Keskustelua hybridiautoista

Ei vähennä, niin pitkään kuin lentämiseen tarvitaan polttoainetta, sivussa syntyy myös bensiiniä.
Selitys alla olevassa videossa ensimmäisen 5min aikana. Ollut muissa threadeissa jo useampaan kertaan esillä. Hyvä video.
Joo, kuten moneen kertaan on ollut esillä myös se, että lentämisessä käytetään aina sitä halvinta ylijäämäkuraa. Lentokoneiden suokuturbiinimoottorit ovat luonnostaan monipolttoainemoottoreita, lentokoneella voidaan lentää millä tahansa palavalla aineella..

Jos lentsikat lakaa lentelemään tavallisella naftalla, joudutaan tietysti ottamaan huomioon korkean ilmanalan pakkaset.
 
Ei vähennä, niin pitkään kuin lentämiseen tarvitaan polttoainetta, sivussa syntyy myös bensiiniä.
Selitys alla olevassa videossa ensimmäisen 5min aikana. Ollut muissa threadeissa jo useampaan kertaan esillä. Hyvä video.


Bensiiniä voisi käyttää ihan yhtä hyvin lentämiseen. Käytännössä mikä vaan kevyehkö jae kelpaa suihkumoottorissa poltettavaksi. Diesel, Bensa, Kerosiini, jne. Kaikki käy ja palaa ihan hyvin.

Olisi pitänyt lukea threadi loppuun, en ollut ekana paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Björn vetäisi taas yhden napapiirireissun uudella 2021 Model 3:sella. 2130km talvikelissä ja keskikulutus uudella Teslalla 171Wh/km. Norjassa tietty superchargereita ja pikalatureita on vaikka kuinka paljon, joten mitään ongelmia ei varsinaisesti ole. Jo eteläisessä norjassa näyttäisi olevan lunta maassa.

1608554226011.png


Norjan talviset tiet ovat vissiin aika hitaita ajaa, mutta eipä Suomessakaan talvirajoituksilla paineta 120 lasissa rännässä.

Käytännössä talvirangen pitäisi olla aika hyvä kyllä Suomessakin. Ainoa ongelma on se, että akkua ei saa päästää liian kylmäksi, koska silloin lataaminen ei meinaa onnistua -> jos auto on ulkona, niin se pistoke olisi kyllä syytä löytyä tai akku on aika jäinen aamuisin kun haluaa lähteä liikenteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa etten ihan heti ymmärrä mistä ne noita lukemia repii. 2402€:llä (eli n. 200€/kk) saisi esim. dieseliä 163 l nykyhinnoilla.
Siinä puhuttiin bensiinikuluista

Jolloin kulutus laskisi sinne 5-6l välille.
Mulla on ollut 1,5 vuden ajan 328i GT, joka vastaa kooltaan aika hyvin Mach-e:tä. Keskikulutus tuona aikana 8,3.

Sillä saisi sitten ajaa sen näppärät 40 000km vuodessa, ja voisi ajatella että noin pitkillä matkoilla se sähköauto ei ole kaikkein kätevin.
Teslaklubin ryhmässä on paljon tyyppejä, jotka nimenomaan ajavat sähköllä yli 40 tkm vuoteen. Sehän sopii oikein hyvin esim. asiakaskäyntejä pitkin Etelä-Suomea tekeville.
 
Anttosen virheet Kannattaa muitaki näkemyksiä katsoa.

Hyvää settiä, en tiennytkään, että tuo 14 tkm/a breakeven missä sähkö-ja bensalla kulkevan auton kustannukset kohtaavat:

"Suomen ilmastopaneelin vastikään julkaisema autokalkulaattori antaa tulokseksi, että keskikokoisen sähköauton elinkaarikustannus (15 vuotta, 14 000 km vuodessa) jää bensiiniautoa alemmas, vaikka sähköauton ostohinta olisi 15 tuhatta euroa korkeampi."


30 tkm/a bensa tulee 14k€ kalliimmaksi.
20 tkm/a bensa tulee 2k€ kalliimmaksi
10 tkm/a niin sähköauto tulee 5k€ kalliimmaksi
5tkm/a niin sähköauto tulee 12k€ kalliimmaksi

Dieselin kanssa breakeven tuleekin vasta 26tkm/a kohdalla.

Onhan se selvää, että Anttonen ajaa myös omaa asiaansa, vaikka monessa suhteessa tuokin mielenkiintoisia näkökulmia esiin...
 
En tiedä mitä hemmettiä pitää tehdä että saa perus 330d:n kuluttamaan 8-9 litraa motarilla tai 7-8 litraa maantiellä.
Mulla oli muutama vuosi sitten E92 330dA xDrive. Kolmen vuoden keskikulutus 8,4. Ihan linjassa sen kanssa mitä Spritmonitorissa on.

Miten ihmeessä farkkudieselillä saa menemään keskikulutuksena 7,6l/100km? Onko siellä tankissa reikä?
Riippuen farkkudieselistä, mutta kahdella kollegalla on 2015 A6 3.0 TDI biturbo. Keskikulutus pyörinyt noin 9 litrassa. Sekin samaa tasoa Spritmonitorin lukujen kanssa.
 
Siinä puhuttiin bensiinikuluista

Koska nyt tykkäät viilailla, niin tässähän nämä sivuilta:

"Vertaa sähköauton käyttökustannuksia nykyisiin polttoainekuluihisi."

"NÄYTÄ POLTTOAINESÄÄSTÖT"

"Keskimääräinen säästö (€) joka perustuu 20 000 km vuotuiseen ajomäärään ja 7,7l/100km polttoaineenkulutukseen."

Diesel on polttoainetta.

"
polttoaine

  1. Aineita joita polttamalla kehitetään lämpöä, valoa tai muu, tai muuta energiaa.
    Esimerkiksi: Käyttää polttoaineena puuta, kivihiiltä, öljyä. Kaasumaiset polttoaineet. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva:
    Esimerkiksi:
    Ruoka on ihmisen polttoainetta."
 
Hyvää settiä, en tiennytkään, että tuo 14 tkm/a breakeven missä sähkö-ja bensalla kulkevan auton kustannukset kohtaavat:

"Suomen ilmastopaneelin vastikään julkaisema autokalkulaattori antaa tulokseksi, että keskikokoisen sähköauton elinkaarikustannus (15 vuotta, 14 000 km vuodessa) jää bensiiniautoa alemmas, vaikka sähköauton ostohinta olisi 15 tuhatta euroa korkeampi."


30 tkm/a bensa tulee 14k€ kalliimmaksi.
20 tkm/a bensa tulee 2k€ kalliimmaksi
10 tkm/a niin sähköauto tulee 5k€ kalliimmaksi
5tkm/a niin sähköauto tulee 12k€ kalliimmaksi

Dieselin kanssa breakeven tuleekin vasta 26tkm/a kohdalla.

Onhan se selvää, että Anttonen ajaa myös omaa asiaansa, vaikka monessa suhteessa tuokin mielenkiintoisia näkökulmia esiin...
Kuka pitää autoa 15v?
 
Kuka pitää autoa 15v?

Meidän talon vanhin auto on ollut meillä 14 vuotta, hetken päästä tulee 15 täyteen. Anekdoottisella kokemuksella siinä ei siis ole mitään ihmeellistä.

Noita kalkulaatioita on hyvä tehdä, mutta fakta on se että vielä ei ole täyttä sähköautokattausta, etenkään pienemmissä hintaluokissa. Ja halpoja autoja ostavat tuskin ostavat paljon kalliimpaa sähköautoa, sanoivat kalkulaatiot mitä hyvänsä.

Kalliimman luokan autoja ostavat sen sijaan saattavat valita sähköauton hyvinkin helposti, sillä hintaero ei ole suuri. Suomessa hintaero saattaa kääntyä jopa sähköauton eduksi kun mennään isopäästöisempiin autoihin
 
Meidän talon vanhin auto on ollut meillä 14 vuotta, hetken päästä tulee 15 täyteen. Anekdoottisella kokemuksella siinä ei siis ole mitään ihmeellistä.

Noita kalkulaatioita on hyvä tehdä, mutta fakta on se että vielä ei ole täyttä sähköautokattausta, etenkään pienemmissä hintaluokissa. Ja halpoja autoja ostavat tuskin ostavat paljon kalliimpaa sähköautoa, sanoivat kalkulaatiot mitä hyvänsä.

Kalliimman luokan autoja ostavat sen sijaan saattavat valita sähköauton hyvinkin helposti, sillä hintaero ei ole suuri. Suomessa hintaero saattaa kääntyä jopa sähköauton eduksi kun mennään isopäästöisempiin autoihin
Joo se hinta pitäisi sinne alle 30 tippua. Nyt jos katsoo tuota 15v janaa niin kyllä siinä näkee sen, että sähköllä ei pääse omille ihan heti. Laskin tuolla samalla itselleni että sähkö toisi vasta 9v jälkeen omansa takaisin.

Edit. Jos katsoo omaa 5v välein vaihtoa niin 60k vs 40k niin sähkö olisi tuona aikana silti 11k kalliimpi koska aloituskustannus suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo se hinta pitäisi sinne alle 30 tippua. Nyt jos katsoo tuota 15v janaa niin kyllä siinä näkee sen, että sähköllä ei pääse omille ihan heti. Laskin tuolla samalla itselleni että sähkö toisi vasta 9v jälkeen omansa takaisin.

Edit. Jos katsoo omaa 5v välein vaihtoa niin 60k vs 40k niin sähkö olisi tuona aikana silti 11k kalliimpi koska aloituskustannus suurempi.

Sinne halvempaan päähän on juuri vaikein toteuttaa niitä sähköautoja, mutta siellä on kappalemääräisesti suurimmat markkinat. Uskon että valmistajat haluavat kyllä sinnekin valmistaa autoja, mutta sitä ei nähdä ennen kuin se on kannattavaa. Poikkeuksena tietenkin ns. 'compliance cars'
 
Rellulta markkinoiden halvin plugari 29390 €:

Samalla varustelutasolla bensamoottori automaattivaihteistolla tulisi 3,5 tonnia halvemmaksi, eli aika pieni hintaero. Tosin bensamoottoriversiota saa myös halvemmalla varustelutasolla, toisin kuin hybridiä.
 
Kaikista vähiten tulee autonostossa varmaan takkiin, jos jaksaa pitää 15 vuotta. Pääomakuluista tulee paljon inhimillisemmät kuin 3-5 vuoden vaihtosyklissä. Ja joo, joku valmiiksi 15 vuotta vanha ruoska olisi varmaan vielä halvempi, mutta ensin mainitussa vaihtoehdossa autosta on sentään saanut nauttia uutenakin ja kaikki sen puutteet ovat joko omaa tekoa tai ainakin omistajalla tiedossa.

Meillä uutena ostettu kakkosauto lähestyy kymmenen vuoden ikää. Kun mietin kuinka paljon ykkösautosta on tullut ja tulee kuluja, ajatus pitkästä omistuksesta kyllä kiehtoo vs. useamman kymmenen tuhannen euron latominen seuraavaan autohankintaan.
 
Kulutus on varsin suhteellinen käsite. Esimerkkinä oma Hyundai Ioniq. Reilu 25 tonnia nyt mittarissa. Bensaa palanut 2,47 l/100 km ja sähköä kulunut 7,38 kWh/ 100 km. Lähes kaikki sähkö omasta tolpasta 9,9 s kWh, ei yhtään kalliista latauksesta, pieni osa ilmaista kauppakeskus, tai hotellipaikoista. Jos laskee sähkön energian 8,6 kWh vastaavan yhtä bensalitraa, liikutaan kokonaiskulutuksessa 3,5 l/100 km. Aika kohtuullista, mielestäni. Ajotapa ei ole ollut mikään taloudellisuusajon mestarisuoritus. Matkanteossa aika paljon myös matka-ajoa ilman latauksia.
Tietenkin verrattuna oikeisiin täyssähköautoihin, kulutus on aika reipasta. Tuo vastaa n. 30 kWh/100 km. Piheimmät menevät 15- 20 kWh/100 km pintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vähennä, niin pitkään kuin lentämiseen tarvitaan polttoainetta, sivussa syntyy myös bensiiniä.
Selitys alla olevassa videossa ensimmäisen 5min aikana. Ollut muissa threadeissa jo useampaan kertaan esillä. Hyvä video.
Kuvitellaan hetki että Anttonen olisi puhunut totta, ja tulisi globaali pandempia joka vähentää dramaattisesti lentämistä. Lentokerosiinin valmistus romahtaisi, ja koska bensa tulee kerosiinin sivutuotteena, bensasta tulisi äkkiä pulaa huoltoasemilla. Miksi näin ei käynyt?

No, Anttonen puhuu muunneltua totuutta. Bensaa syntyy kerosiinin jalostuksessa, mutta bensan ja kerosiinin suhde ei ole mikään vakio. Samasta öljystä voi tehdä pieniä määriä bensaa ja paljon kerosiinia tai päinvastoin. Periaattessa mikään muu kuin prosessin kalleus, ei estä tekemästä vaikka pelkkää kerosiiniä öljystä. Sekin olisi paljon halvempaa kuin Anttosen toinen idea, synteettisten polttoaineiden tekeminen tuulivoimalla ilmakehästä kerätyllä hiilidioksidiilla...
 
Kuvitellaan hetki että Anttonen olisi puhunut totta, ja tulisi globaali pandempia joka vähentää dramaattisesti lentämistä. Lentokerosiinin valmistus romahtaisi, ja koska bensa tulee kerosiinin sivutuotteena, bensasta tulisi äkkiä pulaa huoltoasemilla. Miksi näin ei käynyt?

No, Anttonen puhuu muunneltua totuutta. Bensaa syntyy kerosiinin jalostuksessa, mutta bensan ja kerosiinin suhde ei ole mikään vakio. Samasta öljystä voi tehdä pieniä määriä bensaa ja paljon kerosiinia tai päinvastoin. Periaattessa mikään muu kuin prosessin kalleus, ei estä tekemästä vaikka pelkkää kerosiiniä öljystä. Sekin olisi paljon halvempaa kuin Anttosen toinen idea, synteettisten polttoaineiden tekeminen tuulivoimalla ilmakehästä kerätyllä hiilidioksidiilla...

Toisaalta, eikö se tuossa vai missä videossa kertonut mieluummin metsittävänsä aavikoita kuin tekevänsä synteettistä polttoainetta?
 
Olen alan ihmisen kanssa jutustanut ja hän oli kovasti epäileväinen massiivisten metsitysten suhteen, ainakin sellaisten globaalien ongelmien ratkaisun kokoisten metsitysten. Vaikka esimerkiksi saharan kaikki soveliaat alueet oitis täytettäisiin miljardein puin ei vaadita kuin huonoa tuuria ja vuosien poikkeuskuivuutta niin oltaisiin alkupisteessä vähänkään haastavimmissa paikoissa. Sellaisia kuivuuksia on ollut tunnetussa historiassa useammankin kerran ja varmasti tulee jatkossakin.
 
Onko näistä täyssähköautojen akkujen kestävyydestä jostain tutkimuksia ja mihin hintaan niitä pystyy vaihtamaan? Jos akut kestävät 7v ja vaihto maksaa yhtä paljon kuin autolla on hintaa jäljellä?
 
Onko näistä täyssähköautojen akkujen kestävyydestä jostain tutkimuksia ja mihin hintaan niitä pystyy vaihtamaan? Jos akut kestävät 7v ja vaihto maksaa yhtä paljon kuin autolla on hintaa jäljellä?
Liian uusi juttu vielä ja tietoja ei ole. 3rd party korjaajia varmaan vielä tulee mutta se ottaa aikansa. Nyt ei vielä tiedetä mitä se oikeasti maksaa koska monessa takuut poislukien Nissan Leaf.
 
Millä kaavalla tuo sähköauton toimintamatka lasketaan?
Lueskelin sähköautot -ryhmiä, ja kulutus luokkaa 30wh ollut jossain välissä "lappiin matkatessa". (pyörinyt siis 20-30wh väliä).
Miten lasken esim. 58kwh akun riittävyyden tuolla kulutuksella? 193km?

EDIT: Itsekin suunnittelen pitäväni autoa 10-20 vuotta, riippuen siitä onko autossa vielä ne ominaisuudet mitkä siinä pitää itselle olla.
Kun kaikki tarvittava on kohdillaan (adaptiivinen vakkari, esilämmitys, riittävät tilat, hyvät penkit, peräkoukku, riittävät tehto jne.. niin miksipä sitä vaihtamaan). Itse kaipaan autoa, jossa on perusjutut kunnossa - ja se riittää. Montaa perusjutut täyttävää sähköautoa ei olekaan markkinoilla vielä toistaiseksi ja jonkun verran joutuu etsimään myös polttomoottoriautoistakin nämä kriteerit täyttäviä yksilöitä (toki niitä löytyy, mutta 25k noin maksavat käytettynäkin).
 
Millä kaavalla tuo sähköauton toimintamatka lasketaan?
Lueskelin sähköautot -ryhmiä, ja kulutus luokkaa 30wh ollut jossain välissä "lappiin matkatessa". (pyörinyt siis 20-30wh väliä).
Miten lasken esim. 58kwh akun riittävyyden tuolla kulutuksella? 193km?

EDIT: Itsekin suunnittelen pitäväni autoa 10-20 vuotta, riippuen siitä onko autossa vielä ne ominaisuudet mitkä siinä pitää itselle olla.
Kun kaikki tarvittava on kohdillaan (adaptiivinen vakkari, esilämmitys, riittävät tilat, hyvät penkit, peräkoukku, riittävät tehto jne.. niin miksipä sitä vaihtamaan). Itse kaipaan autoa, jossa on perusjutut kunnossa - ja se riittää. Montaa perusjutut täyttävää sähköautoa ei olekaan markkinoilla vielä toistaiseksi ja jonkun verran joutuu etsimään myös polttomoottoriautoistakin nämä kriteerit täyttäviä yksilöitä (toki niitä löytyy, mutta 25k noin maksavat käytettynäkin).

Kannattaa lähteä vaikka siitä liikkeelle, että etsit ja miellät sen kulutuksen jossain kulutuksen yksikössä. 30 wh ei kerro kulutuksesta yhtikäs mitään, koska se on energian yksikkö. Tavallisesti sähköautojen kulutus ilmoitetaan joko kwh/100km tai wh/km. Akun kapasiteetin ja kulutuksen perusteella voidaan sitten laskea teoreettinen kantama: kantama = kapasiteetti/kulutus. Eli jos akku on 58kwh ja kulutus 20 kwh/100km, saadaan kantamaksi 58kwh/(20kwh /100km) = 290km. Tämä laskelma on tosi karkea, eikä ota huomioon muita kantamaan vaikuttavia tekijöitä, esim. onko tuo 58 kwh akun netto- vai bruttokapasiteetti, onko myötä- vai vastatuuli, sataako vettä/lunta/räntää, paljonko lämmitykseen kuluu energiaa jne.
Edit.
Tulipa nyt vihamielisen kuuloinen viesti, ei ollut tarkoitus. Ajatus oli vaan "rautalankamallilla" kertoa noita asioita. 30wh/km kulutuksella saadaan kantamaksi 193km.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Joko Tesla tekee tätä bisnestä, että on varautunut akun vaihtoon? Vai onko kiinni vaan laitteessa "aina ja ikuisesti"?
Vielä taitaa takuut olla voimassa aika monessa. Roadsterissa taisi olla ikuinen takuu tjsp. Tosin jos akku menee et siihen saa vielä mistään uutta.
 
Millä kaavalla tuo sähköauton toimintamatka lasketaan?
Lueskelin sähköautot -ryhmiä, ja kulutus luokkaa 30wh ollut jossain välissä "lappiin matkatessa". (pyörinyt siis 20-30wh väliä).
Miten lasken esim. 58kwh akun riittävyyden tuolla kulutuksella? 193km?

Ainakin yksi lappireissu tuossa ryhmässä oli tehty Audi E-Tronilla joka on tunnettu todella rajuista kulutuslukemistaan.

Akkujen kierrätyklsestä: En tiedä onko jo perustettu, kun kierrätettäviä akkuja ei juri markkinoilla ole, mutta aika varmasti kohtalaisen käytetyille akuille tulee kysyntää energiavarastoinnissa. Jos akkuja kasataan johon varastoon tallettamaan sähköä silloin kun se on lähes ilmaista tai jopa sen käytöstä maksetaan (tuuli/aurinkoenergian laajempi käyttö lisää hintaheilahtelua), josta sitten voidaan sähköä laittaa myyntiin kun tukkuhinta on yli 20c/kWh, niin kapasiteetin lasku 60-70%% lähtötasosta ei ole erityisen tärkeää, etenkin jos akkupaketti on saatu hankittu halpaan hintaan.
 
Millä kaavalla tuo sähköauton toimintamatka lasketaan?

Kun kirjaa yksiköt tarkalleen oikein, niin laskenta muuttuu suorastaan suoraviivaiseksi. 30 kWh/100 km kulutuksella 58 kWh:n akku riittää 58 kWh / (30 kWh/100 km) = 1,93 * 100 km:lle.

Kun kerralla ajettava matka ylittää akun kapasiteetin, niin sitten ongelma kasvaa monimutkaisemmaksi. Käytännössä kun ei kannata ajaa akkua nollaan asti ja sitten ladata täyteen, vaan ennemminkin ladata tyyliin 10->80% tai vieläkin vähemmän, riippuen melko monista parametreistä. A Better Routeplanner on hyvä työkalu erilaisten autojen ja matkojen vertailuun ennen auton hankintaakin.
 
Onko näistä täyssähköautojen akkujen kestävyydestä jostain tutkimuksia ja mihin hintaan niitä pystyy vaihtamaan? Jos akut kestävät 7v ja vaihto maksaa yhtä paljon kuin autolla on hintaa jäljellä?
Vaikkapa VWn akusto on tyypillinen esimerkki sähköautojen energiaratkaisuna. Akusto koostuu moduuleista. Moduuleita voidaan vaihtaa ja vaihdetaankin vaikka yksi kerrallaan, jos vikaantuisi.
Volkswagen_akkuteknologia_3.jpg
 
Onko näistä täyssähköautojen akkujen kestävyydestä jostain tutkimuksia ja mihin hintaan niitä pystyy vaihtamaan? Jos akut kestävät 7v ja vaihto maksaa yhtä paljon kuin autolla on hintaa jäljellä?

Jos akku hajoaa 7 vuoden sisään eikä kilometriraja ole tullut vastaan, se akun vaihto ei maksa käyttäjälle penniäkään, sillä käytännössä kaikissa sähköautoissa on 8 vuoden takuu voimansiirrossa ja akustossa.

Edit:
prm5bbtgb7661.png

Tuossa graafia, tuo 'Average Vehicle Lifetime' on kaikkien autojen keski elinikä, ei siis vain sähköautojen.
 
Vaikkapa VWn akusto on tyypillinen esimerkki sähköautojen energiaratkaisuna. Akusto koostuu moduuleista. Moduuleita voidaan vaihtaa ja vaihdetaankin vaikka yksi kerrallaan, jos vikaantuisi.
Volkswagen_akkuteknologia_3.jpg
Ensimmäisenä tulee mieleen onko akkumoduuleja tai yksittäisiä kennoja saatavilla suoraan valmistajalta vai onko jälkimarkkinat täysin riippuvaisia purkutavarasta tai kiinan kopioista?
Tuollainen lattiaan sisäänrakennettu akkupaketti on melko ison työn takana kun sisusta pitäisi purkaa pois tieltä ellei siihen pääse käsiksi pohjan kautta (tuskin on tehty näin helpoksi). Viitsiikö 20k€ arvoiseen autoon tehdä viiden tonnin remonttia? Saman arvoinen työ kuin moottorin tai vaihdelaatikon uusiminen polttis-vaggineeseen.
 
Norjassa hyviä myyntilukemia tänään. Sekä Tesla Model 3:sta että Volkswagen ID.3:sta kumpaakin yksistään myyty päivässä enemmän kuin suomessa myydään kaikkia sähköautoja kuukaudessa yhteensä. Norjassa kuitenkin asukkaita hiukan vähemmän kuin suomessa. Model 3:lla taitaa olla paras kvartaali Norjassa tälle vuodelle menossa, päivitetty malli lisännyt myyntiä.

norja.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Jos akku hajoaa 7 vuoden sisään eikä kilometriraja ole tullut vastaan, se akun vaihto ei maksa käyttäjälle penniäkään, sillä käytännössä kaikissa sähköautoissa on 8 vuoden takuu voimansiirrossa ja akustossa.

Edit:
prm5bbtgb7661.png

Tuossa graafia, tuo 'Average Vehicle Lifetime' on kaikkien autojen keski elinikä, ei siis vain sähköautojen.

250 tkm kuulostaa melkoisen alhaiselta km määrältä Suomen oloissa, nettiautos kuitenkin myynnissä 17k yli 250tkm ajettua ja taas 65k alle 250 tkm ajettua.
 
Norjassa hyviä myyntilukemia tänään. Sekä Tesla Model 3:sta että Volkswagen ID.3:sta kumpaakin yksistään myyty päivässä enemmän kuin suomessa myydään kaikkia sähköautoja kuukaudessa yhteensä. Norjassa kuitenkin asukkaita hiukan vähemmän kuin suomessa. Model 3:lla taitaa olla paras kvartaali Norjassa tälle vuodelle menossa, päivitetty malli lisännyt myyntiä.

norja.PNG
Selkeästi halvemmat autot kiinnostaa sielläkin.
 
250 tkm kuulostaa melkoisen alhaiselta km määrältä Suomen oloissa, nettiautos kuitenkin myynnissä 17k yli 250tkm ajettua ja taas 65k alle 250 tkm ajettua.

Köyhä harvaan asuttu maa -> kilometrejä tulee paljon ja autot pidetään aivan loppuun asti.

Ihan ok näyttää akut kestävän tuonkin jälkeen (toki heikommin dataa) jos miettii että suomalainen joutuu noilla romuilla ajamaan keskimäärin 300 tonnia ennenkuin romuttamo kutsuu.
 
250 tkm kuulostaa melkoisen alhaiselta km määrältä Suomen oloissa, nettiautos kuitenkin myynnissä 17k yli 250tkm ajettua ja taas 65k alle 250 tkm ajettua.
Nettiautossa näkyy survivor-bias. Paaliin menneet / menevät autot eivät siellä (tietenkään) näy.

Iso osa myydyistä autoista on jotain Hyundai i10:ejä ja Dacia Sanderoita joilla ei ole mitään arvoa enää 15v 150-200tkm kohdalla ja isomman rempan osuessa kohdalle pk-seutulainen soittaa vaan romukeinäsen paikalle ja ostaa uuden tonnin/parin pommin. Noita aivan hintaluokan alapään autoja myydään kappalemääräisesti aika paljon ja niitä päätyy myös romutukseen vähillä kilsoilla, kun uutena 12k maksaneeseen autoon ei vaan kannata tehdä mitään isompaa remppaa.

Ja monelle pienikin remppa on kallis kun ei ole kykyjä tehdä itse.
 
Tuollainen lattiaan sisäänrakennettu akkupaketti on melko ison työn takana kun sisusta pitäisi purkaa pois tieltä ellei siihen pääse käsiksi pohjan kautta (tuskin on tehty näin helpoksi).

Miissä ja ilmeisesti monessa muussakin sähköautossa akkupaketti putoaa kokonaisena pohjan kautta pois. Ei varmasti mikään joka miehen vaihdettava, mutta ei näitä sähköautoja nyt ihan laput silmillä ole suunniteltu.
 
Kuka pitää autoa 15v?
Jaa a. Miksei. Itellä ollu noin 3v, en ole kyllä ihan uusia ostanut vaan 2-3v vanhoja. Jostain syystä niihin on tullut jotain "kallista" vikaa, joten olen vaihdellut toiseen merkkiin.

Yhdessä ei ollut mitään, mutta piti vaihtaa 2 pienempää yhteen suurempaan autoon.

Voisi kuvitella että sähköauto olisi huoleton pitää kauankin. Toisaalta muutama aika kallis komponentti niissä on, mikä voisi harmittaa jos joutuu vaihtamaan.

Olisi näppärä jos saisi uuden mallisen akun vanhaankin autoon. Siihen lisäpalveluna auton läpikäynti ja kunnostus. Kyllä tuollaisesta voisi jotain maksaa, jos saisi vaikka takuuta joillekin komponenteille. Esim 10v vanhaan autoon uusi akku ja perusteellinen kunnostus ja tarkistus. 20v ajoa sitten :)

Akkuteknologian kehittyessä autosta voisi tulla uutta "parempi" ja uusi akku voisi olla jopa edullinen.

Tutulla on suht vanha Saab. Hommasi 3D printterin niin voi nyt tehdä varaosia itse :) Meinasi ajella loppuun :)
 
Norjassa hyviä myyntilukemia tänään. Sekä Tesla Model 3:sta että Volkswagen ID.3:sta kumpaakin yksistään myyty päivässä enemmän kuin suomessa myydään kaikkia sähköautoja kuukaudessa yhteensä. Norjassa kuitenkin asukkaita hiukan vähemmän kuin suomessa. Model 3:lla taitaa olla paras kvartaali Norjassa tälle vuodelle menossa, päivitetty malli lisännyt myyntiä.

norja.PNG

Suomen "autoverohelvetissä" asuvan kannattaa muistaa, että Norjassa autoveroa vasta maksetaankin polttomoottoriautoista. ID3 on tämän "ansiosta" Golfia halvempi, kallimmiissa/tehokkaammissa ero vain kasvaa.

Golf Life 1.0 TSI 110hp eli karvalakkivarusteltu hinnat alkaen Golf 33,5 kEUR (355 600 NOK).
ID3 1st eli ID3:n "lanseerausmalli" oletettavasti karvalakki-Golfia paremmin varustelu 33,1 kEUR (351 900 NOK). (lähde: volkswagen.no)

Lisäksi ainakin aiemmin sähkiksillä vältti ruuhkamaksuja, tietulleja yms. Näitä etuja kai hieman himmattu nyt kun ovat alkaneet yleistymään, mutta käsittääkseni joitain on edelleen voimassakin.
 
Norjassa ainakin tuntuu toimivan tuo "poliittinen ohjaus".
Eikä varmaan haittaa yhtään tuo ostovoimaisen kansan "hieman" suurempi osuus.

Noiden akkujen elinikää yms. on kovasti mietitty. Mutta miten mahtaa olla muutenkaan nykypäivän autojen käyttöikä?
Täynnä nopeasti vanhenevaa elektroniikkaa, minkä korjaaminen tulee olemaan kallista.
Lisäksi varsinkin sähköautojen tekniikka mm. autonomisuus varmasti kehittyy suurin harppauksin.

Eli onko 2020 mallin sähköauto jo muutenkin auttamattomasti vanhanaikainen 10 vuoden päästä (tai jopa aiemmin) ja sen takia käytännössä arvoton?

Ainakin itse toivon, että oma lapseni ei enää aikuistuessaan joudu "ajamaan" autoa, ainakaan ilman vahvaa tekoälyn apua.
Itsekin olisin ihan valmis hyppäämään aamulla autoon ja toteamaan "konttorille" tyytyen ihan vaan kyydittävän virkaan.
 
Eli onko 2020 mallin sähköauto jo muutenkin auttamattomasti vanhanaikainen 10 vuoden päästä (tai jopa aiemmin) ja sen takia käytännössä arvoton?
No melkeinpä näin. Poislukien Model 3 niin aika karmeaa taitaapi olla tuo sähkiksen hintakehitys. Toki arvokkaammassa segmentissä kuten vaikkapa Audi e-Tron tai MB EQC, rytisee hinnat muutenkin, mutta en kyllä omalla rahalla malttaisi noita ostaa. Tai yleensäkään mitään sähkistä Suomesta :D
 
Tulipa tuossa autotallissa katsottua paljonko sähköä on mennyt puolen vuoden aikana, kun tuli mielenkiinnosta laitettua oma mittari ennen latauslaitetta (ja sinänsä ihan hyvä kuin tuosta näkee myös jännitteet ja kuormat livenä, paljastaa jos jossain aikaisemmin huonoja johdotuksia)..

Mutta 13000km ja 1800 KWh kesäkuun alusta, lataukset suoritettu pörssisähköllä pienimmän tariffin aikaan.. Eli varmaan alle euro / 100km.. Toki nyt talvikaudella sähkön kulutus on jotain ihan muuta ja myös hintakin, mutta tarkistetaan tilanne puolen vuoden päästä..
 
No melkeinpä näin. Poislukien Model 3 niin aika karmeaa taitaapi olla tuo sähkiksen hintakehitys. Toki arvokkaammassa segmentissä kuten vaikkapa Audi e-Tron tai MB EQC, rytisee hinnat muutenkin, mutta en kyllä omalla rahalla malttaisi noita ostaa. Tai yleensäkään mitään sähkistä Suomesta :D
Nykysuuntauksella ennemminkin tuntuisi että nyt ostettu polttis peruspolttis on romarikamaa ennemmin. Tai ainakin ajamisesta sellaisella on tehty niin typerän kallista ettei mitään järkeä.
 
Ainakin itse toivon, että oma lapseni ei enää aikuistuessaan joudu "ajamaan" autoa, ainakaan ilman vahvaa tekoälyn apua.
Itsekin olisin ihan valmis hyppäämään aamulla autoon ja toteamaan "konttorille" tyytyen ihan vaan kyydittävän virkaan.
Miksi? Avaatko tätä? Itse ainakin kauhistuisin jos jälkikasvun elämä on AI:n varassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom