Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Erikoismallin Lucid Air Dream Edition esittely. Ehkpä paras video toistaiseksi tästä autosta.
Jos pitää hintaa kysyä niin paras katsoa muita malleja.
Perusmallit tulevat myyntiin loppuvuodesta 2021 ja 2022 alussa.
Tilauksia otetaan vastaan
![]()
Lucid Motors Unveils Lucid Air, the World’s Most Powerful and Efficient Luxury Electric Sedan
There were luxury cars, then EVs, and now there’s Lucid — the new generation of luxury electric.www.lucidmotors.com
Ihan mielenkiinnosta missä autossa lapsilukon saa päälle vauhdista ikkunanappuloiden luota ettei takapenkiltä pääse ulos? Kaikki lapsilukot mitä on tullut vastaan on ollut ihan mekaanisesti kytkettäviä oven päädystä. taka-ikkunoiden poiskytkentä joo mutta että lukko?Ainiin, ID.3:ssa oli jännä tilanne, kun on tottunut että lapsilukon asetukset siinä ovessa ikkuna-asetusten luona. No ei ollut ja 1.5v pikkukaveri keksi, että tämä ovihan aukeaa vauhdissa.
En kyllä koskaan löytänyt niitä lapsilukkoasetuksia.
Minulla on V60 Volvo ja mielestäni tuolle on kyllä nappi juurikin kuskin ovessa tuossa missä on ikkunan säädöt. Täytyy tarkistaa vielä huomenna.Ihan mielenkiinnosta missä autossa lapsilukon saa päälle vauhdista ikkunanappuloiden luota ettei takapenkiltä pääse ulos? Kaikki lapsilukot mitä on tullut vastaan on ollut ihan mekaanisesti kytkettäviä oven päädystä. taka-ikkunoiden poiskytkentä joo mutta että lukko?
Minulla on V60 Volvo ja mielestäni tuolle on kyllä nappi juurikin kuskin ovessa tuossa missä on ikkunan säädöt. Täytyy tarkistaa vielä huomenna.
Edit: pitipä googlata, eli tällainen nappi siis löytyy.
Child safety locks - electrical activation* | Locking/unlocking | Locks and alarm | V60 2016 Early | Volvo Support
Ainakin omassa Audissa toimii näin, että kun kuljettajan käsituen luota lapsilukkolukko on päällä, niin ikkunat ja ovet eivät aukene sisäpuolelta. Molemmille puolille on omat kytkimensä. Todella hyvä systeemi.Ihan mielenkiinnosta missä autossa lapsilukon saa päälle vauhdista ikkunanappuloiden luota ettei takapenkiltä pääse ulos? Kaikki lapsilukot mitä on tullut vastaan on ollut ihan mekaanisesti kytkettäviä oven päädystä. taka-ikkunoiden poiskytkentä joo mutta että lukko?
- "Volkswagen ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessa ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla - arvioitu alkaen hinta noin 31 900 euroa"
On kyllä tosi lyhyt takuu. Onkohan ainakin akkuja mennyt rikki vag autoissa? Ajattelin vain, että eikös tuo 8 vuoden akkutakuu pitäisi korvata rikkinäinen akku. Skodassa myös yhtä huono 2 vuoden takuu. Lastentautina ilmeisesti tuo täydellinen hajoaminen, kun muutenhan nuo on ainakin toimineet.Hinta kohdillaan. Mutta eipä tuollaista kyllä kahden vuoden takuuajan jälkeen uskaltaisi pitää mitä näitä sähköautojen lastentauteja ja korjausten kestämistä seurannut. Liisarina ok.
Todennäköisesti. Itellä oli jäätävä venkslaaminen että sai vakuutuksesta sähköauton sijaisautoksi, ja sekään ei olisi onnistunut jos mulla ei olisi ollut kaikkia vakuutuspaketteja mitä yhtiö tarjoaa. Kaikenlisäksi olin vielä syytön osapuoliJos ostaisi ja vika osuisi omalle kohdalle, niin vara-autoksi taitaa saada jonkun polttiksen (isommat käyttökulut).
Jep. Karsitumpia, mutta samalla vähän halvempia.
Uusi hinnasto 2021 aikana tuleville id3 malleille.
Alkaen vw id3 Pure 93kW, 45kWh, 31 900€.
![]()
ID.3 | Mallit | Volkswagen Suomi
ID.3 on ensimmäinen malli Volkswagenin uuden sukupolven sähköautoista. Kuplan ja Golfin tapaan se näyttää suunnan kokonaan uudelle autotyypille.www.volkswagen.fi
Edit:
- "Volkswagen ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessa ensi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla - arvioitu alkaen hinta noin 31 900 euroa"
On kyllä tosi lyhyt takuu. Onkohan ainakin akkuja mennyt rikki vag autoissa? Ajattelin vain, että eikös tuo 8 vuoden akkutakuu pitäisi korvata rikkinäinen akku. Skodassa myös yhtä huono 2 vuoden takuu. Lastentautina ilmeisesti tuo täydellinen hajoaminen, kun muutenhan nuo on ainakin toimineet.
"Myönnämme kaikille ID. -malleille 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuun."
Jos ostaisi ja vika osuisi omalle kohdalle, niin vara-autoksi taitaa saada jonkun polttiksen (isommat käyttökulut).
Itselläkin on ollut kolme triplettiä, mutta ne kaikki oli kyllä ihan ehjiä.
Kuulostaa tutulta. Omat sukulaiset aina soittelee kun ei tietokone jostain syystä toimi. Annan aina ensimmäisenä ohjeena sen että laita johto seinään ja yllättävän monta kertaa ongelma on ratkennut noin. Jos ne alkaa ostella sähköautoja niin käy kuten yllä.Osaa "tripleteistä" on vaivannut kiusallinen matkan pysäyttävä vika "Error: electrical system. Park vehicle!". Osalla ongelma on poistunut, mutta eräänkin sankarin auto on ollut pajalla puolisen vuotta. Ihme, että asiasta ei ole vielä nostettu kovinkaan isoa haloota.
Se on se tehopäivitys eli 204hp malli. Normimallissa oliko 50hp vähemmän, en nyt muista ulkoa.Tuossa volkkarin sivulla pisti silmään, että 1st malleissa on joku "power upgrade" vakiona? Mitähän tuo tarkoittaa?
Jotain huhua että myös yksi liikkeen koeajoauto (tripletti) olisi korjauksessa. Kestää kauan korjata, kun eivät osaa tehdä autolle (akulle) yhtään mitään.Osaa "tripleteistä" on vaivannut kiusallinen matkan pysäyttävä vika "Error: electrical system. Park vehicle!". Osalla ongelma on poistunut, mutta eräänkin sankarin auto on ollut pajalla puolisen vuotta. Ihme, että asiasta ei ole vielä nostettu kovinkaan isoa haloota.
Jep. Näin se varmasti menee. Nuo tripletit on kyllä 2020 mallisia, eli auton takuu loppuu onneksi vasta 2022 aikana. Ja jos sattuu olemaan Seat Mii, niin siinähän auton takuu on onneksi 5 vuotta.Akkutakuu ei sitten korvaa edes sitä akusta lähtevää pääkaapelia. Oli jollain rispaantunut ja vikakoodit näyttivät toki ihan muuta -> korjaamolla kuukausia ja lasku sen mukainen. Malttia näiden kanssa.
Jos täytyisi lotota niin veikkaisin että sähköasentajilla sekä insseillä on kirkas tulevaisuus edessäNykyisille autokorjaamoille nämä sähkärit on vielä aika vieras maailma. Jos haluaa varman työuran, niin autosähköasentaja erikoistuneena akkuihin ja korkeajänniteosiin on aika varma veikkaus.
En tiedä miten noissa on toteutettu tuon ajo-akun irrottaminen totaalisesti muusta järjestelmästä, mutta olettaisin, että se otettu suunnittelussa huomioon. Tällöin ei ruuvaukseen mitään sähköinsinööriä kaivata jos/kun pelkkiä komponentteja vaihdellaan. Ei välttämättä edes jännitetyökoulutusta. Sinänsä nykykorjaamoille monimutkaiset sähköjärjestelmät eivät ole täysin uusi asia. Eihän nykyautoissa ole enää vuosiin pärjännyt välttämättä millään yksinkertaisella yleismittarilla, vaan tarvitaan monasti oskilloskooppia. Esim. käytännössä led ajo- ja takavaloja ajetaan ihan PWM:llä eikä tasasähköllä. Siis silloin ku oikeasti korjataan ja etsitään vikaa. Nykyään tuota vain ei tapahdu enää paljoakaan, tietokone sanoo mitä osia vaihdellaan. Perinteisten korjaamoista on siirrytty huoltamoihin. Huollossa rikkinäiset ja vaihdetut osat lähetetään korjattavaksi tehtaalle.Jos täytyisi lotota niin veikkaisin että sähköasentajilla sekä insseillä on kirkas tulevaisuus edessä
En tiedä miten noissa on toteutettu tuon ajo-akun irrottaminen totaalisesti muusta järjestelmästä, mutta olettaisin, että se otettu suunnittelussa huomioon. Tällöin ei ruuvaukseen mitään sähköinsinööriä kaivata jos/kun pelkkiä komponentteja vaihdellaan. Ei välttämättä edes jännitetyökoulutusta.
Joo epäilemättä, noihin ei vaan koututeta kai oikeastaan missään muualla kuin merkkien omissa koulutuksissa. Lainsäädäntö toki voi toki vaatia asentajille esim. virallista sähköturvallisuuskortti- ja jännitetyökoulutusta. Tuskin noihin mitään sähköasentajan tai insinöörin koulutusta vaaditaan.Merkkarilla asioidessani olen jäänyt käsitykseen ettei noihin korkeajänniteakuilla varustettuihin ajoneuvoihin saa koskea ollenkaan muut kuin siihen varta vasten koulutetut tekijät. Eli vaikka olisi vipu josta saa virrat pois ja sen jälkeen vaan mokkulaa vaihtoon, niin ainakaan bemarin puolella sei ilmeisesti toimi näin. Mahtaa olla työturvallisuuskysymyskin?
Ei tarvitse olla mitään sähköalan koulutusta, asentaja on vaan sertifioitu että tietää mistä vivuista kääntämällä järjestelmä tehdään vaarattomaksi ja osaa varoa oransseja osia.Merkkarilla asioidessani olen jäänyt käsitykseen ettei noihin korkeajänniteakuilla varustettuihin ajoneuvoihin saa koskea ollenkaan muut kuin siihen varta vasten koulutetut tekijät. Eli vaikka olisi vipu josta saa virrat pois ja sen jälkeen vaan mokkulaa vaihtoon, niin ainakaan bemarin puolella sei ilmeisesti toimi näin. Mahtaa olla työturvallisuuskysymyskin?
Ei tarvitse olla mitään sähköalan koulutusta, asentaja on vaan sertifioitu että tietää mistä vivuista kääntämällä järjestelmä tehdään vaarattomaksi ja osaa varoa oransseja osia.
Aiheesta kolmanteen, Toyota repii melko hyvät katteet RAV4 plugarista, autoverottomat hinnat:
Rav4 hybrid active: 37 420€
Rav4 plug-in active: 53 720€
ero: 16.300€
Noin 1000€/kWh pääsee lataus lystistä maksamaan.
Huhu melko tuuhea hinta. Vähän sama kuin maksaisi Miin akuista pelkästään +30k€ ja sitten auto vielä päälle![]()
Melkoset tojotalasit saa silti olla silmillä, että tuon hinta eron nielee.Onhan tuolle hinnalle sikäli hieman perustetta, että plugari on myös neliveto, joka maksaa tyypillisesti ~5k€ lisää. Akusto on myös puolta pienempi kuin Miissä ja sähkötehoa taas on yli tuplasti eli purettaessa C-arvo on yli nelinkertainen ja akuston on lisäksi kestettävä paljon enemmän lataussyklejä. Sikäli ymmärrettävää että maksaa hieman enemmän per kWh. Lisäksi vielä ilppi, joka maksaa sen ~1k€.
Melkoset tojotalasit saa silti olla silmillä, että tuon hinta eron nielee.
Otit vertailuun etuvetoisen 218hp hinnat alkaen mallin ja yli 300hp nelivetoisen varustellumman autoverottomat hinnat.Aiheesta kolmanteen, Toyota repii melko hyvät katteet RAV4 plugarista, autoverottomat hinnat:
Rav4 hybrid active: 37 420€
Rav4 plug-in active: 53 720€
ero: 16.300€
Noin 1000€/kWh pääsee lataus lystistä maksamaan.
Otit vertailuun etuvetoisen 218hp hinnat alkaen mallin ja yli 300hp nelivetoisen varustellumman autoverottomat hinnat.
Vertailu veroineen olisi 41,5k€ vs 55,3k€.
Ja onhan tuossa plugarissa varusteita vaikka millä mitalla, mm. LED ajovalot, tutkat edessä, lämmitettävä ohjauspyörä... puhumattakaan isommasta tehosta, nelivedosta ja hyvinkin halutusta plugin latauksesta.
Hinnoista voi toki jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta etsi vastaavan tasoinen plugari katumaasturi muilta merkeiltä ja vertaa siihen hintaa.
Edit: typot ja lauserakenteet
Melkoset tojotalasit saa silti olla silmillä, että tuon hinta eron nielee.
Sähkörange kaksinkertainen ja kun sähkö loppuu niin vie 2-3 litraa vähemmän satasella.3008 Hybrid4 on monta tonnia halvempi enkä äkkiä keksinyt mikä tossa tohotassa on paljon parempaa. Sähkörangea hieman enemmän, mutta muuten...
Sähkörange kaksinkertainen ja kun sähkö loppuu niin vie 2-3 litraa vähemmän satasella.
Pösöllä tehnyt testeissä tiukkaa päästä 40km ja Ravilla moni raportoinut yli 80km sähköajoa. Tehokkaampi polttis on pahe eikä hyve, jos yhteisteho on sama. Neliveto saattaa hyvin olla parempi pösössä ja varmaan löytyy muitakin vahvuuksia.Sähkörange 50 vs 70km. Pösössä äreempi polttomoottori ja takasähkömoottori, sekä parempi neliveto.
Ostappa ranskis uutena. Hinta tippuu kuin lehmän häntä versus Toyota. Säästät sen 5k ostaessa ja häviät 15 vaihtaessa.3008 Hybrid4 on monta tonnia halvempi enkä äkkiä keksinyt mikä tossa tohotassa on paljon parempaa. Sähkörangea hieman enemmän, mutta muuten...
Mä vertaamassa Toyotaa ja pösöä3008 Hybrid4 on monta tonnia halvempi enkä äkkiä keksinyt mikä tossa tohotassa on paljon parempaa. Sähkörangea hieman enemmän, mutta muuten...
Suzuki on 2k€ kalliimpi. Varusteista en tiedä.Ostaa saman auton Suzukina ja säästää siinä sivussa.![]()
Pösöllä tehnyt testeissä tiukkaa päästä 40km ja Ravilla moni raportoinut yli 80km sähköajoa. Tehokkaampi polttis on pahe eikä hyve, jos yhteisteho on sama. Neliveto saattaa hyvin olla parempi pösössä ja varmaan löytyy muitakin vahvuuksia.