Keskustelua hybridiautoista

Hyvillä varusteilla on ainakin yksityisenä helpompi myydä autoaan. Tai kyllä minä ainakin käytettyä ostaessa annan varusteille siinä mielessä arvoa että jätän karvalakit ostamatta.
Huonoilla varusteillakin on helppo myydä auto, kunhan myy tarpeeksi alhaiseen hintaan.

Kyse on vaan siitä hintaerosta mikä varustellulla autolla on käytettyjen markkinoilla karvalakkimalleihin nähden.
 
Kannattaa näistä uusista hybrideistä/sähköautoistakin pyrkiä löytämään malli johon ei tarvi ruksia lisävarusteita. Pitää arvonsa paremmin.


Täähän se olis sitten. Uutisen mukaan varustelu ei juuri jätä puutteita. Varusteluversioita on kaksi ja pari tonnia hintaeroa. Pääsee sähköllä ja tilaa seitsemälle. Niin ja liikaa tehoa epäilevät maahantuonnissa.
Eikä paljoa kalliimpi kun täyteen ruksittu skoda.

Exploreria myydään Suomessa ST-Line- ja Platinum- varustein. Kummassakin versiossa on erittäin kattavasti mukavuus- ja turvavarusteita, muun muassa sivutuuliavustin ja järeä äänentoisto.
 
Tuo Explorer on iso auto ja voimalinja ainakin paperilla kunnossa. Toki lähes saman hinnan voi maksaa pienemmästä Teslasta, jossa maalit ropisee ensimmäisen puolen vuoden aikana ja peltien istuvuus hakee vertaistaan itänaapurissa valmistettujen autojen kanssa. Jokainen valitsee oman maun mukaan.
 
Tuo Explorer on iso auto ja voimalinja ainakin paperilla kunnossa. Toki lähes saman hinnan voi maksaa pienemmästä Teslasta, jossa maalit ropisee ensimmäisen puolen vuoden aikana ja peltien istuvuus hakee vertaistaan itänaapurissa valmistettujen autojen kanssa. Jokainen valitsee oman maun mukaan.
Minusta sähköpuoli aika alimitoitettu oikeastaan kaikilla mittareilla kun range on about markkinoiden huonoin, tehoa vähän suhteessa painoon ja latausnopeuskin huono. Kutoskone toki varmaan ihan mukava.
 
Minusta sähköpuoli aika alimitoitettu oikeastaan kaikilla mittareilla kun range on about markkinoiden huonoin, tehoa vähän suhteessa painoon ja latausnopeuskin huono. Kutoskone toki varmaan ihan mukava.

Jos WLTP riittää niin ilmastokatastrofi kiittää. Kosmeettista viherpesuahan tuo oikeasti on kuten monella muullakin keinolla millä hyvänsä.
 
Täytyy muistaa, että edelleen suurin osa kuluttajista ajaa keskimäärin alle 40 km päivässä, joten tuollainenkin range riittää oikeasti merkittävään polttoaineenkulutuksen laskemiseen.
 
Täytyy muistaa, että edelleen suurin osa kuluttajista ajaa keskimäärin alle 40 km päivässä, joten tuollainenkin range riittää oikeasti merkittävään polttoaineenkulutuksen laskemiseen.

Ajoprofiili tietysti ratkaisee. Aika hyvähän tuo olisi, jos töihin olisi vaikka 30km ja sekä töissä että kotona latausmahdollisuus. Jos taas pelkkä kotilataus ja vuosittainen ajosuorite luokkaa 20tkm tai yli niin aika moni latauskyvytön alkaa mennä pienemmällä.
 
Varmaan mukava ajettava tollainen 2.5 tonninen jätti-SUV sähkölla ajettaessa tuolla huimalla 102 heppaisella sähkömoottorilla.
 
Saahan sitä sukkasillaan ajella, mutta kyllä tuolla teholla pysyy helposti liikenteen mukana. Ei jengi ulosmittaa läheskään kaikkia tehoja 80kW 1500kg polttisautostaan valoista lähtiessä. Ja vaikka yrittäisikin, niin vaihteiden pykällys jne. Kyllä hidastaa menoa vrt. välittömästi reagoiva sähkömoottori.
 
Varmaan mukava ajettava tollainen 2.5 tonninen jätti-SUV sähkölla ajettaessa tuolla huimalla 102 heppaisella sähkömoottorilla.
Ei se kaupunkiajossa tarvitse yhtään tuon enempää ellei ole tarkoitus valokisailua harrastaa. Maantiellä tasanopeudella voima riittää myös aivan hyvin ylläpitämään halutun nopeuden. Sitten jos tarvitsee mennä lujempaa niin jos 450hp ja 825Nm eivät riitä niin ehkä on syytä katsoa peiliin. Pitää kuitenkin muistaa, että auto on plugari eikä täyssähkö.
 
ID.3:ia alkaa löytyä jälleenmyyjien halleista. Kävin ohikulkumatkalla pikaisesti yhtä katsomassa ja livenä nähtynä jäi positiivisempi fiilis mitä videoiden perusteella. Avara sisusta ja ainakin erilainen. Materiaalit muuten ihan ok paitsi ratin napit ja muutamat muut kiiltävät muovipinnat. Yli 40k€ autoksi hieman halvan oloiset materiaalit ja fiilis kuitenkin. Ajamaan ei vielä päässyt.
 
Uudessa Tuulilasissa oli muuten ihan mielenkiintoinen tilannekatsaus siitä, miten hyvin autovalmistajat ovat pääsemässä fleet-päästöjen tavoitteisiinsa. Itse olisin kiinnostunut sähkö-Corsasta tai 208:sta, mutta PSA on tällä hetkellä tavoitearvossa eli ehkä ei ole tiedossa halpuutusta loppuvuodesta kuten toivoin. Pahiten jäljessä ovat Daimler ja VAG. Vagin tilanne varmaan paranee jonkin verran kun ID:t saadaan syksyn aikana kilpiin, mutta Daimler varmaan joutuu maksamaan sakkoja.
 

Täähän se olis sitten. Uutisen mukaan varustelu ei juuri jätä puutteita. Varusteluversioita on kaksi ja pari tonnia hintaeroa. Pääsee sähköllä ja tilaa seitsemälle. Niin ja liikaa tehoa epäilevät maahantuonnissa.
Eikä paljoa kalliimpi kun täyteen ruksittu skoda.

Onhan toi hieno mutta jos haluaa käyttöautolle luotettavuutta kannattaa odottaa vaikka Toyota Highlanderin hybridiä, saa myös seitsemänpaikkaisena.
 
Onhan toi hieno mutta jos haluaa käyttöautolle luotettavuutta kannattaa odottaa vaikka Toyota Highlanderin hybridiä, saa myös seitsemänpaikkaisena.
Ei kai highlanderista ole plugaria? ”Itselataava” ei ole minusta vertailukelpoinen.
 
Onhan toi hieno mutta jos haluaa käyttöautolle luotettavuutta kannattaa odottaa vaikka Toyota Highlanderin hybridiä, saa myös seitsemänpaikkaisena.

Varmasti luotettavampi ja laadukkaampi, varsinkin amerikkalaiseen verrattuna. Saahan nähdä minkä hinnan tuolle keksivät.
 
Tripletistä on ainakin yksi poissa, kun Skoda Citigoa ei pysty enää tilaamaan. Korvaajaksi VW id1, mutta vasta joskus 2023.


Halppis pikkuautoja saa siis aika heikosti ja id3 olisi sitten huomattavasti kalliimpi ja toisaalta myös isompi. VAG varmaan saa paremmin voittoa id3 mallillaan, joka on paremmin sähköautoksi suunniteltu (pienentää kustannuksia).

En tiedä sitten mikä kohtalo on vw e-up ja Seat Mii malleilla. Tripletillähän on noin vuoden tilausjono, eli tehdas pyörii vielä.
 
Entäs tuleva ID.6, jossa on kolme riviä tilaa?

Kunhan nyt saavat tuon ensimmäisen ID:n softaltaan toimituskuntoon. Toyotalla ei näitä ongelmia tunnu olevan.

Hajoavat DSG:t, ketjut, remmit, öljynsyönti yms. sentään historiaa E autojen kanssa VAGilla. Muuta laatua voi sitten taas ihmetellä.
 
Kunhan nyt saavat tuon ensimmäisen ID:n softaltaan toimituskuntoon. Toyotalla ei näitä ongelmia tunnu olevan.

Hajoavat DSG:t, ketjut, remmit, öljynsyönti yms. sentään historiaa E autojen kanssa VAGilla. Muuta laatua voi sitten taas ihmetellä.

On se kumma kun lähetään toimimattomia autoja Englantiin ja Norjaan.
 
Perjantaina oli tarkoitus käydä paikallisessa koeajelemassa ID.3.

Viime vai tulevana? Huomasin että jostain taudista johtuen viikonloppuisinkin on ollut autonäyttelyitä vaihteeksi. En niitä niin tarkemmin katsonut että missä ja mitä.

Meh, tekisi vähän mieli käydä kokeilemassa sähköautoa. Huudeilla näkyy olevan 2 sellaista myynnissä. Toinen viimevuotinen esittelyauto (!!!) ja toinen sitten vanhempaa juttua oleva. En kyllä vaan kehtaa mitenkään mennä tälläisenä sadekelillä likaamaan ilman mitään ostoaikeita noita. Hybridit tuttuja kyllä mutta sähkiksellä en ole koskaan ajanut,
 
Eikös noi ID.3:n toimitukset ala tällä viikolla monessa maassa. Ja ilmeisesti suht isoissa määrissä. Ja tosiaan suomeenkin autoja on tullut.

Täytyy käydä lähiaikoina koeajo käydä varaamassa.
 
Totta, Toyotan laaja sähköautomallisto herättää muissa valmistajissa kateutta.

Tulipa mieleen että jos tojota joskus saa sähköauton markkinoille asti, niin onkohan sekin sitten semmoinen kilpailijoitaan parempi itselataava malli? Itsestään lataa kunhan vaan kytketään sähköverkkoon ja itsestään lataa kun jarruttaa jne. poikkeuksellisen mykistäviä ominaisuuksia?
 
ID3 58 arvostelu

Säästetty maalissa, hyvä ajettavuus ja kova sähkönkulutus.

Yritin löytää vertailukelpoisia kulutuslukemia muille sähköautoille, mutta ei ollut ilmeisesti mainittu ainakaan DS:n ja Ioniqin koeajoissa.
 
Yritin löytää vertailukelpoisia kulutuslukemia muille sähköautoille, mutta ei ollut ilmeisesti mainittu ainakaan DS:n ja Ioniqin koeajoissa.
Teslabjornin testissä motarilla eli 120kmh nopeudella Niro sai 206wh/km ja Kona 190wh/km vrt noiden sekatesti jossa motaria ja kaupunkia 232wh/km
 
ID3 58 arvostelu

Säästetty maalissa, hyvä ajettavuus ja kova sähkönkulutus.

Ihan posketon kulutus :D mitä sakemannit on ajatellu, mahtaa olla kiva talvella tuolla yrittää mihinkää :P
 
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.

 
Teslabjornin testissä motarilla eli 120kmh nopeudella Niro sai 206wh/km ja Kona 190wh/km vrt noiden sekatesti jossa motaria ja kaupunkia 232wh/km

TB varmaan testaa ID:n kulutuksen pian luotettavasti. Sekatesti voi koostua pätkäajosta ja motarilla on voitu vetää vaikka auton huippunopeutta. Lieköhän myöskään ilppiä? Jos ei niin lämmitys vie jo näillä keleillä ihan huolella varsinkin pätkäajossa. Omalla Amperalla meni ensimmäisellä kolmella kilometrillä tänä aamuna 1kWh.
 
Tuossa aiemmassa Youtube-testissä 130km/h tavoitenopeudella motaria ajamalla siten, että ajoittaiset ruuhkat pudotti keskinopeuden 119km/h, niin kulutus oli 20,5kWh/100km. Eli ihan normaalin oloinen kulutus. Tosta Auto motor und sportin testistä ei ole tarkkaa tietoa miten on mitattu. Jos autobahnia on ajettu 160km/h ja tehty kiihdytystestejä, niin varmasti kulutus nousee reilusti.


Toi kuulostaa vähän siltä, että siinä on lataushäviö jo mukana, eli mitattu ja laskettu ladatusta sähköstä.

esim mun e-208 AC-latauksen hyötysuhde on noin 87%
Mikä on Peugeot e-208 -sähköauton 3-vaihe AC-lataamisen hyötysuhde? | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Toki vauhdin nosto nostaa sähköauton kulutusta nopeasti ja aika turhaa arvailua noin vajailla tiedoilla.
 
Jännä nähdä millainen tulevaisuus on omistajien tekemien muutosten osalta sähköautoihin, tullaanko tuota estämään keinoilla millä hyvänsä (esim. havaittu joku luvaton muutos autossa, etpäs enää käytäkään meidän pikalatureita).

 
Varmaankin tuon pitäis olla yhteydessä Traficomin järjestelmiin, jotta luvalliset muutokset menee läpi.
 
Hallituksessa on ollut esillä päästöttömien työsuhdeautojen verotusarvon laskeminen 170 eurolla, mikä käytännössä tarkoittaisi nimenomaan sähköautojen verotusarvon laskua. Mietin että tuo kyllä räjäyttäisi sähköautojen kysynnän. Jos aiemmin on kiinnostanut 25 tonnin VW Golf, niin tuo 170 euron lasku aiheuttaisi sen, että suht samaan hintaan saisi 40 tonnin VW ID.3:n, jos työnantaja on niitä firmoja jotka ainoastaan vähentävät palkasta verotusarvon (osa tietysti vähentää leasingmaksun tai osan siitä, jolloin tilanne on toinen). Eri asia on tietysti se, että pystyvätkö autotehtaat vastaamaan kysyntään, kun toimitusajat ovat nykyäänkin pitkiä. Toisaalta firmoilla saattaa olla kattohinta tavallisen työntekijän leasingautolle, esim. omalla työnantajallani se on 38 tonnia.

(On tietysti vielä monta mutkaa matkassa ennen kuin tuollainen tuki menee nykyhallituksessa läpi, mutta toivossa on hyvä elää)
 
Pienenä olin vihreenä kateudesta isojen poikien Tamiya-merkkisille, polttomoottorikäyttöisille radio-ohjattaville autoille. Omani oli Nikko marketista.

No, tähän on tultu:

Ford Fiesta ST RC/sähköralliauto

Aika diipit soundit :dead:




Kuulostaa ettei oo hiiliharjaton moottori...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 985
Viestejä
4 649 076
Jäsenet
76 362
Uusin jäsen
Octoqvist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom