Keskustelua hybridiautoista

Taloyhtiöiden latausinfra hidastaa kyllä merkittävästi sähköautojen yleistymistä. Kaikilla ei myöskään ole edes sitä latauspaikkaa tai autopaikkaa muutenkaan ja silloin lataaminen vaatii ylimääräistä työtä.

Hybridien osalta kiinnostavuus on varmaan luotettavuuskysymys. Jos niissä ei ole suurempia ongelmia niin varmaan jälleenmyyntiarvo pysyy ihan hyvänä mutta jos monimutkaisuudesta johtuen tulee huono maine niin vaikuttaa paljon hintoihin.

Hybridien osalta on mielenkiintoista myös verokohtelu kun niissä ajoneuvovero voi tälläkin hetkellä olla pienempi kuin puhtailla sähköautoilla. Sama tilanne saattaa jatkua ja voimistua kun sähköautot yleistyvät.

Itselle myös sähkis tulossa ja lupa latauspisteeseen taloyhtiössä jo valmiiksi hankittuna. Tämäkään ei vaan ihan täysin heittämällä läpi mennyt, vähemmän yllättäen sieltä vastarannan kiiskejä löytyi hallituksen joukoista kapuloita rattaisiin laittamassa, vaikka mitään teknistä estettä ei meidän sähköverkossa ollut. Pääasiallinen tavoite on kuitenkin latailla sähkistä työpaikalla, jossa se toistaiseksi olisi ilmaista eikä sitä tarvitse edes tehdä kuin todennäköisesti kerran tai kaksi viikossa normaalitilanteessa. Asennutan tuon latauspisteen kotiin sitten tarvittaessa.

Toyotan Hybridillä ajellut 6,5 vuoden ajan tähän asti, ja ovat olleet kyllä huolettomia ja luotettavia kilometrejä. En keksi mitään pahaa sanottavaa niistä. Äkkiseltään laskettuna nykyisessä on pienemmät verot kuin tulevassa sähkiksessä käyttövoimaveroineen. Säästö tuleekin sitten sieltä liikkumisenergian muodossa pistorasiasta. Ja koska ympäristöystävällisyys on itselle isossa osassa autoilua ajatellessa, tuntuu sähköauto luonnolliselta siirtymältä eteenpäin, varsinkin kun omat ajot painottuu vahvasti kaupunkiin. Vaikka halvempaa se ei välttämättä edes ole, aika näyttää.

Oman sähkiksen toimitus hyvällä tuurillaan on joulukuussa, mutta saattaa venyä myös tammikuulle riippuen miten kuljetukset toimii. Vähäsen jo alkaa syyhyttämään, mutta se lienee luonnollista, odottavan aika on pitkä. :geek:
 
minusta täyssähkö auto ei ole hyvä ostos juuri nyt murrosvaiheessa. 10 vuoden päästä niiden 300km ajomatka on kuihtunut akkujen hiipumisen myötä ja akun uusinta on kalliimpi kuin auton arvo ja niistä voi tulla romutuskelpoisia. Plugarin akku on pienempi ja voisi olettaa, että niiden uusiminen ei tule yhtä kalliiksi. Vanhaan Priukseen akku on melko halpa uusia ja voi jopa uusia lohkoja erikseen. Ne toki ovat nimh akkuja. Onko jossain vertailtu akkujen hintoja eri autoihin?
Katselin tuota Seat Leonia, kyllä siinä hintaero plugariin on aika maltillinen, etten näe sitä kovin huonona vaihtoehtona jos Leon muuten on listalla.
 
minusta täyssähkö auto ei ole hyvä ostos juuri nyt murrosvaiheessa. 10 vuoden päästä niiden 300km ajomatka on kuihtunut akkujen hiipumisen myötä ja akun uusinta on kalliimpi kuin auton arvo ja niistä voi tulla romutuskelpoisia. Plugarin akku on pienempi ja voisi olettaa, että niiden uusiminen ei tule yhtä kalliiksi. Vanhaan Priukseen akku on melko halpa uusia ja voi jopa uusia lohkoja erikseen. Ne toki ovat nimh akkuja. Onko jossain vertailtu akkujen hintoja eri autoihin?
Katselin tuota Seat Leonia, kyllä siinä hintaero plugariin on aika maltillinen, etten näe sitä kovin huonona vaihtoehtona jos Leon muuten on listalla.

Jos mennään samalla logiikalla että 10v vanhaan priukseen akun vaihtaminen on suht halpaa, miksei sama pätisi 10v vanhoihin täyssähköautoihin? Akkujen hinnat laskee jatkuvasti. Ensimmäisen sukupolven Leaffeihin alkaa nyt saamaan akun vaihtoja, ja saat jopa laitettua isomman kapasiteetin kuin alkuperäinen.
 
BMW rupeaa lähiaikoina toimittamaan iX3:sta, ilmeisesti tammikuussa. Sinänsä kovin tavanomainen julkaisu kun perustuu polttomoottoriversioon, mutta pisti silmään juuri tulleissa ensimmäisissä testeissä iX3:n kulutus. BWM käyttää iX3:ssa uusinta BMW:n "viidennen sukupolven" sähköistä voimalinjaa, jota aiemmin ovat itse kehuneet energiatehokkaaksi.

Näyttäisi, että lupauksille olisi jonkinlaista katetta kun alla olevalle 125km testilenkille sekalaista ajoa keskikulutukseksi tuli 14.5kW/100km, mikä vaikuttaa kyllä varsin hyvälle tuon tyyppiselle autolle. Ainakin E-Tron, EQC, I-pace ja XC40 jäävät aika kauaksi noista lukemista. Autogefühl raportoi myös alhaisista kulutuksista.


Vaikka nyt en tuosta maskista ole maailman eniten innoissani, niin sinänsä BMW:n ratkaisu sähköistää olemassaoleva automalli ilman, että tehdään uusi scifi-hirvityksen näköinen tuote on kyllä ihan järkevä. Mikä ei välttämättä ole järkevää on sitten tuo hinta. Halvin iX3 ~72.500 €. Hivenen paremman suorituskyvyn lupaava 30i kustantaa ~71.000 € ja tuostakin vielä paremman ja varmaan se kovin myyntitykki lienee tuo plugari 30e joka lähtee 64.150 €. Ei mahdoton hintaero, mutta kohtuullinen hintaero kuitenkin ja tosiaan vajaavetoinen paskehan tuo on tällaisenaan...

Niin ja odotin kyllä jotain todella paljon surkeampaa esitystä.
 
Jos mennään samalla logiikalla että 10v vanhaan priukseen akun vaihtaminen on suht halpaa, miksei sama pätisi 10v vanhoihin täyssähköautoihin? Akkujen hinnat laskee jatkuvasti. Ensimmäisen sukupolven Leaffeihin alkaa nyt saamaan akun vaihtoja, ja saat jopa laitettua isomman kapasiteetin kuin alkuperäinen.
Niin siksi lähinnä, että täyssähköauton akku on huomattavan paljon isompi kuin plugarin tai hybridin. Sitäpaitsi epäilen koko sähköautoa tällaisenaan tulevaisuuden vaihtoehdoksi, aika sumeat viherlasit pitää olla, ettei näe kuinka paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto on esim. kaasuauto jonka polttoaine voidaan tuottaa vaikka voikukkapellosta. Teslan latausasemat amerikassa toimii pahimmillaan dieselgeneraattoreilla. Ja elinkaaripäästöt on sähköautoissa aika korkeat. Kaasuauton bensamoottorin ei ja sen kierrättäsprosentti on tosi korkea kun elinkaali on päätöksessä. Ja miksi kukaa ei puhu polttokennoautoista, Japanissa niitä jo sarjavalmistetaan ja päästöt on vettä mitä pakoputkesta tulee..
 
Niin siksi lähinnä, että täyssähköauton akku on huomattavan paljon isompi kuin plugarin tai hybridin. Sitäpaitsi epäilen koko sähköautoa tällaisenaan tulevaisuuden vaihtoehdoksi, aika sumeat viherlasit pitää olla, ettei näe kuinka paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto on esim. kaasuauto jonka polttoaine voidaan tuottaa vaikka voikukkapellosta. Teslan latausasemat amerikassa toimii pahimmillaan dieselgeneraattoreilla. Ja elinkaaripäästöt on sähköautoissa aika korkeat. Kaasuauton bensamoottorin ei ja sen kierrättäsprosentti on tosi korkea kun elinkaali on päätöksessä. Ja miksi kukaa ei puhu polttokennoautoista, Japanissa niitä jo sarjavalmistetaan ja päästöt on vettä mitä pakoputkesta tulee..

Nonniih nyt tuli kyllä sellaset propagandasetit :D Kyllä se on aikalailla hyväksytty totuus että tässä kohtaa ainoa matalapäästöinen ajoneuvo on täyssähkö. Vetypolttokennoauton energiankulutus on kolminkertainen täyssähköön verrattuna kun tehdään vety sähköllä. Jos vety hommataan maakaasun mukana, niin siinä on omat päästönsä. Kyllä niistä on ollut erittäin paljon puhetta.

Ja haluaisin nähdä nämä voikukkapellot, paljonko niitä tarvitaan että saadaan vaikka yhden ydinvoimalan vastaava energia?

Kyllä se akustonkin kierrätysprosentti saadaan isoksi.

Eikä kannata unohtaa että uuden täyssähkön elinkaaripäästöt pienenee kun akkutekniikka kehittyy, sekä myös olemassaolevien autojen päästöt pienenee kun sähköverkosta tulee vihreämpi. Tosin suomessa ollaan jo kohtuullisen hyvällä tasolla.

Vaikka lataisit hiilivoimalasta tai dieselgeneraattorista niin silti pääsöt jää alle vastaavan polttomoottorin. Eikä kannata unohtaa mitä etuja tulee jo siitä että tuolla kaupunkiliikenteessä ei ole pieniä syöpävoimaloita maan tasolla minkä pakokaasuja ihmiset hengittelee.

Eihän täyssähkö mikään taikatemppu ole, on siinä huonotkin puolet kuten se että et pääse kusematta Kotkasta Kittilään peräkärryn kanssa. Mutta nyt sulla on aika tummat fossiililasit päässä.

Katsomalla oikeasti statistiikkaa, et saa täyssähköstä millään huonompaa kuin polttomoottorista tai polttokennosta.
 
10 vuoden päästä niiden 300km ajomatka on kuihtunut akkujen hiipumisen myötä ja akun uusinta on kalliimpi kuin auton arvo ja niistä voi tulla romutuskelpoisia.

Noh, alta 10v polttomoottoriautoja olen itse laittanut romuksi sen takia ettei koneen tai vaihteiston korjaus ole enää kannattavaa..
 
biokaasu, bioetanoli ja nesteen mydiesel on kaikki ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua ST1 Anttosen projekteihin ja biokaasutuotantoon. Akkutekniikan pitää nimenomaan kehittyä nykyisestä.
 
biokaasu, bioetanoli ja nesteen mydiesel on kaikki ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua ST1 Anttosen projekteihin ja biokaasutuotantoon. Akkutekniikan pitää nimenomaan kehittyä nykyisestä.
Biopolttoaineille ei riitä raaka-aineita, jos koko autokanta pitäisi siirtää käyttämään niitä. Ne ovat kyllä ihan hyvä välikauden tuote ja joihinkin tiettyihin tilanteisiin (esim. kuorma-autoihin) kunnes akkutekniikka kehittyy.
 
Biopolttoaineille ei riitä raaka-aineita, jos koko autokanta pitäisi siirtää käyttämään niitä. Ne ovat kyllä ihan hyvä välikauden tuote ja joihinkin tiettyihin tilanteisiin (esim. kuorma-autoihin) kunnes akkutekniikka kehittyy.
Tämähän se. Ruotsissa hypetettiin myös biopolttoaineita joitakin vuosia sitten, mutta hype hiipui kun tajuttiin ettei bioetanolia tosiaan riitä koko autokannalle. Tavallisen etanolin tuottaminen aiheuttaisi sitten huomattavia päästöjä ja siirtymällä siihen ei enää saavutettaisi pienempää hiilijalanjälkeä.
 
Anttosella on isot suunnitelmat Lappiin tuottaa vihreällä sähköllä biopolttoaineita, TM:ssä oli pitkä juttu. Kyllä noiden biolpolttoaineiden tuotantoa voidaan kasvattaa, paljon on jätettä jota voitaisiin vielä hyödyntää enemmän. Ihan kuin akkutekniikka kehittyy samoin kehittyy muutkin osa-alueet. Ei pidä tuijottaa vain yhtä suuntaa.
 
Vaikka lataisit hiilivoimalasta tai dieselgeneraattorista niin silti pääsöt jää alle vastaavan polttomoottorin. Eikä kannata unohtaa mitä etuja tulee jo siitä että tuolla kaupunkiliikenteessä ei ole pieniä syöpävoimaloita maan tasolla minkä pakokaasuja ihmiset hengittelee.

Eihän täyssähkö mikään taikatemppu ole, on siinä huonotkin puolet kuten se että et pääse kusematta Kotkasta Kittilään peräkärryn kanssa. Mutta nyt sulla on aika tummat fossiililasit päässä.

Katsomalla oikeasti statistiikkaa, et saa täyssähköstä millään huonompaa kuin polttomoottorista tai polttokennosta.

Viilataan pilkkua, mutta monessa maassa sähköntuotanto, etelänaapuri Viro listan kärjessä, on vielä toistaiseksi niin likaista, että polttomoottori on helposti täyssähköä pienempi hiilidioksidipäästöiltään. Toki asiaan vaikuttaa se, onko Model 3:n vastaava verrokki 320d vai M3.


Kyseisen kartan mukaan Viron sähköntuotanto suurimmillaan tuottaa noin 1100 gCO₂eq/kWh, mikä tekisi hiilidioksidipäästöksi 18kwh/100km kulutuksella 198g/km vastaten 7,5l/100km kulutusta dieselillä. EQC-Mercedes suurella maantiekulutuksellaan häviää vielä enemmän.

Tässä nyt oli listattu ääriesimerkit ja tilanne muuttuu koko ajan parempaan suuntaan, mutta muistuttaa siitä, että joissakin maissa elinkaaripäästöt tasoittuvat vasta todella suuren ajomäärän jälkeen.


Enemmän ketjuun liittyen, näyttäisi XC90 T8:lla menevän keskimäärin noin 20% ajosta sähköllä kulutuksen ollessa seiskan kieppeillä. Keskinopeus 68km/h. Pidän tätä ihan hyvänä tuloksena.
 
Anttosella on isot suunnitelmat Lappiin tuottaa vihreällä sähköllä biopolttoaineita, TM:ssä oli pitkä juttu. Kyllä noiden biolpolttoaineiden tuotantoa voidaan kasvattaa, paljon on jätettä jota voitaisiin vielä hyödyntää enemmän. Ihan kuin akkutekniikka kehittyy samoin kehittyy muutkin osa-alueet. Ei pidä tuijottaa vain yhtä suuntaa.

Vaikka Anttosta aikaisemmin arvostinkin on hänellä nykyään vähän turhan paljon oma lehmä ojassa lausuntojensa puitteissa.

Kaikki ovat varmaan samaa mieltä että biojätteet kannattaa hyödyntää mahdollisimman pitkälti. Se onnistuu myös sähköautoissa tekemällä niistä ensin keskitetysti ja hyvällä hyötysuhteella sähköä. Optimaalinen tapa olisi biopolttoaine raskaassa liikenteessä (mukanlukien laivat) jossa teho/painosuhde on merkittävässä asemassa. Mutta ei henkilöautoissa, paitsi jos tuotat biopolttoaineen itse.

Vedyn ongelma energian varastoinnissa on vastaava. Akkuvaraston hinnat ovat laskeneet vetyratkaisuita halvemmaksi ja vaikka vedyn kustannustehokkuutta voitaisiinkin parantaa on todennäköistä että akkuratkaisut kehittyvät vielä enemmän paljon yksinkertaisemman rakenteensa takia.

Vetyautohan on itseasiassa sähköauto pienellä akulla ja vetygeneraattorilla. Sähköauton hyvä puoli on se että se on energialähderiippumaton. Ei ole väliä millä tavalla energia tuotetaan niin aina se voidaan hyödyntää. Tekee sen sitten sähköyhtiö uusiutuvasta tai uusiutumattomasta energiasta tai auton omistaja aurinkopaneeleilla - kaikki kelpaa suoraan.

Kaasujen jakeluverkoston pystyttäminen on aivan järjetöntä hommaa raskaan infrastruktuurin takia henkilöautokäyttöön. Jos olette nähneet maakaasun / biokaasun jakeluasemia tiedätte mistä puhutaan. Vedyn jakelu vaatii vielä kertaluokkaa suurempia varotoimenpiteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Viilataan pilkkua, mutta monessa maassa sähköntuotanto, etelänaapuri Viro listan kärjessä, on vielä toistaiseksi niin likaista, että polttomoottori on helposti täyssähköä pienempi hiilidioksidipäästöiltään. Toki asiaan vaikuttaa se, onko Model 3:n vastaava verrokki 320d vai M3.


Kyseisen kartan mukaan Viron sähköntuotanto suurimmillaan tuottaa noin 1100 gCO₂eq/kWh, mikä tekisi hiilidioksidipäästöksi 18kwh/100km kulutuksella 198g/km vastaten 7,5l/100km kulutusta dieselillä. EQC-Mercedes suurella maantiekulutuksellaan häviää vielä enemmän.

Tässä nyt oli listattu ääriesimerkit ja tilanne muuttuu koko ajan parempaan suuntaan, mutta muistuttaa siitä, että joissakin maissa elinkaaripäästöt tasoittuvat vasta todella suuren ajomäärän jälkeen.


Enemmän ketjuun liittyen, näyttäisi XC90 T8:lla menevän keskimäärin noin 20% ajosta sähköllä kulutuksen ollessa seiskan kieppeillä. Keskinopeus 68km/h. Pidän tätä ihan hyvänä tuloksena.

SR Model 3:a lähin vastaava olisi varmaan 330i/d? Mutta joo niinkuin sanoit aika ääriesimerkki, tällä hetkellä tuo kartta näyttää Viron sähkönkulutukselle keskiarvoksi 415 gCO₂eq/kWh, ja 24h suurin lukema jää hieman alle 600. Eli täytyisi päästä johonkin alle 4l/100km kulutukseen dieselillä. Viro tuo näköjään noin puolet käyttämästään sähköstä Suomesta, jolloin heidän kuluttaman sähkön päästöt jää pienemmäksi.

Siihenkään en ole perehtynyt että olisiko Virossa jotain samantyylistä toimintaa kuin esimerkiksi Fortumin julkisilla latauspisteillä Suomessa (taitaa muissakin pohjoismaissa olla sama), eli taataan että sähkö tulee uusiutuvista lähteistä, jolloin päästöt jää aika minimaalisiksi kun niitä käyttää.
 
SR Model 3:a lähin vastaava olisi varmaan 330i/d? Mutta joo niinkuin sanoit aika ääriesimerkki, tällä hetkellä tuo kartta näyttää Viron sähkönkulutukselle keskiarvoksi 415 gCO₂eq/kWh, ja 24h suurin lukema jää hieman alle 600. Eli täytyisi päästä johonkin alle 4l/100km kulutukseen dieselillä. Viro tuo näköjään noin puolet käyttämästään sähköstä Suomesta, jolloin heidän kuluttaman sähkön päästöt jää pienemmäksi.

Siihenkään en ole perehtynyt että olisiko Virossa jotain samantyylistä toimintaa kuin esimerkiksi Fortumin julkisilla latauspisteillä Suomessa (taitaa muissakin pohjoismaissa olla sama), eli taataan että sähkö tulee uusiutuvista lähteistä, jolloin päästöt jää aika minimaalisiksi kun niitä käyttää.

Mielenkiinnosta, miten tuo käytännössä taataan? Onko laturi liitetty erilleen normaalista sähköverkosta, että sinne tulee piuha varta vasten joltain tuulimyllyltä?
 
Näyttäisi, että lupauksille olisi jonkinlaista katetta kun alla olevalle 125km testilenkille sekalaista ajoa keskikulutukseksi tuli 14.5kW/100km, mikä vaikuttaa kyllä varsin hyvälle tuon tyyppiselle autolle. Ainakin E-Tron, EQC, I-pace ja XC40 jäävät aika kauaksi noista lukemista. Autogefühl raportoi myös alhaisista kulutuksista.

Pieni on kyllä kulutus. Saman muoto- ja kokoluokan RAV4:llä pääsee 80/60 alueita ajellen samoissa lämpötiloissa juuri ja juuri alle 20 kWh/100 km. Kovemmissa nopeuksissa ja lämpötilan ollessa nollan tienoilla mennään yli 30:nkin (verkosta ladatusta sähköstä mitaten).
 
Mielenkiinnosta, miten tuo käytännössä taataan? Onko laturi liitetty erilleen normaalista sähköverkosta, että sinne tulee piuha varta vasten joltain tuulimyllyltä?

Jos olen oikein ymmärtänyt niin samalla tavalla kuin uusiutuvat kotisähkösopparit. Eli sillä vain taataan että verkkoon menee se määrä uusiutuvaa sähköä.
 
Mielenkiinnosta, miten tuo käytännössä taataan? Onko laturi liitetty erilleen normaalista sähköverkosta, että sinne tulee piuha varta vasten joltain tuulimyllyltä?

Samalla tavalla kuin muutenkin sähkömarkkinat toimivat. Myyjä tuottaa vuosikeskiarvona kyseisellä tavalla tuotettua energiaa sen verran mitä sinulle sitä on myyty.
 
EU:n päästökaupan vuoksi on virheellistä laskea sähköauton päästöjä maan sähköntuotannon keskiarvon perusteella. Päästökaupassa on asettettu katto, kuinka paljon kaikki EU:n tehtaat ja voimalaitokset voi co2-päästöjä tuottaa. Jos sähkönkulutus lisääntyy (esim sähköautojen vuoksi), päästöt ei voi kuitenkaan nousta, koska päästökatto tulee nopeasti vastaan.

Esimerkkinä jos lataat hiilivoimalan vieressä olevalta pikalaturista, niin joku joutuu lapioimaan lisää hiiltä kattilaan lataustasi varten. Hiilivoimala joutuu ostamaan sitä vastaavan päästöoikeuden joltain muulta taholta, joka on vähentänyt päästöjään täsmälleen määrän. Sähköautoilun ajonaikaiset päästöt on siis euroopassa periaattessa 0g/km. Sama koskee valmistuksenaikaisia päästöjä siltä osin kun auto ja sen akku on EU:ssa valmistettu.

Maan sähköntuotannon keskiarvo * auton kulutus on toki valiidi tapa laskea päästöjä USAn kaltaisissa kehitysmaissa joissa ei ole päästökauppaa käytössä.
 
Niin siksi lähinnä, että täyssähköauton akku on huomattavan paljon isompi kuin plugarin tai hybridin. Sitäpaitsi epäilen koko sähköautoa tällaisenaan tulevaisuuden vaihtoehdoksi, aika sumeat viherlasit pitää olla, ettei näe kuinka paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto on esim. kaasuauto jonka polttoaine voidaan tuottaa vaikka voikukkapellosta. Teslan latausasemat amerikassa toimii pahimmillaan dieselgeneraattoreilla. Ja elinkaaripäästöt on sähköautoissa aika korkeat. Kaasuauton bensamoottorin ei ja sen kierrättäsprosentti on tosi korkea kun elinkaali on päätöksessä. Ja miksi kukaa ei puhu polttokennoautoista, Japanissa niitä jo sarjavalmistetaan ja päästöt on vettä mitä pakoputkesta tulee..

:rofl: onpa taas hienoa lukea ”tietäjän” mutuilua ilman mitään viittauksia faktaan.

Suora lainaus tekstistä ja artikkeli alla:

” A Tesla Model 3, for example, produces 91 grams of CO2 equivalent per kilometre, which is 65 per cent less than the 260 grams of a Mercedes C 220d. According to the study, Model 3 has thus already made up for its CO2 deficit due to the production of the battery after driving 30,000 kilometres.”


Ja lukemani mukaan lisää tietoa:

Ajettu kilometri on puhtaampi sähköllä, vaikka se olisi tuotettu millä tahansa palamiseen perustuvalla generaattorilla.

Lisäksi sähköauton 4-6x hyötysuhde antaa aika paljon anteeksi. Ja tosiaan polttomoottorin hyötysuhde maksimit ovat alle 20%.

Tässä vielä asia, joka kannattaa huomioida. Tesla 3LR.n akun energiamäärä on alle 8l bensaa. Silti sillä voi ajaa TM.n talvitestissä yli 300km lämpimällä autolla.

Ja mitä tulee Nesteen biodiesel satsaukseen, niin taitaa mennä valtion tuki miljoonat kankkulan kaivoon. Muualla kun satsataan aivan toisiin asioihin, mutta toivossa on hyvä elää. Ja onhan se toki hyvä, että on vaihtoehtoja, mutta en usko Nesteen tuolla tuotteella saavan kaavailemiaan tuottoja panokseen nähden.
 
Ja tuosta! Voi @bowtie81 ja muut arvuuttelun sijaan katsoa paljonko päästöjä on sähkössä.

Sähköntuotannon CO2-päästöarvio

Kannattaa muistaa, ettei bensa tai diesel litrakaan ole itsestään jalostamolle päätynyt. Jostain raaka-aine on alunperin kaivettu ja kuljetettu jalostamolle. Siellä tapahtuu sitten jalostus toimenpiteet ja sitten vielä ajetaan valmis tuote asemalle. Tästäkin löytyy päästö arvioita. Pitää kaivella myöhemmin.
 
Eipä näistä kannata sivujen mittaista keskustelua käynnistää, toivotaan vaan, että akkutekniikka ja kaikki muu kehittyy oikeaan suuntaan kuluttajan kannalta ja tietenkin ympäristön. Ikävästi tahtoo vaan valtio tasata kulut kaikesta, mutta kun sähköä saa tuotettua itse niin se antaa vähän mahdollisuuksia. Kyllähän varmaan jokainen ok talossa asuva sähköautoilija laittanee paneelit katolle.
 
Eniten rekisteröidyt sähköautot suomessa 2020 mukaanlukien lokakuu.

ensirekisteroinnit.png


Ja sama plugin-hybrideistä:

ensirekisteroinnit-plugin.png
 
Kyllähän varmaan jokainen ok talossa asuva sähköautoilija laittanee paneelit katolle.

En pitäisi minään itsestäänselvyytenä...auto on kuitenkin arkisin päivät muualla kuin kotipihassa eli sähkö pitäisi varastoida tai myydä. Fortumilla (ja ehkä muillakin) on toki mahdollista ladata julksista latureista "itse tuotettua aurinkosähköä", mutta auto on kuitenkin kätevintä ladata öisin kotona. Lisäksi pienemmistä aurinkosähköjärjestelmistä ei käsittääkseni käytännössä saa kolmivaihevirtaa eli tarkoittaa helposti 1-vaihelatausta silloinkin kun sähköä ostetaan verkosta, ellei sitten virittele autopaikalle erikseen aurinkolaturia ja voimavirtalaturia.
 
minusta täyssähkö auto ei ole hyvä ostos juuri nyt murrosvaiheessa. 10 vuoden päästä niiden 300km ajomatka on kuihtunut akkujen hiipumisen myötä ja akun uusinta on kalliimpi kuin auton arvo ja niistä voi tulla romutuskelpoisia. Plugarin akku on pienempi ja voisi olettaa, että niiden uusiminen ei tule yhtä kalliiksi. Vanhaan Priukseen akku on melko halpa uusia ja voi jopa uusia lohkoja erikseen. Ne toki ovat nimh akkuja. Onko jossain vertailtu akkujen hintoja eri autoihin?
Katselin tuota Seat Leonia, kyllä siinä hintaero plugariin on aika maltillinen, etten näe sitä kovin huonona vaihtoehtona jos Leon muuten on listalla.

Tuossa on joitain akkujen hintoja:

 
Tuossa on joitain akkujen hintoja:

Kiitos linkistä, tuolta bongasinkin yhden positiivisen asian liittyen Hyundain plugarin akkuun, siihen on mahdollista vaihtaa yksittäisiä moduleita. Onkohan VAG ollut yhtä fiksu omia akkujaan suunnitellessa. Vaikuttaa taatusti plugarin jm-arvoon sitten kun se on ~10 vuotta vanha jos sen akustoa on mahdollista korjata edullisesti. Lisäksi on erikoista, ettei vanhan akun osalta kukaan puhu vaihto-osan arvosta.

Tämä startup idea oli mielestäni kiinnostava, ei pelkästään sen vuoksi, että auton ulkopinnat vuorataan aurinkopaneelein, jolloin saa muistaakseni parhaana päivänä etelän auringossa 30km latausta, mutta siinä oli jokin idea akkujen liisauksesta, joka tarkoittanee, että akkupaketti on helppo ottaa pois ja palauttaa paikalleen. Vaihtoakkujärjestelmä voisi olla hyvä ratkaisu. Sono Motors looks for startup shortcuts to bring solar car to market

 
Tapahtui jotain mystistä. Minulla oli noin 50 % akkua jäljellä ja testailin kotona eri latausvirtoja (autosta kun saa niitä säätää.). Irrotin välillä kaapelin ja kiinnitin uudestaan. Jossain vaiheessa kurkkasin autosta, missä mennään varauksen suhteen, niin varaus oli 39%! Johonkin katosi siis yhtäkkiä n. 10 % varausta.

Voiko akunhallinta mennä jotenkin sekaisin peräkkäisistä lyhyistä latauspätkistä, vai onko uuden auton akunhallinta jotenkin kalibroitumisvaiheessa? Ja pitäisiköhän tuota käydä jossain valohoidossa näyttämässä? Meinaan, että jos se typeryyksissään lataa yli 100 %

Autona siis lähes tuliterä Niro.
 
Kyllähän varmaan jokainen ok talossa asuva sähköautoilija laittanee paneelit katolle.

Miksi ihmeessä? Ensi yönäkin maksan omakotitalossa sähköstä kokonaisuudessaan 4.65 c/kWH. (Energia 0.41c, sähkövero 2.79 c, siirto 1.45c). Voisi olla pikkuisen pitkä takaisinmaksuaika aurinkosähköllä...
 
minusta täyssähkö auto ei ole hyvä ostos juuri nyt murrosvaiheessa. 10 vuoden päästä niiden 300km ajomatka on kuihtunut akkujen hiipumisen myötä ja akun uusinta on kalliimpi kuin auton arvo ja niistä voi tulla romutuskelpoisia.

Ostin oman Leafin noin 5 vuotta sitten ja tätä murrosvaihetta on menty koko ajan ja tullaan menemään vielä pitkään. Itse halusin sähköautoiluun ajoissa mukaan ja nauttimaan edullisista kilometreistä. Leaf on nyt 8 vuotta vanha ja akusta on jäljellä about 80%.

Olen tässä viime aikoina tuumaillut, että maksamalla noin 5500€ saan autoon 40 kwh akuston, jolloin auto voi palvella minua vielä 5-10 vuotta siirtyen aikanaan kakkosautoksi. Tosin meidän talossa taitaa olla tällä hetkellä vain kakkosautoja :D

Mutta kaiken kaikkiaan olen varsin tyytyväinen vanhaan Leafiin, jolla siis tulee vuodessa noin 17 000km. Jos se on pihalla, niin se lähtee aina ensin pihasta. Oli lähdössä kuva vain perheestä. Mukava sillä on pikkureissuja ajella. Aina on lähdössä ”tankki täynnä”. Tosin Lappiin ei sillä autolla pääse, muttei Lapin reissut ole tuon takia koskaan jääneet tekemättä. Sitten lainataan auto tai mennään toisella tai junalla jne.

Ymmärrän tuon murrosvaihe ajattelun varsin hyvin. Odotan itsekin parempia ja edullisempia sähköautoja markkinoille. Seuraava autokin on oletetusti sähköauto, käytetty sellainen. En halua sijoittaa autoon pätkääkään yli 20 ke, joten taidan vain nyt laittaa tuon isomman akun autoon ja odotella parempia aikoja.
 
Tapahtui jotain mystistä. Minulla oli noin 50 % akkua jäljellä ja testailin kotona eri latausvirtoja (autosta kun saa niitä säätää.). Irrotin välillä kaapelin ja kiinnitin uudestaan. Jossain vaiheessa kurkkasin autosta, missä mennään varauksen suhteen, niin varaus oli 39%! Johonkin katosi siis yhtäkkiä n. 10 % varausta.

Voiko akunhallinta mennä jotenkin sekaisin peräkkäisistä lyhyistä latauspätkistä, vai onko uuden auton akunhallinta jotenkin kalibroitumisvaiheessa? Ja pitäisiköhän tuota käydä jossain valohoidossa näyttämässä? Meinaan, että jos se typeryyksissään lataa yli 100 %

Autona siis lähes tuliterä Niro.

Oliko mitenkään erikoisen kylmä?

Veikkaisin että voi olla vaan UI bugi. Onkos tohon Niroon jotain Leafspy:n kaltaista sovellusta että saisi OBD:n kautta luettua dataa? Jos on nii katsoisin sillä ennen kun vien mihinkään näytille. Laita lataus vaikka 80% ja tunnustele pari päivää miten sujuu.

E: ja sanoisin että ylilataamisen riski on aika pieni. Se auton laturia ei kiinnosta prosentit, vaan voltit ja ampeeritunnit. Kun jännite on tarpeeksi korkea, se lopettaa latauksen.

Tuo mittari voi toimia sillä periaatteella että se katsoo paljonko on ampeeritunteja mennyt sisään ja paljonko ulos, tai sitten katsoo jännitettä tai jotain kombinaatiota. Sitä kutsutaan syystäkin GOM:iksi, eli Guess O'Meter. Kuulemma termi on kotoisin Leafeistä, mutta taitaa päteä aika moneen autoon
 
Viimeksi muokattu:
Suhteellisen iso osa toimistotyöläisistä tulee nyt ja tulevaisuudessa tekemään suuremman määrän etätöitä, jolloin kokonaisajomäärät putoavat merkittävästi. Itsekin pohdiskelin vakavasti Teslan hankkimista, mutta nyt näyttää siltä että ajomäärät ovat pudonneet siinä määrin merkittävästi ettei kannata enää hankkia. Luulisi tällä olevan iso merkitys myös kokonaisliikennepäästöistä jos kaltaisiani on enemmänkin jotka suhaavat PK-seudulla yli 100km päivässä työmatkoja ja istuvat jatkossa ainakin osan viikosta kotonaan.
Sama miina tuli edellissyksynä väistettyä. Tosissaan mietin 2. autoksi sähköautoa, en kylläkään teslaa vaan noita halvempia korea/japani laitteita. Vähän laskentatavasta riippuen ei sähköauto olisi välttämättä tullut liian kalliiksi, vaikkakin plug-in versio oli laskuissa vähän vielä edullisempi. Mutta onneks totesin että juuri nyt katotaan asiaa vain kustannusten kannalta ja vanha halpa pikkudiesel oli valinta. Nyt kun kilometrejä ei juuri tule niin viittä vaille paalikuntoisen dieselin seisottamisesta ei paljon kuluja synny verrattuna uudemman sähköauton pitämiseen.
 
Sama miina tuli edellissyksynä väistettyä. Tosissaan mietin 2. autoksi sähköautoa, en kylläkään teslaa vaan noita halvempia korea/japani laitteita. Vähän laskentatavasta riippuen ei sähköauto olisi välttämättä tullut liian kalliiksi, vaikkakin plug-in versio oli laskuissa vähän vielä edullisempi. Mutta onneks totesin että juuri nyt katotaan asiaa vain kustannusten kannalta ja vanha halpa pikkudiesel oli valinta. Nyt kun kilometrejä ei juuri tule niin viittä vaille paalikuntoisen dieselin seisottamisesta ei paljon kuluja synny verrattuna uudemman sähköauton pitämiseen.
Toisaalta kun katsoo esimerkiksi tuon tripletin hintakehitystä niin pyynnit ovat vain nousseet tässä viimeisen puolen vuoden aikana.
 
Maailmaan mahtuu kyllä ydinvoimaa, tuulivoimaa ja aurinkovoimaloita hyvin runsaasti lisää plus aaltovoimalat.

Samaan aikaan kaiketi öljynjalostus vähenee > vapautuvaa sähkövoiman kapasiteettia.
 
Hmm, jos sähkö ei riitä internetin pyörittämiseen niin miten se tulevaisuudessa riittää jos lopullinen tavoite on korvata 3 milj. polttomoottorista sähköautoilla?


Ei ongelmaa


Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys).
 
Suhteellisen iso osa toimistotyöläisistä tulee nyt ja tulevaisuudessa tekemään suuremman määrän etätöitä, jolloin kokonaisajomäärät putoavat merkittävästi. Itsekin pohdiskelin vakavasti Teslan hankkimista, mutta nyt näyttää siltä että ajomäärät ovat pudonneet siinä määrin merkittävästi ettei kannata enää hankkia.
Itse tilasin Teslan juuri sen takia, että nyt pääsee ajelemaan toimistolle helpommin, kun ruuhkat ovat vähäisempiä. Etäpäiviäkin tulee toki tehtyä.

Tai ehkä varsainen syy oli se, että muita alle 4s kiihtyviä autoja ei juuri löydy alle 100k€ hintaan...
 
Oliko se jollekin vielä yllätys, että Suomi himoverottaa itsensä köyhyysloukkuun ja 30v "aloittanut" tasavalta painelee jo ohi?

Virossa tehtiin Tesla-myynnin maailmanennätys: + 1300 prosenttia – Viro tukee sähköauton ostoa avokätisemmin kuin Suomi
8.11.202008:58päivitetty 8.11.202009:04
AUTO
SÄHKÖAUTO

Tesla. Kuvassa Model S -mallin yksilö.KUVA: EPA08764885

Virossa auton rekisteröimistä harkitsevien suomalaisten ei kannata innostua suuremmasta hankintatuesta, sillä ajokilometreistä vähintään 80 prosenttia on tultava Virosta.

Lukuaika noin 3 min
Sähköautojen määrä kasvaa Virossa parhaillaan hurjalla prosenttivauhdilla, mikä ainakin osittain johtuu Viron valtion myöntämästä ja Suomea runsaammasta sähköautotuesta.

Suomessa sähköauton hankintatuki auton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle on 2000 euroa, mutta Virossa vastaava summa on 5000 euroa.

Etenkin Tesloja Virossa on tänä vuonna rekisteröity maailmanennätystahtia, kun vertailukohdaksi otetaan viime vuosi. Heinäkuussa Virossa ensirekisteröitiin Tesloja peräti 1300 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa, ja koko vuoden vertailussa kasvuprosentti oli 467.


Teslojen suosio on jatkunut syksyllä.

Lokakuussa Virossa rekisteröitiin 43 täyssähköautoa, joista uusia oli 31. Uusia Tesla Model kolmosia rekisteröitiin seitsemän kappaletta, eli melkein puolet vähemmän kuin heinäkuussa, mutta sekin määrä riitti pitämään Teslan listan paalupaikalla.

Virossa valtio tukee niiden sähköautojen hankkimista, jotka maksavat enintään 50 000 euroa, ja Tesla Model 3 mahtuu näihin raameihin.

Toiseksi suosituin uusi sähköauto Virossa oli lokakuussa Nissan Leaf, joita rekisteröitiin kuusi kappaletta. Kolmanneksi nousi Porsche Taycan.

Erästä toista listaa Taycan sen sijaan johtaa. Se on ainoa sähköauto, jota on Virossa ostettu tänä vuonna joka kuukausi vähintään yksi kappale.

Väli: Suomi vielä edellä

Virossa on tänä vuonna rekisteröity yhteensä 325 sähköautoa, joista uusia on ollut 243. Suomessa vastaavasti ensirekisteröitiin tammi-syyskuussa 2 681 täyssähköautoa, eli lukumäärissä Suomi on yhä Viroa edellä vaikka ostomäärät suhteuttaisi väestön kokoon.

Virossa sähköautojen myynti on vuodessa kuitenkin kolminkertaistunut ja niiden osuus koko automyynnistä on viisinkertaistunut.


Virossa sähköautoille hankintatukea myöntävän valtion Ympäristöinvestointien keskuksen (KIK) projektikoordinaattori Aive Haavel sanoo, että Viron vakavana tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä ja sähköautotuki on yksi keino tässä taistelussa.

Rahat sähköautotukiin KIK saa rahoista, joita valtio tienaa päästöoikeuksien myynnistä.

”Tammi-helmikuun tukivuorossa jaoimme sähköautoille 1,2 miljoonaa euroa ja nyt juuri on alkamassa vuoro, jossa jaetaan 400 000 euroa”, Haavel kertoo.

Haavelin mukaan Viron sähköautobuumia vetävät tukirahojen lisäksi uudet sähköautomallit sekä kuluttajien asiantuntemuksen kasvaminen.

Etenkin juuri Teslat ja aivan erityisesti Model 3 ovat olleet Viron medioissa näkyvästi esillä.

Lisäksi Virossa on erittäin kattava latausverkko, jonka se rakensi kymmenisen vuotta sitten yhteistyössä Mitsubishin kanssa. Myös tämä diili oli osa päästöoikeuskauppaa.

Väli: Peto Teslan ratissa

Virossa auton rekisteröimistä harkitsevien suomalaisten ei kannata Viron suuremmasta hankintatuesta kuitenkaan aivan heti innostua, sillä myöntämisperusteisiin lukeutuu muun muassa se, että auton ajokilometreistä vähintään 80 prosenttia tulee Virosta.

Pelkäksi koristeeksi ei autoa voi ostaa, sillä sillä on ajettava vähintään 80 000 kilometriä seuraavan neljän vuoden aikana.

Edullisimmin suomalainen pääsee Virossa Teslan makuun vuokraamalla sellaisen. Virossa on useampikin Tesla-vuokraaja, joista eniten näkyvyyttä saanut on Beast.

Beast veloittaa Model 3:n käytöstä noin 130 euroa vuorokaudessa, mutta autoa saa ajaa vain Virossa ja Latviassa.

Ihanaa ylläpitää tätä karusellia. :kahvi:
 
Siellä on venäläiset oligarkit ja suomalaiset keinottelijat ottaneet osansa. Tyyliin Kari Wahlroos. Saattoi hän olla Liettuassa, mutta anyway.
 
Joidenkin mielestä hyvinvointiyhteiskunnan mittarit on edulliset ajoneuvot, veroaste ja halpa alkoholi, kuten tuossa neuvostodemokratiassa.

80% väestöstä (Tallinnan ulkopuolella) kuitenkin paskoo ulkopaskahuussiin, on ilman juoksevaa vettä, kasvattaa kaalia takapihalla ja nauttii 150€ sosiaalietuutta.
Menee kyllä vahvasti topicin ulkopuolelle, mutta melkein sama tilannehan se on Suomessa kasvukeskusten ulkopuolella. Työttömyysasteet aivan 1000% ja jengi elää pelkillä sossutuilla/eläkkeillä + kuntien valtionosuuksilla.

Suomessakin uudet sähköautot ostetaan n. 95%:sesti kaupungeissa/niiden esikaupunkialueilla.
 
Joidenkin mielestä hyvinvointiyhteiskunnan mittarit on edulliset ajoneuvot, veroaste ja halpa alkoholi,

Miten luulet tilanteen kehittyvän vaikkapa seuraavan 20 vuoden aikana. Paljon Suomessa on työpaikkoja ja teollisuutta jäljellä tällaisen tappoverotuksen jälkeen? Entä paljon konkurssikypsällä valtiolla on varaa maksaa työttömille?
 
Onkohan tässä odotettavissa että Suomessakin saataisiin kunnollista tukea sähköauton hankkimiseen nykyhallituksen aikana? Joku 5k€ sekä yksityisille että firmoille niin olisin jo juoksemassa kauppaan.
 
On kyllä ikävä tilanne tämä nykyinen sähköautotarjonta. Raha polttelisi taskuissa ja tekisi mieli jo ostaa jotain, mutta ei millään pysty sokkona ostaen laittaa yli 50ke kiinni autoon ilman koeajoa. Seatin tapauksessa sokkona ostamisessa ei ollut ongelmaa, koska hankintahinta oli niin alhainen. Nyt kaikki vähänkin kiinnostavat mallit on tulossa joskus ensi vuonna myyntiin, mutta kun koeajolle pääsee niin jono voikin äkkiä olla siitä vielä yli vuoden mittainen. Ja tarjouksiakaan ei voi pyytää, kun kauppiaat eivät osaa hinnoitella hyvityshintoja vaihdokille yli 6kk päähän. Jotenkin kauppiaat tuntuu tekevän tällä itselleen pahasti hallaa, kun eivät "osaa myydä" sähkäreitä asiakasta kiinnostavasti.
 
Ja tarjouksiakaan ei voi pyytää, kun kauppiaat eivät osaa hinnoitella hyvityshintoja vaihdokille yli 6kk päähän. Jotenkin kauppiaat tuntuu tekevän tällä itselleen pahasti hallaa, kun eivät "osaa myydä" sähkäreitä asiakasta kiinnostavasti.

Nythän ollaan taas tilanteessa missä ei voi tietää edes kahden kuukauden päähän mikä on vaihdokin hinta. Palveluksen ne itelleen tekee kun jättää venäläisen ruletin väliin.
Tai sitten se hyvitys pitää olla niin pieni ettei riskiä juurikaan jää.
 
On kyllä ikävä tilanne tämä nykyinen sähköautotarjonta. Raha polttelisi taskuissa ja tekisi mieli jo ostaa jotain, mutta ei millään pysty sokkona ostaen laittaa yli 50ke kiinni autoon ilman koeajoa. Seatin tapauksessa sokkona ostamisessa ei ollut ongelmaa, koska hankintahinta oli niin alhainen. Nyt kaikki vähänkin kiinnostavat mallit on tulossa joskus ensi vuonna myyntiin, mutta kun koeajolle pääsee niin jono voikin äkkiä olla siitä vielä yli vuoden mittainen. Ja tarjouksiakaan ei voi pyytää, kun kauppiaat eivät osaa hinnoitella hyvityshintoja vaihdokille yli 6kk päähän. Jotenkin kauppiaat tuntuu tekevän tällä itselleen pahasti hallaa, kun eivät "osaa myydä" sähkäreitä asiakasta kiinnostavasti.
No voi sitä käydä toisinkin. Viimeviikon keskiviikkona koeistuin id.3 kaupassa, kun matkalla kotiin Turusta piti pitää jaloittelutauko. No e-up meni vaihdossa ja uusi id.3 on jo maassa. Tekivät tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä. :) Jo 3 auto putkeen jonka ostin koeajamatta metriäkään. Kia ceed oli ennen ja vaihdoin uudempaan faceliftiin ajamatta, e-up ei ollut edes kaupassa kun ostin ja nyt koeistuin 2min ID.3. Jep tiedän että on keskeneräinen ohjelmisto jne, mutta uskon että vw pystyy samaan kuin Tesla, eli betana tulee auto softan osalta ulos, mutta kehitystä tapahtuu ja OTA päivityksillä ollaan kohta hyvässä jamassa. VW osaa kuitenkin tehdä autoja, joten vain softaa pitää virittää. Toisaalta hieman huolta herättää se, että id.4 puskee ulos kohta ja sen softa pitää myös saada kuntoon, mutta samaa pohjaahan nuo molemmat käyttää.
 
Moottori-lehden mukaan id.3 ei tue OTA-päivityksiä ennen korjaamolla tehtävää ohjelmistopäivitystä. Aika uskomatonta, etteivät ole saaneet edes tuota ominaisuutta tuotantoversioon mukaan.

Mä luulen että se on ihan tarkoituksellista. Tietoturvamielessä se olis huolestuttavaa ennen kuin kokonaisuus on stabiili. Vähän pelottaisi että joku pystyisi etänä tunkemaan autolle malwarea..
 
Volkkarin uudet hipaisukytkimet ovat ihan katastrofi. Tosin ei uusi keulakaan kovin kaunis ole. Hipaisukytkimet ovat minulle täysi deal breakkeri kun edellisen seiskagolffin fyysinen käyttöliittymä oli lähes täydellinen. En voisi harkita mitään mikä perustuu tuohon uuteen hipaisusuunnitteluun.
 
Mä luulen että se on ihan tarkoituksellista. Tietoturvamielessä se olis huolestuttavaa ennen kuin kokonaisuus on stabiili. Vähän pelottaisi että joku pystyisi etänä tunkemaan autolle malwarea..
Mita nyt olen yhden OTA tehnyt niin ei se tietorva ole kauhian vaikea tehda koska https ja digitaaliset signeeraukset ovat ihan bulkki kirjastoja. Suurempi ongelma onkin sitten se etta tuotteessa on monia systeemeja kuten ilmastointi, ecu, mittaristo jotka eivat tue firmispaivitysta vaylasta vaan odottavat sen tapahtuvan jotain muuta kautta. Naita sitten joudutaan huollossa paivittelemaan manuaalisesti eri liittimesta jotta niihin saadaan vayla paivitys ominaisuudet. Ja kun on kiire markkinoille ja tiedetaan etta ne autot tulevat jokatapauksessa huoltoon jossain valissa niin OTA putoaa prioriteetti listalla Must havesta listaan Nice to have.
 
Jos yhtään on aihetta seurannut, niin onhan toi nyt ollut pitkään tiedossa, että ID.3:ssa ei alussa ole OTA-päivityksiä, vaan tulee ensimmäisen ison päivityksen mukana. Ja eka päivitys pitää tehdä VW:n huollossa. Samassa tulee muitakin isoja päivityksiä, kuten AR hud niihin malleihin, joihin se kuuluu.
 
mutta ei millään pysty sokkona ostaen laittaa yli 50ke kiinni autoon ilman koeajoa -- Nyt kaikki vähänkin kiinnostavat mallit on tulossa joskus ensi vuonna myyntiin,
Mitä malleja odotat?

Esim. id3:ssa oli 1000€ varausmaksu, mutta sen sai takaisin kun vain peruutti varauksen. Liekö id4:ssä sama? Tosin jos käyttiliittymäkin on sama, niin turha sitä on tilata vaikka rahat saisi takaisin...

Model Y:ssä on 2000€ varausmaksu ja sivuilla lukee "Täysi hyvitys on mahdollinen", tosin en lukenut tarkempia ehtoja. Normaalisti Tesla-tilauksessa on menettänyt 100€ varausmaksun, jos tilauksen peruuttaa (voi peruuttaa vaikka vasta sitten kun auto on jo luovutettavana).

Mustangia tai Ariyaa ei nähtävästi pysty vielä tilaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 239
Viestejä
4 501 477
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom