Keskustelua hybridiautoista

Jep. Karsitumpia, mutta samalla vähän halvempia.

Uusi hinnasto 2021 aikana tuleville id3 malleille.
Alkaen vw id3 Pure 93kW, 45kWh, 31 900€.


Edit:
  • "Volkswagen ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessa ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla - arvioitu alkaen hinta noin 31 900 euroa"
 
Noilla karvalakkihinnoilla jos tukien jälkee alle 30 000e, niin taitaa kyllä tulla tuosta pikkuakkuisesta seuraava kansanauto Suomessa.
 
  • "Volkswagen ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessa ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla - arvioitu alkaen hinta noin 31 900 euroa"

Hinta kohdillaan. Mutta eipä tuollaista kyllä kahden vuoden takuuajan jälkeen uskaltaisi pitää mitä näitä sähköautojen lastentauteja ja korjausten kestämistä seurannut. Liisarina ok.
 
Hinta kohdillaan. Mutta eipä tuollaista kyllä kahden vuoden takuuajan jälkeen uskaltaisi pitää mitä näitä sähköautojen lastentauteja ja korjausten kestämistä seurannut. Liisarina ok.
On kyllä tosi lyhyt takuu. Onkohan ainakin akkuja mennyt rikki vag autoissa? Ajattelin vain, että eikös tuo 8 vuoden akkutakuu pitäisi korvata rikkinäinen akku. Skodassa myös yhtä huono 2 vuoden takuu. Lastentautina ilmeisesti tuo täydellinen hajoaminen, kun muutenhan nuo on ainakin toimineet.

"Myönnämme kaikille ID. -malleille 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuun."

Jos ostaisi ja vika osuisi omalle kohdalle, niin vara-autoksi taitaa saada jonkun polttiksen (isommat käyttökulut).

Itselläkin on ollut kolme triplettiä, mutta ne kaikki oli kyllä ihan ehjiä.
 
Jos ostaisi ja vika osuisi omalle kohdalle, niin vara-autoksi taitaa saada jonkun polttiksen (isommat käyttökulut).
Todennäköisesti. Itellä oli jäätävä venkslaaminen että sai vakuutuksesta sähköauton sijaisautoksi, ja sekään ei olisi onnistunut jos mulla ei olisi ollut kaikkia vakuutuspaketteja mitä yhtiö tarjoaa. Kaikenlisäksi olin vielä syytön osapuoli
 
Jep. Karsitumpia, mutta samalla vähän halvempia.

Uusi hinnasto 2021 aikana tuleville id3 malleille.
Alkaen vw id3 Pure 93kW, 45kWh, 31 900€.


Edit:
  • "Volkswagen ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessa ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla - arvioitu alkaen hinta noin 31 900 euroa"

Pure performance 110kW 33 500€ eli ei mahdottoman paha hinta lisätehosta.
 
77kWh akulla varustettu alle 40ke tuen kanssa. Tosin menettää yhden istumapaikan.
 
On kyllä tosi lyhyt takuu. Onkohan ainakin akkuja mennyt rikki vag autoissa? Ajattelin vain, että eikös tuo 8 vuoden akkutakuu pitäisi korvata rikkinäinen akku. Skodassa myös yhtä huono 2 vuoden takuu. Lastentautina ilmeisesti tuo täydellinen hajoaminen, kun muutenhan nuo on ainakin toimineet.

"Myönnämme kaikille ID. -malleille 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuun."

Jos ostaisi ja vika osuisi omalle kohdalle, niin vara-autoksi taitaa saada jonkun polttiksen (isommat käyttökulut).

Itselläkin on ollut kolme triplettiä, mutta ne kaikki oli kyllä ihan ehjiä.

Osaa "tripleteistä" on vaivannut kiusallinen matkan pysäyttävä vika "Error: electrical system. Park vehicle!". Osalla ongelma on poistunut, mutta eräänkin sankarin auto on ollut pajalla puolisen vuotta. Ihme, että asiasta ei ole vielä nostettu kovinkaan isoa haloota.
 
Osaa "tripleteistä" on vaivannut kiusallinen matkan pysäyttävä vika "Error: electrical system. Park vehicle!". Osalla ongelma on poistunut, mutta eräänkin sankarin auto on ollut pajalla puolisen vuotta. Ihme, että asiasta ei ole vielä nostettu kovinkaan isoa haloota.
Kuulostaa tutulta. Omat sukulaiset aina soittelee kun ei tietokone jostain syystä toimi. Annan aina ensimmäisenä ohjeena sen että laita johto seinään ja yllättävän monta kertaa ongelma on ratkennut noin. Jos ne alkaa ostella sähköautoja niin käy kuten yllä.
 
Tuossa volkkarin sivulla pisti silmään, että 1st malleissa on joku "power upgrade" vakiona? Mitähän tuo tarkoittaa?
 
Akkutakuu ei sitten korvaa edes sitä akusta lähtevää pääkaapelia. Oli jollain rispaantunut ja vikakoodit näyttivät toki ihan muuta -> korjaamolla kuukausia ja lasku sen mukainen. Malttia näiden kanssa.
 
Tuossa volkkarin sivulla pisti silmään, että 1st malleissa on joku "power upgrade" vakiona? Mitähän tuo tarkoittaa?
Se on se tehopäivitys eli 204hp malli. Normimallissa oliko 50hp vähemmän, en nyt muista ulkoa.

Edit:
Vakio 110kW
Power/Performance päivitys 150kW
Tää on siis ihan softalla tehty rajoitus normimalleihin, en tiedä saako jälkikäteen unlockattua.
 
Okei, näin ajattelinkin.. Siinä on valmistajalle helpot rahat tiedossa, jos saa autosta unlockattua ... kunnes joku keksii kiertotien tehdä tuo ilmaiseksi.
 
Osaa "tripleteistä" on vaivannut kiusallinen matkan pysäyttävä vika "Error: electrical system. Park vehicle!". Osalla ongelma on poistunut, mutta eräänkin sankarin auto on ollut pajalla puolisen vuotta. Ihme, että asiasta ei ole vielä nostettu kovinkaan isoa haloota.
Jotain huhua että myös yksi liikkeen koeajoauto (tripletti) olisi korjauksessa. Kestää kauan korjata, kun eivät osaa tehdä autolle (akulle) yhtään mitään.

Akkutakuu ei sitten korvaa edes sitä akusta lähtevää pääkaapelia. Oli jollain rispaantunut ja vikakoodit näyttivät toki ihan muuta -> korjaamolla kuukausia ja lasku sen mukainen. Malttia näiden kanssa.
Jep. Näin se varmasti menee. Nuo tripletit on kyllä 2020 mallisia, eli auton takuu loppuu onneksi vasta 2022 aikana. Ja jos sattuu olemaan Seat Mii, niin siinähän auton takuu on onneksi 5 vuotta.

Missähän autossa tuo rikkinäinen akun pääkaapeli on ollut?


Muistaakseni Teslakin on joutunut säätämään joidenkin vanhojen autojen lataustehoa pienemmäksi, että akkua ei tarvitsisi vaihtaa tai korjata takuuaikana (että akun kapasiteetti ei laske liikaa).

Edit:
Facebookista:
Rikkinäinen Mii. 5kk odottelun jälkeen ostaja sai vara Mii:n käyttöönsä.

Screenshot_2020-09-17-13-42-16-89.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisille autokorjaamoille nämä sähkärit on vielä aika vieras maailma. Jos haluaa varman työuran, niin autosähköasentaja erikoistuneena akkuihin ja korkeajänniteosiin on aika varma veikkaus.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Nykyisille autokorjaamoille nämä sähkärit on vielä aika vieras maailma. Jos haluaa varman työuran, niin autosähköasentaja erikoistuneena akkuihin ja korkeajänniteosiin on aika varma veikkaus.
Jos täytyisi lotota niin veikkaisin että sähköasentajilla sekä insseillä on kirkas tulevaisuus edessä
 
Jos täytyisi lotota niin veikkaisin että sähköasentajilla sekä insseillä on kirkas tulevaisuus edessä
En tiedä miten noissa on toteutettu tuon ajo-akun irrottaminen totaalisesti muusta järjestelmästä, mutta olettaisin, että se otettu suunnittelussa huomioon. Tällöin ei ruuvaukseen mitään sähköinsinööriä kaivata jos/kun pelkkiä komponentteja vaihdellaan. Ei välttämättä edes jännitetyökoulutusta. Sinänsä nykykorjaamoille monimutkaiset sähköjärjestelmät eivät ole täysin uusi asia. Eihän nykyautoissa ole enää vuosiin pärjännyt välttämättä millään yksinkertaisella yleismittarilla, vaan tarvitaan monasti oskilloskooppia. Esim. käytännössä led ajo- ja takavaloja ajetaan ihan PWM:llä eikä tasasähköllä. Siis silloin ku oikeasti korjataan ja etsitään vikaa. Nykyään tuota vain ei tapahdu enää paljoakaan, tietokone sanoo mitä osia vaihdellaan. Perinteisten korjaamoista on siirrytty huoltamoihin. Huollossa rikkinäiset ja vaihdetut osat lähetetään korjattavaksi tehtaalle.
 
En tiedä miten noissa on toteutettu tuon ajo-akun irrottaminen totaalisesti muusta järjestelmästä, mutta olettaisin, että se otettu suunnittelussa huomioon. Tällöin ei ruuvaukseen mitään sähköinsinööriä kaivata jos/kun pelkkiä komponentteja vaihdellaan. Ei välttämättä edes jännitetyökoulutusta.

Merkkarilla asioidessani olen jäänyt käsitykseen ettei noihin korkeajänniteakuilla varustettuihin ajoneuvoihin saa koskea ollenkaan muut kuin siihen varta vasten koulutetut tekijät. Eli vaikka olisi vipu josta saa virrat pois ja sen jälkeen vaan mokkulaa vaihtoon, niin ainakaan bemarin puolella sei ilmeisesti toimi näin. Mahtaa olla työturvallisuuskysymyskin?
 
Merkkarilla asioidessani olen jäänyt käsitykseen ettei noihin korkeajänniteakuilla varustettuihin ajoneuvoihin saa koskea ollenkaan muut kuin siihen varta vasten koulutetut tekijät. Eli vaikka olisi vipu josta saa virrat pois ja sen jälkeen vaan mokkulaa vaihtoon, niin ainakaan bemarin puolella sei ilmeisesti toimi näin. Mahtaa olla työturvallisuuskysymyskin?
Joo epäilemättä, noihin ei vaan koututeta kai oikeastaan missään muualla kuin merkkien omissa koulutuksissa. Lainsäädäntö toki voi toki vaatia asentajille esim. virallista sähköturvallisuuskortti- ja jännitetyökoulutusta. Tuskin noihin mitään sähköasentajan tai insinöörin koulutusta vaaditaan.
 
Merkkarilla asioidessani olen jäänyt käsitykseen ettei noihin korkeajänniteakuilla varustettuihin ajoneuvoihin saa koskea ollenkaan muut kuin siihen varta vasten koulutetut tekijät. Eli vaikka olisi vipu josta saa virrat pois ja sen jälkeen vaan mokkulaa vaihtoon, niin ainakaan bemarin puolella sei ilmeisesti toimi näin. Mahtaa olla työturvallisuuskysymyskin?
Ei tarvitse olla mitään sähköalan koulutusta, asentaja on vaan sertifioitu että tietää mistä vivuista kääntämällä järjestelmä tehdään vaarattomaksi ja osaa varoa oransseja osia.
 
Ei tarvitse olla mitään sähköalan koulutusta, asentaja on vaan sertifioitu että tietää mistä vivuista kääntämällä järjestelmä tehdään vaarattomaksi ja osaa varoa oransseja osia.

Joo, eipä tuohon hommaan mitään kummoisempia koulutuksia tarvita. Kuka tahansa voi nuo vaatimukset täyttää kun käy parilla nenän kaivuu kurssilla.

"Vaatimuksia:
• sähköturvallisuuskoulutus (SFS6002) – uusittava viiden vuoden välein
• ensiapukoulutus
• maahantuojan mallikohtainen korkeajännitemekaanikon koulutus. "

"Hybridi- ja sähköajoneuvojen huollon ja korjauksen parissa työskenteleville (ei korkeajännitetyöt) on annettava SFS 6002:n mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus. Lupa on henkilökohtainen, ja se on voimassa viisi vuotta." Lähde:https://ttk.fi/files/6739/Autoalan_tyosuojeluopas_201802.pdf
 
Aiheesta kolmanteen, Toyota repii melko hyvät katteet RAV4 plugarista, autoverottomat hinnat:
Rav4 hybrid active: 37 420€
Rav4 plug-in active: 53 720€
ero: 16.300€
Noin 1000€/kWh pääsee lataus lystistä maksamaan.
 
Aiheesta kolmanteen, Toyota repii melko hyvät katteet RAV4 plugarista, autoverottomat hinnat:
Rav4 hybrid active: 37 420€
Rav4 plug-in active: 53 720€
ero: 16.300€
Noin 1000€/kWh pääsee lataus lystistä maksamaan.

Huhu melko tuuhea hinta. Vähän sama kuin maksaisi Miin akuista pelkästään +30k€ ja sitten auto vielä päälle :beye:
 
Ois ollu liisarina kyllä houkutteleva hinta tuolla mii/e-up/citigo kolmikolla tuon 170e alennuksen kera, mutta eipä taida enää onnistua. Seuraavaksi halvin sähköauto taitaa sitten olla Renault Zoe tai Nissan Leaf. Onkos nyt tulossa edes mitään uusia halpoja sähköautoja? Oma liisari pitäisi tammikuussa vaihtaa tai lopettaa.

Olen myös harkinnut tuota BMW 225xe kakkosautoksi nykyisen dieselin rinnalle, niitä tuntuu saavan jo suht edulliseen hintaan. Onko tuossa 2018 faceliftissä mitään tärkeää muutosta tullut, jonka takia kannattaisi kytätä faceliftattua mallia?
 
Huhu melko tuuhea hinta. Vähän sama kuin maksaisi Miin akuista pelkästään +30k€ ja sitten auto vielä päälle :beye:

Onhan tuolle hinnalle sikäli hieman perustetta, että plugari on myös neliveto, joka maksaa tyypillisesti ~5k€ lisää. Akusto on myös puolta pienempi kuin Miissä ja sähkötehoa taas on yli tuplasti eli purettaessa C-arvo on yli nelinkertainen ja akuston on lisäksi kestettävä paljon enemmän lataussyklejä. Sikäli ymmärrettävää että maksaa hieman enemmän per kWh. Lisäksi vielä ilppi, joka maksaa sen ~1k€.
 
Onhan tuolle hinnalle sikäli hieman perustetta, että plugari on myös neliveto, joka maksaa tyypillisesti ~5k€ lisää. Akusto on myös puolta pienempi kuin Miissä ja sähkötehoa taas on yli tuplasti eli purettaessa C-arvo on yli nelinkertainen ja akuston on lisäksi kestettävä paljon enemmän lataussyklejä. Sikäli ymmärrettävää että maksaa hieman enemmän per kWh. Lisäksi vielä ilppi, joka maksaa sen ~1k€.
Melkoset tojotalasit saa silti olla silmillä, että tuon hinta eron nielee.
 
Melkoset tojotalasit saa silti olla silmillä, että tuon hinta eron nielee.

Voi olla...osa ostajista tietysti voi olla hakemassa nimen omaan plugari-maasturia ja silloin tuo hintaero itselataavaan ei kiinnostava vaan vaihtoehdot löytyvät muista merkeistä ja sieltä löytyy aika onnettomia tekeleitä. Plugarin ja itselataavan jäännösarvon eroja voi myöskin vain veikkailla. Jos ero on 5 vuoden päästä 5ke ja polttoaineessa säästää 1000e/vuosi niin ei tuo tyhmä valinta ole. Päälle sitten plugarin parempi suorituskyky, kabiinin esilämmitys ja jäähdytys ja pienipäästöisen auton edut eli mm. alemmat verot ja pysäköinti puoleen hintaan Helsingissä yms. Eihän tämä missään nimessä Miin veroinen superdiili ole.
 
Viimeksi muokattu:
Aiheesta kolmanteen, Toyota repii melko hyvät katteet RAV4 plugarista, autoverottomat hinnat:
Rav4 hybrid active: 37 420€
Rav4 plug-in active: 53 720€
ero: 16.300€
Noin 1000€/kWh pääsee lataus lystistä maksamaan.
Otit vertailuun etuvetoisen 218hp hinnat alkaen mallin ja yli 300hp nelivetoisen varustellumman autoverottomat hinnat.
Vertailu veroineen olisi 41,5k€ vs 55,3k€.

Ja onhan tuossa plugarissa varusteita vaikka millä mitalla, mm. LED ajovalot, tutkat edessä, lämmitettävä ohjauspyörä... puhumattakaan isommasta tehosta, nelivedosta ja hyvinkin halutusta plugin latauksesta.

Hinnoista voi toki jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta etsi vastaavan tasoinen plugari katumaasturi muilta merkeiltä ja vertaa siihen hintaa.

Edit: typot ja lauserakenteet
 
Viimeksi muokattu:
Otit vertailuun etuvetoisen 218hp hinnat alkaen mallin ja yli 300hp nelivetoisen varustellumman autoverottomat hinnat.
Vertailu veroineen olisi 41,5k€ vs 55,3k€.

Ja onhan tuossa plugarissa varusteita vaikka millä mitalla, mm. LED ajovalot, tutkat edessä, lämmitettävä ohjauspyörä... puhumattakaan isommasta tehosta, nelivedosta ja hyvinkin halutusta plugin latauksesta.

Hinnoista voi toki jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta etsi vastaavan tasoinen plugari katumaasturi muilta merkeiltä ja vertaa siihen hintaa.

Edit: typot ja lauserakenteet

3008 Hybrid4 on monta tonnia halvempi enkä äkkiä keksinyt mikä tossa tohotassa on paljon parempaa. Sähkörangea hieman enemmän, mutta muuten...
 
Sähkörange 50 vs 70km. Pösössä äreempi polttomoottori ja takasähkömoottori, sekä parempi neliveto.
Pösöllä tehnyt testeissä tiukkaa päästä 40km ja Ravilla moni raportoinut yli 80km sähköajoa. Tehokkaampi polttis on pahe eikä hyve, jos yhteisteho on sama. Neliveto saattaa hyvin olla parempi pösössä ja varmaan löytyy muitakin vahvuuksia.
 
Ostaa saman auton Suzukina ja säästää siinä sivussa. ;)

e: Suzuki osuu jonnekin RAV-4 halvimman/keskimmäisen varustetason väliin eli ei sekään mikään budjetti ole...
 
Viimeksi muokattu:
Pösöllä tehnyt testeissä tiukkaa päästä 40km ja Ravilla moni raportoinut yli 80km sähköajoa. Tehokkaampi polttis on pahe eikä hyve, jos yhteisteho on sama. Neliveto saattaa hyvin olla parempi pösössä ja varmaan löytyy muitakin vahvuuksia.

Kyllä tuolla Pösölläkin pitäisi suht helposti mennä kesällä 50km sähköllä, kun se onnistuu samalla tekniikalla olevalla Opel Grandland X:lläkin. Olisi tuo 40km onnistunut pari päivää sitten, vaikka reilut 20km ajelusta olikin moottoritiellä (100km/h rajoitus). Loput kaupungissa ajoa.

Se ainoa testi päättyi akun loppumiseen 55km jälkeen.
 
Ajan autolla myös muualle kuin Essonbaariin. :whistling:Tojossa varmaankin parempi jälleenmyyntiarvo Suomaliassa, mutta siihen ne positiiviset puolet taitaa näin 2020-luvulla jäädä.
Pösössä on se hyvä puoli, että saa uuden kaverin siitä merkkiliikkeen huoltoukolta, kun se siellä tulee epäilemättä usein seisomaan! Tojota miehet joutuu hommaa omat kaverit!
 
Merkkiä omistamatta totean, että ainoastaan PSA uskaltaa luvata ammattikäyttöön (myös taksit) takuuta 5v/300.000km. #eivag Jotain uskoa tuotteisiin tarvitsee silloin olla, ei Jaguarinkaan perse Suomessa kestänyt muutamaa vuotta pidempään tavallista parempaa takuuta, vaikka kalustoaan huomattavasti vähemmän myydään kilpien väliin.
 
Taksi kyytinä sähkö- ja sybridiautot ovat kyllä yli voimaisia. Ei ole tärinöitä värinöitä ja liikkeellelähtö on aina pehmeä. Kokemuksine ovat lähinnä Aasiasta missä nämä polttistaksit ovat kyllä sieltä karseammasta päästä. Lähiliikenne linja-auto onkin sitten aivan ylivoimainen koska se räminä loistaa poissa olollaan.
 
Suzuki on 2k€ kalliimpi. Varusteista en tiedä.

Suzukissa on vaan yksi varustelutaso, joka on kalliimpi kuin Toyotan halvin mutta halvempi kuin muut tasot. Varusteiltaan se on lähempänä kalleinta tasoa.

Joten voisi sanoa että se on muutaman tonnin halvempi mutta todennäköisesti ei pidä yhtä hyvin jälleenmyyntiarvoa.
 
Otit vertailuun etuvetoisen 218hp hinnat alkaen mallin ja yli 300hp nelivetoisen varustellumman autoverottomat hinnat.
Vertailu veroineen olisi 41,5k€ vs 55,3k€.
Etuvedon valitseminen oli mun moka, mutta molemmat oli kyllä active varustelutasolla. Autoverottomat hinnat oli tarkoituksella, koska tavoitteena oli verrata paljonko Toyota nettooa tuolla hinta-erolla. Verottajahan tosiaan sponsoroi pienemmän autoveron muodossa tuota plugaria vajaalla kolmella tonnilla.

Mitä vaihtoehtoihin tulee, niin vanha klassikko Outlander PHEV hinnat alkaen 39.990€ - Toki varustelistaa pläräämällä tuon 15.000€ kalliimman Toyotan voinee perustella itselleen....
 
Volvon hybridi



459 cm pitkä kaksiovinen made in China coupé 2350 kg omamassalla :beye:

Tavallinen, käytännössä samankokoinen 453 cm pitkä uusi Porsche 911 ~1500-1700 kg

Tonnin painosta akkua matkaan ja todellinen käyttövoima on bensa mutta vihreä arvot kiittää.
 
Tojomiehet jää autoillaan metsään kun niillä ei pääse pois:


Joo... ja Peugeotmies vaihtaa asuntovaunun/veneen pienempään, kun vetomassa on vain 1250kg vs 1500kg.

Tuo videon Rav4 on muuten itselataavaa mallia.
Tässä käytännön esimerkki pluginista (Jenkeissä nimellä Prime):


edit: ei onnistunut aikalinkkaus: alkaa siis noin 14:15 kohdasta.

Ihmettelen jos katumaasturikuski tuon pahempaan maastoon ajaa (useimmat ei viitsisi edes tuollaiseen kivikkoon mennä uudella autollaan). Hyvin se sieltä jokatapauksessa nousi tuollaiseksi apuvetoiseksi.


Valintojen maailma. :rolleyes:

Etuvedon valitseminen oli mun moka, mutta molemmat oli kyllä active varustelutasolla. Autoverottomat hinnat oli tarkoituksella, koska tavoitteena oli verrata paljonko Toyota nettooa tuolla hinta-erolla. Verottajahan tosiaan sponsoroi pienemmän autoveron muodossa tuota plugaria vajaalla kolmella tonnilla.

Mitä vaihtoehtoihin tulee, niin vanha klassikko Outlander PHEV hinnat alkaen 39.990€ - Toki varustelistaa pläräämällä tuon 15.000€ kalliimman Toyotan voinee perustella itselleen....
Noissa on lähtötaso hieman erilainen, vaikka varustetason nimi on sama. Mitsu on hieman eri luokassa suorituskyvyltään ja varustelultaan. Ja onhan tuo mitsu muutenkin paljon karumpi auto kuin nyky toyotat.

Ja mulla ei ole siis koskaan ollut Toyotaa, että ei ole omaa lehmää ojassa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 314
Viestejä
4 509 196
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom