ID.3 herätti aika ristiriitaisia tunteita. Koeajoin listahinnalta 50k€ arvoisen 1st Max mallin, ja jopa siinä sisätilat ovat täynnä halvan näköistä kovaa muovia, ja ainakin tässä yksilössä kojelauta nitisi silloin tällöin tien epätasaisuuksissa. Designin puolesta halvan näköiset materiaalit vesittää yleisvaikutelmaa, ja esim. infotainmentin näyttö melkein parin sentin paksuisella karmilla on vaan aikansa eläneen näköinen. Ja kosketusnäytön responsiivisuus on mallia perse, sekä hipaisukytkimien käyttö vaivalloista. Sisältä auto on kyllä tilava, kun se on sähköautoksi alusta pitäen rakennettu, joten siinä pisteet. Ulkonäöltä tuo on hienompi livenä kuin kuvissa ja ajettavuus odotetusti oli kunnossa. Pro-versio tästä 58 kWh akulla ja tällä hetkellä 35k€ listahinnalla voisi olla potentiaalinen, mutta saapa nyt nähdä. Todennäköisimmin kannattaa suosiolla odotella seuraavaa revisiota.
Model 3:n lisäksi positiivisin vaikutelma on jäänyt Kia E-Nirosta. Laadukas kyyti jopa pidemmällä rangella, kuin mitä Model 3 SR+ tarjoaa. Hintaa tuossa toki on, mutta kohtapuolin pitäisi tuota uusinta v2020 mallia alkaa ilmestymään markkinoille enemmän käytettynäkin.
Aika samoja ajatusketjuja kävin itse läpi ja päädyin tosiaan E-Niroon. Toimitusaika oli niinkin pitkä kuin 3 viikkoa (auto oli laivassa tulossa). Ymmärsin, että maahantuojalla on nyt jopa varastoja, mistä saa nopeastikin, jos väri vaan kelpaa.
Id oli se ykkösvaihtoehto, mutta vaikka miten oli mukava ajaa, niin jotenkin se koko kokonaisuus oli jotenkin keskeneräisen ja halvan oloinen. Henkisesti tökki myös audiolaitteet: Taalaa piti latoa hurjasti tiskiin ja ottaa ihan parhaita varustetasoja, jotta sai sellaisen huippuvarusteen kuin takakaiuttimet mukaan!
Tähän kun lisätään erinomainen tarjous Kialta, niin valinta ei ollut edes vaikea. Oli oikeasti reilu 5000 euroa eroa hyvityshinnassa vanhasta (jonka nettovaihtoarvo on oikeasti varmaan jotain 11 tuhannnen nurkilla)! Toki tuossa oli mukana varmaan jonkinlainen alennus Kiasta, mutta sain siis uuden Business Luxury Kian halvemmalla kuin Id.3 Techin. Eikä tuossa Id:ssä ollut edes talvirenkaita, eikä kuulemma mitenkään niitä saanut siihen tarjottuun hintaan mukaan. Listahinnaltaan Kia on lähes 5000 euroa kalliimpi.
Enkä ole katunut. Ohjaamo on mielestäni paljon laadukkaamman oloinen Ilmastoituine nahkapenkkeineen, kuin Id:n vähän lelumaisen oloinen design. Toki kovaa muovia on molemmissa käytetty, mutta minun mielestä Kia vetää silti selvästi pidemmän korren laatuvaikutelmassa.
Teslasta... Model 3 oli vähän mielessä, mutta koeajon jälkeen ennemminkin laimeni into kuin kasvoi. Tehoa oli, mutta muuten ei herättänyt ostokiimaa. En tykännyt valtavasta näytöstä ilman kunnon mittaristoa. Myös rengasmelua oli mielestäni Kiaa enemmän. Sisusta oli periaatteessa ihan ok, mutta tosiaan tuo peruskonstruktio ei minun kohdalla toiminut. Takaraivossa kummitteli myös kaikki ne keskustelut huonosta laadusta eri puolilla autoa.
No, pienetkin haihattelut jäivät tarjouspyyntöön. Hyvityshinnassa hävittiin selvästi jopa volkkarille, joten 50 000 euron autosta jäi aika paljon liikaa maksettavaa, etenkin kun auto ei juurikaan edes kiinnostanut.
Kialla mennään ja olen antanut itseni uskoa, että tämä pitäisi arvon vähän paremmin kuin nuo ensimmäisen polven sähköautot. Range on kuitenkin jo sellainen, että sillä pärjää lähes kuka vaan, akku on isohko ja jäähdytetty/lämmitetty, joten mitään draamaattista kapasiteetin laskua ei pitäisi ihan muutamassakaan vuodessa tapahtua ja tiloiltaan auto sopii myös perheellisille (kuten itsekin olen). Varmasti arvo syöksyy, mutta jos se syöksy olisi sellaista normaalia, niin pienet käyttökulut kivasti kompensoivat hankintahintaa.