- Liittynyt
- 31.01.2017
- Viestejä
- 299
Mä harkitsisin kovasti ID.3 mutta nyt tarjolla olleet mallit oli käytännössä yli 10 000 e kalliimpia tarjoamatta mitään itselle olennaista enempää. Nyt sai vain ID.3 st1 Max, jonka hinta yli 49 000e.Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.
Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.
Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.
Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.
Lisäksi e208:n osalta tulee voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.
Muut nyt tilattavissa olevat on 58 kWh tai 77 kWh ja niiden hinnat kiipesi perusvarusteillakin yli 44 000 euron kun tein autorakentajalla auton. Silloinkin autoa olisi joutunut odottamaan ja mitään lisäarvoa ei ollut e-208 verrattuna omaan käyttöön.
Halvemmat 45 kWh-mallit tulevat vasta vielä myöhemmin tilattavaksi. Niissä vasta on tulossa ns hinnat alkaen versiot, jotka on lähellä e-208 hintoja.
Pösön omasta mallistosta tosiaan löytyy vastine e-208:lle ja se on esim Allure 100 automaatti noin 23 000 euron hintaan. Joskin edelleen sähköversio on ripeämpi ja jotta edes lähelle samaa käyttömukavuutta niin tarvitsee bensaversio kauko-ohjattavan webaston.
Mutta siis vaikka itsekin jo ostin e-208 niin silti olen samaa mieltä että liian kallis ja se tulee haittaamaan myyntiä Suomessa.
Viimeksi muokattu: