Keskustelua hybridiautoista

Noi Toyotan kevythybridit menee ihan hajuilla joka paikassa. Niissä on todella fiksu ja hyvin toimiva hybriditeknologia.

Tässä on joku vertaillut Hyundai Ioniqia sekä lataushybridinä että kevythybridinä.
Yhdellä testilenkillä lataushybridi pääsi vain 0,6 l / 100km parempaan keskikulutukseen, mutta toisella lenkillä, jossa akkua ladattiin välillä, tietenkin tuli eroa rajusti enemmän. Puhtaassa kaupunkiajossa luonnollisesti lataushybridi oli aivan radikaalisti taloudellisempi. Käytöstähän se paljon riippuu, tuottaako lataushybridi olennaisia taloudellisuuseroja. Ja tietenkin myös autosta. Joku Volvo T6/T8 on aika janoinen auto silloin, kun sillä ei ajeta sähköllä, koska bensakone on niin tehokas ja siksi luontaisesti kovakulutuksinen.

Jollekin voi olla myös merkitystä muillakin seikoilla, kuten tavaratilalla. En tiedä miten nykymalleissa, mutta ennen VAG ja moni muu merkki sijoittelivat ajoakun niin, että tavaratilan koko ja käytettävyys kärsivät siitä. Lastenvaunuja, koiria tai isoa tavaraa säännöllisesti kuskaavien kannattaa niihinkin kiinnittää huomiota.
 
Tulisiko tuo ero moottorista? Plugarissa on vanhempi 1.4 ja hybridissä uudempi 1.5.
Tulee toki ajoakun ja suuremman sähkömoottorin painosta yhden isokokoisen lisämatkustajan verran. Tossa Ioniqissa on kokonaismassan ero 100 kg kevythybridi vs plugari. Kyllähän se jotakin vaikuttaa, vaikkei välttämättä paljoa. edit. En jaksanut etsiä Skodan vastaavia tietoja.

Voi ehkä olla myös jotakin sellaisia moottorinohjauksen ja optimoinnin eroja, jotka voivat plugarissa nostaa kulutusta pelkällä bensakoneella ajettaessa. Ja tietenkin se väkisinkin nostaa kulutusta jos bensakonetta käytetään akun lataamiseen.
 
Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
 
Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
Jos hinta on vain vähän alle Tesla Y:n niin voi olla myynti hankalaa. Uskon että moni valitsee Teslan mieluummin.
 
Tulee toki ajoakun ja suuremman sähkömoottorin painosta yhden isokokoisen lisämatkustajan verran. Tossa Ioniqissa on kokonaismassan ero 100 kg kevythybridi vs plugari. Kyllähän se jotakin vaikuttaa, vaikkei välttämättä paljoa. edit. En jaksanut etsiä Skodan vastaavia tietoja.

Voi ehkä olla myös jotakin sellaisia moottorinohjauksen ja optimoinnin eroja, jotka voivat plugarissa nostaa kulutusta pelkällä bensakoneella ajettaessa. Ja tietenkin se väkisinkin nostaa kulutusta jos bensakonetta käytetään akun lataamiseen.

Ioniq ei edes ole kevythybridi vaan ihan täysiverinen hybridi isolla moottorilla ja ~1.5 kWh akulla, joten plugarin ja kevythybridin painoero on vielä isompi, ioniqista toki kevythybridia ei edes ole olemassa.

Kevythybridillä tarkoitetaan huomattavasti kevyempiä järjestelmiä, mm. Vagin tapauksessa 48V järjestelmä, jossa perinteisen laturin tilalla on 48v laturi, jota voidaan käyttää myös moottorina avustamaan polttomoottoria, sekä hyvin pieni akku.
 
On ihan sama, että onko alla diesel, bensa vai sähköauto. Ruokaa, kahvia ja vessataukoja tarvitaan aina saman verran. Jos sinä et tarvitse, niin etsi omaan käyttöösi realistinen testaaja, meille muille tavallisille ihmisille nuo vessatauot ja syömiset ovat osa matkantekoon käytettyä aikaa.

Veikkaan ettet näe kyllä nyt kuin oman mielipiteesi. Itse inhoan ABC-asemia ja muita hirveyksiä joita valtatien varressa on, enkä ikinä jäisi niihin syömään. Enkä kyllä omasta kaveripiiristäni myöskään monia tunne, jotka jäisivät niihin, eikä yhteisillä reissuillakaan olla koskaan niihin jääty. Ruokakaupassa pysähtyminen lienee ainoita mitä tulee tehtyä jos tahdotaan esim. aamupalatarvikkeet.

Kyllä sen matkan teon tärkein tehtävä on yleensä vain päästä perille, sitä vartenhan matkaan on lähdetty. En tiedä millainen katras osalla kirjoittajista on, itselläni on kolme lasta eikä siltikään pysähdyksiin haluta käyttää paljoa aikaa. Jos matka on niin pitkä ettei se yhdessä päivässä hoidu (tai haluta), niin silloin se pysähdys tehtäisiin aikaisintaan lepopaikassa. Ei missään ABC:llä.

Mutta onhan meitä moneen junaan, toisille kelpaa mikä vain, toiset ovat nirsompia.
 
Veikkaan ettet näe kyllä nyt kuin oman mielipiteesi. Itse inhoan ABC-asemia ja muita hirveyksiä joita valtatien varressa on, enkä ikinä jäisi niihin syömään. Enkä kyllä omasta kaveripiiristäni myöskään monia tunne, jotka jäisivät niihin, eikä yhteisillä reissuillakaan olla koskaan niihin jääty. Ruokakaupassa pysähtyminen lienee ainoita mitä tulee tehtyä jos tahdotaan esim. aamupalatarvikkeet.

Kyllä sen matkan teon tärkein tehtävä on yleensä vain päästä perille, sitä vartenhan matkaan on lähdetty. En tiedä millainen katras osalla kirjoittajista on, itselläni on kolme lasta eikä siltikään pysähdyksiin haluta käyttää paljoa aikaa. Jos matka on niin pitkä ettei se yhdessä päivässä hoidu (tai haluta), niin silloin se pysähdys tehtäisiin aikaisintaan lepopaikassa. Ei missään ABC:llä.

Mutta onhan meitä moneen junaan, toisille kelpaa mikä vain, toiset ovat nirsompia.
Olet vähemmistö, suurin osa autoilijoista pysähtyy huoltsikalla syö.
Näin se vain menee lukujen mukaan.

Aina on poikkeuksia mutta vain massat ratkaisee :)
 
Olet vähemmistö, suurin osa autoilijoista pysähtyy huoltsikalla syö.
Näin se vain menee lukujen mukaan.

Aina on poikkeuksia mutta vain massat ratkaisee :)

Itsekin kuulun ilmeisesti sitten poikkeuksiin. Missä tällaisia lukuja on nähtävillä?
 
Itselle ainakin olis helppo valita Ioniq Teslan sijaan, jos tarjolla on pitkä km-rajaton takuu ja lähtökohtaisesti auton kasaamislaatuun voi enemmän luottaa.
Siis itsekin voisin hyvin ottaa Hyundain, mutta en usko massojen valitsevan Hyundain, jos se maksaa vain pari tonnia alle vastaavan Y:n.
 
Siis itsekin voisin hyvin ottaa Hyundain, mutta en usko massojen valitsevan Hyundain, jos se maksaa vain pari tonnia alle vastaavan Y:n.

Niille joille auto on pelkästään se liikkumisen väline niin tuo valinta voi olla toistepäin helppo - ei haluta olla kokeilemassa "Teslan leluja". Hyundai / Kia on kuitenkin suhteellisen tunnettu ja turvallinen ja sillä on ympäri Suomea myynti- ja tukiverkostoa.
 
Siis itsekin voisin hyvin ottaa Hyundain, mutta en usko massojen valitsevan Hyundain, jos se maksaa vain pari tonnia alle vastaavan Y:n.

Nimenomaan ne massat valitsee sen laadukkaaksi ja toimivaksi todetun tylsän Hyundain, jos vaihtoehto on enemmänkin teknolelu, jonka laatu on ainakin toistaiseksi melko kelvotonta. Siihen on syynsä miksi esim. Toyota myy vuodesta toiseen erittäin hyvin. Sitten on se vähemmistö mikä arvostaa sitä Teslan tekniikkaa ja softaa enemmän laadusta huolimatta.
 
Nimenomaan ne massat valitsee sen laadukkaaksi ja toimivaksi todetun tylsän Hyundain, jos vaihtoehto on enemmänkin teknolelu, jonka laatu on ainakin toistaiseksi melko kelvotonta. Siihen on syynsä miksi esim. Toyota myy vuodesta toiseen erittäin hyvin. Sitten on se vähemmistö mikä arvostaa sitä Teslan tekniikkaa ja softaa enemmän laadusta huolimatta.
Itse lähinnä mietin että löytyykö yli 60k€ maksavalle Hyundaille oikeasti ostajia. Hyundailta puuttuu se brändiarvo, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan lisää, vaikka itse tuote ei toista parempi olisikaan. Tesla on hype ja jotkut ostaa kalliimman Teslan vain siksi kun se on Tesla.

Sitten jos sen Ioniq 5:n hinta saataisiin sinne alle 50k€ niin tilanne voisi olla ihan toinen.
 
Kyllä toi Ioniq pitäisi saada sinne 50ke tienoille. Ilmeisesti kuitenkin akun koko on alle 60kWh, niin ei siitä älyttömästi voi pyytää. Mutta jos hinta noin 50ke, 800V järjestelmä, tehokas latausnopeus, neliveto, runsaasti tehoa ja Hyundain energiatehokas voimalinja niin aika houkutteleva paketti on.
 
Mistä sä pokkus tuon 60 k€ repäsit? Eihän y hinnat alkaen malli ole kuin 50 k$.

e: Näköjään tuossa oli ylempänä ”hinta Suomessa”. Mihinköhän sekin arvio perustuu..
 
Mistä sä pokkus tuon 60 k€ repäsit? Eihän y hinnat alkaen malli ole kuin 50 k$.

e: Näköjään tuossa oli ylempänä ”hinta Suomessa”. Mihinköhän sekin arvio perustuu..
Jos Hyundai maksaisi vain 50 000€, niin olisi minusta aika halpa.

Halvin Y kun maksaa (suomihinta):
66.682 € Ostohinta
 
Jenkkihinnoissa Ioniq 5 näyttää olevan arvatun muutaman tonnin Konaa kalliimmaksi ja 5-10 k$ Y:tä halvemmaksi. Näillä perustein ihmettelen, jos lähtöhinta Suomessa alkaa kutosella. 49900 € sanoisin, jos veikata täytyy :btooth:
 
Itselle ainakin olis helppo valita Ioniq Teslan sijaan, jos tarjolla on pitkä km-rajaton takuu ja lähtökohtaisesti auton kasaamislaatuun voi enemmän luottaa.
Massat nimenomaan valitsee varmaan sen laadukkaasti tehdyn auton vs 0-100km/h liikennevaloissa jätättely specsejä. Porukalta taitaa vähän skaala unohtua näissä Tesla hype jutuissa.

Amerikan tehtaaltahan ei olla tuomassa Y:tä tänne. Oletettavasti Saksan tehtaalla tulee olemaan vähintään yhtä hyvä työn jälki kuin Kiinassa, joten rakomittailijoilla tuskin on valittamista. Taitaa rakomittailijoilla skaala unohtua kun mittailevat millimetrejä
Top%2B20%2BModels.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mistä sä pokkus tuon 60 k€ repäsit? Eihän y hinnat alkaen malli ole kuin 50 k$.

e: Näköjään tuossa oli ylempänä ”hinta Suomessa”. Mihinköhän sekin arvio perustuu..
Tuosta viestistä mä sen otin ja siihen samaan tietoon perustuen oman mielipiteeni perustelin, etten usko Ioniq 5:n myyvän hyvin, jos hinta on lähes Model Y:n verran. Tuo hintatieto ei toki varmaan ole lopullinen vaan osittan vielä spekulaatiota.

Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
 
Jos Hyundai maksaisi vain 50 000€, niin olisi minusta aika halpa.
Tuolla hintaan varmasti kauppa kävisikin. Mutta saako alkaen mallin hinnalla sitten kaikki ne ominaisuudet, rangen, suorituskyvyn jne. mitä nyt on kovasti mainostettu.
 
Amerikan tehtaaltahan ei olla tuomassa Y:tä tänne. Oletettavasti Saksan tehtaalla tulee olemaan vähintään yhtä hyvä työn jälki kuin Kiinassa, joten rakomittailijoilla tuskin on valittamista. Taitaa rakomittailijoilla skaala unohtua kun mittailevat millimetrejä

Pistä seuraavaksi kaikki henkilöautot eikä pelkästään sähköautoja.





Siinä sulle ~$60k Tesla joka pysyy kasassa nippusiteillä.

EDIT: spoiler tagit
 
Pistä seuraavaksi kaikki henkilöautot eikä pelkästään sähköautoja.





Siinä sulle ~$60k Tesla joka pysyy kasassa nippusiteillä.

EDIT: spoiler tagit


Tässä vielä miten pahemmin voivat sössiä. Jopa maavarasta saadaan kadotettua 3cm pois ja menee spekseihin.

Edit. Toki pitäähän se ymmärtää kun pitää saada nopeasti ulos ja 500 000 myytyä autoa.
 
Amerikan tehtaaltahan ei olla tuomassa Y:tä tänne. Oletettavasti Saksan tehtaalla tulee olemaan vähintään yhtä hyvä työn jälki kuin Kiinassa, joten rakomittailijoilla tuskin on valittamista. Taitaa rakomittailijoilla skaala unohtua kun mittailevat millimetrejä
Top%2B20%2BModels.jpg
Eihän tässä ole mitään tekemistä sillä missä ja miten paljon mitäkin valmistetaan. Vaan valmistajan (Tesla) valinnasta päästää runsain mitoin hyvin kyseenalaista laatua läpi. Ei minulla ainakaan ole halua 50+ k€ lähteä kokeilemaan saiko valmistaja koottua yksilön ok-kuntoon, jos vaihtoehtona on toinen valmistaja, joka heittää vielä paremman takuun päälle.
 

Tässä vielä miten pahemmin voivat sössiä. Jopa maavarasta saadaan kadotettua 3cm pois ja menee spekseihin.

Edit. Toki pitäähän se ymmärtää kun pitää saada nopeasti ulos ja 500 000 myytyä autoa.
Joo näitä löytyy vaikka kuinka paljon, mutta mitäpä sitä muutamasta millimetristä kun ostaa +50ke auton. Itselle auton tärkein ominaisuus on luetettavuus ja siksi olen yleensä japanilaisia suosinut.
 
Olet vähemmistö, suurin osa autoilijoista pysähtyy huoltsikalla syö.
Näin se vain menee lukujen mukaan.

Aina on poikkeuksia mutta vain massat ratkaisee :)

Luvut näkyville. Minun tuntuma on että vain hupi- ja lomamatkalaiset pysähtelevät huoltoasemilla. Muut ajavat paikasta a paikkaan b ja se voi olla enemmän kuin 200 km.
 
45ke dollaria oli siinä jutussa hinnat alkaen-arvio, josta summan poimin, aika iso ero tuohon Saksalaisten ennustamaan hintaan. Model Y 66ke Suomi-hintahan ei ole hinnat alkaen mallille, kun tuollaista ei ole vielä edes hinnoiteltu. Model3 SR-malli on n. 10k halvempi, jolloin halvin Y olisi luokkaa 55k ja tuohon vertasin.
 
Uudessa Tekniikan Maailmassa oli listattu 2021 tulevia/julkaistavia/myyntiin tulevia autoja.
Ehkä merkittävimmät; Skoda Enyaq IV, VW ID.4, Tesla Model Y, Nissan Arya (tää voi olla hyvä jokeri), Ioniq 5, BMW ix, Audi E Q4 tms. mikä nyt olikaan..

Eli katumaasturiluokka (joka itsekäkin kiinnostaa) saa varsin laajan kattauksen, joskin vasta vuoden lopussa tai 2022 alussa on "kaikki myynnissä".
Kiinnostava vuosi, vaikka joutuu taas sanomaan että vasta ensi vuonna (2022) näitä pääsee varmaan ostamaan kaikkia..

poista.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Ladattava olisi tehokkaampi, mutta en ole kyllä itse vertaillut noita kahta mallia. Skodan hinnastoa en katsonut, mutta Seatilta vilkaisin.

Halvin 1.5 moottori 5.6 litran kulutus. Kun taas 1.4 ladattavalla akku tyhjänä 6.1 litran kulutus. Ootko tuota Seatia harkinnut, vai mikä tekee Skodasta halutumman?

Screenshot_2021-01-01-11-38-58-24_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Edit:
Skodan hinnastossa ei ollut kulutusta akku tyhjänä.

Ja ladattavassa on yksi vaihde vähemmän, 6 vs 7.

En ole Seatiin tutustunut. Skoda on aiemmin ollut taloudessa ja pidin siitä silloin, eli ihan fiilispohjalta lähdin liikeelle :)
Pitänee käydä ainakin ajamassa tuo Seat.
 
Kyllä minä luin ja ymmärsin, mutta olen vaan aivan eri mieltä siitä, että onko se syömään pysähtyminen keinotekoista hidastamista vaiko ei.

Mitenhän nuo latauspisteet ABC asemilla ym. riittää jos sähköautot yleistyy. Sehän olisi kivaa, kun ajelet pitkää matkaa ja sitten syömisen ja vessassa käynnin lisäksi jäät kyttäämään koska se latausasema vapautuu. Saa nähdä, nykyisellään näyttää paikallisen lidlin latauspisteet olevan aina käytössä. Itse en oikein malta edes jonottaa jakajalle jos on enemmän kuin yksi auto tankkaamassa. 8 tunnin ajosuorite jos sattuu olemaan niin siihen ei kärsi ihan hirveästi lisätä mitään taukoja, yleensä syöminenkin suoritetaan ajon aikana ja kusella käydään levikkeillä.
 
8 tunnin pätkät ajaessa syöden ja juostessa kusten ei oo mitään normisettiä porukalle. Siitähän tässä oli kyse, mikä on riittävän hyvä keskiverrolle kuskille. Vaikka itse ajan tottuneesti pitkää pätkää, niin valehtelisin, jos 3-4 h välein tauko ei olisi paikallaan. Uudemman sukupolven autot saavuttavat jo riittävän ”luonnollisen” tauon matkan vaikka tarve olisi normaalia kaupunkipyörittelyä enemmän maantieajossa. Laturien ”vuoronumero” ongelmaan on kyllä kiva nähdä mikä on ratkaisu.
 
Laturien ”vuoronumero” ongelmaan on kyllä kiva nähdä mikä on ratkaisu.

Lienee helpointa tehdä jono, jossa jonotetaan kerralla kaikille latureille kuten tässä: https://drivetribe.com/p/supercharger-queue-shows-why-ev-SO3tCYJtQSOBpQvmlowrEg?iid=SigAY1nsTL2xX8AlBIWyfQ Käytännön totetuksessa voi toki olla omat haasteensa, jos latauspaikat ovat tavallisten parkkipaikkojen seassa.

Pitkässä juoksussa toimivin on varmaan joku Kempowerin S-sarjan tapainen modulaarinen systeemi, jossa töpseleitä voi olla enemmän kuin yhtä aikaa ladattavia autoja, jolloin ei tarvitse kiirehtiä vapauttamaan laturia kesken ruokailun ja toisaalta voisi jättää auton töpseliin, vaikkei lataus heti alkaisikaan.
 
Suomessa ehkä siinä mielessä onnekas tilanne kun voidaan latausinfran suhteen peesata muita maita, esim. Norjaa, jossa sähköautoja on varhaisemmassa vaiheessa enemmän. Tuskin sielläkään paikallisten apsien parkkiksilla toistasataa pikalaturia niinkuin jollain villeimmät laskutoimitukset. Isossa maailmassa tosin varmaan ihan piakkoin mennään kolmannelle luvulle, kun pelkästään Teslan suurin yksittäinen tällä hetkellä 72.

Kana-muna tyyppinen ongelma sanoisin minä, kohtalaisen suoraviivainen ratkaista, toki investointeja kysyy. Joku juhannus ja joulu voi kyllä sitten olla vähän vaikeampia ratkaistavaksi
 
Eiköhän se oikea ratkaisu ole vaan lisätä niitä latauspisteiden määriä. Kun tarjontaa on tarpeeksi, niin latausta kaipaavat sähköautoilijat eivät jää odottelemaan sinne missä töpseleitä ei ole vapaana, vaan jatkavat 10-20km päähän sille huoltsikalle jossa on enempi latureita.

Tuota varmaan tapahtuu ihan ensi kesänä jo ja viimeistään kesäksi 2022, kun sähköautojen määrä lisääntyy niin rajusti tässä seuraavan vuoden parin aikana.

Jos katsotaan sitä, että miten latauspistekartta on kahdessa vuodessa kehittynyt, niin ei kai tilanne niin huonolta näytä jos kehitys jatkuu samanlaisena?
 
Eiköhän tuo latausinfra ole se mikä aiheuttaa seuraavan myllerryksen huoltamoketjujen bisneksessä. Isot toimijat vetää töpseleitä sen verta ison määrän riviin houkutellakseen matkalaisia nimenomaan omalle pihalle kunhan vain sähköautojen määrät lähtee kunnolla kasvuun.
 
Eiköhän tuo latausinfra ole se mikä aiheuttaa seuraavan myllerryksen huoltamoketjujen bisneksessä. Isot toimijat vetää töpseleitä sen verta ison määrän riviin houkutellakseen matkalaisia nimenomaan omalle pihalle kunhan vain sähköautojen määrät lähtee kunnolla kasvuun.

Aiheuttaa varmuudella myllerryksen huoltoasemille, taloyhtiölle, omakotiasujille, kauppakeskusten pitäjille ja työpaikoille.

Nyt on busineksen paikka, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
mitenhän tuo induktiolataus joka taisi jossain bemarissa ollakin? Olisi helppoa kun pysäköidessä lataus alkaa itsestään.
 
Olihan tuosta Ioniqista jotain tietoja vuotanut, mm. lataus 232kW teholla 20% - 80% 15 minuutissa, WLTP range 450km, kiihtyvyys 0-100 alle 6s ja hinta Suomessa arviolta Model Y tai vähän alle sen.
Hienosti mainitaan että lataus 20% - 80% 15min WLTP range 450km.

Paljonko tuolla 20% ja 80% välillä ajaa? 200km? 200km välein 15min pakotettu tauko, 800km matkalle 45min turhaa seisomista...

Kyllähän sillä pääsee mutta perinteisellä autolla olet aika paljon nopeammin perillä.
 
Hienosti mainitaan että lataus 20% - 80% 15min WLTP range 450km.

Paljonko tuolla 20% ja 80% välillä ajaa? 200km? 200km välein 15min pakotettu tauko, 800km matkalle 45min turhaa seisomista...

Kyllähän sillä pääsee mutta perinteisellä autolla olet aika paljon nopeammin perillä.

Eiköhän lähtö ole kuitenkin 100% varaustasolla ja perillä akku voi olla lähes tyhjäkin.
 
Mielestäni noi yli 200kW käytännön lataustehot alkaa olemaan pitkän matkan ajoon jo ihan käyttökelpoisia. Suurempi ongelma tosiaan matkantekoa ajatellen on, että niitä 300kW latureita olisi suomeenkin hyvä saada noin 100km välein kaikille pääteille (ja riittävän monta pistettä per asema), jotta pitkän matkan ajaminen oikeastikin olisi sujuvaa eri puolille suomea. Tällä hetkellä noita 150kW+ latureita ei montaa suomessa ole ja niitäkin on yksittäisellä asemalla 1 tai 2, joten ruuhkautuvat varsin nopeasti.

Esim. jos nyt helmikuussa Helsingin seudulta lähtee hiihtolomalla ajelemaan Ruka, Vuokatti, Tahko-suunnalle sähköautolla, niin matkan varrella on ainoastaan kolmessa kunnassa suurtehoasemia ja niissä yhteensä 10 latauspistoketta. Helsingistä lähtevät joutuvat periaatteessa kaikki tekemään ensimmäisen pysähdyksen Mikkelissä, josta löytyy kaksi pistoketta. Eli koko uudenmaan sähköautoliikenne pitäisi tyydyttää noilla kahdella pistokkeella, joissa yksi auto viettää aikaa sen 20-30min. Jos osa kiertää Jyväskylän kautta, niin käytössä on yhteensä 4 pistoketta. Siis 4 pistoketta koko uudenmaan hiihtolomaliikenteelle. Loput joutuvat etsimään 50kW latureita, joilla saakin seisottaa tunnin, ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa, olettaen että laturi on vapaana paikalle saavuttaessa.
 
Hyötysuhde huono.
Nopeus huono

Nuo oli ne isoimmat miinukset muistaakseni.
Uteliaisuutta yritin etsiä dataa, joidenkin juttujen mukaan BMW 530e iPerformance (hybridi) latautuisi n. neljässä tunnissa jos ajatus se että oma parkkipaikassa tuollainen toimivuus, niin siitä ilosta varmaan jotain maksaisikin, ja tuo aika ei olisi ongelma.

Hyötysuhteesta ei nopeasti osunut edes tuon vertaa tekstiä, toki kehuttiin , mutta ei avauttu kuinka hyvä (huono). Mutta jos nyt 75% paremmalla puolella niin ainakin osalla sekään ei olisi ongelma. Vaan se saatavuus ja asennusmahdolliis/kustannus.
 
Hienosti mainitaan että lataus 20% - 80% 15min WLTP range 450km.

Paljonko tuolla 20% ja 80% välillä ajaa? 200km? 200km välein 15min pakotettu tauko,
Paperilla varmaan ihan hyvä kaava (ei niitä pikalatureita 10km portain ole), tosin parempaakin voi päästä jos tauot optimoi paremmin.

Paljonko tuolla 20% ja 80% välillä ajaa? 200km? 200km välein 15min pakotettu tauko, 800km matkalle 45min turhaa seisomista...
800km, 8-10 tuntia ajoaikaa. eli ajallisesti siinä ei tavallaan tule turhaa seisomista, ellei sitten jostain syystä pidä noiden lisäksi erikseen taukoja. Jos tässä nyt ei ole tarkoitus noudattaa jotain tiukkaa rytmitystä.

Jos taasen tarkoitus pitää vain kaksi taukoa, mutta pidempiä, niin sitten suunnitella niin että se pitkä tauko on lähempänä kantaman puoliväliä ja siinä saada akkua enemmän ladattua, jolloin voi pitää toisen lyhyen tauon sitten vapaammin.

Silloin ei latauksen takia turhaa seisoskelua ja toki edellyttää että reitillä on niitä lataavia taukopaikkoja joissa tauon kannalta itselle sopivat palvelut ja ruuhkattomuus.

Kyllähän sillä pääsee mutta perinteisellä autolla olet aika paljon nopeammin perillä.
Jos tarpeesi on tuollaisia, niin en nyt tiedä onko se täyssähköauto sinun juttu, varsinkin jos haluat pitää ne tauot paikoissa joissa ei voi edes ajatuksentasolla ladata. Jos kuitekin sähköautoa oikeasta mietit, niin toki ne kantamat ja lataukset on tuolla profiililla tärkeitä valinta perusteita.
 
Esim. jos nyt helmikuussa Helsingin seudulta lähtee hiihtolomalla ajelemaan Ruka, Vuokatti, Tahko-suunnalle sähköautolla, niin matkan varrella on ainoastaan kolmessa kunnassa suurtehoasemia ja niissä yhteensä 10 latauspistoketta. Helsingistä lähtevät joutuvat periaatteessa kaikki tekemään ensimmäisen pysähdyksen Mikkelissä, josta löytyy kaksi pistoketta. Eli koko uudenmaan sähköautoliikenne pitäisi tyydyttää noilla kahdella pistokkeella, joissa yksi auto viettää aikaa sen 20-30min. Jos osa kiertää Jyväskylän kautta, niin käytössä on yhteensä 4 pistoketta. Siis 4 pistoketta koko uudenmaan hiihtolomaliikenteelle. Loput joutuvat etsimään 50kW latureita, joilla saakin seisottaa tunnin, ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa, olettaen että laturi on vapaana paikalle saavuttaessa.

Teslalla on toki omat SC:t, jotka parantavat hieman tilannetta. Toivottavasti päästäisin pian siihen, että HPC-latureiden uusi normaali olisi edes 4 pistoketta. Kuusamon Prismaan ja Rukan Saleenhan on molempiin tulossa tuollaiset. Toivottavasti olisi S-ryhmän uusi normaali tuo.
 
Paperilla varmaan ihan hyvä kaava (ei niitä pikalatureita 10km portain ole), tosin parempaakin voi päästä jos tauot optimoi paremmin.


800km, 8-10 tuntia ajoaikaa. eli ajallisesti siinä ei tavallaan tule turhaa seisomista, ellei sitten jostain syystä pidä noiden lisäksi erikseen taukoja. Jos tässä nyt ei ole tarkoitus noudattaa jotain tiukkaa rytmitystä.

Jos taasen tarkoitus pitää vain kaksi taukoa, mutta pidempiä, niin sitten suunnitella niin että se pitkä tauko on lähempänä kantaman puoliväliä ja siinä saada akkua enemmän ladattua, jolloin voi pitää toisen lyhyen tauon sitten vapaammin.

Silloin ei latauksen takia turhaa seisoskelua ja toki edellyttää että reitillä on niitä lataavia taukopaikkoja joissa tauon kannalta itselle sopivat palvelut ja ruuhkattomuus.


Jos tarpeesi on tuollaisia, niin en nyt tiedä onko se täyssähköauto sinun juttu, varsinkin jos haluat pitää ne tauot paikoissa joissa ei voi edes ajatuksentasolla ladata. Jos kuitekin sähköautoa oikeasta mietit, niin toki ne kantamat ja lataukset on tuolla profiililla tärkeitä valinta perusteita.
Ei varmaan ole minun juttu, tiedän hyvin mutta toki hyvä että vaihtoehtoja alkaa olemaan, 10v päästä sähköautot on sitten varmaan jo minun juttu :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom