Itse uskon, että kyseessä on loistava peliliike valtiontalouden kannalta. Työsuhdeautoilun kustannusrakennehan on sellainen, että työpaikka maksaa leasingmaksun leasingfirmalle, ja maksaa lisäksi vakuutuksen ja ajoneuvoveron. Verottaja lisää käyttöedun verotusarvon henkilön palkkaan. Usein työpaikoissa pienennetään bruttopalkkaa tuon verotusarvon verran, jonka ansiosta työpaikka saa hiukan niitä leasingmaksun kustannuksia pois. Verottaja ottaa työntekijän tuloista yhtä paljon veroa, on sitten työsuhdeauto tai ei, koska auton kanssa rahallinen bruttopalkka on juuri käyttöedun suuruuden verran pienempi.Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Kun verotusarvoa lasketaan, niin se ei vaikuta leasingmaksuun mitenkään. Jos nyt firma ei muuta työsuhdeautoilun hintamekanismiaan, niin käytännössä sähköautojen lisääntyminen revitään firmojen selkänahasta, koska ne joutuvat maksamaan aiempaa suuremman osan työsuhdeauton kustannuksista, ja samoin ihmiset ottavat varmaan kalliimpia työsuhdeautoja kuin mitä muuten ottaisivat. Uskon että työpaikoilla on imagosyistä vähän hankala muuttaa työsuhdeautoilun hinnoittelua huonommaksi välttääkseen tätä.