Keskustelua hybridiautoista

Onko mitään yhtä karttasovellusta, johon olisi kerätty eri palveluntarjoajien pikalaturit? Ylipäätänsä aloin katselemaan tuota suomen laturitarjontaa niin suurinosa näyttää olevan noita pieniä 22kW jotka ei kyllä sovellu matka-ajoon sitten millään. Helsinki-Oulu välillä pari hassua 50kW pistoketta, jos se sattuu olemaan täynnä niin 22kW odottelu vie jo tuntikausia. 100kW latureita en löytänyt yhtään, joskin jostain luin, että niitä pitäisi kyllä olla.
 
 
Kyllä tuo pitää osittain ihan paikkaansa. Miin kiihtyvyys on taitaa olla virallisesti jotain 11-12s luokkaa 0-100km/h välillä, mutta omalta perstuntumalta sanoisin, että kaupunkiympäristössä tuo helposti vastaa jotain 7-8 s normaalia polttisautoa automaatilla. Auto on siis huomattavasti ripeämpi kuin tuo 0-100 arvo antaa ymmärtää.

Koska Miissä on se 0-50km/h nopea, sen jälkeen se hyytyy aivan totaalisesti ja tuollaisen perässä kun kiihdyttelin motarille 120km/h oli kyllä niin tuskan takana että en jäännyt odottelemaan vaan menin ohi.
 
Onko mitään yhtä karttasovellusta, johon olisi kerätty eri palveluntarjoajien pikalaturit? Ylipäätänsä aloin katselemaan tuota suomen laturitarjontaa niin suurinosa näyttää olevan noita pieniä 22kW jotka ei kyllä sovellu matka-ajoon sitten millään. Helsinki-Oulu välillä pari hassua 50kW pistoketta, jos se sattuu olemaan täynnä niin 22kW odottelu vie jo tuntikausia. 100kW latureita en löytänyt yhtään, joskin jostain luin, että niitä pitäisi kyllä olla.
PlugShare - Find Electric Vehicle Charging Locations Near You Kävin e-upilla viimeviikolla Helsingistä Oulussa ja takasin ja tuota käytin apuna. filtterillä 50 ccs pisteet vaan näkyviin ja lataustauolla suunnitelma seuraavaan pätkään. Yleensä tyyliin 150km on tonne ja välissä on tässä mahdollinen pysähdyspaikka, jos kulutus karkaa. Pääsin edes takas jonottamatta yhdellekkään laturille. Ehkä hyvä tuuri. Yleesä katselen lataustauot paikalle jossa on lähellä varapaikka jos alkuperäinen on varattu tai rikki.
 
Koska Miissä on se 0-50km/h nopea, sen jälkeen se hyytyy aivan totaalisesti ja tuollaisen perässä kun kiihdyttelin motarille 120km/h oli kyllä niin tuskan takana että en jäännyt odottelemaan vaan menin ohi.
Ainakin sataseen Mii kiihtyy ihan tarpeeksi ripeästi. Saahan vaikka sen 500 heppaisen Teslankin kiihtymään 120 vauhtiin todella hitaasti, jos vain kuski ei paina kaasua. Eihän tuo Mii nyt ole tarkoitettu pelkkään motariajeluun, mutta väitteet riittämättömälle suorituskyvylle en näe perustetta. Helpommin tuolla liikenteeseen pääsee rampilta mukaan välittömän "kaasuvasteen" ansiosta kuin monella tehokkaammalla polttiksella.
 
Eikös Bjorn Nyland jossain videossa jo todennut, että hänen Teslassa on klappia voimalinjassa kun on muutaman kerran kiihdytellyt autolla. Eli Teslan voimalinja ei oikeasti vissiin kestä noita tehoja.

Edit: kts. video kohdasta 5:25


Mikään voimalinja ei kestä loputtomiin, vetonivelet antautuu tehokkaissa autoissa pienemmillä kilsoilla kun mitä jossain 1.3 tojotas. Toki kuskin ajotyyli vaikuttaa paljon .

Mutta sähkiksessä korostuu kun tehot on sillä sekunnilla kaikki siellä ja ei ole kytintä tms sulakkeena välissä.

Omaan teslaan olen varautunut jo vetarit vaihda jossai välissä. Ku tulee lähdetty aina lämäpohjassa.
 
Ainakin sataseen Mii kiihtyy ihan tarpeeksi ripeästi. Saahan vaikka sen 500 heppaisen Teslankin kiihtymään 120 vauhtiin todella hitaasti, jos vain kuski ei paina kaasua. Eihän tuo Mii nyt ole tarkoitettu pelkkään motariajeluun, mutta väitteet riittämättömälle suorituskyvylle en näe perustetta. Helpommin tuolla liikenteeseen pääsee rampilta mukaan välittömän "kaasuvasteen" ansiosta kuin monella tehokkaammalla polttiksella.

Kyllä, en väitä että mii ei riittäisi arkiajoon, mutta mitä lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille, niin alussa mentiin samaa vauhtia kunnes pikkuhiljaa 50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni ja lopulta 80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä vaikka kaasu oli koko ajan pohjassa.

Toinen asia mikä tuli ilmi niin tuollainen 50km matka motarilla tarkoitti käytännössä kaasupohjassa jos halusi pitää vauhdin siinä suurimassa sallitussa, mikä on toki ihan ymmärrettävää koska eihän tuolla ole huippunopeus kuin 130km/h, mutta pk-seudulla ilman motaria niin aivan huippu auto.
 
Onko mitään yhtä karttasovellusta, johon olisi kerätty eri palveluntarjoajien pikalaturit? Ylipäätänsä aloin katselemaan tuota suomen laturitarjontaa niin suurinosa näyttää olevan noita pieniä 22kW jotka ei kyllä sovellu matka-ajoon sitten millään. Helsinki-Oulu välillä pari hassua 50kW pistoketta, jos se sattuu olemaan täynnä niin 22kW odottelu vie jo tuntikausia. 100kW latureita en löytänyt yhtään, joskin jostain luin, että niitä pitäisi kyllä olla.

A Better Routeplanner
 
Onhan Teslalla aikomusta vaikka mihin, ainakin puheissa. Rajoitteena on enemmänkin se itse prosessi jossa puheesta saadaan oikea tuote, se ns. vaikea osuus. Teslan olisi tärkeä päästä sinne halvempaan hintaluokkaan myös Model 3:lla, se luvattu $35k autokaan ei ole onnistunut. Rahaa tarvittaisiin lisää ja lisää kaikkien lupausten toteuttamiseen, mutta samalla kilpailijatkaan eivät tunnu vain odottelevan enää - eivät muut akkuvalmistajat (joilla on suuri kiinnostus esim. VW:n hankintoja kohtaan), eivätkä muut autovalmistajatkaan.

Toisin sanoen, riittääkö rahat ja aika siihen että Tesla tuottasi kansanauton vs. VW+LG+Panasonic+etc konsortioita vastaan. Siihenhän nämäkin julkistukset kuitenkin haluavat pyrkiä, laskemaan kustannuksia.
Tesla hankki juuri viitisen miljardia rahaa osakeannilla.

Sillä on myös myynnissä jenkeissä $35k Model 3:nen, jonka ostaminen tosin vaatii vähän jumppaamista.
Tehdääs sellainen pieni tarkennus, että "Tesla ei saa kaikkea myytyä mitä linjalta tulee." Suuri kassaongelma johtuu osittain syystä, että S/X myynti on sakannut ja ne on korvannut pienemmän katteen tuotteet 3/Y.

Ne mallit millä rahaa tehtäisiin on vanhoja, eivätkä enää myy kuten aiemmin.
Teslalla ei ole mitään suurta kassaongelmaa. Joka tuollaista väittää, ei tiedä mistä puhuu.
 
Tesla hankki juuri viitisen miljardia rahaa osakeannilla.

Volkswagenin R&D on vuodessa 14,3 miljardia euroa, eli 16,6 miljardia rahaa. Teslan osakeanti riittäisi siis samaan touhuun muutamaksi kuukaudeksi. Ja nyt ei puhuta muutaman kuukauden kisasta. Tästä yhtälöstä puuttuu vielä kokonaan ne muut yhtiöt, joita vastaan Tesla haluaa samalla taistella. Näin pieneksi perspektiiviksi.

Sillä on myös myynnissä jenkeissä $35k Model 3:nen, jonka ostaminen tosin vaatii vähän jumppaamista.

Niin, mikäli se olisi oikeasti kannattava malli, se ei vaatisi tuollaista jumppaamista. Tuohan on olemassa vain jotta voidaan väittää sellaisen olevan olemassa, sitä ei oikeasti haluta myydä.
 
Volkswagenin R&D on vuodessa 14,3 miljardia euroa, eli 16,6 miljardia rahaa. Teslan osakeanti riittäisi siis samaan touhuun muutamaksi kuukaudeksi. Ja nyt ei puhuta muutaman kuukauden kisasta. Tästä yhtälöstä puuttuu vielä kokonaan ne muut yhtiöt, joita vastaan Tesla haluaa samalla taistella. Näin pieneksi perspektiiviksi.



Niin, mikäli se olisi oikeasti kannattava malli, se ei vaatisi tuollaista jumppaamista. Tuohan on olemassa vain jotta voidaan väittää sellaisen olevan olemassa, sitä ei oikeasti haluta myydä.

Tässä kun ei VAG konsernia pyöritetä, niin ehkä kannattaisi katsoa Teslan R&D kustannuksia. Q2 2020 R&D kulut olivat 279 miljoonaa dollaria. Q1 2020 oli 324 miljoonaa. Eli jos puhutaan pelkästä R&D kustannuksesta, niin 5 miljardia riittää muutamaksi vuodeksi tällä tahdilla.
 
Tässä kun ei VAG konsernia pyöritetä, niin ehkä kannattaisi katsoa Teslan R&D kustannuksia. Q2 2020 R&D kulut olivat 279 miljoonaa dollaria. Q1 2020 oli 324 miljoonaa. Eli jos puhutaan pelkästä R&D kustannuksesta, niin 5 miljardia riittää muutamaksi vuodeksi tällä tahdilla.

Tässä kun ei myöskään puhuttu konsernin pyörityksestä, vaan kehityksen budjetista ainoastaan. Ei se Tesla omassa maailmassaan pyöri, vaan sen pitää kilpailla muita vastaan.
 
Tässä kun ei myöskään puhuttu konsernin pyörityksestä, vaan kehityksen budjetista ainoastaan. Ei se Tesla omassa maailmassaan pyöri, vaan sen pitää kilpailla muita vastaan.
Kyllä vain, ja jos Tesla pärjää sillä reilulla miljardilla vuodessa kehityspuolella, niinkuin toistaiseksi on, niin ei ole tarvetta törsätä yhtä paljon kuin VAG.
Sinänsä hämmentävää että VAG ei ole päässyt tämän pidemmälle, vaikka rahaa palaa moninkertaisesti ja sähköautojen valmistus piti olla helppoa.
 
Tesla hankki juuri viitisen miljardia rahaa osakeannilla.

Teslalla ei ole mitään suurta kassaongelmaa. Joka tuollaista väittää, ei tiedä mistä puhuu.

Niin, miksiköhän sitä käteistä tosiaan on pankit täynnä. Sillä voisi ehkä olla positiivinen imagovaikutus jos se tulisi bisneksestä voittona se raha, eikä lainaamalla ja osakeanneilla. Aika 30k-millionaire -tason touhua
 
Suuri osa Teslan "tuotosta" tulee FCA päästökaupasta, jos sitä ei olisi niin aika eri lukemilla mentäisiin pelkkien autojen myynnillä.
 
Koska Miissä on se 0-50km/h nopea, sen jälkeen se hyytyy aivan totaalisesti ja tuollaisen perässä kun kiihdyttelin motarille 120km/h oli kyllä niin tuskan takana että en jäännyt odottelemaan vaan menin ohi.
Joo. Miissä/tripletissä 100km/h->130km/h kiihdytys on hidas. Koska akku kumminkin painaa ja moottorin teho on "vain" 83hv. Tuo kyllä yllättää tripletti kuskinkin, kun 0->50km/h kiihdytys on yllättävänkin nopea, vaikka kiihdyttäisikin noin puolella kaasulla tai vähän reilu. 185 renkaiden pitokin yleensä riittää erittäin hyvin, kun tehoa on niin "vähän". Jaksaa kumminkin vääntää hyvin kaupunkinopeuksissa. Normi auto kiihtyy yleensä vain 25km/h, kun Mii on jo 50km/h vauhdissa :D Toki sillä normi autollakin pääsisi kovempaa, mutta ei vaan jostain syystä ajeta niin (vaihdetaan vaihdetta ym?).

id3 204hv takaveto onkin sitten jo mukavan ripeä.
 
Toki sillä normi autollakin pääsisi kovempaa, mutta ei vaan jostain syystä ajeta niin (vaihdetaan vaihdetta ym?).

Ehkä vähän asian sivusta mutta sähköautoon tottuneena jos joutuu bensa/diesel autolla ajamaan niin se kyllä on jotenkin niin epämukavaa painaa sitä kaasua :D Kauhea hulabaloo kun painaa lapun lattiaan ja lompakko kevenee silmissä, pakokaasuina eetteriin.
 
Kyllä vain, ja jos Tesla pärjää sillä reilulla miljardilla vuodessa kehityspuolella, niinkuin toistaiseksi on, niin ei ole tarvetta törsätä yhtä paljon kuin VAG.
Sinänsä hämmentävää että VAG ei ole päässyt tämän pidemmälle, vaikka rahaa palaa moninkertaisesti ja sähköautojen valmistus piti olla helppoa.
Kerrotko meille muillekin lähteesi, että VAG valmistaa pelkästään sähköautoja ja kaikki muun R&D toiminta on lopetettu. Sun himoitsemalla Teslalla on joku 0.5% markkinaosuus maailman automarkkinoista. Autot pysyy kasassa Home depotin puulistoilla, niin ehkä Teslan kannattaisi panostaa siihen R&D:n vähän enemmän.

Megahyperkasvuyhtiöksi on kummallissta, että Teslan R&D + CapEx menot vaan pienenee kvartaalista toiseen. Ottaen huomioon, että sen pitäisi kuulemma monopolisoida auto-, aurinkosähkö- ja akkuvarastomarkkinat.
 
Sitä (Seatin) Cubra El-Born autoa saakin odotella pitkään.

Facebokista:
"Kiitos yhteydenotosta. Cupra sähköauto tulee myyntiin noin vuoden kuluttua ja toimitukset alkavat loppuvuodesta 2021."

Eli saatavissa ainakin pian vw (id3 ja id4), skoda enyaq ja vaikkapa tesla model 3 sr+ takaveto. Model y kun menee vähän kalliimmaksi.
 
Kerrotko meille muillekin lähteesi, että VAG valmistaa pelkästään sähköautoja ja kaikki muun R&D toiminta on lopetettu. Sun himoitsemalla Teslalla on joku 0.5% markkinaosuus maailman automarkkinoista. Autot pysyy kasassa Home depotin puulistoilla, niin ehkä Teslan kannattaisi panostaa siihen R&D:n vähän enemmän.

Megahyperkasvuyhtiöksi on kummallissta, että Teslan R&D + CapEx menot vaan pienenee kvartaalista toiseen. Ottaen huomioon, että sen pitäisi kuulemma monopolisoida auto-, aurinkosähkö- ja akkuvarastomarkkinat.

En tietääkseni moista ole väittänyt. @burmanm viestiin vastasin jossa vertailtiin VAG:in R&D kuluja Teslan 5 miljardin osakemyyntiin/käteisnostoon. Siinä verrattiin tämän 5 miljardin riittävyyttä VAG:in kuluihin, jossa mielestäni ei ole järkeä, sillä Tesla ei niitä VAG:in kuluja maksa. Oikea vertaus tässä tapauksessa pitäisi tehda Teslan käteisvarantojen kanssa Teslan kuluihin. Kyseenalaistin tätä logiikkaa missä verrataan Teslan käteisvarantoja VAG:in kuluihin. Menee mielestäni ryhmään "Jormalla on 3 omenaa, päättele tästä Auringon ja Jupiterin välinen kulma"
 
Katselin jotain lomaketta eilen netissä mistä saisi varata teslan koeajon. Täyttelin sitä hetken kunnes pääsin sivulle jossa kysytään että missä haluat koeajaa, vaihtoehtoina tampere tai helsinki. Tässä kohtaa suljin selaimen. Aiemmissa vaiheissa ei siis vielä ollut mitään tietoa että vain 2 mahdollista paikkaa koeajolle.

Tänään teslalta on soitettu jo 2 kertaa että millois tulet ajamaan... Ei ensimmäisen soiton kohdalla sitten uskottu etten lähde päiväksi reissulle tuon takia. Saisivat korjata sen lomakkeensa ettei se lähetä tietoja eteenpäin ennenkuin se on täytetty loppuun asti.

ID.3 kanssa pohdituttaa nuo lisävarustevalikoimat. "Kokoa itse autosi" valittavina lisävarusteina on todella heikko kattaus, jos haluaa jonkun tietyn varusteen niin näköjään tarvitsee ottaa mukaan vaikka mitä muuta valitsemalla paketin josta tuo haluttu varuste löytyy ja samalla menettää sitten monta muuta mitä haluaisi.

77kWh, 18" peltivanteet, kaikki ajoavut, lasikatto, AR hud, hierovat penkit ja parhaat ajovalot haluaisi, mutta noita ei taida mitenkään saada samaan autoon. Muilla varusteilla en tee mitään.
 
En tietääkseni moista ole väittänyt. @burmanm viestiin vastasin jossa vertailtiin VAG:in R&D kuluja Teslan 5 miljardin osakemyyntiin/käteisnostoon. Siinä verrattiin tämän 5 miljardin riittävyyttä VAG:in kuluihin, jossa mielestäni ei ole järkeä, sillä Tesla ei niitä VAG:in kuluja maksa. Oikea vertaus tässä tapauksessa pitäisi tehda Teslan käteisvarantojen kanssa Teslan kuluihin. Kyseenalaistin tätä logiikkaa missä verrataan Teslan käteisvarantoja VAG:in kuluihin. Menee mielestäni ryhmään "Jormalla on 3 omenaa, päättele tästä Auringon ja Jupiterin välinen kulma"

Sinänsä hämmentävää että VAG ei ole päässyt tämän pidemmälle, vaikka rahaa palaa moninkertaisesti ja sähköautojen valmistus piti olla helppoa.

Aijaa. Niinkö sanoit. Luin jotain ihan muuta, mutta tää on vähän offtopicia täällä. Niin lopetetaan tähän.
 
En tietääkseni moista ole väittänyt. @burmanm viestiin vastasin jossa vertailtiin VAG:in R&D kuluja Teslan 5 miljardin osakemyyntiin/käteisnostoon. Siinä verrattiin tämän 5 miljardin riittävyyttä VAG:in kuluihin, jossa mielestäni ei ole järkeä, sillä Tesla ei niitä VAG:in kuluja maksa. Oikea vertaus tässä tapauksessa pitäisi tehda Teslan käteisvarantojen kanssa Teslan kuluihin.

Teslan kassalla ja Teslan kuluilla ei ole mitään tekemistä R&D:n kanssa. Se kehitystyö maksaa eikä Tesla saa sitä halvemmalla kuin muutkaan.
 
Teslan kassalla ja Teslan kuluilla ei ole mitään tekemistä R&D:n kanssa. Se kehitystyö maksaa eikä Tesla saa sitä halvemmalla kuin muutkaan.

Huoh... Kokeillaan nyt vielä kerran.

Otit vertailuun VAG:in kehityskulut ja Teslan nostaman 5 miljardia ja mainitsit että tämä riittää vain muutamaksi kuukaudeksi. Kute tässä @Zetbo on myös maininnut:

Kerrotko meille muillekin lähteesi, että VAG valmistaa pelkästään sähköautoja ja kaikki muun R&D toiminta on lopetettu

VAG tekee vielä paljon muutakin kuin sähköautoja. Etkö siis näe että sillä ei ole mitään merkitystä mitä VAG käyttää kehitykseen, sillä he eivät käytä sitä koko summaa sähköautojen kehittämiseen.
 
Aijaa. Niinkö sanoit. Luin jotain ihan muuta, mutta tää on vähän offtopicia täällä. Niin lopetetaan tähän.
Missään ei ole lukenut muun R&D:n lopettamista. Vain viitattiin että VAG:n kehitysbudjetti moninkertainen Teslaan mitä se onkin VAG:n ilmoitettua laittavansa yli 60 miljardia viiden vuoden aikana sähköautojen ja digitalisaation kehitykseen.
 
Monikohan enää kohta ajaa fossiilisilla?


muoks: jostain syystä koko teksti ei näy?

"Iltalehti uutisoi eilen kyselytutkimuksesta, jonka mukaan kaksi kolmasosaa suomalaisista ei aio vaihtaa ikinä sähköautoon, vaan jatkaa bensa- ja dieselautoilla ajamista.

Kyllä! Oikea meininki. Viikonloppuna sillä bensa-autolla sitten ajetaan Makuuniin hakemaan leffa ja ostamaan karkkia. Kunhan nyt on ensin soitettu sinne lankapuhelimella ja varmistettu, että Kuninkaan paluun VHS-kasetti on jo tullut vuokralle."
 
Viimeksi muokattu:
Tesla ja VAG ovat samanlainen pari kuin Apple ja Nokia aikoinaan. Säästää huomattavasti kehityskustannuksissa ja tekee kehityksestä nopeaa kun ei ole niin paljoa historiaa ja jääriä talossa.
En nyt sanoisi. Itse vertaisin VAGia pikemminkin vaikkapa kännykkämaailman Samsungiin. Sanoisin, että VAG on tällä hetkellä vahva kakkonen sähköautojen kehittämisessä. Jotain kertoo jo se, että MEB-platformia myydään muillekin toimijoille, kuten Fordille.
 
Reilu viikko ajeltu RAV4 PHEV:llä. Vailitettavat asiat: 1) Sähkönkäyttödataa ei saa esille oikein mitenkään. Mittaristoon saa näkymään kulutuksen nollauksesta tai kyseiseltä ajolta, oikeastaan mitään muuta ei saa. 2) EV mode ei takaa, että polttomoottori pysyy seis. Lähes joka pidemmälle (> 10 km) matkalle polttis käy lämmityskäytön ja kuluttaa nelisen desiä bensaa. Ei ole vielä oikein selvää mikä käynnistyksen triggaa. 3) Latauksen ja lämmityksen ajastukset ovat hankalasti asetettavia ja nähtävästi eivät toimi hyvin yhteen. Lataa nyt -asetuksen käyttö ei sitten lämmitä seuraavasta ajastuksesta. Tämä vaatii lisää virittelyä, josko tolkku tulisi vaikka asettamalla vain latausaikataulu mittaristosta ja lähtölämmitys kännykkäsovelluksella...

Noin viikon ajalta (sähkö ei ole riittänyt kaikille ajoille ilman extrakäynnistyksiäkään), Total distance: 508.417 km, Fuel consumption: 8.01 l, 1.58 l/100 km.

Muuten sitten, no, melkolailla sama auto se on kuin edellinenkin Ravi, vain hienoisia viilauksia vakkarin ja navin toiminnassa. Kulku tuntuu vähän pehmeämmältä ja hiljaisemmalta.
 
Kyllä, en väitä että mii ei riittäisi arkiajoon, mutta mitä lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille, niin alussa mentiin samaa vauhtia kunnes pikkuhiljaa 50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni ja lopulta 80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä vaikka kaasu oli koko ajan pohjassa.

Toinen asia mikä tuli ilmi niin tuollainen 50km matka motarilla tarkoitti käytännössä kaasupohjassa jos halusi pitää vauhdin siinä suurimassa sallitussa, mikä on toki ihan ymmärrettävää koska eihän tuolla ole huippunopeus kuin 130km/h, mutta pk-seudulla ilman motaria niin aivan huippu auto.
En ihan tajunnut mitä tuossa motarin kiihdytysrampilla (?) tapahtui.

Näitä en tajunnut:
"...lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille..." (Mii on edellä)

"...50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni..." (Mii on edelleen edellä)

"...80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä..." (Nyt Mii onkin yhtäkkiä perässä)

Ohititko kiihdytysrampilla Miin siinä "... lopulta 80 jälkeen..." vai oliko niitä kiihdytyksiä kaksi erillistä?


Ihmettelin myös, että miksi Miillä pitäisi motarilla mukamas ajaa "käytännössä kaasupohjassa" pitääkseen vauhdin suurimmassa sallitussa. Olen huhtikuusta asti ajanut ihan kaikki ajot Miillä, ja sen perusteella suurin sallittu (sekä 130 mittarissa) sujuu melko kevyellä kaasulla tehomittarin näyttäessä 2/10 - 5/10, eli noin 20 - 50 % riippuen mäistä.

Jos kyseessä olisi polttomoottoriauto, jonka huippunopeus rajoittuisi tehojen takia 130:een, niin ymmärtäisin kaasupohjat ja nopeuden ylläpidon työläyden. Mii sen sijaan on yksivaihteinen sähköauto, joka tehojen ja korin puolesta kulkisi 170 - 180 km/h, mutta sähköinen rajoitin tyssää menon, kun mittarinopeutta on tasan 135. Lämä lattiassa kiihdyttäen tehomittari näyttää juuri ennen tuota rajaa 100 %. Sitten tehomittari lörpähtää alle sekunnissa noin 30 %:iin nopeuden jämähtäessä samalla 135:een oli kyseessä ala- tai ylämäki.

Eco-tilassa motariajo on Miillä raskaan tuntuista epäherkemmän kaasuvasteen ja suurimman sallitun tuntumaan rajoitetun nopeuden takia. Tuon Eco-tilan nopeusrajoituksen voi tarvittaessa ohittaa painamalla polkimen liikeradan lopussa olevan vasteen yli, jolloin mittarinopeus nousee siinäkin ajotilassa 135:een asti.

Normaaliajotilassa Miillä voi polkimella ajaa vaivattomasti 130:n mittarinopeutta vaikka olisi mäkiä. Jos taas haluaa pedaalilla ajaa 135 mittarissa niin, ettei hetkeksikään laske 134:ään, niin silloin joutuisi ajamaan kaasu pohjassa, mikä kävisi pidemmän päälle rasittamaan. Kätevintä on tuossa tarpeessa asettaa vakkari 135:een ja antaa auton säädellä tehoja. Näin nopeus pysyy ylämäistä huolimatta 135:ssä. Melu ei vaihtele, mutta tehomittari elää omaa elämäänsä 20 - 50 %:n välillä.
 
En ihan tajunnut mitä tuossa motarin kiihdytysrampilla (?) tapahtui.

Näitä en tajunnut:
"...lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille..." (Mii on edellä)

"...50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni..." (Mii on edelleen edellä)

"...80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä..." (Nyt Mii onkin yhtäkkiä perässä)

Ohititko kiihdytysrampilla Miin siinä "... lopulta 80 jälkeen..." vai oliko niitä kiihdytyksiä kaksi erillistä?


Ihmettelin myös, että miksi Miillä pitäisi motarilla mukamas ajaa "käytännössä kaasupohjassa" pitääkseen vauhdin suurimmassa sallitussa. Olen huhtikuusta asti ajanut ihan kaikki ajot Miillä, ja sen perusteella suurin sallittu (sekä 130 mittarissa) sujuu melko kevyellä kaasulla tehomittarin näyttäessä 2/10 - 5/10, eli noin 20 - 50 % riippuen mäistä.

Jos kyseessä olisi polttomoottoriauto, jonka huippunopeus rajoittuisi tehojen takia 130:een, niin ymmärtäisin kaasupohjat ja nopeuden ylläpidon työläyden. Mii sen sijaan on yksivaihteinen sähköauto, joka tehojen ja korin puolesta kulkisi 170 - 180 km/h, mutta sähköinen rajoitin tyssää menon, kun mittarinopeutta on tasan 135. Lämä lattiassa kiihdyttäen tehomittari näyttää juuri ennen tuota rajaa 100 %. Sitten tehomittari lörpähtää alle sekunnissa noin 30 %:iin nopeuden jämähtäessä samalla 135:een oli kyseessä ala- tai ylämäki.

Eco-tilassa motariajo on Miillä raskaan tuntuista epäherkemmän kaasuvasteen ja suurimman sallitun tuntumaan rajoitetun nopeuden takia. Tuon Eco-tilan nopeusrajoituksen voi tarvittaessa ohittaa painamalla polkimen liikeradan lopussa olevan vasteen yli, jolloin mittarinopeus nousee siinäkin ajotilassa 135:een asti.

Normaaliajotilassa Miillä voi polkimella ajaa vaivattomasti 130:n mittarinopeutta vaikka olisi mäkiä. Jos taas haluaa pedaalilla ajaa 135 mittarissa niin, ettei hetkeksikään laske 134:ään, niin silloin joutuisi ajamaan kaasu pohjassa, mikä kävisi pidemmän päälle rasittamaan. Kätevintä on tuossa tarpeessa asettaa vakkari 135:een ja antaa auton säädellä tehoja. Näin nopeus pysyy ylämäistä huolimatta 135:ssä. Melu ei vaihtele, mutta tehomittari elää omaa elämäänsä 20 - 50 %:n välillä.

Kaveri jäi Mii:llä rampille ja minä liityin moottoritien oikealle kaistalle ja kaveri sitten siirtyi mun perässä sitten motarille kun olin mennyt hänestä ohi.

Se tuntuu siltä että pitää ajaa kaasu pohjassa (huonosti ilmaistu) sillä jos nopeus vähän putoaa (päästän nopeampia ohi ja pudotan vauhtia esim 100km/h), pitää kaasua painaa "paljon" että se jaksaa taas kerätä vauhdin sinne 120km/h ja kiihtyminen on hidasta verrattuna tuohon 150hv bensa-autoon. Sanotaan näin että 80 tiellä huomattavasti mukavampi ajaa ja ymmärrän kyllä tuon täysin sillä eihän tuota ole motarille tarkoitettu vaikka sillä sielläkin pärjää kunhan ymmärtää sen rajoitukset.
 
Mercedes W123 omistajana sanoisin että kaasu pohjassa ajaminen motarilla on lähes yhtä kevyttä kuin ajaa vakkarilla.
 
Tehdääs sellainen pieni tarkennus, että "Tesla ei saa kaikkea myytyä mitä linjalta tulee." Suuri kassaongelma johtuu osittain syystä, että S/X myynti on sakannut ja ne on korvannut pienemmän katteen tuotteet 3/Y.

Ne mallit millä rahaa tehtäisiin on vanhoja, eivätkä enää myy kuten aiemmin.

... paitsi että ne on saaneet jatkuvia päivityksiä eikä ne ole vanhoja tekniikaltaan, ne on "vanhoja" vain korin muotoiluiltaan. Jossa ei kuitenkaan ole mitään vanhanaikaista.

Toki monet asiakkat on tietämättömiä eikä tajua tätä.

Suurimmaksi S-malliin myynnin vähenemissyyksi silti väitän sitä, että aiemmin oli PAKKO ostaa se S jos halusi teslan. Moni osti aiemmin S-mallin koska halusi Teslan, vaikka pienempikin olisi riittänyt

Nyt kun vaihtoehto ostaa 3 on olemassa, porukka joka ei tarvi isoa autoa ostaa sen kolmosen eikä S:ää
 
Viimeksi muokattu:
En nyt sanoisi. Itse vertaisin VAGia pikemminkin vaikkapa kännykkämaailman Samsungiin. Sanoisin, että VAG on tällä hetkellä vahva kakkonen sähköautojen kehittämisessä. Jotain kertoo jo se, että MEB-platformia myydään muillekin toimijoille, kuten Fordille.

Ehkä, mutta tuotekehityksen ja yrityskulttuurin suhteen uskoisin analogian olevan ihan toimiva. VW on mammutti, joka koostuu erillisten merkkien massiivisista, byrokraattisista tuotekehitysosastoista, jotka työskentelevät paljolti toisistaan erillään, ratkomassa erillisiä ongelmia. Teslalla on pienet ja ketterät kehitystiimit, joissa hyvin rajallinen joukko alan huippuja ratkoo ongelmia ilman historiallista painolastia. Näistä lähtökohdista on täysin mahdollista, että toinen organisaatio kuluttaa kymmenenkertaisen määrän rahaa mutta ei siltikään tavoita toisen kehitystahtia.
 
Missään ei ole lukenut muun R&D:n lopettamista. Vain viitattiin että VAG:n kehitysbudjetti moninkertainen Teslaan mitä se onkin VAG:n ilmoitettua laittavansa yli 60 miljardia viiden vuoden aikana sähköautojen ja digitalisaation kehitykseen.
VW on juuri julkaissut MEB-alustansa. ID3 ja ID4 on virallisesti esitelty. Se ei ole kuulemma ihmeellistä erään Teslafanin mukaan. Samaan aikaa Teslan uusin malli Y pysyy kasassa jollain Home depotin puulistalla ja muutenkin työnjälki on jotain 80-luvun Trabantin luokkaa.

Ei 30-50ke autoja voi suunnitella samallalailla, kun muutaman vuoden kestäviä puhelimia. Auton pitää pysyä jotenkin kasassa vuosikymmeniä ja ala on erittäin kilpailtu ja sen vuoksi vähä katteinen.
 
Suurimmaksi S-malliin myynnin vähenemissyyksi silti väitän sitä, että aiemmin oli PAKKO ostaa se S jos halusi teslan. Moni osti aiemmin S-mallin koska halusi Teslan, vaikka pienempikin olisi riittänyt

Nyt kun vaihtoehto ostaa 3 on olemassa, porukka joka ei tarvi isoa autoa ostaa sen kolmosen eikä S:ää
Kyllähän tuon S:n ja X:n myynti sakkaa aika reilusti. Mm. norjassa samaan aikaan kun saman hintainen e-Tron keikkuu suurilla myynneillä koko autotilaston kärjessä, niin kumpikaan Teslan malli ei mahdu edes 20 myydyimmän auton joukkoon. Eli ei selity sillä, ettei ihmiset ostaisi hintavia tai isoja sähköautoja.
 
... paitsi että ne on saaneet jatkuvia päivityksiä eikä ne ole vanhoja tekniikaltaan, ne on "vanhoja" vain korin muotoiluiltaan. Jossa ei kuitenkaan ole mitään vanhanaikaista.

Eihän S:n alustakaan ole suuria muutoksia saanut? Kaikki alusta komponentit taitavat olla edelleen ilman suuria muutoksia. Lähinnä moottoripäivityksiä ja muutamia akkupäivityksiä on tullut. Samoin sisusta on pysynyt melkein muuttumattomana, mittaristo laahaa Audin 2016-mallien Virtual Cockpittien jäljessä. Eli kyllä se auto vanhenee muutenkin kuin kahden komponentin osalta, eikä Tesla ole tehnyt näihin asioihin mitään.
 
VW on mammutti, joka koostuu erillisten merkkien massiivisista, byrokraattisista tuotekehitysosastoista, jotka työskentelevät paljolti toisistaan erillään, ratkomassa erillisiä ongelmia. Teslalla on pienet ja ketterät kehitystiimit, joissa hyvin rajallinen joukko alan huippuja ratkoo ongelmia ilman historiallista painolastia.

VAGin MEB-platform taitaa tulla yhdeltä tiimiltä tosin ja sitä voidaan käyttää useammassa autossa. Samoin akkuteknologiassa tuskin on erillisiä yhtiön sisäisiä ratkaisuja. Eli näissä komponenteissa kyllä ne ovat erittäin vertailukelpoisia. Toki VAGilla on enemmän malleja, joten R&D:n menee rahaa kun jokainen tiimi rakentaa eri korimuotoilun, suunnittelee sisustan ergonomiaa (tähän Tesla ei koe tarvitsevansa rahaa - kyllähän nyt insinööri osaa pierut kaiuttimista soittaa, se kelpaa) ja vastaavia. Niinpä eri brandeilta löytyy eri ostajakunnalle myös eri tuotteita, joiden avulla saadaan myytyä enemmän autoja ja kappas kummaa, se vaikuttaakin siihen paljonko voidaan laittaa seuraavaan rahaa.
 
Eihän S:n alustakaan ole suuria muutoksia saanut? Kaikki alusta komponentit taitavat olla edelleen ilman suuria muutoksia. Lähinnä moottoripäivityksiä ja muutamia akkupäivityksiä on tullut.

Kaikki elektroniikka on mennyt myös aika lailla täysin uusiksi, ehkä pariinkin kertaan.

Alustastakin on oleellisia osia mennyt pariin kertaan uusiksi, ensin tuli neliveto joka vatii pakolla muutoksia siihen,
ja viime vuonna tuli uusi tietokoneohattu jousitus:


Samoin sisusta on pysynyt melkein muuttumattomana, mittaristo laahaa Audin 2016-mallien Virtual Cockpittien jäljessä. Eli kyllä se auto vanhenee muutenkin kuin kahden komponentin osalta, eikä Tesla ole tehnyt näihin asioihin mitään.

Tuijotat vaan asioita, jotka näkyy päällepäin, et sitä mitä pellin alla on muuttunut.

Käytännössä kaikki muu siellä ohjaamossa on muuttunut paitsi se fyysinen muovi ja näyttöpaneeli. Se, mitä siellä näyttöpaneelissa näkyy on muuttunut uusien softaversiodien myötä ja uusi elektroniikkarauta on mahdollistaneet sille softalle ominaisuuksia jotka vanhalla raudalla ei olleet mahdollsia.


Ero ensimmäisten ja nykyisten model S:ien välillä on käytännössä samaa luokkaa kuin ero 2008- ja 2012-vuosimallien Macbook Pro-koneiden välillä; Ulkoa samannäköinen, sisältä (melkein) kaikki muuttunut
 
Alustastakin on oleellisia osia mennyt pariin kertaan uusiksi, ensin tuli neliveto joka vatii pakolla muutoksia siihen,
ja viime vuonna tuli uusi tietokoneohattu jousitus:

Alustan geometria noiden elektrekin postauksien perusteella näyttää olevan identtinen, joten ei sinne varsinaisesti kovin suuria muutoksia ole tullut ajettavuuteen. Ei myöskään ilmeisesti korin jäykkyyteen, joka vaikuttaa jälleen kerran alustaan. Hyvin pieneltä tuo päivitys vaikutti tuon postauksen perusteella, samalta kuin kliksuttelee Volkswagen Poloon kyseisen lisävarusteen. Toki Elektrekin arvo lähteenä on mitä on, eli liikaa siitä ei pidä toki vetää johtopäätöksiä.

Autot ovat edelleen erittäin mekaanisia ratkaisuja ja jos ne mekaaniset osat eivät muutu, niin ei se autokaan kehity.

Tuijotat vaan asioita, jotka näkyy päällepäin, et sitä mitä pellin alla on muuttunut.

Ongelma on siinä, että jos asiat eivät näy eivätkä tunnu päällepäin, niin mitä hyötyä on siitä että joku päivitti taustalle uuden tietokoneen? Kun siellä ohjaamossa se ihminen nimenomaan käyttää ja näkee niitä päällepäin näkyviä asioita. Eivätkä pelitkään muutu paremmaksi sillä että joku heittää sinne hieman uutta polygonia HUDiin, jos juoni on edelleen yhtä kujalla.

Toki ostajat näyttävät sen ymmärtäneen lopulta? Riittääkö Teslalla paukut S:n ja X:n uudelleen suunnitteluun on sitten toinen tarina.
 
Kaveri jäi Mii:llä rampille ja minä liityin moottoritien oikealle kaistalle ja kaveri sitten siirtyi mun perässä sitten motarille kun olin mennyt hänestä ohi.

Se tuntuu siltä että pitää ajaa kaasu pohjassa (huonosti ilmaistu) sillä jos nopeus vähän putoaa (päästän nopeampia ohi ja pudotan vauhtia esim 100km/h), pitää kaasua painaa "paljon" että se jaksaa taas kerätä vauhdin sinne 120km/h ja kiihtyminen on hidasta verrattuna tuohon 150hv bensa-autoon. Sanotaan näin että 80 tiellä huomattavasti mukavampi ajaa ja ymmärrän kyllä tuon täysin sillä eihän tuota ole motarille tarkoitettu vaikka sillä sielläkin pärjää kunhan ymmärtää sen rajoitukset.
Ok, nyt ymmärrän. Eipä tullut mieleen, että olisitte olleet jo noin pitkällä rampissa, koska puhuttiin vasta 80:n nopeuksista. Se oli ilmeisesti todella lyhyt ramppi, koska pystyit liittymään jo siinä vaiheessa kun nopeus oli vasta ylittänyt 80:n. Meinaan kesällä Mii kiihtyi tasamaalla 80:een 91 metrin matkalla. Rampit tuppaavat tavallisesti olemaan alamäkeen, niin matkaa tarvitaan vielä tuotakin vähemmän.

Se on selvää, että Miillä nopeuden nosto 100 -> 120 (6 s) kestää noin tuplasti sen mitä 150 hv autolla "kolmosella". Kiihtyvyys on siis noissa nopeuksissa samaa luokkaa kuin 150 hv:lla vaihdetta vaihtamatta - eli ihan riittävä tavalliseen motariajoon ilman vastaantulijoita. Etenkin kun ei ole kovin vaivalloista eikä minkään kuuloista painaa lappua lattiaan kuudeksi sekunniksi. Olisi aivan eri asia kepittää ja karjuttaa jotain 61 kW:n nelosbensaa kolmosvaihteella vastaavan kiihtyvyyden saavuttamiseksi.
 
Toyota Yariksesta Miihin siirtyneiden kuskien fiilistely hyvästä kiihtyvyydestä jaksaa aina huvittaa.
 
Toyota Yariksesta Miihin siirtyneiden kuskien fiilistely hyvästä kiihtyvyydestä jaksaa aina huvittaa.
Öh, eikös ainakin pokkuksen (jolla on Mii ja joka on ollut sen kiihtyvyyteen kaupunkioloissa varsin tyytyväinen) profiilikuvan 5.0 tarkoita hänen V8-moottorilla varustetun autonsa litratilavuutta?
 
Toyota Yariksesta Miihin siirtyneiden kuskien fiilistely hyvästä kiihtyvyydestä jaksaa aina huvittaa.
Se kannattaa tosiaan muistaa, jos yrittää ohittaa letkaa, joka ajaa jo valmiiksi 100km/h. 83hv:llä kun onnistuu, mutta jo hyvin vaikeasti :) Sähköstä kun ei ole enää tuossa nopeudessa mitään hyötyä (vaatii lisää kilowatteja). Vanhassa moottoripyörässäkin 112hv ja vähän painoa, noin esimerkkinä.

Tuosta uudesta Yariksesta jäi mieleen korkea rengasmelu Miihin/triplettiin verrattuna. Vaikka ihan hienohan tuo Yaris muuten olisi. Jos olisi pienemmät kuin 17" renkaat, niin saattaisi olla vähän hiljaisempi auto.

Ehkä se Mii on 0->50km/h nopeuksissa vähän hybridi Yarista pirteämpi. Ainakin minusta ja varmaan mitattunakin voisi olla.
 
Öh, eikös ainakin pokkuksen (jolla on Mii ja joka on ollut sen kiihtyvyyteen kaupunkioloissa varsin tyytyväinen) profiilikuvan 5.0 tarkoita hänen V8-moottorilla varustetun autonsa litratilavuutta?

Mii on ripeä kaupunkinopeuksissa ja kun ei ole vaihteita niin vaivattomuus ja nopeus on lyömätön.

Silti se ei saa mitään WAU tuntemuksia aikaan vaikka kuinka kiihdyttelisin, todellinen teho katsotaan sitten aivan jollain muulla kuin 0-100 ajalla, 6s sekunnin aikoihin riittää 150hv, mutta sekin hyytyy nopeasti tuon jälkeen.
 
Öh, eikös ainakin pokkuksen (jolla on Mii ja joka on ollut sen kiihtyvyyteen kaupunkioloissa varsin tyytyväinen) profiilikuvan 5.0 tarkoita hänen V8-moottorilla varustetun autonsa litratilavuutta?
Miillä on ainakin helppo lähteä valoista, kun pysyy itsestään paikallaan ja sitten sopiva määrä kaasua. Moottoripyörälläkin on vähän vaikea lähteä yhtä ripeästi? Ei ainakaan niin vaivattomasti onnistu.

Seatin sivuilta:
"kiihtyy 0–50 km/h 3,9 sekunnissa."
Kai joku on varmaan mitannutkin?
 
Meinaan kesällä Mii kiihtyi tasamaalla 80:een 91 metrin matkalla. Rampit tuppaavat tavallisesti olemaan alamäkeen, niin matkaa tarvitaan vielä tuotakin vähemmän.

Auton kyvyt on tietenkin vielä erillinen asia kuskin kyvyistä. Itsekin olen ottanut takamatkalta 100 heppaisella Astralla kolmilitraisen diissel-diudin kiihdytyskaistalla kiinni kun meillä oli vähän eri käsitys siitä kuinka sinne motarille oikein lähdetään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 733
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom