Keskustelua hybridiautoista

Luodaan vaan kuva että ei tarvitse käydä mutta sanotaan että kannattaisi käyttää jos ajaa paljon. Koska voisi tarkistaa mitä kuluu ja vaihtaa ajoissa. Koska Teslalla ei ole mitään huoltoa mutta sitten ihmetellään mikä nyt inisee tai ratisee.
 
Eikös Bjorn Nyland jossain videossa jo todennut, että hänen Teslassa on klappia voimalinjassa kun on muutaman kerran kiihdytellyt autolla. Eli Teslan voimalinja ei oikeasti vissiin kestä noita tehoja.

Ehkä tähän liittyen Björnin Tesla on nyt vetoakselin takia huollossa.
 
Bemarissa on 5v takuu autolle ja 6/8 hybridi/täyssähkösysteemille.
(ei tule tosin oletuksena auton mukana vaan pidennetty takuu on lisävaruste, minkä saa usein kaupanpäälle). Jos ei ole uutena otettu sen saa muutamalla sadalla myös käytettyyn mikä on mielestäni ihan ok hinta mielenrauhasta.
Bemarin kolmen vuoden lisätakuu tai oikeammin BMW Turva maksaa hieman alle 1800 euroa, kun puhutaan 5-sarjasta (ml. 530e latausybridi). Voi olla, että kolmos-sarjassa hinta on hieman edullisempi. Ymmärtääkseni moni asiakas hankkii tämän BMW-turvan ainakin pariksi vuodeksi, jolloin hintakin on huomattavasti matalampi. Itsellänikin on nyt harkinnassa, otanko omaan autooni kahden vai kolmen vuoden turvan. Autoa vaihdettaessa lisävuodesta saattaa kyllä olla jossain määrin hyötyä hyvitysarvoa ajatellen.
 
ID.3:ssa on tarkastushuolto kahden vuoden päästä ilman kilometrirajaa. Tarkastushuolto sisältää jarrunesteen ja sisäilmansuodattimen vaihdon.

Ai että, kaksi vuotta PK-seudulla samalla raitisilmasuodattimella ilman kilometrirajaa. Ilma on varmasti raikasta kuin sinappitehtaassa. Eipä sillä, eihän nykypolttomoottoriautojakaan huolleta kuin kahden vuoden välein jos ei kilometrejä tule hirveästi.
 
Ai että, kaksi vuotta PK-seudulla samalla raitisilmasuodattimella ilman kilometrirajaa. Ilma on varmasti raikasta kuin sinappitehtaassa. Eipä sillä, eihän nykypolttomoottoriautojakaan huolleta kuin kahden vuoden välein jos ei kilometrejä tule hirveästi.
Volvossa taitaa olla 60k välein raitisilmansuodattimen vaihto...ja kyllä, taidan vaihtaa sen itse kerran vuoteen vaikkei kilometrejä liiemmin tulekaan (n.15k/v)
 
Volkswagen ID.3:n saa keväällä samaan hintaan kuin Capturin, 29900e kun hankintatuki huomioidaan. Eikä mene yhtään bensaa ja huollossakaan ei tarvi käydä kahteen vuoteen vaikka kuinka ajaisi.
Onko tämä oikeasti lukkoon lyöty hinta? Ja mitähän sillä sitten saa? Oikein kulimallien kulimallin, vai ihan järkevästi varustellun auton. Veikkaan, että tuossa Capturissa on kuitenkin aika hyvät varusteet tuohon hintaan.

Ite oon kahden vaiheilla, että tilais ID.3 Techin. Haluaisin varusteina normaalien juttujen lisäksi ainoastaanTravel Assistin, paremmat popit ja mielellään paremmat penkit. Nykyisillä paketeilla on pakko ottaa vähintään Tech, että saa edes takakaiuttimet! Ihan älytöntä mielestäni. Tiedä sitten, mihin hintaan ensi vuonna saisi tuollaisen, jos varusteita saa itse napsia.
 
Lista skandinaavisissa oloissa järkevästi toimivista plugareista 5 vuoden tai yli takuulla on kohtalaisen lyhyt. Onko muita kuin Seat Leon?
DS, Kia, Hyundai, Ford Mitsubishi, Seat ainakin. Sitten Tesla ja Renault 4 vuotta.
 
Onko tämä oikeasti lukkoon lyöty hinta? Ja mitähän sillä sitten saa? Oikein kulimallien kulimallin, vai ihan järkevästi varustellun auton. Veikkaan, että tuossa Capturissa on kuitenkin aika hyvät varusteet tuohon hintaan.
Ei taida olla tuossa hintaluokassa yhtään kilpailua niin tuskin kummosia varusteita mukana tulee.
Parin vuoden päästä luulisi sähköautojenhintojen olevan jo paljon siedettävämmällä tasolla.
Siinä vaiheessä kun noin 25000€ saa täyssähhön kohtuulissilla varusteilla niin alkaa kauppa käymään.
 
Ei taida olla tuossa hintaluokassa yhtään kilpailua niin tuskin kummosia varusteita mukana tulee.
Parin vuoden päästä luulisi sähköautojenhintojen olevan jo paljon siedettävämmällä tasolla.
Siinä vaiheessä kun noin 25000€ saa täyssähhön kohtuulissilla varusteilla niin alkaa kauppa käymään.
Toivottavasti hinnat tippuu nopeasti. Nyt on kyllä hyvin kalliita niin ei viitsi edes harkita vielä. Mutta josko 10v sisällä tulisi jotain suurempaa keksintöä akkujen suhteen ja hinnat tulisi alas reilusti.
 
Onko tämä oikeasti lukkoon lyöty hinta? Ja mitähän sillä sitten saa? Oikein kulimallien kulimallin, vai ihan järkevästi varustellun auton. Veikkaan, että tuossa Capturissa on kuitenkin aika hyvät varusteet tuohon hintaan.

Ite oon kahden vaiheilla, että tilais ID.3 Techin. Haluaisin varusteina normaalien juttujen lisäksi ainoastaanTravel Assistin, paremmat popit ja mielellään paremmat penkit. Nykyisillä paketeilla on pakko ottaa vähintään Tech, että saa edes takakaiuttimet! Ihan älytöntä mielestäni. Tiedä sitten, mihin hintaan ensi vuonna saisi tuollaisen, jos varusteita saa itse napsia.
vw id3 31 900€ on arviohinta. En tiedä tuleeko myös varusteisiin eroa. Tuossa hinnastossahan on listattu varusteet. Pitäisi olla siis aika hyvin varusteita?

Screenshot_2020-09-27-07-17-04-78_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Jos on 29 900€ (2000€ hankintatuki) niin hintahan on ihan sopivan halpa? Muillekin merkeille ehkä painetta laskea hintaa samalle tasolle?
 
Ei taida olla tuossa hintaluokassa yhtään kilpailua niin tuskin kummosia varusteita mukana tulee.
Parin vuoden päästä luulisi sähköautojenhintojen olevan jo paljon siedettävämmällä tasolla.
Siinä vaiheessä kun noin 25000€ saa täyssähhön kohtuulissilla varusteilla niin alkaa kauppa käymään.
Nettiautosta katsoin 2020 automaatti golfia ja hinta olisi noin 28 900€. Ei se halppis id3 välttämättä olisi kuin noin 1000€ kalliimpi?


Teslahan lupaili taas ilmeisesti 25 000€ sähköautoa, mutta sellaista tuskin kumminkaan tulee :) Mutta totta että laskeehan ne hinnat varmasti ja vaikka 10 vuotta vanhana saa myös halvemmalla, jos tohtii sellaista ostaa (akun takuu 8 vuotta).
 
Nettiautosta katsoin 2020 automaatti golfia ja hinta olisi noin 28 900€. Ei se halppis id3 välttämättä olisi kuin noin 1000€ kalliimpi?


Teslahan lupaili taas ilmeisesti 25 000€ sähköautoa, mutta sellaista tuskin kumminkaan tulee :) Mutta totta että laskeehan ne hinnat varmasti ja vaikka 10 vuotta vanhana saa myös halvemmalla, jos tohtii sellaista ostaa (akun takuu 8 vuotta).
No toi Golffi onkin hybridi, ja ilmeisesti täyssähköistä golffia ei enää saa ollenkaan.
Tosiaan jos toi ID3 tulee noilla varusteilla mitä tuossa aiemmin on kuvankaappauksessa, niin on jo iso asekl oikeaan suuntaan.
Luulen markkinoiden nimenomaan kaipaavat tuollaista Golf/Corolla tyylin sähköautoa edullisella hinnalla. Tuntuu että kaikki uutudet on pelkkiä SUV malleja
 
Nettiautosta katsoin 2020 automaatti golfia ja hinta olisi noin 28 900€. Ei se halppis id3 välttämättä olisi kuin noin 1000€ kalliimpi?


Teslahan lupaili taas ilmeisesti 25 000€ sähköautoa, mutta sellaista tuskin kumminkaan tulee :) Mutta totta että laskeehan ne hinnat varmasti ja vaikka 10 vuotta vanhana saa myös halvemmalla, jos tohtii sellaista ostaa (akun takuu 8 vuotta).

onkohan vuonna 2030 10 vuotta vanha sähköauto vai fossiiliauto vikaherkempi ? Tähän tuskin saadaan vastaus edes Vuonna 2030, niinkuin ei tänäkään päivänä voi absoluuttisella varmuudella sanoa samaa vm 2010 autoista.

Itse pidän paljon suurempana huoltoriskinä turbot, dsg ja muut robottilaatikot, hiukkasloukut kaksoismassavauhtipyörät ym lukuisat, kuin sähkömoottori tai akkupakettia.
Eikä sen akun vaihtaminen mahda kymmeniä tuhansia maksaa sekään, etenkään jos ei sitä akkuvaihtoa vanhaan takuuttomaan tee marmoritiskillä. Jos se riski sitten sattuukin kohdalle, mikä ei tosiaan pitäisi olla mikään normi homma 10 vuotiseen normisähkikseen.

Leafeissa on kai keskimäärää selvästi enempi ollut akkuhuolia huonon lämmönsäätelyjärjestelmän vuoksi, tosin kysynnän vuoksi on myös tarjontaa, tässä suomalaisen toimijan hinnasto:

  • Upgrade to 24kWh, 2700€
  • Upgrade to 30kWh, ~4000€
  • Upgrade to 40kWh, ~5500€
  • Upgrade to 62kWh, ~9990€ (Not performed yet!
Minusta aika houkutteleva ajatus että sen patterin voi tarvittaessa vaihtaa isompaan, lieventäisi ainakin minulla harmitusta. Käsitykseni mukaan ei myöskään läheskään aina joudu koko akkupakettia vaihtamaan, vaan hyvinkin voi riittää yhden moduulin vaihto.
 
Tuleekohan jonkinlainen bisnes vanhojen sähköautojen akkujen päivittämisestä? Eli jos esim. nyt ostaa id3:n ja ajelee sen 10 vuotta niin voisi hyvin olla samaan tilaan mahtuva akku tupla kapasiteetilla saatavilla? Mutta onko vaihto mahdollinen vain estääkö auton softa sen, kun autonvalmistaja haluaa että ostetaan kokonaan uusi auto eikä jotain tarvike akkuja? Tosin ehkä tulee joku eu säädös ympäristön suojelun nimissä että saa vaihtaa akkuja uusiin?

Moottorit tuskin kehittyvät kuitenkaan ihan valtavasti ja nykyiset ovat varmasti riittävä hyviä vielä 30v päästäkin, mutta akku kuitenkin on se auton heikoin lenkki (ellei ruoste sitten syö koria pois ennen sitä)

Jos näin niin joskus 15v päästä voisi ostaa ehkä järkihintaan jonkun 2025 valmistetun sähköauton ja siihen sitten samalla vaihtaa vaan uuden akun jolla saisi rangen johonkin 1000+ kilometriin.
 
Viimeksi muokattu:
onkohan vuonna 2030 10 vuotta vanha sähköauto vai fossiiliauto vikaherkempi ? Tähän tuskin saadaan vastaus edes Vuonna 2030, niinkuin ei tänäkään päivänä voi absoluuttisella varmuudella sanoa samaa vm 2010 autoista.

Itse pidän paljon suurempana huoltoriskinä turbot, dsg ja muut robottilaatikot, hiukkasloukut kaksoismassavauhtipyörät ym lukuisat, kuin sähkömoottori tai akkupakettia.
Eikä sen akun vaihtaminen mahda kymmeniä tuhansia maksaa sekään, etenkään jos ei sitä akkuvaihtoa vanhaan takuuttomaan tee marmoritiskillä. Jos se riski sitten sattuukin kohdalle, mikä ei tosiaan pitäisi olla mikään normi homma 10 vuotiseen normisähkikseen.

Leafeissa on kai keskimäärää selvästi enempi ollut akkuhuolia huonon lämmönsäätelyjärjestelmän vuoksi, tosin kysynnän vuoksi on myös tarjontaa, tässä suomalaisen toimijan hinnasto:

  • Upgrade to 24kWh, 2700€
  • Upgrade to 30kWh, ~4000€
  • Upgrade to 40kWh, ~5500€
  • Upgrade to 62kWh, ~9990€ (Not performed yet!
Minusta aika houkutteleva ajatus että sen patterin voi tarvittaessa vaihtaa isompaan, lieventäisi ainakin minulla harmitusta. Käsitykseni mukaan ei myöskään läheskään aina joudu koko akkupakettia vaihtamaan, vaan hyvinkin voi riittää yhden moduulin vaihto.
Tutulle ostettiin kesällä 2018 uusi ford fiesta. Siinä ei ainakaan ole dsg huolia, kun on perinteinen automaatti.

Tripletissä up/mii/citigo on muutama kait valmistusvikainen akku ollut, mutta toivottavasti ei ole mitään isompaa ongelmaa.

Mun tietääkseni tuollaiset perus autot olisi aika kestäviä (bensa sekä sähkö). Toki vuodet ja kilometrit kuluttaa autoja. Tuo akun päivitys Leafissa vaikka 40kWh taitaa olla järki juttu. Jos siis vanha akku menee rikki tai on jo kulunut vähän liikaa.

Tuossakin toimiva 2014 Leaf 9000€. Jos vaan akun kapasiteetti riittää. Omaan käyttöön riittäisi aika hyvin 40kWh akku ja ehkä siksi nuo vanhat Leafit on aika halpoja (24kWh tai 30kWh).

 
Jos näin niin joskus 15v päästä voisi ostaa ehkä järkihintaan jonkun 2025 valmistetun sähköauton ja siihen sitten samalla vaihtaa vaan uuden akun jolla saisi rangen johonkin 1000+ kilometriin.
En usko että henkilöautoissa range kasvaa noin isoksi. Polttomoottoriautoissakin pääsee tankkaamatta 1000 kilometriä lähinnä joillakin isoilla diesel-autoilla. Tarpeettoman iso polttoainesäiliö vie tilaa, ja akkujen kohdalla tilanne on vielä huonompi, koska energiatiheys on pienempi, puhumattakaan lisäpainosta. Uskon että latausnopeuden kasvattamiseen satsataan enemmän, kunhan tyypillinen range saadaan suht hyväksi.

Tietysti on mahdollista, että tulee samanlainen skenaario kuin oli kännyköissä aiemmin, eli ruvetaan kauppaamaan alkuperäistä suurempia "tehoakkuja". Vähän kyllä suhtaudun epäillen siihen, että vanhaan autoon olisi mahdollista laittaa 10 vuotta myöhemmin selvästi uudempaa akkuteknologiaa. Jotta tuo olisi riittävän halpaa, tuollaisen vaihtoakkupaketin pitäisi olla massatuotannossa. Yksittäiseen autoon räätälöitynä homma olisi niin kallista, että ei kannattane perusritsan kohdalla. Massatuotanto voi olla mahdollista, jos polttomoottoriautot jostain syystä päätetään hylätä lähes tyystin ja siksi sähköautojen käyttöikä pitenee.
 
Kunhan talviaikaankin sähköautossa on range sen ~300km, niin se toisi itselle riittävän mielenrauhan ettei aina tarvitse miettiä, missä saa auton lataukseen. Mitä noihin 1000 km rangeihin tulee, niin en usko minäkään että suuren yleisön autoissa koskaan yleistyvät. Mitä enemmän latausmahdollisuudet eri paikoissa paranevat, sitä pienempi on tarve maksimaalisen suurelle rangelle. Toki varmaan taksikäyttöön ja hyötyajoneuvopuolelle tulee olemaan myynnissä noita long range -malleja.

Konerikkoja ei tulevaisuudessa tule liiemmin olemaan. Sähkömoottori kun on äärimmäisen yksinkertainen ja varmatoiminen kapistus. Toki hapantuvaa ohjauselektroniikkaa on sitäkin enemmän, mutta tuppaahan sitä olemaan polttomoottoriautoissakin.
 
useampi valtio on kait jo päättänyt uusien polttomoottoriautojen tulevista myyntikielloosta, muissakin maissa, tässäkin, siitä puhutaan. Sikäli vaikuttaisi minusta jopa todennäköiseltä että polttomoottoriautot hylätään.

jos on kysyntää, on myös tarjontaa, uskon kyllä että tällaista akkupäivitystä tulee myös muihin autoihin kuin leafiin. Mitsubishin outlander pheviin on ainakin saatavilla akkupäivitys siihen uudempaan isompaan, joskin se on vaatimaton energialisäys. Jotkut ovat siihen vaihtaneet / lisänneet akkukapasiteettia, toistaiseksi kai harrastemielessä, mutta miksei tälle löytyisi myös kaupallista kysyntää.
Tämä tosin mielestäni ainoastaan näihin alkupään vaatimattomalla rangella oleviin sähköautoihin / töpselihybrideihin. Itse en näe lisäarvoa id3 akun suurentamiseen, minä en omalla autollani ikinä kertaakaan ole ajanut lähellekään 1000km päivän aikana, töissä joudun joskus, ja onhan se ihan perseestä, joutui tankkaamaan välissä tai ei. Itselleni yli 500km range ei tuo yhtään lisäarvoa, joskaan en haluaisi kauheasti alle sen 500km myöskään.
 
Tuleekohan jonkinlainen bisnes vanhojen sähköautojen akkujen päivittämisestä? Eli jos esim. nyt ostaa id3:n ja ajelee sen 10 vuotta niin voisi hyvin olla samaan tilaan mahtuva akku tupla kapasiteetilla saatavilla? Mutta onko vaihto mahdollinen vain estääkö auton softa sen, kun autonvalmistaja haluaa että ostetaan kokonaan uusi auto eikä jotain tarvike akkuja? Tosin ehkä tulee joku eu säädös ympäristön suojelun nimissä että saa vaihtaa akkuja uusiin?

Moottorit tuskin kehittyvät kuitenkaan ihan valtavasti ja nykyiset ovat varmasti riittävä hyviä vielä 30v päästäkin, mutta akku kuitenkin on se auton heikoin lenkki (ellei ruoste sitten syö koria pois ennen sitä)

Jos näin niin joskus 15v päästä voisi ostaa ehkä järkihintaan jonkun 2025 valmistetun sähköauton ja siihen sitten samalla vaihtaa vaan uuden akun jolla saisi rangen johonkin 1000+ kilometriin.

Tuo tukisi kestävää kehitystä, sillä
Muu eletroniikka todennäköisesti kestää, joten akku lienee ainoa, mikö tuosta kuolee ajan kanssa vaikkei autolla ajaisi metriäkään.

Saa nähdä sitten 15v päästä jos tässä ajetaan vedyllä tai että nykyisen kokoisilla akuilla ajetaan moninkertainen määrä kilometrejä, että monillako on hinkua vaihtaa 15v/5k€ arvoiseen kulkineeseen akkua 5k€ tms hintaan?
 
En usko että henkilöautoissa range kasvaa noin isoksi. Polttomoottoriautoissakin pääsee tankkaamatta 1000 kilometriä lähinnä joillakin isoilla diesel-autoilla. Tarpeettoman iso polttoainesäiliö vie tilaa, ja akkujen kohdalla tilanne on vielä huonompi, koska energiatiheys on pienempi, puhumattakaan lisäpainosta. Uskon että latausnopeuden kasvattamiseen satsataan enemmän, kunhan tyypillinen range saadaan suht hyväksi.

Tietysti on mahdollista, että tulee samanlainen skenaario kuin oli kännyköissä aiemmin, eli ruvetaan kauppaamaan alkuperäistä suurempia "tehoakkuja". Vähän kyllä suhtaudun epäillen siihen, että vanhaan autoon olisi mahdollista laittaa 10 vuotta myöhemmin selvästi uudempaa akkuteknologiaa. Jotta tuo olisi riittävän halpaa, tuollaisen vaihtoakkupaketin pitäisi olla massatuotannossa. Yksittäiseen autoon räätälöitynä homma olisi niin kallista, että ei kannattane perusritsan kohdalla. Massatuotanto voi olla mahdollista, jos polttomoottoriautot jostain syystä päätetään hylätä lähes tyystin ja siksi sähköautojen käyttöikä pitenee.
Riippuu varmaan lähinnä akkutekniikan kehityksestä. Jos 1000+ tai suuremmankin rangen saa jollain pienellä kevyellä akulla niin miksi ei. Tuskin tässä seuraavan 10 tai 15 v aikana. Mutta ehkä 20v päästä joku on keksinyt jotain uutta. Mieluummin sitä puhelimenkin lataisi kerran kuussa kun kerran päivässä.
 
Ei tule EU-maissa kovin äkkiä polttomoottoriautojen myyntikieltoa, ellei sitten saada koko EU:n tasolla kieltoa ja se ei onnistu. Yksittäiset EU-maat eivät pysty kieltoa tekemään tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatteen vuoksi. Autoilla kun on EU-laajuiset tyyppihyväksynnät, niin jos auto kelpaa myyntiin yhdessä EU-maassa, sen on kelvattava myyntiin kaikissa EU-maissa.

Kyllä polttomoottoriautot aikaa myöten häviävät itsestään kunhan vaan tilalle tulee kohtuuhintaisia sähköautoja. Jos itselle olisi ollut tarjolla vaikka 4000 - 5000 euroa kalliimmalla sähköauto riittävällä rangella ja vastaavilla varusteilla kuin millä bensa-auton speksasin, niin erittäin todennäköisesti tilaukseen olisi mennyt sähköauto. Mutta kun ei ollut niin ehkä vielä yksi kierros bensavehkeellä ennen sähköä.

Suomen tapauksessa todennäköisesti siirtymä polttomoottoriautoista sähköautoihin viivästyy ääliömäisen autojen hintaa nostavan veropoliitikan takia. Ensin siitä syystä, että meillä on vanha autokanta, jonka köyhänä kansana joudumme ajamaan loppuun. Toinen vaara piilee sähköautojen verotuksessa. Siinä vaiheessa kun saavutaan vedenjakalalle, jossa sähköautot alkavat olla enemmistö, hallituksesta löytyy oman elämänsä juttaurpilainen (kts. autoveron jutta-lisä) joka inttää faktoista huolimatta että kyllä ne autot menee kaupaksi vaikka veroja nostaa. Tuon seurauksena vielä joudutaan tekohengittämään polttomoottoriautoja.
 
Saahan tota autojen myyntikieltoa kierrettyä vaikka polttoaineen verotuksella. Ei kukaan osta polttista jos bensaa ei myydä/sen hinta on todella kova.
 
Riippuu varmaan lähinnä akkutekniikan kehityksestä. Jos 1000+ tai suuremmankin rangen saa jollain pienellä kevyellä akulla niin miksi ei. Tuskin tässä seuraavan 10 tai 15 v aikana. Mutta ehkä 20v päästä joku on keksinyt jotain uutta. Mieluummin sitä puhelimenkin lataisi kerran kuussa kun kerran päivässä.
Tuo on vähän liikaa. Mutta Tesla Model S saa (vuoden päästä) 840km ajomatkalla ja 145 000€ hintaan.

Halvin Tesla Model 3 taas 409km ja 50 000€. Ehkä "jo" 10 vuoden päästä hinnat olisi lähempänä 72 500€ (840km) ja 25 000€ (409km).
 
Saahan tota autojen myyntikieltoa kierrettyä vaikka polttoaineen verotuksella. Ei kukaan osta polttista jos bensaa ei myydä/sen hinta on todella kova.
Suomessa ajetaan keskimäärin 14.000km/vuosi autolla. Koska moni ajaa paljon enemmän, tarkoittaa se vastaavasti että Suomessa on paljon autoja joilla ajetaan vähemmän. Alle kymppitonnin vuodessa ajavalle on melko yhdentekevää maksaako bensa 1.5€/l, 2€/l eikä välttämättä vaihda autoa vaikka bensa olisi 3€/l. Tuollaisilla hinnoilla polttoaineen tuottaminen synteettisesti tuulivoimasta käynee ihan kannattavaksi.
 
monillako on hinkua vaihtaa 15v/5k€ arvoiseen kulkineeseen akkua 5k€ tms hintaan?

Kyllähän nytkin korjataan vanhoja pommeja rahalla joka paljon enemmän kuin auton arvo. Kyse on vain siitä että näkeekö kuluttaja järkevämmäksi korjata vai löytyykö rempan hinnalla jotain muuta, monesti ei löydy koska saman hintaiset muut pommit myynnissä ovat täynnä samanlaisia vikoja, ehkä jopa pahempia.
 
Luulenpa että bensiiniä tulee olemaan saatavilla kohtuuhintaan ennen veroja niin kauan kuin polttomoottorikäyttöisiä (oli sitten bensa tai diesel) ajoneuvoja on olemassa ja öljyä ylipäänsä käytetään. Bensiinihän on vain yksi tuote, jota syntyy öljynjalostuksen seurauksena ja tuskin sitä tulevaisuudessa viitsitään "maahan kaataa". Jos vanhat merkit paikkaansa pitää, tämä tarkoittaa sitä, että fossiiliset polttoaineet käytetään "loppuun" kehittyvissä maissa, joissa on vähän löyhemmät rajat saastuttamiselle.

Työkonepuolella ja raskaassa liikenteessä tullaan kuitenkin kulkemaan polttomoottorilla paljon pidempään kuin henkilöautoliikenteessä, joten siinä kun jalostetaan kevyttä polttoöljyjä, samalla erottuu bensiiniä. Samaten monien muovien ja vaikkapa asfaltin valmistus vaatii öljyä, niin ei ole ekologisesti mitenkään kestävää että raakaöljystä jätettäisiin osia käyttämättä.

EDIT: Ja toki pitää muistaa, että polttomoottoria pystyy käyttämään myös ei-fossiilisilla polttoaineilla. Näen kyllä silti että varsinkin henkilöliikenteessä tulevaisuus on sähköautoissa. Sähkömoottorin hyötysuhde on kuitenkin sen verran ylivertainen polttomoottoriin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan varmasti tulevaisuus henkilöautoliikenteessä on sähkössa, mutta bensa-autoja varsinkin tullaan käyttämään vielä pitkään ja jos kielto myydä uusia tulisi vaikka 2030, niin ei se mitenkään tilannetta muuta käytettyjen osalta. Jos ajat 5000km vuodessa 10l kulutuksella ja bensahinta kerrotaan kahdella, eli noin 3e litralta, niin ei se tarkoita kuin 750e euroa lisää per vuosi. Onhan se rahaa, mutta eipä sillä autoa vielä vaihdeta, helpompi on vaan ajella vähämmän.
 
Aivan varmasti tulevaisuus henkilöautoliikenteessä on sähkössa, mutta bensa-autoja varsinkin tullaan käyttämään vielä pitkään ja jos kielto myydä uusia tulisi vaikka 2030, niin ei se mitenkään tilannetta muuta käytettyjen osalta. Jos ajat 5000km vuodessa 10l kulutuksella ja bensahinta kerrotaan kahdella, eli noin 3e litralta, niin ei se tarkoita kuin 750e euroa lisää per vuosi. Onhan se rahaa, mutta eipä sillä autoa vielä vaihdeta, helpompi on vaan ajella vähämmän.
Jep, tämähän on se, jota fanaattisimmat sähköautokiihkoilijat ei millään ymmärrä eli takaisinmaksuaika. Hehkutetaan vaan että sähköllä ajaminen on niin halpaa. Jos kuitenkin otetaan henkilö, jolle auto on puhtaasti väline liikkumiseen paikasta A paikkaan B niin tällainen henkilö saa 3000 EUR investoinnilla itselleen auton, jolla liikkuminen onnistuu. Halvimmat sähköautot taitaa tälläkin hetkellä maksaa hiukan yli 30 000 euroa, niin tuolla 27 000 eurolla huoltaa/korjaa autoa, maksaa ajoneuvoveroa ja ostaa polttoainetta aika törkeät määrät.
 
No, ehkä näille pers'aukisten 3000e autoille on omat keskustelupaikkansa. Kyllä täällä väki on enemmän kiinnostunut tekniikasta ja uutuuksista, joten keskustelu toki pyörii pääosin niissä eikä vanhoissa romuissa.
 
Jep, tämähän on se, jota fanaattisimmat sähköautokiihkoilijat ei millään ymmärrä eli takaisinmaksuaika. Hehkutetaan vaan että sähköllä ajaminen on niin halpaa. Jos kuitenkin otetaan henkilö, jolle auto on puhtaasti väline liikkumiseen paikasta A paikkaan B niin tällainen henkilö saa 3000 EUR investoinnilla itselleen auton, jolla liikkuminen onnistuu. Halvimmat sähköautot taitaa tälläkin hetkellä maksaa hiukan yli 30 000 euroa, niin tuolla 27 000 eurolla huoltaa/korjaa autoa, maksaa ajoneuvoveroa ja ostaa polttoainetta aika törkeät määrät.
No jos nyt olisikin ostamassa uutta golfia dsg:llä, niin ei se hintaero mikään paha olisi?

Hinnastosta halvin 1.0, 27 400€. Ja jos hinnasto vain hyväksytään, niin vw id3 29 900 (sis 2000€ hankintatukea).


Jos taas aikoo ostaa vaikka 3000€ bensa-auton, niin jollekin saattaisi riittää jopa vm2014 Nissan Leaf, joka maksaa 9000€. Paitsi että 6000€ täytyisi ottaa lainaa.

Itse ostin sähköauton vain huvin vuoksi. Saihan sitä kumminkin uuden auton automaatilla. On kyllä vielä varalla 200€ maksanut Citroen C3, jota kesällä vähän korjailin. Kun eihän sitä nyt raaski ostaa mitään vanhaa 3000€ polttista :D Eihän noissa ostoissa siis aina mitään kärkeä ole, mutta jollain täytyy kulkea. Ja kun lataus onnistuu helposti kotona. Mökkikin on niin lähellä, että siellä ei ole pakko ladata.

Tripletti sähköautoa sai 17 900€ uutena, paitsi että on vain 4 paikkainen auto. Kalliimmat on sitten isompia. Seatiin sai vielä viime vuonna 2000€ lisäalennuksen.
 
Bemarissa on 5v takuu autolle ja 6/8 hybridi/täyssähkösysteemille.
(ei tule tosin oletuksena auton mukana vaan pidennetty takuu on lisävaruste, minkä saa usein kaupanpäälle). Jos ei ole uutena otettu sen saa muutamalla sadalla myös käytettyyn mikä on mielestäni ihan ok hinta mielenrauhasta.
Missä bemarissa on 5v takuu autolle? 2v n käsittääkseni kaikissa uusissa bemareissa autolle ja sitten 6/8 akulle.

E: Eikun jaa siis joo puhutaan maksetusta lisätakuusta :D Joo todellakin Bemarissa moinen olla pitää jos meinaa yhtään pidempää pitää. Terveisin F11 ja F31 entinen omistaja. En nyt muista oliko omaan aikaan edes moista turvaa saatavilla, mutta en rastittanut ostaessa. Seuraava omistaja vaan kertoi kauhujuttuja, kun ~100t km ajetun 5-sarjalaisen voimansiirto alkoi palapalalta poksahtelemaan n. 4 vuoden iässä. Laakkonen tykkäsi.

Mutta tämä olikin OT.
 
Viimeksi muokattu:
No, ehkä näille pers'aukisten 3000e autoille on omat keskustelupaikkansa. Kyllä täällä väki on enemmän kiinnostunut tekniikasta ja uutuuksista, joten keskustelu toki pyörii pääosin niissä eikä vanhoissa romuissa.
Toki, mutta kai sähköauto keskusteluun kuuluu myös yleistymisasiat? Ja kun suurin osa auton ostajista on niitä ketkä etsii noita 3000€ autoja niin yleistyminen kestää aika kauan.
 
Seuraava auto voisi olla hybridi/sähkö, mikäli markkinoilla olisi muitakin 7 paikkaisia kuin Prius, semmoista kun ei talouteen tule.
 
Seuraava auto voisi olla hybridi/sähkö, mikäli markkinoilla olisi muitakin 7 paikkaisia kuin Prius, semmoista kun ei talouteen tule.
Ylempänä mainitun Volvo XC 90:n lisäksi uusi Ford Explorer ja Lexus RX L täyttävät paperilla vaatimuksesi. Itse olen katsellut autoa samoilla vaatimuksilla ja noissa kaikissa luettelemissani vaihtoehdoissa on mielestäni isoja puutteita hinta huomioiden. XC 90 ehkä vähiten huono.
 
Taajama-ajossa, varsinkin kodin lähiympäristössä olen huomannut, että mikäli akussa ei ole riittävästi virtaa, ja auto siirtyy käyttämään polttomoottoria niin alkaa ärsyttämään. Taajama, matala ajonopeus ja polttomoottori eivät jotenkin tunnu enää oikealta yhdistelmältä. Tästä syystä pyrin aina pitämään huolen siitä, että auto tulee ladatuksi yön aikana. Kyse ei ole niinkään rahasta, vaan ajattelutavan muutoksesta.
 
Jep, tämähän on se, jota fanaattisimmat sähköautokiihkoilijat ei millään ymmärrä eli takaisinmaksuaika. Hehkutetaan vaan että sähköllä ajaminen on niin halpaa. Jos kuitenkin otetaan henkilö, jolle auto on puhtaasti väline liikkumiseen paikasta A paikkaan B niin tällainen henkilö saa 3000 EUR investoinnilla itselleen auton, jolla liikkuminen onnistuu. Halvimmat sähköautot taitaa tälläkin hetkellä maksaa hiukan yli 30 000 euroa, niin tuolla 27 000 eurolla huoltaa/korjaa autoa, maksaa ajoneuvoveroa ja ostaa polttoainetta aika törkeät määrät.

Miksi vertaat käytettyä uuteen? Seat Mii oli uutena 15ke ja käytetyt Leafit alkaen 10ke.
 
Taas ja jälleen kerran kuulutan tyhmyyttäni. Nyt vihdoin Mii on tulossa kotipihaan ja kysymys lataustavasta. Kotona okt:ssa 3x35a sulakkeet, maalämpö jne ja pari suko-pistoketta katoksessa. Riittääkö normi suko-lataus etelä-suomen talvipakkasilla lämmittämään auton ja lataamaan akun vai pitäiskö asennuttaa jokin kiinteä latausasema? Jos kiinteä niin onko joku yleispätevä mitä voisi suositella?
 
Tilapäislaturilla lataa 1,5kW teholla akkuun. Siitä sitten voi laskeskella riittääkö omalle ajoprofiilille. 10h aikana saa varmaan semmosen vajaa 100km talvirangea.
 
Niinpä tietty, arkipäivisin 30-50km, vkl vaihtelee 0-100km.
Lähinnä riittääkö lämmitysteho pakkasella sukon kautta, jotta auto olisi lämmin pihasta lähtiessä??
 
Taas ja jälleen kerran kuulutan tyhmyyttäni. Nyt vihdoin Mii on tulossa kotipihaan ja kysymys lataustavasta. Kotona okt:ssa 3x35a sulakkeet, maalämpö jne ja pari suko-pistoketta katoksessa. Riittääkö normi suko-lataus etelä-suomen talvipakkasilla lämmittämään auton ja lataamaan akun vai pitäiskö asennuttaa jokin kiinteä latausasema? Jos kiinteä niin onko joku yleispätevä mitä voisi suositella?
Eka Mii:n ostin ilman laturia(johtoa) ja tilasin siihen netistä säädettävän 8A-16A latausjohdon. Voimavirtaan sitten suko adapteri. Tuo netti johto maksaa muistaakseni alkaen 120€.

Kyllä varmaan se 8A johtokin riittää jollain lailla. En kyllä itse muista, että paljonko auton lämmitys vie tehoa. Täällä 3x25A sulakkeet ja mitsu LN35 ilp. Öljyllä sitten käyttövesi ja pesuhuoneen lämmitys.

Mii:n/tripletin maksimilataus taitaa olla 2x16A.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom