Keskustelua hybridiautoista

Tojomiehet jää autoillaan metsään kun niillä ei pääse pois:



Näitä videoita kun katsoo, niin ihmetyttää että miten hankalaa voikaan olla tehdä jokin alkeellinen jarrulla toteutettu tasauspyörästön lukko (vai millä nimellä näitä sähköisiä toteutuksia kutsutaankaan). Aivan kuin nuo eivät lainkaan jarruttaisi sutivaa pyörää.

Toyota ja Honda taitaa olla ne huonoimmat neliveto toteutukset (jos unohdetaan ne oikeat ja kalliit Land Cruiserit).

Minulla on ihan tavallinen Hyundai Sonata etuveto ja kunhan on EPS päällä, niin kyllähän ABS antaa kunnolla jarruja keulille jos toiselta renkaalta alkaa pito loppumaan.
 
Toyota-lasit on pidetty päässä ja nyt pihassa on nyt RAV4 PHEV premium. Alentuneiden energiakustannusten jälkeen se maksaa 80 e enemmän kuussa kuin edeltävä samanlainen RAV4 HEV. Ihan täysin se ei parin päivän perusteella vielä pääse lupauksiin, mutta aika liki nyt ainakin. Kuvassa ajettu 31,6 km sitten latauksen, lähtiessä näytti EV 72 km, johonkin siis on haihtunut matkalla 3,6 km.

ev37
 
Toyota ja Honda taitaa olla ne huonoimmat neliveto toteutukset (jos unohdetaan ne oikeat ja kalliit Land Cruiserit).

Ainoa RAV4 PHEVin näkynyt rullatesti näyttää kyllä huomattavasti paremmalta kuin nuo aiemmat. Eipä sillä edelliselläkään toteutuksella mitään ongelmia ollut suomalaisissa käytännön talvikeleissä (tai kesällä maastossa, mutta eipä nyt mihinkään erityisen vaativaan louhikkoon ole tullut mentyäkään), vaikka nuo rullatestit näyttävät ihan toivottomilta aina.

 
Näitä videoita kun katsoo, niin ihmetyttää että miten hankalaa voikaan olla tehdä jokin alkeellinen jarrulla toteutettu tasauspyörästön lukko (vai millä nimellä näitä sähköisiä toteutuksia kutsutaankaan). Aivan kuin nuo eivät lainkaan jarruttaisi sutivaa pyörää.

Nämähän ovat yhtä surkeita nelivetoisia kuin torsenilla olevat vanhat quattro-audit.
 
Näitä videoita kun katsoo, niin ihmetyttää että miten hankalaa voikaan olla tehdä jokin alkeellinen jarrulla toteutettu tasauspyörästön lukko (vai millä nimellä näitä sähköisiä toteutuksia kutsutaankaan). Aivan kuin nuo eivät lainkaan jarruttaisi sutivaa pyörää.

Toyota ja Honda taitaa olla ne huonoimmat neliveto toteutukset (jos unohdetaan ne oikeat ja kalliit Land Cruiserit).

Minulla on ihan tavallinen Hyundai Sonata etuveto ja kunhan on EPS päällä, niin kyllähän ABS antaa kunnolla jarruja keulille jos toiselta renkaalta alkaa pito loppumaan.
Tätä välillä itsekkin ihmettelen, varsinki Toyotan tapauksessa kun land cruiser käyttää juuri jarrua lukkona pyörä kohtaisesti.

Rellulla on aika agressiivinen esp kun toinen rengas on nurmikolla ja toinen asfaltilla niin asfaltin puoleinen rengas rupeaa sutimaan jos lähtee kaasu pohjassa. Ei tuolla jää talvellakaan jumiin kunhan jompi kumpi rengas saa pitoa.

Dacia dusterissa saa vieläkin agressiivisemmaksi kun laittaa 4wd lock päälle ja toki lisänä jokainen pyörä vetää.
 
Ainoa RAV4 PHEVin näkynyt rullatesti näyttää kyllä huomattavasti paremmalta kuin nuo aiemmat. Eipä sillä edelliselläkään toteutuksella mitään ongelmia ollut suomalaisissa käytännön talvikeleissä (tai kesällä maastossa, mutta eipä nyt mihinkään erityisen vaativaan louhikkoon ole tullut mentyäkään), vaikka nuo rullatestit näyttävät ihan toivottomilta aina.


Normi ajossa pärjää koska saat olla aika tyhmä että ajat sellaiseen paikkaan että vain yksi pyörä koskee maahan ja muut ei saa pitoa yhtään, sitä noi rullat kuvaa.
 
Kokeilin vessatauon aikana pikalatausta Fortumin 50kW laturista ja latasi 40kW keskimääräisellä teholla 60->75%. Mielestäni ihan ok latausnopeus kun akku aika täysi ja vain 50kW laturi.
Ei se lataisi 300kW ionitylläkään tuon kovempaa...
 

Havainnosta kertoo autoliike J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. Hänen mukaansa moni suomalainen ei ajattele autonsa jälleenmyyntiarvoa
pitkällä aikavälillä valitessaan huoltopaikkaa.

– Ihminen saattaa olla onnellinen säästäessään huoltokuluissa pieniä summia, mutta uuden auton takuun kannalta tilanne ei ole optimaalinen,
mikäli hybridiauton huolto on suoritettu muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa, Ala-Hakuni sanoo.

Mitkä tahansa autokorjaamot voivat tehdä sähköistettyjen autojen määräaikaishuoltoja myös silloin kun auto kuuluu yhä valmistajan tai maahantuojan antamaan takuuajan piiriin,
kunhan työ tehdään annettujen ohjeiden mukaisesti ja käyttäen alkuperäisiä varaosia.

Ala-Hakunin mukaan ongelmat voivat alkaa, jos auton omistaja ei saa huoltokirjaan merkintää tarkistuksesta. Ala-Hakunin mukaan kaikissa huoltotöitä tekevissä yrityksissä ei ole
pääsyä sähköiseen huoltokirjaan (paperiset huoltokirjat kun alkavat olla jo historiaa). Tällöin valmistaja tai maahantuoja voi vedota puutteelliseen huoltokirjaan.

Mitenkä on? :hmm:
 
Mitenkä on? :hmm:
Ei ole kyllä hybridiautoa, mutta varmaan pitää viedä sinne auton ostopaikan huoltoon. Siellä autoa joutuu käyttämään 2 vuoden välein. Tuttu paikka niin sinne siis. Tai sitten pitää hyvin selvittää, että minne muualle huoltoon on sallittua viedä?

Joutuisi käyttämään siellä huollossa 2, 4 ja 6 vuoden kohdalla ja varmaan vielä varalta myös 8 vuoden kohdalla, kun takuu loppuu.

Tosiaan taitaa olla ladattaville ja sähköautoille yleensä 8 vuoden takuu akulle.

"– Jotkut valmistajat tarjoavat jopa kahdeksan vuoden akkutakuita tiettyihin hybridimalleihin, mutta nämä edellyttävät ennen kaikkea merkkihuoltoliikkeen palveluiden käyttöä pysyäkseen voimassa.

Ala-Hakunin mukaan joissain tapauksissa pitkät takuut ovat keskeytyneet ennen aikojaan edellä mainituista syistä. Tapauksia ei Ala-Hakunin tiedossa ole useita, mutta yksikkökohtaiset kustannukset voivat olla isoja, hän korosti IS:lle.

– Akuston hinta voi olla kahdeksantuhatta euroa, Ala-Hakuni sanoo."
 
Ei niitä huoltoja kannata oikein tehdä muutenkaan muualla kun niissä takuu keisseissä pääsee taistelemaan oli sähköinen tai paperinen huoltokirja. Vaikka lain silmissä sillä ei ole väliä missä huollot tehdään, niin se ei ole paljoa maahantuojaa tai valmistajaa kiinnostanut.
 
Hmm, mitä tarkoitat? Tietääkseni ID.3 lataa ionityllä yli 60kW 60% kohdalla eikä hyydy alle 50kW kuin vasta yli 80 prosentissa.
Kun se on kuitenkin auto joka paattaa kuinka lujaa ladataan. Tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Joku muukin oli lataamassa ja se rajoitti latausasemaa tai sitten auton akut olivat niin kuumia ajosta ettei voinut tehokkaammin ladata.
 
Hmm, mitä tarkoitat? Tietääkseni ID.3 lataa ionityllä yli 60kW 60% kohdalla eikä hyydy alle 50kW kuin vasta yli 80 prosentissa.
Jos auto ei vedä täysiä 50kW laturilta, niin ei se kyllä vedä silloin 300kW laturistakaan sen enempää. Autohan sen latausnopeuden päättää.

Kun se on kuitenkin auto joka paattaa kuinka lujaa ladataan. Tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Joku muukin oli lataamassa ja se rajoitti latausasemaa tai sitten auton akut olivat niin kuumia ajosta ettei voinut tehokkaammin ladata.
Pikemminkin toisin päin - akut liian kylmiä ja eivät lataudu kovaa sen takia.
 
Jos auto ei vedä täysiä 50kW laturilta, niin ei se kyllä vedä silloin 300kW laturistakaan sen enempää. Autohan sen latausnopeuden päättää.


Pikemminkin toisin päin - akut liian kylmiä ja eivät lataudu kovaa sen takia.

No esim Nissan Leaf kärsii lämpimistä akuista, lataa hitaasti pidemmillä reissulla ku akku lämpiää liikaa. Lämmönhallinta huono. Google kertoo lisää.

Saavutus sinäänsä, yleensä juuri liian kylmä akku on ongelma.


Rapidgatesta löytyy paljo juttua
 
Ei sekoiteta suotta enää Nissanin antiikkia muihin, kaikilla "toisilla" on nestejäähdytteinen akku, joka pitää lämmöt Suomen olosuhteissa kohdillaan.
 
Akuston lämpötilan hallinta nestekierrolla ongelma on ratkaisun aiheuttama monimutkaisuus, joka saattaa aiheuttaa yllättäviä elinkaarikustannuksia..

Kun sieltä korkkaa komponentti nestekanavaan on puhdistaminen veemäistä ja kallista.

Siinä mielessä Nissanin ratkaisu on paljon luotettavampi. Vähemmän liikkuvia osia.
 
Siinä mielessä Nissanin ratkaisu on paljon luotettavampi. Vähemmän liikkuvia osia.

Joo, eli tossa voi sitten punnita haluaako elää jatkuvien ongelmien kanssa, vai mahdollisten ongelmien pelossa :). Toki jos latausnopeutta ei tarvi, niin sittenhän tuo nissanin ratkaisu on ok.
 
Miitä odotellessa olen miettynyt jo seuraavaa askelta; talon ykkösautona voisi olla n 50t€ sähkis tai sitten jatkaa nykyisellä kaasuautolla päivitettynä audi a5:een.
Kumpaa hevosta te suosittelisitte, jos parin vuoden sisään pitäisi auto vaihtaa: 50t€ sähköön vai g-tron a5:een? Kriteerinä ajomukavuus pitkillä maantieajoilla (300-600km), erityisesti hiljaisuus. 3 hlön talous joten tilat riittänee kaikilla vaihtoehdoilla.
 
Miitä odotellessa olen miettynyt jo seuraavaa askelta; talon ykkösautona voisi olla n 50t€ sähkis tai sitten jatkaa nykyisellä kaasuautolla päivitettynä audi a5:een.
Kumpaa hevosta te suosittelisitte, jos parin vuoden sisään pitäisi auto vaihtaa: 50t€ sähköön vai g-tron a5:een? Kriteerinä ajomukavuus pitkillä maantieajoilla (300-600km), erityisesti hiljaisuus. 3 hlön talous joten tilat riittänee kaikilla vaihtoehdoilla.

Jos ja kun kriteerinä nuo pitkät siivut ja talouden koosta oletan ala-ikäistä lasta, niin eiköhän se reissaaminen tule olemaan huolettomampaa kaasutankkauksilla, sähkön sijaan?

Mites sen auton muu käyttö? Onko siis noi pitkät siivut, vain muutaman kerran vuodessa, vai ihan tyyliin pari kertaa kuussa?

Jos pitkät siivut vain muutaman kerran vuodessa ja muut ajelut lyhyempää arkisiivua, niin oisko plugarihybridi kumminkin se järkevin valinta?
 
Joo, pari kertaa/kk vedetään mökki- ja mummolakeikat, matka-ajoa tulee n 1000-1500/kk ja sitten olisi tavoitteena vetää Miillä kaupunkipörräykset päälle. Vuodessa kokonaismatka n 30t km.
Plugaria (passat tai superb) myös miettinyt mutta viimeiset 4-5v ollaan menty 90% biokaasulla, olen siihen tykästynyt, sen vuoksi tuo g-tron himotuttaa. Bensatankilla en mielelläni vieraile.
 
Joo, pari kertaa/kk vedetään mökki- ja mummolakeikat, matka-ajoa tulee n 1000-1500/kk ja sitten olisi tavoitteena vetää Miillä kaupunkipörräykset päälle. Vuodessa kokonaismatka n 30t km.
Plugaria (passat tai superb) myös miettinyt mutta viimeiset 4-5v ollaan menty 90% biokaasulla, olen siihen tykästynyt, sen vuoksi tuo g-tron himotuttaa. Bensatankilla en mielelläni vieraile.

Ok. No tuolla "ajoprofiililla" toi kaasu ois varmasti mullakin se huolettomin vaihtoehto. Täyssähkö joo, jos ja kun näkee vaivaa niiden tankkausten suhteen, niin voi olla /kk kuluiltaan edullisempi useamman vuoden kokonaiskuvassa, mutta kaasu tosiaan simppelimpi.

Mä valkkasin tänä keväänä itselleni plugari-passatin, koska ajelen arkiajot täällä pk-seudulla sähköllä. Täyssähkökin oli mielessä, mutta mulla on peräkärry, mitä käytän. Sulle tosiaan on varmaan vielä toistaiseksi semmoinen huolettomampi ja mukavuusalueella pysyvä vaihtoehto toi kaasu, ykkösautoks.
 
Akuston lämpötilan hallinta nestekierrolla ongelma on ratkaisun aiheuttama monimutkaisuus, joka saattaa aiheuttaa yllättäviä elinkaarikustannuksia..

Kun sieltä korkkaa komponentti nestekanavaan on puhdistaminen veemäistä ja kallista.

Siinä mielessä Nissanin ratkaisu on paljon luotettavampi. Vähemmän liikkuvia osia.


Oikein hyvä systeemi. Tosin haittapuolena akusto ikääntyy kilpailijoita paaljo nopeammin ja menettää kapasiteettia vauhdilla.

Sen takia muut valmistajat satsaa akuston lämmön sääntelyyn.

Ja Nissan myös jatkossa :)
 
Jos auto ei vedä täysiä 50kW laturilta, niin ei se kyllä vedä silloin 300kW laturistakaan sen enempää. Autohan sen latausnopeuden päättää.
Kun se on kuitenkin auto joka paattaa kuinka lujaa ladataan. Tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa. Joku muukin oli lataamassa ja se rajoitti latausasemaa tai sitten auton akut olivat niin kuumia ajosta ettei voinut tehokkaammin ladata.

Tässä tapauksessa en vetäisi johtopäätöksiä ihan noin pitkälle. Liikaa epävarmuuksia:
  • Laskin latausnopeuden jälkikäteen kuitista kWh/aika. Tähän liittyy melkoisia epävarmuuksia varsinkin kun kesto oli vain 13min. Esimerkiksi että lasketaanko handshaking mukaan ja kauanko kesti nostaa latausnopeus maksimiin.
  • Myöskään niin auto kuin laturikaan ei ilmoittanut nopeutta suoraan. ID.3 kertoi latausnopeuden vain km/min joka oli alussa 5km/min ja 75% kohdalla 4km/min. Itsellä ei hajuakaan mitä kulutuslukemaa tuossa käytetään. WLTP? Ja jos WLTP, niin onko ilmoitettu 15,7kWh/100km vai 58kWh/420km=13,8kWh/100km?
  • Samaan aikaa oli AC latauksessa plugari. En tunne noita Fortumin käyttämiä latureita että tippuuko DC teho tuosta. Voi vaikuttaa sekin.
Eli aloittaessa laturin teho on hyvinkin voinut rajoittaa. Ja ei nuo 50kW laturit taida yleensä täyttä 125A antaa ulos? Toisaalta tässä 58kW versiossa on korkea akkujännite mikä on hyvä juttu noita 50kW latureita ajatellen.

Pikemminkin toisin päin - akut liian kylmiä ja eivät lataudu kovaa sen takia.

Akku oli voinut olla kylmän puoleinen. En toisaalta ole nähnyt testejä miten lataus toimii kylmällä, niin vaikea sanoa miten merkittävä tekijä on tässä autossa.
 
Mistä tulikin mieleen, että ID.4:n lopullinen julkistus on tämän viikon keskiviikkona. Ja huomenna Teslan Battery Day.
 
ID.3 on nyt koeajettu ja samoja huomioita kuin monella muullakin.

Todella mukava ajaa ja kiihtyvyys on huimaa jos vähän polkaisee, motarille oli kiva liittyä minikiihdytyskaistoilta.
Liikennemerkkien tunnistus toimii vähän miten sattuu. Taajama merkin nähdessään vakkari yritti nostaa vauhdin sataan.
Vakkari piti juuri ja juuri itselle riittävän turvavälin maksimiasetuksella. Eli tuplasti paremman kuin joku GTE Golf 3 vuotta sitten testatessa. Hidasti liikenneympyröihin jne.
Hierova penkki oli liian heikkotehoinen, pitkään mietin onko se päällä vai ei ennenkun pystyi tuntemaan varmasti että oli siellä jotain liikettä.
Ratin "napit" on yhtä kivat kuin peräpukamat.
Rengasmelua jonkun verran.
Assistantti toimi ihan hyvin suomeksi. Kun käskin kertomaan vitsin, se sanoi ettei ole ohjelmoitu sitä varten, mutta kerran unohti miten kaukovalot kytketään, mutta sitten välähti.

Uusi tieto oli se että panoraamakaton saa myös 77kWh akulle mahdollisesti, se on jätetty pois Tour mallista jotta hinta pysyisi hankintatuen ylärajan alle.

muoks: ajon aikana kyllä olo oli kuin golfissa. Vaikka jotenkin kaikki on uutta niin silti tosi volkkarimainen peruskulkine.
 
Viimeksi muokattu:
Rengasmelua jonkun verran.
Assistantti toimi ihan hyvin suomeksi. Kun käskin kertomaan vitsin, se sanoi ettei ole ohjelmoitu sitä varten, mutta kerran unohti miten kaukovalot kytketään, mutta sitten välähti.

Uusi tieto oli se että panoraamakaton saa myös 77kWh akulle mahdollisesti, se on jätetty pois Tour mallista jotta hinta pysyisi hankintatuen ylärajan alle.
Oliko siinä autossa 19 vai 20 tuuman renkaat? 19 renkailla kun oli aika hiljainen.
 
Oliko siinä autossa 19 vai 20 tuuman renkaat? 19 renkailla kun oli aika hiljainen.
19". Verrokkina Honda Jazz jossa renkaat ei kuulu sisälle noin hyvin(ei kuule asfaltilla onko alla nastat vai kitkat). Toki ne muut äänet polttomoottoriautossa voi saada rengasmelun vain tuntumaan suhteessa pienemmältä.

Nyt vielä jälkikäteen pohdittuna ehkäpä ID.3 oli kokemuksena hieman tylsä. Perusvehje. Pitää käydä koeajamassa pari muutakin sähköautoa vielä.
 
19". Verrokkina Honda Jazz jossa renkaat ei kuulu sisälle noin hyvin(ei kuule asfaltilla onko alla nastat vai kitkat). Toki ne muut äänet polttomoottoriautossa voi saada rengasmelun vain tuntumaan suhteessa pienemmältä .
Joo. Yksi kovaääninen on ainakin Volvo XC40 ladattava, jossa oli kanssa 19" renkaat (oli varmaankin leveämmät kuin id3). Pösö 2008 ladattava on muistaakseni 16" renkailla ja auto oli suht hiljainen, ainakin tuohon Volvoon verrattuna. Jazzia en ole koskaan ajanut, mutta siinä on varmaan jotkut aika kapeat 14" renkaat? Yllättävän hyvä siltikin tuo Jazz, kun ei ole akkua hiljentämässä ääniä.

En muista että oliko id3 19 vai 20" jossa oli vielä samassa rengaskoossa kaksi eri rengasmerkkiä ja toinen oli äänekkäämpi. Mutta muistelen että olisi ollut 20" rengaskoossa.
 
Jazzissa oli ainakin pari versiota sitten jo 15-16" vakiona, liekö nyt jo 16-17". Jos ja kun Jazzin heikkous on aina ollut rengasmelu, niin eipä tuo kauhean lupaavalta vaikuta. Tai sit Jazz on parantanut yllättäen helvetisti (mitä hyvin vahvasti epäilen).
 
Tuossa parisen tuntia sitten kuuntelin radiota ja siinä oli joku uutisen tapainen juttu Norjasta, missä käsiteltiin sähköautoja. Lyhyesti, nyt on niitä on saanut ostaa edullisesti ja kylkiäisenä tulee muita etuja, kuten ilmaiset parkit, bussikaistoilla ajelu jne... niin taitaa suunta kääntyä kohta siihen että rahanarvoiset edut alkaa lähtemään.


Tuollaisen uutisen kaivoin, ja sitten huomasin että onkin vuodelta 2014, sisältö kuitenkin sama. Jos joku löytää tuoreempaa tietoa niin hyvä :confused:
 
Jazzissa oli ainakin pari versiota sitten jo 15-16" vakiona, liekö nyt jo 16-17". Jos ja kun Jazzin heikkous on aina ollut rengasmelu, niin eipä tuo kauhean lupaavalta vaikuta. Tai sit Jazz on parantanut yllättäen helvetisti (mitä hyvin vahvasti epäilen).
Tässä vertailukohtana on yli 10v vanha jazz ja 14" renkailla.
 
Mikähän siinä on, että sähköautoihin väkisin ängetään niin isot rengas/vannekoot? Onko se iso omamassa sellainen, että sinne on saatava valtavat jarrulevyt ja satulat mahtumaan, vai mikä on ongelma?
 
Mikähän siinä on, että sähköautoihin väkisin ängetään niin isot rengas/vannekoot? Onko se iso omamassa sellainen, että sinne on saatava valtavat jarrulevyt ja satulat mahtumaan, vai mikä on ongelma?
isot vanteet näyttää paremmalta? miksi se on ongelma?
 
Jarrut nimenomaan on nykyautoissa pääasiallisesti olemattoman pienet, ne ei vaadi isoja vanteita. Ja tuollainen sähköauto, jonka huiput on 160km/h ei vaadi sitäkään, koska regeneraatio.

Trendi, paska sellainen.
 
Mikähän siinä on, että sähköautoihin väkisin ängetään niin isot rengas/vannekoot? Onko se iso omamassa sellainen, että sinne on saatava valtavat jarrulevyt ja satulat mahtumaan, vai mikä on ongelma?
Id3:ssa on nyt tosiaan isot 19" tai 20". Halvemmissa id3 malleissa sitten ilmeisesti maltillisemmat 18".

"The Turanza Eco tyres with ENLITEN Technology are available on Volkswagen’s ID.3 in 18, 19, and 20-inch variants. The 19 and 20-inch tyres are equipped with Bridgestone’s B-Seal technology, which ensures temporary air retention in case of a puncture in the tread area, allowing the vehicle to keep going."
 
Mikähän siinä on, että sähköautoihin väkisin ängetään niin isot rengas/vannekoot? Onko se iso omamassa sellainen, että sinne on saatava valtavat jarrulevyt ja satulat mahtumaan, vai mikä on ongelma?
Lisää painoa, enemmän jousittamatonta massaa, enemmän vierintävastusta, ajomukavuus heikkenee, renkaat ja vanteet on kalliimmat... Aika monta negatiivista seikkaa koska ulkonäkö.
Sellainen asia kuin vierintävastus eli niillä isommilla renkailla pyritään saamaan se auto rullaamaan paremmin.
Vanteita/renkaita löytyy myös todella paljon eri painoisia joka kokoluokassa, mutuna veikkaan että jonkun i3 Bemarin 20" vanteet painavat vähemmän mitä perus 17" Toyotan.
Uskaltaisin väittää että näissä lasketaan aika montaa asiaa ennen ulkonäköä (joka sekin tietysti on tärkeä myynnin kannalta).

Sähköissä ja hybrideissä tosiaan vielä korostuu renkaiden merkitys, ei kannata ehkä sitä halvinta lingkongia ja alession tarvikevannetta laittaa alle.
 
Lisää painoa, enemmän jousittamatonta massaa, enemmän vierintävastusta, ajomukavuus heikkenee, renkaat ja vanteet on kalliimmat... Aika monta negatiivista seikkaa koska ulkonäkö.

+ minun makuni mukaan ulkonäkökin on isoilla vanteilla ja etenkin matalalla profiililla paljon huonompi.
 
Viimeksi muokattu:
Tollasissa "econobox" tyylisissä ei ole järkeä laittaa isoja vanteita. Jossain enemmän sporttisissa malleissa se kuuluu asiaan, matalampi profiilisella renkaalla on parempi ajaa kun on vähemmän sivuttaisliikettä renkaan rungossa.
 
+ minun makuni mukaan ulkonäkökin on idoilla vanteilla ja etenkin matalalla profiililla paljon huonompi.
Vaikea kyllä itellä saada mieleen mikä auto olisi paremman näköinen pikkuvanteilla. Noin niinkun tehtaan tarjoamista vaihtoehdoista, koska tottakai ylilyönnit erikseen.
 
Itsekkin haluaisin id.3 tour mallin, mutta siihen ei kuulemma saa 18" peltivanteita mukaan pakettiin. Kehotettiin ostamaan auto isoilla aluvanteilla ja sitten ajamaan tien yli rengasliikkeeseen ostamaan peltivanteet.
 
ID.3 on nyt koeajettu ja samoja huomioita kuin monella muullakin.

Todella mukava ajaa ja kiihtyvyys on huimaa jos vähän polkaisee, motarille oli kiva liittyä minikiihdytyskaistoilta.
Liikennemerkkien tunnistus toimii vähän miten sattuu. Taajama merkin nähdessään vakkari yritti nostaa vauhdin sataan.
Vakkari piti juuri ja juuri itselle riittävän turvavälin maksimiasetuksella. Eli tuplasti paremman kuin joku GTE Golf 3 vuotta sitten testatessa. Hidasti liikenneympyröihin jne.
Hierova penkki oli liian heikkotehoinen, pitkään mietin onko se päällä vai ei ennenkun pystyi tuntemaan varmasti että oli siellä jotain liikettä.
Ratin "napit" on yhtä kivat kuin peräpukamat.
Rengasmelua jonkun verran.
Assistantti toimi ihan hyvin suomeksi. Kun käskin kertomaan vitsin, se sanoi ettei ole ohjelmoitu sitä varten, mutta kerran unohti miten kaukovalot kytketään, mutta sitten välähti.

Uusi tieto oli se että panoraamakaton saa myös 77kWh akulle mahdollisesti, se on jätetty pois Tour mallista jotta hinta pysyisi hankintatuen ylärajan alle.

muoks: ajon aikana kyllä olo oli kuin golfissa. Vaikka jotenkin kaikki on uutta niin silti toki volkkarimainen peruskulkine.

Itse olen menossa perjantaina koeajamaan tuota ID3:sta myös ja voin sitten kans kertoa jotain siitä. Ihan lupaavaltahan se vaikuttaa, ainakin näiden pikku revikoiden perusteella :) :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 779
Viestejä
4 478 081
Jäsenet
74 011
Uusin jäsen
velle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom