Keskustelua hybridiautoista

Toyota Yariksesta Miihin siirtyneiden kuskien fiilistely hyvästä kiihtyvyydestä jaksaa aina huvittaa.
Meillä nimenomaan Yaris vaihtui Miihin. Samalla hetkellä pihassa oli tämän lisäksi vähän vajaa 500 heppainen vaparibensa ja vuosi tätä ennen ahdettu 35i-mallinen Bemun nelikko 300 hepalla varustettuna. Sitä ennen vähän vajaa 300 heppainen vaparikutonen. Näidenkin jälkeen Miin käytännön kiihtyvyys taajamassa on vähintäänkin kunnossa.
 
Vaikka viimeksi tuli satikutia TM:n Id4-artikkelista, uskallan vähän ainakin mittaustuloksia referoida sieltä varmaan ilman vasaran pelkoa.

Tuo 0-50km/h on siitä vaikea mittaus kun sitä käytetään oikeastaan vain sähköautojen markkinoinnissa, koska tuolla kiihtyvyydellä siitä välittömästä väännöstä on eniten apua, ja sen jälkeen suurempi massa alkaa jo vaikuttaa negatiivisesti ja 50-100 ja siitä ylöspäin sähkikset kiihtyvät vähän laiskanpulskeasti. Teknari kuitenkin mittaa nuo kiihtyvyydet itse, ja ilmoittaa jokaisesta mittauksesta 0-50, 0-80 ja 0-100 arvot, niin taulukoista poimimalla saa vähän osviittaa siitä miten nopea tai "nopea" tuo tripletti on. Seatia TM ei ole koeajanut, mutta Skodan Citigo e IV:n on, ja mittasivat sille 3,8s, mennee marginaaliin tai ehkä varusteissa on jotain pienenpieniä eroja merkkien välillä, mutta mittakaava on hyvinkin oikea. Sitten kaivoin muutamia perusautoja joita tuolla liikenteessä tulee vastaan

Malli0-500-800-1000-120
Tesla Model X P90D L
1,9​
3,2​
4,5​
6,2​
BMW 320d A xDrive
2,3​
4,9​
7,3​
10,5​
BMW 520d A xDrive Sedan
2,6​
5,6​
8,3​
12,1​
Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A Super
2,7​
5,4​
7,8​
10,7​
Volvo XC60 D5 AWD
3,0​
5,8​
8,4​
11,7​
Opel Corsa e
3,1​
5,9​
8,7​
12,3​
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG
3,1​
6,8​
10,3​
14,8​
Skoda Scala 1,5 TSI DSG
3,2​
6,1​
8,5​
11,9​
Renault Koleos dCI 175 X-Tronic 4WD
3,2​
6,7​
9,9​
14,2​
Kia Rio 1,0 T-GDI
3,2​
6,7​
9,9​
13,9​
Hyundai i30 1,4 T-GDI 7DCT
3,3​
6,4​
9,2​
12,8​
Volvo S90 D4 A
3,3​
6,3​
9,0​
12,6​
Mercedes-Benz B 180 A
3,4​
6,6​
9,4​
13,4​
Skoda Octavia 2,0 TDI 150 DSG
3,4​
6,4​
9,1​
12,6​
Mercedes-Benz Vito 116 CDI A2 A
3,4​
7,6​
11,6​
n/a
Volkswagen Polo Comfortline 1,0 TSI
3,4​
7,5​
10,9​
16,1​
Fiat Tipo HB 1,4 T-Jet
3,4​
7,0​
10,6​
15,2​
BMW i3 60Ah REX
3,4​
5,6​
8,0​
11,7​
BMW 118i A Business Sport
3,5​
6,7​
9,6​
13,6​
Mazda 3 Hatchback 2,0 Skyactiv-X A
3,5​
6,6​
9,9​
13,5​
Peugeot 5008 Allure Puretech 130 A
3,5​
7,2​
11,1​
15,7​
Renault Grand Scenic dCi 160 EDC6
3,5​
7,0​
10,2​
15,1​
Kia Optima PHEV
3,5​
6,4​
9,0​
12,4​
Honda CRV Executive AWD AT
3,6​
6,5​
9,1​
12,6​
Kia Sportage 1,6 ISG
3,6​
7,4​
11,3​
15,9​
Hyundai Ioniq Hybrid DCT Style
3,7​
7,5​
10,9​
15,7​
Ford Edge 2,0 TDCi Powershift AWD
3,7​
7,0​
9,9​
14,0​
Skoda Kamiq 1,0TSI DSG
3,8​
7,4​
10,9​
15,3​
Skoda Citigo e iV
3,8​
8,6​
13,1​
20,4​
Opel Crossland X Innovation 1,2 Turbo
3,8​
7,9​
12,1​
17,6​
Ford S-Max 2,0 TDCi 150 Powershift
3,8​
7,6​
11,1​
16,0​
Volkswagen Touran 1,4TSI DSG
3,8​
7,2​
10,4​
15,0​
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 4WD A
3,9​
7,2​
10,3​
14,3​
Ford Focus 1,5 Ecoboost 150 A8 Wagon
3,9​
7,3​
10,5​
14,8​
Peugeot 208 Allure Puretech 100
3,9​
7,3​
10,9​
15,3​
Suzuki Jimny 1,5 VVT 5MT
4,0​
7,9​
12,2​
19,5​
Honda Civic 1,0 Turbo CVT
4,0​
7,5​
10,9​
15,3​
Volkswagen T-Cross Style 1,0 TSI DSG
4,1​
7,7​
11,1​
15,4​
Toyota Corolla Sedan 1,8 Hybrid Style
4,1​
8,2​
12,1​
17,1​
Ford EcoSport 1,0 EcoBoost
4,1​
8,0​
12,0​
16,9​
Citroen C3 PureTech 82
4,2​
8,5​
13,0​
18,7​
Toyota CH-R 1,2T AWD Multidrive S
4,2​
8,3​
12,2​
17,9​
Renault Clio TCe 100 Intens
4,3​
7,8​
11,8​
16,2​
Honda Jazz 1,3i CVT
5,0​
9,0​
12,5​
17,4​
 
BMW i3 60Ah REX3,45,68,011,7

Skoda Citigo e iV3,88,613,120,4

En muista tarkalleen minkä bmw i3 mallin koeajoin, mutta vaikutti suht pirteältä. Ehkä se oli joku tehokkaampi malli siis.

Citigo häviää vain 0.4s 0-50km/h. Mutta sitten 120km/h onkin jo erittäin hidas kiihtyvyys bemariin verrattuna.
 
Vaikka viimeksi tuli satikutia TM:n Id4-artikkelista, uskallan vähän ainakin mittaustuloksia referoida sieltä varmaan ilman vasaran pelkoa.

Tuo 0-50km/h on siitä vaikea mittaus kun sitä käytetään oikeastaan vain sähköautojen markkinoinnissa, koska tuolla kiihtyvyydellä siitä välittömästä väännöstä on eniten apua, ja sen jälkeen suurempi massa alkaa jo vaikuttaa negatiivisesti ja 50-100 ja siitä ylöspäin sähkikset kiihtyvät vähän laiskanpulskeasti. Teknari kuitenkin mittaa nuo kiihtyvyydet itse, ja ilmoittaa jokaisesta mittauksesta 0-50, 0-80 ja 0-100 arvot, niin taulukoista poimimalla saa vähän osviittaa siitä miten nopea tai "nopea" tuo tripletti on. Seatia TM ei ole koeajanut, mutta Skodan Citigo e IV:n on, ja mittasivat sille 3,8s, mennee marginaaliin tai ehkä varusteissa on jotain pienenpieniä eroja merkkien välillä, mutta mittakaava on hyvinkin oikea. Sitten kaivoin muutamia perusautoja joita tuolla liikenteessä tulee vastaan

Malli0-500-800-1000-120
Tesla Model X P90D L
1,9​
3,2​
4,5​
6,2​
BMW 320d A xDrive
2,3​
4,9​
7,3​
10,5​
BMW 520d A xDrive Sedan
2,6​
5,6​
8,3​
12,1​
Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A Super
2,7​
5,4​
7,8​
10,7​
Volvo XC60 D5 AWD
3,0​
5,8​
8,4​
11,7​
Opel Corsa e
3,1​
5,9​
8,7​
12,3​
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG
3,1​
6,8​
10,3​
14,8​
Skoda Scala 1,5 TSI DSG
3,2​
6,1​
8,5​
11,9​
Renault Koleos dCI 175 X-Tronic 4WD
3,2​
6,7​
9,9​
14,2​
Kia Rio 1,0 T-GDI
3,2​
6,7​
9,9​
13,9​
Hyundai i30 1,4 T-GDI 7DCT
3,3​
6,4​
9,2​
12,8​
Volvo S90 D4 A
3,3​
6,3​
9,0​
12,6​
Mercedes-Benz B 180 A
3,4​
6,6​
9,4​
13,4​
Skoda Octavia 2,0 TDI 150 DSG
3,4​
6,4​
9,1​
12,6​
Mercedes-Benz Vito 116 CDI A2 A
3,4​
7,6​
11,6​
n/a
Volkswagen Polo Comfortline 1,0 TSI
3,4​
7,5​
10,9​
16,1​
Fiat Tipo HB 1,4 T-Jet
3,4​
7,0​
10,6​
15,2​
BMW i3 60Ah REX
3,4​
5,6​
8,0​
11,7​
BMW 118i A Business Sport
3,5​
6,7​
9,6​
13,6​
Mazda 3 Hatchback 2,0 Skyactiv-X A
3,5​
6,6​
9,9​
13,5​
Peugeot 5008 Allure Puretech 130 A
3,5​
7,2​
11,1​
15,7​
Renault Grand Scenic dCi 160 EDC6
3,5​
7,0​
10,2​
15,1​
Kia Optima PHEV
3,5​
6,4​
9,0​
12,4​
Honda CRV Executive AWD AT
3,6​
6,5​
9,1​
12,6​
Kia Sportage 1,6 ISG
3,6​
7,4​
11,3​
15,9​
Hyundai Ioniq Hybrid DCT Style
3,7​
7,5​
10,9​
15,7​
Ford Edge 2,0 TDCi Powershift AWD
3,7​
7,0​
9,9​
14,0​
Skoda Kamiq 1,0TSI DSG
3,8​
7,4​
10,9​
15,3​
Skoda Citigo e iV
3,8​
8,6​
13,1​
20,4​
Opel Crossland X Innovation 1,2 Turbo
3,8​
7,9​
12,1​
17,6​
Ford S-Max 2,0 TDCi 150 Powershift
3,8​
7,6​
11,1​
16,0​
Volkswagen Touran 1,4TSI DSG
3,8​
7,2​
10,4​
15,0​
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI 4WD A
3,9​
7,2​
10,3​
14,3​
Ford Focus 1,5 Ecoboost 150 A8 Wagon
3,9​
7,3​
10,5​
14,8​
Peugeot 208 Allure Puretech 100
3,9​
7,3​
10,9​
15,3​
Suzuki Jimny 1,5 VVT 5MT
4,0​
7,9​
12,2​
19,5​
Honda Civic 1,0 Turbo CVT
4,0​
7,5​
10,9​
15,3​
Volkswagen T-Cross Style 1,0 TSI DSG
4,1​
7,7​
11,1​
15,4​
Toyota Corolla Sedan 1,8 Hybrid Style
4,1​
8,2​
12,1​
17,1​
Ford EcoSport 1,0 EcoBoost
4,1​
8,0​
12,0​
16,9​
Citroen C3 PureTech 82
4,2​
8,5​
13,0​
18,7​
Toyota CH-R 1,2T AWD Multidrive S
4,2​
8,3​
12,2​
17,9​
Renault Clio TCe 100 Intens
4,3​
7,8​
11,8​
16,2​
Honda Jazz 1,3i CVT
5,0​
9,0​
12,5​
17,4​
Edelleenkään tämä vertailu pelkistä ajoista ei toimi, koska kiihtyvyys on sähköllä voimakkaasti ei-lineaarinen. Kuljettu matka pitäisi olla mukana, niin tulisi järkeä vertailuun. Jos siis haluaa tuntumaa miten "nopea" tuo taskuraketti oikeasti kaupungissa on. Sivuhuomiona Corsa e näyttää aika mukavalta peliltä ihan sekunttikellollakin.
 
Alustan geometria noiden elektrekin postauksien perusteella näyttää olevan identtinen, joten ei sinne varsinaisesti kovin suuria muutoksia ole tullut ajettavuuteen. Ei myöskään ilmeisesti korin jäykkyyteen, joka vaikuttaa jälleen kerran alustaan. Hyvin pieneltä tuo päivitys vaikutti tuon postauksen perusteella, samalta kuin kliksuttelee Volkswagen Poloon kyseisen lisävarusteen. Toki Elektrekin arvo lähteenä on mitä on, eli liikaa siitä ei pidä toki vetää johtopäätöksiä.

Autot ovat edelleen erittäin mekaanisia ratkaisuja ja jos ne mekaaniset osat eivät muutu, niin ei se autokaan kehity.



Ongelma on siinä, että jos asiat eivät näy eivätkä tunnu päällepäin, niin mitä hyötyä on siitä että joku päivitti taustalle uuden tietokoneen? Kun siellä ohjaamossa se ihminen nimenomaan käyttää ja näkee niitä päällepäin näkyviä asioita. Eivätkä pelitkään muutu paremmaksi sillä että joku heittää sinne hieman uutta polygonia HUDiin, jos juoni on edelleen yhtä kujalla.

Toki ostajat näyttävät sen ymmärtäneen lopulta? Riittääkö Teslalla paukut S:n ja X:n uudelleen suunnitteluun on sitten toinen tarina.
Tää on se syy miksi epäilen ainakin itse, että S/X myynti sakkaa osittain. Kaikille S/X omistajille syy päivittämiseen uuteen samaan malliin ei riitä, että pellin alla on jotain muuttunut vaan ihmiset odottaa ihan konkreettisia ulospäin näkyviä muutoksia. Osa Teslan omistajista ei vaihda, koska softaa päivitetään ja on tyytyväisiä, että tipoittain tulee jatkuvalla tahdilla uudistuksia softaan ja näin ollen ovat tyytyväisiä nykytilanteeseen. Kyllä Teslan on pakko tehdä suurempia muutoksia, että ostajat saadaan palaamaan eikä lähtemään katsomaan muiden uudistuneita tai uusia malleja.
 
id3 204hv takaveto onkin sitten jo mukavan ripeä.

Nonni, nyt on sitten se sähköauto korkattu ja kyseessä siis VW ID3 1st 150kw 58kwh Plus. Ihan asiallisen näköinen ulkoapäin, toki tummana ei niin hyvännäköinen kuin valkoinen. Sisältä sitten ensiksi näyttää vähän karvalakkimaiselta tai askeettisen näköiseltä, kangas penkkeineen ilman säätöjä ja kovaa muovia siellä täällä. En ymmärrä mikä niissä mustissa pianolakka osissa on ongelma ihmisillä? Itse ainakin tykkään.
No, kun peruskikat tuli ihmeteltyä ja kokeiltu niin ajoon. Siinä kohtaa tulee ID3:sen vahvuus. Ensin moodina comfort ja melkein heti Sporttia. Oli hiljaista ja todella pirteää menoa kaupungissa, ehkä jopa liikaakin tehoa. Sähkössä sitä tehoa vaan on erilailla kuin fossiilisissa autoissa, tuntui paljon tehokkaammalta mitä olisi 204hv:sta uskonut. Kyllähän tuo nyt tavallaan tiedossa oli kun jaksaahan se 87hv sähkömoottori liikuttaa T8:nikin joka ole sieltä kevyemmästä päästä.

Jos nyt sisustaa lakkasi ajattelemasta ja keskittyi ajamiseen ja ohjauslaitteiden pitelemiseen niin oikein hyvältä tuntui volkkarin sähköauto. Keskellä etupenkkien välissä oli tilaa yllin kyllin ilman vaihdekeppiä joka oli ihan kivasti sijoitettu samaan pakettiin ratin ja mittariston kanssa. Keski kosketusnäyttö oli tunnokas, hyvällä etäisyydellä ja "kansiot" teksteineen riittävän isonkokoisia ja helposti näpyteltävissä ja loogisissa paikoissaan.

Autohan oli aika tilava ja rengasmelu ei ollut mitenkään häiritsevä, alla jonkun koon 19" renkaat. Vauhtia ja vääntöä riitti siis taajama lenkin jälkeen vielä hyvin valtatiellä eli ohituksissa ei ollut mitään ongelmia. Melko vakaaltakin tuo tuntui vaikka vähän hätäsemminkin rattia käänsi vaikka ohitettassa. Kiitos matalahkon painopisteen ja akun ollessa keskellä levynä pohjassa. Takaveto on plussaa näin entisenä bemari kuskina :thumbsup: Meni siis mutkissakin rajoitusten mukaan ajettuna hyvin vaikka nyt mikään rata auto ollutkaan mutta siihen nähden hyvin kun kyseessä aika korkea auto.

Oikein hyvä kuva jäi autosta ja eikä sen suurempia valittamisen aiheita. Ehkä juuri tästä varustetaso mallista puuttui se hudi (ar hud) johon on aika hyvin tottunut mutta kun tässä se ratti/mittari tulee aika lähelle niin ehkä voisi elää ilmankin jonkun ajan totuttelun jälkeen?? Tuosta hudista vielä niin se löytyy siis MAX mallista ja AR toiminto tulee päivityksenä ensi vuoden alussa, perus hudina toimii siis jo nyt.

Miinuksena myös se että ei ole Spotifyä mitä voisi suoraan ruudulta ohjata kuten Volvossa, sähköisen takaluukun puute eikä edes lisävarusteena :oops: ja sitten laatuvaikutelma sisältä joka oli vähän mallia karvalakki tai ainakin jos on tottunut premiumpaan :thumbsup::) Kyllä tästä vielä se kansan(sähkö)auto tulee, ei suurempia vikoja. Kannattaa kyllä käydä koeajamassa :thumbsup:

Ensi vuoden Q1 tulee vissiin ID 4 koeajettavaksi, sitä odotellessa ja etenkin tuo Enyaq nyt eniten kiinnostaapi. Kyllä taitaa olla se sähköauto se seuraava v60 t8:n jälkeen :D
 
Viimeksi muokattu:
Miillä on ainakin helppo lähteä valoista, kun pysyy itsestään paikallaan ja sitten sopiva määrä kaasua. Moottoripyörälläkin on vähän vaikea lähteä yhtä ripeästi? Ei ainakaan niin vaivattomasti onnistu.

Seatin sivuilta:
"kiihtyy 0–50 km/h 3,9 sekunnissa."
Kai joku on varmaan mitannutkin?
Multa löytyi kännykästä kesällä Drag Racerilla tehdyt mittaukset Miistä ja '17 Yaris hybridistä. Kuormaa molemmissa oli reilut 70 kg. Miin akku oli ladattu 80 %:iin 10 min. ennen mittausta, joten tehopalkit 5/5. Yariksessa oli bensatankki puolillaan. Yariksessa oli ilmastointi päällä ja Miissä ei. Kuvien yläreunassa lukee kummalla vehkeellä on ajettu. Omaa Auris hybridiä en ole mitannut.

Mittauksista voi huomata Miin vahvuuden pienissä nopeuksissa, ja aivan erityisesti 50 m:n ja 100 m:n matkoilla. Kun on kulunut 5,1 s, niin Yaris on päässyt 48 m ja Mii 68 m (62 m + 0,3 * 20 m/s). Maantiellä Yaris on yhtä nopea. Kuvaajien muodotkin ovat aivan erilaiset alkupäässä.

@Miguel huomaatko suuren eron TM:n arvoihin? Selityksiä ovat ainakin pienempi kuorma, lämpimämpi ilma ja eri pyöräkoko.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200925-204352.png
    Screenshot_20200925-204352.png
    169,4 KB · Luettu: 55
  • Screenshot_20200925-204413.png
    Screenshot_20200925-204413.png
    154,8 KB · Luettu: 57
  • Screenshot_20200925-204439.png
    Screenshot_20200925-204439.png
    161,8 KB · Luettu: 52
  • Screenshot_20200925-204455.png
    Screenshot_20200925-204455.png
    141,7 KB · Luettu: 49
Viimeksi muokattu:
Multa löytyi kännykästä kesällä Drag Racerilla tehdyt mittaukset Miistä ja '17 Yaris hybridistä. Kuormaa molemmissa oli reilut 70 kg. Miin akku oli ladattu 80 %:iin 10 min. ennen mittausta, joten tehopalkit 5/5. Yariksessa oli bensatankki puolillaan. Yariksessa oli ilmastointi päällä ja Miissä ei. Kuvien yläreunassa lukee kummalla vehkeellä on ajettu. Omaa Auris hybridiä en ole mitannut.

Mittauksista voi huomata Miin vahvuuden pienissä nopeuksissa, ja aivan erityisesti 50 m:n ja 100 m:n matkoilla. Kun on kulunut 5,1 s, niin Yaris on päässyt 48 m ja Mii 68 m (62 m + 0,3 * 20 m/s). Maantiellä Yaris on yhtä nopea. Kuvaajien muodotkin ovat aivan erilaiset alkupäässä.

@Miguel huomaatko suuren eron TM:n arvoihin? Selityksiä ovat ainakin pienempi kuorma, lämpimämpi ilma ja eri pyöräkoko.
Mä muistan miten tätä DragRaceria täällä pyöriteltiin tosiaan kesällä, ja latasin sen silloin kaikkiin kolmeen puhelimeen mitä käytössä oli, SGS10e, SGS7 ja Honor 10, ja laitoin ne vierekkäin kojelaudalle, ja jokainen antoi 100% accuracyllä eri tulokset kiihdytyksille. Sen jälkeen poistin ohjelman jokaisesta luurista naurun säestämänä. Noiden kännyköiden GPS-sirujen taajuus on senverta heikko että ne ovat lähinnä nice-to-know verrattuna ammattilehtien käyttämiin 10Hz siruilla varustettuihin VBOX laitteisiin.
 
Mä muistan miten tätä DragRaceria täällä pyöriteltiin tosiaan kesällä, ja latasin sen silloin kaikkiin kolmeen puhelimeen mitä käytössä oli, SGS10e, SGS7 ja Honor 10, ja laitoin ne vierekkäin kojelaudalle, ja jokainen antoi 100% accuracyllä eri tulokset kiihdytyksille. Sen jälkeen poistin ohjelman jokaisesta luurista naurun säestämänä. Noiden kännyköiden GPS-sirujen taajuus on senverta heikko että ne ovat lähinnä nice-to-know verrattuna ammattilehtien käyttämiin 10Hz siruilla varustettuihin VBOX laitteisiin.
Kyllä noilla mittauksilla näkee sen Miin (tai muidenkin sähköautojen) kiihtyvyyden voimakkaan kulmakertoimen taittumisen siinä missä polttiksella siihen melkein voi vetää suoran. Siinä suoraan se syy miksi kiihtyvyys tuntuu isolta ja miksi vähän järeämmätkin polttikset jää lähtötelineeseen valoissa. Jos tuohon alkuosan käyrään sovittaa suoran, niin 100 km/h täyttyisi jossain 5,5 sekunnin kohdalla. Vastaavasti 60-100 km/h kulmakertoimella arvioituna 0-100 km/h ottaisi 16 sekunttia. Vastaavasti 0-50 km/h sovituksella Yaris saavuttaisi satkun noin 8 sekunnin kohdalla. 60-100 km/h sovituksella meni kuvan ulkopuolelle, mutta lienee samoissa Miin kanssa.

Ps. Varmasti löytyy polttiksellekin autoja, jossa suoran sovitus on huono idea. Ei tarvitse tulla huutelemaan "virhe!!!".
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisen auton keski-ikä menee muistaakseni 18+ vuosi ja jotain desimaaleja, mutta kun ottaa huomioon tämän kuluneen vuoden ja jatkon niin taidetaan jatkaa kohti 20v keski-ikäistymistä.
 
Suomalaisen auton keski-ikä menee muistaakseni 18+ vuosi ja jotain desimaaleja, mutta kun ottaa huomioon tämän kuluneen vuoden ja jatkon niin taidetaan jatkaa kohti 20v keski-ikäistymistä.
Köyhimmillä on varmaan varaa noihin romutusikäisiin autoihin? Eli vm1999. Nyt jos on ostanut vaikka tripletin, niin köyhimmät ajelee sillä vasta 2041 :)

"Vuonna 2019 keskimääräinen romutusikä kääntyi kuitenkin taas kasvuun ollen 21,0 vuotta."

 
Bloomberg on just julkaissut oman arvionsa seuraavista vuosikymmenistä sähköautoilun suhteen

Where it stands: Fewer than 2% of U.S. cars today are electric (and barely 6% in California).
  • Even if every state followed California's lead by 2035, it would be decades before all gasoline vehicles disappeared from American roads.
  • BloombergNEF sees EVs growing to 58% of new car sales worldwide by 2040, but still only 31% of all cars on the road.
 
Köyhimmillä on varmaan varaa noihin romutusikäisiin autoihin? Eli vm1999. Nyt jos on ostanut vaikka tripletin, niin köyhimmät ajelee sillä vasta 2041 :)

"Vuonna 2019 keskimääräinen romutusikä kääntyi kuitenkin taas kasvuun ollen 21,0 vuotta."

Tulee kyllä kestämään todella kauan ennenkuin ei ole enää polttomoottoriautoja. Suurimmalla osalla ei ole eikä tule olemaan varaa sähköauton vielä yli 30 tai 40 vuoteen, koska suurimmalla osalla ei ole varaa kuin johonkin parin tonnin vanhaan autoon ja ennenkuin tuollaisia on sähköisinä nettiauto täynnä niin vierähtää vuosikymmen poikineen.

Tai sitten polttomoottoriautot kielletään ja ihmisillä ei sitten yksinkertaisesti ole enää autoja, mutta tämä toki ajaa Suomen täysin konkurssiin koska kukaan ei pääse enää töissä käymään.
 
Ei aukea facebook-upotus kun estän kaikki tuollaiset selaimessa, mutta ilmeisesti jonkun postaus?

Onkohan toi vitun valopää ajatellut asiaa niin päin että keskimääräinen suomalainen auto on aika vanha ja halpa katiska ja keskimääräinen suomalainen ihminen ostaa just semmosen kun on varaa ja pääsee liikkumaan pakolliset ajonsa.

Siihen peilaten 2/3 kuulostaa ihan oikealta luvulta vielä pitkään, ellei esim. 20 vuoden sisällä ala saamaan 10-15v vanhoja sähköautoja 3000-10000 euron hintaluokassa joissa akkukin kestäis vielä kohtuullisesti.

Niin, ja että olis paikka siellä lähiökerrostalon pihassa, jossa saa sähköä ladattua siihen. Ihme elitististä vihervittuilua. Helppo se on huudella kun ittellänsä on varaa.

Itse just tilasin uuden bensan, toki sentään kevythybridin. Eli ei tästäkään nyt saa kukaan yh-mamma sähköautoa 15v päästä.

Minusta tuossa avainsana on ikinä. Eläkeikäiset asia erikseen, mutta jos nuorempi ihminen sanoo että ei ikinä niin se on umpimielistä ja typerää ja ansaitseekin joutua vittuilun kohteeksi.
 
Jos huono tuuri käy niin phev voi tulla kalliiksi:

Akku 15k€ ja vaihteisto 11k€, eikä autolla päästy edes 200tkm..

7F9E4CF6-A820-4C19-BF55-1219B0ECE27D.png
9F38B1F3-F6C9-454F-B1CC-542658E82176.jpeg
 
Jos huono tuuri käy niin phev voi tulla kalliiksi:

Akku 15k€ ja vaihteisto 11k€, eikä autolla päästy edes 200tkm..

7F9E4CF6-A820-4C19-BF55-1219B0ECE27D.png
9F38B1F3-F6C9-454F-B1CC-542658E82176.jpeg
Akussa on onneksi yleensä 8 vuoden tai 160tkm takuu.

Omasta mielestä dsg vaihteistoa kannattaisi välttää. Itse en tohtisi ostaa.

Tuossa siis akku varmaan korjataan takuun piikkiin, mutta vaihdellaatikko vaatii vag tyyliin pirusti tappelua?

"Volkswagen täyssähköautojen ja ladattavien hybridien akkujen takuu on 8 vuotta / 160 000 km."
 
Tulee kyllä kestämään todella kauan ennenkuin ei ole enää polttomoottoriautoja. Suurimmalla osalla ei ole eikä tule olemaan varaa sähköauton vielä yli 30 tai 40 vuoteen, koska suurimmalla osalla ei ole varaa kuin johonkin parin tonnin vanhaan autoon ja ennenkuin tuollaisia on sähköisinä nettiauto täynnä niin vierähtää vuosikymmen poikineen.

Tai sitten polttomoottoriautot kielletään ja ihmisillä ei sitten yksinkertaisesti ole enää autoja, mutta tämä toki ajaa Suomen täysin konkurssiin koska kukaan ei pääse enää töissä käymään.
Ohos, olin vastaamassa tähän silloin kun tuossa luki "20 tai 30 vuoteen", ja kirjoitin että tuo 30 vuotta on ihan huuhaata, mutta muutit arviotasi vielä 10 vuotta pessimistisemmäksi. :D Eli nyt arvio on mielestäni vielä enemmän huuhaata. Uusien sähköautojen hintojen odotetaan putoavan polttomoottoriautojen tasolle noin vuoteen 2025 mennessä. Itse odotan, että ensimmäisten sähköautojen hinta putoaa käytettynä kuin kivi, koska tekniikka kehittyy niin nopeasti (vrt. ensimmäisen sukupolven Leafit, joita saa jo nyt alle kymppitonnilla). Todennäköisesti vuonna 2030 ja viimeistään vuonna 2035 voi tehdä valinnan, että ostaako muutaman tonnin polttiksen vai samanhintaisen sähköauton. Jälkimmäisellä ajaminen on halvempaa, mutta pienen akkukapasiteetin (ja kuluneen akun) takia pitää miettiä ajamisia tarkemmin kuin polttomoottoriautolla. Siinä vaiheessa siis kyse ei ole enää siitä, että onko varaa sähköautoon, vaan että sopiiko halpa sähköauto omiin ajotarpeisiin.

On tietysti mahdollista, että noiden ekojen sähköautojen akkutekniikka ei kestä, eikä korjaus onnistu järkevästi, ja ne vain sitten romutetaan melko nuorina. Nähtäväksi jää, miten käy. Itse kyllä odottaisin, että markkinoille putkahtelisi ajan myötä akkukorjaamoja.
 
Jos huono tuuri käy niin phev voi tulla kalliiksi:

Akku 15k€ ja vaihteisto 11k€, eikä autolla päästy edes 200tkm..

7F9E4CF6-A820-4C19-BF55-1219B0ECE27D.png
9F38B1F3-F6C9-454F-B1CC-542658E82176.jpeg
En onnistunut linkittämään tuota Facebookin keskustelua. Eli tuon mallin dsg pitäisi olla sitä kestävämpää mallia, mutta ei tässä tapauksessa auttanut.

Screenshot_2020-09-26-11-50-23-30.jpg


Jotain hajoamisia on ollut Volvon diesel ladattavissa (ehkä joku suunnitteluvirhe?). Vag ladattavat on kyllä olleet ainakin lähes kaikki toimivia. Mutta jos vaihdellaatikon korjaus on noin kallistaa, niin jättäisin kauppaan. Paitsi tosiaan että dsg:tä en muutenkaan ostaisi.

Ladattava on kumminkin vähän huonompi kuin sähköauto, ainakin joiltakin osin. Sähköautossa on muutenkin vähemmän rikkoontuvia tai huollettavia osia.
 
Jos huono tuuri käy niin phev voi tulla kalliiksi:

Akku 15k€ ja vaihteisto 11k€, eikä autolla päästy edes 200tkm..
Tuo on se yksi ihmetyksen syy itsellä, että miksi porukka ostaa noita vajavaisilla takuilla varustettuja automerkkejä, kun tarjolla on myös malleja, joissa takuuaika on parhaillaan yli kolminkertainen. Se on oma tietoinen riski, jos ostaa auton ilman takuuta, vaikka samaan hintaluokkaan olisi tarjolla vaihtoehtoja, joissa vielä on takuuta jäljellä vuosia.
 
Ohos, olin vastaamassa tähän silloin kun tuossa luki "20 tai 30 vuoteen", ja kirjoitin että tuo 30 vuotta on ihan huuhaata, mutta muutit arviotasi vielä 10 vuotta pessimistisemmäksi. :D Eli nyt arvio on mielestäni vielä enemmän huuhaata. Uusien sähköautojen hintojen odotetaan putoavan polttomoottoriautojen tasolle noin vuoteen 2025 mennessä. Itse odotan, että ensimmäisten sähköautojen hinta putoaa käytettynä kuin kivi, koska tekniikka kehittyy niin nopeasti (vrt. ensimmäisen sukupolven Leafit, joita saa jo nyt alle kymppitonnilla). Todennäköisesti vuonna 2030 ja viimeistään vuonna 2035 voi tehdä valinnan, että ostaako muutaman tonnin polttiksen vai samanhintaisen sähköauton. Jälkimmäisellä ajaminen on halvempaa, mutta pienen akkukapasiteetin (ja kuluneen akun) takia pitää miettiä ajamisia tarkemmin kuin polttomoottoriautolla. Siinä vaiheessa siis kyse ei ole enää siitä, että onko varaa sähköautoon, vaan että sopiiko halpa sähköauto omiin ajotarpeisiin.

On tietysti mahdollista, että noiden ekojen sähköautojen akkutekniikka ei kestä, eikä korjaus onnistu järkevästi, ja ne vain sitten romutetaan melko nuorina. Nähtäväksi jää, miten käy. Itse kyllä odottaisin, että markkinoille putkahtelisi ajan myötä akkukorjaamoja.
Mutta myydäänkö 5 vuoden päästä jo pelkästään sähköautoja? Tuskin mielestäni edes 10 vuoden päästä. Ja jos keskiverto autoilija voi ostaa yli 10v vanhan auton ja 10v päästä uusina myydyistä autoista on 50% sähköautoja niin se meinaa että 20v päästä vielä 50% käytetyistä myydyistä autoista on polttiksia ja näillä ajetaan sen jälkeen vielä ainakin 10v. Eli 30v päästä olisi vielä todella paljon polttomoottoriautoja käytössä.

Toki jos sähköautojen hinta romahtaa niin että niitä saa todella paljon halvemmalla kuin polttiksia niin sitten ehkä osaltaan nopeutuu tämä. Mutta toisaalta samalla kun käytettyjen polttomoottoriautojen hinta romahtaa niin harva pystyy ostamaan tilalle sähköautoja kun ei saa vaihdossa mitään.

Tietysti voi olla että polttoaineen myynti kielletään tai hinta nousee 50€/litra. Mutta kun keskiverto kansalaisella ei ole kun se pari tonnia laittaa autoon niin tuo johtaa vaan siihen että autoilu ja liikkuminen loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
Romutusikä on vain keskimääräinen romutusikä. Ne yksilöt jotka on paljon rullattuja tai ruostuneet puhki joutaa paaliin aikaisemmin, mutta sitten on niitä vanhoja, mutta ehjiä ja vähemmän ajettuja jotka jatkaa paljon yli tuon.

Minulla on noin 20-vuotias Ooppeli (Astra-G) joka ehjä ja ruosteeton ja kaikki toimii. Ollut ylivoimaisesti luotettavin auto ikinä ja siksi en ole siitä luopunut. Ei sillä pitkää matkaa aja, kun aika meluisa, mutta ei viitsi lähes ilmaiseksi luopua autosta joka aivan pomminvarmaa tekniikkaa.

Tänävuonna tehty kestävä auto saattaa hyvinkin olla liikenteessä 2050.

Kyllä noilla mittauksilla näkee sen Miin (tai muidenkin sähköautojen) kiihtyvyyden voimakkaan kulmakertoimen taittumisen siinä missä polttiksella siihen melkein voi vetää suoran. Siinä suoraan se syy miksi kiihtyvyys tuntuu isolta ja miksi vähän järeämmätkin polttikset jää lähtötelineeseen valoissa. Jos tuohon alkuosan käyrään sovittaa suoran, niin 100 km/h täyttyisi jossain 5,5 sekunnin kohdalla. Vastaavasti 60-100 km/h kulmakertoimella arvioituna 0-100 km/h ottaisi 16 sekunttia. Vastaavasti 0-50 km/h sovituksella Yaris saavuttaisi satkun noin 8 sekunnin kohdalla. 60-100 km/h sovituksella meni kuvan ulkopuolelle, mutta lienee samoissa Miin kanssa.

Ps. Varmasti löytyy polttiksellekin autoja, jossa suoran sovitus on huono idea. Ei tarvitse tulla huutelemaan "virhe!!!".

Joo, noinhan se pääpiirteittäin menee.
Sähkömoottorin vääntökäyrät ovat niin erilaiset kuin polttiksissa. Tässä esim Leafin moottori:
1601107754883.png

Vääntö saadaan heti ja maksimi kiihtyvyys jää vain lyhyeksi aikaa pienillä RPM ja auton nopeuksilla. Jos sähkömoottori on todella tehokas, niin kiihtyvyys jatkuu kauemmin ennen nuukahtamista joten ei taida Tesla kuskeja paljon häiritä tieto että bensa Mersu menee ohi 200km/h jälkeen.

Polttiksella vääntökäyrä on laaja ja kantaa aivan maksimikierrosten tuntumaan joten siitä syntyy se tunne että kiihtyvyys vain paranee kun vauhti kasvaa.

Toki jos polttis on aivan aneemisen heikko, niin sitten veto nuukahtaa jo pienissä nopeuksissa, jos esim ykkönen on lyhyt ja näkyy selvästi kuinka isompien vaihteiden jälkeen voima loppuu kun satasessa on jo kolmonen päällä.

Minun parempi auto on vapaastihengittävä iso bensa automaatti ja se kyllä hyökkää todella rajusti liikkeelle (ei mitään turboviiveitä) ja 0-50kmh rajoittaa vain renkaiden armoton sutiminen.
 
Miillä on ainakin helppo lähteä valoista, kun pysyy itsestään paikallaan ja sitten sopiva määrä kaasua. Moottoripyörälläkin on vähän vaikea lähteä yhtä ripeästi? Ei ainakaan niin vaivattomasti onnistu.

Seatin sivuilta:
"kiihtyy 0–50 km/h 3,9 sekunnissa."
Kai joku on varmaan mitannutkin?
Siinä vaiheessa kun moottoripyörää vertaillaan Miin kaltaiseen luuskaan kannattaa jo vähän miettiä mitä kirjoittelee. Muutkin kuin sporttipyörät kiihtyvät 3 sekunnissa sataseen ja 10 sekunnissa 200:aan. Siinä ehtii vähän kytkimenkin kanssa räpeltää ilman että Mii karkaa kovin kauas.

Sähkö on vaivaton ja kiva voimalinja mutta hei haloo. Olen ajanut Miillä ja 0-50 menee ihan ripeästi, vähän niinkuin 250cc Vespa skootterilla ajaisi. Siihen se kiihtyvyys sitten lakkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on se yksi ihmetyksen syy itsellä, että miksi porukka ostaa noita vajavaisilla takuilla varustettuja automerkkejä, kun tarjolla on myös malleja, joissa takuuaika on parhaillaan yli kolminkertainen. Se on oma tietoinen riski, jos ostaa auton ilman takuuta, vaikka samaan hintaluokkaan olisi tarjolla vaihtoehtoja, joissa vielä on takuuta jäljellä vuosia.

Lista skandinaavisissa oloissa järkevästi toimivista plugareista 5 vuoden tai yli takuulla on kohtalaisen lyhyt. Onko muita kuin Seat Leon?
 
Siihen peilaten 2/3 kuulostaa ihan oikealta luvulta vielä pitkään, ellei esim. 20 vuoden sisällä ala saamaan 10-15v vanhoja sähköautoja 3000-10000 euron hintaluokassa joissa akkukin kestäis vielä kohtuullisesti.
Miksi auton hankintahinnan pitäisi olla kauhean halpa?

Jos autolla säästää 100e/kk polttoaineessa (joka toteutuu jo hyvin normaaleilla ajomäärillä kotiladaten), niin siinä on jokaisella 3000e käytettyä ostavalla yhtäkkiä varaa maksaakin 6000e autosta. Ja autokauppiashan järjestää kyllä rahoituksen. Sille puuttuvalle puoliskolle.
 
Miksi auton hankintahinnan pitäisi olla kauhean halpa?

Jos autolla säästää 100e/kk polttoaineessa (joka toteutuu jo hyvin normaaleilla ajomäärillä kotiladaten), niin siinä on jokaisella 3000e käytettyä ostavalla yhtäkkiä varaa maksaakin 6000e autosta. Ja autokauppiashan järjestää kyllä rahoituksen. Sille puuttuvalle puoliskolle.
Riippuu paljonko ajaa. Jos ajaa alle tankillisen kuussa niin ei saa koskaan kurottua umpeen kalliimpaa hankintahintaa. Ja useimmilla on varaa vain halvimpaan. Toki jotkut ovat rikkaampia ja voi laittaa autoon enemmän, mutta suurella massalla ei ole ja tämä hidastaa sähköautojen yleistymistä.
 
Riippuu paljonko ajaa. Jos ajaa alle tankillisen kuussa niin ei saa koskaan kurottua umpeen kalliimpaa hankintahintaa. Ja useimmilla on varaa vain halvimpaan. Toki jotkut ovat rikkaampia ja voi laittaa autoon enemmän, mutta suurella massalla ei ole ja tämä hidastaa sähköautojen yleistymistä.
Dieseliin verrattuna ”polttoaineessa” näyttäisi säästävän n. 2/3 ja bensaan varmaan vähän enemmän.

Jokainen laskekoon itse.

Moni ajaa 20tkm vuodessa, jolloin sähkis säästää karkeasti tonnin vuodessa polttoaineessa.

Ihan vähän ajaville sähköllä ajaminen ei tietty juuri tuo säästöä.
 
Ja saadaanko akut varmasti kestäviksi, eli voiko 6000EUR sähköauton ostava köyhä duunari olla varma että siinä riittää akkua hänellekkin, ettei tule heti niskaan mitään 20 tonnin laskua uuden akun muodossa.

Nyt köyhdä duunari voi ostaa 6000EUR:lla ~100tkm ajetun luotettavan korealaisen/japanilaisen bensan jossa ei pitäisi mitään isompaa hajoamista tulla vastaan seuraavien parinsadantonnin aikana.
 
Riippuu paljonko ajaa. Jos ajaa alle tankillisen kuussa niin ei saa koskaan kurottua umpeen kalliimpaa hankintahintaa. Ja useimmilla on varaa vain halvimpaan. Toki jotkut ovat rikkaampia ja voi laittaa autoon enemmän, mutta suurella massalla ei ole ja tämä hidastaa sähköautojen yleistymistä.
Vähän kummaa kuviota tässä kyllä rakennellaan. Pitää olla sähköauto, jolla pääsee pitkälle, mutta samaan aikaan kilometrejä ei kerry edes niin paljon, että bensa-autolla menisi tankillista kuussa.
 
Siinä vaiheessa kun moottoripyörää vertaillaan Miin kaltaiseen luuskaan kannattaa jo vähän miettiä mitä kirjoittelee. Muutkin kuin sporttipyörät kiihtyvät 3 sekunnissa sataseen ja 10 sekunnissa 200:aan. Siinä ehtii vähän kytkimenkin kanssa räpeltää ilman että Mii karkaa kovin kauas.

Sähkö on vaivaton ja kiva voimalinja mutta hei haloo. Olen ajanut Miillä ja 0-50 menee ihan ripeästi, vähän niinkuin 250cc Vespa skootterilla ajaisi. Siihen se kiihtyvyys sitten lakkaa.
No joo. En siis itse kiihdyttele sillä moottoripyörälläkään paljoa sen nopeammin kuin tripletilläkään, siis 50km/h. Kumminkin vain "laiska" 600cc mikä kulkee 250+. Ei ole ollut siis mitään kunnon pyörää, joka kai vääntäisikin toisella lailla. Totta 50 on se paras nopeus, mutta vielä 80km/h menee omaan makuun riittävän nopeasti. Pyörällä ajelussa ei sitten oikeastaan ollutkaan mitään järkeä, vaikka onhan 0-120 kiihdyttely vielä sallituissa, eikä kortti niin herkästi lähde.

Sähkössä siis pieni etu lähellä 0km/h nopeutta. Eikä tarvitse herättää kaikkia naapureita :)
 
No ei ole. Enemmän se on sitä että ei ole perehtynyt siihen millaisessa tahdissa muutos voisi tapahtua. Vaikea nähdä asiaa kun ajaa parin tonnin käyttiksellä ja autopaikka on vaikka kadulla, näin esimerkkinä.

Mutta joo, postaaja olikin näköjään likka kivi joten ei yllätä ulosanti ja ehdottomuus, kuuluu karikatyyriin.



No sanoinkin 3000-10000 niin eikös toi siihen väliin osu? Ja sit kannattaa muistuttaa moniko edes saa rahoitusta ja kuinka järkevää rahoitus tollaiseen halpiskippoon on. Siitä joutuu tänä päivänä maksamaan usein 5-7 % nimelliskorkoa kun joutuu jobbarikaupoille lähtemään.

Lähinnä otin kantaa tohon postaajan ehdottomuuteen ja mustavalkoisuuteen, mutta kuten yllä totesin niin taitaa kuulua asiaan. Täähän oli se koomikko joka ei olekaan koomikko.
Kyllä siinä on joku ihan muu mustavalkoisella kommentilla liikkeellä kuin postaaja.
 
Itse ja taannoin tilasin uuden auton ja puhtaasti bensamallin vielä. Omilla kilometreillä (~20 000 km/vuosi) ei sähköauto tule olemaan pitkään aikaan kannattava hankinta, kun bensavehkeen ja vastaavanlaisen/vastaavasti varustellu sähköauton hintaero on vähintään se 15 000 EUR. Sillä saa aika paljon bensaa, maksaa kalliimmat huollot ja suuremman ajoneuvoveron.

Plugariversion (Renault Captur E-tech) olisi periaatteessa voinut ostaa, hintaero vastaavilla varusteilla bensavehkeeseen olisi ollut noin 5 000 EUR, mutta siinäkin tuota takaisinmaksuaikaa olisi tullut muutama vuosi. Tuossa kuitenkin polttomoottorin mukanaolo nosta huollon hintaa ja ajoneuvoverokin "vain" 80EUR/vuosi edullisempi. Ja vaatii se hybridikin bensaa silloin tällöin.

Range alkaa joissakin sähköautoissa olla jo kohdallaan, mutta hinta ei vielä pitkään aikaan. Bensa-Capturin hinnalla ei olisi saanut edes Renault Zoea, joka on aika pieni kiulu.
 
Miksi auton hankintahinnan pitäisi olla kauhean halpa?

Jos autolla säästää 100e/kk polttoaineessa

Luuletko ihan tosissasi ettei tuohon keksitä jotain uutta veroa tai maksua jolla autoilun kulut muuttuu ihan yhtä kalliiksi kuin polttomoottorilla? Nykyinen hintaetu on ihan puhtaasti tuki jolla pyritään saamaan enemmän autoja liikenteeseen. Sitten kun sähkikset on standardi niin sama raha kuin nykyisestä polttoaine ym. veroista keritään kyllä jossain muodossa sähkiksiltäkin...

Liikennepolttoaineiden hinnasta on tällä hetkellä veroja noin 55-70%, eli kyllä niilläkin olis halvempaa ajaa jos niitä ei verotettais niin raskaasti.

Kerättävän rahan summa tulee varmasti säilymään aika samana, keräyspaikka vain muuttuu.
 
Ja saadaanko akut varmasti kestäviksi, eli voiko 6000EUR sähköauton ostava köyhä duunari olla varma että siinä riittää akkua hänellekkin, ettei tule heti niskaan mitään 20 tonnin laskua uuden akun muodossa.

Nyt köyhdä duunari voi ostaa 6000EUR:lla ~100tkm ajetun luotettavan korealaisen/japanilaisen bensan jossa ei pitäisi mitään isompaa hajoamista tulla vastaan seuraavien parinsadantonnin aikana.

6k€ sähkäautoon on vaikea saada 20k€ akustoa Tällä hetkellä 20k€ riittää 75kWh akun vaihtamiseen. Siinä vaiheessa kun 75kWh akulla varustettu auto maksaa käytettynä 6k€, niin ovat akutkin huomattavasti halvempia.

Itse ja taannoin tilasin uuden auton ja puhtaasti bensamallin vielä. Omilla kilometreillä (~20 000 km/vuosi) ei sähköauto tule olemaan pitkään aikaan kannattava hankinta, kun bensavehkeen ja vastaavanlaisen/vastaavasti varustellu sähköauton hintaero on vähintään se 15 000 EUR. Sillä saa aika paljon bensaa, maksaa kalliimmat huollot ja suuremman ajoneuvoveron.

Näinhän se on ihan perusautoissa. Täällä Suomessa tosin jos on ostamassa vähän hauskempaa autoa, niin bensamallista joutuukin äkkiä maksamaan tuplahinnan. Esim. BMW M3 140k€ vs Model 3 Performance 70k€. Säästöt polttoainekuluissa on myös huomattavat tässä kohtaa.
 
Ihminen nyt ei periaatteessakaan pidä siitä että sitä lähdetään käännyttämään tai aivopesemään. Tämä pätee aivan kaikkeen. Aniharva oikeasti vihaa homoja, mutta sateenkaaren ja priden tyrkyttäminen jokaisessa arkisessa liikkeessä aiheuttaa kroonista tökkimistä.

Sama sähköautoissa: osalle ihmisistä halpakin sähköauto on jo tänäpäivänä täysin riittävä, mutta toisille ei vielä vaihtoehto. Se aiheuttaa varmasti hiertämistä esim mökkeilijöissä kun puhutaan että muutaman vuoden päästä polttikset kielletään ja pitäisi ajaa Kuusamoon jollainen pienellä sähkökirpulla koko perhe mukana ja vene perässä.

Tai sitten ne pienituloiset duunarit jotka pitää tätä yhteiskuntaa oikeasti pystyssä. Heidän täytyy päästä töihin niillä muutaman tonnin pommeillaan ja jos heiltä viedään autoilun edellytykset niin se on Suomen tuho.
 
Plugariversion (Renault Captur E-tech) olisi periaatteessa voinut ostaa, hintaero vastaavilla varusteilla bensavehkeeseen olisi ollut noin 5 000 EUR, mutta siinäkin tuota takaisinmaksuaikaa olisi tullut muutama vuosi. Tuossa kuitenkin polttomoottorin mukanaolo nosta huollon hintaa ja ajoneuvoverokin "vain" 80EUR/vuosi edullisempi. Ja vaatii se hybridikin bensaa silloin tällöin.

Range alkaa joissakin sähköautoissa olla jo kohdallaan, mutta hinta ei vielä pitkään aikaan. Bensa-Capturin hinnalla ei olisi saanut edes Renault Zoea, joka on aika pieni kiulu.
Volkswagen ID.3:n saa keväällä samaan hintaan kuin Capturin, 29900e kun hankintatuki huomioidaan. Eikä mene yhtään bensaa ja huollossakaan ei tarvi käydä kahteen vuoteen vaikka kuinka ajaisi.
 
Ihminen nyt ei periaatteessakaan pidä siitä että sitä lähdetään käännyttämään tai aivopesemään. Tämä pätee aivan kaikkeen. Aniharva oikeasti vihaa homoja, mutta sateenkaaren ja priden tyrkyttäminen jokaisessa arkisessa liikkeessä aiheuttaa kroonista tökkimistä.

Sama sähköautoissa: osalle ihmisistä halpakin sähköauto on jo tänäpäivänä täysin riittävä, mutta toisille ei vielä vaihtoehto. Se aiheuttaa varmasti hiertämistä esim mökkeilijöissä kun puhutaan että muutaman vuoden päästä polttikset kielletään ja pitäisi ajaa Kuusamoon jollainen pienellä sähkökirpulla koko perhe mukana ja vene perässä.

Tai sitten ne pienituloiset duunarit jotka pitää tätä yhteiskuntaa oikeasti pystyssä. Heidän täytyy päästä töihin niillä muutaman tonnin pommeillaan ja jos heiltä viedään autoilun edellytykset niin se on Suomen tuho.

Eihän siitä tule mitään jos koittaa pakolla käännyttää. Toisaalta sieltä löytyy myös paljon väärää tietoa ja ennakkoluuloja.

Yksi kysymys minkä kuulin tuttavalta kun ostin sähköauton oli että "Mitäs teet jos sähkö loppuu mökkitiellä?" No mitäs teet bensa-autolla? Et lähde sinne jos tiedät että bensa loppuu kesken.
 
Luuletko ihan tosissasi ettei tuohon keksitä jotain uutta veroa tai maksua jolla autoilun kulut muuttuu ihan yhtä kalliiksi kuin polttomoottorilla? Nykyinen hintaetu on ihan puhtaasti tuki jolla pyritään saamaan enemmän autoja liikenteeseen. Sitten kun sähkikset on standardi niin sama raha kuin nykyisestä polttoaine ym. veroista keritään kyllä jossain muodossa sähkiksiltäkin...

Liikennepolttoaineiden hinnasta on tällä hetkellä veroja noin 55-70%, eli kyllä niilläkin olis halvempaa ajaa jos niitä ei verotettais niin raskaasti.

Kerättävän rahan summa tulee varmasti säilymään aika samana, keräyspaikka vain muuttuu.
Meinaatko että fossiiliset polttoaineet eivät kallistu samaa tahtia? :D
 
Meinaatko että fossiiliset polttoaineet eivät kallistu samaa tahtia? :D
Totta kai kallistuu, mutta kjns:n pointti lienee se, että on vain ajan kysymys, jolloin rahaministeriössä todetaan että nyt on pakko keksiä jotain veroa sähkö/hybridipirsseille, jotta saadaan kerättyä ne rahat, jotka nyt jäävät saamatta plugarien ja sähköautojen pienemmän autoveron, pienemmän ajoneuvoveron ja pienemmän polttoaineenkulutuksen takia. Tämä tapahtuu viimeistään silloin, kun hybridi- ja sähköautot alkaa olla kauttaaltaan saman hintaisia kuin polttomoottoriautot.
 
Yksi kysymys minkä kuulin tuttavalta kun ostin sähköauton oli että "Mitäs teet jos sähkö loppuu mökkitiellä?" No mitäs teet bensa-autolla? Et lähde sinne jos tiedät että bensa loppuu kesken.
Olisiko kysymys kenties koskenut sitä, miten tilanne korjataan, jos tuollainen sattuu tapahtumaan? Bensa-autoon voi tuoda lisää bensaa vaikka mehupullossa.

Olisi varsin kätevää, jos paristoautoon saisi liitettyä vaikka kilowattitunnin kokoisen kannettavan akun helposti varavirraksi.
 
En onnistunut linkittämään tuota Facebookin keskustelua. Eli tuon mallin dsg pitäisi olla sitä kestävämpää mallia, mutta ei tässä tapauksessa auttanut.

Screenshot_2020-09-26-11-50-23-30.jpg


Jotain hajoamisia on ollut Volvon diesel ladattavissa (ehkä joku suunnitteluvirhe?). Vag ladattavat on kyllä olleet ainakin lähes kaikki toimivia. Mutta jos vaihdellaatikon korjaus on noin kallistaa, niin jättäisin kauppaan. Paitsi tosiaan että dsg:tä en muutenkaan ostaisi.

Ladattava on kumminkin vähän huonompi kuin sähköauto, ainakin joiltakin osin. Sähköautossa on muutenkin vähemmän rikkoontuvia tai huollettavia osia.
Passat GTE:ssä DSG on kuusivaihteinen märkäkytkin malli, eli ilmeisesti suunnilleen kestävin niistä. Lisäksi lähdöt on sähköllä, jolloin ei tapahdu DSG:itä hajottavaa ryömitystä kytkintä vasten. Voihan se olla, että tuon kuski on ajanut tyhjällä akulla paljon hidasta ajoa, niin auto ei ole saanut ylläpidettyä yhtään varausta akussa ja lähdötkin ovat tapahtuneet perinteisesti. Tai sitten kävi vaan tosi huono tuuri.

VAG-arenan juttujen perusteella tuntuu että ainoa suuremmat ongelmat konsernin hybrideissä ovat olleet Superb PHEV:n Suomea varten 8A virralle rajoitettu schuko-laturi, joka ei ole toiminut luvatulla tavalla.
 
Mikään ei kyllä ole varmempaa kuin se, että kaikkea henkilöautoliikennettä tullaan tulevaisuudessa verottamaan maksimit ja polttomoottoriajoneuvoja vielä enemmän.
Olisi varsin kätevää, jos paristoautoon saisi liitettyä vaikka kilowattitunnin kokoisen kannettavan akun helposti varavirraksi.
Kannattaa hommata mökille aggregaatti. Varmaan muuhunkin hommaan sitä saattaa siellä tarvita.
 
Kannattaa hommata mökille aggregaatti. Varmaan muuhunkin hommaan sitä saattaa siellä tarvita.
Useamman kymmenen kilon painoista aggregaattia on hieman hankalampi liikutella sinne mökkitien varteen, ja korpeaisi jonkin verran hyrryytellä tunnin verran aggregaattia saadakseen auton liikahtamaan. Ajatuksena oli saada taiottua varavirtaa heti, jotta auton saa siirrettyä sellaiseen paikkaan, johon sen voi jättää latausta varten.
 
Lista skandinaavisissa oloissa järkevästi toimivista plugareista 5 vuoden tai yli takuulla on kohtalaisen lyhyt. Onko muita kuin Seat Leon?
Bemarissa on 5v takuu autolle ja 6/8 hybridi/täyssähkösysteemille.
(ei tule tosin oletuksena auton mukana vaan pidennetty takuu on lisävaruste, minkä saa usein kaupanpäälle). Jos ei ole uutena otettu sen saa muutamalla sadalla myös käytettyyn mikä on mielestäni ihan ok hinta mielenrauhasta.
 
Olisiko kysymys kenties koskenut sitä, miten tilanne korjataan, jos tuollainen sattuu tapahtumaan? Bensa-autoon voi tuoda lisää bensaa vaikka mehupullossa.

Olisi varsin kätevää, jos paristoautoon saisi liitettyä vaikka kilowattitunnin kokoisen kannettavan akun helposti varavirraksi.
Itsellä unohtui pari kertaa ladata ja pari kertaa unohdin latauksen vain 50% asti, kun raja piti olla 80% tai täyteen. Nyt osaan käyttää niitä ajastuksia jo, eli aluksi meni vähän opettelun piikkiin.

Sähköautolla jos aikoo jäädä välille, niin ehkä kannattaisi ajaa hiljempaa ja laittaa lämmitys pois päältä? Itse jouduin tehdä niin, kun akkua oli lähdöissä vain 50% ja matkaa suunnitteillä vähäsen pitemmästi.

Auto kyllä varottelee, jos akkua on vähän. Ja mapsissa kannattaa olla reitti mietittynä, että ei ajaisi ainakaan liian pitkää lenkkiä?

Tripletin kulutus näyttää 12.2kWh/100km ja nopeus 44.
 
Olisiko kysymys kenties koskenut sitä, miten tilanne korjataan, jos tuollainen sattuu tapahtumaan? Bensa-autoon voi tuoda lisää bensaa vaikka mehupullossa.

Olisi varsin kätevää, jos paristoautoon saisi liitettyä vaikka kilowattitunnin kokoisen kannettavan akun helposti varavirraksi.

Kysymys oli muotoiltu niin että jos se yhtäkkiä loppuukin. Onhan se monesti tosi että on helpompi viedä se bensakannu siihen autolle. Tosin jos mökki on tien varrella eikä saaressa niin todennäköisesti auton saa kohtuu helpolla pistorasian äärelle. Mutta sekin että mökkitie nopeuksilla sähkönkulutus on helposti puolet siitä mitä maantiellä kuluu, joten mielestäni siinä saa oikeasti olla yritystä jos meinaa jäädä tien päälle.
 
Volkswagen ID.3:n saa keväällä samaan hintaan kuin Capturin, 29900e kun hankintatuki huomioidaan. Eikä mene yhtään bensaa ja huollossakaan ei tarvi käydä kahteen vuoteen vaikka kuinka ajaisi.

Mihin perustat tuon että ei tarvi käydä huollossa lainkaan 2v aikana? Jos ajaa vaikka +100tkm niin eikö ole mitään huollettavaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 381
Viestejä
4 510 675
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom