Suomen halvimmat sähköautot on myyty loppuun, ainakin toistaiseksi – On epäselvää, tuleeko niitä uudestaan myyntiin
Škoda Citigo -sähköauton myynti ja valmistuskin loppuvat pian kokonaan. Seat Miin ja Volkswagen e-Upin valmistus jatkuu, mutta tilauskirjat ovat menneet kiinni.
Seat Mii Electric osoittautui vajaa vuosi sitten myyntimenestykseksi. Valtion sähköautotuen ja maahantuojan tarjouksen siivittäminä käteishinta putosi alle 16 000 euroon, ja autoja varattiin lyhyessä ajassa satoja kappaleita. Kun tilauskirjat alkoivat täyttyä ja toimitusajat pidentyä, myös Miin sisarmallit Volkswagen e-Up ja Škoda Citigo-e iV lähtivät menemään kaupaksi. Nyt tilauskirjat on lyöty kiinni kaikkien osalta.
Elokuun loppuun mennessä rekisterissä oli jo 220 Miitä, 222 e-Upia ja 90 Citigoa. Yhteensä ne ovat siis olleet tähän mennessä vuoden eniten rekisteröity sähköautomalli. Tesla Model 3 on sisarusparvea yli 100 autoa jäljessä. Volkswagen-konsernin pienten sähköautojen tilauskanta on niin suuri, että etumatka säilynee jonkin aikaa, mutta uusia tilauksia ei oteta enää vastaan.
SEATIN JA VOLKSWAGENIN osalta tulevaisuus ei vielä ole ihan selvillä. Tilauksia ei voi ainakaan toistaiseksi jättää, koska suuren kysynnän vuoksi toimitusajat ovat karanneet käsistä. Škodalla on vielä muutama auto vapaana, mutta sen kauppa päättyy näiden autojen myötä kokonaan. Citigoja ei enää myydä millään voimalinjalla.
ŠKODALLA ON VIELÄ MUUTAMA AUTO VAPAANA, MUTTA SEN KAUPPA PÄÄTTYY KOKONAAN.
Škodan tämänhetkiseen strategiaan ei ole kirjattu Octaviaa pienempiä sähköautoja. Sellaistakaan ei vielä ole olemassa, mutta katumaasturimainen Enyaq on jo varattavissa Citigoa 2–3 kertaa kovempaan hintaan. Sitä seuraa myöhemmin viisiovinen versio samasta konseptista.
VOLKSWAGENILLA ON tiettävästi suunnitteilla pieni automalli, joka rakentuisi ID.3:ssa ja Enyaqissa käytetylle MEB-perusrakenteelle. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan autoa odoteltiin tuotantoon vuonna 2023, mutta lehtitietojen mukaan suunnitelmia on myöhäistetty.
Tämän epävarmuuden vuoksi on epäselvää, tulevatko Mii Electric ja e-Up vielä jossain vaiheessa uudestaan myyntiin. Jos seuraaja olisi ollut olemassa, olisi parin vuoden jononpurkutalkoiden jälkeen ollut luonnollista siirtyä suoraan uuteen sähkö-pikkuautoon. MEB-mallin myöhäistyessä vanhojen mallien tekohengittämisessä voi kuitenkin olla järkeä.
Citigo-e iV:n taival on päättymässä. Sisarmallien myynti kenties jatkuu, kun toimitusjonot on saatu purettua.
ON ERIKOISTA, että huippusuosituiksi osoittautuneiden pienten sähköautojen myynti loppuu, eikä tuotantoa kasvateta vastaamaan kysyntää. Herää tietenkin epäily siitä, että autojen hinta ja valmistuskustannus eivät ole balanssissa. Jos jokainen auto myydään marginaalisella voitolla tai jopa tappiolla, ei sellaista kauppaa kannata kiihdyttää.
Tilauskantaa riittää nyt kenties pariksi vuodeksi, paitsi Škodalla, joten konserni saa siksi aikaa laskennallisen hyödyn nollapäästöisistä autoista, kun valmistajakohtaista CO2-päästöä lasketaan. Jos ja kun seuraajamalli tulee tuotantoon, kokoonpano yksinkertaistuu ja valmistuskustannukset laskevat. Silloin pienellä sähköautolla voi alkaa uusi tulevaisuus.
tekniikanmaailma.fi