Keskustelua hybridiautoista

Nyt tuo ei onnistu kun ehtona on 12kk omistus ja takaraja palkkion hakemiselle on 31.8.2021. Se paalattava auto pitäisi jo olla pihassa odottamassa.
Juu varmaan nykyään, voi olla että muistelen väärin. Muistelin vain silloin (saattoi olla Muro-aikaakin) että kun toinen romutuskierros oli tulossa niin porukka haali noita romutusautoja "varastoon" uutta autoa ostaessaan. Saattoi se silloinkin olla 12kk, muistelin että oli 6kk.
 
Halvimmat romutuspalkkioon oikeuttavat uudet autot
* Yaris 20k€
* Skoda Scala g-tec 22k€
* Volkswagen e-up! 23k€
* Renault Zoe 29k€
* Hyundai ioniq plug-in 31ke

Rajan maltillinen korotus esim 100g/km auttaisi lähinnä toyota corollaa, mitä Tero Kallion koirapilli "kohtuuhintainen perhe-auto" tarkoittanee.
 
Mä olen kuvitellut että omistajat ajaa noihin ruutuihin sen takia että näkyy muille selkeämmin että mulla on sähköä.

Vähän sama kuin joskus ajattelin huolto-aseman perustamisesta. Iso kyltti mittarilla V8-moottoriset ja bensa +10% litralta.
 
Halvimmat romutuspalkkioon oikeuttavat uudet autot
* Yaris 20k€
* Skoda Scala g-tec 22k€
* Volkswagen e-up! 23k€
* Renault Zoe 29k€
* Hyundai ioniq plug-in 31ke

Rajan maltillinen korotus esim 100g/km auttaisi lähinnä toyota corollaa, mitä Tero Kallion koirapilli "kohtuuhintainen perhe-auto" tarkoittanee.
Unohdit sähkö-Miin, 20 k€ molemmin puolin mallista riippuen.
 
Mikä tämä 4500€ tuki on? Eikö sähköauton hankintatuki ole 2000€ ja tähän edellytyksenä on ettei romutuspalkkiota ole käytetty?
Ainakin tuossa iltalehden jutussa lukee 2000+2000+500 etu sähköautolle. Vaikkapa halvimman vw id3 hinnaksi pitäisi jäädä 27 400€.

Itse ostin kesällä 200 eurolla Citroen C3 auton. Vaikka se kelpaisi romutukseen. Myös Peugeot 406 löytyisi, mutta en tiedä käykö se, koska en ole katsastanut sitä nyt hetkeen.


"Täyssähköautolle tuplaetu
Täyssähköauton ostajille romutuspalkkio antaa kuitenkin tuplaedun, koska romutuspalkkion saa Tero Kallion mukaan normaalin 2000 euron sähköauton ostotuen päälle.

Autoala on myös Kallion mukaan lähtemässä mukaan 500 euron omalla palkkiollaan aiempien romutuskampanjoiden tapaan.

Näin ollen täyssähköauton ostaja voi kuitata parhaimmillaan 4500 euron edun autoa ostaessaan."
 
Vähän kyllä epäilyttää vielä tällä hetkellä tuo Tero Kallion näkemys. Saapas nähdä minkäläinen tukihimmeli tästä sitten loppujen lopuksi saadaan aikaan. :D
 
Saisivat nyt tuon Dacian 10000€:n sähköauton markkinoille niin vaihtaisi tuon aivan lopussa olevan kakkosauton siihen (romutuskelpoisen). Olettaen tietysti, että Dacian speksit ovat suurin piirtein ok. Jos tuo 4500€:n etu pitää paikkansa, niin montaa sekuntia ei tarvitse miettiä Dacian ostoa.
Jep. Kauppa kävisi hyvin noin 5500€ Daciasta. Kunhan vaan latauspaikkojakin alkaisi tulla vielä lisää.

Vähän kyllä epäilyttää vielä tällä hetkellä tuo Tero Kallion näkemys. Saapas nähdä minkäläinen tukihimmeli tästä sitten loppujen lopuksi saadaan aikaan. :D
Jo tuo 2000+2000 sähköautolle olisi riittävä. Ja tosiaan autoliikkeiden on helppo antaa 500€ lisää alennusta (jos muuta alennusta ei tule). Mutta katsotaan :D
 
Vähän kyllä epäilyttää vielä tällä hetkellä tuo Tero Kallion näkemys. Saapas nähdä minkäläinen tukihimmeli tästä sitten loppujen lopuksi saadaan aikaan. :D
Miksi pitää epäillä kun voi lukea suoraan lakiehdotuksesta?

Pykälän 5 momentissa säädettäisiin avustuksen hyödyntämisestä muiden avustuksien yhtey-dessä. Avustusta voitaisiin myöntää yksinomaan sähköä käyttövoimana hyödyntävän henki-löauton hankintaan, vaikka hankintaan olisi myönnetty muuta avustusta valtion varoista. Täyssähköautojen hankintaan voisi hyödyntää romutuspalkkion lisäsi sähköautojen hankinta-tukea.
 
Tuleehan niitä jatkuvasti. Jos olet huoltiksella tai kauppakeskuksessa missä ei ole laturia, niin asiakaspalautetta kehiin.
Jep. Täällä onkin jo reilusti latauspisteitä. Ja itse olen ladannut vain kotosalla. En tiennyt aluksi, että jopa ilmaisiakin latureita löytyy :)


"Sähköautojen latauspisteet
Seinäjoen Ideaparkissa on yhteensä 40 sähköautojen latauspistettä B-sisäänkäynnin lähettyvillä. Latauspaikat soveltuvat kaikkien täyssähköautojen sekä ladattavien hybridien lataamiseen. Lataavalla käyttäjällä tulee olla oma lataukseen soveltuva Type 2 -kaapeli mukanaan. Latauslaitteiden maksimi teho on 22 kW, joka mahdollistaa jopa 100 km ajokantaman lataamisen tunnissa. Latausteho riippuu paitsi laitteesta myös ladattavasta ajoneuvosta sekä sen hetkisestä käyttöasteesta. Latauspisteen käyttö on toistaiseksi veloituksetonta Ideaparkin asiakkaille."
 
Saisikohan tuon romutuspalkkion puljattua jo tilattuun sähköautoon? Miin pitäisi tulla vasta ensi vuonna, ellen perkele kohta peru koko tilausta. Sen verran on k caaralla ollut tiedottaminen ala-arvoista(sitä kun ei ole ollut ollenkaan) ja alkaahan tämä odottaminen jo suoraan sanottuna vituttammaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Reitti.PNG

Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.

Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.

Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.

Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.

Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.

Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.

@nugnugug @DrRepper Mikä auto minulle? ketjuun liittyen mahdollisesti kiinnostaa.

Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.
 
Viimeksi muokattu:
Halllitus haluaa tukea liikenteen sähköistymistä romutuspalkkiolla ja autokauppiaat haluaisivat tietenkin saada bensavehkeitä kaupaksi. Valuvikahan se selvästi kun ei anneta rahaa saastuttavan romuraudan ostamisesta. Sopisi tuonne iltalehden pohjanoteeraus-ketjuun.
 
Saisikohan tuon romutuspalkkion puljattua jo tilattuun sähköautoon? Miin pitäisi tulla vasta ensi vuonna, ellen perkele kohta peru koko tilausta. Sen verran on k caaralla ollut tiedottaminen ala-arvoista(sitä kun ei ole ollut ollenkaan) ja alkaahan tämä odottaminen jo suoraan sanottuna vituttammaan.
Linkatusta lakitekstistä sen näet. Mielestäni siinä luki vain auton rekisteröintipäivästä eli sen mukaan olisit ko. edun saamassa.
 
Halllitus haluaa tukea liikenteen sähköistymistä romutuspalkkiolla ja autokauppiaat haluaisivat tietenkin saada bensavehkeitä kaupaksi. Valuvikahan se selvästi kun ei anneta rahaa saastuttavan romuraudan ostamisesta. Sopisi tuonne iltalehden pohjanoteeraus-ketjuun.

Huonoimmilla tuen piirissä olevilla plugareilla varmaan käytännössä aika vaikea päästä vähemmällä kuin juuri ulkopuolelle jäävillä ei-ladattavilla. Toki sitten maksavat polttoaineveroa todellisen kulutuksen mukaisesti.
 
Huonoimmilla tuen piirissä olevilla plugareilla varmaan käytännössä aika vaikea päästä vähemmällä kuin juuri ulkopuolelle jäävillä ei-ladattavilla. Toki sitten maksavat polttoaineveroa todellisen kulutuksen mukaisesti.
Vaikka eka omistaja hankkisikin plugarin hyvityksen takia, niin seuraavat omistajat todennäköisesti ostavat sen tarpeitaan vastaamaan.
 
Saisivat nyt tuon Dacian 10000€:n sähköauton markkinoille niin vaihtaisi tuon aivan lopussa olevan kakkosauton siihen (romutuskelpoisen). Olettaen tietysti, että Dacian speksit ovat suurin piirtein ok. Jos tuo 4500€:n etu pitää paikkansa, niin montaa sekuntia ei tarvitse miettiä Dacian ostoa.
Dacia Spring tulee vuoden päästä syksyllä. Tueton hintakin varmaan lähempänä 20000 € kuin 10000 €.
Akusto 28,6 kWh, 33 kW moottori. Range 225 km.
 
Dacia Spring tulee vuoden päästä syksyllä. Tueton hintakin varmaan lähempänä 20000 € kuin 10000 €.
Akusto 28,6 kWh, 33 kW moottori. Range 225 km.


Toivottavasti ei mene kaupaksi, ettei muutkin autovalmistajat ala näitä alitehoisia sähkövispilöitä tuomaan markkinoille.
 
Keneltä se on pois, että tällaisia vaihtoehtoja on olemassa?

Etkö mielummin ostaisi halvan ja tehokkaamman auton, kuin sellaisen mikä hyytyy ylämäkeen? Tesla oli lahja autoteollisuudelle, että ne teki kaikista malleista noin tehokkaita ja kilpailijat joutui sitten pienempiinkin kippoihinsa miettimään vähän enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. En tajunnut että näiden olemassaolo estää Teslan ostamisen.
Ei vaan, jos nämä saa tuulta alleen, niin kaikki autovalmistajat alkaa tekemään näitä ja sitten sopivan suorituskykyseit autot alkaakin sieltä 30k€, eikä 20k€. Sulla meni vähän koko pointti ohi tuosta... Yleisesti ottaen syy miksi ihmiset edes miettii sähköautoja, on se, että ne on teknisesti ja suorituskyvyltään paljon parempia, kuin bensaversiot kyseisistä autoista. Tällä autolla ei toki ole bensa versiota, mutta se on taas karhun palvelus kuluttajille, jos ne saa tuota kaupaksi 16-20k€ haarukassa.
 
Koeajoin eilen Corsa-E:n ja siinä oli kyllä tosi miellyttävä ajotuntuma kaikinpuolin. Se hiljaisuus ja hyvä äänieristys antaa hyvän tunnelman ja sähkömoottori itsessään vaan on niin mukava kaupunkiajossa. Moottoritiellä auto on kokoaan suurempi ja vakaa kyyti oli. Verrokkina oli toissapäivänä koeajettu MB A 180 automaatti, mikä kyllä ajomukavuudessa jäi kakkoseksi. Mesessä toki sisätilat ja infotainmentti on astetta laadukkaammat. Tämä Corsa oli ensimmäinen kosketus sähkömoottoriin itsellä ja kyllä aika vahvasti tuntuu siltä, että paluuta fossiilisiin ei enää ole. Peugeotin e-208 ja e-2008 pitäisi testata vielä ensi viikolla. E-2008 voisi olla hyvinkin potentiaalinen seuraavaksi autoksi, ellei sitten päätä, että muu kuin Model 3 ei kelpaa :).
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti ottaen syy miksi ihmiset edes miettii sähköautoja, on se, että ne on teknisesti ja suorituskyvyltään paljon parempia, kuin bensaversiot kyseisistä autoista. Tällä autolla ei toki ole bensa versiota, mutta se on taas karhun palvelus kuluttajille, jos ne saa tuota kaupaksi 16-20k€ haarukassa.
Aika hassu yleistys. Luulen, että (meitä) on aika paljon, joille autoilun kokonaiskustannukset ja käytännön tarpeiden riittävä täyttyminen ovat number one autonhankintaa miettiessä. Jos vähänkään seat mii luokkaa isompia autoja tulee myyntiin 15-20teur nurkille niin luulen, että kysyntää riittää huikeesti vaikka olis kuinka mopo tehoiltaan.
 
mutta se on taas karhun palvelus kuluttajille, jos ne saa tuota kaupaksi 16-20k€ haarukassa.
No ei ole. On valtava määrä ihmisiä, jotka haluaisivat edullisen sähköisen auton niihin päivittäisiin lähikauppareissuihin ja lähitienoilla kulkemisiin (vaikkapa kakkosautoksi). Niitä ei auta tai kiinnosta tippaakaan yli 50ke ja 400+ hevosvoimaiset Teslat, koska ne eivät ole oikea ratkaisu heidän tarpeeseensa.

Mutta se, että tuollaisia on saatavilla ei muuta sitä että tehokkaita autoja haluavat voivat edelleen ostaa itselleen tehokkaan Teslan tai muun vastaavan auton. Kysehän on vaan jokaisen omista tarpeista ja siitä, että kuinka paljon autoon on valmis/kiinnostunut laittamaan rahaa. On vain ja ainoastaan hyvä asia, että erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla.
 
Aika hassu yleistys. Luulen, että (meitä) on aika paljon, joille autoilun kokonaiskustannukset ja käytännön tarpeiden riittävä täyttyminen ovat number one autonhankintaa miettiessä. Jos vähänkään seat mii luokkaa isompia autoja tulee myyntiin 15-20teur nurkille niin luulen, että kysyntää riittää huikeesti vaikka olis kuinka mopo tehoiltaan.
Toivoisin, että kilpailu pakottaisi noihin halvemman luokan autoihin myös tehokkaammat moottorit. Enkä nyt puhu mistään Tesla tehoista vaan sellaisista kivoista kaupunkitehoista mitä esim. Mii tarjoaa. Sitä vain pelkään, että muut seuraa trendiä jos tuo mopo myy hyvin ja emme tule saamaan niitä sopivan suorituskykyisiä autoja edullisesti.
 
Niin kilpailu pakottaakin, jos ihmiset niitä haluavat. Mikäli eivät, niin kilpailu pakottaa ne pienempiin tehoihin. Ei tässä mitään kummallista, sitä halutaan myydä mitä halutaan ostaa.
Ja siksi toivonkin, että tuo mopo ei myy, koska silloin se on pois niiltä ketkä haluavat hyvää edullisesti :joy:
 
Ja siksi toivonkin, että tuo mopo ei myy, koska silloin se on pois niiltä ketkä haluavat hyvää edullisesti

Isomman moottorin kustannukset ovat aina jostain muualta pois. Onhan noita edullisia polttomoottoriautojakin ollut iät ja ajat, eivät ne kuitenkaan kultakaivoksia taida yhdellekään valmistajalle olla. Kyllähän tehokkaampia polttomoottoriautojakin on aina saanut halvalla, rajoitehan on Suomessa ollut vain ja ainoastaan verotus joka estää niiden tuonnin halpoina.
 
Häkellyttävää, että pienitehoinen auto aiheuttaa tuollaisen pelkoreaktion. Fakta lienee kuitenkin se, että jos pienitehoiset autot kävisivät kaupaksi länsimaissa, niitä olisi jo markkinoilla. Sinänsä moneen käyttöön halpa, kevyt ja pienitehoinen sähköauto voisi olla ihan järkevä kapistus, mutta yhden auton taloudessa sillä ei tietenkään saisi hoidettua kaikkia kuljetustarpeita.

Tällä hetkellä tuntuu kyllä siltä, että sähköautoihin pikemminkin laitetaan ylitehoja, jotta saadaan houkuteltua ihmisiä sähköautoilijoiksi.
 
Pienitehoiset sähköautot varmaan ovat loistaneetkin poissaolollaan kun eivät varmaan ole kovin korkeakatteista hommaa valmistajille, kuten burmanm edellä mainitsi. Jää nähtäväksi miten ihmiset arvostavat kiihtyvyyden puutetta vs. moottoritienopeuteen (aikanaan) kykenevää sähköautoa.
Sinänsä moneen käyttöön halpa, kevyt ja pienitehoinen sähköauto voisi olla ihan järkevä kapistus, mutta yhden auton taloudessa sillä ei tietenkään saisi hoidettua kaikkia kuljetustarpeita.
Liittyykö kykenemättömyys palvella yhden auton taloutta pieneen tehoon vai mihin?
 
Eikös suurin osa noista nykyisistä ole pienitehoisia :rolleyes: Ainakin tuo vaimon e-up on enemmän semmoinen vaappuva kinneri :D
 
Eikös suurin osa noista nykyisistä ole pienitehoisia :rolleyes: Ainakin tuo vaimon e-up on enemmän semmoinen vaappuva kinneri :D

Onhan siinä sentään 2x tehoa Daciaan verrattuna. En kyllä ymmärrä sitä Daciaa, näyttää siltä että se tulee maksamaan joku 17k€ ennen tukia, ja speksit on aika olemattomat. Se aluksi huhuiltu 10k€ on ilmeisesti Saksassa tukiaisten kera saavutettava hinta.

Eikös nuo tripletit maksanut saman verran?
 
Se on hauska vaappuva kinneri, mutta ajatteleppa jos samalla rahalla olisi saanut vain puolet tehoista. :beye:
Kuinkahan monen polttomoottoriauto on rajoittunut max 33kW teholle sen takia, että uskallus ei riitä kaasupolkimen painamiseen.

On meinaan tullut liikenteessä vastaan vaikka kuinka sellaista jengiä, joiden autossa voisi olla vaikka 800hp ja silti he eivät saisi autoa kiihtymään 0-100 alle 20sekunnin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan monen bensa-auto on rajoittunut max 33kW teholle sen takia, että uskallus ei riitä kaasupolkimen painamiseen.

On meinaan tullut liikenteessä vastaan vaikka kuinka sellaista jengiä, joiden autossa voisi olla vaikka 800hp ja silti he eivät saa autoa kiihtymään 0-100 alle 20sekunnin.

Joku päivä kun olin liikenteessä niin joku tämänkaltainen tehorajoitettu auto varmaan ajoi edelläni. Kauhea höökä ja puuskutus että pääsee edes 60kmh vauhtiin. Kunnon höyryt/savut putkesta vielä pihalle niin ollaan kunnon meiningeissä. Aika astmaattisia vehkeitä löytyy tuolta liikenteestä. Toivottavasti saadaan fossiilit vietyä eläkkeelle pian.
 
On se kyllä laitos. Siinä on näemmä myös ECO moodi joka rajoittaa maksimitehon 23 kw, jotta rangea saadaan 10% lisää. Tällöin huiput 100km/h ja kiihtyvyys luultavimmin jotain tämän suuntaista.

Selostuskin osuu hyvin yksi yhteen.


 
Onhan siinä sentään 2x tehoa Daciaan verrattuna. En kyllä ymmärrä sitä Daciaa, näyttää siltä että se tulee maksamaan joku 17k€ ennen tukia, ja speksit on aika olemattomat. Se aluksi huhuiltu 10k€ on ilmeisesti Saksassa tukiaisten kera saavutettava hinta.

Eikös nuo tripletit maksanut saman verran?
Dacia on kyllä laiska. Menee varmaan aivan hyvin 50km/h, mutta jo 80km/h kiihdytys voi madella liikaa. Seat Mii:ssä myös isompi akku. Toisaalta Daciassa olisi varmaan vuoden päästä parenpi saatavuus. 44hv vs 83hv.

Mii maksaa näköjään 19 400€ (ilman 600€ toimituskuluja) -2000€, eli Dacia olisi "vain" 2400€ halvempi.

Niin tosiaan 2019 Mii:n hinta oli 17 400€, eli lähes sama Dacian kanssa.
 
Etkö mielummin ostaisi halvan ja tehokkaamman auton, kuin sellaisen mikä hyytyy ylämäkeen? Tesla oli lahja autoteollisuudelle, että ne teki kaikista malleista noin tehokkaita ja kilpailijat joutui sitten pienempiinkin kippoihinsa miettimään vähän enemmän.
Tesla lahja autoteollisuudelle

:srofl:

No joo siinä mielessä että älkää tehkö näin kuin tesla tekee:tup:
 
No joo siinä mielessä että älkää tehkö näin kuin tesla tekee:tup:

Vaikken mikään tesla fanboy ole, en ole myöskään hater. Minusta on ihan hyvä että tuollakin taiwaan aicuisella toimialalla on joku joka yrittää tehdä asiat eri tavalla. Isoksihan ne on jo päässeet kasvamaan, katsotaan minne asti lentoa riittää vai valloittavatko peräti markkinat. Teknoaloilla näissä murroksissa totutusti vanhat toimijat voivat menettää asemansa, kun uudet ja notkeat toimijat pärjäävät uuden tekniikan kanssa paremmin eikä niitä sido kankeaksi kasvanut organisaatio jne yms.

Huvittaahan se katsella miten teslalla on vaikeuksia sinänsä perusasioiden kuten maalauksen tai gappien kanssa, mutta toisaalta melko ison skaalan pumppuhan niillä on jo pystyssä, ja tekevät sähköautoa isommassa skaalassa kuin kukaan muu. Mielenkiintoista aikaa olla kuluttaja, ja seurata vierestä mitä tuleman pitää...
 
Tesla lahja autoteollisuudelle

:srofl:

No joo siinä mielessä että älkää tehkö näin kuin tesla tekee:tup:
Uudet helmikuussa tulevat Tesla Model SR+ on tehty Kiinassa (halvin 50 000€ malli). Toivottavasti autojen laatu vaan paranee :) Muutenkin jotain aika pieniä uudistuksia ja parannuksiakin lupaillaan noihin uusiin.
 
Uudet helmikuussa tulevat Tesla Model SR+ on tehty Kiinassa (halvin 50 000€ malli). Toivottavasti autojen laatu vaan paranee :) Muutenkin jotain aika pieniä uudistuksia ja parannuksiakin lupaillaan noihin uusiin.
Laatu ei tosiaan voi olla kauheesti huonompi kun jenkkien tekemä. Veikkaan, että hinnanlaskuakin jossain välissä tulossa kun alkaa kilpailijat (pääosin VAG) tulemaan apajille viemään myyntejä. Norjassa ID.3 meni jo reilun kuukauden myynnin jälkeen Model 3:n koko tämän vuoden myyntien ohi ja Model S:n myynti on ollut tosi heikkoa tänä vuonna.
 
Norjassa ID.3 meni jo reilun kuukauden myynnin jälkeen Model 3:n koko tämän vuoden myyntien ohi.

No eipä tämä sikäli yllätä, jos on istunut Model 3:ssa ja sen jälkeen istunut ID.3:ssa. Tuon jälkeen tuo Tesla tuntuu joltain konseptiautolta, joka on kasattu Maken autotallissa... Eikä mulla ole mitään Teslaa vastaan edes, Model S ja X on hienoja pelejä.
 
Laatu ei tosiaan voi olla kauheesti huonompi kun jenkkien tekemä. Veikkaan, että hinnanlaskuakin jossain välissä tulossa kun alkaa kilpailijat (pääosin VAG) tulemaan apajille viemään myyntejä. Norjassa ID.3 meni jo reilun kuukauden myynnin jälkeen Model 3:n koko tämän vuoden myyntien ohi ja Model S:n myynti on ollut tosi heikkoa tänä vuonna.
Jep. Äskettäin Model S hintaa laskettiinkin pariin otteeseen. Mutta Model 3 (esim sr+) ja Model X on vielä alkuperäisissä hinnoissa.

Toivottavasti kilpailu kiristyy ja Teslakin joutuisi laskemaan kaikkien mallien hintoja.
 
Uudet helmikuussa tulevat Tesla Model SR+ on tehty Kiinassa (halvin 50 000€ malli). Toivottavasti autojen laatu vaan paranee :) Muutenkin jotain aika pieniä uudistuksia ja parannuksiakin lupaillaan noihin uusiin.
Mahtaakohan kiinassa olla parempi maalaamokin? Josko ny olis sitten jo ns oikee auto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 723
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom