- Liittynyt
- 13.02.2017
- Viestejä
- 545
Kait noissa plugareissa on massasta ja monesta muustakin tekijästä eroja. Aikamoista harhaa uskotella niiden vievän ns. akku tyhjänä ajossa saman polttoainekulutuksen kuin vastaava malli puhtaana polttiksena. Onhan siinä koko ajan hybridijärjestelmä päällä, eli regenerointi. Laskin taas oman Hyundai Ioniq kulutukset exel kirjanpidostani reilun 25000 km ajosta.Tasanopeutta maantiellä akku tyhjänä niin polttoainetta menee aika samat mitä vastaavalla polttiksella
Bensaa palanut 2,47 l/100 km ja sähköä kulunut 7,34 kWh/ 100 km. Lähes kaikki sähkö omasta tolpasta 9,9 s kWh, ei yhtään kalliista latauksesta, pieni osa ilmaista kauppakeskus, tai hotellipaikoista. Jos laskee sähkön energian 8,6 kWh vastaavan yhtä bensalitraa, liikutaan kokonaiskulutuksessa 3,32 l/100 km. Aika kohtuullista, mielestäni. Ajotapa ei ole ollut mikään taloudellisuusajon mestarisuoritus. Matkanteossa aika paljon myös matka-ajoa ilman latauksia.
Tietenkin verrattuna oikeisiin täyssähköautoihin, kulutus on aika reipasta. Tuo vastaa n. 28,5kWh/100 km. Piheimmät menevät 12- 20 kWh/100 km pintaan.
Tuskin kuitenkaan löytyy montaa samakokoista ja painoista bensa tai dieseliäkään, joilla pääsee 3,3 l/100 keskikulutuslukemiin.