Keskustelua hybridiautoista

Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Itse uskon, että kyseessä on loistava peliliike valtiontalouden kannalta. Työsuhdeautoilun kustannusrakennehan on sellainen, että työpaikka maksaa leasingmaksun leasingfirmalle, ja maksaa lisäksi vakuutuksen ja ajoneuvoveron. Verottaja lisää käyttöedun verotusarvon henkilön palkkaan. Usein työpaikoissa pienennetään bruttopalkkaa tuon verotusarvon verran, jonka ansiosta työpaikka saa hiukan niitä leasingmaksun kustannuksia pois. Verottaja ottaa työntekijän tuloista yhtä paljon veroa, on sitten työsuhdeauto tai ei, koska auton kanssa rahallinen bruttopalkka on juuri käyttöedun suuruuden verran pienempi.

Kun verotusarvoa lasketaan, niin se ei vaikuta leasingmaksuun mitenkään. Jos nyt firma ei muuta työsuhdeautoilun hintamekanismiaan, niin käytännössä sähköautojen lisääntyminen revitään firmojen selkänahasta, koska ne joutuvat maksamaan aiempaa suuremman osan työsuhdeauton kustannuksista, ja samoin ihmiset ottavat varmaan kalliimpia työsuhdeautoja kuin mitä muuten ottaisivat. Uskon että työpaikoilla on imagosyistä vähän hankala muuttaa työsuhdeautoilun hinnoittelua huonommaksi välttääkseen tätä.
 
Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:







Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.
 
Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:







Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.

"ovenkahvat" on vain täysin epäonnistuneet, varsinki takaovi suomen kurapaska talvessa kerää kaiken lian sinne väliin.
 
Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:







Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.


Jos jotain parantaisin niin pikalatausominaisuudet ovat hivenen keskinkertaiset tai jopa heikot suhteessa akkukapasiteettiin.
 
Tuli sitten tilattua Enyaqin 80KWh Launch malli, hinnan sain omien varustepakettien kanssa (adaptiivinen vakkari, sähkötakaluukku, vetokoukku, tuulilasin lämmitin yms) neuvoteltua alle 50k€ (saa sen valtion 2000€ tuen).
Toimitusta arvottiin huhti- tai toukokuulle.

Kävin autoa myymälässä katsomassa ja aika sama fiilis siitä jäi livenä kuin netin videoiden perusteella.

ID.4 oli myös harkinnassa, sitten ajoin ID.3:lla ja niihin hipaisukytkimiin meni täysin hermot.
 
Tuli sitten tilattua Enyaqin 80KWh Launch malli, hinnan sain omien varustepakettien kanssa (adaptiivinen vakkari, sähkötakaluukku, vetokoukku, tuulilasin lämmitin yms) neuvoteltua alle 50k€ (saa sen valtion 2000€ tuen).
Toimitusta arvottiin huhti- tai toukokuulle.

Kävin autoa myymälässä katsomassa ja aika sama fiilis siitä jäi livenä kuin netin videoiden perusteella.

ID.4 oli myös harkinnassa, sitten ajoin ID.3:lla ja niihin hipaisukytkimiin meni täysin hermot.

Ostitko käteisellä vai pätkällä? Jos pätkällä niin millaiset maksuehdot sai neuvoteltua?
 
Eikö se ole 150KW DC-lataus? Väittäisinpä että ne kenelle tämä ei riitä ei ole lähtökohtaisesti kohderyhmää.
Jos auto oikeasti kykenee tuohon 150kW nopeuteen niin se on minusta vähintäänkin riittävä. Jos se ei riitä, niin silloin sähköauto ei muutenkaan ole oikea vaihtoehto omistajalle. Isompi ongelma tuossa on noiden 150kW lataukseen kykenevien latauspisteiden puute täällä Suomessa.
 
"ovenkahvat" on vain täysin epäonnistuneet, varsinki takaovi suomen kurapaska talvessa kerää kaiken lian sinne väliin.
Onko tästä omakohtaista kokemusta jo auton osalta? Ford väittää testanneensa kahvojen toiminnan -40C lämpötilassa niin uskoisin, ettei tuo ihan surkea systeemi ole. Mutta toki vasta käytäntö näyttää miten ovet toimivat oikeasti. Tosin moni täysin "normaalikin" ovenkahva kärsii ongelmista Suomen talvessa eli ei se automaattisesti ongelmaa poista. Tähän mennessä kaikki omistamani autot keräävät paskaa ovien väliin eli ymmärrä miten tässä Mach-E olisi poikkeus huonompaan.
 
Onko tästä omakohtaista kokemusta jo auton osalta? Ford väittää testanneensa kahvojen toiminnan -40C lämpötilassa niin uskoisin, ettei tuo ihan surkea systeemi ole. Mutta toki vasta käytäntö näyttää miten ovet toimivat oikeasti. Tosin moni täysin "normaalikin" ovenkahva kärsii ongelmista Suomen talvessa eli ei se automaattisesti ongelmaa poista. Tähän mennessä kaikki omistamani autot keräävät paskaa ovien väliin eli ymmärrä miten tässä Mach-E olisi poikkeus huonompaan.
Mach-E:ssa takaovi avataan työntämällä käsi sinne paskaiseen väliin, toisekseen sitä ei saa puhtaaksi kuin erikseen pesemällä kun normaali kahva puhdistuu normi harjapesussa.

Ihmettelen myös sitä että jos kännykkä toimii avaimena, niin miksi vielä pitää painaa nappia erikseen että ovi aukeaa? 2008 vuoden corollakin tunnistaa koska käsi on kahvalla ja avaa ovet?

 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."
 
Ei kai se 2008 Corollakaan niitä ovia lukosta avaa ilman että kahvasta nykäisee? Lukituksen poistaa tunnistaessaan käden, mutta fyysinen liikee kahvasta pitää tehdä että ovi aukeaa, sama tapahtuu Mustangissa painamalla nappia. Vaikea myös nähdä miksi takaoven sisus joka on suojassa olisi maagisesti paskaisempi kuin perinteinen autonovenkahva
 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."

Normaalit ovenkahvat, etuluukun avaus helpommaksi niin eihän tuossa olisi oikein mitään valitettavaa. Ajettavuus kuulemma kohdallaan ja muutenkin laatu hyvää.
 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."
Jep, ja Teslasta pitää ulos päästäkseen painaa nappia ennen kuin avaa oven. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä.
 
Ei kai se 2008 Corollakaan niitä ovia lukosta avaa ilman että kahvasta nykäisee? Lukituksen poistaa tunnistaessaan käden, mutta fyysinen liikee kahvasta pitää tehdä että ovi aukeaa, sama tapahtuu Mustangissa painamalla nappia. Vaikea myös nähdä miksi takaoven sisus joka on suojassa olisi maagisesti paskaisempi kuin perinteinen autonovenkahva

Pointti meni siis täysin ohi, väännän siis rautalangasta.

Jos 12v vanha tunnistaa käden siinä kahvalla ja se uusi 2020 vuoden auto osaa avata oven raolleen niin miksi näitä kahta ei voida yhdistää?

Missä suojassa se takaoven väli on?
 

Liitteet

  • Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    51 KB · Luettu: 116
Jep, ja Teslasta pitää ulos päästäkseen painaa nappia ennen kuin avaa oven. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä.

No tesla nyt kikkailee kaiken kanssa aivan liikaa. En väitä etteikö auton omistaja noihin nopeasti totu, mutta se satunnainen ei varmasti totu ikinä.
 
Eikö se ole 150KW DC-lataus? Väittäisinpä että ne kenelle tämä ei riitä ei ole lähtökohtaisesti kohderyhmää.

150 kW huipputeho on ihan ok, mutta ainakin ev databasen mukaan keskitehot ja/tai latausnopeus km/h -mittarilla (kun ladataan 10-80%) ei niin loistavia.
Siitä olen pokkuksen kanssa samaa mieltä, että HPC-latureiden puute on suurempi ongelma kuin se, miten hyvin auto niistä lataa.
 
Tässä mutustelua ID.3

Hipaisunppäimet ja kaatuileva softa :facepalm:

Auto mikä liikkuu jatkuvasti ja sormella pitää sohia niin huteja tulee ja paljon...




Katsellaan sitten kun saadaan se ensimmäinen NORMAALI sähköauto markkinoille...
 
Juu, optimoidaan niitä sekunteja lataus/tankkaustekniikoissa, niin on paremmin aikaa esim. täällä turista niitä näitä uusista tekniikoista.... :)
Nimim. Rennosti vaan, ei oo kiire...
Tjoo en oikeen ymmärrä tätä muutamien sekunttien hukkaa?

Ellei nää tyypit sitten tee kaikki muutkin asiat esim näin:
 
Onko tästä omakohtaista kokemusta jo auton osalta? Ford väittää testanneensa kahvojen toiminnan -40C lämpötilassa niin uskoisin, ettei tuo ihan surkea systeemi ole. Mutta toki vasta käytäntö näyttää miten ovet toimivat oikeasti. Tosin moni täysin "normaalikin" ovenkahva kärsii ongelmista Suomen talvessa eli ei se automaattisesti ongelmaa poista. Tähän mennessä kaikki omistamani autot keräävät paskaa ovien väliin eli ymmärrä miten tässä Mach-E olisi poikkeus huonompaan.

Mun mielestä on ennakkoon turha spekuloida toimivuutta ja paskaisuutta. Ja kyllähän mikä tahansa kahva toimii -40C ympäristössä, kunhan se on kuivana sinne viety. Jos märkä auto tuupataan kovaan pakkaseen niin moni kahva jää jumiin.
 
Kuiva -40'c ilma on vielä ihan ok, mutta sateinen ilta ja yöllä menee asteen pari pakkaselle eli tyypillinen talvikeli. Aamulla kahvallisessa autossa ovia saa oikein repiä auki. Mites revit kun ei ole kahvaa?

No mutta eihän tämä ole ongelma. Jo muinaiset roomalaiset tiesi että sähköautoilijalla on akku aina täynnä ja auto vähintään katoksessa.
 
Hipaisunppäimet ja kaatuileva softa :facepalm:

Aikanaan sitten 2030 rauhoittelemme autokuumeista ystävää että "jaa tuommoinen, tää on näitä ekoja joissa oli se kamala hipaisujuttu, ei sellaista, laita vasta 2022 mallista alkaen, minä tiedän nämä jutut kato"
 
150 kW huipputeho on ihan ok, mutta ainakin ev databasen mukaan keskitehot ja/tai latausnopeus km/h -mittarilla (kun ladataan 10-80%) ei niin loistavia.
Siitä olen pokkuksen kanssa samaa mieltä, että HPC-latureiden puute on suurempi ongelma kuin se, miten hyvin auto niistä lataa.

Pakko perua hieman puheitani katsottuani tämän videon:


40-80% lataus lähes 90kW:n keskiteholla on ihan hyvä suoritus.
 
Hyvä että toi ylläolevalla videollakin käytetty plug and charge lähtee pikkuhiljaa liikkeelle.
 
Tjoo en oikeen ymmärrä tätä muutamien sekunttien hukkaa?

Vaikka latauspiuhan kanssa toimiminen onkin kellotettu, niin ei se tarkoita, että sen kanssa kiireellä sählättäisi tai että sen kanssa nopeus olisi itsetarkoitus. Enneminkin siitä saa vain sen vertailuarvon vs. tankkaus paljonko sitä aikaa hukkuu ihan huomaamatta vuodessa. Ei tuolla oikeasti ole mitään väliä, eikä sitä aikaa tule normaalissa olemisessa mitenkään huomioitua. Sen sijaan se bensa-asemalla käynti vaatii arkisessa työmatkaliikenteessäkin vähän huomiointia.
 
Kuiva -40'c ilma on vielä ihan ok, mutta sateinen ilta ja yöllä menee asteen pari pakkaselle eli tyypillinen talvikeli. Aamulla kahvallisessa autossa ovia saa oikein repiä auki. Mites revit kun ei ole kahvaa?

No mutta eihän tämä ole ongelma. Jo muinaiset roomalaiset tiesi että sähköautoilijalla on akku aina täynnä ja auto vähintään katoksessa.
Niin kahvat puuttuu vain takaovista. Etuovissa kyllä löytyy "kahvat" joista repiä. Yhden oven kun saa auki niin yleensä on parempi työntää ne muut ovet sisältä auki kuin yrittää väkisin vetää ulkoa.

Uskon kyllä, että tuolla autoa ja etenkin niitä ovien aukaisua on testattu vähän enemmän kuin vain laittamalla -40C ja todettu että hyvin toimii.



Sähköautossa vakiona oleva "webasto" vielä auttaa noiden jäätyneiden ovien kanssa kun voi laittaa sisälle lämmöt päälle.
 
Tuli sitten tilattua Enyaqin 80KWh Launch malli, hinnan sain omien varustepakettien kanssa (adaptiivinen vakkari, sähkötakaluukku, vetokoukku, tuulilasin lämmitin yms) neuvoteltua alle 50k€ (saa sen valtion 2000€ tuen).
Toimitusta arvottiin huhti- tai toukokuulle.

Mainittiinko kauanko noita launch editioneita tulee samaan? On aikalailla samat fiilikset kuin mainitsit (id4)
 
Onko Enyaq ja Id4 myös tälläisiä hipaisukytkin -laitteita? Aika järkevän kuuloinen hinta, tuo alle 50k skodasta
 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."

Tässä ketjussa on kyllä aina mukavan elämänmyönteinen asenne kaikkeen :cool: Lähtökohtaisesti autoon ängetään päissään ja sitten sillä ajetaan vähintään ihmisjoukkoon tahallaan. Me asuttaisiin vielä luolissa jos kukaan ei koskaan kikkailisi mitään kikkailun vuoksi :rofl2:
 
Onko Enyaq ja Id4 myös tälläisiä hipaisukytkin -laitteita? Aika järkevän kuuloinen hinta, tuo alle 50k skodasta
Enyaqissa on yksi hipaisu kytkin volumelle auton keskellä olevassa näytössä, sama kontrolli on myös ratissa oikeilla mekaanisilla nappuloilla.

ID.4:ssa on samat ratin hipaisukytkimet kuin ID.3:ssa. Tietty jotain erikoismalleja voi olla joissa niitä ei ole. Ei taida olla vielä julkista tietoa kaikki ID.4:n sisustuksen tiedot.
 
Jotain id3 tarjouksia varastossa olevista kyllä oli, näin ainakin VW:n myyjä tänään sanoi, mutta en tullut kysyneeksi millaisia kun id3 ei ehkä oikein ole oma kohteeni. Tuli käytyä samalla katsomassa tuo Enyaq ja täytyy sanoa että eroa VW:llä ja Skodalla on, jälkimmäisen voisi selvästi olla sähköautomarkkinoilla se premium vaihtoehto.
Kysyin nyt itsekin, niin vw:llä on tosiaan "ihan kiva" kamppis päällä. Alkoi kuulemma viime perjantaina, eli juuri silloin kun kysyitkin.

Ehtona siis se, että rekisteröinti on 2020. Ja varastossa ei taida olla kovin montaa autoa?

Vähän vastaava juttu siis myös ainakin Hyundailla ja Renaultilla (rek 2020).

Edit:
Ilmeisesti 15 autoa vielä.

 
Viimeksi muokattu:
Video ID.3 (eli MEB-alustan) akuston käyttäytymisestä 0C lämmössä.
Samassa videossa myös mittauksia ilmalämpöpumpun energiatehokkuudesta.

Saksaksi mutta tekstitys toimii englanniksi hyvin.
 
Video ID.3 (eli MEB-alustan) akuston käyttäytymisestä 0C lämmössä.
Samassa videossa myös mittauksia ilmalämpöpumpun energiatehokkuudesta.

Saksaksi mutta tekstitys toimii englanniksi hyvin.
Tässä on luettavissa sama kama ihan suoraan englanniksi. Koita ihmeessä kauanko menee aikaa artikkelin lukemisiin kuvineen ja vertaa sitä 42min videon kestoon...

 
Tulipa mieleen keskustelu polttoainesäästöjen mainostamisesta:
1608206488361.png



E: On tuolla mainittu myös huoltosäästöt: 848,97e vs 315,19
 

Liitteet

  • 1608206487960.png
    1608206487960.png
    848,9 KB · Luettu: 35
Tulipa mieleen keskustelu polttoainesäästöjen mainostamisesta:

Täytyy sanoa etten ihan heti ymmärrä mistä ne noita lukemia repii. 2402€:llä (eli n. 200€/kk) saisi esim. dieseliä 163 l nykyhinnoilla. Käyttääkseen noin paljon dieseliä kuukaudessa pitäisi ajaa pitkiä matkoja, jolloin kulutus laskisi sinne 5-6l välille. Sillä saisi sitten ajaa sen näppärät 40 000km vuodessa, ja voisi ajatella että noin pitkillä matkoilla se sähköauto ei ole kaikkein kätevin.

622€:llä saa 0,12€/kWh hinnalla 5185kWh sähköä. Eli päästääkseen tuon samat 40 000km niin Mach-E:n pitäisi kuluttaa 12,9kWh/km. Ajetaanko siis jollain 30km/h tuo 40 000km? Vai verrataanko tässä F150 8l V12 supercharged vs. Mach-E pienimmällä koneella alamäessä?
 
Täytyy sanoa etten ihan heti ymmärrä mistä ne noita lukemia repii. 2402€:llä (eli n. 200€/kk) saisi esim. dieseliä 163 l nykyhinnoilla. Käyttääkseen noin paljon dieseliä kuukaudessa pitäisi ajaa pitkiä matkoja, jolloin kulutus laskisi sinne 5-6l välille. Sillä saisi sitten ajaa sen näppärät 40 000km vuodessa, ja voisi ajatella että noin pitkillä matkoilla se sähköauto ei ole kaikkein kätevin.

622€:llä saa 0,12€/kWh hinnalla 5185kWh sähköä. Eli päästääkseen tuon samat 40 000km niin Mach-E:n pitäisi kuluttaa 12,9kWh/km. Ajetaanko siis jollain 30km/h tuo 40 000km? Vai verrataanko tässä F150 8l V12 supercharged vs. Mach-E pienimmällä koneella alamäessä?

Löytyi sivun pohjalta tuollainen:
Keskimääräinen säästö (€) joka perustuu 20 000 km vuotuiseen ajomäärään ja 7,7l/100km polttoaineenkulutukseen. Arvioitu sähkönkustannus kotilatausta hyödyntäen

Jos Dieseliin vertaat niin siihen voisi laskea käyttövoimaveron mukaan. Mach-e:n kokoisella autolla se on helposti yli 500€ siihen päälle.
 
Olin tulossa laittamaan ihan samaa. Ihan realistinen arvio ja vertaus nuo ovat 20tkm ajomäärälle, kun verrokkina on samankokoinen bensa-auto ja sähköpeli. Sähkölle tulee itse asiassa jopa 26kWh/100km keskikulutus tuolla 622 eurolla, jos kWh maksaa sen noin 12 senttiä.
 
Aika kova kulutus vähänkään uudemmalle (2000->) bensa autolle tuo laskelmissa käytetty 7,7l/100km ja vielä bensan hintanakin käytetty vaatimatonta 1,56€/l

Ja kohtuu tuuheat nuo bensavehkeen huoltokulutkin.. mutta mainos on mainos
 
No eipä tuo ole kova yhdistetty kulutus vastaavan tehoiselle turboahdetulle bensalle, maantiellä menee 7 ja kaupungissa 10. Tuulilasi testasi uutta 330e ja sai senkin kuluttamaan yli 7 litraa.
 
Meillä ainakin tuli iso säästö kun vanha 2.0L bensa avensis vaihtui Seat Miihin. Avensis 03vm kaupunki ajossa 14400km vuoden aikana n.10-13L/100km Mii on samassa ajossa nyt vienyt 6100km aikana 19kwh/100km. Vaimo on kotipalvelussa ja kiertää vanhuksia pisin kaupunkia. Sen takia noin hurjat kaupunki kilsat.
 
Meillä ainakin tuli iso säästö kun vanha 2.0L bensa avensis vaihtui Seat Miihin. Avensis 03vm kaupunki ajossa 14400km vuoden aikana n.10-13L/100km Mii on samassa ajossa nyt vienyt 6100km aikana 19kwh/100km. Vaimo on kotipalvelussa ja kiertää vanhuksia pisin kaupunkia. Sen takia noin hurjat kaupunki kilsat.

Tuo kuulostaa kyllä aika kovalta kaupunkikulutukselta, onko Miissä sitten vain niin iso kulutus? Itellä Model 3 sanoo 30tkm keskikulutukseksi samaa ja siinä on 90% maantietä. Kaupungissa kulutus on aina alle 16kwh/100km. Paras lukema ollut 11kwh/100km
 
Täytyy sanoa etten ihan heti ymmärrä mistä ne noita lukemia repii. 2402€:llä (eli n. 200€/kk) saisi esim. dieseliä 163 l nykyhinnoilla.
Katsoin mielenkiinnosta, niin oman 2.0TDI farkkuni polttoainekulut olivat viime vuonna 2420€ ja ajoin 26000 kilometriä. Jos sama pitäisi ajaa 20 kWh/100km kuluttavalla sähköautolla, niin tähän menisi sähköä 624 euroa kun sähkön hinta olisi 12snt/kwh.

Hauska sattuma, mutta omalla osallani nuo luvut pitäisivät lähes eurolleen paikkaansa.
 
Oliko Mach-e:n osalta vielä tietoa tuleeko siihen lämpöpumppu vai ei tänne Suomeen?
 
Oliko Mach-e:n osalta vielä tietoa tuleeko siihen lämpöpumppu vai ei tänne Suomeen?

Olen ymmärtänyt että ei olisi lainkaan saatavilla, ainakaan tässä kohtaa. Lähteet tietenkin aika USA painotteiset. TM:n artikkelissa viime vuodelta mainittiin että ei ole saatavilla mutta tilavaraus sille on:

 
Olen ymmärtänyt että ei olisi lainkaan saatavilla, ainakaan tässä kohtaa. Lähteet tietenkin aika USA painotteiset. TM:n artikkelissa viime vuodelta mainittiin että ei ole saatavilla mutta tilavaraus sille on:
Luin tuon saman jutun, mutta yli vuoden takainen uutinen on jo lähtökohtaisesti niin vanha, etten siihen luottaisi. Muistelin, että asiaa käsiteltiin siinä Suomen lehdistön esitystilaisuudessa (youtube-video), mutta en löydä sitä nyt mistään.

Edit: löytyi



Edit2: Lämpöpumpusta "Ei ole vakiona". Mitenhän tuonkin nyt tulkitsee, että saako lisärahalla lämpöpumpun itselleen vai saako sitä ollenkaan edes rahalla.

Lisäksi Fordin edustajat uskoivat, että autossa pitäisi olla akuston esilämmitys ennen lataurille ajoa. Jos pitää paikkaansa niin todella hyvä uutinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kuulostaa kyllä aika kovalta kaupunkikulutukselta, onko Miissä sitten vain niin iso kulutus? Itellä Model 3 sanoo 30tkm keskikulutukseksi samaa ja siinä on 90% maantietä. Kaupungissa kulutus on aina alle 16kwh/100km. Paras lukema ollut 11kwh/100km
En ole postaaja, mutta kotipalvelussa auto sammutetaan aina kylmenemään X minuutiksi parin kilsan välein. Kabiinin lämmityksen / jäähdytyksen, sekä tuosta tulevat muut haitat luulisi selittävän eron. Samasta syystähän se postaajan aiempi Avensiskin imi polttoainetta varsin kovasti.
 
Tuo kuulostaa kyllä aika kovalta kaupunkikulutukselta, onko Miissä sitten vain niin iso kulutus? Itellä Model 3 sanoo 30tkm keskikulutukseksi samaa ja siinä on 90% maantietä. Kaupungissa kulutus on aina alle 16kwh/100km. Paras lukema ollut 11kwh/100km
Ei ollut kyse tavallisesta kaupunkikulutuksesta, vaan pihasta toiseen kiertävästä kotipalvelusta. Etsitään sopivaa parkkipaikkaa mahdollisimman läheltä, ajellaan hitaasti pelastusteitä ja jyrkkiä mäkiä ja kaiken kukkuraksi auto ehtii aina jäähtyä kohteessa käynnin aikana.

Tässä toisen Miin kaupunkipainotteista (37 km/h) ajoa huhtikuun lopusta elokuun alkuun, keskikulutus 10,7 kWh/100 km. Elokuun lopusta tähän päivään asti onkin sitten runsaampi 11,8, koska lämmitys nostaa jakson lopussa. Pienin edestakaisen matkan (32 km) kulutus on ollut 7,4. Suurin kulutus 20 kWh/100 km, kun -1C ja 8 km matka kesti 46 min (postia, R-kiskaa, odottelua). Normaalisti näillä keleillä menee 12,9-13,6, kun ajaa 7-8 km, josta kehä II:sta Olarista Kiloon tai toisinpäin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20201217-190719.png
    Screenshot_20201217-190719.png
    95 KB · Luettu: 26
Ei ollut kyse tavallisesta kaupunkikulutuksesta, vaan pihasta toiseen kiertävästä kotipalvelusta. Etsitään sopivaa parkkipaikkaa mahdollisimman läheltä, ajellaan hitaasti pelastusteitä ja jyrkkiä mäkiä ja kaiken kukkuraksi auto ehtii aina jäähtyä kohteessa käynnin aikana.

Tässä toisen Miin kaupunkipainotteista (37 km/h) ajoa huhtikuun lopusta elokuun alkuun, keskikulutus 10,7 kWh/100 km. Elokuun lopusta tähän päivään asti onkin sitten runsaampi 11,8, koska lämmitys nostaa jakson lopussa. Pienin edestakaisen matkan (32 km) kulutus on ollut 7,4. Suurin kulutus 20 kWh/100 km, kun -1C ja 8 km matka kesti 46 min (postia, R-kiskaa, odottelua). Normaalisti näillä keleillä menee 12,9-13,6, kun ajaa 7-8 km, josta kehä II:sta Olarista Kiloon tai toisinpäin.

No se käy paremmin järkeen jos on kilsan parin matkoja monta päivässä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 987
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom