Keskustelua hybridiautoista

Miksi? Avaatko tätä? Itse ainakin kauhistuisin jos jälkikasvun elämä on AI:n varassa.
Enemmänkin toivon oikeastaan sitä, että kaikki muutkin menevät sen AIn varassa.
Kummasti vähentää liikenteestä nuorten miesten hulluttelua, rattijuoppoja, idiotteja, kyvyttömiä, sairaita yms. mitkä aiheuttavat onnettomuuksia ja kuolemaa.
Uskon että tulevaisuudessa AI pystyy kyllä estämään pahimmat kuskin virheet ja tyhmät päätökset.
 
Entäs luontokappaleet hirvikolarit ja sen semmoset luonnon aiheuttamat liukkaudet yms?
 
Nykysuuntauksella ennemminkin tuntuisi että nyt ostettu polttis peruspolttis on romarikamaa ennemmin. Tai ainakin ajamisesta sellaisella on tehty niin typerän kallista ettei mitään järkeä.

Siitä tulee pieni ongelma, kun suomalaisen auton keskiarvo on 3600€:hmm: Okei, uutinen on pari vuotta vanha, mutta tuskin tilanne on paljon muuttunut.
Nyt kun vilkaisin niin nettiauton halvimmat sähkikset on ranskalaisia kohta 10 vuotaita, hinnat alle kympin. Sitten Leafia sun muuta yli kympillä, siis noin 15ke suunnilleen. Ja onko nekään enää yhtään mitään muutaman vuoden päästä, kun tekniikka ajaa niistä ohi - sekä akut on sitten mitä on.

 
Entäs luontokappaleet hirvikolarit ja sen semmoset luonnon aiheuttamat liukkaudet yms?
Meinaat, että ylivertaisella konenäöllä ei pystyisi elukoita havaitsemaan paremmin?
Liukkaudenkin varmasti pystyy havaitsemaan erilaisista anturitiedoista ja päätelmistä, ihan kuten ihminen arvaamalla tai kokemukseensa perustuen.
Et taida ihan hirveän tuttu olla koko AI käsitteen kanssa? En minäkään alan asiantuntija ole.
Mutta aika käsittämättömän hyvin jo nyt saa koneita opetettua havaitsemaan asioita, mitä ihminen ei huomaa.
 
Nykysuuntauksella ennemminkin tuntuisi että nyt ostettu polttis peruspolttis on romarikamaa ennemmin. Tai ainakin ajamisesta sellaisella on tehty niin typerän kallista ettei mitään järkeä.
No tavallaan joo, mutta ei. Uskon, että käytetylle E-mersulle löytyy tulevaisuudessakin hyvät käytettyjen markkinat. Takuunsa päättäneellä "ensimmäisen" sukupolven VAG:n sähkiksellä en ehkä niinkään.

E: Ei siis kyse peruspolttiksista, mutta ei varmaan seuraavaan 10 vuoteen ole mihinkään katoamassa vaikka sähköautot päätään nostavatkin.
 
Siitä tulee pieni ongelma, kun suomalaisen auton keskiarvo on 3600€:hmm: Okei, uutinen on pari vuotta vanha, mutta tuskin tilanne on paljon muuttunut.
Nyt kun vilkaisin niin nettiauton halvimmat sähkikset on ranskalaisia kohta 10 vuotaita, hinnat alle kympin. Sitten Leafia sun muuta yli kympillä, siis noin 15ke suunnilleen. Ja onko nekään enää yhtään mitään muutaman vuoden päästä, kun tekniikka ajaa niistä ohi - sekä akut on sitten mitä on.

Jep, järjettömältä ajatukselta se kuulostaa mutta suuntaushan on pois polttiksista ja tilalle vain sähköautoja, oliko se joku harhainen suunnitelma että joku 750 000 sähkistä 2030 mennessä. Ei tietenkään tule tapahtumaan.
 
Meinaat, että ylivertaisella konenäöllä ei pystyisi elukoita havaitsemaan paremmin?
Liukkaudenkin varmasti pystyy havaitsemaan erilaisista anturitiedoista ja päätelmistä, ihan kuten ihminen arvaamalla tai kokemukseensa perustuen.
Et taida ihan hirveän tuttu olla koko AI käsitteen kanssa? En minäkään alan asiantuntija ole.
Mutta aika käsittämättömän hyvin jo nyt saa koneita opetettua havaitsemaan asioita, mitä ihminen ei huomaa.
Perustuu uskon asioihin, toistaiseksi pelkkiä väittämiä. Ja juu meinaan, että ei pystytä "konenäöllä" korjaamaan näitä "virheitä" liikenteessä.
 
Jep, järjettömältä ajatukselta se kuulostaa mutta suuntaushan on pois polttiksista ja tilalle vain sähköautoja, oliko se joku harhainen suunnitelma että joku 750 000 sähkistä 2030 mennessä. Ei tietenkään tule tapahtumaan.

Joo, suomessa on nyt jotain 8000 täyssähköautoa. Saa korjata jos meni pieleen, mutta pistin vähän yläkanttiin varmuudeksi.
Vuodessa myydään noin 100 000 henkilöautoa ja suunta on laskeva kuten joka vuosi. Joten melko harhaista tosiaan on.
 
No melkeinpä näin. Poislukien Model 3 niin aika karmeaa taitaapi olla tuo sähkiksen hintakehitys. Toki arvokkaammassa segmentissä kuten vaikkapa Audi e-Tron tai MB EQC, rytisee hinnat muutenkin, mutta en kyllä omalla rahalla malttaisi noita ostaa. Tai yleensäkään mitään sähkistä Suomesta :D
Tesla on hype ja sen hinta kyllä alkaa tulemaan alas ropisten myös. Nythän ensimmäisistä loppuu takuut niin en tiedä kuka takuuttoman Teslan uskaltaa ostaa.

Toistaiseksi sähköauto maksaa paljon enemmän kuin polttomoottoriauto, niin sillä erotuksella saa jo paljon poltettavaa ja jää vielä käteenkin kun katsoo elinkaarta.

Nythän valtio on pistänyt enemmän rahaa budjetista vetyinfran kehittämiseen kuin sähkön. Voihan se olla, että sähkö on 10v välivaihe.
 
Tuli bongattua uutinen, että romutuspalkkioita voisi hyödyntää useampia yhtä uutta autoa kohden, ja siitä se ajatus sitten lähti.

Sattuu olemaan kaksi Kuusankoskelle valmista autoa pihassa, ja käytännössä nykyisestä käyttiksestäkin saa romuttamalla enemmän kuin myymällä. Eli kolme autoa lunnaiksi ja uutta tilalle, mutta mikä?

Ajatus oli ensin PSA:n lataushybridin suunnalla, eli käytännössä C5 Aircross, 3008 tai Grandland X, mistä nyt parhaan tarjouksen sattuu saamaankin. Mutta lienee noita muitakin. Heikosti löysin mitään vertailuja, ja tätäkin ketjua muutaman sivun luin taaksepäin bongaamatta muita kuin Jeepin.

Sinänsä kokoluokka olis farmari/SUV akselilla. Päivittäinen käyttö duunipaikalle ja takaisin siirtymistä n. 30km suuntaansa ilman latausmahdollisuutta määränpäässä. Nelivedosta toki plussaa, mutta vaikuttaa karkaavan tuonne 50ke väärälle puolelle. Mieluummin siinä 40ke haarukassa pysyisi.

Noista eri latauslaitteista ei juuri ole käryä, eli varmaan pitää huomioida sekin mitä auton mukana toimitetaan? 16A rasia tuossa ulkona, ja keskukselta saa tarvittaessa lisää vaiheita mukaan jos tarvii.

Vw-konserni/BMW ja MB nyt oikeastaan ainoat joita en edes harkitse, muutoin avoimin mielin liikenteessä. Hyundain Tucson näytti ihan mielenkiintoiselta, mutta se olikin joku tavanomainen hybridi, eikä oikeuta tuohon romutuspalkkioon.
 
Outlander lienee halvin ladattava neliveto, mutta alkaa olla vähän vanha malli ja markkinoilla on paljon halpoja käytettyjä. PSA:n plugarit ovat sitten niin janoisia, että 2x30km matkalla ei juuri säästä peruspolttikseen verrattuna. Heti syvään päähän ja täyssähkö?
 
Ei kai täyssähkökään poissuljettu vaihtoehto ole, mutta töiden puolesta saattaa tulla 800km päivämatkoja (joskin max 2x vuoteen), jotka pitäisi sitten hoitaa perheen pikkuautolla. Se ei sinänsä houkuttele, saati sitten vuokra-autoa hommata noihin tilanteisiin.

Minkälaisia vaihtoehtoja tuossa 40ke luokassa täyssähköissä ylipäänsä on?
 
Ei kai täyssähkökään poissuljettu vaihtoehto ole, mutta töiden puolesta saattaa tulla 800km päivämatkoja (joskin max 2x vuoteen), jotka pitäisi sitten hoitaa perheen pikkuautolla. Se ei sinänsä houkuttele, saati sitten vuokra-autoa hommata noihin tilanteisiin.

Minkälaisia vaihtoehtoja tuossa 40ke luokassa täyssähköissä ylipäänsä on?

Aiemmilla merkkirajauksilla taitaa jäädä lähinnä PSA ja korealaiset. Noista tilavimmat vaihtoehdot kai 2008/Mokka ja Niro.
 
Ei kai täyssähkökään poissuljettu vaihtoehto ole, mutta töiden puolesta saattaa tulla 800km päivämatkoja (joskin max 2x vuoteen), jotka pitäisi sitten hoitaa perheen pikkuautolla. Se ei sinänsä houkuttele, saati sitten vuokra-autoa hommata noihin tilanteisiin.

Minkälaisia vaihtoehtoja tuossa 40ke luokassa täyssähköissä ylipäänsä on?

Missä päin maata nuo ajot tapahtuu? Lappia lukuunottamatta sellanen reissu kyllä onnistuu oikeastaan millä tahansa uudella täyssähköllä. Tai jos matka on minuutista kiinni niin sitten ei
 
Aiemmilla merkkirajauksilla taitaa jäädä lähinnä PSA ja korealaiset. Noista tilavimmat vaihtoehdot kai 2008/Mokka ja Niro.
Okei, noista Niro taitaa olla ainoa jota en ole nähnyt, mutta jos se on 2008/Mokka kokoluokkaa niin kyllä turhan pieni.

Missä päin maata nuo ajot tapahtuu? Lappia lukuunottamatta sellanen reissu kyllä onnistuu oikeastaan millä tahansa uudella täyssähköllä. Tai jos matka on minuutista kiinni niin sitten ei
Oikeastaan koko Suomi, mutta tosiaan noilla reissuilla tauottelu jää melko vähäiseksi, eli jää usein myös ruokailut välistä. Sinänsä kyllä pari reissua nyt pystyy tuolla kakkosautollakin tekemään.

Noiden plugarivehkeiden range kuitenkin speksien mukaan olisi vajaata 60km, siltikö se vie enemmän kuin bensavehje? Jos nyt kuvitellaan että riittäisi vain 40km:n matkalle sähköä, niin lopulla 20km se kuluttaa yhtä paljon kuin perinteinen bensalaitos 60km:lla?
 
Noiden plugarivehkeiden range kuitenkin speksien mukaan olisi vajaata 60km, siltikö se vie enemmän kuin bensavehje? Jos nyt kuvitellaan että riittäisi vain 40km:n matkalle sähköä, niin lopulla 20km se kuluttaa yhtä paljon kuin perinteinen bensalaitos 60km:lla?

Nollakelissä PSA:n plugareilla taitaa päästä n. 30km, kesällä ehkä 40-45. Säästäähän tuo toki hieman polttikseen verrattuna, mutta ei kovin paljon. Kia Optima plugari voisi taloudellinen tuollaisessa ajossa.
 
Kiitos, täytyy tuo Optima vielä tsekata, se ei omissa googletteluissa noussut vielä esille
 
Meinaat, että ylivertaisella konenäöllä ei pystyisi elukoita havaitsemaan paremmin?
Liukkaudenkin varmasti pystyy havaitsemaan erilaisista anturitiedoista ja päätelmistä, ihan kuten ihminen arvaamalla tai kokemukseensa perustuen.
Et taida ihan hirveän tuttu olla koko AI käsitteen kanssa? En minäkään alan asiantuntija ole.
Mutta aika käsittämättömän hyvin jo nyt saa koneita opetettua havaitsemaan asioita, mitä ihminen ei huomaa.
Ymmärrätkö minkälainen ero kompleksisuudessa on kuvan tunnistuksen ja taulukon lukemisen välillä? Meillä on tietoinen tekoäly siinä kohtaa kun kuvantunnistus on samalla tasolla ihmisen kanssa, jos ei keksitä uutta mullistavaa tekniikka millä se voidaan tehdä matemaattisesti optimaalisemmin kuin nykyisissä neuroverkoissa. Ennusteiden tekeminen anturien tiedoista on lasten leikkiä koska anturit eivät valehtele ja niiden dataa ei tarvitse tulkata, kun ne ovat saatavissa tietokoneelle suoraan ykkösinä ja nollina, ei siihen tarvita ollenkaan tekoälyä. Nykyiset ajotietokoneet laskevat sen helposti lennosta tai käyttävät apuna esilaskettua look-up taulua.
Nykyiset tekoälyt ovat parhaimmillaan säännönalaisuuksien löytämisessä sellaisesta datasta jonka voi esittää tilastollisessa muodossa. Aika monta tehtävää voi yksinkertaistaa tälläiseen muotoon mutta ei se neuroverkko silti tosissaan ymmärrä mitä se näkee, se ei ota kantaa käsitelläänkö nyt ääntä, pikseleitä, lukuja tai tekstiä. Ne on esitettävä kaikki samassa muodossa. Tämän takia esimerkiksi juuri kuvantunnistus on äärimmäisen vaikeaa kun se pitäisi saada ymmärtämään syvemmällä tasolla eikä vain sitä että tälläinen rypäs pikseleitä muistuttaa peuraa ja jos se osuu vähänkin koulutusaineston ulkopuolelle, tulee täysi huti. Sen pitäisi olla niin hyvä että sille voisi esittää yhden kuvan lapiosta ja sen jälkeen se tunnistaisi minkä tahansa lapion vaikka se olisi eri tyyppinen, eri kokoinen, eri värinen, eri materiaalista tai vääntynyt tai rikkoutunut. Nykyisellä tekoälyteknologialla se ei yksinkertaisesti ole mahdollista vaan se toimii niin että kaikki mahdolliset yhdistelmät pitää opettaa erikseen. Edistykset ovat tapahtuneet lähinnä nykyisen mallin rautakiihdytyksellä sille tasolle että jotain pystyy brute forcettamaan laittamalla lisää nopeampaa rautaa. Matematiikan Nobel menee varmasti seuraavalle joka pystyy parantamaan tästä perustavaalaatuisella tavalla.

Jos kiinnostaa perehtyä tarkemmin niin suosittelen aloittamaan täältä:


 
Viimeksi muokattu:
Noiden plugarivehkeiden range kuitenkin speksien mukaan olisi vajaata 60km, siltikö se vie enemmän kuin bensavehje? Jos nyt kuvitellaan että riittäisi vain 40km:n matkalle sähköä, niin lopulla 20km se kuluttaa yhtä paljon kuin perinteinen bensalaitos 60km:lla?

Tasanopeutta maantiellä akku tyhjänä niin polttoainetta menee aika samat mitä vastaavalla polttiksella
 
Ymmärrätkö minkälainen ero kompleksisuudessa on kuvan tunnistuksen ja taulukon lukemisen välillä? Meillä on tietoinen tekoäly siinä kohtaa kun kuvantunnistus on samalla tasolla ihmisen kanssa, jos ei keksitä uutta mullistavaa tekniikka millä se voidaan tehdä matemaattisesti optimaalisemmin kuin nykyisissä neuroverkoissa. Ennusteiden tekeminen anturien tiedoista on lasten leikkiä koska anturit eivät valehtele ja niiden dataa ei tarvitse tulkata, kun ne ovat saatavissa tietokoneelle suoraan ykkösinä ja nollina, ei siihen tarvita ollenkaan tekoälyä. Nykyiset ajotietokoneet laskevat sen helposti lennosta tai käyttävät apuna esilaskettua look-up taulua.
Nykyiset tekoälyt ovat parhaimmillaan säännönalaisuuksien löytämisessä sellaisesta datasta jonka voi esittää tilastollisessa muodossa. Aika monta tehtävää voi yksinkertaistaa tälläiseen muotoon mutta ei se neuroverkko silti tosissaan ymmärrä mitä se näkee, se ei ota kantaa käsitelläänkö nyt ääntä, pikseleitä, lukuja tai tekstiä. Ne on esitettävä kaikki samassa muodossa. Tämän takia esimerkiksi juuri kuvantunnistus on äärimmäisen vaikeaa kun se pitäisi saada ymmärtämään syvemmällä tasolla eikä vain sitä että tälläinen rypäs pikseleitä muistuttaa peuraa ja jos se osuu vähänkin koulutusaineston ulkopuolelle, tulee täysi huti. Sen pitäisi olla niin hyvä että sille voisi esittää yhden kuvan lapiosta ja sen jälkeen se tunnistaisi minkä tahansa lapion vaikka se olisi eri tyyppinen, eri kokoinen, eri värinen, eri materiaalista tai vääntynyt tai rikkoutunut. Nykyisellä tekoälyteknologialla se ei yksinkertaisesti ole mahdollista vaan se toimii niin että kaikki mahdolliset yhdistelmät pitää opettaa erikseen. Edistykset ovat tapahtuneet lähinnä nykyisen mallin rautakiihdytyksellä sille tasolle että jotain pystyy brute forcettamaan laittamalla lisää nopeampaa rautaa. Matematiikan Nobel menee varmasti seuraavalle joka pystyy parantamaan tästä perustavaalaatuisella tavalla.

Jos kiinnostaa perehtyä tarkemmin niin suosittelen aloittamaan täältä:



Neuroverkot päihittävät kyllä jo nykyisellään juurikin kuvantunnistuksessa ihmiset tietynlaisissa tehtävissä, eikä niitä todellakaan tarvi kaikilla lapioiden kombinaatioilla opettaa, vaan ne mallit juurikin yleistyvät, muuten niillä ei tee mitään.

Ja ei, vaan sillä todellakin on väliä mitä sinne sisälle tulee ja neuroverkon rakenne täytyy valita siten, että se pystyy käsittelemään dataa. Tuollainen feedforward verkko mikä tuossa esittelyvideossa on, ei sovellu aikasarjan tai puheen käsittelyyn juuri millään tavalla. Kuvankäsittelyynkin huono, koska ei pysty erottamaan spatiaalisia piirteitä convoluutioverkon tapaan. Joku puheen tai aikasarjan käsittelyyn käytettävä LSTM ei juurikaan edes muistuta tuota perinteistä feedforward verkkoa kovin läheisesti.

Siitä esimerkkiä:
 
Viimeksi muokattu:
Neuroverkot päihittävät kyllä jo nykyisellään juurikin kuvantunnistuksessa ihmiset tietynlaisissa tehtävissä, eikä niitä todellakaan tarvi kaikilla lapioiden kombinaatioilla opettaa, vaan ne mallit juurikin yleistyvät, muuten niillä ei tee mitään.

Ja ei, vaan sillä todellakin on väliä mitä sinne sisälle tulee ja neuroverkon rakenne täytyy valita siten, että se pystyy käsittelemään dataa. Tuollainen feedforward verkko mikä tuossa esittelyvideossa on, ei sovellu aikasarjan tai puheen käsittelyyn juuri millään tavalla. Kuvankäsittelyynkin huono, koska ei pysty erottamaan spatiaalisia piirteitä convoluutioverkon tapaan. Joku puheen tai aikasarjan käsittelyyn käytettävä LSTM ei juurikaan edes muistuta tuota perinteistä feedforward verkkoa kovin läheisesti.

Siitä esimerkkiä:

Joo, onhan niitä muunkinlaisia neuroverkkoja keksitty. Yksittäisiä tylsiä ja toistuvia käyttötarkoituksia varten on varmasti mahdollista saada hyvä tarkkuus esimerkiksi mikä tunnistaa vain liikennevaloja tai liikennemerkkejä mutta sellainen mikä pärjäisi vaan kameran raakadatan varassa ja se tulkitsisi siitä kaiken mitä taksin ruudulla näkyy, kuten ihminen, on mahdotonta. Tuossa Waymon esimerkissä se on tarkkaan rajattu alue joilla autonomiset taksit voivat liikkua. Koko seutu on ihan varmasti laaserskannattu millilleen ja auton laasertutkaa käytetään vaan tiettyihin asioihin, kuten tarkkaan sijaintitietoon ja ympärillä olevien esteiden huomaamiseen. Laserin paikallistamaa estettä tietokone sitten hakee kameroista ja yrittää tunnistaa mikä siinä kohdassa oikein on. Alue muistuttaa googlen captchan kuvia mitä se pyytää klikkaamaan, onko ruuduissa valoja, moottoripyöriä, palmuja jne. joten edelleen ollaan silti hyvin riippuvaisia isosta määrästä oikein tägättyä materiaalia. Erilaisia esimerkkejä lapioista tarvitaan ehkä vähemmän tai kuitenkin enemmän kun yritetään päästä mahdollisimman varmaan tunnistustarkkuuteen.
Lasertutkaa voisi verrata hienompaan adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen paremmalla resoluutiolla ja leveämmällä näkökentällä. Nykytekniikalla niille luvataan parhaillaan yli parinsadan metrin kantamaa, jolloin se voisi huomata auton valojen kantaman ulkopuolelta että nyt sinne ilmestyi metrin pituinen hahmo jonka liikerata risteää auton kanssa, painanpa jarrua. Volvo hankki juuri hätäjarrutusjärjestelmiinsä tälläisiä moduuleita kiinteällä keilalla. Vähän kaipaisi tekoälyä ettei tee haamujarrutuksia? En sanoisi että se on ihmistä älykkäämpi vaikka reagoisi meitä nopeammin, kun rajoituksena on silmien näkökyky. Menee nyt aika offtopicin puolelle :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, suomessa on nyt jotain 8000 täyssähköautoa. Saa korjata jos meni pieleen, mutta pistin vähän yläkanttiin varmuudeksi.
Vuodessa myydään noin 100 000 henkilöautoa ja suunta on laskeva kuten joka vuosi. Joten melko harhaista tosiaan on.

Eksponentiaalinen kasvu saattaa yllättää, jos sen laskee ihan auki asti. Toki tässä on myös päästöpakotteet, jotka käytännössä estävät latauskelvottomien autojen myynnin jo ihan lähivuosina, mutta markkina taitaa muuttua nyt ihan itsestään ilman niitäkin.

EZ1wxZ2XkAALkZc
 
Autokalusto tulee muuttumaan näkyvästi, koska meitä ammattiliikenteessä koskee EU puhtaan liikenteen direktiivi.

Ensi vuonna siirrytään erittäin vähäpäästöisen kaluston vaatimuksiin kaikissa kuljetuksissa, joiden hankkijaosapuoli on julkisyhteisö eli laveasti toimii verorahalla, 2025 vaatimus on hyvin yksiselitteisesti täyssähköinen.

Eli rautalangasta vääntäen, 2025 mennessä kaikkien taksien, paketti, Posti ym.kuriirien kalusto on oltava sähköautoja. Tai mitään yhteiskunnan maksamia ajoja et voi ajaa, oli se sitten ihmisiä tai tavaraa.

Siinä sivussa muukin yhteiskunta muuttuu "esimerkin voimalla." Mielestäni ehkä liian nopeasti, mutta ens vuoden lopulla on laitettava kortit pöydälle ja vaihdettava toinen tai molemmat autot. Luultavammin jättäen välivaiheet pois ja suoraan täyssähköön, toivottavasti tuoteuutuuksia puskee 2021 ovista, ikkunoista ja keulamaskeista. :lonely:
 
Autokalusto tulee muuttumaan näkyvästi, koska meitä ammattiliikenteessä koskee EU puhtaan liikenteen direktiivi.

Ensi vuonna siirrytään erittäin vähäpäästöisen kaluston vaatimuksiin kaikissa kuljetuksissa, joiden hankkijaosapuoli on julkisyhteisö eli laveasti toimii verorahalla, 2025 vaatimus on hyvin yksiselitteisesti täyssähköinen.

Eli rautalangasta vääntäen, 2025 mennessä kaikkien taksien, paketti, Posti ym.kuriirien kalusto on oltava sähköautoja. Tai mitään yhteiskunnan maksamia ajoja et voi ajaa, oli se sitten ihmisiä tai tavaraa.

Siinä sivussa muukin yhteiskunta muuttuu "esimerkin voimalla." Mielestäni ehkä liian nopeasti, mutta ens vuoden lopulla on laitettava kortit pöydälle ja vaihdettava toinen tai molemmat autot. Luultavammin jättäen välivaiheet pois ja suoraan täyssähköön, toivottavasti tuoteuutuuksia puskee 2021 ovista, ikkunoista ja keulamaskeista. :lonely:

Hmm, mitäköhän toi käytännössä tarkoittaa esim. Postin osalta kun puhutaan runkolinjoista/etc. Tällä hetkellä kun ei ole olemassa yhtään täyssähköistä kuoma-autoa moiseen työhön edes saatavilla. Ja jos vielä laventaa omaan työpaikkaan (joka toki ei ole verovaroilla leikkimistä) niin tiedän että aliurakoitsijan kalustoon tulee n.300 000km vuosi mittariin niin taitaapi hetki mennä ennenkuin sähköllä nuo kuljetukset liikkuvat.
 
Ihan raskas puoli ei vielä tule siirtymään, mutta jakeluautot kyllä. Biokaasua pusketaan koko ajan ja sähköinen paku/jakeluKA alkaa ottamaan ensi askeleitaan.

Tässä se pieni ongelman tynkä tänne kentälle onkin, ei olla neuvoteltu mitään jatkoaikoja tmv vaan hyväksytty sellaisenaan. Joten asiassa ei ole olemassa "ehkä" vaan pakko. Osa kalustohankinnoista voi olla mallia 'kokeilu&konsepti" joka tulee hankkijalleen todella hintavaksi, mutta aikarajat ja päätökset on naulattu seinälle, ne eivät jousta.
 
Mihin tämä 100% sähköisyys oikein perustuu, kun Suomelle valtiollisellakin tasolla 2026-2030 välisellä ajalla henkilö- ja pakettiautohankinnoista julkisella puolella 38,5% pitää olla nollapäästöisiä? Tuntuu aika raflaavalta jos alihankintaketjulta vaadittaisiin 100% päästöttömyyttä?
Lainsäädäntöäkään ei taida vielä olla olemassa kun 1.8.2021 pitäisi vasta astua voimaan.
 
Olet väärässä, ei silti, huomattu on, että monet on ulkona näistä pykälistä.

Ensinnäkään se on yks ja sama onko Suomessa omaa lainsäädäntöä, EU tasoiset määräykset on ne sitten direktiivejä, jotka otetaan omaan lainsäädäntöön tai suoraan sovellettavaa asetuksia, ne ylittävät omamme. Käytännössä se kansallinen laki säädetään ajoissa, että direktiivi täyttyy.

Tarkalleen nyt mennään plug in vaiheeseen, 21-25 on 50g CO²/100km tai vähemmän, 25 eteenpäin pyöreä 0g CO²/100km. Henkilökuljetuksiin on leivottu tähän ensi vaiheeseen ainoa poikkeus "esteettömät ajoneuvot, joissa henkilönostin." Ei ramppi, ei luiska vaan nos-tin. Tästä pienestä jutusta tulee Caddyilijöille paljon päänvaivaa...

Prosenttiosuus on sulla oikein tähän 21-25 välille. Mutta kun ajattelet sen käytäntöön, tuon verran on siis oltava niitä minimissään. Eli jos sulla ei ole plugaria tai EV:tä heittää kilpailutukseen ja kavereilla on... Voit jäädä rannalle. Kuka haluaa koittaa onneaan arpajaisissa vai pelaako varman päälle ja haalii varmasti soveltuvan kaluston?
 
Missä siinä direktiivissä sanotaan että olisi OLTAVA 38,5%?

Minkälainen on puhdas henkilö- tai pakettiauto (M1, M2, N1)?
- CO2-päästöt enintään 50 g/km vuoden 2025 loppuun asti ja 0 g/km vuodesta 2026 alkaen. Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja ja vuoden 2025 loppuun asti myös lataushybridejä.

- Suomelle on asetettu määrällinen velvoite, että uusista henkilö- ja pakettiautohankinnoista 38,5 % tulee olla puhtaita.
(Ja tässähän siis 21-25 ja 26-30 on molemmissa vaatimus "Puhtaasta", puhtaan määritelmä vaan muuttuu 26 alusta)


Minkälainen on puhdas raskas ajoneuvo (N2, N3)?
- Ajoneuvo, joka kulkee biopolttoaineella, sähköllä, kaasulla tai vedyllä.

- Suomelle on asetettu määrällinen velvoite, että uusista raskaiden ajoneuvojen hankinnoista tulee olla puhtaita 9 % ajanjaksolla 8/2021-2025 ja 15 % vuodesta 2026 alkaen.

Minkälainen on puhdas linja-auto (M3)?
- Ajoneuvo, joka kulkee biopolttoaineella, sähköllä, kaasulla tai vedyllä.

- Suomelle on asetettu määrällinen velvoite, että uusista linja-autohankinnoista tulee olla puhtaita 41 % ajanjaksolla 8/2021-2025 ja 59 % vuodesta 2026 alkaen.
 

EU:ssa on hyväksytty muutosdirektiivi, jonka tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan lainsäädäntöä, joilla direktiivi saatetaan voimaan Suomessa.

Sovelletaan uusiin hankintoihin
Direktiiviä on uudistettu laajentamalla soveltamisala kattamaan kaikki merkitykselliset hankinnat. Se antaa selkeät vaatimukset eri käyttövoimien käytön edistämiseksi ja osoittaa pitkäaikaisen suunnan uusille investoinneille.

Direktiiviin soveltamisalaan kuuluvat julkisen sektorin tieliikenteen moottoriajoneuvojen ostaminen ja vuokraaminen, maanteiden henkilöliikennettä koskevat julkiset palveluhankinnat sekä tietyt liikenne- ja kuljetuspalvelut (esimerkiksi jätteiden keruu ja postikuljetukset). Vaatimuksia sovelletaan ainoastaan uusiin hankinta- ja palvelusopimuksiin, jotka ylittävät hankintalainsäädännön kynnysarvot.

Määritelmiä ja hankintatavoitteita
Päivitetyssä direktiivissä määritellään puhdas ajoneuvo sekä asetetaan prosentuaaliset vähimmäishankintatavoitteet kahdelle eri hankintajaksolle.

Pieni lainaus tuosta LVM muistiosta, itse direktiivi on pirun raskasta luettavaa. (Lihavoinnit:itse) Eli puhutaan vähimmäishankintatavoitteesta. Joten näillä mennään. Kiitos tarkennuksesta, 2026 alkaen täyssähköinen, raskaalla puolella kevyemmät vaateet, "koska realismi." Ja hankintabudjetit paukkuu käytännössä aina, jolloin direktiiviä sovelletaan, kaksi miljoonaa kun sopimuksen arvo ylittyy niin mennään noihin. Itse joutui pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa perehtymään EU kilpailutukseen ja "how to" tarjouksen teko sinne järjestelmään.
 
Kovin paljoa ei tarvitse akkujen hinnan enää pudota, että massatkin valitsee useammin täyssähkön.
 
Paljonko vetyyn ja paljonko sähköön?
Rahat tuleekin EUlta kun haluavat panostaa vetyyn.


Tällä hetkellä todellinen avustus Suomelta on vain Ara-tuki.
 
Rahat tuleekin EUlta kun haluavat panostaa vetyyn.

Vedyntuotantoon panostusta tarvitaan kyllä - mutta ei liikennepolttoaineiden vuoksi. Ensimmäinen fossiilivapaissa teräksissä HYBRIT-teknologian avulla


Talouselämäjuttuja on melko turha linkata, kun niistä näkyy suunnilleen tuon otsikon verran. Eipä pääse näkemään miksi kaasutehtailija pitää kaasuaan ainoana vaihtoehtona. Tai no, ehkä totuutta siinä on sen verran, että ainoana polttoainevaihtoehtona. Akkuautoissahan mikään aine ei pala auton liikutuksessa.
 
Vedyntuotantoon panostusta tarvitaan kyllä - mutta ei liikennepolttoaineiden vuoksi. Ensimmäinen fossiilivapaissa teräksissä HYBRIT-teknologian avulla


Talouselämäjuttuja on melko turha linkata, kun niistä näkyy suunnilleen tuon otsikon verran. Eipä pääse näkemään miksi kaasutehtailija pitää kaasuaan ainoana vaihtoehtona. Tai no, ehkä totuutta siinä on sen verran, että ainoana polttoainevaihtoehtona. Akkuautoissahan mikään aine ei pala auton liikutuksessa.
Ota näistä EU jutuista selvää. Saksa ilmeisesti mokasi oman vihreytensä ja nyt pakottaa kaikki mukaan tuohon vetyilyyn.
 
Tuli bongattua uutinen, että romutuspalkkioita voisi hyödyntää useampia yhtä uutta autoa kohden, ja siitä se ajatus sitten lähti.

Sattuu olemaan kaksi Kuusankoskelle valmista autoa pihassa, ja käytännössä nykyisestä käyttiksestäkin saa romuttamalla enemmän kuin myymällä. Eli kolme autoa lunnaiksi ja uutta tilalle, mutta mikä?

Ajatus oli ensin PSA:n lataushybridin suunnalla, eli käytännössä C5 Aircross, 3008 tai Grandland X, mistä nyt parhaan tarjouksen sattuu saamaankin. Mutta lienee noita muitakin. Heikosti löysin mitään vertailuja, ja tätäkin ketjua muutaman sivun luin taaksepäin bongaamatta muita kuin Jeepin.

Sinänsä kokoluokka olis farmari/SUV akselilla. Päivittäinen käyttö duunipaikalle ja takaisin siirtymistä n. 30km suuntaansa ilman latausmahdollisuutta määränpäässä. Nelivedosta toki plussaa, mutta vaikuttaa karkaavan tuonne 50ke väärälle puolelle. Mieluummin siinä 40ke haarukassa pysyisi.

Noista eri latauslaitteista ei juuri ole käryä, eli varmaan pitää huomioida sekin mitä auton mukana toimitetaan? 16A rasia tuossa ulkona, ja keskukselta saa tarvittaessa lisää vaiheita mukaan jos tarvii.

Vw-konserni/BMW ja MB nyt oikeastaan ainoat joita en edes harkitse, muutoin avoimin mielin liikenteessä. Hyundain Tucson näytti ihan mielenkiintoiselta, mutta se olikin joku tavanomainen hybridi, eikä oikeuta tuohon romutuspalkkioon.

Oli muuten mennyt itseltä ohitse tuon Tucson 1.6t hybridin lanseeraus, halvin etuveto 38k ja neliveto 42k listahinta. Suunta on siis oikea kun tätä vertaa Kia Sorenton kokoon ja hintaan. Toivottavasti joskus myös Sonatan kokoisessa kopassa.

Hybrid löytyy siis hinnaston kautta, ei vielä pääsivuilla kuitenkaan mainittu.

Tucsonista on tulossa keväällä myös plug-in variantti, joskaan ei vielä hintoja julkaistu.

Sen kävisin kyllä koeajamassa tai vaihtoehtoisesti koeajaa Sorento Plug-inin ja Tuscon hybridin niin uskaltaisi ehkä koeajamattakin Pluginin tilata.


20201223_144138.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tasanopeutta maantiellä akku tyhjänä niin polttoainetta menee aika samat mitä vastaavalla polttiksella
Kait noissa plugareissa on massasta ja monesta muustakin tekijästä eroja. Aikamoista harhaa uskotella niiden vievän ns. akku tyhjänä ajossa saman polttoainekulutuksen kuin vastaava malli puhtaana polttiksena. Onhan siinä koko ajan hybridijärjestelmä päällä, eli regenerointi. Laskin taas oman Hyundai Ioniq kulutukset exel kirjanpidostani reilun 25000 km ajosta.
Bensaa palanut 2,47 l/100 km ja sähköä kulunut 7,34 kWh/ 100 km. Lähes kaikki sähkö omasta tolpasta 9,9 s kWh, ei yhtään kalliista latauksesta, pieni osa ilmaista kauppakeskus, tai hotellipaikoista. Jos laskee sähkön energian 8,6 kWh vastaavan yhtä bensalitraa, liikutaan kokonaiskulutuksessa 3,32 l/100 km. Aika kohtuullista, mielestäni. Ajotapa ei ole ollut mikään taloudellisuusajon mestarisuoritus. Matkanteossa aika paljon myös matka-ajoa ilman latauksia.
Tietenkin verrattuna oikeisiin täyssähköautoihin, kulutus on aika reipasta. Tuo vastaa n. 28,5kWh/100 km. Piheimmät menevät 12- 20 kWh/100 km pintaan.
Tuskin kuitenkaan löytyy montaa samakokoista ja painoista bensa tai dieseliäkään, joilla pääsee 3,3 l/100 keskikulutuslukemiin.
 
Ioniq hybrid menee taas parhaimmillaan kesällä tankillinen 3.8 l/100 km ja nyt 20k otannalla keskimäärin 4.47 l/100km tankkauksista laskettuna. Olen ajanut tuolla myös muuttokuormaa penkkit käännettynä auto täyteen kamaa lastattuna eikä se kulutus matkassa montaa desiä kasva. Enemmänkin se lisämassa saa moottorin tekemään jonkinverran enemmän työtä hyvällä hyötysuhteella ylämäissä. Alamäissä taas kasvaneesta potentiaalienergiasta on hyötyä ja rullaillaan sähköavusteisesti pidemmälle.

Itse olen kirjannut tankkaukset Fuelio Android ohjelmaan.
 
Kait noissa plugareissa on massasta ja monesta muustakin tekijästä eroja. Aikamoista harhaa uskotella niiden vievän ns. akku tyhjänä ajossa saman polttoainekulutuksen kuin vastaava malli puhtaana polttiksena. Onhan siinä koko ajan hybridijärjestelmä päällä, eli regenerointi. Laskin taas oman Hyundai Ioniq kulutukset exel kirjanpidostani reilun 25000 km ajosta.
Bensaa palanut 2,47 l/100 km ja sähköä kulunut 7,34 kWh/ 100 km. Lähes kaikki sähkö omasta tolpasta 9,9 s kWh, ei yhtään kalliista latauksesta, pieni osa ilmaista kauppakeskus, tai hotellipaikoista. Jos laskee sähkön energian 8,6 kWh vastaavan yhtä bensalitraa, liikutaan kokonaiskulutuksessa 3,32 l/100 km. Aika kohtuullista, mielestäni. Ajotapa ei ole ollut mikään taloudellisuusajon mestarisuoritus. Matkanteossa aika paljon myös matka-ajoa ilman latauksia.
Tietenkin verrattuna oikeisiin täyssähköautoihin, kulutus on aika reipasta. Tuo vastaa n. 28,5kWh/100 km. Piheimmät menevät 12- 20 kWh/100 km pintaan.
Tuskin kuitenkaan löytyy montaa samakokoista ja painoista bensa tai dieseliäkään, joilla pääsee 3,3 l/100 keskikulutuslukemiin.

Huomaa että mainitsin tasanopeutta. Maantiellä siitä hybriditekniikasta ei kovin isoa hyötyä saa. Tekniikanmaailman testissä BMW 530e G20 kulutti maantiellä 5,9L/100km akku tyhjänä. Keskinopeus 73km/h. Plugaritesti on TM 22/2020 lehdessä. Sanoisin että tämä olisi aika lähellä 520i kulutusta. En kyseisellä autolla ole itse mittatestejä tehnyt, mutta jos meidän 2003 remmiahdettu 2 litranen mersu pääsee 6.3L/100km kulutukseen maantiellä niin olettaisin että 2020 vuosimallin 2 litranen turbokone pystyy samaan.


Jos 520i ilmoitettu maantiekulutus on 4.8L/100km ja lisätään siihen vaikka 20% niin ollaan lukemassa 5.76L/100km. Ainakin kaikilla meidän autoilla pääsee helposti ilmoitettuun kulutukseen +20%

Eli en näe että pääsisi lähellekään mitään 2-3L/100km maantieajossa jos akku on tyhjä.
 
Huomaa että mainitsin tasanopeutta. Maantiellä siitä hybriditekniikasta ei kovin isoa hyötyä saa. Tekniikanmaailman testissä BMW 530e G20 kulutti maantiellä 5,9L/100km akku tyhjänä. Keskinopeus 73km/h. Plugaritesti on TM 22/2020 lehdessä. Sanoisin että tämä olisi aika lähellä 520i kulutusta. En kyseisellä autolla ole itse mittatestejä tehnyt, mutta jos meidän 2003 remmiahdettu 2 litranen mersu pääsee 6.3L/100km kulutukseen maantiellä niin olettaisin että 2020 vuosimallin 2 litranen turbokone pystyy samaan.


Jos 520i ilmoitettu maantiekulutus on 4.8L/100km ja lisätään siihen vaikka 20% niin ollaan lukemassa 5.76L/100km. Ainakin kaikilla meidän autoilla pääsee helposti ilmoitettuun kulutukseen +20%

Eli en näe että pääsisi lähellekään mitään 2-3L/100km maantieajossa jos akku on tyhjä.
Tietenkin tässä on se että 520i ei ole vastaava polttis kuin 530e. Miksi verrata 180heppaista 300 heppaseen? (joo tiedän että se bensakone siellä on sama)
 
@HengaHox Käsittääkseni @Willema ei laske energiasisältöä vaan verrokkihintaa. Paljonko kotiladatun sähkön hinnalla saisi bensaa pumpulta. Käytännössähän se Ioniq Plug-In menee maantiellä saman tai vähän päälle mitä Ioniq Hybrid.

Tuosta voisi sitten laskea kuinka paljon täytyy ajaa, että ~1l/100km kulutusero (bensa + ladattu sähkö) kattaa kalliimman auton oletetusti suuremman arvonaleneman. Itsellä ei ole/ollut kotilatausmahdollisuutta ja alle 20k käytetty tuntui fiksummalta kuin 25k auto niin päädyin hybridiin.

Vaasa - Tampere - Jyväskylä välisillä maanteillä on sen verran hyvin korkeuseroja, että hybridistä saa kyllä hyötyä samantehoiseen bensaan verrattuna, jos mekaaninen hyötysuhde moottorilta tiehen on bensa-auton tasolla. Vanhemmissa Toyotan hybrideissä se vaihteisto omaa vähän enemmän häviöitä, jonka takia erityisesti motarilla bensaa palaa.
 
Tietenkin tässä on se että 520i ei ole vastaava polttis kuin 530e. Miksi verrata 180heppaista 300 heppaseen? (joo tiedän että se bensakone siellä on sama)

Voihan tuota noinkin ajatella, että hybridijärjestelmältä ei odotakaan juuri muuta kuin lisäpotkua silloin tällöin ja säästöä saadaan vain sillä, että bensakone on pienempi. Minusta tuossa on rima aika alhaalla, kun hybridi voisi säästää myös saman kokoiseen bensamoottorin yhteydessä.
 
Voihan tuota noinkin ajatella, että hybridijärjestelmältä ei odotakaan juuri muuta kuin lisäpotkua silloin tällöin ja säästöä saadaan vain sillä, että bensakone on pienempi. Minusta tuossa on rima aika alhaalla, kun hybridi voisi säästää myös saman kokoiseen bensamoottorin yhteydessä.
Monet hybridit ovat juuri lisäpotkua varten silti kulutuksen pysyessä pienehkönä. vai miksi edes joku 545e on olemassa kun voisi ostaa 520i?

Ja voiko pitää paikkansa, bmw sivujen mukaan 545e on halvempi kuin 530e/530i
 
Neuroverkot päihittävät kyllä jo nykyisellään juurikin kuvantunnistuksessa ihmiset tietynlaisissa tehtävissä, eikä niitä todellakaan tarvi kaikilla lapioiden kombinaatioilla opettaa, vaan ne mallit juurikin yleistyvät, muuten niillä ei tee mitään.
Niille nimenomaan on opetettu miljoonien kuvien aineistolla objekteja ja näytetty tuhansia kopioita lapioista, autoista, kissoista ja koirista kategorisointeineen.
 
Rahat tuleekin EUlta kun haluavat panostaa vetyyn.


Tällä hetkellä todellinen avustus Suomelta on vain Ara-tuki.

Ei minulle vain kukaan ole pystynyt selittämään mikä siinä vetyautossa on autuaaksi tekevää. Hyötysuhde kokonaisuudessaan ehkä kolmasosa- neljäsosa sähköautosta, range ei parempi, ja tankkaus vain n 10-15 min nopeampi eikä sähköautoja tarvitse kovin usein edes erikseen ladata, tönäisee pistokkeen illalla seinään ja aamulla täysi akku.
 
Piti vielä tuota kokosähköä tonkia sen verran, että voisi e-Niron ja Konan nostaa harkintaan vielä uudemman kerran. Löytyykö noista jostain kattavaa vertailua, saman kokoluokan vehkeistä kuitenkin kyse?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom