Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kai tämä lähellä totuutta on?
Kai tämä lähellä totuutta on?
Kai tämä lähellä totuutta on?
Katsoin mielenkiinnosta, niin oman 2.0TDI farkkuni polttoainekulut olivat viime vuonna 2420€ ja ajoin 26000 kilometriä.
330e vie oman koetun ja todellisen kulutuksen mukaan espoo-levi edestakas 3 päällä viikon kamoineen n.5l/100kmTarkoitat varmaan, että diesel vie kaikkialla vähemmän paitsi kaupunkiajossa.
En tiedä mitä hemmettiä pitää tehdä että saa perus 330d:n kuluttamaan 8-9 litraa motarilla tai 7-8 litraa maantiellä. Varmaan ajat kolmosella kokoajan tai jotain? Tollaisia lukemia ainakin ite sain kun oli 330e yön yli koeajossa. Jäi kyllä sit ihan muista syistä ostamatta se auto, mutta kumminkin.
oma koko omistusajan (n.25000km) keskikulutus on 6.1l/100km ja lataan vain duunissa. ajot pääosin kehä3 sisäpuolella suhaamista pääosin kehiä ja motareita pitkin.Juujuu, eli kaikessa ajossa siis. Kyllä kyllä.
Ne nimenomaan sopii siihen mitä itse haen plugarilta eli juurikin mahdollisimman paljon tehoa hintaan nähden. 330e maksoi saman ku tyyliin 320i ja ihan eri kulkuluokan vekotin. Valtio vielä avustaa sitä koska valehdellut päästöt on olemattomat niin verotkin on olemattomatm niin ostossa kuin käytössä.No joo, 3-litrasella voi olla aika samoissa kyllä kulutus jos noin pienellä menee lataamatta.
Se on toki valitettavaa että BMW ei ota omasta 4-mukisesta koneestaan ulos kauheasti tehoja, muut kun ottaa sieltä 230-240 hp ja silti kulutus on naurettavan pientä, pääsee helposti pienemmällä kulutuksella kun perus plugarilla. Ei oikein noi perinteiset bensakoneet sovi sähkömoottorin jatkeeksi ellei tarkoitus ole tehdä vaan tehokas auto.
Tuo kuulostaa kyllä aika kovalta kaupunkikulutukselta, onko Miissä sitten vain niin iso kulutus? Itellä Model 3 sanoo 30tkm keskikulutukseksi samaa ja siinä on 90% maantietä. Kaupungissa kulutus on aina alle 16kwh/100km. Paras lukema ollut 11kwh/100km
En ole postaaja, mutta kotipalvelussa auto sammutetaan aina kylmenemään X minuutiksi parin kilsan välein. Kabiinin lämmityksen / jäähdytyksen, sekä tuosta tulevat muut haitat luulisi selittävän eron. Samasta syystähän se postaajan aiempi Avensiskin imi polttoainetta varsin kovasti.
No ei kai se nyt bemarin tapauksessa siihenkään sovi? Mitä tuosta nyt on otettu, joku 230-250 heppaa 2-litraisesta koneesta ja sähkömoottorista yhteensä? No näissä uudemmissa generaatioissa on vähän parempi tilanne. Mutta ei noi kyllä plugareiksi ole kovin tehokkaita edes.
Missä päin maailmaa 320i ja 330e on saman hintaisia? Suomessa hintaeroa on sellainen 13 tonnia. 330i ja 330e on vähän lähempänä toisiaan.
Nojep, omastakin oli haihtunut reilussa vuodessa yli 30k. Harmitti varmaan kuka uuden oli ostanut mutta itse sai aika viimesen päälle yksilön käytännössä kaikilla herkuilla ja tehdastakuukin voimassa (minkä sai rahalla jatkettua 5 vuotiseksi)Näyttäis olevan tosiaan 2-4 tonnin sisällä toisistaan tuossa 20-25 tonnin luokassa yksilöstä riippuen noi 320i ja 330e. Näköjään ruotsin/saksantuonnit sotkeneet ihan kunnolla tuon plugaripuolen, sääliksi käy uutena Suomesta ostaneita.
Aika kova kulutus vähänkään uudemmalle (2000->) bensa autolle tuo laskelmissa käytetty 7,7l/100km ...
No jos 2500kg maasturi vie kaupungissa 10l/100km niin tuollainen tuulen nussima bemari vie puolet.Juujuu, eli kaikessa ajossa siis. Kyllä kyllä.
Nopeasti on unohtunut, että vuonna 2019 diesel pyöri parikymmentä senttä nykyistä hintaa ylempänä. Keskikulutus on ollut jotain 6,5 litran luokkaa. Jatkuva neliveto ja kohtuu paljon motariajoa.Miten ihmeessä farkkudieselillä saa menemään keskikulutuksena 7,6l/100km? Onko siellä tankissa reikä?
Tekee nämä uutiset vaikeaksi kyllä valita autoa kun melkein jo kallistuin plugariin mutta nyt tuntuu, että silti se diesel on parempi vaihtoehto.
Tekee nämä uutiset vaikeaksi kyllä valita autoa kun melkein jo kallistuin plugariin mutta nyt tuntuu, että silti se diesel on parempi vaihtoehto.
Tämä on kyllä niin totta. Ihan esimerkkinä voisin omasta Mii:stä ilmoittaa, että se menee aamuisilla lasten kouluunviemisreissuilla 8 kWh/100km keskikulutuksella (kesällä) tai nyt talvella lähes 30 kWh/100km eikä pahimpia loskakelejä ole vielä edes nähty. Aika hurja ero minkä tuo lämmitys tuo lisää kun ajaa kilometrin tai kaksi suuntaansa. Jos taas ilmoittaisin työmatkan (~20km) kulutuksen niin kesällä se on parhaillaan noin 12 kWh/100km ja talvella jotain 17-20 kWh/100km väliltä. Eroa ei olekaan enää kovinkaan paljoa. Ajoprofiili siis vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen eikä sellaista virallista testisykliä ole olemassakaan, joka kertoisi 100%:n totuuden kaikille eri ajoprofiileille ja -tyyleille.Noi polttoaineen kulutukset on kyllä hauskoja.. Ne ovat aina joko liian pieniä tai liian suuria "todellisuuteen" nähden, riippuen ihan siitä mikä sopii valittajaan omaan propagandaan.
Tai sitten tämä kun sähköautoa koeajavat mökäävät siitä että millään sähköautolla ei ole sitä virallista rangea, kun se virallisen ragen testi on vaan ihan paska.
Tässäpä muuten eräät kulutuslukemat, kun tuli otettua talteen.
Lämpötila -3 C, matka 44 km, matka-aika 31 min:
Tesla Model 3 SR: 180Wh/km
Skoda Octavia 1.0 DSG: 5,4 l/100 km
Tuollainen lyhyiden nurkka-ajon maksimikulutus on loppupelistä melko yhdentekevää, edes Miin pikkuakkua ei saa niillä kulutettua päivässä loppuun. Loppupelistä sähköautoilijaa kiinnostavat luvut on:Tämä on kyllä niin totta. Ihan esimerkkinä voisin omasta Mii:stä ilmoittaa, että se menee aamuisilla lasten kouluunviemisreissuilla 8 kWh/100km keskikulutuksella (kesällä) tai nyt talvella lähes 30 kWh/100km eikä pahimpia loskakelejä ole vielä edes nähty. Aika hurja ero minkä tuo lämmitys tuo lisää kun ajaa kilometrin tai kaksi suuntaansa. Jos taas ilmoittaisin työmatkan (~20km) kulutuksen niin kesällä se on parhaillaan noin 12 kWh/100km ja talvella jotain 17-20 kWh/100km väliltä. Eroa ei olekaan enää kovinkaan paljoa. Ajoprofiili siis vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen eikä sellaista virallista testisykliä ole olemassakaan, joka kertoisi 100%:n totuuden kaikille eri ajoprofiileille ja -tyyleille.
Tuollainen lyhyiden nurkka-ajon maksimikulutus on loppupelistä melko yhdentekevää, edes Miin pikkuakkua ei saa niillä kulutettua päivässä loppuun. Loppupelistä sähköautoilijaa kiinnostavat luvut on:
- maantierange 120km/h kesäkelissä
- maantierange 100km/h talvella
Jos nuo ranget on omaan käyttöön siedettävät, range riittää kyllä kaikkeen muuhun ajoon.
Tämä on kyllä niin totta. Ihan esimerkkinä voisin omasta Mii:stä ilmoittaa, että se menee aamuisilla lasten kouluunviemisreissuilla 8 kWh/100km keskikulutuksella (kesällä) tai nyt talvella lähes 30 kWh/100km eikä pahimpia loskakelejä ole vielä edes nähty. Aika hurja ero minkä tuo lämmitys tuo lisää kun ajaa kilometrin tai kaksi suuntaansa. Jos taas ilmoittaisin työmatkan (~20km) kulutuksen niin kesällä se on parhaillaan noin 12 kWh/100km ja talvella jotain 17-20 kWh/100km väliltä. Eroa ei olekaan enää kovinkaan paljoa. Ajoprofiili siis vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen eikä sellaista virallista testisykliä ole olemassakaan, joka kertoisi 100%:n totuuden kaikille eri ajoprofiileille ja -tyyleille.
Miten tuon bensan kulutuksen sai muutettua kwh?
Mielenkiinnosta vaan kysyn kun toi oma käyttis millä itse ajan töihin niin vie 13.3l/100km ajo on 80%, maantiet 20% lopu kaupunkia.
Juuri näin. Mitä oon meidän Miin kulutuksia seurannut niin sillä akulla pääsee näillä keleillä 140-160km? Meidän ajossa ja vaimolla tulee yleensä n.60-80km päivässä siihen, joka päivä saa iskeä töpselin kiinni. Mutta silti en vaihtaisi täyssähköstä mihinkään muuhun.
Miten tuon bensan kulutuksen sai muutettua kwh?
Mielenkiinnosta vaan kysyn kun toi oma käyttis millä itse ajan töihin niin vie 13.3l/100km ajo on 80%, maantiet 20% lopu kaupunkia.
Itseasiassa tuo ei käytännösä pidä paikkansa, koska pumpusta tulee etanolilla laimennettua bensaa.Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/l. Tuosta tulisi siis 119,7 kWh/100 km.
Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/l. Tuosta tulisi siis 119,7 kWh/100 km.
Tuonne aiempaan Teslan kulutukseen pitäisi lisätä vielä 10%, että se olisi vertailukelpoinen, koska noin ilmoitettu lukema on mitä todennäköisimmin auton ilmoittama akusta otettu energiamäärä, ei verkosta autoon ladattu energiamäärä. Sittenkin se on vielä alle 20 kWh/100 km.
Hesarissa oli arvosteltu Jeep Compass -lataushybridi, mutta ei saanut pahemmin kehuja. Mietin kyllä, että kuka potentiaalinen Jeepin ostaja haluaisi auton, jossa on 1,3-litrainen Fiatin valmistama moottori? Sinänsä plugaritekniikan osalta ilmeisesti kohtuullinen, mutta akku tyhjänä taloudellisuus ei näytä vakuuttavan.
Koeajo | Jeepin ensimmäisen lataushybridin neliveto vakuuttaa, mutta kilpailijat ovat kaikessa muussa parempia
Jeep Compass yrittää olla liian monta autoa yhdessä paketissa.www.hs.fi
Imagopuolta ajattelin lähinnä. Sinänsä mielenkiintoista, että noin isoon ja raskaaseen autoon on laitettu noin kireälle viritetty pikkuturbo, vaikka se toki saakin paljon apua sähkömoottorilta.Tarkoitatko, että tuo Fiatin moottori on teknisesti kyseenalainen, vai sitä, että Fiatin moottori olisi Jeeppimiehelle imago-ongelma?
Imagopuolta ajattelin lähinnä. Sinänsä mielenkiintoista, että noin isoon ja raskaaseen autoon on laitettu noin kireälle viritetty pikkuturbo, vaikka se toki saakin paljon apua sähkömoottorilta.
Eikös nuo Fiatin pikkuturbot (1.4 bitit, en nyt muista tähän hätään enää mallinimeä) ole tehneet kauppansa Jeepeissä vuosikaudet jo?Imagopuolta ajattelin lähinnä. Sinänsä mielenkiintoista, että noin isoon ja raskaaseen autoon on laitettu noin kireälle viritetty pikkuturbo, vaikka se toki saakin paljon apua sähkömoottorilta.
Kyllä. 2015 ekat 1.4 MultiAir 140hv autot. Eli noin 6 vuotta olisi jo käytetty ilmeisesti.Eikös nuo Fiatin pikkuturbot (1.4 bitit, en nyt muista tähän hätään enää mallinimeä) ole tehneet kauppansa Jeepeissä vuosikaudet jo?
Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset.
Onko kellään tietoa mihin se öljy menee jossei bensiininä polteta? Vähentääkö sähköautot öljynkulutusta/jalostusta?OT: Bensiinin jalostaminen vie kuulemma reilun 1kwh sähköä bensalitraa kohden, eli ajokkisi käyttää enemmän sähköä kuin puolisosi sähköauto (siinä tapauksessa että onkin diesel, oletan lukujen silti täsmäävän)
Olisiko chademon saanut tuosta vielä jotenkin käyttöön?Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset.
Onko kellään tietoa mihin se öljy menee jossei bensiininä polteta? Vähentääkö sähköautot öljynkulutusta/jalostusta?
Olisit ajanut Kärkkäisen pihaan. 2 ilmaista laturia, jossa ei juuri koskaan ketään (varmaan koska tarvii Virran tagin).Oli ärsyttävää kun Palokan Lidl latausasemalla oli Tesla 50kw letkussa kiinni. Sitten ei ladatakaan mitää muita samaan aikaan. Ja toki se kuski vietti siinä pikkukaupassa, jossa ei lähellä mitään palveluja, yli tunnin. Mietin että jos olisin ladannut 22kw liittymästä 3,7kw vauhtia, olisiko se yhtä lailla blokannut muiden lataukset.
Olisit ajanut Kärkkäisen pihaan. 2 ilmaista laturia, jossa ei juuri koskaan ketään (varmaan koska tarvii Virran tagin).
Toimii myös apilla, kannattaa rekisteröityä Helenin kautta, niin säästyy kk ja ennakkomaksuilta: Sähköautojen latausverkosto | HelenKiitos vinkistä. Virta toiminee nykyään myös appilla? Ja oli asiaa Lidliin, ei koskaan kärkkäiselle.
Sattumalta nuo 1.4 multiairit on ehkä parhaimpia moottoreita mitä Fiat on rakentanut pitkään aikaan. Niissä on uniikki hydraulinen imupuolen venttiilinohjaus (fully variable valve timing) mikä kykenee ohjaamaan venttiilejä sylinterikohtaisesti ja lähes eliminoi pumppaushäviöt. Niissä käytetään lisäksi epäsuoraa polttoaineen suihkutusta joten ei ongelmia karstoittumisen kanssa.Kyllä. 2015 ekat 1.4 MultiAir 140hv autot. Eli noin 6 vuotta olisi jo käytetty ilmeisesti.
Eihän se öljy taivaalta sada, jos sille ei ole kysyntää, sitä ei pumpata.Onko kellään tietoa mihin se öljy menee jossei bensiininä polteta? Vähentääkö sähköautot öljynkulutusta/jalostusta?