VW on mammutti, joka koostuu erillisten merkkien massiivisista, byrokraattisista tuotekehitysosastoista, jotka työskentelevät paljolti toisistaan erillään, ratkomassa erillisiä ongelmia. Teslalla on pienet ja ketterät kehitystiimit, joissa hyvin rajallinen joukko alan huippuja ratkoo ongelmia ilman historiallista painolastia.
VAGin MEB-platform taitaa tulla yhdeltä tiimiltä tosin ja sitä voidaan käyttää useammassa autossa. Samoin akkuteknologiassa tuskin on erillisiä yhtiön sisäisiä ratkaisuja. Eli näissä komponenteissa kyllä ne ovat erittäin vertailukelpoisia. Toki VAGilla on enemmän malleja, joten R&D:n menee rahaa kun jokainen tiimi rakentaa eri korimuotoilun, suunnittelee sisustan ergonomiaa (tähän Tesla ei koe tarvitsevansa rahaa - kyllähän nyt insinööri osaa pierut kaiuttimista soittaa, se kelpaa) ja vastaavia. Niinpä eri brandeilta löytyy eri ostajakunnalle myös eri tuotteita, joiden avulla saadaan myytyä enemmän autoja ja kappas kummaa, se vaikuttaakin siihen paljonko voidaan laittaa seuraavaan rahaa.