Keskustelua hybridiautoista

Onko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?

Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.

Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
1594979391535.png


Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".

Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).

Maingaun kautta saa kai Ionityn halvemmalla. Olikohan n. 40snt/kWh?
 
Jos 2h motariajon kulutuksen lataus kestää tunnin, niin se on kyllä aika hidasta hommaa. En laske 50kw laturia edes pikalaturiksi.

Se on varmasti ongelma jos päivittäin suhaa motaria edestakaisin. Sitten vaan pitää vetää kättä taskuun ja maksaa.

"ilmaista" menovettä kun sijoitat ensin välineeseen n. 50k€

Ehkä jos auton laskee sijoitukseksi niin parin tonnin ritsalla kun jonottaa halpaa bensaa tuntitolkulla niin jää jollain matikalla voitolle :cigar2::cool2:
 
Maingaun kautta saa kai Ionityn halvemmalla. Olikohan n. 40snt/kWh?
Saksan ionityllä näköjään siedettävä hinta - Itävallassa vielä ikävän kallista. Auttaa kuitenkin selkeästi.

Kiitos! Tuolla hinnalla ei harmittaisi enää Polestar vs. Tesla roadtrippaus.
 
Se on varmasti ongelma jos päivittäin suhaa motaria edestakaisin. Sitten vaan pitää vetää kättä taskuun ja maksaa.
Jos ajaisi jatkuvasti motaria, niin mitään ongelmaa ei olisi. Sitten autoksi valikoituisi itsestäänselvästi se LR Tesla, jolla SC on halpaa ja nopeaa.

Ongelma tulee siitä, että jos valtaosa vuoden ajoista lataa kotona ja hommaakin Polestarin tai ID.3:sen. Silloin 1e/kWh hinnalla se yksi roadtrip tulee maksamaan aika paljon extraa ja se on vähän ikävää jos lomareissuun meneekin 400e lomareissun sähköihin kun Teslalla menisi 115e.

Tein juuri kesäkuun lopulla 2vk lomareissun Kroatiaan ja kilsoja tuli n. 2500. Tuosta 900km mennessä yhtä kyytiä ja toinen 900km tullessa yhtä kyytiä. Super Chargerilla ei harmittaisi yhtään ladata 2000km sähköjä, mutta kyllähänse tuolla 1e/kWh hinnalla jo vähän harmittaa. Tietty tuota voi vähentää etsimällä niitä harvoja lomakämppiä joissa on autolle latausmahis, mutta se rajoittaa rajusti vaihtoehtoja, mikä ei ole kivaa.
 
Norjan Björni ainakin kehuu Virran (Virta) NFC tägiä helpoksi ja hinnaltaan kilpailukykyiseksi siellä eri toimijoiden latureita käytettäessä.
 
Norjan Björni ainakin kehuu Virran (Virta) NFC tägiä helpoksi ja hinnaltaan kilpailukykyiseksi siellä eri toimijoiden latureita käytettäessä.
Muuten ihan kiva, mutta Virta ei kerro hintoja kuin muutamilla hassuilla yhteistyölatureilla lähikulmillani. Luokkaa 95% latureista ei kerro hintoja ollenkaan ja nekin harvat jotka kertovat sanovat, että *) "Logged in users often benefit from lower prices". Kuinkahan paljon halvemmista puhutaan?

Ei tunnu kivalta rekisteröityä kuukausimaksulliseen palveluun tietämättä mitä sen käyttö maksaa.
 
Muuten ihan kiva, mutta Virta ei kerro hintoja kuin muutamilla hassuilla yhteistyölatureilla lähikulmillani. Luokkaa 95% latureista ei kerro hintoja ollenkaan ja nekin harvat jotka kertovat sanovat, että *) "Logged in users often benefit from lower prices". Kuinkahan paljon halvemmista puhutaan?

Ei tunnu kivalta rekisteröityä kuukausimaksulliseen palveluun tietämättä mitä sen käyttö maksaa.
Heleniltä saa Virran tägit käytön perusteella olevalla laskutuksella eikä tuossa mitään kuukausimaksua.
ja tuo kyseinen memmingenin europastrasse 1 asema Virrassa.
150Kw CCS/chademo 0,86€ per kWh
Screenshot_20200717_140714_fi.virta.jpg
 
Lähinnä ajattelisin paljon kulkevalle merkitsevän, että voitko yhden firman avaimenperällä ladata viiden eri toimijan latureissa vai kaivatko sen yhden halvimman ja joudut muutenkin harvoista latureista metsästämään juuri sen toimijan laturia sillä paikkakunnalla missä tarvisi ladata... Jos sellainen edes on siellä ja vapaana.

"Kasvukipuja..."
 
Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.
Mistä sä luit, että olis ongelmia? Se, että sähköllä on parempi ei tarkoita ettei polttis riittäisi. Sähköllä vauhdin säätely on vaan hemmetin helppoa ja reservissä on välitöntä potkua yllättäviä tilanteita varten. Maksimikiihdytyskin onnistuu keneltä tahansa aina ja varmasti. Ilman melua.
 
Se, että sähköllä on parempi ei tarkoita ettei polttis riittäisi. Sähköllä vauhdin säätely on vaan hemmetin helppoa ja reservissä on välitöntä potkua yllättäviä tilanteita varten. Maksimikiihdytyskin onnistuu keneltä tahansa aina ja varmasti.

Miten se "maksimikiihdytys" ei onnistuisi polttomoottorin kanssa? Automaatti löytyy aika monesta uudesta autosta, senkus painaa tallan pohjaan. Eikä reservissä sähköautossa ole sen enempää kuin polttomoottoriautossa - eikä se tuleeko se voima 0,2s viiveellä vai voi olla mitenkään merkitsevää kaupunkiliikenteessä.
 
Jos ajaisi jatkuvasti motaria, niin mitään ongelmaa ei olisi. Sitten autoksi valikoituisi itsestäänselvästi se LR Tesla, jolla SC on halpaa ja nopeaa.

Ongelma tulee siitä, että jos valtaosa vuoden ajoista lataa kotona ja hommaakin Polestarin tai ID.3:sen. Silloin 1e/kWh hinnalla se yksi roadtrip tulee maksamaan aika paljon extraa ja se on vähän ikävää jos lomareissuun meneekin 400e lomareissun sähköihin kun Teslalla menisi 115e.

Tein juuri kesäkuun lopulla 2vk lomareissun Kroatiaan ja kilsoja tuli n. 2500. Tuosta 900km mennessä yhtä kyytiä ja toinen 900km tullessa yhtä kyytiä. Super Chargerilla ei harmittaisi yhtään ladata 2000km sähköjä, mutta kyllähänse tuolla 1e/kWh hinnalla jo vähän harmittaa. Tietty tuota voi vähentää etsimällä niitä harvoja lomakämppiä joissa on autolle latausmahis, mutta se rajoittaa rajusti vaihtoehtoja, mikä ei ole kivaa.

Tottahan tuo on. Mielestäni menee kuitenkin ensimmäisen maailman ongelmiin kun lomamatkasta kerran vuodessa saattaa kertyä jotain kuluja :cry::rofl::cool:
 
Miten se "maksimikiihdytys" ei onnistuisi polttomoottorin kanssa? Automaatti löytyy aika monesta uudesta autosta, senkus painaa tallan pohjaan. Eikä reservissä sähköautossa ole sen enempää kuin polttomoottoriautossa - eikä se tuleeko se voima 0,2s viiveellä vai voi olla mitenkään merkitsevää kaupunkiliikenteessä.
Käy kokeilemassa sähköllä, niin ei tarvitse vängätä enää miksi se toimii helvetisti paremmin.
 
Tottahan tuo on. Mielestäni menee kuitenkin ensimmäisen maailman ongelmiin kun lomamatkasta kerran vuodessa saattaa kertyä jotain kuluja :cry::rofl::cool:
Psykologinen juttuhan tuo lähinnä on, jos ei yhtenään aja Eurooppaa (tai Suomea) ympäriinsä.

Mutta mitä muuta auton osto ja unelmointi ylipäätään on kuin psykologiaa?

Tämä on näitä typeriä asioita mitä tulee katsottua kun vertaa Polestar 2:sta ja Model 3:sta / Y:tä omaa käyttöä silmällä pitäen.
 
Viimeksi muokattu:
Käy kokeilemassa sähköllä, niin ei tarvitse vängätä enää miksi se toimii helvetisti paremmin.

Kiitos neuvosta, mutta ei se auttanut. Kerro nyt ihmeessä miten se auton ajaminen on yhtäkkiä muuttunut vaikeaksi? Tehoa ei yleensä kyllä ainakaan PK-seudulla tarvitse mihinkään, eikä sen nopeutta.
 
Psykologinen juttuhan tuo lähinnä on, jos ei yhtenään aja Eurooppaa (tai Suomea) ympäriinsä.

Mutta mitä muuta auton osto ja unelmointi ylipäätään on kuin psykologiaa?

Tämä on näitä typeriä asioita mitä tulee katsottua kun vertaa Polestar 2:sta ja Model 3:sta / Y:tä omaa käyttöä silmällä pitäen.

Se on juuri sitä ja itseään voi autokuumeessa koittaa huijata millä tahansa. Oikeasti siihen ei auta kuin uusi auto :rofl2:

Päätös kannattaa kuitenkin tehdä relevanttien syiden vuoksi. Jos ne vinot pellit ja rapisevat maalit harmittaa kovasti niin kannattaa maksaa se 300e vuodessa enemmän niistä latauksista kuin ajaa loput 50 viikkoa vitutuksissaa sitä halvempaa vaihtoehtoa :tup:
 
Kiitos neuvosta, mutta ei se auttanut. Kerro nyt ihmeessä miten se auton ajaminen on yhtäkkiä muuttunut vaikeaksi? Tehoa ei yleensä kyllä ainakaan PK-seudulla tarvitse mihinkään, eikä sen nopeutta.

Tämähän on vähän sama asia kuin raha. Enempää sitä ei tarvitse kuin mitä käyttää mutta eipä se myöskään vituta että sitä on enemmän kuin tarvitsee :p
 
Kiitos neuvosta, mutta ei se auttanut. Kerro nyt ihmeessä miten se auton ajaminen on yhtäkkiä muuttunut vaikeaksi? Tehoa ei yleensä kyllä ainakaan PK-seudulla tarvitse mihinkään, eikä sen nopeutta.
En minä ole väittänyt mitään vaikeaksi. Lakkaa nyt pistämästä sanoja toisen suuhun. Sähköauton suora reagointi nyt vaan sopii paremmin varsinkin alati nopeuskorjauksia vaativaan kaupunkiliikenteeseen polttomoottoriautojen viiveistä kärsivään voimansiirtolinjaan nähden. Tai ylipäätään mihin tahansa autoiluun.

e: Jättikö Mii sinut valoissa vai mistä se kenkä puristaa? Tuskin sä nyt kuitenkaan olet väittämässä, että viiveellinen voimansiirto olisi parempi tai yhdenvertainen viiveettä reagoivaan ratkaisuun nähden?
 
Tottahan tuo on. Mielestäni menee kuitenkin ensimmäisen maailman ongelmiin kun lomamatkasta kerran vuodessa saattaa kertyä jotain kuluja :cry::rofl::cool:
Joo ja ehkä tollasta reissua ei paljon autolla viittis vetää kun lennot saa melkee sähkön hinnalla..
 
En minä ole väittänyt mitään vaikeaksi. Lakkaa nyt pistämästä sanoja toisen suuhun. Sähköauton suora reagointi nyt vaan sopii paremmin varsinkin alati nopeuskorjauksia vaativaan kaupunkiliikenteeseen polttomoottoriautojen viiveistä kärsivään voimansiirtolinjaan nähden. Tai ylipäätään mihin tahansa autoiluun.

Väitänpä että on aikalailla kädetön kuski jos kokee tuon lähtöviiveen olevan hyvinkin tärkeä asia autossa, tai että kaupunkiliikenteessä tarvitsee tehdä jatkuvia korjausliikkeitä nopeuteen. Silloin kuski ei todellakaan osaa ennakoida liikennettä ja eikä todellakaan kuulu sinne liikenteeseen myöskään. Tätä taas pidetään Jeesuksen toisena tulemisena että saa nopeammin voimaa käyttöön, joka ei edes kellolla näy järkevästi.

Ei edes dieselin suuri vääntö ole se maailman tärkein asia, joskin huomattavasti maantiellä mukavampi asia. Pintakaasulla kuitenkin kaupungissa ajetaan ja tasan edellisten vauhtia mukaillen - auton teholla tai vasteella ei tee yhtään mitään kaupungeissa loppujen lopuksi. Paitsi jos tässä puhutaan tasosta "Kuusamo - Metropoli".

e: Jättikö Mii sinut valoissa vai mistä se kenkä puristaa? Tuskin sä nyt kuitenkaan olet väittämässä, että viiveellinen voimansiirto olisi parempi tai yhdenvertainen viiveettä reagoivaan ratkaisuun nähden?

Ei hätää, ei Mii jättänyt valoissa. Kisaatko oikeasti vielä valoissa kun tuli mieleen?
 
Väitänpä että on aikalailla kädetön kuski jos kokee tuon lähtöviiveen olevan hyvinkin tärkeä asia autossa, tai että kaupunkiliikenteessä tarvitsee tehdä jatkuvia korjausliikkeitä nopeuteen. Silloin kuski ei todellakaan osaa ennakoida liikennettä ja eikä todellakaan kuulu sinne liikenteeseen myöskään. Tätä taas pidetään Jeesuksen toisena tulemisena että saa nopeammin voimaa käyttöön, joka ei edes kellolla näy järkevästi.

Ei edes dieselin suuri vääntö ole se maailman tärkein asia, joskin huomattavasti maantiellä mukavampi asia. Pintakaasulla kuitenkin kaupungissa ajetaan ja tasan edellisten vauhtia mukaillen - auton teholla tai vasteella ei tee yhtään mitään kaupungeissa loppujen lopuksi. Paitsi jos tässä puhutaan tasosta "Kuusamo - Metropoli".

Ei hätää, ei Mii jättänyt valoissa. Kisaatko oikeasti vielä valoissa kun tuli mieleen?
Mitä helvettiä sä oikein selität, miten tää sun vuodatus liittyy siihen viestiin, johon lähdit vastaamaan :rofl2: Ei sähköauton ominaisuuksista tykkääminen tarkoita, että ei autolla osaa ajaa. Tai että polttomoottoriautolla olisi jotenkin mahdotonta ajaa.

Ei Miillä tartte kisata, kun ”voitto” tulee peruslähdölläkin. Saa vaan katsoa ettei täräytä kenenkään perään, kun arpovat vaihteita. Aattelin, että joku tällainen ongelma olis ollut viestiesi taustalla, mutta näköjään halusit vaan päästä julistamaan viiveistä.
 
Mitä helvettiä sä oikein selität, miten tää sun vuodatus liittyy siihen viestiin, johon lähdit vastaamaan :rofl2: Ei sähköauton ominaisuuksista tykkääminen tarkoita, että ei autolla osaa ajaa. Tai että polttomoottoriautolla olisi jotenkin mahdotonta ajaa.

Ei Miillä tartte kisata, kun ”voitto” tulee peruslähdölläkin. Saa vaan katsoa ettei täräytä kenenkään perään, kun arpovat vaihteita. Aattelin, että joku tällainen ongelma olis ollut viestiesi taustalla, mutta näköjään halusit vaan päästä julistamaan viiveistä.

Sähköautojen ominaisuudet kiistatta ovat loistavat mutta ehkä keskustelijoita vaan nyppii kymmeniä sivuja lueskella kuinka vw kolmikko on niin kova kulkemaan ja niillä jätetään porukkaa valoissa jne vaikka on tuhnu.
Nuo häviävät ihan erittäin perusautoillekin kiihdytyksissä, vaikka joku 320d on tällä uudella sähköautomittarilla eli 0-50kmh selkeästi nopeampi. 1.4tsi golffi kiihtyy tuohon samaan about 3 sekuntiin.

Eihän siitä toki mihinkään pääse että täyssähkö tuntuu paljon tykimmältä kuin onkaan ja välittömyys on aika hauska juttu. On muutenkin tosi jees ja 90% todennäkösyydellä seuraava valinta.
 
Voisiko olla, kun range kilpailu oikein lähtee käyntiin, niin SUV ja crossover buumi laantuu?

Tämä olisi hyvä asia. Polttispuolellakin tällä olisi helppo vähentää todellista kulutusta, mutta kulutusmittaukset ajetaan niin pienellä keskinopeudella ettei tuolla ole paljoa merkitystä. Toyotakaan ei ole vaivautunut muotoilemaan Corollaa kulutus edellä kun ilmanvastuskerroin on 0.32 eli maantiekulutuksesta saisi heittämällä 10% pois jos ilmanvastus olisi esim. Golfin tasolla.
 
Olen nyt parisen tuhatta km ajanut kesän aikana Superb iV:llä, keskikulutus tuolta ajalta 1.1l/100km ja ennätys pelkällä sähköllä tainnut olla jotain 64km mäkistä maaseututietä ajellessa, pidempäänkin varmaan toki pääsee ja keskimäärin ollaan siinä 50km paikkeilla, 120+ vauhti syö akkua todella tehokkaasti.
Tuohon tehokeskusteluun liittyen aika harvassa ovat olleet ne tilanteet, että olisi tarvinnut hybridimoodiin vaihtaa tehojen puolesta (toki kiva olemassa), laiskallakin sähköllä pääsee yllättävän hyvin myös motariliikenteen sekaan.


Peruskäytössä sähkö on tuohon tuonut mielestäni paljon kivemman tuntuman DSG-laatikkoon, liikkuminen ja liikkeelle lähdöt ovat todella sulavia verrattuna aiempaan kokemukseeni parista bensa-DSG:stä.
 
Ja sit tulee vag-kolmikko, joka pikkuisen kauppakassin hinnalla lähtee viivalta oikein kivasti. Yht’äkkiä se ”tehokas” bensa/diesel tuntuukin kovin tuhnulta. Rohkenen väittää, että sähkömoottorin antama suorituskykylisä on aito kannuste vaihtaa polttomoottorista pois isolle osalle ihmisistä kunhan pääsevät kokeilemaan. Varsinkin näissä pikkukipoissa se poistaa niiden ikuisen perisynnin eli tuhnuuden.
Iso osa? Valoista kun lähtee jonkun takana niin saa kyllä ihmetellä miten hiljaa joidenkin autot liikkuu..
 
Veikkaan että autot kyllä kulkisi, mutta vika on korvien välissä.
Usein saa laskea sekunteja useitakin, kun on jonossa liikennevaloissa, ennenkuin se ensimmäinen auto liikahtaa senttiäkään. Vika ei ole auton voimalinjassa, vaan kuskin tajunnanvirrassa.
Vastapainona, kun on itse ensimmäisenä valoissa ja lähtee vihreän vaihduttua liikkeelle ja katsoo muutaman sekunnin päästä peiliin ja toteaa, että seuraava tulee siellä sadan metrin päässä takana juuri risteyksen yli.
Tämä siis mitenkään revittelemättä vaan normaali ripeä liikkeellelähtö, kun valo vaihtuu vihreäksi.
Tämä siis nykyisellä hybridillä sähkön voimin hurjalla 70 hevosvoiman potkulla ja sama toteutui kyllä edellisellä "perusharmaalla" tdi:llä
 
Viimeksi muokattu:
Usein saa laskea sekunteja useitakin, kun on jonossa liikennevaloissa, ennenkuin se ensimmäinen auto liikahtaa senttiäkään. Vika ei ole auton voimalinjassa, vaan kuskin tajunnanvirrassa.
Vastapainona, kun on itse ensimmäisenä valoissa ja lähtee vihreän vaihduttua liikkeelle ja katsoo muutaman sekunnin päästä peiliin ja toteaa, että seuraava tulee siellä sadan metrin päässä takana juuri risteyksen yli.
Tämä siis mitenkään revittelemättä vaan normaali ripeä liikkeellelähtö, kun valo vaihtuu vihreäksi.
Tämä siis nykyisellä hybridillä sähkön voimin hurjalla 70 hevosvoiman potkulla ja sama toteutui kyllä edellisellä "perusharmaalla" tdi:llä

No ensin kytkin pohjaan, sitten katsotaan missä ykkönen nyt olikaan ja siitä liikkeelle. Meneehän siinä aikaa kun jotkut toimivat noin. Harvemmin koskee automaatilla ajavia oli sitten sähkö tai polttis.
 
Heleniltä saa Virran tägit käytön perusteella olevalla laskutuksella eikä tuossa mitään kuukausimaksua.
ja tuo kyseinen memmingenin europastrasse 1 asema Virrassa.
150Kw CCS/chademo 0,86€ per kWh
Screenshot_20200717_140714_fi.virta.jpg
No johan on hinnalla paiskattu. Tuohan on paljon kalliimpaa, kuin bensalla ajelu :eek:
 
No johan on hinnalla paiskattu. Tuohan on paljon kalliimpaa, kuin bensalla ajelu :eek:
Todella kalliiksi on vedetty kyllä noi lataushinnat. Oma bensa-auto vie maantie-ajossa noin 5 litraa sadalla. Jos oletetaan, että bensa maksaa 1.5e/l ja sähköauto kuluttaa 15kW/100km, niin raja sen suhteen, että bensa-autolla on halvempi tehdä matka-ajoa on 50c/kWh. Tuossa aiemmin oli 1.21e/kWh hintaista sähköä jollain laturilla, niin se tarkoittaisi samaa kuin että itse ajaisi bensalla mikä maksaa 3.5e/l, aika älytöntä.

Suurin osa latauksesta toki tapahtuu kotona, mutta kyllä matka-ajoa potuttaisi tehdä tuollaisilla hinnoilla.
 
Onko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?

Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.

Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
1594979391535.png


Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".

Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).

Lahden karistossa on ionity laturi, ja muutaman kerran ehdin käyttää kun siinä oli 8e kiinteä maksu joka on 350kw teholla/nopeudella erittäin hyvä diili. Sitten muutti sen hinnottelun 0,95e minuutiks. Se ei missään tapauksessa ole hyvä diili, varsinkin kun mitkään autot ei ota sitä maksimitehoa sisään koko latauksen ajan.

Sit lisäks kukaan siellä lataamassa olleista ei ollu koskaan saanu siitä lähellekkään 350kW irti, että parhaimmillaankin kaikki ollu alle 150kW. Jos se oikeesti latais kiinteen staattisen nopeesti 350kW niin tuo minuuttihinta olis ok.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli tehtyä taas uusi ennätys vanhan mallin GTE-Passatilla. Nyt mentiin jo 48 kilsaa sähköllä, ja akussa näytti olevan vielä virtaa yhden kilometrin ajoa varten. Ei paha, kun autossa oli viisi henkilöä ja reitti on hyvinkin mäkinen.
 
1e/min aivan tyhjäakkuiseen 90kWh Taycaniin vastaa about 25snt/kWh hintaista pikalatausta, koska se pystyy imemään n. 250kW teholla n. 20% SOC:iin asti tehoa.

Sen alun 5min jälkeen nopeus putoaa 150 kW tasolle, jolloin lataus maksaa n. 38snt/kWh, joka on vielä maksettavissa jos pikalatausta tarvitsee harvoin, mutta harmittaa jo maksella jos tuollaisellemon tarvetta yhtään useammin.
 
1e/min aivan tyhjäakkuiseen 90kWh Taycaniin vastaa about 25snt/kWh hintaista pikalatausta, koska se pystyy imemään n. 250kW teholla n. 20% SOC:iin asti tehoa.

Sen alun 5min jälkeen nopeus putoaa 150 kW tasolle, jolloin lataus maksaa n. 38snt/kWh, joka on vielä maksettavissa jos pikalatausta tarvitsee harvoin, mutta harmittaa jo maksella jos tuollaisellemon tarvetta yhtään useammin.
Tähän tosin täytyy todeta, että jos on rahaa pistää 120 000 euroa autoon, niin tuskin kiinnostaa enää maksaako sähkö ladatessa 20 vai 80 senttiä per kilowattitunti. Tokihan osa on koko elämän pennin venyttäjiä, mutta noissa tulodesiileissä sillä bensan, dieselin tai sähkön hinnalla ei ole enää merkitystä.

Muuten kyllä täytyy todeta, että ikävän hintaisia ovat nuo joka tapauksessa normaalitallaajalle, jos siis ajatuksena on ollut nimenomaan polttoainesäästöt autoa hankittaessa. Oli sitten satunnainen tarve tai ei, niin periaate voi kuristaa nuppia. ;)
 
Todella monet kalliit autot ovat tähänkin asti olleett ns. firman autoja ja firman kortilla ne on ennenkin tankattu. Ei auton muuttuminen sähköiseksi tähän yhtälöön muuta mitään.
 
Tänään tuli tehtyä taas uusi ennätys vanhan mallin GTE-Passatilla. Nyt mentiin jo 48 kilsaa sähköllä, ja akussa näytti olevan vielä virtaa yhden kilometrin ajoa varten. Ei paha, kun autossa oli viisi henkilöä ja reitti on hyvinkin mäkinen.
Mäkinen maasto tuntuu sopivan hyvin näiden vag-hybridien voimalinjalle. Nämä hyödyntää rullausta hyvin ja sen käyttö on tarpeenkin jotta pääsee luvattuihin kulutuslukemiin. Regeneroinnin hyötysuhde on mielestäni vastaavasti aika huono.

Mäkinen maasto toimii hyvin myös hybridi-tilassa, polttis käynnistyy ylämäissä ja alamäet mennään rullaten tai sähköllä. Olen päässyt usein 3 alkaviin kulutuslukemiin vaikka keskinopeus 70-80km/h.
 
Lahden karistossa on ionity laturi, ja muutaman kerran ehdin käyttää kun siinä oli 8e kiinteä maksu joka on 350kw teholla/nopeudella erittäin hyvä diili.

Tuo 8e/kerta ei ole nähdäkseni yhtään parempi kuin nykyinen maingaun lätkällä lataaminen, jos matkan lähtö/päätepiste on Helsinki.
 
Tähän tosin täytyy todeta, että jos on rahaa pistää 120 000 euroa autoon, niin tuskin kiinnostaa enää maksaako sähkö ladatessa 20 vai 80 senttiä per kilowattitunti. Tokihan osa on koko elämän pennin venyttäjiä, mutta noissa tulodesiileissä sillä bensan, dieselin tai sähkön hinnalla ei ole enää merkitystä.

Muuten kyllä täytyy todeta, että ikävän hintaisia ovat nuo joka tapauksessa normaalitallaajalle, jos siis ajatuksena on ollut nimenomaan polttoainesäästöt autoa hankittaessa. Oli sitten satunnainen tarve tai ei, niin periaate voi kuristaa nuppia. ;)
Puhtaasti psykologinen juttu. Jotkut meistä ovat valmiita maksamaan autosta enemmän, jos vastaavasti juoksevat kulut (polttoaine) pienenevät. Silloin ero kk-menoissa pienenee (en ostaisi tietenkään autoa käteisellä, vaan matalakorkoisella lainalla, joten oleelista on vertailla kk-menoja). Ja Taycan ei kyllä ole kiinnostava.

Jos auto maksaa paljon ja tankkauskin maksaa extrapaljon, niin sähköauton taloudellinen hyötypuoli jää heikoksi.
 
Puhtaasti psykologinen juttu. Jotkut meistä ovat valmiita maksamaan autosta enemmän, jos vastaavasti juoksevat kulut (polttoaine) pienenevät. Silloin ero kk-menoissa pienenee (en ostaisi tietenkään autoa käteisellä, vaan matalakorkoisella lainalla, joten oleelista on vertailla kk-menoja). Ja Taycan ei kyllä ole kiinnostava.

Jos auto maksaa paljon ja tankkauskin maksaa extrapaljon, niin sähköauton taloudellinen hyötypuoli jää heikoksi.
Ymmärrän kyllä tämän. Itsekin lähdin katsomaan kk-kulujen kannalta asiaa eli kuinka paljon enemmän autoa voi saada samoilla tai oikeammin hieman pienemmillä kuluilla. Oikeastaan ainoaksi hankalaksi asiaksi jäi arvonaleneman arviointi, mikä on tässä vaiheessa vielä epävarmaa.

Sähköautoa en ollut itse ostamassa sen takia että pihistelisin niin minimikuluilla kuin mahdollista. Silloin valinta olisi lienee halpa ja vanha pikkukippo tai vain pieni sähkökippo. Nyt tällä hetkellä kiinnostaa vähän tehokkaampi ja mielekkäämpi autoa mikä miellyttää itseä eikä silti ole kuluiltaan liian korkea hintainen. Kiire ei toisaalta ole, niin voi rauhassa katsoa tarjontaa.
 
Saisi bemari julkaista i4 hinnat jo niin pääsisi valehtelemaan itselle kuinka "kannattavaa" olisi vaihtaa siihen.
Joku yksityisleasing/taattu hyvityshintajuttu olisi kyllä kova niin ei tarvitsisi miettiä mitää arvonalenemia jne jotka voi olla tuollaisesssa aika hurjia.
 
Saisi bemari julkaista i4 hinnat jo niin pääsisi valehtelemaan itselle kuinka "kannattavaa" olisi vaihtaa siihen.
Joku yksityisleasing/taattu hyvityshintajuttu olisi kyllä kova niin ei tarvitsisi miettiä mitää arvonalenemia jne jotka voi olla tuollaisesssa aika hurjia.
Onhan ne arvon alenemat ihan 4-sarjan polttisbemmeissäkin hurjia.
 
Samat arvonalenemat niihin leasingeihin on mukaan laskettu. Ja leasingin katteet ja arvonaleneman varmuusrajat päälle.
 
Samat arvonalenemat niihin leasingeihin on mukaan laskettu. Ja leasingin katteet ja arvonaleneman varmuusrajat päälle.
Kyllä. Jotenkin vaan näkisin helpommaksi arvoida kuluja kun kaikki olisi yhdessä paketissa, näkisi suoraan onko siihen varaa vai ei.
Hommaan autoja ihan täysin kuukausierien koon perusteella, se että maksaako se auto 10k vai 100k ei ole merkitystä jos kk erä pysyy sopivissa rajoissa, eikä velkaa ole vaihdettaessa enemmän ku auton arvo.
 
Samat arvonalenemat niihin leasingeihin on mukaan laskettu. Ja leasingin katteet ja arvonaleneman varmuusrajat päälle.
Leasingeissa on välillä hyvä tarjouksia kun autotehtailla on menekkiongelmia ja autot pitää työntää jonnekin. Mutta noita saa yleensä vain jostain standardivarusteista ja ovat usein lyhytaikaisia.

Esim. Kun itse asuin briteissä, niin poistuvaa VW Sciroccoa sai hetkellisesti tosi halvoilla kk-erillä kun puskivat linjaston viimeisiä ulos saadakseen autot pois showroomeista ja varastoista.

Sähkisten tapauksessa samaa voisi käydä vanhojen akkukokojen kanssa ja faceliftien tultua.
 
Leasingeissa on välillä hyvä tarjouksia kun autotehtailla on menekkiongelmia ja autot pitää työntää jonnekin. Mutta noita saa yleensä vain jostain standardivarusteista ja ovat usein lyhytaikaisia.

Esim. Kun itse asuin briteissä, niin poistuvaa VW Sciroccoa sai hetkellisesti tosi halvoilla kk-erillä kun puskivat linjaston viimeisiä ulos saadakseen autot pois showroomeista ja varastoista.

Sähkisten tapauksessa samaa voisi käydä vanhojen akkukokojen kanssa ja faceliftien tultua.
Tuo karvalakkivarustelun kirous taitaa olla sähköissä ja plugareissa aavistuksen pienempi murhe. Ainakin semmoinen mielikuva on jäänyt että ne tuppaa olemaan vähän paremmin varusteltuja jo ennen lisävarusteiden valintaa kuin polttis versiot.
 
Asiasta toiseen ääripäähän taas.. Tulipa Turussa Skanssin Lidlissä nähtyä taas erikoinen Leafin latajaa, oli aikansa kuluksi rullannut maton auki auton viereen, laittanut trangialla yrttiteet tulille lootus-asennossa odotellen.

Ja seuraavana päivänä eräs Golf GTE kuski manaili kun siellä on aina joku iso bemari lataamassa, ja varaamassa latauspaikan, eikä kuskia ole näkynyt tunteihin lähimaillakaan ... Pitäis varmaan koota joku lista automalleittain, missä olisi ohjeet latauslaitteen vapauttamiselle auton päästä..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 060
Viestejä
4 656 681
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom