ihan olemattoman ohut loskakerros saa sen lopettamaan toimintansa. Tuota ei välttämättä edes softalla korjata kuten akun lämmityksen.

Ylipäätään huono paikka tutkalle (eikö M3:saa Teslassa ole tutkaa lasin takana, vai onko mutta ei silti suostu pitämään AP:tä päällä?), mutta jos on vielä noin herkkä niin ei lupaa hyvää talviajoon vakkarilla saati millekään autonomiahaaveille.
Tutka on tuossa edessä ja lasin takana on vain kamera. Kertoo kuitenkin että toiminut paremmin aikaisemmassa mallissa eli 2019 malli.

En tiedä onko TBlla fsd pakettia vai ei. Tutkaa käytetään etäisyyden mittaamiseen.
 
En tiedä onko TBlla fsd pakettia vai ei. Tutkaa käytetään etäisyyden mittaamiseen.
Oli tai ei niin ei se perus mukautuva vakkarikaan ilman toimi ja kehittyneemmät vielä vähemmän. Eli ei kauheasti talven osalta lupaa hyvää.

Olisin kuvitellut että jos autonomiasta haaveilevat niin olisi tutka Volvon tapaan lasin ja pyyhkijöiden takana, tuota ei noin vaan softapäivityksellä korjatakaan jos tutka menee noin helposti umpeen.
 
Onko tuo vain Teslajuttu vai kaikkien sähkisten ongelma? Kyllä näkisin itse että maksimitehot pitää olla siihen asti että akku on tyhjä. Nojoo loppuun ehkä joku limp ettei nyt keskelle tietä jää.

Pohjimmiltaan litiumkemian luoma ongelma, joka korostuu Teslan lähestymistavan takia. Muut valmistajat rajoittaa purkuvirtaa koko varausalueella (joko virrankäsittelyssä tai laittamalla pienemmät moottorit), Tesla laittaa moottorit jotka voi vetää yli 1000A virtaa, ja laittaa niitä 2 kappaletta.

Eli: litiumakkujen ominaisuus, joka muilla vibraattorimoottoriautoilla jää huomaamatta. Taycan toki ratkaisee ongelman hienommin, eli tuplaa jännitteen jolloin kennojen purkuvirran tarve puolittuu.
 
Yhtä kova rasitus se akulle on oli se sitten 400V tai 800V järjestelmällä kun akun kapasiteetti pidetään samana. Pienemmällä jännitteellä akkuja on vain enemmän rinnan. Korkeampi jännite helpottaa vain johdostusta, invertteriä ja moottorin käämintää.
 
Jos olisi yhdentekevää reaalimaailman akkuratkaisulle onko C 0,5, 1 vai 2. Mutta koska se ei todellakaan ole, niin 750VA ulosottaminen litiumkemiasta on helpompaa, jos V=800, kuin jos V=370.
 
Waymo lopettaa "self driving" termin käytön, koska Tesla on pilannut termin ja alkaa käyttämään termiä "autonomous driving": Waymo, in a shot at Tesla, says it’s ditching the term "self-driving"
Ihan aiheellinen piikki Teslalle kyllä, varsinkin kun heidän tuotteessaan on vielä tuo ”full” sana mikä antaa hyvinkin ymmärtää että kyse on täysin itse ajavasta teknologiasta, vaikka toimiessaankin se on vain kehittynyt kuljettajan apu. Toki Tesla on ehkä vähän pakkoraossa nimeämisen suhteen, etteivät joudu palauttamaan rahoja kun robotaksit eivät alkaneetkaan ajaa 2020 kuten piti.
 
Jos olisi yhdentekevää reaalimaailman akkuratkaisulle onko C 0,5, 1 vai 2. Mutta koska se ei todellakaan ole, niin 750VA ulosottaminen litiumkemiasta on helpompaa, jos V=800, kuin jos V=370.
Jos meillä on 80kWh akku ja 80kW kuorma.

80kWh/400V=200Ah 80kW/400V=200A 200Ah/200A=1C
80kWh/800V=100Ah 80kW/800V=100A 100Ah/100A=1C

Miten 800V järjestelmä on helmpompi akulle?
 
Kyllähän tuo kylmässä kuluttaa huomattavasti enemmän. Jylyt kulutukset kun piti lähteä Kuusamosta kylmällä akulla ja oli vielä suksiboksi katolla. Lämpötila oli pohjoisessa -15-23 ja etelään tultaessa laski sinne -4 tienoille. Hyvin tuo range silti riittää ja suurin osa ajasta menee edelleen vessassa käyntiin, syömiseen yms kuten näkyy. Tulee aina ladattua se 30% "liikaa".


1610030711677.png
 
Hieno ja informatiivinen kuva! Mikä auto on kyseessä? Paljonkohan boxi tuo lisää kulutusta?

Model 3 LR. Veikkaisin että sen ~20wh lisää tuo boksi, ekaa kertaa se oli nyt katolla tuolla matkalla. Mennessä kun lämpötila oli +3 ja -7 välillä niin keskikulutus oli 217wh. Ja Rukalle mennään vielä ylämäkeen ja tullessa lasketaan alaspäin.

Edit: tässä vielä sama reissu helmikuulta Model 3 SR+ ilman boksia.

1610034306373.png
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää että tuossa on kuitenkin mennyt yli 1,5h enemmän aikaa kuin meillä Ruka-Espoo -väli tuossa männäviikolla. Eikä ollut mikään kusematta perille - reissu vaan ihan normaalit lounas- ja kahvitauot tuli pidettyä. :hmm:
 
Näyttää että tuossa on kuitenkin mennyt yli 1,5h enemmän aikaa kuin meillä Ruka-Espoo -väli tuossa männäviikolla. Eikä ollut mikään kusematta perille - reissu vaan ihan normaalit lounas- ja kahvitauot tuli pidettyä. :hmm:

Otitko ylös kuinka monta kilometriä tuli ajettua?

Jos puhutaan tuosta suksiboksilla varustetusta reissusta, se tarkoittaa että joko sinulla oli lyhyempi matka, pysähdyitte yhteensä vain 30 minuutiksi, tai sitten ajonopeus oli suurempi. Tai joku kombinaatio noista
 
Otitko ylös kuinka monta kilometriä tuli ajettua?

Jos puhutaan tuosta suksiboksilla varustetusta reissusta, se tarkoittaa että joko sinulla oli lyhyempi matka, pysähdyitte yhteensä vain 30 minuutiksi, tai sitten ajonopeus oli suurempi. Tai joku kombinaatio noista
Lyhyempi toki kun mentiin lyhintä reittiä eikä Oulun kautta. Oletan että tuossa on koukattu Ouluun latureiden vuoksi?

Tauot oli yhteensä n. tunnin tähän päälle
Screenshot_20210107_231326_de.volkswagen.carnet.eu.eremote~2.jpg
 
Ainakin
Normaalit lounas- ja kahvitauot on kyllä niin suhteellinen käsite itsessään, että joku 1,5 h hukkuu kohinaan tuollaisella matkalla. Ajotavallakin saa jo reilusti eroa aikaiseksi (1,5 h eroon peilattuna).
Ajonopeuden ero pelkästään 20 minuuttia.
47km lyhyempi matka? 35 minuuttia. Melkein tunti jo selittyy jos oikein räknäsin.
 
Ainakin
Ajonopeuden ero pelkästään 20 minuuttia.
47km lyhyempi matka? 35 minuuttia. Melkein tunti jo selittyy jos oikein räknäsin.

Varmaan aika lähelle. Toisaalta voi argumentoida että sitä lyhyempää matkaa ei tuolla konfiguraatiolla välttämättä olisi voinut ajaa, jos Oulun kierto oli latauspisteistä kiinni. Sitten taas siihen väliin tarvitaan vain yksi pömpeli lisää niin pääsee lyhyempää reittiä. Akateemisia harjoituksia lienee nämä, aika erot ei edes nyt ole kovin suuria vaikka latausverkosto pohjoisessa on paljon harvempaa kuin etelässä
 
Mielenkiinnosta vertasin noita hintoja, vaikka kovasti eri tyylisiä autoja. VW:ltä siis tulossa noita halpoja malleja, mutta niiden varustelusta ei taida vielä olla tarkempaa tietoa. Teslan suurimpana plussana neliveto.

Tesla model 3 LR awd, 580km, 62.156€.

VW id.3, 77/82kWh perusmalli, 4 paikkainen, 549km, 41 700€.

Erotus 20 500€. Volkkarissa ihan kilpailukykyinen hinta kumminkin.
 
Mielenkiinnosta vertasin noita hintoja, vaikka kovasti eri tyylisiä autoja. VW:ltä siis tulossa noita halpoja malleja, mutta niiden varustelusta ei taida vielä olla tarkempaa tietoa. Teslan suurimpana plussana neliveto.

Tesla model 3 LR awd, 580km, 62.156€.

VW id.3, 77/82kWh perusmalli, 4 paikkainen, 549km, 41 700€.

Erotus 20 500€. Volkkarissa ihan kilpailukykyinen hinta kumminkin.
Tuolla nuo varusteet lukee suht selkeästi: https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/122ad766-4604-41ed-8137-4d4947d0b828
 
Volkkarin varusteet on noissa helppo päätellä - ei ole. Varmaan joku tuollaisen budjettimallinkin ostaa, mutta isoakkuinen matka-auto varusteitta ei nyt ehkä ole ihan optimi. Aika monta tonnia saa ruksia ”siedettävään” (ja sillonkin jää umpipaskat rattipainikkeet sun muut).
 
Itsellä onkin Life malli ja varusteet löytyy listauksesta.

Mutta noiden varusteista ei ole vielä varmaa tietoa, koska hinta on noin 1000€ halvempi:
"ID. 3 NORMAALIMALLISTO (myynti käynnistyy 2021 aikana)"

Life puuttuu peruutuskamera, mutta itse en sitä tarvitsekaan. Lisäksi puuttuu avaimeton lukitus. Mutta onneksi mitään virtanappia ei tarvitse painaa.

Kyllä tuo hinta on ihan oikein kopioitu hinnastosta :)

Isoimpana puutteena pitäisin isoakkuisen 4 paikkaisuutta.
 
Kyllä siinä id.3:ssa hyvin 2.5 tuntia istui. En osaa sanoa mitä eroa on kalliimmissa vaihtoehdoissa. Ja parhaita penkkejä (Tour) ei vielä Suomessa ole. Tai saattoi olla kyllä niissä ensimmäisissä 1st max malleissa, mutta ei ollut täällä autoliikkeessä sellaista.
 
Perusmallin penkki on ahdas ja itse en saanut selälle säädettyä riittävää tukea. Ergomalli vaikutti pätevämmältä, mutta en (myytyyn) autoon mennyt istumaan/säätämään/ajamaan.
 
Pääsen vuorokaudeksi ajelemaan Audi A3 e-tronilla (mallivuosi 2016). Tiedossa ihan vain asiointia pääkaupunkiseudulla. Ei ole plugareista aiempaa kokemusta. Onkohan esim. Ikeassa ilmainen latausmahdollisuus? Ajot tulevat olemaan niin vähäisiä, että yhtä hyvin voisin ajella lataamatta koko ajan, mutta olisi ihan huvin ja urheilun vuoksi hauska kokeilla lyhytaikaista latausta jossain, jos se on vaivatonta.
 
Pääsen vuorokaudeksi ajelemaan Audi A3 e-tronilla (mallivuosi 2016). Tiedossa ihan vain asiointia pääkaupunkiseudulla. Ei ole plugareista aiempaa kokemusta. Onkohan esim. Ikeassa ilmainen latausmahdollisuus? Ajot tulevat olemaan niin vähäisiä, että yhtä hyvin voisin ajella lataamatta koko ajan, mutta olisi ihan huvin ja urheilun vuoksi hauska kokeilla lyhytaikaista latausta jossain, jos se on vaivatonta.

Vantaan Ikeassa ainaki näytti olevan. En tosin ole käyttänyt mutta kuvittelisin olevan ilmainen.
 
Ikean laturit on ilmaisia ja A3 e-tronin kanssa ei pieni lataustehokaan haittaa kun auton laturikin on 3,7kW.
 
Noissa on muistaakseni vain 3,7 kW teho. Motonet/Lidl taitaa tarjota paremman. Mitenköhän joku Prisma, tuskin on Vantaalla ilmaista.
 
Mii tai e-up hinnat on aika korkealla. Aika reippaasti isomman auton saisi 8700€ kalliimmalla.

VW Id.3 alkaen 31 900€, akku 45kWh
Seat Mii+ alkaen 22 693, +varusteet ja väri 530€. = 23 200€, akku 32.3kWh


Luulisi että vag tulisi myymään aika hyvin sähkiksiä, jos vaan valmistuskapasiteettia riittää. Ja riippuen myös siitä että millaisia autoja muut valmistajat saa markkinoille. Vw oli ilmeisesti myynyt eniten sähköautoja 2020. Suomessa siis.
 
Noi ID.3:n varusteet on mielestäni varsin hyvällä tasolla heti halvimmasta mallista lähtien (ainakin nykyisessä hinnastossa). Oikeastaan ainoat varustepuutteet mitkä kummastuttaa on avaimettoman lukituksen ja takakaiuttimien puute. Muutenhan noi lisävarusteet on melkein pelkästään nice to have -tyyppiä, mutta ei mitenkään oleellisia että ainakaan itse niitä oikeasti kaipaisi. Kuitenkin löytyy lämpöpumput, ratinlämmitykset, mukautuvat vakkari, etäohjaukset ja samat mittaristot ja näytöt kuin kalliimmissakin malliessa.
 
Olikos muuten ID.4:ssa takakaiuttimet ihan budjettimallissa? Sitä olen vähän itse pohtinut olisiko siinä riittävät tilat omille tarpeille.
 
Olikos muuten ID.4:ssa takakaiuttimet ihan budjettimallissa? Sitä olen vähän itse pohtinut olisiko siinä riittävät tilat omille tarpeille.
Id.4 on tosiaan kaikissa malleissa.
"Arviohinta alkaen 39 300 €"
Pitäisi olla hyvät tilat, kun id.3 on sekin jo tilava.

"Radio- / infotainment-järjestelmä
navigointivalmiudella. Kaiuttimet edessä ja
takana.10" kosketusnäyttö. Puheohjaus"
Screenshot_2021-01-08-12-39-30-19_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Mii tai e-up hinnat on aika korkealla. Aika reippaasti isomman auton saisi 8700€ kalliimmalla.

VW Id.3 alkaen 31 900€, akku 45kWh
Seat Mii+ alkaen 22 693, +varusteet ja väri 530€. = 23 200€, akku 32.3kWh


Luulisi että vag tulisi myymään aika hyvin sähkiksiä, jos vaan valmistuskapasiteettia riittää. Ja riippuen myös siitä että millaisia autoja muut valmistajat saa markkinoille. Vw oli ilmeisesti myynyt eniten sähköautoja 2020. Suomessa siis.
Anteeks nyt vaan, mutta mitä hemmettiä. Otat Miistä plus mallin ja lisäät vielä turhan värin hinnan. Ei nyt ihan reilu vertailu. 10 k€ lisää on aika paljon, jos tilaa ei tarvitse ja kaupungissa tripletti vie 100-0 käytettävyydessä. Kuskin tilat Miissä ovat ihan vertailukelpoiset id.3:hen paskalla penkillä. Äänieristyksessä id.3 on paljon parempi, muuten laatuvaikutelma on id.3:n kannalta häiritsevän lähellä.

Volkkarin auto (id.3) jäänee käsiin, kun muuta tarjontaa tulee. Sen verran iso handicap nuo käyttöliittymäperseilyt ja sisustan kuralaatu ovat. Muovit natisi, kun kävin koeajolla. Ei hyvä.
 
Peugeotilla on nyt kaikkiin uusiin täyssähköautotilauksiin yksityisille valtion hankintatuen tuplaus eli 2000€ + 2000€, tuohon jos vielä romutuspalkkio päälle niin ihan mukava alennus olisi tarjolla.
 
Anteeks nyt vaan, mutta mitä hemmettiä. Otat Miistä plus mallin ja lisäät vielä turhan värin hinnan. Ei nyt ihan reilu vertailu. 10 k€ lisää on aika paljon, jos tilaa ei tarvitse ja kaupungissa tripletti vie 100-0 käytettävyydessä. Kuskin tilat Miissä ovat ihan vertailukelpoiset id.3:hen paskalla penkillä. Äänieristyksessä id.3 on paljon parempi, muuten laatuvaikutelma on id.3:n kannalta häiritsevän lähellä.

Miten tripletti vie käytettävyydessään kaupungissa? Kääntösäde on melkein identtinen ja kumpikin ovat sen verran kapeita, ettei Suomessa niin ahtaita katuja olekaan että se muodostuisi eduksi.
 
Model 3 LR. Veikkaisin että sen ~20wh lisää tuo boksi, ekaa kertaa se oli nyt katolla tuolla matkalla. Mennessä kun lämpötila oli +3 ja -7 välillä niin keskikulutus oli 217wh. Ja Rukalle mennään vielä ylämäkeen ja tullessa lasketaan alaspäin.

Edit: tässä vielä sama reissu helmikuulta Model 3 SR+ ilman boksia.

1610034306373.png

Q: Onko aikuisella ihmisellä oikeasti tarvetta käydä vessassa / pysähdellä 130-180km ajomatkojen jälkeen, vai tulkitsenko näitä paria screenshottia jotenkin väärin? Vai eikö kersat jaksa räpeltää tablettejaan kuin tunnin läpeensä?

Olen ajanut varmaan saman reitin, 2012 hankin auton Kuusamosta ja hotelli oli Rukalla. Meillä meni kotiin pk-seudulle paljon vähemmän kuin 10h 15min, tankillisella ajoi sen ~600km ja ainoat stopit olivat tankkaus stoppeja (2kpl). Samoin kun lähdimme hankkimaan toista autoa Kuhmosta niin 30km pk-seudun länsipuolelta startatessa ensimmäinen stoppi oli Kuopiossa. Tämä siis syksyllä 2018.

Vai onko nämä nyt sitä sähköauto-FB-ryhmän tyylistä jargonia, että "eihän nyt kukaan jaksa istua autossa yli 2h!". Itse jaksoin, jo skidinä kun porukoilla oli mökki Ylläksellä. Ajeltiin isukin kanssa Espoosta sinnekin dieselpassatilla reiluun 10 tuntiin.
 
Anteeks nyt vaan, mutta mitä hemmettiä. Otat Miistä plus mallin ja lisäät vielä turhan värin hinnan. Ei nyt ihan reilu vertailu. 10 k€ lisää on aika paljon, jos tilaa ei tarvitse ja kaupungissa tripletti vie 100-0 käytettävyydessä. Kuskin tilat Miissä ovat ihan vertailukelpoiset id.3:hen paskalla penkillä. Äänieristyksessä id.3 on paljon parempi, muuten laatuvaikutelma on id.3:n kannalta häiritsevän lähellä.
Valkoinen väri tuli Miihin valittua, kun Id.3:ssa on vähän tyylikkäämpi perusväri. Miissä olisi punainen ja Id.3:ssa olisi joku melko tumma väri. Plus varustelu on ehkä Miissä fiksumpi, mutta se riippuu niin siitä ostajastakin. Mutta tosiaan onhan 10 000€ iso summa rahaakin, ei siinä.

Itse kyllä pärjäisin myös Seat Miillä tai Mii+:lla. Penkeistä en tarkemmin osaa sanoa, mutta Id.3:ssa saa paremaan ajoasennon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ja karttakin on ihan hyviä juttuja (toki se hinta). Myös ilp ja lämmitettävä ratti. Se unohtui että Id.3 suko laturi maksaa 180€.

Miten tripletti vie käytettävyydessään kaupungissa? Kääntösäde on melkein identtinen ja kumpikin ovat sen verran kapeita, ettei Suomessa niin ahtaita katuja olekaan että se muodostuisi eduksi.
Id.3:ssa on ainakin kääntyvät peilit, eli jossain tapauksessa niistä voi olla hyötyä.

Miissä on lämmitettävä tuulilasi. Itsellä on kyllä katos autolle, että ei ole niin välttämätön varuste.
 
Q: Onko aikuisella ihmisellä oikeasti tarvetta käydä vessassa / pysähdellä 130-180km ajomatkojen jälkeen, vai tulkitsenko näitä paria screenshottia jotenkin väärin? Vai eikö kersat jaksa räpeltää tablettejaan kuin tunnin läpeensä?

Olen ajanut varmaan saman reitin, 2012 hankin auton Kuusamosta ja hotelli oli Rukalla. Meillä meni kotiin pk-seudulle paljon vähemmän kuin 10h 15min, tankillisella ajoi sen ~600km ja ainoat stopit olivat tankkaus stoppeja (2kpl). Samoin kun lähdimme hankkimaan toista autoa Kuhmosta niin 30km pk-seudun länsipuolelta startatessa ensimmäinen stoppi oli Kuopiossa. Tämä siis syksyllä 2018.

Vai onko nämä nyt sitä sähköauto-FB-ryhmän tyylistä jargonia, että "eihän nyt kukaan jaksa istua autossa yli 2h!". Itse jaksoin, jo skidinä kun porukoilla oli mökki Ylläksellä. Ajeltiin isukin kanssa Espoosta sinnekin dieselpassatilla reiluun 10 tuntiin.

No meidän perhe stoppaili jo ex diesel ja bensa autoilla 300km välein. Yleensä jopa tuolla matkalla kerran kahvilla kävin ? Myös täältä Kuusamosta jos lähden Ouluun niin yhdet kahvit pysähdyn juomaan matkalla.

Eli varmaan matkustus tyylistä tai tavasta kiinni?
 
Q: Onko aikuisella ihmisellä oikeasti tarvetta käydä vessassa / pysähdellä 130-180km ajomatkojen jälkeen, vai tulkitsenko näitä paria screenshottia jotenkin väärin? Vai eikö kersat jaksa räpeltää tablettejaan kuin tunnin läpeensä?

Olen ajanut varmaan saman reitin, 2012 hankin auton Kuusamosta ja hotelli oli Rukalla. Meillä meni kotiin pk-seudulle paljon vähemmän kuin 10h 15min, tankillisella ajoi sen ~600km ja ainoat stopit olivat tankkaus stoppeja (2kpl). Samoin kun lähdimme hankkimaan toista autoa Kuhmosta niin 30km pk-seudun länsipuolelta startatessa ensimmäinen stoppi oli Kuopiossa. Tämä siis syksyllä 2018.

Vai onko nämä nyt sitä sähköauto-FB-ryhmän tyylistä jargonia, että "eihän nyt kukaan jaksa istua autossa yli 2h!". Itse jaksoin, jo skidinä kun porukoilla oli mökki Ylläksellä. Ajeltiin isukin kanssa Espoosta sinnekin dieselpassatilla reiluun 10 tuntiin.

Jos on diabetes tai muu vaiva tai tupakoitsija, niin kyllä sitä jotuu pysäyttelemään tiuhaan. Kyllä minäkin pysähdyn pitkässä ajossa n. 100km välein lisää kahvia hakemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom