Ohos, olin vastaamassa tähän silloin kun tuossa luki "20 tai 30 vuoteen", ja kirjoitin että tuo 30 vuotta on ihan huuhaata, mutta muutit arviotasi vielä 10 vuotta pessimistisemmäksi.
Eli nyt arvio on mielestäni vielä enemmän huuhaata. Uusien sähköautojen hintojen odotetaan putoavan polttomoottoriautojen tasolle noin vuoteen 2025 mennessä. Itse odotan, että ensimmäisten sähköautojen hinta putoaa käytettynä kuin kivi, koska tekniikka kehittyy niin nopeasti (vrt. ensimmäisen sukupolven Leafit, joita saa jo nyt alle kymppitonnilla). Todennäköisesti vuonna 2030 ja viimeistään vuonna 2035 voi tehdä valinnan, että ostaako muutaman tonnin polttiksen vai samanhintaisen sähköauton. Jälkimmäisellä ajaminen on halvempaa, mutta pienen akkukapasiteetin (ja kuluneen akun) takia pitää miettiä ajamisia tarkemmin kuin polttomoottoriautolla. Siinä vaiheessa siis kyse ei ole enää siitä, että onko varaa sähköautoon, vaan että sopiiko halpa sähköauto omiin ajotarpeisiin.
On tietysti mahdollista, että noiden ekojen sähköautojen akkutekniikka ei kestä, eikä korjaus onnistu järkevästi, ja ne vain sitten romutetaan melko nuorina. Nähtäväksi jää, miten käy. Itse kyllä odottaisin, että markkinoille putkahtelisi ajan myötä akkukorjaamoja.