Keskustelua hybridiautoista

Turussa on ID.3 koeajettavana. Erittäin hyvä ajaa, kosketusnäyttösysteemi ei nyt mitenkään vakuuttanut, joskin toiminee, jos sellaisesta tykkää. Maalia puuttui tosiaan "konepellin" alta :) Päällimmäisenä jäi mieleen että jarrupolkimessa on pitkä liikerata, myyjän mukaan lähes kaikissa nykyvolkkareissa on niin. Enempi pidän kyllä tuosta miten e-up:ssa on jarru mallinnettu sähköjarrutuksen ja hydraulisen jarrutuksen osalta.
Taisi juuri tulla vastaan harmaa id.3 Turussa jukuparkin kohdilla. Komia oli. Pitää käydä itsekkin lähiaikoina testaamassa.
 
Battery Life Youtube-kanava sai juuri ID.3:n range testin tehtyä maantiellä tasanopeudella 90km/h. Lopputulos oli 444km ja 12.9kWh/100km kulutus.
Joo ei riitä Helsingistä Lappiin eli roskakoppaan joutaa koko romu.

Mutta joo, vakavissaan niin ei varmasti haittaisi jos valtio tukisi sähköautoilua hivenen enemmän, sillä nyt ollaan aika voimakkaasti muiden maiden tukia jäljissä. Toisaalta, yksityisautoilu missään muodossaan ei taida olla nykyisen hallituksen pro-listan kärkikahinoissa.
 
Battery Life Youtube-kanava sai juuri ID.3:n range testin tehtyä maantiellä tasanopeudella 90km/h. Lopputulos oli 444km ja 12.9kWh/100km kulutus.
Ei yhtään hullumpi kulutus ja range. Tuolla kanavalla varmaan testataan myös toimintamatka ja kulutus suuremmilla nopeuksilla jossain vaiheessa?
 
Todellisuus jää nähtäväksi, mutta ev-databasen arvion mukaan isoakkuisen RWD Fordin range on 25km pidempi kuin Model Y long range AWD:n.
Tuossa ajetaan uudella Mustangilla 484km ja akussa jäljellä vielä 14% eli tuosta arvioiden 560km range mahdollinen. Toki tuo on Fordin oma video eli ei täysin puolueeton. Lupailee kuitenkin hyvää.

 
Id3 vs ioniq testi samanlaisissa olosuhteissa olisi kiinnostava.. Ioniq on kyllä paremman näköinen, suurempaa akkua olisin siihen kaivannut.
 
Joo ei riitä Helsingistä Lappiin eli roskakoppaan joutaa koko romu.

Mutta joo, vakavissaan niin ei varmasti haittaisi jos valtio tukisi sähköautoilua hivenen enemmän, sillä nyt ollaan aika voimakkaasti muiden maiden tukia jäljissä. Toisaalta, yksityisautoilu missään muodossaan ei taida olla nykyisen hallituksen pro-listan kärkikahinoissa.

Ei kannata henkeä pidätellä parempia tukia odotellessa. Nytkin valtiolle tulee mietittäväksi miten jatkossa korvaavat saamatta jääneet verotulot polttoaineista. Kyseessä ei kuitenkaan ole pikkusumma jos mietitään tilannetta vaikka viiden-kymmenen vuoden tähtäimellä.
 
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?

Miten on mahdollista, että näitä ID3:sia toimitetaan jo?! Alkukesästä(postaus 6.6.2020) oli varmaan tietoa, että myöhästyy, koska SOFTA ongelmat!

Saksalaiset sanoo toisessa subissa, että tää lasketaan "Summer2020". Meillä täällä härmässä kai tää syksyä on, mutta tässä on ollut globaali pandemia välissä. Niin annetaanko VW:lle anteeksi ~viikon myöhästyminen "kesästä2020" vai ristiinnaulitaanko?

ID3 näyttää kyllä ihan hyvältä ja varmaan myyntiä tulee olemaan ainakin alkuun ihan hyvin. Saa nähdä minkälaista kysyntää näille on kun innokkaimat ovat omansa saaneet.

Valikoima vaan paranee kokoajan ja Teslan osakkeen omistajat saavat tietää mitä "death by thousand cuts" meinaa. Tuskin mikään malli tulee myymään enemmän, kun Model3. Enemmän malleja tarkoittaa sitä, että jos välttämättä haluaa täyssähköauton niin ainoa vaihtoehto ei ole Leaf ja Model3.
 
Miten on mahdollista, että näitä ID3:sia toimitetaan jo?! Alkukesästä(postaus 6.6.2020) oli varmaan tietoa, että myöhästyy, koska SOFTA ongelmat!

Saksalaiset sanoo toisessa subissa, että tää lasketaan "Summer2020". Meillä täällä härmässä kai tää syksyä on, mutta tässä on ollut globaali pandemia välissä. Niin annetaanko VW:lle anteeksi ~viikon myöhästyminen "kesästä2020" vai ristiinnaulitaanko?

ID3 näyttää kyllä ihan hyvältä ja varmaan myyntiä tulee olemaan ainakin alkuun ihan hyvin. Saa nähdä minkälaista kysyntää näille on kun innokkaimat ovat omansa saaneet.

Valikoima vaan paranee kokoajan ja Teslan osakkeen omistajat saavat tietää mitä "death by thousand cuts" meinaa. Tuskin mikään malli tulee myymään enemmän, kun Model3. Enemmän malleja tarkoittaa sitä, että jos välttämättä haluaa täyssähköauton niin ainoa vaihtoehto ei ole Leaf ja Model3.
Nythän saa tilattua vasta 1st erää (3 eri versiota) ja id3 kaikki mallit tulee saataville ilmeisesti Q1 2021. Kyllä tuo koeajon perusteella ihan mukava auto on. Ja voittaa esim sen Leafin ihan helposti. Minusta aika paljon tekee tuo auton takavetoisuus.
 
Nythän saa tilattua vasta 1st erää (3 eri versiota) ja id3 kaikki mallit tulee saataville ilmeisesti Q1 2021. Kyllä tuo koeajon perusteella ihan mukava auto on. Ja voittaa esim sen Leafin ihan helposti. Minusta aika paljon tekee tuo auton takavetoisuus.

Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä
 
Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä

Ja bonuksena vielä yksinkertaisempi akselisto kun vetävät pyörät eivät käänny
 
Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
 
Myös painonjakauma on sähköautossa erilainen kuin etumoottorisessa autossa, jolloin taakse saadaan enemmän painoa takavedolle. Painava polttomoottori edessä vs akut keskellä autoa lattiassa + pienikokoinen sähkömoottori perässä.
 
Etuveto yleistyi ensin pienemmissä autoissa ja myöhemmin kaiken kokoisissa henkilöautoissa, koska se tuo huomattavan edun tuotantokustannuksissa. Auton etupäähän saadaan rakennettua valmis moduuli, jossa on moottori, vaihteisto, vaihteen siirto, vetopyörästö, vetoakselit, jarrut, ohjaus, pyöränriupustus, jousitus ja apurunko, kaikki yhdessä moduulissa, joka on eritäin simppeli asentaa autoon kiinni ja pieniä variaatioita on helppo tehdä. Lisäksi etuvetorakenne tuo kohtuullisen hyvät ajo-ominaisuudet hyvinkin yksinkertaisilla rakenteilla.

Itsen olen tässä vast'ikään siirtynyt etuveto-Skodan rattiin viidentoista vuoden mersuilun jälkeen. Kyllä täytyy sanoa että normaalissa ajossa ajotuntumassa ei ole juurikaan eroa, mutta kun kiihdyttää esimerkiksi ohitukseen, niin se siinä kaistanvaihdossa sen ratin tempoilu, vaikka se ei isoa olekkaan, tuntuu kyllä täysin luonnottomalta. Nykyajan ajojärjestelmillä ei kyllä ole väliä että mistä päästä auto vetää. Neliveto on tietenkin vetopidoltaan ylivoimainen
 
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
On vakautukset hyviä, mutta silti otan itse mielummin takavedon kuin etu. Ajelin hetken e-golffilla viime vuonna ja oli se aika karseaa kun renkaat hetkellisesti lyö tyhjää ja auto alkaa puskemaan. Jotenkin luonnollisempaa että auto menee sinne suuntaan mihin rattia olet kääntänyt, vaikka vetäviltä renkailta pito vähenisi, kuin se että auto alkaa menemään suoraan, vaikka ohjaat mutkaan.

Itsen olen tässä vast'ikään siirtynyt etuveto-Skodan rattiin viidentoista vuoden mersuilun jälkeen. Kyllä täytyy sanoa että normaalissa ajossa ajotuntumassa ei ole juurikaan eroa, mutta kun kiihdyttää esimerkiksi ohitukseen, niin se siinä kaistanvaihdossa sen ratin tempoilu, vaikka se ei isoa olekkaan, tuntuu kyllä täysin luonnottomalta. Nykyajan ajojärjestelmillä ei kyllä ole väliä että mistä päästä auto vetää. Neliveto on tietenkin vetopidoltaan ylivoimainen

Joo eihän sitä silloin juurikaan huomaa kun olet jo päässyt vauhtiin ja tehoa tarvitaan vain vähän sen nopeuden ylläpitämiseen.
 
Kuulemma autoja varastossa heti luovutukseen
Joo siis tämä jotenkin kielii mielestäni siitä, ettei nyt myynnit ole ihan lentämällä lähteneet. Toki ajat ovat "hiukan" poikkeukselliset, mutta silti.

Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä virallisia tietoja ID.3:n myynneistä siis.
 
Viimeksi muokattu:
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
Sähköautoissa energian talteenotto tuo oman haasteensa, sillä se tehdään vetävällä akselilla. Taka-akselilla jarruttamalla ei saa aikaiseksi yhtä hyvää hidastusta kuin etuakselilta saisi. Lisäksi taka-akselilla hidastaminen on kaarteissa vaarallista, kun liukkaalla lähtee perä alta. Nämä korjataan ajonvakautuksella ja käytännössä ilman ongelmia toimi jo ensimmäiset Tesla Roadsterit. Mutta etuakselilta vetävä sähköauto välttää nämä ongelmat ja kai siinä jonkin verran menee energiaa hukkaan, kun pitää jarrutella tavallisilla jarruilla energian talteenoton sijasta.
 
Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
 
Sama kai se on jarruttaako taka-akselia sähkömoottori vai jarrurumpu eihän siinä ole vapaakytkintä välissä.
 
Pystyy. Mobiilisovelluksella käynnistys. Toimii hyvin olipa piuhassa tai ilman. Mulla kaupunkikodissa ihan ehdoton, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta.

Tämä on hyvä uutinen, kiitos tiedosta. Kävin tänään koeajamassa paikallisessa Peugeot liikkeessä tuon ja kysymässä tarjousta, samalla kysyin tuosta asiasta ja myyjä ei osannut vastata suoriltaan asiaan. Tykkään ulkonäöstä ja tykkäsin ajotuntumasta, tässä saattaisi olla eka sähköauto itselle.. :cool:
 
Sama kai se on jarruttaako taka-akselia sähkömoottori vai jarrurumpu eihän siinä ole vapaakytkintä välissä.
Muuten kyllä, mutta ei energian talteenoton kannalta. Normaalisti valtaosa jarrutuksesta (80%?, 90%?) tehdään etujarrulla. Takavetoisessa sähköautossa etujarrujen käyttö on energian hukkaa.
 
Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
 
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
Toki auto olisi varmasti parempi nelivetona, mutta näinhän se on aina ollut polttistenkin kanssa, mutta suurin osa ostaa silti etuvetoisen auton koska ei ole rahaa parempaan/ei halua käyttää autoon yhtään enempää kuin on pakko.
 
Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
Kyllä tuosta id3:sta varmaankin tulee myös neliveto (esim model s oli alkuun vain takaveto), mutta ainahan se tapaa hinta nousta, kun lisätään komponentteja.

Onneksi id3 on tehty takavetoiseksi, kun ajettavuus oli koeajolla niin hyvä. Kääntösädettä en muistanut itse kokeilla, mutta kuulemma kääntyy hyvin, koska ei ole tietenkään vetoakseleita kääntymisen edessä. Tosiaan nelivedot menee aika helposti yli budjetin. Eikä itselläkään ole ollut oikeaa tarvetta paremmalle, eli nelivedolle.

Sekin siis mielestäni iso plussa, että autosta on tehty takavetoinen. Taitaa olla vain bmw i3, tesla model 3 (halvin malli) ja id3 takavetoja nykyisin. Vaikka normaali ajossa nyt ei hirmusti edes haittaakaan se etuvetoisuus.

Se vielä että pienin kulutus saadaan joko takavedolla tai etuvedolla. Toki kulutusero taitaa olla hyvin pieni nelivetoon verrattuna. Eniten siis merkkaa yksinkertainen rakenne (yksi moottori), koska se on ostajan kannalta halvin. Toisesta moottorista saa sitten maksaa aika reilunkin lisähinnan?
 
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
Sähkömoottori on vaikea optimoida niin, että siitä irtoaa isot huipputehot ilman, että samalla heikennetään hyötysuhdetta normaaliajossa tarvittavalla tehoalueella.

Kahden moottorin idea on poistaa tarve noiden kahden keskenään ristiriitaisen optimointitavoitteen välillä tasapainoilulle ja täten vähentää moottorisuunnittelun kustannuksia ja yksittäisen moottorin hintaa. Samalla hyötysuhde paranee ja pienempi akku riittää isompaan rangeen ja matalampi latausteho tuottaa saman km/h latausvauhdin pikalaturilla. Kaikki noista tarjoavat säästöä, joka kompensoi lisäkomponenteistä tulevia kustannuksia.


Kustannukset kahdella edullisella moottorilla ovat varmasti korkeammat kuin yhdellä edullisella moottorilla, mutta kahden edullisen moottorin hinta ei välttämättä ole hirveästi korkeampi kuin yhden hyvän ja kalliin moottorin hinta. Ja kahdesta motista saadaan kuitenkin paljon etuja (regenjarrutus molemmilla akseleilla, ajonvakautukselle paremmat työkalut, parempi hyötysuhde laajemmalla tehoalueella, kun toinen motti optimoidaan alemmalle tehoalueelle ja toinen kiihdytyksiin jne.)

Jos tarkoituksena on tehdä edullinen kansanauto, niin yksi halpa moottori on ihan tarpeeksi. Mii/Leaf/yms. esimerkkejä tästä. Hyvin keskinkertaiset voimalinjat, mutta riittävän hyvät peruskäyttöön.

Sitten jos tarkoituksena on tehdä vähän kunnianhimoisempi auto, niin ollaankin tilanteessa, että on pakko pistää joko yksi hyvä ja kallis moottori (jossa on kohtuullisen hyvä hyötysuhde 8-25kW tehoilla ja silti korkeat piikkitehot) tai tuo ehdottamani kahden moottorin ratkaisu, jossa kaksi edullisempaa, mutta eri käyttötarkoituksiin optimoitua moottoria muodostaa paremman kokonaisuuden kuin yhdellä moottorilla on mahdollista saavuttaa.

Siinä missä on paljon puhtaasti takavetoisia premium-luokan polttiksia, niin sähköautoista kaikki huippumallit ovat nelivetoja. En ihmettele yhtään, että miksi.
 
Siinä missä on paljon puhtaasti takavetoisia premium-luokan polttiksia, niin sähköautoista kaikki huippumallit ovat nelivetoja. En ihmettele yhtään, että miksi.
Kahdella sähkömoottorilla saa niin helposti isomman tehon, eikä edes maksa kovin paljon lisää. Tosiaan etuakselille tarvitaan vähemmän tehokas moottori (luultavasti halvempi?).

Onneksi sentään Volvon T6 ja T8 premium autoissa on sähkömoottori taka-akselilla. Nerokas keksintö tuokin. Kardaanin tilalle vain akku.
 
Joo siis tämä jotenkin kielii mielestäni siitä, ettei nyt myynnit ole ihan lentämällä lähteneet. Toki ajat ovat "hiukan" poikkeukselliset, mutta silti.

Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä virallisia tietoja ID.3:n myynneistä siis.


"Vajaa 100 id3:sta luovutettu ensimmäisenä päivänä' ja tosiaan erää on vielä jonkun verran jäljellä. Lukuja voi verrata siihen että elokuussa myytiin yhteensä 278 täyssähköautoa.
 


Tuore ID.3 video suomesta. Tuo yllätti että assistentti puhuu suomea.

Alkaisi jo kovasti kiinnostella hinnat 1st editionin jälkeen tuleville malleille.
AR hud, 100kW lataus, 77kWh akusto, kaikki ajoavut ja hierovat penkit äkkiä päätyisi varustelistalle. Mutta jos Tour malli alkaa nousta yli 50k€ niin jostain pitää ehkä tinkiä.

muoks: tuntuu olevan yllättävän moni id.3 juurikin se "Suomen ensimmäinen".
 
Viimeksi muokattu:
ID3 hyötyisi hieman matalammasta hinnoittelusta. Varaston autot maksavat käytännössä saman kuin Model 3 SR+. 40 t€ hintaluokka varmasti vetäisi selvästi paremmin.
 
ID3 hyötyisi hieman matalammasta hinnoittelusta. Varaston autot maksavat käytännössä saman kuin Model 3 SR+. 40 t€ hintaluokka varmasti vetäisi selvästi paremmin.
Toi perusmalli on suht järkevän hintainen, mutta lisävarusteet on hinnoiteltu oudon korkeaksi. En itse näe perustetta miksi Plus-varusteet nostavat hintaa peräti 5500e, mitään kovin kummoista siellä ei ole.

On tuossa Plussassa silti vielä ero halvimpaan Teslaan. ID.3 on 46188e ja siitä saa 2000e hankintatuen, Tesla on reilu 52000e. Eli 8000e hintaeroa.
 
Toi perusmalli on suht järkevän hintainen, mutta lisävarusteet on hinnoiteltu oudon korkeaksi. En itse näe perustetta miksi Plus-varusteet nostavat hintaa peräti 5500e, mitään kovin kummoista siellä ei ole.

On tuossa Plussassa silti vielä ero halvimpaan Teslaan. ID.3 on 46188e ja siitä saa 2000e hankintatuen, Tesla on reilu 52000e. Eli 8000e hintaeroa.

Itelle näyttää 50 560€ jos katsoo SR+ vakioväreillä. Siinä on kans 600€ luovutuasiakirjojen laatimismaksu (muilla varmaan nimellä toimitusmaksu?) joten en ole ihan varma saisiko siihenkin sen 2k€ tuen.
 
Eikun toi mun nopeasti katsoma hinta olikin näköjään erikoisvärillä (halvin saatavilla oleva varastossa oleva Teslan sivuilla). Valkoisella perusvärillä halvempi.
 
Saa halvimpaan 3 Teslaan 2000 euron tuen. Mutta mitään lisävarustetta ei voi valita mukaan eli kulivarustelulla pitää tilata.
 
Onneksi sentään Volvon T6 ja T8 premium autoissa on sähkömoottori taka-akselilla. Nerokas keksintö tuokin. Kardaanin tilalle vain akku.

Joo, tuolla on etunsa mutta nelivedon kustannuksella. Päivittäistä normaalia työmatkaa ajavat joutuvat talvella valitsemaan kumpi on tärkeämpää, ajaa sähköllä vai nelivedolla :|.

Bemarin (pl. 2-sarjan) tekniikassa auto on nelivetoinen sekä sähköllä että bensalla. Huonona puolena lienee sitte suurempi kulutus sähköajossa kun aina vedetään vaihdelaatikon ja jakolaatikon läpi, vs. volvolla jossa pyöritetään suoraan takarenkaita. Samaten regen ottanee tuosta hittiä. Silti ottaisin näistä ennemmin tämän bemarin, koska nimenomaan tässä taajamapyörityksessä haluan siitä nelivedosta nauttia talvella.
 
Saa halvimpaan 3 Teslaan 2000 euron tuen. Mutta mitään lisävarustetta ei voi valita mukaan eli kulivarustelulla pitää tilata.
Ainoa oikea lisävaruste mitä siihen saa on vetokoukku. Väreistä ei tule mitään lisäominaisuuksia ja FSD paketti on suomessa aika hyödytön tällä hetkellä, kaistanvaihdon saa automatisoitua mutta siitä on turha maksaa monta tonnia. AP ja daptiiviset vakkarit sun muut on vakiona.
 
ID3 hyötyisi hieman matalammasta hinnoittelusta. Varaston autot maksavat käytännössä saman kuin Model 3 SR+. 40 t€ hintaluokka varmasti vetäisi selvästi paremmin.
Jep. Laskin että model 3 sr+ on vain 2500€ kalliimpi. Teslassa on kumminkin enemmän tehoa (parempi kiihtyvyys). En tiedä onko varusteissa juurikaan eroa ja Teslalle pikku plussa latausverkostosta. Omaan käyttöön molemmat on vähän liian kalliita nyt.
 
Ainoa oikea lisävaruste mitä siihen saa on vetokoukku. Väreistä ei tule mitään lisäominaisuuksia ja FSD paketti on suomessa aika hyödytön tällä hetkellä, kaistanvaihdon saa automatisoitua mutta siitä on turha maksaa monta tonnia. AP ja daptiiviset vakkarit sun muut on vakiona.
Jep, tuolla "karvalakki" M3:lla saa lähes samat mitä ID.3 Maxiin. Suurimmat erot on käytännössä hudi sekä pumppu id3:ssa ja muistipenkit m3:ssa. Teknologiaviihde-puolella M3:ssa on enemmän annettavaa.

Jos ei ole teknologiafriikki, jonka pitää heti ostaa kaikki uusi, niin voi olla järkevämpää odotella niitä lopullisia malleja ja kustomoida sitten se itselle sopiva ID.3 malli.
 
Joo, tuolla on etunsa mutta nelivedon kustannuksella. Päivittäistä normaalia työmatkaa ajavat joutuvat talvella valitsemaan kumpi on tärkeämpää, ajaa sähköllä vai nelivedolla :|.

Bemarin (pl. 2-sarjan) tekniikassa auto on nelivetoinen sekä sähköllä että bensalla. Huonona puolena lienee sitte suurempi kulutus sähköajossa kun aina vedetään vaihdelaatikon ja jakolaatikon läpi, vs. volvolla jossa pyöritetään suoraan takarenkaita. Samaten regen ottanee tuosta hittiä. Silti ottaisin näistä ennemmin tämän bemarin, koska nimenomaan tässä taajamapyörityksessä haluan siitä nelivedosta nauttia talvella.

PSA:n Hybrid4:t (Peugeot 3008, Opel Grandland X, DS7) omaavat sähkömoottorin, niin etu- kuin taka-akselilla. Bensakone vaikuttaa vain etupäähän.
Sähköllä mennään takavetoisena ja etusähkö sitten avustaa. Hybrid tilassa sähköllä takavetoinen ja bensakoneella etuvetoinen. 4WD tilassa ilmeisesti mennään hybrid tilan tapaan hiljaiset nopeudet sähköllä ja nopeuden noustessa tuonne 80km/h+ nopeuksiin etusähkömoottori vaihtuu bensamoottoriin.
Lappu lattiaan, hybrid tilassa kaikki kolme moottoria ja sähkötilassa etu- ja takasähkömoottorit.
 


matka: 278 km
keskinopeus: 122 km/h
aika: 2:15 h
keskikulutus: 20.2 kWh/100 km

Osaako joku sähköautoista tajuava arvioida ovatko tulokset mistään kotoisin? Lämpötila 25 C+ eli kelien puolesta aika mainiot olosuhteet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 301
Viestejä
4 508 621
Jäsenet
74 350
Uusin jäsen
JMM333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom