Keskustelua hybridiautoista

Ei yksittäinen kuukausi tosin pelasta vuositasolla myyntiä, jos S:ää on yhteensä 272 kpl myyty koko vuonna. Siihen mahtuu useampi toimitus. X:llä 457, joka ei sekään ihan hirveästi ole - vaikka tosin kalliimpi malli on kyseessä. Mutta Norjan ostovoima näkyy e-tronin lukemissa. Myös Taycania on myyty enemmän kuin S+X malleja koko vuonna.

Itse hieman olen kyllä ihmetellyt näitä vertauksia, sillä odotetusti auto jota on saanut jo monta vuotta myy vähemmän kuin uusi malli. Toki 2020 S/X o aika erilainen kuin edes 2018 malli mutta silti. 2018 omistajat ei varmaan aio vaihtaa uuteen. S ja X malleja on myyty verrattain aika paljon, varsinkin jos miettii hintaa mitä ensimmäiset ostajat ovat niistä maksaneet.

Audi Etron 50 pyörii samassa hintaluokassa kuin Model Y, joten odotetusti niitäkin myydään enemmän kuin X:ää joka on ~300k NOK tai 30k€ kalliimpi. Norjan hinnoilla etron on aika maukas vaihtoehto kaikinpuolin
 
Itse hieman olen kyllä ihmetellyt näitä vertauksia, sillä odotetusti auto jota on saanut jo monta vuotta myy vähemmän kuin uusi malli.

Kun puhe on Teslan myyntimääristä ja kysynnästä, niin onhan sillä merkitystä. Ei Teslalla ole uudempiakaan kalliita autoja.

Audi Etron 50 pyörii samassa hintaluokassa kuin Model Y, joten odotetusti niitäkin myydään enemmän kuin X:ää joka on ~300k NOK tai 30k€ kalliimpi. Norjan hinnoilla etron on aika maukas vaihtoehto kaikinpuolin

En tiedä miksi e-tron on Norjan listahintojen mukaan 20k€ halvempi kuin Suomessa veroton hinta, mutta omituinenhan tuo Norjan hinta kieltämättä on (eikä varmasti auta Model Y:n myyntiä). Joka tapauksessa, on se tuollakin kalliimmalla hinnalla silti myynyt yli 2,5x halvemman Model 3:n verran. Taas toisaalta, Taycan on kallis ja sekin on myynyt hyvin. Hirveän mairittelevia nuo myyntiluvut eivät siis ole S:lle ja X:lle mistään näkökannasta, ihmiset pitävät niitä jo vanhentuneina.
 
ID.3 herätti aika ristiriitaisia tunteita. Koeajoin listahinnalta 50k€ arvoisen 1st Max mallin, ja jopa siinä sisätilat ovat täynnä halvan näköistä kovaa muovia, ja ainakin tässä yksilössä kojelauta nitisi silloin tällöin tien epätasaisuuksissa. Designin puolesta halvan näköiset materiaalit vesittää yleisvaikutelmaa, ja esim. infotainmentin näyttö melkein parin sentin paksuisella karmilla on vaan aikansa eläneen näköinen. Ja kosketusnäytön responsiivisuus on mallia perse, sekä hipaisukytkimien käyttö vaivalloista. Sisältä auto on kyllä tilava, kun se on sähköautoksi alusta pitäen rakennettu, joten siinä pisteet. Ulkonäöltä tuo on hienompi livenä kuin kuvissa ja ajettavuus odotetusti oli kunnossa. Pro-versio tästä 58 kWh akulla ja tällä hetkellä 35k€ listahinnalla voisi olla potentiaalinen, mutta saapa nyt nähdä. Todennäköisimmin kannattaa suosiolla odotella seuraavaa revisiota.

Model 3:n lisäksi positiivisin vaikutelma on jäänyt Kia E-Nirosta. Laadukas kyyti jopa pidemmällä rangella, kuin mitä Model 3 SR+ tarjoaa. Hintaa tuossa toki on, mutta kohtapuolin pitäisi tuota uusinta v2020 mallia alkaa ilmestymään markkinoille enemmän käytettynäkin.

Aika samoja ajatusketjuja kävin itse läpi ja päädyin tosiaan E-Niroon. Toimitusaika oli niinkin pitkä kuin 3 viikkoa (auto oli laivassa tulossa). Ymmärsin, että maahantuojalla on nyt jopa varastoja, mistä saa nopeastikin, jos väri vaan kelpaa.

Id oli se ykkösvaihtoehto, mutta vaikka miten oli mukava ajaa, niin jotenkin se koko kokonaisuus oli jotenkin keskeneräisen ja halvan oloinen. Henkisesti tökki myös audiolaitteet: Taalaa piti latoa hurjasti tiskiin ja ottaa ihan parhaita varustetasoja, jotta sai sellaisen huippuvarusteen kuin takakaiuttimet mukaan!

Tähän kun lisätään erinomainen tarjous Kialta, niin valinta ei ollut edes vaikea. Oli oikeasti reilu 5000 euroa eroa hyvityshinnassa vanhasta (jonka nettovaihtoarvo on oikeasti varmaan jotain 11 tuhannnen nurkilla)! Toki tuossa oli mukana varmaan jonkinlainen alennus Kiasta, mutta sain siis uuden Business Luxury Kian halvemmalla kuin Id.3 Techin. Eikä tuossa Id:ssä ollut edes talvirenkaita, eikä kuulemma mitenkään niitä saanut siihen tarjottuun hintaan mukaan. Listahinnaltaan Kia on lähes 5000 euroa kalliimpi.

Enkä ole katunut. Ohjaamo on mielestäni paljon laadukkaamman oloinen Ilmastoituine nahkapenkkeineen, kuin Id:n vähän lelumaisen oloinen design. Toki kovaa muovia on molemmissa käytetty, mutta minun mielestä Kia vetää silti selvästi pidemmän korren laatuvaikutelmassa.

Teslasta... Model 3 oli vähän mielessä, mutta koeajon jälkeen ennemminkin laimeni into kuin kasvoi. Tehoa oli, mutta muuten ei herättänyt ostokiimaa. En tykännyt valtavasta näytöstä ilman kunnon mittaristoa. Myös rengasmelua oli mielestäni Kiaa enemmän. Sisusta oli periaatteessa ihan ok, mutta tosiaan tuo peruskonstruktio ei minun kohdalla toiminut. Takaraivossa kummitteli myös kaikki ne keskustelut huonosta laadusta eri puolilla autoa.

No, pienetkin haihattelut jäivät tarjouspyyntöön. Hyvityshinnassa hävittiin selvästi jopa volkkarille, joten 50 000 euron autosta jäi aika paljon liikaa maksettavaa, etenkin kun auto ei juurikaan edes kiinnostanut.

Kialla mennään ja olen antanut itseni uskoa, että tämä pitäisi arvon vähän paremmin kuin nuo ensimmäisen polven sähköautot. Range on kuitenkin jo sellainen, että sillä pärjää lähes kuka vaan, akku on isohko ja jäähdytetty/lämmitetty, joten mitään draamaattista kapasiteetin laskua ei pitäisi ihan muutamassakaan vuodessa tapahtua ja tiloiltaan auto sopii myös perheellisille (kuten itsekin olen). Varmasti arvo syöksyy, mutta jos se syöksy olisi sellaista normaalia, niin pienet käyttökulut kivasti kompensoivat hankintahintaa.
 
Aika paljon ovat autoa purkaneet jos moottoritilan maalaamattomuus häiritsee (sehän on takana)..

Mutta joo, olihan tuossa omassakin koeajoautossa tuulilasi sisäpuolelta naarmuilla (tai ainakin jotain tosi pinttynyttä likaa, en tutkinut tarkemmin) ja oikea A-pilarin sisäpuolen verhous törrötti keskivaiheilta kun korikiinnike ei ollut napsahtanut paikoilleen. Noh, eikös tuolla tehtaalla ennen koottu Trabantteja.
 
Itse olen ollut koko ajan sitä mieltä, että jos ruvetaan muita autoja syynäämään yhtä tarkasti kuin Tesloja, niin ihan samoja vikoja/ominaisuuksia löytyy. Tässä AMMO NYC tarkistaa uuden Porsche GT3 RS:än maalipintaa. Löytyy jos jonkinlaista naarmua ja hologrammia.

Hyvä jos joku on tarttunut ID3 syynäämiseen.

Aika paljon ovat autoa purkaneet jos moottoritilan maalaamattomuus häiritsee (sehän on takana)..

Sama käsittely annetaan Tesloille, miksei sitten volkkarillekin
 
Ai niin, tuohon takakajarittomuuteen.. Onkos joku tutkinut onko ovet oikeasti ilman kajareita? Tuli mieleen että sitten kun saavat softan kuntoon niin feature on helppo myydä upgreidinä..
 
ID.3 näyttäisi löytyvän nettiautosta 27kpl, ajamattomia ja esittelyautoja.
Arvostelut mitä täältä ja joistain lehdistä vilkuillut, niin hankala käytettävyys ja heikon oloinen laatu ei nähtävästi houkuta. Jos muistaa tuota Mii juttua missä autot kai revittiin käsistä, niin onhan tässä nyt eroa.

Jos golf papparaisen istuttaa tuohon digitaaliseen uutuuteen, niin voi olla että hankalaksi menee. Kunhan mietin vaan.
 
ID.3 näyttäisi löytyvän nettiautosta 27kpl, ajamattomia ja esittelyautoja.
Arvostelut mitä täältä ja joistain lehdistä vilkuillut, niin hankala käytettävyys ja heikon oloinen laatu ei nähtävästi houkuta. Jos muistaa tuota Mii juttua missä autot kai revittiin käsistä, niin onhan tässä nyt eroa.

Jos golf papparaisen istuttaa tuohon digitaaliseen uutuuteen, niin voi olla että hankalaksi menee. Kunhan mietin vaan.
Noihin esittelyautoihin ei saa sitä 2000€ hankintatukea. Eli siis rekisteröimätön on fiksumpi ostaa. Ja halvimpia ei vielä saa ollenkaan.
 
Mutta eikös uudessa golffissa ole (valitettavasti) sama kosketusnäyttöhelvetti..

En tosiaan ole asiaan perehtynyt, mutta jos noin on, niin kyllähän siinä asiakaskatoa voi tulla. Jos asiakas on tasoa Doro, ja tarjotaan iphonea - sallittakoon kännykkävertaus. Joissain asioissa ennen oli paremmin.

Noihin esittelyautoihin ei saa sitä 2000€ hankintatukea. Eli siis rekisteröimätön on fiksumpi ostaa. Ja halvimpia ei vielä saa ollenkaan.

Kyllä esittelyautoista alkaa hinta sulamaan vuoden vaihteen jälkeen. Vielä kun niiihin on vähän pakko ostaa talvirenkaatkin, sitten voi pelata vaihdokin hyvityksen kanssa. Jokuhan nekin lopulta ostaa, aikanaan.
 
ID.3:sta näyttäisi näköjään saavan jo noita Life- ja Business-varustetason malleja (ei pelkästään first malleja). Volkswagen on tosiaan aika monessa mallissa siirtynyt jo noihin kosketusnäyttöihin ja kosketuspaneeleihin ilmastointilaitteissa yms. Myös kalliimmissa malleissa, kuten Arteonissa.
 
On joo. e-Golf on vielä vanhoilla perinteisillä nappuloilla.

Tuossa just kattelin Teknavin jonkun vissiin viikon vanhan jakson. Siinä oli joku e-Golf ja siinä ainakin maininta ettei nappulan nappulaa missään. Muuten asia ohitettiin kokonaan.
Tänään tulee sitten ID.3 Teknavilta.

Sen sijaan että alkaisin volkkarin sivuja plaraamaan, niin meen koiron kanssa lenkille :)
 
Tuossa just kattelin Teknavin jonkun vissiin viikon vanhan jakson. Siinä oli joku e-Golf ja siinä ainakin maininta ettei nappulan nappulaa missään. Muuten asia ohitettiin kokonaan.
Tänään tulee sitten ID.3 Teknavilta.

Sen sijaan että alkaisin volkkarin sivuja plaraamaan, niin meen koiron kanssa lenkille :)
Teknavissa oli se normaali uusi Golf. Varmankin e-tsi. Tosiaan uudessa ohjelmassa tulee id.3 ja saa nähdä mitä siitä sanotaan.
 
Eksyin tässä päivä pari sitten lueskelemaan jotain "Kia Hyundai sähköautoilijat" tms. ryhmään fb:n puolella. Vaikutti olevan paljon itkua etäohjauksesta. Onko niin, että mitään etäohjausta ei ole nykyisiin autoihin saatavilla suomessa? Ja onko tuo vain Hyundain puolella ongelma?
 
Eksyin tässä päivä pari sitten lueskelemaan jotain "Kia Hyundai sähköautoilijat" tms. ryhmään fb:n puolella. Vaikutti olevan paljon itkua etäohjauksesta. Onko niin, että mitään etäohjausta ei ole nykyisiin autoihin saatavilla suomessa? Ja onko tuo vain Hyundain puolella ongelma?
Ei ole etäohjausta nykyisissä Hyundain ja Kian malleissa. Itsehän pidän sitä vain etuna ettei mun Kona ole kytkettynä pilveen ;-) Minulta ei löydy luottamusta siihen että perinteinen autonvalmistaja osaisi toteuttaa tietoturvan oikein. Ja siinä vaiheessa kun auton ominaisuuksista yhä suurempi osa on pilvessä, ei enää autoa kannata omistaa.
 
Aika samoja ajatusketjuja kävin itse läpi ja päädyin tosiaan E-Niroon. Toimitusaika oli niinkin pitkä kuin 3 viikkoa (auto oli laivassa tulossa). Ymmärsin, että maahantuojalla on nyt jopa varastoja, mistä saa nopeastikin, jos väri vaan kelpaa.

Id oli se ykkösvaihtoehto, mutta vaikka miten oli mukava ajaa, niin jotenkin se koko kokonaisuus oli jotenkin keskeneräisen ja halvan oloinen. Henkisesti tökki myös audiolaitteet: Taalaa piti latoa hurjasti tiskiin ja ottaa ihan parhaita varustetasoja, jotta sai sellaisen huippuvarusteen kuin takakaiuttimet mukaan!

Tähän kun lisätään erinomainen tarjous Kialta, niin valinta ei ollut edes vaikea. Oli oikeasti reilu 5000 euroa eroa hyvityshinnassa vanhasta (jonka nettovaihtoarvo on oikeasti varmaan jotain 11 tuhannnen nurkilla)! Toki tuossa oli mukana varmaan jonkinlainen alennus Kiasta, mutta sain siis uuden Business Luxury Kian halvemmalla kuin Id.3 Techin. Eikä tuossa Id:ssä ollut edes talvirenkaita, eikä kuulemma mitenkään niitä saanut siihen tarjottuun hintaan mukaan. Listahinnaltaan Kia on lähes 5000 euroa kalliimpi.

Enkä ole katunut. Ohjaamo on mielestäni paljon laadukkaamman oloinen Ilmastoituine nahkapenkkeineen, kuin Id:n vähän lelumaisen oloinen design. Toki kovaa muovia on molemmissa käytetty, mutta minun mielestä Kia vetää silti selvästi pidemmän korren laatuvaikutelmassa.

Teslasta... Model 3 oli vähän mielessä, mutta koeajon jälkeen ennemminkin laimeni into kuin kasvoi. Tehoa oli, mutta muuten ei herättänyt ostokiimaa. En tykännyt valtavasta näytöstä ilman kunnon mittaristoa. Myös rengasmelua oli mielestäni Kiaa enemmän. Sisusta oli periaatteessa ihan ok, mutta tosiaan tuo peruskonstruktio ei minun kohdalla toiminut. Takaraivossa kummitteli myös kaikki ne keskustelut huonosta laadusta eri puolilla autoa.

No, pienetkin haihattelut jäivät tarjouspyyntöön. Hyvityshinnassa hävittiin selvästi jopa volkkarille, joten 50 000 euron autosta jäi aika paljon liikaa maksettavaa, etenkin kun auto ei juurikaan edes kiinnostanut.

Kialla mennään ja olen antanut itseni uskoa, että tämä pitäisi arvon vähän paremmin kuin nuo ensimmäisen polven sähköautot. Range on kuitenkin jo sellainen, että sillä pärjää lähes kuka vaan, akku on isohko ja jäähdytetty/lämmitetty, joten mitään draamaattista kapasiteetin laskua ei pitäisi ihan muutamassakaan vuodessa tapahtua ja tiloiltaan auto sopii myös perheellisille (kuten itsekin olen). Varmasti arvo syöksyy, mutta jos se syöksy olisi sellaista normaalia, niin pienet käyttökulut kivasti kompensoivat hankintahintaa.

Kuinka toimii 2020 Nirossa kaistavahti? Ainakin Jenkkimarkkinoiden arvostelujen perusteella (H Sonata/K Sorento) pitäisi olla parempi kuin nykyinen 2017 Ioniq.

Kävin koeajamassa sen Yariksen ja sen arvostelusta jäi viimeksi mainitsematta kuinka hyvin kaistavahti toimi verrattuna vaikkapa nyt alla olevaan 2019/2020 Focukseen tai vanhempaan Ioniqiin.
 
Kuinka toimii 2020 Nirossa kaistavahti? Ainakin Jenkkimarkkinoiden arvostelujen perusteella (H Sonata/K Sorento) pitäisi olla parempi kuin nykyinen 2017 Ioniq.

Kävin koeajamassa sen Yariksen ja sen arvostelusta jäi viimeksi mainitsematta kuinka hyvin kaistavahti toimi verrattuna vaikkapa nyt alla olevaan 2019/2020 Focukseen tai vanhempaan Ioniqiin.
Nirossa kaistavahti toimii mielestäni hyvin. Siinähän on kaksi eri tasoista kaistavahtia (mitkä näiden hienot lyhenteet nyt olivatkaan...). Toinen on automaattisesti päällä ja estää siis vain tahattoman kaistalta ulosajon. Sellaista pingpongia vetää laidasta toiseen, jos ratista irti päästää. Sitten on se edistyneempi kaista-avustin, joka pitää auton kaistan keskellä ja ohjailee tien mukaisesti.

Juuri tämä jälkimmäinen on mielestäni varsin onnistuneesti toteutettu. Se näkee tien hyvin, jopa silloinkin kun toinen kaistaviiva puuttuu (taajamassa usein näin). Maantiellä ei vielä ole mitään ongelmia tullut (tosin varmasti jotkut tietyöt sotkevat tuon. Ja melkoisen pitkän pätkän voi halutessaan mennä ihan rattiin koskematta. Alkuun tulee pari varoitustekstiä, sitten jotan pimputuksia ja lopulta vahti kytkeytyy pois päältä. Mutta ratin koskemiseksi riittää tosiaan ihan hento heilautus, joten tuo on näin lyhyen tuttavuuden perusteella erinomainen varuste pidemmälle matkalle. Vaikka ei siis ihan ilman käsiä pyrkisikään ajamaan.

En voi oikein Id:hen verrata, kun siinä 1st Plus -mallissa ei ollut kuin sellainen alkeellinen kaistavahti, joka tosiaan tökkäsi vaan kaistan reunalta takaisin. Uuteen Hyundaihin verrattuna ollaan varmaan aika samoissa ja vanhempaa en ole kokeillut. Uusikoriseen Leafiin verrattuna tämä toimii minusta sivistyneemmin ja pysyy paremmin kaistan keskellä.

Teslan autopilotti on toki kehittyneempi, eikä Kia esimerkiksi osaa ohitusta suorittaa. Mutta minä en ainakaan yhtään osaa kaivata tuohon Kian "autopilottiin" mitään lisää. Se on nyt oiva apu, mikä tekee ajamisesta rennompaa - ihan kuten adaptiivinen vakkarikin. En minä kuitenkaan halua ihan pelkkä matkustaja omassa autossani olla.
 
Teslaa tai uudehkoja Saksalaisia premiumeja en ole ajanut, mutta omat kokemukset autovuokraamoiden perusautoista on juuri tuota pingpong tasoa ihan 2018-2020 vuosimalleista. Auto seilaa kaistalla edestakaisin ja kokoajan tuntuu että auto vääntää vähän kuskia vastaan (Pösö/Renault/Citikka/Fiat/Ford). Jos ei nyt ihan suoralla tiellä aja, niin mielummin ajaa ilman avustusta. Focuksessa aktivointi on piilotettu ajotietokoneeseen eikä sitä saa säädettyä kuin paikallaan ollessa.:rolleyes: Sama tasoa myös Ioniqissa -17, mutta sen saa sentään kojelaudasta napin painalluksella deaktivoitua.

Pikaisella testillä Yarista voisi kuvailla samoilla sanoilla kun Niroa. Piti todella jämäkästi auton mutkaisella/mäkisellä tiellä kaistan keskellä. Ei tullut tunnetta, että pitäisi kääntää rattia vasten tai oikeastaan edes pitää ratista kiinni. Taajamassa en kuitenkaan kokeillut.

Siksi tuo uusi Yaris Hybrid yllätti myös tällä osa-alueella kun ~20k saa pienen kulutuksen automaatilla ja hyvin toimivat avustimet. Samaa kommentoi Mat tässä arvostelussa.

 
Viimeksi muokattu:
Alkaa kuulostaa kyllä user errorilta, jos kaistavahti koko ajan puuttuu ajamiseen :confused: Edes umpipaska Miin kaistavahti ei älähdä ellei tietoisesti aja lähelle kaistan reunaa tai kyseessä on kohta, jossa vahti toimii selvästi väärin. Aikasta montaa eri autoa joko vuokrannut tai muuten koeajanut lähivuosien aikana ja tasan kerran (pl. Mii ja liittymät) kaistanvahti haittasi menoa. Silloin kyseessä oli V90 ja tien kaista tasan auton levyinen kärrypolku.

e: Ollaanko sitä yritetty käyttää kaistalla pysymisen vahtia kaistaajoavustimena?
 
Jätin itse BMW:n tilauksesta sen aktiivisen (rattia kääntävän) kaista-avustimen pois, koska en vain pitänyt sen toimintaa toisaalta luottettavana ja toisaalta miellyttävänä. Auto seilaa, joskus ei käännä, joskus taas kääntää liian voimakkaasti. Toistaiseksi siis rittää sellainen kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin, joka vilkuttaa valoa ja täristää rattia ja itse tehdään korjausliikkeet. Varmasti noista vielä hyvät saadaan, mutta ihan vielä ei olla siinä pisteessä ainakaan näiden saksalaisten osalta.
 
@Kvarkki

Suurimmassa osassa autoista mitä olen ajanut on lane departure warning ja lane keep assist saman napin takana, jota kutsun tässä kaistavahdiksi. Valikosta valitaan:
-alin taso (piipitys/ldw)
-normal (lka joka reagoi peliin enemmän reunoilla)
-active (puuttuu peliin enemmän, mutta siltikin hakee mutkissa linjaa kuten @china kuvailee).

Jos lane keep assistin toiminta on liian suurpiirteistä, niin mielummin pitää sen ldw asennolla tai kytkee kokonaan pois päältä /jättää lisävarusteen ruksimatta. Kuskia vastaan vääntämisellä tarkoitin sitä, kun kaistavahti haluaisi ottaa liian leveän/tiukan linjan mutkassa ja kuski pitää linjan keskellä niin ratissa tuntuu pieni vastustus. Jos automatiikka pysyy itse nätillä linjalla, niin vastustusta ei pääse tapahtumaan.

Yariksen ja varmasti monien muidenkin 2020 mallien toteutus alkaa olla @frogbot :in kuvailemalla tasolla, jolloin ajaminen on oikeasti rentoa. En itsekkään kaipaa autonomista risteysajoa tai ohituksia, mutta hyvin toimiva kaistavahti tekee maantiesiirtymistä mukavampia. 2017 Ioniqissa se ei ole vielä aivan riittävällä tasolla ole eikä ilmeisesti myöskään ID3:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
@Kvarkki

Suurimmassa osassa autoista mitä olen ajanut on lane departure warning ja lane keep assist saman napin takana, jota kutsun tässä kaistavahdiksi. Valikosta valitaan:
-alin taso (piipitys/ldw)
-normal (lka joka reagoi peliin enemmän reunoilla)
-active (puuttuu peliin enemmän, mutta siltikin hakee mutkissa linjaa kuten @china kuvailee).

Jos lane keep assistin toiminta on liian suurpiirteistä, niin mielummin pitää sen ldw asennolla tai kytkee kokonaan pois päältä /jättää lisävarusteen ruksimatta. Kuskia vastaan vääntämisellä tarkoitin sitä, kun kaistavahti haluaisi ottaa liian leveän/tiukan linjan mutkassa ja kuski pitää linjan keskellä niin ratissa tuntuu pieni vastustus. Jos automatiikka pysyy itse nätillä linjalla, niin vastustusta ei pääse tapahtumaan.

Yariksen ja varmasti monien muidenkin 2020 mallien toteutus alkaa olla @frogbot :in kuvailemalla tasolla, jolloin ajaminen on oikeasti rentoa. En itsekkään kaipaa autonomista risteysajoa tai ohituksia, mutta hyvin toimiva kaistavahti tekee maantiesiirtymistä mukavampia. 2017 Ioniqissa se ei ole vielä aivan riittävällä tasolla ole eikä ilmeisesti myöskään ID3:ssa.

Minä en edelleenkään ota sun selostuksista selvää kummasta puhut alla olevassa lainauksessa. Frogbot selvästi kun puhuu pingpongista silloin kun se on pelkkä kaistaltalähdönvaroitin. Tekstisi perusteella saat sen aktivoitumaan jatkuvasti, joka kuulostaa hieman omituiselta, jos normaalisti ajaa. Ihan kuin yrittäisit käyttää ko. featurea tarkoitukseen johon sitä ei ole tehty.

Teslaa tai uudehkoja Saksalaisia premiumeja en ole ajanut, mutta omat kokemukset autovuokraamoiden perusautoista on juuri tuota pingpong tasoa ihan 2018-2020 vuosimalleista. Auto seilaa kaistalla edestakaisin ja kokoajan tuntuu että auto vääntää vähän kuskia vastaan (Pösö/Renault/Citikka/Fiat/Ford). Jos ei nyt ihan suoralla tiellä aja, niin mielummin ajaa ilman avustusta.
 
Jätin itse BMW:n tilauksesta sen aktiivisen (rattia kääntävän) kaista-avustimen pois, koska en vain pitänyt sen toimintaa toisaalta luottettavana ja toisaalta miellyttävänä. Auto seilaa, joskus ei käännä, joskus taas kääntää liian voimakkaasti. Toistaiseksi siis rittää sellainen kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin, joka vilkuttaa valoa ja täristää rattia ja itse tehdään korjausliikkeet. Varmasti noista vielä hyvät saadaan, mutta ihan vielä ei olla siinä pisteessä ainakaan näiden saksalaisten osalta.
Ulkomailla tuli ajettua vitossarjan Bemarilla, jossa tuo aktiivinen ohjausavustin. Sittemmin toiseen perheen autoon tuli myös hankittua tuo. Maantiellä ja moottoritiellä aivan lyömätön varuste. Kun siihen oppii luottamaan ei ajaessa tarvitse paljon muuta kuin koskettaa kädellä kevyesti rattia ja seurailla tilannetta. Vähentää reilusti kuskin rasitusta jos pitää ajella tuntitolkulla suorahkoja teitä.
 
Miin avustin toimii myöskin nimenomaan maantiellä/motarilla siirtymää ajettaessa ihan ok. Pienemmillä teillä ja jakajien kohdalla tulee vähän liikaa nykäsyjä väärän suuntaan. Silti ruksisin autoon edes tuollaisen kaistavahdin sillä omakin ajo moottoritietä 80% kun työmatkakin sen 40km motaria pitkin.
 
Ulkomailla tuli ajettua vitossarjan Bemarilla, jossa tuo aktiivinen ohjausavustin. Sittemmin toiseen perheen autoon tuli myös hankittua tuo. Maantiellä ja moottoritiellä aivan lyömätön varuste. Kun siihen oppii luottamaan ei ajaessa tarvitse paljon muuta kuin koskettaa kädellä kevyesti rattia ja seurailla tilannetta. Vähentää reilusti kuskin rasitusta jos pitää ajella tuntitolkulla suorahkoja teitä.

Minulla on myös ihan hyviä kokemuksia avustimista Keski-Euroopan moottoriteille. Ongelmat tulee vähän pienemmillä teillä ja Suomessa huonommalla kelillä. En pitänyt siitä että pitää aina vähän arvuutella toimiiko laite vaiko ei ja sitten taistella sen kanssa. Olen kovasti tällaisista systeemeistä kiinnostunut ja taas kun liisari parin vuoden päästä loppuu niin testailen uudelleen missä mennään.
 

Tuleekohan tästäkin meille tapa, joilla näitä autoja verotetaan, jos alkaa liikaa putoamaan verotulot.
 

Tuleekohan tästäkin meille tapa, joilla näitä autoja verotetaan, jos alkaa liikaa putoamaan verotulot.

Mielenkiintoinen avaus, ottaen huomioon phev painavan 300kg enemmän kuin polttisvastineensa ja sähköauto 500kg...
 
Mielenkiintoinen avaus, ottaen huomioon phev painavan 300kg enemmän kuin polttisvastineensa ja sähköauto 500kg...
Vissiin jotain pitää keksiä, kun ihan puhtaasti päästöihin vedoten ei sähköisiä autoja voi verottaa.
Siis lukiko kumpikaan sitä uutista?
Varmaan väsymys painaa vai mitä en nyt ymmärrä tässä. Pienipäästöiset ja sähköautot olisi kyseisen veron ulkopuolella.
 
Siis lukiko kumpikaan sitä uutista?
Varmaan väsymys painaa vai mitä en nyt ymmärrä tässä. Pienipäästöiset ja sähköautot olisi kyseisen veron ulkopuolella.

Ja:

Mitään päätöstä Ranskassa ei vielä ole tehty. Autoja painon perusteella verottavan järjestelmän suunnittelussa on palloteltu edestakaisin jo useampaan otteeseen. Viimeksi syyskuussa hallitus sanoi, että ehdotus on siirretty syrjään vuoden 2021 osalta – vain jotta jälleen lokakuussa ympäristöministeri Barbara Pompili sanoi veron astuvan voimaan sopivan kompromissin löydyttyä.

Kunhan juttelevat niitänäitä, siitähän niille maksetaan.
 
mielipiteitä edullisista (kalliita kaikki) plugareista? Hyundai Ionic näytti ensin hyvältä, pitkä takuu, korealaisten luotettavuus, mutta sitten kävi ilmi, että lämmitys tehdään bensalla ja muutenkin alkaa olla heikkotehoinen sähkömoottori ja pieni akku. Seat Leon Phev vaikuttaa kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta uutta plugaria etsivälle. Onkohan Seatissa vielä 5 vuoden takuu? Onko mahdollisesti jotain valtion tukea tulossa? En ole itse hankkimassa, mutta seurailen vierestä mahdollista hankintaprosessia.
 
mielipiteitä edullisista (kalliita kaikki) plugareista? Hyundai Ionic näytti ensin hyvältä, pitkä takuu, korealaisten luotettavuus, mutta sitten kävi ilmi, että lämmitys tehdään bensalla ja muutenkin alkaa olla heikkotehoinen sähkömoottori ja pieni akku. Seat Leon Phev vaikuttaa kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta uutta plugaria etsivälle. Onkohan Seatissa vielä 5 vuoden takuu? Onko mahdollisesti jotain valtion tukea tulossa? En ole itse hankkimassa, mutta seurailen vierestä mahdollista hankintaprosessia.

Miettisin kyllä uudestaan plugarin hankintaa tässä vaiheessa. Jos 99% ajoista onnistuu plugarin kanssa pelkällä sähköllä, voisi helposti pärjätä täyssähköautollakin.

Jos pitkiä matkoja tulee tehtyä vain harvoin (sanotaan vaikka yli 600km yhteen suuntaan) onko se sitten niin iso kynnys käydä siellä pikalaturilla kerran tai kaksi?

Todennäköisesti noin pitkällä reissulla on pakko pysähtyä syömään muutenkin. Ehkä parikin kertaa. Joten matka-aika ei juurikaan muutu.

Tuntuu vain vanhalta tekniikalta tässä kohtaa, enkä ole kuluttanut aikaa niiden seuraamiseen enää pitkään aikaan, sillä täyssähköpuolella alkaa tapahtumaan.
 
Täyssähköisissä on vielä melko nihkeä tarjonta, jos haluaa reilun kokoista tavaratilaa ja budjetti on rajallinen.
Itsekin tätä aktiivisesti pohdin, kun työmatka on yhteen suuntaan 60km (jos toimistolle nyt joskus vielä palataan), mutta ihan pieni tavaratila ei käytännössä itselle toimi.
Id.4 tai Enyaq kiinnostelee jonkin verran, mutta Id.3 -koeajon perusteella ei ihan suuresti.
 
Täyssähköisissä on vielä melko nihkeä tarjonta, jos haluaa reilun kokoista tavaratilaa ja budjetti on rajallinen.
Itsekin tätä aktiivisesti pohdin, kun työmatka on yhteen suuntaan 60km (jos toimistolle nyt joskus vielä palataan), mutta ihan pieni tavaratila ei käytännössä itselle toimi.
Id.4 tai Enyaq kiinnostelee jonkin verran, mutta Id.3 -koeajon perusteella ei ihan suuresti.

Itse kyllä ajelisin nykyisellä autolla jos ei ole pakko vaihtaa. Koen että tässä kohtaa on hieman myöhäistä hommata plugaria jos pitää autoa sen 8-10 vuotta
 
Itse kyllä ajelisin nykyisellä autolla jos ei ole pakko vaihtaa. Koen että tässä kohtaa on hieman myöhäistä hommata plugaria jos pitää autoa sen 8-10 vuotta
Toki, jos alla ei olisi yli kolme vuotias firman auto. Vaihdon kanssa ei toki ole vielä kiire, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, ettei lähivuosinakaan ole tulossa mitään.
Odottavan aika on pitkä.
 
Plugari taas olisi ihan omiaan omaan käyttöön. Sähköllä pääsee kuitenkin ne lähimatkat joita tulee paljon ja kauemmaksi ei juuri ole väliä kustannuksien osalta kummalla menee (erot eivät ole massiivisia kun 1/3 kuluista tulee sähköstäkin). Täyssähköt ovat peräkoukulla aivan liian kalliita ja plugareissakin käytettyjen tarjonta on välttävästä huonoon jos/kun peräkoukkua tarvitsee ja vähän akkutakuutakin olisi hyvä olla jäljellä.
Melkein väkisin menee hybridin suuntaan (plugariin saat laittaa käytettynäkin sen 5000-7000 tonnia lisää ja akullakaan ei mitään mahtitakuuta tuossa enää ole jos ollenkaan) ja pitää vaan ne polttoainemaksut kärsiä nahoissaan ja vaihtokin olisi ajankohtainen ennen kuin nykyinen auto hajoaa käsiin.

Pieni sähköauto olisi ihan jees, jos tarvetta olisi kahdelle autolle. Mutta kun ei halua kahdesta autosta tulevia kuluja ja säätöä niin yhdellä pitäisi pärjätä ja siihen tarvittavien ominaisuuksien kasaaminen tuntuu olevan järkevään hintaan haastavaa sähkön osalta.
 
Plugari taas olisi ihan omiaan omaan käyttöön. Sähköllä pääsee kuitenkin ne lähimatkat joita tulee paljon ja kauemmaksi ei juuri ole väliä kustannuksien osalta kummalla menee (erot eivät ole massiivisia kun 1/3 kuluista tulee sähköstäkin). Täyssähköt ovat peräkoukulla aivan liian kalliita ja plugareissakin käytettyjen tarjonta on välttävästä huonoon jos/kun peräkoukkua tarvitsee ja vähän akkutakuutakin olisi hyvä olla jäljellä.
Melkein väkisin menee hybridin suuntaan (plugariin saat laittaa käytettynäkin sen 5000-7000 tonnia lisää ja akullakaan ei mitään mahtitakuuta tuossa enää ole jos ollenkaan) ja pitää vaan ne polttoainemaksut kärsiä nahoissaan ja vaihtokin olisi ajankohtainen ennen kuin nykyinen auto hajoaa käsiin.

Pieni sähköauto olisi ihan jees, jos tarvetta olisi kahdelle autolle. Mutta kun ei halua kahdesta autosta tulevia kuluja ja säätöä niin yhdellä pitäisi pärjätä ja siihen tarvittavien ominaisuuksien kasaaminen tuntuu olevan järkevään hintaan haastavaa sähkön osalta.

Jos oikeasti täytyy vetää kärryä ja pitkiä matkoja niin joku käytetty täyspolttomoottorivehje on varmaan tässä kohtaa se varmin valinta. Ite mitä vähän plugarilla ajoin peräkärryn kanssa, niin melkeinpä kului enemmän polttoainetta kuin jos olisi ollut ihan puhdas polttomoottori.
 
Juuh. Ongelma on siis siinä että ei sitä jatkuvasti tarvitse. Paitsi kesällä jolloin sitä aika lailla jatkuvasti tarvitsee. Talvella ei niinkään (mutta keväällä ja syksylläkin aika aikaisin/pitkään). "Pitkä" matkakin on vain 100km suuntaansa (nämä vetomatkat) ja yleisesti pyöritään muutamissa kymmenissä kilometreissä (alle 50km joka tapauksessa) jolloin sähkö olisi omiaan. Sähkö on vaan liian kallis ja plugareissa tarjonta on huonoa / hinta kohtuuton akkutakuuseen nähden. Joku hybridi sentään vie sadalla vähän vähemmän normikäytössä joten sellainen puolustaisi paikkaansa jos/kun sillä voi tarvittaessa vetää. Jos plugareissa olisi parempi tarjonta niin joku sellainen olisi siksi mieleen, mutta kun tarjonta on huonoa niin valinnan joutuu tekemään vähiten huonojen vaihtoehtojen välillä.
 
BMW rupeaa lähiaikoina toimittamaan iX3:sta, ilmeisesti tammikuussa. Sinänsä kovin tavanomainen julkaisu kun perustuu polttomoottoriversioon, mutta pisti silmään juuri tulleissa ensimmäisissä testeissä iX3:n kulutus. BWM käyttää iX3:ssa uusinta BMW:n "viidennen sukupolven" sähköistä voimalinjaa, jota aiemmin ovat itse kehuneet energiatehokkaaksi.

Näyttäisi, että lupauksille olisi jonkinlaista katetta kun alla olevalle 125km testilenkille sekalaista ajoa keskikulutukseksi tuli 14.5kW/100km, mikä vaikuttaa kyllä varsin hyvälle tuon tyyppiselle autolle. Ainakin E-Tron, EQC, I-pace ja XC40 jäävät aika kauaksi noista lukemista. Autogefühl raportoi myös alhaisista kulutuksista.

 
BMW rupeaa lähiaikoina toimittamaan iX3:sta, ilmeisesti tammikuussa. Sinänsä kovin tavanomainen julkaisu kun perustuu polttomoottoriversioon, mutta pisti silmään juuri tulleissa ensimmäisissä testeissä iX3:n kulutus. BWM käyttää iX3:ssa uusinta BMW:n "viidennen sukupolven" sähköistä voimalinjaa, jota aiemmin ovat itse kehuneet energiatehokkaaksi.

Näyttäisi, että lupauksille olisi jonkinlaista katetta kun alla olevalle 125km testilenkille sekalaista ajoa keskikulutukseksi tuli 14.5kW/100km, mikä vaikuttaa kyllä varsin hyvälle tuon tyyppiselle autolle. Ainakin E-Tron, EQC, I-pace ja XC40 jäävät aika kauaksi noista lukemista. Autogefühl raportoi myös alhaisista kulutuksista.



Kaikki mainitut ovat myös a) merkittävästi tehokkaampia b) 4 vetoisia.
 
Kyllä se tuntuu suhteellisen järjettömältä ajatukselta varsinkaan uutta polttomoottorikäyttöistä ajoneuvoa tässä vaiheessa markkinaa ostaa. Hybridikin vähän siinä ja tässä.

Koskaan ei kannata ostaa mitään uutta, koska aina tulee uudempaa ja parempaa tilalle.

Ostaa vaan uuden polttomoottoriauton, jos uutta autoa tarvitsee ja tykkää polttomoottorilla ajella eikä välitä mistään uusista sähkösahoista.
Hybridin voi ostaa, koska siinä säästää veroissa, vaikka ei koskaan lataisi tai ajaisi sähköllä.
 
Polttomoottori ei tässä kuviossa ole ainakaan mitään "uutta". Moni ei ehkä usko millaisesta murroksesta tällä hetkellä on kysymys ja kuinka vaikea se nyt ostettu uusi polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo on myydä muutaman vuoden päästä, kun tuulipuvut alkaa ostamaan ladattavia.

Kaikki menee toki kaupaksi kun hinta on oikea. Myyjälle se voi olla väärä.

Todennäköisesti muutos ei ole niin nopeaa, kuin suurimmat sähköautofanaatikot ja poliitikot kuvittelevat.

Epäilen ettei suuri yleisö ryntää heti ostamaan uusia sähköautoja vaikka niitä 1000 km rangella olevia autoja rupeaisi saamaan alkaen 30 k€:lla.
Tällöin kohtuullisen hintainen käytetty polttis kyllä menee kaupaksi.
 
Itse veikkaan, että käytetyt lataushybridit ovat hyvin kysyttyjä vielä ainakin 10 vuotta. Mm. taloyhtiöiden latausinfran kehittyminen, polttoaineiden ja muiden päästösidonnaisten verojen korotukset tukee tätä vahvasti. Suurin osa suomalaisista kuitenkin ostaa autonsa käytettynä.
 
Taloyhtiöiden latausinfra hidastaa kyllä merkittävästi sähköautojen yleistymistä. Kaikilla ei myöskään ole edes sitä latauspaikkaa tai autopaikkaa muutenkaan ja silloin lataaminen vaatii ylimääräistä työtä.

Hybridien osalta kiinnostavuus on varmaan luotettavuuskysymys. Jos niissä ei ole suurempia ongelmia niin varmaan jälleenmyyntiarvo pysyy ihan hyvänä mutta jos monimutkaisuudesta johtuen tulee huono maine niin vaikuttaa paljon hintoihin.

Hybridien osalta on mielenkiintoista myös verokohtelu kun niissä ajoneuvovero voi tälläkin hetkellä olla pienempi kuin puhtailla sähköautoilla. Sama tilanne saattaa jatkua ja voimistua kun sähköautot yleistyvät.
 
Jos porukalla ei ole kelvollista mahdollisuutta ladata sitä sähkistä, niin ei sellaisen hankinta silloin kiinnosta, vaikka saisikin käytetyn auton sopivaan hintaan.

Jos lataus kotona tai töissä ei jostain syystä onnistu ja lähistöllä ei ole hyvää pikalaturia tai auto ei ota virtaa vastaan tarpeeksi nopeasti ( eli joutuisi roikkumaan pikalaturilla pidempään ) niin se ei innosta tavallista sukankuluttajaa.

Esimerkiksi tässä lähistöllä on 2 vuotta sitten valmistunut kaupungin iso vuokratalo sekä Lumon vastaava vuokratalo osana useamman kerrostalon kompleksia, jossa on vuokra-, aso- ja omistustaloja sekaisin.
Tämän kerrostalo kompleksin osaksi rakennettiin kohtuu iso pysäköintitalo, josta talojen asukkailla on mahdollisuus ostaa tai vuokrata autopaikka, vähemmän yllättäen tämä parkkitalo on puoliksi tyhjä ja asukkaiden autot on pysäköity viereisten katujen varsille.

Jostain kumman syystä tuohon parkkitaloon ei tehty latauspaikkoja, mutta harvalle pienituloiselle tai nuukalle niistä olisi iloa, kun ei ole varaa tai ei halua maksaa sitä 60-80 € / kk pysäköintipaikasta parkkitalossa.
Tällöin joutuu pysäköimään kadun varteen ja polttis tai hybridi on varsin hyvä vaihtoehto.

Sama homma jonkun pienen 60-, 70-, tai 80-luvun kerrostalo- tai rivitaloyhtiön kanssa, jos pihan sähköistykset ovat luokkaa paukkulanka ja kelvollisen latausinfran rakentaminen maksaisi kymmeniä tuhansia, niin siinä moni miettii että pärjää polttiksella tai hybridillä hyvin siihen asti että muuttaa muualle tai että taloyhtiö saa valtiolta 90% avustuksen latausinfran rakentamiseen.

Jengi ajaa kyllä tulevaisuudessa jollain matalamman verokohtelun käytettynä hankitulla lataushybridillä, vaikka ei koskaan lataisikaan ja hybridijärjestelmä voi olla rikki tai jopa kokonaan poistettuna käytöstä.
 
BMW rupeaa lähiaikoina toimittamaan iX3:sta, ilmeisesti tammikuussa. Sinänsä kovin tavanomainen julkaisu kun perustuu polttomoottoriversioon, mutta pisti silmään juuri tulleissa ensimmäisissä testeissä iX3:n kulutus. BWM käyttää iX3:ssa uusinta BMW:n "viidennen sukupolven" sähköistä voimalinjaa, jota aiemmin ovat itse kehuneet energiatehokkaaksi.

Näyttäisi, että lupauksille olisi jonkinlaista katetta kun alla olevalle 125km testilenkille sekalaista ajoa keskikulutukseksi tuli 14.5kW/100km, mikä vaikuttaa kyllä varsin hyvälle tuon tyyppiselle autolle. Ainakin E-Tron, EQC, I-pace ja XC40 jäävät aika kauaksi noista lukemista. Autogefühl raportoi myös alhaisista kulutuksista.


Todella pienellä menee auton kokoluokka huomioiden, mutta oli myös erittäin edulliset ajo-olosuhteen sähkikselle. Ihan koko videota en katsonut, mutta tuossa ei tainnut olla motariajoa juurikaan eli pysyttiin suurin osa ajasta alle 80 km/h vauhdissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 924
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom