Keskustelua hybridiautoista

Se on hauska vaappuva kinneri, mutta ajatteleppa jos samalla rahalla olisi saanut vain puolet tehoista. :beye:
Kuinkahan monen polttomoottoriauto on rajoittunut max 33kW teholle sen takia, että uskallus ei riitä kaasupolkimen painamiseen.

On meinaan tullut liikenteessä vastaan vaikka kuinka sellaista jengiä, joiden autossa voisi olla vaikka 800hp ja silti he eivät saisi autoa kiihtymään 0-100 alle 20sekunnin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan monen bensa-auto on rajoittunut max 33kW teholle sen takia, että uskallus ei riitä kaasupolkimen painamiseen.

On meinaan tullut liikenteessä vastaan vaikka kuinka sellaista jengiä, joiden autossa voisi olla vaikka 800hp ja silti he eivät saa autoa kiihtymään 0-100 alle 20sekunnin.

Joku päivä kun olin liikenteessä niin joku tämänkaltainen tehorajoitettu auto varmaan ajoi edelläni. Kauhea höökä ja puuskutus että pääsee edes 60kmh vauhtiin. Kunnon höyryt/savut putkesta vielä pihalle niin ollaan kunnon meiningeissä. Aika astmaattisia vehkeitä löytyy tuolta liikenteestä. Toivottavasti saadaan fossiilit vietyä eläkkeelle pian.
 
On se kyllä laitos. Siinä on näemmä myös ECO moodi joka rajoittaa maksimitehon 23 kw, jotta rangea saadaan 10% lisää. Tällöin huiput 100km/h ja kiihtyvyys luultavimmin jotain tämän suuntaista.

Selostuskin osuu hyvin yksi yhteen.


 
Onhan siinä sentään 2x tehoa Daciaan verrattuna. En kyllä ymmärrä sitä Daciaa, näyttää siltä että se tulee maksamaan joku 17k€ ennen tukia, ja speksit on aika olemattomat. Se aluksi huhuiltu 10k€ on ilmeisesti Saksassa tukiaisten kera saavutettava hinta.

Eikös nuo tripletit maksanut saman verran?
Dacia on kyllä laiska. Menee varmaan aivan hyvin 50km/h, mutta jo 80km/h kiihdytys voi madella liikaa. Seat Mii:ssä myös isompi akku. Toisaalta Daciassa olisi varmaan vuoden päästä parenpi saatavuus. 44hv vs 83hv.

Mii maksaa näköjään 19 400€ (ilman 600€ toimituskuluja) -2000€, eli Dacia olisi "vain" 2400€ halvempi.

Niin tosiaan 2019 Mii:n hinta oli 17 400€, eli lähes sama Dacian kanssa.
 
Etkö mielummin ostaisi halvan ja tehokkaamman auton, kuin sellaisen mikä hyytyy ylämäkeen? Tesla oli lahja autoteollisuudelle, että ne teki kaikista malleista noin tehokkaita ja kilpailijat joutui sitten pienempiinkin kippoihinsa miettimään vähän enemmän.
Tesla lahja autoteollisuudelle

:srofl:

No joo siinä mielessä että älkää tehkö näin kuin tesla tekee:tup:
 
No joo siinä mielessä että älkää tehkö näin kuin tesla tekee:tup:

Vaikken mikään tesla fanboy ole, en ole myöskään hater. Minusta on ihan hyvä että tuollakin taiwaan aicuisella toimialalla on joku joka yrittää tehdä asiat eri tavalla. Isoksihan ne on jo päässeet kasvamaan, katsotaan minne asti lentoa riittää vai valloittavatko peräti markkinat. Teknoaloilla näissä murroksissa totutusti vanhat toimijat voivat menettää asemansa, kun uudet ja notkeat toimijat pärjäävät uuden tekniikan kanssa paremmin eikä niitä sido kankeaksi kasvanut organisaatio jne yms.

Huvittaahan se katsella miten teslalla on vaikeuksia sinänsä perusasioiden kuten maalauksen tai gappien kanssa, mutta toisaalta melko ison skaalan pumppuhan niillä on jo pystyssä, ja tekevät sähköautoa isommassa skaalassa kuin kukaan muu. Mielenkiintoista aikaa olla kuluttaja, ja seurata vierestä mitä tuleman pitää...
 
Tesla lahja autoteollisuudelle

:srofl:

No joo siinä mielessä että älkää tehkö näin kuin tesla tekee:tup:
Uudet helmikuussa tulevat Tesla Model SR+ on tehty Kiinassa (halvin 50 000€ malli). Toivottavasti autojen laatu vaan paranee :) Muutenkin jotain aika pieniä uudistuksia ja parannuksiakin lupaillaan noihin uusiin.
 
Uudet helmikuussa tulevat Tesla Model SR+ on tehty Kiinassa (halvin 50 000€ malli). Toivottavasti autojen laatu vaan paranee :) Muutenkin jotain aika pieniä uudistuksia ja parannuksiakin lupaillaan noihin uusiin.
Laatu ei tosiaan voi olla kauheesti huonompi kun jenkkien tekemä. Veikkaan, että hinnanlaskuakin jossain välissä tulossa kun alkaa kilpailijat (pääosin VAG) tulemaan apajille viemään myyntejä. Norjassa ID.3 meni jo reilun kuukauden myynnin jälkeen Model 3:n koko tämän vuoden myyntien ohi ja Model S:n myynti on ollut tosi heikkoa tänä vuonna.
 
Norjassa ID.3 meni jo reilun kuukauden myynnin jälkeen Model 3:n koko tämän vuoden myyntien ohi.

No eipä tämä sikäli yllätä, jos on istunut Model 3:ssa ja sen jälkeen istunut ID.3:ssa. Tuon jälkeen tuo Tesla tuntuu joltain konseptiautolta, joka on kasattu Maken autotallissa... Eikä mulla ole mitään Teslaa vastaan edes, Model S ja X on hienoja pelejä.
 
Laatu ei tosiaan voi olla kauheesti huonompi kun jenkkien tekemä. Veikkaan, että hinnanlaskuakin jossain välissä tulossa kun alkaa kilpailijat (pääosin VAG) tulemaan apajille viemään myyntejä. Norjassa ID.3 meni jo reilun kuukauden myynnin jälkeen Model 3:n koko tämän vuoden myyntien ohi ja Model S:n myynti on ollut tosi heikkoa tänä vuonna.
Jep. Äskettäin Model S hintaa laskettiinkin pariin otteeseen. Mutta Model 3 (esim sr+) ja Model X on vielä alkuperäisissä hinnoissa.

Toivottavasti kilpailu kiristyy ja Teslakin joutuisi laskemaan kaikkien mallien hintoja.
 
Uudet helmikuussa tulevat Tesla Model SR+ on tehty Kiinassa (halvin 50 000€ malli). Toivottavasti autojen laatu vaan paranee :) Muutenkin jotain aika pieniä uudistuksia ja parannuksiakin lupaillaan noihin uusiin.
Mahtaakohan kiinassa olla parempi maalaamokin? Josko ny olis sitten jo ns oikee auto.
 
Jep. Äskettäin Model S hintaa laskettiinkin pariin otteeseen. Mutta Model 3 (esim sr+) ja Model X on vielä alkuperäisissä hinnoissa.

Toivottavasti kilpailu kiristyy ja Teslakin joutuisi laskemaan kaikkien mallien hintoja.
Kyllä myös X:n hinta on tippunut, ja muistaakseni aika paljonkin. Meillä on firmalla Model X ja muistan kuinka joskus ~vuosi takaperin naureskeltiin kuinka auto kärsi yhdessä yössä vuoden arvonaleneman. En muista tarkkaa summaa mutta varmasti yli 10 000,- ja mielestäni lähemmäs 20. Voi tosin olla että halvimman mallin hinta ei tippunut niin paljon tai ollenkaan kun sieltä putosi jossain välissä se pienen akun versio pois.
 
Kyllä myös X:n hinta on tippunut, ja muistaakseni aika paljonkin. Meillä on firmalla Model X ja muistan kuinka joskus ~vuosi takaperin naureskeltiin kuinka auto kärsi yhdessä yössä vuoden arvonaleneman. En muista tarkkaa summaa mutta varmasti yli 10 000,- ja mielestäni lähemmäs 20. Voi tosin olla että halvimman mallin hinta ei tippunut niin paljon tai ollenkaan kun sieltä putosi jossain välissä se pienen akun versio pois.
Aivan. X ja S hinta tippui tosiaan oikein reilusti silloin. Nyt siis S kohdalla uusi hinnanlasku (ei enää niin järkyttävän iso). Myös Model 3 hinta on aikaisemmin vähän laskenut, mutta vähän myöhemmin tulleen SR+ mallin hinta on ollut sama kokoajan.

Tosiaan 2019 aikana edelliset alet.
 
No eipä tämä sikäli yllätä, jos on istunut Model 3:ssa ja sen jälkeen istunut ID.3:ssa. Tuon jälkeen tuo Tesla tuntuu joltain konseptiautolta, joka on kasattu Maken autotallissa... Eikä mulla ole mitään Teslaa vastaan edes, Model S ja X on hienoja pelejä.

Syy ei silti löydy siitä. ID3 vasta julkaistiin ja jonossa olevat ennakkotilaukset toimitettiin. Norjassa ID3 toimituksia on ollut noin 3500kpl ensimmäisen kuukauden aikana, kun Model kolmosia tomitettiin yli 5000kpl ensimmäisen kuukauden aikana. Oletettavasti halvempi ID3 tulisi myymään kappalemääräisesti enemmän, mutta sekin näyttää tässä kohtaa vähän epävarmalta.
 
TM testannut isojen farmarihybridien kiihtyvyyttä pelkällä sähköllä:
  • Audi A6: 15,2 s (105 kW, 350 Nm)
  • BMW 5: 14,7 s (80 kW, 265 Nm)
  • Mercedes-Benz E: 15,5 s (90 kW, 440 Nm)
  • Volvo V90: 25,7 s (65 kW, 240 Nm)
Volvon tulos on kyllä tragikoominen.

 
Tarkoittaako tuo että aikamoinen sissi pitää olla että pystyisi ajamaan pelkällä sähköllä? Eihän noilla pääse kuin muutaman kymmenen km, mutta esim työmatka ajoon monelle olisi ok jos vain jaksaisi kulkea?
 
Tarkoittaako tuo että aikamoinen sissi pitää olla että pystyisi ajamaan pelkällä sähköllä? Eihän noilla pääse kuin muutaman kymmenen km, mutta esim työmatka ajoon monelle olisi ok jos vain jaksaisi kulkea?

IMO tuo ei kuvaa koko totuutta, ainakaan tuon bemarin kohdalla joka on noista ainoa josta on kokemusta: se liikkuu noissa kaupunkivauhdeissa aivan sujuvasti ja lähtee kyllä viivalta aivan riittävän rivakasti. Motarille kiihdyttäessä huomaa kyllä että 80kmh jälkeen se alkaa hyytymään, mutta hyvin sillä sinnekin ehtii. En koe että tuolla sähköllä (tässä taajamassa 90%) pyöriessä tarvisi mikään sissi olla. Käy kokeilemassa jos epäilyttää.
 
Noh, ei tässä tuollaiseen varaa ole. Varsinkin kun työmatkaa 15km josta yli puolet on moottoritietä.
Tälleen korona aikana etätöihin tottuneena varmasti työpaikalla käynnit jää tulevaisuudessakin pieneen. Toisaalta tuo mun työmatka ronsu syö sen 20 L/100km ja siksi hölmö käynnistellä pikku rykäisyihin.
 
IMO tuo ei kuvaa koko totuutta, ainakaan tuon bemarin kohdalla joka on noista ainoa josta on kokemusta: se liikkuu noissa kaupunkivauhdeissa aivan sujuvasti ja lähtee kyllä viivalta aivan riittävän rivakasti. Motarille kiihdyttäessä huomaa kyllä että 80kmh jälkeen se alkaa hyytymään, mutta hyvin sillä sinnekin ehtii. En koe että tuolla sähköllä (tässä taajamassa 90%) pyöriessä tarvisi mikään sissi olla. Käy kokeilemassa jos epäilyttää.
Sama persdyno omasta Passatista. Alle 80km/h nopeuksissa liikkuu pelkällä sähköllä ihan yhtä rivakasti kuin edellinen 3.0tdi A6. Valoista jos lähtee ripeästi, niin yleensä kukaan ei pysy perässä. Sama juttu monta kertaa myös mm. Munkkiniemestä Turunväylälle rykäistessä suoraan 0-100km/h. Toki osin johtuu siitä, että moni vaan kiihdyttää todella laiskasti, mutta kertoo hyvin että normaaliin ajoon tehoja on sähkölläkin ihan riittävästi.
 
Kävin juuri koeajamassa Corsa-E:n.

Karvalakkimalli taisi olla, vahvaa perusauton tuntua. Ajettavuus kyllä oli mukava ja motarillekkin pääsi ihan riittävän vauhdikkaasti. Etupää hieman sutimisherkkä märällä asfaltilla, helposti pyörähtää toinen eturengas puolitoista kierrosta ennenkuin luistonesto huomaa jotain tapahtuvan.

Mutta sisätilat oli ainakin itselle liian pienet, tuonne oli jo vaikea mennä sisään ja tulla ulos. Myös penkin säädöt niin ahtaissa väleissä ettei oma käsi meinannnut mahtua/taipua asentoon jossa söäätöjä olisi saanut säädettyä.

Kyllä tuosta voisi sellaisen 18k€ maksaa, jos tarvitsee kauppakassia.
 
Kävin juuri koeajamassa Corsa-E:n.

Karvalakkimalli taisi olla, vahvaa perusauton tuntua. Ajettavuus kyllä oli mukava ja motarillekkin pääsi ihan riittävän vauhdikkaasti. Etupää hieman sutimisherkkä märällä asfaltilla, helposti pyörähtää toinen eturengas puolitoista kierrosta ennenkuin luistonesto huomaa jotain tapahtuvan.

Mutta sisätilat oli ainakin itselle liian pienet, tuonne oli jo vaikea mennä sisään ja tulla ulos. Myös penkin säädöt niin ahtaissa väleissä ettei oma käsi meinannnut mahtua/taipua asentoon jossa söäätöjä olisi saanut säädettyä.

Kyllä tuosta voisi sellaisen 18k€ maksaa, jos tarvitsee kauppakassia.
Itse en ole noita (sähkö) pikkuautoja ajanut. Mutta kannattaa käydä koeajamassa Pösö e-2008, joka on suurempi.

Toisaalta sitten vw id3 alk. 31 900€ saattaakin olla jo kiinnostavampi.
 
Itse en ole noita (sähkö) pikkuautoja ajanut. Mutta kannattaa käydä koeajamassa Pösö e-2008, joka on suurempi.

Toisaalta sitten vw id3 alk. 31 900€ saattaakin olla jo kiinnostavampi.
Id.3 kävin testaamassa jo aiemmin. Ihan hauska, mutta lopulta silti liian tylsä. e-208 ja e-2008 pitänee tosiaan testata lähiaikoina ja myös se joku Kia jossa oli isompaa rangea. Sitten kun nuo on kaikki testattu niin voi tilata sen teslan.
 
IMO tuo ei kuvaa koko totuutta, ainakaan tuon bemarin kohdalla joka on noista ainoa josta on kokemusta: se liikkuu noissa kaupunkivauhdeissa aivan sujuvasti ja lähtee kyllä viivalta aivan riittävän rivakasti. Motarille kiihdyttäessä huomaa kyllä että 80kmh jälkeen se alkaa hyytymään, mutta hyvin sillä sinnekin ehtii. En koe että tuolla sähköllä (tässä taajamassa 90%) pyöriessä tarvisi mikään sissi olla. Käy kokeilemassa jos epäilyttää.
99% autoilijoista se kiihdyttäminen ei ole autosta kiinni vaan siitä kuka siellä ratin ja penkin välissä istuu.

Ajellu nyt reilu pari viikkoa 3v vanhalla farkku Toyota Auris Hybridillä ja ihan riittävästi tuo kiihtyy. Tosin taisin eilen vasta katsoa sen 0-100km/h ajan Trafi.fi:stä. Ei ollut ostohetkellä tiedossa, kun ei kiinnosta. Hyvä auto ajaa, mutta Japanilais tyyliin aika korkea rengasmelu karkealla asfaltilla. Bluetooth voisi yhdistyä vähän nopeemmin, jotta podcastit lähtis pyörimään nopeammin. Kaikin puolin hyvä auto ja pitäisi olla luotettava peli.
 
TM testannut isojen farmarihybridien kiihtyvyyttä pelkällä sähköllä:
  • Audi A6: 15,2 s (105 kW, 350 Nm)
  • BMW 5: 14,7 s (80 kW, 265 Nm)
  • Mercedes-Benz E: 15,5 s (90 kW, 440 Nm)
  • Volvo V90: 25,7 s (65 kW, 240 Nm)
Volvon tulos on kyllä tragikoominen.

Passat GTE pääsee sähköllä muistaakseni n. 14 sekuntiin, eli ei sekään mikään salama ole. Tästä pohjoiseen päin lähtiessä on liikennevalot juuri ennen 100 km/h aluetta. Siinä tulee monesti vasemmalle kaistalle joku viereen, mutta yleensä jäävät kauas taakse ja tulevat 120 km/h sitten hetken päästä ohi.

Ainoa hetki, jolloin on tuntunut, ettei pelkän sähkömoottorin teho ole riittänyt, oli ruuhkaiselle moottoritielle liittyessä, kun olisi pitänyt päästä hieman reippaammin kiihdyttämään n. 80-120, jotta olisi ehtinyt sopivaan rakoon. Kaasua polkaisemalla polttis käynnistyi ja kiihtyvyyttä alkoi taas löytyä.
 
Passat GTE pääsee sähköllä muistaakseni n. 14 sekuntiin, eli ei sekään mikään salama ole. Tästä pohjoiseen päin lähtiessä on liikennevalot juuri ennen 100 km/h aluetta. Siinä tulee monesti vasemmalle kaistalle joku viereen, mutta yleensä jäävät kauas taakse ja tulevat 120 km/h sitten hetken päästä ohi.

Ainoa hetki, jolloin on tuntunut, ettei pelkän sähkömoottorin teho ole riittänyt, oli ruuhkaiselle moottoritielle liittyessä, kun olisi pitänyt päästä hieman reippaammin kiihdyttämään n. 80-120, jotta olisi ehtinyt sopivaan rakoon. Kaasua polkaisemalla polttis käynnistyi ja kiihtyvyyttä alkoi taas löytyä.

Vahvistaa entistä enemmän mielipidettäni siitä, että Voltin hybrid toteutus on paras. Eihän sekään mikään tykki ole, mutta johkin 9.9s ja 2016-> malli menee johkin 8.4s. Itsellä kulutus ollut nyt noin 8tkm aikana 1.2l/100km
 
Vahvistaa entistä enemmän mielipidettäni siitä, että Voltin hybrid toteutus on paras. Eihän sekään mikään tykki ole, mutta johkin 9.9s ja 2016-> malli menee johkin 8.4s. Itsellä kulutus ollut nyt noin 8tkm aikana 1.2l/100km

Riippuu mistä roikkuu. Minusta tuo on aika tuhnuisen kuuloinen, ja vielä vajaavetoinenkin :|
 
No juu, mutta raketti verrattuna noihin yllä oleviin. Ensimmäinen Volt kuitenkin tuli 2011. :btooth:

Niin, jos mietitään pelkällä sähköllä ajoa niin se on "raketti". Voihan se mielestäsi olla paras, mutta itse pidän siitä että tarvittaessa voimaa on hieman enemmänkin käytettävissä kuin tuossa verrokkiraketissa, ja samaten neliveto. Ja kasuaalisti kaupungilla pyöriessä edelleen löytyy riittävä suorituskyky. Ja mitä tuohon nyt olen vajaan 7tkm ehtinyt saada mittariin, on kulutus ollut 1.72l/100km
 
Niin, jos mietitään pelkällä sähköllä ajoa niin se on "raketti". Voihan se mielestäsi olla paras, mutta itse pidän siitä että tarvittaessa voimaa on hieman enemmänkin käytettävissä kuin tuossa verrokkiraketissa, ja samaten neliveto. Ja kasuaalisti kaupungilla pyöriessä edelleen löytyy riittävä suorituskyky. Ja mitä tuohon nyt olen vajaan 7tkm ehtinyt saada mittariin, on kulutus ollut 1.72l/100km
Itseä noissa muissa lähinnä häiritsee, jos liittymän takia täytyy sitä bensistä höristellä. Onhan tuo vanhempi Volt tuolla maantiellä enemmän sellainen perus auto kuin "sportti". Tykkään kyllä paljon siitä, että sen vaihto sähköltä bensalle on ns. saumaton, kun ei oo pykäliä vaihteistossa.
 
TM testannut isojen farmarihybridien kiihtyvyyttä pelkällä sähköllä:
  • Audi A6: 15,2 s (105 kW, 350 Nm)
  • BMW 5: 14,7 s (80 kW, 265 Nm)
  • Mercedes-Benz E: 15,5 s (90 kW, 440 Nm)
  • Volvo V90: 25,7 s (65 kW, 240 Nm)

RAV4 PHEV virallisissa papereissa on aina farmariksi mainittu, vaikka muoto SUV onkin. Siinä 9,5 s, 174 kW, 2000 kg. Ajokokemuksena noin 0-80 menee hyvinkin ripeästi, sitten meno selvästi alkaa hyytymään, mutta ei sillä jalkoihin jää missään normaalissa motarille liittymisessä pelkällä sähköllä, eikä hyytymistä huomaa kuin täyskaasukiihdytyksessä. Polttomoottorin kanssa meno tuntuu toki paljon ripeämmältä.
 
Passat GTE pääsee sähköllä muistaakseni n. 14 sekuntiin, eli ei sekään mikään salama ole. Tästä pohjoiseen päin lähtiessä on liikennevalot juuri ennen 100 km/h aluetta. Siinä tulee monesti vasemmalle kaistalle joku viereen, mutta yleensä jäävät kauas taakse ja tulevat 120 km/h sitten hetken päästä ohi.

Ainoa hetki, jolloin on tuntunut, ettei pelkän sähkömoottorin teho ole riittänyt, oli ruuhkaiselle moottoritielle liittyessä, kun olisi pitänyt päästä hieman reippaammin kiihdyttämään n. 80-120, jotta olisi ehtinyt sopivaan rakoon. Kaasua polkaisemalla polttis käynnistyi ja kiihtyvyyttä alkoi taas löytyä.
Aika kaksijakoista on meno Passat GTE:llä. Sähköllä pärjää hyvin kaupungissa ja köröttelee maantienopeuksissa. Hybridimoodissa, varsinkin GTE-tilassa, auto taas on hyvinkin sporttinen. Koitan olla rykimättä kylmää konetta kovaan rasitukseen ja käynnistän bensapuolen tasaisilla nopeuksilla, jolloin se käy hetken tyhjäkäyntiä ennen kuin ottaa vetovastuun. Koneen saa käynnistymään kick-downilla, mutta mielummin olen ennakoinut rampit ja ohitukset jos suorituskyky on epäilyttänyt. Niinpä käytännössä tulee valittua etukäteen ajetaanko rivakasti vai hissukseen ja joskus on välittömän voiman puute yllättänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Hybridimoodissa, varsinkin GTE-tilassa, auto taas on hyvinkin sporttinen.
GTE tilassa mielestäni jopa liian tehokas alustan ominaisuuksiin nähden. Ohituksissa talvirenkailla ei aina uskalla täyttä kaasua käyttää kun etupää vetelee liikaa.

Tosin harvassa tilanteet pk-seudulla että sähkö-tilassa loppuisi potku kesken. Motarilla ja maantiellä muutenkin tulee hybrid-tilassa ajettua.
 
No ei tuo Unkarissa noiden tukien jälkeen kauas jää, nykykurssilla tuo on 10861e.
Mikä tämä tukien jälkeen juttu on? Kyllä kai se ilmoitetaan mitä se maksaa ilman tukia eikä maasta toiseen vaihtuvien tukien kanssa. Jos ottaa vaikka Saksan tuet huomioon niin noita noin 10k autoja on jo ollut myynnissä eikä Daciassa olisi mitään ihmeellistä. Eli pettymys kuten sanoin.
 
Mikä tämä tukien jälkeen juttu on? Kyllä kai se ilmoitetaan mitä se maksaa ilman tukia eikä maasta toiseen vaihtuvien tukien kanssa. Jos ottaa vaikka Saksan tuet huomioon niin noita noin 10k autoja on jo ollut myynnissä eikä Daciassa olisi mitään ihmeellistä. Eli pettymys kuten sanoin.

Eiköhän aina ilmoiteta mikä on hinta markkina-alueella. Eiväthän jenkeissäkään ala itkemään ettei Mustang ole alle $30k auto, koska Suomessa sama auto maksaakin 80k€. Dacian markkina-alueella hinnat ovat lähelle 10k€, kyllähän se ostajalle tärkeintä on - eikä se mikä on mahdollinen teoreettinen hinta jota kukaan ei joudu maksamaan.

Vai aletaanko aina puhumaan verottomista hinnoista myös?
 
Eiköhän aina ilmoiteta mikä on hinta markkina-alueella. Eiväthän jenkeissäkään ala itkemään ettei Mustang ole alle $30k auto, koska Suomessa sama auto maksaakin 80k€. Dacian markkina-alueella hinnat ovat lähelle 10k€, kyllähän se ostajalle tärkeintä on - eikä se mikä on mahdollinen teoreettinen hinta jota kukaan ei joudu maksamaan.

Vai aletaanko aina puhumaan verottomista hinnoista myös?
Jos nyt pysytään Euroopassa. Renaultin pääjohtaja ei varmaankaan puhunut Unkarin hinnoista tukien jälkeen Frankfurtin automessuilla.
En itse ainakaan speksit nähdessäni ajatellut, että tulee olemaan Seatia vain himpun verran halvempi.
 

Tesla on myöntänyt, että sen Model 3 -mallissa on suunnitteluvirhe, jonka vuoksi takapuskuri saattaa vettä sisäänsä ajettaessa rankkasateella tai syvään lammikkoon. Virheen seurauksena takapuskuria suojaava muovirakenne saattaa irrota
 
Jollain tavalla tuo Dacia kyllä kiehtoo. Ehkä kun on niin ääripään vekotin kaikessa spartalaisuudessaan, sähkorättäri.. Harmi kun en aja pelkästään kaupungissa.
 
Jollain tavalla tuo Dacia kyllä kiehtoo. Ehkä kun on niin ääripään vekotin kaikessa spartalaisuudessaan, sähkorättäri.. Harmi kun en aja pelkästään kaupungissa.

Eihän tuo Dacia nyt ihan toivoton ole vaikka tehoa vähän niin vääntöä sähkömoottorista löytyy ja heti liikkeellelähdössä vieläpä!

Puhdas kaupunkiauto tai ihan korkeintaan johonkin kehälle 80km/h vauhteihin hetkellisesti, hyvä vain että näitä halvempiakin sähköautoja tulee, kaikilla ei ole varaa laittaa +30k€ autoon
 
Onhan noita rimpuloita autoja nytkin, pikkuautoluokassa. Esimerkiksi etelän maissa mahdottoman suosittu Lancia Ypsilon lienee vieläkin verkkaisempi. Vuokrasin sellaisen italiassa ja vaikeinta oli löytää parkkipaikkojen sadoista samanlaisista omansa. Ei sillä häpeään jäänyt vaikka kesti jotain 16+ sec sataseen, samassa jonossa oltiin ferrarien kanssa :)
 
Valitut Tesla omistajat ovat saaneet FSD betan käsittelyyn. /r/Teslamotors aliredditiltä löytyi linkattuja videoklippejä. Mielenkiintoiselta näyttää kyllä.




E: Noi tuli upotuksina jostain syystä, eikä linkkeinä. En tiedä miten saan upotukset pois. Ne tulee automaattisesti takaisin
 
Ihan varmasti tuossa on tiet on käyty skannaamassa etukäteen (tai käsitelty ihmisen valvonnassa teslojen keräämää dataa) ja GPS-sijainnin perusteella näytetään grafiikat. En usko hetkeäkään että se tunnistaa tuon kaiken realtime pelkästään kameroilla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ihan varmasti tuossa on tiet on käyty skannaamassa etukäteen (tai käsitelty ihmisen valvonnassa teslojen keräämää dataa) ja GPS-sijainnin perusteella näytetään grafiikat. En usko hetkeäkään että se tunnistaa tuon kaiken realtime pelkästään kameroilla.
Musk ainakin itse julkisesti kertonut että tuo toimii paikoissa ilman nettiyhteyttä vaikka yksikään tesla ei olisi paikassa ennen käynyt. Mihin pohjaat siis noin vahvan mielipiteen?
 
En vaan vielä ottaisi shampanjapulloja esiin. Ei täydessä automaatiossa se varsinainen haastele ole saada autoa toimimaan yleensä hyvin, vaan se vaadittu äärimmäinen luotettavuus. Jos homma toimii 999 999 kertaa miljoonasta ok, ja kerran tulee ruumiita, niin se on käyttökelvoton, kun miettii montako kertaa päivässä vaikka Suomessa auto ajaa risteyksen läpi.

Samahan on ollut jo pitkään maantiellä, about joka merkillä on systeemi joka osaisi ajaa autonomisesti, mutta yksikään ei niin luotettavasti, ettei kuljettajan tarvitsisi olla jatkuvasti valvomassa.
 
Viimeksi muokattu:
En vaan vielä ottaisi shampanjapulloja esiin. Ei täydessä automatiassa Se varsinainen haastele ole saada autoa toiminaa yleensä hyvin, vaan se vaadittu äärimmäinen luotettavuus. Jos homma toimii 999 999 kertaa miljoonasta ok, ja kerran tulee ruumiita, niin se on käyttökelvoton, kun miettii montako kertaa päivässä vaikka Suomessa auto ajaa risteyksen läpi.

Samahan on ollut jo pitkään maantiellä, about joka merkki osaa ajaa kistaviivojen välissä, mutta yksikään merkki ei niin luotettavasti, ettei kuljettajan tarvitsisi olla jatkuvasti valvomassa.
Niin kyllä tässä Teslan FSD:ssä yritetään myydä L2 toteutusta L4-L5 -tason touhuna, vaikka käytännössä se taso on kaukana automaatiosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 171
Viestejä
4 654 357
Jäsenet
76 382
Uusin jäsen
Gordon Gekko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom