Keskustelua hybridiautoista

Etten nyt vain mennyt enemmän sekaisin, mutta jos sanottaisiin että omalle sähköyhtiölle menee 11c/kWh, niin tuota laturipalvelua käyttäessä ylimenevät kWh:t maksavat siinä tapauksessa minun kukkarolleni 26c/kWh? Eli 11c sähköyhtiölle+siirto+vero ja sen päälle 15c/kWh itse laturi-infrasta Fortumille? Jos oletetaan että tämä 26e/kk tulisi siis täyteen ensin aina täysimääräisenä.
Fortumille et maksa sähköstä mitään tämä paketin tiimoilta. Jos paketin käytät yli, niin se on 26 euroa/kk ja sillä siisti. 50 eurosta vähennetään kulutus 0,15 €/kWh ja lisälaskutetaan 160 kWh yli menevä osuus samalla hinnalla. Sinulle +-0 kuten laskuesimerkistä näet. Sähköstä maksat tietysti sähköyhtiöllesi kulutuksen mukaan ihan kuin muustakin käytöstä. Eli 26 €/kk Fortumille ja 11 snt/kWh sähköyhtiölle.

Jos käytät vain 159 kWh/kk, vähennys on 0,15 € vähemmän eli maksat Fortumille 26,15€. 158 = 26,30 € ... Jos et käytä ollenkaan, maksat 50 €.

Hemmetin sekava systeemi.

e: Sähköstä maksat aina oman sähköyhtiösi hinnan, laturin kk-vuokra vaihtelee 50 -26 € välillä riippuen kulutuksestasi 0 - 160+ kWh/kk välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, että pitäisi jotain maksaa etukäteen. Taloyhtiöön onnistuu ehkä vain maksulla, ei kokemusta. Ennakkomaksaen OKT:ssa tuo on käytännössä avaimet-käteen asennus. Ei siinä mitään pakettia enää sitten makseta tai saada. t. OKT-asuja.

e: Mahtoikohan sulla mennä tuossa taloyhtiön maksuissa sekaisin Charge&Drive, joka on eri palvelu jota peruspulliainen ei saa kotiin?
Eli kuukausipaketissa on joku osuus? Hiukan hankalasti tuolla sivulla kaikki kerrottu.
 
Eli kuukausipaketissa on joku osuus? Hiukan hankalasti tuolla sivulla kaikki kerrottu.
Jättäisin ”hiukan” pois. Ihan hemmetin hankalasti. Könttämaksulla saat laturin omaksi seinään, et muuta. Kk-maksulla siinä on pelkästään tuo typerä kulutuksen mukaan vaihtuva maksu, joka siis ei liity sähköstä maksettavaan hintaan. Kai siinä on ollut houkutuksena laittaa ”iso” paketti tarjolle ja toivotaan että joku hölmö jättää paljon käyttämättä. En nyt tarkistanut saisiko jollain isommalla paketilla halvemmalla kuin 26 €/kk maksimivähennyksellä.

e: Pohjahinta 26 e näytti olevan kaikilla sama eli jos saa paremman laturin puhuttua, niin vain 160 vaihtoehto on oleellinen.
 
Tänään oli aika paljon pakkasta. Alkumatkasta -15 ja lopuksi vain -7.5.
VW id.3 166km 20.8kWh/100km, mutta lämmitys oli vain 16, eli pienimmällä (pienin on low). Ratin lämmitys päällä. Keskinopeus näyttää olevan vain 73km/h. Lämmitys oli siksi noin, koska varmistin, että akku riittää. Esilämmitystä en muistanut käyttää hyödyksi, mutta akku oli sentään ladattu.

IMG20210105140943.jpg

Id.3:n ohjelmistossa on facebookin perusteella joku buki, eikä ilmastointia kannata pitää päällä talvella. Niin ainakin itse ymmärsin ja että päivitys on tulossa.
 
Id.3:n ohjelmistossa on facebookin perusteella joku buki, eikä ilmastointia kannata pitää päällä talvella. Niin ainakin itse ymmärsin ja että päivitys on tulossa.

Mitenköhän auton lämmityksestä on saatu niin vaikeaa sähköllä? Samaa ongelmaa on Model 3:ssa, voit asettaa minkä tahansa lämpötilan ja auton lämpötila voi olla aivan mitä tahansa, mutta harvemmin pyydettyä. Tuollainen käytös valitettavasti kuluttaa aika paljon akustoja. Ei sillä, koeajamassani id.3:ssa ei toiminut ollenkaan lämmitys joten silloin vedin +5C:ssä hanskat ja hattu päässä, mutta oletin tuon nyt olevan vain yksittäinen tapaus (ei vaikuttanut varsinaisesti ostopäätökseeni - vaikkei nyt ehkä nostanut luottamustakaan).
 
Mitenköhän auton lämmityksestä on saatu niin vaikeaa sähköllä? Samaa ongelmaa on Model 3:ssa, voit asettaa minkä tahansa lämpötilan ja auton lämpötila voi olla aivan mitä tahansa, mutta harvemmin pyydettyä. Tuollainen käytös valitettavasti kuluttaa aika paljon akustoja. Ei sillä, koeajamassani id.3:ssa ei toiminut ollenkaan lämmitys joten silloin vedin +5C:ssä hanskat ja hattu päässä, mutta oletin tuon nyt olevan vain yksittäinen tapaus (ei vaikuttanut varsinaisesti ostopäätökseeni - vaikkei nyt ehkä nostanut luottamustakaan).

Mielenkiintoista. Oma kokemus on ollut aika hyvä, auto on ihan tarpeeksi lämmin. Egolf oli kyllä verrattain kylmä auto
 
Mitenköhän auton lämmityksestä on saatu niin vaikeaa sähköllä? Samaa ongelmaa on Model 3:ssa, voit asettaa minkä tahansa lämpötilan ja auton lämpötila voi olla aivan mitä tahansa, mutta harvemmin pyydettyä. Tuollainen käytös valitettavasti kuluttaa aika paljon akustoja. Ei sillä, koeajamassani id.3:ssa ei toiminut ollenkaan lämmitys joten silloin vedin +5C:ssä hanskat ja hattu päässä, mutta oletin tuon nyt olevan vain yksittäinen tapaus (ei vaikuttanut varsinaisesti ostopäätökseeni - vaikkei nyt ehkä nostanut luottamustakaan).
e-208 lämmitys/ilmastointi toimii automatiikkalla hyvin. Leaf lämmityslaiteautomatikka oli yhtä tyhmä kuin muistan aina Nissaneissa olleen.
 
Mitenköhän auton lämmityksestä on saatu niin vaikeaa sähköllä? Samaa ongelmaa on Model 3:ssa, voit asettaa minkä tahansa lämpötilan ja auton lämpötila voi olla aivan mitä tahansa, mutta harvemmin pyydettyä. Tuollainen käytös valitettavasti kuluttaa aika paljon akustoja. Ei sillä, koeajamassani id.3:ssa ei toiminut ollenkaan lämmitys joten silloin vedin +5C:ssä hanskat ja hattu päässä, mutta oletin tuon nyt olevan vain yksittäinen tapaus (ei vaikuttanut varsinaisesti ostopäätökseeni - vaikkei nyt ehkä nostanut luottamustakaan).
Mielenkiintoista. Oma kokemus on ollut aika hyvä, auto on ihan tarpeeksi lämmin. Egolf oli kyllä verrattain kylmä auto
Kyllä tuossa id.3:ssa on tosiaan tehokas lämmityslaite.

Bukina kai vaan se, että ikkunat huurtuu (aivan tukkoon), jos ilmastointi on päällä. Tuo kyllä varmaan korjataan heti seuraavassa päivityksessä kuntoon.

Itsellä ajoa oli 200km ja jo lähtiessä pakkanen -13.5C. kiristyi -15 asti ja siitä sitten vasta loppumatkasta lauhui. En nyt sitten muista paljonko akkua oli vielä jäljellä, mutta noin 100km. Loppumatkasta kulutuskin alkoi pienentymään, kun ei ollut enää niin kylmää. Tai sitten säädin lämpöä jotenkin pienemmälle ja keskikulutus pieneni.
 
Mielenkiintoista. Oma kokemus on ollut aika hyvä, auto on ihan tarpeeksi lämmin. Egolf oli kyllä verrattain kylmä auto

Niin, "tarpeeksi lämmin" ei olekaan se ongelma. Tänään autossa puhalsi niin kuumaa 20C asetuksella takapenkille ettei tahtonut kättä pitää edessä. Oli niin sanotusti kuuma. 19C asetuksella ja estämällä takapenkille puhalluksen taas puhalsi melkein täyttä hökää naamalle kokoajan, ei kovin miellyttävää sekään.

Samoja tarinoita näytti olevan muillakin, joten ei ole ihan yksittäistapaus.
 
Kyllä tuossa id.3:ssa on tosiaan tehokas lämmityslaite.

Bukina kai vaan se, että ikkunat huurtuu (aivan tukkoon), jos ilmastointi on päällä. Tuo kyllä varmaan korjataan heti seuraavassa päivityksessä kuntoon.
Kuulostaa vähän siltä että softa käyttää liian aggressiivisesti sisäkiertoa energian säästämiseksi? Saako tuossa säädettyä manuaalisesti ottamaan ilmaa ulkopuolelta?
 
Niin, "tarpeeksi lämmin" ei olekaan se ongelma. Tänään autossa puhalsi niin kuumaa 20C asetuksella takapenkille ettei tahtonut kättä pitää edessä. Oli niin sanotusti kuuma. 19C asetuksella ja estämällä takapenkille puhalluksen taas puhalsi melkein täyttä hökää naamalle kokoajan, ei kovin miellyttävää sekään.

Samoja tarinoita näytti olevan muillakin, joten ei ole ihan yksittäistapaus.

Softassa muutettu jotain lämmitykseen liittyvää (bugia päässy sekaan)

Meidän 12/2015 S mallissa pelannu hyvin automaatti ilmastointi, mut viime päivitys toi jotain ötököitä > lämpö pysyy hyvin siinä mihin laittaa (ei siis seilaa vaan on aina sopiva) mut nykyään käyttää sisäkiertoa liikaa > lasit sinkkiin helposti. > sopivissa keleissä pakko välillä nakata lasille huurteen poisto (2xtuulilasin kuvaa)


Oisko jotain hämärää kolmosiin myös softassa tullu? -edit- jos siis tarkoitat teslan kolmosta etkä id.3
 
Opin sähköautomiesten podcastistä: Syy miksi on niin paljon minuuttihinnoittelua on se, että lainsäädäntö vaatii kalibroitua mittaria joka mittaa sähkönkulutuksen. Tuota ei vanhemmissa laitteissa ole. Sama joka koskee bensapumppuja, ne on kaikki kalibroituja, koska laskuttaa saa vain varmistetuilla mittayksiköillä. Jakso 8 recharge infra on todella hyvä jakso jossa Sami Saarilahti, rechargelta, joka siis rakentaa latauspisteitä, vastailee kysymyksiin yllättävän avoimesti, osaan tottakai, että ei voi sanoa, mutta ymmärrettävistä syistä aina ja silloinkin antaa usein pienen vihjeen, että miten on. Lopusta jäi mieleen se, että Norjassa, jossa ollaan monta monta vuotta Suomea edellä, ei kukaan puhu lehdissä tai palstoilla range-anxietystä, vaan on siirrytty queue-anxietyyn, eli siis kukaan ei enää pelkää että akku loppuu kesken matkan, vaan että latureille on jonoa.
Kiitos tästä. Oon nyt muutaman jakson kuunnellu ja hyvä podcast eli kuunteluun menee. Ekat jaksot tullu marraskuun lopussa, niin tulee varmaan pikku hiljaa kuunneltua kaikki.

Kyllähän tuo hurjalta kuulosti, että 150kW pikalaturi maksaa sen +100ke vehkeineen ja töineen. Siinä saa muutaman volkkarin ladata ennenkun on vehkeet maksettu, vaikka sähkö olisi ilmaista.
 
Kyllä tuossa id.3:ssa on tosiaan tehokas lämmityslaite.

Bukina kai vaan se, että ikkunat huurtuu (aivan tukkoon), jos ilmastointi on päällä. Tuo kyllä varmaan korjataan heti seuraavassa päivityksessä kuntoon.

Itsellä ajoa oli 200km ja jo lähtiessä pakkanen -13.5C. kiristyi -15 asti ja siitä sitten vasta loppumatkasta lauhui. En nyt sitten muista paljonko akkua oli vielä jäljellä, mutta noin 100km. Loppumatkasta kulutuskin alkoi pienentymään, kun ei ollut enää niin kylmää. Tai sitten sä?

Oma vai koeajossa?
 
Onko menossa maailmalla tai EU:ssa hankkeita yhteisestä lataustandardista ? Vai mennäänkö näillä nykyisillä siis hamaan tappiin?
 
Viimeksi muokattu:
Eikö CCS ja Type 2 ole riittävän standardit?

Kyllähän tuosta uupuu jonkinlainen datayhteys, eli jos auto voisi kertoa vaikka oman "sormenjälkensä", niin sen voisi suoraan yhdistää latausasemaan, joka taas osaisi yhdistää oikeaan käyttäjätiliin. Näin ei tarttisi alkaa temppuilemaan mitään tagien tai appien kanssa..
 
Kyllähän tuosta uupuu jonkinlainen datayhteys, eli jos auto voisi kertoa vaikka oman "sormenjälkensä", niin sen voisi suoraan yhdistää latausasemaan, joka taas osaisi yhdistää oikeaan käyttäjätiliin. Näin ei tarttisi alkaa temppuilemaan mitään tagien tai appien kanssa..
Onhan siellä joku oltava kun osaa kätellä sen virran ja muun.
 
Kyllähän tuosta uupuu jonkinlainen datayhteys, eli jos auto voisi kertoa vaikka oman "sormenjälkensä", niin sen voisi suoraan yhdistää latausasemaan, joka taas osaisi yhdistää oikeaan käyttäjätiliin. Näin ei tarttisi alkaa temppuilemaan mitään tagien tai appien kanssa..

Jos auto ja laite tukee "Plug and charge" ominaisuutta niin sitten se on mahdollista.
 
Oisko jotain hämärää kolmosiin myös softassa tullu? -edit- jos siis tarkoitat teslan kolmosta etkä id.3

Joo tarkoitin Model 3:sta. Onhan se kieltämättä mahdollista, tämä uusi päivitys nyt oli muutenkin vähän sellainen susi, varsinkin UI:n puolesta.
 
Norjan myydyimmät sähköautot 1. Audi E-tron, 2. vw ID.3 ja Tesla Model 3. Kahden viimeisimmän väli taisi olla alle sata autoa.

Joko päätetty uudesta CO2 rajasta ja mille vuotta? Siis tämä 120g raja joka oli 2020, niin vielä tiukempaa jo tulossa?
 
Norjan myydyimmät sähköautot 1. Audi E-tron, 2. vw ID.3 ja Tesla Model 3. Kahden viimeisimmän väli taisi olla alle sata autoa.

Joko päätetty uudesta CO2 rajasta ja mille vuotta? Siis tämä 120g raja joka oli 2020, niin vielä tiukempaa jo tulossa?
Tänä vuonna se on jo 95g.
 
Oma vai koeajossa?
Oma. 16 joulukuuta tilattu ja joulukuun lopussa toimitettu. Koeajoauto oli aiemmin kesärenkailla ja tykkäsin (id.3 siis). Takavetoa pitäisin mukavana plussana ja hyvää ajettavuutta sekä hiljaisuutta.

Beetle "sopivasti" hajosi, niin sai uuden auton alle. Id.3:sta pitäisi myyjän mukaan tulla jo piakkoin se hankintatuella 29 900 maksava pienempiakkuinen ja pienempitehoinen malli.

Id.3 myös mukava, että aika montaa eri vaihtoehtoa pystyy säätämään. Ja ohjaamon värit on kanssa kivat (valaistus). Aktiivinen vakionopeudensäädin on kyllä tosi kiva varuste, niin kaupungissa kuin maantiellä. Maantiellä ehkä vielä suurempi apu. Itse pidin etäisyyttä maksimilla.


Koeajoin äskettäin saman tehoisen (204hv) etuveto Skoda Octavia ladattavan hybridin. Mukava auto sekin, mutta kyllä siinä vähän se polttiksen käynnistyminen harmitti, tai sitten olisi pitänyt tyytyä vähän laiskempaan kiihtyvyyteen. Id.3 taitaa olla muutenkin pikkasen pirteämpi.
 
Kuulostaa vähän siltä että softa käyttää liian aggressiivisesti sisäkiertoa energian säästämiseksi? Saako tuossa säädettyä manuaalisesti ottamaan ilmaa ulkopuolelta?
Voi olla että käyttää aggressiivisesti. Joku juttu että ilmastoinnin kenno kyllä kerää sitä kosteutta pois, mutta sitten kaikki kosteus lähteekin kennosta ja huurruttaa lasit nopeasti.

Siksi id.3:ssa ilmastointi pitää olla pois päältä ja toimii sitten hyvin. Tosiaan korjaava päivitys tulee ja muuttaa sitä toimintaa jotenkin.

En osaa sanoa voisiko sama kikka toimia Teslaankin?

Minusta id.3 ei matka-ajossa huurruttanut laseja, vaikka puhallin oli nollassa.
 
Kyllähän tuosta uupuu jonkinlainen datayhteys, eli jos auto voisi kertoa vaikka oman "sormenjälkensä", niin sen voisi suoraan yhdistää latausasemaan, joka taas osaisi yhdistää oikeaan käyttäjätiliin. Näin ei tarttisi alkaa temppuilemaan mitään tagien tai appien kanssa..
Tämä on siis Plug and charge -ominaisuus, joka löytyy jo mm. Volkkarin ID.3 ja ID.4 -malleista, Taycanista, Ford Mustang Mach E:stä ja mm. Lucid Airista. Ja jatkossa monesta muusta autosta. Volkswagenin omistama Electrify America (suomessa Ionity) on alkanut USA:ssa päivittämään latureitaan tukemaan tuota ominaisuutta.
 
Tämä on siis Plug and charge -ominaisuus, joka löytyy jo mm. Volkkarin ID.3 ja ID.4 -malleista, Taycanista, Ford Mustang Mach E:stä ja mm. Lucid Airista. Ja jatkossa monesta muusta autosta. Volkswagenin omistama Electrify America (suomessa Ionity) on alkanut USA:ssa päivittämään latureitaan tukemaan tuota ominaisuutta.
Entä jos latauksen maksaja ei ole auton omistaja? Saako tuossa valittua muutakin maksutapaa? Eli siis jos henkilö A omistaa auton ja on liittänyt jonkun luottokorttinsa siihen plug and charge juttuun ja sitten lainaa autoa henkilölle B ja haluaisi että B maksaa omat sähkönsä niin onnistuuko?
 
Entä jos latauksen maksaja ei ole auton omistaja? Saako tuossa valittua muutakin maksutapaa? Eli siis jos henkilö A omistaa auton ja on liittänyt jonkun luottokorttinsa siihen plug and charge juttuun ja sitten lainaa autoa henkilölle B ja haluaisi että B maksaa omat sähkönsä niin onnistuuko?
En osaa sanoa miten käytännössä menee, mutta eiköhän sen saa disabloitua tarpeen vaatiessa. Tässä plug and chargesta jonkinlainen video:

 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Onko muuten miltään valmistajalta tulossa farmari tyyppistä sähköautoa? Sedanit ja jotkut pikkuautot ei oikein käy, enkä ole innostunut mistään katumaasturistakaan. Joku volvo V60 sähköisenä olisi sopiva. Nyt siis V60 dieselinä joka on hyvä, mutta seuraava auto varmasti sähköllä. Mutta en tosiaan tee mitään millään sedanilla kun ei sinne mahdu lastenrattaat jne.
 
Onko muuten miltään valmistajalta tulossa farmari tyyppistä sähköautoa?
Skoda Enyaq on varmaan lähimpänä farmaria tällä hetkellä (vaikka varsinaisesti ei farmari olekaan). Porchelta tulee Taycan cross turismo, mutta sitä tuskin moni täällä hommaamassa. Volkkarilta tulee Space Vizzion -konseptiin perustuva farmari, mutta vasta vuonna 2023. Ja MG:ltä on ilmeisesti tulossa MG 5 farmari. Muutenhan noi ovat suht vähissä kun valmistajat keskittyvät katumaastureihin kun ne väkeä tuntuvat kiinnostavan.

Edit. Autojen nimiä korjailtu.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Enyaq on varmaan lähimpänä farmaria tällä hetkellä (vaikka varsinaisesti ei farmari olekaan). Porchelta tulee Taycan gran turismo, mutta sitä tuskin moni täällä hommaamassa. Volkkarilta tulee Vizzion Space -konseptiin perustuva farmari, mutta vasta vuonna 2023. Ja MG:ltä on ilmeisesti tulossa MG 5 farmari. Muutenhan noi ovat suht vähissä kun valmistajat keskittyvät katumaastureihin kun ne väkeä tuntuvat kiinnostavan.
Jep. Noissa Skoda Enyaq tai VW id.4 autoissa on aika reipas tavaratila. Id.4 543 litraa, kun id.3 on 385 litrainen. Eroa noin 158 litraa. Pitäisi tuonne jo rattat mahtua, mutta tosiaan taitavat olla katumaastureita.

Myös id.3 on vähän korkeampi pohja, kun akku vie tilaa. Verrattuna ainakin perus polttikseen.
 
Onko muuten miltään valmistajalta tulossa farmari tyyppistä sähköautoa? Sedanit ja jotkut pikkuautot ei oikein käy, enkä ole innostunut mistään katumaasturistakaan. Joku volvo V60 sähköisenä olisi sopiva. Nyt siis V60 dieselinä joka on hyvä, mutta seuraava auto varmasti sähköllä. Mutta en tosiaan tee mitään millään sedanilla kun ei sinne mahdu lastenrattaat jne.
Kyllähän se volvon xc40 on periaatteessa farmarikoppa, mutta eihän se mikään kovin iso auto ole.
 
Voi olla että käyttää aggressiivisesti. Joku juttu että ilmastoinnin kenno kyllä kerää sitä kosteutta pois, mutta sitten kaikki kosteus lähteekin kennosta ja huurruttaa lasit nopeasti.

Siksi id.3:ssa ilmastointi pitää olla pois päältä ja toimii sitten hyvin. Tosiaan korjaava päivitys tulee ja muuttaa sitä toimintaa jotenkin.

En osaa sanoa voisiko sama kikka toimia Teslaankin?

Minusta id.3 ei matka-ajossa huurruttanut laseja, vaikka puhallin oli nollassa.
Tehtaan ohjeen mukaan on A/C kytkettävä pois päältä alle 10 asteen lämpötiloissa. Korjaus on tulossa.
Puhallin saa tietenkin olla käynnissä.
 
Ei kai tämä kovin uusi juttu ole, että 12voltin akut kyykkäävät pakkasella. Vai mitä tarkoitit?

Sähköautoistahan tuossa artikkelissa ei juuri ollut kyse. Ne vain mainittiin.
Pakkanen hyydyttää Mähkösen mukaan myös täyssähköautojen akkuja. Tällöin sähköauto on viisainta kuljettaa hinausautolla lähimpään latauspisteeseen tai huoltoon.

Tuossahan vihjaillaan vähän toiseen suuntaan. Onko tuo sitten kirjoittajan provakaatiota tai akkutyypin vihjailua?
 
Tesla Björn on testaillut 2021 vuosimallin Model 3:n kulutuslukemia pakkasessa:



Videossa kohdasta 15:17 eteenpäin toteaa, että kulutus on -24C pakkasessa luokkaa 181 Wh/km, jolloin teoreettiseksi rangeksi tulee 387 km. Ei huonosti.
 
Pakkanen hyydyttää Mähkösen mukaan myös täyssähköautojen akkuja. Tällöin sähköauto on viisainta kuljettaa hinausautolla lähimpään latauspisteeseen tai huoltoon.

Tuossahan vihjaillaan vähän toiseen suuntaan. Onko tuo sitten kirjoittajan provakaatiota tai akkutyypin vihjailua?

Pelkkää provoilevaa klikkien hakua. Uutisen sisältö käytännössä oli, että tiensä päässä olevat 12V akut hyytyvät kun pakkaset alkaa olla -20 paikkeilla. Ehjälle 12V akulle tuollaiset pakkaset ei ole mikään ongelma ja vielä vähemmän se on sähköauton akulle ongelma. Tai hyytyyhän nekin, jos jätetään lähes tyhjällä akulla oleva sähköauto seisomaan koviin pakkasiin pitkäksi aikaa, mutta se taas on puhtaasti omaa tyhmyyttä.
 
Pelkkää provoilevaa klikkien hakua. Uutisen sisältö käytännössä oli, että tiensä päässä olevat 12V akut hyytyvät kun pakkaset alkaa olla -20 paikkeilla. Ehjälle 12V akulle tuollaiset pakkaset ei ole mikään ongelma ja vielä vähemmän se on sähköauton akulle ongelma.
Sähköautoissa on myös periaatteessa sisäänrakennettuna tämä jutun ”pakkasvahti”, eli lataa 12V akkua verkkovirralla tai ajossa isommasta ajoakusta.
 
Sähköautoissa on myös periaatteessa sisäänrakennettuna tämä jutun ”pakkasvahti”, eli lataa 12V akkua verkkovirralla tai ajossa isommasta ajoakusta.
Jos 12V akku kuolee niin ei ajoakusta eikä laturista sitä henkiin saada. 12V akkua tarvitaan että auto pystyy pyytämään laturilta virtaa tai kytkemään korkeajänniteakun kontaktorit.
 
Lievästi ihmettelen muutenkin, että kukaan muu valmistaja kuin Tesla ei ole panostanut näihin mataliin ja virtaviivaisiin autoihin. No, ehkä Taycan ja Audi E-Tron GT on voidaan laskea hieman sellaisiksi, mutta ei ehkä ihan kuluttajahintaluokassa ja niissä ei ole muutenkaan menty pieni kulutus edellä.

Katumaasturibuumi tuntuu ajavan voimakkaasti kaiken muun automuotoilun edelle. Itse mielelläni näkisin esim. ID.3:n tekniikalla matalan ja virtaviivaisen liftback-auton markkinoilla.
 
Lievästi ihmettelen muutenkin, että kukaan muu valmistaja kuin Tesla ei ole panostanut näihin mataliin ja virtaviivaisiin autoihin. No, ehkä Taycan ja Audi E-Tron GT on voidaan laskea hieman sellaisiksi, mutta ei ehkä ihan kuluttajahintaluokassa ja niissä ei ole muutenkaan menty pieni kulutus edellä.

Katumaasturibuumi tuntuu ajavan voimakkaasti kaiken muun automuotoilun edelle. Itse mielelläni näkisin esim. ID.3:n tekniikalla matalan ja virtaviivaisen liftback-auton markkinoilla.
VW ainakin suunnitelmissa tuoda farmari ulos.
 
Varmaan saadaan vielä jonkun aikaa odottaa. Tuntuu että autonvalmistajat panostaa näihin futismutsimaastureihin nyt kun sinne saa akkupaketin helpommin mahtumaan ja hintaakin voi nostaa koska citymaasturi. Ei oikeen itteäkään noi maasturit kiinnosta, nykyinen V60 mk2 olis just sopiva mutta akut vaan kyytiin.
Plus se, ettei noi farkut oikein myy niin ei ihme ettei niitä haluta valmistaa ensimmäisten joukossa.
 
Jos 12V akku kuolee niin ei ajoakusta eikä laturista sitä henkiin saada.
Ei tietenkään jos kokonaan on kuollut. Puhe oli ylläpitolatauksesta ja heikosta akusta. Sen suhteen sähköautoilla asiat ei ainakaan huonommin pitäisi olla polttiksiin verrattuna. Periaatteessa ainakin. Toki se 12V akku ennemmin tai myöhemmin pitää vaihtaa ja suunnittelun kukkasia tai softabugeja välillä näkee.
 
Videossa kohdasta 15:17 eteenpäin toteaa, että kulutus on -24C pakkasessa luokkaa 181 Wh/km, jolloin teoreettiseksi rangeksi tulee 387 km. Ei huonosti.
Tuo on vähän ruusuisen kuvan antava lukema. Se saavutetaan kun lähdetään liikkeelle 40C lämpöisellä akulla pikalaturilta.

Jos sulla on auto Lapissa -25C pakkasessa 8A shukotöpselissä yön yli, niin akun lämpötila on aamulla liikkeelle lähdettäessä hyvällä tuurilla 10C. Jos auto ei ole töpselissä ollenkaan, niin akku on pakkasella.

Kun akku on kylmä, lämpöpumpun hyötysuhde heikkenee ja kulutus olisi todennäköisesti jotain 200-250Wh/km kun kabiinin lämmöt pitää tuottaa pääosin lämmitysvastuksella, kun lämpöpumppu ei enää -25 ilmasta mitään saa ulos.

Tietty pidempää matkaa talvipakkasella ajettaessa range on kyllä erinomainen jos hyppii superilta toiselle. Jos 200km välein pysähtyisi superchargerille vetämään sen 20min latauksen, niin samalla saa akun lämpimäksi ja kulutus pysyy seuraavan 200km matalana. Missään muualla kuin norjassa ja Kanadassa ei kyllä riitä superit oikein tuohon, mutta ehkä ensi talvena Suomessakin voi, jos saavat Oulun ja Rovaniemen superit iskuun?
 
Viimeksi muokattu:
Lievästi ihmettelen muutenkin, että kukaan muu valmistaja kuin Tesla ei ole panostanut näihin mataliin ja virtaviivaisiin autoihin. No, ehkä Taycan ja Audi E-Tron GT on voidaan laskea hieman sellaisiksi, mutta ei ehkä ihan kuluttajahintaluokassa ja niissä ei ole muutenkaan menty pieni kulutus edellä.

Katumaasturibuumi tuntuu ajavan voimakkaasti kaiken muun automuotoilun edelle. Itse mielelläni näkisin esim. ID.3:n tekniikalla matalan ja virtaviivaisen liftback-auton markkinoilla.
Tesla model s taitaa tosiaan olla liftback korinen, kun takalasi aukeaa. Mutta model 3 on sedan.

Id.3 taas aika paljon Golf tyylinen muotoilu. Mutta on ainakin käytännöllinen takaluukku.

Hyundai ionoq on virtaviivainen ja matala, mutta siihenpä ei sitten mahdukaan isoa akkua. Suunnittelijoilla pähkäiltävää, että miten akku mahtuu :) id3 sentään tasainen jalkatila takana, kun sähköautoksi suunniteltu.
 
Lievästi ihmettelen muutenkin, että kukaan muu valmistaja kuin Tesla ei ole panostanut näihin mataliin ja virtaviivaisiin autoihin. No, ehkä Taycan ja Audi E-Tron GT on voidaan laskea hieman sellaisiksi, mutta ei ehkä ihan kuluttajahintaluokassa ja niissä ei ole muutenkaan menty pieni kulutus edellä.

Katumaasturibuumi tuntuu ajavan voimakkaasti kaiken muun automuotoilun edelle. Itse mielelläni näkisin esim. ID.3:n tekniikalla matalan ja virtaviivaisen liftback-auton markkinoilla.

BMW i4 taitaa olla seuraava sedan mikä ilmestyy. Vähän itsekin sitä ihmettelin, sähköinen M3 olisi ollut kova kun autoa olin ostamassa. Siinä vaiheessa kun sellainen tulee niin olen varmaan ehtinyt ajamaan model kolmosella 5 vuotta xD Jos alusta asti olisi ollut bemarilta F80 M3:a vastaava sähköauto niin olisihan se ollut todennäköinen valinta. Mutta toisaalta en enää merkkiä vaihda. Fossiilivalmistajat menkööt konkkaan jos se on heidän toive
 
Kun akku on kylmä, lämpöpumpun hyötysuhde heikkenee ja kulutus olisi todennäköisesti jotain 200-250Wh/km kun kabiinin lämmöt pitää tuottaa pääosin lämmitysvastuksella, kun lämpöpumppu ei enää -25 ilmasta mitään saa ulos.

Tietty pidempää matkaa talvipakkasella ajettaessa range on kyllä erinomainen jos hyppii superilta toiselle. Jos 200km välein pysähtyisi superchargerille vetämään sen 20min latauksen, niin samalla saa akun lämpimäksi ja kulutus pysyy seuraavan 200km matalana. Missään muualla kuin norjassa ja Kanadassa ei kyllä riitä superit oikein tuohon, mutta ehkä ensi talvena Suomessakin voi, jos saavat Oulun ja Rovaniemen superit iskuun?

Miksi se akun lämpötila sen lämpöpumpun hyötysuhteen pilaisi?

Sinänsä tuollaisen 50 asteen lämmittäminen lämpöpumpulla on vielä ihan selkeästi hyvän hyötysuhteen puolella, jos pumppu on sellaiseksi suunniteltu.

Enkä usko että akun lämpötila mitenkään romahtaa ajossa, eli eiköhän sen akun lämpö pysy siellä riittävällä tasolla, ilman että sitä erikseen täytyy alkaa superchargerilla lämmittämään.

Tuo Björnin testi on kyllä mielestäni ihan kohtuullisen realistinen lähtökohta norjalaiselle, ja eiköhän suurin osa ihmisistä lähteisi esilämmitetyllä autolla liikkeelle tuollaiselle reissulle, jos siihen on mahdollisuus. Todennäköisin syy tuohon lähtötilanteeseen on kuitenkin ollut se että se on ollut se käytännöllisin tapa toteuttaa testi, ei se että sitä olisi jotenkin erityisen ruusuiseksi yritetty saada sitä tilannetta.
 
Miksi se akun lämpötila sen lämpöpumpun hyötysuhteen pilaisi?

Sinänsä tuollaisen 50 asteen lämmittäminen lämpöpumpulla on vielä ihan selkeästi hyvän hyötysuhteen puolella, jos pumppu on sellaiseksi suunniteltu.

Enkä usko että akun lämpötila mitenkään romahtaa ajossa, eli eiköhän sen akun lämpö pysy siellä riittävällä tasolla, ilman että sitä erikseen täytyy alkaa superchargerilla lämmittämään.

Tuo Björnin testi on kyllä mielestäni ihan kohtuullisen realistinen lähtökohta norjalaiselle, ja eiköhän suurin osa ihmisistä lähteisi esilämmitetyllä autolla liikkeelle tuollaiselle reissulle, jos siihen on mahdollisuus. Todennäköisin syy tuohon lähtötilanteeseen on kuitenkin ollut se että se on ollut se käytännöllisin tapa toteuttaa testi, ei se että sitä olisi jotenkin erityisen ruusuiseksi yritetty saada sitä tilannetta.
2021 Teslan lämpöpumppu hyödyntää akun ylimääräistä lämpöä kabiinin lämmitykseen "octovalven" kautta. Jos akussa ei ole lämpöä mitä hyödyntää tai akkua pitää päinvastoin lämmittää erikseen, niin energiaa auton lämpöjen ylläpitämiseen menee paljon enemmän.

Jos taas lähtee superchargerilta 45 asteisen 500kg akkupaketin kanssa, niin sillä lämpömäärällä ylläpitää kabiinin lämpöjä hyvän aikaa ja se lämpöpumppu saa inputtina nauttia akun lämmittämästä jäähdytinnesteestä sen sijaan, että se joutuu vaivalla pumppaamaan -25C ulkoilmasta lämpöä kabiiniin.

--
Björnin rangetestissä testi lähtee liikkeelle superchargerilta suorastaan kuumalla akulla. Jos lähdet lapin tunturimökin pihasta -25C yön jälkeen, niin akku ei ole 45C kuten Björnin testissä, vaan pikeminkin pakkasella.

Jos auto on 8A yksivaihelaturissa shukotöpselissä, mikä on aika monelle vuokramökkiläiselle ainoa tarjolla oleva lataustöpseli, niin akkua ei saa mitenkään pidettyä noin kuumana. Tai jos auto seisoo kokonaan lataamatta yön yli.

edit:
niin, ja Björnhän testasi juuri tuon 2021 Performance Teslan, jossa on Panasonicin isompi akku. Sen lämmöt nimenomaan romahtavat kylmällä kelillä ja tehonanto romahtaa myös. Tehot putoavat ikävän alas kun SOC laskee alle 25%:n. Tuo 2021 LR tesla LG:n akulla sietää kylmää paljon paremmin, joten sen kanssa mitään isoja ongelmia ei ole ainakaan jos saa akun pidettyä +10C lämmöissä tai lämpimämpänä.
 
Viimeksi muokattu:
ok, en tiennyt että sieltä akustosta siirretään lämpöä ohjaamoon päin.

Sinänsä se tehonannon romahtaminen ei vaikuta rangeen, olettaen että se tosiaan vaikuttaa vain siihen tehon luovutusnopeuteen, suorituskyvyssä se tietysti näkyy. Tuossakin lienee valmistajakohtaisia eroja, alkaako se kylmä akku itsessään kuluttamaan kapasiteettia nopeammin vai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 503
Viestejä
4 509 599
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom