Keskustelua hybridiautoista

Sellainen asia kuin vierintävastus eli niillä isommilla renkailla pyritään saamaan se auto rullaamaan paremmin.
Mutta kun se menee juuri päinvastoin - mitä isompi vannekoko, sitä huonommin se rengas tuntuisi rullaavan. Parhaat ranget irtoavat sähköautoilla poikkeuksetta mahdollisimman pienillä vanteilla ja korkeilla rengasprofiileilla.

Björn testaili vanteiden painon merkitystä ja totesi, että aero-vanteet tarjoavat merkittävästi paremman rangen, kuin kevyet vanteet.
 
Kevyempi vanne saadaan pienemmällä energialla liikkeelle. Painavammassa vanteessa on tietysti toisaalta enemmän liike-energiaa varastoituneena.

EDIT: noin i3 BMW renkaat/vanteet on aika poikkeukselliset. Iso vannekoko, mutta todella kapea halkaisijaan nähden. Volkkari kai käyttää id:ssä ihan normaalin levyisiä renkaita?

EDIT2: itse itselleni vastaten BMW i3 = 175/55R20 ja VW id3 = 215/45R20
Volkkarin rengas on näköjään himpun "normaalia" kapeampi tuossa koossa, mutta ei kuitenkaan BMW:n tasoa
 
Viimeksi muokattu:
Taycan oli Porschen eniten myyty malli euroopassa viime kuussa:

EihQCKOWoAEoM0t
 
Taycan oli Porschen eniten myyty malli euroopassa viime kuussa:

EihQCKOWoAEoM0t
Oliko nuo prosentuaaliset muutokset edelliseen kuukauteen verrattuna vai edellisen vuoden samaan kuukauteen verrattuna? Joka tapauksessa sen verta isoja tiputuksia, että mahtaisikohan ihan Taycan vienyt myyntejä Panameralta ja 911:lta.
 
Itsekkin haluaisin id.3 tour mallin, mutta siihen ei kuulemma saa 18" peltivanteita mukaan pakettiin. Kehotettiin ostamaan auto isoilla aluvanteilla ja sitten ajamaan tien yli rengasliikkeeseen ostamaan peltivanteet.
Sveitsin VW myy Tour-mallin lisävarusteena talvirenkaita + vanteita ID3:selle seuraavilla spekseillä - kesärenkaiksi pakottavat myös 19":set.
1600807956613.png
 
Tässä vertailukohtana on yli 10v vanha jazz ja 14" renkailla.
Ja Jazz hiljaisempi rengasmeluiltaan :zoom: :nb: Ei kyllä kuulosta hyvältä id.3 kannalta jos näin. Tuollaisen Jazzin pistin aikanaan vaihtoon, kun alkoi rengasmelut harmittamaan. Toki oli vielä sitä aikaa, kun typeryyksissäni ajoin vollottavilla nokialaisilla.
 
Teslalta saatavilla uusi kolmella moottorilla oleva Model S. Pikku miinuksena hinta on melko kova.

Käteishinta 145 280€. Pitäisi tulla Q4 2021, eli noin vuoden päästä. Ei varmasti lopu tehot kesken.

Teslan lupailua:
Kiihtyvyys 0–100 km/h: <2,1 s
Neljännesmaili: <9,0 s

Screenshot_2020-09-23-05-30-26-28_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg

Teslan batteryday tuli juuri katsottua. Eiköhän se ole hei hei bensalle ja dieselille. :)
En ole katsonut, mutta toivottavasti näin :)
 
Id3:ssa on nyt tosiaan isot 19" tai 20". Halvemmissa id3 malleissa sitten ilmeisesti maltillisemmat 18".

"The Turanza Eco tyres with ENLITEN Technology are available on Volkswagen’s ID.3 in 18, 19, and 20-inch variants. The 19 and 20-inch tyres are equipped with Bridgestone’s B-Seal technology, which ensures temporary air retention in case of a puncture in the tread area, allowing the vehicle to keep going."
Selittäisikö tuo että voi olla Run Flat-renkaat alla niin sitä että miksi ollut rengasmelua. Ainakin vuosia sitten kaikki Run Flat renkaissa oli todella kava rengasmelu.

Edit. Jaa ei nuo olekaan perinteiset Run Flat renkaat, vaan sisällä on puhkeamisen estävää mänkkiä. Ei vissiin lisää rengasmelua.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan batteryday tuli juuri katsottua. Eiköhän se ole hei hei bensalle ja dieselille. :)
No ei kai nyt vielä sentään näillä julkistuksilla. Hommat etenee ja kehittyy, mutta ei kai tuolla nyt mitään mullistavaa tullut?

Tabless battery (Mikäs tämä nyt sitten olisi suomeksi?) on erinomaisen homma, mutta solid state battery olisi varmastikin räjäyttänyt pankin noinniinku oikeasti.
 
Teslalta saatavilla uusi kolmella moottorilla oleva Model S. Pikku miinuksena hinta on melko kova.

Käteishinta 145 280€. Pitäisi tulla Q4 2021, eli noin vuoden päästä. Ei varmasti lopu tehot kesken.

Teslan lupailua:
Kiihtyvyys 0–100 km/h: <2,1 s
Neljännesmaili: <9,0 s

Screenshot_2020-09-23-05-30-26-28_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg


En ole katsonut, mutta toivottavasti näin :)
Törkeästi pöllittynä r/teslamotors alla u/misfitshlb näkemys Battery Dayn anneista:

Intro
Cost to produce factories is decreasing with each factory
Megapacks are 3 MWh
Over 1M vehicles delivered
26B miles driven
5 GWh of stationary batteries installed
17 TWh of solar generated


Cell Production
0.1 TWh produced in 2019 for vehicles
10 TWh goal for vehicles requires 100x growth (1.5 TWh for small/robotaxis I, 3.5 TWh compact/midsize, 0.9 TWh luxury/suv, 1.1 TWh pickup truck, 3 TWh Semi and commercial)
0.006 TWh produced for grid storage in 2019
10 TWh goal for grid storage requires 1600x growth (2.3 TWh for non-renewable electricity, 1.4 TWh for coal heating, 2.1 TWh for gas heating, 0.8TWh for oil heating, 1.5 TWh for future EV, 1.9 TWh for future growth)
Need to get to 20 TWh of production per year for all companies (135 NV gigafactories – 150 kWh/year)
$2T investment required (for all companies)
2.8M people required (for all companies)


New Cell
4680 cells (5x energy, +16% range, 6x power, 14% $/kWh reduction - due just to new cell with tabless electrode)
Tab-less electrode allows for better cooling with 50mm vs 250mm electrical path
Planning for 10 GWh of production within a year
Aiming production of 200 GWh at each Gigafactory


Dry Battery Electrode (DBE)
10x footprint reduction
10x energy reduction
On v4 of the DBE machine now
New production DBE machine versions every 3-4 months
Continuous motion production
20 GWh per assembly line (7x line output increase)
Battery formation (verification) (86% reduction in investment, 75% reduction in footprint)
75% investment reduction
18% cost reduction due to DBE at the pack level
100 GWh production goal in 2022, 3 TWh in 2030
Tesla Silicon (raw metallurgical silicon with surface stabilizing polymer coating, $1.2/kWh, adds 20% more range to vehicles with just this addition)
Silicon annode provides a 5% cost reduction at the pack level


Cathode
High nickel cathode with no cobalt (15% reduction in $/kWh)
Iron for large stationary storage and medium range vehicles, nickel manganese for higher range vehicles and Powerwall, high nickel for high range vehicles (Semi and Cybertruck)
Cathode production is being brought in-house to reduce production cost and complexity (66% investment reduction, 76% process cost reduction, 0 waste water, 80% reduction in material miles travelled. Also enables simpler cell recycling)


Lithium
Lithium production is being brought in-house (33% reduction in lithium cost, 100% electric facility co-located with the cathode plant)
Acid-free lithium extraction from clay using salt
Tesla has secured a TWh-scale lithium resource in NV (10,000 acres)
Tesla lithium production results in 12% battery cost reduction at the pack level
100% of batteries are being recycled
Tesla is bringing recycling in house


Cell to Vehicle Integration
Largest casting machine in the world to produce single piece castings for front and rear underbodies (40% cost savings, 79 fewer parts per car, custom alloy, no heat treatment required)
Battery pack will be structural, not cargo
Saves more mass in the rest of the vehicle than the non-cell portion of the battery
Cells are more densely packed because less internal structure is required
Filler is structural adhesive and flame retardant, gluing cells to top and bottom plates for shear strength (if it were in a convertible it would be stiffer than a regular car)
Castings enable evenly spread loads into the batter pack
Cells can be moved inwards to protect them in case of side collision
Reduces polar moment of inertia
10% mass reduction, 14% range increase opportunity, 370 fewer parts
Body+ battery Factory (55% reduction in investment per GWh, 35% reduction in floor space)
7% $/kWh reduction at the pack level


Total for all of the above
56% $/kWh reduction at the pack level
54% range increase
69% investment reduction per GWh
Will begin to realize these improvements in 12-18 months
3 years to completely realize the improvements
Will enable a compelling $25,000 car in 3 years


Model S Plaid
0-60 in less than 2 seconds
200 mph
1/4 mile in less than 9 seconds
Greater than 1,100 horsepower
Greater than 520 mile range
1:30.1 Laguna Seca lap time
Available in late 2021


Sinne subredittiin oli postattu myös tämmöinen mukavasti indeksoitu versio Battery Dayn lähetyksestä:
 
Kyllä se puskuri jatkossakin on erillinen muoviosa. Metalliset puskurit ovat historiaa

Tää on nyt vanha viesti, mutta lainaan siltikin..
Kyllä puskurit ovat kaikissa autoissa edelleen metallia, niihin asennetaan vaan ulkonäön ja ilmanvastuksen takia erilaisia muovikatteita, eikä se puskuria imitoiva muovikate edes välttämättä ole puskurin päällä.

Vaikea kyllä itellä saada mieleen mikä auto olisi paremman näköinen pikkuvanteilla. Noin niinkun tehtaan tarjoamista vaihtoehdoista, koska tottakai ylilyönnit erikseen.

Vaikea sanoa mikä nykyauto ei olisi paremman näköinen vakiota pienemmillä vanteilla.

Kyllähän auton ulkonäkö on aina makukysymys.
 
Tuosta Teslan akusto rakenteena -kehityssuunnasta, ihan mielenkiintoinen sinänsä, mutta eikös tuo tarkoita käytännössä että akut kestävät auton eliniän, eli jos akustoon iskee riittävästi viallisia kennoja --> auto romuun?

Ja siis ottaen huomioon, että tälläkin forumilla eräät panikoivat merien lämpenemisestä, kun Microsoft testaili vedenalaisia konesaliratkaisuja, niin ...
 
Tuosta Teslan akusto rakenteena -kehityssuunnasta, ihan mielenkiintoinen sinänsä, mutta eikös tuo tarkoita käytännössä että akut kestävät auton eliniän, eli jos akustoon iskee riittävästi viallisia kennoja --> auto romuun?

Eikai sentään? Kai se akku edelleen vaihdettavissa on, jos ei muuten niin sen takaosan valuosan kera. Vanha menee purkuun ja kierrätykseen, uutta osaa paikolleen.

Vaikka se akku oiskin kallis osa, niin onhan siinä autossa vaikka ja miten osia sen lisäksikin, että ei sitä autoa varmaan vaihtamaan aleta turhan takia?
 
Tuosta Teslan akusto rakenteena -kehityssuunnasta, ihan mielenkiintoinen sinänsä, mutta eikös tuo tarkoita käytännössä että akut kestävät auton eliniän, eli jos akustoon iskee riittävästi viallisia kennoja --> auto romuun?

Ja siis ottaen huomioon, että tälläkin forumilla eräät panikoivat merien lämpenemisestä, kun Microsoft testaili vedenalaisia konesaliratkaisuja, niin ...
Teslalla ilmeisesti jatkossa aikomus kierrättää 100% akuista.
 
Teslalla ilmeisesti jatkossa aikomus kierrättää 100% akuista.

Onhan Teslalla aikomusta vaikka mihin, ainakin puheissa. Rajoitteena on enemmänkin se itse prosessi jossa puheesta saadaan oikea tuote, se ns. vaikea osuus. Teslan olisi tärkeä päästä sinne halvempaan hintaluokkaan myös Model 3:lla, se luvattu $35k autokaan ei ole onnistunut. Rahaa tarvittaisiin lisää ja lisää kaikkien lupausten toteuttamiseen, mutta samalla kilpailijatkaan eivät tunnu vain odottelevan enää - eivät muut akkuvalmistajat (joilla on suuri kiinnostus esim. VW:n hankintoja kohtaan), eivätkä muut autovalmistajatkaan.

Toisin sanoen, riittääkö rahat ja aika siihen että Tesla tuottasi kansanauton vs. VW+LG+Panasonic+etc konsortioita vastaan. Siihenhän nämäkin julkistukset kuitenkin haluavat pyrkiä, laskemaan kustannuksia.
 
Mä en tiedä miksi Teslaa kiinnostaisi tehdä halpoja autoja joissa on kate pieni kun kaikki premium mallitkin saadaan myytyä sitä mukaan kun tulee linjalta ulos. Ne halpamallit tulevat sitten kun alkaa olemaan tehtaissa ylimääräistä kapasiteettia.

Elän oletuksessa että sähköautojen valmistusta rajoittaa käytännössä akkutehtaiden kapasiteetti. Olisko Musk sitten arvioinut että 3 vuoden päästä alkaa olemaan akkutuontoa sen verran paljon että voi alkaa tekemään kireämmällä katteella.
 
Mä en tiedä miksi Teslaa kiinnostaisi tehdä halpoja autoja joissa on kate pieni kun kaikki premium mallitkin saadaan myytyä sitä mukaan kun tulee linjalta ulos. Ne halpamallit tulevat sitten kun alkaa olemaan tehtaissa ylimääräistä kapasiteettia.

Elän oletuksessa että sähköautojen valmistusta rajoittaa käytännössä akkutehtaiden kapasiteetti. Olisko Musk sitten arvioinut että 3 vuoden päästä alkaa olemaan akkutuontoa sen verran paljon että voi alkaa tekemään kireämmällä katteella.

Juurikin niin että ei ne koita hätäillä sen halpamallin kanssa. Sitten kun on nuo akkutuotannon päivitykset saatu kondikseen niin sitten voi tehdä halvemmalla.

Tuosta nyt tuntuu puuttuvan jotain. Solid state akkujen energiatiheys pitäisi olla yli 2 kertaa suurempi, mutta tuossa puhutaan vain 25%?

Ja jos se on edes se 25% parempi niin luulisi että sovittaisivat sen EQC:hen, siitähän tulisi jo varteenotettava vaihtoehto vetoautoksi
 
Tehdääs sellainen pieni tarkennus, että "Tesla ei saa kaikkea myytyä mitä linjalta tulee." Suuri kassaongelma johtuu osittain syystä, että S/X myynti on sakannut ja ne on korvannut pienemmän katteen tuotteet 3/Y.

Ne mallit millä rahaa tehtäisiin on vanhoja, eivätkä enää myy kuten aiemmin.
 
Tuosta nyt tuntuu puuttuvan jotain. Solid state akkujen energiatiheys pitäisi olla yli 2 kertaa suurempi, mutta tuossa puhutaan vain 25%?

Ja jos se on edes se 25% parempi niin luulisi että sovittaisivat sen EQC:hen, siitähän tulisi jo varteenotettava vaihtoehto vetoautoksi

Samaten tuo mainittu "pitkä käyttöikä" vähän haiskahtaa. Jos 441kWh akulle annetaan 280MWh takuu, tarkoittaisi se noin 635 täyttä sykliä. Onko tuo poikkeuksellisen pitkä kesto?
 
Tuosta nyt tuntuu puuttuvan jotain. Solid state akkujen energiatiheys pitäisi olla yli 2 kertaa suurempi, mutta tuossa puhutaan vain 25%?

Tällä tavalla akkutekniikka on kehittynyt jo vuosikymmenien ajan. Vaikka massiiviset kertaloikat eteenpäin ovat teoriassa mahdollisia, käytännössä kuitenkin otetaan iso joukko pienempiä askelia, ja parannusta tulee pitkällä aikavälillä keskimäärin muutama prosentti/vuosi.
 
Samaten tuo mainittu "pitkä käyttöikä" vähän haiskahtaa. Jos 441kWh akulle annetaan 280MWh takuu, tarkoittaisi se noin 635 täyttä sykliä. Onko tuo poikkeuksellisen pitkä kesto?

Battery universityn mukaan NMC kennon pitäisi kestää 1000-2000 sykliä, riippuen käyttöolosuhteista. Se on käsittääkseni se yleisin(?) kenno tyyppi.

NMO kennoille väitetään 300-700 sykliä ja LFP kennoille yli 2000

Tällä tavalla akkutekniikka on kehittynyt jo vuosikymmenien ajan. Vaikka massiiviset kertaloikat eteenpäin ovat teoriassa mahdollisia, käytännössä kuitenkin otetaan iso joukko pienempiä askelia, ja parannusta tulee pitkällä aikavälillä keskimäärin muutama prosentti/vuosi.

Tuo solid state akku piti olla mullistava uudistus. Mutta se että Mersu ei siitä ole huudellut sen enempää kertoo sen että joko siinä on jotain hämärää, tai sitten se solid state ei vaan pysty tarjoamaan sitä mitä siltä odotettiin
 
Samaten tuo mainittu "pitkä käyttöikä" vähän haiskahtaa. Jos 441kWh akulle annetaan 280MWh takuu, tarkoittaisi se noin 635 täyttä sykliä. Onko tuo poikkeuksellisen pitkä kesto?
"The company gives its solid-state battery a basic guarantee of up to 10 years or 280 MWh energy throughput. Assuming that it concerns the 63 kWh pack (one of seven), it would be an equivalent of over 4,440 full cycles and over 840,000 km (520,000 miles)."

Lähde: Mercedes-Benz eCitaro G Enters Market With Solid-State Battery Option
 
Tuo solid state akku piti olla mullistava uudistus. Mutta se että Mersu ei siitä ole huudellut sen enempää kertoo sen että joko siinä on jotain hämärää, tai sitten se solid state ei vaan pysty tarjoamaan sitä mitä siltä odotettiin

Solid state -akut ovat mullistava uudistus. Kyseinen mullistus nyt vaan toteutuu pikkuhiljaa, ehkä vuoteen 2030 mennessä.
 
Niinjoo, tämäkin oli tänään julkistuksessa:

2021 VW ID.4 EV Offers 250 Mile-Range, 201HP RWD Powertrain For $39,995

Electrek: First look: Volkswagen ID.4 EV sets mainstream $40K price before incentives

The estimated range based on the EPA cycle is 250 miles. The single rear-mounted motor produces 201 horsepower and 228-pound feet of torque. A 300-hp, two-motor variant arrives in late spring 2021, but VW did not yet provide the price.
The First Edition starts delivering in late 2020 with a full rollout of other options in early 2021.



Mielestäni todella asiallisen oloinen kampe! Näyttäisi materiaalit olevan selkeästi parempia, kuin ID.3:ssa.

...Mutta mutta, käykö kaupaksi kun ei ole 0-100 km/h <4 s?

/s
 

Liitteet

  • VW ID4.jpg
    VW ID4.jpg
    131,7 KB · Luettu: 17
Viimeksi muokattu:
Käy kaupaksi :) Huomenna torstaina tulee id4 hinnat. Näyttää siltä että vw ja skoda ehti ennen tesla model y:tä.

No perhana, se onki mielenkiintone päivä sit taas huomennaki. Jotenki kyl Enyaq on omaan silmään paremman näkönen mut seurataan (id4) :thumbsup: :)
 
...Mutta mutta, käykö kaupaksi kun ei ole 0-100 km/h <4 s?

id4:n 8.5sec sataseen on kyllä aivan poskettoman hidas, varsinkin sähköautoksi.

Sähköautoilun porkkana, ainakin minulle, on ripeä suorituskyky taloudellisessa paketissa, mutta menehän tuollaista koeajamaan ja ostohousut vaihtuu pois samantien.
 
Eikö olisi halvempaa vain mennä ulkomaille? Siellä sen polttomoottoriauton isolla moottorilla saa vielä halvemmalla.

Nyt on alla "riittävän" pirteä isolla bensakoneella, kuten oli edellinenkin auto, mutta kovasti tekisi mieli siirtyä sähköaikaan. Jos olisi minun viimeinen bensa auto.... tai ainakin käyttöauto, harrasteet jatkaa ikuisesti.

Katsotaan... Nyt kun on Suomessa teollisuuden alasajo, niin ei tiedä milloin käy ovi.
 
id4:n 8.5sec sataseen on kyllä aivan poskettoman hidas, varsinkin sähköautoksi.

Sähköautoilun porkkana, ainakin minulle, on ripeä suorituskyky taloudellisessa paketissa, mutta menehän tuollaista koeajamaan ja ostohousut vaihtuu pois samantien.
Toivotaan että Cupralta tulisi vielä tehokkaampi sähköauto. Ja kai id3, id4 sekä skodalta tulee jotkut R tai vastaavat piristetyt mallit. Toki ne on sitten myös kalliimpia. Id3 oli kumminkin riittävän pirteä omaan käyttöön ainakin.
 
Tulee noista kaksimoottoriset nelivetoversiot, joissa on noin 300 heppaa. Hinta toki nousee jonkin verran, mutta jää nähtäväksi minkä verran. Reilu 200 hevosvoimaa ja 8.5s kiihtyvyys on käyttöautolle ihan riittävät arvot, noillakin tehoilla pesee varmaan 90% liikenteessä olevista autoista kiihtyvyydessä. Urheilullista autoa jos haluaa, niin kannattaa katsoa muita malleja, kun tuollainen korkea perhekäyttöön tarkoitettu SUV ei muutenkaan ole oikeen vauhdikkaaseen ajoon rakenteeltaan soveltuva automalli.

Omalla kohdalla kun ei ole mitään tarvetta liikenteessä jatkuvasti kiihdytellä tai ajaa tarpeettoman lujaa, niin tuollaiset tehot riittäisi ihan täysin. Vauhdinhurmaa jos tekee mieli, niin haen sen jostain muualta kuin liikenteestä.
 
id3 on tosiaan vähän matalampi ja samalla teholla on mitattu 6.9s 0-100km/h. Onhan sähkö silti paljon mukavampi, vaikka bensa-auto täysillä revitellen kiihtyisi samassa ajassa. Yleensä kun bensassa voi olla väärä vaihde silmässä tai bensamoottori kokonaan pois päältä (ladattava), niin tulee v*ttumaista viivettä :)

Id4 tai skoda on isompia ja vaatisi vähän tehokkaamman sähkömoottorin, että kiihtyvyys olisi sama. Tai sitten tosiaan sähkömoottorin myös etuakselille, kuten on tulossa.

Ainakin id3:sta tulee myös laiskempia ja halvempia versioita. Nekin varmaan menettelee normi käytössä.
 
Pari erikoisuutta osuu varustelussa omaan silmään: sähköinen vetokoukku kuuluu jo edullisemmassa mallissa hintaan ja avaimeton lukitus on vasta max-mallissa. Toi avaimeton lukitus pitäisi mielestäni nykyään olla aikalailla perusvaruste.
 
Tulee noista kaksimoottoriset nelivetoversiot, joissa on noin 300 heppaa. Hinta toki nousee jonkin verran, mutta jää nähtäväksi minkä verran. Reilu 200 hevosvoimaa ja 8.5s kiihtyvyys on käyttöautolle ihan riittävät arvot, noillakin tehoilla pesee varmaan 90% liikenteessä olevista autoista kiihtyvyydessä.

Jos muistelee taannoista keskustelua Miin suorituskyvystä tässä samassa threadissa, ja peilaa sitä tähän: Miin 0-100kmh aika ei pärjää edes normi tsi golffille, mutta liikennevalojen välejä ajaessa (0-50m, 0-100m) sen kepittämiseksi tarvittiinkin jo golf R, koska se lähtee paikaltaan niin ripeästi. Tämän 0-100kmh aika on ripeämpi kuin miin, ja tässä on yli tuplasti tehoa, kai tämäkin pesee noiss 0-50m ja 0-100m kiihdytyksissä kaikki perusautot mennen tullen? Vai? Jos ja kun näin on, eikö se ole arkiliikenteeseen riittävän ripeä?
 
Jos muistelee taannoista keskustelua Miin suorituskyvystä tässä samassa threadissa, ja peilaa sitä tähän: Miin 0-100kmh aika ei pärjää edes normi tsi golffille, mutta liikennevalojen välejä ajaessa (0-50m, 0-100m) sen kepittämiseksi tarvittiinkin jo golf R, koska se lähtee paikaltaan niin ripeästi. Tämän 0-100kmh aika on ripeämpi kuin miin, ja tässä on yli tuplasti tehoa, kai tämäkin pesee noiss 0-50m ja 0-100m kiihdytyksissä kaikki perusautot mennen tullen? Vai? Jos ja kun näin on, eikö se ole arkiliikenteeseen riittävän ripeä?
Kyllä tuo pitää osittain ihan paikkaansa. Miin kiihtyvyys on taitaa olla virallisesti jotain 11-12s luokkaa 0-100km/h välillä, mutta omalta perstuntumalta sanoisin, että kaupunkiympäristössä tuo helposti vastaa jotain 7-8 s normaalia polttisautoa automaatilla. Auto on siis huomattavasti ripeämpi kuin tuo 0-100 arvo antaa ymmärtää.
 
Mun mielestä ID.3 ja ID.4 ovat tehon puolesta aivan riittäviä. Holtittomaan ajamiseen on sitten eri vehkeet. :) Teslalla on keskeisenä myyntivalttina tuo, että tarjotaan järjettömästi tehoa, mutta hintaluokka on korkeampi kuin näillä Volkswagenin kapistuksilla.
 
Kiihtyvyyskeskusteluun liittyen olisi mielenkiintoista kuulla ne tilanteet joissa autolla kiihdytetään nollasta sataan. Itselleni ei ole PK-seudulla 20 vuoden ajokokemuksella kertaakaan tullut tällaista tilannetta vastaan.
 
Nää kaverit ku valittelee 8.5 sec kiihtyvyyksistä ei hae "arkiliikenteeseen riittävän ripeää", vaan sellasta vehjette mitä voi polkea tosissaan ja jolla voi "leikkiä" jos siltä tuntuu. Yleensä niillä on polttiksissakin pellin alla jotain muuta kuin 100 kW perusmoottori. Tähän asti sähkikset on voittopuolisesti olleet aika ripeitä vehkeitä , varmasti osittain siksi että on haluttu antaa vähän ekstraa kovan hinnan vastineeksi edelläkävijöille, mutta eiköhän noita maltillisempia vehkeitä ala tulemaan markkinoille kun pitäis alkaa syöttämään bulkkia massalle joka haluaa edullisen käyttöauton.

Suuntaa nyt näyttää vaikka tripletti sekä nämä tulevat ID:t, tai Mazdan MX-30 johon on tarkoituksellisesti suunniteltu vain 200km rangen tarjoava akkupaketti, ja jonka pellin alla on päätähuimaavat 105kW/265Nm ja kiihtyvyys paperilla 9,7 sec. Nämä on suunniteltu arkiliikenteeseen tavallisille kuskeille, ei niille Teslan suorityskykyä kaipaaville. Vaikka sähköisestä voimalinjasta on helppoa ulosmitata paljon tehoa, niin oikeasti tavallista perheautoa tehdessä pitää miettiä muutakin, aika moni mekaaninen komponentti alustassa menee uusiks jos vehkeessä on urheiluautoluokan suorituskyky eikä normaalin perheauton.

Kiihtyvyyskeskusteluun liittyen olisi mielenkiintoista kuulla ne tilanteet joissa autolla kiihdytetään nollasta sataan. Itselleni ei ole PK-seudulla 20 vuoden ajokokemuksella kertaakaan tullut tällaista tilannetta vastaan.


Itse teen tätä joka kerta aika usein kun lähden motarille. Tosin tämä onnistui turvallisesti ja hyvin 100-heppaisella ja 10v vanhalla bensalintallakin, joten onnistunee uusilla sähköautoillakin.

Edit: ei joka kerta nollista, osa on toki rullaavia lähtöjä, osassa pitää pysähtyä kokonaan,
 
Viimeksi muokattu:
Kiihtyvyyskeskusteluun liittyen olisi mielenkiintoista kuulla ne tilanteet joissa autolla kiihdytetään nollasta sataan. Itselleni ei ole PK-seudulla 20 vuoden ajokokemuksella kertaakaan tullut tällaista tilannetta vastaan.
Esim. nelostiellä tuo tulee joskus vastaan, kun lähdetään huoltoasemalta takaisin maantielle. Ruuhkaisessa liikenteessä voi olla aika pieniä välejä, jolloin tietysti suuremmalla kiihtyvyydellä voi puikahtaa pienempään väliin. Sinänsä tuossakin auttaisi paljon se sähköauton sujuva lähtö. Itse olen kyllä 95-hevosvoimaisella pikkukipollanikin pärjännyt noissa tilanteissa. :)
 
Eikös Bjorn Nyland jossain videossa jo todennut, että hänen Teslassa on klappia voimalinjassa kun on muutaman kerran kiihdytellyt autolla. Eli Teslan voimalinja ei oikeasti vissiin kestä noita tehoja.

Edit: kts. video kohdasta 5:25

 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti vilkaistuna ID.4:n perusvarustelu sisältää aika paljon rompetta, mtkä saman konsernin Enyaqissa ovat lisävarusteena. Esimerkiksi lämpöpumppu, adaptiivininen vakkari, lane assist, lämmitettävä tuulilasi. Nämä ensimmäiset ovat siis 1st varustelulla, jossa on vetokoukkua, peruutuskameraa ymsyms.
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti vilkaistuna ID.4:n perusvarustelu sisältää aika paljon rompetta, mtkä saman konsernin Enyaqissa ovat lisävarusteena. Esimerkiksi Ilmalämpöpumppu, adaptiivininen vakkari, lane assist, lämmitettävä tuulilasi. Nämä ensimmäiset ovat siis 1st varustelulla, jossa on vetokoukkua, peruutuskameraa ymsyms.
Eikös siinä Enyaqissa ollu kuitenkin lämpöpumppu vaikka se oli valittavana lisävarusteena?

Ne tulee kai tänne pohjolaan tietyllä peruspaketilla ja sitten loput valitset itse päälle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 509 910
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom