F1 Yleiskeskustelu

Uusien sääntöjen Ferrari istuu yllättävän hyvin Mika Salon käteen ja yllätyspaluun tehnyt F1 konkari starttaa paluukautensa päätöskilpailuun mestaruuden varmistaneena F1 mestarina..

Tai ainahan sitä saa haaveilla.

Mutta saas nähdä lie taas samaa unelmointia kuin ison rahan Toyota tallin tulo ja Salon saumat voittoihin, mutta olisiko liikaa unelmoitu jos uusien sääntöjen ansiosta Cadillac olisikin edes jossain määrin keskitason talli.

Tai ainakin huomattavasti kauden 2024 Sauberin pulkkaa nopeampi.
 
Jos Ferrarin moottori on hyvä niin silloin Cadillac voi pärjätä ihan kohtuullisesti koska moottori tai voimayksikkö korostuu nyt kun kolmen kauden jälkeen tätä saadaan taas muokata. Sitten taas kun mietitään Ferrarin onnistumisprosenttia uusien sääntöjen kanssa niin ei se kyllä kovin hyvä ole ollut.
 
Ensivuoden autossa voikin sitten olla monta kohtaa missä menee metsään.

✅ Mitä muuttuu — 2025 → 2026

- Autoista tulee pienempiä, kevyempiä ja ketterämpiä

Vuonna 2026 F1-autot ovat pituudeltaan lyhyempiä ja kapeampia — uusi säännöksiin kuuluva “agile car” -konsepti.
Painoa on leikattu: autojen minimipaino laskee noin 30 kg:lla.

- Uudet hybridivoimayksiköt ja polttoaine

Moottorityyppi säilyy V6 + turbo, mutta hybridijärjestelmä uudistuu: sähkökomponentin osuus kasvaa merkittävästi, ja tavoitteena on 50/50-teho-jakautuminen ICE:n ja sähkömoottorin välillä.
Kaikki autot käyttävät 100 % uusiutuvaa polttoainetta.

- Aktiivinen aerodynamiikka korvaa DRS:n

Perinteinen DRS (takasiiven liuku / alas-asetus kilpailijoiden ohituksia varten) poistuu. Sen sijaan uuden auton aerodynamiikka on aktiivinen: rungon aero-elementit voivat muuttua lennossa.
On esitetty kaksi tilaa: “X-mode” (suoraan, pieni drag) ja “Z-mode” (kulmiin, lisää downforcea) — tämä tekee autoista dynaamisempia ja pyrkii helpottamaan ohituksia.

- Auton “ground-effect” voimistuu

Rungon ja siipien sijaan alustan ja pohja-aerodynamiikan merkitys kasvaa. Tämä vähentää siipien riippuvuutta ja helpottaa autojen seuraamista lähekkäin — tarkoituksena on, että auto voisi ajaa lähempänä edessä olevaa ilman että downforce romahtaa.

- Autot “ajettavampia”, radikaali uuden alku

FIA kuvaa tulevia autoja “ketterämmiksi, kilpailullisemmiksi, turvallisemmiksi ja kestävämmiksi” verrattuna nykyisiin.
Useimmat tallit tekevät “puhtaalta pöydältä” uuden suunnittelun — tämä tarkoittaa, että autoista tulee teknisesti hyvin erilaisia vs. 2025.
 
Eikös Ground effectiä vähennetä, eikä lisätä. Tulee tasaisemmat pohjat käyttöön..
Näköjään tekoälyn listaus oli "vaihteeksi" pielessä :)

Autojen pohjalevyistä tehdään osittain tasaisia, ja ilmaa levyn alta takasiipeen kuljettavan diffuusorin tehoa pienennetään. Näin jälleen käyttöön tulleen maaefektin tehoa vähennetään, minkä toivotaan vähentävän tallien vaikeuksia säädellä auton ajokorkeutta sopivaksi. Autoa asfaltin pintaan painavan downforcen teho pienenee 30 prosentilla ja ilmanvastuksen voima 55 prosentilla.
 
Näköjään tekoälyn listaus oli "vaihteeksi" pielessä :)

Autojen pohjalevyistä tehdään osittain tasaisia, ja ilmaa levyn alta takasiipeen kuljettavan diffuusorin tehoa pienennetään. Näin jälleen käyttöön tulleen maaefektin tehoa vähennetään, minkä toivotaan vähentävän tallien vaikeuksia säädellä auton ajokorkeutta sopivaksi. Autoa asfaltin pintaan painavan downforcen teho pienenee 30 prosentilla ja ilmanvastuksen voima 55 prosentilla.
Tarkoittanee käytännössä sitä, että mutkat ajetaan merkittävästi hitaammin ja suorilla mennään kovempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 077
Viestejä
5 025 632
Jäsenet
80 647
Uusin jäsen
Mahe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom