Tämä on selvää. Jossain on 110kV/20kV muutoasema, sen perässä 20 kV-verkko, 20kV/400V muuntaja ja pienjänniteverkko. Ongelmat on ilmeisesti ensisijaisesti 20 kV/400V muutajassa ja toiseksi pienjänniteverkossa?
Ettei nyt olisi vähän äärimmäinen esimerkki? Missä näitä kuvailemiasi jakelualueita on ja montako prosenttia kuluttajista kuuluu niihin? 70-80-luvun pientaloissa suora sähkölämmitys on ollut valtavirtaa, joten verkko on alunperin ollut pakko mitoittaa sille, että kaikissa taloissa patterit hohtaa punaisina ja samanaikaisesti. 50-60-luvun sähköistys saattaa hyvinkin olla heikko mutta se on joka tapauksessa saneerauksen tarpeessa.
Sähkösaunakin on ollut yleinen ja sillä on monesti vaihtokytkentä niin, että lämmitys ja kiuas ei ole samanaikaisesti päällä. Jos lataus aiheuttaa ylikuormaa, niin miksi ei edellytetä vaihtokytkentää älyohjattuihin lämmitys- ja latausratkaisuihin? Ei luulisi olevan vaikeaa.
Noin muuten kyllä epäilen, että yleisempi ongelma on se, että maaseudun mummonmökit pimentyvät lopullisesti.
Kapasiteettiongelmaa on ihan joka verkon osassa, KJ-verkossa sen aiheuttaa nyt rajusti yleistyvät sähköakut sun muut vempeleet, sähkökattilat jne. PJ-verkossa taas ongelma on aina paikallinen jossa verkko käy liian pieneksi, kesällä ongelma voi olla rajut ylijännitteet (ei yhtään kulutusta, mutta paljon pientuotantoa jotka työntävät verkkoon sähköä -> jännitteet kohoaa yli 250V -> invertterit menee suojaustilaan ja alkaa katkomaan tuotantoa)
Ei todellakaan ole äärimmäinen esimerkki vaan ihan jatkuvaa arkea. Nuokin voi jakaa helposti kahteen eri laariin, maaseutumaiseen mummonmökki alueeseen ja sitten ihan kaupunkien keskustat.
Maaseutualueella kun jokin alue sähköistettiin, niin jos silloin siellä kaikki olivat hyvin pieniä mökkejä tai vapaa-ajan asuntoja, niin siellä oli vuosikulutukset per kp max 1000 kWh jos sitäkään ja koko jakeluverkko rakennettiin 30-50 kVa pikku muuntajilla ja 35 - 70 amkalla. Per muuntopiiri oli ehkä 1-2 sähkölämmitystä jos sitäkään. Nyt näitä kohteita on enenevissä määrin alettu uudistamaan ja alueelle tulee uusia taloja, joissa sähkönkäytöt on aivan eri luokkaa kuin mitä viimeisen 40v ajan alueella ollut.
Kaupunkialueella taas lähestulkoon kaikkien kaupunkien keskustoissa kerrostaloliittymät sun muut on historiallisista syistä olleet 3x63A, ehkä 3x125A mutta erittäin pieniä kuitenkin. Taloissa ei ollut omia sähkökiukaita tai mitään sähköä vievää, niin pärjäsivät aika pienellä. No nyt kerrostaloja saneerataan, lisätään sähköautonlataukset ja muutenkin sähkönkäyttö nousee reippaasti, niin tämä sitten laittaa saneeraukseen isojakin alueita kaupunkialueella, kun pitää vahvistaa koko jakeluverkkoa mikä sitten vuorostaan 60-70 luvulla rakenneltu sen ajan sähkönkäyttövaatimukset täyttäväksi.
Tuo vaihtokytkentä niin joo onhan niitä, mut ongelma on nimenomaan tuo että vaihdutaan "pelkkä 2 lamppua talossa" -> sähkökiuas, sähköautonlataus systeemiin. Ja toki samalla tuo, et kun laitat satoja tonneja johonkin muuntopiiriin kun sinne tulee pari uutta isoa sähkönkäyttäjää, niin samalla puretaan sitten niitä muita liittymiä siellä.
Tehomaksussa on jotain järkeä, jos se korvaa ensisijaisesti siirron energiamaksun. Perusmaksu kattaisi ikääntymisen ja muun kulutuksesta riippumattoman kulutuksen ja tehomaksu verkon käytön aiheuttamat kulut. Tehomaksun pitäisi määräytyä verkon mitoituksen kannalta mielekkäällä aikajänteellä eikä hetkellisen piikin perusteella, esim. suurin useamman tunnin keskiteho.
Jos kiinnostaa miksi tietyn komponentin ajatellaan kuuluvan mihinkin, niin suosittelen tutustumaan lukuisiin aiheesta tehtyihin diplomitöihin, esimerkiksi:
Tässä diplomityössä tarkasteltiin sähkön siirronhinnoitteluprosessin lisäksi, millaisia vaihtoehtoisia tariffirakenteita on kehitetty, tuotettiin vaihtoehtoisia tehotariffirakenteita sekä tarkasteltiin, millaisia vaikutuksia erilaisilla rakenteilla on yksittäiselle sähkönkäyttäjälle...
aaltodoc.aalto.fi
Pääsee huomattavasti helpommalla, kuin että tässä alkaisin kirjoittamaan romaanin mihin aiheuttamisperiaatteen ja kustannusrakenteen mukaisesti mikäkin kuuluu. Yksikään verkkoyhtiö ei ole hinnoittelussaan lähelläkään kuitenkaan sitä optimi tilannetta, että perusmaksu/energiamaksu/tehomaksu olisivat sillä tasolla, että niiden voisi sanoa olevan kustannusvastaavia.
Mitäpä arvelet, auttaisiko sähköharrastajien kuormitusongelmiin vaihtokytkentä, joka estäisi samanaikaisen lämmitys- ja latauskuorman - sen sijaan, että kaikkia rangaistaan tehomaksulla?
Verkon pitää kestää täysi lämmityskuorma mutta ei mielivaltaista täyttä kuormaa kaikille.
Jos siellä kerran on kuormanhallinta, niin onko tullut mieleen säätää kuormaa vähän pienemmälle ihan vapaaehtoisesti? Niinhän sinä joka tapauksessa teet, kun tulee tehomaksu.
Kuormitusongelmat näyttävät liittyvän ennen kaikkea siihen, kun lämmityskuorman lisäksi vielä lataillaan sähköautoa.
Onko mitään asiallista perustetta periä tehomaksua syvimmän lämmityskauden ulkopuolella? Jos joku lämmittää kesällä paljun 3x16A voimavirralla, miksi siitä pitäisi maksaa tehomaksu?
Olikin mahdottoman helppoa päätellä, että tehomaksuahan tässä ollaan virittelemässä kuluttajille:
Nuo että milloin tehomaksua tarkastellaan ja milloin ei oli tuon lausuntopyynnön yksi kyselykohtia, tässä on jo nyt verkkoyhtiöittäin eroja. Esimerkiksi Ruotsissa joissakin yhtiöissä tehomaksut on jaettu erikseen 4 eri vuodenaikaan ja määräytyvät kaikissa eri tavoin, vaikka nyt kesällä ei sitten oikeastaan tule kuin äärimmäisissä tapauksissa. Näissähän on vain mielikuvitus rajana, mutta lainsäädännön ja viraston & politiikkojen mielestä verkkoyhtiö hinnoittelujen pitäisi olla sellaisia, että sen oikeasti ymmärtää tyhmäkin eikä tarvitse exceliä käyttää, että tajuaa mistä se lasku nyt muodostuu. Näissä yksinkertaistuksissa käy vaan juurikin tuo, et ei se ole välttämättä hyvä oikein kellekkään, mutta tyhjää parempi.
Tehomaksuhan kannustaa nimenomaan tuohon kuormanhallintaan, jos tiedät että kun lataat 35A sulakkeilla täyttä tehoa + kiuasta samaan aikaan ja nakutat sieltä 24 kW edestä tehomaksua, niin onhan sulla heti insentiivi rajottaa sähköautonlataustehoa niin, että kiinteistön kokonaiskuorma on max 15 kW vaikkapa.
Verkkoyhtiöillä Suomessa ei ole mitään mielenkiintoa lähteä itse ohjaamaan asiakkaiden kuormia ja laitteita (Joo sähkömittarin kuormanohjausrele ohjailee nyt, mut se on kalenteri ohjausta yms, ei tehoa vasten) kuin vaikka Saksassa ovat yrittäneet vääntää sitä toimimaan jo vuosikymmenen. Se on teknologinen ja byrokratinen helvetti.
Eikä myöskään noihin aurinkopaneelien inverttereihin todellakaan haluta ottaa kiinni verkkoyhtiönä suoraan. Nehän rajoittaa nykyisin itse omaa tehoaan, kun jännite nousee yli 251V.