Keskustelua hybridiautoista

Ensimmäinen täyssähkis Peugeot e-208 GT tilattu, toimitus saattaa tosin mennä ensivuoden puolelle. Odottavan aika on tietenkin pitkä, mutta pitkästä aikaa odotan kyllä innolla ja suurella mielenkiinnolla. Montaa sähköautoa en ole koeajanut, mutta tämän ajettavuuteen kyllä tykästyin heti. Tykkään myös ulkonäöstä, joka on "tavallisempi" kuin monessa muussa sähköautossa. Kuitenkaan olematta liian tylsä. Nämä toki makuasioita, joten ei siitä enempää.

Kolme edellistä ollut Toyotan hybridejä, joten ihan täysin vierasta sähköllä meneminen ei ole. Toyotan täyshybrideissä on jäänyt eniten harmittamaan talviajo, joka muuttaa hybridin pahimmillaan lähes kokonaan "tavalliseksi" autoksi. Tarkoitan siis sitä, että moottori pyörii lähes kokoajan ja sähköisyyden hyöty vähenee reilusti. Tätä saa vähennettyä toki huolellisella esilämmityksellä, mutta ei se ongelmaan kokonaan poista eikä esilämmitys ole aina mahdollista. Plugarit skippasin tarkoituksella, koska pidempää matka-ajoa on todella vähän. Eiköhän sitä pidemmällä matkalla jaksa latailemaan pysähtyä joka tapauksessa, tulee muutenkin pysähdyttyä syömään joka reissulla. Siinähän se samalla sitten latautuu tarvittaessa.

Nyt sitten toivotaan, että sähkis saapuisi mahdollisimman nopeasti. Laittelen tuntumia sitten kun kunnolla on puikkoihin päässyt. :cool:
 
Itse järkkäsin latauksen rivitalossa vetämällä omasta huoneistosta kaapelin parkkipaikalle, että siinä on yksi mahdollisuus jos etäisyydet ja kaivuuinto sallii :P Mutta aina asia puheeksi taloyhtiön kanssa, harva vastustaa jos itse maksat.
 
Ensimmäinen täyssähkis Peugeot e-208 GT tilattu, toimitus saattaa tosin mennä ensivuoden puolelle. Odottavan aika on tietenkin pitkä, mutta pitkästä aikaa odotan kyllä innolla ja suurella mielenkiinnolla. Montaa sähköautoa en ole koeajanut, mutta tämän ajettavuuteen kyllä tykästyin heti. Tykkään myös ulkonäöstä, joka on "tavallisempi" kuin monessa muussa sähköautossa. Kuitenkaan olematta liian tylsä. Nämä toki makuasioita, joten ei siitä enempää.

Kolme edellistä ollut Toyotan hybridejä, joten ihan täysin vierasta sähköllä meneminen ei ole. Toyotan täyshybrideissä on jäänyt eniten harmittamaan talviajo, joka muuttaa hybridin pahimmillaan lähes kokonaan "tavalliseksi" autoksi. Tarkoitan siis sitä, että moottori pyörii lähes kokoajan ja sähköisyyden hyöty vähenee reilusti. Tätä saa vähennettyä toki huolellisella esilämmityksellä, mutta ei se ongelmaan kokonaan poista eikä esilämmitys ole aina mahdollista. Plugarit skippasin tarkoituksella, koska pidempää matka-ajoa on todella vähän. Eiköhän sitä pidemmällä matkalla jaksa latailemaan pysähtyä joka tapauksessa, tulee muutenkin pysähdyttyä syömään joka reissulla. Siinähän se samalla sitten latautuu tarvittaessa.

Nyt sitten toivotaan, että sähkis saapuisi mahdollisimman nopeasti. Laittelen tuntumia sitten kun kunnolla on puikkoihin päässyt. :cool:
Onnea valinnalle.
Oletko lukenut mun kokemuksia e-208:sta?
Mulla siis Allure + 10” navi ja 3D mittaristo + panoraamakatto + sininen metalliväri + langaton kännykkälataus
 
Ensimmäinen täyssähkis Peugeot e-208 GT tilattu, toimitus saattaa tosin mennä ensivuoden puolelle. Odottavan aika on tietenkin pitkä, mutta pitkästä aikaa odotan kyllä innolla ja suurella mielenkiinnolla. Montaa sähköautoa en ole koeajanut, mutta tämän ajettavuuteen kyllä tykästyin heti. Tykkään myös ulkonäöstä, joka on "tavallisempi" kuin monessa muussa sähköautossa. Kuitenkaan olematta liian tylsä. Nämä toki makuasioita, joten ei siitä enempää.

Kolme edellistä ollut Toyotan hybridejä, joten ihan täysin vierasta sähköllä meneminen ei ole. Toyotan täyshybrideissä on jäänyt eniten harmittamaan talviajo, joka muuttaa hybridin pahimmillaan lähes kokonaan "tavalliseksi" autoksi. Tarkoitan siis sitä, että moottori pyörii lähes kokoajan ja sähköisyyden hyöty vähenee reilusti. Tätä saa vähennettyä toki huolellisella esilämmityksellä, mutta ei se ongelmaan kokonaan poista eikä esilämmitys ole aina mahdollista. Plugarit skippasin tarkoituksella, koska pidempää matka-ajoa on todella vähän. Eiköhän sitä pidemmällä matkalla jaksa latailemaan pysähtyä joka tapauksessa, tulee muutenkin pysähdyttyä syömään joka reissulla. Siinähän se samalla sitten latautuu tarvittaessa.

Nyt sitten toivotaan, että sähkis saapuisi mahdollisimman nopeasti. Laittelen tuntumia sitten kun kunnolla on puikkoihin päässyt. :cool:

Onnea täältäkin! Sopiiko tiedustella, millaisen diilin sait? Itse sain vastaavasta Opelista sellaisen tarjouksen, että myyjällä ei tainnut olla kovin suurta hinkua saada kauppaa tehtyä.
 
Minulle on ihan sama miten kukakin lataa, mutta eikö tuo nyt periaatteessa ole ihan yhtä "väärin" kun vetää postiluukun kautta johto rappukäytävän pistokkeeseen? Tai ladata autoaan jostain random pistokkeesta talon ulkoseinästä? Tuskin näistäkään on rikoslaissa paljon merkintöjä, mutta ilmeisesti sinusta ok että joku käyttää taloyhtiön yhteistä sähköä?

Varsinkin ongelmia voi tulla jossain pienessä yhtiössä. Tuskin vaikka yhtiön 3 muuta osakasta haluaa maksaa kun yksi lataa autonsa yhteisellä sähköllä?

Ja hallituksen yksi tehtävä on pitää huolta että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti. Ei ehkä ihan reilua jos yksi osakas alkaa vaikka myymään latauspalvelua random tyypeille taloyhtiön sähköllä.

Oot kyllä kujalla! Miten se on sama asia?!

A) Henkilö maksaa autopaikasta ja sen käytöstä sähkön kanssa. Jos ei ole erikseen kielletty sähköauton lataamista, niin sitä ei voi verrata rikokseen. Hän siis maksaa ja saa maksua vastaan vastineeksi jotain.

B) Henkilö vetää asunnostaan pistokkeen rappuun, eikä maksa rapun pistokkeiden sähköistä erillisellä sopimuksella -> rikos, luvaton käyttö. Rikoslaki 28 luku, 7§

On ihan pikkasen eri asia, rautalankaa tässä kohta pitää olla...Ja minusta on todellakin ok käyttää taloyhtiön sähköä silloin kuin erikseen siitä maksan!!

Mutta sinulla on sen verran lennokkaat nuo jutut, että antaa olla...En edes ymmärrä, että mistä tuon sähkömyynti palvelun tähän vedit
 
A) Henkilö maksaa autopaikasta ja sen käytöstä sähkön kanssa. Jos ei ole erikseen kielletty sähköauton lataamista, niin sitä ei voi verrata rikokseen. Hän siis maksaa ja saa maksua vastaan vastineeksi jotain.

Yhtiöjärjestyksessä yleensä määritetään "lämmityspistokepaikan" sopimusehdot ml. käyttö ja hinnoittelu. Yleensä autoilija ei siis maksa oikeudesta käyttää sähköä vaan käyttötarkoitus on määritetty.

Ladatessa syyllistytään siis sopimusoikeudelliseen rikkeeseen vaikka kohtuullisuusnäkökulmasta sillä ei olisi mitään eroa.
 
Onnea täältäkin! Sopiiko tiedustella, millaisen diilin sait? Itse sain vastaavasta Opelista sellaisen tarjouksen, että myyjällä ei tainnut olla kovin suurta hinkua saada kauppaa tehtyä.
Mä ainakaan en saanut sitä kaikkein parasta, kun oli saatava uusi auto alle noin viikon varoajalla, niin ostin paljoa kyselemättä maahantuojan liikkeeseen vasta pian tulossa olevan esittelyauton. Voi olla että hävisin tonnin tai parikin.
 
Yhtiöjärjestyksessä yleensä määritetään "lämmityspistokepaikan" sopimusehdot ml. käyttö ja hinnoittelu. Yleensä autoilija ei siis maksa oikeudesta käyttää sähköä vaan käyttötarkoitus on määritetty.

Ladatessa syyllistytään siis sopimusoikeudelliseen rikkeeseen vaikka kohtuullisuusnäkökulmasta sillä ei olisi mitään eroa.
Jos sitä sähköä käyttää vain lämmittämiseen. Lataa sitte ajosähköt jossaki muualla.
 
Jos sitä sähköä käyttää vain lämmittämiseen. Lataa sitte ajosähköt jossaki muualla.

Usein ainoastaan moottorinlämmitin sallitaan ja ei ole vielä tullut vastaan sähkäriä missä voisi määrittää että lämmitetään ainoastaan mutta jos sellainen löytyy niin mikä ettei.

Nuo ehdot ovat muutenkin välillä hieman erikoiset. Kannattaa vähintään mielenkiinnosta tsekata että minkälaiset ne ovat teidän taloyhtiössä. Saattaa olla että ehdot kieltävät muiden sähkölaitteiden (esim imuri) käyttämisen, tietyn tehoisten moottorilämmittimien käytön, useamman lämmityksen saman päivän aikana, tai tietysti sisätilan lämmityksen jne. Suomalaisilla on jostain syystä suuri tarve vielä varmistaa että kukaan ei saa etua muihin nähden vaikka se tarkoittaisi kaikkien kärsimistä.
 
Yhtiöjärjestyksessä yleensä määritetään "lämmityspistokepaikan" sopimusehdot ml. käyttö ja hinnoittelu. Yleensä autoilija ei siis maksa oikeudesta käyttää sähköä vaan käyttötarkoitus on määritetty.

Ladatessa syyllistytään siis sopimusoikeudelliseen rikkeeseen vaikka kohtuullisuusnäkökulmasta sillä ei olisi mitään eroa.

Ja kuten kirjoitin, että mikäli latausta tai tolpankäyttöä ei ole määritelty, niin sitten...
 
Ja kuten kirjoitin, että mikäli latausta tai tolpankäyttöä ei ole määritelty, niin sitten...

Ja kuten kirjoitin että yleensä määritetään. Jos siellä ei määritetä yhtään mitään niin sitten et tietenkään taloyhtiön pistokkeita saa käyttää, koska sinulla ei ole niihin käyttöoikeutta.. Jatketaanko pitkäänkin vänkäämistä?

Ja suullinenkin sopimus on tietysti riittävä jos olet tehnyt sen taloyhtiön nimenkirjoitusoikeuden omaavan henkilön kanssa.
 
Jos sitä sähköä käyttää vain lämmittämiseen. Lataa sitte ajosähköt jossaki muualla.

Teknisesti ottaen ehkä näin, mutta ulkopuolisen on melko mahdoton todeta että autoa lämmitetään eikä ladata eli latausliittimeen lämpötolpasta menevä johto on aika no-no, mikäli latauksesta ei ole sovittu yhtiön kanssa.
Normaali sisätilalämppäri toki on sitten ihan ok, mutta eihän sitä kannata sähköautoon laittaa.

vielä tullut vastaan sähkäriä missä voisi määrittää että lämmitetään ainoastaan mutta jos sellainen löytyy niin mikä ettei.

Tämä olisi ehkä tehtävissä, jos säätää lämpötolpan kellokytkimen siten, että sähköä tulee vasta n. 15min (tai miten pitkään lämmitys toimiikaan) ennen lähtöä ja autosta on ajastettu lämmitys vastaavasti tai mieluummin hieman ennen. Käytännössä ihan pelleilyä ja lähes mahdoton tehdä uskottavasti systeemiä joka ei lataisi lainkaan (paitsi perinteinen sisätilalämppäri).
 
:D Lämmöksi se sähkö joka tapauksessa muuttuu ennemmin tai myöhemmin. Miksi bensa-autoilija saa ottaa sähköä tolpasta mutta sähköautoilija ei saa? Miksi tässä ei päde tasavertaisuus jos ehdot on samat molemmilla sähköä X tuntia Y wattia?
 
Sitä on ihan pakko yrittää hakea taloyhtiön kanssa kahnausta venyttämällä sääntöjä ja etsimällä porsaanreikiä muutaman sadan euron investointia välttääkseen, samalla kusten muidenkin samassa talossa tulevaisuudessa olevien sähköllä ajavien tilanteet tulehduttamalla koko konsepti kikkailemalla saati tulemalla avoimin kortein mukaan?
 
:D Lämmöksi se sähkö joka tapauksessa muuttuu ennemmin tai myöhemmin. Miksi bensa-autoilija saa ottaa sähköä tolpasta mutta sähköautoilija ei saa? Miksi tässä ei päde tasavertaisuus jos ehdot on samat molemmilla sähköä X tuntia Y wattia?

Ihan samanlaista keskustelua on käyty aiemmin sen puitteissa että miksi sisätilanlämmitintä ei saa käyttää mutta lohkolämmitintä saa käyttää vaikka ne olisivat saman tehoiset. Ja vastaus on että koska se niin lukee yhtiöjärjestyksessä tai vuokrasopimuksessa. Ei siinä sen ihmeempää. Yleensä mutkien oikominen johtuu siitä että on vaikea määrittää tasapuolisia ehtoja tekemättä asiasta liian monimutkaista. Ja jos mitään ehtoja ei määritetä niin jotkut katsovat melkein kansallisvelvollisuudekseen käyttää hyväksi niitä mahdollisimman paljon.

Toimintaympäristö muuttuu (sähköautot) ja yhtiöjärjestyksen muuttaminen tuppaa vaatimaan pari vuotta vähän dynaamisemmassa taloyhtiössä. Muissa menee enemmän aikaa lähestyen ikuisuutta.
 
Köyhää menoa kyllä, onko se uusi auto pakko hankkia jos ei ole edes varaa tolppaan ostaa uutta mittaria vaan pitää yrittää jokaisesta pennistä venyttää? Muutenkin tuollainen mentaliteetti sopii paremmin muualle kuin taloyhtiöön, jos ei osata elää muiden kanssa yhteisillä säännöillä. Samalla tavalla seuraava marmattaa joku toisessa threadissa kun on varannut parhaat saunavuorot, mutta ei koskaan sauno vaan pitää siellä ovea auki ja kuivattaa pyykkiään pukuhuoneessa - miksei sitä lämpöä saisi yhtälailla siihen käyttää (älkää nyt prkl ottako tästä ajatusta pennin venyttäjät, saatte vielä homeeseen jonkun huoneen).

Sen lisäksi, onko oikeasti tämä "parhaat penninvenyttäjän tarjoukset ja taloyhtiön tappelut" nyt tärkein asia sähkö/hybridithreadissa?
 
Miksi bensa-autoilija saa ottaa sähköä tolpasta mutta sähköautoilija ei saa? Miksi tässä ei päde tasavertaisuus jos ehdot on samat molemmilla sähköä X tuntia Y wattia?

Tähän tietysti vaikuttaa se, että on hyvin harvinaista että sähköautoilija hyötyisi mitenkään merkittävästi siitä sähkömäärästä mitä lämmittäjä käyttää. Ääriesimerkkien (erittäin vähän ajava ja tolkuttoman paljon lämmittävä) kohdalla arvot saattavat kohdata, mutta keskiarvoissa ero on varmaan kymmenkertainen ellei ylikin.
 
Oot kyllä kujalla! Miten se on sama asia?!

A) Henkilö maksaa autopaikasta ja sen käytöstä sähkön kanssa. Jos ei ole erikseen kielletty sähköauton lataamista, niin sitä ei voi verrata rikokseen. Hän siis maksaa ja saa maksua vastaan vastineeksi jotain.

B) Henkilö vetää asunnostaan pistokkeen rappuun, eikä maksa rapun pistokkeiden sähköistä erillisellä sopimuksella -> rikos, luvaton käyttö. Rikoslaki 28 luku, 7§

On ihan pikkasen eri asia, rautalankaa tässä kohta pitää olla...Ja minusta on todellakin ok käyttää taloyhtiön sähköä silloin kuin erikseen siitä maksan!!

Mutta sinulla on sen verran lennokkaat nuo jutut, että antaa olla...En edes ymmärrä, että mistä tuon sähkömyynti palvelun tähän vedit
Jos kerran olet sitä mieltä että saat ladata siitä lämmitystolpasta autoasi ja ehdoissa ei kielletä niin miksi sitten ei saisi alkaa myös muille jakelemaan sitä sähköä siitä tolpasta ja perustaa latauspalvelua? Tuskin sitäkään erikseen säännöissä on kielletty joten sehän on sitten ihan yhtä ok kun ladata omaa autoaan?

Kaupassakin olet varmaan sitä mieltä että ihan ok varastaa tavaraa kunhan varastaa vaan pienellä arvolla?

Jos ehdoissa sanotaan että tolpan sähköä saa käyttää vain lämmitykseen niin sitten sitä saa käyttää lämmitykseen eikä muuhun. Tokihan sitä saa koittaa sitten erikseen sopia yhtiön kanssa mitä vaan muuta niin halutessaan.

Nämä nyt sillä oleteuksella että kyseessä on perus tolppa kiinteällä kk hinnalla, eikä sellaista lämmitystolppaa josta maksetaan sähköstä käytön mukaan, mutta tuskin sellaisia juurikaan on?
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaanko pitkäänkin vänkäämistä?

Heitti haasteen :srofl:

1602243634360.jpeg


Ladatkoon ihmiset kuten parhaaksi näkee ja omaan tyyliin sopivasti! Omia latauksia nyt noin 5v ja noin 85 tkm ja rivariyhtiössä ja still going strong! Kannustan siis edelleen alkuperäistä aloittajaa @Ronttosaurus vain hommaamaan sähköauton ilman liiallista pelkoa ja panikointia. Jos lataus yhtiössä epäilyttää, niin kannattanee selvittää asia etukäteen! Go for it!
 
Onnea valinnalle.
Oletko lukenut mun kokemuksia e-208:sta?
Mulla siis Allure + 10” navi ja 3D mittaristo + panoraamakatto + sininen metalliväri + langaton kännykkälataus

Kiitos! Olen lukenut sinun kaikki kirjoitukset e-208 liittyen ja tiedustelin sulta aikaisemmin lämmityksen etäohjauksestakin. Kiitokset vaan hyvistä kirjoituksista ja vastauksista, auttoi omalta osaltaan päätöksen teossa!:cool:

Valitsin tosiaan GT varustelun sekä siihen lisäksi ne mitä enää jäljelle jäi, eli panoraamakatto, langaton lataus jne. Kaikilla mausteilla, vaikka se ei aina järkevää olekaan.

@P.T Luulisin saaneeni ihan hyvän tarjouksen, varsinkin vaihtoautosta. Hetken jouduin tinkaamaan ja pitkin hampain vähän masentuneen oloisena kauppias sitten taipui vastatarjoukseeni. Varsinkin sen mukaan, mitä samanlaisista vaihdokeista pyydetään markkinoilla, ei autokaupalle tuossa jää penniäkään itselle. Lisäksi 0,99% rahoitus ilman muita kuluja ja maksuja. Tarkat summat jätettäköön mainitsematta mutta yllätyin jopa että tuommoiseen diiliin lähtivät. Taitaa olla kovat paineet myydä autoja ulos?:hmm:

edit. korjattu väärinymmärrys
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tällä viikolla ajamassa tuon Allure-version. Monella tapaa ihan kiva ja melunkin puolesta siinä-ja-siinä siedettävä myös motarille. Ratti ja pianokytkimet eivät olleet minun makuuni, kosketusnäyttö tuntui toimivan sujuvasti. Laatuvaikutelma siedettävä, siellä täällä varsinkin ovissa kovaa muovia. Itselleni suurin ongelma oli vakaus suurissa nopeuksissa, todellakin kiikkerä pikkuauto (vrt. 508 sw) :| Ei toki mikään yllätys ja eihän sitä tuollaiseen ole suunniteltu. Tuulisena päivänä oli motarilla aika raskas ajettava, sen verran haki suuntaansa jatkuvasti. Sisarmalleista varsinkin e-C4 saattaa soveltua paremmin pidempänä ja leveämpänä motarikäyttöön. Yhteenvetona hyvä aloitus ja tuttu/turvallinen pösö moottoriltaan sähköisenä, väärä malli vaan minun tarpeisiin. Paljon mukavampi tuo on kuin Mii, mutta ei sen 15+ k€ hintaeron edestä.
 
@P.T Luulisin saaneeni ihan hyvän tarjouksen, varsinkin vaihtoautosta. Hetken jouduin tinkaamaan ja pitkin hampain vähän masentuneen oloisena kauppias sitten taipui vastatarjoukseeni. Varsinkin sen mukaan, mitä samanlaisista vaihdokeista pyydetään markkinoilla, ei autokaupalle tuossa jää penniäkään itselle. Lisäksi 0,99% rahoitus ilman muita kuluja ja maksuja. Tarkat summat jätettäköön mainitsematta mutta sama fiilis tosiaan kuin sinulla, yllätyin jopa että tuommoiseen diiliin lähtivät. Taitaa olla kovat paineet myydä autoja ulos?:hmm:

@VSPTT Kiitos, pitääpä itsekin käydä kysäisemässa tarjous pösöstä. 2008 tosin kiinnostaisi tilojen puolesta enemmän, mutta siihen saattaisi kaivata hitusen lisää tehoa. Corsa kulki ihan mukavasti 100kW:lla.
 
Kävin tällä viikolla ajamassa tuon Allure-version. Monella tapaa ihan kiva ja melunkin puolesta siinä-ja-siinä siedettävä myös motarille. Ratti ja pianokytkimet eivät olleet minun makuuni, kosketusnäyttö tuntui toimivan sujuvasti. Laatuvaikutelma siedettävä, siellä täällä varsinkin ovissa kovaa muovia. Itselleni suurin ongelma oli vakaus suurissa nopeuksissa, todellakin kiikkerä pikkuauto (vrt. 508 sw) :| Ei toki mikään yllätys ja eihän sitä tuollaiseen ole suunniteltu. Tuulisena päivänä oli motarilla aika raskas ajettava, sen verran haki suuntaansa jatkuvasti. Sisarmalleista varsinkin e-C4 saattaa soveltua paremmin pidempänä ja leveämpänä motarikäyttöön. Yhteenvetona hyvä aloitus ja tuttu/turvallinen pösö moottoriltaan sähköisenä, väärä malli vaan minun tarpeisiin. Paljon mukavampi tuo on kuin Mii, mutta ei sen 15+ k€ hintaeron edestä.
Joo sivutuuliherkkyyttä olen myös huomannut etenkin kaksi fillria katolla ajaessa. Kuitenkin merkittävästi vähemmän kuin oli Leafissa. Itse olen pohtinut, että mulla nuo korkeat ja vain 195 kumit ehkä kanssa lisää herkkyyttä. Korostui aika paljon kun taloudellisuusajoon nostin rengaspaineita (enkä muuten ole muistanut laskea takaisin normaalimpaa)
 
Joo sivutuuliherkkyyttä olen myös huomannut etenkin kaksi fillria katolla ajaessa. Kuitenkin merkittävästi vähemmän kuin oli Leafissa. Itse olen pohtinut, että mulla nuo korkeat ja vain 195 kumit ehkä kanssa lisää herkkyyttä. Korostui aika paljon kun taloudellisuusajoon nostin rengaspaineita (enkä muuten ole muistanut laskea takaisin normaalimpaa)
Onhan se ohjaus muutenkin viritetty aika nopeaksi ja koomisen pieneltä tuntunut ratti korosti sitä. 1000 km motaria viikossa ei välttämättä olis kovin kivaa, alluren peruspenkistä en löytänyt ristiselän säätöäkään. Mut kuten sanottu väärä auto minulle ja kävin vain ajamassa voimalinjasta ja melutasosta tuntumaa ottaakseni. e-C4 kiinnostaa varsinaisesti eniten. Perheen kauppakassi-Miin tilalle e-208 kelpais samantien, jos hintaa olis merkittävästi vähemmän. Toki vielä mieluummin e-2008.
 
Tuossa e208:ssa on kyllä tämän hetken sähköautotarjontaan verraten sellainen 7000e liikaa hintaa koko mallistossa.
 
Tuossa e208:ssa on kyllä tämän hetken sähköautotarjontaan verraten sellainen 7000e liikaa hintaa koko mallistossa.
Tuo olisi jo hyvä alennus :) e-208 alkaen 33 960€
Vähän liikaa hintaa tosiaan, kun vw id3 tulisi alkaen 31 900€.

e-2008 olisi (pikku pösöä) isompi, mutta alk. 36 680€. e-2008 vaikutti ihan hyvältä koeajolla.
 
Onnea täältäkin! Sopiiko tiedustella, millaisen diilin sait? Itse sain vastaavasta Opelista sellaisen tarjouksen, että myyjällä ei tainnut olla kovin suurta hinkua saada kauppaa tehtyä.

Ja nyt tajusin että olin ymmärtänyt lauseesi väärin ekaan vastaukseeni. Eli sulla ei ole tullut hyvää tarjousta, mutta tosiaan mulla siis päinvastainen, eli halusi kaupat tehdä silläkin uhalla että tulee lähes takkiin heille siitä vaihdokista.
 
Ja nyt tajusin että olin ymmärtänyt lauseesi väärin ekaan vastaukseeni. Eli sulla ei ole tullut hyvää tarjousta, mutta tosiaan mulla siis päinvastainen, eli halusi kaupat tehdä silläkin uhalla että tulee lähes takkiin heille siitä vaihdokista.
Ammattilainen myyjänä, kun asiakkaalle jää sellainen kuva että diili on tosi hyvä.
 
Lieneekö korkea hinta syynä siihen, että e-208:a on rekisteröity syyskuun loppuun mennessä suomessa vain 14 kappaletta. Sisarmallia Corsaa 19 kpl. En sitten tiedä onko toimitukset kunnolla suomessa vielä alkaneet. Kolmen kuukauden ajalta on rekisteröintejä, Corsassa neljä kuukautta.
 
Mitä vahinkoa siinä tapahtui? Paloi koko talo, pelkkä sulake, jotain muuta.
No taloyhtiön sähköä kului, ei siinä muuta vahinkoa tapahtunut. Ja hallitus haluaa hoitaa asiat mahdollisimman vaikeasti, olisi siitä varmaan voinut laskun ja huomautuksen lähettää ensimmäiseksi.
 
Ammattilainen myyjänä, kun asiakkaalle jää sellainen kuva että diili on tosi hyvä.

Autokauppahan ei ole ikinä hyvä diili jos sille tielle lähdetään, mutta tässä oli kyse siitä että vaihdokista hyvitetään enemmän kuin millä niitä myydään eteenpäin. Onko silloin myyjä kusettanut? Tuskin, mutta ainahan sitä voi astua miinaan. ;)

PS. menee vähän offarin puolelle, pahoittelut siitä.
 
No taloyhtiön sähköä kului, ei siinä muuta vahinkoa tapahtunut. Ja hallitus haluaa hoitaa asiat mahdollisimman vaikeasti, olisi siitä varmaan voinut laskun ja huomautuksen lähettää ensimmäiseksi.

No jo on touhua. Haastemies nyt ei liikkeelle lähde ihan noin vaan. Mitä siinä haasteessa oikein oli, jos voit siis kertoa?
 
Saanko kysyä että mikä vastaava sähköauto sitten maksaisi 26 900€ ? :hmm:

Eihän tuollaista oikein ole...noita väitteitä voi toki hieman perustella ID.3 Purella, 15k€ Seat Miillä ja sillä paljonko eri luokkien autoilla on yleensä hintaeroa. 208 on toki joiltain ominaisuuksilta Puren yläpuolella ja kaikessa ihan eri tasolla kuin Mii.
 
Autokauppahan ei ole ikinä hyvä diili jos sille tielle lähdetään, mutta tässä oli kyse siitä että vaihdokista hyvitetään enemmän kuin millä niitä myydään eteenpäin. Onko silloin myyjä kusettanut? Tuskin, mutta ainahan sitä voi astua miinaan. ;)

PS. menee vähän offarin puolelle, pahoittelut siitä.
No Seat Mii sähköautoa myytiin sen verran halvalla, että pari kappaletta oli aika helppo myydä voitolla pois. Ja onnistuu varmaan vieläkin, jos auto on siitä 2019 erästä ostettu (2000€ halvemmalla).

Onhan tuo parempi Pösö e-208 selvästi liian kallis, kun ei herätä porukassa vastaavia ostohaluja. e-208 kun ei sekään ole mikään kovin iso auto. e-2008 taas tuntui hyvinkin tilavalta.

Ei siis ole vertailukelpoisia, mutta Mii 19 400€ ja id3 31 900€ -2000€. Uskoisin siis, että id3 kyllä myy aivan hyvin, kun hinta on aavistuksen Pösöä maltillisempi.
 
No jo on touhua. Haastemies nyt ei liikkeelle lähde ihan noin vaan. Mitä siinä haasteessa oikein oli, jos voit siis kertoa?
No en mää sitä niin tapausta niin tarkkaan tunne, mutta kyllähän haastemies toimittaa papereita mitkä pitää todisteellisesti saada toimitettua. Varmaan vaadittiin korvaamaan sähkö ja taloyhtiölle aiheutuneet (kohtuuttomat) kustannukset asian selvittelystä. Tai siis kyllähän siitä taloyhtiölle kustannuksia tulee kun hallitus kokoustaa, huoltoyhtiö tarkastaa ja asioita hoidetaan oikeuden välityksellä, mutta onko hallituksen toiminta ollut missään suhteessa taloyhtiölle sähkön kulutuksesta aiheutuvaan vahinkoon ja voiko niitä laskuttaa autopaikan haltijalta? Se on sitä taloyhtiömeinikiä.
 
Saanko kysyä että mikä vastaava sähköauto sitten maksaisi 26 900€ ? :hmm:
Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.

Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.

Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.

Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.

Lisäksi e208:n osalta voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.
 
Viimeksi muokattu:
Lieneekö korkea hinta syynä siihen, että e-208:a on rekisteröity syyskuun loppuun mennessä suomessa vain 14 kappaletta. Sisarmallia Corsaa 19 kpl. En sitten tiedä onko toimitukset kunnolla suomessa vielä alkaneet. Kolmen kuukauden ajalta on rekisteröintejä, Corsassa neljä kuukautta.
Ei niitä ole saanutkaan tuon enempää. Mulla on ehkä Suomen ensimmäinen asiakkaan e-208 ja sain sen vasta vähän reilu kuukausi sitten.
 
Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.

Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.

Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.

Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.

Lisäksi e208:n osalta tulee voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.

No, sanoit että "Tuossa e208:ssa on kyllä tämän hetken sähköautotarjontaan verraten sellainen 7000e liikaa hintaa koko mallistossa. ", mutta et selvästikkään pysty perustelemaan että mihin tällä viittaat. Vertaat aivan eri segmentin autoja keskenään eri varustuksilla ja tekniikoilla, ihan kuin ne olisivat kaikki samalla viivalla. Sanot että "e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan" vaikka se on nimenomaan suunniteltu kaikkia moottorivaihtoehtoja huomioiden, jonka johdosta sähköversiossa on tismalleen saman tilat sisällä kuin sisarissaan. Se miltä auto näyttää, on täysin subjektiivista jokaiselle. Kaikki eivät halua että auto erottuu niin että se olisi tempaistu tieteiselokuvasta.

Mutta, turha tästä on tämän enempää ihmetellä. Jokainen ajakoon sillä mikä itselleen parhaiten sopii, eiköstä vain? :cool::thumbsup:
 
Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.

Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.

Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.

Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.

Lisäksi e208:n osalta tulee voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.
Mä harkitsisin kovasti ID.3 mutta nyt tarjolla olleet mallit oli käytännössä yli 10 000 e kalliimpia tarjoamatta mitään itselle olennaista enempää. Nyt sai vain ID.3 st1 Max, jonka hinta yli 49 000e.

Muut nyt tilattavissa olevat on 58 kWh tai 77 kWh ja niiden hinnat kiipesi perusvarusteillakin yli 44 000 euron kun tein autorakentajalla auton. Silloinkin autoa olisi joutunut odottamaan ja mitään lisäarvoa ei ollut e-208 verrattuna omaan käyttöön.

Halvemmat 45 kWh-mallit tulevat vasta vielä myöhemmin tilattavaksi. Niissä vasta on tulossa ns hinnat alkaen versiot, jotka on lähellä e-208 hintoja.

Pösön omasta mallistosta tosiaan löytyy vastine e-208:lle ja se on esim Allure 100 automaatti noin 23 000 euron hintaan. Joskin edelleen sähköversio on ripeämpi ja jotta edes lähelle samaa käyttömukavuutta niin tarvitsee bensaversio kauko-ohjattavan webaston.
Mutta siis vaikka itsekin jo ostin e-208 niin silti olen samaa mieltä että liian kallis ja se tulee haittaamaan myyntiä Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2 savusi Oslossa, ei onneksi ehtinyt syttyä palamaan.


have confirmed that evaporated or vaporized coolant lead to the odourless “smoke”. The team is now investigating both the cause of the coolant leak, and what lead to its evaporation.

On se hyvä ettei jäähdyttäjänneste leimahtanut tuleen.
 
have confirmed that evaporated or vaporized coolant lead to the odourless “smoke”. The team is now investigating both the cause of the coolant leak, and what lead to its evaporation.

On se hyvä ettei jäähdyttäjänneste leimahtanut tuleen.

Mikäköhän siellä niin kuumana käy että nesteet höyrystyy
 
have confirmed that evaporated or vaporized coolant lead to the odourless “smoke”. The team is now investigating both the cause of the coolant leak, and what lead to its evaporation.

On se hyvä ettei jäähdyttäjänneste leimahtanut tuleen.

:lol: Ei ollut alkuperäisessä uutisessa vielä tuota tietoa.
 
Viikonlopun oli koeajossa ID.3, Turku-Espoo-Turku tourneella. Lyhyesti, auto erittäin hyvä ajaa, "infotantment" puoli kuin ekassa iphone kopiossa, harmillisesti tämän kautta tapahtuu kaikki säädöt.

Eli käynnistyksen jälkeen joudut odottamaan lähes minuutin että että saat näillä +12C syyskeleillä pois kytkettyä tuikitarpeellisen istuinlämmityksen. Ja Turusta lähtiessä kun etsittiin osoitetta "Kylävainionkuja", niin lähin osuma tuli Serbiasta, vaikka pitäisi tulla Espoosta. Peruutuskamera saattaa toimia, kun pakitat pois ruudusta, tai sitten ei. Mutta kääntösäde erittäin pieni, mahtui kääntymään ympäri siinä missä V70 kuski suoritta yksi-kaksi mänööveriä.

Samaten liikennemerkkien automaattitunnistus toimi hyvin, mutta karttadataan perustuva tieto oli lähinnä rasite, tuntui kuin että motarin yli risteävän tien aikana olisi halunnut hiljentää 80km/h. Tuntui kyllä että tämän sai erään asetuksen kautta poiskytkettyä, mutta sen asetuksen nimi ei ollut mitenkään looginen, ja saman nimisiä asetuksia oli kahdessa eri paikkaa eli loppujen lopuksi näiden syy-seuraus -suhde oli selvittämätön.

Rengasmelu oli tietysti yksi juttu 120km/h+ nopeuksissa karkella asfaltilla, jota tietysti korosti se ettei minkäänlaista muuta melua ollut kuultavissa, koeajoyksilössä 19" vanteilla olevat kumit

Vaikka tuossa vehkeessä oli se 200hp+, niin jotenkin pliisulta tuntuu lähtö viivalta e-uppiin verrattuna normi kaupunkinopeuksissa.. 50km/h+ sen jälkeen meni ihan omia menojaan.
 
Viikonlopun oli koeajossa ID.3, Turku-Espoo-Turku tourneella. ...
Hyvin samanlaiset kokemukset, kun muutama viikko sitten sain koeajoon VW Airportin ensimmäisen id.3:n.

Auto oli tukeva ja mukava ajaa, riittävän hiljainen ja riittävän tehokas (204 hp malli), ja ulkonäöltään omaan silmään sopivasti erilainen.

Mutta se käyttöliittymä on aivan karsea. Hipaisukytkimet ratissa ja näytön alla ovat suorastaan hirveitä, en ymmärrä miten ne ovat voineet läpäistä mitään UX-testausta. Myös se varsinainen kosketusnäyttö on sekava ja hankala käyttää, ominaisuuksien ja asetusten löytäminen on hankalaa etkä edes tiedä mihin suuntaan sitä pitäisi swaipata että pääsisi johonkin tiettyyn näkymään.

Sisusta on myös suurelta osin kovaa ämpärimuovia, ei tuntunut 45 k€ autolta. Sekä sisustan että UX:n osalta aikamoinen downgrade ihan tavallisesta Passatista.

Vaikka myyjä teki varsin mukavan tarjouksen sekä 58 kWh että 77 kWh malleista (molempia olisi saanut vielä tänä vuonna), tilasin kuitenkin Model 3:n.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom