Keskustelua hybridiautoista

Kilpavehkeissä usein hammaspyörät ovat suorahampaisia, joista tulee vähän vastaava ulina..
 
Pienenä olin vihreenä kateudesta isojen poikien Tamiya-merkkisille, polttomoottorikäyttöisille radio-ohjattaville autoille. Omani oli Nikko marketista.

No, tähän on tultu:

Ford Fiesta ST RC/sähköralliauto

Aika diipit soundit :dead:




Kuulostaa ettei oo hiiliharjaton moottori...

Onhan tuon kotoinen Markku Alenkin tyypannut keväällä,


Se varmaan on tosiaan tuo vaihteisto joka vinkuu suorahampaisena

Stard Projekt E
Kolme kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
450 kW (612 hv)
Yhteisvääntö 1 100 Nm
Akkukapasiteetti 33 kWh
Vaihteisto Erillinen vaihteisto edessä ja takana, kaksi vaihdetta
Vetotapa Neliveto, tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 1,8 s
Huippunopeus 240 km/h
Omamassa 1 480 kg
 
Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta. Mukavan oloinen auto ja omasta mielestä ihan hyvä alusta, sekä takaveto. Rengasäänet oli minusta aika maltilliset, vaikka alla oli 19" renkaat. Kiihtyvyys oli myös sopivan räväkkää, mutta ei ollut kumminkaan liian tehokas (ilmeisesti 204hv). Valkoinen sisusta vähän arvellutti, mutta oli kumminkin ihan hieno. Joskus ensi vuonna pitäisi tulla se laajempi hinnasto saataville. Autosta jäi tosi positiivinen kuva ja voisi aivan hyvin joskus sellaisen ostaakin, jos ei ole aivan liian kallis. Oli kumminkin minusta paras koeajo pitkään aikaan.

Juuri tuo auto oli koeajettavissa:

Kuulemma ensimmäiset id3 autot on luovutettu kanssa tänään.
 
Omalla Amperalla meni ensimmäisellä kolmella kilometrillä tänä aamuna 1kWh.
Näyttääkös Opel Ampera myös sen sähkönkulutuksen? Mulla sähkö Citigo on vienyt 12.3kWh/100km. Nopeus 46km/h. Eli aika pienellä minusta menee (nopeuskin on alhainen). Ajotyyli on aika rauhallinen ja ei ole oikein kovempaakaan päässyt. Täällä isoimmat nopeudet on 100km/h.
 
Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta. Mukavan oloinen auto ja omasta mielestä ihan hyvä alusta, sekä takaveto. Rengasäänet oli minusta aika maltilliset, vaikka alla oli 19" renkaat. Kiihtyvyys oli myös sopivan räväkkää, mutta ei ollut kumminkaan liian tehokas (ilmeisesti 204hv). Valkoinen sisusta vähän arvellutti, mutta oli kumminkin ihan hieno. Joskus ensi vuonna pitäisi tulla se laajempi hinnasto saataville. Autosta jäi tosi positiivinen kuva ja voisi aivan hyvin joskus sellaisen ostaakin, jos ei ole aivan liian kallis. Oli kumminkin minusta paras koeajo pitkään aikaan.

Juuri tuo auto oli koeajettavissa:

Kuulemma ensimmäiset id3 autot on luovutettu kanssa tänään.
Tais tulla Helsinki-Tampere välillä vihreä tuollainen tänään vastaan.
Siinä on nopeasti lähdetty baanalle jos näin oli.
 
Näyttääkös Opel Ampera myös sen sähkönkulutuksen? Mulla sähkö Citigo on vienyt 12.3kWh/100km. Nopeus 46km/h. Eli aika pienellä minusta menee (nopeuskin on alhainen). Ajotyyli on aika rauhallinen ja ei ole oikein kovempaakaan päässyt. Täällä isoimmat nopeudet on 100km/h.

Juu näyttää kyllä. Pihistellen riittää 12kWh/100km, mutta normaalisti menee n. 16.
 
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.


Naapurifoorumilainen oli koeajolla todennut että kuluttaa suunnilleen yhtä paljon kuin hänen oma sähkö-Nironsa.
 
Juu näyttää kyllä. Pihistellen riittää 12kWh/100km, mutta normaalisti menee n. 16.
Jep. Tuo sama noin 12kWh/100km näyttää menevän Citigolla, kun selasin kulutustietoja. Pisin yhtämittainen ajo 12.1kWh/100km, 65km/h ja 162 km. Tähän asti isoin kulutus tietysti tulee, kun ajaa pelkästään 100km/h tietä. Pienin taas kaupunkiajossa, jos ei tarvitse lämmitystä. Melko pienet sähkölaskut taitaa tulla, ajaa sitten miten vaan :)

Screenshot_2020-09-11-19-28-59-07_85ef236adec9730d72107b289b7c5082.jpg
 
Melkoisen kokoinen toi Enyaq:n HUD-näyttö. Tulee olemaan varmaankin aika mielenkiintoinen toi augmented reality HUD mitä alkuvuodesta tulee autoihin aktiiviseksi.

hud.jpg
 
Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta.
Kiitos raportista. Itsellä piti kans tänään päästä ajamaan, mutta tuntui jotain kuvausssäätöä sun muuta olevan niin sivuttiin, että ens ti-ke on sitten yön yli ihmeteltävänä. Pointsit Pörhölle vaikka sanoin, että tuskin päädyn omistamaan vajaavetoisuuden vuoksi.
 
Turussa on ID.3 koeajettavana. Erittäin hyvä ajaa, kosketusnäyttösysteemi ei nyt mitenkään vakuuttanut, joskin toiminee, jos sellaisesta tykkää. Maalia puuttui tosiaan "konepellin" alta :) Päällimmäisenä jäi mieleen että jarrupolkimessa on pitkä liikerata, myyjän mukaan lähes kaikissa nykyvolkkareissa on niin. Enempi pidän kyllä tuosta miten e-up:ssa on jarru mallinnettu sähköjarrutuksen ja hydraulisen jarrutuksen osalta.
 
Turussa on ID.3 koeajettavana. Erittäin hyvä ajaa, kosketusnäyttösysteemi ei nyt mitenkään vakuuttanut, joskin toiminee, jos sellaisesta tykkää. Maalia puuttui tosiaan "konepellin" alta :) Päällimmäisenä jäi mieleen että jarrupolkimessa on pitkä liikerata, myyjän mukaan lähes kaikissa nykyvolkkareissa on niin. Enempi pidän kyllä tuosta miten e-up:ssa on jarru mallinnettu sähköjarrutuksen ja hydraulisen jarrutuksen osalta.
Taisi juuri tulla vastaan harmaa id.3 Turussa jukuparkin kohdilla. Komia oli. Pitää käydä itsekkin lähiaikoina testaamassa.
 
Battery Life Youtube-kanava sai juuri ID.3:n range testin tehtyä maantiellä tasanopeudella 90km/h. Lopputulos oli 444km ja 12.9kWh/100km kulutus.
Joo ei riitä Helsingistä Lappiin eli roskakoppaan joutaa koko romu.

Mutta joo, vakavissaan niin ei varmasti haittaisi jos valtio tukisi sähköautoilua hivenen enemmän, sillä nyt ollaan aika voimakkaasti muiden maiden tukia jäljissä. Toisaalta, yksityisautoilu missään muodossaan ei taida olla nykyisen hallituksen pro-listan kärkikahinoissa.
 
Battery Life Youtube-kanava sai juuri ID.3:n range testin tehtyä maantiellä tasanopeudella 90km/h. Lopputulos oli 444km ja 12.9kWh/100km kulutus.
Ei yhtään hullumpi kulutus ja range. Tuolla kanavalla varmaan testataan myös toimintamatka ja kulutus suuremmilla nopeuksilla jossain vaiheessa?
 
Todellisuus jää nähtäväksi, mutta ev-databasen arvion mukaan isoakkuisen RWD Fordin range on 25km pidempi kuin Model Y long range AWD:n.
Tuossa ajetaan uudella Mustangilla 484km ja akussa jäljellä vielä 14% eli tuosta arvioiden 560km range mahdollinen. Toki tuo on Fordin oma video eli ei täysin puolueeton. Lupailee kuitenkin hyvää.

 
Id3 vs ioniq testi samanlaisissa olosuhteissa olisi kiinnostava.. Ioniq on kyllä paremman näköinen, suurempaa akkua olisin siihen kaivannut.
 
Joo ei riitä Helsingistä Lappiin eli roskakoppaan joutaa koko romu.

Mutta joo, vakavissaan niin ei varmasti haittaisi jos valtio tukisi sähköautoilua hivenen enemmän, sillä nyt ollaan aika voimakkaasti muiden maiden tukia jäljissä. Toisaalta, yksityisautoilu missään muodossaan ei taida olla nykyisen hallituksen pro-listan kärkikahinoissa.

Ei kannata henkeä pidätellä parempia tukia odotellessa. Nytkin valtiolle tulee mietittäväksi miten jatkossa korvaavat saamatta jääneet verotulot polttoaineista. Kyseessä ei kuitenkaan ole pikkusumma jos mietitään tilannetta vaikka viiden-kymmenen vuoden tähtäimellä.
 
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?

Miten on mahdollista, että näitä ID3:sia toimitetaan jo?! Alkukesästä(postaus 6.6.2020) oli varmaan tietoa, että myöhästyy, koska SOFTA ongelmat!

Saksalaiset sanoo toisessa subissa, että tää lasketaan "Summer2020". Meillä täällä härmässä kai tää syksyä on, mutta tässä on ollut globaali pandemia välissä. Niin annetaanko VW:lle anteeksi ~viikon myöhästyminen "kesästä2020" vai ristiinnaulitaanko?

ID3 näyttää kyllä ihan hyvältä ja varmaan myyntiä tulee olemaan ainakin alkuun ihan hyvin. Saa nähdä minkälaista kysyntää näille on kun innokkaimat ovat omansa saaneet.

Valikoima vaan paranee kokoajan ja Teslan osakkeen omistajat saavat tietää mitä "death by thousand cuts" meinaa. Tuskin mikään malli tulee myymään enemmän, kun Model3. Enemmän malleja tarkoittaa sitä, että jos välttämättä haluaa täyssähköauton niin ainoa vaihtoehto ei ole Leaf ja Model3.
 
Miten on mahdollista, että näitä ID3:sia toimitetaan jo?! Alkukesästä(postaus 6.6.2020) oli varmaan tietoa, että myöhästyy, koska SOFTA ongelmat!

Saksalaiset sanoo toisessa subissa, että tää lasketaan "Summer2020". Meillä täällä härmässä kai tää syksyä on, mutta tässä on ollut globaali pandemia välissä. Niin annetaanko VW:lle anteeksi ~viikon myöhästyminen "kesästä2020" vai ristiinnaulitaanko?

ID3 näyttää kyllä ihan hyvältä ja varmaan myyntiä tulee olemaan ainakin alkuun ihan hyvin. Saa nähdä minkälaista kysyntää näille on kun innokkaimat ovat omansa saaneet.

Valikoima vaan paranee kokoajan ja Teslan osakkeen omistajat saavat tietää mitä "death by thousand cuts" meinaa. Tuskin mikään malli tulee myymään enemmän, kun Model3. Enemmän malleja tarkoittaa sitä, että jos välttämättä haluaa täyssähköauton niin ainoa vaihtoehto ei ole Leaf ja Model3.
Nythän saa tilattua vasta 1st erää (3 eri versiota) ja id3 kaikki mallit tulee saataville ilmeisesti Q1 2021. Kyllä tuo koeajon perusteella ihan mukava auto on. Ja voittaa esim sen Leafin ihan helposti. Minusta aika paljon tekee tuo auton takavetoisuus.
 
Nythän saa tilattua vasta 1st erää (3 eri versiota) ja id3 kaikki mallit tulee saataville ilmeisesti Q1 2021. Kyllä tuo koeajon perusteella ihan mukava auto on. Ja voittaa esim sen Leafin ihan helposti. Minusta aika paljon tekee tuo auton takavetoisuus.

Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä
 
Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä

Ja bonuksena vielä yksinkertaisempi akselisto kun vetävät pyörät eivät käänny
 
Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
 
Myös painonjakauma on sähköautossa erilainen kuin etumoottorisessa autossa, jolloin taakse saadaan enemmän painoa takavedolle. Painava polttomoottori edessä vs akut keskellä autoa lattiassa + pienikokoinen sähkömoottori perässä.
 
Etuveto yleistyi ensin pienemmissä autoissa ja myöhemmin kaiken kokoisissa henkilöautoissa, koska se tuo huomattavan edun tuotantokustannuksissa. Auton etupäähän saadaan rakennettua valmis moduuli, jossa on moottori, vaihteisto, vaihteen siirto, vetopyörästö, vetoakselit, jarrut, ohjaus, pyöränriupustus, jousitus ja apurunko, kaikki yhdessä moduulissa, joka on eritäin simppeli asentaa autoon kiinni ja pieniä variaatioita on helppo tehdä. Lisäksi etuvetorakenne tuo kohtuullisen hyvät ajo-ominaisuudet hyvinkin yksinkertaisilla rakenteilla.

Itsen olen tässä vast'ikään siirtynyt etuveto-Skodan rattiin viidentoista vuoden mersuilun jälkeen. Kyllä täytyy sanoa että normaalissa ajossa ajotuntumassa ei ole juurikaan eroa, mutta kun kiihdyttää esimerkiksi ohitukseen, niin se siinä kaistanvaihdossa sen ratin tempoilu, vaikka se ei isoa olekkaan, tuntuu kyllä täysin luonnottomalta. Nykyajan ajojärjestelmillä ei kyllä ole väliä että mistä päästä auto vetää. Neliveto on tietenkin vetopidoltaan ylivoimainen
 
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
On vakautukset hyviä, mutta silti otan itse mielummin takavedon kuin etu. Ajelin hetken e-golffilla viime vuonna ja oli se aika karseaa kun renkaat hetkellisesti lyö tyhjää ja auto alkaa puskemaan. Jotenkin luonnollisempaa että auto menee sinne suuntaan mihin rattia olet kääntänyt, vaikka vetäviltä renkailta pito vähenisi, kuin se että auto alkaa menemään suoraan, vaikka ohjaat mutkaan.

Itsen olen tässä vast'ikään siirtynyt etuveto-Skodan rattiin viidentoista vuoden mersuilun jälkeen. Kyllä täytyy sanoa että normaalissa ajossa ajotuntumassa ei ole juurikaan eroa, mutta kun kiihdyttää esimerkiksi ohitukseen, niin se siinä kaistanvaihdossa sen ratin tempoilu, vaikka se ei isoa olekkaan, tuntuu kyllä täysin luonnottomalta. Nykyajan ajojärjestelmillä ei kyllä ole väliä että mistä päästä auto vetää. Neliveto on tietenkin vetopidoltaan ylivoimainen

Joo eihän sitä silloin juurikaan huomaa kun olet jo päässyt vauhtiin ja tehoa tarvitaan vain vähän sen nopeuden ylläpitämiseen.
 
Kuulemma autoja varastossa heti luovutukseen
Joo siis tämä jotenkin kielii mielestäni siitä, ettei nyt myynnit ole ihan lentämällä lähteneet. Toki ajat ovat "hiukan" poikkeukselliset, mutta silti.

Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä virallisia tietoja ID.3:n myynneistä siis.
 
Viimeksi muokattu:
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
Sähköautoissa energian talteenotto tuo oman haasteensa, sillä se tehdään vetävällä akselilla. Taka-akselilla jarruttamalla ei saa aikaiseksi yhtä hyvää hidastusta kuin etuakselilta saisi. Lisäksi taka-akselilla hidastaminen on kaarteissa vaarallista, kun liukkaalla lähtee perä alta. Nämä korjataan ajonvakautuksella ja käytännössä ilman ongelmia toimi jo ensimmäiset Tesla Roadsterit. Mutta etuakselilta vetävä sähköauto välttää nämä ongelmat ja kai siinä jonkin verran menee energiaa hukkaan, kun pitää jarrutella tavallisilla jarruilla energian talteenoton sijasta.
 
Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
 
Sama kai se on jarruttaako taka-akselia sähkömoottori vai jarrurumpu eihän siinä ole vapaakytkintä välissä.
 
Pystyy. Mobiilisovelluksella käynnistys. Toimii hyvin olipa piuhassa tai ilman. Mulla kaupunkikodissa ihan ehdoton, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta.

Tämä on hyvä uutinen, kiitos tiedosta. Kävin tänään koeajamassa paikallisessa Peugeot liikkeessä tuon ja kysymässä tarjousta, samalla kysyin tuosta asiasta ja myyjä ei osannut vastata suoriltaan asiaan. Tykkään ulkonäöstä ja tykkäsin ajotuntumasta, tässä saattaisi olla eka sähköauto itselle.. :cool:
 
Sama kai se on jarruttaako taka-akselia sähkömoottori vai jarrurumpu eihän siinä ole vapaakytkintä välissä.
Muuten kyllä, mutta ei energian talteenoton kannalta. Normaalisti valtaosa jarrutuksesta (80%?, 90%?) tehdään etujarrulla. Takavetoisessa sähköautossa etujarrujen käyttö on energian hukkaa.
 
Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
 
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
Toki auto olisi varmasti parempi nelivetona, mutta näinhän se on aina ollut polttistenkin kanssa, mutta suurin osa ostaa silti etuvetoisen auton koska ei ole rahaa parempaan/ei halua käyttää autoon yhtään enempää kuin on pakko.
 
Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
Kyllä tuosta id3:sta varmaankin tulee myös neliveto (esim model s oli alkuun vain takaveto), mutta ainahan se tapaa hinta nousta, kun lisätään komponentteja.

Onneksi id3 on tehty takavetoiseksi, kun ajettavuus oli koeajolla niin hyvä. Kääntösädettä en muistanut itse kokeilla, mutta kuulemma kääntyy hyvin, koska ei ole tietenkään vetoakseleita kääntymisen edessä. Tosiaan nelivedot menee aika helposti yli budjetin. Eikä itselläkään ole ollut oikeaa tarvetta paremmalle, eli nelivedolle.

Sekin siis mielestäni iso plussa, että autosta on tehty takavetoinen. Taitaa olla vain bmw i3, tesla model 3 (halvin malli) ja id3 takavetoja nykyisin. Vaikka normaali ajossa nyt ei hirmusti edes haittaakaan se etuvetoisuus.

Se vielä että pienin kulutus saadaan joko takavedolla tai etuvedolla. Toki kulutusero taitaa olla hyvin pieni nelivetoon verrattuna. Eniten siis merkkaa yksinkertainen rakenne (yksi moottori), koska se on ostajan kannalta halvin. Toisesta moottorista saa sitten maksaa aika reilunkin lisähinnan?
 
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
Sähkömoottori on vaikea optimoida niin, että siitä irtoaa isot huipputehot ilman, että samalla heikennetään hyötysuhdetta normaaliajossa tarvittavalla tehoalueella.

Kahden moottorin idea on poistaa tarve noiden kahden keskenään ristiriitaisen optimointitavoitteen välillä tasapainoilulle ja täten vähentää moottorisuunnittelun kustannuksia ja yksittäisen moottorin hintaa. Samalla hyötysuhde paranee ja pienempi akku riittää isompaan rangeen ja matalampi latausteho tuottaa saman km/h latausvauhdin pikalaturilla. Kaikki noista tarjoavat säästöä, joka kompensoi lisäkomponenteistä tulevia kustannuksia.


Kustannukset kahdella edullisella moottorilla ovat varmasti korkeammat kuin yhdellä edullisella moottorilla, mutta kahden edullisen moottorin hinta ei välttämättä ole hirveästi korkeampi kuin yhden hyvän ja kalliin moottorin hinta. Ja kahdesta motista saadaan kuitenkin paljon etuja (regenjarrutus molemmilla akseleilla, ajonvakautukselle paremmat työkalut, parempi hyötysuhde laajemmalla tehoalueella, kun toinen motti optimoidaan alemmalle tehoalueelle ja toinen kiihdytyksiin jne.)

Jos tarkoituksena on tehdä edullinen kansanauto, niin yksi halpa moottori on ihan tarpeeksi. Mii/Leaf/yms. esimerkkejä tästä. Hyvin keskinkertaiset voimalinjat, mutta riittävän hyvät peruskäyttöön.

Sitten jos tarkoituksena on tehdä vähän kunnianhimoisempi auto, niin ollaankin tilanteessa, että on pakko pistää joko yksi hyvä ja kallis moottori (jossa on kohtuullisen hyvä hyötysuhde 8-25kW tehoilla ja silti korkeat piikkitehot) tai tuo ehdottamani kahden moottorin ratkaisu, jossa kaksi edullisempaa, mutta eri käyttötarkoituksiin optimoitua moottoria muodostaa paremman kokonaisuuden kuin yhdellä moottorilla on mahdollista saavuttaa.

Siinä missä on paljon puhtaasti takavetoisia premium-luokan polttiksia, niin sähköautoista kaikki huippumallit ovat nelivetoja. En ihmettele yhtään, että miksi.
 
Siinä missä on paljon puhtaasti takavetoisia premium-luokan polttiksia, niin sähköautoista kaikki huippumallit ovat nelivetoja. En ihmettele yhtään, että miksi.
Kahdella sähkömoottorilla saa niin helposti isomman tehon, eikä edes maksa kovin paljon lisää. Tosiaan etuakselille tarvitaan vähemmän tehokas moottori (luultavasti halvempi?).

Onneksi sentään Volvon T6 ja T8 premium autoissa on sähkömoottori taka-akselilla. Nerokas keksintö tuokin. Kardaanin tilalle vain akku.
 
Joo siis tämä jotenkin kielii mielestäni siitä, ettei nyt myynnit ole ihan lentämällä lähteneet. Toki ajat ovat "hiukan" poikkeukselliset, mutta silti.

Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä virallisia tietoja ID.3:n myynneistä siis.


"Vajaa 100 id3:sta luovutettu ensimmäisenä päivänä' ja tosiaan erää on vielä jonkun verran jäljellä. Lukuja voi verrata siihen että elokuussa myytiin yhteensä 278 täyssähköautoa.
 


Tuore ID.3 video suomesta. Tuo yllätti että assistentti puhuu suomea.

Alkaisi jo kovasti kiinnostella hinnat 1st editionin jälkeen tuleville malleille.
AR hud, 100kW lataus, 77kWh akusto, kaikki ajoavut ja hierovat penkit äkkiä päätyisi varustelistalle. Mutta jos Tour malli alkaa nousta yli 50k€ niin jostain pitää ehkä tinkiä.

muoks: tuntuu olevan yllättävän moni id.3 juurikin se "Suomen ensimmäinen".
 
Viimeksi muokattu:
ID3 hyötyisi hieman matalammasta hinnoittelusta. Varaston autot maksavat käytännössä saman kuin Model 3 SR+. 40 t€ hintaluokka varmasti vetäisi selvästi paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 985
Viestejä
4 649 076
Jäsenet
76 362
Uusin jäsen
Octoqvist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom