Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Musk on luvannut paljon muutakin mikä ei ole toteutunut. Onko todisteita että tätä olisi testattu sellaisessa paikassa missä tesla ei ole käynyt ja auto ajaisi paremmin kuin perus autopilotilla? Voihan auto silti yrittää liikkua alueella mitä ei ole etukäteen prosessoitu, jolloin Musk ei ole teknisesti ottaen valehdellut, mutta jälki voi olla ihan samaa kuin normaalilla autopilotilla ja tämä olikin mun pointti.Musk ainakin itse julkisesti kertonut että tuo toimii paikoissa ilman nettiyhteyttä vaikka yksikään tesla ei olisi paikassa ennen käynyt. Mihin pohjaat siis noin vahvan mielipiteen?
Musk on luvannut paljon muutakin mikä ei ole toteutunut. Onko todisteita että tätä olisi testattu sellaisessa paikassa missä tesla ei ole käynyt ja auto ajaisi paremmin kuin perus autopilotilla? Voihan auto silti yrittää liikkua alueella mitä ei ole etukäteen prosessoitu, jolloin Musk ei ole teknisesti ottaen valehdellut, mutta jälki voi olla ihan samaa kuin normaalilla autopilotilla ja tämä olikin mun pointti.
Ensi vuoden alussa halvin id.3 on kuitenkin 31.900€. Toisekseen, jos ei halua polkuautoa, Halvin golf on 27300€. Hintaero, ilmankin valtion tukia, on enää 4000€.ID3 maksaa edelleen keskimäärin noin puolet enemmän kuin siihen melko hyvin vertautuva polttomoottorinen Golf. Suomessa ID3:n edullisin nopean toimituksen karvalakkimalli maksaa 38 800 euroa, kun Golfin perusmallin saa noin 24 800 eurolla.![]()
Sähköauton valmistus pian yhtä halpaa kuin polttomoottoriauton: "Ei ole olemassa enää monta syytä ostaa polttomoottoriautoa” | Tuulilasi
Uuden tutkimuksen mukaan vuoteen 2024 mennessä sähköautojen valmistus on tismalleen samanhintaista kuin polttomoottoriautojen. Tämän uskotaan alentavan sähköautojen hintoja.www.apu.fi
Jonkunhan ne täytyy nämäkin asiat ensimmäisenä tehdä![]()
![]()
Mites muut Miillä huristelijat. Onko Seat Connect sovellus toiminut? Itsellä ei tällä kertaa yhdistä edes tiliin ja todella usein ei saa esim. tuota ilmastointia päälle etänäLähestulkoon aina ilmoittaa auton tilat väärin, kuten ovien lukituksen, latauksen tai valojen tilan.
Renaikden vaihtoon sellainen pieni vinkki, että se "paineen"seurannan reset painike löytyy hanskalokerosta, eikä vaihdekepin edestä, kuten käyttöohjeessa lukee. Itse tosin en joutunut sitä edes käyttään, mutta aiheutti ennen vaihtoa hivenen hämmenystä![]()
Ei kai se paineita suoraan mittaa, vaan renkaiden pyörintänopeuden muutosta. Vajaa rengas, vähemmän ilmaa, pyörintänopeus muuttuu. Rengas on hieman eri kokoinen kuin edellinen niin se luulee, että paine on muuttunut renkaassa.Kuulostaa tutuilta ongelmilta tuon apin kanssa, eli en ole ainutMeillä sitten taas rupesi kesärenkaiden kanssa herjaaman liian pienestä paineesta, vaikka ne oli täysin samat mitä kesällä oli 2.5 bar. Talvirenkaita ei ole vielä jaksettu laittaa kun kelit lämpesivät.
Ilmeisesti SEAT käyttää köyhän miehen TPMS:ää eikä paineantureita, niin vähän nihkeää kun niitä pitää kalibroida aika ajoin. Tosin joutuupa niitä paineanturillisiakin resettailemaan monta kertaa vuodessa...Ei kai se paineita suoraan mittaa, vaan renkaiden pyörintänopeuden muutosta. Vajaa rengas, vähemmän ilmaa, pyörintänopeus muuttuu. Rengas on hieman eri kokoinen kuin edellinen niin se luulee, että paine on muuttunut renkaassa.
No ei kyllä tarvitse. Ja nykyään on pääosin luovuttu noista toimintavarmuudeltaan paskoista paineantureista.
Suositus taitaa olla vähintään 10000km välein kalibroida pinnan kulumisen vuoksi. Sen lisäksi renkaita vaihtaessa pitää tehdä re-learn, eli riippuen kuinka paljon ajaa niin puhutaan 2-4 kerrasta vuodessa. Työhön tarvitaan riippuen valmistajan oikuista re-learn palikka + obd2 lukija ja softa mikä tukee mallia. Joissain autoissa löytyy joku proseduuri ettei tarvi obd2 kautta käpistellä.No ei kyllä tarvitse. Ja nykyään on pääosin luovuttu noista toimintavarmuudeltaan paskoista paineantureista.
Suositus taitaa olla vähintään 10000km välein kalibroida pinnan kulumisen vuoksi. Sen lisäksi renkaita vaihtaessa pitää tehdä re-learn, eli riippuen kuinka paljon ajaa niin puhutaan 2-4 kerrasta vuodessa. Työhön tarvitaan riippuen valmistajan oikuista re-learn palikka + obd2 lukija ja softa mikä tukee mallia. Joissain autoissa löytyy joku proseduuri ettei tarvi obd2 kautta käpistellä.
Tässä puhutaan molemmista kuten aiemmista viesteistä voidaan huomata. Pyörintänopeuden eroihin perustuvaa pitää kalibroida määräajoin pinnan kuluman perusteella. Tällöin pitää mitata renkaita vaihtaessa sekä määräkilometreittain. Paineantureita ei tarvi kalibroida kuin renkaita vaihtaessa, tosin joissain malleissa voi tallentaa kaksi settiä antureita ja jos merkkaa renkaat niin ei tarvi tehdä mitään.Öm, puhutko siis edelleen paineantureista, vai pyörintänopeuden eroihin perustuvasta TPMS:stä? Meinaan, miksi paineen mittaamiseen perustuvaa anturia pitäisi kalibroida pinnan kulumisen perusteella? Eihän se paine siellä renkaan sisällä muutu kulumisen myötä. Paine muuttuu jos renkaan tilavuus jostain syystä muuttuu, tai sen sisällä olevan ilman määrä vaihtuu? Voot?
Niin siis tuo Seatin järjestelmähän ei mittaa rengaspainetta vaan vierintävastuksessa tapahtuneita muutoksia ja eroja renkaiden välillä. Tuon laukaisee siis yhtä hyvin laahaava jarru tai viallinen laakeri. Täytyy pistää tuosta softasta viestiä k-caaralle, josko osa ongelmista johtuisi auton firmwaresta ja siihen olisi päivitys...Kuulostaa tutuilta ongelmilta tuon apin kanssa, eli en ole ainutMeillä sitten taas rupesi kesärenkaiden kanssa herjaaman liian pienestä paineesta, vaikka ne oli täysin samat mitä kesällä oli 2.5 bar. Talvirenkaita ei ole vielä jaksettu laittaa kun kelit lämpesivät.
Näyttääkö rengaskohtaisen paineen ihan numeroina? Itsellä siis rellussa aktiivinen rengaspainevalvonta ja siinä mittaristosta näkee yksittäisen renkaan paineen, anturi on venttiilissä kiinni.Mikähän tuossa omassa vanhuksessa (vm 2002-3 Renault Laguna II) mahtaa renkaanpaineen mitata kun omistusaikana (250000km aikana+50000km alle) ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään. Rengaspaineet laskevat (1.6 paikkeille) niin järjestelmä varoittaa. Renkaiden vaihdoksessa ekalla ajolenkillä näyttää ettei ole renkaita ja kun on yli 50km/h nopeutta ajanut niin resetoi systeemin ja taas toimii. Tiedä sitten onko sille opetettu noi kahdet vanteet vai mikä juttu tuossa on (näyttää kuitenkin mikä rengas on mikä ja talvirenkaissa venttiilit on värikoodattukin kuskin ovessa olevan värikartan mukaan).
Kuulostaa aika jännältä jos moderneissa autoissa tuokin on saatu jotenkin rikki.
Hybridiä pitäisi harkita tännekin päin, kun kilometrejä alkaa sen verran wanhuksella olla. Sähkö menisi muuten, mutta vetokoukku on pakollinen ja sellaisia tukevat maksavat vaan aivan liikaa. Romutuspalkkio+hankintatuki olisi kiva kyllä käyttää jos vaan löytyisi joku golffin kokoinen vetokoukkumahdollisuudella (kevytperäkärryä, eli ei tarvitse vetää mitään jarrullista hevosvaunua tms.).
Kai tolla 180kWh Rivian R1T:llä jo ihan mukavasti pääsee vetohommiakin tekemään. Ei sekään vielä kaupoissa, mutta "näköpiirissä".Purjeveneen kanssa kusematta lappiin ajaville ei ole vieläkään tuotteita näköpiirissä.
Ei saa edes preorderoitua eurooppaan, joten en katso tuon olevan edes näköpiirissä.Kai tolla 180kWh Rivian R1T:llä jo ihan mukavasti pääsee vetohommiakin tekemään. Ei sekään vielä kaupoissa, mutta "näköpiirissä".
Kai tolla 180kWh Rivian R1T:llä jo ihan mukavasti pääsee vetohommiakin tekemään. Ei sekään vielä kaupoissa, mutta "näköpiirissä".
Eli minkään perustelu säästöllä on harhaa, koska valtio kyllä verottaa kaiken potentiaalisen säästön pois?Sähköauton hankintaa ei kannata perustella itselleen alhaisempina käyttökuluina sillä siinä vaiheessa kun kohtuuhintaista ja reilun rangen saavuttavaa sähköautoa alkaa saamaan liikkeestä ulos on Oy Suomen Valtio Ab kehittänyt metodin kerätä autoilusta veroja samaan malliin kuin tähänkin asti. Arvio tästä siirtymästä on kaiketi 3-10 vuotta. Tämän siirtymä-ajan voi toki kerätä pointsit kotiin, mutta autojen hankintahinta verottaa aika tehokkaasti tämän edun pois.
Mutta oletettavasti säästöä kuitenkin kertyy verrattuna siihen että ajaisi polttomoottoriautolla koska niitä tullaan verottamaan jatkossa vielä paljon enemmän. Jos vaan rahaa ja kustannuksia ajattelee niin halvimmalla pääsee todennäköisesti jos vaan mitenkään saa suunniteltua elämänsä niin että ei autoa tarvitse.Sähköauton hankintaa ei kannata perustella itselleen alhaisempina käyttökuluina sillä siinä vaiheessa kun kohtuuhintaista ja reilun rangen saavuttavaa sähköautoa alkaa saamaan liikkeestä ulos on Oy Suomen Valtio Ab kehittänyt metodin kerätä autoilusta veroja samaan malliin kuin tähänkin asti. Arvio tästä siirtymästä on kaiketi 3-10 vuotta. Tämän siirtymä-ajan voi toki kerätä pointsit kotiin, mutta autojen hankintahinta verottaa aika tehokkaasti tämän edun pois.
Eli minkään perustelu säästöllä on harhaa, koska valtio kyllä verottaa kaiken potentiaalisen säästön pois?
Näyttääkö rengaskohtaisen paineen ihan numeroina? Itsellä siis rellussa aktiivinen rengaspainevalvonta ja siinä mittaristosta näkee yksittäisen renkaan paineen, anturi on venttiilissä kiinni.
Mites muuten Mazdan sähkis, onko sen aikataulusta jotain tietoa? Kaappariovet ja range-extender jotenkin viehättäis, kun hintakin näyttää kohtuulliselta.
Jännästi kaappariovetkin kokeneet uuden tulemisen, kun Fiuden sähkö-500 on myös kaapariovi toisella kyljellä. Toki molemmilla merkeillä on kaappariovien historiaa, Matulalla RX-8 ja Fiudella alkuperäisissä 500:ssaMites muuten Mazdan sähkis, onko sen aikataulusta jotain tietoa? Kaappariovet ja range-extender jotenkin viehättäis, kun hintakin näyttää kohtuulliselta.
Mites muuten Mazdan sähkis, onko sen aikataulusta jotain tietoa? Kaappariovet ja range-extender jotenkin viehättäis, kun hintakin näyttää kohtuulliselta.
Tässä on nyt molemmat väitteet väärin. Liikenteestä halutaan ehkä kerätä sama määrä tai enemmän veroja, mutta mikään pakko se ei ole. Suomeen nykyinen malli verottaa liikennettä ja pyörittää yhteiskuntaa ei ole ainoa mahdollinen maailmassa, eikä ajatus siitä että näin on ole ainakaan suotuisa kehityksen kannalta.Liikenteestä on kerättävä se sama määrä rahaa kuin tähänkin asti ellei enemmänkin. Sähkön verottaminen ja korvamerkitseminen autokäyttöön on mahdotonta, joten valtio miettii nyt muita vaihtoehtoja. Eikös polttoaineen hinnasta n. 70% ole ollut veroa.
Liikenteestä on kerättävä se sama määrä rahaa kuin tähänkin asti ellei enemmänkin. Sähkön verottaminen ja korvamerkitseminen autokäyttöön on mahdotonta, joten valtio miettii nyt muita vaihtoehtoja. Eikös polttoaineen hinnasta n. 70% ole ollut veroa.
Valtion tasolla seurattavia ajoneuvoja olisi noin 50 000 kertainen määrä, joista pitäisi luotettavasti pystyä osoittamaan ne veroperusteet. Siitä se hinta rakentuu, joku senkin maksaa.En ole kyllä hahmottanut, miten tuo GPS -seurantahimmeli erityisen kalliiksi voisi muodostua verrattuna esim. sähkömittareihin. Molemmat on varsin halpoja ratkaisuja itsessään, kalliiksi molemmat muodostuvat siinä vaiheessa, kun aletaan estämään veronkierto.
GPS -seurantahimmelistä on ihan kokemustakin, kun töissä jo ihan kohtuullinen n. 100 auton fleet tekee laskutuksen käytännössä GPS -sijainnin perusteella. Parille tuhannelle asiakkaalle on piirretty ympyrä karttaan sinne, missä asiakas sijaitsee. Kone kertoo, montako tuntia asiakkaalla venytään. Heittoa ei käytännössä ole laisinkaan tällaisessa kiinteitä asiakaskohteita sisältävässä työssä.
Kokemukseni perusteella siis riittävän lavealla alueverotuksella olisi kohtuudella toteutettavissa tuo GPS -seurantahimmelikin.
Investointikustannus laitteistolle on pari satkua per auto, ja vajaa pari kymppiä per kuukausi netti/palvelun maksut. Äkkiä se kwh -mittarikin huitelee samoissa lukemissa, jos seuranta ei perustu johonkin aataminaikaiseen, helposti huijattavaan, katsatuksessa tehtyyn tasaukseen.
Lisäksi, jos seuranta olisi kaikissa autoissa, luulisi volyymiedun olevan jo sen verran suuri, että kuukausimaksu olisi huomattavasti pienempi ja laitteistonkin hinta halvempi. Luulisi.
Ensimmäisenä hankaluutena tulee mieleen gps signaalin häirintä.En ole kyllä hahmottanut, miten tuo GPS -seurantahimmeli erityisen kalliiksi voisi muodostua verrattuna esim. sähkömittareihin. Molemmat on varsin halpoja ratkaisuja itsessään, kalliiksi molemmat muodostuvat siinä vaiheessa, kun aletaan estämään veronkierto.
GPS -seurantahimmelistä on ihan kokemustakin, kun töissä jo ihan kohtuullinen n. 100 auton fleet tekee laskutuksen käytännössä GPS -sijainnin perusteella. Parille tuhannelle asiakkaalle on piirretty ympyrä karttaan sinne, missä asiakas sijaitsee. Kone kertoo, montako tuntia asiakkaalla venytään. Heittoa ei käytännössä ole laisinkaan tällaisessa kiinteitä asiakaskohteita sisältävässä työssä.
Kokemukseni perusteella siis riittävän lavealla alueverotuksella olisi kohtuudella toteutettavissa tuo GPS -seurantahimmelikin.
Investointikustannus laitteistolle on pari satkua per auto, ja vajaa pari kymppiä per kuukausi netti/palvelun maksut. Äkkiä se kwh -mittarikin huitelee samoissa lukemissa, jos seuranta ei perustu johonkin aataminaikaiseen, helposti huijattavaan, katsatuksessa tehtyyn tasaukseen.
Lisäksi, jos seuranta olisi kaikissa autoissa, luulisi volyymiedun olevan jo sen verran suuri, että kuukausimaksu olisi huomattavasti pienempi ja laitteistonkin hinta halvempi. Luulisi.
Mikä siinä on ettei noita nopeuskameroita voida hyödyntää tässä, niitähän on viljelty joka paikkaan. Niistähän näkisi missä kukin ajelee, eikä tartte kehittää muuta kuin softaa. Salama pitäisi kyllä sammuttaa.
Noh, kai tähänkin verotukseen keksitään joku ylihintainen ratkaisu
Liikenteestä on kerättävä se sama määrä rahaa kuin tähänkin asti ellei enemmänkin. Sähkön verottaminen ja korvamerkitseminen autokäyttöön on mahdotonta, joten valtio miettii nyt muita vaihtoehtoja. Eikös polttoaineen hinnasta n. 70% ole ollut veroa.
Joo. Kuskin turvavyö on siinä takaovessa kiinni.Näkikö silmäni oikein ettei tuohon Matskukan sähköiseen version takapenkille pääse ilman että etuovi aukaistaan ja kuski tai matkustaja joutuu irroittamaan turvavyön?
Jos noin on niin perhekäytössä erittäin hankala toteutus.