Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pyynti taitaa olla ajastettuna 22 astetta. Ilmeisesti toimii niin, että lataa akun täyteen tai vaikka 80% ja lämmittää (tai jäähdyttää) lopuksi auton. Puuttuvan tehon ottaa tosiaan tietysti akusta. Itse en ole vielä lämmittänyt.No keskimääräinen teho riippuu ihan siitä paljonko on pyynti, kauanko lämmittää ja ulkolämpötilasta. 6kW piikkitehon vastus ottaa kylmänä.
No jos nyt olisikin ostamassa uutta golfia dsg:llä, niin ei se hintaero mikään paha olisi?
Hinnastosta halvin 1.0, 27 400€. Ja jos hinnasto vain hyväksytään, niin vw id3 29 900 (sis 2000€ hankintatukea).
Jos taas aikoo ostaa vaikka 3000€ bensa-auton, niin jollekin saattaisi riittää jopa vm2014 Nissan Leaf, joka maksaa 9000€. Paitsi että 6000€ täytyisi ottaa lainaa.
Itse ostin sähköauton vain huvin vuoksi. Saihan sitä kumminkin uuden auton automaatilla. On kyllä vielä varalla 200€ maksanut Citroen C3, jota kesällä vähän korjailin. Kun eihän sitä nyt raaski ostaa mitään vanhaa 3000€ polttista Eihän noissa ostoissa siis aina mitään kärkeä ole, mutta jollain täytyy kulkea. Ja kun lataus onnistuu helposti kotona. Mökkikin on niin lähellä, että siellä ei ole pakko ladata.
Tripletti sähköautoa sai 17 900€ uutena, paitsi että on vain 4 paikkainen auto. Kalliimmat on sitten isompia. Seatiin sai vielä viime vuonna 2000€ lisäalennuksen.
Aivan varmasti tulevaisuus henkilöautoliikenteessä on sähkössa, mutta bensa-autoja varsinkin tullaan käyttämään vielä pitkään ja jos kielto myydä uusia tulisi vaikka 2030, niin ei se mitenkään tilannetta muuta käytettyjen osalta. Jos ajat 5000km vuodessa 10l kulutuksella ja bensahinta kerrotaan kahdella, eli noin 3e litralta, niin ei se tarkoita kuin 750e euroa lisää per vuosi. Onhan se rahaa, mutta eipä sillä autoa vielä vaihdeta, helpompi on vaan ajella vähämmän.
Olisi varsin kätevää, jos paristoautoon saisi liitettyä vaikka kilowattitunnin kokoisen kannettavan akun helposti varavirraksi.
Suomessa ajetaan keskimäärin 14.000km/vuosi autolla. Koska moni ajaa paljon enemmän, tarkoittaa se vastaavasti että Suomessa on paljon autoja joilla ajetaan vähemmän. Alle kymppitonnin vuodessa ajavalle on melko yhdentekevää maksaako bensa 1.5€/l, 2€/l eikä välttämättä vaihda autoa vaikka bensa olisi 3€/l. Tuollaisilla hinnoilla polttoaineen tuottaminen synteettisesti tuulivoimasta käynee ihan kannattavaksi.
Luulenpa että bensiiniä tulee olemaan saatavilla kohtuuhintaan ennen veroja niin kauan kuin polttomoottorikäyttöisiä (oli sitten bensa tai diesel) ajoneuvoja on olemassa ja öljyä ylipäänsä käytetään. Bensiinihän on vain yksi tuote, jota syntyy öljynjalostuksen seurauksena ja tuskin sitä tulevaisuudessa viitsitään "maahan kaataa". Jos vanhat merkit paikkaansa pitää, tämä tarkoittaa sitä, että fossiiliset polttoaineet käytetään "loppuun" kehittyvissä maissa, joissa on vähän löyhemmät rajat saastuttamiselle.
Työkonepuolella ja raskaassa liikenteessä tullaan kuitenkin kulkemaan polttomoottorilla paljon pidempään kuin henkilöautoliikenteessä, joten siinä kun jalostetaan kevyttä polttoöljyjä, samalla erottuu bensiiniä. Samaten monien muovien ja vaikkapa asfaltin valmistus vaatii öljyä, niin ei ole ekologisesti mitenkään kestävää että raakaöljystä jätettäisiin osia käyttämättä.
EDIT: Ja toki pitää muistaa, että polttomoottoria pystyy käyttämään myös ei-fossiilisilla polttoaineilla. Näen kyllä silti että varsinkin henkilöliikenteessä tulevaisuus on sähköautoissa. Sähkömoottorin hyötysuhde on kuitenkin sen verran ylivertainen polttomoottoriin verrattuna.
Itsehän me diesel "kiellettiin".Toivottavasti sähköä veikattaessa ei käy yhtä hassusti kuin dieselin kanssa. Länsimaat vasta pyrkivät kohti sähköä ja Kiina laittaa paukut vetyyn:
Kiina panostaa massiivisesti vetyliikenteeseen – hinnat alas, jakeluketjut kuntoon
Japanilainen autonvalmistaja Toyota ja korealainen Hyundai väläyttävät vetymalleja Kiinan markkinaan.www.tekniikkatalous.fi
Jep. Tuo valikoima on tosiaan aika surkea nyt. En tiedä sitten millainen olisi Hyundai ioniq sähkö käytettynä. Sellaista ei ole tullut ajettua.Siinä on vaan se ongelma, että ei tuollaista Id:tä ole edes olemassa vielä. Hinta on arvio ja mahdollinen saatavuus joskus vuonna 2021. Tällä hetkellä halvin on karvan alle 40 000, eikä niitäkään taida "hyllystä" saada.
Uusi DSG-golf on siinä mielessä erikoinen, että siinä ei ole mitään sellaista vikaa tai ominaisuutta, mikä estäisi pidempääkään ajorupeamaa. Sen sijaan tuo 30 kwh Leaf on lähinnä kaupunkipyörittelyyn sopiva. Ja isompiakkuinen taas kärsii akun ylikuumenemisesta. Ei varmaan kukaan tieten tahtoen osta isolla rahalla joltain osin viallista tai erittäin puutteellista autoa?
Oikeastaan ainoat millään lailla realistiset vaihtoehdot ihan keskivertoajelijan auton korvaajiksi ovat id.3 ja Kia Niro. No ehkä Niro ei niinkään, kun hinta on ennemminkin lähempänä 50 kuin 40 tuhatta. Ja toki uusi pösö 2008, joskin sekin on kulkumatkaltaan aika niukka enemmän ajelevalle. Lataus kuitenkin toimii ilmeisen hyvin. Turha siis ihmetellä heikkoa siirtymistä sähköautoihin, kun ei ole mitään tarjolla sille perus perheautoilijalle.
Toki, mutta kai sähköauto keskusteluun kuuluu myös yleistymisasiat? Ja kun suurin osa auton ostajista on niitä ketkä etsii noita 3000€ autoja niin yleistyminen kestää aika kauan.
No niinpä tietysti se on +22°. Näköjään vain heti tapahtuvalle ilmastoinnille voi määritellä lämpötilan poikkeamaan +22 asteesta. Suurin ärsytyksen aihe on se, että lämpötila menee aina +22°c eikä myöskään muista viimesintä ajomoodia.Pyynti taitaa olla ajastettuna 22 astetta. Ilmeisesti toimii niin, että lataa akun täyteen tai vaikka 80% ja lämmittää (tai jäähdyttää) lopuksi auton. Puuttuvan tehon ottaa tosiaan tietysti akusta. Itse en ole vielä lämmittänyt.
16Ax230V saisi noin 3.7kW.
Eikä toi suhdekaan mikään kiinteä ole, vaikka se st1:n mies siitä niin kovin paasaakin. On siellä öljynjalostamossa vaikka mitä krakkaus, isomerointi, alkylointi, vedytys sun muita vehkeitä millä pääsee säätämään mitä tulee ulos. Jos ei oo bensalle kysyntää, niin voi sen osuutta vähentää, hinnasta ja investoinneista se on lähinnä kiinni. Eikä kaikkea bensaa ja dieseliä edes tehdä raakaöljystä, osa syntetisoidaan maakaasusta.Se että raakaöljyä jalostettaessa sieltä tulee kiinteä osuus muitakin tisleitä kuin bensaa ja dieselöljyä ei tarkoita sitä että se "ylimääräinen" pitäisi vaan polttaa taivaan tuuliin, jo pelkkä isossa voimalassa sen muuttaminen sähköksi ja sen sähkön käyttö sähköautossa on päästöjen kannalta edullisempi ratkaisu kuin sen polttoaineen jakeleminen nestemäisenä ja poltto pienessä yksikössä autossa.
Suomessakin on jo kaksi merkkihuoltojen ulkopuolista pajaa, jotka tekee Leafien akkuremppoja. Vaihtaa moduuleita, kokonaisia alustoja sekä päivittää 24 kWh -> 30, 40 tai 62 kWh.Tuleekohan jonkinlainen bisnes vanhojen sähköautojen akkujen päivittämisestä? Eli jos esim. nyt ostaa id3:n ja ajelee sen 10 vuotta niin voisi hyvin olla samaan tilaan mahtuva akku tupla kapasiteetilla saatavilla? Mutta onko vaihto mahdollinen vain estääkö auton softa sen, kun autonvalmistaja haluaa että ostetaan kokonaan uusi auto eikä jotain tarvike akkuja? Tosin ehkä tulee joku eu säädös ympäristön suojelun nimissä että saa vaihtaa akkuja uusiin?
Moottorit tuskin kehittyvät kuitenkaan ihan valtavasti ja nykyiset ovat varmasti riittävä hyviä vielä 30v päästäkin, mutta akku kuitenkin on se auton heikoin lenkki (ellei ruoste sitten syö koria pois ennen sitä)
Jos näin niin joskus 15v päästä voisi ostaa ehkä järkihintaan jonkun 2025 valmistetun sähköauton ja siihen sitten samalla vaihtaa vaan uuden akun jolla saisi rangen johonkin 1000+ kilometriin.
ID.3 on tullut saataville vasta joitakin viikkoja sitten, joten ei ole ihme, ettei kiinnostavimpia malleja saa heti liikkeestä, vaan pitää tilata. ID.3:n tavallisten mallien hinnat ovat arvioita, mutta itse pitäisin niitä kyllä melko varmoina, kun ne on ilmoitettu sadan euron tarkkuudella. Toisekseen maahantuojan ei kannata laittaa hintoja hinnastosivulle nettiin, jos ei ole aikomusta alkaa oikeasti myydä autoja melko pian.Siinä on vaan se ongelma, että ei tuollaista Id:tä ole edes olemassa vielä. Hinta on arvio ja mahdollinen saatavuus joskus vuonna 2021. Tällä hetkellä halvin on karvan alle 40 000, eikä niitäkään taida "hyllystä" saada.
Toivottavasti sähköä veikattaessa ei käy yhtä hassusti kuin dieselin kanssa. Länsimaat vasta pyrkivät kohti sähköä ja Kiina laittaa paukut vetyyn:
DS, Kia, Hyundai, Ford Mitsubishi, Seat ainakin. Sitten Tesla ja Renault 4 vuotta.
Passat GTE:ssä DSG on kuusivaihteinen märkäkytkin malli, eli ilmeisesti suunnilleen kestävin niistä. Lisäksi lähdöt on sähköllä, jolloin ei tapahdu DSG:itä hajottavaa ryömitystä kytkintä vasten.
Nyt alkaa mennä päätöksenteko taas vaikeaksi. ID.3 Tour varustuksella, vaiko sittenkin karvalakki Tesla model 3... Hinnassa ei pahemmin eroa ja jälkikäteen miettien aiempaa ID.3 koeajoa, niin olihan se autona hieman liian tylsä ja kosketusnäppäinten käyttö oli kaameaa.
Esim. kaasuvaste on kuulemma molemmissa säädetty "lagiseksi" että polttiksista siirtyvien on helpompi ajaa niillä. Itse olen valintaani tyytyväinen.
Tesla kannattaa käydä ajamassa, niin on perstuntumaa päätöksenteon tueksi. Nimittäin innostuksen ohella saattaa myös tuottaa pettymyksen, niin kuin itselle kävi. Tehoa on ja se kiihtyvyys oli alkuun kyllä hienoa. Mutta itselleni se auto siinä voimalinjan ympärillä on vähintään yhtä tärkeä, enkä vaan tykännyt. Meluisa ja jotenkin liian askeettinen. Viihdyin itse paremmin id:n ohjaamossa, vaikka sekin on kaikkea muuta kuin laadukas ja yleellinen. Toki kaikki on kiinni omista mieltymyksistä. Siksi se Tesla kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa.Nyt alkaa mennä päätöksenteko taas vaikeaksi. ID.3 Tour varustuksella, vaiko sittenkin karvalakki Tesla model 3... Hinnassa ei pahemmin eroa ja jälkikäteen miettien aiempaa ID.3 koeajoa, niin olihan se autona hieman liian tylsä ja kosketusnäppäinten käyttö oli kaameaa.
Olisi tosiaan helpompi verrata vaikka 32 000€ id3 vs 50 000€ tesla.Nyt alkaa mennä päätöksenteko taas vaikeaksi. ID.3 Tour varustuksella, vaiko sittenkin karvalakki Tesla model 3... Hinnassa ei pahemmin eroa ja jälkikäteen miettien aiempaa ID.3 koeajoa, niin olihan se autona hieman liian tylsä ja kosketusnäppäinten käyttö oli kaameaa.
Hyvin tuo oma korealainen plugari ainakin viime talven toimi. En ymmärrä mitä erikoista näissä skandinaavisissa oloissa muka on, ettei korealaiset tähän kelpaisi.Tuo skandinaavisissa oloissa toimiva sulkee korealaiset plugarit pois. Mitsu lienee noista ainoa, jonka voi käytännössä hankkia käytettynä (korealaisten lisäksi).
Tour-tason ID.3:n sijaan kannattaisi jo katsella ID.4:sta, kun samaan hintaan saa 77kWh akulla varustetun ID.4:n. Talvirangessa toi Model 3 jää jo aika paljon kun akku on paljon pienempi kuin ID.3:ssa ja ID.4:ssa ja lämpöpumppukin puuttuu.Nyt alkaa mennä päätöksenteko taas vaikeaksi. ID.3 Tour varustuksella, vaiko sittenkin karvalakki Tesla model 3... Hinnassa ei pahemmin eroa ja jälkikäteen miettien aiempaa ID.3 koeajoa, niin olihan se autona hieman liian tylsä ja kosketusnäppäinten käyttö oli kaameaa.
Tesla kannattaa käydä ajamassa, niin on perstuntumaa päätöksenteon tueksi. Nimittäin innostuksen ohella saattaa myös tuottaa pettymyksen, niin kuin itselle kävi. Tehoa on ja se kiihtyvyys oli alkuun kyllä hienoa. Mutta itselleni se auto siinä voimalinjan ympärillä on vähintään yhtä tärkeä, enkä vaan tykännyt. Meluisa ja jotenkin liian askeettinen. Viihdyin itse paremmin id:n ohjaamossa, vaikka sekin on kaikkea muuta kuin laadukas ja yleellinen. Toki kaikki on kiinni omista mieltymyksistä. Siksi se Tesla kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa.
Tuo skandinaavisissa oloissa toimiva sulkee korealaiset plugarit pois. Mitsu lienee noista ainoa, jonka voi käytännössä hankkia käytettynä (korealaisten lisäksi).
Hyvin tuo oma korealainen plugari ainakin viime talven toimi. En ymmärrä mitä erikoista näissä skandinaavisissa oloissa muka on, ettei korealaiset tähän kelpaisi.
Keväältä Moottori-lehden testituloksiaOnhan tuo lämmitysratkaisu harmillinen lyhyttä matkaa ajettaessa. Myönnän kyllä, että noilla siitä huolimatta on aika hyvät mahdollisuudet päästä pienemmällä bensankulutuksella kuin mitsulla tai bensaturbo-plugareilla. Siitä huolimatta Kia/hyundai ovat dieselgatea mahdollisesti seuraavan hybridgaten ytimessä: Polluting plug-in hybrids are the car industry’s “wolf in sheep’s clothing” | Greenpeace UK
Paljonko sitä kobolttia käytetään siellä öljynjalostuksessa vs sähköauton akku? Ei minulla ole mitään käsitystä, mutta skaalasta olisi kiva saada jotain tietoa.Jos öljyfirmat ja maat ei sijoita seuraavan sukupolven energiaratkaisuihin niin konkkaan menevät. Arabiemiraatit teki Dubaista kunnon turistirysän ja vaikka onkin hieno pytinki niin ei taida yksistään riittää.
Tästä öljystä puheenollen tutkailin joskus aiemmin että mihin muuhun tuota kobolttia käytetään, kun sähköautojen akkuja on kovasti kritisoitu sen käyttämisestä ja siten epäsuorasti lapsityövoiman käytön edistämisestä. No mikäs muu käyttökohde sieltä listalta ilmaantuikaan kun öljynjalostus Hämmästyttävää kuinka hyvin öljyfirmat ovat pitäneet asian pimennossa ja jopa kääntäneet sen sähköautojen myynnin vähentämiseksi.
Vastapointteja siihen löytyy että suuri osa saadan uudelleen kierrätettyä ja vain pieni määrä menee hukkaan per barreli öljyä. Mutta niitä barreleita jalostetaan käsittämättömän suuri määrä joka päivä, ja se osa mikä menee hukkaan, menee oikeasti hukkaan. Akuissakaan ei sitä paljoa ole, ja tietääkseni se saadaan kierratysvaiheessa talteen uusiokäyttöä varten.
Maaliskuu 2018 artikkelista:Paljonko sitä kobolttia käytetään siellä öljynjalostuksessa vs sähköauton akku? Ei minulla ole mitään käsitystä, mutta skaalasta olisi kiva saada jotain tietoa.
Jep. Tuo ei tullutkaan mieleen. Id4 1st 48 800€-2000€. Kilpailee jo periaatteessa model y:tä vastaan, joka on taas kalliimpi.Tour-tason ID.3:n sijaan kannattaisi jo katsella ID.4:sta, kun samaan hintaan saa 77kWh akulla varustetun ID.4:n. Talvirangessa toi Model 3 jää jo aika paljon kun akku on paljon pienempi kuin ID.3:ssa ja ID.4:ssa ja lämpöpumppukin puuttuu.
Aina yhtä huvittava väite. 100 autoa päivässä palveleva vetytankkausasema maksaa miljoonan, kun n. 10 autoa päivässä palveleva latauspiste maksaa n. 100000 euroa. Aktiiviharrastajien sähköautoilu S-marketin roskalaiturin pistokkeita hyödyntämällä ja autossa yöpymällä on saanut aikaan erikoisen harhakuvitelman olemassa olevan sähköinfran kelpoisuudesta autojen lataamiseen. Samaan aikaan nestekaasuautoja myydään ja käytetään tyytyväisinä, vaikka infra ja sen tarve on lähes identtistä vetyautoihin verrattuna.Tankkausasemat maksavat mijoonia vs. valmiina oleva pistorasia ja sähköinfra
Aina yhtä huvittava väite. 100 autoa päivässä palveleva vetytankkausasema maksaa miljoonan, kun n. 10 autoa päivässä palveleva latauspiste maksaa n. 100000 euroa. Aktiiviharrastajien sähköautoilu S-marketin roskalaiturin pistokkeita hyödyntämällä ja autossa yöpymällä on saanut aikaan erikoisen harhakuvitelman olemassa olevan sähköinfran kelpoisuudesta autojen lataamiseen. Samaan aikaan nestekaasuautoja myydään ja käytetään tyytyväisinä, vaikka infra ja sen tarve on lähes identtistä vetyautoihin verrattuna.
Lukuja arvioineessa artikkelissa kapasiteetti oli ilmoitettu muistaakseni kiloina tankattua vetyä/päivä kokonaisella asemalla, mutta en tiedä, montako yhtäaikaista tankkaajaa oli ajateltu. 5 kg tankkaus kestää n. 5 minuuttia, joten peräjälkeen 100 auton tankkaus kestäisi vain n. 8,5 tuntia.Montako yhtäaikaista tankkaajaa voi olla tuolla miljoonan maksavalla vetyasemalla?
Lukuja arvioineessa artikkelissa kapasiteetti oli ilmoitettu muistaakseni kiloina tankattua vetyä/päivä kokonaisella asemalla, mutta en tiedä, montako yhtäaikaista tankkaajaa oli ajateltu. 5 kg tankkaus kestää n. 5 minuuttia, joten peräjälkeen 100 auton tankkaus kestäisi vain n. 8,5 tuntia.
Aina yhtä huvittava väite. 100 autoa päivässä palveleva vetytankkausasema maksaa miljoonan, kun n. 10 autoa päivässä palveleva latauspiste maksaa n. 100000 euroa. Aktiiviharrastajien sähköautoilu S-marketin roskalaiturin pistokkeita hyödyntämällä ja autossa yöpymällä on saanut aikaan erikoisen harhakuvitelman olemassa olevan sähköinfran kelpoisuudesta autojen lataamiseen. Samaan aikaan nestekaasuautoja myydään ja käytetään tyytyväisinä, vaikka infra ja sen tarve on lähes identtistä vetyautoihin verrattuna.
varastoida auringosta saatavaa energiaa vedyksi.
Aina yhtä huvittava väite. 100 autoa päivässä palveleva vetytankkausasema maksaa miljoonan, kun n. 10 autoa päivässä palveleva latauspiste maksaa n. 100000 euroa. Aktiiviharrastajien sähköautoilu S-marketin roskalaiturin pistokkeita hyödyntämällä ja autossa yöpymällä on saanut aikaan erikoisen harhakuvitelman olemassa olevan sähköinfran kelpoisuudesta autojen lataamiseen. Samaan aikaan nestekaasuautoja myydään ja käytetään tyytyväisinä, vaikka infra ja sen tarve on lähes identtistä vetyautoihin verrattuna.
Eh, tuo siis pätisi akkuautoihin ja niiden hyötysuhteeseen. Vedyn ensisijainen hyöty on siinä, että kesällä saatavissa oleva energia voidaan tosiaankin varastoida myöhempää käyttöä varten. Sähkön suurimittainen varastointi on mahdotonta.Eli tankata voi vaan kesällä jos aurinko sattuu paistaan?
Itse uskoisin, että ID.3 ottaa varsin ison osan pystyperäisen Golfin myynnistä. Ei varmasti tule olemaan ainakaan marginaali-ilmiö. Farmari-vastinetta ei ID-sarjassa toki vielä ole.Vetykeskustelusta golf vs id kädenvääntöön. Mikä teillä on näkemyksenä % osuuksista v -22 eteenpäin? Kumpi automalli ottaa niskakenkin euroopan markkinoilla? Onko id-sarja vain marginaali-ilmiö tuotantomäärissä vai kahmiiko golfilta markkinat?
Tutustupa hieman tarkemmin noihin nykyisin käytössä oleviin veden pumppaamiseen perustuviin energiavarastoihin. Bonustehtävänä voit etsiä Suomesta sopivan paikan sellaiselle.Onhan se sitten jos on ihan järkyttävä määrä ylimääräistä. Toistaiseksi tilanne ei taida olla ihan niin. Laskeskelin että tarvittaisiin noin 200m2 aurinkopaneeleja että saadaan yksi auto tankattua päivässä. Kilometreiksi muutettuna tämä on reilu 600km. Sama energia laitettuna akkuun antaisi sellaiset 1500km.
Esim. veden pumppaus olisi parempi energian talteenottotapa kuin vedyn tuotanto
Tässä 8v käyttöiällä autolle saatiin 32 kertaa vähemmän kuin sähköauton akkuihin meni. Tuossakin on paljon muuttujia joita voi säätää, mutta näyttää siltä että polttoaine on vähintäänkin kymmenluokkaa pienempi kuluttaja kuin akut. Pitkät turinat löytyy eng täältä r/oil - How much cobalt is used for Desulphurisation?