Keskustelua hybridiautoista

Taitaa olla lisävarusteet rikki koska tässä vakiot mitä tulee.

6080
OminaisuudetOminaisuudet
Hopean väriset 19" PROTEUS -kevytmetallivanteetPysäköintitutkat edessä ja takana
13” Infotainment-näyttöPeruutuskamera
8 kaiutintaKromipaketti (hopean väriset kattokaiteet listat sivuikkunoiden ympärillä)
Valo- ja sadetunnistin
Pysäköintitutkat takana
LOFT sisustan design
Sähköisesti taitettavat ulkopeilit
SähkövarusteetSähkövarusteet
62 kWh korkeajänniteakku (bruttokapasiteetti)82 kWh korkeajänniteakku (bruttokapasiteetti)
TakavetoTakaveto
Sähköauton vaihteisto (1-vaihde)Sähköauton vaihteisto (1-vaihde)
AC 11 kW sisäänrakennettu latauslaiteAC 11 kW sisäänrakennettu latauslaite
Latauspistoke Combo 2 (EU)Latauspistoke Combo 2 (EU)
Mode 3 -latauskaapeliMode 3 -latauskaapeli
50 kW DC-latausmahdollisuus50 kW DC-latausmahdollisuus
Sähköinen ohjaamon ilman lämmitinSähköinen ohjaamon ilman lämmitin
SKODA Connect - iV etäkäyttöpalvelutSKODA Connect - iV etäkäyttöpalvelut
Täys LED-ajovalot
LED-takavalotLED-takavalot
Mustat kattokaiteetKromipaketti
SKODA-tervetulovaloSKODA-tervetulovalo
Sähköisesti taitettavat ja automaattisesti himmentyvät ulkopeilitSähköisesti taitettavat ja automaattisesti himmentyvät ulkopeilit
19" PROTEUS-kevytmetallivanteet - hopean väriset19" PROTEUS-kevytmetallivanteet - hopean väriset
235/55 R19 101T EU renkaat235/55 R19 101T/EU renkaat edessä, 255/50 R19 103T/EU takana
5-paikkainen5-paikkainen
LOFT Design-valintaLOFT Design-valinta
Etuistuinten korkeuden säätöEtuistuinten korkeuden säätö
Ristiselän tuen säätö etuistuimissaRistiselän tuen säätö etuistuimissa
Nahkainen 2-puolainen monitoimiohjauspyöräLämmitettävä nahkainen 2-puolainen monitoimiohjauspyörä, valitsimet jarrutusenergian talteenoton tasoa varten
KeskikyynärnojaKeskikyynärnoja
13" Infotainment-näyttö13" Infotainment-näyttö
Digitaalinen mittaristoDigitaalinen mittaristo
Kolme niskatukea takanaKolme niskatukea takana
Kahdessa osassa eteen taitettava takaistuimen selkänoja ja keskikyynärnoja takanaKahdessa osassa eteen taitettava takaistuimen selkänoja ja keskikyynärnoja takana
IrtokangasmatotIrtokangasmatot
12-voltin pistoke tavaratilassa12-voltin pistoke tavaratilassa
Simply Clever tavaratilan valaistusSimply Clever tavaratilan valaistus
Tavaratilan liukupeiteTavaratilan liukupeite
2-alueinen Climatronic-ilmastointi2-alueinen Climatronic-ilmastointi
eCall-hätäpuhelujärjestelmäeCall-hätäpuhelujärjestelmä
8 kaiutinta8 kaiutinta
Langaton Smart LinkLangaton Smart Link
DAB - digitaalinen radiovastaanottoDAB - digitaalinen radiovastaanotto
ÄäniohjausÄäniohjaus
Valmius navigointijärjestelmälleValmius navigointijärjestelmälle
USB C -liitin edessäUSB C -liitin edessä
Avaimeton käynnistysAvaimeton käynnistys
Airbag kuljettajalle ja etumatkustajalleAirbag kuljettajalle ja etumatkustajalle
Sivuturvatyynyt edessä ja ikkunaturvatyynytSivuturvatyynyt edessä ja ikkunaturvatyynyt
Isofix-kiinnikkeet takaistuimella ja etumatkustajan istuimessaIsofix-kiinnikkeet takaistuimella ja etumatkustajan istuimessa
Automaattisesti himentyvä sisätaustapeiliAutomaattisesti himentyvä sisätaustapeili
Vakionopeuden säädin ja nopeuden rajoitinDrive Mode Selection - Ajoasetuksen valinta
Lane Assist - Kaista-avustinVakionopeuden säädin ja nopeuden rajoitin
Front Assist - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmäLane Assist - Kaista-avustin
Manuaalinen lapsilukkoFront Assist - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Pysäköintitutka takanaManuaalinen lapsilukko
Akustisesti optimoitu ja lämpöä eristävä tuulilasiPysäköintitutkat edessä ja takana
Valo- ja sadetunnistinPeruutuskamera
Coming Home and Leaving Home -saattovalotAkustisesti optimoitu ja lämpöä eristävä tuulilasi
ÄänimerkinantolaiteValo- ja sadetunnistin
Rengaspaineen valvontajärjestelmäComing Home and Leaving Home -saattovalot
TyökalusarjaÄänimerkinantolaite
Sateenvarjo etuovessaRengaspaineen valvontajärjestelmä
Työkalusarja
Sateenvarjo etuovessa
 
Huh, ihan perussetit jos ottaisi niin speksaustyökalu anto 59k€ hintaa. Enkä ottanut edes puolia varusteista... Eli joko toi on poskettoman kallis _Skoda_ tai sitten se työkalu antaa ottaa lisävarusteeksi kamaa, mitkä on vakiona jo mukana.
 
Eiköhän noillakin hinnoilla mene kaupaksi oikein hyvin ja tuovat sitten paketteja myöhemmin kun kiireisimmät on rahastettu eka.

Charge curve kiinnostaisi kovasti. Toivottavasti vetäisi 100kw+ vauhtia jonnekin 65-70% kintaille. Mahiksia sentään on, koska etron pitää aika pitkään korkean lataustehon.
 
Eiköhän noillakin hinnoilla mene kaupaksi oikein hyvin ja tuovat sitten paketteja myöhemmin kun kiireisimmät on rahastettu eka.

Charge curve kiinnostaisi kovasti. Toivottavasti vetäisi 100kw+ vauhtia jonnekin 65-70% kintaille. Mahiksia sentään on, koska etron pitää aika pitkään korkean lataustehon.
Tuo varmaan tulee vastaamaan ID3:a. Löysin sille youtubesta käyrän ja näyttää laskevan 30%:n jälkeen aika lineaarisesti 100kW:sta 50kW:iin 70%:n kohdalla ja pysyy 50kW:ssa n. 85%:iin saakka.
 
Tuossa videossa on juurikin ID3:sen latauskäyrä. 15 minuutissa 10 % - 50 % ja 10 % - 80 % 34 minuuttia.

 
Tuo on tuo pikkuakkuinen ID.3, mietin lähinnä tuota samaa charge-käyrää 80kWh mallilla, koska isomman kulutuksen autossa se on minusta kiinnostavin malli.
 
Luin sellaista että Skoda Citigo-e mallin valmistusta oltaisiin lopettamassa. Jäljelle jäisi vielä Mii ja e-up. Mutta e-upin juhlaetu on nyt kanssa loppunut, eli enää ei saisi sillä vähän edullisemmalla hinnalla. Sekä VW id3 auto tulee koeajettavaksi viimeistään lokakuussa.

 
Taitaa koko tripletti olla taputeltu, kun e-UPiakaaan ei ilmeisesti enää myydä. Seatista en tiedä, mutta jos 2/3 iskee lapun luukulle, niin tuskin tuotakaan jatketaan. Valmistetut palikat käytetään loppuun ja se oli sitten siinä. Eikai asiakkaille voi opettaa, että sähköauton voi saada tosi halvalla...

e: Hyvä tuossakin jutussa, kun perusteellaan pienten mallien kulujen olevan liian suuret, että kuluttajat ostaisivat. Näinköhän on, kun peilaa siihen, että triplettiäkin myytiin tuohon hintaan. Tuskin nyt sentään kummoisella tappiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä harmi, että tuo kolmikko poistuu myynnistä ja täytyy itse olla tyytyväinen, että tuollaisen sai hommattua. Vieläkin tulee ihmeteltyä, että kuinka hyvän auton 17 kilolla (Mii plussa + OEM aluilla/talvirenkailla) oikein saikaan uutena itselleen. Pienistä virheistä huolimatta tuo on todella hyvä paketti kokonaisuudessaan ja hinta huomioiden auto on erinomainen.
 
Rellu menee kaupaksi vain kovalla hinnoittelulla :darra:
Sinällään tuollainen Captur ei välttämättä olisi edes pöllömpi vaihtoehto. Etelänlomalla joskus ajelin uudella Cliolla ja olin ihan positiivisesti yllättynyt siitä kamppeesta. 4 vuotta "huolettomia" kilometrejä.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa koko tripletti olla taputeltu, kun e-UPiakaaan ei ilmeisesti enää myydä. Seatista en tiedä, mutta jos 2/3 iskee lapun luukulle, niin tuskin tuotakaan jatketaan. Valmistetut palikat käytetään loppuun ja se oli sitten siinä. Eikai asiakkaille voi opettaa, että sähköauton voi saada tosi halvalla...
Myyjän kanssa tänään juttelin ja kyllä e-upia vielä saa ostettua, mutta ehkä id3 ei ole kovin paljoa kalliimpi. Myös Citigoa saa tilattua, mutta enää ensi vuonna se ei onnistu? Mii on ainut jota ei saa tilattua. Kai liian pitkät tilausjonot?

Edit:
Itsekin kyllä uskon että tripletin valmistus loppuu jossain vaiheessa ja uudemmat ja kalliimmat mallit tulee tilalle. Samalla toki koko auton kokoluokkakin kasvaa.
 
Tuo Enyaq on kyllä vitsi Suomessa. Aivan välttämättömät varusteet nostaa hintaan 50ke luokkaan ja tuolloinkin se vastaa varusteiltaan 2015 Fiat 500X:ää. Ei ihan nykypäivää kyllä ole. Käytännössä se tulee maksamaan vähintään 55ke ja jos haluaa 2020-luvulle tuoda auton, niin se 60ke+. Tuossa on jo kyllä aikamoista Superbia saatavana tuohon hintaan muista merkkeistä puhumattakaan ja toki Model 3 pieksee varusteissaan sen aika paljonkin. Pitäisi tuoda Suomi Edition malleja, joissa ei ole mitään.
 
e-up! :ia saa edelleen.
Seat Mii:tä ei myydä ennenkuin jono lyhenee
e-Citigo:n taru on päättynyt

Epäilemättä kolmikko on tappiollinen valmistaa, ja niiden funktio on myydä juuri sen verran että saadaan EU:n päästörajat kiinni. ts. mitä paremmin id.3/id.4/enyaq/el-born myy, sen pienempiä eriä kolmikkoa (nyt kaksikkoa) myydään.

Varsinaisesti e-up!:n tarina päättyy 2023 id.1:sen myötä. Sama hinta kuin e-up!:lla mutta tällä kertaa valmistetaan voitolla eli niitä valmistetaan huomattavasti enemmän.
 
Tuo Enyaq on kyllä vitsi Suomessa. Aivan välttämättömät varusteet nostaa hintaan 50ke luokkaan ja tuolloinkin se vastaa varusteiltaan 2015 Fiat 500X:ää. Ei ihan nykypäivää kyllä ole. Käytännössä se tulee maksamaan vähintään 55ke ja jos haluaa 2020-luvulle tuoda auton, niin se 60ke+. Tuossa on jo kyllä aikamoista Superbia saatavana tuohon hintaan muista merkkeistä puhumattakaan ja toki Model 3 pieksee varusteissaan sen aika paljonkin. Pitäisi tuoda Suomi Edition malleja, joissa ei ole mitään.
Minkä 80Kwh akulla varustetun sähköauton saa hyvin varusteltuna alle 55ke?
 
Melko ihmeellistä sanailua kyllä. "Jos et Teslan näköisellä autolla normaalissa liikenteessä pärjää, niin suosittelen keskittämään liikkumisen lähinnä sinne terapeutin suuntaan."
Minkä 80Kwh akulla varustetun sähköauton saa hyvin varusteltuna alle 55ke?

Ihan ruksin nuo varusteet 60 malliin. 80kWh mallin hinta karkaa nopeasti taivaisiin jos siihen haluaa jotain muuta kuin ratin ja penkit.
 
ID.4:n sisusta julkaistu. Ei eroa juuri mitenkään ID.3:n sisustasta. Enyaq vie näistä sisaruksista voiton sisustan osalta.



2021-VW-ID.4-interior-1.jpg
 
Onhan tuo Enyaq kalliin oloinen kun alkaa lisävarusteita ruksimaan, mutta onko tuolla edes suoraan kilpailijaa jos ei ID4:sta lasketa?

Ihan ruksin nuo varusteet 60 malliin. 80kWh mallin hinta karkaa nopeasti taivaisiin jos siihen haluaa jotain muuta kuin ratin ja penkit.

Jos haluaa päästä 60 mallilla 55k€ asti täytyy valita käytännössä kaikki varusteet listalta. Onko ne kaikki oikeasti pakollisia tuollaiseen perheautoon?
 
Kai Model Y alkaen n. 60k olisi se kilpailija? Enyaq on hinnoiteltu saksassa sähköautotukien siivittämänä merkittävästi edullisemmaksi, joten todennäköisesri VW-konserni haluaa myydä kärryä ensisijaisesti siellä Suomen sijaan.

Minusta 60kWh Enyaqin saa 43-45k:lla ihan perus-ok varusteilla. Lisähienoudet maksavat, mutta se on ihan ok. Jos joku kokee ne liian kalliina ja pakollisina, niin jättäköön skodan kauppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Maksaahan se ID.3 reilusti yli tuplat tällä hetkellä.
Joo totta.

Mutta nyt halvin e-up maksaa 23 500€ + toimituskulut (juhlaetu on loppunut). VW myyjä veikkaili, että halvin id3 malli olisi jotain 30 000€, kunhan niitä joskus ensi vuonna tulee myyntiin. Noilla arvauksilla hintaeroksi jäisi 6500€.
 
Jos haluaa päästä 60 mallilla 55k€ asti täytyy valita käytännössä kaikki varusteet listalta. Onko ne kaikki oikeasti pakollisia tuollaiseen perheautoon?

Kaiken ruksimalla näyttää menevän n. 62k€ pikkuakkuisellakin. 50k€:n alle saisi kyllä itselleni passelin paketin.
 
Kai Model Y alkaen n. 60k olisi se kilpailija?

Model Y talvirenkailla ilman mitään lisäominaisuuksia on jo lähemmäs 70k€. Eli kyllähän tuon Skodan saa pakollisilla varusteilla huomattavasti edullisemmin (ja jos kymppitonnit ei tunnu missään niin sitten ei varmaan turhaan kannata itkeä Skodan hinnasta).
 

Huomasivat volkkarillakin, että aiemmissa kuvissa näkynyt musta kaareva muovihelma saa auton näyttämään rellun kopiolta. Maalasivat sitten peltiäkin mustaksi, niin nyt siinä on laatikko. Se näkyy hyvin vodeolla kohdassa 3:30.
 

TM esittelee: Tällainen on Ford Mustang Mach-E -sähköauton uuden sukupolven tieto-viihdejärjestelmä

TEKSTI VELIMATTI HONKANEN
1 jako
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa sähköpostilla
Autojen kehityksen on viime vuosina nähnyt selkeimmin kosketusnäyttöjen ja käyttöjärjestelmien kehityksestä. Näyttöihin on tullut lisää kokoa, tehoa ja toimintoja. Käytettävyys ei valitettavasti ole aina parantunut samaan tahtiin, vaan sivuvaikutuksina on esiintynyt valikoihin eksymistä, huomion karkaamista pois liikenteestä ja jopa voimasanoja.

Nyt on käynnissä vaihe, jossa autovalmistajat ovat nostaneet helppokäyttöisyyden painoarvoa ja tekevät järjestelmiä myös tavallisten autoilijoiden eikä tietoliikenneinsinöörien käytettäviksi. Jotkut valmistajat ovat jopa siirtäneet toimintoja pois kosketusnäytöstä takaisin fyysisten katkaisimien taakse.


Ford kutsuu omia käyttöjärjestelmiään lyhenteellä Sync. Nyt tuotannossa olevissa Fordeissa on pääosin käytössä kolmannen sukupolven järjestelmä.

Viime syksynä julkistettu, ensimmäinen alusta lähtien sähköautoksi suunniteltu Ford-malli Mustang Mach-E on valittu esittelyalustaksi seuraavan sukupolven Sync 4A -järjestelmälle. Se tulee vähitellen käyttöön kaikissa uusissa Ford-malleissa maailmanlaajuisesti.


Kookas, 15,5-tuumainen näyttö on Mach-E:n ohjaamon keskipiste. Sen alareunassa on fyysinen rullasäädin. Ajamiseen liittyvät olennaiset tiedot ovat mittaristonäytössä.

Mach-E:ssä on pystyyn asennettu 15,5-tuumainen näyttö, jonka resoluutio on 1200 x 1920. Poikkeukselliseksi ratkaisun tekee sen alalaidassa oleva fyysinen kierrettävä kehä, jonka ykköstehtävä on toimia äänenvoimakkuuden säätimenä. Järjestelmän pääkehitysvastuussa ollut Husein Dakroub kertoo, että vaikka kehitystiimissä oli paljon myös diginatiiveja, kaikkien mielestä oli helpompaa säätää volyymiä fyysisestä napista kuin kosketusnäytöltä.

Uuden järjestelmän luonti on aloitettu jotakuinkin puhtaalta pöydältä. Monitasoisista valikoista on pyritty pois niin, että kaikkiin toimintoihin pääsisi käsiksi yhden tai kahden kosketuksen avulla. Eri toiminnot ja sovellukset näkyvät näytön alalaidassa ”kortteina”, joita on helppo lisätä ja poistaa. Muutenkin käyttölogiikka on pyritty tekemään mahdollisimman paljon älypuhelimien kaltaiseksi, koska puhelimien perusominaisuuksien käyttö on nykyään useimmille luontaista.


Jos osaa käyttää auttavasti älypuhelinta, osaa todennäköisesti käyttää myös Fordin käyttöjärjestelmän perustoimintoja.


Useimmin käytetyt toiminnot voi asettaa ”korteiksi” näytön alareunan nauhaan, jolloin niihin pääsee käsiksi nopeasti.




Järjestelmän suurimpia uutuuksia on sen kyky oppia käyttäjänsä tavat. Jos esimerkiksi työmatkalla on tapana soittaa jollekulle tai piipahtaa kaupassa, auton kerrotaan pystyvän ennakoimaan nämä tarpeet.

Etu moniin kilpailijoihin on myös järjestelmän kielivalikoima. Se kykenee kommunikoimaan, puhe mukaan luettuna, 15 eurooppalaisella kielellä, myös suomeksi. Puheohjauksen sanotaan ymmärtävän kokonaisia lauseita, mutta on aikanaan kiinnostavaa nähdä, miten hyvin se todella toimii suomeksi. Tähän mennessä autoissa nähdyt toteutukset eivät ole olleet kovin rohkaisevia.

Iso näyttö helpottaa useampien toimintojen kuten navigoinnin, musiikin ja puheluiden samanaikaista hallintaa. Apple Carplay ja Android Auto toimivat luonnollisesti langattomasti, ja niitä voi käyttää auton järjestelmän rinnalla.

Auton asetuksien säätäminen etänä älypuhelinsovelluksen avulla ei ole ennennäkemätöntä, mutta Fordin versio vaikuttaa melko kehittyneeltä. Remote Vehicle Setup -toiminnon avulla voi tehdä uuteen autoonsa mieluiset asetukset joko FordPass-sovelluksen tai internet-selaimen kautta jo ennen kuin autoa on edes toimitettu. Asetuksiin sisältyy esimerkiksi suosikkiajotila, ohjaamon tunnelmavalaistus, sisälämpötila, suosikkikohteet ja latauspisteet. Kaikkiaan erilaisia personointiasetuksia on 80, mutta aivan kaikkia ei vielä voi hallita puhelimen kautta.

Auton personointi ja esimerkiksi reittisuunnittelu ja suosikkilatauspisteiden tallennus hoituu FordPass-puhelinsovelluksella. (Video: Ford Motor Company)



Koska Mustang Mach-E:n avaimenakin toimii ensisijaisesti älypuhelin, auto kykenee omaksumaan henkilökohtaiset asetukset jo ennen oven avaamista.

Sync 4 ei ole rajattu auton voimanlähteeseen eli se toimii yhtä lailla polttomoottori-, hybridi- ja sähköautoissa. Suurimmat edut voi kuitenkin kokea sähköautossa. Matkan suunnittelusovellus osaa ennustaa toimintamatkan muun muassa reitin, sään, liikennetilanteen, kuljettajan ajotapahistorian ja jopa muiden samalla reitillä ajaneiden Ford-sähköautojen välittämän tiedon perusteella. Tämän perusteella se suosittelee latauspisteitä. Luonnollisesti reittisuunnittelun voi hoitaa puhelinsovelluksella ja lopuksi vain lähettää sen autoon.

Karttatiedosta ja reittien laskennasta sekä autossa että pilvipalvelussa vastaa Garmin. Liikennetilanteiden osalta yhteistyökumppanina on TomTom, ja navigointi- ja liikennetiedon vakuutetaan olevan mahdollisimman reaaliaikaista.

Määränpäässä helpottaa palvelu, joka ehdottaa vapaita pysäköintipaikkoja, myös kadun varresta. Luonnollisesti tarjolla on ajantasainen tieto latausasemista, mukaan lukien hintatiedot ja vikailmoitukset.

Fordin sähköistetyistä automalleista vastaava johtaja Uli Koesters sanoo, että päivityksiin käytettävä tekniikka on Fordilla tällä hetkellä edistyneempää kuin kilpailijoilla.

Päivitysmahdollisuus ei Mach-E:ssä koske pelkästään tieto-viihdejärjestelmää vaan kaikkia muitakin auton ohjelmistoja. Teslan hieman lainsäädännön rajamaillakin aloittama päivitysten ja uusien ominaisuuksien syöttö autoon laajenee vauhdilla myös perinteisiin valmistajiin.

Ohjelmistolataukset hoituvat pilvipalvelun kautta, ja Ford sanoo päivitysten asennuksen kestävän enintään kaksi minuuttia, kunhan omistaja ensin hyväksyy tai ajastaa asennuksen aloituksen. Mielenrauhaa antaa se, että vanha ohjelmisto jää taustalle talteen ja voidaan palauttaa, jos uudessa olisikin joku bugi.

Muissa tulevissa Sync 4 -järjestelmään siirtyvissä Ford-malleissa näytön koko ja muoto eivät välttämättä ole samanlaisia kuin Mach-E:ssä. Myöskään fyysistä volyyminappia niihin ei välttämättä luvata, vaan toteutus on automallikohtaista.

Ensituntuman järjestelmään saimme vajaa vuosi sitten Mustang Mach-E:n ensiesittelyn yhteydessä. Vaikutelma oli lupaava, mutta järjestelmän todellinen toimivuus paljastuu vasta, kun pääsemme käyttämään sitä suomeksi ja suomalaisissa olosuhteissa. Tähänkin menee vielä aikaa, sillä Mach-E:n saapuminen Suomeen venyy pitkälle ensi kevääseen.

Kuvat TM sivuilla.
 
Model Y talvirenkailla ilman mitään lisäominaisuuksia on jo lähemmäs 70k€. Eli kyllähän tuon Skodan saa pakollisilla varusteilla huomattavasti edullisemmin (ja jos kymppitonnit ei tunnu missään niin sitten ei varmaan turhaan kannata itkeä Skodan hinnasta).
Tesla ilman lisävarusteita sisältää kuitenkin sähköpenkit, kaistavahdit, ACC:t, infotainment navit ja up-to 250kW lataukset jne. Jotka saa skodaan ruksia extrana.

Y:n lähtöhinta on nelivetona 66k ja puuttuvat ne talvinakit skodastakin vakiopaketista, ellen nyt kieroon katsonut. Itse en neljän tonnin vanteita + renkaita ostaisi, mutta jokainen tyylillään.

E-Niro on vähän sinne päin verrokkina Enyaqiin verrattuna? Huonompi pikalataus vs. 100-120kW upgradella, joten jos harrastaa pitkiä roadtrippejä, niin VAG:it voivat Ionityn laajetessa olla kivempia.
 
Taitaa koko tripletti olla taputeltu, kun e-UPiakaaan ei ilmeisesti enää myydä. Seatista en tiedä, mutta jos 2/3 iskee lapun luukulle, niin tuskin tuotakaan jatketaan. Valmistetut palikat käytetään loppuun ja se oli sitten siinä. Eikai asiakkaille voi opettaa, että sähköauton voi saada tosi halvalla...

e: Hyvä tuossakin jutussa, kun perusteellaan pienten mallien kulujen olevan liian suuret, että kuluttajat ostaisivat. Näinköhän on, kun peilaa siihen, että triplettiäkin myytiin tuohon hintaan. Tuskin nyt sentään kummoisella tappiolla.
Vaan noitahan myydään ihan helvatisti, e-Up oli euroopan 10. myydyin sähköauto tämän vuoden 1. puoliskolla. E-up + Mii + Citigo kun laskisi yhteen pääsisi varmaan jonnekin 4. tai 3. sijalle sähköautojen myyntimäärässsä model 3:sta haastamaan.
European sales 2020 first half EV and PHEV - carsalesbase.com
 
Onhan tuo Enyaq kalliin oloinen kun alkaa lisävarusteita ruksimaan, mutta onko tuolla edes suoraan kilpailijaa jos ei ID4:sta lasketa?



Jos haluaa päästä 60 mallilla 55k€ asti täytyy valita käytännössä kaikki varusteet listalta. Onko ne kaikki oikeasti pakollisia tuollaiseen perheautoon?

Siis ite valitsin melkein kaikki varusteet 80 malliin ja hinta ~62te että ei se nyt ihan taivaisiin pompannut. Toki kun se X tulee niin sitten alkaa hinta olee jo lähes 70te. Siinä kohtaa voi olla että Volvon Xc40 rc p8 tulee halvemmaksi...

Tuo ID4 on kuin pyöristetty Enyaq ja omaan silmään ainakin kulmikkaampi ID4 näyttää paremmalta ;)
 
Vaan noitahan myydään ihan helvatisti, e-Up oli euroopan 10. myydyin sähköauto tämän vuoden 1. puoliskolla. E-up + Mii + Citigo kun laskisi yhteen pääsisi varmaan jonnekin 4. tai 3. sijalle sähköautojen myyntimäärässsä model 3:sta haastamaan.
European sales 2020 first half EV and PHEV - carsalesbase.com

Skoda Citigo-e:n saa noista nopeimmin. Myyjän mukaan vain 2kk tilausjono. Mutta tosiaan pian poistuu koko Skodan malli valmistuksesta.

Jotain huhua kuulin, että Seat Mii:n tilaukset aukeasi taas syksyllä (jonkun myyjän mukaan?). Itse kyllä veikkaan että ei pidä paikkaansa, koska ei ole vielä auennut.
 
Kannattaa näistä uusista hybrideistä/sähköautoistakin pyrkiä löytämään malli johon ei tarvi ruksia lisävarusteita. Pitää arvonsa paremmin.
 
Mikäs tämmöinen malli voisi olla? Ja miten tuo vaikuttaa arvon säilymiseen?
Yleisesti lisävarusteet ei näy hyvityshinnassa mitenkään, vaikka lista olisi pitkä kuin nälkävuosi. Kulivarusteltu auto pitää siis hintansa paremmin ostohintaan verrattuna kuin rankasti lisävarusteltu auto. Lisäksi jos yksittäisten varusteiden sijasta voi valita varustetasoja, jotka näkyvät mallinimessä niin se kannattaa tehdä, koska silloin varusteet saattavat edes vähän saada jotain lisäarvoa myydessä.
 
Yleisesti lisävarusteet ei näy hyvityshinnassa mitenkään, vaikka lista olisi pitkä kuin nälkävuosi. Kulivarusteltu auto pitää siis hintansa paremmin ostohintaan verrattuna kuin rankasti lisävarusteltu auto.
Käyttöarvoa lisäävät varusteet säilyttää hieman arvoaan, esim neliveto ja vetokoukku.

Sähkiksissä varmaan sama homma, eli vaikka nopeampi lataus, isompi akku ja lämpöpumppu on plussaa.
 
Käyttöarvoa lisäävät varusteet säilyttää hieman arvoaan, esim neliveto ja vetokoukku.

Sähkiksissä varmaan sama homma, eli vaikka nopeampi lataus, isompi akku ja lämpöpumppu on plussaa.

Hyvillä varusteilla on ainakin yksityisenä helpompi myydä autoaan. Tai kyllä minä ainakin käytettyä ostaessa annan varusteille siinä mielessä arvoa että jätän karvalakit ostamatta.
 
Hyvillä varusteilla on ainakin yksityisenä helpompi myydä autoaan. Tai kyllä minä ainakin käytettyä ostaessa annan varusteille siinä mielessä arvoa että jätän karvalakit ostamatta.
Huonoilla varusteillakin on helppo myydä auto, kunhan myy tarpeeksi alhaiseen hintaan.

Kyse on vaan siitä hintaerosta mikä varustellulla autolla on käytettyjen markkinoilla karvalakkimalleihin nähden.
 
Kannattaa näistä uusista hybrideistä/sähköautoistakin pyrkiä löytämään malli johon ei tarvi ruksia lisävarusteita. Pitää arvonsa paremmin.


Täähän se olis sitten. Uutisen mukaan varustelu ei juuri jätä puutteita. Varusteluversioita on kaksi ja pari tonnia hintaeroa. Pääsee sähköllä ja tilaa seitsemälle. Niin ja liikaa tehoa epäilevät maahantuonnissa.
Eikä paljoa kalliimpi kun täyteen ruksittu skoda.

Exploreria myydään Suomessa ST-Line- ja Platinum- varustein. Kummassakin versiossa on erittäin kattavasti mukavuus- ja turvavarusteita, muun muassa sivutuuliavustin ja järeä äänentoisto.
 
Tuo Explorer on iso auto ja voimalinja ainakin paperilla kunnossa. Toki lähes saman hinnan voi maksaa pienemmästä Teslasta, jossa maalit ropisee ensimmäisen puolen vuoden aikana ja peltien istuvuus hakee vertaistaan itänaapurissa valmistettujen autojen kanssa. Jokainen valitsee oman maun mukaan.
 
Tuo Explorer on iso auto ja voimalinja ainakin paperilla kunnossa. Toki lähes saman hinnan voi maksaa pienemmästä Teslasta, jossa maalit ropisee ensimmäisen puolen vuoden aikana ja peltien istuvuus hakee vertaistaan itänaapurissa valmistettujen autojen kanssa. Jokainen valitsee oman maun mukaan.
Minusta sähköpuoli aika alimitoitettu oikeastaan kaikilla mittareilla kun range on about markkinoiden huonoin, tehoa vähän suhteessa painoon ja latausnopeuskin huono. Kutoskone toki varmaan ihan mukava.
 
Minusta sähköpuoli aika alimitoitettu oikeastaan kaikilla mittareilla kun range on about markkinoiden huonoin, tehoa vähän suhteessa painoon ja latausnopeuskin huono. Kutoskone toki varmaan ihan mukava.

Jos WLTP riittää niin ilmastokatastrofi kiittää. Kosmeettista viherpesuahan tuo oikeasti on kuten monella muullakin keinolla millä hyvänsä.
 
Täytyy muistaa, että edelleen suurin osa kuluttajista ajaa keskimäärin alle 40 km päivässä, joten tuollainenkin range riittää oikeasti merkittävään polttoaineenkulutuksen laskemiseen.
 
Täytyy muistaa, että edelleen suurin osa kuluttajista ajaa keskimäärin alle 40 km päivässä, joten tuollainenkin range riittää oikeasti merkittävään polttoaineenkulutuksen laskemiseen.

Ajoprofiili tietysti ratkaisee. Aika hyvähän tuo olisi, jos töihin olisi vaikka 30km ja sekä töissä että kotona latausmahdollisuus. Jos taas pelkkä kotilataus ja vuosittainen ajosuorite luokkaa 20tkm tai yli niin aika moni latauskyvytön alkaa mennä pienemmällä.
 
Varmaan mukava ajettava tollainen 2.5 tonninen jätti-SUV sähkölla ajettaessa tuolla huimalla 102 heppaisella sähkömoottorilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 724
Viestejä
4 476 925
Jäsenet
74 007
Uusin jäsen
AnttiAndres

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom