Keskustelua hybridiautoista

Tähän ehdoton sama. Tottakai aina tehokkaampi auto on ihan kiva, mutta ei se mikään ykkösjuttu ole autoa ostettaessa. Monella "0-100 3s Tesla voittaa jee!" - janarilla ei varmaan ole juurikaan kokemusta autoilusta. Omassa autossa on nyt vähän yli 200 heppaa ja harvemmin tulee sellainen olo että kaipaisin lisää. Muilla asioilla on valtaosalle suurempi merkitys. Ottaisin esimerkiksi ennemmin vaikka nykyiseen autoon kunnon HUDin kuin 100hv lisää.

Ja tottakai rajattomalla budjetilla ottaisin sen tehokkaimman mallinkin ihan varalta, mutta harvalla on rahaa niin paljon. Itseasiassa jo nyt nuo ~60k€ autot ovat mielestäni aika kalliita. Normituloiselle tuo on helposti vuoden bruttopalkka ja se on jo aika paljon sijoittaa autoon.
Näinhän se on. Ihan kiva, että auto kulkee mutta ei sitä joka päivä pistä jalkaa lattiaan. Normaalissa ajossa ihan samanlaisia se Tesla on kiihtymään kuin muutkin.
 
Kyllä. Suurin osa ei välitä kiihtyykö auto 3 sekassa vai 5 sekassa. Sama juttu kiihtyykö se 8 sekassa vai 10 sekassa. Riippuen markkinasegmentistä. Aygoa ja Taycania ei kannata verrata keskenään. Ne ketkä siitä vänkää näillä foorumilla ei edusta enemmistöä.
Ja sit tulee vag-kolmikko, joka pikkuisen kauppakassin hinnalla lähtee viivalta oikein kivasti. Yht’äkkiä se ”tehokas” bensa/diesel tuntuukin kovin tuhnulta. Rohkenen väittää, että sähkömoottorin antama suorituskykylisä on aito kannuste vaihtaa polttomoottorista pois isolle osalle ihmisistä kunhan pääsevät kokeilemaan. Varsinkin näissä pikkukipoissa se poistaa niiden ikuisen perisynnin eli tuhnuuden.
 
Voisi varmaan tehdä kyllä mitä vaan melkeen, kun ei periaatteessa mitään konepeltiä tarvita kun ei moottorin tai minkään muunkaan tarvitse olla siinä edessä. Tosin en tiedä kuinka paljon tavaraa on esim kuskin edessä oltava jotta auto läpäisee törmäystestit? Muutenhan voisi tehdä jonkun pisaran muotoisen auton vaikka jossa kuski istuu ihan edessä, josko se vaikka pienentäisi ilmanvastusta?

Eihän tämä ole polttomoottoriautojakaan estänyt edestäpäin. Onhan meillä ollut tyyliin Audi A2, Smartit (joissa moottori on takana) ja vastaavat pienet autot, jotka ovat kokeilleet näitä toimenpiteitä. Pakettiautoissakaan ei ole hirveästi edessä mitään. Törmäystestissä toki alkaa tulemaan ongelmia, iso osa edestä olevasta massastahan on tähän liittyvää (niin auton, kuin myös jalankulkijoiden törmäyksiin liittyvää) - useissa autoissa on todella paljon tyhjää edessä vaikka moottori siellä olisikin.

Eihän Porsche 911:ssäkään ole ollut edessä moottoria ikinä, eikä missään takamoottorisessa tai keskimoottorisessa vehkeessä.
 
Ainoa sähköauto, joka itseäni oikeasti kiinnostaa on Tesla, juuri sen suorituskyvyn ja käsittääkseni hyvän ajettavuuden vuoksi. Ei ole tullut koeajettua, mutta kiinnostaisi kyllä. Muuten ei oikein kyllä sähköautot kiinnosta, varsinkaan jotkut Leafit yms, mutta yleisesti ottaen on mukava seurata niiden kehitystä vaikka itselleni en osaisi oikein kuvitella tällä hetkellä sähköautoa ollenkaan.
 
Ainoa sähköauto, joka itseäni oikeasti kiinnostaa on Tesla, juuri sen suorituskyvyn ja käsittääkseni hyvän ajettavuuden vuoksi. Ei ole tullut koeajettua, mutta kiinnostaisi kyllä. Muuten ei oikein kyllä sähköautot kiinnosta, varsinkaan jotkut Leafit yms, mutta yleisesti ottaen on mukava seurata niiden kehitystä vaikka itselleni en osaisi oikein kuvitella tällä hetkellä sähköautoa ollenkaan.
Kuvaa hyvin tätä nykymeininkiä. Et ole edes markkinoilla ja puhut mitä "haluat". Sitten kun katsotaan mitä autoja porukka oikeasti ostaa, niin 0-100km/h ei näytä olevan se hirveän tärkeä mittari. En puhu nyt sähköautoista vaan koko automarkkinasta. Sähköautot ovat sen verta nicheä, että siellä joutuu tekemään valtavia kompromisseja suuntaan jos toiseen, että saa sellaisen auton kun haluaa.
 
Rohkenen väittää, että sähkömoottorin antama suorituskykylisä on aito kannuste vaihtaa polttomoottorista pois isolle osalle ihmisistä kunhan pääsevät kokeilemaan. Varsinkin näissä pikkukipoissa se poistaa niiden ikuisen perisynnin eli tuhnuuden.

Tripletillä toki ohituskiihtyvyys on ihan siellä tuhnuuden ytimessä (80-120 luokkaa 15s), mutta sähkö silti ylivoimainen tarjolla oleviin polttiksiin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisen autokannan tämänhetkinen tehottomuus selittyy polttisten verotuksella, heikolla ostovoimalla ja yleisellä nuukailulla niin varusteissa kuin tehoissa. Sähköautoista ei ole kuitenkaan mikään pakko tehdä tuhnuja. Jos valmistajalla on tekniikka hallussa, autoon voidaan 100 hevosvoiman moottorin sijaan laittaa 300 hevosvoiman moottori ilman oikeastaan minkäänlaisia varjopuolia. Ja jos puhutaan ihmisistä, jotka tykkäävät autoista ja ajamisesta, kukaan ei oikeasti halua mitään tuhnua ajaa. Se on aina ollut vain suomalaisen köyhyyden ja raippaverotuksen funktio.
 
Sähköautoista ei ole kuitenkaan mikään pakko tehdä tuhnuja. Jos valmistajalla on tekniikka hallussa, autoon voidaan 100 hevosvoiman moottorin sijaan laittaa 300 hevosvoiman moottori ilman oikeastaan minkäänlaisia varjopuolia.

Eikä mikään estä verotuksen tuomista tähän samaan hommaan toki, eli tehoa moottorissa -> korkeammat verot. Sovitaan vaikka syyksi "liikenneturvallisuus". Kuten sanottua, nykyinen tilanne autoverotuksessa ei tule jatkumaan.
 
Eikä isompi moottorikaan koskaan ole ollut ongelma valmistajalle, ei tarvi kuin mennä tuonne USA:han, niin halvimmissakin mööpeleissä on se ~250-300hp. Enkä usko että se asia tulee muuttumaan, tehosta joutunee tulevaisuudessakin maksamaan. Esim. varustetason mukana kasvaa teho.
 
Eikä mikään estä verotuksen tuomista tähän samaan hommaan toki, eli tehoa moottorissa -> korkeammat verot. Sovitaan vaikka syyksi "liikenneturvallisuus". Kuten sanottua, nykyinen tilanne autoverotuksessa ei tule jatkumaan.
Jollain tämä sosiaaliyhteiskunta pitää maksaa. Tunnetusti se on tehty autoilun kustannuksella. ;) Tehden tästä aasinsillan toiseen aiheeseen liittyen. Ei me kuitenkaan työttömiltä olla rahoja poistamassa, joten jollain tavalla sähköautoja pitää verottaa. En kuitenkaan usko tuohon tehosuhteeseen verotuksessa. Valmistajat tekee saman ilmiön hintaa nostaessa -> verotkin nousee. Todennäköisintä on, että tulevaisuudessa kompensointi tulee jossain määrin käytön määrään liittyen. Tietysti voi olla, että virkamiehet ja poliitikot kaikessa mielenköyhyydessään keksii sellaisen himmelin, missä verotetaan kaikesta mahdollisesta eikä autoveroakaan poisteta. En toisaalta ihmettelisi jos autovero sidottaisiin tehoon tai akun kapasiteettiin ja ajoneuvovero yritettäisiin toteuttaa jollain kalliilla gps-purkkavirityksellä. Ajoneuvoverosta tulee samalla poskettoman kallis kun himmelin ylläpitokulut pitää ensin kuolettaa ennen kuin saadaan edes verotuloja.
 
Mitä ihmeen haittaa tuosta Ariyan tummenetusta maskista on. Ei se ole mikään feikki-ilmanottoaukko, vaan sileä tummennettu osa mikä on osa muotoilua, väritystä ja persoonaa siinä missä tummennetut katot ja etu- ja takavalojen muotoilu.

If it looks like a ritilä, and quacks like a ritilä, it is a...
 
Jos valmistajalla on tekniikka hallussa, autoon voidaan 100 hevosvoiman moottorin sijaan laittaa 300 hevosvoiman moottori ilman oikeastaan minkäänlaisia varjopuolia. Ja jos puhutaan ihmisistä, jotka tykkäävät autoista ja ajamisesta, kukaan ei oikeasti halua mitään tuhnua ajaa. Se on aina ollut vain suomalaisen köyhyyden ja raippaverotuksen funktio.
Kyllä se 300hp sähkömoottori on vaikeampi saada toimimaan hyvillä hyötysuhteilla 15-20kW tehoilla joka on oleellista sen rangen takia.

Samoin tehoelektroniikka joka kestää 200kW tehon on kalliimpa kuin 100kW tehon kestävä elektroniikka ja alennusvaihde / tasauspyörästöt jne. Ovat kalliimpia korkeamman tehon laitteille.

Näillä kustannuseroilla ei ole varmaankaan ole suurta merkitystä kun tehdään 50-60 tonnin autoja, mutta mitä alemmas se hinta halutaan painaa, sitä merkittävämmäksi tuo ero kasvaa.
If it looks like a ritilä, and quacks like a ritilä, it is a...
En ymmärrä nyt tätä ahdistusta mikä aiheutuu siitä, että auton keulassa on joku eri värinen muotoiludetalji.

Mikä ihme defenssimekanismi tuo on, kun siitä tulee tuollainen elämää tärkeämpi asia?
 
Tripletillä toki ohituskiihtyvyys on ihan siellä tuhnuuden ytimessä (80-120 luokkaa 15s), mutta sähkö silti ylivoimainen tarjolla oleviin polttiksiin verrattuna.
Ja ohituskiihtyvyys on oleellista kaupunkiin tehdyssä kauppakassissa, koska.. .? Ei sitä silti ohittamiseen ole tehty, kaupungissa kiihtyy ja kulkee tajuttoman hyvin käytännössä mihin tahansa peruspolttikseen verrattuna.

Tuo 15 s arviosi on puutaheinää, Mii on paljon pirteämpi myös isoissa nopeuksissa kuin olisi olettanut lukemien perusteella. Ei taatusti kelaa tuota väliä noin hitaasti. 15 s on paljon lähempänä 0-120 km/h kuin 80-120 km/h. Mitä joku facebookissa oli mittaillut, niin Mii vetelee todellisuudessa 0-100 km/h 10,7 sekunttiin, alemmat rajapyykit nekin oli alitti speksin lukemat.
 
Tripletillä toki ohituskiihtyvyys on ihan siellä tuhnuuden ytimessä (80-120 luokkaa 15s), mutta sähkö silti ylivoimainen tarjolla oleviin polttiksiin verrattuna.
Tripletin ohituskiihtyvyys on toki huomattavasti heikompaa tasoa kuin kaupunkinopeuksien kiihtyvyydet, mutta mistä ihmeestä heitit 15 s 80-120 km/h?

Tämän videon perusteella 9 s olisi lähempänä, kun viisarimittarin mukaan katsoin 0,25x-nopeudella 84-124 km/h.
 
Lisätehoa on tietysti ihan mukava olla, mutta ei todellakaan mikään välttämättömyys mistä edullisen pään autoissa haluaisi maksaa lisää.

Sähkömoottorin ja polttomoottorin ero on suurimmillaan juuri tuolla e-Up/Mii osastolla, jossa on perinteisesti huonot äänieristykset, heikot vaihteistot ja tehottomat moottorit. E-Upin koeajaneena sähkömoottori on tuossa luokassa aivan eri luokkaa ja tarjoaa hiljaisen moottorin sekä todella pehmeän ja miellyttävän "kaasuvasteen", jolla on hauska ja helppo ajaa kaupunkioloissa. Kalliimmissa autoissa sähkömoottorin ja polttomoottorin erot pienenevät sitä mukaa kun autojen tehot, äänieristys ja vaihteistojen toiminta paranevat. Mitään älyttömiä tehoja ei tuossa pikkuautojen luokassa kaipaa varsinkaan kun se todennäköisesti nostaisi edullisia hintoja, jotka ovat koko luokan pointti.

Turhasta tehosta voi myös olla haittaa, koska monet epävarmemmat kuljettajat eivät pidä siitä, että autossa on paljon tehoa ja auto vastaa kaasun painallukseen liian agressiivisesti. Tesla Model 3 long rangellakin oli paljon mukavampi ajaa chill-moodissa kuin täydet tehot käytössä, eli silläkin tulisi käytännössä ajeltua koko ajan puolitehoilla. Joku 7-8s 0-100km/h kiihtyvyys on suomessa täysin passeli kaikkeen vauhdikkaaseenkin ajamiseen ja jo pienemmälläkin pärjää mainiosti varsinkin pienemmissä autoissa. Itse en tuon 7-8s ylittävästä kiihtyvyydestä maksaisi käytännössä juuri mitään ylimääräistä, nelivedosta taas voisi jonkun verran extraa maksaa, mutta ei kovin paljoa siitäkään.
 
Turhasta tehosta voi myös olla haittaa, koska monet epävarmemmat kuljettajat eivät pidä siitä, että autossa on paljon tehoa ja auto vastaa kaasun painallukseen liian agressiivisesti. Tesla Model 3 long rangellakin oli paljon mukavampi ajaa chill-moodissa kuin täydet tehot käytössä, eli silläkin tulisi käytännössä ajeltua koko ajan puolitehoilla. Joku 7-8s 0-100km/h kiihtyvyys on suomessa täysin passeli kaikkeen vauhdikkaaseenkin ajamiseen ja jo pienemmälläkin pärjää mainiosti varsinkin pienemmissä autoissa. Itse en tuon 7-8s ylittävästä kiihtyvyydestä maksaisi käytännössä juuri mitään ylimääräistä, nelivedosta taas voisi jonkun verran extraa maksaa, mutta ei kovin paljoa siitäkään.

Totta tämä. Monelle voi tulla yllätyksenä teslan kiihtyvyys... sen mitä omaa Teslaa (Model X) olen ehtinyt tutkimaan, on siinä ainakin päällä vakiona: Obstacle aware acceleration, joka estää kiihdyttämästä vahingossa toista päin.

Ja mitä tehoihin tulee, on kyllä niin mielipideasia, kuin vain voi olla Nimimerkillä seuraavaksi P-malli tilaukseen
 
Mitä ihmeen haittaa tuosta Ariyan tummenetusta maskista on. Ei se ole mikään feikki-ilmanottoaukko, vaan sileä tummennettu osa mikä on osa muotoilua, väritystä ja persoonaa siinä missä tummennetut katot ja etu- ja takavalojen muotoilu.

Näyttäisi Model S:ssä ja X:ssä olevan myös maski edelleen ja iso läjä ilmanottoaukkoja edessä.
Tuossa Ariyan julkaisutilaisuudessa ne muotoilijat käytti siitä maskista termiä "tech shield" Kaitpa sielä kaikenlaista tutkaa on jemmattu sen taakse ja siksi tuommonen tummennettu pleksi.
 
Vakuutusyhtiöt eivät ole vielä heränneet siihen, että Tesloissa on urheiluautojen tehot, mutta vakuutusmaksut jonkun perheauton tasolla.
Ei vakuutusmaksuilla ole mitään tekemistä tehojen kanssa. Vaan sillä kuinka todennäköistä on joutua onnettomuuteen ja kuinka suuret rahalliset seuraukset tilastollisesti niillä on. Teslan vakuutukset taas pyörii reippaasti perheautojen yläpuolella. S vakuutukset täysillä bonareilla pyörii jossain 1500-2000 euron luokassa. Tonniin voi päästä jos tietää oikean yhtiön ja kontaktit.

Edit. Tämän jälkeen tietysti tulee ajoneuvon omistajan paikkakunta sekä profiili eli ikä, sukupuoli ja historia.

Joka tapauksessa noissa on kohtuu korkeat maksut mutta silti ne aika hyvin peilaa hintaluokkaansa. Tuolta teslaryhmistä voi käydä lukemassa pöyristelyä vakuutusmaksuista, että ilmeisesti omistajien mielestä on korkeita. Voinee olettaa että nämä ovat pääosin ennen ajelleet saman hintaluokan muilla autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutusyhtiöt eivät ole vielä heränneet siihen, että Tesloissa on urheiluautojen tehot, mutta vakuutusmaksut jonkun perheauton tasolla. Kun katselee paljonko jonkun Ferrarin vakuuttaminen maksaa niin siitä voi päätellä mitä Teslojen vakuutukset tulevaisuudessa maksavat kun yhtiöt ovat muutaman Teslan korvanneet. Asiaa ei edesauta yhtään se että mokomat on lunastettava käytännössä pienestäkin pususta sillä valmistaja on kieltänyt kolarikorjaukset.

Tästä voi seurata se, että tulevaisuudessa Teslaltakin saa pienempitehoisia versioita.
Mitä itse silloin kyselin vakuutuksia niin moni ei sitä Trafissa olevaa 65kw tehoa ottaneet tosissaan. Onhan se kyllä totta, että jossain vaiheessa ne voi nousta tai sitten katsovat sähköautot erikseen toisella tapaa.
 
Näemmä on teho ja tilavuus mukana tosiaan. Luulisi että tuollaisesta mittarista olisi jo luovuttu. Ei se autoissa kuitenkaan ole näyttänyt olevan suurin tekijä toisin kuin moottoripyörissä, mistä olin kyllä ikävän tietoinen.
 
Ei pidä paikkaansa. Vakuutuksia on laskettu pitkään kuutiotilavuuden ja tehon mukaan joiden ohella myös kyseisten mallien onnettomuustilastot on otettu huomioon. Harvinaisemmissa malleissa joissa tilastoja ei ole tarpeeksi on yleensä vielä lisää riskikerrointa. Moottoripyörissä tehopainosuhde on edelleen ratkaiseva tekijä vakuutusmaksun määrän muodostumiseen.
Täytyypä sitten olla melko tyytyväinen että riskikertoimien jälkeen suht harvinaiselle 5.0L & 440hv käyttikselle jäi maksettavaa liikennevakuutus ja täyskasko 842€ :cool:
Melko outoa että vakuutusyhtiöiden sivuilla ei saa vieläkään laskettua automaattisesti hintaa Teslalle vaikka onhan niitä jo ollut liikenteessä melko pitkään ja kohtuullisia määriä.
 
Sori, TM:stä(8/2020) katsoin mutta se olikin 60-120km/h. 80-120 näyttäisi olevan n. 12s.
Ok, eli laajempi nopeusväli.

Lukaisin tuon TM:n koeajon. Siinä oli Skoda Citigo suuremmilla 16"-pyörillä. Niissä on suurempi hitausmomentti, eli hitaampi kiihtyvyys vs. Miin 14". Pienemmissä on tuuman korkeammat renkaan kyljet, jotka eivät paina juuri mitään. Suuremmissa taas on useampi hitausmomenttia kasvattava tekijä:
-vanteen kaikki puolat ovat tuuman pidempiä
-vanteen raskas kehä kulkee noin 15 % etäämmällä pyörimisakselista
-renkaan painavaa kulutuspintaa on 185 mm vs. 165 mm

Suurempi vaikutus on lämpötilalla. Koeajossa ulkolämpötila oli viileähkö +3C, mikä vie kiihtyvyydestä parhaan terän. Lopputulemana koeajoyksilö kiihtyi 0-100 13,1 s ja 0-120 20,4 s. Ohituskiihtyvyys 60-120 kesti 14,9 s. Noista arvoista varmaan moni Mii-kuski voi nähdä niiden olevan kylmänkangistamat arvot. Kesäaikaan lukemat olisivat noin 11 s, 15 s ja 11-12 s. Voi myös olla, että TM:lla oli jäänyt ECO-nappi päälle talvikohmeessa. :) Pisti meinaan silmään, että olivat samassa koeajossa yrittäneet testata olematonta automaattista hätäjarrutusta, ja pistivät toimimattomuuden suljetun alueen tunnistuksen piikkiin. Autossa ei siis edes ole kyseistä varustetta...

No joo, oli vaan niin suuri kontrasti sanomassasi 15 sekunnissa vs. oma kokemus ja videon noin 9 sekunnissa, että oli pakko tarkistella tuhnuuden ydintä hieman tarkemmin.
 
Tämä tuskin kovin montaa kiinnostaa, mutta tuossa on tuon oman 24kWh Leafin kiihtyvyyksiä puhelimen Drag racer -sovelluksella mitattuna.
Screenshot_20200717-104937_Drag Racer.jpg
 
Lukaisin tuon TM:n koeajon. Siinä oli Skoda Citigo suuremmilla 16"-pyörillä. Niissä on suurempi hitausmomentti, eli hitaampi kiihtyvyys vs. Miin 14". Pienemmissä on tuuman korkeammat renkaan kyljet, jotka eivät paina juuri mitään. Suuremmissa taas on useampi hitausmomenttia kasvattava tekijä:
-vanteen kaikki puolat ovat tuuman pidempiä
-vanteen raskas kehä kulkee noin 15 % etäämmällä pyörimisakselista
-renkaan painavaa kulutuspintaa on 185 mm vs. 165 mm

Vähän offtopiccia (voi jatkaa muualla jos asiasta haluaa keskustella): Jos renkaan ulkohalkaisija pysyy samana, niinkuin se pysyy näissä yleensä, ei tuo suorituskykyero tule kuin painoerosta. Ja siinäkin tuo massan lisäys vaikuttaa samalla tapaa kuin muun jousittamattoman massan lisäys. Renkaan "hitausmomentilla" tms. ei ole juuri mitään mitattavissa olevaa merkitystä, koska tuo renkaan "hitausmomentti" sisältää systeeminä sen tienpinnan mitä vasten se makaa, ts. rengas ei pyöri vapaasti vaan pyöriäkseen sen on työnnettävä tietä alta, joten maan pysyessä paikallaan sen on siirrettävä auton massaa eteenpäin (ja suhteessa tähän massaan se renkaan oma paino on jotain prosentin osia). Raskaampi rengas tuo tuohon auton massaan siis lisää siirrettävää, ja sitä kautta siitä tulee pientä eroa. Ero on kuitenkin häviävän pieni, ei vaikuta näissä mittauksissa ~lainkaan.

Renkaan massa vaikuttaa tottakai ajettavuuteen, mutta se tulee enempi sieltä käsiteltävyyden puolelta... vähempi jousitettavaa massaa niin rengas pysyy paremmin tiessä ja sitä rataa. Suorituskykyyn sillä on tosiaan ainoastaan samanlainen massan tuoma vaikutus kuin muuten autoa keventämällä. En nyt jaksa kaivaa linkkejä, mutta ulkomuistista se taisi olla niin että kilo jousittamatonta massaa vastasi kahta kiloa jousitettua massaa. Ts. 10kg pois renkaista/vanteista toisi saman suorituskykyvaikutuksen kuin 20kg pois korista.

Jos renkaan ulkohalkaisijaa muutettaisiin, tulisi eroa enempi välityssuhteiden muuttuessa pienellä renkaalla tiheämmäksi ja isolla harvemmaksi.
 
Ei sitä silti ohittamiseen ole tehty, kaupungissa kiihtyy ja kulkee tajuttoman hyvin käytännössä mihin tahansa peruspolttikseen verrattuna.

Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.
 
Tämä tuskin kovin montaa kiinnostaa, mutta tuossa on tuon oman 24kWh Leafin kiihtyvyyksiä puhelimen Drag racer -sovelluksella mitattuna.
Screenshot_20200717-104937_Drag Racer.jpg
Miten pystyt ajaa tollasella ruohonleikkurilla!?!? Vähintään 3 sek pitää päästä nollasta sataan! Ei nää muut automerkit edes yritä! /s

Mielestäni tuo uusi Nissan Ariya näyttää kyllä ihan hyvältä vaikka muotoilu on melko futuristinen. Reddittissä joku huomasi kertoa kuinka ärsyttävää näissä joissain sähköautoissa tuo markkinointi on. Ilmoitetaan alkaen hinta ja sitten lätkästään max range numero siihen perään, vaikka se maksaa +10ke-20ke lisää.
 
Miten pystyt ajaa tollasella ruohonleikkurilla!?!? Vähintään 3 sek pitää päästä nollasta sataan! Ei nää muut automerkit edes yritä! /s

Mielestäni tuo uusi Nissan Ariya näyttää kyllä ihan hyvältä vaikka muotoilu on melko futuristinen. Reddittissä joku huomasi kertoa kuinka ärsyttävää näissä joissain sähköautoissa tuo markkinointi on. Ilmoitetaan alkaen hinta ja sitten lätkästään max range numero siihen perään, vaikka se maksaa +10ke-20ke lisää.
No, kyllähän polttomoottoriautoissakin näkee sitä, että mainoksissa on se täyteen varusteltu ja kaikilla ulkonäköpaketeilla oleva versio ja sitten "hinnat alkaen 29 990" ja kas yllättäen sillä saa aivan eri näköisen auton, jonka tehot ovat hyvä jos puolet mainoksen autosta...
 
Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.
Ainakin omalla "peruspolttiksella" (VW Polo DSG) juuri liikennevaloista lähteminen on voimalinjan heikoin kohta. Automaattivaihteiston takia auto lähtee sujuvammin kuin manuaalivaihteiset, mutta liikkeellelähtö voi olla töksähtävää kaksoiskytkinvaihteiston toiminnan takia ja veto ei aina tunnu tasaiselta.
 
Ainakin omalla "peruspolttiksella" (VW Polo DSG) juuri liikennevaloista lähteminen on voimalinjan heikoin kohta. Automaattivaihteiston takia auto lähtee sujuvammin kuin manuaalivaihteiset, mutta liikkeellelähtö voi olla töksähtävää kaksoiskytkinvaihteiston toiminnan takia ja veto ei aina tunnu tasaiselta.

Puhumattakaan siitä väännöstä esim, joka ei ole liikkeellelähtemiskierroksilla käytettävissä - toisin kuin sähköautolla, joka puraisee paikaltaankin kivasti.
 
Onko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?

Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.

Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
1594979391535.png


Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".

Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).
 
Onko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?

Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.

Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
1594979391535.png


Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".

Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).

Varmaan riippuu siitä kuinka usein tarvitsee tuota pikalatausta? Virran ja K-latauksen 50kw laturit on ihan edullisia ja Lidl tarjoaa ilmaisen 50kw. Koskakohan nuo ilmaisen tai halvan bensan jonottajat tajuavat että kaupoista saa ilmaista menovettä :D
 
Omia havaintoja Ioniq Hybridistä.

Täyssähkömoodissa rullaa huomattavasti paremmin, kuin polttomoottori ei pyörimässä siellä mukana. Meno on alamäissä liukumista, jota avustetaan sopivalla määrällä sähköä. Sähköauto on varmastikkin sama kokemus, kun sitä vertaa aiempiin kokemuksiin polttiksista.

Kiihdytyksissä moottorinäänien pois jääminen mahdollisesti "kannustaa" kiihdyttelyyn. Perus kauppakassipolttista en ole kyllä monesti nähnyt punarajalle kaupungissa poljettavan. Noissa 0-50 kiihdytyksissä sähkö saa etua, kun polttis pääsee korkealle tehoalueelle vasta korkeilla kierroksilla vaikka huipputeho jää muita alhaisemmaksi. Kaasuvastehan on sähkömoottorissa hyvä oli siinä 80 tai 200 heppaa.

Kaivelin random 0-max videoista parin kauppakassin kiihtyvyydet mittarin mukaan eli varmasti alakanttiin. UPP gti näytti olevan aika raketti lyhyillä välityksillään. Suditeltiin 20-30 ja kakkoselle jo 45.

E-upp 83hvup gti 115hvKia Stonic 1.0t 120hv, 7 vaihteinen automaatti
0-503.43.13.4
0-806.655.856.4
0-10010.38.79.1
0-12015.011.912.7
 
Varmaan riippuu siitä kuinka usein tarvitsee tuota pikalatausta? Virran ja K-latauksen 50kw laturit on ihan edullisia ja Lidl tarjoaa ilmaisen 50kw. Koskakohan nuo ilmaisen tai halvan bensan jonottajat tajuavat että kaupoista saa ilmaista menovettä :D
Jos 2h motariajon kulutuksen lataus kestää tunnin, niin se on kyllä aika hidasta hommaa. En laske 50kw laturia edes pikalaturiksi.

Psykologinen tekijähän tuo pääosin on, jos 95% latauksista suorittaa kotona. Silti sylettää ajatus siitä, että euroopan autolomalla polttoainekulut olisivat yhtäkkiä 2-3x korkeammat kuin bensalla tai dieselillä ajettaessa...
 
Viimeksi muokattu:
No, kyllähän polttomoottoriautoissakin näkee sitä, että mainoksissa on se täyteen varusteltu ja kaikilla ulkonäköpaketeilla oleva versio ja sitten "hinnat alkaen 29 990" ja kas yllättäen sillä saa aivan eri näköisen auton, jonka tehot ovat hyvä jos puolet mainoksen autosta...
Ihan totta

EDIT: Nissan unveils 300-mile Ariya electric SUV with liquid-cooled battery, 130kW CCS charging, starts at $40k - Electrek

Se olikin tuon paska blogin otsikko minkä näin...
 
Onko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?

Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.

Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
1594979391535.png


Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".

Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).

Maingaun kautta saa kai Ionityn halvemmalla. Olikohan n. 40snt/kWh?
 
Jos 2h motariajon kulutuksen lataus kestää tunnin, niin se on kyllä aika hidasta hommaa. En laske 50kw laturia edes pikalaturiksi.

Se on varmasti ongelma jos päivittäin suhaa motaria edestakaisin. Sitten vaan pitää vetää kättä taskuun ja maksaa.

"ilmaista" menovettä kun sijoitat ensin välineeseen n. 50k€

Ehkä jos auton laskee sijoitukseksi niin parin tonnin ritsalla kun jonottaa halpaa bensaa tuntitolkulla niin jää jollain matikalla voitolle :cigar2::cool2:
 
Maingaun kautta saa kai Ionityn halvemmalla. Olikohan n. 40snt/kWh?
Saksan ionityllä näköjään siedettävä hinta - Itävallassa vielä ikävän kallista. Auttaa kuitenkin selkeästi.

Kiitos! Tuolla hinnalla ei harmittaisi enää Polestar vs. Tesla roadtrippaus.
 
Se on varmasti ongelma jos päivittäin suhaa motaria edestakaisin. Sitten vaan pitää vetää kättä taskuun ja maksaa.
Jos ajaisi jatkuvasti motaria, niin mitään ongelmaa ei olisi. Sitten autoksi valikoituisi itsestäänselvästi se LR Tesla, jolla SC on halpaa ja nopeaa.

Ongelma tulee siitä, että jos valtaosa vuoden ajoista lataa kotona ja hommaakin Polestarin tai ID.3:sen. Silloin 1e/kWh hinnalla se yksi roadtrip tulee maksamaan aika paljon extraa ja se on vähän ikävää jos lomareissuun meneekin 400e lomareissun sähköihin kun Teslalla menisi 115e.

Tein juuri kesäkuun lopulla 2vk lomareissun Kroatiaan ja kilsoja tuli n. 2500. Tuosta 900km mennessä yhtä kyytiä ja toinen 900km tullessa yhtä kyytiä. Super Chargerilla ei harmittaisi yhtään ladata 2000km sähköjä, mutta kyllähänse tuolla 1e/kWh hinnalla jo vähän harmittaa. Tietty tuota voi vähentää etsimällä niitä harvoja lomakämppiä joissa on autolle latausmahis, mutta se rajoittaa rajusti vaihtoehtoja, mikä ei ole kivaa.
 
Norjan Björni ainakin kehuu Virran (Virta) NFC tägiä helpoksi ja hinnaltaan kilpailukykyiseksi siellä eri toimijoiden latureita käytettäessä.
 
Norjan Björni ainakin kehuu Virran (Virta) NFC tägiä helpoksi ja hinnaltaan kilpailukykyiseksi siellä eri toimijoiden latureita käytettäessä.
Muuten ihan kiva, mutta Virta ei kerro hintoja kuin muutamilla hassuilla yhteistyölatureilla lähikulmillani. Luokkaa 95% latureista ei kerro hintoja ollenkaan ja nekin harvat jotka kertovat sanovat, että *) "Logged in users often benefit from lower prices". Kuinkahan paljon halvemmista puhutaan?

Ei tunnu kivalta rekisteröityä kuukausimaksulliseen palveluun tietämättä mitä sen käyttö maksaa.
 
Muuten ihan kiva, mutta Virta ei kerro hintoja kuin muutamilla hassuilla yhteistyölatureilla lähikulmillani. Luokkaa 95% latureista ei kerro hintoja ollenkaan ja nekin harvat jotka kertovat sanovat, että *) "Logged in users often benefit from lower prices". Kuinkahan paljon halvemmista puhutaan?

Ei tunnu kivalta rekisteröityä kuukausimaksulliseen palveluun tietämättä mitä sen käyttö maksaa.
Heleniltä saa Virran tägit käytön perusteella olevalla laskutuksella eikä tuossa mitään kuukausimaksua.
ja tuo kyseinen memmingenin europastrasse 1 asema Virrassa.
150Kw CCS/chademo 0,86€ per kWh
Screenshot_20200717_140714_fi.virta.jpg
 
Lähinnä ajattelisin paljon kulkevalle merkitsevän, että voitko yhden firman avaimenperällä ladata viiden eri toimijan latureissa vai kaivatko sen yhden halvimman ja joudut muutenkin harvoista latureista metsästämään juuri sen toimijan laturia sillä paikkakunnalla missä tarvisi ladata... Jos sellainen edes on siellä ja vapaana.

"Kasvukipuja..."
 
Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.
Mistä sä luit, että olis ongelmia? Se, että sähköllä on parempi ei tarkoita ettei polttis riittäisi. Sähköllä vauhdin säätely on vaan hemmetin helppoa ja reservissä on välitöntä potkua yllättäviä tilanteita varten. Maksimikiihdytyskin onnistuu keneltä tahansa aina ja varmasti. Ilman melua.
 
Se, että sähköllä on parempi ei tarkoita ettei polttis riittäisi. Sähköllä vauhdin säätely on vaan hemmetin helppoa ja reservissä on välitöntä potkua yllättäviä tilanteita varten. Maksimikiihdytyskin onnistuu keneltä tahansa aina ja varmasti.

Miten se "maksimikiihdytys" ei onnistuisi polttomoottorin kanssa? Automaatti löytyy aika monesta uudesta autosta, senkus painaa tallan pohjaan. Eikä reservissä sähköautossa ole sen enempää kuin polttomoottoriautossa - eikä se tuleeko se voima 0,2s viiveellä vai voi olla mitenkään merkitsevää kaupunkiliikenteessä.
 
Jos ajaisi jatkuvasti motaria, niin mitään ongelmaa ei olisi. Sitten autoksi valikoituisi itsestäänselvästi se LR Tesla, jolla SC on halpaa ja nopeaa.

Ongelma tulee siitä, että jos valtaosa vuoden ajoista lataa kotona ja hommaakin Polestarin tai ID.3:sen. Silloin 1e/kWh hinnalla se yksi roadtrip tulee maksamaan aika paljon extraa ja se on vähän ikävää jos lomareissuun meneekin 400e lomareissun sähköihin kun Teslalla menisi 115e.

Tein juuri kesäkuun lopulla 2vk lomareissun Kroatiaan ja kilsoja tuli n. 2500. Tuosta 900km mennessä yhtä kyytiä ja toinen 900km tullessa yhtä kyytiä. Super Chargerilla ei harmittaisi yhtään ladata 2000km sähköjä, mutta kyllähänse tuolla 1e/kWh hinnalla jo vähän harmittaa. Tietty tuota voi vähentää etsimällä niitä harvoja lomakämppiä joissa on autolle latausmahis, mutta se rajoittaa rajusti vaihtoehtoja, mikä ei ole kivaa.

Tottahan tuo on. Mielestäni menee kuitenkin ensimmäisen maailman ongelmiin kun lomamatkasta kerran vuodessa saattaa kertyä jotain kuluja :cry::rofl::cool:
 
Miten se "maksimikiihdytys" ei onnistuisi polttomoottorin kanssa? Automaatti löytyy aika monesta uudesta autosta, senkus painaa tallan pohjaan. Eikä reservissä sähköautossa ole sen enempää kuin polttomoottoriautossa - eikä se tuleeko se voima 0,2s viiveellä vai voi olla mitenkään merkitsevää kaupunkiliikenteessä.
Käy kokeilemassa sähköllä, niin ei tarvitse vängätä enää miksi se toimii helvetisti paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 836
Viestejä
4 485 329
Jäsenet
74 004
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom