Keskustelua hybridiautoista



Kai tämä lähellä totuutta on?


Ainakin yksi monista totuuksista. Ei taida vielä olla markkinoilla ”one size fits for all”-tyyppistä ratkaisua, siksi autokauppa kukoistaa kun muuttuvan käyttötarpeen myötä on vaihdettava autoa..
 
Tarkoitat varmaan, että diesel vie kaikkialla vähemmän paitsi kaupunkiajossa.

En tiedä mitä hemmettiä pitää tehdä että saa perus 330d:n kuluttamaan 8-9 litraa motarilla tai 7-8 litraa maantiellä. Varmaan ajat kolmosella kokoajan tai jotain? Tollaisia lukemia ainakin ite sain kun oli 330e yön yli koeajossa. Jäi kyllä sit ihan muista syistä ostamatta se auto, mutta kumminkin.
330e vie oman koetun ja todellisen kulutuksen mukaan espoo-levi edestakas 3 päällä viikon kamoineen n.5l/100km
Tottakai jos sitä polkee menemään niin kuluttaa kun siellä kuitenkin on se bensaturbo joka kyllä vie jos haluaa niin.
 
Tekee nämä uutiset vaikeaksi kyllä valita autoa kun melkein jo kallistuin plugariin mutta nyt tuntuu, että silti se diesel on parempi vaihtoehto.
 
Juujuu, eli kaikessa ajossa siis. Kyllä kyllä.
oma koko omistusajan (n.25000km) keskikulutus on 6.1l/100km ja lataan vain duunissa. ajot pääosin kehä3 sisäpuolella suhaamista pääosin kehiä ja motareita pitkin.
huomattavasti alemmas pääsisi jos kotona olisi latausmahdollisuus.
 
No joo, 3-litrasella voi olla aika samoissa kyllä kulutus jos noin pienellä menee lataamatta.

Se on toki valitettavaa että BMW ei ota omasta 4-mukisesta koneestaan ulos kauheasti tehoja, muut kun ottaa sieltä 230-240 hp ja silti kulutus on naurettavan pientä, pääsee helposti pienemmällä kulutuksella kun perus plugarilla. Ei oikein noi perinteiset bensakoneet sovi sähkömoottorin jatkeeksi ellei tarkoitus ole tehdä vaan tehokas auto.
Ne nimenomaan sopii siihen mitä itse haen plugarilta eli juurikin mahdollisimman paljon tehoa hintaan nähden. 330e maksoi saman ku tyyliin 320i ja ihan eri kulkuluokan vekotin. Valtio vielä avustaa sitä koska valehdellut päästöt on olemattomat niin verotkin on olemattomatm niin ostossa kuin käytössä.
 
Tuo kuulostaa kyllä aika kovalta kaupunkikulutukselta, onko Miissä sitten vain niin iso kulutus? Itellä Model 3 sanoo 30tkm keskikulutukseksi samaa ja siinä on 90% maantietä. Kaupungissa kulutus on aina alle 16kwh/100km. Paras lukema ollut 11kwh/100km
En ole postaaja, mutta kotipalvelussa auto sammutetaan aina kylmenemään X minuutiksi parin kilsan välein. Kabiinin lämmityksen / jäähdytyksen, sekä tuosta tulevat muut haitat luulisi selittävän eron. Samasta syystähän se postaajan aiempi Avensiskin imi polttoainetta varsin kovasti.


Juurikin näin se asia on mitä arvottu. Vaikka kulutus olisi 25kwh/100km siltikin tuo on halpaa kuin saippuaa ajella ton vehkeen kanssa kuin mitä vanhalla Toyotalla. On ollu tuossa samassa ajossa myös Auris hybrid 2018vm ja sen kulutus taisi olla 8L/100km muistaakseni 5000km ajon. Tuo vaimokkeen kotipalvelu ajo kuluttaa yllättävän paljon kun ajetaan 1-33km ja auto on parkissa 15-60min ja sitten taas kopan jäähdytys/lämmitys.
 
No ei kai se nyt bemarin tapauksessa siihenkään sovi? Mitä tuosta nyt on otettu, joku 230-250 heppaa 2-litraisesta koneesta ja sähkömoottorista yhteensä? No näissä uudemmissa generaatioissa on vähän parempi tilanne. Mutta ei noi kyllä plugareiksi ole kovin tehokkaita edes.

Missä päin maailmaa 320i ja 330e on saman hintaisia? Suomessa hintaeroa on sellainen 13 tonnia. 330i ja 330e on vähän lähempänä toisiaan.

Vähän käytettynä ostin ja olivat aivan saman hintaisia ottiko sitten 330e vai 320i/d. 330i helvetisti kalliimpi. Voi olla että on ajat muuttunut, ekaa kertaa omassa autohistoriassa ei oo tullu nettiautoa selailtua koska ei mitään mihin tän vaihtaisi, lisäksi eka auto ikinä missä ei ole ollut ainuttakaan vikaa/häiriötä koko omistusaikana. i4 julkaisua odottelen.
 
Näyttäis olevan tosiaan 2-4 tonnin sisällä toisistaan tuossa 20-25 tonnin luokassa yksilöstä riippuen noi 320i ja 330e. Näköjään ruotsin/saksantuonnit sotkeneet ihan kunnolla tuon plugaripuolen, sääliksi käy uutena Suomesta ostaneita.
Nojep, omastakin oli haihtunut reilussa vuodessa yli 30k. Harmitti varmaan kuka uuden oli ostanut mutta itse sai aika viimesen päälle yksilön käytännössä kaikilla herkuilla ja tehdastakuukin voimassa (minkä sai rahalla jatkettua 5 vuotiseksi)
 
Miten ihmeessä farkkudieselillä saa menemään keskikulutuksena 7,6l/100km? Onko siellä tankissa reikä?
Nopeasti on unohtunut, että vuonna 2019 diesel pyöri parikymmentä senttä nykyistä hintaa ylempänä. Keskikulutus on ollut jotain 6,5 litran luokkaa. Jatkuva neliveto ja kohtuu paljon motariajoa.
 
Tekee nämä uutiset vaikeaksi kyllä valita autoa kun melkein jo kallistuin plugariin mutta nyt tuntuu, että silti se diesel on parempi vaihtoehto.

Jep, tulee niin paljon ristiriitaista infoa aiheeseen liittyen, että ehkä viisainta on ajaa polttomoottorilla vielä viitisen vuotta ja sitten siirtyy täyssähköön jos ovat polttisten veroisia&hintaisia.
 
Tekee nämä uutiset vaikeaksi kyllä valita autoa kun melkein jo kallistuin plugariin mutta nyt tuntuu, että silti se diesel on parempi vaihtoehto.

Tuo twiittihän nyt ei sisältänyt mitään infoa, paitsi sen, että täysautoedulla ei ole mitään kannustinta ladata, että ei tuon perusteella kannata omaa harkintaa heilauttaa suuntaan tai toiseen. Dieselhybridi on todennäköisesti vanhempi volvo tai mersu, joissa kantama on minimaalinen sähköllä.

Plugarin valinta on vaikea pulma, siihen joutuu aina panemaan joka arvon laskentaan omasta ajoprofiilistaan. Juuri mitään WLTP-juttuja paitsi rangea on melko turha geneerisesti katsoa ja rangen kanssakin pitää sitten vielä selvittää miten se muuttuu talvella, ts. antaako auto lämmittää sähköllä vai pöristeleekö se polttista heti nollasta asti vai jokumuumikä.

RAV4 PHEVin esilämmitys alkaa käymään aika hengettömäksi jo -10°C kohdalla. Sähköllä se kuitenkin siinä vielä ajautuu, mutta vähän viileää on matkustamossa.

autoruuvi
 
^Harmillinen homma tuo heikko lämmitys. FB:n puolella joku taisi kans kommentoida että A-mersun polttis ei suostunut sammumaan pikkupakkasella...itse olen pitänyt näitä kahta jopa aika ylivoimaisena kilpailijoihin verrattuna, mutta huonot talviominaisuudet kyllä laskevat pisteitä. PK-seudun talvissa ongelma taitaa kyllä olla pieni, mutta pohjoisempana eri juttu.
 
Laihasti asiaan liittyen, talven ekat kunnon pakkaset oli vihdoin. Eilen ja tänään -21 ja models S on kyllä hyvä talviauto. Lämpöä riittää ihan sekona ja vaikka lasikaton järkevyyttä talvella mietin hankkiessa niin eipä tuo kylmää hohkaa.

Pakkasen vaikutus kulutukseen ei myöskään ole ainakaan matkaajossa iso. 218wh/km näkyy about menevän. Tienpinnan kunto se ratkaisevampi, paksu lumi tai sohjo nostaa kovasti kulutusta.
 
Noi polttoaineen kulutukset on kyllä hauskoja.. Ne ovat aina joko liian pieniä tai liian suuria "todellisuuteen" nähden, riippuen ihan siitä mikä sopii valittajaan omaan propagandaan.

Tai sitten tämä kun sähköautoa koeajavat mökäävät siitä että millään sähköautolla ei ole sitä virallista rangea, kun se virallisen ragen testi on vaan ihan paska.
 
Noi polttoaineen kulutukset on kyllä hauskoja.. Ne ovat aina joko liian pieniä tai liian suuria "todellisuuteen" nähden, riippuen ihan siitä mikä sopii valittajaan omaan propagandaan.

Tai sitten tämä kun sähköautoa koeajavat mökäävät siitä että millään sähköautolla ei ole sitä virallista rangea, kun se virallisen ragen testi on vaan ihan paska.
Tämä on kyllä niin totta. Ihan esimerkkinä voisin omasta Mii:stä ilmoittaa, että se menee aamuisilla lasten kouluunviemisreissuilla 8 kWh/100km keskikulutuksella (kesällä) tai nyt talvella lähes 30 kWh/100km eikä pahimpia loskakelejä ole vielä edes nähty. Aika hurja ero minkä tuo lämmitys tuo lisää kun ajaa kilometrin tai kaksi suuntaansa. Jos taas ilmoittaisin työmatkan (~20km) kulutuksen niin kesällä se on parhaillaan noin 12 kWh/100km ja talvella jotain 17-20 kWh/100km väliltä. Eroa ei olekaan enää kovinkaan paljoa. Ajoprofiili siis vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen eikä sellaista virallista testisykliä ole olemassakaan, joka kertoisi 100%:n totuuden kaikille eri ajoprofiileille ja -tyyleille.
 
Tässäpä muuten eräät kulutuslukemat, kun tuli otettua talteen. Tässä ajettu kotoa Hyvinkäältä moottoritietä Vantaalle Teslan liikkeen pihalle, eli pari kilometriä taajama - motari - moottoriliikennetie talvinopeudella - pari kilometriä taajama. Sit sama takaisin Skodalla. Tesla esilämmitetty, Skoda ei. Esilämmitys olisi pudottanut Skodillacin kulutusta pari desiä näin lyhyellä matkalla. Molemmissa adaptiivinen vakkari piti nopeutta yllä, mittarinopeus taisi olla rajoitus +6.

Lämpötila -3 C, matka 44 km, matka-aika 31 min:
Tesla Model 3 SR: 180Wh/km
Skoda Octavia 1.0 DSG: 5,4 l/100 km
 
Tässäpä muuten eräät kulutuslukemat, kun tuli otettua talteen.

Lämpötila -3 C, matka 44 km, matka-aika 31 min:
Tesla Model 3 SR: 180Wh/km
Skoda Octavia 1.0 DSG: 5,4 l/100 km

Sitten kun muutetaan ne vielä samoiksi yksiköiksi keskenään, niin näkyy, että erohan on suorastaan yllättävän pieni.

Tesla 18,0 kWh/100 km
Skoda 48,6 kWh/100 km.
 
Tämä on kyllä niin totta. Ihan esimerkkinä voisin omasta Mii:stä ilmoittaa, että se menee aamuisilla lasten kouluunviemisreissuilla 8 kWh/100km keskikulutuksella (kesällä) tai nyt talvella lähes 30 kWh/100km eikä pahimpia loskakelejä ole vielä edes nähty. Aika hurja ero minkä tuo lämmitys tuo lisää kun ajaa kilometrin tai kaksi suuntaansa. Jos taas ilmoittaisin työmatkan (~20km) kulutuksen niin kesällä se on parhaillaan noin 12 kWh/100km ja talvella jotain 17-20 kWh/100km väliltä. Eroa ei olekaan enää kovinkaan paljoa. Ajoprofiili siis vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen eikä sellaista virallista testisykliä ole olemassakaan, joka kertoisi 100%:n totuuden kaikille eri ajoprofiileille ja -tyyleille.
Tuollainen lyhyiden nurkka-ajon maksimikulutus on loppupelistä melko yhdentekevää, edes Miin pikkuakkua ei saa niillä kulutettua päivässä loppuun. Loppupelistä sähköautoilijaa kiinnostavat luvut on:
- maantierange 120km/h kesäkelissä
- maantierange 100km/h talvella
Jos nuo ranget on omaan käyttöön siedettävät, range riittää kyllä kaikkeen muuhun ajoon.
 
Tuollainen lyhyiden nurkka-ajon maksimikulutus on loppupelistä melko yhdentekevää, edes Miin pikkuakkua ei saa niillä kulutettua päivässä loppuun. Loppupelistä sähköautoilijaa kiinnostavat luvut on:
- maantierange 120km/h kesäkelissä
- maantierange 100km/h talvella
Jos nuo ranget on omaan käyttöön siedettävät, range riittää kyllä kaikkeen muuhun ajoon.

Juuri näin. Sitten jos ei ole kotilatausta niin sitten jotain merkitystä sekalaisen ajon kulutuksella.
 
Tämä on kyllä niin totta. Ihan esimerkkinä voisin omasta Mii:stä ilmoittaa, että se menee aamuisilla lasten kouluunviemisreissuilla 8 kWh/100km keskikulutuksella (kesällä) tai nyt talvella lähes 30 kWh/100km eikä pahimpia loskakelejä ole vielä edes nähty. Aika hurja ero minkä tuo lämmitys tuo lisää kun ajaa kilometrin tai kaksi suuntaansa. Jos taas ilmoittaisin työmatkan (~20km) kulutuksen niin kesällä se on parhaillaan noin 12 kWh/100km ja talvella jotain 17-20 kWh/100km väliltä. Eroa ei olekaan enää kovinkaan paljoa. Ajoprofiili siis vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen eikä sellaista virallista testisykliä ole olemassakaan, joka kertoisi 100%:n totuuden kaikille eri ajoprofiileille ja -tyyleille.


Juuri näin. Mitä oon meidän Miin kulutuksia seurannut niin sillä akulla pääsee näillä keleillä 140-160km? Meidän ajossa ja vaimolla tulee yleensä n.60-80km päivässä siihen, joka päivä saa iskeä töpselin kiinni. Mutta silti en vaihtaisi täyssähköstä mihinkään muuhun.

Miten tuon bensan kulutuksen sai muutettua kwh?
Mielenkiinnosta vaan kysyn kun toi oma käyttis millä itse ajan töihin niin vie 13.3l/100km ajo on 80%, maantiet 20% lopu kaupunkia.
 
Miten tuon bensan kulutuksen sai muutettua kwh?
Mielenkiinnosta vaan kysyn kun toi oma käyttis millä itse ajan töihin niin vie 13.3l/100km ajo on 80%, maantiet 20% lopu kaupunkia.

Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/l. Tuosta tulisi siis 119,7 kWh/100 km.

Tuonne aiempaan Teslan kulutukseen pitäisi lisätä vielä 10%, että se olisi vertailukelpoinen, koska noin ilmoitettu lukema on mitä todennäköisimmin auton ilmoittama akusta otettu energiamäärä, ei verkosta autoon ladattu energiamäärä. Sittenkin se on vielä alle 20 kWh/100 km.
 
Ei kai se energiankulutuslukema nyt sentään ota mitään kantaa päästöihin. Päästöt ovat sitten asia erikseen joissa tietysti sähköntuotantotavalla on iso merkitys lopputulemaan. Toki jos kokonaisenergiamäärä laskee ja tyypillisesti isoissa voimaloissa on parempi hyötysuhde kuin pienessä moottorissa niin päästöt toki laskevat jo noinkin osittain. Lisäksi jopa hiilivoimaloissa on erilaisia suodattimia nykyään, joten niitä muitakin päästöjä (muitakin kuin CO2) syntyy energiamäärää kohden todennäköisesti aika paljon vähemmän.
 
Juuri näin. Mitä oon meidän Miin kulutuksia seurannut niin sillä akulla pääsee näillä keleillä 140-160km? Meidän ajossa ja vaimolla tulee yleensä n.60-80km päivässä siihen, joka päivä saa iskeä töpselin kiinni. Mutta silti en vaihtaisi täyssähköstä mihinkään muuhun.

Miten tuon bensan kulutuksen sai muutettua kwh?
Mielenkiinnosta vaan kysyn kun toi oma käyttis millä itse ajan töihin niin vie 13.3l/100km ajo on 80%, maantiet 20% lopu kaupunkia.

OT: Bensiinin jalostaminen vie kuulemma reilun 1kwh sähköä bensalitraa kohden, eli ajokkisi käyttää enemmän sähköä kuin puolisosi sähköauto (siinä tapauksessa että onkin diesel, oletan lukujen silti täsmäävän)
 
Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/l. Tuosta tulisi siis 119,7 kWh/100 km.
Itseasiassa tuo ei käytännösä pidä paikkansa, koska pumpusta tulee etanolilla laimennettua bensaa.

Tuo 9kWh/l tarkoittaa 32,9MJ/l energiasisältöä, Neste ilmoittaa 95E10 energiasisällöksi 30,9MJ/l eli 8,58kWh/l.

No käytännön merkitys tällä kommentilla on oikeastaan ihan sama kuin tuolla kulutuksen laskemisella energiasisällön perusteella :)
 
Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/l. Tuosta tulisi siis 119,7 kWh/100 km.

Tuonne aiempaan Teslan kulutukseen pitäisi lisätä vielä 10%, että se olisi vertailukelpoinen, koska noin ilmoitettu lukema on mitä todennäköisimmin auton ilmoittama akusta otettu energiamäärä, ei verkosta autoon ladattu energiamäärä. Sittenkin se on vielä alle 20 kWh/100 km.


Aika hurjia lukuja. 98 menee mun tankkiin ainoastaan kun 03vm Toyota Caldina. Mut se siitä sitten.

Kyl toi Mii paikassaan on hyvä ainakin omasta mielestäni kun sai vielä sen verran edullisesti viimevuonna tilattua.
 
Hesarissa oli arvosteltu Jeep Compass -lataushybridi, mutta ei saanut pahemmin kehuja. Mietin kyllä, että kuka potentiaalinen Jeepin ostaja haluaisi auton, jossa on 1,3-litrainen Fiatin valmistama moottori? Sinänsä plugaritekniikan osalta ilmeisesti kohtuullinen, mutta akku tyhjänä taloudellisuus ei näytä vakuuttavan.
 
Hesarissa oli arvosteltu Jeep Compass -lataushybridi, mutta ei saanut pahemmin kehuja. Mietin kyllä, että kuka potentiaalinen Jeepin ostaja haluaisi auton, jossa on 1,3-litrainen Fiatin valmistama moottori? Sinänsä plugaritekniikan osalta ilmeisesti kohtuullinen, mutta akku tyhjänä taloudellisuus ei näytä vakuuttavan.

Olen ollut kovasti utelias näiden uusien Jeeppien suhteen. Erityisesti Renegade 4xe:n Trailhawk-versio sopisi omaan käyttööni teoriassa hienosti. Työajoa 40-80 km/h nopeuksilla tulee 30-60 km/päivä, satunnaisesti pitempää reissua. Eli ajelisin enimmäkseen sähköllä. Lisäksi kuljen välillä paikoissa, joissa Jeepin maasto-ominaisuuksista olisi hyötyä.

Tarkoitatko, että tuo Fiatin moottori on teknisesti kyseenalainen, vai sitä, että Fiatin moottori olisi Jeeppimiehelle imago-ongelma?
 
Tarkoitatko, että tuo Fiatin moottori on teknisesti kyseenalainen, vai sitä, että Fiatin moottori olisi Jeeppimiehelle imago-ongelma?
Imagopuolta ajattelin lähinnä. Sinänsä mielenkiintoista, että noin isoon ja raskaaseen autoon on laitettu noin kireälle viritetty pikkuturbo, vaikka se toki saakin paljon apua sähkömoottorilta.
 
Imagopuolta ajattelin lähinnä. Sinänsä mielenkiintoista, että noin isoon ja raskaaseen autoon on laitettu noin kireälle viritetty pikkuturbo, vaikka se toki saakin paljon apua sähkömoottorilta.


Teknisesti noissa neliveto plug-ineissä rajoittaa etuakselille asennetun ISG (Integrated starter generator) pieni teho ~10kw, joka ei kykene tuottamaan tarpeeksi kuormaa bensamoottorille. Näin ne on akun tyhjentyessä käytännössä mild hybrideitä. Taka-akselilla ilman mekaanista yhteyttä regenerointi ei ole järkevää sieltä renkaiden kautta jatkuvasti "jarruttamalla".

Voisi myös olettaa, että tyhjällä akulla neliveto-ominaisuuksia joudutaan rajoittamaan kun se hihnavetoinen ISG voi tuottaa vähemmän mihin takamoottori on speksattu. Möyrimään vaikeakulkuiseen maastoon ei ehkä tyhjänpuoleisella akulla kannata lähteä.

Yleisfiilikseltä bensa Renegade oli kyllä ihan positiivinen kokemus. Sisätiloiltaan käytännöllisen halpa työkalu, muttei kuitenkaan niin halpa kuin joku Suzuki Vitara. Vuokra-autona ihan jees.

Esimerkiksi etuveto Ioniqissa on ISG ~10kw + mallista riippuen 30-45 kw pääsähkömoottori ennen vaihdelaatikkoa. Moottorin korkean kuormapisteen kuulee hyvin hitaassa lähdössä. Tällä saadaan tasaisessa ajossa ja hitaissa kiihdytyksissä pidettyä se moottori parhaassa ~40% hyötysuhteessa. Välillä generoitu energia käytetään kiihdytyksen avustukseen tai pätkään täyssähköajoa nollakulutuksella. Tuolla päästään tässä korissa jopa alle nelosella alkaviin lukuihin kesällä matka-ajossa tankilta mitattuna. Ja toki mekaanisesti taloudelliseksi säädetty vapari 1.6l eli yhteistehoa 140hv.

Samalla periaatteella toimii toki myös käsittääkseni VAGin etuveto Plug-in voimalinja ja tietysti Toyotan etuveto hybridit vaikka vaihdelaatikko onkin erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Imagopuolta ajattelin lähinnä. Sinänsä mielenkiintoista, että noin isoon ja raskaaseen autoon on laitettu noin kireälle viritetty pikkuturbo, vaikka se toki saakin paljon apua sähkömoottorilta.
Eikös nuo Fiatin pikkuturbot (1.4 bitit, en nyt muista tähän hätään enää mallinimeä) ole tehneet kauppansa Jeepeissä vuosikaudet jo?
 
Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset. :hmm:
IMG_20201220_191213.jpg


IMG_20201220_191208.jpg
 
Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset. :hmm:
IMG_20201220_191213.jpg


IMG_20201220_191208.jpg

Riippuu tietenkin paljonko ampeereja syötöstä voidaan ottaa ja miten laite on configuroitu, mutta yleensä noista voi ladata AC sekä DC puolelta samanaikaisesti. Jos paukkuja ei ole syötössä niin tietenkään sitten sitä ei voida sallia.
 
OT: Bensiinin jalostaminen vie kuulemma reilun 1kwh sähköä bensalitraa kohden, eli ajokkisi käyttää enemmän sähköä kuin puolisosi sähköauto (siinä tapauksessa että onkin diesel, oletan lukujen silti täsmäävän)
Onko kellään tietoa mihin se öljy menee jossei bensiininä polteta? Vähentääkö sähköautot öljynkulutusta/jalostusta?
 
Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset. :hmm:
IMG_20201220_191213.jpg


IMG_20201220_191208.jpg
Olisiko chademon saanut tuosta vielä jotenkin käyttöön?
 
Onko kellään tietoa mihin se öljy menee jossei bensiininä polteta? Vähentääkö sähköautot öljynkulutusta/jalostusta?

Onhan se selvä että jos sitä ei enää polteta, niin ei tarvitse niin paljoa jalostaa. Öljyä ei ole pakko jalostaa niin suurta määrää bensiiniksi. Se ei ole mikään luonnonlaki että öljystä on pakko jalostaa x määrä bensiiniä.



Eli bensiinin tarve on ollut suurempaa kuin mikä sen jalostus-suhde on normaalisti, joten on kehitetty tapoja millä lisätään jalostetun bensiinin määrää raakaöljystä. Yhtälailla voidaan kehittää tapoja vähentää bensiinin jalostusmäärää ja lisätä muiden tuotteiden jalostusta.
 
Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset. :hmm:
IMG_20201220_191213.jpg


IMG_20201220_191208.jpg
Olisit ajanut Kärkkäisen pihaan. 2 ilmaista laturia, jossa ei juuri koskaan ketään (varmaan koska tarvii Virran tagin).
 
Kyllä. 2015 ekat 1.4 MultiAir 140hv autot. Eli noin 6 vuotta olisi jo käytetty ilmeisesti.

Sattumalta nuo 1.4 multiairit on ehkä parhaimpia moottoreita mitä Fiat on rakentanut pitkään aikaan. Niissä on uniikki hydraulinen imupuolen venttiilinohjaus (fully variable valve timing) mikä kykenee ohjaamaan venttiilejä sylinterikohtaisesti ja lähes eliminoi pumppaushäviöt. Niissä käytetään lisäksi epäsuoraa polttoaineen suihkutusta joten ei ongelmia karstoittumisen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom