Keskustelua hybridiautoista

Saahan sitä sukkasillaan ajella, mutta kyllä tuolla teholla pysyy helposti liikenteen mukana. Ei jengi ulosmittaa läheskään kaikkia tehoja 80kW 1500kg polttisautostaan valoista lähtiessä. Ja vaikka yrittäisikin, niin vaihteiden pykällys jne. Kyllä hidastaa menoa vrt. välittömästi reagoiva sähkömoottori.
 
Varmaan mukava ajettava tollainen 2.5 tonninen jätti-SUV sähkölla ajettaessa tuolla huimalla 102 heppaisella sähkömoottorilla.
Ei se kaupunkiajossa tarvitse yhtään tuon enempää ellei ole tarkoitus valokisailua harrastaa. Maantiellä tasanopeudella voima riittää myös aivan hyvin ylläpitämään halutun nopeuden. Sitten jos tarvitsee mennä lujempaa niin jos 450hp ja 825Nm eivät riitä niin ehkä on syytä katsoa peiliin. Pitää kuitenkin muistaa, että auto on plugari eikä täyssähkö.
 
ID.3:ia alkaa löytyä jälleenmyyjien halleista. Kävin ohikulkumatkalla pikaisesti yhtä katsomassa ja livenä nähtynä jäi positiivisempi fiilis mitä videoiden perusteella. Avara sisusta ja ainakin erilainen. Materiaalit muuten ihan ok paitsi ratin napit ja muutamat muut kiiltävät muovipinnat. Yli 40k€ autoksi hieman halvan oloiset materiaalit ja fiilis kuitenkin. Ajamaan ei vielä päässyt.
 
Uudessa Tuulilasissa oli muuten ihan mielenkiintoinen tilannekatsaus siitä, miten hyvin autovalmistajat ovat pääsemässä fleet-päästöjen tavoitteisiinsa. Itse olisin kiinnostunut sähkö-Corsasta tai 208:sta, mutta PSA on tällä hetkellä tavoitearvossa eli ehkä ei ole tiedossa halpuutusta loppuvuodesta kuten toivoin. Pahiten jäljessä ovat Daimler ja VAG. Vagin tilanne varmaan paranee jonkin verran kun ID:t saadaan syksyn aikana kilpiin, mutta Daimler varmaan joutuu maksamaan sakkoja.
 

Täähän se olis sitten. Uutisen mukaan varustelu ei juuri jätä puutteita. Varusteluversioita on kaksi ja pari tonnia hintaeroa. Pääsee sähköllä ja tilaa seitsemälle. Niin ja liikaa tehoa epäilevät maahantuonnissa.
Eikä paljoa kalliimpi kun täyteen ruksittu skoda.

Onhan toi hieno mutta jos haluaa käyttöautolle luotettavuutta kannattaa odottaa vaikka Toyota Highlanderin hybridiä, saa myös seitsemänpaikkaisena.
 
Onhan toi hieno mutta jos haluaa käyttöautolle luotettavuutta kannattaa odottaa vaikka Toyota Highlanderin hybridiä, saa myös seitsemänpaikkaisena.
Ei kai highlanderista ole plugaria? ”Itselataava” ei ole minusta vertailukelpoinen.
 
Onhan toi hieno mutta jos haluaa käyttöautolle luotettavuutta kannattaa odottaa vaikka Toyota Highlanderin hybridiä, saa myös seitsemänpaikkaisena.

Varmasti luotettavampi ja laadukkaampi, varsinkin amerikkalaiseen verrattuna. Saahan nähdä minkä hinnan tuolle keksivät.
 
Tripletistä on ainakin yksi poissa, kun Skoda Citigoa ei pysty enää tilaamaan. Korvaajaksi VW id1, mutta vasta joskus 2023.


Halppis pikkuautoja saa siis aika heikosti ja id3 olisi sitten huomattavasti kalliimpi ja toisaalta myös isompi. VAG varmaan saa paremmin voittoa id3 mallillaan, joka on paremmin sähköautoksi suunniteltu (pienentää kustannuksia).

En tiedä sitten mikä kohtalo on vw e-up ja Seat Mii malleilla. Tripletillähän on noin vuoden tilausjono, eli tehdas pyörii vielä.
 
Entäs tuleva ID.6, jossa on kolme riviä tilaa?

Kunhan nyt saavat tuon ensimmäisen ID:n softaltaan toimituskuntoon. Toyotalla ei näitä ongelmia tunnu olevan.

Hajoavat DSG:t, ketjut, remmit, öljynsyönti yms. sentään historiaa E autojen kanssa VAGilla. Muuta laatua voi sitten taas ihmetellä.
 
Perjantaina oli tarkoitus käydä paikallisessa koeajelemassa ID.3.

Viime vai tulevana? Huomasin että jostain taudista johtuen viikonloppuisinkin on ollut autonäyttelyitä vaihteeksi. En niitä niin tarkemmin katsonut että missä ja mitä.

Meh, tekisi vähän mieli käydä kokeilemassa sähköautoa. Huudeilla näkyy olevan 2 sellaista myynnissä. Toinen viimevuotinen esittelyauto (!!!) ja toinen sitten vanhempaa juttua oleva. En kyllä vaan kehtaa mitenkään mennä tälläisenä sadekelillä likaamaan ilman mitään ostoaikeita noita. Hybridit tuttuja kyllä mutta sähkiksellä en ole koskaan ajanut,
 
Eikös noi ID.3:n toimitukset ala tällä viikolla monessa maassa. Ja ilmeisesti suht isoissa määrissä. Ja tosiaan suomeenkin autoja on tullut.

Täytyy käydä lähiaikoina koeajo käydä varaamassa.
 
Totta, Toyotan laaja sähköautomallisto herättää muissa valmistajissa kateutta.

Tulipa mieleen että jos tojota joskus saa sähköauton markkinoille asti, niin onkohan sekin sitten semmoinen kilpailijoitaan parempi itselataava malli? Itsestään lataa kunhan vaan kytketään sähköverkkoon ja itsestään lataa kun jarruttaa jne. poikkeuksellisen mykistäviä ominaisuuksia?
 
ID3 58 arvostelu

Säästetty maalissa, hyvä ajettavuus ja kova sähkönkulutus.

Yritin löytää vertailukelpoisia kulutuslukemia muille sähköautoille, mutta ei ollut ilmeisesti mainittu ainakaan DS:n ja Ioniqin koeajoissa.
 
Yritin löytää vertailukelpoisia kulutuslukemia muille sähköautoille, mutta ei ollut ilmeisesti mainittu ainakaan DS:n ja Ioniqin koeajoissa.
Teslabjornin testissä motarilla eli 120kmh nopeudella Niro sai 206wh/km ja Kona 190wh/km vrt noiden sekatesti jossa motaria ja kaupunkia 232wh/km
 
ID3 58 arvostelu

Säästetty maalissa, hyvä ajettavuus ja kova sähkönkulutus.

Ihan posketon kulutus :D mitä sakemannit on ajatellu, mahtaa olla kiva talvella tuolla yrittää mihinkää :P
 
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.

 
Teslabjornin testissä motarilla eli 120kmh nopeudella Niro sai 206wh/km ja Kona 190wh/km vrt noiden sekatesti jossa motaria ja kaupunkia 232wh/km

TB varmaan testaa ID:n kulutuksen pian luotettavasti. Sekatesti voi koostua pätkäajosta ja motarilla on voitu vetää vaikka auton huippunopeutta. Lieköhän myöskään ilppiä? Jos ei niin lämmitys vie jo näillä keleillä ihan huolella varsinkin pätkäajossa. Omalla Amperalla meni ensimmäisellä kolmella kilometrillä tänä aamuna 1kWh.
 
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.


Toi kuulostaa vähän siltä, että siinä on lataushäviö jo mukana, eli mitattu ja laskettu ladatusta sähköstä.

esim mun e-208 AC-latauksen hyötysuhde on noin 87%
Mikä on Peugeot e-208 -sähköauton 3-vaihe AC-lataamisen hyötysuhde? | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Toki vauhdin nosto nostaa sähköauton kulutusta nopeasti ja aika turhaa arvailua noin vajailla tiedoilla.
 
Jännä nähdä millainen tulevaisuus on omistajien tekemien muutosten osalta sähköautoihin, tullaanko tuota estämään keinoilla millä hyvänsä (esim. havaittu joku luvaton muutos autossa, etpäs enää käytäkään meidän pikalatureita).

 
Varmaankin tuon pitäis olla yhteydessä Traficomin järjestelmiin, jotta luvalliset muutokset menee läpi.
 
Hallituksessa on ollut esillä päästöttömien työsuhdeautojen verotusarvon laskeminen 170 eurolla, mikä käytännössä tarkoittaisi nimenomaan sähköautojen verotusarvon laskua. Mietin että tuo kyllä räjäyttäisi sähköautojen kysynnän. Jos aiemmin on kiinnostanut 25 tonnin VW Golf, niin tuo 170 euron lasku aiheuttaisi sen, että suht samaan hintaan saisi 40 tonnin VW ID.3:n, jos työnantaja on niitä firmoja jotka ainoastaan vähentävät palkasta verotusarvon (osa tietysti vähentää leasingmaksun tai osan siitä, jolloin tilanne on toinen). Eri asia on tietysti se, että pystyvätkö autotehtaat vastaamaan kysyntään, kun toimitusajat ovat nykyäänkin pitkiä. Toisaalta firmoilla saattaa olla kattohinta tavallisen työntekijän leasingautolle, esim. omalla työnantajallani se on 38 tonnia.

(On tietysti vielä monta mutkaa matkassa ennen kuin tuollainen tuki menee nykyhallituksessa läpi, mutta toivossa on hyvä elää)
 
Pienenä olin vihreenä kateudesta isojen poikien Tamiya-merkkisille, polttomoottorikäyttöisille radio-ohjattaville autoille. Omani oli Nikko marketista.

No, tähän on tultu:

Ford Fiesta ST RC/sähköralliauto

Aika diipit soundit :dead:




Kuulostaa ettei oo hiiliharjaton moottori...
 
Kilpavehkeissä usein hammaspyörät ovat suorahampaisia, joista tulee vähän vastaava ulina..
 
Pienenä olin vihreenä kateudesta isojen poikien Tamiya-merkkisille, polttomoottorikäyttöisille radio-ohjattaville autoille. Omani oli Nikko marketista.

No, tähän on tultu:

Ford Fiesta ST RC/sähköralliauto

Aika diipit soundit :dead:




Kuulostaa ettei oo hiiliharjaton moottori...

Onhan tuon kotoinen Markku Alenkin tyypannut keväällä,


Se varmaan on tosiaan tuo vaihteisto joka vinkuu suorahampaisena

Stard Projekt E
Kolme kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
450 kW (612 hv)
Yhteisvääntö 1 100 Nm
Akkukapasiteetti 33 kWh
Vaihteisto Erillinen vaihteisto edessä ja takana, kaksi vaihdetta
Vetotapa Neliveto, tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 1,8 s
Huippunopeus 240 km/h
Omamassa 1 480 kg
 
Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta. Mukavan oloinen auto ja omasta mielestä ihan hyvä alusta, sekä takaveto. Rengasäänet oli minusta aika maltilliset, vaikka alla oli 19" renkaat. Kiihtyvyys oli myös sopivan räväkkää, mutta ei ollut kumminkaan liian tehokas (ilmeisesti 204hv). Valkoinen sisusta vähän arvellutti, mutta oli kumminkin ihan hieno. Joskus ensi vuonna pitäisi tulla se laajempi hinnasto saataville. Autosta jäi tosi positiivinen kuva ja voisi aivan hyvin joskus sellaisen ostaakin, jos ei ole aivan liian kallis. Oli kumminkin minusta paras koeajo pitkään aikaan.

Juuri tuo auto oli koeajettavissa:

Kuulemma ensimmäiset id3 autot on luovutettu kanssa tänään.
 
Omalla Amperalla meni ensimmäisellä kolmella kilometrillä tänä aamuna 1kWh.
Näyttääkös Opel Ampera myös sen sähkönkulutuksen? Mulla sähkö Citigo on vienyt 12.3kWh/100km. Nopeus 46km/h. Eli aika pienellä minusta menee (nopeuskin on alhainen). Ajotyyli on aika rauhallinen ja ei ole oikein kovempaakaan päässyt. Täällä isoimmat nopeudet on 100km/h.
 
Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta. Mukavan oloinen auto ja omasta mielestä ihan hyvä alusta, sekä takaveto. Rengasäänet oli minusta aika maltilliset, vaikka alla oli 19" renkaat. Kiihtyvyys oli myös sopivan räväkkää, mutta ei ollut kumminkaan liian tehokas (ilmeisesti 204hv). Valkoinen sisusta vähän arvellutti, mutta oli kumminkin ihan hieno. Joskus ensi vuonna pitäisi tulla se laajempi hinnasto saataville. Autosta jäi tosi positiivinen kuva ja voisi aivan hyvin joskus sellaisen ostaakin, jos ei ole aivan liian kallis. Oli kumminkin minusta paras koeajo pitkään aikaan.

Juuri tuo auto oli koeajettavissa:

Kuulemma ensimmäiset id3 autot on luovutettu kanssa tänään.
Tais tulla Helsinki-Tampere välillä vihreä tuollainen tänään vastaan.
Siinä on nopeasti lähdetty baanalle jos näin oli.
 
Näyttääkös Opel Ampera myös sen sähkönkulutuksen? Mulla sähkö Citigo on vienyt 12.3kWh/100km. Nopeus 46km/h. Eli aika pienellä minusta menee (nopeuskin on alhainen). Ajotyyli on aika rauhallinen ja ei ole oikein kovempaakaan päässyt. Täällä isoimmat nopeudet on 100km/h.

Juu näyttää kyllä. Pihistellen riittää 12kWh/100km, mutta normaalisti menee n. 16.
 
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.


Naapurifoorumilainen oli koeajolla todennut että kuluttaa suunnilleen yhtä paljon kuin hänen oma sähkö-Nironsa.
 
Juu näyttää kyllä. Pihistellen riittää 12kWh/100km, mutta normaalisti menee n. 16.
Jep. Tuo sama noin 12kWh/100km näyttää menevän Citigolla, kun selasin kulutustietoja. Pisin yhtämittainen ajo 12.1kWh/100km, 65km/h ja 162 km. Tähän asti isoin kulutus tietysti tulee, kun ajaa pelkästään 100km/h tietä. Pienin taas kaupunkiajossa, jos ei tarvitse lämmitystä. Melko pienet sähkölaskut taitaa tulla, ajaa sitten miten vaan :)

Screenshot_2020-09-11-19-28-59-07_85ef236adec9730d72107b289b7c5082.jpg
 
Melkoisen kokoinen toi Enyaq:n HUD-näyttö. Tulee olemaan varmaankin aika mielenkiintoinen toi augmented reality HUD mitä alkuvuodesta tulee autoihin aktiiviseksi.

hud.jpg
 
Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta.
Kiitos raportista. Itsellä piti kans tänään päästä ajamaan, mutta tuntui jotain kuvausssäätöä sun muuta olevan niin sivuttiin, että ens ti-ke on sitten yön yli ihmeteltävänä. Pointsit Pörhölle vaikka sanoin, että tuskin päädyn omistamaan vajaavetoisuuden vuoksi.
 
Turussa on ID.3 koeajettavana. Erittäin hyvä ajaa, kosketusnäyttösysteemi ei nyt mitenkään vakuuttanut, joskin toiminee, jos sellaisesta tykkää. Maalia puuttui tosiaan "konepellin" alta :) Päällimmäisenä jäi mieleen että jarrupolkimessa on pitkä liikerata, myyjän mukaan lähes kaikissa nykyvolkkareissa on niin. Enempi pidän kyllä tuosta miten e-up:ssa on jarru mallinnettu sähköjarrutuksen ja hydraulisen jarrutuksen osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 727
Viestejä
4 476 968
Jäsenet
74 007
Uusin jäsen
AnttiAndres

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom