• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Jos luet rapsaa pidemmälle niin myyjä oli kusettanut:

"Two samples from the air induction elbow were subjected to testing, using a heat-flux differential scanning calorimeter, to determine their glass transition temperature. The measured glass transition temperature for the first sample was 52.8°C, and 54.0°C for the second sample."

Tuo on PLA:ta aivan varmasti.

ABS-CF olisi kestänyt tuon aivan ongelmitta ja niitä on runsaasti tehty.
Jaa ei tosiaan tuonne asti ajatus yltänyt, jotenkin oletin että ilmailupuolella olisi tiukemmat toleranssit ja tässä olisi ABS jo aavistuksen pehmennyt matalissa lämmöissä...
Kiitos täsmennyksestä!

Mutta umpihulluhan tuon myyjän on oltava, kaikista maailman maista jenkeissä myy sutta ja sekundaa. Eikä taloudellinen mottivikaan oikein päde, materiaali kun on halpaa ku leipä. :x3:
 
Näin ilmailupuolella pyörivänä voin sanoa, että monella eri tavalla valmistettuja tulostettuja osia on hyväksyttynä ja käytössä lentävässä kalustossa ihan yksinkertaisista matkustamon kilkkeistä lentoturvallisuuden kannalta kriittisiin osiin asti. Oikeasti hyväksytty osa ja sen valmistusmeneltä ovat aivan järjettömän pitkälle testattuja ja prosessin osalta lukittuja. Jos tuo osa olisi oikeasti suunniteltu ja hyväksytty kyseistä käyttöä varten, niin se olisi kestänyt riippumatta valmistusmenetelmästä.

Mitä tuohon kyseiseen osaan tulee, niin vaikka kuidusta valmistettuna epoksi alkaisikin pehemenämään, niin kuiturakenne kuitenkin tukisi sen muotoa eikä painuisi helposti suoraan kasaan. Muovissa koko rakenne pehmenee hyvin vahamaiseksi ilman mitään tukevaa lisärakennetta. Lisää siihen imu, joka pyrkii vetämään seinämät yhteen, niin menee tosi nätisti suppuun.

Tuossa oli joka tapauksessa jo alkuperäistäkin rakennetta vahvennettu sisäputkella... Aikamoista säästöä tilpehöörin myyjältä, jos se ei edes vastaavaa putken pätkää viitsinyt liimata tulosteen sisään rakennetta vahvistamaa. Mahdollinen väärä materiaali ja muu sähellys siihen sitten vielä päälle.
 
Jaa ei tosiaan tuonne asti ajatus yltänyt, jotenkin oletin että ilmailupuolella olisi tiukemmat toleranssit ja tässä olisi ABS jo aavistuksen pehmennyt matalissa lämmöissä...
Kiitos täsmennyksestä!

Mutta umpihulluhan tuon myyjän on oltava, kaikista maailman maista jenkeissä myy sutta ja sekundaa. Eikä taloudellinen mottivikaan oikein päde, materiaali kun on halpaa ku leipä. :x3:
Experimental maailmaan tuollaiset lienee tarkoitettu. Siellähän koneella ei ole varsinaisia sertifiointeja ja lentokelpoisuudesta ja rakenteista vastaa koneen omistaja itse.
 
Jos luet rapsaa pidemmälle niin myyjä oli kusettanut:

"Two samples from the air induction elbow were subjected to testing, using a heat-flux differential scanning calorimeter, to determine their glass transition temperature. The measured glass transition temperature for the first sample was 52.8°C, and 54.0°C for the second sample."

Tuo on PLA:ta aivan varmasti.

ABS-CF olisi kestänyt tuon aivan ongelmitta ja niitä on runsaasti tehty.
Heat-flux differential scanning calorimeter on täysin erilainen testausmenetelmä kuin mitä filamenttien datasheeteistä yleisesti löytyvä ISO-75 on. En ole alan asiantuntija, enkä tiedä voiko testausmenetelmä selittää noin isoa eroa, mutta ei nyt kuitenkaan asiaa tuntematta voi pelkän mittaustuloksen perusteella tehdä kovin isoja johtopäätöksiä.

Joka tapauksessa, vaikka olisikin ollut PLA:ta, niin tuskimpa mistään kusettamisesta on kyse - mikä motiivi siihen edes olisi, kun materiaalikustannus tuollaisessa osassa on täysin mitätön? Hyvin paljon todennäköisempää, että hyllyssä on kumpaakin filamenttia samassa värissä ja huonon tuotannonhallinnan takia tehty väärästä materiaalista tai vahingossa myyty joku proto-osa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 138
Viestejä
5 027 857
Jäsenet
80 653
Uusin jäsen
MarkoKoskiranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom