Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pienenä olin vihreenä kateudesta isojen poikien Tamiya-merkkisille, polttomoottorikäyttöisille radio-ohjattaville autoille. Omani oli Nikko marketista.
No, tähän on tultu:
Ford Fiesta ST RC/sähköralliauto
Aika diipit soundit
Kuulostaa ettei oo hiiliharjaton moottori...
Näyttääkös Opel Ampera myös sen sähkönkulutuksen? Mulla sähkö Citigo on vienyt 12.3kWh/100km. Nopeus 46km/h. Eli aika pienellä minusta menee (nopeuskin on alhainen). Ajotyyli on aika rauhallinen ja ei ole oikein kovempaakaan päässyt. Täällä isoimmat nopeudet on 100km/h.Omalla Amperalla meni ensimmäisellä kolmella kilometrillä tänä aamuna 1kWh.
Tais tulla Helsinki-Tampere välillä vihreä tuollainen tänään vastaan.Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta. Mukavan oloinen auto ja omasta mielestä ihan hyvä alusta, sekä takaveto. Rengasäänet oli minusta aika maltilliset, vaikka alla oli 19" renkaat. Kiihtyvyys oli myös sopivan räväkkää, mutta ei ollut kumminkaan liian tehokas (ilmeisesti 204hv). Valkoinen sisusta vähän arvellutti, mutta oli kumminkin ihan hieno. Joskus ensi vuonna pitäisi tulla se laajempi hinnasto saataville. Autosta jäi tosi positiivinen kuva ja voisi aivan hyvin joskus sellaisen ostaakin, jos ei ole aivan liian kallis. Oli kumminkin minusta paras koeajo pitkään aikaan.
Juuri tuo auto oli koeajettavissa:
![]()
Volkswagen ID3 1ST Plus 150 kW, akku 58 kWh Viistoperä 2020 - Vaihtoauto
Nyt myynnissä Volkswagen ID3 1ST Plus 150 kW, akku 58 kWh, 2020 - Seinäjoki. Klikkaa tästä kuvat ja lisätiedot vaihtoautosta.m.nettiauto.com
Kuulemma ensimmäiset id3 autot on luovutettu kanssa tänään.
Näyttääkös Opel Ampera myös sen sähkönkulutuksen? Mulla sähkö Citigo on vienyt 12.3kWh/100km. Nopeus 46km/h. Eli aika pienellä minusta menee (nopeuskin on alhainen). Ajotyyli on aika rauhallinen ja ei ole oikein kovempaakaan päässyt. Täällä isoimmat nopeudet on 100km/h.
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.
Jep. Tuo sama noin 12kWh/100km näyttää menevän Citigolla, kun selasin kulutustietoja. Pisin yhtämittainen ajo 12.1kWh/100km, 65km/h ja 162 km. Tähän asti isoin kulutus tietysti tulee, kun ajaa pelkästään 100km/h tietä. Pienin taas kaupunkiajossa, jos ei tarvitse lämmitystä. Melko pienet sähkölaskut taitaa tulla, ajaa sitten miten vaanJuu näyttää kyllä. Pihistellen riittää 12kWh/100km, mutta normaalisti menee n. 16.
Kiitos raportista. Itsellä piti kans tänään päästä ajamaan, mutta tuntui jotain kuvausssäätöä sun muuta olevan niin sivuttiin, että ens ti-ke on sitten yön yli ihmeteltävänä. Pointsit Pörhölle vaikka sanoin, että tuskin päädyn omistamaan vajaavetoisuuden vuoksi.Nyt pääsi jo koeajamaan VW id3:sta.
Taisi juuri tulla vastaan harmaa id.3 Turussa jukuparkin kohdilla. Komia oli. Pitää käydä itsekkin lähiaikoina testaamassa.Turussa on ID.3 koeajettavana. Erittäin hyvä ajaa, kosketusnäyttösysteemi ei nyt mitenkään vakuuttanut, joskin toiminee, jos sellaisesta tykkää. Maalia puuttui tosiaan "konepellin" altaPäällimmäisenä jäi mieleen että jarrupolkimessa on pitkä liikerata, myyjän mukaan lähes kaikissa nykyvolkkareissa on niin. Enempi pidän kyllä tuosta miten e-up:ssa on jarru mallinnettu sähköjarrutuksen ja hydraulisen jarrutuksen osalta.
Joo ei riitä Helsingistä Lappiin eli roskakoppaan joutaa koko romu.Battery Life Youtube-kanava sai juuri ID.3:n range testin tehtyä maantiellä tasanopeudella 90km/h. Lopputulos oli 444km ja 12.9kWh/100km kulutus.
Ei yhtään hullumpi kulutus ja range. Tuolla kanavalla varmaan testataan myös toimintamatka ja kulutus suuremmilla nopeuksilla jossain vaiheessa?Battery Life Youtube-kanava sai juuri ID.3:n range testin tehtyä maantiellä tasanopeudella 90km/h. Lopputulos oli 444km ja 12.9kWh/100km kulutus.
Mainitsi live streamissa, että 130km/h range test olisi tulossa. Ja varmaan kaikkea muutakin kun on oma auto, ei laina-auto.Ei yhtään hullumpi kulutus ja range. Tuolla kanavalla varmaan testataan myös toimintamatka ja kulutus suuremmilla nopeuksilla jossain vaiheessa?
Tuossa ajetaan uudella Mustangilla 484km ja akussa jäljellä vielä 14% eli tuosta arvioiden 560km range mahdollinen. Toki tuo on Fordin oma video eli ei täysin puolueeton. Lupailee kuitenkin hyvää.Todellisuus jää nähtäväksi, mutta ev-databasen arvion mukaan isoakkuisen RWD Fordin range on 25km pidempi kuin Model Y long range AWD:n.
Joo ei riitä Helsingistä Lappiin eli roskakoppaan joutaa koko romu.
Mutta joo, vakavissaan niin ei varmasti haittaisi jos valtio tukisi sähköautoilua hivenen enemmän, sillä nyt ollaan aika voimakkaasti muiden maiden tukia jäljissä. Toisaalta, yksityisautoilu missään muodossaan ei taida olla nykyisen hallituksen pro-listan kärkikahinoissa.
3.10 ajetaan Nummelassa evChallenge.Id3 vs ioniq testi samanlaisissa olosuhteissa olisi kiinnostava.. Ioniq on kyllä paremman näköinen, suurempaa akkua olisin siihen kaivannut.
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.
ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.
EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
3.10 ajetaan Nummelassa evChallenge.
Siellä uskoakseni mukana mun e-208 lisäksi mm ID3, Tesloja, Ioniqja, korealaisia ...
Mä tuun ainakin kirjoittamaan blogiini tuloksista.
Nythän saa tilattua vasta 1st erää (3 eri versiota) ja id3 kaikki mallit tulee saataville ilmeisesti Q1 2021. Kyllä tuo koeajon perusteella ihan mukava auto on. Ja voittaa esim sen Leafin ihan helposti. Minusta aika paljon tekee tuo auton takavetoisuus.Miten on mahdollista, että näitä ID3:sia toimitetaan jo?! Alkukesästä(postaus 6.6.2020) oli varmaan tietoa, että myöhästyy, koska SOFTA ongelmat!
Saksalaiset sanoo toisessa subissa, että tää lasketaan "Summer2020". Meillä täällä härmässä kai tää syksyä on, mutta tässä on ollut globaali pandemia välissä. Niin annetaanko VW:lle anteeksi ~viikon myöhästyminen "kesästä2020" vai ristiinnaulitaanko?
ID3 näyttää kyllä ihan hyvältä ja varmaan myyntiä tulee olemaan ainakin alkuun ihan hyvin. Saa nähdä minkälaista kysyntää näille on kun innokkaimat ovat omansa saaneet.
Valikoima vaan paranee kokoajan ja Teslan osakkeen omistajat saavat tietää mitä "death by thousand cuts" meinaa. Tuskin mikään malli tulee myymään enemmän, kun Model3. Enemmän malleja tarkoittaa sitä, että jos välttämättä haluaa täyssähköauton niin ainoa vaihtoehto ei ole Leaf ja Model3.
Nythän saa tilattua vasta 1st erää (3 eri versiota) ja id3 kaikki mallit tulee saataville ilmeisesti Q1 2021. Kyllä tuo koeajon perusteella ihan mukava auto on. Ja voittaa esim sen Leafin ihan helposti. Minusta aika paljon tekee tuo auton takavetoisuus.
Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä
Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.Siinä mun mielesta VW on tehnyt yllättävän mutta itseä miellyttävän tempun. Eikös autoihin tullut etuvetoisuus sen takia että saadaan moottori+vaihteisto+tasauspyörästö yhteen pieneen nippuun ja säästetään samalla painoa ja rahaa kun ei tartte olla pitkää kardaania jne. Sähkäreissähän sillä ei ole merkitystä mihin sen moottorin tunkasee. Takavedolla on vain miellyttävämpi ajaa kuin etuvetoisella. Varsinkin liukkaalla kelillä
On vakautukset hyviä, mutta silti otan itse mielummin takavedon kuin etu. Ajelin hetken e-golffilla viime vuonna ja oli se aika karseaa kun renkaat hetkellisesti lyö tyhjää ja auto alkaa puskemaan. Jotenkin luonnollisempaa että auto menee sinne suuntaan mihin rattia olet kääntänyt, vaikka vetäviltä renkailta pito vähenisi, kuin se että auto alkaa menemään suoraan, vaikka ohjaat mutkaan.Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
Itsen olen tässä vast'ikään siirtynyt etuveto-Skodan rattiin viidentoista vuoden mersuilun jälkeen. Kyllä täytyy sanoa että normaalissa ajossa ajotuntumassa ei ole juurikaan eroa, mutta kun kiihdyttää esimerkiksi ohitukseen, niin se siinä kaistanvaihdossa sen ratin tempoilu, vaikka se ei isoa olekkaan, tuntuu kyllä täysin luonnottomalta. Nykyajan ajojärjestelmillä ei kyllä ole väliä että mistä päästä auto vetää. Neliveto on tietenkin vetopidoltaan ylivoimainen
Onko mitään juoruja ID.3 myynneistä muuten, kun syksyn toimituksia lupaavat?
Pystyy. Mobiilisovelluksella käynnistys. Toimii hyvin olipa piuhassa tai ilman. Mulla kaupunkikodissa ihan ehdoton, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta.Sulta kun löytyy tuo e-208, niin kerrotko pystyykö sitä omalla akullaan esilämmittämään/viilentämään ilman että se on latauksessa?![]()
Joo siis tämä jotenkin kielii mielestäni siitä, ettei nyt myynnit ole ihan lentämällä lähteneet. Toki ajat ovat "hiukan" poikkeukselliset, mutta silti.Kuulemma autoja varastossa heti luovutukseen
Sähköautoissa energian talteenotto tuo oman haasteensa, sillä se tehdään vetävällä akselilla. Taka-akselilla jarruttamalla ei saa aikaiseksi yhtä hyvää hidastusta kuin etuakselilta saisi. Lisäksi taka-akselilla hidastaminen on kaarteissa vaarallista, kun liukkaalla lähtee perä alta. Nämä korjataan ajonvakautuksella ja käytännössä ilman ongelmia toimi jo ensimmäiset Tesla Roadsterit. Mutta etuakselilta vetävä sähköauto välttää nämä ongelmat ja kai siinä jonkin verran menee energiaa hukkaan, kun pitää jarrutella tavallisilla jarruilla energian talteenoton sijasta.Monien mielestä takaveto on kyllä saatanasta liukkaalla, etenkin jos vähänkin kokemattomampi kuski niin perän sivulle tuleminen kaasulla voi olla ikävä fiilis. Toki nykyiset vakautussysteemit on niin hyviä ettei tosta kyllä tartte välittää.
Pystyy. Mobiilisovelluksella käynnistys. Toimii hyvin olipa piuhassa tai ilman. Mulla kaupunkikodissa ihan ehdoton, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta.
Muuten kyllä, mutta ei energian talteenoton kannalta. Normaalisti valtaosa jarrutuksesta (80%?, 90%?) tehdään etujarrulla. Takavetoisessa sähköautossa etujarrujen käyttö on energian hukkaa.Sama kai se on jarruttaako taka-akselia sähkömoottori vai jarrurumpu eihän siinä ole vapaakytkintä välissä.
Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
Toki auto olisi varmasti parempi nelivetona, mutta näinhän se on aina ollut polttistenkin kanssa, mutta suurin osa ostaa silti etuvetoisen auton koska ei ole rahaa parempaan/ei halua käyttää autoon yhtään enempää kuin on pakko.Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
Kyllä tuosta id3:sta varmaankin tulee myös neliveto (esim model s oli alkuun vain takaveto), mutta ainahan se tapaa hinta nousta, kun lisätään komponentteja.Sähköautosta kannattaisi kyllä tehdä neliveto ihan suoriltaan. Vaihteiston ja kardaanien jne. puolella tulee isot säästöt vs. nelivetopolttis ja voisi optimoida takarenkaille korkean tehon moottorin ja eturenkaille 10-20kW tehoalueelle optimoidun hyötysuhteen optimointiin ja regeniin käytettävän moottorin.
Sähkömoottori on vaikea optimoida niin, että siitä irtoaa isot huipputehot ilman, että samalla heikennetään hyötysuhdetta normaaliajossa tarvittavalla tehoalueella.Kysymys kuuluu, että miksi lisätä se kaikki paino ja ylimääräinen rauta sinne, jos 95% asiakaskunnasta pärjää vallan mainiosti vajaavedolla?
On se kuitenkin iso kustannus ja näkyy myös hinnassa. Säästö on varmasti paljon isompi, kuin regen yms. hyöty.
Kahdella sähkömoottorilla saa niin helposti isomman tehon, eikä edes maksa kovin paljon lisää. Tosiaan etuakselille tarvitaan vähemmän tehokas moottori (luultavasti halvempi?).Siinä missä on paljon puhtaasti takavetoisia premium-luokan polttiksia, niin sähköautoista kaikki huippumallit ovat nelivetoja. En ihmettele yhtään, että miksi.
Joo siis tämä jotenkin kielii mielestäni siitä, ettei nyt myynnit ole ihan lentämällä lähteneet. Toki ajat ovat "hiukan" poikkeukselliset, mutta silti.
Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä virallisia tietoja ID.3:n myynneistä siis.
Tuollahan niitä näkyy.Kuulemma autoja varastossa heti luovutukseen
Jos kotikonnuilla olet niin ei oo V3Tesla V3 Superchargers Surprisingly Charge Other EVs For Free
Tesla tarjoaa ilmaista latausta kaikille, ainakin Saksassa. En tiedä onko lähi SC V3, mutta pitää käydä kokeilemassa kun ohi ajelen.