Kyllä, en väitä että mii ei riittäisi arkiajoon, mutta mitä lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille, niin alussa mentiin samaa vauhtia kunnes pikkuhiljaa 50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni ja lopulta 80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä vaikka kaasu oli koko ajan pohjassa.
Toinen asia mikä tuli ilmi niin tuollainen 50km matka motarilla tarkoitti käytännössä kaasupohjassa jos halusi pitää vauhdin siinä suurimassa sallitussa, mikä on toki ihan ymmärrettävää koska eihän tuolla ole huippunopeus kuin 130km/h, mutta pk-seudulla ilman motaria niin aivan huippu auto.
En ihan tajunnut mitä tuossa motarin kiihdytysrampilla (?) tapahtui.
Näitä en tajunnut:
"...lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille..." (Mii on edellä)
"...50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni..." (Mii on edelleen edellä)
"...80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä..." (Nyt Mii onkin yhtäkkiä perässä)
Ohititko kiihdytysrampilla Miin siinä "... lopulta 80 jälkeen..." vai oliko niitä kiihdytyksiä kaksi erillistä?
Ihmettelin myös, että miksi Miillä pitäisi motarilla mukamas ajaa "käytännössä kaasupohjassa" pitääkseen vauhdin suurimmassa sallitussa. Olen huhtikuusta asti ajanut ihan kaikki ajot Miillä, ja sen perusteella suurin sallittu (sekä 130 mittarissa) sujuu melko kevyellä kaasulla tehomittarin näyttäessä 2/10 - 5/10, eli noin 20 - 50 % riippuen mäistä.
Jos kyseessä olisi polttomoottoriauto, jonka huippunopeus rajoittuisi tehojen takia 130:een, niin ymmärtäisin kaasupohjat ja nopeuden ylläpidon työläyden. Mii sen sijaan on yksivaihteinen sähköauto, joka tehojen ja korin puolesta kulkisi 170 - 180 km/h, mutta sähköinen rajoitin tyssää menon, kun mittarinopeutta on tasan 135. Lämä lattiassa kiihdyttäen tehomittari näyttää juuri ennen tuota rajaa 100 %. Sitten tehomittari lörpähtää alle sekunnissa noin 30 %:iin nopeuden jämähtäessä samalla 135:een oli kyseessä ala- tai ylämäki.
Eco-tilassa motariajo on Miillä raskaan tuntuista epäherkemmän kaasuvasteen ja suurimman sallitun tuntumaan rajoitetun nopeuden takia. Tuon Eco-tilan nopeusrajoituksen voi tarvittaessa ohittaa painamalla polkimen liikeradan lopussa olevan vasteen yli, jolloin mittarinopeus nousee siinäkin ajotilassa 135:een asti.
Normaaliajotilassa Miillä voi polkimella ajaa vaivattomasti 130:n mittarinopeutta vaikka olisi mäkiä. Jos taas haluaa pedaalilla ajaa 135 mittarissa niin, ettei hetkeksikään laske 134:ään, niin silloin joutuisi ajamaan kaasu pohjassa, mikä kävisi pidemmän päälle rasittamaan. Kätevintä on tuossa tarpeessa asettaa vakkari 135:een ja antaa auton säädellä tehoja. Näin nopeus pysyy ylämäistä huolimatta 135:ssä. Melu ei vaihtele, mutta tehomittari elää omaa elämäänsä 20 - 50 %:n välillä.